Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 228 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.372.579 views

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:54
Servee schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

Denk wel een prima optische oplossing alleen of dit echt gaat werken bij langdurig verwarmen daar heb ik wel m’n twijfels over, het zou zomaar kunnen dat je straks een vreemd regelend systeem gaat krijgen omdat de unit z’n eigen warmte gaat registreren in die nis.
Kan de unit misschien lucht aanzuigen via het eerste stukje schoorsteen? Dan wel een flinke opening bovenin maken en de rest v.d. schoorsteen afsluiten.

Edit: ik zie een grote vrije ruimte boven de unit; als de achterkant ook goed vrij is, dan lijkt het me niet zo'n probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door Martin7182 op 08-10-2022 12:59 ]

• champain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-12-2025
Servee schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:03:
[...]Denk wel een prima optische oplossing alleen of dit echt gaat werken bij langdurig verwarmen daar heb ik wel m’n twijfels over, het zou zomaar kunnen dat je straks een vreemd regelend systeem gaat krijgen omdat de unit z’n eigen warmte gaat registreren in die nis.
Zou idd mogelijk kunnen zijn. Nu de warmtevraag minimaal is werkt het nog prima. Mocht de temperatuurregeling het hartje winter toch in de soep lopen zal er idd nog even naar een oplossing gekeken moeten worden. Zijn er geen externe sensoren in de omloop oid?

• champain
JDx schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:05:
[...]Lijkt mij ook niet heel handig, staat er in de beschrijving niet het aantal cm's dat er rondom aan ruimte moet zijn? Dat is bij een wandunit wel zo. Ik zou eerder de schouw dichttimmeren, eventueel zwart schilderen en de unit daar aan hangen.
Dat moet ik idd nog even nalezen. De installateur zag er iig geen probleem in.

• champain
Stoffa schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:46:
[...]Als je deze unit opzoekt op de Daikin website dan staat daar zelfs letterlijk dat hij geschikt is om in te bouwen in een niet gebruikte openhaard.
Dank voor deze update _/-\o_

• champain
Martin7182 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:56:
[...] Kan de unit misschien lucht aanzuigen via het eerste stukje schoorsteen? Dan wel een flinke opening bovenin maken en de rest v.d. schoorsteen afsluiten. Edit: ik zie een grote vrije ruimte boven de unit; als de achterkant ook goed vrij is, dan lijkt het me niet zo'n probleem.
Schoorsteen is dicht. Achter de unit is er ook nog een cm of 10 vrij.

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-01 14:38
champain schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:57:
[...]
Zou idd mogelijk kunnen zijn. Nu de warmtevraag minimaal is werkt het nog prima. Mocht de temperatuurregeling het hartje winter toch in de soep lopen zal er idd nog even naar een oplossing gekeken moeten worden. Zijn er geen externe sensoren in de omloop oid?
Kan misschien letterlijk op site staan dat deze in te bouwen is in openhaard. Maar niet op deze manier.
Alleen de achterste 6,5 cm kun je in de muur laten vallen.
Ik zie niet hoe je nu ooit nog de voorkap eraf kunt halen om het filter regelmatig te reinigen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-H_2HqwK5km3_XAgtwAp42ZbGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dqo1rhqZcNRAcXO1oISJiYyW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-Qb3ulJN6x5u2WLJRuPSlgjcUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiDAmZW1TvBIgYMGxWRpbtNc.jpg?f=fotoalbum_large

• Servee
  • Niet online
champain schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:57:
[...]
Ja er is een bedrade externe sensor/bediening de BRC073A1. Maar in hoeverre dat gaat helpen in deze situatie is mij onbekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqgkoFZzg-Vd1DQdTP8osIjt5fY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVGx8CW4MyHkgM820hB5bx4s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 08-10-2022 14:14 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08-2025

mwk

w00key schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:11:
[...]

Je moet even wat pagina's terug, maar soms zie je een stroomverbruik grafiek langskomen en de grote Daikin's willen gewoon niet beetje koelen of verwarmen, het is altijd veel of heel veel.

[Afbeelding]

Bij MHI blijft minimum laag

[Afbeelding]

LG heeft daar ook minder last van, tot grootte MU3R21, maar heeft bij verwarmen vervelende pieken, dat raad ik ook niet aan. Ik heb zelf een MU3R19, wil volgende keer (ooit, hopelijk na 10+ jaar) een MHI.
Let op de kleine lettertjes. De opgegeven waarde geldt voor de configuratie die er onder staat. Namelijk 3x2,0 resp 4x2,0.
Wil je het exact weten, dan moet je in de combinatietabellen kijken. Hieronder een stukje voor verwarmen met de 4MXM68.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z51gbHq2QjdMyVuM1Q-ht7WnbUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkG3NXvOoU3jRMSgIw5FXvG0.jpg?f=fotoalbum_large

Maarten

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-01 13:19
Heeft er iemand ervaring hier met verwarmen in de winter met een Daikin multisplit? Ik schrik namelijk wel een beetje van die hoge minimum vermogens. Vraag me af wat dat in de praktijk betekent bij een inverter-unit.

• champain
Chninkel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:31:
[...] Alleen de achterste 6,5 cm kun je in de muur laten vallen.
Ik zie niet hoe je nu ooit nog de voorkap eraf kunt halen om het filter regelmatig te reinigen.
Voorkap is makkelijk te verwijderen; de 2 voorliggende natuurstenen delen van de schouw zitten niet gefixeerd en zijn makkelijk te verwijderen & te herplaatsen. Maar hij is idd niet half ingebouwd. Zou dit naast een verontregelde temperatuurregeling, nog andere problemen met zich meenemen of wellicht iets doen met de efficiëntie?

• Servee
  • Niet online
champain schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:27:
[...]
Voorkap is makkelijk te verwijderen; de 2 voorliggende natuurstenen delen van de schouw zitten niet gefixeerd en zijn makkelijk te verwijderen & te herplaatsen. Maar hij is idd niet half ingebouwd. Zou dit naast een verontregelde temperatuurregeling, nog andere problemen met zich meenemen of wellicht iets doen met de efficiëntie?
Temperatuurregeling en efficiëntie gaan hand in hand ;) ik zou eea aanpassen als ik in jouw schoenen stond maar ik had m sowieso nooit zo laten plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Servee op 08-10-2022 14:41 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Servee op 08-10-2022 14:41 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Stoffa
champain schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:27:
[...]
Ik zou het gewoon eens een winter en zomer aankijken joh. Je kunt het energieverbruik in de app zien toch? Kun je eens rustig bekijken of dit efficiëntie kost. Ik denk dat het wel meevalt, en als je ook nog de voorkant kunt verwijderen om de filters schoon te maken zit je denk ik aardig goed.

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Stoffa schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:11:
Heeft er iemand ervaring hier met verwarmen in de winter met een Daikin multisplit? Ik schrik namelijk wel een beetje van die hoge minimum vermogens. Vraag me af wat dat in de praktijk betekent bij een inverter-unit.
Jazeker, ik meet hier regelmatig 241 watt verbruik, beide binnenunits staan dan aan en geven ook warmte af. Betreft een 2MXM50N.

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-01 20:00

Church of Noise

Drive it like you stole it

Na even wat door het topic gezocht te hebben, ben ik nog niet zeker over volgende vraag: bij m'n ouders wordt binnenkort een L/L WP geïnstalleerd ter vervanging van hun accumulatoren. Nu stelde de installateur voor om de buitenunit op de carport te plaatsen (binnenunit komt op 1e verdieping). Toen ik vroeg of het niet beter was om de buitenunit onder de carport te plaatsen, gaf ie aan dat ie klanten gewoon laat kiezen.

Nu zal de WP vnl voor verwarming dienen en minder voor koeling, dus dan dacht ik dat onder de carport, uit de wind logischer was. Ook is het risico op doorgeven van trillingen meteen geëlimineerd.

Zie ik dat verkeerd?

• Stoffa
Marco Geleijns schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:48:
[...]

Jazeker, ik meet hier regelmatig 241 watt verbruik, beide binnenunits staan dan aan en geven ook warmte af. Betreft een 2MXM50N.
Heb je het gevoel dat er alleen maar of geen, of veel, warmte wordt afgegeven?

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
Stoffa schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:26:
[...]

Heb je het gevoel dat er alleen maar of geen, of veel, warmte wordt afgegeven?
Op dat moment geeft ie z'n minimale warmte af.
In die zin, dat de ventilatoren van beide binnenunits draaien en warmte de ruimte in blazen.

En wat is veel/weinig, iig genoeg om de boel op temperatuur te houden, beneden 20, boven 16.

Als alleen de woonkamer unit aan staat registreer ik soms zelfs 224 watt.

• ricardo246
  • Laatst online: 08-01 14:33

ricardo246

Life's what you make it!

Omdat hier regelmatig gevraagd wordt naar ervaringen met het verbruik van een L/L warmtepomp hierbij mijn (Daikin) ervaringen na het eerste jaar in een spread-sheet:
Warning: Ik gebruik ze op de 1e en 2e verdieping van mijn huis, (nog) niet de begane grond.

https://docs.google.com/s...714667&rtpof=true&sd=true

Ik ben erg te spreken over het koelen en verwarmen. Geluid is prima, aangezien de units heel zacht kunnen draaien. Ook de app werkt goed.

Volgende stappen: Zonnepanelen en beneden L/L warmtepompen installeren.
Als ik dan nog een oplossing heb voor warmwater (ik heb geen plek voor een grote boiler, en heb 4 personen die iedere dag graag badderen en lang douchen) dan kan mijn stadsverwarming er uitgetrokken worden. _/-\o_

I have no special talent. I am only passionately curious.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

vooral als het kouder word is het ERG belangrijk dat je de units aanzet op 1 temperatuur en ze daarop laat 24/7. bijhouden is vele malen efficenter dan proberen in te halen.

je hebt trouwens ook 200L hangtanks en zelfs in warmtepompmodel (kijk maar naar de calypso split). die kan je ophangen boven een wasmachine of waar de CV hing.

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 08-10-2022 16:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:24
flippy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:11:
vooral als het kouder word is het ERG belangrijk dat je de units aanzet op 1 temperatuur en ze daarop laat 24/7. bijhouden is vele malen efficenter dan proberen in te halen.
Nu roep je iets wat ik al een aantal keer hier heb geroepen. Riemen vast Flippy, want je wil niet weten wat ik hier al over me heen heb gekregen met jouw conclusie. Ik ben het helemaal met je eens. _/-\o_ Hier in de woonkamer altijd een gemiddelde van 20 graden en boven 19. Verbruik zo'n 1300 kWh, 140m2 om 3 verdiepingen te verwarmen (exclusief 2m3 hout voor de houtkachel om het zuiver te houden). Het begrip en werking van een warmtepomp is in L/W groter dan hier in L/L helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 08-10-2022 17:51 ]

• Martin7182
^^Het begrip is hier ook wel, maar jij lijkt niet te snappen dat je het efficiency voordeel moet afzetten tegen het extra warmteverlies 's nachts en/of wanneer je niet thuis bent. De formule is voor elk huishouden hetzelfde, maar de uitkomst niet :)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:24
Modbreak:nee

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 09-10-2022 08:22 ]

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11
graag een topicreport

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 09-10-2022 08:23 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 17:06
MotorBeast schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:47:
[...]

Nu roep je iets wat ik al een aantal keer hier heb geroepen. Riemen vast Flippy, want je wil niet weten wat ik hier al over me heen heb gekregen met jouw conclusie. Ik ben het helemaal met je eens. _/-\o_ Hier in de woonkamer altijd een gemiddelde van 20 graden en boven 19. Verbruik zo'n 1300 kWh, 140m2 om 3 verdiepingen te verwarmen (exclusief 2m3 hout voor de houtkachel om het zuiver te houden). Het begrip en werking van een warmtepomp is in L/W groter dan hier in L/L helaas.
Dat hangt dus enorm af van de isolatiegraad van je huis, dat is hier ook al eerder geconcludeerd.

Ik werk 3 dagen per week thuis en heb een L/L in die kamer hangen.
Een dagje thuis werken kostten me deze week ca 1.5 kWh, en dan zet ik de verwarming aan van 8h tot 18h.

Als ik die 24/24h aan laat, dan gaat er snel 2-3 kWh door per dag.
Waarom zou ik dan continu verwarmen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-01 13:42
Cavalera125 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:43:
Ben bezig met installatie van een Daikin Stylish. Binnenunit tijdelijk opgehangen en deze is vastgeklikt, maar uhhh, hoe krijg ik hem weer los van de muur???
Licht hem van de nokjes, links,midden ,en rechts, boven tegen je muur, verwijder de 2 witte plastic nokjes, daarachter de schroeven los draaien, en buiten kap verwijderen, maak voordat jij dit doet, wel het stuur stroom kabeltje los, die zit op het display, staat ook een filmpje op You touw

• Servee
  • Niet online
^^ Gaan we nu serieus deze discussie weer nieuw leven inblazen voor de vijfde keer???

Daikin FTXM35R/RXM35R

• flippy
  • Niet online

flippy

Tommie12 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

Dat hangt dus enorm af van de isolatiegraad van je huis, dat is hier ook al eerder geconcludeerd.

Ik werk 3 dagen per week thuis en heb een L/L in die kamer hangen.
Een dagje thuis werken kostten me deze week ca 1.5 kWh, en dan zet ik de verwarming aan van 8h tot 18h.

Als ik die 24/24h aan laat, dan gaat er snel 2-3 kWh door per dag.
Waarom zou ik dan continu verwarmen?
omdat je met die paar uur stoken niet evenveel warmte in het pand brengt als 24/7 stoken en die lagere temperatuur in de rest van de woning gewoon accepteert.

met deze temperaturen valt het ook nog wel mee maar zodra het onder de 10 graden begint te hangen ga je het verschil echt wel merken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 17:06
Servee schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:18:
^^ Gaan we nu serieus deze discussie weer nieuw leven inblazen voor de vijfde keer???
Als we het er maar over eens zijn dat het antwoord af hangt van de omstandigheden.

Even een andere vraag.

Is het zinvol om lange tijd de functie ‘indoor quiet’ te gebruiken om te verwarmen?
Wat zijn de nadelen?
Bij koelen in de zomer is ons dat heel erg goed bevallen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:37:
[...]

Als we het er maar over eens zijn dat het antwoord af hangt van de omstandigheden.

Even een andere vraag.

Is het zinvol om lange tijd de functie ‘indoor quiet’ te gebruiken om te verwarmen?
Wat zijn de nadelen?
Bij koelen in de zomer is ons dat heel erg goed bevallen.
Bij koud weer ga je met de fluisterstand je kamer niet warm krijgen/houden omdat je simpelweg een hoeveelheid m3/h dus flow nodig hebt om de hele kamer van energie te voorzien en je warmteverlies is groter.

De nadelen van indoor quit is een hoger verbruik, hier een voorbeeld:
Servee in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Als aanvulling op bovenstaande uitleg gaat je verbruik omhoog, lagere COP en krijg je een warmte bel om je unit heen en koelt de rest van je kamer af nogmaals bij koud weer.

[ Voor 22% gewijzigd door Servee op 08-10-2022 19:59 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-01 18:00

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Heeft iemand nog tips voor een mooie omkasting van de Daikin RXA 50B? (HxBxD 73,4 x 87 x 37,3) Ik was zelf het denken aan bijv. Evolar Medium. Wel vrij prijzig en vraag me af hoe de leidingen/goot naar binnen moet, als de cover tegen een muur aan gezet wordt.

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽ - Zehnder WHR960

• Servee
  • Niet online
rogervdh schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:11:
Heeft iemand nog tips voor een mooie omkasting van de Daikin RXA 50B? (HxBxD 73,4 x 87 x 37,3) Ik was zelf het denken aan bijv. Evolar Medium. Wel vrij prijzig en vraag me af hoe de leidingen/goot naar binnen moet, als de cover tegen een muur aan gezet wordt.
Zoekfunctie doet wonderen

ik222 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Janook
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-12-2022
Ik was op zoek naar het verschil tussen de + en achter de A , is de volgende uitleg juist ???

Plustekens (+) na de klasseletter (bijv. A+++) bieden een preciezere indicatie van de energie-efficiëntie. Hoe meer plustekens, hoe energie-efficiënter het apparaat. Bijvoorbeeld, A++ apparaten zijn 21 % energie-efficiënter dan A+ apparaten, terwijl A+++ apparaten tot 48 % energie-efficiënter zijn.

• Chninkel
rogervdh schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 20:11:
Mijn tip is neem de evolar van hout dan . De uitblaas word bijna niet belemmerd door de houten latjes. Bij de metalen echter is de weerstand zo'n 50% . En die lucht gaat ook nog eens onder de unit door en word weer aangezogen.
Aan de achterkant een paar rubberen deurstopper erop zodat deze vrij van de muur staat en dan is er ook ruimte voor de leidingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NA36NheEhwgfwGqd8YJC6LewTUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BpSM0WRobSDdneWER1rTiQJ.jpg?f=fotoalbum_large
Die kun je eventueel ook als poten gebruiken en zorgen dat je hout droog van de grond staat.

[ Voor 33% gewijzigd door Chninkel op 08-10-2022 22:06 ]

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-01 13:22
Ik heb de airco momenteel aan voor verwarmen. Lekker warm op de bank is toch wel zo fijn.

Klep op 45 graden omlaag en horizontaal richting de woonkamer. Vervolgens onderstaande instellingen.
Is dit nu de meest energiezuinige stand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twKrjDgBoWh3g0XXUoxB0Qmx0hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMFtCSBWf0soWnHEk3rZBWyK.jpg?f=fotoalbum_large

• Martin7182
MotorBeast schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:09:
[...]

Volgens mij ben jij een newbew gebruiker die nog helemaal weinig tot niets aan monitoring heeft gedaan. Zou eerst eens een paar jaar dat doen alvorens een mening te droppen. Maar ik ga die discussie hier niet meer aan en @flippy heeft gewoon gelijk.
Aldus de N=1 expert ;) Natuurkundige wetten kun je niet naar je hand zetten en waarnemingen van 1 huishouden zijn vooral leuk voor dat ene huishouden. Ik beweer niet dat adhoc verwarmen altijd beter is, maar het tegenovergestelde ook niet. Het lastige is dat elke dag anders is en je met gelijke startwaarden moet beginnen als je er een vinger achter probeert te krijgen. Het gebruik van (gewogen) graaddagen helpt wel iets, maar is voor L/L denk ik te grof om echt van waarde te zijn.
Verder leer ik graag alles over monitoring, daarom ben ik hier o.a. :)

• vn2000
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-11-2025

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Vandaag dagje grootste deel van de airco aangelegd.

Binnendeel nog electrisch, en dan kan de F-gas monteur komen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8C0wiQP-buvsvhhmvu67ITSzlbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlH5SOTjHF43bBkELVeQPhyp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6T_jaxwM7mei58zG9WnBxz07c3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mUSove5X0RCXCucOJCIw3fG.jpg?f=fotoalbum_large

• flippy
  • Niet online

flippy

was een duo niet netter/makkelijker geweest?

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 08-10-2022 23:42 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Martin7182 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

Aldus de N=1 expert ;) Natuurkundige wetten kun je niet naar je hand zetten en waarnemingen van 1 huishouden zijn vooral leuk voor dat ene huishouden. Ik beweer niet dat adhoc verwarmen altijd beter is, maar het tegenovergestelde ook niet. Het lastige is dat elke dag anders is en je met gelijke startwaarden moet beginnen als je er een vinger achter probeert te krijgen. Het gebruik van (gewogen) graaddagen helpt wel iets, maar is voor L/L denk ik te grof om echt van waarde te zijn.
Verder leer ik graag alles over monitoring, daarom ben ik hier o.a. :)
ik ben niet een N1 expert en ik werk aan genoeg systemen met tientallen binnendelen (soms honderden) om gedrag te kunnen zien. immers schaalt het gewoon mee. en als er 1 ding waar je niet omheen kan is dat een installatie efficienter draait naarmate de vraag mindert. dus op het moment dat de setpoint bereikt is en het systeem gaat afregelen om die vast te houden. en vooral met verwarmen is de efficientiewinst in dat werkbereik te halen. de gastemperaturen dalen en de toerentallen zakken ook. vooral dat eerste is waar de winst zit. maar dan moeten de muren, vloeren en interieur wel op temperatuur zijn anders kan hij dat niet vasthouden en zal urenlang bijregelen tot er een balans is of hij niet verder kan aftoeren, iets wat je ook veel ziet bij te grote vermogens in te kleine ruimtes.

je kan er rustig een andere mening op nahouden maar dat blijft wel dat, een mening. de feiten zijn gewoon dat de meeste efficientie zit in vasthouden van de temperatuur en niet inhalen. dat de lucht in de kamer lekker is wil niet zeggen dat het huis zelf warm is. dat zijn 2 hele verschillende zaken die wel van elkaar gescheiden dienen te worden.

• renzo4000
flippy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:49:
[...]

ik ben niet een N1 expert en ik werk aan genoeg systemen met tientallen binnendelen (soms honderden) om gedrag te kunnen zien. immers schaalt het gewoon mee. en als er 1 ding waar je niet omheen kan is dat een installatie efficienter draait naarmate de vraag mindert. dus op het moment dat de setpoint bereikt is en het systeem gaat afregelen om die vast te houden. en vooral met verwarmen is de efficientiewinst in dat werkbereik te halen. de gastemperaturen dalen en de toerentallen zakken ook. vooral dat eerste is waar de winst zit. maar dan moeten de muren, vloeren en interieur wel op temperatuur zijn anders kan hij dat niet vasthouden en zal urenlang bijregelen tot er een balans is of hij niet verder kan aftoeren, iets wat je ook veel ziet bij te grote vermogens in te kleine ruimtes.

je kan er rustig een andere mening op nahouden maar dat blijft wel dat, een mening. de feiten zijn gewoon dat de meeste efficientie zit in vasthouden van de temperatuur en niet inhalen. dat de lucht in de kamer lekker is wil niet zeggen dat het huis zelf warm is. dat zijn 2 hele verschillende zaken die wel van elkaar gescheiden dienen te worden.
Het blijft een non discussie zolang je de andere variabelen en omstandigheden niet meeweegt. Bij een (zeer)goed geïsoleerd huis ben ik geneigd mee te gaan dat permanent verwarmen (al dan niet met beperkte nachtverlaging) efficiënter kan uitpakken. Nog een voordeel is het extra comfort, je hoeft immers niet in de ochtend eerst de kou te verdrijven.

Anderzijds bij een minder goed geïsoleerd huis kan het inefficiënter werken. Simpel gezegd; warme lucht wil altijd de weg naar buiten opzoeken en zal harder wegstromen bij koudere buiten temperaturen.

Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen die per huis kunnen verschillen. Wat bij pietje goed werkt wil niet zeggen dat het bij Jantje ook zo is. Ik heb sterk het gevoel dat een aantal mensen in dit topic daar nogal standvastig in zijn in hun eigen ervaringen ... "mijn wil is wet" zeg maar.

Beste oplossing is om het zelf uit te proberen onder de zelfde omstandigheden en te gaan meten. Alleen dan weet je of het voor jouw situatie werkt.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

flippy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:41:
was een duo niet netter/makkelijker geweest?
De onderste hangt er al 2jaar.

Ff opengemaakt om door te lussen. Staan nu 2 op 1 groep

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

vn2000 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 01:32:
[...]

De onderste hangt er al 2jaar.

Ff opengemaakt om door te lussen. Staan nu 2 op 1 groep
Wat was bepalend om ze aan de muur te hangen ipv op dak te zetten?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Rol-Co schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 01:46:
[...]

Die ramen zijn vrij laag, denk dat de bovenkant dan nog net zichtbaar is vanuit het raam.

Hebben mensen naast hun L/L nog ergens in een koud hoekje een IR-paneel ofzo? Wat ik niet snap van die panelen is dat men zegt dat het alleen verwarmd als je er recht voor zit, maar die warmte verdwijnt toch niet?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Chninkel
JDx schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:27:
[...]

Die ramen zijn vrij laag, denk dat de bovenkant dan nog net zichtbaar is vanuit het raam.

Hebben mensen naast hun L/L nog ergens in een koud hoekje een IR-paneel ofzo? Wat ik niet snap van die panelen is dat men zegt dat het alleen verwarmd als je er recht voor zit, maar die warmte verdwijnt toch niet?
Ervaringen infraroodverwarming
42 pagina's over IR panelen

• Martin7182
[...]

Inderdaad, maar IR-panelen werken vooral goed omdat ze stralingswarmte afgeven. Het gaat niet om het verwarmen van de lucht, maar van objecten. Zeker als je er recht voor zit, dan verwarmt het paneel alleen jou en hoeft de rest v.d. kamer niet opgewarmd te worden terwijl het toch heel comfortabel is.

• Servee
  • Niet online
Yellos schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:57:
Ik heb de airco momenteel aan voor verwarmen. Lekker warm op de bank is toch wel zo fijn.

Klep op 45 graden omlaag en horizontaal richting de woonkamer. Vervolgens onderstaande instellingen.

[Afbeelding]
De geselecteerde opties zijn idd qua instellingen het meest zuinig, setpoint 22 resulteert zeker adhoc in een wat hoger verbruik (afhankelijk van de inhoud van de kamer en de set-up) omdat de unit pas vaak na +1 setpoint gaat terug moduleren met de standaard offset regeling van Daikin. De optie vraagbesturing beperkt het maximale (piek) stroomverbruik evenals de Econo optie. Wat de Econo optie extra doet is in de hele lijn de unit rustiger laten draaien.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-01 20:05
flippy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:32:
[...]

met deze temperaturen valt het ook nog wel mee maar zodra het onder de 10 graden begint te hangen ga je het verschil echt wel merken.
Waarom dan nu al 24/7 verwarmen als temperaturen nog goed zijn? Dan ben je de komende maand nog veel beter (efficiënter) af door ad hoc te verwarmen.
En vanaf het moment dat temperatuur niet meer boven 10°C komt, dan laat je hem gewoon opstaan.
Mijn hoofdverwarming is airco, maar heb hem in totaal nog maar 30 minuten moeten opzetten.

Sinds wanneer is het antwoord; enkel deze manier is de enige correcte manier'.

• Servee
  • Niet online
bottom line schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:38:
[...]

Waarom dan nu al 24/7 verwarmen als temperaturen nog goed zijn? Dan ben je de komende maand nog veel beter (efficiënter) af door ad hoc te verwarmen.
En vanaf het moment dat temperatuur niet meer boven 10°C komt, dan laat je hem gewoon opstaan.
Mijn hoofdverwarming is airco, maar heb hem in totaal nog maar 30 minuten moeten opzetten.

flippy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:11:
flippy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:32:
[...]
De hele discussie 24 uur aan gaat ook over bij koudere temperaturen.

[ Voor 30% gewijzigd door Servee op 09-10-2022 08:48 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-01 20:05
Servee schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:40:
[...]

De hele discussie 24 uur aan gaat ook over bij koudere temperaturen.
Dus ad hoc is standaard the way to go

En 24/7 is beter als
En als
En als
En als
En als
En als

• Servee
  • Niet online
bottom line schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:48:
[...]

Dus ad hoc is standaard the way to go

En 24/7 is beter als
En als
En als
En als
En als
En als
Dat is voor iedereen anders, bovenstaande discussie is meer gericht op efficiëntie en comfort. Efficiëntie in de zin van het systeem zo efficiënt mogelijk te laten draaien met de beste COP (Tweakers) en comfort om de ruimte zo egaal mogelijk te verwarmen zodat alle omgeving objecten ook warm worden en blijven en koude stromen tot een minimum te beperken. Of het zuiniger is dat is echt afhankelijk van je isolatie en je warmte behoefte. Efficiënt betekent niet per definitie zuiniger.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@vn2000 Hoe gaat dat met een defrost van de bovenste unit?
Heb je een drainset ofzo aangeschaft?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-10-2022 10:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Martin7182
[...]

Die N=1 opmerking sloeg niet op jou ;) Het is wat @renzo4000 zegt, er zijn meer variabelen voor efficiënt verwarmen. Maar ik ben wel blij dat je deze info over efficiënt draaien deelt! De vraag waar ik nog steeds mee zit: waarom maken ze geen zuinige ECO stand, dus een stand waarbij de airco met lage gastemperaturen en toerentallen rustig opwarmt? Als ik hier mijn 2,5 kW unit aanzet op ECO met 2° temperatuurverschil, dan gebruikt hij 750 W. Volle bak en binnen een half uur op temperatuur, maar wel met kans op tussentijds uitschakelen als de 3,75 kW aan warmte niet snel genoeg verspreid wordt
Dat kan toch beter zou je denken?

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:53
Yellos schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:57:

[Afbeelding]
Stel dat je de vraagbesturing op 40% (laagst mogelijke waarde) zet aangezien de unit met de huidige buitentemperaturen niet volle bak hoeft te draaien, draait de unit dan wel nog met de hoogst mogelijke COP?

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

AUijtdehaag schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:05:
@JDx Hoe gaat dat met een defrost van de bovenste unit?
Waarom richt je dit aan mij? De post is van @vn2000 hoor :)

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 09-10-2022 10:46 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• flippy
  • Niet online

flippy

bottom line schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:38:
[...]

dat heb ik ook helemaal niet gezegd, dat maken jullie er zelf van.

L/L units zijn gewoon te lokaal in hun afgifte en geven teveel warmte om stabiel te kunnen draaien waar een L/W unit dat wel makkelijk kan. dus om het gedrag van een L/W aan een L/L te geven is gewoon niet correct. tussen de 13 en 17 graden buiten is een l?L installatie gewoon glashard in het nadeel en kan niet netjes lopen in normale woningen. dus men zal een hoger verbruik en minder confort op de koop toe moeten nemen, dat is gewoon de keuze die men heeft gemaakt door (nog) niet een L/W te nemen.

dus schoppen tegen het 24/7 verwarmen kan je rustig doen maar dan snap je gewoon niet waar de verschillen en nuances liggen. L/L heeft gewoon bepaalde nadelen en dit is er een van.

je kan zulke problemen beter opvangen door multisplit te nemen zodat je minimale last verdeeld kan worden over meerdere binnenunits maar dat is weer haaks op wat iedereen instaleert omdat moonosplits net ietsjes goedkoper zijn.
Martin7182 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Die N=1 opmerking sloeg niet op jou ;) Het is wat @renzo4000 zegt, er zijn meer variabelen voor efficiënt verwarmen. Maar ik ben wel blij dat je deze info over efficiënt draaien deelt! De vraag waar ik nog steeds mee zit: waarom maken ze geen zuinige ECO stand, dus een stand waarbij de airco met lage gastemperaturen en toerentallen rustig opwarmt? Als ik hier mijn 2,5 kW unit aanzet op ECO met 2° temperatuurverschil, dan gebruikt hij 750 W. Volle bak en binnen een half uur op temperatuur, maar wel met kans op tussentijds uitschakelen als de 3,75 kW aan warmte niet snel genoeg verspreid wordt
Dat kan toch beter zou je denken?
ecostanden zijn doorgaans alleen maar veranderingen in setpoints. het doet niks in vermogensbegrenzen. als je dat gedrag krijgt betekent het gewoon dat hij eerder aan had moeten gaan.
de logica ziet nog steeds een te groot verschil tussen setpoint en gemeten temperatuur.
L/W warmtepompen kan je vaak wel echt begrenzen op vermogen en de serieuze commericele modellen L/L ook wel, maar de consumentenmodellen hebben dat er gewoon niet inzitten op een manier wat goed werkt.

de truc is om een airco aan te zetten als het koud/warm dreigt te worden, niet als het koud/warm is. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 09-10-2022 11:37 ]

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Rol-Co schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 01:46:
[...]

Ramen zijn te laag, dan staan ze in het zicht.
En dakbedekking is nu 17 jaar, dus die zal een dezer jaren vervangen moeten worden.

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

AUijtdehaag schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:05:
@vn2000 Hoe gaat dat met een defrost van de bovenste unit?
Standaard drainset, slangetje naar beneden tot vlak boven het dak.

Maar waarom bang voor defrost?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

vn2000 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:52:
[...]

Standaard drainset, slangetje naar beneden tot vlak boven het dak.

Maar waarom bang voor defrost?
Niet bang vermoed ik maar het water loopt over de onderste en bevriest waardoor je een hele laag ijs op de onderste gaat krijgen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• champain
[...]Hebben mensen naast hun L/L nog ergens in een koud hoekje een IR-paneel ofzo?
Ik heb zelf een IR-paneel onder mijn bureau (in onze tochtige werkserre) hangen: https://www.elektrische-v...ing-inclusief-dimmer.html Ik moet zeggen dat dat ding echt goed werkt met een maximaal gebruik van 150w.

[ Voor 10% gewijzigd door champain op 09-10-2022 12:09 ]

• champain
Stoffa schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:43:
[...] Ik zou het gewoon eens een winter en zomer aankijken joh. Je kunt het energieverbruik in de app zien toch? Kun je eens rustig bekijken of dit efficiëntie kost. Ik denk dat het wel meevalt, en als je ook nog de voorkant kunt verwijderen om de filters schoon te maken zit je denk ik aardig goed.
Yes, dat was idd het plan. Thanks for the heads up Heb naast de energiemeting in de app ook een energiemeter hangen aan de airco.Ben benieuwd of daar nog verschillen in te zien zijn de komende tijd.

• vn2000

vn2000

Mhi SRF35ZS-W

Rol-Co schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Niet bang vermoed ik maar het water loopt over de onderste en bevriest waardoor je een hele laag ijs op de onderste gaat krijgen.
Ja misschien heb je een daar wel punt.
Maar aan de ander kant, zou hij tegen moeten kunnen.

We gaan het beleven, als we een flinke winter krijgen.
Kan zonder de onderste, die is voor koeling slaapkamer. Gebruiken we eigenlijk (tot nu toe) niet in de winter.
Slaapkamer hebben we nooit geen verwarming aan.

• Servee
  • Niet online
champain schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:08:
[...]
Yes, dat was idd het plan. Thanks for the heads up Heb naast de energiemeting in de app ook een energiemeter hangen aan de airco.Ben benieuwd of daar nog verschillen in te zien zijn de komende tijd.
De unit is niet geplaatst volgens de richtlijnen die Daikin zelf aangeeft, de installateur had dit moeten weten en je hierop moeten wijzen, als je er dan alsnog voor kiest is het jouw verantwoordelijkheid maar dit is gewoon een installatie fout die naar mijn mening kosteloos moet worden verholpen. Daikin geeft niet voor niks hier specifieke informatie over in de installatie handleiding.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• champain
Servee schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

De unit is niet geplaatst volgens de richtlijnen die Daikin zelf aangeeft, de installateur had dit moeten weten en je hierop moeten wijzen,
Je kritiek is terecht uiteraard; ik ga dit nog even bespreken met de installateur. Zou vervelend zijn als het hartje winter mis gaat en de installateur niet thuis geeft.

• Martin7182
flippy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

ecostanden zijn doorgaans alleen maar veranderingen in setpoints. het doet niks in vermogensbegrenzen. als je dat gedrag krijgt betekent het gewoon dat hij eerder aan had moeten gaan.
de logica ziet nog steeds een te groot verschil tussen setpoint en gemeten temperatuur.
L/W warmtepompen kan je vaak wel echt begrenzen op vermogen en de serieuze commericele modellen L/L ook wel, maar de consumentenmodellen hebben dat er gewoon niet inzitten op een manier wat goed werkt.

de truc is om een airco aan te zetten als het koud/warm dreigt te worden, niet als het koud/warm is. ;)
Bedankt voor de verheldering! Ik snap dat verwarmen efficienter gaat als de unit rustiger draait. Dat is alleen niet altijd de goedkoopste manier. Tot nu toe dit stookseizoen 1,9 kWh verbruikt met adhoc stoken. Ik denk dat 24/7 stoken minstens het dubbele verbruikt zou hebben. Kan het ook mis hebben, ik heb nou eenmaal niet twee identieke huizen met airco.

• flippy
  • Niet online

flippy

Martin7182 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

Bedankt voor de verheldering! Ik snap dat verwarmen efficienter gaat als de unit rustiger draait. Dat is alleen niet altijd de goedkoopste manier. Tot nu toe dit stookseizoen 1,9 kWh verbruikt met adhoc stoken. Ik denk dat 24/7 stoken minstens het dubbele verbruikt zou hebben. Kan het ook mis hebben, ik heb nou eenmaal niet twee identieke huizen met airco.
ja en nee.

je vergelijkt de situatie niet goed/eerlijk. als je ad-hoc aan het stoken bent breng je simpelweg minder warmte in de woning en de warmte die erin komt is lokaler. dus in relatieve termen met 24/7 stoken is het een lagere kwaliteit warmte die je opwekt afgezien van de fysiek lagere hoeveelheid warmte die men opwekt. immers is het direct weer koud als je hem uitzet omdat de woning de warmte direct abosrbeert. dus men heeft gewoon niet hetzelfde werk verricht want de woning is nog niet "verzadigd" van warmte. net als een koelblok in de vriezer leggen voor 10 min hem niet koud maakt.

je kan het beste vergelijken met een auto instappen terwijl die de hele dag in de zon heeft zitten bakken en dan de airco aanzetten. natuurlijk komt er wel koude lucht uit en als die afgekoeld is word het al comfortabeler (dat is het ad hoc gedeelte) maar zodra men de auto uitzet is het acuut weer een sauna doordat je interieur nog steeds 50 graden is. het duurt enkele uren rijden voor je interieur afgekoeld is en de airco niet meer zo hard hoeft te werken. met verwarmen geld hetzelfde feestje.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 09-10-2022 13:45 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:51
Ja maar. Als je 24/24 aan het verwarmen bent dan verwarm je ook 's nachts. Net wanneer de delta T binnen/buiten het grootst is en dan gaat het verbruik toch ook hoger?

• flippy
  • Niet online

flippy

Wozmro schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:18:
Ja maar. Als je 24/24 aan het verwarmen bent dan verwarm je ook 's nachts. Net wanneer de delta T binnen/buiten het grootst is en dan gaat het verbruik toch ook hoger?
dat verschil is nog steeds minder dan het ding snachts uitzetten en smorgens al die warmte alsnog proberen in het pand te stampen wat niet wilt.

het is geen gasketel. dus het idee van uitzetten = geld besparen is niet van toepassing. vaders staat niet meer naast de thermostaat met een stok in de aanslag als je ook maar durft eraan te denken om hem hoger te zetten. ;)

op zijn best kan je nachtverlaging toepassen van een graadje of zo maar meer ook niet.

dat het niet helemaal tof registreert in de bovenkamer is duidelijk, dat is wat ik ook HEEL vaak zie bij grote klanten (die hebben honderden kW aan aircos hangen) maar de cijfers liegen gewoon niet en velen vallen gewoon weer terug in hun oude cv-ketel-gedrag en staan dan een jaar later alsnog te janken dat het allemaal veel duurder uitvalt en uiteindelijk is het de schuld van de warmtepomp (of de monteur die het aan moet horen) en niet de gebruiker...

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 09-10-2022 14:29 ]

• Servee
  • Niet online
Wozmro schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:18:
De ervaring hier leert dat in de nachtelijke uren de unit niet harder gaat werken, met 24 uur stoken is je woning tenslotte al op temperatuur dus kwestie van bijhouden. Het moduleren is niet anders dan overdag. Bij echte vrieskou wellicht iets meer maar dan ook overdag. Bijkomend voordeel is minder defrosts. Ga niet proberen bij temperaturen onder nul en/of mist je kamer op te stoken van 16 naar 21 graden want de ene defrost na de andere volgt dan. Gevolg: het word slecht warm en hoog energie verbruik.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• flippy
  • Niet online

flippy

Servee schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:33:
[...]

De ervaring hier leert dat in de nachtelijke uren de unit niet harder gaat werken, met 24 uur stoken is je woning tenslotte al op temperatuur dus kwestie van bijhouden. Het moduleren is niet anders dan overdag. Bij echte vrieskou wellicht iets meer maar dan ook overdag. Bijkomend voordeel is minder defrosts. Ga niet proberen bij temperaturen onder nul en/of mist je kamer op te stoken van 16 naar 21 graden want de ene defrost na de andere volgt dan. Gevolg: het word slecht warm en hoog energie verbruik.
inderdaad, vooral bij kleine L/L zijn defrosts iets wat je absoluut wilt voorkomen. je komt dan in een viceuze cirkel terrecht waar je bijna niet uitkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 09-10-2022 14:36 ]

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Dus als jij een week niet thuis bent, laat je de verwarming aan staan op 20°C omdat dat het meest efficiënt is?

Het is een feit, dat warmteverlies (misschien in dit kader beter stilstandverlies) een bestaand iets is. Of je nu een matig, goed of slecht geïsoleerd huis hebt, vanaf een bepaalde duur van afwezigheid i.c.m. buitentemperatuur, gaat het efficiënter zijn om de verwarming (in welke vorm dan ook) uit te zetten. Het klopt dat de cop afneemt bij vol vermogen, maar is echt niet meteen zo waardeloos als hier geïmpliceerd wordt. Als je de fabrikant / eurovent specificaties bekijkt valt het heus mee.

Een ander feit is dat de gewenste uitwerking ook persoonlijk is. De één wil heel graag een stabiele temperatuur, de ander wil bijvoorbeeld helemaal geen warm huis op het moment dat erin gewerkt wordt. Dus snachts uitzetten waardoor de temp 3 graden zakt is dan helemaal geen probleem, als het eind van de middag maar weer behagelijk is.

Kortom. Ieder z'n ding. Maar ga geen feiten verwisselen met meningen.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• flippy
  • Niet online

flippy

het is wel de bedoeling dat we binnen redelijkheid blijven. natuurlijk laat de de verwarming niet volop aanstaan als je dagen weggaat. jammer dat we niet rieel kunnen blijven en zulke sprongen moeten gaan maken om maar vast te blijven houden aan het standpunt wat men al had.

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-01 20:10
Servee schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:36:
[...]

De optie vraagbesturing beperkt het maximale (piek) stroomverbruik evenals de Econo optie. Wat de Econo optie extra doet is in de hele lijn de unit rustiger laten draaien.
Interessant :)

Ik heb tot nu toe alleen nog maar gespeeld met de vraagsturing (beperking van maximale frequentie van de buitenunit). Heb je toevallig meer info over wat doet de Econo exact stuurt?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:08

Termy

valt er nog wat te fragge?

flippy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:17:
het is wel de bedoeling dat we binnen redelijkheid blijven. natuurlijk laat de de verwarming niet volop aanstaan als je dagen weggaat. jammer dat we niet rieel kunnen blijven en zulke sprongen moeten gaan maken om maar vast te blijven houden aan het standpunt wat men al had.
Nou nee, het laat alleen zien dat er een grens is waar het wel of niet redelijk is om het te doen. Je kunt niet om de natuurkunde heen van warmteverlies. Die is gewoon hoger met een grotere delta. Het is dus ook niet mogelijk om met gelijk vermogen te blijven door te draaien terwijl de delta verschilt in die periode.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• flippy
  • Niet online

flippy

Termy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:24:
[...]

Nou nee, het laat alleen zien dat er een grens is waar het wel of niet redelijk is om het te doen. Je kunt niet om de natuurkunde heen van warmteverlies. Die is gewoon hoger met een grotere delta. Het is dus ook niet mogelijk om met gelijk vermogen te blijven door te draaien terwijl de delta verschilt in die periode.
ik was in de veronderstelling dat we gewoon volwassen met elkaar doen en niet schoolplein-nivo zitten miereneuken. is "zet de verwarming uit als je een week of meer op vakantie gaat" nu echt een punt van discussie? dat heeft niks te maken met de manier van verwarmen maar gewoon gezond verstand tenzij je de geldpest hebt natuurlijk. waar dat omslagpunt zit of je hem aanlaat of niet is natuurlijk afhankelijk van de situatie. dat hoeft niet besproken te worden.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 09-10-2022 15:38 ]

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:48
verkeerslicht schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:55:Een ander feit is dat de gewenste uitwerking ook persoonlijk is. De één wil heel graag een stabiele temperatuur, de ander wil bijvoorbeeld helemaal geen warm huis op het moment dat erin gewerkt wordt. Dus snachts uitzetten waardoor de temp 3 graden zakt is dan helemaal geen probleem, als het eind van de middag maar weer behagelijk is.

Kortom. Ieder z'n ding. Maar ga geen feiten verwisselen met meningen.
Als je er nooit bent overdag (werken als monteur, bij de AH, whatever baan waar remote work niet te doen is) en een woonkamer 24/7 verwarmt wordt je voor gek verklaard. Vroeger kon je dat prima met een tijdprogramma op de CV, tussen 1700 en 2200 is het warm, daarbuiten niet.

Nu kan je datzelfde in de app, zonder 2 uur van te voren al warm te moeten stoken, binnen een kwartier is target bereikt met de L/L / airco. Eerder in deze thread was er expliciet een vraag geweest hierover, kan de airco dat?

Ja, dat kan. Zelfs als je het aanzet pas als je thuis bent gaat dat snel genoeg.

Dat verhaal met lagere RPM / power % is leuk, maar vergeet dus dat transmissie en ventilatieverlies evenredig is aan temperatuurverschil. En het geldt alleen tot je onder minimum zakt. Nu verwarm ik 3 uur op een dag, op 400W dus 20% van max vermogen, proberen dit uit te smeren over 24 uur levert alleen een hoger verbruik op.

En het geld niet in voor elk unit, in dezelfde mate. Mijn LG MU3R19 kan niet goed tegen koud, blijkbaar. Uit Eurovent-certification.com, Heating Condition B en C, en uit de Multi Outdoor Unit capacity table, komen de volgende cijfers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XefhfOofhRHGS4BwE5com7y5Krg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JvYGIFZzHye5qSMpEal3XGPA.png?f=user_large

Op 48% / 30% power is dat unit minder efficient dan de capaciteit tabel, die aangeeft hoeveel dat unit kan verwarmen met bepaalde indoor/outdoor temperatuur. Ik heb de 7+7+9 config gepakt, dat heb ik staan, en de cijfers overgetypt. Nou, ik kan veel beter in de middag met 6 graden buiten op volle power verwarmen dan in de nacht door laten draaien als het even beneden nul dipt, ook zonder de bonus van minder warmteverlies (in kWh) is dat goedkoper.

Ik heb nu ook vaak maar 1 unit aan staan, zo koud is het niet boven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXM4FelMpETmFguNHaaXxUGnv_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aLtLZm4Y23FBZZd6tvEwrPbC.png?f=user_large

Vermogen is begrensd door max druk / temperatuur van koelmiddel, binnenunit kan gewoon niet meer dan 3.17 kW kwijt op 20 graden binnen, op max fan speed.

Ook dat is niet verschrikkelijk in de middag / avond, zelfs op max power. Beter inhalen als het weer warmer is dan in de nacht als dT tussen binnen en buiten het hoogst is proberen bij te houden, het meest stoken met de slechtste COP waarde is beetje idioot.

In reality heb ik niet meer dan iets van 4-500W vermogen nodig gehad met af en toe stoken, als je middelt over de 3 uren dat de unit draait aan 1 stuk. Reken maar uit, vorige seizoen is gemiddeld 5 kWh over ongeveer 10 uur, dus 500W gemiddeld. Uitsmeren over 24 uur heeft weinig toegevoegde waarde, Heating CondC met lage output was niet veel beter in COP.

Finally, voor de volledigheid, als het kouder wordt en 2 units vragen max power:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRpByd0vIAH5CS9-P2EOcRziZgo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KC9fXz42twC0RGx43u9r9E6I.png?f=user_large

Januari 2022 was vrij fris geweest met 5.6 graden gemiddeld in Rotterdam, maar ook dan heb je periodes waar je dus goedkoop warmte naar binnen kan pompen. Sowieso bijna elke middag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4pWN-5RLaR7Sdc6ifuTWVJ9UaY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MRCsQgvNWieYFnL6tJqdPzR4.png?f=user_large

TL;DR: wees niet bang voor 100% compressorvermogen.

• Termy

Termy

flippy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

ik was in de veronderstelling dat we gewoon volwassen met elkaar doen en niet schoolplein-nivo zitten miereneuken. is "zet de verwarming uit als je een week of meer op vakantie gaat" nu echt een punt van discussie? dat heeft niks te maken met de manier van verwarmen maar gewoon gezond verstand tenzij je de geldpest hebt natuurlijk. waar dat omslagpunt zit of je hem aanlaat of niet is natuurlijk afhankelijk van de situatie. dat hoeft niet besproken te worden.
Lol, dat is juist het hele punt en er wordt steeds gezegd dat het niet zo is, en nu opeens wel?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• flippy
  • Niet online

flippy

Termy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

Lol, dat is juist het hele punt en er wordt steeds gezegd dat het niet zo is, en nu opeens wel?
nee, dat is niet het punt. men is gewoon steeds dieper aan het graven naar nieuwe en steeds extremere voorbeelden op de meest kinderachtige wijze om maar bij je standpunt te blijven. dat is iets heel anders.

als men serieus op het punt aankomt dat men moet uitleggen dat men niet de verwarming aan moet laten als men een week of langer weggaat heb je gewoon de discussie verloren en is het gewoon klaar. men heeft geen interesse in het opdoen van kennis maar gewoon gelijk proberen te halen op het internet. dat is niet productief.

is dat niet de intentie moet men serieus gezamelijk werken aan wat communicatieve vaardigheden.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 09-10-2022 17:02 ]

• Martin7182
Als ik het goed begrijp; adhoc stoken is prima tenzij het zo koud is dat je vanwege lager vermogen en defrosts je huis niet meer warm krijgt.

• renzo4000
Er is binnen dit topic helaas bij een aantal mensen sprake van haantjes gedrag, wie de schoen past trekke hem aan.

Nogmaals, meten is weten. Probeer onder gelijke omstandigheden beide zienswijzen uit en trek je eigen conclusie zou ik zeggen. Ik ben er van overtuigd dat er veel verschillende uitkomsten zullen zijn. Dat is precies wat de strekking is van de discussie rondom dit onderwerp ... er.is.geen.eenduidige.manier.van.verwarmen!

• Termy

Termy

flippy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:59:
[...]

nee, dat is niet het punt. men is gewoon steeds dieper aan het graven naar nieuwe en steeds extremere voorbeelden op de meest kinderachtige wijze om maar bij je standpunt te blijven. dat is iets heel anders.

als men serieus op het punt aankomt dat men moet uitleggen dat men niet de verwarming aan moet laten als men een week of langer weggaat heb je gewoon de discussie verloren en is het gewoon klaar. men heeft geen interesse in het opdoen van kennis maar gewoon gelijk proberen te halen op het internet. dat is niet productief.

is dat niet de intentie moet men serieus gezamelijk werken aan wat communicatieve vaardigheden.
Als iets waar is dan is het ook waar als je het doortrekt. Niks kinderachtigs aan. Het zou ook volwassen zijn het niet steeds kinderachtig te noemen. Mijn reacties zijn dat zeker niet en al helemaal niet zo bedoeld. De stelling is dat het beter is om constant te stoken omdat dat minder energie verbruikt. Dan wordt er gesteld dat dat afhangt van de situatie maar dan stel o.a. jij dat dat niet zo is en dat het gewoon beter is om op 1 temp te blijven ivm de techniek. Maar dat past gewoon niet op de natuurkunde, wat men probeert aan te geven door ipv nachtverlaging voor weekverlaging te gaan en dan is het opeens logisch dat het niet beter is om constant te stoken.

Het enige punt dat men wilde maken is dat het niet zo zwart wit kan zijn als altijd 1 temp en klaar. Dat je niet moet verwachten dat het systeem efficiënt loopt als het vol gas moet geven lijkt redelijk (maar reageer dan ook even op de tabellen van @w00key) maar dat is weer het andere uiterste.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:51
renzo4000 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:54:
Er is binnen dit topic helaas bij een aantal mensen sprake van haantjes gedrag, wie de schoen past trekke hem aan.

Nogmaals, meten is weten. Probeer onder gelijke omstandigheden beide zienswijzen uit en trek je eigen conclusie zou ik zeggen. Ik ben er van overtuigd dat er veel verschillende uitkomsten zullen zijn. Dat is precies wat de strekking is van de discussie rondom dit onderwerp ... er.is.geen.eenduidige.manier.van.verwarmen!
Daar ben ik mee bezig.
Ik heb een daikin perfera vloermodel 5kW
Staat nu ingesteld op 17gr, fan automatisch.
De gemeten temperatuur overdag in huis schommelde daarbij tussen de 19 en 20gr.

Sinds 1 oktober tem vandaag staat die ingesteld op verwarmen van 9h tot 16h.
Gemiddeld verbruik was iets van een 1kWh per dag.
Van 9h tot ongeveer 12h werd er verwarmd met een gemiddeld opgenomen vermogen van 250W. Alles gemeten met een shelly 1pm.
Vanaf 12h werd er bijna niet meer bijgewarmd. We krijgen dan wel redelijk wat zon in huis vanuit het westen.

Vanaf morgen zal ik eens testen met 24h/24h ingesteld op verwarmen. En ik zal nu ook de econo mode inschakelen.
Het weer voor komende week zal ongeveer hetzelfde zijn als vorige week.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:48
Hoe je ook verwarm, wees sociaal en vermijd de pieken op het stroomnet. Op het moment dat wind, waterkracht, zon en nucleaire energie niet voldoende zijn om vraag te dekken wordt er met olie en gas gestookt, met een hoge prijs als gevolg. Over het algemeen gebeurt dat elke dag op 0700-1000 en 1700-2000. Zie https://nieuwestroom.nl/epex-apx-handelsbeurs/ en https://vanhelder.nl/zakelijke-energie/actuele-beursprijzen

Doe een tijdelijke verlaging van een graad of zet hem even uit. De andere 18 uur is genoeg om je huis warm te houden en tijdens de koudste periode is dit nog belangrijker, als heel Europa opeens hard stookt.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
flippy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:17:
Iets te uitvergroten kan nuttig zijn om bepaalde effecten inzichtelijk te maken. Je reageert vervolgens niet op de rest van mijn post en noemt me een verliezer.

Zie overigens de eerlaatste post van @w00key die zijn bevindingen deelt en netjes onderbouwt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2025
Voor de MHI bezitters, is het mogelijk om de temperatuur sensor van de airco naar de afstandsbediening te zetten?
Zodat de afstandsbediening de gewenste temperatuur meet?

(bij mij hangen ze vrij hoog, warmte stijgt, er zijn heel veel manieren om hier mee te spelen en in te stellen, maar dit leek mij de makkelijkste 😇)

iRacing Profiel

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:56
refused81 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:32:
Voor de MHI bezitters, is het mogelijk om de temperatuur sensor van de airco naar de afstandsbediening te zetten?

(bij mij hangen ze vrij hoog, warmte stijgt, er zijn heel veel manieren om hier mee te spelen en in te stellen, maar dit leek mij de makkelijkste 😇)
Nee.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Verwijderd

Beginnersvraag: heeft een binnenunit een stopcontact nodig of haalt die z'n stroom van de buitenunit?

• Stoffa
Verwijderd schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:52:
Beginnersvraag: heeft een binnenunit een stopcontact nodig of haalt die z'n stroom van de buitenunit?
Van de buitenunit (godzijdank).

• Martin7182
Verwijderd schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:52:
Kan beide. Ik wilde graag binnen een snoer met stekker om zowel de binnen- als buitenunit van stroom te voorzien. Misschien maak in op den duur een vaste verbinding; de airco zit op een aparte groep die ook in de meterkast af te schakelen is.

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:58
Martin7182 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:26:
[...]

Kan beide. Ik wilde graag binnen een snoer met stekker om zowel de binnen- als buitenunit van stroom te voorzien. Misschien maak in op den duur een vaste verbinding; de airco zit op een aparte groep die ook in de meterkast af te schakelen is.
Je kan best werken met een snoer binnen dat 'verdwijnt' in de binnenunit, maar laat het duidelijk zijn dat dit snoer direct naar de buitenunit gaat en dat de binnenunit wordt gevoed vanuit de daarvoor bedoelde aansluitingen op de buitenunit.
De binnenunit is, vanuit de buitenunit, afgezekerd op 0,5A of 1,0A ofzo. Sluit je de fase van de binnenunit direct aan op een stopcontact dan is deze afgezekerd op 16A. Niet doen.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Martin7182
@M_AW Bij mijn MHI 25-ZSX zijn beide units parallel aangesloten + signaaldraad (in totaal 4 aders) en heeft de binnenunit een eigen zekering van 3.15 A.

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
refused81 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:32:

Niet naar de AB.
Je zult dan een externe mhi sensor moeten halen of via home assistant en esphome mhi-ac-ctrl (uijtdenhaag verkoopt ze)
Icm externe sensor de interne moeten over rulen.
Staan meerdere links in dit topic.

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:58
Martin7182 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:53:
@M_AW Bij mijn MHI 25-ZSX zijn beide units parallel aangesloten + signaaldraad (in totaal 4 aders) en heeft de binnenunit een eigen zekering van 3.15 A.
Weer wat bijgeleerd, dank!
Hoe dan ook, Let er even op dat je alles veilig aansluit.

Edit: genoemde reden om de binnenunit níet direct op een WCD aan te sluiten is mij uitgelegd door een fabrikant -naam doet er even niet toe-. Een vlugge steekproef bij 5 verschillende modellen van 3 merken (MHI, LG, Daikin) leert mij dat het verhaal niet waar is, of dat ik het verkeerd heb begrepen. De binnenunit is inderdaad intern afgezekerd. Hoera, weer wat slimmer geworden deze ochtend.
Neemt niet weg dat ik het zelf nog altijd het netst vind om 3-aderige voeding naar de buitenunit te leggen vanaf een werkschakelaar en vanuit de buitenunit 4-aderig naar de binnenunit. Of 5-aderig zelfs, bij hele sommige merken, waarbij mij nog steeds niet duidelijk is waarvoor de 5e ader is. Iemand?

[ Voor 49% gewijzigd door M_AW op 10-10-2022 09:24 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
flippy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

inderdaad, vooral bij kleine L/L zijn defrosts iets wat je absoluut wilt voorkomen. je komt dan in een viceuze cirkel terrecht waar je bijna niet uitkomt.
Ook bij grote warmtepompen is dit het geval. Ik heb regelmatig dat het een week duurt om een nieuwbouwpand van 12 naar 20c te stoken

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• flippy
  • Niet online

flippy

Oxellaar schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

Ook bij grote warmtepompen is dit het geval. Ik heb regelmatig dat het een week duurt om een nieuwbouwpand van 12 naar 20c te stoken
Daarom gebruik je ook opstookprogrammas om dat te voorkomen. Dat kan dan inderdaad wel een week of langer duren. Helemaal als je nog met drogend beton zit en bouwvocht die eruit moet. De boel forceren door de temperatuur op 21 en sucses ermee is niet echt optimaal en veroorzaakt alleen maar issues zoals scheuren. Afhankelijk van het soort pand is een halve graad per dag al wild genoeg.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 10-10-2022 09:26 ]

• Martin7182
flippy schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:25:
[...]

Daarom gebruik je ook opstookprogrammas om dat te voorkomen. Dat kan dan inderdaad wel een week of langer duren. Helemaal als je nog met drogend beton zit en bouwvocht die eruit moet. De boel forceren door de temperatuur op 21 en sucses ermee is niet echt optimaal en veroorzaakt alleen maar issues zoals scheuren. Afhankelijk van het soort pand is een halve graad per dag al wild genoeg.
Zo'n 'opstookprogramma' gaat niet lekker met een MHI; of 10 °C of 18 °C en hoger in stappen van hele graden. Maar goed, een echte tweaker manipuleert natuurlijk gewoon de temperatuursensor :)

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-01 22:08
Stoffa schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:11:
Ja, vorig stookseizoen grotendeels met de airco's verwarmd, minimum opgenomen vermogen dat ik hier zie als alles op temperatuur is: ~550 Watt, dit komt eigenlijk alleen voor in het voor en na seizoen zoals nu. Als het wat kouder wordt komt hij nooit aan zijn minimum.

Ik heb overigens geen last van pendelen, de ruimte waarin wordt uitgeblazen beneden is groot genoeg (400 m3) om continue warmte vraag te houden totdat het zo warm is dat hij gewoon uit gaat op zijn setpoint+4oC, en dan blijft hij langere tijd uit aangezien de ruimte dan niet heel snel afkoeld.

Als ik het 21oC wil hebben in huis, zet ik het setpoint op 19oC, de unit verwarmt dan totdat hij zelf 23oC meet, en dan is het typisch 21oC.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
flippy schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:25:
[...]

Ja... Mooie theorie en je hebt gelijk.
Dat opstook protocol is vaak al gedaan met elektrische ketels, want de warmtepomp is nog niet operationeel op het moment dat de vloeren gelegd moeten worden.

Of het gebeurt helemaal niet ivm veel te late nuts voorzieningen en krapte rond de oplevering.

Met lucht/lucht gaat het nog trager, dus heb je geen scheuren oid.
Sowieso heeft nog nóóit één aannemer mij verzocht om zo langzaam op te stoken. Liever juist sneller, want het stucwerk moet drogen.

En ik wil bij VRF, een minimale ruimte temperatuur van 19c hebben in verwarming modus. Pas dan kan ik zien of hij goed draait

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 10-10-2022 15:04 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• flippy
  • Niet online

flippy

Oxellaar schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

Ja... Mooie theorie en je hebt gelijk.
Dat opstook protocol is vaak al gedaan met elektrische ketels, want de warmtepomp is nog niet operationeel op het moment dat de vloeren gelegd moeten worden.

Of het gebeurt helemaal niet ivm veel te late nuts voorzieningen en krapte rond de oplevering.

Met lucht/lucht gaat het nog trager, dus heb je geen scheuren oid.
Sowieso heeft nog nóóit één aannemer mij verzocht om zo langzaam op te stoken. Liever juist sneller, want het stucwerk moet drogen.
Ik kan meestal wel ter plekke een rekensommetje doen met wat het kost in verwarmen en drogen om het een weekje uit te spreiden. Meeste aannemers zijn wel gevoelig om een slordige 10k (of soms meer) in bouwstroom te besparen. Drogen kan je doorgaans wel sneller doen dan de toko op temperatuur brengen. Vooral met moderne locaties met flinke LBK's. Het condenswater stroomt dan met zon noodgang uit de LBKs dat je soms de boel moet afremmen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 10-10-2022 15:14 ]

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:35
Daikin Perfera 3,5 kW vloermodel is vorige week vrijdag geïnstalleerd in onze woonkamer van circa 45 m2 / 120 m3.

Binnenunit hangt onder een wat smaller raam. Rechts daarvan zit een groter raam en daar is een CV radiator onder gemonteerd.

Koelleidingen lopen door 8 meter mantelbuis (75 mm rioolbuis) onder de bestrating door naar de buitenunit. Deze mantelbuis heb ik zelf gelegd.

Eerst gekozen om de buitenunit op te hangen omdat ik nog nieuwe bestrating wil. Als we last krijgen van resonanties dan laat ik de buitenunit op de grond zetten nadat er nieuwe bestrating in ligt.

Ik merk dat er een flink verschil zit tussen Daikin setpoint en daadwerkelijk gemeten temperatuur in de woonkamer. Daikin 18 graden = 20,5 graden werkelijk. Is het mogelijk om een offset in te stellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDjHs9zg8Djd6FTsezaXrSYMo94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cazTWEGqRmCw6dfbB1KBUYBe.jpg?f=fotoalbum_large

Doorvoer vanaf binnenunit naar buiten toe. Dit ga ik zelf nog mooi afwerken. Zit onder een overkapping dus kan geen regen in komen. Ook bedenken wat ik met condensafvoer ga doen. Denk dat ik een grindbak maak en het daar in laat lopen. Alternatief is aansluiten op een hemelwaterafvoer die er 3 meter vandaan zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fZnKx85U5S5gBQ_faHehmlf8j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZpld9YI8Ev99uPHoF8BX3pk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfyiNJO3AApCFfJanfbgguSq1iQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0AdOElV8TdGLwlvMK6qApyE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGHAgUw2ukUxMUogYZ4j0s9dGFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIoTan1kPSSdjht7oJOEOaHI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_53kZ4QDQ-Ul6ZKg8yyLuIvKvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c90GpY3TnNgWHSVAPFAkH8GD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door nMad op 10-10-2022 19:34 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Servee
  • Niet online
nMad schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:28:
Daikin Perfera 3,5 kW vloermodel is vorige week vrijdag geïnstalleerd in onze woonkamer van circa 45 m2 / 120 m3.

Binnenunit hangt onder een wat smaller raam. Rechts daarvan zit een groter raam en daar is een CV radiator onder gemonteerd.

Koelleidingen lopen door 8 meter mantelbuis (75 mm rioolbuis) onder de bestrating door naar de buitenunit. Deze mantelbuis heb ik zelf gelegd.

Eerst gekozen om de buitenunit op te hangen omdat ik nog nieuwe bestrating wil. Als we last krijgen van resonanties dan laat ik de buitenunit op de grond zetten nadat er nieuwe bestrating in ligt.

Ik merk dat er een flink verschil zit tussen Daikin setpoint en daadwerkelijk gemeten temperatuur in de woonkamer. Daikin 18 graden = 20,5 graden werkelijk. Is het mogelijk om een offset in te stellen?

[Afbeelding]

Dit ga ik zelf nog mooi afwerken. Zit onder een overkapping dus kan geen regen in komen. Ook bedenken wat ik met condensafvoer ga doen. Denk dat ik een grindbak maak en het daar in laat lopen. Alternatief is aansluiten op en hemelwaterafvoer die er 3 meter vandaan zit.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mr_evil08 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Daikin FTXM35R/RXM35R

Pagina: 1 ... 228 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic