Wie goed doet, die goed ontmoet.
Idd en zoals ik hier al beschreef zijn er ook nadelen aan deze setting.AtlAntA schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:44:
[...]
yep of je kan zoals ik heb gedaan gewoon accepteren dat 18 het nieuwe 20 is.
Het gaat natuurlijk om de temperatuur die je wilt voelen en niet om de temperatuur die je wilt zien.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik denk dat bij nieuwe gebruikers het gewoon even wennen is en de omslag dat het net even anders werkt dan de voorheen gewende cv thermostaat die wel strak op setpoint regelde. Een LLwarmtepomp werkt nu eenmaal anders en setpoint is hier bij benadering. Stel dat je setpoint nu 18 is en het wordt 20 graden dan is dat straks met vrieskou 20 setpoint ook echt 20 graden.rwijnhov schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:48:
Eerlijk gezegd snap ik dat gedoe met die setpoint.ook niet. Bepaal hoe warm je het wil hebben in huis. Plaats thermometer op heuphoogte ergens aan andere kant van kamer. Bekijk welk setpoint bij de jou gewenste temperatuur hoort. Getalletje is helemaal niet interessant.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Ik wel. Tweaken betekent het zo aanpassen dat het optimaal werkt. Daar is volgens mij de hele oorsprong van deze site op gebaseerd. En het werkt niet optimaal en dan zijn er gebruikers die het wel zo ver willen krijgen.rwijnhov schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:48:
Eerlijk gezegd snap ik dat gedoe met die setpoint.ook niet. Bepaal hoe warm je het wil hebben in huis. Plaats thermometer op heuphoogte ergens aan andere kant van kamer. Bekijk welk setpoint bij de jou gewenste temperatuur hoort. Getalletje is helemaal niet interessant.
To tweak:
to make usually small adjustments in or to
tweak the controls
especially : fine-tune
Verder is het wel zo handig dat als vrouw lief het koud heeft (of wie dan ook) en het 21 graden binnen wil hebben en hem dan op 21 zet het geen 23/24 graden wordt. Ja schat dat werkt niet dan moet je hem op 19 zetten. Is toch logisch schat?
Exact. Ik kan er zelf prima aan wennen. Maar moet het dan ook uit gaan leggen aan vrienden die eens in ons huis verblijven als we op vakantie zijn, moeder/buurmeisje/… die komt oppassen op onze dochter, etc.MotorBeast schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:59:
[...]
Ik wel. Tweaken betekent het zo aanpassen dat het optimaal werkt. Daar is volgens mij de hele oorsprong van deze site op gebaseerd. En het werkt niet optimaal en dan zijn er gebruikers die het wel zo ver willen krijgen.
To tweak:
to make usually small adjustments in or to
tweak the controls
especially : fine-tune
Verder is het wel zo handig dat als vrouw lief het koud heeft (of wie dan ook) en het 21 graden binnen wil hebben en hem dan op 21 zet het geen 23/24 graden wordt. Ja schat dat werkt niet dan moet je hem op 19 zetten. Is toch logisch schat?O ja schat als het straks 5 graden buiten is dan kan je hem weer wel gewoon op 21 zetten/ Logisch toch schat?
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ziet er goed uit!nMad schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:28:
Daikin Perfera 3,5 kW vloermodel is vorige week vrijdag geïnstalleerd in onze woonkamer van circa 45 m2 / 120 m3.
Binnenunit hangt onder een wat smaller raam. Rechts daarvan zit een groter raam en daar is een CV radiator onder gemonteerd.
Koelleidingen lopen door 8 meter mantelbuis (75 mm rioolbuis) onder de bestrating door naar de buitenunit. Deze mantelbuis heb ik zelf gelegd.
Eerst gekozen om de buitenunit op te hangen omdat ik nog nieuwe bestrating wil. Als we last krijgen van resonanties dan laat ik de buitenunit op de grond zetten nadat er nieuwe bestrating in ligt.
Ik merk dat er een flink verschil zit tussen Daikin setpoint en daadwerkelijk gemeten temperatuur in de woonkamer. Daikin 18 graden = 20,5 graden werkelijk. Is het mogelijk om een offset in te stellen?
[Afbeelding]
Doorvoer vanaf binnenunit naar buiten toe. Dit ga ik zelf nog mooi afwerken. Zit onder een overkapping dus kan geen regen in komen. Ook bedenken wat ik met condensafvoer ga doen. Denk dat ik een grindbak maak en het daar in laat lopen. Alternatief is aansluiten op en hemelwaterafvoer die er 3 meter vandaan zit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien alleen ff die steun van de buitenunit aan de rail boren/vergrendelen. Als je nu stoot heb je zo maar lekke leidingen.
Ik heb die offset instelling hier toevallig toegepast en die werkt helaas ook niet. Hij staat hier nu op 20,5 en het is nu 21,3 graden binnen en blaast vrolijk verder. Regeling is van L/L gewoonweg waardeloos en geen peil op te trekken. Dezelfde merken/vermogen units bij verschillende gebruikers reageren zelfs onderling anders door ik denk luchtstromingen in huis, massa, warmteverlies woning etc. Heb er geen andere verklaring voor.nMad schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:09:
[...]
Exact. Ik kan er zelf prima aan wennen. Maar moet het dan ook uit gaan leggen aan vrienden die eens in ons huis verblijven als we op vakantie zijn, moeder/buurmeisje/… die komt oppassen op onze dochter, etc.
Edit; slaat net af. 1 graad overschoot.
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 10-10-2022 19:40 ]
Staat nu ingesteld op 16gr. De thermometer in huis toont 20gr.
Geen probleem voor mij. Behalve dan dat de vriendin wel al op de afstandsbediening die 16gr zien staan heeft en dan moet je beginnen uitleggen...
Heb je de klep wel op 45 graden gezet? Dat scheelt namelijk heeeeeeel veel. Naar beneden meet hij zijn eigen warmte echt teveel. 4 graden heb ik nog nooit gehad.Wozmro schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:42:
Idem hier met een daikin 5kW.
Staat nu ingesteld op 16gr. De thermometer in huis toont 20gr.
Geen probleem voor mij. Behalve dan dat de vriendin wel al op de afstandsbediening die 16gr zien staan heeft en dan moet je beginnen uitleggen...
Dan werkt deze truuk niet nee.Wozmro schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:51:
Het is een vloermodel.
[ Voor 10% gewijzigd door Servee op 10-10-2022 20:24 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik heb 3 vloermodellen, stuk voor stuk het hele jaar consistent 4 graden overshoot bij verwarmen. Moet by design zijn, dus waarom dan niet gewoon van fabriek af 4 graden offset rekenen? Ik krijg het hier ook niemand wijsgemaakt dat 16-17 graden op de AB toch echt 20-21 betekent.Wozmro schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:51:
Het is een vloermodel.
De wandmodellen zijn wat grilliger, maar veelal ook ~3 graden overshoot. Daar kan ik het nog begrijpen want die hangen in hun eigen warmte. Maar mij krijg je me niet wijs gemaakt dat de vraag bij een vloermodel daar niet gewoon op aangepast kan worden. Gewoon luiheid ("knal er maar dezelfde firmware op") of raar design.
Maar goed, uiteindelijk went alles dus nu vind ik het raar als 'ie niet op 16 graden staat
1 graad is toch prima onder deze omstandigheden ? Als het straks kouder is regelt die wel op setpoint. Mijn testfase was begin dit jaar met nachtvorst en rond 5 graden overdag.MotorBeast schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:36:
[...]
Ik heb die offset instelling hier toevallig toegepast en die werkt helaas ook niet. Hij staat hier nu op 20,5 en het is nu 21,3 graden binnen en blaast vrolijk verder. Regeling is van L/L gewoonweg waardeloos en geen peil op te trekken. Dezelfde merken/vermogen units bij verschillende gebruikers reageren zelfs onderling anders door ik denk luchtstromingen in huis, massa, warmteverlies woning etc. Heb er geen andere verklaring voor.
Edit; slaat net af. 1 graad overschoot.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Heb je misschien gewoon veel last van tocht door de doorvoer waardoor je binnenunit grotendeels de buitentemp voelt? Is die doorvoer wel weer dichtgepurd of zo?Slonzo schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:15:
[...]
Ik heb 3 vloermodellen, stuk voor stuk het hele jaar consistent 4 graden overshoot bij verwarmen. Moet by design zijn, dus waarom dan niet gewoon van fabriek af 4 graden offset rekenen? Ik krijg het hier ook niemand wijsgemaakt dat 16-17 graden op de AB toch echt 20-21 betekent.
De wandmodellen zijn wat grilliger, maar veelal ook ~3 graden overshoot. Daar kan ik het nog begrijpen want die hangen in hun eigen warmte. Maar mij krijg je me niet wijs gemaakt dat de vraag bij een vloermodel daar niet gewoon op aangepast kan worden. Gewoon luiheid ("knal er maar dezelfde firmware op") of raar design.
Maar goed, uiteindelijk went alles dus nu vind ik het raar als 'ie niet op 16 graden staat
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
0,0 tocht, alles zit potdichtTermy schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:22:
Heb je misschien gewoon veel last van tocht door de doorvoer waardoor je binnenunit grotendeels de buitentemp voelt? Is die doorvoer wel weer dichtgepurd of zo?
Niet hetzelfde. Ik heb hier nog nooit 4 graden overschoot gehad. 2 graden. 19 was 21. Na correctie nu 20=21. Dat laatste kan ik nog wel mee leven en belangrijker....de andere gebruikers als ik er (ooit) niet (meer) ben.Slonzo schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:35:
[...]
0,0 tocht, alles zit potdicht(en zelfs al was dat niet het geval, de leidingen gaan naar de kelder). Het is gewoon hetzelfde gedrag als wandunits maar de vloerunits zuigen de koudste luchtlaag aan i.p.v. de warmste, dus die blijven sowieso langer doorgaan.
Ik probeer alles zo in te richten dan het ook voor niet kenners werkt. Zonder Domotica werkt hier ook alles. Als dat vastloopt ben ik ook de enige die het kan oplossen.
Leg maar eens 10 keer uit aan oma dat 16, 20 graden is. Na 10 keer doet ze het nog verkeerd.
[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 10-10-2022 20:46 ]
Zo, airco hangt! Eenmaal Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2B & MUZ-LN35VG2. Topding, pluspunten voor alles behalve MELcloud, lijkt wel een 2009 webpagina in een wrapper. Google integratie zuigt, alleen aan/uit mogelijk.
Ik heb wel echt 'bespaard' op de installatie. Zaken die erg slordig zijn:
- Airco hangt op 6cm van plafond (precies de minimumnorm van ME, toch wel krap)
- Bekabeling binnen echt belabberd gedaan, recht door de muur geboord, geen goten
- Gaten door muren niet afgedicht
- Geen kabelgoten buiten na de doorvoer
- Geen rubbers op de buitenunit (gelukkig geen last van trillingen)
- Geboord zonder afzuiging/water; enorme vieze woonkamer, 2 dagen werk aan gehad en een kapotte stofzuiger
:strip_exif()/f/image/7SeDEsRgaL08gOdYLdkaHg4T.jpg?f=fotoalbum_large)
Werkende en veilige installatie? Ja. Afwerking? Meh. Maar oké, in totaal €1300 bespaard, 900 op de unit en 400 op de arbeid. Zelf de binnenafwerking maar regelen.
/f/image/MziHF5NRTYkScjHj2m5JuuIv.png?f=fotoalbum_large)
Het valt me ook op dat de temperatuur van de airco 3-4c lager is dan die in de kamer (gemeten met meerdere thermostaten). Voornamelijk 's avonds, kan dit de buitentemperatuur zijn? Als de unit aangaat, is dit probleem weg.
[ Voor 36% gewijzigd door Processorkoeler op 10-10-2022 21:06 ]
Die lage gemeten temperatuur komt hoogstwaarschijnlijk door een niet goed geïsoleerde doorvoer naar buiten.Processorkoeler schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:58:
Processorkoeler in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Zo, airco hangt! Eenmaal Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2B & MUZ-LN35VG2.
Werkt echt prima. Topding. Wel minpunten voor MELcloud, wat een browserapplicatie uit 2009 lijkt in een wrapper-app. Google-integratie zuigt, alleen aan/uit. Maar oké, het werkt, en de afstandsbediening in-house is top.
Ik heb wel echt 'bespaard' op te installatie. Alles hangt goed en veilig, maar belabberde afwerking en alles is heel vies geworden binnen. Geboord zonder water/afzuiging, overal stof, gordijnen en muur praktisch verpest. Kabel buiten is niet volledig afgedicht in een goot, maar wel getaped. Protip; de beste man boorde beton zonder bouwstofzuiger en water, heb anderhalve dag alles kunnen schoonmaken en er vliegt nog steeds stof rond. Stofzuiger is overleden, weet niet veel van de bouw zoals jullie kunnen lezen![]()
Voor de OCD'ers, schilderij hangt inmiddels goed in 't midden.
[Afbeelding]
Ik had zo veel mogelijk proberen te besparen; unit uit Frankrijk (scheelde €900), wel een F-gassen installateur voor slechts €500. Losse gaten in de muur met kabels erdoorheen waarvan ik nu niet weet of het dicht is gemaakt. Zou niet weten hoe ook. Maar oké, dat moet ik zelf doen, gezien de prijs.
[Afbeelding]
Wat mij opvalt; temperatuur van de airco is 's avonds lager t.o.v. de thermostaat (unit staat uit). Hier een screenshot van vanochtend: airco 15c en thermostaat 18.5c. Analoge meters bevestigen die 18,5c dus die neem ik als maatstaaf. Dit is echt de kamertemperatuur, de zon heeft de ruimte verwarmd, zonlicht schijnt niet op thermostaten. Kan ook nergens de temperatuur corrigeren. Als ik de unit aanzet, trekt die temperatuur op een gegeven moment bij.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Kan ik daar gewoon purschuim op gooien, of hoe isoleer ik dit? Meneer heeft gewoon een betonboor erdoorheen gegooid en alles rechtdoorheen getrokken. Het 'gat' is ook horizontaal, hoop dat 't condenswater dan wel wegkan? Of doet de zwaartekracht de rest.Servee schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:02:
[...]
Die lage temperatuur komt hoogstwaarschijnlijk door een niet goed geïsoleerde doorvoer naar buiten.
Had verwacht dat het kwalitatief beter zou worden gedaan aan de installatiefoto's te zien. Merk wel echt dat er bespaard is op arbeid
[ Voor 12% gewijzigd door Processorkoeler op 10-10-2022 21:09 ]
Ja, da's normaal hoor. Gewoon dichtpurren. En wel van beide kanten - als er genoeg ruimte is, even goed binnenin beginnen.Processorkoeler schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:07:
Kan ik daar gewoon purschuim op gooien, of hoe isoleer ik dit? Meneer heeft gewoon een betonboor erdoorheen gegooid en alles rechtdoorheen getrokken. Het 'gat' is ook horizontaal, hoop dat 't condenswater dan wel wegkan? Of doet de zwaartekracht de rest.
[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 10-10-2022 21:10 ]
Ja purschuim kan, maar wel voorzichtig want anders zit je hele binnenmuur en unit vol met purProcessorkoeler schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:07:
[...]
Kan ik daar gewoon purschuim op gooien, of hoe isoleer ik dit? Meneer heeft gewoon een betonboor erdoorheen gegooid en alles rechtdoorheen getrokken. Het 'gat' is ook horizontaal, hoop dat 't condenswater dan wel wegkan? Of doet de zwaartekracht de rest.
Ervan uitgaande dat de leiding aan de andere kant van de muur eruit gaat en niet meer omhoog is horizontaal prima.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ziet er mooi uit hoor!Processorkoeler schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:58:
Processorkoeler in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Zo, airco hangt! Eenmaal Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2B & MUZ-LN35VG2. Topding, pluspunten voor alles behalve MELcloud, lijkt wel een 2009 webpagina in een wrapper. Google integratie zuigt, alleen aan/uit mogelijk.
Ik heb wel echt 'bespaard' op de installatie. Zaken die erg slordig zijn:Voor de OCD'ers, schilderij hangt inmiddels goed in 't midden.
- Airco hangt op 6cm van plafond (precies de minimumnorm van ME, toch wel krap)
- Bekabeling binnen echt belabberd gedaan, recht door de muur geboord, geen goten
- Gaten door muren niet afgedicht
- Geen kabelgoten buiten na de doorvoer
- Geen rubbers op de buitenunit (gelukkig geen last van trillingen)
- Geboord zonder afzuiging/water; enorme vieze woonkamer, 2 dagen werk aan gehad en een kapotte stofzuiger
[Afbeelding]
Werkende en veilige installatie? Ja. Afwerking? Meh. Maar oké, in totaal €1300 bespaard, 900 op de unit en 400 op de arbeid. Zelf de binnenafwerking maar regelen.
[Afbeelding]
Het valt me ook op dat de temperatuur van de airco 3-4c lager is dan die in de kamer (gemeten met meerdere thermostaten). Voornamelijk 's avonds, kan dit de buitentemperatuur zijn? Als de unit aangaat, is dit probleem weg.
Vanmiddag heb ik bedacht voor de MHI SRK 35 ZSX te gaan, maar nu ik deze op een foto zie en tóch nog maar eens naar de specs van de hyper inverter heb gekeken, ga ik toch weer twijfelen...
Ik neem aan dat jij ook de MUZ-LN35VGHZ2 buiten unit hebt? (Dus met 4KW vermogen om te verwarmen bij -10?)
Nee, de MUZ-LN35VG2B, VGHZ vond ik niet echt nodig en was stukken duurder 🙂Maarten_tzr schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:13:
[...]
Ziet er mooi uit hoor!
Vanmiddag heb ik bedacht voor de MHI SRK 35 ZSX te gaan, maar nu ik deze op een foto zie en tóch nog maar eens naar de specs van de hyper inverter heb gekeken, ga ik toch weer twijfelen...
Ik neem aan dat jij ook de MUZ-LN35VGHZ2 buiten unit hebt? (Dus met 4KW vermogen om te verwarmen bij -10?)
Zie nu dat het al in je post staat... Het is bedtijd voor me, merk ikProcessorkoeler schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:31:
[...]
Nee, de MUZ-LN35VG2B, VGHZ vond ik niet echt nodig en was stukken duurder 🙂
Ik kan de MUZ-LN35VGHZ2 niet echt lekker vinden, dus weet ook niet zo goed welke prijzen te vergelijken. Mag ik vragen waar je hem vandaan hebt?
Nog geen unit weten te scoren dus?Maarten_tzr schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:39:
[...]
Zie nu dat het al in je post staat... Het is bedtijd voor me, merk ik![]()
Ik kan de MUZ-LN35VGHZ2 niet echt lekker vinden, dus weet ook niet zo goed welke prijzen te vergelijken. Mag ik vragen waar je hem vandaan hebt?
Helaas... ik heb 17 bedrijven benaderd voor een srk 35 zsx, maar zonder succes. Als dat nou was gelukt had ik de twijfel achterwege kunnen laten
Zit nu dagelijks rond te neuzen op de verschillende buitenlandse sites en ben weer alles van a tot z aan het doordenken
De WAF van de MSZ-LN leek me een stuk hoger dan die 'transformer'- achtige zsx, maar dat was kennelijk niet echt doorslaggevend
Als het goed is, is de 35 zsx begin november weer leverbaar in NL. zie hem bijvoorbeeld ook in Frankrijk, maar het verschil van 'maar' €200,-lijkt me niet interessant genoeg (vervoerskosten, btw? En natuurlijk garantie).
Ik heb mijn unit van Climaled, maar nogmaals, dat was geen VGHZMaarten_tzr schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:39:
[...]
Zie nu dat het al in je post staat... Het is bedtijd voor me, merk ik![]()
Als design belangrijk is, zijn de MSZ-LN, MSZ-EF en de Stylish line van Daikin interessant. Die van Mitsubishi Electric kun je in 4 kleuren krijgen.
[ Voor 12% gewijzigd door Processorkoeler op 11-10-2022 01:01 ]
Okay, balen hoor dat dat zo tegenvalt. Dan had ik nog net geluk bij Airco Outletshop, staat hier geduldig te wachten in de garage, de 24e komt de monteur voor montage. Denk dat ze bij Airco Outletshop bang zijn dat door de losse verkoop hun voorraad opdroogt door de beperkte beschikbaarheid en dat ze op een gegeven moment geen units meer hebben om door hun eigen monteurs te laten installeren. Dan zitten hun monteurs dus zonder werk.Maarten_tzr schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:07:
[...]
Helaas... ik heb 17 bedrijven benaderd voor een srk 35 zsx, maar zonder succes. Als dat nou was gelukt had ik de twijfel achterwege kunnen laten![]()
Zit nu dagelijks rond te neuzen op de verschillende buitenlandse sites en ben weer alles van a tot z aan het doordenken![]()
De WAF van de MSZ-LN leek me een stuk hoger dan die 'transformer'- achtige zsx, maar dat was kennelijk niet echt doorslaggevend![]()
Als het goed is, is de 35 zsx begin november weer leverbaar in NL. zie hem bijvoorbeeld ook in Frankrijk, maar het verschil van 'maar' €200,-lijkt me niet interessant genoeg (vervoerskosten, btw? En natuurlijk garantie).
Ik heb op de beneden verdieping WP L/W.
Op de garage is een verdieping gebouwd waarvoor ik naar verwarming/verkoeling aan het kijken ben. Nu is dit op dit moment mijn werkkamer, en hier wordt in de toekomst een dakkapel op geplaatst en de ruimte in 2en gesplitst. De ruimte is +/- 8x6x3,2m met 2 schuine zijdes. Ik had eerst de gedachte om een multisplit aan te schaffen met 2 binnen units, aan iedere buitenmuur 1. Nu vallen de prijzen daarvan wat tegen incl montage, en voor 1 unit zal ik dan ook een lange leiding nodig hebben afhankelijk van de plaatsing van de buitenunit.
Nu zat ik er aan te denk om kosten te besparen om 1 zwaardere single split unit aan te schaffen (3,5kw) om de ruimte te verwarmen en in de toekomst beide ruimtes. Mijn vraag is of dat gaat lukken als je bijvoorbeeld de deur open zet tussen de ruimtes of zal dat tegenvallen?
Ik heb een vraag omdat ik echt een leek ben op dit gebied.
Momenteel hebben wij een Mitsubishi airco 3,5 kw op zolder hangen.
Half december wordt ook op de beneden verdieping, 3,5 kw, en op een slaapkamer, 2 kw gemonteerd.
Dit wordt een Daikin.
Kan de Daikins airco aangesloten worden op het stopcontact van de Mitsubishi?
Op dit stopcontact zitten, buitenom de airco's, geen zware apparaten.
Trekt mijn stop van 16A dit, of moet ik er toch een groep bij laten plaatsen?
Het koelt best behoorlijk af in de nacht, met als gevolg 17 graden als je beneden komt.
Dus ik denk dat in Schoorl het stookseizoen vanaf vandaag gaat beginnen:)
Indien het laatste. Wat is dan een ideale hoogte waarbij het er nog niet "gek" uitziet, en kinderen niet aan de flappen kunnen gaan zitten?
p.s. het is mij bekend dat vloermodellen bestaan, maar een wandunit heeft (persoonlijk gezien) het voordeel dat het minder in de weg zit, en dat kinderen er geen lego in gaan stoppen en dat soort dingen.
Een 16A groep kan maximaal 3680 watt aan voor de automaat eruit vliegt. Op een zeer winterse dag bij -10 heb ik mijn 3,5kw unit maximaal 1800 watt uit de muur zien trekken, en eigenlijk alleen bij het opstarten. Gemiddeld genomen draaide hij 800 watt.goldvinger schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:48:
Hallo,
Ik heb een vraag omdat ik echt een leek ben op dit gebied.
Momenteel hebben wij een Mitsubishi airco 3,5 kw op zolder hangen.
Half december wordt ook op de beneden verdieping, 3,5 kw, en op een slaapkamer, 2 kw gemonteerd.
Dit wordt een Daikin.
Kan de Daikins airco aangesloten worden op het stopcontact van de Mitsubishi?
Op dit stopcontact zitten, buitenom de airco's, geen zware apparaten.
Trekt mijn stop van 16A dit, of moet ik er toch een groep bij laten plaatsen?
Als je ze dus alle 3 tegelijk aan zou zetten bij extreme temperaturen buiten dan zou je groep de piekbelasting mogelijk niet trekken. Maar in de praktijk is het onwaarschijnlijk dat ze alle 3 tegelijk op vol vermogen staan te draaien.
Ik zou het lekker zo laten en kijken of je tegen problemen aanloopt. Vliegt ie eruit, dan kan je hem altijd nog verhogen of wat beter opletten wanneer je de units tegelijk aanzet. Ik betwijfel of je hier in de praktijk problemen mee gaat krijgen.
Thx, dit maakt mij wat geruster.TigerXtrm schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:22:
[...]
Een 16A groep kan maximaal 3680 watt aan voor de automaat eruit vliegt. Op een zeer winterse dag bij -10 heb ik mijn 3,5kw unit maximaal 1800 watt uit de muur zien trekken, en eigenlijk alleen bij het opstarten. Gemiddeld genomen draaide hij 800 watt.
Als je ze dus alle 3 tegelijk aan zou zetten bij extreme temperaturen buiten dan zou je groep de piekbelasting mogelijk niet trekken. Maar in de praktijk is het onwaarschijnlijk dat ze alle 3 tegelijk op vol vermogen staan te draaien.
Ik zou het lekker zo laten en kijken of je tegen problemen aanloopt. Vliegt ie eruit, dan kan je hem altijd nog verhogen of wat beter opletten wanneer je de units tegelijk aanzet. Ik betwijfel of je hier in de praktijk problemen mee gaat krijgen.
Op zolder gaan wij zo en zo niet verwarmen.
Dus dan wordt het risico nog kleiner.
Ik kijk het wel even aan.
Hier zit ie gewoon op de algehele benedenverdieping groep, samen met de koelkast, oven en PC en TV.goldvinger schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:42:
[...]
Thx, dit maakt mij wat geruster.
Op zolder gaan wij zo en zo niet verwarmen.
Dus dan wordt het risico nog kleiner.
Ik kijk het wel even aan.
In al die jaren nooit problemen gehad. De vaatwasser zit wel op een aparte groep. De wasmachine en de CV ketel ook en boven is een aparte groep, verder nog een buitengroep (zit alleen 1 led lamp op) en natuurlijk een aparte groep voor de zonnepanelen.
Als ik er nog eentje bij krijg boven dan gaat ie gewoon op de boven groep, daar zit alleen een wekker op
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Demand control voor de buitenunit op 40%, en alle binnenunits op "auto".
Zeker als er meerdere draaien levert dat een rustige werking op met lange runs.
Nu begint de zon binnen te piepen, en gaan ze af en toe uit.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik weet dat het afhangt van soort woning en de gewoontes. Maar gewoon om een ruw idee te hebben.
Ik heb zelf een compacte, wel open naar verdieping toe, goed geïsoleerde rijwoning. Verwarmen met 1 single split 5kW. Staat nu 24/24 op automatisch, 19 á 20 gr overal in huis.
Gemiddeld nu iets van een 1,5kWh per dag. Gisteren zag ik op de verbruiksgrafiek dat er vooral ’s nachts/'s morgens vroeg er een aantal uur verwarmd werd met gemiddeld 200W maar grootste deel van de dag gebeurde er niets.
Hier gaat er 3-6 kWh per dag door, wel met 4 units in een matig geïsoleerd huis. Veel hangt af of de zon wat binnen schijnt.Wozmro schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:55:
Aan iedereen die zijn warmtepomp nu al even ingeschakeld heeft: op hoeveel kWh verbruik per dag komen jullie nu ongeveer?
Ik weet dat het afhangt van soort woning en de gewoontes. Maar gewoon om een ruw idee te hebben.
Ik heb zelf een compacte, wel open naar verdieping toe, goed geïsoleerde rijwoning. Verwarmen met 1 single split 5kW. Staat nu 24/24 op automatisch, 19 á 20 gr overal in huis.
Gemiddeld nu iets van een 1,5kWh per dag. Gisteren zag ik op de verbruiksgrafiek dat er vooral ’s nachts/'s morgens vroeg er een aantal uur verwarmd werd met gemiddeld 200W maar grootste deel van de dag gebeurde er niets.
Hier een Daikin Perfera 2.5kw op de 1e verdieping. Aangezet van 08:00 - 20:00 vanwege thuiswerken op 18,5 middels de app. Gemeten verbruik via de Homewizard plug 2,5 kWh.Wozmro schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:55:
Aan iedereen die zijn warmtepomp nu al even ingeschakeld heeft: op hoeveel kWh verbruik per dag komen jullie nu ongeveer?
Betreft een vrijstaande woning, 1956, matige isolatie. Was mij te koud om te werken zonder dat ie aanstond. Was inmiddels 16 gr boven binnen. Unit hangt op de overloop. 1e etage is 35m2 met 3 kamers en een toilet.
Je ziet dat ie in 't begin even 600 a 800w trekt. Al snel ging die lager om zo zelfs richting de 100 a 150w te draaien.
Hier gisteren 5.3 kWh gebruikt met 2 units. Begane grond van 07.00 tot 22.00 2.8 kWh, overdag 19C, avond 20C. 1e verdieping 2.5 kWh, 19C van 7.00 tot 8.00 en 16.00 tot 22.00.Wozmro schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:55:
Ik zit nog in de onderzoek fase wat betreft het instellen van een goed tijdschema, dit beviel gisteren goed. Geen pendelen maar in de middag was beneden wel een tijd uit toen de zon binnen kwam.
Het blijft wel lastig in dit tussenseizoen, de komende dagen gaat de temperatuur buiten weer omhoog. Het is wel fijn dat je bij de Daikin 3 schema's kan instellen, als het weer wat warmer wordt heb ik een schema die alleen in de ochtend kort even verwarmt en zet ik hem in de avond naar behoefte met de hand aan.
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
0,5 kWh. Lang leven een serre waar in de zomer een zonnescherm boven hangt en de zon nu gratis mijn huis verwarmd. Ondertussen snorren de zonnepanelen zo'n 10 kWh bij elkaar. Ik stook nog zeker niet 24/7. Dat doe ik pas als het buiten permanent onder de 5 graden blijft.Wozmro schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:55:
Eigenlijk hoeft hij van mij nog helemaal niet aan want het is hier nog steeds 20 graden (op alle etages) zonder verwarming maar om 21.00 uur in de avond wil de vrouw hem dan even aan. Had ik nieuwe tarieven dan had ze toch echt een dekentje mogen pakken.
Dus je ziet ..... verbruik zegt helemaal niets om onderling te vergelijken.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 11-10-2022 12:25 ]
Erg afhankelijk van veel factoren natuurlijk maar goed in mijn geval een enkele 3.5kw perfera vloermodel (boven hangt een 2kw vloermodel, niet aangehad nog) aangesloten op een 2mxm40a (4kw dus) buitenunit en het stroomverbruik is gemiddeld 1.2kw per dag geweest in de afgelopen 3 weken.Wozmro schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:55:
Zaten wel een paar dagen bij van meer maar toen was ik ook wat aan het experimenteren. Heb een programma ingesteld waarbij de unit in de ochtend om half 7 aan gaat en savonds om half 10 uitgaat. Ingesteld op 19 graden en de gemiddelde temperatuur in huis is dan 20.5 graden op de plek waar de oude CV thermostaat hangt.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
0,2 kWh p/d gemiddeld? Weet je dat zeker, dat is 200 Wh. Dat lijkt mij wel heel erg weinig, dan lijkt het mij niet nuttig om de unit aan te hebben.Martin7182 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:46:
Tot nu toe 0,2 kWh per dag gemiddeld. Moet er wel bij zeggen dat ik geen koukleum ben; 18 °C is meer dan zat.
|>
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
ik ben me aan het oriënteren voor een airco unit in de woonkamer. Inmiddels weten we dat we binnen unit moeten hebben die 5kw aan verwarming kan leveren. We zaten te kijken naar de Daikin Emura. Mitsubishi Electric heeft ook mooie modellen moet ik zeggen. Zouden jullie kunnen helpen met welk merk het meest interessant is qua verwarmen? Of maakt het niet uit of ik nou voor een Daikin of Mitsubishi ga? Of vergeet ik nog merken
Op Daikin en Mitsubishi Electric na is Mitsubishi Heavy Industries in dit topic erg populairfujiphoto schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:03:
Ha mensen,
ik ben me aan het oriënteren voor een airco unit in de woonkamer. Inmiddels weten we dat we binnen unit moeten hebben die 5kw aan verwarming kan leveren. We zaten te kijken naar de Daikin Emura. Mitsubishi Electric heeft ook mooie modellen moet ik zeggen. Zouden jullie kunnen helpen met welk merk het meest interessant is qua verwarmen? Of maakt het niet uit of ik nou voor een Daikin of Mitsubishi ga? Of vergeet ik nog merken
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Wat is dat voor kromme redenering, je verbruik om je huis op temperatuur te houden is laag dus je moet 'm uitzetten? Dan koelt je huis gewoon af. Hier staan ook gewoon 4 units aan met in totaal een gemiddeld verbruik van 1,5kWh/dag. Als die niets te doen hebben dan is dat fijn voor de portemonee, en anders doen ze gewoon wat ze moeten doen: het warm houden.simon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:54:
0,2 kWh p/d gemiddeld? Weet je dat zeker, dat is 200 Wh. Dat lijkt mij wel heel erg weinig, dan lijkt het mij niet nuttig om de unit aan te hebben.
Teveel. Ik schreef er eerder al over: Slonzo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"MiBe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:03:
Nu het toch over verbruik gaat, wat doen jullie units in idle? Mijn MHI multisplit (1 unit buiten, 4 binnen) doet uitgeschakeld nog steeds ~6,5W (wat resulteert in een dagelijks idleverbruik van ~0,15 kWh). Het is niet dramatisch, maar had zelf verwacht / gehoopt dat dit wat lager zou zijn. Ben benieuwd waar jullie op zitten.
Bijna ~30W voor 6 binnenunits en 3 buitenunits. Om niets te staan doen
Ik begrijp niet dat de Europese regels van max 1-2W in stand-by hier niet van toepassing zijn.
Zo krom is die redenering nu ook weer niet ...Slonzo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:05:
[...]
Wat is dat voor kromme redenering, je verbruik om je huis op temperatuur te houden is laag dus je moet 'm uitzetten? Dan koelt je huis gewoon af. Hier staan ook gewoon 4 units aan met in totaal een gemiddeld verbruik van 1,5kWh/dag. Als die niets te doen hebben dan is dat fijn voor de portemonee, en anders doen ze gewoon wat ze moeten doen: het warm houden.
Als je slechts 0.2 kwh/dag gebruikt, sluipverbruik inbegrepen, dan heb je eigenlijk zo goed als niet verwarmd toch ? Dan is je huis gewoon op de gewenste temperatuur toch ? Waarom staat de airco dan op ?
Mijn single splits mhi zsw 3,5 en 2,5 gebruiken hier gezamenlijk zo'n 6,5 watt ookMiBe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:03:
Nu het toch over verbruik gaat, wat doen jullie units in standby? Mijn MHI multisplit (1 unit buiten, 4 binnen) doet uitgeschakeld nog steeds ~6,5W (wat resulteert in een dagelijks verbruik van ~0,15 kWh). Het is niet dramatisch, maar had zelf verwacht / gehoopt dat dit wat lager zou zijn. Ben benieuwd waar jullie op zitten.
Wow, en ik dacht dat mijn MHI het al relatief bont maakte. Als ik verder kijk naar de (moderne) elektrische apparaten in mijn huis zie ik die uitgeschakeld vaak zelfs maar 0,1W doen. Oké, in essentie gaat het hier om meerdere apparaten (in mijn geval dus 4 binnenunits en 1 buitenunit) dus had wel iets meer verwacht, maar was eigenlijk onaangenaam verrast dat het überhaupt over de 3W ging (en zelfs ruim het dubbele van dat). Maar als ik het goed begrijp mag ik me daarmee gelukkig prijzen als ik naar jouw Daikin setup kijk...Slonzo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:08:
[...]
Teveel. Ik schreef er eerder al over: Slonzo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Bijna ~30W voor 6 binnenunits en 3 buitenunits. Om niets te staan doen
Ik begrijp niet dat de Europese regels van max 1-2W in stand-by hier niet van toepassing zijn.
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Mijn Daikin units blijven hun SSID uitzenden, wat best irritant is. Ik heb 2021 Daikin Perfera FTXM-R's en die hebben de nieuwe geïntegreerde Wifi module die je ook niet aan HA kunt hangen. Weet iemand of dit uit te schakelen is zonder wifi verbinding te verliezen?
Echt vaart in een HA-integratie voor die nieuwe wifi-modules zit er ook niet in volgens mij.. Ach ja.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Wil voor allen zo'n MHI-WiFi-Controller kopen van een mede tweaker om gebruik wat te gaan automatiseren en monitoren.
Maar vroeg me af of die modules hetzelfde issue hebben als de eigen mhi wifi modules, zijnde dat de functies van de afstandbediening gereduceerd worden?
Maw als ik zo'n MHI-WiFi-Controller installeer kan ik dan nog steeds met mijn ab gewoon de timer gebruiken b.v. ?
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Ah, dat had ik er misschien bij moeten vermelden, maar die ~6,5W van mijn multisplit systeem is nog zonder WiFi-modules ook.Hartox schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:27:
Ik vind de 3 watt wel meevallen, de wifi module staat immers altijd gewoon aan..
Je vindt geen oplossing omdat er geen is. Daikin moet de AP mode van die WiFi modules uitzetten in de firmware, maar ze vertikken het.Kuusj schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:28:
Ik heb al gezocht in dit topic, maar heb nog geen (voor mij) werkende oplossing gevonden:
Mijn Daikin units blijven hun SSID uitzenden, wat best irritant is. Ik heb 2021 Daikin Perfera FTXM-R's en die hebben de nieuwe geïntegreerde Wifi module die je ook niet aan HA kunt hangen. Weet iemand of dit uit te schakelen is zonder wifi verbinding te verliezen?
Echt vaart in een HA-integratie voor die nieuwe wifi-modules zit er ook niet in volgens mij.. Ach ja.
En er is wel een [custom] HA integratie: https://github.com/rospogrigio/daikin_residential
Dat donkerbruin vermoeden was al meer en meer bevestigd naarmate ik dit draadje verder las: https://community.home-as...tion-brp069c4x/270936/122 .. Wat een flapdrollenSlonzo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:36:
[...]
Je vindt geen oplossing omdat er geen is. Daiking moet de AP mode van die WiFi modules uitzetten in de firmware, maar ze vertikken het.
En er is wel een [custom] HA integratie: https://github.com/rospogrigio/daikin_residential
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Zelf hoor ik het niet maar mijn dochter dus wel heeft nog jonge oren zal ik maar zeggen, het volgende gebeurd airco gaat aan op verwarmen de onderste klep gaat helemaal open de buitenunit draait ook al en er wordt ongeveer 535Watt gevraagd ook komt er al warme lucht uit de binnenunit dan ineens hoort ze die harde hoge piep ook is deze piep bij de buitenunit te horen dit duurt ongeveer 10 tot 20 sec dan is het weg en blijft weg tot dat hij weer opstart.
Wat ik zelf wel hoor dat als hij al een tijd draait dat je af en toe iets hoort druppen of hij water lekt maar dit kan niet gezien hij op verwarmen staat dan komt er alleen condens van de buitenunit af.
Systeem werkt verder goed en staat op dat moment op ECO en fan op automatisch.
Page errorKuusj schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:39:
[...]
Dat donkerbruin vermoeden was al meer en meer bevestigd naarmate ik dit draadje verder las: https://community.home-as...on-brp069c4x/270936/122.. Wat een flapdrollen
I have no special talent. I am only passionately curious.
Valt wel mee, met 200 watt per dag verwarm je je huis niet, nou ja, de componenten van de airco zullen wat restwarmte afgeven, maar die warmtepomp doet niks, en de unit binnen ook niet. Dus je houdt wat led lampjes en wat electra aan, voor geen warmte. Nu is 200 watt p/d niet iets wat je uit hoeft te zetten, maar is compleet geen warmtevraag. Vandaar mijn verbazingSlonzo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:05:
[...]
Wat is dat voor kromme redenering, je verbruik om je huis op temperatuur te houden is laag dus je moet 'm uitzetten? Dan koelt je huis gewoon af. Hier staan ook gewoon 4 units aan met in totaal een gemiddeld verbruik van 1,5kWh/dag. Als die niets te doen hebben dan is dat fijn voor de portemonee, en anders doen ze gewoon wat ze moeten doen: het warm houden.
|>
met een COP van 6 (even een fictief getal, maar dat kan best met de huidige warmtevraag) zit je met 200watt toch aan 1.2kw warmte.simon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:12:
[...]
Valt wel mee, met 200 watt per dag verwarm je je huis niet, nou ja, de componenten van de airco zullen wat restwarmte afgeven, maar die warmtepomp doet niks, en de unit binnen ook niet. Dus je houdt wat led lampjes en wat electra aan, voor geen warmte. Nu is 200 watt p/d niet iets wat je uit hoeft te zetten, maar is compleet geen warmtevraag. Vandaar mijn verbazing
Dat ja. En ik verwarm adhoc i.p.v. 24/7. Het is trouwens 200 Wh, niet 200 W.verkeerslicht schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:17:
[...]
met een COP van 6 (even een fictief getal, maar dat kan best met de huidige warmtevraag) zit je met 200watt toch aan 1.2kw warmte.
Standby verbruik van de 3 units is hier 0,1 kWh per dag per unit. Vandaar dat het bij mij 20 graden binnen blijft zonder ze aan te zetten.simon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:12:
[...]
Valt wel mee, met 200 watt per dag verwarm je je huis niet, nou ja, de componenten van de airco zullen wat restwarmte afgeven, maar die warmtepomp doet niks, en de unit binnen ook niet. Dus je houdt wat led lampjes en wat electra aan, voor geen warmte. Nu is 200 watt p/d niet iets wat je uit hoeft te zetten, maar is compleet geen warmtevraag. Vandaar mijn verbazing
Met 0.2kWh zou ik mijn single split met deze buitentemperaturen een goede 2 uur kunnen laten draaien (moduleert terug tot nipt onder de 100W) tegen ~COP 5 a 6. Dat is 1 a 1.2kWh thermisch rendement. Nog altijd niet 'veel', maar dat stelt het toch al in een ander perspectief.simon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:12:
Dikke spuit11
Omdat het anders niet op de gewenste temperatuur blijft?Diker20 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:16:
Dan is je huis gewoon op de gewenste temperatuur toch ? Waarom staat de airco dan op ?
Puur theoretisch klopt dat natuurlijk, maar als je constant tegen dat onderpunt aan zit, zal die compressor wel eens op moeten spinnen. Die COP van 5-6 zal hij niet behalen door te pendelen, maar door constant te draaien. Naar mijn weten is een compressor het minst efficient als hij start aan het creëeren van druk, en ik kan mij voorstellen als hij een verbruik (input) van 200 watt heeft, dat dat totaal niet in de buurt komt van 1,2 kW aan warmte. Ik kan mij niet voorstellen dat die COP statisch is in die cyclus. Maar goed, ik kan het ook fout hebben.Slonzo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
Met 0.2kWh zou ik mijn single split met deze buitentemperaturen een goede 2 uur kunnen laten draaien (moduleert terug tot nipt onder de 100W) tegen ~COP 5 a 6. Dat is 1 a 1.2kWh thermisch rendement. Nog altijd niet 'veel', maar dat stelt het toch al in een ander perspectief.
edit:
Dikke spuit11
|>
Ik zie 0,1 kWh per unit per dag, en dat is dus waarschijnlijk ook zoets als 5-6W.MiBe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:03:
Nu het toch over verbruik gaat, wat doen jullie units in standby? Mijn MHI multisplit (1 unit buiten, 4 binnen) doet uitgeschakeld nog steeds ~6,5W (wat resulteert in een dagelijks verbruik van ~0,15 kWh). Het is niet dramatisch, maar had zelf verwacht / gehoopt dat dit wat lager zou zijn. Ben benieuwd waar jullie op zitten.
Daar kan ik mee leven.
Verwijderd
Ik wil beneden gaan verwarmen met een airco en heb eigenlijk al de keuze gemaakt dat het MHI moet worden. Deze heb ik boven ook eens neergehangen om de hete zomers door te komen.
Ik twijfel nu alleen tussen de volgende types:
MHI SRK50ZS-W
MHI SRK35ZS-W
Ik woon in een 2 onder 1 kap uit 1997, dus wel redelijk geïsoleerd. Maten beneden:
Lengte 9,2 X Breedte 5,5 X Hoogte 2,5 = 126,5 m3
Afgesloten gang, die ik dus niet hoef te verwarmen Lengte 2,4 x Breedte 2,5 x Hoogte 2,5 = 15 m3
Effectief te verwarmen woonkamer/keuken 112m3
Ik lees van alles over pendelen en krijg van installateurs telkens een ander antwoord. Maak ik met de 3,5 kans op te weinig capaciteit? Welk zouden jullie adviseren en waarom
Ja, je maakt kans op te weinig capaciteit. Maar dat is afhankelijk van je wensen.Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:52:
Ja daar heb je weer zo'n persoon zonder kennis die een airco gaat plaatsen. Maar ik heb veel gelezen hier en toch twijfel ik zo erg wat ik moet doen.
Ik wil beneden gaan verwarmen met een airco en heb eigenlijk al de keuze gemaakt dat het MHI moet worden. Deze heb ik boven ook eens neergehangen om de hete zomers door te komen.
MHI SRK50ZS-W
MHI SRK35ZS-W
Ik woon in een 2 onder 1 kap uit 1997, dus wel redelijk geïsoleerd. Maten beneden:
Afgesloten gang, die ik dus niet hoef te verwarmen Lengte 2,4 x Breedte 2,5 x Hoogte 2,5 = 15 m3
Ik lees van alles over pendelen en krijg van installateurs telkens een ander antwoord. Maak ik met de 3,5 kans op te weinig capaciteit? Welk zouden jullie adviseren en waarom
Er zijn in dit topic veel meningen te vinden over wat te veel is en wat te weinig is.
Allereerst moet je eigenlijk weten wat je warmteverlies is. Hiervoor kun je de warmteverliesberekening doen uit TS. Ook is er de Koevlaas methode (voor heel het huis). Met wat inspanning zul je bij benadering achter een bepaald benodigd vermogen komen.
Dan de split-unit. Het getal in de naam van de unit zegt nog niks over de warmtecapaciteit, maar slechts de nominale koelkapaciteit.
De warmtecapaciteit moet je zien te achterhalen uit de datasheets/specificaties. Hierin vind je de nominale verwarmingscapaciteit, maar ook de verwarmingscapaciteit bij -10°C. Dit kan al aardig duiden of het genoeg is voor jouw persoonlijke smaak (rekeninghoudend met het feit dat niet iedereen de capaciteit wil om te kunnen verwarmen bij -10°C, en een ander maar tot 18°C wil verwarmen). Wil je dieper de materie in, dan kun je de verschillende tabellen nagaan in de technische gegevens/service manuals van verschillende leveranciers.
Een grote unit die het nog prima doet bij -10°C heeft het vervelende neveneffect dat hij in het tussenseizoen ver overbemeten is (enkele uitzonderingen daargelaten). Niet alleen neemt de efficiëntie toe bij milde temperaturen, ook de warmtecapaciteit neemt toe, met mogelijk pendelen tot gevolg. Hoe druk je je daarover moet maken is uiteraard vraag twee (en eentje die ik niet voor mijn rekening neem).
Je zit er inderdaad naast, want je verwart verbruik (Wh) met vermogen (W). Ik zit helemaal niet constant tegen het onderpunt aan want 200 Wh verbruik zegt helemaal niet bij welk vermogen dat was.
3,5 doet dat op zijn sloffen. Ik doe hier zo'n 140m3 met een 4,2 makkelijk in een jaren 70 woning met alleen HR++ in een serre met 11 m2 glas en standaard geisoleerde muur.Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:52:
Ja daar heb je weer zo'n persoon zonder kennis die een airco gaat plaatsen. Maar ik heb veel gelezen hier en toch twijfel ik zo erg wat ik moet doen.
MHI SRK50ZS-W
MHI SRK35ZS-W
En zoals altijd https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 11-10-2022 16:35 ]

Dat verdeeld over 2 units = erg lage uitblaastemperatuur van 30 graden. Over 20 minuten gaat ie uit, waarschijnlijk voor de rest van de dag, warm genoeg hier binnen tot de volgende dag. 1.5 kWh totaal.
Het lijkt erop dat zo verwarmen, 1 unit aan, 1 unit op fan, veel minder stroom kost vergeleken met vorige jaar.
Verwijderd
Hier hoopte ik op, ook omdat hij erg zuinig is met verwarmen! (dat scheelt weer in de pegels) Ik ga de 3,5 dan bestellen. Bedankt voor deze info!MotorBeast schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:33:
[...]
3,5 doet dat op zijn sloffen. Ik doe hier zo'n 140m3 met een 4,2 makkelijk in een jaren 70 woning met alleen HR++ in een serre met 11 m2 glas en standaard geisoleerde muur.
En zoals altijd https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2022 16:39 ]
Graag gedaan. Maak voor je gemoedsrust die verliesberekening nog. Cijfers zeggen meer dan woorden in dit geval.Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:38:
[...]
Hier hoopte ik op, ook omdat hij erg zuinig is met verwarmen! (dat scheelt weer in de pegels) Ik ga de 3,5 dan bestellen. Bedankt voor deze info!
Elke keer als ik dit truucje lees word ik weer triest dat het niet werkt bij Daikin, zou perfect zijn voor mijn multisplit met bleeding. Dat koelen/verwarmen conflicten vermeden worden is maar logisch, maar verwarmen/fan niet toelaten is gewoon weer (on?)doordachte pesterijw00key schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:36:
Het lijkt erop dat zo verwarmen, 1 unit aan, 1 unit op fan, veel minder stroom kost vergeleken met vorige jaar.
Verwijderd
Ja dat probeerde ik, maar snapte er geen snars van. Vooral omdat ik alleen beneden wil verwarmen ermee.. Boven hebben wij nooit verwarming aan.MotorBeast schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:40:
[...]
Graag gedaan. Maak voor je gemoedsrust die verliesberekening nog. Cijfers zeggen meer dan woorden in dit geval.
Alleen ruimte A invullen. Rest zet je op 0Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:41:
[...]
Ja dat probeerde ik, maar snapte er geen snars van. Vooral omdat ik alleen beneden wil verwarmen ermee.. Boven hebben wij nooit verwarming aan.
Per ruimte berekenen. Gebruik alleen A of je moet een gedeelte hebben met plat dak dan B. Rest ruimtes op nul zetten. 100% verwarmen op 21 bij -10.
Isolatie en ramen spreekt voor zich lijkt en m2 glas. Ook per ruimte.
[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 11-10-2022 16:46 ]
Verwijderd
Check, gelukt Netto energiebehoefte 3.43 kWMotorBeast schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
Alleen ruimte A invullen. Rest zet je op 0
Per ruimte berekenen. Gebruik alleen A of je moet een gedeelte hebben met plat dak dan B. Rest ruimtes op nul zetten. 100% verwarmen op 21 bij -10.
Isolatie en ramen spreekt voor zich lijkt en m2 glas. Ook per ruimte.
SRK35ZS-W Verwarmingscapaciteit bij -10*C 3,4 kW
Dus dan zit ik helemaal goed kan ik concluderen?
Yep. Zeker als je in ogenschouw houdt dat -10 uitzonderlijk is. Volgende patient.Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:50:
[...]
Check, gelukt Netto energiebehoefte 3.43 kW
SRK35ZS-W Verwarmingscapaciteit bij -10*C 3,4 kW
Dus dan zit ik helemaal goed kan ik concluderen?
Verwijderd
Echt super bedankt, zo toch even fijner om akkoord te geven. Ik neigde echt naar de 5 kw uit angst.MotorBeast schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:51:
[...]
Yep. Zeker als je in ogenschouw houdt dat -10 uitzonderlijk is. Volgende patient.
Hier mhi multisplit 1x buiten, 3x binnen, 7Wh per uur.MiBe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:03:
Ik maak graag nog even gebruik van uw expertise als u er om vraagt. De patient is een MHI SRK-ZS binnen unit. Ligt nu open omdat ik net een MHI-AC-Ctrl heb geplaatst (gekocht bij @AUijtdehaag, zeer tevreden, via V&A). Nu die open ligt dacht ik meteen even te kijken naar de horizontale vane omdat die al een tijdje niet goed meer werkt danwel vastzit. Gebruik het daardoor niet. Zie niet veel geks om eerlijk te zijn. Kunnen de motortjes die dit aansturen defect zijn? Lijkt er op dat de motortjes nog wel willen maar de kracht niet meer hebben.MotorBeast schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:51:
[...]
Yep. Zeker als je in ogenschouw houdt dat -10 uitzonderlijk is. Volgende patient.
[ Voor 4% gewijzigd door vdr01 op 11-10-2022 17:03 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
[ Voor 6% gewijzigd door KoningPaulus op 11-10-2022 17:06 ]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Angst is een slechte raadgever. Hoop dat je veel plezier hebt straks van je aankoop.Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:53:
[...]
Echt super bedankt, zo toch even fijner om akkoord te geven. Ik neigde echt naar de 5 kw uit angst.
Haha. Ik ben geen installateur maar een eenvoudige ervaringsdeskundige. Denk dat @flippy dit wel weet. Die is installateur. Maar alles kan kapot natuurlijk.vdr01 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:00:
[...]
Ik maak graag nog even gebruik van uw expertise als u er om vraagt. De patient is een MHI SRK-ZS binnen unit. Ligt nu open omdat ik net een MHI-AC-Ctrl heb geplaatst (gekocht bij @AUijtdehaag, zeer tevreden, via V&A). Nu die open ligt dacht ik meteen even te kijken naar de horizontale vane omdat die al een tijdje niet goed meer werkt danwel vastzit. Gebruik het daardoor niet. Zie niet veel geks om eerlijk te zijn. Kunnen de motortjes die dit aansturen defect zijn? Lijkt er op dat de motortjes nog wel willen maar de kracht niet meer hebben.
Én isolatie graadKoningPaulus schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:06:
Leuk die verbruikscijfers, maar dan wel graag mét de ingestelde stand (eco/auto etc.), temperatuur, stookperiode en de oppervlakte die verwarmd wordt.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Precies dus alle gegeven info is net als alle vergelijkingen koffiedik kijken want elk huis is anders dus de ander de ogen uitsteken met een lager verbruik is complete onzin (naar mijn “bescheiden” mening
Daikin FTXM35R/RXM35R
Je bedoelt waarschijnlijk 700Wh. 7 lijkt me niet. Of 0,7 KwH.Sjamo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:57:
[...]
Hier mhi multisplit 1x buiten, 3x binnen, 7Wh per uur.
Dat zei ik ook al met mijn 0,5 kWh per dag met een serre die vol zon vangt. Zinloos om onderling te vergelijken. Daarom hameren wij ook altijd op de warmteverliesberekening. Iedere woning heeft muren, ramen een dak etc maar hoeveel, hoe geisoleerd, vrijstaand etc etc.Servee schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:12:
[...]
Precies dus alle gegeven info is net als alle vergelijkingen koffiedik kijken want elk huis is anders dus je ander de ogen uitsteken met een lager verbruik is complete onzin (naar mijn “bescheiden” mening
Nee.MotorBeast schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:15:
[...]
Je bedoelt waarschijnlijk 700Wh. 7 lijkt me niet. Of 0,7 KwH.
vdr01 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:00:
[...]
Ik maak graag nog even gebruik van uw expertise als u er om vraagt. De patient is een MHI SRK-ZS binnen unit. Ligt nu open omdat ik net een MHI-AC-Ctrl heb geplaatst (gekocht bij @AUijtdehaag, zeer tevreden, via V&A). Nu die open ligt dacht ik meteen even te kijken naar de horizontale vane omdat die al een tijdje niet goed meer werkt danwel vastzit. Gebruik het daardoor niet. Zie niet veel geks om eerlijk te zijn. Kunnen de motortjes die dit aansturen defect zijn? Lijkt er op dat de motortjes nog wel willen maar de kracht niet meer hebben.
ja, de motortjes gaan (best vaak) stuk. die kan je los bestellen. let goed op nummer op elk motortje aangezien deze als geheel worden geleverd.MotorBeast schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:09:
[...]
Haha. Ik ben geen installateur maar een eenvoudige ervaringsdeskundige. Denk dat @flippy dit wel weet. Die is installateur. Maar alles kan kapot natuurlijk.
svp vaan gewoon vastzetten. niet de swing stand te gebruiken als het niet absoluut nodig is.
[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 11-10-2022 17:50 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De ogen uitsteken lijkt me zeker niet de bedoeling, maar ik vind het als nieuwe gebruiker toch wel fijn om een beetje wat cijfers van anderen te zien. Appels en peren ja, maar het is beide fruit.Servee schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:12:
[...]
Precies dus alle gegeven info is net als alle vergelijkingen koffiedik kijken want elk huis is anders dus de ander de ogen uitsteken met een lager verbruik is complete onzin (naar mijn “bescheiden” mening
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Tnkx Flippy.flippy schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:49:
[...]
[...]
ja, de motortjes gaan (best vaak) stuk. die kan je los bestellen. let goed op nummer op elk motortje aangezien deze als geheel worden geleverd.
svp vaan gewoon vastzetten. niet de swing stand te gebruiken als het niet absoluut nodig is.
Ik weet niet waar je nee op antwoordt maar als toelichting:
Je stelt 7Wh. Dat is gelijk aan 0,007 kWh. Dat is gewoonweg onmogelijk met 3 units aan, laat staan met 1 unit aan. Het standby verbruik van een Daikin unit is al 0,1 kWh per 24 uur = zo'n 0,004 per uur maal 3 = 0,012 kWh in jouw geval.
Begrippen op een rij
Watt (W) Watt staat voor het vermogen van het apparaat.
Kilowatt (kW)
Kilowatt staat voor 1.000 watt. Dit betekent dat 1 kilowatt gelijkstaat aan 1.000 watt.
1 kW = 1.000 watt.
Kilowattuur (kWh)
Kilowattuur is de eenheid voor de hoeveelheid elektrische energie per uur.
1 kWh = 1.000 watt per uur.
Als ik het verkeerd heb hoor ik het graag. Sta altijd open om iets te leren.
Dit topic is gesloten.
![]()
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic