Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-05 12:32
Wilke schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:56:
Infrarood is COP=1 verwarming.
Met infrarood kan de luchttemperatuur in huis wel iets lager zijn dan bij 'gewone' elektrische verwarming. Je hebt minder energie nodig voor hetzelfde comfort.
Wilke schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:56:
IR is nuttig in bv. een badkamer of een kantoortje waar je een uur per week de administratie zit te doen ofzo, maar als hoofdverwarming moet je dat echt niet willen.
In een modern, zeer goed geisoleerd huis heb je op jaarbasis niet zo veel uren verwarming nodig.

Neem daarbij de voordelen tov een warmtepomp (geen buitenunit, geen radiatoren, geen geluid, geen onderhoud, lagere aanschafkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik hoor hele verschillende verhalen van het straalt echt als een zonnestraal maar je kunt er niet vlak naast staan want dat is te heet, tot het is matige bijverwarming en je moet wel op 50cm afstand zitten.

Er zitten dus nogal grote verschillen in de kwaliteit en/of de techniek, en het wordt me niet echt duidelijk welke je wel of niet moet hebben. Een zelfde uitziend paneel met eenzelfde vermogen kan je vinden voor €99, €200 en €450. Het scheelt nogal, maar er staat niet bij "deze is van diamant, deze van samengeperst piepschuim" oid.

Van de goedkopere panelen onder de €200 (Amazon) lees ik jonge reviews van hoe fijn ze zijn, maar oudere reviews van dat ze na een jaar stuk waren. Dan is de helft goedkoper opeens 10 keer zo duur.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitfreakie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 00:35
rimave schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:53:
Gisteren las ik in de krant een verhaal over iemand die infrarood vloerverwarming in zijn huis had aangelegd en daar zeer over te spreken was. Dit heeft mij ook aan het denken gezet.

[...]

Is infrarood vloerverwarming een serieuze vervanger voor de radiatoren die ik hier nu heb hangen?
Dat artikel heb ik ook gelezen en ik vroeg me precies hetzelfde af. Onze woning (bungalow uit 1975) heeft heteluchtverwarming (indirect gestookt) en het spul is over een jaar of vier aan vervanging toe. We hebben dus nog even om te kijken hoe e.e.a. zich qua energietransitie ontwikkelt maar ik sta in principe overal voor open. Door alle (tegenstrijdige) berichten zie ik soms door de bomen het bos niet meer en ben dan ook blij met alle (onderbouwde) reacties van mede-Tweakers op vragen die hier worden gesteld. Dank daarvoor! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 09:03
Sando schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:13:
Ik hoor hele verschillende verhalen van het straalt echt als een zonnestraal maar je kunt er niet vlak naast staan want dat is te heet, tot het is matige bijverwarming en je moet wel op 50cm afstand zitten.

Er zitten dus nogal grote verschillen in de kwaliteit en/of de techniek, en het wordt me niet echt duidelijk welke je wel of niet moet hebben. Een zelfde uitziend paneel met eenzelfde vermogen kan je vinden voor €99, €200 en €450. Het scheelt nogal, maar er staat niet bij "deze is van diamant, deze van samengeperst piepschuim" oid.

Van de goedkopere panelen onder de €200 (Amazon) lees ik jonge reviews van hoe fijn ze zijn, maar oudere reviews van dat ze na een jaar stuk waren. Dan is de helft goedkoper opeens 10 keer zo duur.
Het valt me niet mee goede info te vinden. Er zijn veel webshops die merken voeren die je nergens anders terug vind.

Ik zoek er een voor plafond op een koud toilet, en volgens het 60W/kuub sommetje is 100-150W wel genoeg, maar neig ernaar om iets te overdimensioneren omdat bezoekjes aan deze ruimte typisch hooguit enkele minuten lang zijn :P en ik dus niet veel heb aan een maximale output na 10 minuten. Opwarmtijd wordt bijna overal op ~5 minuten gezet, is dat ook zo? FIR/IR-C zou sneller moeten opwarmen, maar waarom worden sommige panelen dan toch nog 90 graden (met opwarmtijd 10 minuten, zoals bijv. deze)?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

Flappie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:52:
Ik ben momenteel mijn schuur aan het opknappen. Er is een voorzet want geplaatst met isolatie en er komt een mooi plafond onder.

Om af en toe wat te kunnen klussen aan de werkbank wil ik er een infrarood paneel boven plaatsen. Het plafond is maar 210 cm hoog en er is verder geen verwarming. Nu hoeft het edht geen 21 graden te worden, maar wat warmte tijdens het klussen kan wel handig zijn.

Hoeveel watt paneel zou ik hier moeten nemen?
En stel dat ik recht onder dit paneel ga staan, is dat lage plafond dan geen probleem? Of moet ik het paneel juist iets van mij af plaatsen?
Aan de wand is trouwens geen optie.
https://www.toolstation.n...halogeen%20bouwlamp%20500

Als jij 2 of 3 van deze lampen achter je aan het plafond hangt heb je het warm zat, en je kan alles goed zien. O-)

Dat is verreweg de goedkoopste optie voor klussers.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:19

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Brent schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:59:
[...]
Ik zoek er een voor plafond op een koud toilet, en volgens het 60W/kuub sommetje is 100-150W wel genoeg, maar neig ernaar om iets te overdimensioneren omdat bezoekjes aan deze ruimte typisch hooguit enkele minuten lang zijn :P en ik dus niet veel heb aan een maximale output na 10 minuten. Opwarmtijd wordt bijna overal op ~5 minuten gezet, is dat ook zo?
Ik ben bang het dat gemiddelde toiletbezoek te kort is om effectief wat warmte uit zo'n paneel te krijgen. Zelfs mijn snelle Sunjoy paneel heeft 3 minuten nodig om op >100 graden te komen, maar dan heb natuurlijk nog geen warme ruimte. Ik weet dus niet of een IR paneel in een toilet wel zo'n goed idee is....

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
FD2 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 01:35:
https://www.toolstation.n...halogeen%20bouwlamp%20500
Als jij 2 of 3 van deze lampen achter je aan het plafond hangt heb je het warm zat, en je kan alles goed zien. O-)
Die lampen achter je hangen is denk ik niet zo'n goed idee. Dan heb je je werk in je eigen schaduw staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Microkid schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 06:41:
[...]

Ik ben bang het dat gemiddelde toiletbezoek te kort is om effectief wat warmte uit zo'n paneel te krijgen. Zelfs mijn snelle Sunjoy paneel heeft 3 minuten nodig om op >100 graden te komen, maar dan heb natuurlijk nog geen warme ruimte. Ik weet dus niet of een IR paneel in een toilet wel zo'n goed idee is....
Maar wacht, ik dacht dat dit juist het hele idee van IR verwarming was, dat het in eerste instantie objecten in de ruimte opwarmt, niet de (lucht in) de ruimte zelf?

Als dat niet zo is, dan zie ik het verschil niet met anderen manieren van verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Brent schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:33:
[...]

Maar wacht, ik dacht dat dit juist het hele idee van IR verwarming was, dat het in eerste instantie objecten in de ruimte opwarmt, niet de (lucht in) de ruimte zelf?

Als dat niet zo is, dan zie ik het verschil niet met anderen manieren van verwarming.
Klopt, maar je weet natuurlijk dat massa tijd nodig heeft om op te warmen. Een toiletbezoekje is te kort om het toilet even van 15 naar 18 graden te brengen.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
De massa in kwestie ben ik zelf, toch? Het paneel zijn werk is zorgen dat ik op 37 graden blijf, terwijl ik warmte afgeef aan de koude omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 18:20
Brent schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:45:
De massa in kwestie ben ik zelf, toch? Het paneel zijn werk is zorgen dat ik op 37 graden blijf, terwijl ik warmte afgeef aan de koude omgeving.
Dat wel maar alleen alles wat in de schaduw zit blijft koud. Dus vooral je hoofd en schouders zullen wat voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
matty___ schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

Dat wel maar alleen alles wat in de schaduw zit blijft koud. Dus vooral je hoofd en schouders zullen wat voelen.
Uiteraard. Ik twijfel nog een beetje of ik er evt een muurpaneel van maak om die reden, maar aan de andere kant lijkt me een vlak van 90 graden binnen kinderhandbereik ook weer niet zo'n goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Brent schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:12:
[...]

Uiteraard. Ik twijfel nog een beetje of ik er evt een muurpaneel van maak om die reden, maar aan de andere kant lijkt me een vlak van 90 graden binnen kinderhandbereik ook weer niet zo'n goed idee.
Nee dat lijkt mij ook niet handig. Over kinderen gesproken, heb je over na gedacht wat er moet gebeuren als iemand het licht aan laat staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
matty___ schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:21:
[...]

Nee dat lijkt mij ook niet handig. Over kinderen gesproken, heb je over na gedacht wat er moet gebeuren als iemand het licht aan laat staan?
Daar heb ik een liniaal voor ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-05 11:16
Dankzij @Microkid's tips ben ik bijna toe aan het aanschaffen van een Sunjoy SR-7. Ik heb nu het volgende bedacht, en daar zit ook een stukje - wat te doen als iemand het licht aan laat staan bij. Bij mij gaat het om een infrarood paneel in de badkamer. Mijn plan op dit moment is het volgende, redenerend vanuit het Sunjoy SR-7 paneel vandaan --> aansluiting op een Salus RT310TX (ik had eerst de RT310 opgenomen, maar dat is de bedrade variant, de draadloze variant is de RT310TX (die moet ik dus hebben)) niet programmeerbare thermostaat i.c.m. een Salus SR868 draadloos relais --> KlikAanKlikUit (Kaku) inbouwschakelaar ACM-2300-HC, --> de inbouwschakelaar kan je dan vervolgens bedienen met een afstandsbediening (bijv. de Kaku AYCT-102) door bijv. het paneel aanzetten als je nog in bed ligt..immers het heeft een opwarmtijd van 1-3/5 minuten en daarnaast bedienen met een fysieke aan/uit schakelaar buiten de badkamer aan de muur (bijv. de Kaku AWST-8800).

Omdat het in een badkamer wordt geplaatst wil ik vanwege de vochtigheid zowel de Salus SR868 draadloos relais als de Kaku inbouwschakelaar ACM-2300-HC elk in een afzonderlijke spatwaterdichte montagedoos met IP56 rating stoppen, dat is of de kleinere Kaku OWH-001 of de grotere Kaku OWH-002.

@matty___ @Brent de inbouwschakelaar ACM-2300-HC heeft daarnaast een uitschakel programma van 0, 1 min, 10 min, 1 uur of 4 uur. Toch handig zo een schakelaar dat ie automatisch uitschakelt.

Ik heb ook zitten denken aan het nemen van een thermostaat met programma, maar dat is om een paar redenen niet handig. Bij bijna alle thermostaten met programma moet je letterlijk per dag bijv. 4 programma's invoeren, ook al wil je bijv. maar de badkamer verwarmen van 0600-0800 uur, daarnaast kan je met zo een thermostaat met programma vaak niet even een aanpassing doen voor extra keer het paneel aan te doen, want dan moet het programma worden aangepast, allemaal gekloot imho. Daarnaast is het kennelijk ook een ding dat sommige thermostaten onnauwkeurig zijn met de temperatuur en dan heb je weer het risico dat het paneel onbedoeld uren aanstaat. Waardeloos. Dus daarom kan je met zo een Kaku schakelaar stap ertussen meer controle terugkrijgen en gewoon gegarandeerd het paneel uitschakelen op afstand en ook het bijv. vanuit bed inschakelen.. dat is ook wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Bitfreakie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:54:
[...]
Die lampen achter je hangen is denk ik niet zo'n goed idee. Dan heb je je werk in je eigen schaduw staan ;)
Als je 3 van die pitten achter je hebt branden dan gaat er genoeg licht langs je heen en kaatst op de wand.
Wat je zeker niet wil is tegen dat licht in kijken !

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
FD2 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:25:
Als je 3 van die pitten achter je hebt branden dan gaat er genoeg licht langs je heen en kaatst op de wand.
Wat je zeker niet wil is tegen dat licht in kijken !
Voor 3 x 500 Watt kun je trouwens ook een ventilatorkacheltje neerzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Bitfreakie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:01:
[...]
Voor 3 x 500 Watt kun je trouwens ook een ventilatorkacheltje neerzetten :)
Je hebt het volgens mij nog niet begrepen.
Binnen 5 seconden ervaar je bij verwarmen met halogeen de warmte op je huid.
Met een ventilatorkacheltje ben je 3 uur verder voor dat je er iets van merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
FD2 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:17:
Je hebt het volgens mij nog niet begrepen.
Binnen 5 seconden ervaar je bij verwarmen met halogeen de warmte op je huid.
Met een ventilatorkacheltje ben je 3 uur verder voor dat je er iets van merkt.
Ik begrijp het wel hoor. Ik vind een warme luchtstroom persoonlijk fijner dan een paar lampen in m'n nek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Heeft iemand wel eens getest met zo'n paneel tegen de muur waar een bureau tegen staat? Het lijkt me wel lekker om zo warme benen te krijgen. Als je benen niet koud worden mag de rest van de ruimte ook wel wat koeler blijven zonder dat het vervelend aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Bitfreakie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:55:
[...]

Ik begrijp het wel hoor. Ik vind een warme luchtstroom persoonlijk fijner dan een paar lampen in m'n nek.
Dat is dan blijkbaar een erg persoonlijke voorkeur.
Ik verwarm met airco en doe er alles aan om die 'warme' luchtstroom niet te voelen.
'Genieten van de straling' heeft mijn voorkeur, evenals 'zonnebaden'.

We zijn niet allemaal hetzelfde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dankzij @Microkid zijn ervaring ook een Sunjoy besteld.
Hoe ze er van buiten uit zien weten we wel, dus voor de verandering een plaatje kort na inschakelen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71OsplV3yXRS2Cw7zmV6Q7dmlgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JF4oz7TWrqgdhW5GktSRr3sX.jpg?f=fotoalbum_large
Binnenkort hopelijk ophangen in de badkamer. Daar stoken we amper, maar met 2 buitenmuren kan het er in de winter flink fris zijn. Niet zo tof als je je staat aan te kleden of te douchen.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 28-10-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

En hoe heet wordt het heetste deel? Met een infrarood had ik al >100 graden gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Moet ik nog checken, hij stond los op de vloer, tussen wat spullen, leek mij niet zo'n handige positie om iets van >100 graden neer te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

_ferry_ schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:46:
Moet ik nog checken, hij stond los op de vloer, tussen wat spullen, leek mij niet zo'n handige positie om iets van >100 graden neer te zetten :)
Ben wel benieuwd naar een IR plaatje na 3-5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zal ik doen zodra hij hangt, ik ook wel namelijk :) en hoe het de omgeving opwarmt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 378762

Ik heb nu een week ervaring met infraroodverwarming. Mijn huiskamer is 25(5x5) vierkante meter en dan nog een open keuken erbij maar die tel ik niet mee. Eerst had ik de https://verwarmwinkel.nl/product/thermo-up-top/ 1500 watt gekocht. Aan het plafond gehangen in de huiskamer. Maar ik merkte veel warmteverlies omdat warmte stijgt. Dus leuk dat het paneel zelf ook zeer heet wordt maar deze warmte komt niet direct naar beneden zonder stroming om de rest van je huiskamer te verwarmen. Dus deze heb ik nu in de keuken gehangen gericht op de eethoek.

Maar ik ging dus verder zoeken naar wel de juiste oplossing. Ik dacht als het paneel ook loeiheet wordt dan is het logisch dat dit paneel zo laag mogelijk moet hangen of staan. Dus ik kwam op deze uit(ik betaalde 650 euro) https://www.polarheat.nl/...are-infrarood-toren-wifi/

Deze staat in de hoek van de huiskamer tussen de banken. Wonderbaarlijk is het 500 watt minder maar verwarmt veel beter de huiskamer. Alle drie de vlakken worden ook zeer heet dus eigenlijk is het net een radiator. De Toon hangt 4,5 meter verder weg en het werkt ook. Apparaat zelf staat op 25 graden en via de telefoon te bedienen. Op de Toon varieert het van 20 tot 21 graden. Rondom het apparaat wordt het warmer dus vandaar de ingestelde 25 graden anders slaat deze veel te vroeg uit eer dat de rest van je huiskamer verwarmt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjGRrCfTmukJ712YrOZW1z-FfRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNmS9vOGWt4cswestoG13BqA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Anoniem: 378762 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:08:
Maar ik merkte veel warmteverlies omdat warmte stijgt. Dus leuk dat het paneel zelf ook zeer heet wordt maar deze warmte komt niet direct naar beneden zonder stroming om de rest van je huiskamer te verwarmen. Dus deze heb ik nu in de keuken gehangen gericht op de eethoek.
Je haalt stralingswarmte en convectiewarmte door elkaar. IR verwarmt door massa op te warmen, dat heeft dus niets te maken met stroming in je ruimte. Als een IR paneel een tijdje aan staat verwarmt het de massa om zich heen waardoor die ook warmte gaan afgeven. Verwarmingen (radiator) werkt via convectiewarmte en moet het dus wel hebben van stroming in je ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
Microkid schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:15:
[...]

Je haalt stralingswarmte en convectiewarmte door elkaar. IR verwarmt door massa op te warmen, dat heeft dus niets te maken met stroming in je ruimte. Als een IR paneel een tijdje aan staat verwarmt het de massa om zich heen waardoor die ook warmte gaan afgeven. Verwarmingen (radiator) werkt via convectiewarmte en moet het dus wel hebben van stroming in je ruimte.
Zoals ik zijn bericht lees, begrijpt hij juist wel het verschil tussen die twee. Hij bedoelt dat veel van het vermogen van het paneel, gaat zitten in de extra hoge temperatuur van het paneel (tot 240 graden meen ik).

De energie die in die veel hogere warmte van het paneel zit, verwarmt de lucht (convectiewarmte) en kan dus niet ook nog eens in stralingswarmte omgezet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Microkid schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:49:
[...]

Ben wel benieuwd naar een IR plaatje na 3-5 minuten.
Bij deze na 5 min.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0YwoSbhN4G09pag5PI44el_zBU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ENQUp2QNpSNZINFfWZO0cCur.png?f=fotoalbum_large
Op 2 min. Zat hij zo ronde de 90 op het heetste deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Komt overeen met mijn metingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

BigSurf schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:18:
[...]

Zou het zeker opnieuw aanschaffen. Vandaag weer de hele dag gebruikt in een onverwarmde slaapkamer waar ik mijn buro heb. Als het echt koud wordt laat ik de vloerverwarming een ochtend draaien maar nu gaat het prima met alleen het paneel. Ook omdat het buroblad warm wordt waardoor je handen warm blijven.

Aluminium plaat gewoon bij de karwei gekocht, kan denk ook wel op een dunne houten multiplex plaat maar alu geleid beter.
Dit paneel heb ik vandaag op dezelfde manier onder het bureau geschroefd. Ik heb al snel koude benen en handen dus hopelijk is dat hiermee verleden tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Flappie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:52:
Ik ben momenteel mijn schuur aan het opknappen. Er is een voorzet want geplaatst met isolatie en er komt een mooi plafond onder.

Om af en toe wat te kunnen klussen aan de werkbank wil ik er een infrarood paneel boven plaatsen. Het plafond is maar 210 cm hoog en er is verder geen verwarming. Nu hoeft het edht geen 21 graden te worden, maar wat warmte tijdens het klussen kan wel handig zijn.

Hoeveel watt paneel zou ik hier moeten nemen?
En stel dat ik recht onder dit paneel ga staan, is dat lage plafond dan geen probleem? Of moet ik het paneel juist iets van mij af plaatsen?
Aan de wand is trouwens geen optie.
Heb je hier uiteindelijk nou een antwoord op gevonden?

Ik worstel met hetzelfde. Ik heb een badkamer van (ongeveer) 3x3 met een hoogte van 2,35 meter en ik vraag me af of het paneel dan niet te dichtbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sahara
fredkroket schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:39:
[...]

Heb je hier uiteindelijk nou een antwoord op gevonden?

Ik worstel met hetzelfde. Ik heb een badkamer van (ongeveer) 3x3 met een hoogte van 2,35 meter en ik vraag me af of het paneel dan niet te dichtbij is.
Ik ga uiteindelijk de Sunjoy SR-9 nemen (dacht eerst over de SR-7), maar in een badkamer kan je maar beter de krachtigste hebben daar de badkamer en het paneel dan sneller opwarmt en de thermostaat uiteindelijk toch de temperatuur regelt en het paneel uit en aan doet. De badkamer hier is net geen 5 m2.

Op verschillende sites lees ik dat de maximale ophanghoogte van de Sunjoy 2.80 - 3.00 meter is, op een enkele Nederlandse site staat dat paneel op een vormvast plafond boven 2.30m te hangen is en op een Sunjoy reseller in Ierland (https://infraredheat.ie/product/sr7-sunjoy/) staat dat ie op 2.20 - 2.70 meter gehangen moet worden. Het plafond van de badkamer hier is 2.36 meter hoog, dus dat is hoog genoeg voor de Sunjoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
_ferry_ schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:47:
Dankzij @Microkid zijn ervaring ook een Sunjoy besteld.
Hoe ze er van buiten uit zien weten we wel, dus voor de verandering een plaatje kort na inschakelen :)
[Afbeelding]
Binnenkort hopelijk ophangen in de badkamer. Daar stoken we amper, maar met 2 buitenmuren kan het er in de winter flink fris zijn. Niet zo tof als je je staat aan te kleden of te douchen.
En welk paneel is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Sahara schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:38:
[...]
Het plafond van de badkamer hier is 2.36 meter hoog, dus dat is hoog genoeg voor de Sunjoy.
Ik heb hem op 2.41, dus moet moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Yucon schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:08:
Heeft iemand wel eens getest met zo'n paneel tegen de muur waar een bureau tegen staat? Het lijkt me wel lekker om zo warme benen te krijgen. Als je benen niet koud worden mag de rest van de ruimte ook wel wat koeler blijven zonder dat het vervelend aanvoelt.
Zeker, daar worden ze veel voor gebruikt. Ook door mij. Maar dan niet aan de muur maar onder het bureau zelf geplakt. Dat is iets effectiever. Minder afstand tot het paneel en de straling die er langs vliegt verwarmt de vloer (een heel klein beetje).
Werkt erg fijn.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NFSteef
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05-2022
Met veel plezier dit topic doorgelezen.

Onze woning is een oude woning, bouwjaar 1930, en helaas matig geïsoleerd. Na-isoleren is momenteel helaas geen optie. We zijn te naief geweest toen we het huis kochten (6jaar geleden) en hebben vertrouwd op wat ons destijds aan isolatie waarde was medegedeeld. Nu na-isoleren betekent helaas een immense kostenpost, om verschillende redenen waarmee ik jullie niet wil lastigvallen.

Hoe dan ook.. om ons energie-verbruik wat te normaliseren hebben we sinds enkele jaren 32 zonnepanelen, en verwarmen we de woning middels lucht/lucht Daikin warmtepompen.
En we hebben altijd nog de centrale verwarming (op gas) voor de extreem koude dagen om te verwarmen. Maar....we willen eigenlijk zo veel mogelijk eletrisch verwarmen en merken dat op 3 plekken in ons huis het soms onaangenaam koud is. En dat zijn de badkamer boven, het toilet beneden en de bank/zithoek. Hier komt de Daikin niet goed genoeg bij met zijn warme lucht.

Dus, voor elk van deze plekken zitten we te denken aan infrarood-verwarming.
Het toilet beneden is nu, terwijl het buiten 12 graden is, 18 graden. Oppervlak zal 1,5m2 zijn.
De badkamer is 19 graden. Oppervlak 6m2.
En bij de zithoek merken we de koude savonds vanuit de vloer en wand. Maar hier dient de oplossing zeker ook optisch mooi te zijn. (De discussies over hoe de binnenunits van de Daikins eruit zien, wil ik niet nogmaals voeren ;) )

Waar ik nu aan dacht als oplossing:
Toilet: Een spiegelpaneel
Badkamer: Een wandverwarmingpaneel/handdoekdroger.
Zithoek: Wandpaneel precies boven de zithoek of een donkere straalkachel.

Voor elk van deze opties heb ik Klarstein producten gezien. Mijn oog is hier op gevallen omdat ik gemakkelijk via een app kan besturen en programmeren. Heeft iemand hier ervaring mee? Het oogt redelijk betaalbaar, maar in jullie berichten, lijkt goedkoop meestal duurkoop.
Toilet: Spiegel
Badkamer: Paneel/handdoekdroger
Zithoek:
Paneel
Straler

Edit, ik lees heel slechte verhalen en reviews over klarstein....
Dat wordt weer zoeken naar een andere oplossing..

[ Voor 5% gewijzigd door NFSteef op 04-11-2021 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Volgens mij is vooral belangrijk dat je niet in luchttemperatuur denkt bij IR. Ons oude huis is de temp in de badkamer nu 13, slaap 12, woon 16,5. Nul isolatie overigens. En enkel glas. Dus alles lekker vochtig.

Ik ben ook aan het kijken voor IR want lokaal de mens of zitplaats verwarmen werkt gewoon goed dan. Zo hebben we een verwarmd dekentje en dat gaat geweldig om je bed of jezelf te verwarmen. Dat dekentje is 60 Watt en werkt effectiever dan een 2kw Space heater (elektrische blaaskachel) want die warme lucht is zo weg, dus moet je hem constant aan hebben. Dan is een IR-paneel veel effectiever lijkt mij.

Tot nu toe heb ik geen paneel gekocht, voornamelijk nog aan het oriënteren. Ik zou dan eentje boven de bank willen, misschien eentje bij kantoor en eentje boven bed wellicht.

IR zou ik dan ook alleen gebruiken voor warmte waar iemand is en niet om te proberen een loze ruimte zelf op te warmen. Een WC of badkamer zal dan alleen zin hebben als je preheat voordat iemand er is (misschien met home automation) zodat je niet achteraf pas warmte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
Je hebt gelijk. Het gaat niet per se om de temperatuur, maar om het gevoel. Zeker op de plekken die ik benoemde.

Daarom wil ik inderdaad het toilet en badkamer kunnen programmeren, zodat hier alleen "verwarmd" wordt als er mensen in deze ruimtes zijn. Bijv. toilet tussen 8 in de ochtend en 18 in de avond, en met een bewegingssensor als iemand er naar toe gaat, en de badkamer alleen tussen 6.30 in de ochtend en 8 in de ochtend en tussen 17 en 19 uur in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:23

QuattroNL

It is I.

NFSteef schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:39:
Daarom wil ik inderdaad het toilet en badkamer kunnen programmeren, zodat hier alleen "verwarmd" wordt als er mensen in deze ruimtes zijn. Bijv. toilet tussen 8 in de ochtend en 18 in de avond, en met een bewegingssensor als iemand er naar toe gaat, en de badkamer alleen tussen 6.30 in de ochtend en 8 in de ochtend en tussen 17 en 19 uur in de avond.
Ik wil denk ik een IR-paneel op het toilet laten schakelen met de verlichting.
Wel met ergens een schakelaar er tussen want 's zomers hoeft de kachel niet aan natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door QuattroNL op 04-11-2021 16:52 ]

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 11:10

Cis

Na bijna een jaar begint de achterplaat van mijn Eurom 400 Sani los te laten.
"Uiteraard" bij de handdoekrekken als eerste, want daar hangt af en toe een handdoek aan.

Klopt mijn inschatting dat dit niet de bedoeling is, en dat dit warmteverlies heeft als gevolg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYY_HQlabo56t3Xb3k0hjLSnRGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDEyXkJtvI5F40SQuSomh3dj.jpg?f=fotoalbum_large

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 21:00

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb dit topic zitten doornemen en ben al een stuk wijzer geworden, dank voor alle ervaringen :) Desondanks nog wat vragen.

We hebben een badkamer van ca 6,5 m2. Die is vier jaar geleden verbouwd en heb toen met mijn stomme kop elektrische vloerverwarming en een normale warmwater radiator laten monteren. Nu zijn we vier jaar verder, verwarmen we inmiddels de rest van de woning met L/L warmtepompen en profiteren we van zonnepanelen.

Gevolg: de verwarming op de badkamer slaat nooit meer aan, want de CV is nog maar zelden aan (alleen op hele koude dagen stoken we beneden de vloerverwarming licht bij, puur voor comfort). De CV wordt geregeld door een thermostaat in de woonkamer, namelijk. We verbruiken alleen nog wat gas voor warm water nu.

Enkel de vloerverwarming aan op de badkamer helpt wel, en werkt ook met een timer, maar is desondanks niet erg efficiënt voor een ruimte waar we in totaal niet lang verblijven natuurlijk. Met name mijn vrouw vindt het erg onaangenaam, vooral 's morgens.

Dus denken we eraan om de radiator daar te vervangen voor een elektrische variant, of IR variant, gewoon voor een warmteboost op de momenten dat je het nodig hebt. Even dat kille randje eraf halen. Het is ook eigenlijk de enige plek waar iets kan hangen (of aan het verlaagde plafond, misschien).

Ik begrijp met IR dat het puur stralingswarmte betreft. Het paneel zou (aan de muur gehangen) niet direct de ruimte in stralen, maar meer over het bad heen. Als we zo'n IR paneel 's morgens 30 minuten vooraf aanzetten, is dan de ruimte voelbaar minder kil, of doet dat helemaal niets tenzij je er recht voor gaat staan?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*

Voor het verkopen van spullen hebben we:
- https://tweakers.net/aanbod/
- Vraag & Aanbod overig

Of zet het op Marktplaats. Hier aanbieden is niet de bedoeling.

[ Voor 139% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2021 08:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Ik gebruik zal jaren in de winter een 150 watt warmtelamp van Philips (wit licht) op de wc. Oude porseleinen fitting en niet te strak aandraaien. Binnen twee seconden heb je warmte van boven.
Ideaal als in de winter de wc maar 14 graden is, de terugslagklep in de ventilator is niet helemaal lucht dicht .
We wilden het ook niet te behaaglijk maken, maar het is prima te doen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Cis schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:03:
Na bijna een jaar begint de achterplaat van mijn Eurom 400 Sani los te laten.
"Uiteraard" bij de handdoekrekken als eerste, want daar hangt af en toe een handdoek aan.

Klopt mijn inschatting dat dit niet de bedoeling is, en dat dit warmteverlies heeft als gevolg?
[Afbeelding]
Klinkt misschien heel stom maar dankzij deze post heb ik deze ook besteld voor de badkamer :D Hopelijk blijft hij meer dan een jaar heel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:00:
Enkel de vloerverwarming aan op de badkamer helpt wel, en werkt ook met een timer, maar is desondanks niet erg efficiënt voor een ruimte waar we in totaal niet lang verblijven natuurlijk. Met name mijn vrouw vindt het erg onaangenaam, vooral 's morgens.

Dus denken we eraan om de radiator daar te vervangen voor een elektrische variant, of IR variant, gewoon voor een warmteboost op de momenten dat je het nodig hebt. Even dat kille randje eraf halen. Het is ook eigenlijk de enige plek waar iets kan hangen (of aan het verlaagde plafond, misschien).
Wij hebben in onze badkamer elektrische vloerverwarming en een elektrische handdoekradiator. Die laatste gaat met een timer aan en weer uit en haalt inderdaad het kille randje eraf. De handdoeken drogen ook nog eens. Voor ons een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
Voor onder mijn buro zat ik eerst te kijken naar deze:
https://www.amazon.nl/dp/B07HKHDPN6
Maar mist voor mijn gevoel een timer, ik ken mezelf en vergeet geheid dat ding uit te doen.

nu zag ik deze op amazon, minder wattage maar ook goedkoper, wel erg goedkoop.
Kan dat wat zijn? (117watt, €46,10)
https://www.amazon.nl/gp/product/B09F3PR3NB/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:59

bonzz.netninja

Niente baffi

GoVegan schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:32:
Voor onder mijn buro zat ik eerst te kijken naar deze:
https://www.amazon.nl/dp/B07HKHDPN6
Maar mist voor mijn gevoel een timer, ik ken mezelf en vergeet geheid dat ding uit te doen.

nu zag ik deze op amazon, minder wattage maar ook goedkoper, wel erg goedkoop.
Kan dat wat zijn? (117watt, €46,10)
https://www.amazon.nl/gp/product/B09F3PR3NB
Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van dit soort mini IR paneeltjes bij je bureau, niemand?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik heb dat bovenste paneel er dus sinds kort onder. Ervaring is nog beperkt en de echte kou moet nog komen, maar het wordt snel warm en geeft goed lokaal comfort. Koude handen en benen waar ik snel last van heb zijn voorbij.
Schroef het paneel niet te dicht op de rand, maar ca 15-20 cm er vanaf, anders zit het veel te dicht op je bovenbenen.

Overigens is het m.i. geen IR, maar gewoon een verwarmingspaneeltje van 150W

[ Voor 10% gewijzigd door JPS op 10-11-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378762 schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:14:
[mbr]*knip*

Voor het verkopen van spullen hebben we:
- https://tweakers.net/aanbod/
- Vraag & Aanbod overig

Of zet het op Marktplaats. Hier aanbieden is niet de bedoeling.[/mbr]
Op Marktplaats raak ik ze niet kwijt vreemd genoeg en op Tweakers zie ik nergens een rubriek om aan te bieden :D

Mijn ervaring met infrarood is dat ik het niets vind. Het is gericht verwarmen en niet een hele ruimte. De ruimte komt erna een stukje omdat de panelen zelf ook heet worden. Dat wist ik van te voren. Convectie werkt dan veel beter en ook de hele ruimte warm in een korte tijd. Impulsief heb ik dus twee dure infrarood apparaten gekocht en binnen een maand doe ik ze weer weg _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 378762 op 10-11-2021 12:16 ]

• NFSteef
Het is een prijzige test-case geweest dan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

NFSteef schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:53:
Het is een prijzige test-case geweest dan!
Inderdaad. Impulsief. Dan ook nog de dure versies nemen 8)7
Infraroodpanelen is meer voor mensen die echt gericht willen verwarmen binnen een afstand van 3,5 meter. Anders heb je niets aan infrarood. Het schijnt wel weer beter te zijn tegen schimmels. Maar als je dan heel je huis wilt beetpakken waar ook radiatoren hangen dan heb je heel veel wattages nodig. 25 vierkante meter verwarmen met infrarood is 2500 watt voor nodig heeft een specialist mij verteld. Nu heb ik een elektrische CV ketel besteld van 4000 watt op 230 volt afgezekerd met 20 Ampère in de groepenkast. Morgen kan ik de ketel halen. Dan pak je wel heel je huis mee op de bestaande radiatoren. Plug en Play. Geen CO2 uitstoot en geen pijp naar buiten. Ik vertel maar niet teveel anders verkoop ik mijn infraroodpanelen helemaal niet meer :X

• matty___
Sahara schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:38:
[...]

Ik ga uiteindelijk de Sunjoy SR-9 nemen (dacht eerst over de SR-7), maar in een badkamer kan je maar beter de krachtigste hebben daar de badkamer en het paneel dan sneller opwarmt en de thermostaat uiteindelijk toch de temperatuur regelt en het paneel uit en aan doet. De badkamer hier is net geen 5 m2.

Op verschillende sites lees ik dat de maximale ophanghoogte van de Sunjoy 2.80 - 3.00 meter is, op een enkele Nederlandse site staat dat paneel op een vormvast plafond boven 2.30m te hangen is en op een Sunjoy reseller in Ierland (https://infraredheat.ie/product/sr7-sunjoy/) staat dat ie op 2.20 - 2.70 meter gehangen moet worden. Het plafond van de badkamer hier is 2.36 meter hoog, dus dat is hoog genoeg voor de Sunjoy.
Hoorde net van een reseller dat hij van 30W per m^3 uitgaat.
heb ook een badkamer van 5m2 dus dacht eigenlijk aan de SR-5 voldoende te hebben

[ Voor 5% gewijzigd door matty___ op 11-11-2021 15:19 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

bonzz.netninja schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:52:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van dit soort mini IR paneeltjes bij je bureau, niemand?
Jawel. Ik heb de bovenste van die 2 nu een aantal jaar in gebruik onder mijn bureau. Heb ik ook al een aantal keer over gepost op GOT, ik dacht in dit topic.

Bevalt prima. haalt net het koude randje er vanaf. Warmte neemt wel snel af met afstand dus zou hem wel echt direct onder tafelblad plaatsen zodat hij dicht bij je bovenbenen hangt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Anoniem: 378762 Met welke cv-temperaturen stookte je vroeger en hoeveel gas (voor cv) moet de elektrische cv-ketel ongeveer vervangen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:37
@Anoniem: 378762 een elektrische Cv-ketel? Heb je geld over ofzo? die stoken gewoon 1 op 1 elektra, dus tenzij je echt maar paar honderd m3 gas per jaar gebruikt gaat dat snel een duur geintje worden ben ik bang...

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Klopt wat je zegt,maar mijn zwager heeft er ook 1.
Dik tevreden.
Hij heeft zich van het warmte net af laten sluiten,vast recht koste hem elke maand 80e oid,ook zonder
het te gebruiken.In koude priodes moest er ook warmte gebruik afgerekend worden,en dat is poepieduur.
Nu betaalt hij per maand iets van 40e meer voor stroom,was voor hem een ideale oplossing.
In de wijk waar hij woont ligt geen gas,dus daar kon hij niks mee.
Daar komt nog bij dat er steeds meer fabrikanten ( bekende merken dus ) ook elektrische ketels aanbieden.

Een warmtepomp vreet ook stroom lees ik hier en daar.

Ieder zijn ding dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fr33z schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:35:
@Anoniem: 378762 een elektrische Cv-ketel? Heb je geld over ofzo? die stoken gewoon 1 op 1 elektra, dus tenzij je echt maar paar honderd m3 gas per jaar gebruikt gaat dat snel een duur geintje worden ben ik bang...
Twee vragen zag ik voorbij komen. Pak even deze. Het is de grootste onzin dat een elektrische cv ketel meer kost vanwege 1 op 1. Infrarood is ook 1 op 1. Alleen al 2500 watt nodig om mijn huiskamer van 25 vierkante meter te verwarmen. Dan ben ik rond de 10.000 watt kwijt in heel mijn huis als ik wil verwarmen.

Vandaag kan ik de elektrische cv ketel ophalen van 4000 watt. Je moet natuurlijk geen overkill nemen.4000 watt is genoeg voor 50 vierkante meter verwarmen op je bestaande radiatoren in huis. Huiskamer is 25, slaapkamer 12 en andere slaapkamer ook 12. Met infrarood zou ik dan 5000 watt nodig hebben en dan verwarm je alleen gericht. Niet de hele ruimte dus alsnog schimmel langs je raamkozijnen enzo.

Ik verbruik gemiddeld 1064 m3 gas per jaar. Dat is nu 0 geworden. Ik betaal standaard 200 euro per maand en kreeg dit jaar 800 euro terug. Nu helemaal van het gas af en dagelijks kan ik mijn verbruik zien. Ik ga dit makkelijk redden maar ik zal jullie up to date houden na een maand gebruik van de elektrische cv ketel.

Verwarming staat overdag trouwens nooit aan. Alleen vanaf etenstijd tot slapen gaan in de wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahara
Anoniem: 378762 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:34:
[...]

Twee vragen zag ik voorbij komen. Pak even deze. Het is de grootste onzin dat een elektrische cv ketel meer kost vanwege 1 op 1. Infrarood is ook 1 op 1. Alleen al 2500 watt nodig om mijn huiskamer van 25 vierkante meter te verwarmen. Dan ben ik rond de 10.000 watt kwijt in heel mijn huis als ik wil verwarmen.

Vandaag kan ik de elektrische cv ketel ophalen van 4000 watt. Je moet natuurlijk geen overkill nemen.4000 watt is genoeg voor 50 vierkante meter verwarmen op je bestaande radiatoren in huis. Huiskamer is 25, slaapkamer 12 en andere slaapkamer ook 12. Met infrarood zou ik dan 5000 watt nodig hebben en dan verwarm je alleen gericht. Niet de hele ruimte dus alsnog schimmel langs je raamkozijnen enzo.

Ik verbruik gemiddeld 1064 m3 gas per jaar. Dat is nu 0 geworden. Ik betaal standaard 200 euro per maand en kreeg dit jaar 800 euro terug. Nu helemaal van het gas af en dagelijks kan ik mijn verbruik zien. Ik ga dit makkelijk redden maar ik zal jullie up to date houden na een maand gebruik van de elektrische cv ketel.

Verwarming staat overdag trouwens nooit aan. Alleen vanaf etenstijd tot slapen gaan in de wintermaanden.
toon volledige bericht
Ik weet niet of het bovenstaande i.c.m. zonnepanelen is, maar ik denk dat het raadzaam is als je kan zonnepanelen te nemen met als het kan een enorme excess overcapaciteit aan wattpieks. Zodat ook wanneer het salderen ophoudt, je zelfs met die jaarlijkse 9% reductie aardig wat jaartjes genoeg aan teruglevering overhebt om je elektrische cv ketel mee te voeden, ongeacht of die elektrische cv ketel je veel of weinig aan elektra kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hemaworstje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:29:
Daar komt nog bij dat er steeds meer fabrikanten ( bekende merken dus ) ook elektrische ketels aanbieden.
Ja dat vind ik schandalig. Mensen trappen daar in omdat een CV-ketel vertrouwd aanvoelt. En vervolgens zit je met megahoge verbruikskosten.
Een warmtepomp vreet ook stroom lees ik hier en daar.
Ongeveer 20-30% van het verbruik van een elektrische CV-ketel. Dus dat scheelt enorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

toon volledige bericht
Als je slechts 4000W nodig hebt om je huis te verwarmen waarom heb je dan niet gekozen voor een warmtepomp? Een monoblock van 5kW bijv die slechts 1/4 van het verbruik heeft met dezelfde output of hoger.
I.c.m de subsidie niet eens duurder ook vermoed ik.

4000W cop 1 verwarmen gaat wel een rekeningetje opleveren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:06
de Peer schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:06:
[...]

Ja dat vind ik schandalig. Mensen trappen daar in omdat een CV-ketel vertrouwd aanvoelt. En vervolgens zit je met megahoge verbruikskosten.
Hetzelfde sentiment als waar de fossiele waterstof-lobby dankbaar gebruik van maakt.
"Makkelijk, geen CO2 uitstoot en alles werkt zoals u gewend bent".

Maar intussen zijn het methoden die vele malen meer energie verbruiken dan de meest duurzame keuze.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-05 22:14
Ik heb de indruk dat er een boel verwarring is over stralingswarmte en warmte overdracht via een luchtstroom.

Even twee uitersten:
Een goede use case die past bij infraroodverwarming is dat je alleen daar verwarmd waar je bent. Als je in de straling zit wordt je heerlijk verwarmd, zelfs bij een luchttemperatuur van bv 10 graden. Of zelfs bij -5 graden, denk aan de wintersport, in de zon uit de wind. Dat is 100% IR stralingswarmte van de zon.
Thuis kan zodra je opstaat het paneel uit. Super efficient dus, vooral als je er korter bent.
Met kleine kinderen die door een groot huis aan het banjeren zijn, zou ik er niet voor kiezen.
Voor mensen die veel in een stoel zitten te lezen of tv te kijken kan het ideaal zij: thermostaat omlaag, IR paneel aan. Daarbij van stilzetten koel je extra af. Als naar bed gaat kan het paneel weer uit.

Een heel slechte use case is met de infraroodverwarming je hele huis willen opwarmen tot 20 graden luchttemperatuur.

Mikrokid had het over 'IR verwarmt door massa op te warmen'. Natuurlijk wordt een massa warm onder infrarood energie. Essentieel voor een goede use case is dat alleen jouw lichaam opgewarmd wordt.
De truuk en het voordeel is, luchttemperatuur laag, gevoelstemperatuur hoog.

Mijn use case:
Ik woon in een ruim huis, maar ben vaak alleen thuis. Overdag ben ik in mijn werkkamer, om 12u en 18u ben voor 60 min in de keuken. 's avonds kijk ik 2 u televisie en lees ik 2u.
Met 3 panelen kan ik mijn comfort precies regelen en de luchttemperatuur hou ik via de vloerverwarming op 17-18 graden.
Het verwarmingssysteem van mijn huis (2017) is ontworpen om de gehele massa op temperatuur brengen, via de vvw door het hele huis, en op een constante temperatuur te houden. Dat is voor een druk gezin prima, voor mij dus niet.

Eerlijk gezegd is het een theoretische use case, want ik heb (nog) geen IR panelen, daarom lees ik hier mee. Ik gebruik minder dan 500 m3 gas waardoor ik niet zo'n noodzaak voel te gaan investeren. Mijn grote voordeel is dat mijn woon- werkkamer op het zuiden liggen. Zodra de zon schijnt stijgt de kamer temperatuur 1-2 graden. Rond 18u gaat de vvw aan voor ongeveer een uur om de vloer op 20 graden te brengen (ca 1-2 m3) gas. Door de goede isolatie is meer niet nodig. Op donkere dagen stijgt het gasverbruik wat en als mijn dochters er zijn nog veel meer :)
[...]

toon volledige bericht

[ Voor 9% gewijzigd door Nomind op 12-11-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even snel mijn ervaring met de elektrische cv ketel na 1 dag. Ik heb de 4Kw versie genomen maar de opwarmtijd is wel lang. Op gas zijn de radiatoren zo warm. Elektrische tijd duurt aardig lang maar als eenmaal het water op temperatuur is dan gaat het weer zeer snel. 4Kw is te licht eigenlijk maar we redden het ermee. Misschien ook nog een warmtepompboiler erop knallen zodat het gelijk 55 graden is. Veel zuiniger als hulpmiddel om op te starten. De huidige warmtepompboiler is alleen voor het tapwater. Perfect trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D9zXT-5ncKtt41mUzxXIIKuTEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24pLTaJLd1PrZ5UWugTXmND7.jpg?f=fotoalbum_large

Infrarood gebruik ik nu in de slaapkamer. Gericht op bed verwarmen is wel lekker met slapen gaan.

Voor de elektrische cv ketel heb ik wel een aparte 20 Ampère groep genomen. Ik had een ouderwetse groepenkast en gisteren is deze dus compleet vernieuwd. Was geen pretje een 3 x 4 mm2 kwadraat kabel naar zolder trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVnM6j0mcNu5yWrO4slLMbCI1wE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJmTsK949CZq4DwNbkbqc2I2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:24
Anoniem: 378762 schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:48:
Nog even snel mijn ervaring met de elektrische cv ketel na 1 dag. Ik heb de 4Kw versie genomen maar de opwarmtijd is wel lang. Op gas zijn de radiatoren zo warm. Elektrische tijd duurt aardig lang maar als eenmaal het water op temperatuur is dan gaat het weer zeer snel. 4Kw is te licht eigenlijk maar we redden het ermee. Misschien ook nog een warmtepompboiler erop knallen zodat het gelijk 55 graden is. Veel zuiniger als hulpmiddel om op te starten. De huidige warmtepompboiler is alleen voor het tapwater. Perfect trouwens.

[Afbeelding]

Infrarood gebruik ik nu in de slaapkamer. Gericht op bed verwarmen is wel lekker met slapen gaan.

Voor de elektrische cv ketel heb ik wel een aparte 20 Ampère groep genomen. Ik had een ouderwetse groepenkast en gisteren is deze dus compleet vernieuwd. Was geen pretje een 3 x 4 mm2 kwadraat kabel naar zolder trekken.

[Afbeelding]
En kan zo'n ding ook terugmoduleren of trekt het constant 4 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vinom schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:11:
[...]

En kan zo'n ding ook terugmoduleren of trekt het constant 4 kW?
Op de Toon zie ik hem wel switchen. Ik snap het nog niet helemaal maar ik zie wel schommelingen. Vanuit de fabriek staat het continue op verwarmen maar via het bedieningspaneel moet je deze dus zetten op kamerthermostaat. Ook kun je het aantal verwarmingselementen kiezen dus dan denk ik half vermogen. Maar zoals ik al zei. Het duurt best wel lang eer dat het water op temperatuur is. Vol vermogen heb je wel nodig met de 4Kw versie. De radiatoren worden niet heet zoals met gas ondanks dat wel de temperatuur wordt bereikt in je huis. Alleen een stuk langzamer. Daarom wil ik er wel een warmtepompboiler op hebben omdat het water alvast verwarmen naar 55 graden 70% goedkoper is dan verwarmen met de elektrische cv ketel. Morgen maar even bellen naar zo een bedrijf.

Het opstarten kost dus zeer veel energie met een elektrische cv ketel. Als ik de ouderwetse ventilatorkachel van 1500 watt(stand 1) in de huiskamer aanzet is het binnen 5 minuten al 21 graden. Met de elektrische cv ketel heb ik daar minimaal een uur voor nodig.
Onderstaande heb ik nog in de huiskamer staan. Ik moet bekennen dat deze veel beter en sneller werkt dan infraroodpanelen en een elektrische cv ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNC-rno1JPcJ4L0vUB70IGcww6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJUzLGCmbQNDzQQT7VNWM57s.jpg?f=fotoalbum_large

Als de warmtepompboiler als ondersteuning op de elektrische cv ketel kan dan ga ik dat volgend jaar uitvoeren. Geen zonnepanelen nodig. Want met tapwater ben ik letterlijk al 70% goedkoper uit. Dan komt er een tweede te staan van Auer Edel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Anoniem: 378762 schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:27:
[...]

Daarom wil ik er wel een warmtepompboiler op hebben omdat het water alvast verwarmen naar 55 graden 70% goedkoper is dan verwarmen met de elektrische cv ketel. Morgen maar even bellen naar zo een bedrijf.
Het is misschien lullig om te zeggen, maar het beste verkoop je daarna die elektrische CV-ketel direct en ga je verder met de warmtepompboiler. Het gaat je anders erg veel geld kosten qua verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Anoniem: 378762 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:10:
[...]

Op Marktplaats raak ik ze niet kwijt vreemd genoeg en op Tweakers zie ik nergens een rubriek om aan te bieden :D

Mijn ervaring met infrarood is dat ik het niets vind. Het is gericht verwarmen en niet een hele ruimte. De ruimte komt erna een stukje omdat de panelen zelf ook heet worden. Dat wist ik van te voren. Convectie werkt dan veel beter en ook de hele ruimte warm in een korte tijd. Impulsief heb ik dus twee dure infrarood apparaten gekocht en binnen een maand doe ik ze weer weg _/-\o_
IR panelen werken goed op plekken waar je lange tijd stil zit zoals achter de computer om even iets bij te verwarmen, ik heb zelf een 150w paneeltje onder het bureau geplakt en dat werkt wel goed, paneetlje verbruikt 50 watt(dimmer).

Echter waar je ook al achter bent gekomen zijn ze niet bedoelt als hoofdverwarming, ik zelf kan er slecht tegen als ze te hard stralen alsof je een zonverbranding hebt en alles om je heen blijft koud aanvoelen.

Zelf ben ik mijn IR paneeltje(had er ook 1 in de badkamer waar de proef mislukt is) wel kwijt gekomen op marktplaats maar dat duurt erg lang en je moet het er iederkeer weer op zetten.

O btw een electrische CV ketel kost je bakken geld, indien niet dan verwarm je ook maar zeer weinig.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2021 19:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Anoniem: 378762 schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:27:
[...]

Onderstaande heb ik nog in de huiskamer staan. Ik moet bekennen dat deze veel beter en sneller werkt dan infraroodpanelen en een elektrische cv ketel.

[Afbeelding]
Dat is luchtverwarming wat jij toepast met die convectorkachel echter ondanks je woonkamer op "temperatuur" is zal die het niet zijn want je massa/meubels en alles om je heen zijn nog steeds koud, massa laat zich niet zo snel opwarmen bij convectiewarmte.

Binnen 5 minuten al 21 graden met 1500 watt convectorkachel kan niet, dan moet het wel een erg klein hokje zijn (slaapkamer).

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik zie door de bomen het bos niet. En dan bedoel ik de verschillende merken met enorm verschillende prijzen. Je zou eigenlijk iemand moeten hebben die weet hoe een goed IR-paneel moet voelen om een dozijn merken te testen, zodat we een te vertrouwen onderscheid kunnen maken tussen A-klasse toppanelen, B-klasse panelen die het ook wel goed doen, of C-klasse troep die lauw blijft, geen IR geeft en/of bovengemiddeld vaak in brand vliegen.

Zo zijn die AUROM Sunplex panelen wel erg verleidelijk geprijsd. Maar volgens mij is het een ripoff van (de naamsbekendheid van) EUROM?

Ik weet niet of AUROM nu best okay B-kwaliteit is, of eigenlijk gewoon troep.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_evil08 schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:55:
[...]

Dat is luchtverwarming wat jij toepast met die convectorkachel echter ondanks je woonkamer op "temperatuur" is zal die het niet zijn want je massa/meubels en alles om je heen zijn nog steeds koud, massa laat zich niet zo snel opwarmen bij convectiewarmte.

Binnen 5 minuten al 21 graden met 1500 watt convectorkachel kan niet, dan moet het wel een erg klein hokje zijn (slaapkamer).
Het is echt zo. 25 vierkante meter huiskamer met een open keuken van 7 vierkante meter. Waarom zou ik liegen erom? Van 17,5 graad naar 21 graden in 5 minuten.

1 infraroodpaneel is gisteren gelukkig verkocht. De Thermo Up.

Elektrische cv ketel 4kW werkt nu ook perfect als ik wat radiatoren dichtdraai in de gang en 2 slaapkamers boven. Het is dus te weinig vermogen voor een hele eengezinswoning. Dan heb je toch 8 tot 10kW nodig. Maar dan slurpt wel je stroomverbruik omhoog. Dus oplossing is een warmtepompboiler erbij. Vandaag informeren. Alle radiatoren verwarmen in huis kan de 4kW net niet aan. Heeft een duwtje in de rug nodig. Maar een paar radiatoren uitzetten werkt perfect. Zaterdag was de testdag en heeft ook overdag aangestaan. Verbruik was 6 euro op een hele zaterdag met wasmachine en alles aan. Dus ook het huis verwarmen. Dat is dus heel goedkoop want zomers gebruik je de cv niet en ik ben van het gas af. Met andere woorden ben ik niet duurder uit dan als ik op gas zou stoken.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 378762 op 15-11-2021 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Sando schreef op maandag 15 november 2021 @ 01:47:
Zo zijn die AUROM Sunplex panelen wel erg verleidelijk geprijsd. Maar volgens mij is het een ripoff van (de naamsbekendheid van) EUROM?

Vraag je gewoon eens af waarom AUROM een 900W paneel kan leveren voor 139 euro, terwijl een A-merk als Sunjoy voor een 950W paneel 595 euro vraagt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Anoniem: 378762 schreef op maandag 15 november 2021 @ 06:36:
[...]
Verbruik was 6 euro op een hele zaterdag met wasmachine en alles aan. Dus ook het huis verwarmen. Dat is dus heel goedkoop want zomers gebruik je de cv niet en ik ben van het gas af. Met andere woorden ben ik niet duurder uit dan als ik op gas zou stoken.
Je wasmachine doet maximaal 15 eurocent waarschijnlijk. En de rest van het huishouden ook niet heel veel. Ik vind 6 euro per dag echt niet weinig hoor, en dan is het nog niet eens echt koud.
Van het gas af en dan je huis elektrisch (COP = 1) gaan verwarmen vind ik niet echt een vooruitgang eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

de Peer schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:28:
[...]

Je wasmachine doet maximaal 15 eurocent waarschijnlijk. En de rest van het huishouden ook niet heel veel. Ik vind 6 euro per dag echt niet weinig hoor, en dan is het nog niet eens echt koud.
Van het gas af en dan je huis elektrisch (COP = 1) gaan verwarmen vind ik niet echt een vooruitgang eerlijk gezegd.
Ik heb geïnformeerd. Niet veel hebben het er maar het is mogelijk om een Auer Edel Air 200L Warmtepompboiler voor de elektrische cv ketel te zetten. Dat scheelt je enorm aan opwarmtijd en dus ook stroomverbruik. Op moment dat de pomp van de cv aanslaat wordt er gelijk de voorverwarmde 200 liter water gepakt uit de tank. Scheelt je letterlijk een uur stoken. We wijken af van infrarood merk ik waar deze topic over gaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:00
Anoniem: 378762 schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:09:
[...]

Ik heb geïnformeerd. Niet veel hebben het er maar het is mogelijk om een Auer Edel Air 200L Warmtepompboiler voor de elektrische cv ketel te zetten. Dat scheelt je enorm aan opwarmtijd en dus ook stroomverbruik. Op moment dat de pomp van de cv aanslaat wordt er gelijk de voorverwarmde 200 liter water gepakt uit de tank. Scheelt je letterlijk een uur stoken. We wijken af van infrarood merk ik waar deze topic over gaat :D
Inderdaad, hier kunnen ze je beter helpen (aangenomen dat je open staat voor advies :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:13
bonzz.netninja schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:52:
[...]

Sinds september vorig jaar bezit ik de Bureauverwarming LAVA® Desk elektrisch 120W. Onder mijn bureau geschroefd en ik kan alleen maar zeggen dat ik er veel schik van heb.

Ik heb er EURO 180 voor betaald en hij is het geld dubbel en dwars waard. Ik zit op een zolder van een woning uit 1989, die is dus aardig geïsoleerd echter met een radiator helemaal aan de andere kant van waar ik zit.

De IR warmte voelt zoals al eerder hier aangegeven prettig aan. Het lijkt op de warmte van de zon, erg aangenaam.

Edit: ik zie dat de 2.0 versie nu EURO 60 duurder is. Het wattage is daarbij ook terug gebracht naar 80W.

[ Voor 6% gewijzigd door peacelord op 15-11-2021 13:07 ]

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
[...]

Het is echt zo. 25 vierkante meter huiskamer met een open keuken van 7 vierkante meter. Waarom zou ik liegen erom? Van 17,5 graad naar 21 graden in 5 minuten.

1 infraroodpaneel is gisteren gelukkig verkocht. De Thermo Up.

Elektrische cv ketel 4kW werkt nu ook perfect als ik wat radiatoren dichtdraai in de gang en 2 slaapkamers boven. Het is dus te weinig vermogen voor een hele eengezinswoning. Dan heb je toch 8 tot 10kW nodig. Maar dan slurpt wel je stroomverbruik omhoog. Dus oplossing is een warmtepompboiler erbij. Vandaag informeren. Alle radiatoren verwarmen in huis kan de 4kW net niet aan. Heeft een duwtje in de rug nodig. Maar een paar radiatoren uitzetten werkt perfect. Zaterdag was de testdag en heeft ook overdag aangestaan. Verbruik was 6 euro op een hele zaterdag met wasmachine en alles aan. Dus ook het huis verwarmen. Dat is dus heel goedkoop want zomers gebruik je de cv niet en ik ben van het gas af. Met andere woorden ben ik niet duurder uit dan als ik op gas zou stoken.
Onthoud het is nog niet koud geweest dit jaar, mijn lucht/lucht warmtepomp draait ook nog op zijn minimaal vermogen met een verbruik van 180-200 watt.

Zaterdag heb ik 4,2kwh gebruikt over 24h verwarmen.

Warmtepomp 4,2kwh = € 0,92 (heb slechtste geval aangehouden dus COP 4,5)
Electrische ketel 18,9kwh = € 4,15 (0,22cent per kw prijs).
Gas= 2,3m3 = € 1,84 (0,80 cent gas).

Je kan 830kwh per jaar "opbranden" aan stroom bij opzeggen van gas(vastrecht), echter dit heb ik op mijn stroomtatief/gas uitgerekend, stroomkosten zijn inmiddels ook verdubbeld.

Als je uitzonderlijk weinig verwarmt kan een electrische ketel uit, echter als je zeer zuinig stookt gebruik je 800m3 gas per jaar dat is 6.400kwh aan stroom, deed je dit met een warmtepomp dan was het 1.280 kwh aan stroom per jaar.

Deze woonkamer/keuken is 30m2 en wel ongeveer vergelijkbaar met die van jouw.

Ik heb hier een electrische handdoekradiator in de badkamer die ik ook gebruik als ruimte verwarming daar en zodra die aan gaat met de tijdklok stijgt mijn meter op.

Electrische verwarming (geen warmtepomp) blijft voorlopig onrendabel ondanks de hoge gasprijs.
Alleen IR panelen kun je wel mee besparen doordat er maar een klein stukje verwarmd wordt.

@peacelord IR voelt prettig aan mits je niet te ver gaat met temperatuurverschillen, bij mij voelde het aan als een zonverbranding.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Als je electrisch wil verwarmen zou ik eerder voor electrische vloerverwarming kiezen want je voeten zijn het eerste wat koud worden, dit kan ook doormiddel van IR verwarming.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2021 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:25
Ik zie door de bomen het bos niet. En dan bedoel ik de verschillende merken met enorm verschillende prijzen. Je zou eigenlijk iemand moeten hebben die weet hoe een goed IR-paneel moet voelen om een dozijn merken te testen, zodat we een te vertrouwen onderscheid kunnen maken tussen A-klasse toppanelen, B-klasse panelen die het ook wel goed doen, of C-klasse troep die lauw blijft, geen IR geeft en/of bovengemiddeld vaak in brand vliegen.

Nou dat dus. Je ziet van alles voorbij komen en natuurlijk snap ik dat een paneel van 60 euro het niet gaat worden en waarschijnlijk troep is.
Maar ja Eurom is dat dat wat? Kom ook Fenix tegen is dat wat? Bij de praxis het huismerk.Ik kan in ieder geval nergens helder krijgen wat een redelijk product is. Het is voor mij op zolder als bijverwarming met het thuis werken. Daarbij schijnt het te kunnen helpen met personen met fybromyalgie (niet voor mezelf).
Maar goed waar doe je verstandig aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
peacelord schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:03:
[...]

Sinds september vorig jaar bezit ik de Bureauverwarming LAVA® Desk elektrisch 120W. Onder mijn bureau geschroefd en ik kan alleen maar zeggen dat ik er veel schik van heb.

Ik heb er EURO 180 voor betaald en hij is het geld dubbel en dwars waard. Ik zit op een zolder van een woning uit 1989, die is dus aardig geïsoleerd echter met een radiator helemaal aan de andere kant van waar ik zit.

De IR warmte voelt zoals al eerder hier aangegeven prettig aan. Het lijkt op de warmte van de zon, erg aangenaam.

Edit: ik zie dat de 2.0 versie nu EURO 60 duurder is. Het wattage is daarbij ook terug gebracht naar 80W.
Best prijzig de Lava Desk 2.0 Ik kom hem hier tegen voor €237,- (https://www.gereedschapce...ator-elektrisch-120w.html)
Terwijl deze ook goed lijkt te presteren en stukken goedkoper is (€89,-):
https://www.bol.com/nl/nl...DBZIEA.1_4.8.ProductTitle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Voor bureauverwarming doen deze panelen het wel goed en je bureau zelf (tafelblad) wordt ook mee opgewarmd als het vermogen aardig hoog staat.

https://www.bol.com/nl/nl...-lCGA.2_9.12.ProductTitle

Ik heb er 1 op stand 40 watt aan staan, bij 100-150 watt verbrand je benen, ze zijn wel krachtig).

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
mr_evil08 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:23:
Voor bureauverwarming doen deze panelen het wel goed en je bureau zelf (tafelblad) wordt ook mee opgewarmd als het vermogen aardig hoog staat.

https://www.bol.com/nl/nl...-lCGA.2_9.12.ProductTitle

Ik heb er 1 op stand 40 watt aan staan, bij 100-150 watt verbrand je benen, ze zijn wel krachtig).
Ik vind het wel een nadeeltje dat je ze moet plakken. Ik heb een L vorm bureau en tijdens het werk zit ik ergens anders aan het bureau dan tijdens het gamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vinom schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:53:
[...]

Ik vind het wel een nadeeltje dat je ze moet plakken. Ik heb een L vorm bureau en tijdens het werk zit ik ergens anders aan het bureau dan tijdens het gamen.
Hang je hem toch in een U profiel? Dan kan je het paneel schuiven naar de plek waar je zit.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/492/684/24/DV_8_0736889_02_4c_DE_20180317011656.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
N.a.v. een tip hier (ben vergeten wie, dank als je dit leest!) heb ik een broedlamp met 150W peer op onze koude WC opgehangen; mijn vrouw is er enthousiast over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 14:15
Brent schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:11:
N.a.v. een tip hier (ben vergeten wie, dank als je dit leest!) heb ik een broedlamp met 150W peer op onze koude WC opgehangen; mijn vrouw is er enthousiast over :)
Die oude gloeilampen waren zo gek nog niet :9 (alleen buiten het stookseizoen even wisselen). Hoe doe jij dat? wissel je de broedlamp buiten de winter?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Microkid schreef op maandag 15 november 2021 @ 06:53:
[...]

Vraag je gewoon eens af waarom AUROM een 900W paneel kan leveren voor 139 euro, terwijl een A-merk als Sunjoy voor een 950W paneel 595 euro vraagt....
Dat doe ik dus in de reactie waar je op reageert, en ik zet daar de nuance waar ik aan denk bij.

Misschien was het niet helemaal duidelijk, dus vergelijk het eens met broeken: Ik heb een broek van Levi's van €150 en een paar broeken van V&D van €39 en ze gaan allemaal al jaren mee. De broek van Primark van €19 was echter na een jaar al stuk.

Dat zegt mij dat er dus een verschil tussen kwaliteit en troep zit, maar dat A-merken met gemak een enorme marge rekenen die niet per se een enorm verschil in kwaliteit betekenen.

Daarbij houd ik rekening met het volgende:
Microkid schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:37:
- echte infrarood vereist een hoge temperatuur, >100-110 graden. Te lage oppervlaktetemperatuur van de panelen (lager dan 90° C) maakt van het paneel een gewoon elektrisch verwarmingselement. Er is geen sprake van infrarode straling.
De AUROM beschrijving geeft het volgende aan:
Oppervlaktetemperatuur: 95° - 105°C
Het is dus vrij letterlijk erop of eronder. Als het er op is, dan is het misschien een interessant B-merk. En zoals @HugoStiglitz ook zegt: Je kan je hetzelfde afvragen bij een dozijn merken tegenwoordig.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:06
[...] Verbruik was 6 euro op een hele zaterdag met wasmachine en alles aan. Dus ook het huis verwarmen. Dat is dus heel goedkoop want zomers gebruik je de cv niet en ik ben van het gas af. Met andere woorden ben ik niet duurder uit dan als ik op gas zou stoken.
Met de warmtepomp zaten wij afgelopen zaterdag op minder dan 2 euro. Beneden 21 graden, boven 20 graden. En ook nog 2 wasjes gedaan.
Dat verbruik is inclusief koken, warm water en huishoudelijk gebruik.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Ts wil graag weten wat de ervaringen van IR verwarming zijn.

> Badkamer IR paneel in plafond gehad> Waardeloos alles om je heen is koud en bij minste zuchtje wind voelt het dan extra koud aan(vergelijk met winter als je achter een stenen muur staat in de felle zon en dan opeens in de volle Oosterwind staat).
> Onder bureau IR paneel> werkt prima.

Als hoofdverwarming zijn IR panelen aan het plafond waardeloos want alles in de "schaduw" blijft koud ofwel onder de tafel bijvoorbeeld, als bijverwarming prima om even 1 tot 2c te overbruggen, hoger verschil dan voelt het snel onprettig aan en voelt als een huidverbranding of elk zuchtje koude wind ga je voelen.

Zijn IR panelen zuinig? ja kan als je ze enkel gebruikt als klein stukje verwarmen waar je zit.

In de woonkamer/keuken zou ik nooit met IR panelen aan het dak beginnen, IR vloerverwarming daarentegen werkt dan wel weer goed alleen prijzig in verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ivow85 schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:25:
[...]

Met de warmtepomp zaten wij afgelopen zaterdag op minder dan 2 euro. Beneden 21 graden, boven 20 graden. En ook nog 2 wasjes gedaan.
Dat verbruik is inclusief koken, warm water en huishoudelijk gebruik.
Gisteren 3,75 euro. Zondag 4,29 euro. Dus een extra warmtepompboiler voor de cv dan nog zuiniger. Helaas geen subsidie als je een tweede aanschaft. De Edel air blijft het zuinigste merk ik met zoeken op Google. Gemiddeld verbruikt de Edel ongeveer 250W aan elektriciteit. De rest zit allemaal zwaar erboven. Vandaar de hogere prijzen denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
mr_evil08 schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:38:
Ts wil graag weten wat de ervaringen van IR verwarming zijn.

> Badkamer IR paneel in plafond gehad> Waardeloos alles om je heen is koud en bij minste zuchtje wind voelt het dan extra koud aan(vergelijk met winter als je achter een stenen muur staat in de felle zon en dan opeens in de volle Oosterwind staat).
> Onder bureau IR paneel> werkt prima.

Als hoofdverwarming zijn IR panelen aan het plafond waardeloos want alles in de "schaduw" blijft koud ofwel onder de tafel bijvoorbeeld, als bijverwarming prima om even 1 tot 2c te overbruggen, hoger verschil dan voelt het snel onprettig aan en voelt als een huidverbranding of elk zuchtje koude wind ga je voelen.

Zijn IR panelen zuinig? ja kan als je ze enkel gebruikt als klein stukje verwarmen waar je zit.

In de woonkamer/keuken zou ik nooit met IR panelen aan het dak beginnen, IR vloerverwarming daarentegen werkt dan wel weer goed alleen prijzig in verbruik.
Welk paneel heb je destijds gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-05 14:45
Brent schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:11:
offtopic:
Heb je wellicht voor mij een linkje of typenummer? Ik zoek ook zoiets maar heb een redelijk lastig armatuur. Dus moet nog even kijken of het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
assje schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:45:
[...]

Die oude gloeilampen waren zo gek nog niet :9 (alleen buiten het stookseizoen even wisselen). Hoe doe jij dat? wissel je de broedlamp buiten de winter?
Inderdaad, het is gewoon een E27 fitting, dus in de lente draai ik er een spaarlamp in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Loek92 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:55:
[...]

offtopic:
Heb je wellicht voor mij een linkje of typenummer? Ik zoek ook zoiets maar heb een redelijk lastig armatuur. Dus moet nog even kijken of het past.
offtopic:
Ik heb iets dergelijks gekocht: https://www.bol.com/nl/nl...r-snoer/9300000049726815/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:00
Loek92 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:55:
[...]

offtopic:
Een google actie op warmtelamp 150W levert mij deze op: https://www.bol.com/nl/nl...150w-wit/9200000011224289
Ziet er niet uit alsof deze in veel armaturen past, al helemaal niet in een lastig armatuur :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

[...]

Daarom heb ik maar even die kleine 150 watt panel gekocht. En volgens mij zit het tussen B-kwaliteit en troep in, met de kanttekening dat ik het dus nergens mee kan vergelijken en niet weet of ik te hoge of te lage verwachtingen heb.

Ik bedoel, mijn (kleine) badkamer wordt warm, maar het duurt wel lang. Dus je moet deze panel eigenlijk minimaal een half uur van te voren aanzetten. Het midden van het paneel is:

na 5 minuten 80 graden;
na 10 minuten 90 graden;
na 15 minuten 95 graden;
na 20 minuten 100 graden, en daar blijft het zo ongeveer.
Na 30 minuten 101 graden.

En dan hebben we het ongeveer over de binnenste 50%. Verder naar de rand wordt het al snel koeler.

Ik had begrepen dat een goed paneel wel boven de 100 graden klimt in 5 minuten. Dan kan je nog eens de verwarming aanzetten als je gaat douchen, dan is het lekker warm (van de straling, niet van de absorptie) als je klaar bent.

Ik wou dat ik een nachtkijker had. Dan kon ik zien of de opwarming door infrarood-straling komt, of doordat dat ding gewoon heel heet wordt. :P

Een uur na het aanzetten is de temperatuur op twee meter afstand gestegen van ~19.5 naar ~20.3. 8)7

Aan de ene kant denk ik dat deze panel prima geschikt is om een toiletruimte te verwarmen. Aan de andere kant is het officieel een muurpaneel en geen plafondpaneel. Maar van dichtbij is hij veel te heet, wat hem minder geschikt maakt in zo'n kleine ruimte.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Redsandro schreef op woensdag 17 november 2021
Daarom heb ik maar even die kleine 150 watt panel gekocht. En volgens mij zit het tussen B-kwaliteit en troep in, met de kanttekening dat ik het dus nergens mee kan vergelijken en niet weet of ik te hoge of te lage verwachtingen heb.
Veel te hoge verwachtingen :)

Om mijn eigen post in dit topic nog eens aan te halen:
Ik heb in 2019 een Herschel Inspire Wit - 60 x 30cm 250W gekocht voor mijn werkplek thuis.
Aan het plafond deed het paneel compleet niets. Lager hangen met touwtjes deed wel iets, maar uiteindelijk heb ik 'm ook onder het bureau geplaatst, verticaal aan het schutbord. Dit is heerlijk :) Maar dus wel ervaren dat je eigenlijk best veel vermogen nodig hebt.
Ik had van te voren absoluut niet verwacht dat zo'n 250W paneel mijn kamertje op zou kunnen warmen, maar ik had wel verwacht dat ik er, gemonteerd aan het plafond, heerlijke warmtestraling van zou ervaren. Nou niet dus.

Ik denk dat Herschel redelijk kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 22:59
Ik zal ook eens m'n ervaring delen. Heb een Sunpower 750w aan een redelijk laag schuin plafond gemonteerd in de badkamer (5m2). Vind het echt heerlijk qua comfort. Na een paar minuten voel je al de warmte. Wel blij dat ik niet heb bezuinigd op het vermogen. Er staat ook nog een radiator maar die staat nauwelijks meer aan.

Heb hem aangesloten op een slimme stekker dus doe hem lekker 10 minuutjes voordat ik ga douchen aan :) M'n vrouw vergeet hem nog wel eens uit te zetten dus heb nu ingesteld dat hij automatisch na een uur uit gaat, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
MitchellHearth schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:55:
Ik zal ook eens m'n ervaring delen. Heb een Sunpower 750w aan een redelijk laag schuin plafond gemonteerd in de badkamer (5m2). Vind het echt heerlijk qua comfort. Na een paar minuten voel je al de warmte. Wel blij dat ik niet heb bezuinigd op het vermogen. Er staat ook nog een radiator maar die staat nauwelijks meer aan.

Heb hem aangesloten op een slimme stekker dus doe hem lekker 10 minuutjes voordat ik ga douchen aan :) M'n vrouw vergeet hem nog wel eens uit te zetten dus heb nu ingesteld dat hij automatisch na een uur uit gaat, haha.
Wat voor stekker gebruik je hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 22:59
matty___ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:09:
[...]

Wat voor stekker gebruik je hiervoor?
Stekker van Smartify. Houdt ook je stroomverbruik bij. Ideaal ding. Al zullen er vast ook prima alternatieven zijn.

https://www.bol.com/nl/nl...er/9200000127107420/?s2a=
Pagina: 1 ... 4 ... 22 Laatste