Met veel plezier dit topic doorgelezen.
Onze woning is een oude woning, bouwjaar 1930, en helaas matig geïsoleerd. Na-isoleren is momenteel helaas geen optie. We zijn te naief geweest toen we het huis kochten (6jaar geleden) en hebben vertrouwd op wat ons destijds aan isolatie waarde was medegedeeld. Nu na-isoleren betekent helaas een immense kostenpost, om verschillende redenen waarmee ik jullie niet wil lastigvallen.
Hoe dan ook.. om ons energie-verbruik wat te normaliseren hebben we sinds enkele jaren 32 zonnepanelen, en verwarmen we de woning middels lucht/lucht Daikin warmtepompen.
En we hebben altijd nog de centrale verwarming (op gas) voor de extreem koude dagen om te verwarmen. Maar....we willen eigenlijk zo veel mogelijk eletrisch verwarmen en merken dat op 3 plekken in ons huis het soms onaangenaam koud is. En dat zijn de badkamer boven, het toilet beneden en de bank/zithoek. Hier komt de Daikin niet goed genoeg bij met zijn warme lucht.
Dus, voor elk van deze plekken zitten we te denken aan infrarood-verwarming.
Het toilet beneden is nu, terwijl het buiten 12 graden is, 18 graden. Oppervlak zal 1,5m2 zijn.
De badkamer is 19 graden. Oppervlak 6m2.
En bij de zithoek merken we de koude savonds vanuit de vloer en wand. Maar hier dient de oplossing zeker ook optisch mooi te zijn. (De discussies over hoe de binnenunits van de Daikins eruit zien, wil ik niet nogmaals voeren

)
Waar ik nu aan dacht als oplossing:
Toilet: Een spiegelpaneel
Badkamer: Een wandverwarmingpaneel/handdoekdroger.
Zithoek: Wandpaneel precies boven de zithoek of een donkere straalkachel.
Voor elk van deze opties heb ik Klarstein producten gezien. Mijn oog is hier op gevallen omdat ik gemakkelijk via een app kan besturen en programmeren. Heeft iemand hier ervaring mee? Het oogt redelijk betaalbaar, maar in jullie berichten, lijkt goedkoop meestal duurkoop.
Toilet:
Spiegel
Badkamer:
Paneel/handdoekdroger
Zithoek:
Paneel
Straler
Edit, ik lees heel slechte verhalen en reviews over klarstein....
Dat wordt weer zoeken naar een andere oplossing..
[
Voor 5% gewijzigd door
NFSteef op 04-11-2021 19:32
]