Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:11

nFo

Wasabi! schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:38:
Iemand ervaring met Könighaus, zie heel veel positieve reviews op amazon. Zit zelf te twijfelen tussen een 1000 en 1200 watt met smart thermostaat.
Werkt goed, paneel gaat wel erg bol staan, temperatuur kun je instellen op de thermostaat, al wordt het paneel gewoon aan of uit gezet., niet modulair.
Staat wel steeds op de kinderslot, zal komende winter is goed kijken hoe die thermostaat werkt.
Ik had die 1000w paneel met wielen gekocht voor € 205, al is het nu niet leverbaar zie ik.
https://www.amazon.de/gp/product/B07F2LTKRS

[ Voor 11% gewijzigd door nFo op 04-09-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 13:30
nFo schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:07:
[...]

Werkt goed, paneel gaat wel erg bol staan, temperatuur kun je instellen op de thermostaat, al wordt het paneel gewoon aan of uit gezet., niet modulair.
Staat wel steeds op de kinderslot, zal komende winter is goed kijken hoe die thermostaat werkt.
Ik had die 1000w paneel met wielen gekocht voor € 205, al is het nu niet leverbaar zie ik.
https://www.amazon.de/gp/product/B07F2LTKRS
Voor een kamer van 25m2 is 1000w genoeg of 1200w? Ik weet niet hoe groot jouw ruimte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:11

nFo

Wasabi! schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:00:
[...]

Voor een kamer van 25m2 is 1000w genoeg of 1200w? Ik weet niet hoe groot jouw ruimte is.
In de beschrijving staat een overzicht hoeveel watt je ongeveer nodig hebt, 1200w is misschien dan al te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:08
Dankjewel voor de tip. Alleen heb je dan geen last van een koud bovenlijf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 13:30
nFo schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:43:
[...]

In de beschrijving staat een overzicht hoeveel watt je ongeveer nodig hebt, 1200w is misschien dan al te weinig.
Kan beter iets teveel, dan iets te weinig nemen, scheelt ook 2 tientjes in aanschaf zie ik, ik neem wel de zwarte rand versie met foto naar keus erop.

130 W | 1-3 m²

300 W | 3-8 m²

450 W | 5-12 m²

600 W | 8-16 m²

800 W | 11-21 m²

1000 W | 14-26 m²

1200 W | 18-29 m²

Edit: nevermind, je moet ook de hoogte meenemen ipv oppervlakte.

Welche Infrarotheizung für 25 qm?
Ausgehend von einer durchschnittlichen Dämmung, empfehlen wir bei 25 qm Raumgröße und 2,5 m Deckenhöhe 1.875 Watt für die Infrarotheizungen.

En ze hebben een tool zag ik.
https://www.koenighaus-infrarot.de/infrarotheizung-rechner/

[ Voor 24% gewijzigd door Wasabi! op 05-09-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

jongetje schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:34:
[...]

Dankjewel voor de tip. Alleen heb je dan geen last van een koud bovenlijf?
nee zie mijn eerdere reactie: Tazzios in "Ervaringen infraroodverwarming"

aanvullend stroom er ook wat opgewarmde lucht langs je lichaam naar boven en wordt je bureau ook wat opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
terugbladerend hier vond ik de link naar https://www.lowtechmagazi...-infraroodverwarming.html
Daar staat dan onderaan:
Bovendien is het uitkijken voor namaak: vooral Chinese fabrikanten brengen producten op de markt die er weliswaar uitzien als een IR-paneel, maar in feite gewone elektrische verwarmingen zijn die hoofdzakelijk convectie produceren.
Nu hebben wij al een jaar of 4 een paneeltje in huis liggen wat we eens goedkoop bij een doe-het-zelf centrum kochten. Is het eenvoudig praktisch na te gaan of dit werkelijk IR of stiekem toch ook zo'n chinees fake ding is?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClementL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-08 19:22
Zijn er mensen die ervaring hebben met het verlagen van de luchttemperatuur i.c.m. IR-panelen?

Ik zit in een lastige positie. Het is niet eens een kwestie van financiën. Mijn huis heeft een pellet-boiler, maar door de huidige tekorten kan ik in mijn regio al een tijdje mijn voorraad niet aanvullen. Zelfs met ons zuinige stookgedrag kan het krap worden. Daarom zaten we te kijken om op de belangrijkste plekken IR te installeren zodat we de verwarming (nog wat) lager kunnen zetten. Het grootste deel van het huis wordt sowieso al vooral op antivries niveau gehouden, wat dankzij goede isolering vrijwel passief kan.

Nou is een voordeel dat we gewend zijn om weinig te stoken. In mijn laatste huis waar ik een thermostaat had, lieten we hem meestal op 15c staan. Ook hier zijn we eerder geneigd om een extra trui aan te trekken i.p.v. de verwarming open te draaien. Er komt alleen een nieuwe baby aan, dus enkele plekken moet je wel kunnen opwarmen.

P.S. ik woon in Frankrijk waar ik (excl. abo-kosten) een hoogtarief van ~€0,18 en nachttarief van ~€0,135 betaal. Het kostenplaatje zou er voor mij dus iets anders kunnen uitzien dan voor de gemiddelde Nederlander.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

sjimmie schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:38:
terugbladerend hier vond ik de link naar https://www.lowtechmagazi...-infraroodverwarming.html
Daar staat dan onderaan:

[...]

Nu hebben wij al een jaar of 4 een paneeltje in huis liggen wat we eens goedkoop bij een doe-het-zelf centrum kochten. Is het eenvoudig praktisch na te gaan of dit werkelijk IR of stiekem toch ook zo'n chinees fake ding is?
Ik leer graag bij, maar volgens mij is er helemaal geen verschil tussen 'chinese fake' en I.R. panelen.

Als iets warm is gaat het stralen, en licht het ook op op een warmtebeeld-camera.

Goede convectie krijg je als je een groot oppervlak aan een heet voorwerp geeft.

Zeg maar dat ik het bij het verkeerde eind heb, en leg me dan uit wat verschil is.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

FD2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 00:36:
[...]

Ik leer graag bij, maar volgens mij is er helemaal geen verschil tussen 'chinese fake' en I.R. panelen.

Als iets warm is gaat het stralen, en licht het ook op op een warmtebeeld-camera.
Jawel. voor goede straling moet je het juiste type materiaal hebben en boven een bepaalde temperatuur.
Goede convectie krijg je als je een groot oppervlak aan een heet voorwerp geeft.
Ja maar convectie wil je met een IR paneel juist zo min mogelijk, want die warmte had ook naar straling

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 07:51

emzed

*

Ik wil de spiegel in de badkamer vervangen door een IR spiegel. Heb deze op het oog https://amzn.eu/d/bmX0WhU
De badkamer hoeft alleen in de ochtend kort warm te zijn, en daarna kan het raam open. Het is een vrij kleine badkamer, matig geïsoleerd.

Iemand ervaring met IR spiegelverwarming?

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik overweeg het gebruik van een infraroodpaneel.

Wat is nou waar? Zijn ze regelbaar of niet?

De ene bron zegt dat het alleen aan of uit is.

Maar hier zie ik toch eentje met knopjes die suggereren dat je de verwarming kunt instellen: https://www.coolblue.nl/p...-soleil-dsp-650-wifi.html

Bij voorkeur heb ik eentje die omlaag te brengen is, zodat je niet onnodig het maximale vermogen verstookt.
Ook een thermostaat is wenselijk. Allemaal in het apparaat zelf, ik hou niet van die losse stekkers met allerlei voorzieningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@SvMp Heb je dit topic gelezen? De meeste panelen zijn gewoon aan/uit. Er zijn een paar uitzonderingen waarbij het paneel modulerend is en instelbaar is, echter zijn deze op 1 hand te tellen.
Het paneel in jouw voorbeeld heeft gewoon een klokprogramma en thermostaat. Het ding zorgt dus zelf dat de gewenste temperatuur bereikt en aangehouden wordt, zeer waarschijnlijk door gewoon aan/uit te schakelen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• sjimmie
de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:23:
[...]

Jawel. voor goede straling moet je het juiste type materiaal hebben en boven een bepaalde temperatuur.

[...]

Ja maar convectie wil je met een IR paneel juist zo min mogelijk, want die warmte had ook naar straling
Precies, dank.
Maar hoe kom ik erachter wat mijn paneeltje doet...

• de Peer

de Peer

under peer review

sjimmie schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:25:
[...]

Precies, dank.
Maar hoe kom ik erachter wat mijn paneeltje doet...
Ja dat is een lastig verhaal. Ik denk dat je alleen maar af kunt gaan op reviews en eventueel zelf een meting doen met een warmtebeeldcamera of zo'n 'laser' temperatuurmeter (zo'n gun).

• de Peer

de Peer

under peer review

SvMp schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:51:
Ik overweeg het gebruik van een infraroodpaneel.

Wat is nou waar? Zijn ze regelbaar of niet?

De ene bron zegt dat het alleen aan of uit is.

Maar hier zie ik toch eentje met knopjes die suggereren dat je de verwarming kunt instellen: https://www.coolblue.nl/p...-soleil-dsp-650-wifi.html

Bij voorkeur heb ik eentje die omlaag te brengen is, zodat je niet onnodig het maximale vermogen verstookt.
Ook een thermostaat is wenselijk. Allemaal in het apparaat zelf, ik hou niet van die losse stekkers met allerlei voorzieningen.
het probleem is volgens mij dat als ze regelbaar zijn, de temperatuur van het paneel omlaag gaat waardoor hij minder gaat stralen en meer via convectie gaat werken (warmte aan lucht afgeven).
Hij verlies zijn (juiste) werking dus.

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-09 23:10

mhe59

ID.5 Pro Performance

emzed schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:56:
Ik wil de spiegel in de badkamer vervangen door een IR spiegel. Heb deze op het oog https://amzn.eu/d/bmX0WhU
De badkamer hoeft alleen in de ochtend kort warm te zijn, en daarna kan het raam open. Het is een vrij kleine badkamer, matig geïsoleerd.

Iemand ervaring met IR spiegelverwarming?
Vraagje, hoe krijg je daarna de handdoeken droog? Deze blijven nu nat in de herfst/winterperiode. Wat is hier een goede oplossing voor ?

• de Peer

de Peer

under peer review

mhe59 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:31:
[...]

Vraagje, hoe krijg je daarna de handdoeken droog? Deze blijven nu nat in de herfst/winterperiode. Wat is hier een goede oplossing voor ?
ventilatie

• jongetje
mhe59 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:31:
[...]

Ik heb een handoeken radiator en die staat een heeeel klein beetje open zodat er, als de ketel draait, een beetje warmte doorheen komt. Daarmee maak je het echt niet warm, maar drogen de handdoeken wel.

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 09:30

GieltjE

Niks te zien...

Wie kan mij iets wijzer maken, mijn partner zit in de winter in de huiskamer (enige ruimte die we uberhaubt ooit stoken).
Deze willen we graag een paar graden lager gaan stoken komende winter, enige wat dan prettig zou zijn is als haar werkplek iets comfortabeler is.
Volgens de berekentools zouden we dan meteen een 2000W paneel moeten ophangen, terwijl het om 1m2 gaat die extra IR warmte wil hebben.

Is er een oplossing die minder energie neemt dan met gas heel de ruimte op stoken?

Hell / 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GieltjE schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:11:
Wie kan mij iets wijzer maken, mijn partner zit in de winter in de huiskamer (enige ruimte die we uberhaubt ooit stoken).
Deze willen we graag een paar graden lager gaan stoken komende winter, enige wat dan prettig zou zijn is als haar werkplek iets comfortabeler is.
Volgens de berekentools zouden we dan meteen een 2000W paneel moeten ophangen, terwijl het om 1m2 gaat die extra IR warmte wil hebben.

Is er een oplossing die minder energie neemt dan met gas heel de ruimte op stoken?
Een warmtepomp (airco bijvoorbeeld)
En anders inderdaad een infraroodpaneel van 800-2000 W. maar je moet opletten dat je die niet gebruikt om de ruimte op te stoken maar echt alleen om de persoon of 1 bepaalde plek te verwarmen.

• sjimmie
de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:36:
[...]

Ja dat is een lastig verhaal. Ik denk dat je alleen maar af kunt gaan op reviews en eventueel zelf een meting doen met een warmtebeeldcamera of zo'n 'laser' temperatuurmeter (zo'n gun).
Ik heb geen flir, maar wel zo'n gun ding.
Wat zou ik moeten meten als die wel of niet goed is?

• de Peer

de Peer

under peer review

sjimmie schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:46:
[...]

Ik heb geen flir, maar wel zo'n gun ding.
Wat zou ik moeten meten als die wel of niet goed is?
de temperatuur van het oppervlak.

• FD2

FD2

de Peer schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:23:
[...]

[...]

Ok, stel dat jij gelijk hebt. Dan zouden er toch lijstjes en tabellen moeten zijn (gesorteerd op geschiktheid)
van meest geschikte materialen om IR straling af te geven ?
Ik heb die nog nooit gezien, en twijfel dus ook aan jouw stelling.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• FD2

FD2

GieltjE schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:11:

Wat denk je van 2 van deze ?, ééntje links en ééntje rechts opstellen.

https://www.amazon.nl/San.../ref=dp_ob_title_hpc?th=1

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 09:30

GieltjE

Niks te zien...

FD2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:25:
[...]

Wat denk je van 2 van deze ?, ééntje links en ééntje rechts opstellen.

https://www.amazon.nl/San.../ref=dp_ob_title_hpc?th=1
Ben erg benieuwd of dat genoeg is, heb even zitten rekenen en een 700W paneel met 8 "brand"uren per dag zou 4x zoveel kosten als wat nu gewoon de kamer naar 17c brengen kost :o (gebaseerd op gebruik uit het verleden en de huidige prijzen).

[ Voor 6% gewijzigd door GieltjE op 08-09-2022 13:38 ]

Hell / 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

GieltjE schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:31:
[...]

Ben erg benieuwd of dat genoeg is, heb even zitten rekenen en een 700W paneel met 8 "brand"uren per dag zou 6x zoveel kosten als wat nu gewoon de kamer naar 17c brengen kost :o
Met deze dingen wordt de kamer nauwelijks warmer. De aanwezigheid van je vrouw maakt de kamer wel warmer, maar dat is ook juist het probleem, ze krijgt het er koud van.

Deze dingen verwarmen een voorwerp, punt

En als je ze dus op jouw vrouw richt, dan zal ze die warmte absorberen.
Doet een open haard ook hè, stralen. Dan ben je van voren goed doorbakken, en je rug is koud.
Daarom zeg ik ook, aan iedere kant ééntje.

• de Peer

de Peer

under peer review

FD2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:11:
[...]

Ok, stel dat jij gelijk hebt. Dan zouden er toch lijstjes en tabellen moeten zijn (gesorteerd op geschiktheid)
van meest geschikte materialen om IR straling af te geven ?
Ik heb die nog nooit gezien, en twijfel dus ook aan jouw stelling.
leestip:
https://www.warm4less.com...ine-far-infrared-heating/
:)

• FD2

FD2

@de Peer

Dat komt op mij over als: "Wij van WC-eend .... "

In detail kan ik punten noemen waar dat verhaal rammelt, maar dat voegt weinig toe aan de discussie hier.

Nogmaals, als er materialen zijn die duidelijk beter I.R.-straling emiteren dan andere materialen dan zouden er al vele doctorandussen op afgestudeerd zijn, en die proefschriften zouden beschikbaar zijn.
Ik heb ze nog niet gezien.

En ik weet het, in Duitsland barst het van de onderzoeksinstanties, en die schrijven vanalles zolang je maar betaalt.

Dus voorlopig blijf ik bij mijn standpunt:
Alles boven 0° Kelvin straalt I.R. uit.

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-09 15:51
Goed info hier. Het probleem is de winkels doen allemaal als of het geweldig is. en termen worden gebruik zo als het uitkomt zo dat het maar lekker weg leest.
zie hier

Zelf zat ik met het luxe probleem on de schuur vorst vrij te houden, nu is er een CV plaat die minimaal aanstaat. Alle IR panelen staan aan of uit Dit kan je simpel schakelen met een plugin stekker en zelfs met tuya of gebruik je gewoon elektrische ventilatorkachel. persoon of ruimte verwarming en de prijs is ook wel een ding 500 euro is ook 125m3 gas (4 euro) De stroom is gratis* (zonnepanelen)

• de Peer

de Peer

under peer review

FD2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:46:
@de Peer

Dat komt op mij over als: "Wij van WC-eend .... "

In detail kan ik punten noemen waar dat verhaal rammelt, maar dat voegt weinig toe aan de discussie hier.

Nogmaals, als er materialen zijn die duidelijk beter I.R.-straling emiteren dan andere materialen dan zouden er al vele doctorandussen op afgestudeerd zijn, en die proefschriften zouden beschikbaar zijn.
Ik heb ze nog niet gezien.

En ik weet het, in Duitsland barst het van de onderzoeksinstanties, en die schrijven vanalles zolang je maar betaalt.

Dus voorlopig blijf ik bij mijn standpunt:
Alles boven 0° Kelvin straalt I.R. uit.
Ja dat is waar, echt informatief is het niet.

materiaalkeuze zal ook niet alleen vanwege maximale efficientie zijn maar ook gebruiksgemak, veiligheid en duurzaamheid.
En golflengte van IR speelt ook mee, maar wordt allemaal niet of nauwelijks gespecificeerd inderdaad.

• de Peer

de Peer

under peer review

rob2011 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:51:
De stroom is gratis* (zonnepanelen)
met de nadruk op 'gratis' ja want die stroom kun je ook gewoon verkopen tegen 90 cent per kWh momenteel. Dat maakt dat die stroom juist erg duur is om te verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@FD2 zie bijvoorbeeld ook https://labomat.eu/nl/faq...-theorie-en-praktijk.html en Wikipedia: Emissiviteit .
Het is geen onzin, maar de meeste verf en lak straalt gewoon prima.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mozziej
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-09 16:31
Ik overweeg een infrarood paneel voor bijvoorbeld in de badkamer maar ik zag ook dat er een stijlvol infraroodpaneel / kastje is. Zijn er ergens showrooms waar je de warmte kan voelen van zo'n paneel? We zouden graag de komende winter willen besparen op onze gasrekening door bijvoorbeeld in de woonkamer / bij de bank een stijlvol kastje te plaatsen waarin een paneel zit en bijvoorbeeld in de badkamer de huidige spiegel vervangen voor een infraroodpaneel zodat de radiator in de badkamer uit kan.

Stijlvol 'kastje' zie ik bijvoorbeeld deze https://www.polarheat.nl/...are-infrarood-toren-wifi/ (Sundirect Tower Pro). Iemand ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mozziej schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:01:
Ik overweeg een infrarood paneel voor bijvoorbeld in de badkamer maar ik zag ook dat er een stijlvol infraroodpaneel / kastje is. Zijn er ergens showrooms waar je de warmte kan voelen van zo'n paneel? We zouden graag de komende winter willen besparen op onze gasrekening door bijvoorbeeld in de woonkamer / bij de bank een stijlvol kastje te plaatsen waarin een paneel zit en bijvoorbeeld in de badkamer de huidige spiegel vervangen voor een infraroodpaneel zodat de radiator in de badkamer uit kan.

Stijlvol 'kastje' zie ik bijvoorbeeld deze https://www.polarheat.nl/...are-infrarood-toren-wifi/ (Sundirect Tower Pro). Iemand ervaringen mee?
die straalt 270 graden, bijna alle kanten op dus. Dat is een dure grap.

IR kan interessant zijn, maar dan juist vooral als je het bundelt en alleen de plek verwarmt waar het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mozziej
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:07:
[...]

die straalt 270 graden, bijna alle kanten op dus. Dat is een dure grap.

IR kan interessant zijn, maar dan juist vooral als je het bundelt en alleen de plek verwarmd waar het echt nodig is.
Dankje, ik dacht dat is juist interessant als ik hem op een plekje zet bij onze bank / zithoek in onze woonkamer. Zou zoiets dan echt 'overkill' zijn? ik dacht juist, dat kan helpen om alleen die plek behaaglijk te maken en de rest van de beneden verdieping op een lagere temperatuur van de cv te zetten (bijvoorbeeld 16 graden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mozziej schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:10:
[...]

Dankje, ik dacht dat is juist interessant als ik hem op een plekje zet bij onze bank / zithoek in onze woonkamer. Zou zoiets dan echt 'overkill' zijn? ik dacht juist, dat kan helpen om alleen die plek behaaglijk te maken en de rest van de beneden verdieping op een lagere temperatuur van de cv te zetten (bijvoorbeeld 16 graden).
Tsja jij zit waarschijnlijk maar in een 60 graden hoek t.o.v. die toren, dus die andere 210 graden warmte bereikt jou niet (direct) en wordt dus alleen maar gebruikt om de kamer (inefficient) op te stoken.

Ik zou het interessanter vinden als je zelf kon kiezen waar hij straalt, door juist positioneren of (heel high tech) dat het apparaat kijkt waar je zit en specifiek daar gaat stralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mozziej
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:13:
[...]

Tsja jij zit waarschijnlijk maar in een 60 graden hoek t.o.v. die toren, dus die andere 210 graden warmte bereikt jou niet (direct) en wordt dus alleen maar gebruikt om de kamer (inefficient) op te stoken.

Ik zou het interessanter vinden als je zelf kon kiezen waar hij straalt, door juist positioneren of (heel high tech) dat het apparaat kijkt waar je zit en specifiek daar gaat stralen.
Top, dank je voor je info! Heb jij toevallig ervaring met een showroom waar je een keer kan voelen wat infraroodverwarming kan betekenen voor 'iemand'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mozziej schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:16:
[...]

Top, dank je voor je info! Heb jij toevallig ervaring met een showroom waar je een keer kan voelen wat infraroodverwarming kan betekenen voor 'iemand'?
Nee geen idee. Het zou inderdaad wel erg handig zijn. Het is echt een product dat je moet uitproberen/voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-09 23:10

mhe59

ID.5 Pro Performance

jongetje schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:45:
[...]

Ik heb een handoeken radiator en die staat een heeeel klein beetje open zodat er, als de ketel draait, een beetje warmte doorheen komt. Daarmee maak je het echt niet warm, maar drogen de handdoeken wel.
Thnxs, dus als ik het goed begrijp hebben de tweakers infrarood in de badkamer met klamme handdoeken als gevolg, tenzij de handdoeken radiator een klein stukje open staat……….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
Voor de (kleinste) kinderkamer hebben we de radiator gedemonteerd. Aangezien hier nog een vrij forse radiator hing voor het formaat kamer, levert dit aadig wat vrij ruimte aan de wand op.

Daarbij werd de radiator gestuurd door EvoHome, maar werd eigenlijk zelden gebruikt. Alleen op koudste dagen een paar uur. De kamer zit op de hoek, in het verste gedeelte van de woning.

Via internet https://www.polarheat.nl/...ide-infraroodpaneel-500w/ dit paneel besteld. Kijken of dit aan de verwachtingen voldoet. Als dit het geval is, dan zal er waarschijnlijk ook spiegelverwarming komen in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[Deva] schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:11:
Voor de (kleinste) kinderkamer hebben we de radiator gedemonteerd. Aangezien hier nog een vrij forse radiator hing voor het formaat kamer, levert dit aadig wat vrij ruimte aan de wand op.

Daarbij werd de radiator gestuurd door EvoHome, maar werd eigenlijk zelden gebruikt. Alleen op koudste dagen een paar uur. De kamer zit op de hoek, in het verste gedeelte van de woning.

Via internet https://www.polarheat.nl/...ide-infraroodpaneel-500w/ dit paneel besteld. Kijken of dit aan de verwachtingen voldoet. Als dit het geval is, dan zal er waarschijnlijk ook spiegelverwarming komen in de badkamer.
Hybride. Dat zou niet mijn voorkeur hebben.
500W straling is al niet erg veel, en als dan ook nog de helft naar luchtverwarming gaat blijft er nog minder over.

Ben benieuwd of en hoe hij zal bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
de Peer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:16:
[...]

Hybride. Dat zou niet mijn voorkeur hebben.
500W straling is al niet erg veel, en als dan ook nog de helft naar luchtverwarming gaat blijft er nog minder over.

Ben benieuwd of en hoe hij zal bevallen.
Volgens de omschrijving laat het de restwarmte de ruimte in. Dus ik ga er initieel vanuit dat het om een IR paneel gaat, met als extraatje de open structuur.

Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe het bevalt, anders gaat deze weer retour afzender :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[Deva] schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:18:
[...]

Volgens de omschrijving laat het de restwarmte de ruimte in.
Dat gebeurst sowieso ;-)
en als je het gaat faciliteren dan ben je dus meer lucht aan het verwarmen dan stralen.

maargoed, we zullen zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
SinergyX schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:45:
Wat toevallig, zat er van de week nog over te denken :D Week of 3 geleden was ik op bezoek bij 'kennissen van kennissen', die hadden aantal van zulke panelen.

Was die week best koud, je stapt de WC in en direct voel je gewoon de warmte van boven, alsof er een vol zonnetje naar binnen schijnt, zeer fijn. Probleem, niets in de WC was echt warm, tegels waren koud en WC bril was ook even 'oh oh' momentje :P Die was trouwens geschakeld op sensor van het licht, dus bleef daarna maar iets van 10sec doorgaan. Ik neem aan dat als zo'n ding lang aan staat, je wel alles op temperatuur kan krijgen, weet alleen niet of dat echt zo efficient is.
IR verwarming met panelen werkt iets anders dan de IR lampen die ze vroeger hadden, DE IR stalers zitten nu ook achter een panel die wel de IR straling doorlaat, met het gebruik van specifiek het voor ons onzichtbare IR spectrum, zal deze in eerste instantie ook alleen levende dingen verwarmen, vaste stoffen zoals tegels, beton, maar ook kunststoffen zijn met IR veel lastiger warm te krijgen, daar heb je eigenlijk meer energie cq tijd voor nodig. Dat is ook direct de kracht van een IR bijverwarming, je kunt een bepaald (klein) gebied (stralingsgebied van de plaat, en die is dus beperkt) lekker snel en redelijk zuinig electrisch verwarmen, de COP is ietsjes hoger (eigenlijk verwaarloosbaar) dan van een electrische kachel (ietsjes meer verlies), maar de COP kun je het beste op 1 stellen, dus redelijk ongunstig mbt tot het verbruik.
dus prima voor bv de WC of werkkamer waar je maar redelijk korte tijd zit of de hobbykamer waar je af en toe bent, maar waar je niet perse de hele kamer wilt verwarmen.
Zij hadden ze ook in de badkamer, de badkamer was vooral om in de ochtend snel je zut te doen of de douch aan te gooien, maar het moment dat dat ding uit gaat, is meteen alle warmte foetsie. Zoals je zelf zegt, het is 'gevoelswarmte', waar ik het dus geweldig vind, maar ook best onhandig. Ben daar maar even kort geweest, dus kan weinig zeggen over de badkamer, maar was voor hem (en z'n vrouw) goed genoeg in de ochtend.

We hebben er even kort over gepraat, maar grootste punt waar ik wel even van opkeek, zo'n plaat verbruikt rustig 200-400watt, de grote versie die ze in de badkamer hadden was 400watt, maar ze zijn er zelfs tot ergens 700watt. Ik had het idee dat bv houten muren eerder warm leken te worden dan tegels, maar hij wist er zelf niet bijzonder veel vanaf, ze zaten al in het huis toen ze het vorig jaar kochten en hij was er verder wel 'ok' mee.
voor een korrtere periode of een plek waar de omgevingswarmte onvoldoende effect heeft kan IR panelen een goed alternatief zijn als "bijverwarming".
Maar heb zo'n idee dat je zonder zonnepanelen toch behoorlijk wat gaat verbruiken om dit als echte verwarming te gebruiken, hij zou daar richting de zomer toch flink gaan verbouwen dus hij vond het wel ergens best for the time being. Doet me beetje denken aan de zon op een winterdag, flink onder nul maar toch voel je je behoorlijk warm, qua ruimte ziet het er echt mooi uit, maar toen ik het verbruik hoorde.. vond ik opeens een split-airco installatie niet eens zo slecht om te hebben :P
een L/L warmtepomp heeft gewoon een veel betere COP dan een IR panel, ook is het vermogen van een dergelijk unit een stuk hoger en verwarmd de lucht, iets wat een IR verwarming eigenlijk niet doet, deze verwarmd oppervlakken (de eene beter als de andere). dus ja, daar heb je gelijk, het kan dus wel voor bepaalde plekken dus wel een prima aanvulling zijn.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mozziej schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:16:
[...]

een terasverwarming (is eigenlijk ook een IR verwarming, echter met een spectrum waar ook nog best veel zichtbaar licht in zit) geeft een vergelijkbaar gevoel, is echter vaak nog iets sterker (vaak een hogere capaciteit, juist omdat er ook nog het zichtbare deel in zit, wat dus eigenlijk verlies is).
Met een IR panel als je er onder cq voor staat cq zit krijg je een behaagelijke warmte die het kille gevoel wegneemt, echter zo snel je buiten de verwarmingsgebied komt ben je de warmte kwijt.

Mijn kapper heeft een dergelijke echt best klein panel van cica 60 bij 60 cm, en dat is best prima vertoeven in de kappersstoel zonder dat je het echt koud hebt, de rest van de kamer is gewoon onverwarmd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
MacD007 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:32:
lekker snel en redelijk zuinig electrisch verwarmen, de COP is dus duidelijk hoger dan van een electrische kachel, daar is de COP gewoon 1.
En dit is dus onzin, de COP van een IR-paneel is gewoon 1, net zoals bij een simpel elektrisch kacheltje.

Wat je bedoelt is dat je, als je het slim aanpakt, die warmte mogelijk vooral terecht kunt laten komen waar je die graag wilt hebben, en je daardoor met minder vermogen toekunt. Maar de COP verandert dat niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

edit: foutje

[ Voor 159% gewijzigd door de Peer op 09-09-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipers120
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 12:53
Kan iemand hier mij vertellen wat beter zou werken qua oppervlakte vd infraroodpanelen: glad of korrel? Ik lees tegenstrijdige verhalen online.

Het betreft het bijverwarmen van een werkkamer (~11m2) naast de bestaande radiatoren om zo lokaal vanuit het plafond bij te verwarmen. Ik twijfel tussen de Ecosun 700W (met een korrel-structuur) en de Ecosun 850W (met een gladde structuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wilke schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:43:
[...]

En dit is dus onzin, de COP van een IR-paneel is gewoon 1, net zoals bij een simpel elektrisch kacheltje.

Wat je bedoelt is dat je, als je het slim aanpakt, die warmte mogelijk vooral terecht kunt laten komen waar je die graag wilt hebben, en je daardoor met minder vermogen toekunt. Maar de COP verandert dat niet van.
sorry, foutje van mij. COP is inderdaad 1, ga het aanpassen. Had het ergens anders gelezen, maar zal me wel vergist hebben.
hier nog een aardige link over ir verwarming. https://duurzaamaltrade.nl/energie/infrarood-verwarming/

en hier een goede uitleg door ketel klets op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=4Z6P-tEyF-0

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 09-09-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
vipers120 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:05:
Kan iemand hier mij vertellen wat beter zou werken qua oppervlakte vd infraroodpanelen: glad of korrel? Ik lees tegenstrijdige verhalen online.

Het betreft het bijverwarmen van een werkkamer (~11m2) naast de bestaande radiatoren om zo lokaal vanuit het plafond bij te verwarmen. Ik twijfel tussen de Ecosun 700W (met een korrel-structuur) en de Ecosun 850W (met een gladde structuur).
kijk eens naar deze: veel goedkoper alternatief. https://www.amazon.nl/K%C...id=pla-809661831028&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-09 15:51
@MacD007 Ik zag dit paneel ook leek me aardig tot ik de reviews zag. Kan zelf nog geen keuze maken voor een test projectje aan het plafond betaalbaar zijn byecold en klarstein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
rob2011 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:56:
@MacD007 Ik zag dit paneel ook leek me aardig tot ik de reviews zag. Kan zelf nog geen keuze maken voor een test projectje aan het plafond betaalbaar zijn byecold en klarstein.
ik zag dit merk ook voorbij komen bij ketel klets, en die maakt best interessante filmpjes op youtube. vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Laatst online: 02:46
We hebben op zolder twee werkplekken, in twee verschillende hoeken. Helaas geen cv op zolder. De vloer (laminaat) voelt in de winter best koel aan, maar dat is op te lossen met sloffen.

Ik vraag me af of een paneel van 600-800w te licht/zwaar zou zijn om een werkplek (in ieder geval de persoon) voldoende te verwarmen. Betreft een hoekje (per werkplek) van pak ‘m beet 8m2 (plafondhoogte 2,5m). Ik had zelf het idee om het paneel schuin op de muur te bevestigen. Afstand tussen muur (achter) en stoel is 0,5-1m.

Verder ben ik van plan om het paneel aan te sluiten op een slimme stekker die ik met HomeAssistant (Zigbee) kan schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mawlana op 11-09-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sas-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-09-2022
Heeft er iemand ervaring met het lokaal verwarmen van een echt koude ruimte.mbv IR panelen? Ik heb een werkplaats in een grote kas. De kas is niet geïsoleerd en in de winter is het daar binnen dus rond het vriespunt. Ik heb nu terrasheaters van 1300 Watt maar dat kost een vermogen. Iedereen vertelt me dat ik een IR paneel aan het plafond moet hangen, maar ik ben zelf nog niet overtuigd.
Ik probeer de ruimte niet te verwarmen en draag sowieso thermokleding. Het gaat dus echt om een beetje stralingswarmte voor iets meer comfort en zodat mn handen niet bevriezen en ik kan werken.

Kan een IR paneel dit of moet ik dan ook rond de 1000 Watt hebben en schiet ik er dus weinig mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sas- schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:19:
Heeft er iemand ervaring met het lokaal verwarmen van een echt koude ruimte.mbv IR panelen? Ik heb een werkplaats in een grote kas. De kas is niet geïsoleerd en in de winter is het daar binnen dus rond het vriespunt. Ik heb nu terrasheaters van 1300 Watt maar dat kost een vermogen. Iedereen vertelt me dat ik een IR paneel aan het plafond moet hangen, maar ik ben zelf nog niet overtuigd.
Ik probeer de ruimte niet te verwarmen en draag sowieso thermokleding. Het gaat dus echt om een beetje stralingswarmte voor iets meer comfort en zodat mn handen niet bevriezen en ik kan werken.

Kan een IR paneel dit of moet ik dan ook rond de 1000 Watt hebben en schiet ik er dus weinig mee op?
Die terraswarmer straalt alle kanten op? Dan kun je dat dus bundelen met een paneel en zou je iets minder vermogen nodig hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Iemand ervaring met een infraroodmat onder een vloerkleed?
Warmt hij ook op? Of alleen straling door het kleed heen?

We verwarmen met de airco maar willen meer warmte rondom onze voeten en zithoek.
De verwarmingen hieronder zijn een infrarood en een electrisch onderkleed.
Het infrarood lijkt alleen straling te geven op de voeten en niet te verwarmen!

https://www.groenehoedduu...ige-tapijtverwarming.html

https://www.verwarminghan...rming-lcd-controller.html

Infrarood?!
https://www.quickheat-floor.nl/tapijt-verwarming/

[ Voor 75% gewijzigd door Ruud888 op 12-09-2022 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:42

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Heeft iemand ervaring met Eurom Sani 600 of 800 wifi in badkamer?
Onze badkamer is ca 3 1/2m x 3 1/2 m groot. Naar mijn idee kan ik beter de 800w versie nemen.

Ik kan helaas niet veel informatie/reviews over vinden.

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
jamesbond007uk schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:52:
Heeft iemand ervaring met Eurom Sani 600 of 800 wifi in badkamer?
Onze badkamer is ca 3 1/2m x 3 1/2 m groot. Naar mijn idee kan ik beter de 800w versie nemen.

Ik kan helaas niet veel informatie/reviews over vinden.
Bij Coolblue staan veel reviews.
Hij is blijkbaar alleen met de app te bedienen.
Men klaagt ook over te weinig vermogen. Straalt maar circa 30cm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Sas- schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:19:

Wat jij dus wil is meer geconcentreerde warmte in een beperkt gebied, jouw handen en werktafel.
Is dat wel goed voor de plantjes ?

Dit werkt, binnen enkele seconden, voor de helft van het vermogen. Maar veel meer dan je werktafel doet hij niet.
https://www.toolstation.n...?searchstr=bouwlamp%20500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik heb die besteld maar komt echt bijna geen warmte vanaf. Krijg het er maar weinig warmer van, laat staan straks als het echt koud is in die kamer. Ik ga toch maar een straalkachel bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jongetje schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:21:
[...]

Ik heb die besteld maar komt echt bijna geen warmte vanaf. Krijg het er maar weinig warmer van, laat staan straks als het echt koud is in die kamer. Ik ga toch maar een straalkachel bestellen.
nu met de huidige temperaturen voel je het ook niet natuurlijk. Terwijl als het koud is, het verschil tussen uit en aan veel groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:42

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Ruud888 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:33:
[...]

Bij Coolblue staan veel reviews.
Hij is blijkbaar alleen met de app te bedienen.
Men klaagt ook over te weinig vermogen. Straalt maar circa 30cm!
Dank, dat zag ik ook, echter dat waren velen van Eurom Sani 400 model. Is er iemand die Eurom sani 600 of 800 zelf in gebruik heeft?

Jamesbond007uk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:48

paQ

Ik heb in de gang infrarood vloerverwarming gelegd. Eigenlijk een draak om te leggen. Het mag niet in serie dus voor elke strook een nieuwe kabel :|
Het valt me wel op hoe snel het warm wordt. Binnen 2 min tikt het 40 graden aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LysarBcOC9EAl8k3MNHm5rhAmu4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2065PuhhIV3P5xE149UdUt79.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QjEBCrAp2HmgkNbNRbC4Dk_FmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccBMa92kwch0r5UQjQKmy6n9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGYkamRaDQbiNl5Lee27DdI3lKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRukkLfaZHMDtWCex7Y62jVn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a68oWtI5RGMZFuyUqfIsm3mpPdQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoCQsC1BJcPy9IpE9VffoUV9.jpg?f=fotoalbum_tile

Ben benieuwd hoe het bevalt straks. Het is maar om de kou een beetje uit de gang te halen. Dus 17 graden ofzo.

Dit is samen 800W

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@paQ heb je er een kWh meter (smartplug) tussen hangen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Proton_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:04:
@paQ heb je er een kWh meter (smartplug) tussen hangen?
nope, maar ik zie op mijn meter duidelijk dat het idd ergens op de 800W zit.

Gewoon een wifi thermostaat. Dat heb ik in alle kamers met een elektrische vloerverwarming. Maar dat is allemaal kabel en draad tussen alufolie. Legt een stuk makkelijker :')
Zat in de gang met de hoogte onder de deur.
Nu is de opbouw: alufolie (vrij dik en sterk nog) 6mm XPS, IR folie, beschermfolie 200 um, afwerkvloer 6mm
Dus met max 13mm ben ik er wel :)

Verder is het een beetje een gokje.
Ik wilde eigenlijk voor convectie gaan, ivm de warmte trek naar de overloop. Maar een beetje knappe radiator (al dan niet olie gevuld) die ik vol in het zicht durf op te hangen van 800-1200W tikt ook gewoon 750 euro aan. Dat is toch wel serieus geld.
Dit was samen 210 euro (+40 voor de thermostaat) en wat scheldwoorden.

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 12-09-2022 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:09:
[...]

nope, maar ik zie op mijn meter duidelijk dat het idd ergens op de 800W zit.

Gewoon een wifi thermostaat. Dat heb ik in alle kamers met een elektrische vloerverwarming. Maar dat is allemaal kabel en draad tussen alufolie. Legt een stuk makkelijker :')
Zat in de gang met de hoogte onder de deur.
Nu is de opbouw: alufolie (vrij dik en sterk nog) 6mm XPS, IR folie, beschermfolie 200 um, afwerkvloer 6mm
Dus met max 13mm ben ik er wel :)

Verder is het een beetje een gokje.
Ik wilde eigenlijk voor convectie gaan, ivm de warmte trek naar de overloop. Maar een beetje knappe radiator (al dan niet olie gevuld) die ik vol in het zicht durf op te hangen van 800-1200W tikt ook gewoon 750 euro aan. Dat is toch wel serieus geld.
Dit was samen 210 euro (+40 voor de thermostaat) en wat scheldwoorden.
Ja goedkoop in aanschaf, maar de komende 10 tot 20 jaar dus een hoge energierekening :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@paQ De 800 watt geloof ik ook wel, meer voor jezelf zodat je weet wat het nou kost om 'de kou er een beetje af te halen'. Maar als de thermostaat de draaiuren bijhoudt weet je dat indirect ook inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

de Peer schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:32:
[...]

Ja goedkoop in aanschaf, maar de komende 10 tot 20 jaar dus een hoge energierekening :o
why :?
voor die 1 - 2 uurtjes dat hij aan is in de koude avonden? :/

Stroom kan ik zelf opwekken, gas niet. Daarbij is er geen CV (meer) daar
Proton_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:33:
@paQ De 800 watt geloof ik ook wel, meer voor jezelf zodat je weet wat het nou kost om 'de kou er een beetje af te halen'. Maar als de thermostaat de draaiuren bijhoudt weet je dat indirect ook inderdaad.
Hel enige alternatief was een lage temp CV radiator monteren, en nieuwe leidingen trekken via de kelder, en dan 2 keer schuin naar boven boren in de hoop goed uit te komen zonder de vloerverwarming te raken :+
En dan heb ik een radiator die geregeld wordt op CV vraag van de woonkamer. Dan werkt het nog maar half.

Maar het kan. Ik kan in Tuya zien hoe lang hij aan staat / stond.
aantal uur x 42 cent.

[ Voor 62% gewijzigd door paQ op 12-09-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001

Tazzios

..

jongetje schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:21:
[...]

Toen mijn airco stuk was had ik eerst een elektrisch kacheltje van 1000watt onder het bureau het probleem was dat het verschil tussen uit en aan zo onwijs groot was dat zonder bijna comfortabeler was.
Deze infrarood verwarming voelt niet direct warm aan maar het is toch 150 watt op de beentjes. Je moet hem wel om je benen zetten en niet een halve meter vanaf gaan zitten. Probeer het eens een uurtje.
Een 150 watt infrarood is wat subtieler van een 1000watt straalkachel.

Mijn buurvrouw heeft hem ook gekocht in december en was er dik tevreden mee, ze was al met een luxe ''smart' thermostaat set in de weer geweest maar op haar werkplek bleef ze het koud krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 12-09-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:20
paQ schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:54:
Ik heb in de gang infrarood vloerverwarming gelegd. Eigenlijk een draak om te leggen. Het mag niet in serie dus voor elke strook een nieuwe kabel :|
Het valt me wel op hoe snel het warm wordt. Binnen 2 min tikt het 40 graden aan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ben benieuwd hoe het bevalt straks. Het is maar om de kou een beetje uit de gang te halen. Dus 17 graden ofzo.

Dit is samen 800W
Interessant! Kan je mij uitleggen wat nou het verschil is tussen dit en elektrische vloerverwarming? Ik dacht dat infrarood pas gaat stralen bij tempraturen van 90-100 graden. En ik neem aan dat je vloer niet zo heet wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

paQ schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:34:
[...]

why :?
voor die 1 - 2 uurtjes dat hij aan is in de koude avonden? :/
2 uur is toch weer 1,6 kwh. En ik lees dat je meerdere elektrische vloerverwarmingen hebt.

Met de warmtepomp zou het 0,4 kwh geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

de Peer schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:19:
[...]

2 uur is toch weer 1,6 kwh. En ik lees dat je meerdere elektrische vloerverwarmingen hebt.

Met de warmtepomp zou het 0,4 kwh geweest zijn.
Dat is een discussie die maar blijft terugkomen :/

je moet
A. CV hebben. Leidingen, radiatoren enz. Die heb ik niet. Het is een oud gerenoveerd huis, en ik was niet voornemens door het hele huis nieuwe leidingen + radiatoren te gaan hangen. Dan had er ook een nieuwe of extra ketel bij gemoeten, daarbij vind ik radiatoren lelijk en ze hangen altijd in de weg.
B. Niet overal kan zomaar vloerverwarming op water. Niet alle huizen zijn hiervoor geschikt op verdiepingsvloeren.
C. inefficient kwa regelen over 3 verdiepingen
D geld

Een vloerverwarming staat vrijwel nooit die 2 uur lang ook te zuipen. Het gaat vrij snel allemaal. Zomaar 1.6 kWh in 2 uur verbruiken is niet hoe het doorgaans werkt. Eerder 3 uur.
In de praktijk verwarm je even tijdelijk als je het al nodig vindt. Bijv als er een huiswerk gaat maken, zet je even de verwarming aan in (alleen) die slaapkamer. Na anderhalf uur klaar (= geen zin meer), licht uit, *klik* verwarming uit. Elke kamer heeft wel een ander vermogen aan vvw, afhankelijk van oppervlakte.

Al met al (1940 vrijstaand 230 m2) vind ik mijn energierekening nog lang niet zo verkeerd met ca 155 euro per maand tegen de huidige idiote tarieven, met 2 volw. die beiden thuiswerken inclusief kantoor aan huis. ;)
Ik speel quitte kwa stroom, en mijn gasverbruik zal (na wp boiler) ca 650 m3 per jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

KoenVW76 schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:16:
[...]

Interessant! Kan je mij uitleggen wat nou het verschil is tussen dit en elektrische vloerverwarming? Ik dacht dat infrarood pas gaat stralen bij tempraturen van 90-100 graden. En ik neem aan dat je vloer niet zo heet wordt :P
Ik neem aan dat de alu folie hier een grote rol speelt, alhoewel hij ònder de ondervloer moest.
de IR folie zelf werd dus goed warm, geeft zijn warmte direct af aan de vloer. Die mag ook niet te heet worden, dus dat moet ik nog even monitoren.
De thermostaat heeft ook een externe temp sensor (in de vloer), dus wordt de vloer te snel te heet (32~36+) dan krijg je al snel een pendelende werking aan/uit. De verwarming staat zo nooit 'constant' te verbruiken.
Mijn ervaring is overigens: warme voeten betekent comfort bij lagere temperatuur.

Als ik zie hoe snel het warm werd, zal het veel aan uit worden. zuipt het zometeen nog maar 400Wh O-)

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 12-09-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Net even getest.
vloer temp was 20 graden. In 3 min was de vloer 28 graden.
thermostaat weer uitgeschakeld. Na 8 min nog steeds 27. Naja goed... het is alles behalve koud nu dus uiteraard niet representatief, maar ik weet haast zeker dat het 50-50 gaat pendelen.
Het is dan efficiënter dan verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2

FD2

paQ schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:03:
Net even getest.
vloer temp was 20 graden. In 3 min was de vloer 28 graden.
thermostaat weer uitgeschakeld. Na 8 min nog steeds 27. Naja goed... het is alles behalve koud nu dus uiteraard niet representatief, maar ik weet haast zeker dat het 50-50 gaat pendelen.
Het is dan efficiënter dan verwacht.
Maakt ook weinig uit.
Het is energie die je los laat binnen de buitenste schil van de woning, en die buitenste schil bepaalt hoeveel warmte je verliest.
Alles wat je daarbinnen doet wijzigt de verdeling van de energie die je verbruikt.
M.a.w, doordat hij de gang warmer maakt zal hij minder warmte verliezen uit de woonkamer naar de gang.
In de portemonnee zal hij wel duurder uit zijn, maar daar krijgt hij ook comfort voor terug.

Uiteindelijk is het de isolatie van je buitenste schil die bepaalt wat je rekening gaat zijn.

Edit:
Oeps, en de wijze waarop je energie aanvoert. Een warmtepomp is al gauw voordeliger.

[ Voor 4% gewijzigd door FD2 op 12-09-2022 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en we gaan het weer hebben over infrarood verwarming.....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Kan ook niet helemaal plaatsen wat nou de natuurkundige werking is van de reflectiefolie ònder de ondervloer.
Alle ir leveranciers hameren er overigens wel op, dat de alufolie echt niet meteen onder de ir folie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:30
Voor op het thuiskantoor heb ik een infrarood paneel besteld (Klarstein wonderwall smart 300). Nu zit ik alleen nog een beetje met de montage. Ik Wil hem aan de muur achter mij bevestigen alleen staat er direct achter mij een kast. Daarom is het plan om met een scharnier te werken zodat wanneer ik het paneel niet gebruik deze plat tegen de muur kan. Op de dagen dat ik werk wil ik deze 45 graden draaien zodat hij goed richting mijn werkplek straalt.

Is er iemand bekend met een kant en klaar product? Of wordt het toch zelf wat maken en zijn er dan tips?
Wil het zo vlak mogelijk hebben dus een houten plaat en normale scharnieren wordt denk ik al snel te dik.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

jvanderkroon schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:31:
Voor op het thuiskantoor heb ik een infrarood paneel besteld (Klarstein wonderwall smart 300). Nu zit ik alleen nog een beetje met de montage. Ik Wil hem aan de muur achter mij bevestigen alleen staat er direct achter mij een kast. Daarom is het plan om met een scharnier te werken zodat wanneer ik het paneel niet gebruik deze plat tegen de muur kan. Op de dagen dat ik werk wil ik deze 45 graden draaien zodat hij goed richting mijn werkplek straalt.

Is er iemand bekend met een kant en klaar product? Of wordt het toch zelf wat maken en zijn er dan tips?
Wil het zo vlak mogelijk hebben dus een houten plaat en normale scharnieren wordt denk ik al snel te dik.
VESA muurbeugel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
nog niet eens zo een gek idee @paQ en qua gewicht dat ze kunnen dragen moet het ook wel goed komen zo te zien. Nu alleen nog even kijken hoe ik van die 100 x 100 naar het verwarmingspaneel ga. Al zie ik ook modellen met VESA 400x400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

jvanderkroon schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:06:
nog niet eens zo een gek idee @paQ en qua gewicht dat ze kunnen dragen moet het ook wel goed komen zo te zien. Nu alleen nog even kijken hoe ik van die 100 x 100 naar het verwarmingspaneel ga. Al zie ik ook modellen met VESA 400x400
Ik heb zelf deze vorige week opgehangen (voor een tv dan :P )
https://www.amazon.de/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1

Ding is echt retestabiel en geheel spelingvrij. Was positief verrast.
Gaat tot 400x400

• kurtjeee
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09-2022
het is en zo te zien een onderwerp met veel discussie, net zoals alles bijna zeker. Ik ga nu ook een sunnyheat infrarood paneel installeren bij ons in de eetplaats, heb daarvoor eerst eens op bezoek geweest bij mensen die het ook hebben . Want verbruik, kostprijs etc denk ik is voor iedereen verschillend. Wij verwarmen al 15 jaar op gas, en ik wil daar gewoon meer en meer vanaf, gas zal niet meer voor de toekomst zijn en mits zonnepanelen kan je met je elektriciteit nog iets bijdragen voor jezelf, al zal de regering daar ook wss wel vanalles voor vinden. Maar hoe wij het zullen gebruiken ben ik redelijk zeker dat het voordeliger zal zijn dan de ruimtes te moeten opwarmen met gas. Het paneel word dus gebruikt als we aan tafel zitten om te eten, spelletje te spelen... dus is sowieso een beperkt gebruik. en lijkt me nog altijd beter dan de gas t moeten laten draaien ... en die sunnyheat zijn niet makkelijk t vinden in online kopen, is een duits gerenomeerd merk, 10 jaar garantie en toch al iets slimmer lijkt me als ik dit hier zo lees dan de panelen die j online koopt, ook hier staat de technologie niet stil, maar betaal je idd wss wel iets meer dan diegene van de online sites . Ons huis word nooit de hele dag volledig opgewarmd, wij kunnen alles afsluiten, geen grote open ruimtes wat echt wel al een groot verschil maakt. Samen met mn pelletkachel die ik gebruik voor de leefruimte kan ik 2 ruimtes mooi apart verwarmen wanneer nodig.... als je het een hele dag wilt laten aanstaan, ja ok...dan denk ik niet dat het voordeliger is ,maar wat wel nog tegenwoordig. Ik ga in de toekomst nog paar zonnepanelen bijleggen ook...met in het achterhoofd mezelf te elimeneren van gas.... ZIjn er toevallig nog mensen met het sunnyheat paneel, ben eens benieuwd...

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 10:48
Ik zat te zoeken naar de COP, die is 'maar' 1. Wat is nu de ideale mix tussen CV houdt de ruimte op XX en dan de rest met infrarood? Sommigen zeggen minimaal 17 graden, daarna IR.

En is er een temperatuur 'nodig' op zolder en slaapkamers om het qua vocht/schimmel gezond te houden?

Ik denk dat ik met dat schermpje om de benen ga beginnen icm een Stoov warmtedeken. Want 800 euro per maand voorschot wordt je ook niet vrolijk van.

• de Peer

de Peer

under peer review

meermarco schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:59:
Ik zat te zoeken naar de COP, die is 'maar' 1. Wat is nu de ideale mix tussen CV houdt de ruimte op XX en dan de rest met infrarood? Sommigen zeggen minimaal 17 graden, daarna IR.

En is er een temperatuur 'nodig' op zolder en slaapkamers om het qua vocht/schimmel gezond te houden?

Ik denk dat ik met dat schermpje om de benen ga beginnen icm een Stoov warmtedeken. Want 800 euro per maand voorschot wordt je ook niet vrolijk van.
je wil boven het dauwpunt blijven. met een temperatuur tussen de 15-17 zit je meestal safe. Dat zou dus het minimum kunnen zijn om aan te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 10:48
Dankje. Want sowieso heb ik daar wel eens schimmel in de hoeken (achter bed enzo) wil dus niet nog meer.

Ga de IR wel prberen. Ik heb de Stoov al, en dan dat vouwbare ding bij de voeten. Want begrijp ook weer door COP=1 dat het niet perse veel goedkoper dan gas is, als je ze weer te groot hebt voor hele kamers. Keuzes, keuzes.

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
Ruud888 schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:30:
Iemand ervaring met een infraroodmat onder een vloerkleed?
Warmt hij ook op? Of alleen straling door het kleed heen?

We verwarmen met de airco maar willen meer warmte rondom onze voeten en zithoek.
De verwarmingen hieronder zijn een infrarood en een electrisch onderkleed.
Het infrarood lijkt alleen straling te geven op de voeten en niet te verwarmen!

https://www.groenehoedduu...ige-tapijtverwarming.html

https://www.verwarminghan...rming-lcd-controller.html

Infrarood?!
https://www.quickheat-floor.nl/tapijt-verwarming/
Wij hebben onder ons tapijt in de zithoek (zes vierkante meter) infrarood folie 140W / m2 met daaronder reflectie-folie naar boven gericht. Heerlijk warme voeten en onderbenen. Kleine kinderen vinden het heerlijk om boven het tapijt te spelen, zó comfortabel voelt het aan. Het verwarmt niet alleen de voeten, maar heeft een stralingsbereik van ongeveer een meter. Bij een hoger wattage zal dat ongetwijfeld groter zijn.

Hier hebben wij onze folie gekocht (geen aandelen ;) ): https://termofol.nl/

[ Voor 13% gewijzigd door Hans299 op 16-09-2022 15:30 ]

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 09:57

Mex

Ik heb dit topic door genomen maar kom niet tegen wat een wandpaneel anders maakt dan een plafondpaneel. Is dat puur de montage? Of de aansluiting of is er technisch gezien iets anders? Met andere woorden, kan een wand paneel aan het plafond? Het aanbod wandpanelen lijkt namelijk aanzienlijk groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
montage van een wandpaneel is vaak wel anders dan plafond @Mex verder zijn de panelen wel identiek

Bij wand heb je vaak een schroefoog waar het paneel aan hangt. Kan je wel aan het plafond hangen zolang de schroeven maar goed strak in die ogen zitten. Anders komt hij naar beneden als je er tegenaan stoot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6vZRX0dZSukB7hhkPWa3myULrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cd9AAEpd7ScZmEqQwnS8DcH4.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door jvanderkroon op 16-09-2022 12:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Mex schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:47:
Ik heb dit topic door genomen maar kom niet tegen wat een wandpaneel anders maakt dan een plafondpaneel. Is dat puur de montage? Of de aansluiting of is er technisch gezien iets anders? Met andere woorden, kan een wand paneel aan het plafond? Het aanbod wandpanelen lijkt namelijk aanzienlijk groter.
De warmte van het plafondpaneel zelf is meest hoger. Circa 20graden hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Hans299 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:32:
[...]

Wij hebben onder ons tapijt in de zithoek (zes vierkante meter) infrarood folie 140W / m2 met daaronder reflectie-folie naar boven gericht. Heerlijk warme voeten en onderbenen. Kleine kinderen vinden het heerlijk om boven het tapijt te spelen, zó comfortabel voelt het aan. Het verwarmt niet alleen de voeten, maar heeft een stralingsbereik van ongeveer een meter. Bij een hoger wattage zal dat ongetwijfeld groter zijn.

Dankje voor je uitgebreide reactie..
Ik heb nog een paar vraagjes.

Blijft het kleed ook nog warm als je het uitzet?
Kan het ook bij een hoogpolig kleed?
Heeft het een thermostaat of alleen aan en uit?

Ik ben mij nog ff aan het inlezen wat het verschil is tussen 800w infrarood of gewoon 800w electrisch zeil onder het vloerkleed?
De nieuwste Rugbuddy (2021) krijgt ook goede reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Hans299 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:32:
[...]

reflectie naar boven gericht?
Staat dan weer haaks op de handleidingen die ik tegen kom op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:53:
[...]

reflectie naar boven gericht?
Staat dan weer haaks op de handleidingen die ik tegen kom op het net.
Ik vind dat toch vrij logisch klinken, de reflectie aan de kant van de warmtebron.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Marzman schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:01:
[...]

Ik vind dat toch vrij logisch klinken, de reflectie aan de kant van de warmtebron.
eerlijk gezegd: #metoo
Alleen schrijven de meeste infraroodfolievloerverwarmingsleveranciers (dat is nu een woord) nadrukkelijk de reflectiezijde aan de onderzijde te hebben. En in geval van losse folie, onder de ondervloer.

Zou me kunnen voorstellen dat een reden kan zijn in geval van doorslijten van contacten bijv, dat je de hele ondervloer onder stroom zet :+
Een natuurkundige reden zou ik zo niet kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
jamesbond007uk schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:30:
[...]

Dank, dat zag ik ook, echter dat waren velen van Eurom Sani 400 model. Is er iemand die Eurom sani 600 of 800 zelf in gebruik heeft?
Ik twijfel tussen een handoekradiator met infrarood 800w of een electrische aluminium van 800w.
Ik wil alleen verwarming als ik aanwezig ben.

De aluminium gevuld met water schijnt ook zeer snel warm te zijn en natuurlijk wel sneller de lucht in de ruimte verwarmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

https://heatnet.nl/faq/faq.php?q_id=44
Restanten van hun FAQ... kwam via Google daar terecht, in hun hoofdmenu niet meer aanwezig.
De zin en onzin over infrarood verwarming
Over infra rood verwarming worden nogal wat onjuistheden verkondigd.
In principe zendt alles wat warm is infraroodstraling uit.
Infrarode stralen zijn onzichtbaar voor het menselijk oog, maar op de huid waarneembaar door hun warmtewerking.
Alle lichamen zenden infrarode straling uit. De golflengte daarvan is afhankelijk van de temperatuur volgens de Wet van Wien.
We bepalen ons hier tot vloerverwarming.
Wordt een vloer opgewarmd door middel van verwarmingsbuizen in de vloer (conventionele vloerverwarming) of elektrisch opgewekte warmte, dan zal die vloer op zijn beurt ook infrarode straling uitstralen. Het gevolg is dat de huid die straling voelt en als warmte ervaart.
Stralingswarmte ervaart men als veel behaaglijker dan verwarming door middel van radiatoren of luchtverwarming.
Het is dus onzin om te vermelden dat infrarood vloerverwarming (in het Engels Radiant Heating) een nieuwe manier van verwarmen is. Het is een zuiver commercieel verhaal, dat eigenlijk doorspekt is van allerlei onjuistheden.
In diverse klusprogramma's wordt infrarood verwarming aangeprezen als zijnde een zeer zuinige manier van verwarmen.
Zo vraagt de commentaarstem in één van die klusprogramma's of een glas wijn op een tafel boven infraroodverwarming niet gaat borrelen als gevolg van de inductiewarmte.......totale nonsens, die nergens op slaat !!
Tevens is het onmogelijk dat een vloer die zelf niet warm wordt, warmte zou kunnen afgeven d.m.v. infraroodstraling aan de omgeving.
Voor relatief kleine oppervlakken kan het interessant zijn om elektrisch te verwarmen, maar voor oppervlakken groter dan ca 30-40 M2 is het niet zinvol om elektrische (infrarood verwarming) toe te passen als hoofdverwarming.
Het benodigde vermogen is dan te hoog en de gebruikskosten zullen eveneens zeer hoog zijn. (zie tevens de opmerkingen m.b.t. de toepassing van elektrische vloerverwarming)
Heatnet verkoopt ook diverse soorten elektrische vloerverwarming.
Voor gebruik onder laminaat biedt Heatnet de folieverwarming, waarbij de verwarming zeer gelijkmatig is.
Het is een folieverwarming, slechts 0,2 mm dik, die zeer geschikt is om onder laminaat- of parketvloeren te worden toegepast (of als plafondverwarming te dienen).
Wij adviseren dit soort infraroodverwarming in beperkte mate toe te passen/ Tenzij er geen andere methode van verwarmen is (zoals gas of warmtepomp) blijft elektrische (infra rood) verwarming een dure methode van verwarmen bij grotere oppervlakken.
Omdat de folieverwarming, net zoals de verwarming met verwarmingmatten waarop verwarmingskabels zijn genaaid, direct onder het laminaat of de tegels ligt, zal de warmte die wordt opgewekt het materiaal daarboven verwarmen. Op hun beurt zullen laminaat of tegels die warmte afgeven aan de ruimte: infrarood verwarming.

Voor toepassing onder tegels worden matten waarop de elektrische verwarmingskabels zijn genaaid geleverd: ook dit soort elektrische verwarming wekt infrarood straling op.
Infrarood verwarming zuinig? Is infrarood verwarming zuinig? Dat ligt er aan. Als de oppervlakte relatief klein is, zal het verbruik ook niet erg hoog zijn. Bij oppervlakken kleiner dan ca 10 M2 zal deze vorm van verwarming mogelijk zelfs goedkoper zijn dan andere vormen van vloerverwarming.
Wil men een compleet huis voorzien van de veelgeprezen energiezuinige infraroodverwarming, dan komt men bedrogen uit! Stel: u wilt een complete benedenverdieping van een woning op deze manier verwarmen (ca 60 M2), dan zou op deze manier (direct onder de tegels of laminaat) een vermogen nodig zijn van ca 150-160 Watt/M2.
Het totale vermogen benodigd voor deze oppervlakte zou ca 9000 Watt bedragen (bij 220 Volt is dat ruim 40 Ampère: meer dan in een "normale"woning door de nutsbedrijven wordt aangeboden.
De elektrische installatie zou drastisch uitgebreid moeten worden om aan het maximale vermogen te kunnen voldoen (in dit geval dus die 40 Ampère: allen nog maar voor verwarming, buiten alle andere elektrische apparaten in in een huis worden gebruikt)
Hoe kan het dan aangeprezen worden als "energiezuinig"?
Het maximale vermogen wordt gebruikt bij het opwarmen van de vloer tot de gewenste temperatuur. Is deze gewenste temperatuur bereikt, dan zal de verwarming uitschakelen, totdat de vloer weer is afgekoeld en bijgewarmd moet worden.
Men gaat ervan uit dat de vloer gedurende gemiddeld ca 15-20% van de tijd aan staat om de vloer op temperatuur te houden.
Dat is een vuistregel: ligt de vloerverwarming in een ruimte die snel afkoelt, dan zal de vloerverwarming met het maximum vermogen langer per uur aan staan om deze op temperatuur te houden.
Bij de vuistregel van 15-20% van de tijd betekent het dat zo'n vloer toch nog zo'n 1500 - 2000 Watt per uur aan elektriciteit consumeert. (1,5 - 2 KWh x ca € 0,20/KWh = € 0,30-0,40 per uur en dat vele uren per dag, zo'n 200 stookdagen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:32
route99 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:47:
https://heatnet.nl/faq/faq.php?q_id=44
Restanten van hun FAQ... kwam via Google daar terecht, in hun hoofdmenu niet meer aanwezig.

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Zo lang de COP=1 dan vereisen een elektrische verwarmde vloerverwarming, elektrische convetorkachel en infraroodverwarming toch allemaal die 9000W om dezelfde ruimte te verwarmen? (Enige verschil is AFAIK wanneer je met een warmtepomp die vloerverwarming gaat aansturen waardoor je dan die COP=4.5 oid krijgt). Of mis ik iets in deze logica?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@sdk1985 Lijkt mij ook. Tis hooguit welke technologie het beste de segmentering v/d ruimtes aan kan sturen.
Daar alles op stroom werkt zou dat allemaal in een vergelijkebare stroom technologie zijn met voldoende en correcte sensoren.
Zo'n systeem gelegd in een dun goed geïsoleerd bed, zal wel heel veel sneller zijn dan klassiek vloerverwarming die op haar beurt met een goede WP verwarmd kan worden....
Ik heb te weinig inzicht op beide gebieden om het complete plaatje van beiden te maken.
Tis puur een punt blijf scherp wanneer heb je wel winst en wanneer juist niet.
Bij echt kleine oppervlaktes en kort aan wint wrs de techniek via een lokaal klein matje, waar een hele kamer van bijv 40m2 te verwarmen het er best anders uit zal zien.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

sdk1985 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:09:
[...]

Zo lang de COP=1 dan vereisen een elektrische verwarmde vloerverwarming, elektrische convetorkachel en infraroodverwarming toch allemaal die 9000W om dezelfde ruimte te verwarmen? (Enige verschil is AFAIK wanneer je met een warmtepomp die vloerverwarming gaat aansturen waardoor je dan die COP=4.5 oid krijgt). Of mis ik iets in deze logica?
De snelheid van opwarmen, het lokaal verwarmen met stralingswarmte, de investering, de makkelijkheid van installatie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
Johnny78 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:45:
Zo, een dagje later als verwacht is het paneel gelevrd. Even uitgepakt (vepakking zou iets beter kunnen ivm bezschadiging vind ik) en geprobeerd.

Licht: mooi frame om het paneel heen, 3 verschillende types, van lichter naar warmer en heeft 4 stappen, 100%, 75%, 50% en 5%

Materiaal: voelt een beetje goedkoop aan maar het is wel licht voor het oppervlak. Montage kan ook beter, vooral waar de verschillende stukken van het frame bij elkaar komen.

Opwarming: op 100ºC na 6:30 minuten, na 10 minuten meet ik een max van 104ºC en een min van 94ºC over het hele paneel, dus een kant verwarmt wat minder als de andere. Isolatie is wel heel erg goed, frame en led lichten rondom het paneel worden niet warm en de achterkant 30ºC.
Ik heb deze metingen gedaan met deze thermometer gedaan, https://shoptix.nl/produc...eratuur-meter-warmtemeter verder niks veranderd aan settings, emissiviteit, etc....dus ik weet niet hoe accuraat het is, vooral de achterkant

Verwaarming: ik heb het paneel voorlopig in de werkkamer geplpaats, tegen de muur zodat ik aan een kant word verwaarmt op ongeveer 1,5m van mij vandaan. Na een paar minuten voel ik al warmte aan. Ik vind het wel prettig en inderdaad zoals andere mensen ook aangeven alsof je in de zon staat.

Thermostaat: koppelen van het paneel is erg makkelijk en werkt meteen, display is een beetje moeilijk af te lezen maar het licht op als je iets klikt en is programeerbaar,

Ik zal het zo laten voor een paar dagen met de verwaarming uit in de kamer, ik ben benieuwd hoe het in de ochtend zal voelen als de verwaarming de hele nacht uit heeft gestaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welk paneel is dit?

Water-Escape

Pagina: 1 ... 8 ... 22 Laatste