verkeerslicht schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:55:Een ander feit is dat de gewenste uitwerking ook persoonlijk is. De één wil heel graag een stabiele temperatuur, de ander wil bijvoorbeeld helemaal geen warm huis op het moment dat erin gewerkt wordt. Dus snachts uitzetten waardoor de temp 3 graden zakt is dan helemaal geen probleem, als het eind van de middag maar weer behagelijk is.
Kortom. Ieder z'n ding. Maar ga geen feiten verwisselen met meningen.
Als je er nooit bent overdag (werken als monteur, bij de AH, whatever baan waar remote work niet te doen is) en een woonkamer 24/7 verwarmt wordt je voor gek verklaard. Vroeger kon je dat prima met een tijdprogramma op de CV, tussen 1700 en 2200 is het warm, daarbuiten niet.
Nu kan je datzelfde in de app, zonder 2 uur van te voren al warm te moeten stoken, binnen een kwartier is target bereikt met de L/L / airco. Eerder in deze thread was er expliciet een vraag geweest hierover, kan de airco dat?
Ja, dat kan. Zelfs als je het aanzet pas als je thuis bent gaat dat snel genoeg.
Dat verhaal met lagere RPM / power % is leuk, maar vergeet dus dat transmissie en ventilatieverlies evenredig is aan temperatuurverschil. En het geldt alleen tot je onder minimum zakt. Nu verwarm ik 3 uur op een dag, op 400W dus 20% van max vermogen, proberen dit uit te smeren over 24 uur levert alleen een hoger verbruik op.
En het geld niet in voor elk unit, in dezelfde mate. Mijn LG MU3R19 kan niet goed tegen koud, blijkbaar. Uit Eurovent-certification.com, Heating Condition B en C, en uit de Multi Outdoor Unit capacity table, komen de volgende cijfers
Op 48% / 30% power is dat unit minder efficient dan de capaciteit tabel, die aangeeft hoeveel dat unit kan verwarmen met bepaalde indoor/outdoor temperatuur. Ik heb de 7+7+9 config gepakt, dat heb ik staan, en de cijfers overgetypt. Nou, ik kan veel beter in de middag met 6 graden buiten op volle power verwarmen dan in de nacht door laten draaien als het even beneden nul dipt, ook zonder de bonus van minder warmteverlies (in kWh) is dat goedkoper.
Ik heb nu ook vaak maar 1 unit aan staan, zo koud is het niet boven:
Vermogen is begrensd door max druk / temperatuur van koelmiddel, binnenunit kan gewoon niet meer dan 3.17 kW kwijt op 20 graden binnen, op max fan speed.
Ook dat is niet verschrikkelijk in de middag / avond, zelfs op max power. Beter inhalen als het weer warmer is dan in de nacht als dT tussen binnen en buiten het hoogst is proberen bij te houden, het meest stoken met de slechtste COP waarde is beetje idioot.
In reality heb ik niet meer dan iets van 4-500W vermogen nodig gehad met af en toe stoken, als je middelt over de 3 uren dat de unit draait aan 1 stuk. Reken maar uit, vorige seizoen is gemiddeld 5 kWh over ongeveer 10 uur, dus 500W gemiddeld. Uitsmeren over 24 uur heeft weinig toegevoegde waarde, Heating CondC met lage output was niet veel beter in COP.
Finally, voor de volledigheid, als het kouder wordt en 2 units vragen max power:
Januari 2022 was vrij fris geweest met 5.6 graden gemiddeld in Rotterdam, maar ook dan heb je periodes waar je dus goedkoop warmte naar binnen kan pompen. Sowieso bijna elke middag.
TL;DR: wees niet bang voor 100% compressorvermogen.