Inmiddels heb ik 2 jaar infraroodpanelen als hoofdverwarming.
De situatie: klein appartement, bouwjaar 1997 met onder, boven en rechts buren. Oppervlakte 45 m2. Energielabel C, maar B lijkt me wat realistischer.
Boven de bank een Sunjoy paneel van 950W en onder de eettafel een andere van 200W. In de badkamer ook nog een Sunjoy van 500W. Gang en slaapkamer blijven onverwarmd omdat hier voorheen ook nooit verwarming aan stond.
De overgang is onomkeerbaar want de CV-ketel en alle radiatoren zijn weg. Gascontract is opgezegd, maar de gasmeter is wel blijven zitten.
Voor warmwater is een 30 liter elektrische boiler van Wesen geplaatst in een keukenbovenkastje. Koken is op keramisch. Misschien nog eens vervangen door inductie.
Tijdens het stookseizoen wordt 25kWh per dag verbruikt. Buiten het stookseizoen 5kWh per dag.
Dit komt neer op circa 5000kWh per jaar, ruim gerekend.
Het blijkt een ongeveer kostenneutrale verandering te zijn. Er is comfort voor terug, namelijk een luidruchtige, lekkende en 20 jaar oude CV is vervangen door vrijwel onzichtbare en stille panelen.
Qua warmte vind ik het prettiger maar mijn huisgenoot (v) vindt dat het eigenlijk 21 of 22 graden moet zijn, ondanks de stralingswarmte. In de praktijk is het nu tussen 19 en 20 graden.
Het 200W paneel blijft 's winters 24 uur aan waarmee voorkomen wordt dat de temperatuur 's nachts onder de 17 graden zakt. Het grote paneel is alleen aan wanneer er iemand in de woning aanwezig is. Als het erg koud is de hele dag.
Kortom, ik heb er geen spijt van.
NB. een airco met een COP >4 zou wellicht te prefereren zijn als hoofdverwarming, maar ik zou de eerste zijn in het complex en ik weet niet of er toestemming zal worden gegeven door de VVE.
NB. bij infrarood moet je eigenlijk voorkomen dat de thermostaat het (enige) paneel steeds uitschakelt want het verschil tussen stralen en niet stralen is groot. Het is alsof de zon achter de wolk verdwijnt.
[
Voor 5% gewijzigd door
Jan_E op 08-08-2022 16:04
]