• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 11:38
Microkid schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:21:
[...]

Inschakelen met het licht lijkt me niet handig. Waarom zou je het ding aanzetten in de zomer? :) Daarnaast zal het mogelijk zelfs te warm worden na een tijdje, als je hem niet regelt op een bepaalde ruimtetemperatuur.

foto. (draadje moet ik nog even netjes wegwerken in een kabelgootje).
[Afbeelding]
Hoe bevalt deze na al die tijd? Ik wil deze in de badkamer aan het plafond hebben (25m2). Tijdelijk als de enige warmte bron, na verbouwing ook in de vloer.

Deze lijkt nog steeds de beste koop (kwaliteit / warmte / verbruik) , maar het verbaast me dat ik geen nieuwere zie na 2 jaar... Voorkeur zou gaan naar een met verlichting ingebouwd ook.

Op websites is echt niet te vinden wat goed is of niet. En hier komen al 2 jaar dezelfde panelen voorbij ongeveer. Ligt dit stil? Anders ga ik toch voor dezelfde als jij hebt en dan een timer oid erop.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

water_escape schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:27:
[...]

Hoe bevalt deze na al die tijd? Ik wil deze in de badkamer aan het plafond hebben (25m2). Tijdelijk als de enige warmte bron, na verbouwing ook in de vloer.

Deze lijkt nog steeds de beste koop (kwaliteit / warmte / verbruik) , maar het verbaast me dat ik geen nieuwere zie na 2 jaar... Voorkeur zou gaan naar een met verlichting ingebouwd ook.

Op websites is echt niet te vinden wat goed is of niet. En hier komen al 2 jaar dezelfde panelen voorbij ongeveer. Ligt dit stil? Anders ga ik toch voor dezelfde als jij hebt en dan een timer oid erop.
Nog steeds erg tevreden over. De verwarming in de badkamer is sinds 2020 niet meer aangeweest. Ik gebruik alleen het IR paneel.

Qua panelen: tja, er is op IR gebied niet zo veel te innoveren lijkt me. Het is een IR paneel, niets meer, niets minder. Het kan niet magisch zuiniger gemaakt worden ofzo. Mogelijk zie je daardoor weinig vernieuwingen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• water_escape
Microkid schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:31:
[...]

Nog steeds erg tevreden over. De verwarming in de badkamer is sinds 2020 niet meer aangeweest. Ik gebruik alleen het IR paneel.

Qua panelen: tja, er is op IR gebied niet zo veel te innoveren lijkt me. Het is een IR paneel, niets meer, niets minder. Het kan niet magisch zuiniger gemaakt worden ofzo. Mogelijk zie je daardoor weinig vernieuwingen.
Dank. goed om te horen.
Hoe trigger jij het paneel? Smorgens aan voordat je opstaat enzo?
Homeassistant iets?

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

water_escape schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:17:
[...]

Dank. goed om te horen.
Hoe trigger jij het paneel? Smorgens aan voordat je opstaat enzo?
Homeassistant iets?
Haha, gewoon met de hand. Voordat ik ga douchen zet ik hem aan. Spulletjes pakken, uitkleden, douchen, en daarna is het warm genoeg bij het afdrogen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• water_escape
Microkid schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:34:
[...]

Haha, gewoon met de hand. Voordat ik ga douchen zet ik hem aan. Spulletjes pakken, uitkleden, douchen, en daarna is het warm genoeg bij het afdrogen.
oldschool :)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
sdk1985 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:09:
[...]

Zo lang de COP=1 dan vereisen een elektrische verwarmde vloerverwarming, elektrische convetorkachel en infraroodverwarming toch allemaal die 9000W om dezelfde ruimte te verwarmen? (Enige verschil is AFAIK wanneer je met een warmtepomp die vloerverwarming gaat aansturen waardoor je dan die COP=4.5 oid krijgt). Of mis ik iets in deze logica?
Uit een experiment in een niet-geïsoleerde woning uit 1930 bleek dat elektrische infraroodverwarming zuiniger is dan luchtverwarming

In de winter van 2008/2009 werd een praktijkexperiment opgezet waarbij een vergelijkingsmeting werd gemaakt tussen een centrale gasverwarming en een infraroodverwarming. Het experiment vond plaats in een ongeïsoleerd gebouw uit 1930 en duurde 5 maanden. Het ging om twee verdiepingen van hetzelfde huis, die bewoond werden door dezelfde familie. De benedenverdieping werd volledig uitgerust met infraroodverwarming

https://www.lowtechmagazi...-infraroodverwarming.html

• Ruud888
Ik heb een badkamer van 2x2m. En 230cm hoog.
De CV handdoekradiator ga ik verwijderen.

Hoeveel watt heb ik nodig voor een infrarood aan de muur? Ik lees diverse verhalen dat 600w maar 50cm ver komt! (Euro)

Ik ben bang dat hij aan het plafond te dichtbij mijn hoofd hangt. (40cm)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:10

de Peer

under peer review

Ruud888 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:04:

Hoeveel watt heb ik nodig voor een infrarood aan de muur? Ik lees diverse verhalen dat 600w maar 50cm ver komt! (Euro)
straling komt (vrijwel) oneindig ver, maar het neemt exponentieel af met de afstand. Het is niet dat de straling opeens stopt na 50 cm.

Maar wat bedoeld wordt: het is na 50 cm vrijwel niet meer voelbaar voor een gemiddeld persoon.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:22
Ruud888 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:04:
Ik heb een badkamer van 2x2m. En 230cm hoog.
De CV handdoekradiator ga ik verwijderen.

Ik ben bang dat hij aan het plafond te dichtbij mijn hoofd hangt. (40cm)
Ik heb 600 Watt hangen aan de muur van de badkamer. Warmte is duidelijk voelbaar op een meter na 10 minuten opwarmen (al vindt mijn vrouw dat opwarming pas na 15 à 20 minuten optimale straling geeft). Onze badkamer is 20 m3 en het is een ouder huis. Eigenlijk dus 1200 Watt nodig, uitgaande van 60 Watt/m3 voor een dergelijke situatie. Als het deze winter onvoldoende blijkt te zijn komt er ook nog een spiegel met infrarood verwarming. Voordeel is dat de warmte dan van 2 kanten komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipapaulus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:18
Hi! Ik zie door de bomen het bos niet meer, merk ik. Zoek al een tijdje naar het ideale paneel wat je onder je bureau kunt plakken. Op BOL.com kom ik van alles tegen, maar is er een paneel waar veel Tweakers goede ervaringen mee hebben? :)

Heb dit topic even flink doorgespit en uiteindelijk dit paneel besteld :)

[ Voor 28% gewijzigd door pipapaulus op 18-09-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:40
Hoe bereken ik hoeveel het kost om met cv de badkamer te verwarmen?

Idee is om cv daar uit te laten een een IR paneel aan het plafond te hangen. Maar dan moet ik wel weten of het financieel besparend is.

Dit is de huidige regeling
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7bpbTYp4/Screenshot-20220918-082336-com-honeywell-totalconnectcomforteurope.jpg
Het paneel zal met soortgelijke tijden geschakeld gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NeutraleTeun schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:24:
Hoe bereken ik hoeveel het kost om met cv de badkamer te verwarmen?

Idee is om cv daar uit te laten een een IR paneel aan het plafond te hangen. Maar dan moet ik wel weten of het financieel besparend is.

Dit is de huidige regeling
[Afbeelding]
Het paneel zal met soortgelijke tijden geschakeld gaan worden.
Berekenen is lastig. Maar je kunt gewoon het gasverbruik meten? Bij voorkeur op een koudere dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
de Peer schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:34:
[...]

Berekenen is lastig. Maar je kunt gewoon het gasverbruik meten? Bij voorkeur op een koudere dag.
En dan alle overige ruimtes uitschakelen of hoe ga ik enkel de badkamer meten?

Hoe hebben anderen hier de keuze gemaakt voor een IR paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NeutraleTeun schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:39:
[...]

En dan alle overige ruimtes uitschakelen of hoe ga ik enkel de badkamer meten?
Precies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:06
pipapaulus schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:20:

:

Ben benieuwd hoe het gaat bevallen, laat het maar weten hier. Heb zelf toevallig gisteravond net een 300W paneeltje besteld (ga nog even wat experimenteren met locatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-06 08:00
Ik ben aan het kijken voor het verwarmen van mijn zolderkamer werkplek. Ongeveer 16 m2.
Nu zwaai ik handmatig voor de thermostaat beneden en dan wordt het hele huis verwarmd. Dat kan dus wat zuiniger. ik zat te denken aan een combinatie van een 700 Watt paneel aan het plafond, boven de werkplek, in combinatie met een infrarood-paneel onder het bureau voor het verwarmen van de benen. Iemand ervaring met deze combinatie?

Voor onder het bureau zat ik te denken aan deze, omdat ie lekker dun is: https://www.bol.com/nl/nl...-bureau/9200000075249184/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:19
StecaGrid schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:29:
Ik ben aan het kijken voor het verwarmen van mijn zolderkamer werkplek. Ongeveer 16 m2.
Nu zwaai ik handmatig voor de thermostaat beneden en dan wordt het hele huis verwarmd. Dat kan dus wat zuiniger. ik zat te denken aan een combinatie van een 700 Watt paneel aan het plafond, boven de werkplek, in combinatie met een infrarood-paneel onder het bureau voor het verwarmen van de benen. Iemand ervaring met deze combinatie?
Ik heb zelf dit voorjaar een 600W Sunjoy paneel boven m'n werkplek opgehangen. Nou heb ik nog geen winter-ervaring er mee, enkel een paar koude voorjaar-dagen, maar m'n gevoel tot nu toe is dat het wellicht teveel watt is. Dat een 350W paneel of zo wellicht al genoeg zou zijn. Komt misschien ook omdat het plafond er al vrij laag is.

Nou heb ik geen paneel onder het bureau, maar als jij dat wel doet dan denk ik dat een 700W paneel echt te veel gaat zijn. Je wil jezelf wat verwarmen. Je wil geen pita-broodjes roosteren.

(maar nogmaals, dit was mijn gevoel na een paar koude voorjaarsdagen - wellicht dat er mensen zijn met meer ervaring die een andere mening hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
StecaGrid schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:29:
Ik zat te denken aan een combinatie van een 700 Watt paneel aan het plafond, boven de werkplek, in combinatie met een infrarood-paneel onder het bureau voor het verwarmen van de benen. Iemand ervaring met deze combinatie?
Zou aan het plafond (uitgaande van normale hoogte) max 400-500W doen voor een 60x60 paneel, anders zit je idd jezelf te roosteren straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-06 08:00
Thanks voor de nuttige feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-06 12:38
Hier ook een oud huis, met oké isolatie inmiddels, maar het gaat nog steeds een financieel taaie winter worden als we alles op gas stoken. Twee mensen die vrijwel fulltime thuis werken.

Ik ga het volgende proberen: op mijn werkkamer van ongeveer 6m2 de volgende plaatsen onder het bureau zoals eerder in dit topic genoemd: https://infrarot-fussbode...nder-Desk-Heater-51x100cm. Ik hoor hier alleen wisselende geluiden over. Ik ben benieuwd of het voldoende is om als volledige verwarming te gebruiken in de werkkamer.

Vooral mijn handen zijn bij bureauwerk koud; heeft iemand daar een oplossing voor, of moet je dan gewoon een IR-paneel ophangen boven het bureau? Dat is voor mij eigenlijk geen optie.

[ Voor 14% gewijzigd door Belecthor op 18-09-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Belecthor schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:56:
Hier ook een oud huis, met oké isolatie inmiddels, maar het gaat nog steeds een financieel taaie winter worden als we alles op gas stoken. Twee mensen die vrijwel fulltime thuis werken.

Ik ga het volgende proberen: op mijn werkkamer van ongeveer 6m2 de volgende plaatsen onder het bureau zoals eerder in dit topic genoemd: https://infrarot-fussbode...nder-Desk-Heater-51x100cm. Ik hoor hier alleen wisselende geluiden over. Ik ben benieuwd of het voldoende is om als volledige verwarming te gebruiken in de werkkamer.
Je zal er warme benen van krijgen. Ik heb er anderzijds weinig vertrouwen in dat 165W een kamer van 6m2 'verwarmt'

Het is maar net een beetje waar je 'voelers' in je lijf zitten :+
Warme voeten > comfortabel gevoel. Alleen warme benen, nog steeds koude handen bijv.

Als je een ruimte wilt verwarmen zul je linksom of rechtsom voldoende energie moeten toevoegen.
Dit zou ik echt zien als bijverwarming. Zeker als je stil zit te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 18-09-2022 15:03 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
Ruud888 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:25:
[...]

Dankje voor je uitgebreide reactie..
Ik heb nog een paar vraagjes.

Blijft het kleed ook nog warm als je het uitzet?
Kan het ook bij een hoogpolig kleed?
Heeft het een thermostaat of alleen aan en uit?

Ik ben mij nog ff aan het inlezen wat het verschil is tussen 800w infrarood of gewoon 800w electrisch zeil onder het vloerkleed?
De nieuwste Rugbuddy (2021) krijgt ook goede reviews.
Het is een hoogpolig karpet. De IR folie is aan en uit omdat het bijverwarming is en hooguit een paar uurtjes in de avonduren aangaat. Blijft daarna nog een uurtje op temperatuur, maar dat komt ook omdat ik mijn vloer met een hoge R-waarde geïsoleerd heb.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans299
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:53:
[...]

reflectie naar boven gericht?
Staat dan weer haaks op de handleidingen die ik tegen kom op het net.
Tuurlijk is er reflectiemateriaal onder de IR-folie aangebracht.
Het is vloerverwarming door IR-straling, dus reflectie onder de stralingsbron naar boven.
Ook de professionals doen niet anders.
Ik ben benieuwd naar de handleidingen waarnaar je refereert, want die lijken me echt krom.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans299
paQ schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 18:04:
[...]

eerlijk gezegd: #metoo
Alleen schrijven de meeste infraroodfolievloerverwarmingsleveranciers (dat is nu een woord) nadrukkelijk de reflectiezijde aan de onderzijde te hebben. En in geval van losse folie, onder de ondervloer.

Zou me kunnen voorstellen dat een reden kan zijn in geval van doorslijten van contacten bijv, dat je de hele ondervloer onder stroom zet :+
Een natuurkundige reden zou ik zo niet kunnen bedenken.
Onder de folie naar boven reflecterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Hans299 schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:29:
[...]

Tuurlijk is er reflectiemateriaal onder de IR-folie aangebracht.
Het is vloerverwarming door IR-straling, dus reflectie onder de stralingsbron naar boven.
Ook de professionals doen niet anders.
Ik ben benieuwd naar de handleidingen waarnaar je refereert, want die lijken me echt krom.
Bijv hier:
https://www.dropbox.com/s...ket%20%282022%29.pdf?dl=0
Plaats de gekozen (reflecterende) ondervloer, met de reflecterende kant naar beneden. Zorg dat de ondervloer volledig dampvrij wordt geplaatst. Maak hiervoor gebruik van (aluminium)tape om alle naden af te dichten.
Bij toepassing van reflectiefolie dient deze geplaatst te worden onder een isolerende ondervloer (zoals bijv. groene platen). Het is niet toegestaan om de infraroodfolie direct op een reflecterende laag te plaatsen, in verband met deelektrische geleid
of hier:
https://www.directverwarm...installatie-en-aansluite/
Let op: De ondervloer wordt met de reflecterende zijde naar beneden geplaatst.
ondervloer voor IR vloerverwarming op rol, met alufolie aan de onderzijde:
https://www.woodstep.nl/s...oDaiesTj-3MBoCUHYQAvD_BwE

Wellicht toch even overwegen hem om te keren?

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 18-09-2022 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-06 19:29
Van het weekend een Eurom sani 800 badhanddoek infraroodpaneel geïnstalleerd in een badkamer van 6,5m2. Nog niet de winter mee gemaakt. Maar tot nu toe vol tevreden. Zeker fijn als je onder de douche uitstapt, niet de hele badkamer hoeft 20 graden te zijn. Overigens is het een mooi design en zijn de beugels optioneel er op te monteren. Je kunt hem dus ook elders gebruiken zonder beugels. De beugels zijn ook op drie standen te monteren, dit kwam ik niet eerder tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:49
Heb gisteren een wand model gehaald van Eurom 350w wifi (tuya ding :9) om te testen. Want ik wil uiteindelijk de hele woonkamer gaan ermee gaan verwarmen.

Maar ben er nog niet helemaal uit of dit hem gaat worden. De plaat word warm maar voel weinig stralingswarmte. Natuurlijk is dit niet heel erg representatief omdat de ruimte wellicht te groot is.

Morgen maar eens op het thuiskantoortje testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

powerboat schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:14:
Heb gisteren een wand model gehaald van Eurom 350w wifi (tuya ding :9) om te testen. Want ik wil uiteindelijk de hele woonkamer gaan ermee gaan verwarmen.

Maar ben er nog niet helemaal uit of dit hem gaat worden. De plaat word warm maar voel weinig stralingswarmte. Natuurlijk is dit niet heel erg representatief omdat de ruimte wellicht te groot is.

Morgen maar eens op het thuiskantoortje testen.
Dat is echt iets om dicht bij te zitten of staan.
Als je daar een woonkamer mee wil verwarmen moet je er een paar rondom ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
paQ schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:23:
[...]

Dat is echt iets om dicht bij te zitten of staan.
Als je daar een woonkamer mee wil verwarmen moet je er een paar rondom ophangen.
Ben afgelopen vrijdag ook in een showroom geweest in het zuiden en die leken ook veel meer te stralen. Ik ga morgen een afspraak maken welke mogelijkheden er zijn.

Maar die Eurom zou 6m2 moeten kunnen verwarmen (afmetingen van mijn kantoor).
Maar die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

powerboat schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:27:
[...]

Ben afgelopen vrijdag ook in een showroom geweest in het zuiden en die leken ook veel meer te stralen. Ik ga morgen een afspraak maken welke mogelijkheden er zijn.

Maar die Eurom zou 6m2 moeten kunnen verwarmen (afmetingen van mijn kantoor).
Maar die
… vindt de fabrikant.
Ik denk dat je eerder aan de 600W zit wil je de kamer (6m2) zelf kunnen verwarmen.
Kun je dichtbij het paneel zitten en vind je het niet erg dat maar 1 kant van je lichaam dan de warmte voelt, dan is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
powerboat schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:14:
Moet je dat willen? Beter een airco installeren in die woonkamer lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
Daar was ik al bang voor :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
Wilke schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:42:
[...]

Moet je dat willen? Beter een airco installeren in die woonkamer lijkt me?
Kan helaas geen splitunit plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCzwvZrEiMzh_VYDU71lxN73BhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1v8NO5oXWJin8dvItY2qRRz3.jpg?f=fotoalbum_large

Hoi! Zou iemand me kunnen helpen met jullie ervaringen? Ik wil graag mijn werkplek verwarmen mbv een infrarood, maar twijfel heel erg naar de capaciteit die ik nodig heb.

Wat ik begrijp heb je ongeveer 60watt per m2 nodig om te verwarmen, maar hoe werkt dit in de praktijk?
We denken er aan om de CV enkel tussen 17:00 en 21:30 aan te zetten en de dagen dat ik thuis werk enkel de werkplek te verwarmen mbv infrarood.

Nu denk ik aan deze 130 watt infraroodverwarming om op het plafond te schroeven .... maar ik vraag me af of dit voldoende zal zijn. Wat zijn jullie ervaringen, zou 130 watt voldoende zijn, of zou 300 watt een betere keus zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Whiskey48 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:53:
Nu denk ik aan deze 130 watt infraroodverwarming om op het plafond te schroeven .... maar ik vraag me af of dit voldoende zal zijn. Wat zijn jullie ervaringen, zou 130 watt voldoende zijn, of zou 300 watt een betere keus zijn??
Ik zou ook voor zoiets gaan ja, misschien 300 Watt met twee lampen dat je er een uit kan doen?

Mijn zus heeft een 1200 Watt met twee lampen gekocht (dus 2 x 600). Om eerlijk te zijn vraag ik me af of ze er mee bespaard.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Wellicht een heel stomme vraag.
Maar, kan er iets in brand vliegen (of doen laten smelten) door IR straling?

Als in, bv, een douchegordijn onder een plafondbevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

NeutraleTeun schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:21:
Wellicht een heel stomme vraag.
Maar, kan er iets in brand vliegen (of doen laten smelten) door IR straling?

Als in, bv, een douchegordijn onder een plafondbevestiging.
Je moet het douchegordijn niet tegen die lamp hangen, maar de warmte neemt snel af met de afstand. In een douche hang je het meestal bij de wastafel. Mijn ouders hadden dat in de jaren 80 (of 90) al, zijn ze nu opeens trendsetter :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Is er niet een overzicht van de juiste A merken?

Ik begrijp dat Eurom en Sunjoy A merk is, juiste warmte, binnen korte tijd.

Maar welke merken nog meer? denk aan https://www.verwarminghan...5-x-120-cm-1000-watt.html of andere hits in zo veel winkels.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:41
Marzman schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:59:
[...]

Ik zou ook voor zoiets gaan ja, misschien 300 Watt met twee lampen dat je er een uit kan doen?

Mijn zus heeft een 1200 Watt met twee lampen gekocht (dus 2 x 600). Om eerlijk te zijn vraag ik me af of ze er mee bespaard.
Merci! Ja dat is een goede. Je bedoeld een paneel met 2 onafhankelijk regelbare elementen (lampen)? (of 2 setjes).
Ik wist niet dat dit bestaat, ik zal even kijken hoe/wat//waar. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Whiskey48 schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:20:
[...]

Merci! Ja dat is een goede. Je bedoeld een paneel met 2 onafhankelijk regelbare elementen (lampen)? (of 2 setjes).
Ik wist niet dat dit bestaat, ik zal even kijken hoe/wat//waar. Dank!
Ja, mijn zus heeft zoiets met 2 x 600 Watt lampen (maar dat lijkt me wat veel om te besparen)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Marzman schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:23:
[...]

Je moet het douchegordijn niet tegen die lamp hangen, maar de warmte neemt snel af met de afstand. In een douche hang je het meestal bij de wastafel. Mijn ouders hadden dat in de jaren 80 (of 90) al, zijn ze nu opeens trendsetter :)
Het idee was wel aan het plafond. Midden van de badkamer en dus gelijk boven het douche gedeelte, zodat je daar ook wat warmer bent en dus kouder kunt douchen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/68CKvQfD/IMG-20220919-185640.jpg

Lijkt me dus geen optie zo?

Dan aan de muur er tegenover en het gordijn open laten, is een kleine 3 meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud888
Dashlane schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:08:
Van het weekend een Eurom sani 800 badhanddoek infraroodpaneel geïnstalleerd in een badkamer van 6,5m2. Nog niet de winter mee gemaakt. Maar tot nu toe vol tevreden. Zeker fijn als je onder de douche uitstapt, niet de hele badkamer hoeft 20 graden te zijn. Overigens is het een mooi design en zijn de beugels optioneel er op te monteren. Je kunt hem dus ook elders gebruiken zonder beugels. De beugels zijn ook op drie standen te monteren, dit kwam ik niet eerder tegen.
Ik zie toch af van infrarood en ga voor een electrische radiator in de 4m2 badkamer.
Deze zal de gehele ruimte sneller verwarmen l
Hij zal per dag max 30min aan staan. Hij gloeit ook nog 10min na als je hem uitzet.

Voor het geld is er niets beters te koop.
Ik heb tientallen reviews gelezen en deze zijn veelbelovend.

149euro
3 standen.
450watt
Stevige beugel.
Snel warm
Eenvoudige bediening.
Voorgevuld.
Betrouwbare leverancier die ook de garantie nakomt.

https://www.amazon.de/-/n...?smid=A2VGEFCIOBLSW&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
@Ruud888
De vraag is natuurlijk of je de gehele badkamer wilt verwarmen of dat je een comfortabele warmte ervaart. De stralingswarmte van een radiator zoals jij beschrijft is lager dan die van een infrarood. Dat maakt dat die langer aan moet staan om hetzelfde comfort te behalen.
Ik vergelijk het met een reguliere badkamerradiator die met de cv meedraait. Die staat toch heel wat uren aan om het comfortabel te krijgen. Wanneer je dat vergelijkt met een electrische variant heb je toch wat uurtjes kilowatts nodig.

Overigens gloeit de infrarood die ik heb ook na.

Ik was eerst ook wel sceptisch en twijfelde. Met name de scop die 1 is bij een reguliere e radiator heeft mij doen besluiten om een infrarood te nemen. Uiteindelijk wel blij mee, maar je zult het eerst eigenlijk is moeten proberen, maar dat is vrij lastig dus ik snap je twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 18:57
Hoe werkt dit eigenlijk? Is de badkamer koud al je er niet in verblijft en springt het paneel onmiddellijk aan als je ervoor beweegt en bijv. je douche gebruikt? Is het dan instant warm? Ik kan mij daar niets bij voorstellen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Dashlane schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:35:
@Ruud888
De vraag is natuurlijk of je de gehele badkamer wilt verwarmen of dat je een comfortabele warmte ervaart. De stralingswarmte van een radiator zoals jij beschrijft is lager dan die van een infrarood. Dat maakt dat die langer aan moet staan om hetzelfde comfort te behalen.
Ik vergelijk het met een reguliere badkamerradiator die met de cv meedraait. Die staat toch heel wat uren aan om het comfortabel te krijgen. Wanneer je dat vergelijkt met een electrische variant heb je toch wat uurtjes kilowatts nodig.

Overigens gloeit de infrarood die ik heb ook na.

Ik was eerst ook wel sceptisch en twijfelde. Met name de scop die 1 is bij een reguliere e radiator heeft mij doen besluiten om een infrarood te nemen. Uiteindelijk wel blij mee, maar je zult het eerst eigenlijk is moeten proberen, maar dat is vrij lastig dus ik snap je twijfel.
In de reviews kreeg hij een kleine ruimte erg snel warm.

Hoe snel verwarmt de Eurom 800 jou badkamer? Dus buiten de straling om.
Als ik aan de wastafel sta dan komt hij ruim een meter achter mij. Ga ik dat direct voelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:10
pipapaulus schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:20:
Hi! Ik zie door de bomen het bos niet meer, merk ik. Zoek al een tijdje naar het ideale paneel wat je onder je bureau kunt plakken. Op BOL.com kom ik van alles tegen, maar is er een paneel waar veel Tweakers goede ervaringen mee hebben? :)

En? Al ontvangen? Getest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dashlane
@Cobb

Nee het werkt anders. Stel mijn badkamer en overloop zijn beide 18 graden, maar het paneel staat aan. Dan is het in de badkamer gevoelsmatig warm en de hal koud. Je kunt het vergelijken met de zon. De hal is schaduw en in de badkamer schijnt de zon terwijl het nog steeds 18 graden is.

@Ruud888 ja 1 meter ga je gemakkelijk voelen. Zeker als je wat overcapaciteit neemt wat prettig is een badkamer vanwege de kortere schakeltijden.

• Swennus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 13:21
Voor op de slaapkamer van onze oudste zoon zijn wij aan het kijken naar een elektrische verwarming.

Hieronder heb ik geprobeerd zijn kamer te tekenen.de kamer op het smalste stuk is ongeveer 5x3. In het nisje staat zijn bed strak ingebouwd. De verdikking tegenover zijn bed moet een dakkapel voorstellen, en aan beide kanten van het dakkapel is een schuin dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lWSXGHI8OhdcQg-RSCm6wXJ41M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XyUuLwBGYSgj08PI33OICZCO.jpg?f=user_large

Nu was ik aan het kijken naar een IR verwarming, maar ik vraag mij af of dit helpt om zijn kamer lekker warm te krijgen. Mocht hij daar willen spelen met vriendjes, moet het aangenaam zijn, maar voor savonds wanneer hij naar bed gaat mag het ook best een paar graden warmer zijn.

Heb ik er voldoende aan om een IR verwarming aan te schaffen? Of zal ik dit beter met een elektrische verwarming moeten doen. De planning is om deze te monteren naast de deur.

[ Voor 4% gewijzigd door Swennus op 21-09-2022 09:36 ]

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-06 20:16
@Swennus dan lijkt het toch ideaal om er 2 aan de schuine kanten van het dak te plakken ? Of zijn er ervaringsdeskundigen die dat tegenspreken ?

• Maugrinn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-04 15:46
Ik was aan het denken om een IR paneel voor men radiator te hangen (die nu toch bijna niet werkt) om in onze badkamer van 2.3x2.6 een aangename stralingswarmte te krijgen na het douchen, maar nu lees ik wel dat die dingen heel heet worden en zou niet willen dan mijn kinderen zich er aan verbranden. Is dat echt zo of valt het nog best mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Swennus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:34:
Voor op de slaapkamer van onze oudste zoon zijn wij aan het kijken naar een elektrische verwarming.

Hieronder heb ik geprobeerd zijn kamer te tekenen.de kamer op het smalste stuk is ongeveer 5x3. In het nisje staat zijn bed strak ingebouwd. De verdikking tegenover zijn bed moet een dakkapel voorstellen, en aan beide kanten van het dakkapel is een schuin dak.

[Afbeelding]

Nu was ik aan het kijken naar een IR verwarming, maar ik vraag mij af of dit helpt om zijn kamer lekker warm te krijgen. Mocht hij daar willen spelen met vriendjes, moet het aangenaam zijn, maar voor savonds wanneer hij naar bed gaat mag het ook best een paar graden warmer zijn.

Heb ik er voldoende aan om een IR verwarming aan te schaffen? Of zal ik dit beter met een elektrische verwarming moeten doen. De planning is om deze te monteren naast de deur.
Is het interessant om een hele kamer op te warmen? Ik dacht dat het vooral om de stralingswarmte ging (zoals in de zon zitten wat ook warmer voelt dan de temperatuur die het weerbericht aangeeft).

Als het beneden warm is zou ik ze gewoon beneden laten spelen als je wilt besparen ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maugrinn schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:40:
Ik was aan het denken om een IR paneel voor men radiator te hangen (die nu toch bijna niet werkt) om in onze badkamer van 2.3x2.6 een aangename stralingswarmte te krijgen na het douchen, maar nu lees ik wel dat die dingen heel heet worden en zou niet willen dan mijn kinderen zich er aan verbranden. Is dat echt zo of valt het nog best mee?
Je kunt je er niet echt aan branden is mijn ervaring omdat het bijna geen massa heeft. Het paneel koelt snel af als je het aanraakt.

wel kun je er van schrikken en kan het even pijn doen.

• Ruud888
Dashlane schreef op woensdag 21 september 2022 @ 06:45:
@Cobb

Nee het werkt anders. Stel mijn badkamer en overloop zijn beide 18 graden, maar het paneel staat aan. Dan is het in de badkamer gevoelsmatig warm en de hal koud. Je kunt het vergelijken met de zon. De hal is schaduw en in de badkamer schijnt de zon terwijl het nog steeds 18 graden is.

@Ruud888 ja 1 meter ga je gemakkelijk voelen. Zeker als je wat overcapaciteit neemt wat prettig is een badkamer vanwege de kortere schakeltijden.
Mijn badkamer is 2x2m en 2,3hoog zonder raam.
Ik twijfel tussen de Eurom 600 of 800.

• paQ
  • Nu online

paQ

Marzman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:43:
[...]

Is het interessant om een hele kamer op te warmen? Ik dacht dat het vooral om de stralingswarmte ging (zoals in de zon zitten wat ook warmer voelt dan de temperatuur die het weerbericht aangeeft).

Als het beneden warm is zou ik ze gewoon beneden laten spelen als je wilt besparen ;)
Of gewoon je huidige radiator (?) open draaien op die momenten.

Het zal voor iedereen een persoonlijke afweging zijn.
Heb je nu ergens geen verwarming dan lijkt het een vrij logische oplossing. Hangt er al een radiator, waarom zou je die dan gaan vervangen voor iets dat gewoon werkt, en daar weer kosten voor maken?

Mijn inziens verwarmt een IR paneel pas 'een kamer' tegen de tijd dat alle objecten (incl paneel zelf) door convectie uiteindelijk warmte gaan afstaan aan de ruimte. Dat is echt niet binnen 15 min, maar zal eerder 45 min duren. Tot die tijd is het 'zon/schaduw'. Sta je er voor dan voel je het. Stap je opzij, dan niet meer.
Neem een koele zonnige middag op een terras. "in het zonnetje is het lekker he? :) "
Ja, alleen in de schaduw heb je het koud.

Als elektrische vloerverwarming zie ik het daarom nog wel zitten, want je hebt immers een groot oppervlak dat ook nog eens vanaf beneden (relatief snel) voor warmte convectie zorgt. (en warme voeten)
In een badkamer ook zeer begrijpelijk, want lekker zonnetje aan voor dat kwartiertje dat je er bent.

• Ruud888
Kan een spiegel infraroodwarmte weerkaatsen?
Als bijvoorbeeld het infraroodpaneel op 2m afstand staat.

• paQ
  • Nu online

paQ

Ruud888 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:13:
Als het goed is (deels) wel. Maar niet perse omdat het een spiegel is, maar omdat er glas voor zit.
Uiteindelijk zal de spiegel wel opwarmen door de IR straling.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 21-09-2022 11:25 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Ruud888 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:13:
ja, deels.
maar na 2 meter is er nog maar minder dan 5% van de warmtestraling over volgens mij.

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-06 15:58
Nu het buiten weer wat af begint te koelen, zit ik nu in een situatie dat de woonkamer nog een redelijk aangename temperatuur heeft, en tevens overdag opwarmt door de binnenvallende zon, maar de werkplek op zolder rond 19 graden ligt, wat eigenlijk te koud is voor de hele dag computerwerk (vooral de handen).

Werkkamer is op zolder, huis is uit 1980 en de isolatie is aanwezig maar niet heel effectief meer.
Kamer is 3bx3lx2.2h (18m3), met een buitenmuur (hoekhuis) en een dakkapel.

Ik heb gelezen dat een IR paneel het meest effectief is als deze aan het plafond wordt gemonteerd. Nu overweeg ik een IR paneel boven de werkplek te monteren en zo de temperatuur wat aangenamer te maken. Ook als in de winter de woonkamer op temperatuur is en daardoor de thermostaat de verwarming uitschakelt en de temperatuur in het kantoortje daalt een uitkomst als bijverwarming.

Echter, als ik sta zal het paneel 20cm boven mijn hoofd hangen (laag plafond door vliering), als ik zit uiteraard wat meer. Muurmontage is ook niet optimaal aangezien de straling dan naast mijn werkplek gericht is.

Is het in deze situatie aan te raden om het paneel aan het plafond te monteren?
Of zijn er andere oplossingen die ik kan overwegen? Convectiekachel gebruik ik liever niet vanwege de verminderde luchtkwaliteit die deze geven.

• Dashlane
Ruud888 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:03:
[...]

Mijn badkamer is 2x2m en 2,3hoog zonder raam.
Ik twijfel tussen de Eurom 600 of 800.
Ik denk dat beide kan, ik heb hem zelf in een badkamer van vergelijkbare ruimte. Het scheelde 40€ en 10cm breedte. Mijn redenatie voor de 800 was dat ik juist wat overcapaciteit wilde omdat die korte momenten aanstaat en dan liever snel warm heb.

• Sambalsmurf
  • Laatst online: 22-08-2023
Vraagje; Als ik een infraroodpaneel in een slaapkamer tegen de muur hang zal deze dan uberhaupt wel de kamer verwarmen of enkel als er iemand dan voor gaat zitten danwel als iemand er pas voorbij gaat lopen?
Of is het zo dat het paneel helemaal niets zal verwarmen doen omdat de muur aan de andere zijde ruim 2 meter weg is???

• de Peer

de Peer

under peer review

Sambalsmurf schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:06:
Vraagje; Als ik een infraroodpaneel in een slaapkamer tegen de muur hang zal deze dan uberhaupt wel de kamer verwarmen
Ja, echter heeeeel langzaam. Bovendien zijn IR panelen hier niet voor bedoeld. Ze zijn bedoeld om personen/oppervlakken warm te laten aanvoelen door straling. Als je er een hele kamer mee wilt gaan verwarmen is dat een dure grap, kun je beter gas gebruiken.
of enkel als er iemand dan voor gaat zitten danwel als iemand er pas voorbij gaat lopen?
nee, tenzij je ze achter een bewegingsensor zet.
Of is het zo dat het paneel helemaal niets zal verwarmen doen omdat de muur aan de andere zijde ruim 2 meter weg is???
nee dat klopt niet. een 800W IR paneel geeft 800W aan warmte af, ongeacht hoe je hem plaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 21-09-2022 13:09 ]

• Sambalsmurf
  • Laatst online: 22-08-2023
duidelijk, bedankt! (het gaat hem dan (helaas)
in mijn situatie niet worden...)

• de Peer

de Peer

under peer review

Sambalsmurf schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:23:
duidelijk, bedankt! (het gaat hem dan (helaas)
in mijn situatie niet worden...)
Nee, het is inderdaad wel belangrijk om het om de juiste redenen te doen. anders krijg je alleen maar teleurstelling.

[ Voor 54% gewijzigd door de Peer op 21-09-2022 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swennus
Marzman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:43:
[...]

paQ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:04:
[...]

Of gewoon je huidige radiator (?) open draaien op die momenten.

Het zal voor iedereen een persoonlijke afweging zijn.
Heb je nu ergens geen verwarming dan lijkt het een vrij logische oplossing. Hangt er al een radiator, waarom zou je die dan gaan vervangen voor iets dat gewoon werkt, en daar weer kosten voor maken?

Mijn inziens verwarmt een IR paneel pas 'een kamer' tegen de tijd dat alle objecten (incl paneel zelf) door convectie uiteindelijk warmte gaan afstaan aan de ruimte. Dat is echt niet binnen 15 min, maar zal eerder 45 min duren. Tot die tijd is het 'zon/schaduw'. Sta je er voor dan voel je het. Stap je opzij, dan niet meer.
Neem een koele zonnige middag op een terras. "in het zonnetje is het lekker he? :) "
Ja, alleen in de schaduw heb je het koud.

Als elektrische vloerverwarming zie ik het daarom nog wel zitten, want je hebt immers een groot oppervlak dat ook nog eens vanaf beneden (relatief snel) voor warmte convectie zorgt. (en warme voeten)
In een badkamer ook zeer begrijpelijk, want lekker zonnetje aan voor dat kwartiertje dat je er bent.
Bedankt voor de antwoorden. Op dit moment hangt er nog geen radiator, dus die open zetten is geen optie.

Op zich zie ik het niet zozeer als probleem om het IR paneel dan heel iets eerder aan te zetten. Op dit moment zit ik met een overschot aan Kwh door de zonnepanelen, en dit leek me dus een "goedkope" manier van verwarmen op slechts 1 kamer.

• paQ
  • Nu online

paQ

Swennus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:46:
[...]

[...]

Bedankt voor de antwoorden. Op dit moment hangt er nog geen radiator, dus die open zetten is geen optie.

Op zich zie ik het niet zozeer als probleem om het IR paneel dan heel iets eerder aan te zetten. Op dit moment zit ik met een overschot aan Kwh door de zonnepanelen, en dit leek me dus een "goedkope" manier van verwarmen op slechts 1 kamer.
Kun je nog onder de vloer van die kamer?
Een zwevende vloer kan een prima tussenlaag zijn die netjes de warmte kan afgeven. En zeker met spelende kinderen (op de grond) voelt het dan al eerder aangenaam.

• Swennus
paQ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:49:
[...]

Kun je nog onder de vloer van die kamer?
Een zwevende vloer kan een prima tussenlaag zijn die netjes de warmte kan afgeven. En zeker met spelende kinderen (op de grond) voelt het dan al eerder aangenaam.
Nee, de kamer is net 1,5 jaar geleden helemaal verbouwd.... achteraf hadden we daar wat beter over na moeten doenken, alhoewel, toen hadden we ook nog niet in de planning dat we zonnepanelen zouden nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48

emzed

*

emzed schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:56:
Ik wil de spiegel in de badkamer vervangen door een IR spiegel. Heb deze op het oog https://amzn.eu/d/bmX0WhU
De badkamer hoeft alleen in de ochtend kort warm te zijn, en daarna kan het raam open. Het is een vrij kleine badkamer, matig geïsoleerd.

Iemand ervaring met IR spiegelverwarming?
Nou ikzelf dan maar :)
Hij hangt en is voor onze use case een fijne oplossing. De badkamer mag van mij de hele dag en nacht steenkoud zijn, maar als we 's morgens of 's avonds douchen, zetten we 10 min van te voren dat ding aan, en het is vrij snel behaaglijk.Vannacht was het een graad of 2, dus voor het eerst echt goed kunnen testen.

Je moet wel bij de wastafel staan om echt profijt van de straling te hebben. Verder heb ik het idee dat ook een groot deel convectiewarmte is. Foto (ik moet nog iets bedenken op die lelijke kabel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbXA0X1ICarRj-uEhzqYaEJ9QE8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fzB5QQ4RLP0GFuj0uoeszJnH.png?f=user_large

• paQ
  • Nu online

paQ

Swennus schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:05:
[...]

Nee, de kamer is net 1,5 jaar geleden helemaal verbouwd.... achteraf hadden we daar wat beter over na moeten doenken, alhoewel, toen hadden we ook nog niet in de planning dat we zonnepanelen zouden nemen.
Even uit nieuwsgierigheid: hoe verwarmde je vorige winter dan die kamer?

Wat mensen ook nog wel eens doen, is op de overloop een airco installeren. Deuren open > warmte verdeelt zich over de vertrekken.
In de zomer heb je hetzelfde maar dan met koele lucht.

offtopic:
persoonlijk vind ik AC warmte echt verschrikkelijk. last van mn keel, maakt geluid, maar het is relatief goedkoop

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 22-09-2022 09:31 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

emzed schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:02:
[...]

Hij hangt en is voor onze use case een fijne oplossing. De badkamer mag van mij de hele dag en nacht steenkoud zijn, maar als we 's morgens of 's avonds douchen, zetten we 10 min van te voren dat ding aan, en het is vrij snel behaaglijk.Vannacht was het een graad of 2, dus voor het eerst echt goed kunnen testen.

Je moet wel bij de wastafel staan om echt profijt van de straling te hebben. Verder heb ik het idee dat ook een groot deel convectiewarmte is. Foto (ik moet nog iets bedenken op die lelijke kabel):

[Afbeelding]
Vraag me überhaupt af hoever een IR paneel achter glas / spiegel kan stralen.
Eigenlijk zou je het eens moeten meten met een IR camera.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

emzed schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:02:
[...]
Hij hangt en is voor onze use case een fijne oplossing. De badkamer mag van mij de hele dag en nacht steenkoud zijn, maar als we 's morgens of 's avonds douchen, zetten we 10 min van te voren dat ding aan, en het is vrij snel behaaglijk.Vannacht was het een graad of 2, dus voor het eerst echt goed kunnen testen
He zit het dan met de isolatie dat je bij de eerste keer bij een graad of 2 de douche al zo koud wordt dat je de verwarming al aan moet zetten om hem nu al echt goed te kunnen testen?

Bij ons, boven nog bepaald niet bijster goed geïsoleerd is het nu ~18ºC. En omdat het heel geleidelijk aan van net boven de 20ºC in ca een week tijd zo gedaald is, komt dat bij ons iig niet binnen als koud binnen.
Wat blijft: Is de persoonlijk perceptie, maar daar ga ik uiteraard niet over. Maar na 1 koud nachtje vind ik het wel bijzonder... en zou ik me zelf wel heel veel zorgen maken over hoe goed/slecht het bij mij dan geïsoleerd is.

• paQ
  • Nu online

paQ

route99 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:51:
[...]

He zit het dan met de isolatie dat je bij de eerste keer bij een graad of 2 de douche al zo koud wordt dat je de verwarming al aan moet zetten om hem nu al echt goed te kunnen testen?

Bij ons, boven nog bepaald niet bijster goed geïsoleerd is het nu ~18ºC. En omdat het heel geleidelijk aan van net boven de 20ºC in ca een week tijd zo gedaald is, komt dat bij ons iig niet binnen als koud binnen.
Wat blijft: Is de persoonlijk perceptie, maar daar ga ik uiteraard niet over. Maar na 1 koud nachtje vind ik het wel bijzonder... en zou ik me zelf wel heel veel zorgen maken over hoe goed/slecht het bij mij dan geïsoleerd is.
Ik vind 's ochtends douchen met een badkamer van 18 graden ook niet prettig hoor.
Dan gaat de vloerverwarming ook gewoon op 21-22 30 min van te voren.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

route99 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:51:
[...]

Het is nu ook nog niet koud en de stenen zijn nog warm. In de winter is het bij ons ook 13 graden in de badkamer (nu 20 graden). Nu vind ik dat niet zo erg voor de korte tijd, omdat de douche zelf warm is en je na het douchen nog wel even warm bent.
paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:55:
[...]

Ik vind 's ochtends douchen met een badkamer van 18 graden ook niet prettig hoor.
Dan gaat de vloerverwarming ook gewoon op 21-22 30 min van te voren.
Voor die vijf minuten dat ik douche ga ik dat niet een half uur van tevoren al verwarmen. Bovendien is het onzeker of het opwarmt omdat het op de thermostaat van de huiskamer zit aangesloten. Als die al warm is dan doet de cv niet zo veel als die nog moet opwarmen dan warmt de badkamer wel mee op.

Daar zou een infraroodpanneel een goede toepassing zijn :)

[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 22-09-2022 11:07 ]

/▌

• paQ
  • Nu online

paQ

Marzman schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:05:
[...]
Voor die vijf minuten dat ik douche ga ik dat niet een half uur van tevoren al verwarmen. Bovendien is het onzeker of het opwarmt omdat het op de thermostaat van de huiskamer zit aangesloten. Als die al warm is dan doet de cv niet zo veel als die nog moet opwarmen dan warmt de badkamer wel mee op.

Daar zou een infraroodpanneel een goede toepassing zijn :)
Ik heb elektrische vloerverwarming. Het duurt gewoon 30 min om de tegels warm te krijgen, zodoende ;)
Daarbij denk ik als je spiegel al 20 min aan zou staan je ook meer warmtegevoel hebt dan 5 min van te voren.
Het IR paneel straalt ook niet instant (afdoende) warmte af op het moment dat je hem inschakelt.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 13:20
Hoe ver straalt hij voor je gevoel?

Bij ons zou hij namelijk aan de andere kant van de douche komen te hangen, dus het verste weg op zeg een meter of 2,5.

• paQ
  • Nu online

paQ

loyske schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:33:
[...]

Bij ons zou hij namelijk aan de andere kant van de douche komen te hangen, dus het verste weg op zeg een meter of 2,5.
Daar zul je op die afstand nog maar weinig (directe straling) van voelen.
En op een 450W variant naar mijn idee al helemaal niks meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
loyske schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:33:
[...]

Ik zou denken dat het te ver is. Ik sta er gelijk voor, of hij moet een stuk langer aan staan.

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 13:20
Dashlane schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:56:
[...]

Ik zou denken dat het te ver is. Ik sta er gelijk voor, of hij moet een stuk langer aan staan.
Ik zou hem een half uurtje eerder aan kunnen zetten natuurlijk, zodat de ruimte wat opwarmt.

• SniperGuy
  • Laatst online: 08:38
paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:34:
[...]

Vraag me überhaupt af hoever een IR paneel achter glas / spiegel kan stralen.
Eigenlijk zou je het eens moeten meten met een IR camera.
Als een simpele verwarmingsmat achter een spiegel (om de spiegel condens vrij te houden) er al voor kan zorgen dat je op 60-70cm afstand voelt of de spiegelverwarming aan- of uitstaat, dan moet een echte IR spiegel dat nog veel beter kunnen denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

SniperGuy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:26:
[...]

Als een simpele verwarmingsmat achter een spiegel (om de spiegel condens vrij te houden) er al voor kan zorgen dat je op 60-70cm afstand voelt of de spiegelverwarming aan- of uitstaat, dan moet een echte IR spiegel dat nog veel beter kunnen denk ik :)
IR reflecteert deels op glas, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:28:
[...]IR reflecteert deels op glas, vandaar.
Nog erger... absorbeert het zelfs...
https://www.mlochemie.nl/.../article?id=95&Itemid=250
n elk geval is het nodig watervrij te werken. Water absorbeert namelijk ook IR-straling en lost de cuvetten op. De cuvetten zijn gemaakt van zouten als KBr, NaCl, CsCl2. Dit is nodig omdat glas, kwarts en kunststof ook teveel IR absorberen en de meting dus storen
Glazen spiegels met daarachter een IR-verwarming zijn een zeer ongelukkige keuze en toont aan de het bedrijf er geen kaas van gegeten heeft. De hoeveelheid warmte die er doorheen komt zal bepaald niet hoog zijn. Ik heb in mijn studie tijd veel met KBr cuvetten gewerkt, wrs was ik voor dat IR-onderdeel niet geslaagd als ik glas of kwarts genomen had... dan werd je vast terug naar de uni-bieb gestuurd.. doe je voorbereiding maar opnieuw...

Zelfs kwart glas is NOK, wel voor UV bij metingen.
https://www.ossila.com/products/quartz-cuvettes
Het plaatje de spectrale transmissie bij kwarts en je ziet dat boven de 4000 nm (4 micrometer) er geen IR zelfs niet door quarts gaat, bij normaal glas is dat nog lager.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haDOnspD4QlB7dZG_49zqtVQr_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5SJxllBamUETyBxzoU4GBZFh.png?f=fotoalbum_large

Kijk vervolgens hier naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lR8Au9OhVbb3nlbFWnPsuL3TrGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/awXrLai8moU7fejnwpM66IW2.png?f=fotoalbum_large
Bron: https://www.smarthomesupply.nl/infrarood-verwarming/werking

En dan wat experts zeggen wat het nuttige IR deel is voor verwarming:
https://warmteshop.be/202...rood-korte-en-lange-golf/
Ben je op zoek naar een verwarming voor je woning, bijvoorbeeld voor de woonkamer of badkamer? Dan kies je voor een infrarood verwarming lange golf.
Dat is dus type C IR-licht.
Laat dat nu net het deel zijn wat glas weinig of niet doorlaat?
Voor mij zou dus een "IR-verwarmingsspiegel" een no-go zijn.
Als een leverancier dit niet aan een klant vertelt vind ik dat op zijn zachts gezegd misleidend van aard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aamepPOndMTMod7pvnRfGGF-VY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0QyS1MxSGPJWUFz66ur7iLRI.png?f=user_large
Puur kwats glas is erg duur en laat dan nog maar een deel van het IR-licht/warmte door, kan me niet voorstellen dat dit gebruikt wordt. Het is mij niet bekend dat er een glas soort gevonden is die dat wel kan en anders wordt ik heel graag verrast met een onderbouwing erbij. Dan heb ik vandaag toch iets nieuws geleerd... je bent nooit te oud om te leren...

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 22-09-2022 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Naja dat. En als die spiegel 800Wh trekt, dan kun je denk ik beter een 800Wh kacheltje ophangen, want (betere) convectie, of een IR paneel zonder glas. Het lijkt (!) mij dat zo'n spiegel juist het frame en glas zelf behoorlijk opwarmt, (mag ook wel met 800Wh) maar dat er maar weinig sprake is van IR straling, if any at all.

[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 22-09-2022 15:15 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

YouTube: Is infrared blocked by acrylic?

ik moet er even over nadenken of dit nou een goed voorbeeld zou zijn. Als in: kijkt die warmtebeeldcamera nu naar soortgelijke straling als dat een IR paneel afstoot, dan kan de straling inderdaad niet door het glas, en heb je een 800W spiegelende elektrische convectie radiator aan je muur hangen.
En die heeft dan hetzelfde effect als mijn 800W kabelverwarming in de vloer. (maar dan wel warme voetjes O+ )
En die heeft tijd nodig om je badkamer op te warmen.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 22-09-2022 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik heb het even getest hier met een acryl plaatje en FLIR. Er gebeurt idd precies hetzelfde als in het filmpje.
Of je daarom kunt uitsluiten dat er geen IR straling (met warmte) daarom automatisch ook niet door het plaatje kan weet ik niet. (@route99 ? )
De warmte van het plaatje acryl zelf kun je wel zien. Maar dat is dus pas tegen de tijd dat mijn plaatje door een warmtebron wordt verwarmd. Bijv dus de 800W IR verwarming achter je spiegel.

Als het er inderdaad niet doorheen gaat, dan verwarm je met name je muur en de spiegel + frame zelf.

Ik zie zelfs dat er IR spiegels worden verkocht met een ingebouwde thermostaat die je kunt instellen. Hoe the hell moet het ding dat weten hoe warm het waar is :?

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 22-09-2022 15:37 ]

• route99

route99

paQ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:32:
De warmte van het plaatje acryl zelf kun je wel zien. Maar dat is dus pas tegen de tijd dat mijn plaatje door een warmtebron wordt verwarmd. Bijv dus de 800W IR verwarming achter je spiegel.
Als het er inderdaad niet doorheen gaat, dan verwarm je met name je muur en de spiegel + frame zelf.
Zo snel te lezen trek je de correcte conclusies. (y)

PS: Moet nu eerst buiten ons stenen beeld isoleren tegen de wintertijd met bijenwas...

• xJBx
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-06 13:21
Ik ben aan het kijken voor IR voor in de woonkamer. Na wat te hebben gelezen heb ik zo'n beetje 3000 watt nodig. En dan lees ik dat het zo'n beetje 45 min duurt om de woonkamer 3 graden warmer te krijgen. Maar wat gebeurt er als er maar 1000 watt hangt inplaats van 3000 watt. Krijgen dan die paneel of paneel de ruimte nog wel op temperatuur? Ik zou zeggen van wel, alleen duurd het dan langer. Weet iemand hoe dit zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

route99 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:36:
[...]
Zo snel te lezen trek je de correcte conclusies. (y)

PS: Moet nu eerst buiten ons stenen beeld isoleren tegen de wintertijd met bijenwas...
In dat geval @emzed, zou ik de spiegel weer inpakken en lekker retourneren aan Amazon, en ruilen voor een "normaal" IR paneel dat je boven je spiegel ophangt, of tegen een andere muur monteert.

http://www.olino.org/blog...-pass-through-them-or-not

en ook:
It depends on two things: What are the specific wavelengths of IR light (infrared covers a fairly wide spectrum), and what type of glass and what coatings are on it?

Near infrared (NIR) and Short-Wave Infrared (SWIR) will pass through most glass, though the amount will vary based on the glass and the specific wavelengths within those bands.

Mid-Wave Infrared (MWIR) and Long-Wave Infrared (LWIR) are blocked by most glass. This is the wavelength of IR light that thermal cameras use, so contrary to what the movies would have you believe, thermal infrared cameras cannot see through glass.

This isn’t an absolute rule. Some types of glass are more transparent to IR than others. Sapphire is transparent to most wavelengths of IR all the way down to MWIR wavelengths, so cooled thermal cameras can see through sapphire.

[ Voor 65% gewijzigd door paQ op 22-09-2022 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

xJBx schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:37:
Ik ben aan het kijken voor IR voor in de woonkamer. Na wat te hebben gelezen heb ik zo'n beetje 3000 watt nodig. En dan lees ik dat het zo'n beetje 45 min duurt om de woonkamer 3 graden warmer te krijgen. Maar wat gebeurt er als er maar 1000 watt hangt inplaats van 3000 watt. Krijgen dan die paneel of paneel de ruimte nog wel op temperatuur? Ik zou zeggen van wel, alleen duurd het dan langer. Weet iemand hoe dit zit?
Ik denk dat je het dan in de winter gewoon niet warm krijgt. Als je zover bent onder gedimensioneerd kwa warmtebron, dan duurt het in theorie wel langer, maar ook (veel) meer dan 3 keer langer. Er gaat in je wachttijd gewoon veel warmte al weer verloren en zo loop je achter de feiten aan.
3kWh vergt overigens zijn eigen groep. Just sayin ;)

• paQ
  • Nu online

paQ

SniperGuy schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:26:
[...]

en dat is maar factor 0,1 van die IR spiegel. go figure ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoek14
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-12-2023
Ook ik ben aan het rond neuzen naar de juiste panelen in 3 ruimtes:
badkamer = 9m2
werkkamer1 = 7m2
werkkamer2 = 10m2

Heb al redelijk veel info gelezen en zeker ook dit topic. Nu twijfel ik eigenlijk tussen 3 merken panelen.
SunJoy = 95% rendement
Herschel Select XLS = ???
SunPower = 93% rendement

Sunjoy en Herschel zitten qua prijzen redelijk bij elkaar in de buurt, daar de SunPower toch wel een stukje goedkoper is, maar is de kwaliteit dan ook een stuk minder?
Ik kan nergens echte goed test resultaten van bovenstaande panelen vinden.
Welke keuze is nou de beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:56

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben mij ook aan het oriënteren op infraroodverwarming voor in mijn kantoortje. Het gaat om een oppervlakte van +/- 11m2.
Het kantoor heeft spouwmuurisolatie en HR++ glas. Omdat ik regelmatig alleen thuis aan het werk ben, wil ik niet het hele huis verwarmen.
Ik had het idee om links tegen de muur een paneel te hangen, dat gedeelte is ongeveer 1,2 meter breed.
Ik ben alleen bang dat de warmte te veel van 1 kant komt (als in, alleen de linkerkant verwarmd van mijn lichaam). Of zou dat wel mee vallen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXx1Rh9U3C5-E1wD9cUUgFiv7m8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6U1EWMvMle4hSirpx0Feq0MV.jpg?f=fotoalbum_large

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

-tom-562 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:02:

Ik ben alleen bang dat de warmte te veel van 1 kant komt (als in, alleen de linkerkant verwarmd van mijn lichaam). Of zou dat wel mee vallen?
Dat is toch juist heel de insteek van een IR paneel?
Vergelijk het met een leeslampje. Waar het lampje schijnt is licht. Aan de andere kant van het boek: geen licht
Zet je een lamp links van je, dan is je rechterkant in de schaduw.

Je richt nu straling naar de muur/deur aan de overkant. Alles wat daar tussenkomt wordt warm. (aan 1 kant)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 23-09-2022 15:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hans299
xJBx schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:37:
Met IR panelen is het zo dat je je jezelf verwarmt en alle organische materialen door middel van de IR-straling.
De ruimte om je heen, de woonkamer, de muren enz. wordt indirect maar ook slechts langzaam verwarmd door convectie van je meubels etc..
Reken er op dat je kamer als geheel een dag nodig heeft om op temperatuur te komen door een langdurige koudeval (door bijvoorbeeld een lang weekend de deur uit waarbij je de thermostaat flink lager hebt gezet)
De warmte van IR panelen voel je onmiddellijk als je jezelf in de stralingszone bevindt.
Ik heb in mijn woonkamer drie maal 700 Watt aan het plafond hangen (22 Mtr/2).
Je kunt uitgaan van ongeveer 170 graden spreiding op zitniveau.
Mijn panelen zijn zó geplaatst dat ze mijn hele zithoek bestrijken; de rest is minder belangrijk voor het comfort dat ik wil voelen.
Verwarmen met IR panelen als hoofdverwarming vraagt een heel andere manier van denken over verwarming. Eigenlijk moet je je je gewenning aan conventionele verwarming door middel van convectie (verplaatsende warme lucht) los laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Hans299 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:16:
[...]

Verwarmen met IR panelen als hoofdverwarming vraagt een heel andere manier van denken over verwarming. Eigenlijk moet je je je gewenning aan conventionele verwarming door middel van convectie (verplaatsende warme lucht) los laten.
Dat, of het als convectie te gebruiken door het als plaatselijk bedienbare vloerverwarming toe te passen bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik ben mij ook aan het oriënteren op infraroodverwarming voor in mijn kantoortje. Het gaat om een oppervlakte van +/- 11m2.
Het kantoor heeft spouwmuurisolatie en HR++ glas. Omdat ik regelmatig alleen thuis aan het werk ben, wil ik niet het hele huis verwarmen.
Ik had het idee om links tegen de muur een paneel te hangen, dat gedeelte is ongeveer 1,2 meter breed.
[Afbeelding]
dit gaat niet werken inderdaad. tenzij je het paneel niet plat tegen de muur hangt maar op jouw richt d.m.v. bijvoorbeeld een muurbeugel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans299
[Afbeelding]
Je kunt overwegen om het paneel aan het plafond te bevestigen; geen blokkades en het volle bereik van het paneel is het rendement. Voor je benen onder het bureau kun je een tweede klein paneeltje erbij aan de wand hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hans299 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:34:
[...]

Je kunt overwegen om het paneel aan het plafond te bevestigen; geen blokkades en het volle bereik van het paneel is het rendement. Voor je benen onder het bureau kun je een klein paneeltje aan de wand hangen.
kan, maar dan verwarm je dus alleen de bovenkant van je hoofd en je schouders en eventueel je armen (als je ze uitsteekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 19:02

Woohooo

Smilie, James Smilie

Is het zo erg dat je dan alleen maar 1 kant voelt?

Als ik in de zon zit op een koude dag voel je dat toch ook door heel je lichaam... Het is niet dat ik even om moet draaien om je rug dan ook te verwarmen of de onderkant van je handen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Woohooo schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:39:
Is het zo erg dat je dan alleen maar 1 kant voelt?

Als ik in de zon zit op een koude dag voel je dat toch ook door heel je lichaam... Het is niet dat ik even om moet draaien om je rug dan ook te verwarmen of de onderkant van je handen :?
Tuurlijk wel
Al zal gevoelstemperatuur en comfort voor ieder persoon net wat anders voelen.

Straling heeft een richting. Je lijf blokkeert de straling, dus er is onmogelijk (directe) straling aan de andere kant van je lichaam. (van diezelfde bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:56

-tom-562

Oliesjeik

paQ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:15:
[...]

Dat is toch juist heel de insteek van een IR paneel?
Vergelijk het met een leeslampje. Waar het lampje schijnt is licht. Aan de andere kant van het boek: geen licht
Zet je een lamp links van je, dan is je rechterkant in de schaduw.

Je richt nu straling naar de muur/deur aan de overkant. Alles wat daar tussenkomt wordt warm. (aan 1 kant)
Ja, ik snap het idee/werking er van, maar ik weet dus niet hoe (extreem) 'directioneel' een IR paneel is
de Peer schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:28:
[...]

dit gaat niet werken inderdaad. tenzij je het paneel niet plat tegen de muur hangt maar op jouw richt d.m.v. bijvoorbeeld een muurbeugel.
Dan kan ik niks meer van mijn monitor zien :P

Op het plafond zie ik niet zo zitten (lelijke kabels etc.).

Een ander idee wat ik had is om een langwerpig paneel schuin onder het houten schap/plank aan de muur te hangen. Dat straalt dan redelijk in de breedte. Eventueel onder het bureau een klein paneeltje. Ik zag bij Amazon kleine paneeltjes van 115 Watt (staat ook ergens hier in dit topic vermeld), dat lijkt mij wel voldoende (ik zit er dan met mijn benen direct onder)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Twijfel tussen de Climastar EcoStone SmartPro1000C 3in1 en de Eurom 800 Sani voor de 4m2 badkamer.

De Climastar EcoStone SmartPro1000C 3in1 krijgt ook goede reviews en gaat direct warme lucht blazen en daarna ook stralen. Hij blijft ook lang nastralen.
Pagina: 1 ... 9 ... 22 Laatste