Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
TS vraagt om ervaringen met IR-panelen.Proton_ schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:36:
@Hans299 Fijn dat je het zo comfortabel hebt, maar je hebt dus geen idee hoeveel kWh je nu aan verwarming kwijt bent?
Of heb je een leuk plaatje van december per dag uit je digitale meter?
Salderen is immers niet erg duurzaam.
Ik verwarm mijn huis met alleen IR-panelen; daar heb ik een impressie van gegeven, wat erbij komt kijken als je volledig overstapt naar
Jouw link saldering-duurzaam snap ik niet zo omdat dat verschillende begrippen zijn met een verschillende invalshoeken.
Terugleveren aan het electriciteitsnet van niet gebruikte opgeleverde groene stroom (vanaf mijn dak) wordt door anderen benut.
Hoezo is dat niet duurzaam?
Mijn huis heeft energie-label A+. Is dat niet duurzaam?
Je hebt koude maanden en warme maanden en ja, in de winter is het energieverbruik hoger. Bij wie niet?
In mijn geval was december 900 Kwh. Ik turf wekelijks. Het afgelopen jaar gaf een hele mooie curve.
Het hoge energieverbruik duurt drie maanden en in maart had ik afgelopen jaar alweer hogere opbrengst dan verbruik.
Zelfs zonder saldering zou ik aanzienlijk lager uitkomen dan gemiddelde huishoudens zonder al mijn voorzieningen.
Ik snap de vraag dus niet.
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Mooi dat je er tevreden over bent, maar bovenstaande was dan wel gebaseerd op misinformatie.Hans299 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:27:
Andere alternatieven hadden we al laten vervallen. [..]Warmtewisselaar lucht-lucht viel ook af vanwege het lagere rendement bij strenge vorst buiten.
Een lucht-lucht warmtepomp a.k.a. airconditioning, geeft behalve prettige koelte in de zomer, ook warmte met een COP van in Nederland gemiddeld 4. Dat betekent 1 kWh elektrisch geeft 4 kWh warmte.
Als het erg koud is daalt dit in een slecht geval tot rond de 2 kWh bij -10 (wat het bijna nooit is, en zeker niet langdurig).
Op basis hiervan zeg je gekozen te hebben voor...IR verwarming met COP=1, dus per definitie minimaal 2x onzuiniger bij extreme kou en gemiddeld 4x onzuiniger dan airco.
Dit klinkt.. extreem verkeerd geïnformeerd.
Er zijn allerlei redenen om IR te kiezen; als je het topic terugleest, ik heb er zelf één in de badkamer.
Idd, je gaat geen airco installeren in je toilet, dat schiet natuurlijk niet op in een hok van 1x1. Airco heeft ook andere nadelen die IR niet heeft, zoals: maakt geluid, tocht. IR is veel goedkoper te installeren en nog onderhoudsarmer.
Maar laag rendement van een warmtepomp vs. IR kan nooit een reden zijn.
Je hebt gelijk over de COP 1:4 zoals die ook graag wordt gepresenteerd door de verwarmingsbranche. Maar die is naar mijn mening ook gehypte met hele optimistische berekening (er moet immers verkocht wordenWilke schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:12:
[...]
Mooi dat je er tevreden over bent, maar bovenstaande was dan wel gebaseerd op misinformatie.
Een lucht-lucht warmtepomp a.k.a. airconditioning, geeft behalve prettige koelte in de zomer, ook warmte met een COP van in Nederland gemiddeld 4. Dat betekent 1 kWh elektrisch geeft 4 kWh warmte.
Als het erg koud is daalt dit in een slecht geval tot rond de 2 kWh bij -10 (wat het bijna nooit is, en zeker niet langdurig).
Op basis hiervan zeg je gekozen te hebben voor...IR verwarming met COP=1, dus per definitie minimaal 2x onzuiniger bij extreme kou en gemiddeld 4x onzuiniger dan airco.
Dit klinkt.. extreem verkeerd geïnformeerd.
Er zijn allerlei redenen om IR te kiezen; als je het topic terugleest, ik heb er zelf één in de badkamer.
Idd, je gaat geen airco installeren in je toilet, dat schiet natuurlijk niet op in een hok van 1x1. Airco heeft ook andere nadelen die IR niet heeft, zoals: maakt geluid, tocht. IR is veel goedkoper te installeren en nog onderhoudsarmer.
Maar laag rendement van een warmtepomp vs. IR kan nooit een reden zijn.
Voorafgaande aan mijn keuze voor IR als hoofdverwarming heb ik mijzelf echter redelijk verdiept in de alternatieven en ben ik niet over één nacht ijs gegaan.
Wat lucht-lucht ww heb ik mijzelf destijds ook gebaseerd op bewonerservaringen van een gesubsidieerd verduurzamings-proefproject in een wooncomplex door een woningcoöperatie. Na de eerste winter met lucht-lucht warmtewisselaars was er een aanzienlijk aantal bewoners in het wooncomplex dat hun woning rond het vriespunt toch nog moeilijk verwarmd kreeg, ondanks extra isolatie. Het project heeft dan ook geen vervolg gekregen.
De cijfers zeggen mij dan niet zoveel omdat COP 1:4 die jij aanhaalt een vergelijking is tussen twee verschillende principes: IR vs convectie (die qua efficiency notabene afhankelijk is van de temperatuur van de buitenlucht). Qua rendement en efficiency is het dan appels met peren vergelijken, zeker ook omdat convectiewarmte meer warmteverlies geeft dan IR.
De COP geeft wat mij betreft dan geen zuiver beeld. Zeker ook omdat airco niet bij mijn leefstijl hoort, maar mijn elektrische auto dan weer wel.
In mijn wijk zijn er meerdere wijkbewoners die hun huis verwarmen met lucht-lucht ww. Degenen die ik ken halen de verhouding COP 1:4 in de praktijk echt niet.
Aan het eind van het jaar kom ik de laatste drie jaar gemiddeld rond 2100 Kwh uit met 1870 Kwh als zuinigste jaar.
Met een lucht-lucht ww zou mijn energierekening misschien nog lager uitkomen, maar zeker ben ik er niet van of dat een aanmerkelijke verlaging van mijn totaal Kwh. zou opleveren.
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Nu draai je de boel volledig om. Als er 1 product is waarbij misleiding, marketing, en 'hype' van toepassing is, dan is het wel het IR-paneel. Je lijkt nu meer je aankoop goed te willen praten voor jezelf met onjuiste informatie. Die (s)COP is gewoon een gestandaardiseerde (volgens ISO norm) indicator die uitgebreid getest is. Ja er zit een verschil tussen theorie en praktijk, net zoals bij de actieradius van een elektrische auto.Hans299 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:36:
[...]
Je hebt gelijk over de COP 1:4 zoals die ook graag wordt gepresenteerd door de verwarmingsbranche. Maar die is naar mijn mening ook gehypte met hele optimistische berekening (er moet immers verkocht worden, omdat er een verdienmodel aan gekoppeld is.
Zelfs bij -10 of -20 is de COP van een airco nog altijd hoger dan 1, wat het absolute maximum is van een IR-paneel. Dat terwijl mijn airco in de herfst prima met COP van 7 of 8 werkt. Maar in de winter moet ik het inderdaad doen met 3 of 4 op de koudere dagen.
Dat zou kunnen. Je ziet wel vaker dat bij dergelijke projecten verkeerde keuzes worden gemaakt. Er is weinig kennis bij dergelijke projecten en aannemers.Voorafgaande aan mijn keuze voor IR als hoofdverwarming heb ik mijzelf echter redelijk verdiept in de alternatieven en ben ik niet over één nacht ijs gegaan.
Wat lucht-lucht ww heb ik mijzelf destijds ook gebaseerd op bewonerservaringen van een gesubsidieerd verduurzamings-proefproject in een wooncomplex door een woningcoöperatie. Na de eerste winter met lucht-lucht warmtewisselaars was er een aanzienlijk aantal bewoners in het wooncomplex dat hun woning rond het vriespunt toch nog moeilijk verwarmd kreeg, ondanks extra isolatie. Het project heeft dan ook geen vervolg gekregen.
Als je in het LL warmtepomptopic op tweakers had gekeken, zou je tot een andere conclusie gekomen zijn.
Wat een kul-argumenten. Je draait gigantisch om de hete brij heen. Airco hoort niet bij je leefstijl??De cijfers zeggen mij dan niet zoveel omdat COP 1:4 die jij aanhaalt een vergelijking is tussen twee verschillende principes: IR vs convectie (die qua efficiency notabene afhankelijk is van de temperatuur van de buitenlucht). Qua rendement en efficiency is het dan appels met peren vergelijken, zeker ook omdat convectiewarmte meer warmteverlies geeft dan IR.
De COP geeft wat mij betreft dan geen zuiver beeld. Zeker ook omdat airco niet bij mijn leefstijl hoort, maar mijn elektrische auto dan weer wel.
In mijn wijk zijn er meerdere wijkbewoners die hun huis verwarmen met lucht-lucht ww. Degenen die ik ken halen de verhouding COP 1:4 in de praktijk echt niet.
Het is helemaal geen appels en peren vergelijken. Gewoon keiharde feiten, cijfers. COP van 1 versus een COP van 3 (koude winterdag) tot 7 of 8 in de herfst.
Dan kun je stellen dat je met IR panelen niet de hele kamer hoeft te verwarmen, en dat je relatief snel kunt opwarmen (en weer afkoelen), maar dat gaat never nooit een dergelijk COP-verschil compenseren. Maar dan ook in de verste verte niet.
Moeilijk om daar iets over te zeggen zonder verbruikscijfers. Maar wel goed om te beseffen dat zonder salderen je rekening een stuk hoger gaat zijn. Maar dat zou met airco ook het geval zijn natuurlijk.Aan het eind van het jaar kom ik de laatste drie jaar gemiddeld rond 2100 Kwh uit met 1870 Kwh als zuinigste jaar.
Niet misschien, dat is 100 procent zeker het geval, vanwege het enorme efficiëntieverschil.Met een lucht-lucht ww zou mijn energierekening misschien nog lager uitkomen, maar zeker ben ik er niet van of dat een aanmerkelijke verlaging van mijn totaal Kwh. zou opleveren.
Tjonge, tjonge wat een heftige agressieve toonzetting hier.de Peer schreef op zondag 30 januari 2022 @ 00:18:
[...]
Nu draai je de boel volledig om. Als er 1 product is waarbij misleiding, marketing, en 'hype' van toepassing is, dan is het wel het IR-paneel. Je lijkt nu meer je aankoop goed te willen praten voor jezelf met onjuiste informatie.
Zelfs bij -10 of -20 is de COP van een airco nog altijd hoger dan 1, wat het absolute maximum is van een IR-paneel. Dat terwijl mijn airco in de herfst prima met COP van 7 of 8 werkt. Maar in de winter moet ik het inderdaad doen met 3 of 4 op de koudere dagen.
[...]
Dat zou kunnen. Je ziet wel vaker dat bij dergelijke projecten verkeerde keuzes worden gemaakt. Er is weinig kennis bij dergelijke projecten en aannemers.
Als je in het LL warmtepomptopic op tweakers had gekeken, zou je tot een andere conclusie gekomen zijn.
[...]
Wat een kul-argumenten. Je draait gigantisch om de hete brij heen. Airco hoort niet bij je leefstijl??
Het is helemaal geen appels en peren vergelijken. Gewoon keiharde feiten, cijfers. COP van 1 versus een COP van 3 (koude winterdag) tot 7 of 8 in de herfst.
Dan kun je stellen dat je met IR panelen niet de hele kamer hoeft te verwarmen, en dat je relatief snel kunt opwarmen (en weer afkoelen), maar dat gaat never nooit een dergelijk COP-verschil compenseren. Maar dan ook in de verste verte niet.
[...]
Moeilijk om daar iets over te zeggen zonder verbruikscijfers. Maar wel goed om te beseffen dat zonder salderen je rekening een stuk hoger gaat zijn. Maar dat zou met airco ook het geval zijn natuurlijk.
[...]
Niet misschien, dat is 100 procent zeker het geval, vanwege het enorme efficiëntieverschil.
Gedraai om de hete brij, onjuiste keuzen goed willen praten, toe maar…….
Ik ben gewoon een tevreden IR-paneelbezitter die gereageerd heeft op de vraag van topicstarter over ervaringen met IR.
Iedereen z’n eigen referenties, persoonlijke afwegingen en persoonlijke keuzen. Prima toch?
Ik heb geen airco, heb er geen nodig, wil er geen en het is geen moment een optie geweest voor mij, los van het veronderstelde rendement waar ik mijn twijfels over had en nog steeds heb.
En ik heb nergens spijt van.
Mag dat?
Of is het een soort van religie?
Toch even inhoudelijk.
COP voor airco is voor mij nimmer een argument geweest want ik hoefde op airco dus geen terugverdien model los te laten omdat dat niet aan de orde was.
Wél over salderingsregeling, want die zegt iets over de terugverdientijd van mijn zonnepanelen en dat was jaren voordat ik over een ander verwarmingssysteem ging nadenken.
Grappig dat dan zo’n leven gaat leiden in een draadje waarin mijn persoonlijke afwegingen voor IR heb geventileerd en wat dan kennelijk aanleiding is voor een “techneuten-discussie” en min of meer verwijtende toonzetting.
Fijn voor jou dat je zoveel rendement van je airco hebt, echt het is je van harte gegund en misschien heb je een betere COP dan ik.
Fijn toch?
Jij blij, ik blij want eerlijk gezegd; het boeit me niet zo.
Sorry, als ik je met mijn eigen argumenten/aannames niet in je waarde heb gelaten, want je reactie kwam nogal persoonlijk over. Maar dat begreep je vast al.
Dat was zeker niet agressief bedoeld. Sorry als het zo overkomt.Hans299 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 01:25:
[...]
Tjonge, tjonge wat een heftige agressieve toonzetting hier.
Gedraai om de hete brij, onjuiste keuzen goed willen praten, toe maar…….
Ik wilde alleen e.e.a. rechtzetten en juist de discussie op feiten voeren.
Absoluut. helemaal mee eens. En het is ook erg interessant om te zien hoe elk individu tot zijn of haar keuzes komt. Verwacht dan alleen wel opmerkingen/kritiek als die keuzes op basis van feiten niet de juiste was. Die kritiek is functioneel voor andere lezers hier.Ik ben gewoon een tevreden IR-paneelbezitter die gereageerd heeft op de vraag van topicstarter over ervaringen met IR.
Iedereen z’n eigen referenties, persoonlijke afwegingen en persoonlijke keuzen. Prima toch?
Dat is helemaal prima. Er zijn genoeg nadelen aan airco's: soms vergunning benodigd, geluid, ruimte, luchtstromen, koude vloer etc..Ik heb geen airco, heb er geen nodig, wil er geen en het is geen moment een optie geweest voor mij, los van het veronderstelde rendement waar ik mijn twijfels over had en nog steeds heb.
En ik heb nergens spijt van.
Mag dat?
Of is het een soort van religie?
Maar een laag rendement hoor niet in het rijtje thuis.
IR panelen zijn een prachtig product. Met name geschikt om een enkel kamertje/werkplek of toilet/badkamer bij te warmen.
In sommige omstandigheden, maar dan hebben we het over een passiefhuis of nog beter geisoleerd, zou IR overwogen kunnen worden als hoofdverwarming. Het is mij niet duidelijk of dit ook jouw situatie betreft.
Oke, dan ben ik wellicht op het verkeerde been gezet door deze opmerking van je:Toch even inhoudelijk.
COP voor airco is voor mij nimmer een argument geweest want ik hoefde op airco dus geen terugverdien model los te laten omdat dat niet aan de orde was.
Hans299 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:27:
Warmtewisselaar lucht-lucht viel ook af vanwege het lagere rendement bij strenge vorst buiten.
De trigger daarvoor is dat je het enorme verschil in energiezuinigheid bagatelliseerde. Dat is wellicht niet zo handig geweest om te doen op een techneutenforumWél over salderingsregeling, want die zegt iets over de terugverdientijd van mijn zonnepanelen en dat was jaren voordat ik over een ander verwarmingssysteem ging nadenken.
Grappig dat dan zo’n leven gaat leiden in een draadje waarin mijn persoonlijke afwegingen voor IR heb geventileerd en wat dan kennelijk aanleiding is voor een “techneuten-discussie” en min of meer verwijtende toonzetting.
Het gaat me niet om mijn situatie, maar om het feit dat warmtepompen qua efficientie niet te vergelijken zijn met IR panelen met COP van 1.Fijn voor jou dat je zoveel rendement van je airco hebt, echt het is je van harte gegund en misschien heb je een betere COP dan ik.
Fijn toch?
Jij blij, ik blij want eerlijk gezegd; het boeit me niet zo.
Geen probleem. Ik ging er te hard in inderdaad. sorry daarvoor.Sorry, als ik je met mijn eigen argumenten/aannames niet in je waarde heb gelaten, want je reactie kwam nogal persoonlijk over. Maar dat begreep je vast al.
Een COP van 4 haal je in de praktijk prima. Bovendien worden die bepaald met vastgelegde tests, dus niks "hype", gewoon meten.Hans299 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:36:
Je hebt gelijk over de COP 1:4 zoals die ook graag wordt gepresenteerd door de verwarmingsbranche. Maar die is naar mijn mening ook gehypte met hele optimistische berekening (er moet immers verkocht worden, omdat er een verdienmodel aan gekoppeld is.
Maar zelfs als je daar gelijk in had gehad (wat dus niet waar is), hoe is het dan beter om te kiezen voor iets dat per definitie nooit boven de 1 haalt?
Ik denk dat er relevante kanttekeningen worden geplaatst wat betreft de hoeveelheid benodigde energie als je er van uit zou gaan dat je alle ruimtes op eenzelfde (lucht)temperatuur zou brengen voor beide verwarmingssystemen (ik zeg dus niet alle ruimtes op eenzelfde temperatuur), dat is m.i. niet hoe je typisch met IR verwarmt. Ook kun je met IR verwarming i.h.a. met een lagere lucht temperatuur toe dan bij de andere verwarmingsystemen? Ik kan me voorstellen dat je in een 2 persoonshuishouden met IR panelen best vergelijkbaar of zelfs lager uit kunt komen qua energiebehoefte. Dus het 'simpel' beredeneren op basis van COP gaat volgens mij niet op. Voor sommigen zal het niet altijd "op temperatuur" hebben van alle mogelijke gebruiksruimtes wellicht een onacceptabele concessie op comfort zijn, terwijl anderen dat wellicht als prettig ervaren, en eenvoudig hun gebruikspatroon er op aanpassen (of beter: de verwarming aanpassen aan hun gebruikspatroon).
Wat wel een valide punt is, dat het kostenplaatje er heel anders uit zal gaan zien op het moment dat saldering wordt afgeschaft: daarvoor zou inzicht in totaal energieverbruik en opwek over de tijd (b.v. per maand) al helpen (dat zal natuurlijk voor alle elektrische verwarmingssystemen negatief uitpakken, maar kan voor de IR situatie wellicht extra negatief uitpakken, om dat te bepalen zijn meer gedetailleerde cijfers nodig).
Wat wellicht ook nog meespeelt, is dat het een tussenwoning betreft welke aan de zijwanden eerder warmtewinst heeft dan verlies voor de IR situatie (@Hans299 vergeet niet je buren te bedanken
Het totaal verbruik van naar schatting 6000kWh (2500kWh + 3500kWh zonnepanelen?) lijkt me netjes als je een elektrische auto hebt (12000 km =~ -1800 kWh). Dan draait het all electric huis dus (naar schatting) op zo'n 4200 kWh/ jaar (wij zitten met CV en koken op gas daar al overheen, maar ja een bescheiden tweaker infrastructuur mag ook wat bijdragen aan het verbruik
Dus zonder verdere details (energieverbruik en opwek over de tijd, afmeting van de woning, lucht temperaturen in de verschillende vertrekken, niet bewoonde periodes tijdens vakanties etc.) blijft het lastig vergelijken of een oordeel te vellen (voor zover dat nodig wordt geacht).
Op mijn beurt begrijp ik niet wat je aan de vraag niet begreep. De complete ervaring bestaat uit wat het oplevert (comfort, gasloos, in jouw geval) en wat het kost (aanschaf, gebruik).
De infraroodpanelen gebruiken energie, en ik vraag me dus af hoe veel dat is bij iemand die dat als hoofdverwarming gebruikt. Als je dat inderdaad niet weet, is dat een prima afdoende antwoord.
900 kWh in december is al een interessant richtgetal, hoewel in een all-electric huishouden zoals het jouwe en mijne dat ook kan betekenen dat er veel gereden is, en/of de PV oost/west ligt.
Context bij mij:
/f/image/m7mYwgau7LBwSmbOJLs0sXfj.png?f=fotoalbum_large)
Van mijn 742 kWh in december is 302.7 kWh in de verwarming gegaan. De meeste pieken in verbruik zijn van het opladen van de auto.
De losse opmerking over salderen had ik inderdaad beter weg kunnen laten, want dat is hier het onderwerp niet.
Die discussie is hier al in 2014 gevoerd:Proton_ in "Wat doen we met PV als het salderen verdwijnt"
En in 2015: Proton_ in "Belasting op zonnestroom?"
Ik denk dat als je het een 2022 makeover wil geven, dat het beste hier kan: De Duurzame Kroeg deel 4
Ik hoop dat dit mijn vraag wat verduidelijkt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Iemand ervaring met het merk "Hybride infrarood paneel" type IR-2 1000w
of een ander merk maar wel hybride IR paneel.
Ik ben van plan om deze aan te schaffen als bijverwarming om een beetje kouval tegen te gaan en mijn benen warm te houden.
Heb vloerverwarming als hoofdverwarming, maar voel vanuit de kamerhoge ramen een beetje tocht aan mijn benen en hoop dat het "hybride" systeem de tocht weg kan nemen.
Gr. Peter
Hoi @Brazza, deze week word ik opgeslokt door allerlei zaken, maar ik laat het nog weten.Brazza schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:46:
@Hans299
Zou je kunnen delen welke IR panelen en thermostaten je hebt misschien?
Ja hoor, prima ook, ik reageer volgende wat uitgebreider.Proton_ schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:33:
@Hans299 excuses, ik had niet in de gaten dat vragen naar een praktijkervaring van verbruik gevoelig lag.
Op mijn beurt begrijp ik niet wat je aan de vraag niet begreep. De complete ervaring bestaat uit wat het oplevert (comfort, gasloos, in jouw geval) en wat het kost (aanschaf, gebruik).
De infraroodpanelen gebruiken energie, en ik vraag me dus af hoe veel dat is bij iemand die dat als hoofdverwarming gebruikt. Als je dat inderdaad niet weet, is dat een prima afdoende antwoord.
900 kWh in december is al een interessant richtgetal, hoewel in een all-electric huishouden zoals het jouwe en mijne dat ook kan betekenen dat er veel gereden is, en/of de PV oost/west ligt.
Context bij mij:
[Afbeelding]
Van mijn 742 kWh in december is 302.7 kWh in de verwarming gegaan. De meeste pieken in verbruik zijn van het opladen van de auto.
De losse opmerking over salderen had ik inderdaad beter weg kunnen laten, want dat is hier het onderwerp niet.
Die discussie is hier al in 2014 gevoerd:Proton_ in "Wat doen we met PV als het salderen verdwijnt"
En in 2015: Proton_ in "Belasting op zonnestroom?"
Ik denk dat als je het een 2022 makeover wil geven, dat het beste hier kan: De Duurzame Kroeg deel 4
Ik hoop dat dit mijn vraag wat verduidelijkt.
No hard feelings, heb het kennelijk over mezelf afgeroepen.de Peer schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:29:
[...]
Dat was zeker niet agressief bedoeld. Sorry als het zo overkomt.
Ik wilde alleen e.e.a. rechtzetten en juist de discussie op feiten voeren.
@Brazza de IR panelen zijn Ecosun.Brazza schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:46:
@Hans299
Zou je kunnen delen welke IR panelen en thermostaten je hebt misschien?
Mijn thermostaten zijn de Microline OCD5. Vrij dure thermostaten, maar uitgebreide en goed toegankelijke menu-opties, overzichtelijk instellingen en goed uitleesbaar. Deze thermostaten heb ik in de woon- en slaapkamers. In andere ruimtes heb ik stekkerthermostaten die draadloos worden geregeld.
Als ik dit topic lees over ervaringen, dan begin ik het toch wel spannend te vinden of we een bod zouden doen op het huis... Wat ik begrijp is dat een slecht geïsoleerd huis met IR panelen niet goed werkt?
We hebben een F-huis en onze badkamer heeft geen muur, alleen dakpannen (mansarde) en een gipsplafond, de temperatuur blijft dus achter maar het gevoel van straling en de prettigere luchtvochtigheid maken het toch fijn.
We zijn echter geen koukleumen (bovenverdieping zit rond de 13 a 15 graden en woonkamer rond de 18 als we stoken in de winter). We gebruiken net iets meer gas dan een flatje volgens Vattenfall.
Run, Run. Niet doen! echt niet.leeuwtje1 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:08:
Wij zitten momenteel te kijken voor een nieuw huis. Een bezichtiging gedaan en het huis tikt praktisch alle boksjes af. We zien ons er zo wonen. Maar wat wil, is een '70 huis zonder veel extra isolatie, label D. Volledig verwarmd met IR-panelen. De oude radiatoren allemaal verwijderd. Ik had er nog nooit van gehoord dat dat überhaupt een optie was.
Als ik dit topic lees over ervaringen, dan begin ik het toch wel spannend te vinden of we een bod zouden doen op het huis... Wat ik begrijp is dat een slecht geïsoleerd huis met IR panelen niet goed werkt?
Persoonlijk zou ik dit 1 van de belangrijkste boxjes vinden om af te tikken.
IR verwarmen is, zeker in een label D huis, gewoon veel te duur qua verbruikskosten, tenzij je in de kou gaat zitten natuurlijk.
En met de oude radiatoren verwijderd is het ook lastiger om iets terug te zetten.
Je kan eventueel airco's plaatsen in het hele huis, dan ben je voor 5-10k klaar, maar het is maar net wat je wil.
Infrarood lijkt mij bij een slecht geïsoleerd huis beter dan een airco. Er vanuit gaand dat je de infrarood verwarming gebruik om jezelf te verwarmen door in de straling te gaan zitten.
Het gebruiken als; ik zet hem aan zodat het 20 graden wordt in de ruimte wordt gaat niet werken. Dan kun je inderdaad beter lucht/lucht nemen, maar ga je veel energie verliezen door de slechte isolatie.
Warme lucht van een airco is snel afgekoeld bij een slecht geïsoleerde woning.
Mijn persoonlijke ervaring
In december deed mijn airco het niet en werd het 17graden, dat is voor thuiswerken toch koud. Met een infraroodpaneeltje van 100watt bij mijn voeten is het prima vertoeven. (De ruimte wordt er natuurlijk niet warm van.)
De airco verbruikt 400watt om heel de ruimte op 20graden te houden, waarbij het bij mijn voeten toch wat onaangenaam blijft.
Ondanks dat ik nu weer een werkende airco heb, zet ik soms dus alleen het infrarood paneeltje aan en laat ik de airco uit, tenzij het onder de 18 is.
Uiteraard, als bijverwarming is het prachtige technologie. Ik gebruik het zelf ook. Maar je moet het gewoon niet willen als hoofdverwarming in een jaren 70 huis.Tazzios schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:31:
?
Infrarood lijkt mij bij een slecht geïsoleerd huis beter dan een airco. Er vanuit gaand dat je de infrarood verwarming gebruik om jezelf te verwarmen door in de straling te gaan zitten.
Het gebruiken als; ik zet hem aan zodat het 20 graden wordt in de ruimte wordt gaat niet werken. Dan kun je inderdaad beter lucht/lucht nemen, maar ga je veel energie verliezen door de slechte isolatie.
Warme lucht van een airco is snel afgekoeld bij een slecht geïsoleerde woning.
Mijn persoonlijke ervaring
In december deed mijn airco het niet en werd het 17graden, dat is voor thuiswerken toch koud. Met een infraroodpaneeltje van 100watt bij mijn voeten is het prima vertoeven. (De ruimte wordt er natuurlijk niet warm van.)
De airco verbruikt 400watt om heel de ruimte op 20graden te houden, waarbij het bij mijn voeten toch wat onaangenaam blijft.
Ondanks dat ik nu weer een werkende airco heb, zet ik soms dus alleen het infrarood paneeltje aan en laat ik de airco uit, tenzij het onder de 18 is.
1 of 2 warme plekken in je woonkamer (en de rest koud) is een behoorlijke achteruitgang in comfort als je dat tegenover een volledig verwarmde kamer zet.
als IR je enige verwarming is, is het automatisch je hoofdverwarming. Je moet toch een minimale temperatuur aanhouden voor je huis om schimmel etc. te voorkomen.
Ik zou altijd voor de airco gaan. Duurzaam en goedkoop in verbruik. De capaciteit kies je uiteraard op basis van je isolatieniveau.
??Tazzios schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:31:
?
Als je tijdelijk in zo'n (koop)huis gaat zitten kan ik me er (maar dan ook) ietsje bij voorstellen, maar vaak koop je om er langer te zitten en zeker met de huidige energieprijzen, persoonlijk ook nog vanwege de duurzaamheid, zou je imho al direct aan isoleren denken. De quick wins die weinig geld en moeite kosten als eerste, maar al rap ook aan het dak denken waar ca 30% van de warmte via ontsnapt.
En vooral ook het huis tochtdicht maken want dan werkt de aanwezige isolatie efficiënter, maar ook het comfort is huis is veel beter dan met die tocht en dan heb je mogelijk niet eens 20 graden C nodig en mss geen of veel minder IR-panelen.
Ik vind het bijzonder om bij een slecht geïsoleerd huis vooral naar IR-panelen te kijken en dan zou ook verwarmen met een airco niet snel in mij opkomen. Maar soms heb je het hele plaatje niet, maar zo kijk ik er op afstand tegen aan.
Wat zou jij dan doen? Een warmtepomp met COP van boven de 5 (airco bijvoorbeeld) lijkt mij het beste dat je kunt doen, naast isoleren natuurlijk.route99 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:42:
[...]
Ik vind het bijzonder om bij een slecht geïsoleerd huis vooral naar IR-panelen te kijken en dan zou ook verwarmen met een airco niet snel in mij opkomen.
Ja precies, dan maak je optimaal gebruik van de voordelen van beide technieken.Tazzios schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:46:
@de Peer
Dat er ook een minimum is inderdaad waar, met airco`s het huis op 17 graden en op plekken waar je daadwerkelijk zit is dan een aardig efficiënte midden weg.
Denk dat ik een warmtepomp ga installeren die de scheidingsmuur als warmtebron gaat gebruikenTazzios schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:50:
Ik heb zelf buren voor dus had er nog niet aangedacht dat het ook kouder dan 16 kon gaan worden in een huis.
en de buren maar stoken
Volg de Trias Energetica
Er wordt in de laatste reacties vaak over airco's gesproken. Is dat per gekozen ruimte?
@Tazzios Ik vond het bijzonder dat er überhaupt niet over isoleren begonnen werd.
er is geen CV, alleen IR. Vandaar dat ik benieuwd was wat jij wilde gaan doen.route99 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:02:
@de PeerEerst de zaken als een graadje lager en zo, ook de CV als die er is lagere T, dan de quick wins van eerst isoleren/tochtvrij maken. Doe eens een blowtest om te kijken waar de problemen zitten en maak ook dan IR-opnames, zodat je weet waar de problemen zitten.
Volg de Trias Energetica
Er wordt in de laatste reacties vaak over airco's gesproken. Is dat per gekozen ruimte?
@Tazzios Ik vond het bijzonder dat er überhaupt niet over isoleren begonnen werd.
Ook met verbeterde isolatie blijft IR-verbruik reteduur. Pas als je richting passiefhuis gaat, kan verwarmen met IR interessant of in ieder geval een minder slechte optie zijn.
Airco's zou dan per ruimte zijn inderdaad. Ik heb er zelf 1 in de woonkamer en 1 op een slaapkamer. Overige vertrekken verwarmen wij niet, vinden we niet nodig. Maarja dat is een huis uit 2006 dus niet te vergelijken met jaren 70 natuurlijk.
Tav alleen bepaalde ruimtes verwarmen: Ook dat is situationeel. In een aantal gevallen liggen vocht en schimmelvorming op de loer. En het hangt zo sterk af wat je met die ruimtes in je huis doet. Lijkt me niet prettig om in die overige ruimtes te zitten. Als je er alleen maar slaapt is het weer anders. Het is me dus veel te kort door de bocht dus om die vraag in een aantal regels te kunnen beantwoorden.
Wel een interessante technologie, en het stond ook mooi strak in het huis!
Voor een ander geluid (voorstander IR verwarming) kun je hier eens beginnen met lezen:leeuwtje1 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:54:
Ok, tjah, als ik jullie dan hoor dan wordt het huis hem gewoon niet. Hij was al aan de dure kant, dus dan valt het af. Jammer!
Wel een interessante technologie, en het stond ook mooi strak in het huis!
Hans299 in "Ervaringen infraroodverwarming"
Wel heel stevig geïsoleerd.Hans299 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:27:
Ik kom dit draadje toevallig tegen, ruim drie jaar nadat wij van het gas af zijn en wij ons huis sindsdien volledig verwarmen met infrarood.
Onze configuratie is als volgt. Huis: tussenwoning 1982, voorzien van ongeveer 3200 Kw zonnepanelen op zuid-west. De zonnepanelen hebben we sinds 2014, koken op inductie sinds 2015.
..................
Wat ook helpt is dat we het huis stevig hebben geïsoleerd.
En dan, niet onbelangrijk: een lage energierekening.
Onze elektriciteitsverbruik per jaar is, na aftrek van de opbrengst zonnepanelen, 2000-2500 kWh.
Voor een ruime tussenwoning met vier slaapkamers en een twee persoons huishouden is dat netjes.
Geen gasaansluiting meer en geen vastrecht meer voor gas.
Sinds deze maand is ons maandbedrag € 45,00.
.............
Wij zitten met CV op 90 euro p/m icm 3200kWh via de zonnepanelen waarvan we ca de helft van terug leveren .
We zijn nog niet stevig geïsoleerd.
Als de zonnepanelen regeling afgebouwd wordt... .moet ik mijn maand bedrag nog wel (ook flink als ons huidige 3 j contract afgelopen is) aanpassen.
We hebben wel de CV op ~50 graden C staan, heb op de (klassieke) radiatoren zelf fans gelegd.
Onze lange daken over nl 2 verdiepingen extra isoleren is nogal een klus omdat het de leefruimte opgenomen is, maar daar valt dus >>30% te halen. Gezien alle aanpassingen is het nogal een klus, op veel plaatsen kan ik er niet zo maar bij.
Maar @Hans299 heeft iiig stevig geïsoleerd voor dat ie aan IR-panelen begon, ik zal het eerst nog verder bestuderen.
Nu kwam ik deze tegen:
https://www.infraroodverw...d-verlicht-115274529.html
Hier zit led in verwerkt, iemand ervaring met deze panelen?
In de woonkamer ligt "gewone" vloerverwarming, reden van aanschaf is dat vrouwlief het toch geregeld koud heeft (thermostaat staat op 21) en ik 500kwh over heb van zonnepanelen.
Mocht het goed werken, dan kan ik misschien beetje pielen om het gasverbruik te verminderen.
[ Voor 8% gewijzigd door TruetactiX op 28-02-2022 13:28 ]
400Watt is 0,4 kWh. Kosten per kWh is 0,11 (zonnepanelen leveren meer op dan verbruikt, dus gebruik teruglevertarief) . Dus 0,4*0,11 kost per uur ~0,044 per 8 uur 0,35 cent.
Klopt deze berekening?
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
400Watt, gedurende 1 uur is 0,4 kWh.
ja :-)Klopt deze berekening?
400W is wel veel trouwens voor onder het bureau. Ik gebruik daar 200Watt voor.
tegenwoordig kun je trouwens teruglevertarieven boven de 50 ct/kWh krijgen
[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 28-02-2022 16:19 ]
Haha, "gedurende" inderdaadde Peer schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:13:
[...]
400Watt, gedurende 1 uur is 0,4 kWh.
[...]
ja :-)
400W is wel veel trouwens voor onder het bureau. Ik gebruik daar 200Watt voor.
Dank, dan ga ik zoeken of ik wat kan vinden.
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Ik heb zelf deze gekocht: https://www.bol.com/nl/p/...t-bureau/9200000075249184lost95 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:20:
[...]
Dank, dan ga ik zoeken of ik wat kan vinden.
Bevalt erg goed voor ‘maar’ 150watt en verwarmt na een tijdje zelfs de bovenkant van het bureaublad.
Die heb ik ook inderdaad en bevalt hier ook prima. Was paar jaar terug nog 50 euro op Amazon.bhartman schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:08:
[...]
Ik heb zelf deze gekocht: https://www.bol.com/nl/p/...t-bureau/9200000075249184
Bevalt erg goed voor ‘maar’ 150watt en verwarmt na een tijdje zelfs de bovenkant van het bureaublad.
Toen ik mezelf nog oriënteerde op IR heb ik een woning bezichtigd met IR als hoofdverwarming, die maar gedeeltelijk was geïsoleerd en die was ontkoppeld van het gasnet. De besparingen die de bewoners behaalden realiseerden ze vooral ook door hun zuinige energiegebruik.route99 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:16:
[...]
Wel heel stevig geïsoleerd.
Wij zitten met CV op 90 euro p/m icm 3200kWh via de zonnepanelen waarvan we ca de helft van terug leveren .
We zijn nog niet stevig geïsoleerd.
Als de zonnepanelen regeling afgebouwd wordt... .moet ik mijn maand bedrag nog wel (ook flink als ons huidige 3 j contract afgelopen is) aanpassen.
We hebben wel de CV op ~50 graden C staan, heb op de (klassieke) radiatoren zelf fans gelegd.
Onze lange daken over nl 2 verdiepingen extra isoleren is nogal een klus omdat het de leefruimte opgenomen is, maar daar valt dus >>30% te halen. Gezien alle aanpassingen is het nogal een klus, op veel plaatsen kan ik er niet zo maar bij.
Maar @Hans299 heeft iiig stevig geïsoleerd voor dat ie aan IR-panelen begon, ik zal het eerst nog verder bestuderen.
Verder heb ik literatuur doorgenomen waarin de verschillen tussen verwarming door convectie en verwarming door IR uitgebreid werden beschreven.
Het werd me al snel duidelijk dat er veel winst viel te halen uit isolatie en segmentering van mijn benedenverdieping in warmtezones.
Een goed verwarmingsplan is daarom super belangrijk. Ik heb daarin zelfs de stoffering van mijn leefruimtes meegenomen. Hoe meer stoffering (tapijten/gordijnen), naast vloer/muur/dakisolatie, hoe beter warmte wordt vastgehouden.
Bij IR als hoofdverwarming worden muren en vloeren niet verwarmd, maar neemt meubilair en stoffering wél warmte op. Iemand die bijvoorbeeld plavuizen of parket heeft met IR-panelen als hoofdverwarming zal meer energie nodig hebben. In dat geval zou ik bijvoorbeeld kijken waar voorzetwanden met IR-folie mogelijk zijn omdat de straling dan een horizontale oriëntatie krijgt. Ook zou ik dan kijken of tapijt in de woning een mooie aanvulling is. In mijn huidige opzet heb ik veel reflecterende folie in mijn huis verwerkt.
De investering in isolatie is hoger uitgevallen dan de investering in IR-panelen.
Ik zou nog verder kunnen gaan met isolerende maatregelen, maar dan moet ik bouwkundige aanpassingen gaan doen die ik de investering niet meer waard vindt. Ik denk wel dat ik door nog meer isolatie mijn huidige energieverbruik nog voor meer dan de helft kan terugdringen.
Dat je zeker veel aan isolatie moet gaan doen heeft er deels ook mee te maken dat je met die IR-panelen een COP=1 hebt, En de materiaalkeuzes kan ik me goed voorstellen. We hebben in de kamer massief parket met een spaanplaat (ook hout) ondergrond en de keuken ivm de hygiene/onderhoudsgemak een vloer obv plavuizen, wat een verschil in warmtecomfort. Bij jou komt dan nog de specifiek IR-absorptie erbij, die je dan op een zo gunstig mogelijke manier in wilt zetten op die plaatsen waar het echt wenselijk is.
Woonkamer 35m3 met een strenge winter is de temperatuur nooit onder 15 graden
in de winter om dit te verwarmen naar 22 graden kost me dit 1100M3 15 uur per dag
Als ik infraroodplafond panelen ga gebruiken hoeveel m3 gas zal het me besparen
hoe kan ik dit berekenen om tot conclusie te komen of infraroodverwarming goedkoper zal zijn
3 panelen 600watt €299 per stuk, verbruik hoe kan ik dit berekenen op de verkoopsites worden formules gehanteerd maar weet niet of ze het rooskleuriger laten voordoen
Je geeft wat weing informatie.Aurelius1 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:26:
wil minder gas gebruiken en denk aan Infraroodpanelen als bijverwarming voor de komende winter 2022/23
in de winter om dit te verwarmen naar 22 graden kost me dit 1100M3 15 uur per dag
hoe kan ik dit berekenen om tot conclusie te komen of infraroodverwarming goedkoper zal zijn
3 panelen 600watt €299 per stuk, verbruik hoe kan ik dit berekenen op de verkoopsites worden formules gehanteerd maar weet niet of ze het rooskleuriger laten voordoen
Zit je in een appartment, en als je niet stookt dan zorgen de buren dat het niet kouder wordt dan 15 graden ?
Hoeveel mensen wonen er bij jou in huis ?
Hoeveel comfort wil je inleveren ?
Als je met de CV naar 18 graden stookt zal je al gauw 700 m3 aan gas besparen.
Om 2 zitplaatsen in je zithoek dan naar "22°-comfort" te brengen zal je aan 2 600 Watt panelen dan wel genoeg hebben. 100 dagen x 15 uur x 2 x 0.6 kW = pakweg 1800 kWh.
Je ziet, echt besparen is het niet.
Maar goed, het streven om minder gas te gaan verbruiken valt te prijzen.
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
wil je ook minder gas verbruiken als je vervolgens duurder uit bent met IR panelen?Aurelius1 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:26:
wil minder gas gebruiken en denk aan Infraroodpanelen als bijverwarming voor de komende winter 2022/23
wil je gas besparen of geld besparen? Dat zijn 2 verschillende zaken.
IR gaat niet goedkoper zijn kan ik je alvast vertellen, tenzij je echt je huis op 16 graden gaat houden en enkel je zit plek af en toe verwarmen. Dit valt bijna niet uit te rekenen voor een leek want hangt er erg vanaf hoever je bereid bent te gaan qua compromis.
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 11-03-2022 15:14 ]
appartement 2 verdiepingen met onder buurman nooit thuis en nooit verwarming aan en buren weerzijdeFD2 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:48:
[...]
Je geeft wat weing informatie.
Zit je in een appartment, en als je niet stookt dan zorgen de buren dat het niet kouder wordt dan 15 graden ?
Hoeveel mensen wonen er bij jou in huis ?
Hoeveel comfort wil je inleveren ?
Als je met de CV naar 18 graden stookt zal je al gauw 700 m3 aan gas besparen.
Om 2 zitplaatsen in je zithoek dan naar "22°-comfort" te brengen zal je aan 2 600 Watt panelen dan wel genoeg hebben. 100 dagen x 15 uur x 2 x 0.6 kW = pakweg 1800 kWh.
Je ziet, echt besparen is het niet.
Maar goed, het streven om minder gas te gaan verbruiken valt te prijzen.
woon alleen
In De Volkskrant van, ik dacht, gisteren staat een mooi artikel over snel besparen van gas, benzine en elektriciteit. Misschien heb je daar iets aan in plaats van ‘dubbel stoken’.Aurelius1 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:00:
[...]
appartement 2 verdiepingen met onder buurman nooit thuis en nooit verwarming aan en buren weerzijde
woon alleen
Mijn plan is om een IR-paneel aan het plafond in de badkamer te hangen. De badkamer is 2.38 mtr hoog en ben zelf 1.92 mtr lang. Microkid en ook _ferry_ hebben vastgesteld dat de temperatuur van het paneel >100
Wat ik mij dus afvraag hoe warm is dat op en rond je hoofd als je er pal onder staat?
Je voelt natuurlijk wel warmte op je hoofd, maar niet overdreven.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Dat voel je maar een klein beetje. Verwacht niet te veel. Sowieso verwarm je dan alleen je hoofd en schouders en niet de rest van je lichaam. En de ruimte warmt ook nauwelijks op.IJsvogeLeo schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:23:
Mede dankzij de tips van @Microkid ben ik heel veel wijzer geworden.
Mijn plan is om een IR-paneel aan het plafond in de badkamer te hangen. De badkamer is 2.38 mtr hoog en ben zelf 1.92 mtr lang. Microkid en ook _ferry_ hebben vastgesteld dat de temperatuur van het paneel <100 graden is.
Wat ik mij dus afvraag hoe warm is dat op en rond je hoofd als je er pal onder staat?
Zo te zien de meest verkochte panelen op Amazon.de.
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07F2LTKRS/
https://www.amazon.de/pro...eviews#reviews-filter-bar
Ben niet onder de indruk, o.a. zeker ook qua veiligheid als er kids rondlopen, de metalen rand wordt bloedheet...
Lees zelf verder, er is daar genoeg stof om dat te doen..
Maar valt mij niks tegen.
Ja het geheel wordt warm, maar geeft ons bij de zitbank voldoende extra warmte zodat de airco op fluisterstand kan staan (die trekt het op koude dagen net niet op fluisterstand, waardoor het kil wordt).
De maximale afstand is wel ongeveer 2 meter, verder er vamaf merk je er niet zoveel meer van.
Temperatuur van het paneel was volgens mij zo'n 115 graden en evenredig over het hele oppervlak (gemeten met goedkope warmtecamera).
Afwerking is wel slecht, komt steeds een soort waas op het paneel en het paneel zelf zit wat bobbelig tussen de profielen.
Dit is voor ons eigenlijk een test om te kijken hoeveel effect het geeft en heeft ons voor de prijs positief verrast.
Wat vond je zelf van die 565 reviews onder dat product?nFo schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:04:
Iemand ervaring met de Konighaus IR panelen ?
Zo te zien de meest verkochte panelen op Amazon.de.
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07F2LTKRS/
Ik heb ze nog niet alle 565 gelezen, maar afgaande op de sterren een prima instap IR paneel met 5 jaar garantie.Wolly schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:31:
[...]
Wat vond je zelf van die 565 reviews onder dat product?
Kan de fitting wel 150watt hebben.Brent schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:11:
N.a.v. een tip hier (ben vergeten wie, dank als je dit leest!) heb ik een broedlamp met 150W peer op onze koude WC opgehangen; mijn vrouw is er enthousiast over
De meeste mogen maar Max 100watt
250W uit het hoofd, het zijn tenslotte broedlampen, daarvoor is 100W wat weinig lijkt me?Ruud888 schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:02:
[...]
Kan de fitting wel 150watt hebben.
De meeste mogen maar Max 100watt
In elk geval bevalt het uitstekend, net het peertje verwisseld trouwens
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik wil geen panelen die alleen maar aan en uit gaan via de thermostaat.
Ze komen in de woonkamer.
280cm hoog.
Ook verwarming met de airco.
[ Voor 13% gewijzigd door Ruud888 op 03-04-2022 17:53 ]
Ohh je hebt een complete lamp opgehangen?Brent schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:04:
[...]
250W uit het hoofd, het zijn tenslotte broedlampen, daarvoor is 100W wat weinig lijkt me?
In elk geval bevalt het uitstekend, net het peertje verwisseld trouwens
Ik dacht alleen een 150w lamp in de bestaande fitting gedraaid.
Word hij snel warm? Binnen 10sec?

Ik wil ook IR verwarming proberen, in mij geval is het voor de werkkamer en de woonkamer (de enige plekken waar ik nu de verwaarming aan heb), de rest van het appartement vind ik niet erg als het niet verwarmt wordt.
In beide ruimtes zit ik of achter de computer of op de bank dus een (of meerdere) IR panelen op het plafond in deze kamers zou een oplossing kunnen zijn.
Ik heb me een beetje geinformeerd, deze video gebruikt om te bepalen hoeveel vermogen nodig is voor beide ruimtes afzonderlijk, YouTube: Infrarood panelen kiezen en berekenen (ruimte verwarming)
Voor de werkkamer +/- 610W, woonkamer +/- 1220W (32W/m3 heb ik berekend)
Zoekend naar panelen kwam ik de volgende tegen: https://www.infraroodverw...aneel-met-ledverlichting/
De toevoeging van led verlichting vind ik mooi en handig, kan de lamp eruit en het lichtpunt gebruiken om de aansluiting weg te werken. Volgens de website bereikt de oppevlakte van deze panelen een temperatuur van 110ºC, volgens de handleiding 130°C tot 150°C...beetje raar, verder geen info over materiaal en dergelijke https://cdn.webshopapp.co...neel-met-ledverlichti.pdf
Ervaringen online over Quality Heating in het algemeen zijn erg goed maar over de panelen kan ik niet veel vinden. Het lijkt alsof het een eigen merk panelen Quality Heating zijn of zoiets. Heeft er toevallig iemand hier ervaring met deze panelen?
Groeten! Johnny
Waarom zou je dat willen? Als je het wattage niet te hoog kiest, staan ze gewoon altijd aan. Je zult het niet snel te warm hebben.Ruud888 schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:23:
Hoe noem je panelen die ook zachter kunnen stralen?
Ik wil geen panelen die alleen maar aan en uit gaan via de thermostaat.
Ze komen in de woonkamer.
280cm hoog.
Ook verwarming met de airco.
dit is een viesta paneel. ik had die gekozen omdat die op voorraad was en qua breedte (78cm) goed past op mijn wandje welke 60cm tussen twee balken is).

aangesloten middels een verlengsnoer met een sonoff smart switch zodat dit paneel alleen aan gaat als er iemand op kantoor is gedetecteerd. (veiligheid en zo)
omdat ik soms koude handen heb. hen ik ook een elektrisch verwarmde muismat. ook lekker, gebruik ik heel weinig, maar wel prettig om de mogelijkheid te hebben.

mijn zolder heeft vloerverwarming. de warmtepomp regelt de verwarming in huis, maar op zolder voelt het kil aan vanwege zolder zijn (hoge plafond en dak). twee seizoenen warmde de airco ook de zolder bij, maar ik vond dat zo zonde om zo'n grote ruimte te verwarmen terwijl ik in een hoekje zit... dan is ir verwarming toch gerichter.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Mijn woonkamer is 280 hoog en 60m3de Peer schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:57:
[...]
Waarom zou je dat willen? Als je het wattage niet te hoog kiest, staan ze gewoon altijd aan. Je zult het niet snel te warm hebben.
Als het te warm of te koud is dan heb je wel een probleem!
Dat ding heb ik altijd op 40 watt staan en werkt wel prima, op 150 watt krijg je gevoel dat je benen verbranden zo heet, paneeltje is alleen als bijverwarming te gebruiken en kan maar een kleine temperatuurverschil tussen kamer/werkplek overbruggen.bhartman schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:08:
[...]
Ik heb zelf deze gekocht: https://www.bol.com/nl/p/...t-bureau/9200000075249184
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Nee, dat zou niet passen en niet werken. Je wil geen materiaal tussen je lamp en de persoon op de WC hebben, juist omdat het nu om de warmtestraling te doen is, niet alleen het licht. Zo'n broedlamp heeft enkel een draadframe om per ongeluk aanstoten van de lamp te voorkomen.Ruud888 schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:30:
[...]
Ohh je hebt een complete lamp opgehangen?
Ik dacht alleen een 150w lamp in de bestaande fitting gedraaid.
Enkele seconden schat ik in, ruim binnen de 10 sec. Het is maar een klein filamentje uiteindelijk, zelfs al is het een grote lamp.Word hij snel warm? Binnen 10sec?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Geen reviews gevonden over die speciefieke panelen maar wel een andere paneel van Byecold, in het algemeen goede positieve reviews
https://www.amazon.co.uk/...Y4MW/ref=ask_ql_qh_dp_hza
Dus maar eentje besteld van 800W om goed te testen en te ervaren, mocht het goed zijn ben ik van plan om nog twee panelen van 800W bij te bestellen, in totaal 3, een voor de werkkamer en 2 voor de woonkamer. Een beetje aan de hoge kant qua nodige vermogen maar beter teveel als te weinig
Als het goed is komt ie morgen binnen, samen met een verbuiksmeter en een pyrometer
Groeten! Johnny
Beste TruetactiX,TruetactiX schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:27:
Dag allen. Ik ben van plan om boven de zithoek en eethoek een IR-paneel te hangen (wordt aangesloten aan het lichtpunt in plafond)
Nu kwam ik deze tegen:
https://www.infraroodverw...d-verlicht-115274529.html
Hier zit led in verwerkt, iemand ervaring met deze panelen?
In de woonkamer ligt "gewone" vloerverwarming, reden van aanschaf is dat vrouwlief het toch geregeld koud heeft (thermostaat staat op 21) en ik 500kwh over heb van zonnepanelen.
Mocht het goed werken, dan kan ik misschien beetje pielen om het gasverbruik te verminderen.
ik heb zojuist zo'n besteld, ik zal mij ervaringen de komende dagen delen in deze topic
Groeten, Johnny
bij IR panelen is dat niet altijd waar. Want ze kunnen alleen aan en uit. Als je teveel hebt zul je ze dus uit moeten zetten, of in te veel warmte blijven zitten. Terwijl als je onderdimensioeert heb je in ieder geval een paneel dat constant aan kan blijven staan = constante warmteafgifte.
Gelukkig kun je nog wel 'opschalen' door inderdaad 1,2 of 3 panelen te plaatsen, zodat het alsnog de gewenste situatie oplevert.
Welk type heb je voor het plafond ?Johnny78 schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:28:
Ik heb ondertussen de producent gevonden van de panelen waar ik het over had, Byecold https://www.byecold.eu/
Geen reviews gevonden over die speciefieke panelen maar wel een andere paneel van Byecold, in het algemeen goede positieve reviews
https://www.amazon.co.uk/...Y4MW/ref=ask_ql_qh_dp_hza
Dus maar eentje besteld van 800W om goed te testen en te ervaren, mocht het goed zijn ben ik van plan om nog twee panelen van 800W bij te bestellen, in totaal 3, een voor de werkkamer en 2 voor de woonkamer. Een beetje aan de hoge kant qua nodige vermogen maar beter teveel als te weinig
Als het goed is komt ie morgen binnen, samen met een verbuiksmeter en een pyrometer, dan zal ik mij ervaringen met jullie delen.
Groeten! Johnny
Waar is dan de webshop? Ik zie hem nergens!
Ik heb deze op het oog voor aan het plafond.
https://www-bringer--germ...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sc
Hoi Ruud,Ruud888 schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:43:
[...]
Welk type heb je voor het plafond ?
Waar is dan de webshop? Ik zie hem nergens!
Ik heb deze op het oog voor aan het plafond.
https://www-bringer--germ...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sc
in mij eerste post had ik de webshop en type gepost, https://www.infraroodverw...aneel-met-ledverlichting/
Groeten, Johnny
Top, ik zou ook graag horen of ie bevalt. Ben ook op zoek voor de badkamerJohnny78 schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:35:
[...]
Beste TruetactiX,
ik heb zojuist zo'n besteld, ik zal mij ervaringen de komende dagen delen in deze topic
Groeten, Johnny
Voor de badkamer kun je ook nog een IR spiegel overwegen (een beetje afhankelijk van de indeling en hoe je de badkamer meest gebruikt). Ik vind deze smart mirror wel een interessante, heb helaas nog geen Tweaker met ervaring met dit "apparaat" gevonden, maar de reviews op de site zijn i.h.a. positief (FWIW), en met € 379,- ook niet overdreven duur.robkrekel schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:10:
[...]
Top, ik zou ook graag horen of ie bevalt. Ben ook op zoek voor de badkamer
Helaas is het "smart" deel beperkt tot weergave van weer en omgevings parameters, je kunt dus niet de IR verwarming "smart" aansturen (b.v. op tijd of vanuit de app aanzetten). Maar een echte Tweaker weet daar wellicht ook wel raad mee
[ Voor 15% gewijzigd door Batilan op 05-04-2022 11:35 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y9pk5iW43pSjgPU0PFMjQLG0.jpg?f=user_large)
Zoals genoemd is e.e.a. afhankelijk van indeling en gebruik van de badkamer, ik kende je situatie niet. Als ik naar onze badkamer kijk zal het meest wel meehelpen: 's ochtends tandenpoetsen en gezicht wassen, ook afdrogen doen we meestal in de buurt van de spiegel.robkrekel schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:13:
@Batilan Dat levert niet veel extra op denk ik. Dan verwarm ik de deur. Badkamer is ongeveer 2.2 bij 1.2 meter. Een IR paneel in plaats van de lamp levert meer op denk ik.
[Afbeelding]
In jouw geval zal het voor de 1e 2 bezigheden ook helpen, als je onder de douche staat heb je meestal geen extra verwarming nodig aangenomen dat je met warm water douched
Als er voldoende ruimte is om je af te drogen bij het badmeubel zou het kunnen werken (al weet ik ook nog niet uit ervaring hoe ver 500W zal reiken). Wat ik in dit topic vaak lees, is dat een IR paneel aan het plafond een lekker warm hoofd oplevert, maar voor het overige slechts matig effectief is (heb zelf nog geen praktijk ervaring).
EDIT: nog eens nalezend zie ik dat de ervaringen met panelen aan het plafond nogal wisselend zijn. Zo zijn met name @de Peer en @mr_evil08 geen fans hiervan, terwijl @Microkid er dan meer positief over is.
[ Voor 9% gewijzigd door Batilan op 05-04-2022 16:25 ]
Panelen aan het plafond:
- Vervelend koude vloer.
- Warm hoofd.
- Mensen met gevoelige huid voelt als zonverbranding.
- Voelt een tocht/trek als de omgeving net even te koud is.
Maar ik ben ook een gebruiker die thuis veel luchtverwarming heeft, ik ben dat gewend.
Vloerverwarming vind ik ook wel lekker maar ook dat systeem warmt de gehele ruimte op.
Wat ik bij IR panelen vooral ervaar is hetzelfde effect als je in de winter bij het raam gaat zitten dan voelt het ook ineens koud ondanks je in een warme ruimte zit, zelfde tocht/trek gevoel en hoe harder je gaat stralen hoe meer het wordt.
[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 05-04-2022 20:35 ]
Precies vanwege dit net gaan googelen. Hoe kan dit? Heb vanochtend tm 13:00 uur mijn 400watt plafondpaneel van Ecosyn aan gehad en heb nu op de bank nog steeds het gevoel dat ik in de zon verbrand ben. Dat moet dan toch iets langdurigs veroorzaken anders zou ik het toch niet meer moeten voelen nu bijna 10 uur later?mr_evil08 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:42:
- Warm hoofd.
- Mensen met gevoelige huid voelt als zonverbranding.
Dat herken ik, plekken op de huid waar de panelen op hebben gestraald voelt langdurig aan als een lichte verbranding/geïrriteerd.Webpoacher schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:28:
[...]
Precies vanwege dit net gaan googelen. Hoe kan dit? Heb vanochtend tm 13:00 uur mijn 400watt plafondpaneel van Ecosyn aan gehad en heb nu op de bank nog steeds het gevoel dat ik in de zon verbrand ben. Dat moet dan toch iets langdurigs veroorzaken anders zou ik het toch niet meer moeten voelen nu bijna 10 uur later?
IR panelen warmen goed massa op mogelijk dat het daarmee te maken heeft.
Van oorsprong stralen ze veilige UV-C straling uit, maar dan zou het niet moeten aanvoelen als een verbranding.
Besparing gaf het ook niet, was niet terug te zien op het energieverbruik, ik vraag mij ook af wat er mis ging.
Als het om redelijk kleine ruimtes gaat kan je die net zo goed met convectie opwarmen bijvoorbeeld.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2022 12:55 ]
Licht: mooi frame om het paneel heen, 3 verschillende types, van lichter naar warmer en heeft 4 stappen, 100%, 75%, 50% en 5%
Materiaal: voelt een beetje goedkoop aan maar het is wel licht voor het oppervlak. Montage kan ook beter, vooral waar de verschillende stukken van het frame bij elkaar komen.
Opwarming: op 100ºC na 6:30 minuten, na 10 minuten meet ik een max van 104ºC en een min van 94ºC over het hele paneel, dus een kant verwarmt wat minder als de andere. Isolatie is wel heel erg goed, frame en led lichten rondom het paneel worden niet warm en de achterkant 30ºC.
Ik heb deze metingen gedaan met deze thermometer gedaan, https://shoptix.nl/produc...eratuur-meter-warmtemeter verder niks veranderd aan settings, emissiviteit, etc....dus ik weet niet hoe accuraat het is, vooral de achterkant
Verwaarming: ik heb het paneel voorlopig in de werkkamer geplpaats, tegen de muur zodat ik aan een kant word verwaarmt op ongeveer 1,5m van mij vandaan. Na een paar minuten voel ik al warmte aan. Ik vind het wel prettig en inderdaad zoals andere mensen ook aangeven alsof je in de zon staat.
Thermostaat: koppelen van het paneel is erg makkelijk en werkt meteen, display is een beetje moeilijk af te lezen maar het licht op als je iets klikt en is programeerbaar,
Ik zal het zo laten voor een paar dagen met de verwaarming uit in de kamer, ik ben benieuwd hoe het in de ochtend zal voelen als de verwaarming de hele nacht uit heeft gestaan.
:strip_exif()/f/image/yVTysz3iu1O4G87lQdB3Qt0w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FtcdX9fqDAJWn97fFMgZ4bRQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZRBp8VLhJRC9lryveJhmIYmD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5HhaKFhummGZn5zx1ngP47gU.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmm dat is intersant, heb je toevallig hier een bron van? UV straling zit namelijk aan de andere kant van het zichtbare licht spectrum als IR stralingmr_evil08 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:54:
[...]
Van oorsprong stralen ze veilige UV-C straling uit, maar dan zou het niet moeten aanvoelen als een verbranding.
Groeten, Johnny
Gewoon Google.Johnny78 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:53:
[...]
Hmm dat is intersant, heb je toevallig hier een bron van? UV straling zit namelijk aan de andere kant van het zichtbare licht spectrum als IR straling
Groeten, Johnny
UV-A is schadelijk, UV-B wordt je bruin, UV-C zou niet diep in je huid mogen gaan waardoor veilig, maar ik betwijfel dat ook een beetje.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 06-04-2022 16:28 ]
Ik ben niet duidelijk geweest denk ik, of ik heb jouw bericht verkeerd begrepen. Ik dacht dat je zei dat de infrarood panelen ook UV-C stralenmr_evil08 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:26:
[...]
Gewoon Google.
UV-A is schadelijk, UV-B wordt je bruin, UV-C zou niet diep in je huid mogen gaan waardoor veilig, maar ik betwijfel dat ook een beetje.
Wand, dan straal je op een groter deel van het lichaam.L_T schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:49:
Wat is volgens jullie nu de beste plek voor een IR paneel in een slaap/werkkamer van een puber? Plafond of wand?
Ok, alleen welk deel dan. 😵💫 Die eenzijdige opwarming is waar ik vooral mee zit...de Peer schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:32:
[...]
Wand, dan straal je op een groter deel van het lichaam.
Op milieu centraal staat:
Het paneel werkt het beste als het aan het plafond hangt, dan zit er niks in de weg tussen jou en het paneel. De beste hoogte is ongeveer 2,6 meter boven de vloer. Bij meer dan 3 meter kun je hem beter lager hangen, met draadjes aan het plafond. Op de werkkamer kun je hem combineren met een klein paneel onder het bureau zodat je benen en voeten ook warm worden.
Het deel dat direct in het zicht is van het paneel. Wil je meer dan kun je er ook 2 ophangen.
Plafond wordt algemeen als het beste gezien, aangezien het dan zo'n beetje de hele ruimte kan bestrijken. Het voorkomt ook dat de warmte maar van 1 kant komt.L_T schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:49:
Wat is volgens jullie nu de beste plek voor een IR paneel in een slaap/werkkamer van een puber? Plafond of wand?
Ik had mijn paneel in de badkamer eerst ook aan de wand, dat beviel totaal niet. Daarna aan het plafond, veel beter en comfortabeler.
[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 10-04-2022 19:12 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Nuttige info, bedankt! Ik ga ook voor de plafond-versies in de slaapkamers van de kinderen denk ik. Badkamer had ik nog mijn twijfels over (ik dacht in spiegel + handdoeken ir paneel), maar zelfs daar prefereer je dus plafond (is dat dan ook je enige in de badkamer, of ook handdoeken?).Microkid schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:11:
[...]
Plafond wordt algemeen als het beste gezien, aangezien het dan zo'n beetje de hele ruimte kan bestrijken. Het voorkomt ook dat de warmte maar van 1 kant komt.
Ik had mijn paneel in de badkamer eerst ook aan de wand, dat beviel totaal niet. Daarna aan het plafond, veel beter en comfortabeler.
Groeten, Johnny
Ik deel Microkid mening, alles wat ik erover heb gelezen radt men om het aan het plafond te hangen, zo straal je de hele ruimte behalve het plafond zelf.L_T schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:19:
[...]
Nuttige info, bedankt! Ik ga ook voor de plafond-versies in de slaapkamers van de kinderen denk ik. Badkamer had ik nog mijn twijfels over (ik dacht in spiegel + handdoeken ir paneel), maar zelfs daar prefereer je dus plafond (is dat dan ook je enige in de badkamer, of ook handdoeken?).
Iemand een advies qua wattage?
(Ik ga er dan even vanuit dat een ruimte met langdurig verwarmen wel op een acceptabele temperatuur te krijgen is. Een losse lucht/lucht warmte pomp voor alleen de gang lijkt me wat overdreven en elektrische vloerverwarming lijkt me niet persé handiger.)
[ Voor 30% gewijzigd door sdk1985 op 14-04-2022 11:27 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Je wilt hem 24/7 aanzetten? Daar is een IR paneel nu juist niet voor bedoeld. Duur grapje.sdk1985 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:24:
Ik wil eigenlijk van een oude radiator in de gang af, erg klein en niet eens een thermostaatknop. Die staat nu vrijwel volledig dicht omdat anders al het warme water weer retour gaat. Gang is 4m35 bij 2m06 (en dan is de helft toilet, meterkast en trapkast).
Iemand een advies qua wattage?
(Ik ga er dan even vanuit dat een ruimte met langdurig verwarmen wel op een acceptabele temperatuur te krijgen is. Een losse lucht/lucht warmte pomp voor alleen de gang lijkt me wat overdreven en elektrische vloerverwarming lijkt me niet persé handiger.)
Qua wattage zou je het wattage van de radiator over kunnen nemen. 1000-2000W?
Hmm helaas is Afgiftecalculator radiatoren van Radson aangepast en kan ik daar mijn bestaande radiator niet meer in zetten. Het is in ieder geval een dubeblplaats model (zonder grill) van 125x40 dus zal niet heel veel voorstellen.de Peer schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:35:
[...]
Je wilt hem 24/7 aanzetten? Daar is een IR paneel nu juist niet voor bedoeld. Duur grapje.
Qua wattage zou je het wattage van de radiator over kunnen nemen. 1000-2000W?
Niet voor bedoeld als in problematisch voor de levensduur? Of heb je het meer over de stookkosten? Zo ver ik kon vinden hebben een elektrische radiator, elektrische vloerverwarmingsmat en IR paneel allemaal hetzelfde rendement. Waarbij ik dan mijn twijfels heb bij de elektrische vloerverwarming welk deel de grond in trekt (geen kruipruimte, niet te isoleren).
Juist in een gang zou ik een radiator laten hangen en een klein tikje opendraaien. Het hoeft daar niet heel warm te worden en op deze manier hou je de boel toch vorstvrij en droog. Je zou er een thermostaatknop op kunnen zetten, ben je voor weinig klaar.sdk1985 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:24:
Ik wil eigenlijk van een oude radiator in de gang af, erg klein en niet eens een thermostaatknop. Die staat nu vrijwel volledig dicht omdat anders al het warme water weer retour gaat. Gang is 4m35 bij 2m06 (en dan is de helft toilet, meterkast en trapkast).
Een IR-paneel verwarmt alleen objecten, lijkt me in een gang ook niet heel handig.
In dit geval eigenlijk geen optie. De radiator is namelijk erg lelijk en hangt en heeft een onhandige vorm waardoor de schoenenkast bijvoorbeeld niet past. Dat zou dan vervangen van de radiator worden. Wat niet zo goed past binnen het idee om van het gas af te gaan (ik laat 20 panelen plaatsen).Bitfreakie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:28:
[...]
Juist in een gang zou ik een radiator laten hangen en een klein tikje opendraaien. Het hoeft daar niet heel warm te worden en op deze manier hou je de boel toch vorstvrij en droog. Je zou er een thermostaatknop op kunnen zetten, ben je voor weinig klaar.
Een IR-paneel verwarmt alleen objecten, lijkt me in een gang ook niet heel handig.
(Overigens valt dat nog tegen qua kosten, ik heb vorig jaar bij 4 radiatoren de kraan wel laten vervangen en dat heeft me bijna 800 euro gekost en ik moest er meer dan 8 weken op wachten.)
Ik bedoel de stookkosten ja. Nooit elektrisch gaan verwarmen. Helemaal niet 24/7 in een ruimte waar je nauwelijks komt.sdk1985 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:11:
[...]
Hmm helaas is Afgiftecalculator radiatoren van Radson aangepast en kan ik daar mijn bestaande radiator niet meer in zetten. Het is in ieder geval een dubeblplaats model (zonder grill) van 125x40 dus zal niet heel veel voorstellen.
Niet voor bedoeld als in problematisch voor de levensduur? Of heb je het meer over de stookkosten? Zo ver ik kon vinden hebben een elektrische radiator, elektrische vloerverwarmingsmat en IR paneel allemaal hetzelfde rendement. Waarbij ik dan mijn twijfels heb bij de elektrische vloerverwarming welk deel de grond in trekt (geen kruipruimte, niet te isoleren).
Een all-electric warmtepomp is geen optie? En dan een andere radiator plaatsen die een vorm heeft die wel in die ruimte past?sdk1985 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:49:
In dit geval eigenlijk geen optie. De radiator is namelijk erg lelijk en hangt en heeft een onhandige vorm waardoor de schoenenkast bijvoorbeeld niet past. Dat zou dan vervangen van de radiator worden. Wat niet zo goed past binnen het idee om van het gas af te gaan (ik laat 20 panelen plaatsen).
Als je het laat doen dan ben je inderdaad meer geld kwijt, als je het zelf doet ben je met een paar tientjes klaar.(Overigens valt dat nog tegen qua kosten, ik heb vorig jaar bij 4 radiatoren de kraan wel laten vervangen en dat heeft me bijna 800 euro gekost en ik moest er meer dan 8 weken op wachten.)
Ik overweeg deze in de woonkamer van 2.8m hoog.
En het paneel circa 80cm naar voren ten opzichte van ons hoofd op de bank.
https://www.aabogreentech...50-x-150-x-60mm-900-watt/
/f/image/4dbz3pvBkBtgQb1Cb2W6DaEo.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Ruud888 op 14-04-2022 14:44 ]
De huidige aanvoer temperatuur is 60 graden, 55 was al te laag. Komt door de enkelplaats radiatoren. Dan wordt dus min of meer overal de radiatoren vervangen, laten we zeggen 7x 800 euro = 5600 euro. Voor mijn situatie is het zinniger de boel langzaam af te gaan bouwen vóór de CV ketel het begeeft. In de slaapkamers kan ik prima met lucht/lucht uit de voeten en dan verwacht ik nog zo'n 3000 kWh te extra te produceren. Als ik de woonkamer (55m2) ook op die manier doe verwacht ik dat daar nog 2000 Kwh vanaf gaat. Heb ik nog 1000 kWh te besteden voor de gang, badkamer en keuken.Bitfreakie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:42:
[...]
Een all-electric warmtepomp is geen optie? En dan een andere radiator plaatsen die een vorm heeft die wel in die ruimte past?
Vandaar dat ik aan het kijken ben naar IR panelen.
Voetventiel en thermostaat kraan voor 3/8e inderdaad maar 100 euro voor 4 stuks. Veel zelf gedaan maar dit zag ik niet zo zitten. De kruispunten op de hoofdleiding zijn gelast om maar wat te noemen. Als het allemaal wat nieuwer spul was had ik het wel aangedurfd[...]
Als je het laat doen dan ben je inderdaad meer geld kwijt, als je het zelf doet ben je met een paar tientjes klaar.
Ik weet niet wat voor radiatoren je op het oog hebt mocht je ze gaan vervangen, maar heb je al eens op Marktplaats gekeken? Daar staan vaak (naar verluid) zgan diverse T22 en T33 radiatoren aangeboden voor grofweg enkele tientjes tot €100 per stuk.sdk1985 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:15:
[...]
De huidige aanvoer temperatuur is 60 graden, 55 was al te laag. Komt door de enkelplaats radiatoren. Dan wordt dus min of meer overal de radiatoren vervangen, laten we zeggen 7x 800 euro = 5600 euro.
Volledig afhankelijk van salderen dus. Als dat binnenkort afgebouwd gaat worden, lijkt het me niet handig om daar je keuze op te baseren. duur grapje.sdk1985 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:15:
[...]
Vandaar dat ik aan het kijken ben naar IR panelen.
Onlangs hebben wij een deel van onze garage laten verbouwen naar een bijkeuken. Uiteraard zat ik met de uitdaging wat ik ging doen met de verwarming en zat al aantal weken mee te lezen in dit topic.
Vloerverwarming en een radiator wilde ik eigenlijk niet i.v.m. gasverbruik. Ik zat nog te twijfelen tussen elektrische vloerverwarming of een infraroodpaneel. Elektrische vloerverwarming is wel meer comfort maar ook weer duurder in aankoop, en ik denk ook duurder in gebruik (?).
Omdat het nog even duurt voordat de vloer word gelegd heb ik maar eerst een infraroodpaneel gekocht om te kijken hoe het werkt en kon ik eventueel nog de keuze maken voor elektrische vloerverwarming. De ruimte is 2,4m x 3m x 2,2m. Na berekenen zou er een paneel moeten komen van 500/550 watt. Zelf ben ik daarboven gaan zitten en heb gekozen voor een 600 watt. En wel deze: Magnum Sol Type 600.
Ik heb deze opgehangen aan het plafond en heb ik mijn Tado airco thermostaat ook in de ruimte gehangen om de temperatuur te monitoren. En het valt mij niets tegen! Het voelt inderdaad als een zon die bovenop je hoofd straalt. Persoonlijk vind ik hem ook erg strak aan het plafond hangen.
:strip_exif()/f/image/NoIoa8F4815HI9OLoJg1ordp.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor een testje heb ik het paneel sochtends om 7.30 aangezet tot 13.45. In ongeveer 6 uur tijd is de ruimte van +-10 graden naar +-18 graden gegaan.
/f/image/Kzp9qSl0zCom4ejvtO8Y0G8z.png?f=fotoalbum_large)
Omdat ik in de rest van het huis ook Tado heb, wil ik uiteindelijk de Tado kamerthermostaat ophangen om het infraroodpaneel te laten schakelen. Ik heb navraag gedaan bij Tado en de thermostaat mag maximaal 650W schakelen.