Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 230 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.359.633 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
marcovandam schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:34:
[...]

De ogen uitsteken lijkt me zeker niet de bedoeling, maar ik vind het als nieuwe gebruiker toch wel fijn om een beetje wat cijfers van anderen te zien. Appels en peren ja, maar het is beide fruit.
Die cijfers zeggen dus hélemaal niks over jouw of een andere specifieke situatie, zo ontzettend veel factoren die meespelen zoals, isolatie, ruimte inhoud m3, welke set up, duur van stoken, welk setpoint bij welke kamertemperatuur, zoninval of niet, ventilatiesysteem, deuren binnenhuis open of gesloten, locatie van de unit en zoals @KoningPaulus ook aangaf evt een gebruikte eco stand, en ga zo maar door.

Dus die “cijfers” heb je helemaal niks aan en kun je tenzij volledig hetzelfde huis onder dezelfde omstandigheden niet aan refereren.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Servee schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:02:
[...]

Die cijfers zeggen dus hélemaal niks over jouw specifieke situatie, zo ontzettend veel factoren die meespelen zoals, isolatie, ruimte inhoud m3, welke set up, welk setpoint, zoninval of niet, ventilatiesysteem, deuren binnenhuis open of gesloten, locatie van de unit en zoals @KoningPaulus ook aangaf evt een gebruikte eco stand, en ga zo maar door.

Dus die “cijfers” heb je helemaal niks aan en kun je tenzij volledig hetzelfde huis onder dezelfde omstandigheden niet aan refereren.
Eens. Dan worden er dan nu heel veel depri hier. 8) Het is hier nu beneden 20.8, eerste verdieping en zolder 20,4 en er heeft nog geen unit aan gestaan met dank aan de serre op zuid. Lijkt mij een hele slechte referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:20
MotorBeast schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:02:
[...]

Ik weet niet waar je nee op antwoordt maar als toelichting:

Je stelt 7Wh. Dat is gelijk aan 0,007 kWh. Dat is gewoonweg onmogelijk met 3 units aan, laat staan met 1 unit aan. Het standby verbruik van een Daikin unit is al 0,1 kWh per 24 uur = zo'n 0,004 per uur maal 3 = 0,012 kWh in jouw geval.

Begrippen op een rij
Watt (W) Watt staat voor het vermogen van het apparaat.
Kilowatt (kW)

Kilowatt staat voor 1.000 watt. Dit betekent dat 1 kilowatt gelijkstaat aan 1.000 watt.

1 kW = 1.000 watt.
Kilowattuur (kWh)

Kilowattuur is de eenheid voor de hoeveelheid elektrische energie per uur.

1 kWh = 1.000 watt per uur.

Als ik het verkeerd heb hoor ik het graag. Sta altijd open om iets te leren.
Ik gebruik hier maar ~4Wh per uur met 1 buitenunit en 3 binnenunits dus ik vind 7 al veel.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chninkel
  • Laatst online: 20-10 23:04
Team-RiNo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:07:
[...]

Ik gebruik hier maar ~4Wh per uur met 1 buitenunit en 3 binnenunits dus ik vind 7 al veel.
Welk merk airco hebt U
Die wil ik ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Team-RiNo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:07:
[...]

Volgens mij bedoel je 400Wh. Met 4 doet een unit niets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Team-RiNo
MotorBeast schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:17:
[...]

Volgens mij bedoel je 400Wh. Met 4 doet een unit niets.
Hij doet zeker weinig want het gaat hier over gecombineerd standby gebruik ;)

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:16
[...]

Ik weet niet waar je nee op antwoordt maar als toelichting:

Je stelt 7Wh. Dat is gelijk aan 0,007 kWh. Dat is gewoonweg onmogelijk met 3 units aan, laat staan met 1 unit aan. Het standby verbruik van een Daikin unit is al 0,1 kWh per 24 uur = zo'n 0,004 per uur maal 3 = 0,012 kWh in jouw geval.

Begrippen op een rij
Watt (W) Watt staat voor het vermogen van het apparaat.
Kilowatt (kW)

Kilowatt staat voor 1.000 watt. Dit betekent dat 1 kilowatt gelijkstaat aan 1.000 watt.

1 kW = 1.000 watt.
Kilowattuur (kWh)

Dank voor deze wijze les.
Het helpt denk ik als je kijkt waar ik op reageer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Team-RiNo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Hij doet zeker weinig want het gaat hier over gecombineerd standby gebruik ;)
Wat ik dus in mijn toelichting al zei dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Dank voor deze wijze les.
Het helpt denk ik als je kijkt waar ik op reageer.
Aaaaah. Overheen gelezen dat het om je standby verbruik ging. 8)7 Had dat gelijk gezegd. Iedereen was zo bezig over zijn dagelijkse verbruik met stoken nu en referentie en vond het al erg vaag. Vandaar de toelichting. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-10-2024
Om de vragen voor het verbruik maar even te doorbreken...

Hoe zijn de gebruikerservaringen van mensen met lenzen mbt het verwarmen met airco?

In de WAF speelt dit mee.

Mensen met dieren die lenzen hebben mogen ook reageren... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-10 22:11
tismij schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:29:
Heb nu 2 mhi airco's in huis (worden er 4 waarschijnlijk) nog zonder wifi module.
Wil voor allen zo'n MHI-WiFi-Controller kopen van een mede tweaker om gebruik wat te gaan automatiseren en monitoren.
Maar vroeg me af of die modules hetzelfde issue hebben als de eigen mhi wifi modules, zijnde dat de functies van de afstandbediening gereduceerd worden?
Maw als ik zo'n MHI-WiFi-Controller installeer kan ik dan nog steeds met mijn ab gewoon de timer gebruiken b.v. ?
Naar verluid verlies je de mogelijkheid om met de afstandsbediening de binnenunit te programmeren. Ik heb de Tado airco control V3 voor onze 2 MHI-units gekocht (aanbieding, goedkoper dan de WiFi module). Dan behoudt de afstandsbediening haar volledige functionaliteit, terwijl je via de Tado ook alles kan regelen.

Standby verbruik van 2 MHI binnenunits van 2,5 en 3,5 kW is 4,2 Watt (gemeten met externe meter). 2 binnenunits van Daikin zeggen allebei volgens de app geen stroom te gebruiken in de standby stand...

[ Voor 10% gewijzigd door Frij5fd op 11-10-2022 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:48
Maarten_tzr schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:55:

Hoe zijn de gebruikerservaringen van mensen met lenzen mbt het verwarmen met airco?

Dan zien de airco's er hetzelfde uit als mensen met een bril of zonder bril :+

Ik denk dat je erop doelt in het kader van de luchtstroom cq droge lucht?

Mijn ervaring is dat het niet zoveel uitmaakt. In de winter stoken mensen vaak hun huis te droog waardoor de luchtvochtigheid onder de 40% gaat komen. Dit levert voor veel mensen irritatie op voor de ogen (zeker als je lensdragend bent) maar ook voor de luchtwegen.

Probeer daarom de luchtvochtigheid tussen de 40%-60% te houden voor een gezond klimaat. Dat kan betekenen dat je soms extra moet luchten (tenzij de lucht buiten droger is natuurlijk) of bij moet sturen met een bevochtiger.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-10 22:23
MiBe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:03:
Nu het toch over verbruik gaat, wat doen jullie units in standby? Mijn MHI multisplit (1 unit buiten, 4 binnen) doet uitgeschakeld nog steeds ~6,5W (wat resulteert in een dagelijks verbruik van ~0,15 kWh). Het is niet dramatisch, maar had zelf verwacht / gehoopt dat dit wat lager zou zijn. Ben benieuwd waar jullie op zitten.
MHI singlesplit zonder wifi: 2.4W. Of zoals hier gebruikelijk is: 2.4 Wh per uur _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:08

Termy

valt er nog wat te fragge?

Kilowattuur (kWh)

Dit klopt idd niet :p. De eenheid is kiloWatt*uur, dus niet de energie per (gedeeld door) uur, maar gewoon 'energie' (Joule in SI, Watt is Joule/s), of, om het soort van begrijpelijk te maken voor de leek, de hoeveelheid energie die verbruikt is als iets met 1000 W een uur lang arbeid verricht.

Dus 1 kWh is 3,6 MJ (1000*3600).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik was altijd heel goed in wiskunde, maar dit blijft een lastige om te begrijpen.

Je rijdt 120km/uur, na een uur heb je 120km afgelegd.

1kWh is een uur lang 1000W gebruiken of 10 uur 100W.

Gebruik je 1000W/uur dan zit na een dag op 24kWh verbruikte energie.

Nm vond ik ook altijd zo kut :9

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 12-10-2022 07:19 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:19
JDx schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:17:

Gebruik je 1000W/uur dan zit na een dag op 24kWh verbruikte energie.

Nm vond ik ook altijd zo kut :9
Almost there ;) 1000 W is een eenheid waar de tijd al in zit, het is namelijk J/s. Dus 1000 W/uur slaat niet echt ergens op. Het is dus: gebruik je continu 1000W dan zit je na een dag op 24 kWh.

Als het helpt, W geeft een vermogen aan, kWh een hoeveelheid energie (3,6 miljoen J).

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 12-10-2022 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wilke schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:27:
[...]

Almost there ;) 1000 W is een eenheid waar de tijd al in zit, het is namelijk J/s. Dus 1000 W/uur slaat niet echt ergens op. Het is dus: gebruik je continu 1000W dan zit je na een dag op 24 kWh.
Zie je, ik snapte het nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-10 21:08
Frij5fd schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:34:
[...]

Naar verluid verlies je de mogelijkheid om met de afstandsbediening de binnenunit te programmeren. Ik heb de Tado airco control V3 voor onze 2 MHI-units gekocht (aanbieding, goedkoper dan de WiFi module). Dan behoudt de afstandsbediening haar volledige functionaliteit, terwijl je via de Tado ook alles kan regelen.

Standby verbruik van 2 MHI binnenunits van 2,5 en 3,5 kW is 4,2 Watt (gemeten met externe meter). 2 binnenunits van Daikin zeggen allebei volgens de app geen stroom te gebruiken in de standby stand...
Hm, dat zou wel jammer zijn. Hier worden de MHI 3,5 eind vd maand geplaatst, heb ze besteld incl. de wifi module, maar wist niet dat je daarmee andere functionaliteiten zou verliezen. Meende ook eerder gelezen te hebben dat de Eco stand bijv niet te raadplegen is via de app bijv. Heeft het dan nog wel toegevoegde waarde vraag ik me af? (Kost toch 130 extra per unit)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:04
Ik maak gebruik van Apple Homekit voor lichte automatisering in en rondom huis. De Tado thermostaat voor de CV inclusief Tado slimme radiatorknoppen zijn daar ook onderdeel van. Nu heb ik 2 van de 3 verdiepingen voorzien van Daikin L/L WP (nieuwe modellen, dus via cloud).

De Daikin L/L WP's zijn zelf niet Homekit compatible. Zijn hier mensen die via een omweg deze toch met Homekit hebben verbonden? Zo ja, hoe? En wat zijn de ervaringen?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10 17:17
KoningPaulus schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Hm, dat zou wel jammer zijn. Hier worden de MHI 3,5 eind vd maand geplaatst, heb ze besteld incl. de wifi module, maar wist niet dat je daarmee andere functionaliteiten zou verliezen. Meende ook eerder gelezen te hebben dat de Eco stand bijv niet te raadplegen is via de app bijv. Heeft het dan nog wel toegevoegde waarde vraag ik me af? (Kost toch 130 extra per unit)
Eco/High Power modus zijn inderdaad (nog) niet via de app te starten maar uiteraard wel via de afstandbediening zelf.

Met de Wi-Fi module verlies je inderdaad de optie om een weekprogramma te kunnen instellen via de remote, maar het weekprogramma kun je dan alsnog via de app instellen, waarin het overigens ook makkelijker valt uit te voeren.

Daarentegen geeft de WI-Fi module je extra functies welke zonder Wi-Fi niet bruikbaar zijn.
- Inzicht in verbruik van de airco
- Aflezen van de actuele temperatuur in de kamer
- Alle airco's bedienen vanaf elke plek, ook buitenshuis, in plaats van binnen de range van de infrarood sensor.

De Smart M-Air Wi-Fi app van MHI is pas begin dit jaar uitgebracht. Ik verwacht dat er in de loop van de tijd meer functies worden toegevoegd middels firmware updates van de app.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
nMad schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:04:
Ik maak gebruik van Apple Homekit voor lichte automatisering in en rondom huis. De Tado thermostaat voor de CV inclusief Tado slimme radiatorknoppen zijn daar ook onderdeel van. Nu heb ik 2 van de 3 verdiepingen voorzien van Daikin L/L WP (nieuwe modellen, dus via cloud).

De Daikin L/L WP's zijn zelf niet Homekit compatible. Zijn hier mensen die via een omweg deze toch met Homekit hebben verbonden? Zo ja, hoe? En wat zijn de ervaringen?
Er is ook aansturing van airco's middels Tado. Leg je daarmee een koppeling? Ik roep maar wat. Heb er zelf geen ervaring mee. https://www.tado.com/nl-nl/slimme-aircobediening

NB: ik zou overigens van Homekit afstappen en naar een opensouce systeem gaan als Home Assistant. Vele malen beter en met de community wordt er altijd een oplossing gevonden en kan je werkelijk alles koppelen.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 12-10-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
ThaBEN schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Eco/High Power modus zijn inderdaad (nog) niet via de app te starten maar uiteraard wel via de afstandbediening zelf.

Met de Wi-Fi module verlies je inderdaad de optie om een weekprogramma te kunnen instellen via de remote, maar het weekprogramma kun je dan alsnog via de app instellen, waarin het overigens ook makkelijker valt uit te voeren.

Daarentegen geeft de WI-Fi module je extra functies welke zonder Wi-Fi niet bruikbaar zijn.
- Inzicht in verbruik van de airco
- Aflezen van de actuele temperatuur in de kamer
- Alle airco's bedienen vanaf elke plek, ook buitenshuis, in plaats van binnen de range van de infrarood sensor.

De Smart M-Air Wi-Fi app van MHI is pas begin dit jaar uitgebracht. Ik verwacht dat er in de loop van de tijd meer functies worden toegevoegd middels firmware updates van de app.
Thanks! :) Dit was me nog niet allemaal bekend.
Inzicht in het verbruik; hoe ziet dat eruit? Ik was al aan het nadenken over Homewizard plugs of evt kWh meter enzo, maar weet nog niet hoe ze hier stroom gaan gebruiken/trekken.
Zoals ik het nu lees wel een stuk meer pro's dan con's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
KoningPaulus schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

Inzicht in het verbruik; hoe ziet dat eruit? Ik was al aan het nadenken over Homewizard plugs of evt kWh meter enzo, maar weet nog niet hoe ze hier stroom gaan gebruiken/trekken.
Als je wil monitoren middels Domotica heb je volgens mij niets aan de standaard wifi modules van MHI. Kenners even reageren aub. @AUijtdehaag weet dat volgens mij door en door.

Monitoren via Homewizard of kWh meter zou ik wel even van tevoren informeren hoe en wat bij je installateur hoe hij de boel gaat aanprikken. Anders zit je daar straks weer mee te worstelen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 12-10-2022 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@MotorBeast
Vaak worden er shelly's gebruikt icm domotica (home assistant of domoticz) voor het verbruik
De "esp wifi" modules, rekenen ook het verbruik uit, dmw stroom * 230 = watt en ook in kWh.
Dat is handig bj 1 buiten/binnenunit. Heb je multisplit en dus meerder esp's dan rapporteren deze dezelfde buitenunit.

Ik zou die 125 euro voor een "officieele" wifi module in een odroid C4 of N2+ stoppen met emmc kaartje
Home assistant image erop en draaien maar.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-10-2022 12:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-10 22:11
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:53:
@MotorBeast
Vaak worden er shelly's gebruikt icm domotica (home assistant of domoticz) voor het verbruik
De "esp wifi" modules, rekenen ook het verbruik uit, dmw stroom * 230 = watt en ook in kWh.
Dat is handig bj 1 buiten/binnenunit. Heb je multisplit en dus meerder esp's dan rapporteren deze dezelfde buitenunit.

Ik zou die 125 euro voor een "officieele" wifi module in een odroid C4 of N2+ stoppen met emmc kaartje
Home assistant image erop en draaien maar.
Zo'n "esp-wifi" module is zeker interessant! Ik heb nu al geïnvesteerd in 2 Tado airco V3 devices, maar dit is goedkoper en niet afhankelijk van een service van derden ergens op het internet. Domoticz of Home assistant zijn sowieso verplichte kost voor de energiebewuste tweakers 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:15
Maarten_tzr schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:55:

Als je de luchtvochtigheid bedoelt die veranderd niet dat alles heeft te maken met je ventilatiesysteem, wel is het zo dat je bij luchtverwarming iets hoger verwarmd dan vloerverwarming waardoor de lucht ietsjes droger wordt.

Heb je wel hinder is dit eenvoudig op te lossen met luchtbevochtiging.
In sommige gevallen mensen met een allergie kunnen wel hinder hebben maar dat hebben ze ook bij radiatoren, alleen vloerverwarming is daar anders in.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10 17:17
KoningPaulus schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:42:
[...]

Wat jammer is dat de app je het stroomverbruik per maand laat zien. Je kunt het niet per dag bekijken. Wil je het verbruik van een individuele dag weten dan dien je dus de beginstand te noteren en dat vergelijken met de eindstand van die dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jb_iLHFtQHYCT2SMJXii9UujJnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Al51qznV6U0ZiKLFabPPK21y.jpg?f=fotoalbum_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
ThaBEN schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

Wat jammer is dat de app je het stroomverbruik per maand laat zien. Je kunt het niet per dag bekijken. Wil je het verbruik van een individuele dag weten dan dien je dus de beginstand te noteren en dat vergelijken met de eindstand van die dag.

[Afbeelding]
Dank, duidelijk. Op zich is bijhouden om het gedrag even in kaart te brengen niet zo'n ramp, maar hou toch nog even de homewizard mogelijkheden in mn achterhoofd tijdens de installatie. Weet nog niet of ze de boel op een normale stekker gaan aansluiten of ergens draden vandaan gaan trekken namelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-10 21:20
refused81 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:57:
De installatie is vandaag dan eindelijk gedaan. 😎

3 units. Blij met de nette plaatsing en nu hopen dat het gaat bevallen met het verwarmen deze winter 😇

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even mijn ervaring so far delen….
2x5kwh in een woonkamer met veel inhoud (250m3 +) en geen top isolatie huis , bevalt dat?

Yes.
Warmte:
Ze krijgen de woonkamer goed op temperatuur en mijn vrouw vindt het warmte gevoel prettiger als de standaard cv verwarming. Ik zie de koudere dagen ook met vertrouwen tegemoet….

Geluid:
Ze maken zeker wel geluid. Meer als de 3.5kWh varianten, maar dat is bekend. Als de temperatuur bereikt is wordt het minder maar zeker aanwezig. Dit zal voor iedereen persoonlijk zijn qua ervaring.
Als je radio of tv aan hebt dan hoor je het eigenlijk niet meer…
Wat ook helpt dat ze ver weg hangen.

Wind:
Dit valt me enorm mee, was bang voor behoorlijke wind stromen maar dit is totaal niet het geval. De kaarsjes op de tafel hebben er geen last van. Je merkt het alleen als je er vlak bij staat. Uiteraard kan je ook richten. Denk dat je bij kleinere ruimtes er veel meer “last” van hebt.

Praktisch:
Ze hangen hier vrij hoog (3 meter+) 30-40 cm onder plafond. Optisch mooist en kon niet anders ivm leidingen door kruipruimte. Maar je moet wel wat meer naar beneden richten. Je leert wel dat warmte stijgt. Hierdoor denk de unit dat het warmer is dan daadwerkelijk. Je moet hierdoor het warmer instellen dan je wilt bereiken.
Uiteraard zijn er vele andere oplossingen om dit te tackelen.

Buiten:
Ik vind de units minder lelijk dan ik had verwachte. Wel zijn ze een stuk groter.
Uiteindelijk is het een praktische oplossing, en niet de mooiste.

Overall, erg blij mee (so far)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
MotorBeast schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:45:
Als je wil monitoren middels Domotica heb je volgens mij niets aan de standaard wifi modules van MHI. Kenners even reageren aub. @AUijtdehaag weet dat volgens mij door en door.
Ja wel hoor. Voor homeassistant is al een integratie ontwikkeld die met de WF-RAC praat.
Ik ga binnenkort deze (gedeeltelijk) gebruiken om aan Domoticz te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
refused81 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:13:
[...]

Even mijn ervaring so far delen….
2x5kwh in een woonkamer met veel inhoud (250m3 +) en geen top isolatie huis , bevalt dat?

Yes.
Warmte:
Ze krijgen de woonkamer goed op temperatuur en mijn vrouw vindt het warmte gevoel prettiger als de standaard cv verwarming. Ik zie de koudere dagen ook met vertrouwen tegemoet….

Geluid:
Ze maken zeker wel geluid. Meer als de 3.5kWh varianten, maar dat is bekend. Als de temperatuur bereikt is wordt het minder maar zeker aanwezig. Dit zal voor iedereen persoonlijk zijn qua ervaring.
Als je radio of tv aan hebt dan hoor je het eigenlijk niet meer…
Wat ook helpt dat ze ver weg hangen.

Wind:
Dit valt me enorm mee, was bang voor behoorlijke wind stromen maar dit is totaal niet het geval. De kaarsjes op de tafel hebben er geen last van. Je merkt het alleen als je er vlak bij staat. Uiteraard kan je ook richten. Denk dat je bij kleinere ruimtes er veel meer “last” van hebt.

Praktisch:
Ze hangen hier vrij hoog (3 meter+) 30-40 cm onder plafond. Optisch mooist en kon niet anders ivm leidingen door kruipruimte. Maar je moet wel wat meer naar beneden richten. Je leert wel dat warmte stijgt. Hierdoor denk de unit dat het warmer is dan daadwerkelijk. Je moet hierdoor het warmer instellen dan je wilt bereiken.
Uiteraard zijn er vele andere oplossingen om dit te tackelen.

Buiten:
Ik vind de units minder lelijk dan ik had verwachte. Wel zijn ze een stuk groter.
Uiteindelijk is het een praktische oplossing, en niet de mooiste.

Overall, erg blij mee (so far)
Interessant om je ervaringen te lezen na 6 dagen gebruik! Heb je ook foto's van de binnenunits?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-10 21:20
nMad schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:58:
[...]

Interessant om je ervaringen te lezen na 6 dagen gebruik! Heb je ook foto's van de binnenunits?
Eerste twee woonkamer 1 de derde woonkamer 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2NZEZYpeIqP43aYsFsLpZmOmvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4bHhYjTfQX1PuU5nc6yu75T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePx1NJhOz66RLUFYlHJWU67qoDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zt9UGP6GVImiBtfLh5UhPIEy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fO-VKwhEyXbvif4uoXESr7MmKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scwxMdBcrtG4mSHWBLw1UINC.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_tzr
Vraagje voor diegenen die verstand hebben van de Eurovent waardes:

Ik vergelijk nu de Daikin Stylish FTXA35 met de MHI SRK 35 ZSX. De Daikin komt vanwege de plek waar hij geplaatst kan worden beter door de WAF. Nu probeer ik te snappen wat nu dus het verschil is met onze andere optie, de MHI.

Hoe bereken ik nu de capaciteit van beide apparaten? Ik begrijp dat de COP dus de vermenigvuldigingsfactor is van hoeveel KW stroom hij om kan zetten in warmte. Wat is dan de Ph? De hoeveelheid stroom die hij nog kan opnemen? Zo ja, dan is de rekensom voor de Daikin bij -7 dus 2,21 KW * 3,58 COP = 7,9 KW aan warmte? Dan zou hij dus meer capaciteit hebben bij -7 dan bij +7??? :F Ik ben het helemaal kwijt, wie zet me op het juiste spoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rP-kA0FFo_s0Qj8DnzoicYaXfQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9AJ5fH690FQWPSnYeJkZBhQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taxman69
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-10 12:17
Ik zit in twijfel tussen 3 offertes die ik heb gekregen, allen voor een daikin-installatie voor 3 slaapkamers(+/- 20 m2), 1 woonkamer van ongeveer 80 m2 en 1 woonkamer van ongeveer 70 m2(kangoeroewoning).

2 van de 3 installateurs raden aan om met 2 buitenunits te werken namelijk 3MXM68A en 2MXM50A.
Op 3MXM68A(buitenunit) dan volgende binnenunits : 2 x CTXA15AW(2 slaapkamers achterkant) en 1 x FTXA35AW(woonkamer achterkant).
Op 2MXM50 A dan volgende binnenunits : 1 x FTXA50AW(woonkamer voorkant) en 1 x FTXA20AW(slaapkamer voorkant).

Esthetisch gezien is dit wel minder mooi, aangezien er dan een kabelgoot op de voorkant van het huis zal lopen en een buitenunit in de voortuin.

1 van de installateurs raadt echter aan om met 1 buitenunit te werken namelijk 5MXM90 en via de zolder te werken. Volgende binnenunits worden dan voorgesteld : 2 x FTXA42 stylish(woonkamers) + 3 x CTXM15(slaapkamers).

Nu las ik al een paar keer dat 1 buitenunit van dergelijk vermogen 'pendelgedrag' kan veroorzaken bij het verwarmen ? En bijkomend nadeel misschien : is het stroomgebruik dan ook niet hoger ?
Wat ik me ook nog afvraag : de buitenunit vooraan zal dan op een terrasvloer worden geplaatst maar kan dit geen problemen geven voor het condenswater ? Als dit in de winter zal bevriezen zorgt dit voor een gladde terrasvloer ? Of kan je door middel van een buisje dit afvoeren naar een voortuintje(gras) ?

Iemand die me raad kan geven ? Ik geraak er niet echt uit....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:38
taxman69 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:45:
Ik zit in twijfel tussen 3 offertes die ik heb gekregen, allen voor een daikin-installatie voor 3 slaapkamers(+/- 20 m2), 1 woonkamer van ongeveer 80 m2 en 1 woonkamer van ongeveer 70 m2(kangoeroewoning).

2 van de 3 installateurs raden aan om met 2 buitenunits te werken namelijk 3MXM68A en 2MXM50A.
Op 3MXM68A(buitenunit) dan volgende binnenunits : 2 x CTXA15AW(2 slaapkamers achterkant) en 1 x FTXA35AW(woonkamer achterkant).
Op 2MXM50 A dan volgende binnenunits : 1 x FTXA50AW(woonkamer voorkant) en 1 x FTXA20AW(slaapkamer voorkant).

Esthetisch gezien is dit wel minder mooi, aangezien er dan een kabelgoot op de voorkant van het huis zal lopen en een buitenunit in de voortuin.

1 van de installateurs raadt echter aan om met 1 buitenunit te werken namelijk 5MXM90 en via de zolder te werken. Volgende binnenunits worden dan voorgesteld : 2 x FTXA42 stylish(woonkamers) + 3 x CTXM15(slaapkamers).

Nu las ik al een paar keer dat 1 buitenunit van dergelijk vermogen 'pendelgedrag' kan veroorzaken bij het verwarmen ? En bijkomend nadeel misschien : is het stroomgebruik dan ook niet hoger ?
Wat ik me ook nog afvraag : de buitenunit vooraan zal dan op een terrasvloer worden geplaatst maar kan dit geen problemen geven voor het condenswater ? Als dit in de winter zal bevriezen zorgt dit voor een gladde terrasvloer ? Of kan je door middel van een buisje dit afvoeren naar een voortuintje(gras) ?

Die 5kW buitenunit gaat nog enigszins, maar die grotere Daikin multi split buitenunits hebben een nogal hoog minimumvermogen vooral bij verwarmen t.o.v. bijvoorbeeld de multi buitenunits van MHI. Niet zo'n probleem als je van plan bent om doorgaans meerdere binnenunits tegelijk te laten draaien (dan spreid je het) maar als je ook van plan bent om bepaalde units individueel te draaien zou ik de grotere Daikin multi splits links laten liggen en naar MHI kijken.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Maarten_tzr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:25:

Ik vergelijk nu de Daikin Stylish FTXA35 met de MHI SRK 35 ZSX. De Daikin komt vanwege de plek waar hij geplaatst kan worden beter door de WAF. Nu probeer ik te snappen wat nu dus het verschil is met onze andere optie, de MHI.

Hoe bereken ik nu de capaciteit van beide apparaten? Ik begrijp dat de COP dus de vermenigvuldigingsfactor is van hoeveel KW stroom hij om kan zetten in warmte. Wat is dan de Ph? De hoeveelheid stroom die hij nog kan opnemen? Zo ja, dan is de rekensom voor de Daikin bij -7 dus 2,21 KW * 3,58 COP = 7,9 KW aan warmte? Dan zou hij dus meer capaciteit hebben bij -7 dan bij +7??? :F Ik ben het helemaal kwijt, wie zet me op het juiste spoor?

[Afbeelding]
Ik gok dat er wat mis gaat met de cijfers op die site, normaal staat bij Ph het gemeten vermogen (laat de helptekst ook zien)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:59
Maarten_tzr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:25:

[Afbeelding]
Moet je dat niet delen door doen? 4/4.04 = 0.99 kW verbruik (Peh)

Bij -7C met een gemeten output warmte van 2.21 kW. Met een COP van 3.58 verbruikt hij dan 617 Watt.
Je ziet dat de COP steeds beter wordt naarmate het warmer wordt.
Team-RiNo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:45:
[...]

Ik gok dat er wat mis gaat met de cijfers op die site, normaal staat bij Ph het gemeten vermogen (laat de helptekst ook zien)
Laat hij dat ook niet zien dan? PL staat dat niet voor "partial load" conditie?
Ph is de gemeten warmte output met de COP die daarbij hoort? In de daikin handleiding staan dezelfde getallen en noemen ze het "declared heating cap"

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 12-10-2022 23:26 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:29
ik heb sinds deze zomer een l/l warmtepomp (MHI ZS 3.5kW], na eerder een stookseizoen met een hybride l/w warmtepomp Elga Ace 4kW] verwarmd te hebben. Ze werken nu samen, de l/l warmtepomp met name voor de woonkamer (de warmte gaat natuurlijk ook wat omhoog in het huis] en de l/w warmtepomp met name voor de rest van het huis. Met 2 buitenunits heb ik zo genoeg vermogen om alle verwarming met de warmtepompen te doen, ook als het flink vriest (naar verwachting].

Het is natuurlijk nog maar kort dag, en de zon helpt af en toe flink mee, maar sta wel versteld van de efficientie van dit systeem tot nu toe. Rond de helft van het stroomverbruik van toen de lw warmtepomp het nog alleen deed, en de stooklijn kan veeel lager worden gezet (wat de efficientie van de lw warmtepomp voor een flink deel verklaart]. Geen vloerverwarming hier, dus de warmteafgifte was ook voor verbetering vatbaar, maar de airco lost dit dus op.

Voor verwarmen is dit voorlopig een ideale combi. Geen geluid, maar wel warmte, in de slaapkamers via de radiatoren en relatief snelle warmte bij een nauwelijks merkbaar geluid in de woonkamer (waar dat toch niet zon issue is]. En dat alles bij minimaal stroomverbruik (de laatste dagen ca. 3kWh per dag voor een tussenwoning van 135m2 uit 1970, wel zo goed mogelijk nageisoleerd]. In een vergelijkbare periode vorig jaar was dat 5 kWh per dag voor alleen de lw warmtepomp..

Ben nog een beetje aan het spelen met de optimale instelling (twee thermostaten laten samenwerken is best een puzzel], maar is wellicht voor meer huizen een idee. Is vrij goedkoop ook nog, tov het hele huis met ll warmtepompen, of een grotere lw warmtepomp icm aanpassingen aan de radiatoren of vloerverwarming. Ik was 4000 euro kwijt in totaal.

Voor koeling is het minder ideaal, alleen de woonkamer werd goed gekoeld, het effect op de rest van het huis bleef beperkt. Voor koeling met de lw warmtepomp en de radiatoren zal ik toch wat met radiatorventilatoren moeten gaan doen volgend jaar, en dan de ll warmtepomp het huis laten ontvochtigen.

Als het zo doorgaat, klaar voor de volgende stap, warmtepompboiler + inductiekookplaat voor de laatste 200 m3 gas

[ Voor 60% gewijzigd door JBtL op 13-10-2022 10:26 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
LED-Maniak schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:20:
[...]

Moet je dat niet delen door doen? 4/4.04 = 0.99 kW verbruik (Peh)

Bij -7C met een gemeten output warmte van 2.21 kW. Met een COP van 3.58 verbruikt hij dan 617 Watt.
Je ziet dat de COP steeds beter wordt naarmate het warmer wordt.

[...]

Laat hij dat ook niet zien dan? PL staat dat niet voor "partial load" conditie?
Ph is de gemeten warmte output met de COP die daarbij hoort? In de daikin handleiding staan dezelfde getallen en noemen ze het "declared heating cap"
Het getal bij Ph wordt steeds lager naarmate het warmer wordt. Dit is dan dus niet de maximale capaciteit? Anders zou hij naarmate het warmer wordt buiten steeds minder af kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
flippy schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

Ik kan meestal wel ter plekke een rekensommetje doen met wat het kost in verwarmen en drogen om het een weekje uit te spreiden. Meeste aannemers zijn wel gevoelig om een slordige 10k (of soms meer) in bouwstroom te besparen. Drogen kan je doorgaans wel sneller doen dan de toko op temperatuur brengen. Vooral met moderne locaties met flinke LBK's. Het condenswater stroomt dan met zon noodgang uit de LBKs dat je soms de boel moet afremmen.
Nou... De luchtbehandeling laat ik lekker uit, tot na de schoonmaak. Niemand heeft zin om het hele ventilatiesysteem vol bouwstof te trekken.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Oxellaar schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:04:
[...]

Nou... De luchtbehandeling laat ik lekker uit, tot na de schoonmaak. Niemand heeft zin om het hele ventilatiesysteem vol bouwstof te trekken.
Vooral in gasloze panden is dat enigste wat ze hebben tegenwoordig dus veel keus hebben ze niet.

Kom vaak zat bij panden van 1 a 2 jaar waarbij ze inderdaad niet eens de filters hebben gedaan na oplevering en afvragen waarom het niet tof werkt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Maarten_tzr schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:24:
[...]

Het getal bij Ph wordt steeds lager naarmate het warmer wordt. Dit is dan dus niet de maximale capaciteit? Anders zou hij naarmate het warmer wordt buiten steeds minder af kunnen geven?
Zoals ik het lees is het een meting onder bepaalde omstandigheden. Partial load, en dus niet maximale capaciteit. Kan zomaar zijn dat ze de maximale COP opzoeken bij -7 en daar hoort dan een bepaald vermogen/Ph bij. Inderdaad niet de max.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco87
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-02-2023
Wij zijn ons ook aan het orienteren op een airco, voornamelijk voor te verwarmen. Dit omdat we een ''koude'' zithoek hebben in onze woonkamer. Ons oog is gevallen op een Daikin FTXM35R + RXM35R.

Onze woonkamer betreft een U vorm met open wenteltrap richting boven verdieping / zolder, dus veel warmte gaat verloren. De plaats van de binnenunit die we in gedachten hadden is zichtbaar op de foto, onze voorkeur gaat uit naar de positie zwart gemarkeerd. Of is de rood gemarkeerde positie toch net iets handiger ivm luchtstroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzTQf0mpVdxtZSqOWj4bH6dY-H0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bihRK9pXjsONALsScFjTXcks.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Remco87 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:58:
Wij zijn ons ook aan het orienteren op een airco, voornamelijk voor te verwarmen. Dit omdat we een ''koude'' zithoek hebben in onze woonkamer. Ons oog is gevallen op een Daikin FTXM35R + RXM35R.

Onze woonkamer betreft een U vorm met open wenteltrap richting boven verdieping / zolder, dus veel warmte gaat verloren. De plaats van de binnenunit die we in gedachten hadden is zichtbaar op de foto, onze voorkeur gaat uit naar de positie zwart gemarkeerd. Of is de rood gemarkeerde positie toch net iets handiger ivm luchtstroom.

[Afbeelding]
Beide plaatsen zijn niet ideaal. Je kan daar niet of nauwelijks uit de luchtstroom blijven als je op de bank zit. Verder hoor je continue het geluid van stromende lucht op de bank en ik denk dat je tv ook niet blij wordt van de warme lucht die er langs gaat (zitten niet voor niets koelsleuven in).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
Remco87 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:58:

[Afbeelding]
Als je specifiek kijkt naar een oplossing voor verwarmen, kijk dan ook naar een vloermodel onder het raam (bijvoorbeeld onder zwart) als dat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
JBtL schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:52:
ik heb sinds deze zomer een l/l warmtepomp (MHI ZS 3.5kW], na eerder een stookseizoen met een hybride l/w warmtepomp Elga Ace 4kW] verwarmd te hebben. Ze werken nu samen, de l/l warmtepomp met name voor de woonkamer (de warmte gaat natuurlijk ook wat omhoog in het huis] en de l/w warmtepomp met name voor de rest van het huis. Met 2 buitenunits heb ik zo genoeg vermogen om alle verwarming met de warmtepompen te doen, ook als het flink vriest (naar verwachting].

Het is natuurlijk nog maar kort dag, en de zon helpt af en toe flink mee, maar sta wel versteld van de efficientie van dit systeem tot nu toe. Rond de helft van het stroomverbruik van toen de lw warmtepomp het nog alleen deed, en de stooklijn kan veeel lager worden gezet (wat de efficientie van de lw warmtepomp voor een flink deel verklaart]. Geen vloerverwarming hier, dus de warmteafgifte was ook voor verbetering vatbaar, maar de airco lost dit dus op.

Voor verwarmen is dit voorlopig een ideale combi. Geen geluid, maar wel warmte, in de slaapkamers via de radiatoren en relatief snelle warmte bij een nauwelijks merkbaar geluid in de woonkamer (waar dat toch niet zon issue is]. En dat alles bij minimaal stroomverbruik (de laatste dagen ca. 3kWh per dag voor een tussenwoning van 135m2 uit 1970, wel zo goed mogelijk nageisoleerd]. In een vergelijkbare periode vorig jaar was dat 5 kWh per dag voor alleen de lw warmtepomp..

Ben nog een beetje aan het spelen met de optimale instelling (twee thermostaten laten samenwerken is best een puzzel], maar is wellicht voor meer huizen een idee. Is vrij goedkoop ook nog, tov het hele huis met ll warmtepompen, of een grotere lw warmtepomp icm aanpassingen aan de radiatoren of vloerverwarming. Ik was 4000 euro kwijt in totaal.

Voor koeling is het minder ideaal, alleen de woonkamer werd goed gekoeld, het effect op de rest van het huis bleef beperkt. Voor koeling met de lw warmtepomp en de radiatoren zal ik toch wat met ventilators moeten gaan doen volgend jaar, en dan de ll warmtepomp het huis laten ontvochtigen.

Als het zo doorgaat, klaar voor de volgende stap, warmtepompboiler + inductiekookplaat voor de laatste 200 m3 gas
Heel interessant dit. Wij hebben ook een woonkamer zonder vloer/wandverwarming, dus niet geschikt voor LTV verwarming. Hier hangt sindskort een 3,5 kW L/L. Op zolder (kantoor, hobbyruimte) een 2,5 kW L/L.

Merk nu wel duidelijk dat andere kamers (badkamer, toilet, slaapkamers, hal) in huis kouder blijven. Een kleine L/W WP (evt. monobloc) zou deze vertrekken mooi op temperatuur kunnen houden. De infrastructuur in de vorm van CV-leidingen ligt er al. Bovendien goedkoper dan een L/L per kamer.

Als we dan later alsnog vloerverwarming in de woonkamer laten aanleggen kan de L/W WP deze ruimte ook meenemen, aangevuld met de L/L.

Betreft tussenwoning uit 1979, ook volledig na geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Bezzerk schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:16:
[...]

Als je specifiek kijkt naar een oplossing voor verwarmen, kijk dan ook naar een vloermodel onder het raam (bijvoorbeeld onder zwart) als dat past.
Onder het raam past nooit een vloermodel volgens mij, boven het raam weet ik ook niet, ik heb dezelfde dat stuk moet minimaal 40cm zijn omdat hij een stukje van het plafond moet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco87
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-02-2023
MotorBeast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:11:
[...]

Beide plaatsen zijn niet ideaal. Je kan daar niet of nauwelijks uit de luchtstroom blijven als je op de bank zit. Verder hoor je continue het geluid van stromende lucht op de bank en ik denk dat je tv ook niet blij wordt van de warme lucht die er langs gaat (zitten niet voor niets koelsleuven in).
Thanks voor je reactie. De bank staat een goede 3 meter van de muur af waar eventueel de airco komt te hangen. Denk je dat als we de luchtstroom een andere kant laten blazen d.m.v. lamellen we nog steeds last hebben van de luchtstroom als we op de bank zitten en dat de TV ook last kan hebben van de warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Bij mij hangt ie 2 meter achter de bank, maar heb nooit echt last van luchtstromen of geluid trouwens.

Bij verwarmen gaat de Daikin toch automatisch naar de grond blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
JDx schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Onder het raam past nooit een vloermodel volgens mij, boven het raam weet ik ook niet, ik heb dezelfde dat stuk moet minimaal 40cm zijn omdat hij een stukje van het plafond moet hangen.
Bedankt voor je “nooit”… “volgens mij” opmerking. Meten is weten.

Mijn punt was vooral, naar een eventueel vloermodel te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JDx schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:44:
Bij mij hangt ie 2 meter achter de bank, maar heb nooit echt last van luchtstromen of geluid trouwens.

Bij verwarmen gaat de Daikin toch automatisch naar de grond blazen.
Wacht maar als het straks echt koud is buiten en hij op stand 2 moet blazen omdat je anders je kamer niet meer egaal warm krijgt. Dan word je echt niet blij denk ik. En of je last hebt van geluid is overigens persoonlijk. Ik erger me groen en geel aan het geluid.

Verder als je hem recht naar beneden meet hij zijn eigen warmte en klopt de regeling niet meer en bij een beetje kamer krijg je de andere kant niet egaal warm (ja op stand 3 of 4, nog meer geluid). Ik spreek uit 3 jaar ervaring met verwarmen met L/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Remco87 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:43:
[...]

Thanks voor je reactie. De bank staat een goede 3 meter van de muur af waar eventueel de airco komt te hangen. Denk je dat als we de luchtstroom een andere kant laten blazen d.m.v. lamellen we nog steeds last hebben van de luchtstroom als we op de bank zitten en dat de TV ook last kan hebben van de warmte?
Ik zou hem veel centraler in je woonkamer hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:26
MotorBeast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:16:
[...]

Wacht maar als het straks echt koud is buiten en hij op stand 2 moet blazen omdat je anders je kamer niet meer egaal warm krijgt. Dan word je echt niet blij denk ik. En of je last hebt van geluid is overigens persoonlijk. Ik erger me groen en geel aan het geluid.

Verder als je hem recht naar beneden meet hij zijn eigen warmte en klopt de regeling niet meer en bij een beetje kamer krijg je de andere kant niet egaal warm (ja op stand 3 of 4, nog meer geluid). Ik spreek uit 3 jaar ervaring met verwarmen met L/L.
Het is verre van perfect inderdaad. Ik ben met mijn Brink luchtverwarming wel wat gewend (is in principe ook lucht dat uitgeblazen wordt) maar die zit natuurlijk prachtig geïntegreerd in de woning. Luchtstromen die uitgeblazen worden zijn meestal voor de ramen dus het blokkeert koude. Een airco blaast maar vanuit één plek, dat verschil merk je zeker wel. Als stroom nog 20 cent was en gas 80 dan had het allemaal niet zo moeten zijn maar als ik nu moet kiezen tussen stoken op duur gas of iets minder comfortabel stoken op goedkoop stroom (dmv zonnepanelen) dan weet ik het wel.

Het enige irritante waar ik nu mee zit is m'n badkamer. Daar staat uiteraard geen airco en kan ik dus niet goed verwarmen nu zonder de hele verwarming van het huis aan te zetten... Dat wordt toch een bouwmarkt kacheltje van 2000w denk ik. Voor dat halfuurtje verwarmen bij het douchen e.d.... sta nog 1700 kwh in de plus met de panelen...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:16:
[...]

Heb hem ook al 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JDx in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Waarvan je hem nu 1 jaar als verwarming gebruikt tijdens een winter die geen winter was. ;) Koelen gaat veel makkelijker en stiller dan verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
YoshiBignose schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

Het is verre van perfect inderdaad. Ik ben met mijn Brink luchtverwarming wel wat gewend (is in principe ook lucht dat uitgeblazen wordt) maar die zit natuurlijk prachtig geïntegreerd in de woning. Luchtstromen die uitgeblazen worden zijn meestal voor de ramen dus het blokkeert koude. Een airco blaast maar vanuit één plek, dat verschil merk je zeker wel. Als stroom nog 20 cent was en gas 80 dan had het allemaal niet zo moeten zijn maar als ik nu moet kiezen tussen stoken op duur gas of iets minder comfortabel stoken op goedkoop stroom (dmv zonnepanelen) dan weet ik het wel.

Het enige irritante waar ik nu mee zit is m'n badkamer. Daar staat uiteraard geen airco en kan ik dus niet goed verwarmen nu zonder de hele verwarming van het huis aan te zetten... Dat wordt toch een bouwmarkt kacheltje van 2000w denk ik. Voor dat halfuurtje verwarmen bij het douchen e.d.... sta nog 1700 kwh in de plus met de panelen...
Met zo'n kacheltje doe ik het al jaren. 5 minuten en je badkamer is warm. Overigens afgelopen jaar niet eens aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-10 11:45
Yellos schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:03:
Kan iemand mij helpen rekenen want ik kom er zelf niet uit.

Ik heb voorheen altijd met de CV gestookt en daarbij gebruikte ik 750m3 enkel voor verwarmen in de wintermaanden. (€x1,50 nieuwe prijs = €1125)

Afgelopen winter heb ik 2 elektrische kacheltjes gebruikt en in die zelfde maanden totaal 2300kwh verstookt voor verwarmen. (x €0,70 = 1610)

Volgende week krijg ik een Daikin Perfera 3,5kwh geplaats en daar wilde ik mee gaan verwarmen.
Hoe reken ik nu uit hoeveel die Daikin gaat verbruiken / kosten om te verwarmen?

Ik snap dat er variabelen zijn zoals het weer etc. Maar als we puur de data van afgelopen jaar pakken, hoeveel had die Daikin dan verbruikt?

Ik weet niet of de Daikin dusdanig zuiniger gaat zijn dat ik onder het plafond van 2400 kwh blijf

Scop = 510/541
Om mezelf even te quoten: Kan iemand hier iets over zeggen? Ik probeer nog steeds mijn verbruik voor de winter te voorspellen maar ik kom er niet uit.

Zijn er mensen die +- 125m3 woonkamer verwarmen met een Daikin Perfera 3,5kwh?
En die ook nog hun historische verbruikscijfers willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taxman69
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-10 12:17
taxman69 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:45:

Iemand die ervaring heeft met een buitenunit van deze omvang(5MXM90) ? Zorgt dit niet voor pendelgedrag bij het verwarmen van 1 enkele ruimte ?
Iemand die een oplossing weet voor het condenswater ? Ik zou echt niet willen dat er bij de buurman telkens een plas water aan zijn voordeur staat..... Dat houdt me eigenlijk tegen om 2 buitenunits te plaatsen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-10 19:13
@Yellos

Ik sta voor de eerste winter met verwarmen met een daikin perfera 5kW.
Te verwarmen volume is wel een stuk groter, zal iets van een 250m³ zijn.

Tot vorig jaar gestookt op gas, een goede 300m³ voor verwarmen. Wel met vloerverwarming en een ketel die eigenlijk altijd gependeld heeft wegens teveel vermogen. Ondanks vele uren zoeken en proberen,

Volgens de koevlaas methode zou ik dus moeten uitkomen op iets van een 600kWh/jaar voor verwarmen. Maar ik zou zeggen dat ik tevreden zal zijn met minder dan 1000kWh in functie van hoe streng de winter wordt.

Mijn daikin is nu ingeschakeld sedert 1 oktober uitgezonderd enkele dagen experimenteren staat die nu 24/24 ingeschakeld op automatisch en is het 19 á 20gr overal in huis.
Sedert 1 oktober heb ik nu 11kWh verbruikt. Het is natuurlijk nog niet echt koud geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Yellos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

Om mezelf even te quoten: Kan iemand hier iets over zeggen? Ik probeer nog steeds mijn verbruik voor de winter te voorspellen maar ik kom er niet uit.

Zijn er mensen die +- 125m3 woonkamer verwarmen met een Daikin Perfera 3,5kwh?
En die ook nog hun historische verbruikscijfers willen delen?
Ongeveer je gasverbruik maal 2. 1m3 gas levert 8 kWh gedeeld cop4 maakt 1m3 = 2kWh L/L verbruik.

Verbruik van een ander zegt niets. Stook je adhoc, 24/7, hoe warm, isolatie, zoninstraling etc etc.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
YoshiBignose schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:22:
[...]
Als je maar geen los kacheltje met snoer gebruikt. Let ook even op de zones zoals beschreven in NEN1010. Je hebt tegenwoordig eenvoudige IR- kacheltjes schakelbaar tussen 600 en 1200W.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Team-RiNo
LED-Maniak schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

Zoals ik het lees is het een meting onder bepaalde omstandigheden. Partial load, en dus niet maximale capaciteit. Kan zomaar zijn dat ze de maximale COP opzoeken bij -7 en daar hoort dan een bepaald vermogen/Ph bij. Inderdaad niet de max.
Daar lijkt het zeker op, haalt ook (nogmaals) de aanname onderuit die hier vaak gedaan wordt; op lager vermogen draaien is altijd beter. Ook al lijkt dat logisch zijn er natuurlijk weinig mechanische apparaten die op hun langzaamst het meest efficiënt presteren mede afhankelijk van externe omstandigheden.

Op maximaal draaien overigens ook niet maar hoe lager de buitentemperatuur des te hoger het meest efficiënte minimumvermogen. Lijkt me ergens ook logisch omdat minimaal energie onttrekken aan een lage buitentemperatuur om binnen waar het een stuk warmer is af te geven natuurlijk weinig oplevert.

Dit betreft een Daikin MXM52N met 2x2,5kW binnen welke terug kan moduleren tot 215 watt bij verwarmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULnxrXKHFtlHErdrqX0ccmcujLI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ofg0aPXO3QYEFSlhPl4Xkv0E.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

taxman69 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Iemand die ervaring heeft met een buitenunit van deze omvang(5MXM90) ? Zorgt dit niet voor pendelgedrag bij het verwarmen van 1 enkele ruimte ?
Iemand die een oplossing weet voor het condenswater ? Ik zou echt niet willen dat er bij de buurman telkens een plas water aan zijn voordeur staat..... Dat houdt me eigenlijk tegen om 2 buitenunits te plaatsen....
Pendelgedrag gaat altijd ontstaan op het moment dat de buiteneenheid zijn minimale capaciteit niet kwijt kan!
De minimaal aan te sluiten capaciteit aan binnendelen is juist om het pendelen te minimaliseren, maar binnen de seizoens overgangen niet te verhinderen.

Het ligt helemaal aan het warmteverlies van je woning hoeveel het buitendeel moet gaan pendelen.

Maximaal tot nu toe heb ik de 4MXM80A geplaatst, het zijn stille verwarmers maar een zeurende buur krijg je toch niet stil. Totdat ze zelf iets moeten verzinnen met een buitenunit. |:( 8)7

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ersus schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

Pendelgedrag gaat altijd ontstaan op het moment dat de buiteneenheid zijn minimale capaciteit niet kwijt kan!
De minimaal aan te sluiten capaciteit aan binnendelen is juist om het pendelen te minimaliseren, maar binnen de seizoens overgangen niet te verhinderen.

Het ligt helemaal aan het warmteverlies van je woning hoeveel het buitendeel moet gaan pendelen.

Maximaal tot nu toe heb ik de 4MXM80A geplaatst, het zijn stille verwarmers maar een zeurende buur krijg je toch niet stil. Totdat ze zelf iets moeten verzinnen met een buitenunit. |:( 8)7
Met zo'n joekel van een multi en maar 1 unit aan wordt het alleen wel heel erg snel een pendel festijn, :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:25
Hoe kan ik het beste ontvochtigen met een lucht/lucht warmtepomp?

Bij ons hangt op zolder de was te drogen. Daardoor gaat de luchtvochtigheid snel omhoog. (soms boven de 80%). Wanneer ik echter de airco op zolder aanzet op 'dry', koelt deze de zolder steeds verder af. Waardoor de temperatuur op zolder naar de 17 graden gaat, gelijk met de ingestelde temperatuur op de airco. Daardoor ontvochtigd hij volgens mij niet meer en wordt het erg koud...

Kan ik dan beter de airco laten verwarmen en de ramen openzetten?

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
NRJ020 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:07:

Bij ons hangt op zolder de was te drogen. Daardoor gaat de luchtvochtigheid snel omhoog. (soms boven de 80%). Wanneer ik echter de airco op zolder aanzet op 'dry', koelt deze de zolder steeds verder af. Waardoor de temperatuur op zolder naar de 17 graden gaat, gelijk met de ingestelde temperatuur op de airco. Daardoor ontvochtigd hij volgens mij niet meer en wordt het erg koud...

Ontvochtigen is een bijkomend effect van koelen. Warme lucht condenseert in de binnenunit en wordt naar buiten afgevoerd. Bij verwarmen zal alleen de buitenlucht ontvochtigd worden ;)

Beter een dedicated ontvochtiger of wasdroger gebruiken als de boel niet snel genoeg droogt.

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 13-10-2022 14:16 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
@verkeerslicht Ja ik snap hoe het werkt. Alleen nu moet ik dus een ander verwarming (CV) aanzetten om te verwarmen zodat de airco kan ontvochtigen. Anders wordt de binnentempratuur te laag en schakelt de airco uit en kan hij niet meer ontvochtigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
NRJ020 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:07:

Zuiniger....een warmtepomp droger kopen.

Aanrader: https://www.bol.com/nl/nl...pNGQ.2_11.12.ProductTitle

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
@MotorBeast Die hebben we ook staan. Maar niet alle was gaat daarin. Maar zal is kijken of we die vaker kunnen gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
NRJ020 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:30:
@MotorBeast Die hebben we ook staan. Maar niet alle was gaat daarin. Maar zal is kijken of we die vaker kunnen gaan gebruiken.
Je kan juist wel alles erin stoppen. Een warmtepompdroger gebruikt hele lage temperaturen in tegenstelling tot een condensdroger. Zelfs mijn wollen truien gaan erin. Dekbedden en jassen heb ik er zelfs al in gedroogd.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ik zou de airco gewoon aanzetten op verwarmen. Het gaat toch om relatieve luchtvochtigheid? Die wordt lager zodra je verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Je zolder gaan verwarmen, onnodig, terwijl je een warmtepompdroger hebt? :? Verspilling ten top. 80 procent luchtvochtigheid heb je er niet zomaar uitgestookt.

[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2022 14:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:40

franssie

Save the albatross

Je bouwt dan eigenlijk een heel grote warmtepomp droger :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:26
Martin7182 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

Als je maar geen los kacheltje met snoer gebruikt. Let ook even op de zones zoals beschreven in NEN1010. Je hebt tegenwoordig eenvoudige IR- kacheltjes schakelbaar tussen 600 en 1200W.
Oh ja 2000w kacheltje naast de badkuip bedoel je >:) :D

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
@fransie Haha, @MotorBeast Oke goeie tips. Zal die droger wat vaker aan gaan zetten en airco gebruiken om te verwarmen. Onze ervaring is alleen dat kleding er niet altijd beter op wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
NRJ020 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:48:
@fransie Haha, @MotorBeast Oke goeie tips. Zal die droger wat vaker aan gaan zetten en airco gebruiken om te verwarmen. Onze ervaring is alleen dat kleding er niet altijd beter op wordt.
Als het goed is heb je verschillende instellingen. Je moet fijne was en synthetisch niet op katoen drogen. Want op katoen gebruikt hij warmere stand. Ik heb echt nergens problemen mee. Handdoeken zelfs zonder wasverzachter lekker zacht. Succes! Nb: restwater is top voor je planten. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2022 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:48
@NRJ020 Kan je op zolder niet goed doorluchten (raampjes tegen elkaar open zetten?). Een dag zoals gisteren was het rond de 50% tussen 12:00-14:00 > lekker doorluchten en je luchtvochtigheid zal afnemen. Sowieso verstandig om dat regelmatig te doen. Dat je temperatuur een beetje zakt is niet zo erg aangezien je het weer snel opwarmt (sws makkelijker als de luchtvochtigheid lager is).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorntje
  • Laatst online: 13-10-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Gy8GKdjq3MMYY9dfWTV5RuVwXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnmZsLkwdzIaxa0LxvazvlaB.jpg?f=fotoalbum_large

Graag wil ik een lucht/ lucht split unit warmtepomp installeren. Ik twijfel over waar de binnenunit op te hangen in de open keuken (zie plattegrond). Ik heb 2 opties (bordeauxrood (aan buitenwand) en oranje ( aan tussenwand). Bij de opstelling aan de buitenwand is de ruimte net smal, waardoor ik een beperkte keuze heb aan binnenunits. Vandaar dat mijn voorkeur bevestiging aan de tussenwand heeft. Ik twijfel echter over de luchtcirculatie door heel de ruimte (40m2). Heeft iemand een advies voor mij?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:00
Zelfde situatie als bij ons, al is de breedte wel 4 meter waar de unit hangt.
Mooiste is centraal in de kamer, echter was dit geen optie bij ons vanwege de leidingen. (Optisch)
Hij hangt dan ook op de locatie wat bij jou oranje is aangeven. Tot heden geen problemen mee, afstand unit tot woonkamer 12,60m lang. We verwarmen op standje 3, bij het aanzetten, dit is met de tv aan niet hoorbaar, daarna zetten we de fan op auto en hoor je echt niks meer als herverdeeld stil in huis is.

Zoals gezegd is het mooiste centraal monteren. Hier een mhi 3.5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:25
Yellos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:57:
[...]
Je kunt je verbruik invoeren op mindergas.nl die na verloop van tijd een voorspelling zal geven rekening houdend met de graaddagen

[ Voor 35% gewijzigd door Idefix70 op 13-10-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:44:
Je zolder gaan verwarmen, onnodig, terwijl je een warmtepompdroger hebt? :? Verspilling ten top. 80 procent luchtvochtigheid heb je er niet zomaar uitgestookt.
Ja medunkt. @NRJ020 heeft al wel een airco hangen op zolder, dus de stap naar wat bijverwarmen kost niet zoveel. Ik zet liever een WPB met binnenaanzuiging op zolder, dan is je vochtige lucht zo weg en is je boilervat gelijk op temperatuur :). Sowieso is vocht met goede mechanische ventilatie geen groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
LED-Maniak schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

Huh? Maar hoe kun je de units dan met elkaar vergelijken? Elke machine krijgt dan zijn eigen individuele waarde op basis van zuinigheid en het is maar de vraag hoe deze dan ingesteld staan? Dus niet wat de max. Capaciteit is, maar wat de max. Zuinigheid is? Kan het me bijna niet voorstellen...

Zijn er nog andere opvattingen over hoe deze gegevens te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
Team-RiNo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:07:
[...]

Daar lijkt het zeker op, haalt ook (nogmaals) de aanname onderuit die hier vaak gedaan wordt; op lager vermogen draaien is altijd beter. Ook al lijkt dat logisch zijn er natuurlijk weinig mechanische apparaten die op hun langzaamst het meest efficiënt presteren mede afhankelijk van externe omstandigheden.

Op maximaal draaien overigens ook niet maar hoe lager de buitentemperatuur des te hoger het meest efficiënte minimumvermogen. Lijkt me ergens ook logisch omdat minimaal energie onttrekken aan een lage buitentemperatuur om binnen waar het een stuk warmer is af te geven natuurlijk weinig oplevert.

Dit betreft een Daikin MXM52N met 2x2,5kW binnen welke terug kan moduleren tot 215 watt bij verwarmen:

[Afbeelding]
Dank voor het delen. Mag ik vragen waar je de onderste tabel vandaan hebt? Ik zou deze graag voor de Daikin Stylish 35 en MHI SRK 35 ZSX vergelijken.

Ik heb het idee dat de max. Capaciteit meer zegt over hoe warm ik het in huis kan krijgen en als dat ongeveer gelijk is, hoe efficiënt dat dan per type gebeurt. Dat beïnvloed de keuze... niet zo zeer hoe efficient het apparaat in te regelen is met daarbij maar de vraag hoe warm het dan binnen wordt...

Of zit ik nog steeds niet op het juiste spoor :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Ja medunkt. @NRJ020 heeft al wel een airco hangen op zolder, dus de stap naar wat bijverwarmen kost niet zoveel. Ik zet liever een WPB met binnenaanzuiging op zolder, dan is je vochtige lucht zo weg en is je boilervat gelijk op temperatuur :). Sowieso is vocht met goede mechanische ventilatie geen groot probleem.
Wel als je een warmtepompdroger hebt en de warmte op zolder niet nodig hebt. Hier nu 20 graden boven. Ik zie hem mij al aan zetten op 21/22 om het vocht uit mijn zolder te halen omdat ik daar was ga ophangen. No way. En weer on topic. De was en drogen is niet echt een hot item hier volgens mij. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 13-10-2022 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Een oldskool ventilatie C box voldoet ook prima op stand 1, een WPB heeft een fors luchtdebiet bij een binnenaanzuiging waardoor je een hoop koude lucht gaat aanzuigen naar binnen.

Beetje luchtstroom is voldoende.
Daarnaast is het pas te vochtig als je boven 70% komt.

Was drogen is de 1e uur een hoger luchtvochtigheid en daarna zakt het vlot is mijn ervaring, hier geen ramen open op zolder staat een klein gaatje open van de ventilatie C box, hier wordt niet verwarmd op zolder.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 13-10-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-10 16:09
Wat een hoog standby verbruik die Daikins. Mijn ME MUZ-LN25VGHZ2 en MUZ-LN35VGHZ2 verbruiken per set zo'n 0,9W dus volgens homewizard plug zo'n 0,02kWh per dag incl.

Bij een kennis zag ik dat zijn daikin multi met 2 binnenunits wel 6,5W standby verbruikt. Lijkt weinig maar is toch zo'n 60kWh per jaar.

WifiAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JB1YMtIseEbVF7cJJTtphTuFcwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yojyh2HWAcBUX0IyiVkcxFdI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WANVhgqlnOJyYzEHE9GwdoRTGMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0LEqJ1iWwKE4d7k0gH78zGA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
FietsFanaat33 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:36:
Wat een hoog standby verbruik die Daikins. Mijn ME MUZ-LN25VGHZ2 en MUZ-LN35VGHZ2 verbruiken per set zo'n 0,9W dus volgens homewizard plug zo'n 0,02kWh per dag incl.

Bij een kennis zag ik dat zijn daikin multi met 2 binnenunits wel 6,5W standby verbruikt. Lijkt weinig maar is toch zo'n 60kWh per jaar.

Wifi[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier is dat rond 100 watt per dag ofwel 4 watt standby, komt door de actief WiFi module?, na het stookseizoen gaat sowieso altijd de stroom eraf waardoor je sowieso niet 100 x 365 kan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
FietsFanaat33 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:36:

Wifi[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij de meeste modellen van Daikin (raadpleeg eerst de installatie handleiding) kun je gewoon een stekkertje in de buitenunit ontkoppelen dan verbruik je 0w stand-by. Das dus nog minder dan de ME :+

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 13-10-2022 20:15 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@FietsFanaat33 Ik ben benieuwd naar je ervaring met de hyper heating buitenunits. Heb je daar nog profijt van gehad voor zover je dat weet? Bij mij wordt precies hetzelfde setje geïnstalleerd, een 2,5 en 3,5.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
0 W? Hebben die units soms een afstandsbediening met hoofdschakelaar aan een kabel? ;) Standby zonder verbruik kan volgens mij niet, dan staat hij dus gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
mr_evil08 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Hier is dat rond 100 watt per dag ofwel 4 watt standby, komt door de actief WiFi module?, na het stookseizoen gaat sowieso altijd de stroom eraf waardoor je sowieso niet 100 x 365 kan rekenen.
Spanning eraf halen sowieso slim als ze niet gebruikt worden voor langere tijd. Alleen doen de meeste mensen dat niet. Hier staan de units ook zonder spanning momenteel
Servee schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

Bij de meeste modellen van Daikin (raadpleeg eerst de installatie handleiding) kun je gewoon een stekkertje in de buitenunit ontkoppelen dan verbruik je 0w stand-by. Das dus nog minder dan de ME :+
Helemaal 0 lijkt me stug. Dan is het geen standby meer. Geeft homewizzard oid dat aan?
verkeerslicht schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:24:
@FietsFanaat33 Ik ben benieuwd naar je ervaring met de hyper heating buitenunits. Heb je daar nog profijt van gehad voor zover je dat weet? Bij mij wordt precies hetzelfde setje geïnstalleerd, een 2,5 en 3,5.
"Helaas" nog niet echt kunnen testen. Temperatuur wil niet zakken beneden de 19 graden. Pas als ie daar onder komt ga ik m aanzetten. Tijdje geleden wel een dag getest en was wel onder de indruk van de warmte die eruit kwam icm lage stroomverbruik (150 watt ofzo? Hoop stiekem dat het kouder word _O- .

Ik heb namelijk ook nog een houtkachel. En die steek savonds soms aan. Tegen die warmte kan niets tegenop;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 17:32
Begin met even te verdiepen in de airco's en ben op zoek naar een redelijk zware maar met een goede cop. Maar wat ik zag is dat de cop redelijk hard daalt bij de hogere vermogens airco's. Een zwaardere airco is dus minder efficient om op te warmen? Kan je dan beter 2 lichtere units steken met een hogere cop ipv 1 zwaardere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
crazyheinz schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:42:
Begin met even te verdiepen in de airco's en ben op zoek naar een redelijk zware maar met een goede cop. Maar wat ik zag is dat de cop redelijk hard daalt bij de hogere vermogens airco's. Een zwaardere airco is dus minder efficient om op te warmen? Kan je dan beter 2 lichtere units steken met een hogere cop ipv 1 zwaardere?
Bij een grote ruimte waarbij je meer dan 5 nodig hebt kan je sowieso beter 2 kleinere hangen ivm betere verspreiding warmte en minder geluid binnen (lees lagere fanstand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
Maarten_tzr schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:22:
[...]

Dank voor het delen. Mag ik vragen waar je de onderste tabel vandaan hebt? Ik zou deze graag voor de Daikin Stylish 35 en MHI SRK 35 ZSX vergelijken.

Ik heb het idee dat de max. Capaciteit meer zegt over hoe warm ik het in huis kan krijgen en als dat ongeveer gelijk is, hoe efficiënt dat dan per type gebeurt. Dat beïnvloed de keuze... niet zo zeer hoe efficient het apparaat in te regelen is met daarbij maar de vraag hoe warm het dan binnen wordt...

Of zit ik nog steeds niet op het juiste spoor :o
Daikin noemt het Heating capacity tables dus googelen op dat + model buitenunit en het is meestal wel te vinden. Voor jouw model is het document iets minder overzichtelijk en gaat maar tot minimaal -7, daar doet ie nog 2,21kW verwarmen met een COP van 3.58.

https://planetaklimata.co...RXA-A9_Data_Sheet_Eng.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
@Martin7182 @FietsFanaat33
Hier de testcase. Ik heb het stekkertje er toen weer opgezet omdat ik me niet zo druk maak om het stand-by verbruik. Er is onduidelijkheid is over wel of geen functionaliteit (carterverwarming of olie temperatuur) in de winter maar indien stekkertje eruit geen stroom verbruik.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FietsFanaat33
Servee schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:16:
@Martin7182 @FietsFanaat33
Hier de testcase. Ik heb het stekkertje er toen weer opgezet omdat ik me niet zo druk maak om het stand-by verbruik. Er is onduidelijkheid is over wel of geen functionaliteit (carterverwarming of olie temperatuur) in de winter maar indien stekkertje eruit geen stroom verbruik.
Netjes. Maar het zal idd vast ergens voor nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
FietsFanaat33 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

Netjes. Maar het zal idd vast ergens voor nodig zijn.
Ik vermoed dat het gewoon alleen werkt i.c.m. de juiste binnenunits, dat staat ook zo in de handleiding. Hier is mijn idle gebruik terug gegaan naar een kleine 4W overigens over alle binnen+buitenunits bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:08

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb dat stekkertje eruit en volledig compatibele units en toch zie ik 0.1 kWh verbruik per dag per binnenunit in de daikin app.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Maarten_tzr schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:05:
[...]

Huh? Maar hoe kun je de units dan met elkaar vergelijken? Elke machine krijgt dan zijn eigen individuele waarde op basis van zuinigheid en het is maar de vraag hoe deze dan ingesteld staan? Dus niet wat de max. Capaciteit is, maar wat de max. Zuinigheid is? Kan het me bijna niet voorstellen...

Zijn er nog andere opvattingen over hoe deze gegevens te lezen?
Zo vreemd is het niet. De maximale capaciteit is bekend en staat gespecificeerd: 4kW. Deze machines zijn ontworpen om efficient te zijn. Dus focus je op de COP en daarmee kan je dus die machines vergelijken.

Alleen bij -7 ga je nooit een COP van 4 halen bij een vermogen van 4kW. Misschien is je COP dan ineens maar 2 of 1. De tabel geeft "Partial Load" aan, dus niet maximum capaciteit waar jij naar zoekt. Ik kan zo geen testspecificatie vinden maar gok zo dat mijn interpretatie niet veel afwijkt.

Als jouw ruimte bij -7C maar 2kW nodig heeft om op temperatuur te blijven, dan zit je dus het meest efficient te verwarmen. Bij hogere temperaturen heb je automatisch een lagere capaciteit nodig dan bij -7C. Dat zie je ook terug in de tabel(lagere aangegeven capaciteit met hogere COP).

Ik ben benieuwd naar andere interpretaties, de definities van de test condities kan ik nergens vinden.

[edit]
Zit nu de tabel van @Team-RiNo te kijken en dat bevestigt dus prima wat ik hierboven en eerder zei.

Die getallen kan je in de datasheet vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 14-10-2022 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
Termy schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:42:
Ik heb dat stekkertje eruit en volledig compatibele units en toch zie ik 0.1 kWh verbruik per dag per binnenunit in de daikin app.
Dat klop ongeveer wel, ik zit met 4W op 96Wh per dag maar dat was met het stekkertje 170Wh, het scheelt hier dus iets minder dan de helft. Team-RiNo in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Pagina: 1 ... 230 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic