Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:05

de Peer

under peer review

ookhoi schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:40:
[...]

Veel te hoge verwachtingen :)

Om mijn eigen post in dit topic nog eens aan te halen:

[...]

Ik had van te voren absoluut niet verwacht dat zo'n 250W paneel mijn kamertje op zou kunnen warmen, maar ik had wel verwacht dat ik er, gemonteerd aan het plafond, heerlijke warmtestraling van zou ervaren. Nou niet dus.

Ik denk dat Herschel redelijk kwaliteit is.
Nee 250w aan plafond is veel te weinig om iets van te voelen. Staat los van de kwaliteit. Is gewoon te weinig vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Stomme vraag wellicht, maar heb je echt een thermostaat nodig voor zo'n sunjoy paneel bijvoorbeeld? En wat regelt die dan? De spanning naar het paneel? Of doet ie gewoon een ordinaire aan/uit als de gewenste temperatuur is bereikt? Zit er aan te denken om het dan met een smartplug aan/uit te kunnen zetten of anders een smartdimmer, zodat ik het met homeassistant kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 09:18
idef1x schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:21:
Stomme vraag wellicht, maar heb je echt een thermostaat nodig voor zo'n sunjoy paneel bijvoorbeeld? En wat regelt die dan? De spanning naar het paneel? Of doet ie gewoon een ordinaire aan/uit als de gewenste temperatuur is bereikt? Zit er aan te denken om het dan met een smartplug aan/uit te kunnen zetten of anders een smartdimmer, zodat ik het met homeassistant kan regelen.
volgens mij gewoon aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

idef1x schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:21:
Ja, die is nodig. Anders staat het ding continu aan en wordt het veel te warm in de ruimte. De thermostaat schakelt het paneel uit zodra de ingestelde ruimtetemperatuur bereikt is, en weer in zodra het kouder wordt.
Je mag natuurlijk ook zelf op een thermometertje gaan zitten kijken en dan steeds de stekker er uit halen of er in steken ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• idef1x
  • Nu online
ok...dus die thermostaten zijn dus gewoon aan/uit...kan ik zelf ook wel..ik bepaal zelf wel wanneer ik het behaagelijk vind ;)

• de Peer

de Peer

under peer review

idef1x schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:44:
ok...dus die thermostaten zijn dus gewoon aan/uit...kan ik zelf ook wel..ik bepaal zelf wel wanneer ik het behaagelijk vind ;)
Die onder mijn bureau (250W) staat gewoon altijd aan als het buiten koud is, omdat hij slechts 'ondersteunend' is. Dus dan sowieso geen thermostaat nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 06:50
de Peer schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:50:
Die onder mijn bureau (250W) staat gewoon altijd aan als het buiten koud is, omdat hij slechts 'ondersteunend' is. Dus dan sowieso geen thermostaat nodig.
Ja hier ook als het nodig is. Mijn werkkamer is nu zo'n 17 graden maar behagelijk.

Voor de badkamer wil ik ook een schakelaar, geen thermostaat. Het lijkt mij dat een thermostaat niet goed kan bepalen wat behagelijk is omdat een thermostaat de luchttemperatuur meet en niet de behagelijkheid die een persoon ervaart.

• idef1x
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:50:
[...]

en welke heb je onder je bureau? Ik heb een sunjoy r4 besteld voor boven mijn bureau (blijft een koude werkplek ondanks dat ie naast de verwarming staat, dus hoop dat het hiermee beter gaat), maar die komt niet onder mijn bureau, dus denk dat ik nog wel koude benen blijf houden, dus wellicht nog iets erbij

• de Peer

de Peer

under peer review

idef1x schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:08:
[...]

en welke heb je onder je bureau? Ik heb een sunjoy r4 besteld voor boven mijn bureau (blijft een koude werkplek ondanks dat ie naast de verwarming staat, dus hoop dat het hiermee beter gaat), maar die komt niet onder mijn bureau, dus denk dat ik nog wel koude benen blijf houden, dus wellicht nog iets erbij
https://www.bol.com/nl/nl...0MkQcqEAQYAyABEgJWYPD_BwE

Deze, maar was destijds 60 euro op Amazon dacht ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:56
matty___ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:25:
[...]

Welk paneel heb je destijds gebruikt?
Ecosun 300 watt en ik weet dat het geen geweldige paneel was.
Op ons werk hebben wij 4x 600 watt van een A merk ook daar hetzelfde gevoel(merk ben ik even kwijt), hier vinden mensen het ook niet fijn als ze "teveel stralen".

Probleem bij IR panelen dat je maar een zeer klein oppervlak gericht straalt, de zon doet een groot oppervlakte, het is dus niet te vergelijken met de zon wat veelal gezegt wordt bij IR panelen, je zult er dus al meerdere moeten ophangen.

Warmte van boven vind ik persoonlijk sowieso niet fijn als de vloer ijskoud is.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 18-11-2021 13:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BertEnergie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-08-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpFuKiYaw-z6VknTXCj0CjW9MCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCKJhU9C784kkDG030Wvt3HX.jpg?f=fotoalbum_large

4 stuks van 135 W onder de eettafel, heerlijk, scheelt een boel gasverbruik

https://www.infraroodverw...usief-aan-uit-schake.html

ze staan van 7:30 tot 22:00 aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp4Wkbi36Srw0PJEqD7o6XjhXso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PonXw3NC2Vpon41KUcRKBJan.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door BertEnergie op 18-11-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@BertEnergie Leg eens uit waarom je onder de tafel verwarmt? je krijgt dan een warme vloer?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:22
Microkid schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:35:
@BertEnergie Leg eens uit waarom je onder de tafel verwarmt? je krijgt dan een warme vloer?
En warme benen en de warmte komt onder de tafel vandaan want stijgt op, dus het voelt een stuk warmer dan het in de omgeving is.

Echter, op 4x150W kun je ook een airco laten draaien en dan maak je met de resulterende 2,5 kW je hele kamer warm. Dus tja.

[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 18-11-2021 19:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 22:11
BertEnergie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:20:
[Afbeelding]

4 stuks van 135 W onder de eettafel, heerlijk, scheelt een boel gasverbruik

https://www.infraroodverw...usief-aan-uit-schake.html

ze staan van 7:30 tot 22:00 aan

[Afbeelding]
Dus 14.5 uur lang 540 Watt. Dat is 7,8 kWh per dag. Ik snap wel dat je het daar warm van krijgt, met mane bij de gedachte aan wat het kost....

Met de helft verwarm ik hier het hele huis in deze tijd v/h jaar (200m2, bouwjaar 1955) met een warmtepomp. Geen gaskosten en ook geen koude voeten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-06 18:23
Voor de badkamer gebruik ik een Honeywell verwarming
Deze gebruikt 600w stroom en word 400 graden warm in de kern.
Hij is op een schakelklok aangesloten wat 10 min van te voren aanspringt voor 30 min.
Meer verwarming heb ik op de badkamer niet nodig :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertEnergie
  • Laatst online: 22-08-2023
Microkid schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:35:
Ik ben ook een gedupeerde van het bedrijf Welkom Energie, mijn gastarief ging omhoog van 0.75 euro naar 1.80 euro per m3, ik moest dus per direct iets verzinnen om m'n gasverbruik te drukken.

Ik heb PV salderings stroom genoeg, plaatsing onder het tafelblad was de snelste en de netste manier om elektrisch te gaan.
We hebben hete lucht verwarming, dus de circulatie van warme lucht van de beneden verdieping naar de boven verdieping verloopt goed.
Het fijne van deze manier van IR verwarming is dat je straling dicht naar je lichaam kunt brengen, vermogen hoeft niet geregeld te worden omdat met dit relatief lage vermogen er geen overshoot is.

Natuurlijk gaan we kijken naar een warmtepomp maar dat heeft wat meer voeten in de aarde dan even een paar IR paneeltjes onder de tafel schroeven.

Naast dat we deze panelen onder de keukentafel hebben, gebruiken we dezelfde soort paneeltjes ook onder de buro's van de kinderen en die van mijzelf (ik zit op zolder thuis te werken).

Woning, 2 onder 1 kap, totaal leefoppervlakte is 130 m2, 5 personen, A+ label
Ook een 10 jaar oude collector op het dak voor warm water met een buffervat van 150 liter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYhduQr92SmbiF_yeFNfer40yNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utqpSWmSa2LGmkHHJ8JYBBpd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door BertEnergie op 19-11-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-06 16:16
Ik snap, een thermostaat bij een IR paneel niet zo goed.
Waar zlt de temperatuur sensor? en hoe verhoudt zich dat met de gevoelstemperatuur op je lichaam?
Ik kan me wel voorstellen dat je naar behoefte een IR paneel in vermogen kan terugschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Nomind schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:40:
Waar zlt de temperatuur sensor? en hoe verhoudt zich dat met de gevoelstemperatuur op je lichaam?
Ik kan me wel voorstellen dat je naar behoefte een IR paneel in vermogen kan terugschakelen.
IR panelen zijn vaak niet traploos instelbaar. Het is gewoon aan of uit. Een thermostaat is dus zeker handig. Anders staat het ding continu aan en wordt het veel te warm in de ruimte. De thermostaat schakelt het paneel uit zodra de ingestelde ruimtetemperatuur bereikt is, en weer in zodra het kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanishd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-12-2023
En bij Eurom zit de temperatuur sensor in een aparte smartplug die je in een stekker plaatst waar je de temperatuur wil regelen. Bvb, paneel aan plafond en smartplug naast je zetel aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Waar zlt de temperatuur sensor?
Dat bepaal je zelf.
en hoe verhoudt zich dat met de gevoelstemperatuur op je lichaam?
Niet, je temperatuursensor meet gewoon de absolute temperatuur.
Bij een groot IR paneel is dat misschien handig. Bij kleine IR panelen niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-06 07:35
Aan de heren die vroegen welke lamp ik gebruikte voor de wc:

https://www.welkoop.nl/philips-warmtelamp-wit_1091655

NB, ze worden na een tijdje flink heet, dus ik heb er een ouderwetse E27 Porselijn fitting bij. Daar hangt ie los in. Inpakken van zo'n lamp is helaas een hele dikke no-no. Als je 2 uur de lamp hebt branden (kleine kinderen vergeten hem nog wel eens uit te doen) dan is alles echt gloeiend heet. plastic smelt dan gewoon.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Lardman Bewegingssensortje monteren voor aan/uit....? Lijkt me dan iig een stuk veiliger....

[ Voor 25% gewijzigd door route99 op 19-11-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lardman schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:10:
Aan de heren die vroegen welke lamp ik gebruikte voor de wc:

https://www.welkoop.nl/philips-warmtelamp-wit_1091655

NB, ze worden na een tijdje flink heet, dus ik heb er een ouderwetse E27 Porselijn fitting bij. Daar hangt ie los in. Inpakken van zo'n lamp is helaas een hele dikke no-no. Als je 2 uur de lamp hebt branden (kleine kinderen vergeten hem nog wel eens uit te doen) dan is alles echt gloeiend heet. plastic smelt dan gewoon.
Top idee, maar dan zit je dus in het rode licht je behoefte te doen?

* Wolly gaat wc raampje afplakken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-06 11:06
Ondertussen is het Sunjoy SR-9 paneel binnen en hangt ie aan het plafond in de badkamer. Het is een top infrarood paneel, super gewoon, net als @Microkid geen fractie spijt dat ik voor de minimale oppervlakte van de badkamer van 4,8 m2, het grootste paneel met 950 watt heb genomen. Badkamer wordt binnen max. 10 minuten snel warm daardoor, vooralsnog wordt het bij de muur op ca. 1 meter onder het paneel zo'n 24 a 25 graden, en aan de andere muur komt de temp. tot ca. 21 graden (normaal ca. 17 graden). Badkamer is slecht geïsoleerd (geen spouwmuur isolatie en onder een schoorsteen).

Ik heb de SR-9 aangesloten met een draadloze Klik Aan Klik Uit (KAKU) receiver, met drie draadloze wandschakelaars (eentje bij de ingang, dan eentje in de slaapkamer en eentje 1 verdieping lager), ik had er een Salus RT310SR (incl. SR868 draadloos relais) tussen zitten, maar voor de time being heb ik die er tussenuit gehaald, want dat werkt niet goed. Zodra ik de draadloze KAKU schakelaar uitzet, dan gaat ook de stroom van de draadloze thermostaat en zodra de KAKU weer aan wordt gezet, dan blijft de Salus thermostaat in standby modus..de Salus onthoudt niks, enige manier om dat nu te herstellen is daarna 2x op de Frost knop te drukken, dan werkt ie wel.. maar dat is niet handig als je een verdieping lager bent of in de slaapkamer. Ik moet daar nog een oplossing voor vinden. Geen idee op het moment though. In de herfst/winter is het zonder thermostaat niet echt een probleem, maar in de lente etc. wordt dat wel een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Sahara schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:12:
Ondertussen is het Sunjoy SR-9 paneel binnen en hangt ie aan het plafond in de badkamer. Het is een top infrarood paneel, super gewoon, net als @Microkid geen fractie spijt dat ik voor de minimale oppervlakte van de badkamer van 4,8 m2, het grootste paneel met 950 watt heb genomen. Badkamer wordt binnen max. 10 minuten snel warm daardoor, vooralsnog wordt het bij de muur op ca. 1 meter onder het paneel zo'n 24 a 25 graden, en aan de andere muur komt de temp. tot ca. 21 graden (normaal ca. 17 graden). Badkamer is slecht geïsoleerd (geen spouwmuur isolatie en onder een schoorsteen).

Ik heb de SR-9 aangesloten met een draadloze Klik Aan Klik Uit (KAKU) receiver, met drie draadloze wandschakelaars (eentje bij de ingang, dan eentje in de slaapkamer en eentje 1 verdieping lager), ik had er een Salus RT310SR (incl. SR868 draadloos relais) tussen zitten, maar voor de time being heb ik die er tussenuit gehaald, want dat werkt niet goed. Zodra ik de draadloze KAKU schakelaar uitzet, dan gaat ook de stroom van de draadloze thermostaat en zodra de KAKU weer aan wordt gezet, dan blijft de Salus thermostaat in standby modus..de Salus onthoudt niks, enige manier om dat nu te herstellen is daarna 2x op de Frost knop te drukken, dan werkt ie wel.. maar dat is niet handig als je een verdieping lager bent of in de slaapkamer. Ik moet daar nog een oplossing voor vinden. Geen idee op het moment though. In de herfst/winter is het zonder thermostaat niet echt een probleem, maar in de lente etc. wordt dat wel een issue.
Was ook van plan de SR868 ertussen te hangen maar ik heb er nog een lichtschakelaar ertussen zitten. Vroeg mij ook al af of het relais weer contact maakt nadat de stroom eraf is. zo te horen niet.

Heb gelukkig in de inbouwdoos van de schakelaar een fase en blauwe draad zodat ik hem alsnog normaal kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-06 07:35
@Wolly uiteraard hebben we de witte variant >:)

@route99 goed idee, ga ik naar kijken, dank voor de tip

[ Voor 42% gewijzigd door Lardman op 19-11-2021 16:46 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Heb dus nu ook een Sunjoy Sr-7 en ik wilde deze om bouwen zodat de kabel aan de zijkant eruit komt. Het lukt mij nu niet om het metalen driehoek los te krijgen. Hij beweegt 1 cm maar verder ook niet. (gaat om deze instructie stap 2 https://warmtepanelen.nl/..._Connection_-_NL_2021.pdf)

Heeft er iemand die zo een paneel heeft paar tips hoe je hem wel los krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Vandaag de Eurom 400 sani opgehangen. De opwarmtijd is vrij lang (niet precies getimed maar volgens mij was hij na plm 15 minuten op volle oorlogssterkte (84 graden)). Opvallend mooi egaal qua straling overigens; geen hotspots.

Het paneel hangt in onze zeer kleine badkamer direct rechts van de wasbak. Bij de wasbak staan zorgt nu voor warme oortjes en het gevoel als op een terras in de zon op een besneeuwde berg; aangenaam maar je wordt er wel wat rozig van.

Belangrijkste is wel dat de luchtvochtigheid echt verbetert. Na een uur was de luchttemperatuur in de badkamer van 17.4 naar 17.8 gegaan maar de luchtvochtigheid van 80 naar 74.

Wegens gebrek aan ruimte (er is maar één zone 3-muur in onze badkamer) hangt hij onder de MV en die plastic ring is 32 graden. De luchtkwaliteit voelt sowieso een stuk gezonder nu.

Ik heb de WiFi-mogelijkheden niet gebruikt want je moet een Tuya-app gebruiken en daar ben ik fel op tegen (is op basis van server en membership). Ik heb HA-domotica thuis; als deze ook te gebruiken is via een TASMOTA-style hack wil ik wel kijken naar een WiFi-connectie maar voorlopig laat ik die links liggen (eerlijk gezegd wist ik niet eens dat er WiFi in zat toen ik hem kocht).

Hopelijk blijft hij nog lang heel en begint hij niet met delamineren na een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
matty___ schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:35:
Heb dus nu ook een Sunjoy Sr-7 en ik wilde deze om bouwen zodat de kabel aan de zijkant eruit komt. Het lukt mij nu niet om het metalen driehoek los te krijgen. Hij beweegt 1 cm maar verder ook niet. (gaat om deze instructie stap 2 https://warmtepanelen.nl/..._Connection_-_NL_2021.pdf)

Heeft er iemand die zo een paneel heeft paar tips hoe je hem wel los krijgt?
Kijk nu wordt veel helder.

De leverancier heeft aangegeven dat sommige panelen het driehoekje met een klinknagel vast zit wat niet had moeten gebeuren. Zijn advies was het nageltje los te boren zodat de plaat kan worden verzet. Zij weten niet op basis van de verpakking of dat wel of niet moet gebeuren en deze stap mist ook in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Nu online
matty___ schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:10:
[...]

Kijk nu wordt veel helder.

De leverancier heeft aangegeven dat sommige panelen het driehoekje met een klinknagel vast zit wat niet had moeten gebeuren. Zijn advies was het nageltje los te boren zodat de plaat kan worden verzet. Zij weten niet op basis van de verpakking of dat wel of niet moet gebeuren en deze stap mist ook in de handleiding.
Hmmm dank voor de terugkoppeling...heb de 4 versie en zat ook al even te kijken...het voelt bij mij ook alsof er ergens een potnagel zit....afijn ik weet toch nog niet precies waar en hoe ik hem ga plaatsen dus voor ik hem sloop.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graded-bullet
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-01-2022
Hoi allemaal,

Ik heb het eea bijgelezen uit dit topic. Maar sta voor de volgende keuze. Ik ben een thuiswerkkantoor aan het maken in onze schuur. De ruimte is 13 m2, er ligt een betonvloer op zand, die ik met 6cm pir bovenop wil isoleren. Nu heb ik gas er al liggen (van ooit) en een gaslachel staan en is dat de voor de hand liggende optie (qua geld en gemak, ding is er al). Maar nu lees ik ook het eea over infrarood vloerverwarming met thermostaat.

Wat zouden jullie in mijn situatie kiezen en met welke gedachte erachter?

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Graded-bullet schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:03:
Hoi allemaal,

Ik heb het eea bijgelezen uit dit topic. Maar sta voor de volgende keuze. Ik ben een thuiswerkkantoor aan het maken in onze schuur. De ruimte is 13 m2, er ligt een betonvloer op zand, die ik met 6cm pir bovenop wil isoleren. Nu heb ik gas er al liggen (van ooit) en een gaslachel staan en is dat de voor de hand liggende optie (qua geld en gemak, ding is er al). Maar nu lees ik ook het eea over infrarood vloerverwarming met thermostaat.

Bedankt alvast
Gewoon het gas gebruiken. Is goedkoper. Zeker in een kleine ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
de Peer schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:09:
Gewoon het gas gebruiken. Is goedkoper. Zeker in een kleine ruimte.
Goede redenatie, het is belangrijk dat je nu zo goedkoop mogelijk denkt zodat je later geld over hebt om de schade aan je schuur door extreem weer te kunnen laten herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Graded-bullet schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:03:
Hoi allemaal,

Bedankt alvast
Ik zou twee opties overwegen in deze volgorde:
1. Kijken of een airco (kan ook verwarmen) mogelijk is.
2. Vloerverwarmingsbuizen neerleggen en kijken of je met een kleine gasketel dat water kan verwarmen

Met een airco zit je in de zomer ook comfortabel, een schuur kan in de zon natuurlijk flink warm worden. Is denk ik ook de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

ookhoi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 07:01:
[...]

Goede redenatie, het is belangrijk dat je nu zo goedkoop mogelijk denkt zodat je later geld over hebt om de schade aan je schuur door extreem weer te kunnen laten herstellen.
In eerste instantie moest ik hier wel om lachen totdat ik bedacht dat ik hier ook alweer 2 overstromingen heb gehad in mijn garage door hoosbuien die over de drempel liepen :X

Het IR-paneel wat ik heb geïnstalleerd werkt overigens best ok om nu de handdoeken gezond te houden maar de stralingswarmte wordt nu volledig geabsorbeerd door de natte handdoeken, dus de ruimte wordt niet meer warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graded-bullet
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-01-2022
Bedankt voor de reacties allemaal. Genoeg denkvoer weer :).

Het ligt hier nog in de planning om zonnepanelen te nemen (hopelijk schieten ze eens op met betaalbare accu's). En met het oog daarop leek mij de infrarood vloerverwarming juist erg interessant. Maar ik lees weinig over het verbruik van een dergelijk systeem. Wat dan weer de vergelijking met een gaskachel lastig maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-06 15:55
GoVegan schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:32:
nu zag ik deze op amazon, minder wattage maar ook goedkoper, wel erg goedkoop.
Kan dat wat zijn? (117watt, €46,10)
https://www.amazon.nl/gp/product/B09F3PR3NB/
bonzz.netninja schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:52:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van dit soort mini IR paneeltjes bij je bureau, niemand?
Ik heb deze vandaag onder m'n bureau gehangen.

Heerlijk warm, prima instelbaar met de 3 standen.
Hij lijkt klein maar is groot zat voor het doel.
Door de middenbalk onder m'n bureau past het net.
Ik heb het buroblad zelfs iets moet verplaatsen om wat meer ruimte te krijgen.

Daarna kon de radiator een paar graden lager zonder het koud te krijgen, heel fijn.
Er lekt ook wat warmte naar boven waardoor het bureau zelf voor je handen en armen lekker warm is.
Hierbij is stand 3 echt te warm voor me.Op stand 2 is het comfortabel.

Er zitten 4 plastic clips aan. Hier zitten magneetjes in.
Door 4 ijzeren plaatjes aan het bureau te schroeven monteer je 'm magnetisch.

Na een uurtje liet de lijm van 3 van de 4 clips los en flikkerde het paneel op de grond.
Ik heb de magneetjes opnieuw in de clips gelijmd met 2 componenten lijm..
Dan zit het nog vrij gammel. Die magneten zijn gewoon niet sterk genoeg.

Gelukkig kan je kan de boel ook zonder de magneten schroeven als je dat zou willen. Daar heb je wel 4 langere schroeven en afstandsbusjes voor nodig

Al met al voor het geld zeker een aanrader

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51mX7y1ReLL._AC_SL1500_.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Woodski op 26-11-2021 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• add_
  • Laatst online: 18-10-2023
Hoi,
iemand ervaring met Icaros Ecaros panelen?
Ik heb een 600W Ecaros paneel gekocht, wordt redelijk heet, ongeveer 110 graden. Ik schakel het paneel met een powerplug en meet ook het verbruik.
Nu zie ik dat het paneel gemiddeld 530-540W verbruikt. Leverancier gebeld en die komt met volgende antwoord terug, waar ik mijn vraagtekens bij heb.

"Zoals telefonisch afgesproken zouden wij nagaan waarom het door u gemeten verbruik van het Ecaros infrarood paneel 600 Watt lager is dan 600 Watt. Infrarood panelen verbruiken hun volle vermogen wanneer ze een hele koude ruimte op temperatuur moeten brengen. Wanneer de ruimte op temperatuur is en de panelen het alleen bij hoeven te houden kan het zijn dat ze automatisch op minder vol vermogen werken. Dit reguleert een infrarood paneel zelf. Een paneel dat bijvoorbeeld 600 Watt vermogen heeft zal altijd de warmte ter waarde van 600 Watt genereren, waarbij het dus soms kan zijn dat het paneel voordeliger werkt.
Men kan bij het bepalen van het benodigde vermogen aan infrarood panelen uitgaan van het op het paneel vermelde vermogen. Men hoeft er geen rekening mee te houden dat een paneel soms in werkelijkheid minder stroom verbruikt. "

Ik heb ook een ander paneel van 300W (degree-n), wat ook 300W verbruikt.

Iemand anders deze meet ervaring?
Los van dit ben ik over het paneel (afwerking, kwaliteit) wel te spreken.

Bedankt.

[ Voor 0% gewijzigd door add_ op 26-11-2021 12:03 . Reden: fout in naam ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:03
Graded-bullet schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:06:
...

Het ligt hier nog in de planning om zonnepanelen te nemen (hopelijk schieten ze eens op met betaalbare accu's).
Wat dat betreft kun je beter zelf opschieten met het leggen van panelen: voorlopig heb je een hele grote gratis accu (merk en type: Salderen 😏).

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

add_ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 00:18:
Hoi,
iemand ervaring met Icaros panelen?
Ik heb een 600W Icaros paneel gekocht, wordt redelijk heet, ongeveer 110 graden. Ik schakel het paneel met een powerplug en meet ook het verbruik.
Nu zie ik dat het paneel gemiddeld 530-540W verbruikt. Leverancier gebeld en die komt met volgende antwoord terug, waar ik mijn vraagtekens bij heb.

"Zoals telefonisch afgesproken zouden wij nagaan waarom het door u gemeten verbruik van het Ecaros infrarood paneel 600 Watt lager is dan 600 Watt. Infrarood panelen verbruiken hun volle vermogen wanneer ze een hele koude ruimte op temperatuur moeten brengen. Wanneer de ruimte op temperatuur is en de panelen het alleen bij hoeven te houden kan het zijn dat ze automatisch op minder vol vermogen werken. Dit reguleert een infrarood paneel zelf. Een paneel dat bijvoorbeeld 600 Watt vermogen heeft zal altijd de warmte ter waarde van 600 Watt genereren, waarbij het dus soms kan zijn dat het paneel voordeliger werkt.
Men kan bij het bepalen van het benodigde vermogen aan infrarood panelen uitgaan van het op het paneel vermelde vermogen. Men hoeft er geen rekening mee te houden dat een paneel soms in werkelijkheid minder stroom verbruikt. "

Ik heb ook een ander paneel van 300W (degree-n), wat ook 300W verbruikt.

Iemand anders deze meet ervaring?
Los van dit ben ik over het paneel (afwerking, kwaliteit) wel te spreken.

Bedankt.
Als het een aan/uit paneel betreft lijkt me dit een broodje aap antwoord. Een paneel gaat echt niet magisch minder vermogen gebruiken als de ruimte op temperatuur is. Dan zou er een thermostaat in moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik weet niet of er verschillen zitten in implementatie maar de Eurom met thermostaat die wij hebben is in ieder geval logisch/binair; hij staat óf 400w te verstoken óf hij is uit. Ik zie een mooie blokgolf in mijn verbruiksmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• add_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4A59rvzRmF20KgJFaGeUxf33Xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6AbNwuBlUolxWvbJDr69Yvr.jpg?f=fotoalbum_large

Geen interne regeling volgens mij, gewoon aan/uit.
Zal de spanning eens meten en de spec sheet bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Misschien deze meting cross referencen met de slimme meter om te zien of het de pluggable swx / meter is of dat het echt het paneel is. We hebben het over een afwijking van 10% en dat zou best in de swx / meter kunnen zitten (zou me niet verbazen, laat ik het zo zeggen - tenminste, als deze via de chinese prijsstunters hier is gekomen :+).

Ik heb zelf geen losse meters dus lees in HA het verbruik uit met een history graph van power consumption en vergelijk dat met base level. Is niet superprecies maar als ik mijn verbruik van 0,1 kWh naar 0,5 kWh zie gaan in een mooie blokgolf dan geloof ik het verbruik wel :+

[ Voor 12% gewijzigd door Wilf op 26-11-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wilf schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:09:
Misschien deze meting cross referencen met de slimme meter om te zien of het de pluggable swx / meter is of dat het echt het paneel is. We hebben het over een afwijking van 10% en dat zou best in de swx / meter kunnen zitten (zou me niet verbazen, laat ik het zo zeggen - tenminste, als deze via de chinese prijsstunters hier is gekomen :+).
En dan het liefst even buiten in de tuin zodat hij wel op volle kracht aan de bak moet.

Wat @add_ ook kan doen is het paneel even open peuteren om te kijken of er ergens een typenr oid op het element zelf staat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• add_
Ik vertrouw de meter wel, want ik heb een 300W degree-n paneel wat hij netjes op 300W laat zien. De powerplug is een homematichomematic HMIP-PSM degelijke Duitse? kwaliteit. Het paneel is ook Duits. Ik vind de afwerking kwaliteit veel beter dan het degree-n paneel met plastic rand.

Foutje, waar ik de panelen Icaros noemde, bedoelde ik Ecaros :-)

[ Voor 10% gewijzigd door add_ op 26-11-2021 12:01 . Reden: correctie naam ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iron-fist
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-06 23:21
Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren op infrarood panelen.
De reden dat ik het wil, is omdat ik vast zit aan stadsverwarming en de kosten daarvan zijn buiten proportioneel hoog.
Ik zou graag daarom standaard de vloerverwarming iets lager zetten en op de plekken waar ik veel zit (woonkamer en eetkamer) stralingswarmte toepassen.
Ik heb wat overschot op de opbrengst van mijn zonnepanelen, dus qua verbruik zou het moeten passen.

ter illustratie wat afbeeldingen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAHMHBgDlrQqgoxFZ5ZZWT8QYlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0XHlT4Eu72kFFbFF1AxPiJt.jpg?f=fotoalbum_large

Het plafond in de woonkamer is 270cm hoog.
in de eetkamer is het ongeveer 310cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oTXZZDb4lE4fFsEvQqrF3nv6S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIju3seagUshloHCRZZUZYsr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbrF-7YypTA9UoBiWg6I0HbZwXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdvE93kosEJKO3QbPzUvzhJu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog wel wat vragen:
Ik heb begrepen dat ik bij de panelen moet letten op:
- oppervlakte temperatuur, liefst boven de 100%
- opwarmtijd
- isolatie achterkant
- gelijkmatige verwarming van het paneel
- degelijkheid binnenwerk

heel veel van deze punten vind ik lastig te beoordelen via het internet. die informatie is vaak niet compleet.
vraag 1:
ik lees hier terug dat Sunjoy een goed merk is. verder zie ik voorbij komen dat de metalen panelen van Ecaros, ThermiQ en Lava Etherma wel goed zijn. die info komt echter van verkopers, dat voelt niet zo betrouwbaar.
zijn er nog meer A-merken?

2e vraag:
hoeveel watt zou ik nodig hebben voor de woonkamer, (die plek wil ik eerst proberen)

3e vraag:
ik lees allemaal dingen over thermostaten, maar het liefst zou ik hem gewoon met een schakeaar, tijdsslot of app bedienen. want hij hoeft alleen aan als ik er zit.

Ik zie veel advies voorbij komen over warmtepompen. Dat is voor mij niet van toepassing, omdat de leverancier van de stadsverwarming een monopolie heeft op verwarming en ik dus formeel geen andere vorm van verwarming installeren mag (en mij laten afsluiten kost meer dan €5500).

ik heb al eens een verwarmingspaneel van princess geprobeerd, maar dat effect voel ik in de woonkamer nauwelijk. https://www.bol.com/nl/nl...pFcg_0_26.30.ProductTitle

alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 31% gewijzigd door iron-fist op 26-11-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• add_
Microkid schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 06:41:
[...]

Als het een aan/uit paneel betreft lijkt me dit een broodje aap antwoord. Een paneel gaat echt niet magisch minder vermogen gebruiken als de ruimte op temperatuur is. Dan zou er een thermostaat in moeten zitten.
Ik heb de specificatie van Ecaros erbij gezocht en volgens de fabrikant is het opgenomen vermogen 600Watt (2,60 A bij 230V). Ik zit net onder de 230V, maar bij 225V moet het paneel nog steeds 585 Watt verbruiken en niet zoals bij mij 530W.

Heb de dealer aangesproken dat het paneel niet volgens specs werkt en die nemen met de fabrikant contact op.
Houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-06 19:51
add_ schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:39:
[...]

Ik heb de specificatie van Ecaros erbij gezocht en volgens de fabrikant is het opgenomen vermogen 600Watt (2,60 A bij 230V). Ik zit net onder de 230V, maar bij 225V moet het paneel nog steeds 585 Watt verbruiken en niet zoals bij mij 530W.

Heb de dealer aangesproken dat het paneel niet volgens specs werkt en die nemen met de fabrikant contact op.
Houd jullie op de hoogte.
Lees ik het goed…? ~ 55watt verschil?.. Kan net zo goed je meter (een beetje) afwijken.. Dat is een verschil van vrijwel niks.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 21:16
iron-fist schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:53:
Hallo,

De reden dat ik het wil, is omdat ik vast zit aan stadsverwarming en de kosten daarvan zijn buiten proportioneel hoog.
Ik zou graag daarom standaard de vloerverwarming iets lager zetten en op de plekken waar ik veel zit (woonkamer en eetkamer) stralingswarmte toepassen.
Ik heb wat overschot op de opbrengst van mijn zonnepanelen, dus qua verbruik zou het moeten passen.

ter illustratie wat afbeeldingen.[Afbeelding]

Het plafond in de woonkamer is 270cm hoog.
in de eetkamer is het ongeveer 310cm

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb nog wel wat vragen:
Ik heb begrepen dat ik bij de panelen moet letten op:
- oppervlakte temperatuur, liefst boven de 100%
- opwarmtijd
- isolatie achterkant
- gelijkmatige verwarming van het paneel
- degelijkheid binnenwerk

heel veel van deze punten vind ik lastig te beoordelen via het internet. die informatie is vaak niet compleet.
vraag 1:
ik lees hier terug dat Sunjoy een goed merk is. verder zie ik voorbij komen dat de metalen panelen van Ecaros, ThermiQ en Lava Etherma wel goed zijn. die info komt echter van verkopers, dat voelt niet zo betrouwbaar.
zijn er nog meer A-merken?

2e vraag:
hoeveel watt zou ik nodig hebben voor de woonkamer, (die plek wil ik eerst proberen)

3e vraag:
ik lees allemaal dingen over thermostaten, maar het liefst zou ik hem gewoon met een schakeaar, tijdsslot of app bedienen. want hij hoeft alleen aan als ik er zit.

Ik zie veel advies voorbij komen over warmtepompen. Dat is voor mij niet van toepassing, omdat de leverancier van de stadsverwarming een monopolie heeft op verwarming en ik dus formeel geen andere vorm van verwarming installeren mag (en mij laten afsluiten kost meer dan €5500).

ik heb al eens een verwarmingspaneel van princess geprobeerd, maar dat effect voel ik in de woonkamer nauwelijk. https://www.bol.com/nl/nl...pFcg_0_26.30.ProductTitle

alvast bedankt voor het meedenken.
Je gaat dus nog wel de stadsverwarming gebruiken voor je vloerverwarming? In dat geval kun je beter de vloerverwarming wat hoger zetten; stadsverwarming is vooral hoge vaste kosten, dus heeft verwarming een beetje lager zetten heel weinig zin. Ik gok dat jouw idee dan zomaar duurder is in plaats van goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
jurjen_g schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:51:
[...]

Je gaat dus nog wel de stadsverwarming gebruiken voor je vloerverwarming? In dat geval kun je beter de vloerverwarming wat hoger zetten; stadsverwarming is vooral hoge vaste kosten, dus heeft verwarming een beetje lager zetten heel weinig zin. Ik gok dat jouw idee dan zomaar duurder is in plaats van goedkoper.
Klopt maar ook qua verbruikskosten is het niet goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik zou toch overwegen om van die stadsverwarming af te gaan. Je bent niet de enige die denkt 'vast' te zitten. Kijken of je er toch onderuit kan zonder al te hoge boete.
En anders eens kijken of de boete gewoon betalen op de lange termijn misschien goedkoper is dan blijven zitten en de hoofdprijs betalen.

Het is jouw huis, je bepaalt neem ik aan toch zelf wat je in je huis installeert. Al kunnen ze natuurlijk wel afdwingen dat je vastrecht blijft betalen.

De variabele kosten zijn het probleem niet, dus als je besluit te blijven bij de stadsverwarming, maak er dan ook gewoon verbruik van.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 28-11-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iron-fist
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-06 23:21
Jullie hebben een punt.
Weggaan blijft aantrekkelijk, maar blijkt minder eenvoudig dan gedacht en vergt een forse investering. Die ben ik nu niet bereid te maken
Een gasleiding is er niet.

Het vastrecht is duur, maar door de huidige gasprijs is het de verwachting dat het nieuwe tarief rond de €40 per gj komt te zitten.
Minder Gj gebruiken loont dan al snel.

Ter illustratie, ik betaal nu ongeveer €2000 per jaar voor warm water. Van maart tm oktober staat de vloerverwarming al nagenoeg uit. De rest is keukenkraan, douche en bad (ja dat kost wel liters 😉.

Als tussenoplossing voor warmte op de plekken waar we zitten kwam ik daardoor uit op infrarood panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
add_ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 00:18:

"[..] Wanneer de ruimte op temperatuur is en de panelen het alleen bij hoeven te houden kan het zijn dat ze automatisch op minder vol vermogen werken. Dit reguleert een infrarood paneel zelf. Een paneel dat bijvoorbeeld 600 Watt vermogen heeft zal altijd de warmte ter waarde van 600 Watt genereren, waarbij het dus soms kan zijn dat het paneel voordeliger werkt.
De leverancier beweert dat het paneel bij een verbruik van 540W toch 600W aan warmte afgeeft? :? Zo werkt dat natuurlijk niet :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Stadswarmte lijkt duur vanwege de maandelijkse kosten. Je hebt echter geen kosten voor onderhoud en vervanging van je CV, geen risico op koolmonixide, en een heel betrouwbare warmtevoorziening.

Ongeveer de helft van de kosten is vastrecht. Met bijverwarmen op een andere manier ben je duurder uit dan wat je bespaart op het variabele deel.

Bron: ik heb ook stadswarmte en eens uitgerekend of vervangen door een warmtepomp rendabel zou zijn. Dat zou het waarschijnlijk wel zijn, maar niet met dezelfde betrouwbaarheid en comfort.
Volgens mij kan je je (tegenwoordig) kostenloos af laten sluiten, maar ik kan hier zo snel geen bron voor vinden. Heraansluiten kost wel serieus geld.

Ik ben zelf op zoek naar een infraroodpaneel voor extra comfort in de badkamer, en voor de vrijwel ongebruikte zolderkamer. Voor het permanent verwarmen van een woonkamer zou je het beste een zeer goed geisoleerd huis hebben met een wtw-systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

iron-fist schreef op zondag 28 november 2021 @ 23:05:
Jullie hebben een punt.
Weggaan blijft aantrekkelijk, maar blijkt minder eenvoudig dan gedacht en vergt een forse investering. Die ben ik nu niet bereid te maken
Een gasleiding is er niet.

Het vastrecht is duur, maar door de huidige gasprijs is het de verwachting dat het nieuwe tarief rond de €40 per gj komt te zitten.
Minder Gj gebruiken loont dan al snel.
Wat hier dus nog mist is de vergelijking van de energieprijzen zodat je de stroomprijzen met je gigajoules kan vergelijken.
Daar komt zeer waarschijnlijk uit dat verwarmen via je stadsverwarming een stuk goedkoper is dan via stroom, en dat zonder (dure) IR panelen te hoeven kopen.

IR panelen zou ik dan alleen gebruiken voor een werkplek/bureau in een verder koude kamer bijvoorbeeld.

Je hebt waarschijnlijk alleen profijt als je genoeg hebt aan het verwarmen van de zitplekken met IR-panelen. Maar dat is nog best lastig hoor en loopt ook in de papieren qua kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 29-11-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-03 11:12
Ik zit een beetje mee te lezen in dit topic omdat ik mijn badkamer laat verbouwen en er dan een elektrische radiator (600 watt) in laat zetten. Oppervlakte 4 m2 (inhoud 12 m3).

Ik snap de verschillen in werking tussen een IR paneel en traditionele convectorverwarming. Maar in het geval van een badkamer, wat is nou de beste keuze? Zowel qua comfort als qua verbruik (kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Morfang schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:19:
Ik zit een beetje mee te lezen in dit topic omdat ik mijn badkamer laat verbouwen en er dan een elektrische radiator (600 watt) in laat zetten. Oppervlakte 4 m2 (inhoud 12 m3).

Ik snap de verschillen in werking tussen een IR paneel en traditionele convectorverwarming. Maar in het geval van een badkamer, wat is nou de beste keuze? Zowel qua comfort als qua verbruik (kosten).
tsja dat is subtiel.
-IR-panelen zijn relatief duur t.o.v. convectorverwarming. Mijn 2000W convectorverwarming kost slechts 50 euro.
-IR paneel is geluidsloos. Convector maakt herrie afhankelijk van de ventilatorstand.
-Convector kun je wat beter richten/verstellen. IR wil je meestal vlak op de wand of plafond hebben.
-IR paneel is mooier en plat. convector is vaak toch een lelijk apparaat.
-Convector is iets sneller warm volgens mij.
-Convector kan d.m.v. luchtstroom ook 'om de hoek' heen of om een lichaam heen. IR beperkt zich echt tot het oppervlak dat direct zichtbaar is (vanuit het IR paneel).
-Convector is meer een warme 'bundel'. IR toch wat meer diffuus verspreide warmte, iets minder geconcentreerd.

verbruikskosten: hangt er echt vanaf hoe je het gebruikt. Daar hoeft in principe geen verschil in te zitten bij gelijk wattage.

En elektrische radiator is dus nog een andere categorie.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 29-11-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitfreakie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:57

Ik kan je niet zeggen wat de beste keuze is maar wel onze ervaringen delen.

In onze vorige woning hadden we in de badkamer een handdoekradiator die was aangesloten op de cv. De toevoer- en aanvoerleiding had ik in een soort slakkenhuisvorm in de dekvloer laten leggen zodat deze als het ware als een soort extra vloerverwarming werkte. In de praktijk zetten we de radiator alleen open als we gingen douchen, de vloer was daarna wat warm en de handdoeken droogden op de radiator. Voor ons prima qua comfort en praktisch nut.

In onze huidige woning (bungalow uit de jaren 70) hebben we heteluchtverwarming maar bij de renovatie van de badkamer (dit jaar laten doen) heb ik gekozen voor een elektrische vloerverwarming en elektrische handdoekradiator. Dit omdat we over een paar jaar van het gas af willen en ik dan niet weer de hele vloer open wil breken om conventionele vloerverwarming te gaan leggen. De handdoekradiator zetten we aan als het nodig is. De opwarmtijd is relatief lang maar voor ons werkt het prima. Als het echt koud gaat worden dan moet hij misschien wat langer aan maar dat zien we dan wel. De thermostaat van elektrische vloerverwarming is defect, wordt onder garantie geregeld. Maar die heb ik dus nog niet kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boldman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-12-2021
Heeft iemand ervaring met de carbon folie voor onder het tapijt of houtenvloer ?
Ik zou dat in de woonkamer willen leggen, woonkamer 8mx5m + 2.6m hoog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sBimkORff7xD1g94qxEXN2NoV8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UIxwXasSaog9MPTxkM7oPAJ8.jpg?f=user_large

ons huis:
isolatie vrijstaand nieuwbouw huis RD6 = 20cm grijze EPS ICF blokken Triple glas
We hebben nog geen verwarming en denken gedeeltelijk via het WTW ventilatie systeem de lucht te verwarmen maar zal niet genoeg zijn om het huis te verwarmen.

Warmtepomp denken we aan water/lucht split unit voor warmwater en evt bij verwarmen....
Berekening is via deze link dat we 9.5kw nodig hebben.
Op het zuidendak 30 PV panelen die piek 10kw levert.
Powerwall 10kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
ookhoi schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:57:
Volgens mij kan je je (tegenwoordig) kostenloos af laten sluiten, maar ik kan hier zo snel geen bron voor vinden. Heraansluiten kost wel serieus geld.
Verder gezocht en toch gevonden.

Interessante site over (tegen) stadswarmte: https://www.stadsverarming.nl/

https://www.stadsverarmin...verwarming-af-te-sluiten/
Utrechter Bart van den Heuvel probeerde in 2016 als een van de eersten van zijn aansluiting af te komen. Gebruik je namelijk de warmte niet meer, dan betaal je nog steeds een flink bedrag aan vaste kosten. Eneco bracht voor de afsluiting 3.500 euro in rekening. Na een intensieve lobby door de stichting Stadsverarming verlaagd naar 423 euro.
Inmiddels zijn de kosten weer bijna op het oude niveau, tot grote ergernis van Smit. Hij wil van de warmtelevering af, omdat hij die niet duurzaam vindt. Eneco produceert de warmte met gas en biomassa (houtsnippers). Eerder dit jaar besloot het kabinet tijdelijk te stoppen met subsidie voor biomassa vanwege luchtvervuiling en ontbossing. ,,Ik heb Eneco verteld dat ik maximaal 423 euro betaal. Er is nu gekozen voor een tussenoplossing. Er zijn letterlijk een paar sloten gezet op de leidingen. Daarvoor moest ik 180 euro betalen.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 18:22
verkeerd gelezen...

[ Voor 95% gewijzigd door Guy Treepbush op 01-12-2021 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NFSteef
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09-05-2022
Ik heb een trotec paneel gekocht, inclusief draadloze thermostaat voor op ons toilet. Dit als test case voor eventuele volgende infrarood panelen.

https://nl.trotec.com/sho...klokthermostaat-bn35.html

De thermostaat is nog niet aangesloten (omdat ik de elektra nog door een wand wil voeren) maar ben zeer tevreden met de warmte die de plaat afgeeft.
Het is inderdaad net alsof je in het zonnetje zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfSDWh5m6RNKjSuHGmtBYzfsUuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qd8OBK3P4d8PLvXhdyCznOGM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door NFSteef op 03-12-2021 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 12:26

Pixelmagic

Ubergeek

NFSteef schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:02:
Ik heb een trotec paneel gekocht, inclusief draadloze thermostaat voor op ons toilet. Dit als test case voor eventuele volgende infrarood panelen.

De thermostaat is nog niet aangesloten (omdat ik de elektra nog door een wand wil voeren) maar ben zeer tevreden met de warmte die de plaat afgeeft.

[Afbeelding]
Maar als ik het zo zie dan "zit" je nog niet echt in de warmte ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
Dat klopt, maar rug en achterhoofd worden voldoende meegenomen. En hij kan altijd nog lager worden gehangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franzel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-10-2023
@BertEnergie

Ook hier slachtoffer van het Welkom Energie debacle en vervolgens wordt je gigantisch gen…d uhm, ik bedoel ‘geholpen’ door Eneco met hun giga prijs voor gas en stroom. Ik heb in November mijn huiskamer / keuken verwarmd met de airco wat nogal wat gas scheelde t.o.v. vorig jaar november. De stroomkosten daarentegen vond ik ook meevallen. Het enige echte probleem is de koude badkamer waar je nu met harde tepels en een klein plassertje staat. Daarvoor denk ik nu een Sunpower badkamerpaneel aan te gaan schaffen waar ik na gedegen eigen onderzoek nu de indruk heb dat deze dát probleem kan tackelen. Ik wil deze eventueel met een Zigbee switch laten schakelen door een Aqara bewegingsmelder óf met een (virtuele) slimme plakswitch op de badkamer die het paneel maximaal 20 min aanstuurt. Voor mijn werkruimte zoek ik ook nog een goede en betaalbare optie. Ik zit daar niet heel veel meer als gepensioneerde dus ook daar mogelijk een door Zigbee aangestuurd paneel.
De energie-leveranciers ga ik niet meer spekken want mijn zonnepanelen leveren ook nog wel zo’n 3700 kWh op.

Alle aanvullingen op mijn voorlopige planning zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb dus geen sunpower maar die van de Hornbach en ben nog steeds erg tevreden. Vochtigheidsgraad is nu 60% in de badkamer. Inmiddels de droogste ruimte van het huis. Dat komt door de combi stralingswarmte en afzuiging.

De warmte straalt ook door de badkamermuur en in de gang voelt de muur dus ook lekker warm aan.

We hangen onze handdoeken aan de beugels dus die zijn nu ook nog lekker fris en zeker de halve week te gebruiken. Die blokkeren dan wel de straling naar de tegenoverliggende muur / jezelf maar even de handdoek opzij en je voelt de straling weer op je bol.

We hebben hem constant aan staan op 18 graden. Met die setting slaat hij aan als de badkamer zo’n 14 graden is en uit als hij zo’n 15 graden is. Dat komt omdat de ingebouwde thermostaat aan de warme muur zit en mijn temperatuur/rv-meter dichterbij het mansardedak (dus de buitenmuur als het ware).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 16:07

Ravhin

no <root>...

Na veel lurken op dit draadje van de week de knoop doorgehakt en een Ecosun 700W infraroodpaneel gekocht en geïnstalleerd in de puberkamer ;) Sinds de transformatie van "kind" naar "puber" wordt er meer gebivakkeerd op de kamer en is bijverwarming nodig.
Door gebruik te maken van een aanwezigheids- en temperatuursensor, een Homey, een relais en een losse drukknop is de boel makkelijk te bedienen. Het paneel is in staat om de kamer (3x5x2,5m) met één graad per half uur op te warmen (met de huidige buitentemperaturen). Waar ik vooral blij mee ben is dat de kamer een stuk behaaglijker is geworden :) . De achterkant van het paneel (en de zijkanten) worden nauwelijks warm waardoor je ook niet bezig bent om je buitenmuur op te warmen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ravhin op 09-12-2021 11:32 . Reden: device gemist - alsnog toegevoegd ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:35
NFSteef schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:02:

[Afbeelding]
Ik vraag me af of de mijne wel goed werkt. Ik heb hem 1 dag getest en op een afstand van 1 meter is geen straling voelbaar in de woonkamer, paneel wordt maar 80 graden. In het koude schuurtje (5°C) doet ie helemaal niets, paneel wordt niet warm genoeg (handwarm). Ik stuur hem daarom ook terug. Dacht een mooi goedkoop paneel te hebben gevonden, maar goedkoop is toch weer duurkoop. Achterkant wordt even warm als de voorkant, dat is ook niet goed. Er zijn niet echt goede onafhankelijke tests te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:35
Een duidelijk verhaal:

https://www.verwarminghan...enlijk-niet-zo-bijzonder/

[ Voor 12% gewijzigd door dotternetta op 25-12-2021 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-06 01:22
mr_evil08 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:23:
Voor bureauverwarming doen deze panelen het wel goed en je bureau zelf (tafelblad) wordt ook mee opgewarmd als het vermogen aardig hoog staat.

https://www.bol.com/nl/nl...-lCGA.2_9.12.ProductTitle

Ik heb er 1 op stand 40 watt aan staan, bij 100-150 watt verbrand je benen, ze zijn wel krachtig).
Worden je handen hiermee ook voldoende verwarmd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Heisenbug schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:19:
[...]

Worden je handen hiermee ook voldoende verwarmd?
Nee, dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:56
Ik ben aan het kijken voor een Sunjoy SR-9 infraroodpaneel ter verwarming van mijn thuiswerkplek. Wellicht heb ik het gemist, maar is zo een paneel ook dimbaar? Dus niet in tijd aan/uit met een thermostaat, maar continu bijv. op 400w i.p.v. vollast? Hoe is dit te realiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Niet. Het is een aan/uit paneel. Daarom wordt er ook aangeraden om hem te schakelen via een thermostaat in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:56
Microkid schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:57:
Niet. Het is een aan/uit paneel. Daarom wordt er ook aangeraden om hem te schakelen via een thermostaat in de ruimte.
Dankjewel voor de verduidelijking! Dan ga ik denk ik uitkijken naar 2 kleinere panelen om wat meer te kunnen sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
Na de goede ervaring met een paneel in het kleinste kamertje, denken we er nu aan om ook de badkamer te voorzien van een infrarood paneel.

Qua plaatsing hebben we twee mogelijkheden, of de spiegel vervangen en een infrarood spiegel paneel plaatsen, of kent iemand een slank model voor in de badkamer dat aan te raden is?
Het slanke model mag ongeveer 25/30 cm breed en max 50cm lang zijn.
De badkamer is niet zo groot, 2.5x2m.
Dus ik denk dat we minimaal 300 watt nodig hebben.

Wie kan een ervaring delen met ofwel een klein/slank paneel, of een spiegel paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
NFSteef schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:39:
Heb nu 750W en dat is eigenlijk net voldoende om het beetje warm te krijgen als je eronder staat. Afmetingen van de badkamer zijn hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja 300 Watt is echt veel te weinig. Zou minimaal voor 750 gaan maar beter is nog hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-06 19:29

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

ASW1 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:42:
[...]

Dat is nou hèt voorbeeld waarbij het goed werkt. Doordat jij staat heb je van bovenaf gezien maar een klein frontaal oppervlak waardoor je relatief weinig warmte opvangt. De klant die ligt vangt door zijn grote oppervlak juist veel van de warmte, en zijn onderkant ligt dus die hoeft ook niet verwarmd te worden. Je kunt dan inderdaad de luchttemperatuur lekker laag houden.

Ik vraag me altijd af hoe zoiets werkt in bijvoorbeeld een steenkoude badkamer met een paneel aan één wand. Dan heb je dus altijd een warme kant en een koude kant en moet je blijven draaien om een beetje gelijkmatig warm te blijven. Ik heb er geen ervaring mee maar ik stel me voor dat dat niet echt aangenaam is (maar wel beter dan helemaal geen verwarming). Vroeger had men in badkamers ook van die elektrische straalkacheltjes.
Hier alleen op de badkamer een IR-spiegel van 700watt, deze geplaatst omdat zonder te koud is bij een buitentemperatuur onder nul.
Er zit vloerverwarming en een 2 plaats handdoekradiator die verwarmt worden met een lucht/water warmtepomp. Het IR-spiegel gaat alleen aan als de badkamer daadwerkelijk gebruikt word als het buiten onder nul. ( badkamer ligt op het noorden onder een slecht geisoleerd dak).
De lucht/water wartmepomp draait met dit weer met een vaste aanvoertemperatuur van 25 graden, de beneden verdieping heeft vloer en wandverwarming met overal verwarmingsslangen op 10cm van elkaar.
Het IR-paneel in de badkamer staat dus niet veel aan, als het paneel aan is verbruikt het evenveel als de warmtepomp die dus de gehele onderverdieping van 55m² warm houd.
Conclusie hier is isoleren / tripple glas en veel verwarmt oppervlak met een lucht / water warmtepomp of water / water warmtepomp.
Hoekwoning zonder gas aansluiting bouwjaar 1978 met zonnepanelen, zonneboiler met vacuumbuizen en geen energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 21:07
Voor in mijn geisoleerde garage had ik het volgende paneel gekocht om te proberen:

https://www.amazon.de/dp/...NPWD?_encoding=UTF8&psc=1

Garage is 18 m2, en de wanden+plafond zijn geisoleerd. Vloer is beton op zand, ongeisoleerd.

Ik heb de 300 watt versie gekocht om te testen, en wou er wat bij kopen als het bevalt.
Echter voel je vrijwel niks van de straling, enkel op 30 cm afstand van het paneel voel je warmte.

Is dit wat ik kon verwachten van dit paneel? Ik snap dat het te weinig vermogen is om de ruimte te verwarmen, maar het ging me er om de gevoelstemperatuur te verbeteren.

Staat een werkbank en wat kasten, en het gaat me er om dat ik snel wat gevoelswarmte kan krijgen. Ik hoef het geen hele dagen warm te houden.

Dit paneel gaat retour, maar ik ben nog aan het kijken wat ik als alternatief kan vinden. Ik wil wel een paneel proberen met meer vermogen, maar ben eigenlijk niet van plan om er voor 1000 euro aan infrarood verwarming in te hangen.
Andere optie zou zijn om de cv vanuit huis door te trekken naar de garage. Is wel een eind, maar is te doen.
Maar dan heb ik alsnog geen snelle warmte, voordat het aangenaam is duurt dan alsnog een poos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-05 20:20

FD2

Whazaer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:25:
Voor in mijn geisoleerde garage had ik het volgende paneel gekocht om te proberen:

https://www.amazon.de/dp/...NPWD?_encoding=UTF8&psc=1

Garage is 18 m2, en de wanden+plafond zijn geisoleerd. Vloer is beton op zand, ongeisoleerd.

Ik heb de 300 watt versie gekocht om te testen, en wou er wat bij kopen als het bevalt.
Echter voel je vrijwel niks van de straling, enkel op 30 cm afstand van het paneel voel je warmte.

Is dit wat ik kon verwachten van dit paneel? Ik snap dat het te weinig vermogen is om de ruimte te verwarmen, maar het ging me er om de gevoelstemperatuur te verbeteren.

Staat een werkbank en wat kasten, en het gaat me er om dat ik snel wat gevoelswarmte kan krijgen. Ik hoef het geen hele dagen warm te houden.

Dit paneel gaat retour, maar ik ben nog aan het kijken wat ik als alternatief kan vinden. Ik wil wel een paneel proberen met meer vermogen, maar ben eigenlijk niet van plan om er voor 1000 euro aan infrarood verwarming in te hangen.
Andere optie zou zijn om de cv vanuit huis door te trekken naar de garage. Is wel een eind, maar is te doen.
Maar dan heb ik alsnog geen snelle warmte, voordat het aangenaam is duurt dan alsnog een poos.
Hang een paar halogeen bouwlampen op.
Kost heel weinig, en je voelt de warmte binnen een paar seconden.

https://www.toolstation.nl/buiten-breedstraler/p13443

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whazaer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:25:

Is dit wat ik kon verwachten van dit paneel?
Dat is inderdaad precies volgens verwachting. 300 Watt is natuurlijk helemaal niets qua warmte over zo'n oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008

Een combinatie is meest comfortabel.
- IR verwarming voordelen
> Redelijk snel warm

- IR verwarming nadelen
- Iemand met gevoelige huid zal het aanvoelen als een zonverbranding.
- Als je er niet voldoende recht onder staat werkt het niet.
- Je omgeving blijft koud dus je voelt een tocht/trek als de paneel te hard straalt, de omgevings temp mag niet te laag worden.

- Convectorkachel
> Snel luchttemperatuur omhoog
> Kan ook stil zijn(er zijn modellen zonder ventilator).

Nadelen:
> Meer stof/luchtverplaatsing alhoewel dat in de badkamer niet opgaat gezien daar vochtige lucht is.

Als puntje bij paaltje komt maakt het kwa zuinigheid niet uit omdat je praat over een kleine ruimte, IR werkt pas zuinig als je een grote ruimte hebt waarbij je alleen een klein stukje verwarmd en dan mag de omgeving niet te koud zijn want anders voelt het alsnog oncomfortabel aan.

IR panelen werken alleen goed als bijverwarming, het is niet te vergelijken met de zon ondanks mensen dat zeggen want de zon straalt op een groot oppervlakte en IR panelen komt het van een heel klein puntje waardoor je indirect alsnog koudestraling voelt van je objecten/muren.

Hier hangt een electrische handdoekradiator van 1000 watt, bewust iets overbemeten gekozen zodat het sneller opwarmt.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2022 15:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 14:55
Ik zit ook te denken om onze badkamer te gaan verwarmen met een infraroodpaneel. Voor mezelf en mijn vrouw vind ik het niet zo erg, maar voor onze dochters (0 en 2 jaar oud) vind ik het wel zielig dat ze het nu soms erg koud hebben in de badkamer. Er ligt elektrische vloerverwarming in, maar dat is zo traag dat we het nooit gebruiken.

Na dit topic te hebben gelezen ben ik er wel van overtuigd geraakt dat het wel een erg mooie oplossing is (mits groot genoeg vermogen voor onze badkamer van 9m².
Wat ik me nog wel afvraag: als ik zo'n paneel tegen het plafond hang op ongeveer 2,40m hoogte, voelen die kinderen het dan ook nog wel echt? Ik dacht dat je de straling steeds minder goed voelt als je er verder vanaf bent. Kan iemand dit misschien even uitproberen? :>

Edit: en het plafond in de badkamer is gewoon gipsplaten met een laagje stuc. Heb je geen kans op brand o.i.d. als zo'n paneel 110 graden wordt?

[ Voor 8% gewijzigd door PvT.Arj op 11-01-2022 15:31 ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
PvT.Arj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:30:

Na dit topic te hebben gelezen ben ik er wel van overtuigd geraakt dat het wel een erg mooie oplossing is (mits groot genoeg vermogen voor onze badkamer van 9m².
Wat ik me nog wel afvraag: als ik zo'n paneel tegen het plafond hang op ongeveer 2,40m hoogte, voelen die kinderen het dan ook nog wel echt? Ik dacht dat je de straling steeds minder goed voelt als je er verder vanaf bent. Kan iemand dit misschien even uitproberen? :>
Als je er onder staat zal je hoofd en schouder lekker aanvoelen (al na 10min). Op je benen voel je er vrijwel niets van.
Neemt niet weg dat als je hem 30min voor het badderen aanzet de badkamer iets warmer zal aanvoelen. Voor mij net het verschil.
In dat opzicht kun je net zo goed de vloerverwarming aanzetten want deze zal na 30min ook wel warm zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[b]PvT.Arj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:30:
Nee dat voel je bijna niet, of je moet echt een heel hoog vermogen gaan ophangen. 2000W ofzo.
Zeker als je rechtop staat worden vooral je hoofd en schouders verwarmd.

De straling neemt exponentieel (dus niet lineair!) af met afstand. dus daar blijft weinig van over na een meter.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 11-01-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 21:07
FD2 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:37:
[...]

Hang een paar halogeen bouwlampen op.
Kost heel weinig, en je voelt de warmte binnen een paar seconden.

https://www.toolstation.nl/buiten-breedstraler/p13443
Dat is oprecht nog geen slecht idee.

Bij een bouwlamp van 500 watt voel je heel duidelijk de warmte.
Bij het infrarood paneel van 300 watt voel je eigenlijk alleen warmte op de eerste 30 cm.

Dit was wel het soort warmte wat ik in gedachten had.

Alleen heb ik dan wel dubbel verlichting hangen, naast de led lampen die er nu al hangen. In de zomer is de verwarming namelijk niet nodig..

Stel dat ik een 600 watt infrarood paneel koop, kan ik dat dan vergelijken met zo'n bouwlamp?
Zoiets bijvoorbeeld?

Of kan ik beter helemaal van het idee van infrarood verwarming afstappen?
Het leek me wel makkelijk, als ik even een uurtje in de garage bezig wou. Infrarood verwarming aan en je voelt warmte. Blijkbaar werkt het niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

PvT.Arj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:30:
Ik zit ook te denken om onze badkamer te gaan verwarmen met een infraroodpaneel. Voor mezelf en mijn vrouw vind ik het niet zo erg, maar voor onze dochters (0 en 2 jaar oud) vind ik het wel zielig dat ze het nu soms erg koud hebben in de badkamer. Er ligt elektrische vloerverwarming in, maar dat is zo traag dat we het nooit gebruiken.

Edit: en het plafond in de badkamer is gewoon gipsplaten met een laagje stuc. Heb je geen kans op brand o.i.d. als zo'n paneel 110 graden wordt?
Het lijkt me dat je het meeste comfort bereikt door in alle vier de hoeken van een badkamer een ir-bron op te hangen. Een beetje zoals dat ook in sommige saunacabines gedaan wordt.
Met panelen aan het plafond is het erg lastig de straling goed te verdelen over het hele lichaam.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

Whazaer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:06:
[...]

......
Alleen heb ik dan wel dubbel verlichting hangen, naast de led lampen die er nu al hangen. In de zomer is de verwarming namelijk niet nodig..

Stel dat ik een 600 watt infrarood paneel koop, kan ik dat dan vergelijken met zo'n bouwlamp?
Zoiets bijvoorbeeld?

Het leek me wel makkelijk, als ik even een uurtje in de garage bezig wou. Infrarood verwarming aan en je voelt warmte. Blijkbaar werkt het niet zo?
Probeer een werkplek te creeren van een paar m2 en straal die plek van meerdere kanten aan. Een soort kruisvuur dus. Zorg er wel voor dat je de lampen voldoende hoog hangt zodat je er niet in kijkt.
Gevoelsmatig zeg ik: plaats de lampen op 1 a 2 meter afstand.

Ik heb er zelf 4 stuks hangen, en gedurende het klussen gaan er 1 of 2 uit omdat het dan te warm gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whazaer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Dat is oprecht nog geen slecht idee.

Bij een bouwlamp van 500 watt voel je heel duidelijk de warmte.
Bij het infrarood paneel van 300 watt voel je eigenlijk alleen warmte op de eerste 30 cm.

Dit was wel het soort warmte wat ik in gedachten had.

Zoiets bijvoorbeeld?

bouwlamp werkt wat geconcentreerder, maar dus een slechtere verdeling. het is maar net wat je wilt.
Het ging er in dit geval vooral om dat bouwlampen lekker goedkoop zijn terwijl je voor IR vaak best wat betaalt.

Jawel IR werkt erg fijn, maar je moet wel hoge wattages gebruiken. 600 is niet erg hoog voor meer dan 1 meter afstand.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 11-01-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 14:55
de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Nee dat voel je bijna niet, of je moet echt een heel hoog vermogen gaan ophangen. 2000W ofzo.

De straling neemt exponentieel (dus niet lineair!) af met afstand. dus daar blijft weinig van over na een meter.
Okee bedankt voor je reactie. Helaas, dan gaat zo'n paneel ook niet echt werken bij ons..

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 23:40
NFSteef schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:39:
Na de goede ervaring met een paneel in het kleinste kamertje, denken we er nu aan om ook de badkamer te voorzien van een infrarood paneel.

Qua plaatsing hebben we twee mogelijkheden, of de spiegel vervangen en een infrarood spiegel paneel plaatsen, of kent iemand een slank model voor in de badkamer dat aan te raden is?
Het slanke model mag ongeveer 25/30 cm breed en max 50cm lang zijn.
De badkamer is niet zo groot, 2.5x2m.

Wie kan een ervaring delen met ofwel een klein/slank paneel, of een spiegel paneel?
Hoe bevalt het toiletpaneel? Is 300 watt voldoende?
Ben ook benieuwd hoe je hem nu schakelt.
Zelf zou ik het alsvolgt willen:
- Paneel schakelt in op het moment dat temperatuur lager ligt dan de instelling & de verlichting van toilet is ingeschakeld.
Thermostaat zit erbij dus dat moet lukken. Schakel je nu het stopcontact mee met de toiletverlichting of hoe heb je dat nu gedaan?
Woodski schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:08:
[...]

[...]

Ik heb deze vandaag onder m'n bureau gehangen.

Heerlijk warm, prima instelbaar met de 3 standen.
Hij lijkt klein maar is groot zat voor het doel.
Door de middenbalk onder m'n bureau past het net.
Ik heb het buroblad zelfs iets moet verplaatsen om wat meer ruimte te krijgen.

Daarna kon de radiator een paar graden lager zonder het koud te krijgen, heel fijn.
Er lekt ook wat warmte naar boven waardoor het bureau zelf voor je handen en armen lekker warm is.
Hierbij is stand 3 echt te warm voor me.Op stand 2 is het comfortabel.

Er zitten 4 plastic clips aan. Hier zitten magneetjes in.
Door 4 ijzeren plaatjes aan het bureau te schroeven monteer je 'm magnetisch.

Na een uurtje liet de lijm van 3 van de 4 clips los en flikkerde het paneel op de grond.
Ik heb de magneetjes opnieuw in de clips gelijmd met 2 componenten lijm..
Dan zit het nog vrij gammel. Die magneten zijn gewoon niet sterk genoeg.

Gelukkig kan je kan de boel ook zonder de magneten schroeven als je dat zou willen. Daar heb je wel 4 langere schroeven en afstandsbusjes voor nodig

Al met al voor het geld zeker een aanrader

[Afbeelding]
Hier nog steeds tevreden over?
Klinkt qua vermogen zo laag. Voor onder het bureau zou dit ook zeer dicht tegen mijn benen zitten dus dat lijkt me ideaal. Alleen de koude handen blijft dan nog een probleem.

[ Voor 42% gewijzigd door Frankvbr op 12-01-2022 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-06 15:55
@Frankvbr Jup meer dan warm genoeg op stand 2 van de 3
En hij straalt ook wat warmte uit naar boven

Er bestaan ook verwarmde muismatten / polssteunen
USB geeft meer dan genoeg vermogen hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

de Peer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Is het niet kwadratisch?

Mijn ervaring met een kleine badkamer is dat 400 Watt vlakbij je prima helpt. Door gebrek aan ruimte komt bij ons de straling van rechts naast de spiegel, onder de MV. De spiegel ontwasemt extra snel en de luchtkwaliteit is verbeterd in de ruimte.

De luchttemperatuur echter verhoogt nauwelijks. Daar moet je dan ook niet naar kijken. De RV daalt namelijk wel door de straling op het ongeisoleerde mansardedak direct tegenover het paneel en de muur achter en naast het paneel (naast is dan met spiegel). Ik laat hem de hele dag aan en hij springt wanneer nodig aan en de RV zit nu gemiddeld rond de 65% waar dat eerst 75% was.

Luchttemperatuur is van gemiddeld 14.3 naar 14.7 gegaan terwijl de dagen kouder zijn geworden. Gelukkig zijn mijn vriendin en ik niet enorme koukleumen zolang de RV niet te hoog is (vergelijk het met een droge windstille onbewolkte winterdag met sneeuw om je heen en een zwak zonnetje in de lucht; dat voelt ook heerlijk en niet koud).

Het is kortom een heel andere beleving van aangenaam en je moet dus niet ‘klassiek’ denken dat je de luchttemperatuur moet monitoren en omhoog moet krijgen.

@Frankvbr dit klinkt misschien super opa maar we hebben koude trek in huis en de verwarming op 15 tot 17 graden gemiddeld. Als je dan thuiswerkt koelen je benen erg af. Ik had eerst een straalkacheltje met fan van 2kW maar dat is:
1. Verslavend (zet hem uit en je hebt het instant koud) en
2. Inefficiënt (je verwarmt de lucht, die trekt echter weg).

Ik heb nu een fleecekleed met warmte-element van de HEMA (je hebt ze van 30 en 60 Watt IIRC; we hebben de 60W omdat die ook een tweepersoonsbed voor kan warmen) en leg die op de stoel en vouw hem over mijn benen. Zeer comfortabel en je zet hem op maximum de helft van vol vermogen anders wordt het te warm. Is dus veel energiezuiniger.

De laatste tijd doe ik ook wel eens wollen beenwindsels om maar dat helpt natuurlijk alleen je onderbenen. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Wilf op 13-01-2022 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
ik heb een vrij grote zolder waarbij ik in 1 hoek de thuiswerk plek heb staan, ik zou graag lokaal tegen minimale kosten de werkplek verwarmen en kwam op infrarood paneel.

Hebben hier mensen ervaringen met een relatief klein paneel, boven een werkplek in een grote ruimte.
Werkt dit dan of verlies je te veel en is het verwarmen voor niets ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wd200 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:08:
ik heb een vrij grote zolder waarbij ik in 1 hoek de thuiswerk plek heb staan, ik zou graag lokaal tegen minimale kosten de werkplek verwarmen en kwam op infrarood paneel.

Hebben hier mensen ervaringen met een relatief klein paneel, boven een werkplek in een grote ruimte.
Werkt dit dan of verlies je te veel en is het verwarmen voor niets ?
Klein paneel boven grote werkplek gaat niet werken. Daar voel je vrijwel niets van.
Het is niet verwarmen voor niets, het warmt wel degelijk langzaam de ruimte op.

Hoe dichter je op het paneel zit, hoe lager het wattage kan zijn.

Ik verwarm ónder het bureau met 300 Watt (dat is al vrij minimaal). Maar dan heb ik in ieder geval warme benen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 17-01-2022 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:03
Voor onze nieuwe badkamer denk ik ook aan een 500W IR spiegel als "extra verwarming", de hoofdverwarming wordt een LTV vloerverwarming (waarvan ik me overigens afvraag hoe comfortabel de vloer dan aanvoelt met blote voetjes: in een moderne woning kun je meestal toe met een aanvoertemperatuur onder de 30 graden als ik het goed begrijp).

Een leuke bijkomende gimmick is de ingebouwde "smart clock" waarop ook de weersvoorspelling en binnen en buiten temperatuur getoond worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKgZ2Z3ia54c_t0vemzj24DX2yE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bnUFouDuzB1sXYp3iZ0u995Z.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U94ygQEe8KsVvKmTOeVoN_SoaJE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BK3WEsCZzHRXcNtiFiA9lTCK.png?f=user_large

Deze IR spiegel is hier al eens eerder voorbij gekomen, maar ik meen dat nog niemand hier ervaringen met een dergelijke spiegel heeft gemeld, de reviews op de site zijn meest positief (FWIW). Echt smart is de spiegel overigens niet omdat je volgens mij de verwarming nog steeds met een touch knop op de spiegel moet aanzetten. Dus de spiegel aanzetten bij het aflopen van de wekker lijkt ie niet te ondersteunen (wel een leuke tweaker uitdaging :)).

Ben benieuwd naar ideeën of meningen bij een dergelijke toepassing, het gaat dus niet om hoofdverwarming, maar om bijverwarming als extra comfort (met aanvullend een leuke gimmick).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Batilan schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:37:
Ben benieuwd naar ideeën of meningen bij een dergelijke toepassing, het gaat dus niet om hoofdverwarming, maar om bijverwarming als extra comfort (met aanvullend een leuke gimmick).
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen met deze leverancier/dit merk. Het plafondpaneel met geïntegreerde verlichting zou wellicht een (goedkoper) alternatief zijn voor:
assje in "Ervaringen infraroodverwarming"

Het liefst zou ik het KISS houden en simpelweg knop indrukken om in te schakelen en dan na half uur o.i.d. automatisch uitschakelen; geen gedoe met weekschema's oid. Uit de beschrijving lijkt het erop dat deze functie er niet op zit.

Ben ook benieuwd naar de techniek/kwaliteit.

Edit; voor het werken met een timer zou dit wellicht een optie zijn:
https://www.infraroodverw...bouw-timer-countdown.html
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/296850/files/324736093/890x820x2/inbouwtimer-en-thermostaat-countdown.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 17-01-2022 14:45 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFSteef
Frankvbr schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:01:
[...]

Hoe bevalt het toiletpaneel? Is 300 watt voldoende?
Ben ook benieuwd hoe je hem nu schakelt.
Zelf zou ik het alsvolgt willen:
- Paneel schakelt in op het moment dat temperatuur lager ligt dan de instelling & de verlichting van toilet is ingeschakeld.
Thermostaat zit erbij dus dat moet lukken. Schakel je nu het stopcontact mee met de toiletverlichting of hoe heb je dat nu gedaan?

[...]

Hier nog steeds tevreden over?
Klinkt qua vermogen zo laag. Voor onder het bureau zou dit ook zeer dicht tegen mijn benen zitten dus dat lijkt me ideaal. Alleen de koude handen blijft dan nog een probleem.
Het toilet paneel voldoet zeker. Ik heb de aansluiting gemaakt naar een ongebruikt stopcontact aan de andere zijde van het toilet en dus redelijk netjes weggewerkt op deze manier. Afhankelijk van de wensen stel ik de thermostaat in op ofwel een timer functie ofwel een temperatuur instel functie. Voor het kleinste kamertje een perfecte oplossing, vinden ook de dames hier in huis.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik kom dit draadje toevallig tegen, ruim drie jaar nadat wij van het gas af zijn en wij ons huis sindsdien volledig verwarmen met infrarood.
Onze configuratie is als volgt. Huis: tussenwoning 1982, voorzien van ongeveer 3200 Kw zonnepanelen op zuid-west. De zonnepanelen hebben we sinds 2014, koken op inductie sinds 2015.

We verwarmden tot 2018 op CV met radiatoren.
Omdat we steeds meer elektrisch deden en nog altijd meer terugleverden hebben we het winterseizoen 2017-2018 gebruikt om een 300 Watt IR paneel op onze toilet te testen en daarbij twee infraroodstralers 3500 W. à twee stuks in onze serre (Tuinkamer zegt de makelaar ;)).
In de zomer van 2018 hebben we de woning mogen bezichtigen van iemand die haar hele woning ook met IR-panelen verwarmde en die van gasnet was losgekoppeld.
Andere alternatieven hadden we al laten vervallen. Warmtewisselaar aardwarmte viel af vanwege de ingrijpende verbouwing en de hoge kosten voor grondboring en aanleg. Warmtewisselaar lucht-lucht viel ook af vanwege het lagere rendement bij strenge vorst buiten. Elektrische cv viel af omdat we eigenlijk ook graag van alle leiding en radiatoren afwilden. Kortom: het werd IR en dus tijd voor een warmteplan.

Onze benedenverdieping bestaat uit vier warmtezone’s met elk een eigen thermostaat en een aantal IR-panelen 700 Watt aan het plafond.
Halletje plus toilet, zitkamer, eetkamer met open keuken en, tot slot, een serre die met IR-stralers ook als verlengde eet/woonkamer kan dienen.
In de praktijk zijn de entree/toilet en de twee leefruimtes elk op een eigen temperatuur ingesteld.

De toilet is voorzien van een 300 Watt paneel aan het plafond en IR folie achter de wandtegels en onder laminaat, alles uiteraard goed gekit.
De toilet is flink geïsoleerd van de buitenmuur. De thermostaat in het halletje regelt ook de toilet.
Als de thermostaat in het halletje 15 graden regelt, is het in de toilet heel comfortabel 22 graden.

De zitkamer is ingesteld op 19 Celsius en de eetkamer/keuken op 16 Celsius. ‘s-Nachts gaan alle thermostaten op eco-stand 12 C..
In onze zithoek hebben wij een karpet. Om lekkere warme voeten en onderbenen te hebben, hebben we onder het hele karpet reflecterende folie met daar bovenop IR warmtefolie. Deze is gewoon met een stekker aan te zetten in de avonduren. Hetzelfde principe als een elektrisch verwarmde onderdelen dus, maar super comfortabel als aanvulling op de panelen aan het plafond.

De eetkamer/keuken staat standaard op 15 Celsius.
Gaan we koken en eten, dan zetten we de thermostaat 2 uur op op booster.
Koken doen we op inductie. Voor kokend water zetten we een keteltje op; tevens voor de afwas.
Met een twee persoons huishouden vinden we een afwasautomaat overbodig.

De warmtestralers in de serre zijn in de winter ingesteld op 5 Celsius; zetten we alleen aan met visite en familie etentjes.

Op de eerste verdieping heeft elke kamer een (of twee) IR panelen die alleen worden aangezet als er logees zijn of als we achter een bureau gaan zitten.
De badkamer heeft 750 W paneel aan het plafond. De thermostaat staat standaard op 14 Celsius en tussen 7.30-8.30 uur op 20 C. Voor douchen en warmwater in de badkamer en voor desgewenst warm water in de keuken hebben we op zolder een warmte water-doorstroom apparaat, een elektrische geiser zeg maar. Deze hebben we ingesteld op 40 C. standaard voor comfortabel douchen, scheren en handenwassen.
De handdoeken drogen we in het trapgat op de tweede verdieping.
Op de tweede verdieping hebben we zonodig een goede luchtontvochtiger op de overloop, als de was slecht zou drogen, maar dit is zelden nodig.
Op de overloop en onze slaapkamer op de tweede verdieping hebben wij in het totaal drie x 700 Watt panelen, maar deze gaan pas aan als het kwik daalt beneden de 3 C.

We hebben geen spijt van onze overstap op volledige verwarming door IR.
Wat ook helpt is dat we het huis stevig hebben geïsoleerd. Door onze kruipruimte te isoleren met bodemfolie, PIR-platen 14 cm en reflecterende folie naar boven, is de huiskamertemperatuur ‘s-morgenvroeg nog steeds 16 C., ondanks dat er in de nacht nauwelijks is verwarmd. De ruiten zijn HR+++ en het dak is ook dik geïsoleerd. Door de panelen aan het plafond worden de vloeren van de eerste verdieping ook enkele graden verwarmd, zeker boven onze zitkamer.
De kamers die flink zijn gestoffeerd en gemeubileerd, blijven het beste warm. Tegenwoordig laten we bij een weekje afwezigheid de thermostaten gewoon op eco-stand 12 C. staan.
Lager zou betekenen dat het bij terugkomst zeker een dag hoog stoken wordt om de boel weer lekker op temperatuur te krijgen. Constant op een minimum temperatuur houden is het beste bij IR.

En dan, niet onbelangrijk: een lage energierekening.
Onze elektriciteitsverbruik per jaar is, na aftrek van de opbrengst zonnepanelen, 2000-2500 Kwh.
Voor een ruime tussenwoning met vier slaapkamers en een twee persoons huishouden is dat netjes.
Geen gasaansluiting meer en geen vastrecht meer voor gas.

Sinds deze maand is ons maandbedrag € 45,00.
Dit doordat het elektriciteitstarief helaas is gekoppeld aan de gasprijsverhoging.
Vorig jaar konden we nog volstaan met een maandbedrag van € 30,00 en in 2020 konden we het zelfs af met € 18,00. (Maar toen hadden we nog geen elektrische auto à 12.000 km/jr.).

We troosten ons met de gedachte dat onze energierekening nog steeds voor meer dan de helft bestaat uit onvermijdelijke kosten voor de leverancier, voor de netbeheerder en voor mijnheer Rutte. ;)

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Pagina: 1 ... 5 ... 22 Laatste