ik heb sinds deze zomer een l/l warmtepomp (MHI ZS 3.5kW], na eerder een stookseizoen met een hybride l/w warmtepomp Elga Ace 4kW] verwarmd te hebben. Ze werken nu samen, de l/l warmtepomp met name voor de woonkamer (de warmte gaat natuurlijk ook wat omhoog in het huis] en de l/w warmtepomp met name voor de rest van het huis. Met 2 buitenunits heb ik zo genoeg vermogen om alle verwarming met de warmtepompen te doen, ook als het flink vriest (naar verwachting].
Het is natuurlijk nog maar kort dag, en de zon helpt af en toe flink mee, maar sta wel versteld van de efficientie van dit systeem tot nu toe. Rond de helft van het stroomverbruik van toen de lw warmtepomp het nog alleen deed, en de stooklijn kan veeel lager worden gezet (wat de efficientie van de lw warmtepomp voor een flink deel verklaart]. Geen vloerverwarming hier, dus de warmteafgifte was ook voor verbetering vatbaar, maar de airco lost dit dus op.
Voor verwarmen is dit voorlopig een ideale combi. Geen geluid, maar wel warmte, in de slaapkamers via de radiatoren en relatief snelle warmte bij een nauwelijks merkbaar geluid in de woonkamer (waar dat toch niet zon issue is]. En dat alles bij minimaal stroomverbruik (de laatste dagen ca. 3kWh per dag voor een tussenwoning van 135m2 uit 1970, wel zo goed mogelijk nageisoleerd]. In een vergelijkbare periode vorig jaar was dat 5 kWh per dag voor alleen de lw warmtepomp..
Ben nog een beetje aan het spelen met de optimale instelling (twee thermostaten laten samenwerken is best een puzzel], maar is wellicht voor meer huizen een idee. Is vrij goedkoop ook nog, tov het hele huis met ll warmtepompen, of een grotere lw warmtepomp icm aanpassingen aan de radiatoren of vloerverwarming. Ik was 4000 euro kwijt in totaal.
Voor koeling is het minder ideaal, alleen de woonkamer werd goed gekoeld, het effect op de rest van het huis bleef beperkt. Voor koeling met de lw warmtepomp en de radiatoren zal ik toch wat met radiatorventilatoren moeten gaan doen volgend jaar, en dan de ll warmtepomp het huis laten ontvochtigen.
Als het zo doorgaat, klaar voor de volgende stap, warmtepompboiler + inductiekookplaat voor de laatste 200 m3 gas
[
Voor 60% gewijzigd door
JBtL op 13-10-2022 10:26
]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler