jammer dat die er niog niet is voor daikinAUijtdehaag schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:53:
@MotorBeast
Vaak worden er shelly's gebruikt icm domotica (home assistant of domoticz) voor het verbruik
De "esp wifi" modules, rekenen ook het verbruik uit, dmw stroom * 230 = watt en ook in kWh.
Dat is handig bj 1 buiten/binnenunit. Heb je multisplit en dus meerder esp's dan rapporteren deze dezelfde buitenunit.
Ik zou die 125 euro voor een "officieele" wifi module in een odroid C4 of N2+ stoppen met emmc kaartje
Home assistant image erop en draaien maar.
computer ruimte? en wat doet dit kabeltje dan waaar zit het aan verbondenChninkel schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Nog een nadeel las ik op een Kassa forum dat de unit in standby stand veel stroom verbruikt. En dit klopt. Kon dit op op mn slimme meter aflezen. Dit is simpel op te lossen door t witte stekkertje in de buitenunit los te koppelen. Zal bij jou door de installateur wel gedaan zijn. Maar omdat ik alles zelf geïnstalleerd heb moest ik me er even in verdiepen. [Afbeelding]
Dit stekkertje . Dit dient er alleen voor als de unit gebruikt word om bijvoorbeeld een computer ruimte in de winter te koelen.
Ik heb ook het stekkertje verwijderd.
Volgens mijn Shelly ging het stand-by verbruik van 6,5W naar 2,5W. Alle beetjes helpen.
Nu dat mijn warmtepomp 24/24 ingeschakeld is merk ik wel dat die meerdere uren per dag op 15W staat. Dan is dat waarschijnlijk een ventilator die traag aan het draaien is?
Met de huidige buitentemperaturen is de binnenunits trouwens volledig onhoorbaar. Ik kan enkel aan de verbruiksgrafiek zien dat er iets gebeurd is.
Volgens mijn Shelly ging het stand-by verbruik van 6,5W naar 2,5W. Alle beetjes helpen.
Nu dat mijn warmtepomp 24/24 ingeschakeld is merk ik wel dat die meerdere uren per dag op 15W staat. Dan is dat waarschijnlijk een ventilator die traag aan het draaien is?
Met de huidige buitentemperaturen is de binnenunits trouwens volledig onhoorbaar. Ik kan enkel aan de verbruiksgrafiek zien dat er iets gebeurd is.
Ik heb dit uitgezocht waar het stekkertje voor dient.FietsFanaat33 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:19:
[...]
Netjes. Maar het zal idd vast ergens voor nodig zijn.
Dit stekkertje zorgt ervoor dat er spanning op 1 van de spoelen in de compressor blijft staan. Deze spoel zorgt voor warmte (carterverwarming) in de olie zodat het opgenomen koudemiddel in de olie zich scheid van de olie. Blijft het koude middel in de olie dan gaat de olie schuimen en verliest het zijn smerende werking.
Dus stekkertje er van de winter in steken.
Als je in de zomer de airco weinig gebruikt kun je beter de spanning er geheel afhalen .
Komt het warme weer eraan dan 24 uur van te voren de werkschakelaar aanzetten zodat de carter verwarming het koudemiddel weer uit de olie verdampt.
Ik heb overigens de Daikin split unit.
Ik denk dat het voor andere merken hetzelfde werkt.
[ Voor 5% gewijzigd door Chninkel op 13-10-2022 22:55 ]
Een airco werd doorgaans alleen gebruikt om te koelen. Een computer ruimte word het hele jaar door gekoeld. Ook als het buiten vriest.Maxwp schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:28:
[...]
jammer dat die er niog niet is voor daikin
Freon/koudemiddel heeft de eigenschap om naar het koudste deel te gaan en daar te blijven. Dan kun je niet zonder carterverwarming in de compressor.
Ik denk dat ik het begin te snappen... als ik het goed heb trekt de unit bij -10 dus nog maximaal 0,75 kw en produceert daarmee max. 2,17 kw warmte als je het 20 graden wil hebben?Team-RiNo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:57:
[...]
Daikin noemt het Heating capacity tables dus googelen op dat + model buitenunit en het is meestal wel te vinden. Voor jouw model is het document iets minder overzichtelijk en gaat maar tot minimaal -7, daar doet ie nog 2,21kW verwarmen met een COP van 3.58.
https://planetaklimata.co...RXA-A9_Data_Sheet_Eng.pdf
:strip_exif()/f/image/zrsoBChQCz3sqR8ghHmgordh.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik daar de Koevlaas methode op toepas en ik had een waarde berekend van +- 4kw, dan kom ik dus aardig tekort? (Even de discussie daargelaten van of je je moet willen voorbereiden op zulke extreme temperaturen).
Ik ga me over dit soort verbruik echt niet druk maken. De Hue lampen, router, Nas, modem, beveiliging camera, combi magnetron etc staan ook permanent onder spanning. Je kan ook doorslaan vind ik. Het moderne leven vraagt nu eenmaal stroom en ik compenseer dat voldoende door zonnepanelen, zuinig stoken, isoleren woning, geen eten weggooien etc. Ik vind het geneuzel in de marge. Maar iedereen moet doen wat hij wil. Ik ga dat risico niet nemen wat je benoemt. Top info van je.Chninkel schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:52:
[...]
Ik heb dit uitgezocht waar het stekkertje voor dient.
Dit stekkertje zorgt ervoor dat er spanning op 1 van de spoelen in de compressor blijft staan. Deze spoel zorgt voor warmte (carterverwarming) in de olie zodat het opgenomen koudemiddel in de olie zich scheid van de olie. Blijft het koude middel in de olie dan gaat de olie schuimen en verliest het zijn smerende werking.
Als je in de zomer de airco weinig gebruikt kun je beter de spanning er geheel afhalen .
Komt het warme weer eraan dan 24 uur van te voren de werkschakelaar aanzetten zodat de carter verwarming het koudemiddel weer uit de olie verdampt.
Alle beetjes helpen? En dan met deze buiten temperatuur al permanent inschakelen? Kan ik niet volgen. Ik als voorstander van 24/7 bij echte koude doet dat zelfs niet nu.Wozmro schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:45:
Ik heb ook het stekkertje verwijderd.
Mooie tabel. Stuk duidelijker dan de vorige.Maarten_tzr schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:09:
[...]
Ik denk dat ik het begin te snappen... als ik het goed heb trekt de unit bij -10 dus nog maximaal 0,75 kw en produceert daarmee max. 2,17 kw warmte als je het 20 graden wil hebben?
[Afbeelding]
Als ik daar de Koevlaas methode op toepas en ik had een waarde berekend van +- 4kw, dan kom ik dus aardig tekort? (Even de discussie daargelaten van of je je moet willen voorbereiden op zulke extreme temperaturen).
Voor die situatie zou ik dan voor een convector kacheltje gaan. Anders moet je naar een zwaarder model en dan heb je de rest van het jaar zware overcapaciteit wat het comfort niet ten goede komt.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hier helemaal geen gezeur met dat set point.
Slaat eerder te hoog dan te laag ingesteld.
Gister en vannacht de airco eens laten draaien om te kijken wat het doet.
Gister van ongeveer 9 uur tot 12 uur was 1.83kWh
Vannacht van 12 tot 6.15 is tot nu toe 1.1kWh
Temperatuur ingesteld op 21 graden, automatische stand.
In de kamer is de temperatuur nu 20 graden.
Airco draait netjes op 300-350 watt.
Bij deze nacht temperaturen heeft ons huis een dergelijk warmteverlies dat de airco praktisch de hele nacht aan staat.
Bij deze nacht temperaturen heeft ons huis een dergelijk warmteverlies dat de airco praktisch de hele nacht aan staat.
[ Voor 71% gewijzigd door sjurres op 14-10-2022 06:18 ]
Eens. Ik kan mijn tv bijvoorbeeld helemaal niet uitzetten en mijn mesh netwerk wil ik niet uitzetten ivm updates die ‘s nachts draaien op telefoons etc. Mijn stand-by verbruik voor het hele huis is om precies te zijn 103 w.MotorBeast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:17:
[...]
Ik ga me over dit soort verbruik echt niet druk maken. De Hue lampen, router, Nas, modem, beveiliging camera, combi magnetron etc staan ook permanent onder spanning. Je kan ook doorslaan vind ik. Het moderne leven vraagt nu eenmaal stroom en ik compenseer dat voldoende door zonnepanelen, zuinig stoken, isoleren woning, geen eten weggooien etc. Ik vind het geneuzel in de marge. Maar iedereen moet doen wat hij wil. Ik ga dat risico niet nemen wat je benoemt. Top info van je.
Ik vind het meer dan prima en ga zeker geen risico lopen om een paar watt te besparen.
[ Voor 3% gewijzigd door BGFG op 14-10-2022 07:41 ]
Waar heb je dit dan gelezen?Chninkel schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:52:
[...]
Ik heb dit uitgezocht waar het stekkertje voor dient.
Ik heb de handleiding goed gelezen maar er stond niets in van waarschuwing.
Ja je zal zeker tekort komen als het langere tijd die temperatuur is en misschien ook al bij hogere?. Ik weet ook niet of defrosts worden meegerekend in deze tabel maar die kunnen bij dat soort temperaturen wel oplopen naar 1x per uur dus daar verlies je dan ook nog 5 minuten aan verwarmen.Maarten_tzr schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:09:
[...]
Ik denk dat ik het begin te snappen... als ik het goed heb trekt de unit bij -10 dus nog maximaal 0,75 kw en produceert daarmee max. 2,17 kw warmte als je het 20 graden wil hebben?
[Afbeelding]
Ik vind zelf 4kW wel vrij veel voor één verdieping. Je zou deze nog eens kunnen invullen: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Er is verwarring tussen 2 verschillende dingen hier, de energiebesparing betreft een jumper en sommige buitenunits hebben ook een stekker welke je los kan halen voor koeling in de winter zoals deze.Wozmro schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:06:
[...]
Waar heb je dit dan gelezen?
Ik heb de handleiding goed gelezen maar er stond niets in van waarschuwing.
Als je gewoon de handleiding van je eigen buitenunit volgt is er niks aan de hand.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Ja die post was van mij voordat ik mijn oude STEK collega gesproken heb.Team-RiNo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:56:
[...]
Er is verwarring tussen 2 verschillende dingen hier, de energiebesparing betreft een jumper en sommige buitenunits hebben ook een stekker welke je los kan halen voor koeling in de winter zoals deze.
Als je gewoon de handleiding van je eigen buitenunit volgt is er niks aan de hand.
Beter is om het stekkertje terug te plaatsen.
Wat voor installatie heb jij hangen?sjurres schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 04:04:
Hier helemaal geen gezeur met dat set point.
Dan klopt de meting niet. Standby geeft altijd verbruik, hoe klein ook. Mijn airco standby geeft op de aparte kWh meter in de meterkast ook 0 W aan, maar het echte verbruik zit rond de 2 W.Servee schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:16:
@Martin7182 @FietsFanaat33
Hier de testcase. Ik heb het stekkertje er toen weer opgezet omdat ik me niet zo druk maak om het stand-by verbruik. Er is onduidelijkheid is over wel of geen functionaliteit (carterverwarming of olie temperatuur) in de winter maar indien stekkertje eruit geen stroom verbruik.
Dat is best een groot verschil met mijn huis. Ik zit toch rond de 200, in winterperiode zelfs iets meer.BGFG schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:40:
[...]
.l Mijn stand-by verbruik voor het hele huis is om precies te zijn 103 w.
Meten is weten natuurlijk. Toch maar eens gaan kijken wat mijn koelkast en combi koelkast diepvries verbruikt. Ik zou anders niet goed weten waar ik met nog zoveel verlies kan zitten
@Servee Zoals @Martin7182 zegt is het moeilijk om dergelijke lage vermogens accuraat te meten. De meeste meettoestellen beginnen pas vanaf 5 a 10W goed te meten. Het is dus inderdaad erg onwaarschijnlijk dat je echt 0.0W verbruiktMartin7182 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:29:
Dan klopt de meting niet. Standby geeft altijd verbruik, hoe klein ook. Mijn airco standby geeft op de aparte kWh meter in de meterkast ook 0 W aan, maar het echte verbruik zit rond de 2 W.
Destijds had ik ook die bevestiging gekregen van Daikin zelf tijdens de discussie afgelopen zomerChninkel schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:10:
[...]
Ja die post was van mij voordat ik mijn oude STEK collega gesproken heb.
Beter is om het stekkertje terug te plaatsen.
[Afbeelding]
Netsrek in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Dit is exact de stekker die er bij mij uit is, geheel volgens de handleiding. Daar staat 0 waarschuwing over bij lage temperaturen dus ik betwijfel sterk dat het echt zo'n probleem is als @Chninkel zegt, want dat zou dan erg onverantwoord zijn.Team-RiNo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:56:
[...]
Er is verwarring tussen 2 verschillende dingen hier, de energiebesparing betreft een jumper en sommige buitenunits hebben ook een stekker welke je los kan halen voor koeling in de winter zoals deze.
Ik kan niet makkelijk bij m'n buitenunit (hangt hoog aan de gevel) dus ik ga het merken in de winter..
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik heb 3 daikin units en heb al 5 jaar dat stekkertje eruit. Ik was in de veronderstelling dat opstarten in de winter dan langer zou duren (wat ik prima acceptabel vind) omdat de compressor eerst opgewarmd moet worden.Termy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:33:
[...]
Dit is exact de stekker die er bij mij uit is, geheel volgens de handleiding. Daar staat 0 waarschuwing over bij lage temperaturen dus ik betwijfel sterk dat het echt zo'n probleem is als @Chninkel zegt, want dat zou dan erg onverantwoord zijn.
Ik kan niet makkelijk bij m'n buitenunit (hangt hoog aan de gevel) dus ik ga het merken in de winter..
Ik wist niet dat er mogelijk schade zou kunnen ontstaan. ik betwijfel ook of dat echt het geval is. Je zou toch een duidelijke waarschuwing verwachten in de handleiding inderdaad.
het brengt me wel weer aan het twijfelen...
@de Peer Misschien moeten we gewoon Daikin vragen om commentaar
.
Als het nl wel echt uit kan maken dan is het duidelijk niet de besparing van een paar W waard.
Als het nl wel echt uit kan maken dan is het duidelijk niet de besparing van een paar W waard.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ja ik heb ze net een mail gestuurd.Termy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:41:
@de Peer Misschien moeten we gewoon Daikin vragen om commentaar.
kan het toch moeilijk geloven. Handleiding staat vol waarschuwingen voor de stomste zaken, maar dat de standby-besparing stand in de winter tot schade kan leiden laten ze achterwege? vreemd verhaal.
[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 14-10-2022 13:47 ]
Als andere merken een veel lager stand-by verbruik lijken te hebben dan Daikin, doen zij duidelijk geen continue carter'verwarming'. Dan kan je je inderdaad vragen gaan stellen over de noodzaak.
Als ik het goed begrijp wordt het ook alleen een potentieel issue als de compressor koud start. Als je 24/7 draait zal dat naar alle waarschijnlijkheid nooit een issue zijn omdat de compressor zichzelf warm houdt, zeker bij koudere buitentemperaturen waarbij het risico op opschuimen groter zou zijn.
Als je 'm daarintegen de hele dag laat uitstaan tot je thuiskomt van je werk en dan de boel meteen laat stampen om terug aan 20 graden te komen... misschien wel een potentieel probleem? Maar voor zover we weten leidt het toch niet echt tot problemen bij andere merken - of die moeten de carterverwarming pas opzetten wanneer er warmtevraag is, en een delayed start doen? Hoe zit dat bij MI, MHI, Fuji, LG, ... ?
Als je de tekening uit een eerdere post van mij bekijkt, lijkt het trouwens alsof ze insinueren dat het oké is om het stekkertje uit te trekken bij bepaalde types buiten/binnenunits, maar dat het ingeplugd moet blijven bij andere types. Dat klinkt alsof een select aantal binnenunits wel zelfstandig de carterverwarming aan zou kunnen sturen voor de buitenunit in werking treedt
Als ik het goed begrijp wordt het ook alleen een potentieel issue als de compressor koud start. Als je 24/7 draait zal dat naar alle waarschijnlijkheid nooit een issue zijn omdat de compressor zichzelf warm houdt, zeker bij koudere buitentemperaturen waarbij het risico op opschuimen groter zou zijn.
Als je 'm daarintegen de hele dag laat uitstaan tot je thuiskomt van je werk en dan de boel meteen laat stampen om terug aan 20 graden te komen... misschien wel een potentieel probleem? Maar voor zover we weten leidt het toch niet echt tot problemen bij andere merken - of die moeten de carterverwarming pas opzetten wanneer er warmtevraag is, en een delayed start doen? Hoe zit dat bij MI, MHI, Fuji, LG, ... ?
Als je de tekening uit een eerdere post van mij bekijkt, lijkt het trouwens alsof ze insinueren dat het oké is om het stekkertje uit te trekken bij bepaalde types buiten/binnenunits, maar dat het ingeplugd moet blijven bij andere types. Dat klinkt alsof een select aantal binnenunits wel zelfstandig de carterverwarming aan zou kunnen sturen voor de buitenunit in werking treedt
[ Voor 20% gewijzigd door Slonzo op 14-10-2022 14:06 ]
We verwarmen met onze MHI SRK35 ZS de huiskamer.
Vandaag voelt het wat kil aan in huis, dus de airco op verwarmen met 22 graden gezet (fan op auto). De regeling loopt echter niet lekker/efficiënt...
De kamer wordt niet veel warmer, terwijl het verbruik wel hoog ligt: afgelopen uur 367 Wh verbruikt.
De unit pendelt regelmatig en het verbruik ligt rond de 400 W wanneer deze niet pendelt.
Twee dingen die ik niet begrijp:
- Waarom wordt het niet warmer in huis? Met de huidige buitentemperatuur van 15 graden (COP 7-8?) levert de unit maar liefst 400x7 = 2800 W warmte. Volgens een warmteverliesberekening kom ik nu uit op 1300 W verlies. Dan verwacht ik dat het snel warmer wordt in huis.
- De unit moduleert niet verder terug dan 400 W, maar pendelt. Ik zou verwachten dat de regeling de unit verder laat terugmoduleren, als blijkt dat de werkelijke temperatuur hoger is dan de setpoint...(=pendelen).
Iemand tips om de huiskamer (efficiënt) warmer te krijgen?
Vandaag voelt het wat kil aan in huis, dus de airco op verwarmen met 22 graden gezet (fan op auto). De regeling loopt echter niet lekker/efficiënt...
De kamer wordt niet veel warmer, terwijl het verbruik wel hoog ligt: afgelopen uur 367 Wh verbruikt.
De unit pendelt regelmatig en het verbruik ligt rond de 400 W wanneer deze niet pendelt.
- Waarom wordt het niet warmer in huis? Met de huidige buitentemperatuur van 15 graden (COP 7-8?) levert de unit maar liefst 400x7 = 2800 W warmte. Volgens een warmteverliesberekening kom ik nu uit op 1300 W verlies. Dan verwacht ik dat het snel warmer wordt in huis.
- De unit moduleert niet verder terug dan 400 W, maar pendelt. Ik zou verwachten dat de regeling de unit verder laat terugmoduleren, als blijkt dat de werkelijke temperatuur hoger is dan de setpoint...(=pendelen).
@Frenkie567917
De compressor van de ZSX blijft bij een buitentemperatuur van meer dan 11 graden "hangen" op 25hz. Als het kouder wordt moduleert hij terug naar 12hz (180 watt verbruik ongeveer).
De compressor van de ZSX blijft bij een buitentemperatuur van meer dan 11 graden "hangen" op 25hz. Als het kouder wordt moduleert hij terug naar 12hz (180 watt verbruik ongeveer).
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Gevolgen door modificatie aan de apparatuur is toch logisch?de Peer schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:46:
[...]
Ja ik heb ze net een mail gestuurd.
kan het toch moeilijk geloven. Handleiding staat vol waarschuwingen voor de stomste zaken, maar dat de standby-besparing stand in de winter tot schade kan leiden laten ze achterwege? vreemd verhaal.
[ Voor 4% gewijzigd door Bezzerk op 14-10-2022 14:46 ]
Lijkt me zeer onlogisch als dit in de handleiding staat.Bezzerk schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:45:
[...]
Gevolgen door modificatie aan de apparatuur is toch logisch?
het is een feature, en wordt ook zo gepresenteerd. Dan verwacht ik op zijn minst een voetnoot met uitleg dat het ook schade kan geven.Bezzerk schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:45:
[...]
Gevolgen door modificatie aan de apparatuur is toch logisch?
Misschien dat deze teveel van zijn eigen lucht direct opneemt? Andere stand van de fans geprobeerd qua richting? Mijn unit hangt in het midden en werkt het beste door beide naar de zijkanten te blazen weg van de unit anders gaat ie soms ook te snel uit.Frenkie567917 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:22:
(en niet perongeluk de wifi module in de unit gehangen..?)
Ik heb dezelfde unit, hier kan je zien wat ie vanmorgen bij mij deed met vermogen vs temperatuur op een koude woonboot ter vergelijking, 75m3. Lager dan de 400w dus, +/- 240w, op een ingestelde stand 21 graden niet-eco (vanaf 12:00 uur - 20 graden, wel eco)
Waar moet die wifi module geplaatst dan, voor mijn beeldvorming? Ik meende gelezen te hebben dat deze sws in de unit werd geplaatst, maar dat d eplaats in de unit wel nogal uitmaakte ivm setpoints ed.AirJonn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:55:
[...]
[/URL]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Tja, ik zit hier in de zomer op 30 W en in het stookseizoen met airco op 32 W en ik vind het al veel eigenlijk. Maar ik reken koelkast en vriezer niet mee. Mocht ik de airco 24/7 aanzetten, dan reken ik dat ook niet als standbyverbruik, maar gewoon als normaal verbruik.Faece schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:37:
[...]
Dat is best een groot verschil met mijn huis. Ik zit toch rond de 200, in winterperiode zelfs iets meer.
Meten is weten natuurlijk. Toch maar eens gaan kijken wat mijn koelkast en combi koelkast diepvries verbruikt. Ik zou anders niet goed weten waar ik met nog zoveel verlies kan zitten
Er is intern niet echt een plek voor bedacht maar in ieder geval niet hier. Is al een paar keer voorbij gekomen inmiddels. In dat filmpje is het ook een andere module dan de wf-rac overigens, misschien dat die en de esphome modules niet warm worden dat weet ik niet. Ik heb hem nu gewoon aan zijkant achteraan met dubbelzijdige tape en kabeltje acherlangs, zie je niks van.KoningPaulus schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:58:
[...]
Waar moet die wifi module geplaatst dan, voor mijn beeldvorming? Ik meende gelezen te hebben dat deze sws in de unit werd geplaatst, maar dat d eplaats in de unit wel nogal uitmaakte ivm setpoints ed.
Klep meer naar boven richten al geprobeerd? Lucht meer de kamer in laten blazen. Swing uit. Werkt bij mijn Daikin in ieder geval het beste.Frenkie567917 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:22:
Twijfel zou bij mij genoeg zijn hem er in ieder geval lekker in te laten zitten.Termy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:33:
[...]
Dit is exact de stekker die er bij mij uit is, geheel volgens de handleiding. Daar staat 0 waarschuwing over bij lage temperaturen dus ik betwijfel sterk dat het echt zo'n probleem is als @Chninkel zegt, want dat zou dan erg onverantwoord zijn.
Mijn daikin stylish blaast sinds vandaag enkel koude lucht. Staat op verwarmen, buitenunit fan draait, hoor de compressor draaien, verbruik al 3kWh maar enkel koude lucht. Split unit, andere binnenunit zelfde geval. Al stroomloos gemaakt, helpt niks. Iemand een idee of tip wat te doen?
Tja, misschien, maar zoals gezegd kan ik er niet bij.MotorBeast schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:18:
[...]
Twijfel zou bij mij genoeg zijn hem er in ieder geval lekker in te laten zitten.
Check de temperatuur, want ondanks dat het regenachtig is is het buiten helemaal niet zo koud.Idefix70 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:24:
Mijn daikin stylish blaast sinds vandaag enkel koude lucht. Staat op verwarmen, buitenunit fan draait, hoor de compressor draaien, verbruik al 3kWh maar enkel koude lucht. Split unit, andere binnenunit zelfde geval. Al stroomloos gemaakt, helpt niks. Iemand een idee of tip wat te doen?
Anders ff de airco op 24 zetten en dan kijken wat er gebeurt
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Check. Op 25 en zelfs krachtig gezet. Ventilator gaat wel harder draaien maar geen hete lucht. Het is net of het gas niet in de unit komtmerlin1201 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:44:
[...]
Check de temperatuur, want ondanks dat het regenachtig is is het buiten helemaal niet zo koud.
Anders ff de airco op 24 zetten en dan kijken wat er gebeurt
Het kan even duren voordat hij gaat draaien (compressor) het omkeren duurt soms wel een paar minuten.Idefix70 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:52:
[...]
Check. Op 25 en zelfs krachtig gezet. Ventilator gaat wel harder draaien maar geen hete lucht. Het is net of het gas niet in de unit komt
Ook even controleren of de buitenunit koude lucht uitblaast.
[ Voor 8% gewijzigd door Supertip op 14-10-2022 17:07 ]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Recentelijk wilde mijn MHI SRK35ZS geen warme en koude lucht uitblazen. Hij draaide verder prima maar de lucht die er uit kwam was niet echt airco koud terwijl deze op koelen stond en werd al helemaal niet warm op stand verwarmen. Monteur eerst leiding op lekken gecontroleerd maar dat was allemaal goed. Na een tip hier in het forum gaf men aan dat het de spoel zou kunnen zijn. Die heeft de monteur vervangen en sindsdien werkt hij weer goed. De unit gaf bij mij overigens een storing aan middels knipperende timer en aan/uit knop op de binnenunit.Idefix70 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:52:
[...]
Check. Op 25 en zelfs krachtig gezet. Ventilator gaat wel harder draaien maar geen hete lucht. Het is net of het gas niet in de unit komt
[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 14-10-2022 17:16 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Ik heb dat ook een keer gehad, een foutmelding uiteindelijk tot gevolg.Idefix70 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:52:
[...]
Check je filters want we denken dat dat bij mijn het geval was, deze zaten helemaal dicht.
Ook de boel aan/uit zetten werkt, dwz de stroom er helemaal vanaf.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Interessant, bedankt!Hartox schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:35:
@Frenkie567917
[Afbeelding]
@Frenkie567917 je kunt ook de 'silent' mode proberen, of een lagere fanstand. Dan wordt het maximum v.d. compressor een stuk lager. Misschien niet laag genoeg voor jouw situatie.
/f/image/cp4Mj8UTeHzNCiZ4hm6O065u.png?f=fotoalbum_large)
Koelmiddel te kort(lekkage)Idefix70 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:24:
Het verbruik van de kWh meter zelf is ook >2W, maar goed lekker belangrijk verder. Het inmiddels beroemde stekkertje kan je energie besparing opleveren indien gewenst maar mogelijk ook een hoop gaan kosten. Ik laat de boel gewoon zoals geleverd en die paar kWh per jaar kunnen me echt niet boeien. Ik heb hier alleen al 4 beveiliging camera’s hangen die verbruiken < 20W per stuk en staan 24 uur aan buiten alle apparaten op stand-by, het zou “voordeliger” zijn om die uit te schakelen als ik zou willen besparen dan een paar minimale W te besparen op een stekkertje van een stand-by…Martin7182 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:29:
[...]
Dan klopt de meting niet. Standby geeft altijd verbruik, hoe klein ook. Mijn airco standby geeft op de aparte kWh meter in de meterkast ook 0 W aan, maar het echte verbruik zit rond de 2 W.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Zoals door @vdr01 aangegeven kunnen, zeker in geval van een multi van Daikin de spoelen van de magneetventielen defect zijn. Hier een soortgelijk issue.Idefix70 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:24:
Daikin FTXM35R/RXM35R
@Servee Stekker eruit wordt mijn voorschot van€75,- misschien wel €74,95. Ga het toch maar overwegen. Nagedacht....
ga ik niet doen.
Geintje jongens voordat iedereen weer los gaat.
[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 14-10-2022 20:17 ]
Doe mij jiuw contract joh!MotorBeast schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:15:
@Servee Stekker eruit wordt mijn voorschot van€75,- misschien wel €74,95. Ga het toch maar overwegen. Nagedacht....ga ik niet doen.
Isoleren, zonnepanelen, warmtepomp en nog 2 jaar vast te gaan van drie jarig contract. Heb mazzel ja. Dat klopt.
@MotorBeast wauw...HyperBart schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:32:
@MotorBeast tot nu toe geen pendelen op standje auto!
Ondanks multisplit merk ik nu wel dat het verbruik ook veel mooier en constant is.
Airco heeft sinds vanmorgen gedraaid op AUTO bv en verbruikt dan eigenlijk heel constant een 700W, gemeten via Grafana en 'm dan afgezet, verschil van 700W. Dat is misschien niet zo diep als andere mensen kunnen gaan maar ik denk dat ik daar best tevreden mag mee zijn met een multisplit? Of moet hij in principe nog lager kunnen gaan?
Stand ECONO staat wel aan op 40% in Daikin ONECTA app voor de Woonkamer unit.
Dat vind ik nog redelijk fors met deze temperaturen (heb alleen nog forum ervaring dat welHyperBart schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:51:
[...]
@MotorBeast wauw...
Ondanks multisplit merk ik nu wel dat het verbruik ook veel mooier en constant is.
Airco heeft sinds vanmorgen gedraaid op AUTO bv en verbruikt dan eigenlijk heel constant een 700W, gemeten via Grafana en 'm dan afgezet, verschil van 700W. Dat is misschien niet zo diep als andere mensen kunnen gaan maar ik denk dat ik daar best tevreden mag mee zijn met een multisplit? Of moet hij in principe nog lager kunnen gaan?
5kW is minimaal 390W
5 + (3x 1,5) = 590W minimaal.
Ik haal hier 215W minimaal met m'n 5,2 multi maar die 6,8 staat er wel om bekend dat het minimum hoog zit.HyperBart schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:51:
[...]
@MotorBeast wauw...
Wij hebben dezelfde unit, maar de wifi-module moet nog geïnstalleerd worden (komt de monteur nog voor terug). Gezien de unit al hangt, is het dan nog te doen om die kabel onzichtbaar achterlangs weg te werken als ik de module net zoals jij aan de zijkant achteraan wil hebben? Of moet de unit dan weer gedemonteerd worden (daar zit die monteur niet op te wachten denk ik)?AirJonn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:45:
[...]
Er is intern niet echt een plek voor bedacht maar in ieder geval niet hier. Is al een paar keer voorbij gekomen inmiddels. In dat filmpje is het ook een andere module dan de wf-rac overigens, misschien dat die en de esphome modules niet warm worden dat weet ik niet. Ik heb hem nu gewoon aan zijkant achteraan met dubbelzijdige tape en kabeltje acherlangs, zie je niks van.
@elektriekert @Team-RiNo ja ik kan het dus niet inschatten.
Ik weet dat een tijd geleden iemand echt verbaasd was over het pendelen en dat hij dan ineens ook zo hoog ging.
Ben dan wel een beetje jaloers op die cijfers van 200W, want hoe je het dan ook draait of keert dan zuipt de buitenunit hier nog best veel om een heel dagje rustig te mogen toeren...?
Binnen hangt (onder andere) er een Stylish 5kW er op die dan draait (de 3 x 1.5kW die staan dan uit op de slaapkamers).
Mag ik dan nu eigenlijk concluderen met dit soort temperaturen dat ik buiten 700W gebruik en met een COP van 4 of 5 vandaag met temperaturen van 16°C ik dus aan de binnenkant 2800W à 3500W warmte aanmaak?
Ik weet dat een tijd geleden iemand echt verbaasd was over het pendelen en dat hij dan ineens ook zo hoog ging.
Ben dan wel een beetje jaloers op die cijfers van 200W, want hoe je het dan ook draait of keert dan zuipt de buitenunit hier nog best veel om een heel dagje rustig te mogen toeren...?
Binnen hangt (onder andere) er een Stylish 5kW er op die dan draait (de 3 x 1.5kW die staan dan uit op de slaapkamers).
Mag ik dan nu eigenlijk concluderen met dit soort temperaturen dat ik buiten 700W gebruik en met een COP van 4 of 5 vandaag met temperaturen van 16°C ik dus aan de binnenkant 2800W à 3500W warmte aanmaak?
[ Voor 31% gewijzigd door HyperBart op 15-10-2022 00:15 ]
Het is hier wel zo dat ik boven de 10c buitentemp niet onder de 400W kom, daaronder gaat hij pas verder terug. Met de 215W nu staat er ook maar 1 2,5kW aan.HyperBart schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 00:13:
Om het pendelen wat beter te begrijpen: Dit is dus (met name in het tussenseizoen) afhankelijk van het minimale afgiftevermogen van de unit. Als stelregel heb ik inmiddels opgedaan; hang niet een te grote unit op, want dat zorgt voor pendelen. Daarnaast heb je over het algemeen het geluid wat bij een grotere unit storend kan zijn. Daarom concentreer ik me nu voornamelijk op 3,5 kw units. Het spanningsveld zit hem natuurlijk wel tussen een zo klein mogelijke unit om comfortabel te verwarmen in het tussenseizoen en voldoende capaciteit hebben om in koudere dagen goed te kunnen verwarmen.
Als ik dan de Daikin Stylish 3,5 kw pak heeft deze een min. afgifte van 1,7kw. De MHI SRK 50 ZS heeft een minimaal vermogen van 1,3 kw.
Daikin vermogen bij verwarmen: (min. 1,40 / nom. 4,00 / max. 5,20)
MHI vermogen bij verwarmen (1,3 - 6,6 )
Dat zou dan betekenen dat de 5kw van MHI verder terug kan moduleren dan de 3,5kw van de Daikin Stylish? Daarnaast heeft deze een groter max. verwarmingsvermogen.
Is de MHI dan verder terug te moduleren dan de Daikin waarmee pendelen van de MHI dan minder is dan bij de Daikin? En de MHI heeft dan ook een hoger verwarmingsvermogen en kan dus ook beter verwarmen bij koude buitentemperaturen?
Als ik dan de Daikin Stylish 3,5 kw pak heeft deze een min. afgifte van 1,7kw. De MHI SRK 50 ZS heeft een minimaal vermogen van 1,3 kw.
Daikin vermogen bij verwarmen: (min. 1,40 / nom. 4,00 / max. 5,20)
MHI vermogen bij verwarmen (1,3 - 6,6 )
Dat zou dan betekenen dat de 5kw van MHI verder terug kan moduleren dan de 3,5kw van de Daikin Stylish? Daarnaast heeft deze een groter max. verwarmingsvermogen.
Is de MHI dan verder terug te moduleren dan de Daikin waarmee pendelen van de MHI dan minder is dan bij de Daikin? En de MHI heeft dan ook een hoger verwarmingsvermogen en kan dus ook beter verwarmen bij koude buitentemperaturen?
Ja hoor. Hij moet sowieso de kappen en zijkant eraf halen om bij de connector te komen. Kan gewoon aan de muur ik heb het ook achteraf moeten verplaatsen. Kabel is lang genoeg om links of rechts te doen.JiMiHeNdRiX schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 00:07:
[...]
Wij hebben dezelfde unit, maar de wifi-module moet nog geïnstalleerd worden (komt de monteur nog voor terug). Gezien de unit al hangt, is het dan nog te doen om die kabel onzichtbaar achterlangs weg te werken als ik de module net zoals jij aan de zijkant achteraan wil hebben? Of moet de unit dan weer gedemonteerd worden (daar zit die monteur niet op te wachten denk ik)?
Als je L/L bij deze buitentemperaturen maar een COP van 4 à 5 haalt is er wel iets mis denk ik. Die COP zou rond de 6 moeten liggen, en dat is ook nog op vol vermogen. Op deellast verwacht je nog hogere rendementen. Helaas is de COP bij een L/L zo waanzinnig moeilijk te meten.HyperBart schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 00:13:
Zie als voorbeeld de data van een 3.5 kW Mitsubishi Electric:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Sinds een paar dagen kan ik het wattage van mijn MHI SRK35ZS meten. Nu viel me gisteren een waarde op die ik niet had verwacht. Terug moduleren ging tot verbruik van 188 watt maar stond meestal op 253 watt te pruttelen. Toen ik mijn fanspeed van de binnenunit op 4 zette (standje veel lawaai) had ik verwacht dat er meer watt verbuikt zou worden maar het tegenovergestelde gebeurde. Voor het eerst zag ik de airco consistent terug moduleren naar 126,5 watt verbruik. Wel zie ik dat, ik vermoed de uitblaastemperatuur (operating data - THI-R1), in deze situatie lager is. Zodra deze waarde onder de 26 graden komt moduleert de unit naar 126,5 watt. Vanwege lawaai niet echt prettig maar verder zou dat toch een voordelige stand zijn als er niemand thuis is? Ben benieuwd of andere deze ervaring delen en ook verrast zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door vdr01 op 15-10-2022 12:09 ]
Interessante bevinding, nooit zelf geprobeerd maar zou idd ideaal zijn wanneer het koud is in de nacht of als iedereen afwezig is. Daarnaast mooi te automatiseren met home assistant.vdr01 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:15:
Sinds een paar dagen kan ik het wattage van mijn MHI SRK35ZS meten. Nu viel me gisteren een waarde op die ik niet had verwacht. Terug moduleren ging tot verbruik van 188 watt maar stond meestal op 253 watt te pruttelen. Toen ik mijn fanspeed van de binnenunit op 4 zette (standje veel lawaai) had ik verwacht dat er meer watt verbuikt zou worden maar het tegenovergestelde gebeurde. Voor het eerst zag ik de airco terug moduleren naar 126,5 watt verbruik. Wel zie ik dat, ik vermoed de uitblaastemperatuur (operating data - THI-R1), in deze situatie lager is. Zodra deze waarde onder de 26 graden komt moduleert de unit naar 126,5 watt. Vanwege lawaai niet echt prettig maar verder zou dat toch een voordelige stand zijn als er niemand thuis is? Ben benieuwd of andere deze ervaring delen en ook verrast zijn.
[Afbeelding]
Op zich wel een logisch gedrag door de lagere temperatuur aan de warmte wisselaar kan je een hogere COP halen door de kleinere DT
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 15-10-2022 11:45 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat is maar een tijdelijke oplossing want indien eenmaal temperatuur bereikt zal de fan terugmoduleren ondanks geforceerd op hogere stand en opgenomen vermogen weer omhoog gaan.revolution-nl schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:43:
[...]
Interessante bevinding, nooit zelf geprobeerd maar zou idd ideaal zijn wanneer het koud is in de nacht of als iedereen afwezig is. Daarnaast mooi te automatiseren met home assistant.
Op zich wel een logisch gedrag door de lagere temperatuur aan de warmte wisselaar kan je een hogere COP halen door de kleinere DT
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hoe heb je dit kunnen meten, met de wifi module?vdr01 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:15:
Sinds een paar dagen kan ik het wattage van mijn MHI SRK35ZS meten. Nu viel me gisteren een waarde op die ik niet had verwacht. Terug moduleren ging tot verbruik van 188 watt maar stond meestal op 253 watt te pruttelen. Toen ik mijn fanspeed van de binnenunit op 4 zette (standje veel lawaai) had ik verwacht dat er meer watt verbuikt zou worden maar het tegenovergestelde gebeurde. Voor het eerst zag ik de airco terug moduleren naar 126,5 watt verbruik. Wel zie ik dat, ik vermoed de uitblaastemperatuur (operating data - THI-R1), in deze situatie lager is. Zodra deze waarde onder de 26 graden komt moduleert de unit naar 126,5 watt. Vanwege lawaai niet echt prettig maar verder zou dat toch een voordelige stand zijn als er niemand thuis is? Ben benieuwd of andere deze ervaring delen en ook verrast zijn.
[Afbeelding]
Ik heb van een mede Tweaker een MHI-AC-CTRL gekocht. Zie V&A. Deze in de airco aangesloten op de CN-105 connector en vervolgens kun je middels HA (of andere smarthome oplossing) dit uitlezen. Ik heb voor de MQTT versie gekozen maar je kan ook voor een ESPHOME oplossing gaan. Wat meer info vindt u hier: https://github.com/DYLaKo/MHI-WiFi-Controllerloewie1984 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:48:
[...]
Hoe heb je dit kunnen meten, met de wifi module?
Toch hier even de grafiek van het verbruikte vermogen @Servee .Servee schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:48:
[...]
Dat is maar een tijdelijke oplossing want indien eenmaal temperatuur bereikt zal de fan terugmoduleren ondanks geforceerd op hogere stand en opgenomen vermogen weer omhoog gaan.
:strip_exif()/f/image/uWE39fEpc0ZB38QcCoL4ukij.jpg?f=fotoalbum_large)
Rond 19:00 ontdekte ik deze stand. Hele nacht laten doordraaien. Maar grafiek lijkt aan te geven dat ook de piek aan vermogen lager is dan op een andere stand. P.s. mijn pand is slecht tot zeer slecht geisoleerd.
[ Voor 9% gewijzigd door vdr01 op 15-10-2022 12:06 ]
Dat lijkt niet van toepassing te zijn op de ZS. Bij een lagere setpoint moduleert de unit overigens wel terug tot rond de 200-250W. Alleen dan wordt het dus niet warm genoeg.Hartox schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:35:
Ik heb dezelfde unit, hier kan je zien wat ie vanmorgen bij mij deed met vermogen vs temperatuur op een koude woonboot ter vergelijking, 75m3. Lager dan de 400w dus, +/- 240w, op een ingestelde stand 21 graden niet-eco (vanaf 12:00 uur - 20 graden, wel eco)
[Afbeelding]
Ik kom deze minimale compressorfrequentie ook niet tegen in de technische handleiding.
Wat bedoel je met wifi module in de unit gehangen? De Airconwithme module is door de installateur geinstalleerd.AirJonn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:55:
Misschien dat deze teveel van zijn eigen lucht direct opneemt? Andere stand van de fans geprobeerd qua richting? Mijn unit hangt in het midden en werkt het beste door beide naar de zijkanten te blazen weg van de unit anders gaat ie soms ook te snel uit.
en @MotorBeast :
De vinnen blazen naar links en flap staat op de een na hoogste stand.
Bedankt voor de tipMartin7182 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:51:
@Frenkie567917 je kunt ook de 'silent' mode proberen, of een lagere fanstand. Dan wordt het maximum v.d. compressor een stuk lager. Misschien niet laag genoeg voor jouw situatie.
[Afbeelding][Afbeelding]
Het lijkt er bijna op dat de minimale compressorfrequentie ook omhoog gaat met het verhogen van de setpoint.
Bij matige isolatie kan het natuurlijk dat je setpoint niet snel of niet word bereikt maar doorgaans moduleren de binnenunits bij goede isolatie gewoon softwarematig doodleuk terug naar een lagere fanstand bij behalen van setpoint of daar in de buurt ondanks een handmatige gekozen fanstand.vdr01 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:00:
[...]
Toch hier even de grafiek van het verbruikte vermogen @Servee .
[Afbeelding]
Rond 19:00 ontdekte ik deze stand. Hele nacht laten doordraaien. Maar grafiek lijkt aan te geven dat ook de piek aan vermogen lager is dan op een andere stand. P.s. mijn pand is slecht tot zeer slecht geisoleerd.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hier ook aan het zoeken met een MHI naar de juiste standen. Bij mij slaat de unit ook vroegtijdig uit, terwijl de ingestelde temperatuur nog niet is bereikt. Zowel op lage fan-stand als auto-stand, luchtstroom 45 graden.
Waarschijnlijk is bij de plaats van de binnenunit de oorzaak van het probleem, in de hoek van de woonkamer.
De warme lucht blijft teveel hangen bij de binnenunit, ook bij maximale lucht-aansturing richting de woonkamer.
Misschien is een externe temperatuurvoeler een optie.
Misschien navragen of de SC-THB-E3 mogelijk is.
Tweede optie is om toch de wifi module uit de binnenunit te plaatsen. Ik lees over meerdere gevallen , waarbij de wifi-module de interne temperatuurvoeler beinvloed.
Waarschijnlijk is bij de plaats van de binnenunit de oorzaak van het probleem, in de hoek van de woonkamer.
De warme lucht blijft teveel hangen bij de binnenunit, ook bij maximale lucht-aansturing richting de woonkamer.
Misschien is een externe temperatuurvoeler een optie.
Misschien navragen of de SC-THB-E3 mogelijk is.
Tweede optie is om toch de wifi module uit de binnenunit te plaatsen. Ik lees over meerdere gevallen , waarbij de wifi-module de interne temperatuurvoeler beinvloed.
Desalniettemin met fanspeed "Auto" draait mijn unit de meeste tijd op 253 watt vermogen. Bij Fanspeed op 4 zakt dat naar 126,5 watt. Ik kan het ook duidelijk zien aan mijn verbruik op de stroommeter wat ineens een stuk lager is. 253 of 126,5 watt scheelt de helftServee schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:38:
[...]
Bij matige isolatie kan het natuurlijk dat je setpoint niet snel of niet word bereikt maar doorgaans moduleren de binnenunits bij goede isolatie gewoon softwarematig doodleuk terug naar een lagere fanstand bij behalen van setpoint of daar in de buurt ondanks een handmatige gekozen fanstand.
Excuus, ik dacht even dat je een ZSX had. Geen idee of dit ook voor de ZS geldt. Misschien is het ook meer iets voor koudere temperaturen; 'knijpen' v.d. binnenunit wordt hier als ongewenst gezien, maar het beperkt ook de compressor. 'Silent' mode is misschien meer iets voor als je fors moet opwarmen, b.v. bij thuiskomst na lange afwezigheid. Het scheelt vast als de compressor niet boven de 50% van zijn max. uitkomt. Het is ook een reden dat ik voor het 2,5 kW model heb gekozen i.p.v. 3,5 kW; het minimum is even laag, maar de 2,5 kW wordt meer begrensd en verbruikt (hopelijk) iets minder en maakt daardoor ook minder herrie.Frenkie567917 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:07:
[...]
Bedankt voor de tip. Helaas geeft dit geen lager verbruik...
Het lijkt er bijna op dat de minimale compressorfrequentie ook omhoog gaat met het verhogen van de setpoint.
Mijn MSZ-LN35VG2 houd het bij deze temperaturen 23 graden in mn woonkamer met open trap naar boven dus boven word het ook niet onder de 20 graden en verbruikt dan 107 watt teruggemoduleert en draait de hele dag aan een run door.Andrehj schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:35:
[...]
Als je L/L bij deze buitentemperaturen maar een COP van 4 à 5 haalt is er wel iets mis denk ik. Die COP zou rond de 6 moeten liggen, en dat is ook nog op vol vermogen. Op deellast verwacht je nog hogere rendementen. Helaas is de COP bij een L/L zo waanzinnig moeilijk te meten.
Zie als voorbeeld de data van een 3.5 kW Mitsubishi Electric:
[Afbeelding]
De COP ligt rond de 10 a 13 met buiten temperatuur van 13/14 graden
GR vlaario
[ Voor 3% gewijzigd door vlaario op 15-10-2022 12:56 . Reden: aanpassing ]
Aan alle nieuwe gebruikers. 1 geruststelling, als het over een maand echt niet meer warm wordt buiten verdwijnen al jullie "problemen" als sneeuw voor de zon. Geen pendelen, gewoon strak verbruik, constant blazen van je fan (mits op auto gezet) etc etc. Op dit moment draait geen enkele warmtepomp netjes met redelijk frisse nachten en gewoon warme dagen. Het is nu 16 graden buiten. Een beetje fatsoenlijke woning hoeft nu niet eens verwarmd te worden overdag in ieder geval.
Ik gebruik nu zo'n 6 kWh per dag en hij staat de hele dag aan op 19 graden.
De opwek van m'n 8 zonnepanelen was nog niet eens 1kWh. 's Nachts (1:00 - 6:00) staat hij uit.
De opwek van m'n 8 zonnepanelen was nog niet eens 1kWh. 's Nachts (1:00 - 6:00) staat hij uit.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
700W?HyperBart schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 00:13:
Ik slaap heel laat en ben heel vroeg wakker, dus als ik dan 6/19 doe zit ik ook op iets van 300W.MotorBeast schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:09:
[...]
700W?Dat verbruik ik als het vriest buiten. Heb je ramen openstaan? Ik kwam vorige week in de avond max op 300W.
Ik wil je niet down maken maar ik kom niet verder dan 2,3 kWh met overdag 20 graden en in de avond 21.JDx schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:08:
Ik gebruik nu zo'n 6 kWh per dag en hij staat de hele dag aan op 19 graden.
Ja, maar ik zit in een matig geïsoleerde hoekwoning van 1960. Heb alles gedaan wat ik kon, behalve vloerisolatie, momenteel ook geen geld om meer te doen.MotorBeast schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:11:
[...]
Ik wil je niet down maken maar ik kom niet verder dan 2,3 kWh met overdag 20 graden en in de avond 21.
Als ik hem uit zet is het in een paar uur 17 graden, in de winter gaat het naar 12.
Ik ben er erg blij mee, mijn voorschot is 88 euro per maand en zit tot nu toe nog alle maanden van dit jaar onder het budget, ook omdat ik maar erg weinig douche en boven niet verwarm.
Ik weet niet wat er in de muren zit, niet veel, want ik hoor de buurman poepenMotorBeast schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:14:
[...]
Hier een geschakelde woning uit 78 met standaard isolatie in de muren en 11m2 HR++ glas in een serre met (lelijke) polycarbonaat platen in het plafond van die serre. Geen vloerisolatie of je moet een massief houten parketvloer als isolatie zien. Ventilatie A.
[ Voor 56% gewijzigd door JDx op 15-10-2022 13:15 ]
Hier een geschakelde woning uit 78 met standaard isolatie in de muren en 11m2 HR++ glas in een serre met (lelijke) polycarbonaat platen in het plafond van die serre. Geen vloerisolatie of je moet een massief houten parketvloer als isolatie zien. Ventilatie A.JDx schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:12:
[...]
Ja, maar ik zit in een matig geïsoleerde hoekwoning van 1960. Heb alles gedaan wat ik kon, behalve vloerisolatie, momenteel ook geen geld om meer te doen momenteel.
Vast beter dan een Praxis laminaatje.MotorBeast schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:14:
[...]
Geen vloerisolatie of je moet een massief houten parketvloer als isolatie zien.
Vanochtend hier beneden 19,8 op zijn koudst. Weet je zeker dat alles tocht dicht is? Het was hier vannacht buiten op zijn koudst 11,1 graden. Dan koelt mijn huis nauwelijks af.JDx schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:12:
[...]
Ja, maar ik zit in een matig geïsoleerde hoekwoning van 1960. Heb alles gedaan wat ik kon, behalve vloerisolatie, momenteel ook geen geld om meer te doen.
Als ik hem uit zet is het in een paar uur 17 graden, in de winter gaat het naar 12.
Ik zou beginnen met je kozijnen buiten nalopen en alle kieren langs de kozijnen/muur te dichten. Je houdt meer dan genoeg ventilatie in je spouw over. Verder met een IR thermometer je huis door en kijken waar koudebruggen zijn. Beter nog een warmtecamera.
[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 15-10-2022 13:26 ]
Ja, ik woon hier al 16 jaar, heb zo veel gedaan in die jaren, ook in huis overal tochtstrips, de tuindeur en de voordeur hebben helaas nog enkel glas, daar plak ik denk ik hoe lelijk ook gewoon noppenfolie op, tuindeur jammer dan, voordeur zie ik toch niet.MotorBeast schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:20:
[...]
Vanochtend hier beneden 19,8 op zijn koudst. Weet je zeker dat alles tocht dicht is? Het was hier vannacht buiten op zijn koudst 11,1 graden. Dan koelt mijn huis nauwelijks af.
Maar ook de deuren zelf, het hout voelt ijskoud aan en de vloer is heel koud, nu al. Mijn familie zit grotendeels in de bouw en denken ook dat de meeste kou uit de vloer komt.
Boven is het nu 16 graden, maar dat stoort me verder niet met slapen of douchen. Onder de 15 gaat de gaskachel pas aan (radiotoren alleen in 2 kamers en in het trapgat open).
In de zomer wordt het hier soms wel weer 40 graden, alleen maar ramen op het zuiden en plat dak, daar had ik de airco ook voor gekocht in eerste instantie, later pas bedacht dat ik er ook mee kan verwarmen.
Boven wil ik ook graag een L/L, maar dat gaat me financieel net niet lukken voor de winter.
Er zijn de afgelopen jaren al aardig wat bussen kit en pur doorheen gegaan.MotorBeast schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:20:
[...]
Ik zou beginnen met je kozijnen buiten nalopen en alle kieren langs de kozijnen/muur te dichten. Je houdt meer dan genoeg ventilatie in je spouw over. Verder met een IR thermometer je huis door en kijken waar koudebruggen zijn. Beter nog een warmtecamera.
Zo'n thermometer of camera wil ik nog wel een keer het huis mee door wanneer het echt koud is ja.
[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 15-10-2022 13:29 ]
Kan je nu al doen. Zo'n thermometer kost je 2 tientjes. Een camera is heel duur. Die kan je beter huren.JDx schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:28:
[...]
Zo'n thermometer of camera wil ik nog wel een keer het huis mee door wanneer het echt koud is ja.
https://www.amazon.com/Et...sInFzcCI6IjQuNDMifQ%3D%3D
Maar ik zou echt gaan isoleren. HR++, spouw vullen etc. Sluit anders een lening bij Nationaal Warmtefonds als je geen budget meer hebt. Bij 2 maatregelen krijg je ook nog subsidie.
En laten we nu maar weer on topic gaan. Succes en mocht je nog iets willen weten....DM.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 15-10-2022 13:36 ]
Oh dat is wel leuk speelgoed.MotorBeast schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:33:
[...]
Kan je nu al doen. Zo'n thermometer kost je 2 tientjes. Een camera is heel duur. Die kan je beter huren.
https://www.amazon.com/Et...sInFzcCI6IjQuNDMifQ%3D%3D
Maar ik zou echt gaan isoleren. HR++, spouw vullen etc. Sluit anders een lening bij Nationaal Warmtefonds als je geen budget meer hebt. Bij 2 maatregelen krijg je ook nog subsidie.
Ik zat even te kijken naar de winter van 2018/2019, toen gebruikt ik tussen de 8 en 14(!) kuub gas per dag om te verwarmen, dan is 6kWh al een hele verbetering. Op de koudere dagen begin dit jaar was dat 8-10kWh.
Hallo,
Ik heb een vraagje voor mede srk35zsx eigenaren. Sinds een paar dagen hangt voornoemde airco in de woonkamer om de boel te verwarmen. Wat me opvalt is het opgenomen vermogen. Deze is minimaal 450W (eco stand, fan op laagste stand en als setpoint bijna bereikt is). Lager gaat het niet, dan gaat de unit uit.
Ik lees hier berichten airco's die rustig 'doorpruttelen' op 200W. Ben dus even benieuwd naar de ervaringen van mede Srk35zsx eigenaars. Is dit het laagste vermogen van de unit? Zie ik instellingen over hoofd?
Ik heb een vraagje voor mede srk35zsx eigenaren. Sinds een paar dagen hangt voornoemde airco in de woonkamer om de boel te verwarmen. Wat me opvalt is het opgenomen vermogen. Deze is minimaal 450W (eco stand, fan op laagste stand en als setpoint bijna bereikt is). Lager gaat het niet, dan gaat de unit uit.
Ik lees hier berichten airco's die rustig 'doorpruttelen' op 200W. Ben dus even benieuwd naar de ervaringen van mede Srk35zsx eigenaars. Is dit het laagste vermogen van de unit? Zie ik instellingen over hoofd?
Fan op laagste stand? Bedoel je dat je de unit op laagste stand hebt draaien ipv auto?Trzema schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:43:
Hallo,
[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 15-10-2022 13:51 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Thanks, overigens is er misschien ook nog onderling enige verwarring geweest, die 6kWh/dag is mijn totale verbruik, dus inclusief koelkast, vaatwasser, wasmachine, gaming PC met zware GPU en ik game zo'n 6 uur per dag.MotorBeast schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:33:
[...]
En laten we nu maar weer on topic gaan. Succes en mocht je nog iets willen weten....DM.
De L/L gebruikt volgens de Daikin app deze week, tot en met vandaag 17,7kWh. Komt dus nog een halve zaterdag en zondag bij. Zit vandaag op 1kWh en gisteren 2,6kWh, kan niet verder terug kijken.
[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 15-10-2022 13:54 ]
Heuh wat zeg je nou?MotorBeast schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:56:
Aan alle nieuwe gebruikers. 1 geruststelling, als het over een maand echt niet meer warm wordt buiten verdwijnen al jullie "problemen" als sneeuw voor de zon. Geen pendelen, gewoon strak verbruik, constant blazen van je fan (mits op auto gezet) etc etc. Op dit moment draait geen enkele warmtepomp netjes met redelijk frisse nachten en gewoon warme dagen. Het is nu 16 graden buiten. Een beetje fatsoenlijke woning hoeft nu niet eens verwarmd te worden overdag in ieder geval.
Hier draait de warmtepomp anders gewoon fijn stabiel.
Ook een "fatsoenlijke" woning dient wel degelijk verwarmd te worden in deze periode al, ken ook mensen met passief huis en daar wordt het echt wel koud zonder verwarming.
We hebben al nachtvorst gehad.
Het probleem zit hem in de 1 vind 18c binnen al erg warm terwijl de ander pas 22c.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 15-10-2022 13:55 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik verwarm overdag helemaal niets en mijn hele woning is boven de 20 graden. Als ik hem in de avond op 20 graden zet gaat hij maar heel af en toe aan (pendelen) en zelfs lang uit. Op 21 graden draait hij wel permanent met laag vermogen. Het is maar net wat je vraag is en je warmteverlies. Bij moderne woning die fatsoenlijk geisoleerd zijn is pendelen bijna niet te voorkomen. Lees ook maar eens mee met L/W.mr_evil08 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:53:
[...]
Heuh wat zeg je nou?
Hier draait de warmtepomp anders gewoon fijn stabiel.
Ook een "fatsoenlijke" woning dient wel degelijk verwarmd te worden in deze periode al, ken ook mensen met passief huis en daar wordt het echt wel koud zonder verwarming.
Nu iets afregelen en testen is daarom in mijn ogen ook totaal zinloos.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 15-10-2022 13:58 ]
Ja dat is precies wat ik zeg, ik vind 20 te koud en daarom staat hij hier hoger.MotorBeast schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:56:
[...]
Ik verwarm overdag helemaal niets en mijn hele woning is boven de 20 graden. Als ik hem in de avond op 20 graden zet gaat hij maar heel af en toe aan (pendelen) en zelfs lang uit. Op 21 graden draait hij wel permanent met laag vermogen. Het is maar net wat je vraag is en je warmteverlies. Bij moderne woning die fatsoenlijk geisoleerd zijn is pendelen bijna niet te voorkomen. Lees ook maar eens mee met L/W.
(zittend beroep hier).
De L/W warmtepomp mensen hebben een veel groter unit met veel hoger minimaal vermogen waardoor het irrevant is.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 15-10-2022 13:59 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Watje.mr_evil08 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:58:
[...]
Ja dat is precies wat ik zeg, ik vind 20 te koud en daarom staat hij hier hoger.
(zittend beroep hier).
Ik vind 19 prima en hij blaast de hele dag lichtjes, staat op auto/eco.mr_evil08 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:58:
[...]
Ja dat is precies wat ik zeg, ik vind 20 te koud en daarom staat hij hier hoger.
Neemt niet weg dat het heel snel echt koud wordt binnen als ik hem uit doe.
Huizen in dezelfde straten de afgelopen maanden op Funda hebben bijna allemaal energielabel D
[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 15-10-2022 14:08 ]
Ja, voor zover ik kan nagaan op de laagste stand idd. Dus idd fan op laagste stand.Servee schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:46:
[...]
Fan op laagste stand? Bedoel je dat je de unit op laagste stand hebt draaien ipv auto?
Dus veel warmteverlies helaas.JDx schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:59:
[...]
Ik vind 19 prima en hij blaast de hele dag lichtjes, staat op auto/eco.
Neemt niet weg dat het heel snel echt koud wordt binnen als ik hem uit doe.
Je weet toch wel wat je hebt ingesteld? De vraag is of je de fan hebt ingesteld op automatisch of dat je handmatig een andere stand (de laagste) hebt geselecteerd.Trzema schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:59:
[...]
Ja, voor zover ik kan nagaan op de laagste stand idd. Dus idd fan op laagste stand.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ja tuurlijkGermanPivo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:10:
[...]
Je weet toch wel wat je hebt ingesteld? De vraag is of je de fan hebt ingesteld op automatisch of dat je handmatig een andere stand (de laagste) hebt geselecteerd.
Het hangt toch echt van je isolatiegraad af. Wij hebben ons huis in 2020 gebouwd, en nogal ingezet op energiebesparing. Dat pakt prima uit, want ondanks dat we nogal veel verliesoppervlak hebben is het nog steeds bijna 22 graden binnen (warmtepomp sinds 10 april niet meer aan geweest).mr_evil08 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:53:
We hebben al nachtvorst gehad.
Het probleem zit hem in de 1 vind 18c binnen al erg warm terwijl de ander pas 22c.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic