Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:03

de Peer

under peer review

Salvogs schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:44:

Voor een testje heb ik het paneel sochtends om 7.30 aangezet tot 13.45. In ongeveer 6 uur tijd is de ruimte van +-10 graden naar +-18 graden gegaan.
Om een goede test uit te voeren moet je dit de dag erna (met vergelijkbaar weer) herhalen, maar dan zonder het IR-paneel. Mogelijk gaat de temperatuur dan ook al van 10 graden naar 16 graden, gewoon door de zon.

Daarna pas conclusies trekken ;)

600W is namelijk niet voldoende om een ruimte te verwarmen, dan moet je eerder aan 3000W denken. Zeker in de winter.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 17-04-2022 09:50 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Salvogs schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:44:
Goedemorgen!
Vloerverwarming en een radiator wilde ik eigenlijk niet i.v.m. gasverbruik.
Daar had je mooi een klein warmtepompje op aan kunnen sluiten. Na subsidie kost dat je 600 euro ofzo.

Of je had een airco kunnen ophangen. Dat is mooi goedkoop verwarmen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:53
de Peer schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:48:
[...]

Om een goede test uit te voeren moet je dit de dag erna (met vergelijkbaar weer) herhalen, maar dan zonder het IR-paneel. Mogelijk gaat de temperatuur dan ook al van 10 graden naar 16 graden, gewoon door de zon.

Daarna pas conclusies trekken ;)

600W is namelijk niet voldoende om een ruimte te verwarmen, dan moet je eerder aan 3000W denken. Zeker in de winter.
Je hebt inderdaad gelijk over de test. Ik kon nog even terug kijken naar de dag erna en buiten temperatuur was ongeveer gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REzHA_QnHzCzrv_Jff6lLKTISSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/btgx1zn8uHFwqJjp10Fnp6tR.png?f=fotoalbum_large

Ik weet inderdaad niet hoe dit zal zijn in de winter. Dit zullen we dus meemaken aankomende winter. De overige opties die je aangeeft om te verwarmen zijn inderdaad een optie maar is buiten ons budget voor aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Salvogs schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:16:
[...]

Je hebt inderdaad gelijk over de test. Ik kon nog even terug kijken naar de dag erna en buiten temperatuur was ongeveer gelijk.

[Afbeelding]

Ik weet inderdaad niet hoe dit zal zijn in de winter. Dit zullen we dus meemaken aankomende winter. De overige opties die je aangeeft om te verwarmen zijn inderdaad een optie maar is buiten ons budget voor aanschaf.
Haha oke. hieruit blijkt dus dat het paneel een vrijwel niet meetbaar effect heeft op de opwarming van de ruimte :P
Maar natuurlijk wel op de gevoelstemperatuur als je eronder staat, en daar is zo'n paneel voor bedoeld.

Ok als je echt in de winter met IR wilt verwarmen dan zou ik er een stuk of 4-6 ophangen. Qua verbruik ga je dan wel heel duur uit zijn. Met elektrische vloerverwarming ook trouwens hoor, dat is even duur in verbruik op deze manier. Gas is dan nog altijd goedkoper in de meeste gevallen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 17-04-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:19:
[...]

Haha oke. hieruit blijkt dus dat het paneel een vrijwel niet meetbaar effect heeft op de opwarming van de ruimte :P
Maar natuurlijk wel op de gevoelstemperatuur als je eronder staat, en daar is zo'n paneel voor bedoeld.

Ok als je echt in de winter met IR wilt verwarmen dan zou ik er een stuk of 4-6 ophangen. Qua verbruik ga je dan wel heel duur uit zijn. Met elektrische vloerverwarming ook trouwens hoor, dat is even duur in verbruik op deze manier.
Kijk eens naar de tijdschaal…
Het hangt af van de isolatie, sommige kleinere ruimtes krijg je al warm door zelf in de ruimte te verblijven en wat electrische apparatuur aan te zetten.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

joezzt schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:30:
[...]

Kijk eens naar de tijdschaal…
Oeps, ja daar heb je een punt. Hoe dan ook de moeite waard om een goede met/zonder Ir paneel meting te doen, om te kijken wat het echt doet. 600w is erg weinig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:29

nFo

Lieuwe15 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:55:
Hier heb ik een konighaus paneel van 700w creatief aan het plafond gehangen (was een wandpaneel met ditto haakjes).
Maar valt mij niks tegen.
Ja het geheel wordt warm, maar geeft ons bij de zitbank voldoende extra warmte zodat de airco op fluisterstand kan staan (die trekt het op koude dagen net niet op fluisterstand, waardoor het kil wordt).
De maximale afstand is wel ongeveer 2 meter, verder er vamaf merk je er niet zoveel meer van.
Temperatuur van het paneel was volgens mij zo'n 115 graden en evenredig over het hele oppervlak (gemeten met goedkope warmtecamera).
Afwerking is wel slecht, komt steeds een soort waas op het paneel en het paneel zelf zit wat bobbelig tussen de profielen.
Dit is voor ons eigenlijk een test om te kijken hoeveel effect het geeft en heeft ons voor de prijs positief verrast.
Ik hem nu een een tijdje staan met 1000w, valt inderdaad niet tegen, paneel gaat wel flink bol staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb 2 infraroodpanelen boven in de slaapkamers hangen.
inderdaad het voelt lekker warm als ze aan staan, maar het warmt de kamers met hooguit 1graad op.
nu heb ik kleine panelen, maar ook r6+ geïsoleerd daarboven.

Ik heb ze aan het plafond hangen, maar de tempsensor warmt ook lekker mee op. hij denkt dus dat het warmer is dan het eigenlijk is in de ruimte.

ik heb nu nog 2 fancoils besteld uit italie en kijk over een maandje ofzo hoe dat werkt qua koelen en van de winter verwarmen.

*kleine topic kaap
Ik denk dat een hoop mensen hier die nog geen warmtepomp hebben en bang zijn voor te weinig afgifte of hoge kosten om dit te realiseren beter naar fancoils kunnen kijken. met wat moeite heb je een goed formaat voor 400e met wifi en besturing erin. radiator weghalen en gaan. ook voor cv tuning naar onder 50graden helpt dit veel.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 10:34
Ook ik ben in de markt voor een infraroodverwarming. Ik ben nog op zoek naar welk vermogen.

Ik ben op zoek naar een IR-verwarming voor mijn studeerkamerplek. Nu warm ik vaak de hele woonkamer op, om het op mijn kleine kamer warm te krijgen. Ik wil dit ondervangen door alleen de IR-verwarming aan te zetten. Ik heb na de zomer zonnepanelen, dus de kosten zijn laag.

Ik heb een beetje rond zitten kijken, en zou het liefst een kleine willen, omdat de muur achter mijn laptop 50 cm breed is, met aan beide kanten ramen. Wat verwarmt het beste, op 2 meter hoogte schuin naar beneden naar mijn werkplek, of op 3 meter hoogte recht naar beneden? En is 300 watt voldoende? Ik ben niet echt een kou-kleum, dus het is niet dat de hele kamer verwarmd hoeft te worden, mijn eigen vierkante meter is voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aristos schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:05:
Ook ik ben in de markt voor een infraroodverwarming. Ik ben nog op zoek naar welk vermogen.

Ik ben op zoek naar een IR-verwarming voor mijn studeerkamerplek. Nu warm ik vaak de hele woonkamer op, om het op mijn kleine kamer warm te krijgen. Ik wil dit ondervangen door alleen de IR-verwarming aan te zetten. Ik heb na de zomer zonnepanelen, dus de kosten zijn laag.

Ik heb een beetje rond zitten kijken, en zou het liefst een kleine willen, omdat de muur achter mijn laptop 50 cm breed is, met aan beide kanten ramen. Wat verwarmt het beste, op 2 meter hoogte schuin naar beneden naar mijn werkplek, of op 3 meter hoogte recht naar beneden? En is 300 watt voldoende? Ik ben niet echt een kou-kleum, dus het is niet dat de hele kamer verwarmd hoeft te worden, mijn eigen vierkante meter is voldoende.
300 watt op 2 meter hoogte daar voel je niets van. Dan moet je eerder aan 900 watt denken.

Bedenk sowieso dat als je van boven verwarmt, alleen je hoofd en schouders worden verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-nl
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-03 17:52
Ik vraag me eigenlijk af,

Omdat ik geen warmte pompen kan installeren, Zonnepanelen is ook geen optie en een HR++ CV ketel ook niet.
Omdat wij in een appartement wonen, zit ik te denken aan infrarood panelen aan het plafond.

Maar dan ook meer als "plek/spot" verwarming omdat je dan waar je zit lekker warm hebt en de rest van de kamer zeg 18 of 19 graden.
Heeft hier ook iemand ervaring mee? ik zat te denken bijvoorbeeld boven de bank en andere kant boven de stoelen.

Wie heeft hier ervaring mee zowel in gebruik als de kosten, Gezien dat gas prijzen de pan uit rijzen moet dit inmiddels een goede oplossing zijn?

Groet, Andre

PS: toelichting op een nieuwe CV ketel wij zitten op een centraal afzuiging en daarop kan geen nieuwe ketel systeem ivm afvoer van deze ketels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

En hoe ga je die ruimte op 19 graden houden? Als je dat met de IR panelen doet ben je alsnog zéér duur uit.

Het kan wel interessant zijn als je verder niet aan verwarming doet en alleen je zitplek verwarmt. Maar besef dat de ruimte dan eerder 14-15 graden zal zijn. De vraag is hoe comfortabel het dan nog is op je bestraalde plekje op de bank.

Maar stel je woont in een appartementencomplex en je ontvangt van alle buren een klein beetje warmte, waardoor het eigenlijk nooit kouder dan 16-17 graden wordt zonder verwarming. Dát zou een ideale casus zijn voor IR panelen.

elektra direct gebruiken als primaire verwarming is nog altijd duurder dan gas.
En bedenk dat met panelen aan het plafond, je al snel in de 'schaduw zit'. Denk ook aan koude benen/voeten etc.

[ Voor 82% gewijzigd door de Peer op 01-06-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-nl
de Peer schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:03:
En hoe ga je die ruimte op 19 graden houden? Als je dat met de IR panelen doet ben je alsnog zéér duur uit.

Het kan wel interessant zijn als je verder niet aan verwarming doet en alleen je zitplek verwarmt. Maar besef dat de ruimte dan eerder 14-15 graden zal zijn. De vraag is hoe comfortabel het dan nog is op je bestraalde plekje op de bank.

Maar stel je woont in een appartementencomplex en je ontvangt van alle buren een klein beetje warmte, waardoor het eigenlijk nooit kouder dan 16-17 graden wordt zonder verwarming. Dát zou een ideale casus zijn voor IR panelen.

En bedenk dat met panelen aan het plafond, je al snel in de 'schaduw zit'. Denk ook aan koude benen/voeten etc.
het is bij ons nooit onder de zeg 18 graden, bij en extreme winter zou het 16 graden worden misschien.
het idee is dan ook idd dat de rest van het appartement een redelijke zeg 19 graden is en op de plek waar wij zitten met laptopje etc etc ... dat ik paneel aan kan doen.

omdat het plaatselijke verwarming is zal de themostaat van de CV die meter of 5 verderop zit dit neem ik aan niet merken.
Zou het nodig zijn dan ook aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Andre-nl schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:59:
[...]

het is bij ons nooit onder de zeg 18 graden, bij en extreme winter zou het 16 graden worden misschien.
het idee is dan ook idd dat de rest van het appartement een redelijke zeg 19 graden is en op de plek waar wij zitten met laptopje etc etc ... dat ik paneel aan kan doen.

omdat het plaatselijke verwarming is zal de themostaat van de CV die meter of 5 verderop zit dit neem ik aan niet merken.
Zou het nodig zijn dan ook aanslaan.
ahh je blijft gewoon je CV ketel verbruiken? Dan is IR als bijverwarming prima en kun je er bij goed gebruik inderdaad iets mee besparen.
Ik dacht dat je IR als hoofdverwarming wilde gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-nl
ahh je blijft gewoon je CV ketel verbruiken? Dan is IR als bijverwarming prima en kun je er bij goed gebruik inderdaad iets mee besparen.
Ik dacht dat je IR als hoofdverwarming wilde gaan gebruiken
Nee ik denk niet dat dit een optie hoofd verwarming, Maar helaas omdat wij niet kunnen upgraden zoals zonnepanelen of een warmte pomp.
Is het nog al een issue en om een ouder model CV nieuw te kopen is ook geen optie vindt ik.

de VvE is er wel mee bezig maar al zouden ze de centrale leidingen (afzuiging) aanpassen dan zit alsnog aan een CV ketel vast op gas. En of dit z'n goede optie is in deze tijd vraag ik me af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:23
Ruud888 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:40:
Heeft iemand ervaring met deze hoge temperatuur panelen?
Ik overweeg deze in de woonkamer van 2.8m hoog.
En het paneel circa 80cm naar voren ten opzichte van ons hoofd op de bank.

https://www.aabogreentech...50-x-150-x-60mm-900-watt/

[Afbeelding]
Ik heb er een van 900 watt opgehangen van het merk Ecosun in mijn werkplaats. De range valt mij erg tegen, op meer dan een anderhalve meter voel je bijna niks meer van de stralingswarmte. Na contact met de fabrikant had ik eigenlijk een zwaardere versie moeten hebben. Ik zou dus niet te zuining zijn met het wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

KoenVW76 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:03:
[...]

Ik heb er een van 900 watt opgehangen van het merk Ecosun in mijn werkplaats. De range valt mij erg tegen, op meer dan een anderhalve meter voel je bijna niks meer van de stralingswarmte. Na contact met de fabrikant had ik eigenlijk een zwaardere versie moeten hebben. Ik zou dus niet te zuining zijn met het wattage.
Ik denk dat dit niet vaak genoeg gezegd kan worden in dit topic. Zeker als je ziet dat mensen het over 300 Watt panelen hebben want dat is zo lekker economisch. met COP=1 heb je echt flink wat vermogen nodig om het te voelen, en dat neemt exponentieel toe met afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Andre-nl schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Nee ik denk niet dat dit een optie hoofd verwarming, Maar helaas omdat wij niet kunnen upgraden zoals zonnepanelen of een warmte pomp.
Is het nog al een issue en om een ouder model CV nieuw te kopen is ook geen optie vindt ik.

de VvE is er wel mee bezig maar al zouden ze de centrale leidingen (afzuiging) aanpassen dan zit alsnog aan een CV ketel vast op gas. En of dit z'n goede optie is in deze tijd vraag ik me af.
Is een Airco warmtepomp dan geen idee? Hebben wij ook ins ons appartement en gebruiken de CV ketel dus niet meer voor verwarmen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-nl
HereIsTom schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:31:
[...]

Is een Airco warmtepomp dan geen idee? Hebben wij ook ins ons appartement en gebruiken de CV ketel dus niet meer voor verwarmen.
Goedemiddag Tom,
een warmtepomp heeft een buiten unit nodig, ik ken niet gehele inhoudelijk hoe het werkt maar ik zie het als een omgekeerde airco.
hoe zit dit dan aangesloten bij u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:40
Ik zit nu ook te kijken voor IR Panelen, maar blijft wat tegenstrijdige verhalen horen/lezen.
Mijn hele huis heeft nu airco met de badkamer als uitzondering, deze kan ik dus nu niet verwarmen met de airco.

Nu was ik aan het denken aan een badkamerkachel, of IR-paneel.
Het plafond leek me niet zo'n gaaf idee omdat je dan alleen je boven verwarmd wordt.

Ik wil het paneel eigenlijk tegenover de wastafel aan de muur bevestigen zodat deze je hele lichaam kan verwarmen. Dit is zo'n 2 meter afstand vanaf de wastafel. Is dat te doen met een paneel van bijvoorbeeld 800 Watt? En hoe lang heeft zo'n paneel nodig voordat deze een beetje warmte uitstraalt?

Het opwarmen van de ruimte zelf vind ik niet zo belangrijk, als het maar een beetje warm is als je voor de wastafel staat.

@KoenVW76 Welk vermogen heeft de fabrikant bij jou aangeraden?

[ Voor 4% gewijzigd door eltweako op 02-06-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
eltweako schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:30:

@KoenVW76 Welk vermogen heeft de fabrikant bij jou aangeraden?
Uiteindelijk de 1800 watt versie, dus twee keer zo zwaar. Die 900 watt had de verkoper mij eerst aangeraden maar na een mailtje van mij over te tegenvallende resultaten kwamen ze met het 2e advies. Ik heb uiteindelijk de 900 watt versie een stuk lager opgehangen, nu kan het net uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:40
Bedankt voor je reactie.
1800 watt, dat is toch nogal fors voor die afstand, maar komt wel in de buurt van de meeste straalkacheltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Ik heb vandaag dit paneel binnen gekregen: https://www.amazon.nl/VIE...splaat/dp/B01CE068RM?th=1 Een 1200 watt paneel van het merk Viesta. De reviews waren van 5 sterren waarin het de hemel in geprezen werd tot 1 ster en waardeloos beoordeeld.

Ik dacht ik probeer het zelf maar eens, maar helaas, deze gaat retour. Op meer dan 40 cm afstand voel ik niets meer. Gemeten met een IR thermometer meet ik aan de randen 50 graden, en in het midden net 95. Ik neem aan dat ik meer zou moeten kunnen verwachten van 1200 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dat is inderdaad te koud. Zou algemeen >100 graden moeten zijn na een paar minuten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KoenVW76 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:50:
Ik heb vandaag dit paneel binnen gekregen: https://www.amazon.nl/VIE...splaat/dp/B01CE068RM?th=1 Een 1200 watt paneel van het merk Viesta. De reviews waren van 5 sterren waarin het de hemel in geprezen werd tot 1 ster en waardeloos beoordeeld.

Ik dacht ik probeer het zelf maar eens, maar helaas, deze gaat retour. Op meer dan 40 cm afstand voel ik niets meer. Gemeten met een IR thermometer meet ik aan de randen 50 graden, en in het midden net 95. Ik neem aan dat ik meer zou moeten kunnen verwachten van 1200 watt.
Heb je geen Wattmeter? Als er 1200 Watt ingaat dan komt er ook 1200 Watt aan warmte uit, waar moet het anders blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Heb hem in een energiemeter gestoken inderdaad, en er wordt 1180 watt gebruikt ongeveer dus dat lijkt wel te kloppen. Maar ik voel na 40 cm niks meer, dat lijkt mij niet de bedoeling toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:01
1200 watt is 1200 watt.
Als je het niet voelt ligt dat aan jou, of aan de omgevingstemperatuur, aan het stookseizoen, of dat IR an sich tegenvalt met wat je verwachtte of een combinatie van dat alles.
Maar geef niet het paneel de schuld.

Ik heb echt helemaal niets met IR verwarming maar ik zou het nooit in dit jaargetijde willen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Misschien verwacht ik meer van infraroodverwarming dan het waar kan maken, dat kan. Het leek mij dat als 1200 watt bijvoorbeeld aan het plafond zou hangen dat je er in je stoel zittend wel wat van zou moeten kunnen voelen.

Ik merk trouwens ook dat de achterkant van het paneel ook vrij warm wordt, zo'n 55 graden. Misschien dat er daardoor ook een deel van de energie/warmte verloren gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door KoenVW76 op 10-06-2022 00:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:01
Ik denk dat het effect in een relatief koude kamer veel meer opvalt en dat het met de huidige temperaturen grotendeels wegvalt tegen de hogere IR achtergrondstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15
Heb je het paneel al op een object gericht bijv een stoel of muur en dan met je thermometer dat object meten ik bedoel het is geen convectie radiator ofzo. 95 is naar mijn weten zelfs aan de warme kant. Zou rond de 90 moeten blijven steken.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Centauriprime schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:34:
Heb je het paneel al op een object gericht bijv een stoel of muur en dan met je thermometer dat object meten ik bedoel het is geen convectie radiator ofzo. 95 is naar mijn weten zelfs aan de warme kant. Zou rond de 90 moeten blijven steken.
En wat zou je willen meten dan, en wanneer is het goed/fout volgens jou?
Dat is geen methode waar je iets mee kunt. Hangt bovendien af van het object dat je kiest en de kleur/structuur/oppervlak van dat object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
de Peer schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:03:

IR is bij mij hoofdverwarming in een tussenwoning met zonnepanelen. Voordat ik hiertoe overging heb ik een aantal fundamentele keuzen gemaakt: a) volledig van gas af, geen vastrecht meer voor gas, b) goed isoleren en c) af van het idee dat stenen verwarmd moeten worden. Goed is ook te beseffen dat IR stralingswarmte geeft waarbij op bepaalde plekken ook warmte van onderen moet komen. Ik hanteer in de woonkamer een ondertemp van 16 graden. Dit lukt mij vrij aardig omdat ik de vloer R14 geïsoleerd heb.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

@Hans299 Hou je nog steeds verbruiksgegevens bij? Ben wel benieuwd eigelijk, ook omdat je de enige in m’n topic bent met volledig IR.
All-electric, verbruik kWh/graaddag in stookseizoen

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een tussenwoning met luchttemperatuur 16 graden heeft gewoon wandverwarming :)
@Hans299 Heb je een IR thermometer? In een traditioneel gestookt huis zijn de tussenmuren kouder dan de lucht/meubels in het stookseizoen. Ik vermoed dat het bij jou andersom is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans299
ericplan schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:07:
@Hans299 Hou je nog steeds verbruiksgegevens bij? Ben wel benieuwd eigelijk, ook omdat je de enige in m’n topic bent met volledig IR.
Ik hou sinds 2017 mijn gegevens bij.
Tot nu dit jaar is mijn verbruik 770 Kwh (na saldering zonnepanelen).
Ik zal richting september op een paar honderd Kwh uitkomen, misschien wel nul.
Mijn winterverbruik zonder saldering ligt rond 3500 Kwh.

Overigens worden muren wel degelijk verwarmd, maar de opbouwtijd in de winter is ongeveer twee dagen en daarmee kom ik dan niet meer onder de zestien graden. Onze thermostaten staan in de winter nachtstand altijd op vijftien graden om de temperatuur val beperkt te houden.

De restwarmte van de panelen door de plafonds geeft ook naar de eerste verdieping een vorm van beperkte vloerverwarming. De panelen op de eerste en tweede verdieping zetten we zelden aan.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans299
Proton_ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:15:
Een tussenwoning met luchttemperatuur 16 graden heeft gewoon wandverwarming :)
@Hans299 Heb je een IR thermometer? In een traditioneel gestookt huis zijn de tussenmuren kouder dan de lucht/meubels in het stookseizoen. Ik vermoed dat het bij jou andersom is.
Ook IR verwarmt de ruimte, maar dat is niet onze eerste bedoeling omdat we dan net zo goed convectiewarmte hadden kunnen houden.
Wij beschouwen verwarming van de kamers zelf meer als een soort bijvangst.
De opwarmtijd voor meubels en wanden is altijd een kwestie van dagen als we de verwarming zouden uitzetten.
Daarom vinden we beheersing van een constante minimum temperatuur door middel van isolatie en afscheiding minstens zo belangrijk als de opbrengst van de panelen zelf. Onze woonkamer volstaat met 3 maal 700 en een verwarmd tapijt van 100 Kwh / per m2 voor warme voeten. Die laatste hebben we overigens voornamelijk in de avonduren aan als aanvulling op sloffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans299
Komende week zal ik wel een paar jaargrafieken posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans299
Ik heb er even mijn jaarcijfers bijgeplakt (Woning 1981 - geïsoleerd- A++ met zonnepanelen en saldering, elektrische auto)

2019) 5925 kWh - 3389 kWh = 2537 kWh : jaarafrekening € 109,-
2020) 5267 kWh - 3327 kWh = 1940 kWh : jaarafrekening € 81,-
2021) 6174 kWh - 3342 kWh = 3342 kWh : jaarafrekening € 121,-
Dit jaar tot nu) 2562 kWh - 1807 kWh = 755 kWh : voorlopige kosten € 32,-

Ik heb jouw staatje gezien: bij IR-verwarming heb ik mijn twijfels over graaddagen als goede referentie om een footprint voor IR te berekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hans299 op 13-06-2022 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-04 21:56
Ik heb een schuindak in mijn kantoor als ik daar een infrarood paneel aanhang is een deel van de afstand van het paneel dichterbij en een ander deel wat verder af. Maakt dat wat uit?
Ik zat te denken aan een plafond paneel, en een paneel onder het bureau. Wil de thermostaat van de radiator op 16 graden zetten en niet de kamer verwarmen met het infrarood paneel. Wordt je dan voldoende warm als je stil zit. Hoofd,schouders benen worden dan warm maar lichaam niet als je stil zit. Wie heeft daar ervaring mee?

[ Voor 7% gewijzigd door hydex op 25-06-2022 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WietBoer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-03-2024

WietBoer

Just Chill

Ik overweeg een korte golf infrarood kachel om in de winter rap de zithoek of werkkamer van een aangenaam klimaat te kunnen voorzien.

Zoeken in dit topic op 'korte golf' gaan geen results en vroeg mij af wat de reden hiervan zou kunnen zijn, niemand nog een dergelijk apparaat voor binnenshuis overwogen?

De reviews van bijv. een Veito CH1800RE zijn positief: https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00

Tazzios

..

@hydex mijn ervaring is dat benen warm houden genoeg is. Sowieso hoef je niet elk stukje van je lichaam te verwarmen. De warmte verspreid zich van zelf door doorbloeding.

@WietBoer waarschijnlijk omdat ’korte golf’ een zeer ongebruikelijke term is. Infrarood is al een vrij specifieke golflengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesAme77
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-08-2022
Hallo,

Wij zitten met een renovatie op til volgend jaar half augustus ten vroegste.
Een onderdeel is ook het verwijderen van de oude gaskachels en overstappen naar een andere soort verwarming.
We hebben geen zonnepanelen ( misschien te bekijken ifv renovatie afhankelijk van budget).
Het gaat om een woonkamer met open keuken waar we in totaal een max 5000W nodig zouden hebben.
Wie kan me hier adviseren ivm infraroodpanelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LesAme77 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:38:
Hallo,

Wij zitten met een renovatie op til volgend jaar half augustus ten vroegste.
Een onderdeel is ook het verwijderen van de oude gaskachels en overstappen naar een andere soort verwarming.
We hebben geen zonnepanelen ( misschien te bekijken ifv renovatie afhankelijk van budget).
Het gaat om een woonkamer met open keuken waar we in totaal een max 5000W nodig zouden hebben.
Waarom niet gewoon een warmtepomp (airco bijvoorbeeld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesAme77
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-08-2022
Wel daar gaan we ook eens informatie omtrent opvragen.
We willen alles kunnen vergelijken naar levensduur toestellen, verbruik, warmteopbrengst enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-04 16:06
Als je kijkt naar verbruik dan scoort Hans met zijn infrarood panelen gelijk aan mijn jaren 90 vrijsstaande woning van 250m2. Waarbij mijn buis de hele winter 21 graden is. Wil je naar een lucht water warmtepomp dan zul je vooral naar de afgifte kant moeten kijken en indien mogelijk vloerverwarming aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:01
Dag allemaal,

gezien de gas prijzen zit ik te kijken naar een alternatief voor het verwarmen van de werkkamer. Het is nog geen winter, echter een goede voorbereiding is het halve werk. WErkkamer is afgezonderd van de woonkamer, wekle wordt gestookt op pellets.

situatie:
ruimte: 40m3
hoogte 250cm
twee bureaus in nisje van 220 cm breed.
Partner heeft altijd koude benen en voeten.

Bedachte oplossing:
paneel: 150x30, 600W in het midden van de bureaus, boven het hoofd
1 paneel van 60x60, 350W voor onder het bureau bij partner.

Nu vraag ik me af: zal het paneel onder he bureau niet genoeg zijn? Immers warme voeten geeft een behaaglijk gevoel?

Wat denken jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door Boomster op 26-07-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Boomster schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:46:
Dag allemaal,

gezien de gas prijzen zit ik te kijken naar een alternatief voor het verwarmen van de werkkamer. Het is nog geen winter, echter een goede voorbereiding is het halve werk. WErkkamer is afgezonderd van de woonkamer, wekle wordt gestookt op pellets.

situatie:
ruimte: 40m3
hoogte 250cm
twee bureaus in nisje van 220 cm breed.
Partner heeft altijd koude benen en voeten.

Bedachte oplossing:
paneel: 150x30, 600W in het midden van de bureaus, boven het hoofd
1 paneel van 60x60, 350W voor onder het bureau bij partner.

Nu vraag ik me af: zal het paneel onder he bureau niet genoeg zijn? Immers warme voeten geeft een behaaglijk gevoel?

Wat denken jullie?
Sterker nog, het kan ook juist (na een tijdje) te warm zijn. Al die warmte blijft onder het bureau hangen en als je niet kunt dimmen heb je alleen aan/uit. Uit is te koud. Aan is te warm.
Misschien iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
de Peer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:13:
[...]

Sterker nog, het kan ook juist (na een tijdje) te warm zijn. Al die warmte blijft onder het bureau hangen en als je niet kunt dimmen heb je alleen aan/uit. Uit is te koud. Aan is te warm.
Misschien iets om over na te denken.
Is dat niet altijd zo met IR panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Boomster schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:14:
[...]

Is dat niet altijd zo met IR panelen?
Ja, daarom niet een te zware nemen. Of een dimbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
de Peer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:16:
[...]

Ja, daarom niet een te zware nemen. Of een dimbare.
Zal 350W dan teveel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Boomster schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:17:
[...]

Zal 350W dan teveel zijn?
Hangt erg van de situatie af. Ik heb 150w en heb het wel eens te warm gehad onder het bureau, maar er staat ook een desktop onder het bureau die soms (bij gamen of fotobewerking) hitte produceert.

Hangt er dus ook vanaf hoe afgesloten het is onder het bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
de Peer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:19:
[...]

Hangt erg van de situatie af. Ik heb 150w en heb het wel eens te warm gehad onder het bureau, maar er staat ook een desktop onder het bureau die soms (bij gamen of fotobewerking) hitte produceert.

Hangt er dus ook vanaf hoe afgesloten het is onder het bureau.
Bureau staat tegen de muur, met een kleine kier, alleen aan de voorkant komt er dus ' warnte' uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:49
LesAme77 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:38:
Ja: zou het niet doen, daar ga je echt op leeglopen met de huidige energieprijzen. Als L/W warmtepomp niet haalbaar is zou ik het met L/L (airco) proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan_E
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-08-2022
Inmiddels heb ik 2 jaar infraroodpanelen als hoofdverwarming.
De situatie: klein appartement, bouwjaar 1997 met onder, boven en rechts buren. Oppervlakte 45 m2. Energielabel C, maar B lijkt me wat realistischer.
Boven de bank een Sunjoy paneel van 950W en onder de eettafel een andere van 200W. In de badkamer ook nog een Sunjoy van 500W. Gang en slaapkamer blijven onverwarmd omdat hier voorheen ook nooit verwarming aan stond.

De overgang is onomkeerbaar want de CV-ketel en alle radiatoren zijn weg. Gascontract is opgezegd, maar de gasmeter is wel blijven zitten.
Voor warmwater is een 30 liter elektrische boiler van Wesen geplaatst in een keukenbovenkastje. Koken is op keramisch. Misschien nog eens vervangen door inductie.
Tijdens het stookseizoen wordt 25kWh per dag verbruikt. Buiten het stookseizoen 5kWh per dag.
Dit komt neer op circa 5000kWh per jaar, ruim gerekend.

Het blijkt een ongeveer kostenneutrale verandering te zijn. Er is comfort voor terug, namelijk een luidruchtige, lekkende en 20 jaar oude CV is vervangen door vrijwel onzichtbare en stille panelen.
Qua warmte vind ik het prettiger maar mijn huisgenoot (v) vindt dat het eigenlijk 21 of 22 graden moet zijn, ondanks de stralingswarmte. In de praktijk is het nu tussen 19 en 20 graden.
Het 200W paneel blijft 's winters 24 uur aan waarmee voorkomen wordt dat de temperatuur 's nachts onder de 17 graden zakt. Het grote paneel is alleen aan wanneer er iemand in de woning aanwezig is. Als het erg koud is de hele dag.

Kortom, ik heb er geen spijt van.

NB. een airco met een COP >4 zou wellicht te prefereren zijn als hoofdverwarming, maar ik zou de eerste zijn in het complex en ik weet niet of er toestemming zal worden gegeven door de VVE.
NB. bij infrarood moet je eigenlijk voorkomen dat de thermostaat het (enige) paneel steeds uitschakelt want het verschil tussen stralen en niet stralen is groot. Het is alsof de zon achter de wolk verdwijnt.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan_E op 08-08-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Laatst online: 00:10
Wij hebben Tado systeem geïnstalleerd op radiatoren (voor de cv).

Wat zou er goedkoper zijn? Infraroodpanelen installeren in de badkamer en de slaapkamer, of de cv telkens aanzetten met Tado voor specifiek die kamers wanneer het nodig is?

Mijn vriendin zal bevallen in september en dan zal ze tijdens de winter de slaapkamer warm genoeg willen hebben voor de baby. De badkamer lijkt mij wel een nobrainer om daar een infraroodpaneel te zetten, je spendeert daar niet zo lang dus als je daarvoor de cv moet aanzetten... De slaapkamer vind ik lastiger. Kan ook met een infraroodpaneel, maar dat is de vraag dus nu of het goedkoper zal zijn om die ene kamer te verwarmen met de cv via Tado, of met een infraroodpaneel.

[ Voor 15% gewijzigd door ardana123 op 14-08-2022 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ardana123 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:26:

Wat zou er goedkoper zijn? Infraroodpanelen installeren in de badkamer en de slaapkamer, of de cv telkens aanzetten met Tado voor specifiek die kamers wanneer het nodig is?
De cv natuurlijk. Elektrisch verwarmen is erg duur. Het aantal kamers is daarbij niet relevant. Dat verandert de prijs niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardana123
  • Laatst online: 00:10
de Peer schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:44:
[...]

De cv natuurlijk. Elektrisch verwarmen is erg duur. Het aantal kamers is daarbij niet relevant. Dat verandert de prijs niet.
Maar stel nu dat je een halfuurtje de slaapkamer wil verwarmen (met Tado). Is het dan niet duurder om je cv op te starten voor dat luttele halfuurtje dan gewoon een IR verwarming te gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@ardana123 Voor dat half uurtje zou ik een dikkere trui aan trekken, dan is vaak elke manier van opwarmen iets waarvan je kunt afvragen in het licht van hoe we duurzaam kunnen omgaan met energie of je dat nog wel zo wilt doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ardana123 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Maar stel nu dat je een halfuurtje de slaapkamer wil verwarmen (met Tado). Is het dan niet duurder om je cv op te starten voor dat luttele halfuurtje dan gewoon een IR verwarming te gebruiken?
Dat is dus exact de reden waarom ik een IR paneel in de badkamer heb gehangen. Ik stook daar niet. Maar als ik het in de winter warm wil hebben, staat de CV zeker een uur of 2 te stoken om het van 17 naar 21-22 te brengen. Er hangt zo'n mooie designradiator, maar echt werken doet dat ding niet. Als ik nu ga douchen in de winter, zet ik het IR paneel aan, doe m'n dingetjes, spring onder de douche. Uiteindelijk is het en kwartier later prima te doen als ik uit de douche kom en de stralingswarmte is heerlijk. De CV in de badkamer gaat nooit meer aan. :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ardana123 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Nee, waarom zou dat duurder zijn? Die energie gaat niet verloren en een cv-ketel is gewoon heel efficiënt.

Je kunt hooguit stellen dat je wat warmte verliest via de leidingen naar die kamer toe, maar die warmte gaat ook niet echt verloren aangezien die wel in je huis blijft.

Wel is het zo dat een cv-ketel zijn warmte kwijt moet kunnen. dus als er alleen een heel klein radiatortje op die kamer zit en verder wordt er nergens warmte afgegeven, dan gaat de efficiëntie wel omlaag heb ik begrepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

Het blijft altijd persoonlijk maar 17ºC vind ik niet koud.
En er zijn de nodige handige, eenvoudige en vooral duurzame trucjes om het daar behaaglijker te maken waar het nodig is.

Zoals: Ik hang altijd een handdoek binnen handbereik gereed voor de grijp en ook een shirtje, zodra de douchekraan uit gaat en ik al snel redelijk uitgelekt ben droog ik me op de nog steeds voldoende warme douchevloer af en pak daarna het shirt en als ik dan buiten de douche, als het mogelijk te fris is, op een handdoek voor de wasbak stap, kan ik zonder echt koude voeten te krijgen mijn doucheritueel afronden.
De badkamer heb ik zelf mbv denkbeeldige "gebruiks- en veiligheidscirkels" zelf heel praktisch in gedeeld bij de renovatie in 1999, die cirkel tips stonden in een zeer handig boekje van de Consumentenbond hoe je dat kon doen.
Als je een handdoek op de douchvloer legt, die meermalen kunt gebruiken, voel je de koude vloer echt niet meer, het is een simpele comfort truc zonder de vloer of de ruimte naar 21-22ºC te hoeven verwarmen. En het klaar leggen van een shirtje die je snel aan kunt trekken om je behaaglijk te blijven voelen is weinig werk en zoals heel veel comfortzaken een kwestie van wennen, net als een trui aantrekken ipv met T-shirt in de kamer te gaan zitten terwijl de CV op 21-22ºC staat, die kan met een trui aan toch wel een aantal graden naar beneden, bijv 19ºC. En dat is best een flinke besparing dus goed voor de duurzaamheid. Edit: Oja, en voor je portemonnee ;)

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 15-08-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-04 19:55
Een vraagje, op onze slaapkamer hebben we een goed geisoleerde houten vloer. Om toch lekker warme voetjes te hebben in de ochtend en avond is ons idee om infrarood vloerverwarming te gebruiken. Deze
Het gaat om ongeveer 20m2 welk we in de ochtend en avond 1.5 uur aan willen hebben. Maximaal 18 graden. Ons lijkt infrarood vloerverwarming zeer geschikt aangezien we het niet zoveel gebruiken. Welke thermostaat adviseren jullie icm een houten vloer. Ik las ergens dat de temperatuur niet boven de 28 garden mag komen met een houten vloer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• route99

route99

@StormRider Probeer eerst eens een slipvrij kleed/loper met een warm aanvoeldend oppervlak .... dat lost wrs jouw probleem al op. Das nog duurzaam ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-04 12:06
@route99 Goede tips. Mijn badkamer is niet groot, puur door de warmte van het douchen wordt die al aardig verwarmd. Dan nog een handdoekje op de grond en klaar.
En soms is het na 'bloedheet' gedoucht te hebben ook wel lekker om in een wat koelere ruimte te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@Truus01 Graag gedaan, en een prima aanvulling van jou. Het is allemaal niet zo eendimensionaal. Dat badkamer folders beloven ook zo veel.... De kunst is hoe we toch een prima beleving houden maar niet al die gas of stroom energie er voor in hoeven te zetten. Dan ga je anders denken over hoe je dat comfort voor elkaar zou kunnen krijgen.

Onze badkamer is ook niet super groot/geen balzaal en dan is het juist de kunst om eea effectief in te delen. Dus geen bad.... dat vreet ruimte..... Geen balzaal betekent ook dat de badkamer snel comfortabel aanvoelt en blijkbaar met wat proberen blijkt dat niet moeilijk voor elkaar te krijgen zonder een vloerverwarming of de radiator te gebruiken. Heb je een grotere badkamer probeer dan toch uit hoever je kunt komen met dezelfde input.

Bij ons zit de badkamer onder het schuine dak, dus ik heb die wand die tot ca 1m20 hoog was eruit gesloopt en daar een nis van gemaakt, je krijgt me er een bak ruimte bij..... 1e plaatje met deel info uit het boekje onder te zien na aanklikken: Hier mee heb ik van wat daar staat het zelf op mijn schetsen naar de eerder genoemde cirkels omgezet waar dat handiger was dan rechte lijnen volgen. Het 2e plaatje, de mini-foto geeft een aanklikbaar resultaat (uit 1999!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9v4cVizSrdBEZHQuugFkKJ_h0o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xXpKrEo4VuLFWx83sN8GPeP1.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIPNaO_816bRaXlxv2dmMWYMZPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0wWwv5LxEKvRkwTOcCdxaB8A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-04 08:27
Mooi onafhankelijk stuk over infrarood.
Wel 8jaar oud.
https://www.lowtechmagazi...-infraroodverwarming.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-04 19:55
Bedankt voor het delen. Hier ga ik nog eens rustig voor zitten. Ik heb nog een aantal vragen, maar voordat ik deze stel zal ik eerst het artikel nog eens goed doornemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-04 19:17
Voor onze badkamer (ca 4m2) ben ik ook aan het kijken naar een IR verwamringspaneel, voor aan het plafond en met ingebouwde verlichting. Ik kom de QH-panelen waar hier ook wel eens iets over is geschreven, maar zoek eigenlijk iets waar ik zelf wat meer controle heb over in- en uitschakelen.

Het liefst zou ik een systeem hebben dat ik met mijn Home Assistant setup kan linken en dan met aanwezigheidssensoren kan gaan werken. Of een losse knop op het nachtkastje waarmee alvast de IR-verwarming in de badkamer aangezet kan gaan worden voordat je die kant op komt. Mijn vrouw haat een koude badkamer en wil in een warme badkamer binnenkomen en niet dan nog 15 minuten wachten totdat het paneel op temperatuur is. (wisselende starttijden 's morgens, dus een timer heeft voor haar geen zin. En 3 uur lang het paneel aan 's morgens is ook niet aan te raden).

Zijn er andere alternatieven die ik niet kan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mikekiwi schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:43:
Voor onze badkamer (ca 4m2) ben ik ook aan het kijken naar een IR verwamringspaneel, voor aan het plafond en met ingebouwde verlichting. Ik kom de QH-panelen waar hier ook wel eens iets over is geschreven, maar zoek eigenlijk iets waar ik zelf wat meer controle heb over in- en uitschakelen.

Het liefst zou ik een systeem hebben dat ik met mijn Home Assistant setup kan linken en dan met aanwezigheidssensoren kan gaan werken. Of een losse knop op het nachtkastje waarmee alvast de IR-verwarming in de badkamer aangezet kan gaan worden voordat je die kant op komt. Mijn vrouw haat een koude badkamer en wil in een warme badkamer binnenkomen en niet dan nog 15 minuten wachten totdat het paneel op temperatuur is. (wisselende starttijden 's morgens, dus een timer heeft voor haar geen zin. En 3 uur lang het paneel aan 's morgens is ook niet aan te raden).

Zijn er andere alternatieven die ik niet kan vinden?
Je kunt gewoon een smart switch of tijdschakelaar gebruiken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
de Peer schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:48:
[...]

Je kunt gewoon een smart switch of tijdschakelaar gebruiken inderdaad.
Maar de panelen (zoals die QH) worden met een A.B. geleverd, en licht en warmte moeten apart geschakeld worden. Zijn er panelen dus die ik met een smart switch voor beide opties apart aan kan sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mikekiwi schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:53:
[...]
Maar de panelen (zoals die QH) worden met een A.B. geleverd, en licht en warmte moeten apart geschakeld worden. Zijn er panelen dus die ik met een smart switch voor beide opties apart aan kan sturen?
Alleen als je gaat knutselen en ze open maakt denk ik.
Maar bij een gewoon IR paneel waar je zelf een thermostaat op kunt aansluiten, die werken gewoon meet aan /uit en kun je dus met smart switch bedienen. Je sluiten dan dus een smart switch aan ipv een thermostaat

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 22-08-2022 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
de Peer schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

Alleen als je gaat knutselen en ze open maakt denk ik.
Maar bij een gewoon IR paneel waar je zelf een thermostaat op kunt aansluiten, die werken gewoon meet aan /uit en kun je dus met smart switch bedienen. Je sluiten dan dus een smart switch aan ipv een thermostaat
Yep, maar daar zit dan weer geen verlichting in :)

• MarcVS123
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09-01 13:39
Momenteel verwarm ik mijn veranda met een gaskachel (zie foto). Als de deur naar de living openstaat wordt met die kachel niet alleen de veranda maar ook de living verwarmt. Waardoor het voordeel van een condensatieketel, die ik een paar jaar geleden plaatste, teniet gedaan wordt.
Mijn vraag is of het voordelig en doenbaar zou zijn om ipv de gaskachel, infrarood panelen te gebruiken (strip(s) bevestigd aan het plafond). Zou dit voldoende zijn om de veranda te verwarmen? Het plat dak bestaat uit plastiek panelen.
Zou in dat geval de deur naar de living kunnen blijven open staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_arJJDPTQqdkVHzfD7MsEhbKjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykuiHfPPHskkPeblQJiL2SOe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door MarcVS123 op 25-08-2022 00:31 ]

• Wilke
Is een slecht idee, IR-paneel gebruikt dan 8 kWh om net zoveel te verwarmen als 1 m3 gas, prijzen die je voor beide betaalt kun je zelf opzoeken.

Die condensatie ketel gaat om een tiental procenten verschil, IR maakt het minimaal 2x minder efficiënt dan nu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@MarcVS123
Om de deur open te kunnen laten staan, moet de luchttemperatuur even hoog zijn.
De truc van IR verwarming is nu juist dat de lucht kouder mag zijn voor hetzelfde comfort.
Dus als je dat toepast, is de tuinkamer de enige comfortabele blek in je huis.

Je zit vast in de tuinkamer-loop:
https://www.volkskrant.nl...ergens-op-slaat~be7d86dc/ :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MarcVS123
Wilke schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:24:
Is een slecht idee, IR-paneel gebruikt dan 8 kWh om net zoveel te verwarmen als 1 m3 gas, prijzen die je voor beide betaalt kun je zelf opzoeken.
Hoe komt u aan deze cijfers (8 kWh tov 1 m3)?

• MarcVS123
[/quote]
Proton_ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:56:
@MarcVS123
Om de deur open te kunnen laten staan, moet de luchttemperatuur even hoog zijn.
De truc van IR verwarming is nu juist dat de lucht kouder mag zijn voor hetzelfde comfort.
Dus als je dat toepast, is de tuinkamer de enige comfortabele blek in je huis.
Dus als de deur dicht blijft is dit wel een goed alternatief? Wie in de veranda zit heeft het warm door de IR verwarming, ook als de omgevingstemperatuur lager is (eventueel bij grote koude licht bijverwarmen met de gaskachel). De rest van het huis wordt dan verwarmd met de CV…

• de Peer

de Peer

under peer review

MarcVS123 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

https://pure-energie.nl/kennisbank/wat-kost-1-m3-gas/

onder het kopje 'is gas duurder dan stroom?'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
MarcVS123 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:19:
1 kWh = 1000x3600 = 3,6 MJ. De energie-inhoud van 1 m3 Nederlands gas is ca. 31 MJ. Een stukje daarvan verlies je bij verbranden als warmte door de schoorsteen. Daarom ca. factor 8 ertussen in energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 12:17
Met een aflopend energie contract, het nieuws dat gedomineerd wordt door stijgende energieprijzen als gevolg van de crisis in Oekraïne opzoek gegaan naar manieren om de energiekosten onder controle te houden. Sinds begin dit jaar in het bezit van zonnepanelen met daarbij een geschatte overproductie van +- 1000 kWh per jaar. Ik heb in dit topic veel gelezen over de voor- en nadelen van infrarood verwarming, maar ben tot de conclusie gekomen dat het voor onze use-case van meerwaarde zal zijn.

In onze woonkamer hebben we 2 grote 1100 watt infrarood panelen opgehangen, 1 boven de zithoek en 1 boven de eethoek. Het idee is om als het kouder wordt de cv op 16 graden in te stellen, zodat het huis op temperatuur blijft, maar waarbij de ruimtes die het meest gebruikt worden bij verwarmd worden naar 21 graden. E.e.a. Moet wel comfortabel blijven, ik ga niet in de kou zitten.

Bij mijn zoektocht ben ik uitgekomen bij www.warmtezondergas.com die sundirect panelen aanbieden inclusief thermostaten die met een iOS of Android app te bedienen zijn. Panelen zien er strak uit en waren makkelijk te installeren. De vragen die ik had over de set en de installatie zijn snel en goed beantwoord door de webshop.

Het grote voordeel van de huidige opzet is dat ik alleen hoeft te verwarmen op het moment dat ik gebruik maak van de ruimte. Geen energie verspilling door het verwarmen van een ruimte waar geen gebruik van gemaakt wordt. Ik denk er over om mijn werkplek op zolder ook op deze manier te verwarmen. Zolang de salderingsregeling loopt is het een erg goedkope manier van verwarmen, maar ook daarna zal ik gas besparen.

Feyenoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Outl@w schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:08:
Zolang de salderingsregeling loopt is het een erg goedkope manier van verwarmen,
Nou dat moet ik nog zien...

Je stroom kun je momenteel verkopen voor 91 cent per kWh, dus dat maakt stroom alsnog erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 12:17
Ja met 91 cent is dat zeker interessant, maar hoe zeker is het dat je die vergoeding blijft krijgen? Zie eneco, als er teveel mensen switchen naar die partij is het dan vol te houden? Ik ben veder geen expert in terugleververgoedingen, voor mijzelf kan ik de investeringen in warmtepanelen goed verantwoorden en ik ben er blij mee.

Feyenoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Outl@w schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:17:
Ja met 91 cent is dat zeker interessant, maar hoe zeker is het dat je die vergoeding blijft krijgen? Zie eneco, als er teveel mensen switchen naar die partij is het dan vol te houden? Ik ben veder geen expert in terugleververgoedingen, voor mijzelf kan ik de investeringen in warmtepanelen goed verantwoorden en ik ben er blij mee.
Dat is en blijft onzeker inderdaad.
Maar rekenen met 'gratis' stroom of stroom van 0-20 cent per kWh is ook niet correct. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Outl@w ik ben benieuwd naar het praktijk-energieverbruik, heb je er smartplugs of een andere kWh meter tussen zitten? Dan kan je na een stookseizoen goed afwegen of naast het al dan niet toegenomen comfort er daadwerkelijk wat (energie €) bespaard is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Outl@w schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:17:
Ik zou geen thermostaten gebruiken want als ze dan uit gaan zit je gelijk in de kou. Thermostaten gebruik je om een ruimte op temperatuur te brengen en houden. Dat is juist niet jouw doel. Jij wil stralingswarmte bij aanwezigheid, dus geen thermostaat nodig.

Wat je beter kunt doen is IR panelen kopen die continu aan staan (bij aanwezigheid). Dat geeft het meeste comfort. Wel lastig inschatten welk wattage je dan nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-04 15:15
Ik zit ook rond te kijken naar een of meerdere panelen voor mijn werkkamer. Nu zag ik dat er naast de normale infraroodpanelen ook infrarood terras verwarmers zijn zoals Veito CH1800RE.

Ik zit al een tijdje te zoeken naar wat zo'n terras verwarmer anders maakt dan de panelen. Beide werken met infrarood straling, dus gerichte verwarming. Maar die terras verwarmer kan bijv. switchen tussen verschillende outputs (800-1700W) en lijkt een stuk goedkoper.

Zit het verschil voornamelijk in dat de panelen vlak zijn en aan de muur / plafond kunnen worden gemonteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

de Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:01:
[...]
Ik zou geen thermostaten gebruiken want als ze dan uit gaan zit je gelijk in de kou. Thermostaten gebruik je om een ruimte op temperatuur te brengen en houden. Dat is juist niet jouw doel. Jij wil stralingswarmte bij aanwezigheid, dus geen thermostaat nodig.

Wat je beter kunt doen is IR panelen kopen die continu aan staan (bij aanwezigheid). Dat geeft het meeste comfort. Wel lastig inschatten welk wattage je dan nodig hebt.
Je hebt ook modulerende thermostaten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ericplan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:34:
[...]

Je hebt ook modulerende thermostaten.
Ja, maar ik heb altijd begrepen dat als de temperatuur van de panelen afneemt, ze minder goed werken / stralen. Dus geen idee of dat goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

de Peer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:51:
[...]
Ja, maar ik heb altijd begrepen dat als de temperatuur van de panelen afneemt, ze minder goed werken / stralen. Dus geen idee of dat goed werkt.
Waarschijnlijk hetzelfde verhaal als met het dimmen van een ouderwetse gloeilamp. Tot xx% dimmen bespaar je energie, daarna heb je vooral minder licht maar bespaar je nauwelijks.

Het voorkomt wel het onplezierige warm-koudgevoel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Wie weet er een goede showroom om de panelen te testen voor onze woonkamer en badkamer?
Omgeving Dordrech, Gorinchem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans299
Max Hunt schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:26:
Ik zit ook rond te kijken naar een of meerdere panelen voor mijn werkkamer. Nu zag ik dat er naast de normale infraroodpanelen ook infrarood terras verwarmers zijn zoals Veito CH1800RE.

Ik zit al een tijdje te zoeken naar wat zo'n terras verwarmer anders maakt dan de panelen. Beide werken met infrarood straling, dus gerichte verwarming. Maar die terras verwarmer kan bijv. switchen tussen verschillende outputs (800-1700W) en lijkt een stuk goedkoper.

Zit het verschil voornamelijk in dat de panelen vlak zijn en aan de muur / plafond kunnen worden gemonteerd?
De terrasverwarmers die jij bedoelt kunnen van hoogfrequent naar laagfrequent schakelen. Dit zijn in de hoogfrequente stand hoe dan ook energieslurpers tegenover de laagfrequente panelen omdat de intensiteit en het bereik groter is. Wij hebben in onze serre ook een paar IR-stralers. We gebruiken ze alleen als we snel de ruimte op temperatuur willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
Wie heeft een lijstje met de beste merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
Mijn oudste is naar de middelbare school en krijgt nu huiswerk. Normaal staat er geen kachel aan op de eerste etage want slapen is het lekkerste en beste met het raam open. Alleen nu moet hij als het kouder wordt op zijn kamer huiswerk gaan maken. Er is een kleine radiator in de kamer maar dat is onvoldoende om met het opendraaien de kamer te verwarmen. En met de hoge gasprijzen ga ik ook niet de thermostaat beneden heter zetten om de warmte vraag van dat kamertje te voldoen. Dan zou ik de kamer elke dag mee moeten verwarmen met het huis om het aangenaam te krijgen. De ene keer zit hij er niet de andere keer een half uur en soms 2uur. Dan is het zonde om de hele kamer elke dag te verwarmen.

Met infrarood heb je ook direct warmte dus dat is al een enorme plus. Alleen waar hang ik ze dan op? Hij heeft namelijk een hoogslaper met een bureau eronder waar hij dan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:44
jongetje schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:20:
Mijn oudste is naar de middelbare school en krijgt nu huiswerk. Normaal staat er geen kachel aan op de eerste etage want slapen is het lekkerste en beste met het raam open. Alleen nu moet hij als het kouder wordt op zijn kamer huiswerk gaan maken. Er is een kleine radiator in de kamer maar dat is onvoldoende om met het opendraaien de kamer te verwarmen. En met de hoge gasprijzen ga ik ook niet de thermostaat beneden heter zetten om de warmte vraag van dat kamertje te voldoen. Dan zou ik de kamer elke dag mee moeten verwarmen met het huis om het aangenaam te krijgen. De ene keer zit hij er niet de andere keer een half uur en soms 2uur. Dan is het zonde om de hele kamer elke dag te verwarmen.

Met infrarood heb je ook direct warmte dus dat is al een enorme plus. Alleen waar hang ik ze dan op? Hij heeft namelijk een hoogslaper met een bureau eronder waar hij dan zit.
Ik heb wel ongeveer hetzelfde probleem, plus nog dat ik een dame heb die graag regelmatig de slaapkamer aanpast en alles weer op een andere plek zet. Ergens vast bevestigen is eigenlijk geen optie, ik vraag me af of het dan niet handiger is om voor een elektrische kachel te gaan in plaats van infrarood?
Ik vind het lastig om de voor en nadelen van elk goed af te kunnen wegen, waarom toch infrarood? Is het (veel) zuiniger?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@jongetje
@marcovandam

https://infrarot-fussbode...nder-Desk-Heater-51x100cm

Prima om bij warm te zitten aan het bureau. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:44
Als dat voldoende zou zijn zou het ideaal zijn. Verplaatsbaar en maar 165 watt.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat genoeg warmte afgeeft? Misschien alleen warme voeten onder het bureau? Maar voor die prijs nog wel het proberen waard.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@jongetje Meeste kinderen hebben het niet snel koud. Gewoon een kacheltje achter de hand houden voor het geval dat en er verder niet over beginnen.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 04-09-2022 10:13 . Reden: Verkeerde user getagd ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Hij is mij prima bevallen met thuiswerken met 16~18 graden, meestal op standje 100watt.

165 watt op 1 persoon gericht is aardig wat energie.
Een deel van je lichaam wordt warmer i.p.v. kouder, bloedcirculatie zorgt dat de warmte zich verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
weet iemand wat ongeveer de stralingshoek is van een 900W plafond paneel?

Zal de hoek ongeveer 110 graden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-04 11:13
Iemand ervaring met Könighaus, zie heel veel positieve reviews op amazon. Zit zelf te twijfelen tussen een 1000 en 1200 watt met smart thermostaat.
Pagina: 1 ... 7 ... 22 Laatste