Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 135 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.348 views

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 21:44
Daarom heb ik bij mij op kantoor ook locaties gekozen waar een afvoer direct in de buurt zit. Geen zin in ellende met defecte pompjes en eventuele lekkages.

Draait ook alweer bijna een jaar, zonder gas, en zonder problemen :)
Nu nog zonnepanelen 8)

[ Voor 5% gewijzigd door John767 op 03-05-2022 20:53 ]

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:52:

Jouw optie is ook mooi. Waarom langs plafond? Muurtjes binnen kan je gewoon doorheen boren toch? Geweld jongen. :+
Hahaha ja mits dat niet de meterkast is :+ strak langs de muur moet het dan wel, zit toch snel 20/25 cm onder het plafond die leiding

[ Voor 60% gewijzigd door Servee op 03-05-2022 20:59 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• tvanorsouw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-08-2025
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:13:
[...]

Best een fors verbruik. Weet je hoeveel daarvan verwarmen is? En kook je op gas of elektriciteit?
Iets minder dan 50 m3 aan warm water per maand en de rest is dus verwarmen. We koken op gas.
ThaBEN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:04:
[...]

Ter vergelijking, voor mijn Mitsubishi Heavy Industries 3,5 kW betaal ik €1799,- inclusief installatie. Ik verwacht dat een 5 kW model niet al te veel meer zal kosten. Indien je voor circa €2000 een A merk weet te vinden zou ik dat zeker overwegen.
Het verschil in meerprijs heb je waarschijnlijk al heel gauw terugverdiend omdat de A merken gewoon zuiniger werken (+ veel meer comfort). :)
Thanks voor de tip! Ik denk dat we toch voor een A merk airco zullen gaan n.a.v. jouw bericht en wat ik hier lees binnen het forum. LG is ook een goede optie toch?

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:08
Faece schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:48:
[...]

Bureau is een open gedeelte en daar zit ook de trap. Heeft volgens mij geen nut om er daar enen te hangen. De massageruimte wordt eigenlijk enkel als stockage gebruikt dus daar moet er geen komen...

Bedankt voor je info rond de 9 kw
Ah ok, ik had niet begrepen dat het open is. In dat geval is het prima.

Wat betreft zitkamer / eetkamer en keuken vind ik de plaatsing van de twee units niet helemaal optimaal. In de onderstaande tekening heb ik bij A en B een unit ingetekend. Wellicht dat je deze plaatsing in overweging kunt nemen? Al zie ik in dat het misschien wat lastig is om leidingen naar het midden van de kamer te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwW40cqnN6bWApSGrfKE5_xiIyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJ2xEkw2TBUw5VYVLvUvwAq7.jpg?f=fotoalbum_large

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-01 18:12
FrankHe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:09:
[...]

Ah ok, ik had niet begrepen dat het open is. In dat geval is het prima.

Wat betreft zitkamer / eetkamer en keuken vind ik de plaatsing van de twee units niet helemaal optimaal. In de onderstaande tekening heb ik bij A en B een unit ingetekend. Wellicht dat je deze plaatsing in overweging kunt nemen? Al zie ik in dat het misschien wat lastig is om leidingen naar het midden van de kamer te brengen.

[Afbeelding]
b is alvast geen optie, dat is een muurtje van 2 meter hoog. en a is wellicht een betere oplossing maar daar krijg ik mijn kabels niet heen :(

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:57:
[...]

Hahaha ja mits dat niet de meterkast is :+ strak langs de muur moet het dan wel, zit toch snel 20/25 cm onder het plafond die leiding
Als het moet ging ik gewoon door de meterkast. De kans dat een leiding gaat lekken is nihil. En anders klapt de aardlek er wel uit. Soms moet je wat. Geen enkel bestaand huis is gebouwd met de gedachte van dit soort leidingen. Mijn boiler komt straks in de schuur en die leiding moet toch ook echt door de meterkast. Tja.

• MotorBeast
  • Nu online
tvanorsouw schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:01:
[...]

Iets minder dan 50 m3 aan warm water per maand en de rest is dus verwarmen. We koken op gas.

[...]

Thanks voor de tip! Ik denk dat we toch voor een A merk airco zullen gaan n.a.v. jouw bericht en wat ik hier lees binnen het forum. LG is ook een goede optie toch?
LG? 8)7 Gebruikt iemand hier wel eens de zoekfunctie? ;)

• Servee
  • Niet online
[...]

[...]

Premium:

• Daikin
• MHI
• Mitsubishi
• Toshiba

Iets minder premium:

• Fujitsu
• Samsung
• LG
• Panasonic

Helemaal niet zo premium:

• Midea
• Qlima
• Chigo/Tristar
• Haier

En overige merken die bij bovenstaand niet zijn genoteerd.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
MotorBeast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:52:
[...]

Als je hem dus in de hoek hangt heb je misschien 20 cm goot. Poeh poeh. En die unit mag echt wel voor de gevel. Zo niet, vraag je vergunning. Wordt een leuke zaak anders met half NL die overgaat op hybride en L/W. Er zijn er al zat die hem voor de gevel hebben. Is jouw tuin. Niet die van de gemeente. Wil je een mooi gezicht of een top functionerend systeem? Ik zou het wel weten en na een tijdje valt jouw die units echt niet meer op. Alles went. ;)

[...]
Dat is indien de buitenunit op de voorgevel komt wat zo goed als (helaas) geen optie is hier in het dorp. Daarbovenop hebben we een tijd terug de aansluiting voor stroomvoorziening van de airco's boven het garagedak geplaatst op een aparte groep.
Dus dan zou het een gootje zijn van 20 cm in de woning tot aan de buitenmuur en vervolgens een 12 meter kabel om de woning heen over de voor- en linkerzijgevel om bij de garage uit te komen. Voor mijzelf kan ik er mee leven, maar het vrouwtje moet het ook mooi vinden 8)

P.s.
Die gevel betreft niet de achterkant of zijkant van het huis, maar de straatkant. Ik heb de voordeur aan de linkerzijkant van mijn huis zitten, waardoor de schets wellicht een vertekend beeld geeft, haha.
Je loopt bij mij de oprit op aan de linkerzijde van het huis en daar zit mijn voordeur in de linkerzijgevel.

Onderaan de tekening is de straat, rechterkant zitten de buren (2-onder-1-kap), linkerzijde grents mijn garage tegen de garage van de andere buren en de tuin ligt helemaal bovenaan voorbij het terras (staat niet afgebeeld op de schets).

M.b.t. de hal, ik ga de airco's niet zelf installeren. Elk boorgat extra is €80 bovenop de prijs, als het überhaupt nog mogelijk is aanpassingen te doen, gezien de getekende offerte inmiddels al 3x is aangepast :+

Maar ik waardeer wel enorm het meedenken van iedereen _/-\o_

Ik hoop stiekem het volgende te kunnen bereiken d.m.v. afstellen van de lamellen. Dat de luchtstroom dan net langs me gaat en de keuken nog een stukje kan meeverwarmen van de andere kant van de woonkamer. En dat de 19db van de MHI dan alsnog stil genoeg zal zijn dat het niet storend is in de zithoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_7pjwwxZDn5XNZe-pfVs6Uv79c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NDPBQlDwIfV7aYuAVKmIIkRK.jpg?f=user_large

Als alternatief kunnen we eventueel de zithoek verplaatsen naar een andere plek in de woonkamer. Krijgen over tijdje nieuwe vloeren waardoor alles uit de woning moet. Mogelijk goed moment om de inrichting opnieuw onder de loep te nemen nadat we tijdje hebben kunnen experimenteren met de werking van de airco unit. >:)

[ Voor 13% gewijzigd door ThaBEN op 03-05-2022 22:47 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• ThaBEN
[...]

[...]

Het is zeker een upgrade tegenover jouw oorspronkelijke keuze en wordt beschouwd als een goede prijs vs kwaliteitsverhouding als instapmodel. Er zit standaard Wi-Fi in en de app is het meest gebruiksvriendelijk van ze allemaal heb ik begrepen. O.a. daarvoor test van de consumentenbond gewonnen.

Echter als je bedenkt dat je een airco voor 10 jaar hebt hangen en dat afweegt tegen de eerder benoemde A-merken, dan is LG het nét niet helemaal.
Het zal waarschijnlijk niet een miskoop zijn, maar op moment dat je al budget hebt voor LG is het nog maar een (relatieve) kleine stap om een volwaardig A-merk te kiezen.

Ik ben origineel hier terechtgekomen met mijn plannen op LG. Had ook een ondertekende offerte hiervoor lopen. Na hier een aantal dagen te hebben rondgehangen, toch maar de overstap naar Mitsubishi Heavy Industries gedaan. Kon gelukkig nog mijn getekende offerte aanpassen.

De reden waarom ik deze overstap gedaan heb is dat de Mitsubishi Heavy Industries stiller is, een betere compressor bevat (belangrijkste onderdeel) en het merk bekend staat om zijn kwalitatief hoogwaardige producten die lange tijd mee gaan.

En als je van plan bent om te gaan verwarmen + koelen staat hij veel uren aan in het jaar. Dan geeft dat toch iets meer geruststelling wetende dat deze naar verwachting (potentieel) beter zal presteren hierin dan LG.

[ Voor 6% gewijzigd door ThaBEN op 03-05-2022 22:23 ]

• Highintensity
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:49
Wat is precies je vraag waar je advies bij nodig hebt?
Aan het oriënteren voor andere manieren dan gas om mijn huis te verwarmen. L/W warmtepomp is vooralsnog geen optie i.v.m. budget + ingrijpende aanpassingen. Wil nu eerst mijn gasverbruik minimaliseren door airco's te gebruiken om het huis op te warmen. Indien dit comfortabel en duurzaam blijkt te kunnen, wil ik op termijn van de CV-ketel af. Voor warm water moeten we dan nog even uitzoeken hoe en wat.

Hoeveel m3 inhoud?
Het betreft een '60 woning. Woonkamer + keuken samen zijn +- 38m². *2,6 = 99m³. Als we daar de hal (en wc) bij optellen, is het +- 115m³.
De bovenverdieping is +- 2,4 meter hoog. Totaal +- 100m³.
Daarnaast is er, itt wat er op de plattegrond zichtbaar is, een vaste trap naar de zolder. Dat gebruiken we als wasruimte. Daar staat ook de cv-ketel.

Raamoppervlakte en isolatie waarde ramen?
Volgens mij in de woonkamer +- 15m². Daarvan de helft (achterin) HR++ en de helft dubbelglas (geen idee hoe oud). Op de eerste verdieping zijn alle ramen dubbelglas in houten kozijnen. Geen idee van de isolatiewaarde, maar het blijft redelijk warm.

Ligging ruimte waar de airco komt?
In de woonkamer, slaapkamer en werkkamer. Vandaag is de adviseur langs geweest en die gaf aan dat de rood gemaakte delen in de plattegronden het meest geschikt zijn.
1x 3.5kw voor de woonkamer
1x 2.5kw voor de slaapkamer
1x 2.5 kw voor de werkkamer

Het idee is dat de hobbykamer (die relatief weinig gebruikt wordt) meeprofiteert van het verwarmen/koelen van de andere units.

Isolatie?
Er is 10cm vloerisolatie onder het beton op de begane grond. Daarnaast zijn de spouwmuren en zolder in 2021 geïsoleerd.

Jaarlijks huidige gasverbruik verwarming?
We hebben het afgelopen jaar +- 900m³ gas verbruikt. Daarvan +- 700 voor verwarmen en 200 voor warm water.

Huidige type verwarming?
Beneden vloerverwarming, boven radiatoren. Badkamerradiator elekrisch.

Wat is je hoofddoel?
Gasverbruik minimaliseren en het liefst op termijn van het gas af.

Verwarmen/koelen of beide?
Vooral verwarmen, maar koelen is mooie extra.

Heb je al een merk/type voorkeur?
Advies vanuit aircoboer was Toson. Maar, gezien de ervaringen in dit topic ga ik liever voor een premium merk. MHI lijkt me (prijs/kwaliteit) de beste optie. Modelnaam op offerte is 'Mitsubishi ZRK-ZS'.
Woonkamer 3.5kw single unit. Ben vergeten te vragen welke buitenunit ze hierbij gebruiken, maar ik neem aan dat dat ook 3.5kw zal zijn.
Bovenverdieping 2.5kw + 2.5kw multi split. Buitenunit 5kwh.

In dit topic heb ik al gezien dat er veel haken en ogen zijn aan het verwarmen en verkoelen met airco. Verschillende wensen, verschillende mogelijkheden. Ik heb, met mijn beperkte technische kennis veel gelezen, maar omdat uiteraard elke situatie anders is, zou ik graag willen weten of dit plan kans van slagen heeft en of er dingen zijn die ik beter anders kan aanpakken.

Daarnaast heb ik concreet de volgende vragen:
- Ik zie veel berichten over pendelen of juist veel defrosts. Is het aannemelijk dat ik daar met de voorgestelde setup veel last van zal hebben? Zo ja, hoe kan ik dat voorkomen?
- Droge lucht, te vochtige lucht: Moet ik daar iets mee? Is het aannemelijk dat ik daar last van ga ondervinden? Zo ja, hoe kan ik dat voorkomen?
- Zal de hobbykamer enigszins meeprofiteren van de warmte van de 2 airco's in de andere kamers? Zo nee, wat zou ik er aan kunnen doen om dat toch te realiseren?
- Aircoboer geeft aan dat er geen extra groepen nodig zijn voor airco's, omdat ze meestal maar weinig verbruiken. Is dit juist? Op de al bestaande groepen zijn verder geen grootverbruikers.
- Is €5700 voor het totaal, inclusief installatie alles er op en eraan, een redelijk bedrag?

Plattegrond indien mogelijk toevoegen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2T-g8POySwNGKacM-jcoAfft9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3Ob6bLkea417m7N17bs68b0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_9ER-JaDVdw8qv7Lzy6XeRdKD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzRNzvPLVS4hcnkjihtlbVO7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GBJou6wzFKAVl4x29AwRFl-bgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iy9HrLgGZY2RedkP7sss6PL3.jpg?f=fotoalbum_large

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-01 16:35

Gerco-M

mijn tornado res.

ThaBEN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:09:
[...]

Ik hoop stiekem het volgende te kunnen bereiken d.m.v. afstellen van de lamellen. Dat de luchtstroom dan net langs me gaat en de keuken nog een stukje kan meeverwarmen van de andere kant van de woonkamer. En dat de 19db van de MHI dan alsnog stil genoeg zal zijn dat het niet storend is in de zithoek.
Tenzij je de units op ooghoogte laat monteren gaat die luchtstroom echt niet langs je heen denk ik ;)

Wij hebben hier in de slaapkamer de (ZSX) unit recht boven het hoofdeinde van het bed gemonteerd en met geen mogelijkheid kunnen we de warmte die er af komt direct voelen. Die blaast in elke mogelijke richting die ie kan blazen gewoon over ons heen. In jouw geval kan je de unit ook helemaal rechtuit laten blazen, of gewoon iets naar links en naar beneden zodat je op de bank de luchtstroom niet voelt, maar de warmte wel iets naar beneden gaat. Er is echt wel een setting die gewoon goed en prettig werkt hoor ;)

Geluid kan je slecht sturen kwa richting dus zal nog het grootste punt zijn schat ik zo in. Maar ook dat valt met deze MHI units erg mee met die 19 db en is echt geen punt.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• ThaBEN
Gerco-M schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:57:
[...]

Tenzij je de units op ooghoogte laat monteren gaat die luchtstroom echt niet langs je heen denk ik ;)

Wij hebben hier in de slaapkamer de (ZSX) unit recht boven het hoofdeinde van het bed gemonteerd en met geen mogelijkheid kunnen we de warmte die er af komt direct voelen. Die blaast in elke mogelijke richting die ie kan blazen gewoon over ons heen. In jouw geval kan je de unit ook helemaal rechtuit laten blazen, of gewoon iets naar links en naar beneden zodat je op de bank de luchtstroom niet voelt, maar de warmte wel iets naar beneden gaat. Er is echt wel een setting die gewoon goed en prettig werkt hoor ;)

Geluid kan je slecht sturen kwa richting dus zal nog het grootste punt zijn schat ik zo in. Maar ook dat valt met deze MHI units erg mee met die 19 db en is echt geen punt.
Dat is fijn om te weten! O+
Geluid was voor mij een belangrijke factor om die zo laag mogelijk te krijgen omdat we inderdaad vlakbij de unit komen te zitten. Mede daarom ook de keuze voor MHI.

Vrouw en kind zijn naar bed, ik zit nu alleen in de woonkamer zonder TV aan en dan is het volgens mijn decibelmeter app alsnog 17-18 dB in de woonkamer. Die 19 dB zal dan waarschijnlijk niet zoveel indruk maken dat het als storend zal worden ervaren. Al helemaal niet als de TV erbij aan staat 8)

• EMPEJE
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-05-2022
Beste mensen.

Voor gebruik als hoofdverwarming overweeg ik lucht-lucht verwarming. Koelen is minder nodig, maar mooi meegenomen.
Motief: af van het gas en zoveel mogelijk gebruik maken van mijn zelf geproduceerde stroom.

Wat is er nodig aan hardware om een dergelijke keuze mogelijk te maken?
Na meerdere van de inmiddels 537 (!) pagina's aan comments te hebben doorgelezen kwam ik er niet uit.

Daarom mijn concrete vragen aan de gemeenschap.

Het gaat om de verwarming van twee ruimtes.
De woonkamer en half open keuken: ca. 135 m3.
Aangrenzende werkkamer met open verbinding naar woonkamer ca. 34 m3.
Isolatie van het geheel is redelijk goed te noemen.
Jaarlijks gasverbruik 900 - 1100 m3.

Vraag is nu: wat heb ik nodig?
Ik denk aan een multi-split systeem met 2 binnenunits. De rest van het huis heb ik, op de badkamer na, nog nooit verwarmd.
De afstand van de buitenunit naar binnen is relatief kort; voor de woonkamer zijn buitenunit en binnen- slechts gescheiden door de buitenmuur.
Voor de werkkamer is de afstand minder dan 5 meter, voor het grootste deel binnenshuis aan te leggen.

Wat is het benodigde opgenomen vermogen van de buitenunit?
Is de plaats van een buitenunit nog van belang? Ik kan kiezen: zoveel mogelijk in de zon of juist niet?
Moeten de binnenunits verschillend van capaciteit zijn, zo ja hoeveel?
Hoe hoog is de individuele afgifte van vermogen voor beide ruimtes in een dergelijke oplossing?

Zijn er aanbevolen merken, of zijn, naast de efficientie, de kwalitatieve verschillen klein?
Is het zelf aanleggen voor een handig iemand te doen, of kan ik dat beter aan een installateur overlaten?
Ik begrijp dat het testen en afvullen sowieso door een Stek gecertificeerde installateur moet worden gedaan.

Veel vragen, wie weet de antwoorden?

Groet, Martin.

[ Voor 3% gewijzigd door EMPEJE op 04-05-2022 00:58 ]

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:56
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Ja dat is zeker ideaal, vergt wel een hele verbouwing indien je geen verlaagde plafonds of reeds aanwezige buizensysteem in huis hebt maar je kunt wel onafhankelijk elke ruimte regelen.
[Afbeelding]
Vreemd dat ik er dan zo weinig over lees. Zeker in oudere huizen zoals de mijne, bj 1964, kan zoiets heel mooi tussen houten vloer op de zolder en plafond op de verdieping. Ik kan er ook weinig over vinden bij installateurs, of ik zoek niet goed, of met verkeerde termen.

Ik vond echter wel deze post nog in een ander topic:
ls470 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:03:
[...]
Het grote probleem hierbij is dat de warmtecapaciteit van lucht veel kleiner is dan die van koelvloeistof, en dat je dus grote kanalen/buizen nodig hebt om de lucht zonder te veel lawaai bij je kamers te krijgen (bijvoorbeeld 990m3/uur voor https://www.thermocomfort.be/nl/product/cm18fzbnw18gm1a1-n10 deze unit).
Als ik mij niet vergis is dat ~280 liter/seconde, wat bij 1m/s (om de luchtstroom niet te horen) een buis van 60cm diameter zou vereisen.
Dat is wellicht overdreven (1m/s is een goede richtlijn om ventilatie niet te horen, maar een airco mag wel een beetje lawaai maken) maar laat zien waarom een kanaalairco niet vanzelfsprekend is, zeker om achteraf in een bestaand huis in te bouwen (tenzij je een zolder boven de slaapkamers hebt waar alle buizen inkunnen)

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:53
Highintensity schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:46:

Bovenverdieping 2.5kw + 2.5kw multi split. Buitenunit 5kwh.
Voor je bovenverdieping is een buitenunit van 4 kW (SCM40 ZS-W) al meer dan zat en efficiënter dan een 5 kW.
- Ik zie veel berichten over pendelen of juist veel defrosts. Is het aannemelijk dat ik daar met de
voorgestelde setup veel last van zal hebben? Zo ja, hoe kan ik dat voorkomen?
Defrosts zijn afhankelijk van het weer, maar met MHI over het algemeen geen defrosts wanneer het niet nodig is. Je ontkomt sowieso niet aan pendelen, maar zolang je de capaciteit goed op de ruimte afstemt dan valt het wel mee. Met een 3,5 kW in de woonkamer zit je sowieso goed en dat is ook het belangrijkste. Op je slaapkamers heb je snel teveel vermogen, maar de binnenunits zijn zo stil dat je daar waarschijnlijk weinig van merkt (wij niet in ieder geval).
[/quote]
- Droge lucht, te vochtige lucht: Moet ik daar iets mee? Is het aannemelijk dat ik daar last van ga ondervinden? Zo ja, hoe kan ik dat voorkomen?
Verschilt per situatie. Heb je daar nu tijdens verwarmen ook last van? Indien je er last van krijgt, is het achteraf op te lossen door een luchtbevochtiger aan te schaffen. Is niet iets waar je specifiek rekening mee hoeft te houden bij keuze van airco.
- Aircoboer geeft aan dat er geen extra groepen nodig zijn voor airco's, omdat ze meestal maar weinig verbruiken. Is dit juist? Op de al bestaande groepen zijn verder geen grootverbruikers.
In theorie kan het op een bestaande groep, maar als je de mogelijkheid hebt voor een aparte groep, gewoon doen ongeacht wat de aircoboer zegt. Blijft toch de netste oplossing.
- Is €5700 voor het totaal, inclusief installatie alles er op en eraan, een redelijk bedrag?
Nette prijs wat mij betreft. ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-01 16:23

Somethingsin

Disaster in a Bottle

robkrekel schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 06:13:
[...]
Vreemd dat ik er dan zo weinig over lees. Zeker in oudere huizen zoals de mijne, bj 1964, kan zoiets heel mooi tussen houten vloer op de zolder en plafond op de verdieping. Ik kan er ook weinig over vinden bij installateurs, of ik zoek niet goed, of met verkeerde termen.

Ik vond echter wel deze post nog in een ander topic:

[...]
Er was wel één iemand in dit topic die zo'n systeem heeft, toch? Verder weinig navolging blijkbaar. Jammer, want ik ben ook wel benieuwd, en heb toch wel 40 cm ruimte ofzo tussen vloer en plafond.

-'sin

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

[...]

Ooghoogte komt al snel in de buurt als je plafonds op 2.40 hangen

Maar jij zegt dus dat je zo'n ding eigenlijk best recht boven je hoofd hangt om niet in de luchtstroom te zitten? Op zich niet onlogisch. Andere mensen die daar ervaring mee hebben?

(nog even afgezien van (i.i.g Daikin) modellen die bij verwarmen juist naar beneden blazen, die wil je dan vast niet hebben)

-'sin

• GermanPivo
Somethingsin schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:28:
[...]

Maar jij zegt dus dat je zo'n ding eigenlijk best recht boven je hoofd hangt om niet in de luchtstroom te zitten? Op zich niet onlogisch. Andere mensen die daar ervaring mee hebben?

(nog even afgezien van (i.i.g Daikin) modellen die bij verwarmen juist naar beneden blazen, die wil je dan vast niet hebben)
Hangt hier ook boven de bank en nergens last van. Meeste merken blazen standaard naar beneden bij verwarmen, maar je stelt dan gewoon de lamellen in op een andere stand. ;)

• ThaBEN
GermanPivo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:32:
[...]

Hangt hier ook boven de bank en nergens last van. Meeste merken blazen standaard naar beneden bij verwarmen, maar je stelt dan gewoon de lamellen in op een andere stand. ;)
Dat stelt mij dan weer gerust. O+

Gelukkig heeft MHI een optie om de lamellen via de app of afstandbediening een bepaalde voorgedefinieerde richting op te laten wijzen, wat niet bij alle (A-)merken airco's vanzelfsprekend is. De MHI kan kiezen uit 8 horizontale richtingen en 5 verticale. Ik neem dan maar een gokje en plaats hem gewoon boven de bank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ys9WIdf4ToILY60BATV_fF4MpqA=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/kgc9bIsRhVxSGGftltUmc9Zp.webp?f=fotoalbum_large

• GermanPivo
ThaBEN schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:03:
[...]

Gelukkig heeft MHI een optie om de lamellen via de app of afstandbediening een bepaalde voorgedefinieerde richting op te laten wijzen, wat niet bij alle (A-)merken airco's vanzelfsprekend is. De MHI kan kiezen uit 8 horizontale richtingen en 5 verticale. Ik neem dan maar een gokje en plaats hem gewoon boven de bank.

[Afbeelding]
Na in/uitschakelen onthoud de airco gewoon de laatste instelling. Dus omschakelen van koelen naar verwarmen eenmalig keer aanpassen en that's it. ;) (Ook MHI hier)

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:03:
[...]

[Afbeelding]
In de praktijk zet je m in een vaste stand, danwel of niet swing horizontaal of verticaal die voor jou goed werkt, je zit niet de hele dag de richting te wijzigen dus instellen via de app in 20 verschillende standen is een optie waar je dus in de praktijk weinig aan hebt ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
GermanPivo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:05:
[...]

Na in/uitschakelen onthoud de airco gewoon de laatste instelling. Dus omschakelen van koelen naar verwarmen eenmalig keer aanpassen en that's it. ;) (Ook MHI hier)
Dat doen volgens mij alle airco systemen :9

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
[...]

Advocaat van de duivel weer :+

Die 19db haal je in voor en najaar wel, in de winter periode wanneer je m het hardste nodig hebt ga je afhankelijk van isolatie sowieso meer geluid produceren, je kunt dan 24 uur gaan draaien indien je dan geen gependel krijgt maar dat verschilt per woning. Aan/uit stoken met paar uur eerder starten kan dan de oplossing zijn. Zal echt per situatie uitgezocht moeten worden dus je kunt niet zomaar zeggen daar krijg je geen last van ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Er moet wel gezegd worden dat de invloed van de lamellen op de horizontale luchtstroom zéér beperkt is.
Servee schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:21:
[...]
Die 19db haal je in voor en najaar wel, in de winter periode wanneer je m het hardste nodig hebt ga je afhankelijk van isolatie sowieso meer geluid produceren, je kunt dan 24 uur gaan draaien indien je dan geen gependel krijgt maar dat verschilt per woning. Aan/uit stoken met paar uur eerder starten kan dan de oplossing zijn. Zal echt per situatie uitgezocht moeten worden dus je kunt niet zomaar zeggen daar krijg je geen last van ;)
En dit ^^ :)

Met 19 dB heb je zo weinig luchtverplaatsing, dat gaat geen kamer op temperatuur houden in de winter. En als het echt heel heet is dan hou je daarmee je zolderkamer ook niet op 19 graden (als je wilt slapen).

[ Voor 78% gewijzigd door Glashelder op 04-05-2022 08:23 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:32
Somethingsin schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:26:
Weet iemand of het mogelijk is om (oude, jaren 80) Brink-luchtverwarmingskanalen te gebruiken om een L/L warmtepomp op aan te laten sluiten?
Jazeker, het ik heb de luchtbox op de verdieping onder de Brink verwijderd en daar een kanaalunit geplaatst. Zelf met spiroflex buizen daar een aansluiting op gemaakt. Foto's staan in een eerdere post.
De Brink B8 vervangen door een Dakin 7.2Kw dat is normaal meer dan genoeg alleen bij vorst staat het stroomverbruik op maximaal als er ontdooi cycli zijn. Die duren 15..20 minuten.
Dus met een unit van 5Kw zou het prima lukken alleen bij vorst kan ik dat niet inschatten.

Ik had zowel Brink als Daikin om advies gevraagd en die raden het af omdat de kanalen niet geschikt zijn. De meeste spiroflex waren aan de buitenzijde al geïsoleerd en de rest heb ik zelf nog gedaan. Dus koelen gaat ook prima. De condens komt aan de buitenzijde!
Volgens Brink kan het niet omdat de airco een lagetemperatuur verwarming is en lucht een hoge. Ik heb daar een meet probe en de Brink deed 46º en de airco tussen de 30 en 45º.
Het geluid van de luchtstroming in huis is niet hoorbaar veranderd. Wat wel tegenvalt is de buitenunit die haalt inderdaad de 65dB die in de spec staat als die op max vermogen draait.

Maar het is niet helemaal een success verhaal. De compressor is al 2x vastgelopen en onder garantie vervangen. En dan zit je zonder backup een week in de kou. Een monteur van Daikin is er de tweede keer bij geweest. Er moet toch structureel is mis zijn, maar stomweg vervangen is het advies. Dus ik zie geen reden waarom hij niet volgend jaar weer stuk zou zijn.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

MarkV6 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:28:
[...]

Ik had zowel Brink als Daikin om advies gevraagd en die raden het af omdat de kanalen niet geschikt zijn. De meeste spiroflex waren aan de buitenzijde al geïsoleerd en de rest heb ik zelf nog gedaan. Dus koelen gaat ook prima. De condens komt aan de buitenzijde!
Volgens Brink kan het niet omdat de airco een lagetemperatuur verwarming is en lucht een hoge. Ik heb daar een meet probe en de Brink deed 46º en de airco tussen de 30 en 45º.
Het geluid van de luchtstroming in huis is niet hoorbaar veranderd. Wat wel tegenvalt is de buitenunit die haalt inderdaad de 65dB die in de spec staat als die op max vermogen draait.

Maar het is niet helemaal een success verhaal. De compressor is al 2x vastgelopen en onder garantie vervangen. En dan zit je zonder backup een week in de kou. Een monteur van Daikin is er de tweede keer bij geweest. Er moet toch structureel is mis zijn, maar stomweg vervangen is het advies. Dus ik zie geen reden waarom hij niet volgend jaar weer stuk zou zijn.
Dank je voor de info! Klinkt alsof dat hem niet gaat worden voor ons. Isolatiewerken aan de leiding naar beneden wordt lastig, die zit erg krap bemeten in een niet-bereikbare koker achter het badkamertoilet (staat een flinke houtconstructies met tegelwerk en nis omheen). Zeker als de airflow eerder hoger dan lager wordt. (hoewel, dat valt met een airco wellicht nog wat beter te managen naar meer continue werking ipv start/stop)
Wellicht probeer ik dan wat op de 1e verdieping, als ik dat los kan koppelen van beneden is het wellicht te isoleren

-'sin

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:32
Somethingsin schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Isolatiewerken aan de leiding naar beneden wordt lastig, die zit erg krap bemeten in een niet-bereikbare koker achter het badkamertoilet (staat een flinke houtconstructies met tegelwerk en nis omheen).
Dat heb ik ook maar die was wel met glaswol geïsoleerd. Op de 1e verdieping zijn de buizen geïsoleerd maar op de bg niet. Het was dus alleen 2 gipspanelen op de bg slopen

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:53
[...]
Wij hebben de airco in de huiskamer boven de bank hangen en zitten er precies onder, geen centje pijn. Lamellen in de horizontale stand zodat de luchtstroom over je heen gaat. Aan de andere kant van de kamer (waar niemand zit) is ietwat tocht te voelen. Op de slaapkamer hetzelfde, airco boven het hoofd, geen probleem. 2x MHI hier, 3.5 en 2kw.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:05
[...]

De meeste Daikin modellen hebben een sensor die ervoor zorgt dat er juist niet naar personen geblazen wordt maar over het algemeen heb je er inderdaad het minste last van als de unit recht boven je hoofd hangt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• ThaBEN
Even een algemene mededeling voor mensen die nieuw zijn op dit forum. Via de volgende link kun je een reeks video's bekijken waarin al een heleboel van je vragen beantwoord zullen worden m.b.t. de werking en ervaringen van airco's + de besparing die ermee gemoeid gaat. Elke week verschijnt er een nieuwe video.

https://www.energie-transitie.info/airco-verwarming/

Als voorbeeld een recente video met de meest voorkomende vragen van mensen die ook de overstap naar verwarmen via airco's willen maken.

Notitie:
Deze persoon heeft 2 Mitsubishi Heavy Industries airco's in huis van het type SRK-ZSX

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 16:05
rwijnhov schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:43:
Hoe ervaren jullie het comfort van Airco verwarming? Ik hoor daar hele tegenstrijdige berichten over.
Comfort is sterk afhankelijk van de plaatsing en de capaciteit. Doorgaans geeft een te hoge capaciteit minder comfort vanwege pendelen en de daarbij horende temperatuurschommelingen. Qua plaatsing wil je hem centraal maar niet te dichtbij waar je zit. Wat ik uit eigen ervaring kan zeggen:

Pluspunten:
- Ruimte is echt heel snel op temperatuur. Binnen 15 minuten van 16 naar 20 a 21 graden gaat met gemak.
- Warme lucht wordt goed verspreid waardoor de ruimte gelijkmatiger wordt verwarmd en je minder last hebt van tocht en koudeval.
- Door de warmte lucht is het sneller behagelijk en voelt het warmer aan dan het werkelijk is.
- Doordat er filters in de binnenunit zitten heb je schonere binnenlucht en minder stof in huis (als je die regelmatig schoon maakt)
- Koelen in de zomer

Minpunten:
- Direct voor de airco is het veel warmer of kouder (afhankelijk van of je aan het verwarmen of koelen bent)
- Een airco verwarmd alleen de lucht waardoor vloer en muren maar ook het meubilair langer koud blijven. De airco langer of constant laten draaien verhelpt dit.
rwijnhov schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:36:
Maar eigenlijk verlangt de plaatsing van de airco als verwarming juist een 180 graden andere setup dan bij koelen? Verwarmen luch recht omlaag, koelen juist omhoog. Dus echt allround plaatsen is erg moeilijk of zie ik dat verkeerd?
All-round plaatsen is zeer goed mogelijk. De luchtstroom wordt gestuurd met de lamellen op de binnenunit. Die kun je met de afstandsbediening of app instellen voor zowel verwarmen als koelen. Daarbij heb je verschillende type binnenunits. Naast het gebruikelijke casettemodel voor aan de muur heb je ook een vloermodel dat net als een radiator aan de wand bij de vloer wordt geplaatst. Ook is er een plafondmodel maar dat is meer voor als je iets van een systeemplafond hebt.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:02
Mijn ouders laten een ultra-budget woning bouwen in een dorp in een land aan de Middellandse Zee. Er is geen gasaansluiting. Ze zullen er hooguit 3 maanden in het jaar gaan wonen (4 weken in april (15C), 6 weken in juli/augustus (30C), 2 weken in december (-10C)). Er is nog niet nagedacht hoe ze de woning gaan verwarmen/koelen.

Grotendeels (of alle?) van de woningen in het dorp worden verwarmd middels een houtkachel. Zij zouden dit ook kunnen doen, want lekker goedkoop en simpel. Er kleven natuurlijk wel nadelen aan, je kan met zo een houtkachel maar 1 ruimte verwarmen en het kan gevaarlijk zijn. En je kan er niet mee koelen :)

Mocht het betaalbaar zijn willen ze een L/L warmtepomp overwegen.

Koelen is leuk, maar het meest belangrijke is verwarmen.

Kunnen we uit met 2 binnenunits (van bijv 3.5kW per stuk)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03vQ4AoRyX2XmVDfHyLnx3jMwEk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/37YXVuPDAInUGR4NbpT4r5Ef.png?f=fotoalbum_large

Alternatief is gewoon elektrisch verwarmen (maar 2 weken in december, en af en toe in april). Kost wat stroom en je kunt niet koelen, maar wel lekker simpel.

EU DNS: 86.54.11.100

• Servee
  • Niet online
[...]

[...]

Als ik daar ruim genomen 600m3 vanaf trek kom ik op 3100m3 gas alleen voor verwarmen.

Indien je daar de koevlaas formule op toepast kom je op 15kw benodigd vermogen uit voor je hele huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8GcHuB_5HG0ahxmF5Nwbd0dq_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVmXrxGVTrjghbfpGM0uhDiv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou zeggen dat isoleren een betere eerste optie is om direct kosten te besparen. Met aftrek van de overige verwarmde vertrekken, neem aan dat die 3100m3 niet alleen van je woonkamer is ga je het met een 5kw zeker niet redden vrees ik.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
iemand ervaring met de AOYG 12 KGCA is een 3,5 ( 3.4! ) unit
hij zou stiller zijn dan ( dit is de buiten unit maar in combi met de bijheborede binnen unit natuurlijk ) de diakins en is een A+++

• Servee
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:33:
Mijn ouders laten een ultra-budget woning bouwen in een dorp in een land aan de Middellandse Zee. Er is geen gasaansluiting. Ze zullen er hooguit 3 maanden in het jaar gaan wonen (4 weken in april (15C), 6 weken in juli/augustus (30C), 2 weken in december (-10C)). Er is nog niet nagedacht hoe ze de woning gaan verwarmen/koelen.

Grotendeels (of alle?) van de woningen in het dorp worden verwarmd middels een houtkachel. Zij zouden dit ook kunnen doen, want lekker goedkoop en simpel. Er kleven natuurlijk wel nadelen aan, je kan met zo een houtkachel maar 1 ruimte verwarmen en het kan gevaarlijk zijn. En je kan er niet mee koelen :)

[Afbeelding]

Alternatief is gewoon elektrisch verwarmen (maar 2 weken in december, en af en toe in april). Kost wat stroom en je kunt niet koelen, maar wel lekker simpel.
Off-topic; Je kunt ook een ringleiding met buffervat aanleggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqTJscYdt3JDYlxLu_gQYqdEKos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0LGbrOBOYEmybJKZ7zME7hS.jpg?f=fotoalbum_large

On-topic; ik denk dat 2x 3,5 wel beetje overkill is voor die opervlakte ook met -10

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Maxwp
  • Nu online
ThaBEN schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:16:
[...]

Jazeker, ik zit bij Airco Direct. Notitie, ze handelen enkel in het Zuidelijke gedeelte van het land.

https://www.aircodirect.nl/

[YouTube: AircoDirect, de grootste aircospecialist!]

En correctie, ik betaal €2243 voor elke unit inclusief Wi-Fi + installatie in combinatie met een 8 kW multiunit.
Airco direct verkoopt de MHI ZRK-ZS 3,5 kW voor €1799,- inclusief installatie als singlesplit (zonder Wi-Fi).

[...]

Ik begrijp inderdaad dat je bij Daikin de vinnen niet in een voorgedefinieerde stand kan zetten via de app of remote. Het klopt dat je dit handmatig kunt doen door inderdaad swing mode te gebruiken en deze te deactiveren op het moment dat de vinnen in de door jou gewenste richting wijzen. Deze stand blijven ze dan vervolgens vasthouden.
ok dank
dat is dan toch niet zo goedkoop

heb nu al gezien de AOYG 12 KGCA is een 3,5 ( 3.4! ) unit voor 1600 incl installatie ( geen wifi dat wel )

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wordt het niet eens tijd om een apart advies topic in het leven te roepen zodat dit gesplitst kan worden van ervaringen.

Dit topic lijkt inmiddels wel een carrousel waar dagelijks hetzelfde praatje voorbij komt |:(
Wel mooi om te zien dat steeds meer mensen de l/l optie om te verwarmen ontdekken, het heeft even geduurd :P

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 04-05-2022 15:51 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hoe ervaren jullie het comfort van Airco verwarming? Ik hoor daar hele tegenstrijdige berichten over.
Lees het topic een door zou ik zeggen :X
Wij ervaren het in onze EPC0.4 woning comfortabeler dan vloerverwarming

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• GermanPivo
revolution-nl schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:48:
Wordt het niet eens tijd om een apart advies topic in het leven te roepen zodat dit gesplitst kan worden van ervaringen.

Dit topic lijkt inmiddels wel een carrousel waar dagelijks hetzelfde praatje voorbij komt.
+ men moet eens beter gaan lezen. De antwoorden op de meeste vragen zijn echt niet zo ingewikkeld om terug te vinden.

• Servee
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QztiAhp5iIVN19r-_eEuA_zfdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54pNMhEiKmaRIl6LKheYRbxb.jpg?f=fotoalbum_large

Een grote ervaring bibliotheek, de meeste zijn te lui om zich in te lezen vrees ik ;) gebruik de zoekfunctie eens in dit topic :+

[ Voor 43% gewijzigd door Servee op 04-05-2022 15:57 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maxwp schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:47:
[...]
ok dank
dat is dan toch niet zo goedkoop

heb nu al gezien de AOYG 12 KGCA is een 3,5 ( 3.4! ) unit voor 1600 incl installatie ( geen wifi dat wel )
chinese stikker meuk :X,
Leuk als je af en toe wilt koelen maar minder geschikt om te gebruiken voor verwarmen, voor een paar honderd extra heb je een Daikin of MHI hangen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:29
Ligt heel erg aan de woning, waar je hem plaatst en/of je woning ook WTW/balansventilatie heeft en/of isolatie.
In grote lijnen vind ik het prima alleen tijdens vorst is het minder doordat de vloer wel erg koud wordt, daarom heb ik nog wel vloerverwarming als bijverwarming.

Andere systemen kennen maar weinig variabelen op mislukking dan luchtverwarming, zoals vloerverwarming gooi er maar in het werkt altijd wel goed.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 04-05-2022 15:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-01 18:12
Servee schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:54:
[Afbeelding]

Een grote ervaring bibliotheek, de meeste zijn te lui om zich in te lezen vrees ik ;) gebruik de zoekfunctie eens in dit topic :+
Hoe ik het ervaar is dat ik niet te lui ben, maar dat door de grote aantallen berichten ik de bomen door het bos niet meer zie. Heeft niks met luiheid te maken

• Servee
  • Niet online
Faece schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:00:
[...]

Hoe ik het ervaar is dat ik niet te lui ben, maar dat door de grote aantallen berichten ik de bomen door het bos niet meer zie. Heeft niks met luiheid te maken
Ik zei ook de meeste ;)
Indien je gericht de zoekfunctie gebruikt kun je de meeste informatie vinden, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk en hier zijn zat mensen die hulp kunnen en willen bieden maar zie steeds vaker dat mensen via internet hier terecht komen en zo hun vraag neerplempen die al 30x uitvoerig is besproken en uitgelegd.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:05
Maxwp schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:44:
iemand ervaring met de AOYG 12 KGCA is een 3,5 ( 3.4! ) unit
hij zou stiller zijn dan ( dit is de buiten unit maar in combi met de bijheborede binnen unit natuurlijk ) de diakins en is een A+++
Ik ken het type niet maar die buitenunit is zeker niet stiller met z'n 65/66dB vs 61dB voor een verlijkbare Diakin. Wat betreft zuinigheid ziet het er verder wel prima uit maar als je er volledig mee wilt gaan verwarmen kan je wel wat comfort issues verwachten bij goedkopere merken als deze. De A-merken doen het daar toch aanzienlijk beter.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Chatslet

[Afbeelding]

Ik denk dat je je dan vooral moet gaan afvragen hoe betrouwbaar de stroomvoorziening is.

• Tommie12
  • Laatst online: 20:49

[Afbeelding]

Ben je zeker over die -10 in December? Dan ligt de woning vrij hoog neem ik aan.

Als de woning toch wat degelijk geïsoleerd wordt (zou ik zeker doen), dan zou ik inderdaad kiezen voor 1of 2 L/L WP's en een gewone electrische boiler of een WP boiler als je daar wat langer per jaar bent.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:02
Chatslet schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:08:
[...]

Ik denk dat je je dan vooral moet gaan afvragen hoe betrouwbaar de stroomvoorziening is.
Das een goeie :) niet heel betrouwbaar, maar er komen (indien nodig) zonnepanelen :)

EU DNS: 86.54.11.100

• MotorBeast
  • Nu online
ThaBEN schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 00:10:
[...]

Dat is fijn om te weten! O+
Geluid was voor mij een belangrijke factor om die zo laag mogelijk te krijgen omdat we inderdaad vlakbij de unit komen te zitten. Mede daarom ook de keuze voor MHI.

Vrouw en kind zijn naar bed, ik zit nu alleen in de woonkamer zonder TV aan en dan is het volgens mijn decibelmeter app alsnog 17-18 dB in de woonkamer. Die 19 dB zal dan waarschijnlijk niet zoveel indruk maken dat het als storend zal worden ervaren. Al helemaal niet als de TV erbij aan staat 8)
19dB ga je niet halen bij echte koude buiten. Dan moet je binnenunit harder gaan blazen zeker met de locatie in jouw beruchte groene strook om de andere kant van de kamer maar enigszins te verwarmen. Ook hier wederom een waarschuwing. Maar je trekt je van ervaringsdeskundige toch weinig aan blijkt wel. Jammer van alle input die mensen je hier geven. :'( Volgens mij heeft @Servee je ook heel wat input gegeven. Je vraagt advies en legt alles naast je neer.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 04-05-2022 16:29 ]

• ThaBEN
GermanPivo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:51:
[...]

+ men moet eens beter gaan lezen. De antwoorden op de meeste vragen zijn echt niet zo ingewikkeld om terug te vinden.
Servee schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:54:
[Afbeelding]

Sprekende vanuit mijn eigen ervaring, denk ik dat door o.a. recente ontwikkelingen in de samenleving mensen sneller geïnteresseerd zijn in de optie om te verwarmen via een warmtepomp en het daadwerkelijk willen gaan proberen. Zodoende ben ik als complete leek in dit topic terechtgekomen.

Nu ikzelf hier een aantal dagen rondneus en met jullie in gesprek ben gegaan begin ik eigenlijk nu pas het concept en de werking van het systeem enigszins te begrijpen. Daardoor heb ik ook nu pas het gevoel dat ik genoeg "basiskennis" bezit om gericht vragen te kunnen stellen en beter inzicht krijg hoe en waarikzelf info kan opzoeken.

Twee weken geleden wist ik feitelijk niet meer dan dat er een kastje aan de muur komt die warmte of kou de kamer in blaast en dat je daarmee kan besparen op de energierekening. Het dichtstbijzijnde concept dat ik mij toen kon voorstellen was een ventilator voor aan de muur.
S.C.O.P., S.E.E.R. en kW's waren voor mij allemaal enge woorden :P

Het topic staat vol met waardevolle informatie, maar ik gok dat veel mensen niet eens weten hoe ze die informatie moeten interpreteren en waar ze op moeten zoeken. Dat was in elk geval bij in het beginsel zeker het geval. Ik gok dat dit voor veel mensen die hier terechtkomen een soortgelijke ervaring is.

Ik denk dat er 2 stromen aan mensen zijn die in dit topic belanden en dit alleen maar gaat toenemen:
- Degene die voornamelijk geïnteresseerd is in de techniek en dan ook ervaringen van hun huidige systemen willen delen om alles te optimaliseren/perfectioneren.
- Nieuwelingen die met name een alternatieve energiebron zoeken voor verwarmen via gas en graag jullie ervaringen willen gebruiken voor koopadvies, waarbij nog geen besef bestaat dat er niet een simpel "one-size-fits-all" antwoord bestaat voor hun vraagstuk en dit afhankelijk is van een heleboel (voor hun nog) onbekende factoren waar men nog niet eerder bij heeft stil gestaan.

Splitsing van het topic lijkt me dan ook een goed idee in theorie, alleen moet er dan goed nagedacht worden hoe je deze gaat noemen om te voorkomen dat mensen alsnog in het "verkeerde" topic terechtkomen.

Een soort "beginners/koopadvies" topic en een "gevorderde" topic of iets in die trend 8)

[ Voor 7% gewijzigd door ThaBEN op 04-05-2022 16:29 ]

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:27:
[...]

[...]

Sprekende vanuit mijn eigen ervaring, denk ik dat door o.a. recente ontwikkelingen in de samenleving mensen sneller geïnteresseerd zijn in de optie om te verwarmen via een warmtepomp en het daadwerkelijk willen gaan proberen. Zodoende ben ik als complete leek in dit topic terechtgekomen.

Nu ikzelf hier een aantal dagen rondneus en met jullie in gesprek ben gegaan begin ik eigenlijk nu pas het concept en de werking van het systeem enigszins te begrijpen. Daardoor heb ik ook nu pas het gevoel dat ik genoeg "basiskennis" bezit om gericht vragen te kunnen stellen en beter inzicht krijg hoe en waarikzelf info kan opzoeken.

Twee weken geleden wist ik feitelijk niet meer dan dat er een kastje aan de muur komt die warmte of kou de kamer in blaast en dat je daarmee kan besparen op de energierekening. Het dichtstbijzijnde concept dat ik mij toen kon voorstellen was een ventilator voor aan de muur.
S.C.O.P., S.E.E.R. en kW's waren voor mij allemaal enge woorden :P

Het topic staat vol met waardevolle informatie, maar ik gok dat veel mensen niet eens weten hoe ze die informatie moeten interpreteren en waar ze op moeten zoeken. Dat was in elk geval bij in het beginsel zeker het geval. Ik gok dat dit voor veel mensen die hier terechtkomen een soortgelijke ervaring is.

Ik denk dat er 2 stromen aan mensen zijn die in dit topic belanden en dit alleen maar gaat toenemen:
- Degene die voornamelijk geïnteresseerd is in de techniek en dan ook ervaringen van hun huidige systemen willen delen om alles te optimaliseren/perfectioneren.
- Nieuwelingen die met name een alternatieve energiebron zoeken voor verwarmen via gas en graag jullie ervaringen willen gebruiken voor koopadvies, waarbij nog geen besef bestaat dat er niet een simpel "one-size-fits-all" antwoord bestaat voor hun vraagstuk en dit afhankelijk is van een heleboel (voor hun nog) onbekende factoren waar men nog niet eerder bij heeft stil gestaan.

Splitsing van het topic lijkt me dan ook een goed idee in theorie, alleen moet er dan goed nagedacht worden hoe je deze gaat noemen om te voorkomen dat mensen alsnog in het "verkeerde" topic terechtkomen.

Een soort "beginners/koopadvies" topic en een "gevorderde" topic of iets in die trend 8)
Snap je punt maar we zitten hier wel op Tweakers niet op een gemiddeld huis tuin en keuken consumenten forum ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
  • Nu online
revolution-nl schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:48:

Dit topic lijkt inmiddels wel een carrousel waar dagelijks hetzelfde praatje voorbij komt |:(
Wel mooi om te zien dat steeds meer mensen de l/l optie om te verwarmen ontdekken, het heeft even geduurd :P
Destijds toen ik zoekende was en wel de zoekfunctie 8) gebruikte was dit topic Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp een verademing. Veel meer technisch inhoudelijk vragen/antwoorden/oplossingen en tweaks.

• ThaBEN
MotorBeast schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:25:
[...]

19dB ga je niet halen bij echte koude buiten. Dan moet je binnenunit harder gaan blazen zeker met de locatie in jouw beruchte groene strook om de andere kant van de kamer maar enigszins te verwarmen. Ook hier wederom een waarschuwing. Maar je trekt je van ervaringsdeskundige toch weinig aan blijkt wel. Jammer van alle input die mensen je hier geven. :'( Volgens mij heeft @Servee je ook heel wat input gegeven. Je vraagt advies en legt alles naast je neer.
Het is niet dat ik me er niets van aantrek, integendeel. Maar sommige dingen zijn nu eenmaal wat lastiger uit te voeren door bepaalde factoren. Hetzij wat wel/niet is toegestaan vanuit de gemeente waar ik woon en ook de "WAF" factor speelt een belangrijke rol daarin :9

Doordat dit geen vrijstaand huis is ben ik in bepaalde aspecten nu eenmaal wat beperkter in mijn opties wat wel en niet mogelijk is op bepaalde muren.

• Chatslet
c-nan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:15:
[...]

Das een goeie :) niet heel betrouwbaar, maar er komen (indien nodig) zonnepanelen :)
Die moeten dan off-grid kunnen werken. Als je dan de aanloopstroom van een airco wilt kunnen opvangen mag je een best accupakket neerzetten. Ofwel, je kunt prima een airco ophangen maar ik denk dat je er dan altijd nog een kachel naast moet hebben op een brandstof die lokaal goed verkrijgbaar is.

• MotorBeast
  • Nu online
ThaBEN schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:33:
[...]

Het is niet dat ik me er niets van aantrek, integendeel. Maar sommige dingen zijn nu eenmaal wat lastiger uit te voeren door bepaalde factoren. Hetzij wat wel/niet is toegestaan vanuit de gemeente en ook de "WAF" factor speelt een belangrijke rol daarin :9

Doordat dit geen vrijstaand huis is ben ik in bepaalde aspecten nu eenmaal wat beperkter in mijn opties wat wel en niet mogelijk is op bepaalde muren.
Leuk hoor die WAF maar dan moet je je vrouw gewoon opvoeden. Sorry hoor. Koop je ook gewoon een bagger auto omdat de vrouw die mooi vindt. Gelukkig heb ik een vrouw die zegt dat ze vertrouwt op mij en ik op haar met haar kennis en soms is iets minder mooi en moet je compenseren. Ik woon ook niet vrijstaand en je wil niet weten wat voor toeren ik heb moeten uithalen om het optimaal te hangen. En straks met een L/W wordt helemaal een hele toer. En ja vrouwtje, het kan niet anders. Okee schat als het maar lekker warm is. Dank je schat. Zijn niet voor niets al 30 jaar bij elkaar. Schatje. <3

Dus je gaat een installatie hangen suboptimaal, met geluidsoverlast in je zithoek en luchtstroom in je gezicht omdat je vrouw het anders niet mooi vindt? En dan straks ruzie, ja vrouw de elllende komt door jou want het moest mooi. :X 8)7 Maar waar maak ik me druk om? Jouw feestje.....

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 04-05-2022 16:51 ]

• ThaBEN
MotorBeast schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:38:
[...]

Leuk hoor die WAF maar dan moet je je vrouw gewoon opvoeden. Sorry hoor. Koop je ook gewoon een bagger auto omdat de vrouw die mooi vindt. Gelukkig heb ik een vrouw die zegt dat ze vertrouwt op mij en ik op haar met haar kennis en soms is iets minder mooi en moet je compenseren.

Dus je gaat een installatie hangen suboptimaal, met geluidsoverlast in je zithoek en luchtstroom in je gezicht omdat je vrouw het anders niet mooi vindt? En dan straks ruzie, ja vrouw de elllende komt door jou want het moest mooi. Maar waar maak ik me druk om? Jouw feestje.....
Tja dat zijn nogal wat aannames die je daar maakt. Om daar dan wat dieper op in te gaan, wat ook meespeelt is dat ik berichten ontvang van mensen in dit topic die op dit moment een soortgelijke setup en kamerindeling hebben als mij en dezelfde type airco in gebruik hebben als welke ik op het oog heb, die aangeven dat dit bij lange na niet zo een grote rol speelt in de context zoals jij die beschrijft.

Dus ondanks alle goede intenties neem ik ook dat mee in mijn overweging voordat ik mijn hele plan (op een minder mooie manier) ga omgooien terwijl dat mogelijk onnodig is O-)

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Destijds toen ik zoekende was en wel de zoekfunctie 8) gebruikte was dit topic Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp een verademing. Veel meer technisch inhoudelijk vragen/antwoorden/oplossingen en tweaks.
Eens, het onderwerp was toen ook minder mainstream waardoor het niveau in het topic hoger was.

Dit topic is de afgelopen maanden een advies carrousel geworden waar iedere n00b zonder vooronderzoek zijn vraag dumpt en verwacht op zijn wenken bedient te worden. Het valt mij overigens op dat de adviezen en suggesties ook van lagere kwaliteit zijn en dat er dikwijls gewoon complete BS wordt verkondigd.

Erg jammer.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 04-05-2022 16:53 ]

• MotorBeast
  • Nu online
ThaBEN schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:51:
[...]

Tja dat zijn nogal wat aannames die je daar maakt. Om daar dan wat dieper op in te gaan, wat ook meespeelt is dat ik berichten ontvang van mensen in dit topic die op dit moment een soortgelijke setup en kamerindeling hebben als mij en dezelfde type airco in gebruik hebben als welke ik op het oog heb, die aangeven dat dit bij lange na niet zo een grote rol speelt in de context zoals jij die beschrijft.

Dus ondanks alle goede intenties neem ik ook dat mee in mijn overweging voordat ik mijn hele plan (op een minder mooie manier) ga omgooien terwijl dat mogelijk onnodig is O-)
Vraag eens aan je installateur dat als het vriest buiten of 5 graden hij je wil garanderen dat jij zonder geluidslast ++++ 19 dB, uit de luchtstroom (die kan je niet wegrichten in dat smalle zitgedeelte van je zonder het te voelen) en in alle hoeken van je kamer het gelijkmatig warm krijgt. Wedden dat hij je dat niet garandeert? En zeker niet op papier. Maar ik lees graag je ervaringen volgend jaar na een winter. Ben heel benieuwd.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

Goed punt maar ik bedoelde eigenlijk zit-hoogte in deze context. Afhankelijk van je lengte en plafond hoogte kan dan “oog hoogte” inderdaad wel in de buurt komen van de luchtstroomhoogte. Maar tenzij je veel staat in je woonkamer is dat ook geen punt ;)

Units die naar beneden blazen doen dat nog steeds schuin volgens mij dus als je er recht onder zit merk je dat nog steeds niet. De luchtstroom niet, maar natuurlijk als je zo dicht bij de unit zit merk je het geluid wel weer iets meer dus dat blijft wel een aandachtspunt.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Servee
  • Niet online
Gerco-M schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:32:
[...]

Units die naar beneden blazen doen dat nog steeds schuin volgens mij dus als je er recht onder zit merk je dat nog steeds niet.
Als ik mijn klep helemaal naar beneden zet dan waait het stof van m’n plinten dus in het geval van mijn Daikin is dat wel degelijk zo indien je recht onder de unit zit dan je dan wegwaait (in de winter) als de intelligent eye niet aan staat.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
MHI heeft in hun folder een visuele representatie staan hoe hun luchtstroom standaard verloopt in verwarm- en koelmodus, afhankelijk van de sterkte die je kiest.
Ik vermoed dat dit dus de meest efficiënte luchtrichting betreft volgens MHI, voor de betreffende modus.

Let wel op dat dit de standen zijn zonder handmatig de lamellen bij te stellen, wat nog altijd mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEF72TWlLtCfdu0RTmi4evVLARg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yao4YOojNWk0abDg5WUlyW3A.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 04-05-2022 18:22 ]

• MotorBeast
  • Nu online
@ThaBEN Okee. Laatste keer. Ik garandeer je dat als jij dat ding in je groene vlak hangt, bij verwarming de luchtstroom recht naar beneden laat blazen op de laagste stand (=19dB) jij het om de hoek bij je keuken niet warm krijgt. Ik heb geleerd: Een folder is (bijna) altijd kolder. ;) Zelfs in mijn eigen vak nam ik die dingen nooit mee.

Een unit waarmee je goed en comfortabel wil koelen/verwarmen dient zo centraal mogelijk in de ruimte te hangen, waarbij de flow niet belemmerd wordt, je zo min mogelijk (figuurlijk ook :+ ) gestoord wordt door het geluid van de flow (anders ga je knijpen (19dB) en dus meer verbruiken en krijg je niet meer alle hoeken egaal koel/warm) en dien je nooit in de luchtstroom te gaan zitten. Of vind jij in een warmtegordijn bij een voordeur van een winkel het prettig?

Wat jij verder met onze info doet is jouw keuze en wens je veel wijsheid. Ik stop ermee. Heb mijn best voor je gedaan en hoop dat mensen deze discussie terugzoeken als ze vragen hebben over waar te plaatsen. :Y Misschien een ideetje voor de topicstart dat er een zoekfunctie is.

@Servee Maar wij hebben dan ook the real stuff. Geintje. :+

• ThaBEN
MotorBeast schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:44:
@ThaBEN Okee. Laatste keer. Ik garandeer je dat als jij dat ding in je groene vlak hangt, bij verwarming de luchtstroom recht naar beneden laat blazen op de laagste stand (=19dB) jij het om de hoek bij je keuken niet warm krijgt. Ik heb geleerd: Een folder is (bijna) altijd kolder. ;) Zelfs in mijn eigen vak nam ik die dingen nooit mee.

Een unit waarmee je goed en comfortabel wil koelen/verwarmen dient zo centraal mogelijk in de ruimte te hangen, waarbij de flow niet belemmerd wordt, je zo min mogelijk (figuurlijk ook :+ ) gestoord wordt door het geluid van de flow (anders ga je knijpen (19dB) en dus meer verbruiken en krijg je niet meer alle hoeken egaal koel/warm) en dien je nooit in de luchtstroom te gaan zitten. Of vind jij in een warmtegordijn bij een voordeur van een winkel het prettig?

Wat jij verder met onze info doet is jouw keuze en wens je veel wijsheid. Ik stop ermee. Heb mijn best voor je gedaan en hoop dat mensen deze discussie terugzoeken als ze vragen hebben over waar te plaatsen. :Y Misschien een ideetje voor de topicstart dat er een zoekfunctie is.

@Servee Maar wij hebben dan ook the real stuff. Geintje. :+
@MotorBeast
Begrijp me niet verkeerd. Ik hoor wat je zegt en ik zeg ook nergens dat je géén gelijk hebt. Ik zeg enkel dat het o.a. door de ligging van mijn huis niet zo simpel is als dat ik de binnenunit dan maar "even aan de meest ideale muur hang". Dat is de muur welke ik deel met de buren. En aan de onderzijde is de straatkant, daar mag ik geen buitenunits ophangen en ook geen goten langs de gevel aanbrengen zonder vergunning. Zo is het nu eenmaal bij ons in de gemeente afgesproken en kan ik helaas niets aan veranderen.

Ik voeg even een ruwe schets toe met top-down satellietfoto van mijn woning. Wellicht dat de Funda plattegrond ook een verkeerd beeld geeft van mijn woning en het op deze manier iets duidelijker de situatie en belemmeringen weergeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44rfxkLGcwV7pI5NQusWlD_bHIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12xtcK8HVjqLlyl0KxfQWbSM.jpg?f=fotoalbum_large

De meest ideale muur in mijn woonkamer zou dan een goot betekenen die op een of andere manier helemaal door mijn woning bij het groene (buitenmuur oprit), blauwe (garagedak) of gele gedeelte (dak keuken) moet uitkomen. Dat is een beetje het dilemma dat ik heb.
Op het garagedak zit overigens ook het aansluitpunt voor de stroomvoorziening. Die hebben we een aantal jaar geleden daar laten aanleggen op een aparte groep, met de intentie in de toekomst daar ooit buitenunits te plaatsen.

De enige optie die ik zie om een binnenunit in de woonkamer op een andere plek dan de groene muur te realiseren is door de nodige boorgaten, goten en kabels aan de binnenzijde van mijn woning aan te brengen, om uiteindelijke bij één van de gekleurde plekken uit te komen.
Begrijpelijk is dat iets dat ik liever wil proberen te vermijden :X

Dus nogmaals, het is niet zo dat ik niet geloof dat je de juiste informatie geeft, maar puur (zover ik kan zien) een praktische belemmering zonder een hele hoop gedoe die het aanzicht van mijn woning aan de binnenzijde waarschijnlijk niet ten goede komt.

Desalniettemin zal ik wanneer de installateur hier is vragen of hij wellicht nog opties ziet voor een betere opstelling, zonder dat al dat leidingwerk zichtbaar is over de muren in de woonkamer/benedenverdieping :)

[ Voor 6% gewijzigd door ThaBEN op 04-05-2022 20:35 ]

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:42
Hallo allemaal,

Ik heb een offerte voor Daikin Stylish 2,5kW + 3,5kW (beide singlesplit) voor 3764 ex btw.
Maar nu ik dit topic door heb gespit lees ik nogal veel over het pendelen van deze en is het minimale koel en vewarmings vermogen 1,3kW en 1,4kW.

Nu heb ik ook een offerte gevraagd voor de Mitsubishi Diamond voor de 2,5kW en 3,5kW (ook beide singlesplits).

MSZ-LN25VG2 + MUZ-LN25VG2
MSZ-LN35VG2 + MUZ-LN35VG2

en die zijn leverbaar voor 3995 ex btw. Deze hebben een lagere minimum vermogen voor koelen en verwarmen. Is het die 200 euro verschil waard? Heeft iemand ervaring met deze types en ook kwa pendelen?

Ik kan ook nog voor de hyperheating gaan maar heb begrepen dat dat in ons klimaat minder interessant is?

Wat wel vreemd is is dat de 2,5kW een hoger minimaal koelvermogen heeft dan de 3,5kW(1kW tegenover 0,8kW).

Ook hebben deze een hoger maximum verwarmingsvermogen ten opzichte van de Daikin.

Mij lijkt dat de Mitsubishi dan een hoger comfort hebben dan de Daikin.

Kan iemand mij dit bevestigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgGJSDpJQb6006zDtdIKqf8ay_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDmXyQwrgyrbT8MkQ0IU1bN3.jpg?f=fotoalbum_large

• Servee
  • Niet online
FietsFanaat33 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:11:
Hallo allemaal,

Ik heb een offerte voor Daikin Stylish 2,5kW + 3,5kW (beide singlesplit) voor 3764 ex btw.
Maar nu ik dit topic door heb gespit lees ik nogal veel over het pendelen van deze en is het minimale koel en vewarmings vermogen 1,3kW en 1,4kW.

Nu heb ik ook een offerte gevraagd voor de Mitsubishi Diamond voor de 2,5kW en 3,5kW (ook beide singlesplits).

MSZ-LN25VG2 + MUZ-LN25VG2
MSZ-LN35VG2 + MUZ-LN35VG2

en die zijn leverbaar voor 3995 ex btw. Deze hebben een lagere minimum vermogen voor koelen en verwarmen. Is het die 200 euro verschil waard? Heeft iemand ervaring met deze types en ook kwa pendelen?

Ik kan ook nog voor de hyperheating gaan maar heb begrepen dat dat in ons klimaat minder interessant is?

Wat wel vreemd is is dat de 2,5kW een hoger minimaal koelvermogen heeft dan de 3,5kW(1kW tegenover 0,8kW).

Ook hebben deze een hoger maximum verwarmingsvermogen ten opzichte van de Daikin.

Mij lijkt dat de Mitsubishi dan een hoger comfort hebben dan de Daikin.

Kan iemand mij dit bevestigen?

[Afbeelding]
Alles valt en staat met de inhoud, warmtevraag/verlies en dus isolatie van je woning.
In de regel is een zo laag mogelijk minimaal vermogen vaak de meest slimme optie zodat in voor en najaar je minder last hebt van pendelen bij verwarmen en in de zomer met koelen en de unit rustig kan blijven doordraaien.

Het is dus slim om je installatie daarop af te stemmen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Tomv
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik wil iedereen bedanken voor de tips en het meedenken.

Offerte vandaag akkoord bevonden. Begin Juli word er hier een MHI SRK 35ZSX-W geïnstalleerd.
Ruim op tijd voor het nieuwe stookseizoen.

Toch besloten installatie ook uit te laten voeren.
1,5 jaar geleden zelf een LG geïnstalleerd maar ditmaal geen zin in eerlijk gezegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYZWqNG-iBSEqp9M4G29oTtL1hM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azcJHAtDBJDaxnKj8SOmQgmQ.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
  • Nu online
@FietsFanaat33 Heb al jaren 3 Daikin Units. Geen klagen over comfort en staar je niet blind op minimaal en maximaal vermogen. Lopen bij beide bijna niets uit elkaar en ga je in de praktijk niets van merken. Maximaal is helemaal kolder. Koop gewoon de binnenunit die je het mooist vindt en stem het vermogen correct af op de ruimte en isolatie. Ik wilde alleen geen MHI of ME omdat ik de binnenunits plastic fantastic vond, oftewel lelijk. Voor de rest maakt het geen bal uit, zeker niet in comfort. NB: het verschil tussen AA en AAA maakt ook bijna niets uit en ga je nooit terugverdienen.

NB: iedere L/L gaat op een bepaalt moment pendelen. Als hij het maar niet doet als hij echt koud/warm is buiten want dan heb je echt een te grote unit gekocht.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 04-05-2022 21:42 ]

• ThaBEN
Tomv schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:29:
Ik wil iedereen bedanken voor de tips en het meedenken.

Offerte vandaag akkoord bevonden. Begin Juli word er hier een MHI SRK 35ZSX-W geïnstalleerd.
Ruim op tijd voor het nieuwe stookseizoen.

Toch besloten installatie ook uit te laten voeren.
1,5 jaar geleden zelf een LG geïnstalleerd maar ditmaal geen zin in eerlijk gezegd.

[Afbeelding]
Uit nieuwsgierigheid, wat is de reden van een extra unit?
Ga je hier een andere ruimte mee bedienen?
Of komt deze in plaats van de LG?
En hoe bevalt de LG tot nu toe gezien je daar 1x al alle seizoenen mee hebt doorstaan :)?

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:20
MotorBeast schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:44:
Misschien een ideetje voor de topicstart dat er een zoekfunctie is.
De zoekfunctie zit me al een tijdje dwars, is er uitleg over te vinden? Kun je b.v. zoeken met de logische EN operator? Of de resultaten sorteren op relevantie? Het feit dat telkens dezelfde vragen gesteld worden komt denk ik omdat het zoeken zo lastig is.

• Tomv
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-12-2025
ThaBEN schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:13:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, wat is de reden van een extra unit?
Ga je hier een andere ruimte mee bedienen?
Of komt deze in plaats van de LG?
En hoe bevalt de LG tot nu toe gezien je daar 1x al alle seizoenen mee hebt doorstaan :)?
De LG bevalt goed. Stil, zuinig. Is een 2.5kw set. Ruimte is 4 bij 4 meter. Oftewel de unit loopt bij zowel koelen als verwarmen op zijn slofjes.

De MHI komt in de woonkamer te hangen. Deze zal de schade m.b.t. gasprijs een deel op moeten gaan vangen. 8)7

• tvanorsouw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-08-2025
Servee schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:40:
[...]

Als ik daar ruim genomen 600m3 vanaf trek kom ik op 3100m3 gas alleen voor verwarmen.

Indien je daar de koevlaas formule op toepast kom je op 15kw benodigd vermogen uit voor je hele huis.

[Afbeelding]

Ik zou zeggen dat isoleren een betere eerste optie is om direct kosten te besparen. Met aftrek van de overige verwarmde vertrekken, neem aan dat die 3100m3 niet alleen van je woonkamer is ga je het met een 5kw zeker niet redden vrees ik.
Ik begrijp wat je zegt. Op termijn willen we nog meer isolatiemaatregelen treffen. Gezien de stijgende gasprijzen en het overschot aan stroom willen we nu voor de winter over op elektrisch verwarmen. Als de CV daarbij dan nog een beetje moet bijverwarmen is dat maar zo. Daarnaast komt er op de overloop ook nog een 3,5KW te hangen dus de 5KW is niet voor het hele huis.

Na wat advies van mede tweakers willen we in plaats van een Qlima toch voor een Mitsubishi gaan en na wat zoekwerk zijn we uitgekomen op de onderstaande 2 split units incl. wifi module.
1 x Mitsubishi SRK / SRC 35 ZS-W airconditioner 3,5 KW
1 x Mitsubishi SRK / SRC 50 ZS-W airconditioner 5,0 KW

Kent iemand een of meerdere aanbieders die werkzaam zijn in Noord-Brabant, Mitsubishi verkopen en de montage en installatie op zich kunnen nemen?

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:43

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

tvanorsouw schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:50:
[...]

Ik begrijp wat je zegt. Op termijn willen we nog meer isolatiemaatregelen treffen. Gezien de stijgende gasprijzen en het overschot aan stroom willen we nu voor de winter over op elektrisch verwarmen. Als de CV daarbij dan nog een beetje moet bijverwarmen is dat maar zo. Daarnaast komt er op de overloop ook nog een 3,5KW te hangen dus de 5KW is niet voor het hele huis.

Na wat advies van mede tweakers willen we in plaats van een Qlima toch voor een Mitsubishi gaan en na wat zoekwerk zijn we uitgekomen op de onderstaande 2 split units incl. wifi module.

Kent iemand een of meerdere aanbieders die werkzaam zijn in Noord-Brabant, Mitsubishi verkopen en de montage en installatie op zich kunnen nemen?
Bij mij komt Airco Brabant langs binnenkort. Kreeg goed advies en ze werken met (in mijn ogen) redelijke prijzen.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Servee
  • Niet online
[quote]tvanorsouw schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:50:
Daarnaast komt er op de overloop ook nog een 3,5KW te hangen dus de 5KW is niet voor het hele huis.
Begrijp ik, zo was het ook niet bedoeld :)
Al zou je er 50% vanaf trekken kom je nog op 7kw uit. Waar je alleen voor moet waken dat je straks niet minstens zoveel stroom kwijt bent t/o gasverbruik en dan nog eens moet bijstoken want dan ben je uiteindelijk nog niks opgeschoten.

Maar als het plan is om sowieso goed te gaan isoleren dan is het wellicht wel een verstandige keuze.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Servee schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:15:
[quote]tvanorsouw schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:50:

[...]

Waar je alleen voor moet waken dat je straks niet minstens zoveel stroom kwijt bent t/o gasverbruik en dan nog eens moet bijstoken want dan ben je uiteindelijk nog niks opgeschoten.
Waarom zou dit aan de orde zijn? Lijkt mij namelijk totaal onlogisch.

• ThaBEN
tvanorsouw schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:50:
[...]

Ikzelf zit bij Airco Direct. Deze hebben een vestiging in Noord-Brabant en Zuid-Limburg.
De Mitsubishi SRK / SRC 35 ZS-W airconditioner 3,5 KW kost €1799 inclusief installatie bij hun. Wi-Fi module heeft een meerprijs van €150 per stuk. De 5 kW verkopen ze ook, maar daar staat geen prijs van vermeld op de website.

Je zou eens met hun contact kunnen opnemen :)

https://www.aircodirect.nl/contact

• FietsFanaat33
Is er iemand hier die van Mitsubishi de hyper heating variant gebruikt? Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Of zit er een addertje onder het gras t.o.v. de gewone versie?

• Maxwp
  • Nu online
snap die hyper ook niet
als ik google alleen verkoop praatjes
was is het nu eigenlijk?
is het te simpel gedacht dat ze er een electsich verwamtrngs element in heeft gestopt om zo bevriezen te voorkomen zodat de warmte pomp langer kan doorwerken?

• Maxwp
  • Nu online
Team-RiNo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:08:
[...]

Ik ken het type niet maar die buitenunit is zeker niet stiller met z'n 65/66dB vs 61dB voor een verlijkbare Diakin. Wat betreft zuinigheid ziet het er verder wel prima uit maar als je er volledig mee wilt gaan verwarmen kan je wel wat comfort issues verwachten bij goedkopere merken als deze. De A-merken doen het daar toch aanzienlijk beter.
lees nu dat het goedkope troep is als reacite hier op het forum.
dat is toch japans niet chinees?

• ThaBEN
FietsFanaat33 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:12:
Is er iemand hier die van Mitsubishi de hyper heating variant gebruikt? Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Of zit er een addertje onder het gras t.o.v. de gewone versie?
Maxwp schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:25:
snap die hyper ook niet
als ik google alleen verkoop praatjes
was is het nu eigenlijk?
is het te simpel gedacht dat ze er een electsich verwamtrngs element in heeft gestopt om zo bevriezen te voorkomen zodat de warmte pomp langer kan doorwerken?
Kan het zijn dat dit ten koste gaat van de levensduur van de motor van je compressor? Wat ik via een Google sessie lijk te begrijpen is dat er extra warmte wordt gegenereerd door de motor van je compressor op maximaal vermogen te laten draaien. De extra warmte die daardoor vanuit de motor wordt gegenereerd gebruiken ze vervolgens om de hitteafgifte aan de binnunits te verhogen. Dat is althans hoe ik onderstaande tekst lijkt te interpreteren.

"Hyper-Heat kicks in when the compressor motor is signaled that a burst of heat is required. The motor revs up to max speed and the systems funnels the additional heat thrown off the compressor magnets back to your blower, super charging your heat output and quickly responding to the dropping temperature outside.
And, thanks to instant hot-start technology, these units provide warmth from the start, reducing cold drafts and providing even more comfort.
"

Bron: https://www.ecicomfort.com/blog/what-is-hyper-heat

[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 05-05-2022 12:26 ]

• FietsFanaat33
ThaBEN schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:25:
[...]

[...]

Kan het zijn dat dit ten koste gaat van de levensduur van de motor van je compressor? Wat ik via een Google sessie lijk te begrijpen is dat er extra warmte wordt gegenereerd door de motor van je compressor op maximaal vermogen te laten draaien. De extra warmte die daardoor vanuit de motor wordt gegenereerd gebruiken ze vervolgens om de hitteafgifte aan de binnunits te verhogen. Dat is althans hoe ik onderstaande tekst lijkt te interpreteren.

"Hyper-Heat kicks in when the compressor motor is signaled that a burst of heat is required. The motor revs up to max speed and the systems funnels the additional heat thrown off the compressor magnets back to your blower, super charging your heat output and quickly responding to the dropping temperature outside.
And, thanks to instant hot-start technology, these units provide warmth from the start, reducing cold drafts and providing even more comfort.
"

Ja dat zou je dan wel zeggen idd over die levensduur. Hetzelfde voor het stroom verbruik als die motor elke x volle bak gaat draaien.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

ThaBEN schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:58:
[...]

@MotorBeast
Begrijp me niet verkeerd. Ik hoor wat je zegt en ik zeg ook nergens dat je géén gelijk hebt. Ik zeg enkel dat het o.a. door de ligging van mijn huis niet zo simpel is als dat ik de binnenunit dan maar "even aan de meest ideale muur hang". Dat is de muur welke ik deel met de buren. En aan de onderzijde is de straatkant, daar mag ik geen buitenunits ophangen en ook geen goten langs de gevel aanbrengen zonder vergunning. Zo is het nu eenmaal bij ons in de gemeente afgesproken en kan ik helaas niets aan veranderen.

Ik voeg even een ruwe schets toe met top-down satellietfoto van mijn woning. Wellicht dat de Funda plattegrond ook een verkeerd beeld geeft van mijn woning en het op deze manier iets duidelijker de situatie en belemmeringen weergeeft.

[Afbeelding]

De meest ideale muur in mijn woonkamer zou dan een goot betekenen die op een of andere manier helemaal door mijn woning bij het groene (buitenmuur oprit), blauwe (garagedak) of gele gedeelte (dak keuken) moet uitkomen. Dat is een beetje het dilemma dat ik heb.
Op het garagedak zit overigens ook het aansluitpunt voor de stroomvoorziening. Die hebben we een aantal jaar geleden daar laten aanleggen op een aparte groep, met de intentie in de toekomst daar ooit buitenunits te plaatsen.

De enige optie die ik zie om een binnenunit in de woonkamer op een andere plek dan de groene muur te realiseren is door de nodige boorgaten, goten en kabels aan de binnenzijde van mijn woning aan te brengen, om uiteindelijke bij één van de gekleurde plekken uit te komen.
Begrijpelijk is dat iets dat ik liever wil proberen te vermijden :X

Dus nogmaals, het is niet zo dat ik niet geloof dat je de juiste informatie geeft, maar puur (zover ik kan zien) een praktische belemmering zonder een hele hoop gedoe die het aanzicht van mijn woning aan de binnenzijde waarschijnlijk niet ten goede komt.

Desalniettemin zal ik wanneer de installateur hier is vragen of hij wellicht nog opties ziet voor een betere opstelling, zonder dat al dat leidingwerk zichtbaar is over de muren in de woonkamer/benedenverdieping :)
Wat mij betreft zit dit hele punt vast op creatief leidinggoot management.

Inderdaad valt er best te leven met een unit die gemonteerd is vlakbij je zithoek, maar zul je dat toch aardig moeten managen kwa warmte en geluid zodat je de unit nooit storend hoord. Bv de hele dag laten draaien zodat de unit zo op zo laag mogelijk vermogen draaid, of overshooten zodat je de unit op de laagste stand kan draaien om het enigzins op temperatuur te houden. Het blijft wel een dingetje.

Een leidinggoot aan de muur klinkt eng en lelijk, maar hang de unit in de eetkamer links aan de muur (die tegen de hal aan zit) en monteer er dan een leidinggoot naartoe die zo veel mogelijk uit het zicht zit. Bv onderaan aan de plint, of boven vlak bij het plafond. Als je die mooier en praktischer wil maken, maak voor de plafond leiding goot er een koof omheen en monteer er prachtige led spotjes in. Dan is het een prachtige feature, ipv een lelijke leidinggoot!
Ook, waar die leidinggoot ook zit, de eerste 2 weken zie je deze en let je er op, daarna kijk je er overheen en ben je er aan gewend. Zeker als je deze een beetje kan wegwerken bv langs de plint. Terwijl je het geluid van de binnenunit blijft horen als je daar vlakbij zit. Als je lekker TV kijkt en dat ding staat te loeien dan wordt de WAF er ook niet beter van hoor >:)

Als je creatief bent zijn er overal oplossingen voor, dat lijkt me het idee van Tweakers hier toch ;)

• Marcopano
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-12-2025
Wat is precies je vraag waar je advies bij nodig hebt?

Over 2 maanden wordt op ons huis uit 1923 een tweede etage gebouwd (houtskelet, maar mét steens muren rondom) Hier komen 2 slaapkamers en een extra logeerkamer, en in deze kamers is ook verwarming en koelen gewenst. Nu wilde ik dit met een MHI multisplit systeem aanpakken, maar ik ben bang dat dit dus minder comfort gaat geven in de winter door het geluid van de binnenunits als ze 's nachts zouden moeten bijverwarmen

Ik ben nu in dubio of ik er ook niet éxtra elektrische vloerverwarming als bijverwarming zal leggen om dit te ondervangen? het is relatief goedkoop, makkelijk te leggen onder het laminaat en geeft dat lekkere warme voeten gevoel
Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Verdere situatie van het huis;
Vloerisolatie? Nee
Muurisolatie? Nee
Dakisisolatie? Ja
Ramen HR / HR++
Soort bouw? halfvrijstaand huis
Jaarlijks huidige gasverbruik verwarming? 2100m3
Huidige type verwarming? vloerverwarming en radiatoren op 1e verdieping, cv-ketel
Wat is je hoofddoel? verwarmen én koelen
Heb je al een merk/type voorkeur? MHI

Sidenote, de opbouw wordt casco opgeleverd, dus kan alle kanten nog uit qua leidingwerk voor l/l warmtepomp, conventionele radiatoren, l/w warmtepomp met laag temp radiatoren, etc. Beperking is echter budget en het feit dat we ook echt wel graag zouden willen koelen, sowieso in de 2 nieuwe slaapkamers

[ Voor 12% gewijzigd door Marcopano op 05-05-2022 14:24 ]

• ThaBEN
Gerco-M schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:53:
[...]

Wat mij betreft zit dit hele punt vast op creatief leidinggoot management.

Inderdaad valt er best te leven met een unit die gemonteerd is vlakbij je zithoek, maar zul je dat toch aardig moeten managen kwa warmte en geluid zodat je de unit nooit storend hoord. Bv de hele dag laten draaien zodat de unit zo op zo laag mogelijk vermogen draaid, of overshooten zodat je de unit op de laagste stand kan draaien om het enigzins op temperatuur te houden. Het blijft wel een dingetje.

Een leidinggoot aan de muur klinkt eng en lelijk, maar hang de unit in de eetkamer links aan de muur (die tegen de hal aan zit) en monteer er dan een leidinggoot naartoe die zo veel mogelijk uit het zicht zit. Bv onderaan aan de plint, of boven vlak bij het plafond. Als je die mooier en praktischer wil maken, maak voor de plafond leiding goot er een koof omheen en monteer er prachtige led spotjes in. Dan is het een prachtige feature, ipv een lelijke leidinggoot!
Ook, waar die leidinggoot ook zit, de eerste 2 weken zie je deze en let je er op, daarna kijk je er overheen en ben je er aan gewend. Zeker als je deze een beetje kan wegwerken bv langs de plint. Terwijl je het geluid van de binnenunit blijft horen als je daar vlakbij zit. Als je lekker TV kijkt en dat ding staat te loeien dan wordt de WAF er ook niet beter van hoor >:)

Als je creatief bent zijn er overal oplossingen voor, dat lijkt me het idee van Tweakers hier toch ;)
Hmm ja zoiets zou kunnen. Maar is het dan niet zo dat het moeilijker op temperatuur komt in de zithoek omdat die de binnenunit dan exact in de tegenovergestelde richting blaast? Dat was een van de argumenten die eerder hoorde, maar dan andersom. Dat wanneer ik hem op de huidige plek zou hangen het niet warm zou worden in de hoek die aan de keuken grenst.

Want als dat niet het geval is heb ik mogelijk nog een idee waar ik over had zitten nadenken. Alleen weet ik dan niet zeker of de zithoek genoeg verwarmd/gekoeld kan worden.

Ik zat aan het volgende te denken:
- Airco unit op de muur aan de bovenkant van de woonkamer (zie schets)
- Van daaruit een gat doorboren naar de keuken
- Vanuit de keuken een goot aanleggen die boven de keukendeur loopt richting berging
- Gat doorboren naar de berging
- En dan van daaruit op een of andere manier naar het garagedak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3x4g4Yr67KXYwptp_KvmXOgfBNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikHCdrYW5P7xYeiOaAZlRMH3.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten wel een hoogteverschil van het plafond in de berging (die hang iets lager dan de rest). En een paar leidingen op de muren in de berging waardoor ik niet weet of dit een mogelijkheid is.
Maar dat zou mij het meest efficiënt lijken met de minste goten aan de binnenkant van de woning (in ieder geval géén in min woonkamer).

Ik wil vragen aan de monteur of dat een optie is.
Of denken jullie dat dan de unit te ver van de zithoek vandaan zit om het daar op temperatuur te krijgen?
En waarschijnlijk heb ik dan ook een condenspomp nodig?

**Update**
Zo ziet de betreffende muur eruit. Het rood gearceerde is dan waar de binnenunit zou komen te hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avCjTmTnJiBhEZPlAKwnqzt2pbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dji8QxFhRHnG5VebEX4Z1T3L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door ThaBEN op 05-05-2022 15:31 ]

• MotorBeast
  • Nu online
@ThaBEN Je begint het snappen (eindelijk 8) ). Top plek in de woonkamer. Daar kan je hem gewoon lekker laten blazen en heb je in je zithoek geen herrie en windflow.

Nu alleen de keuken nog naar een 2 kW. 3,5 op 36 m3 slaat helemaal nergens op. Ik doe hier met 4,2 160 m3 Scheelt je weer wat centen. Ik zou zelfs in de woonkamer een kleinere hangen als je isolatie netjes is. ;) Ik doe een hele bovenverdieping met een 2,5 = 80 m3 met deuren open.

NB; je hebt toch een waterafvoer in de keuken? Kan je daar hem niet op aansluiten? Weg condenspomp.

Edit nav foto: I love the red spot. _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2022 15:30 ]

• ThaBEN
MotorBeast schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:18:
@ThaBEN Je begint het snappen (eindelijk 8) ). Top plek in de woonkamer. Daar kan je hem gewoon lekker laten blazen en heb je in je zithoek geen herrie en windflow.

Nu alleen de keuken nog naar een 2 kW. 3,5 op 36 m3 slaat helemaal nergens op. Ik doe hier met 4,2 160 m3 Scheelt je weer wat centen. Ik zou zelfs in de woonkamer een kleinere hangen als je isolatie netjes is. ;) Ik doe een hele bovenverdieping met een 2,5 = 80 m3 met deuren open.

NB; je hebt toch een waterafvoer in de keuken? Kan je daar hem niet op aansluiten? Weg condenspomp.
Hmm géén idee.
Wel is het zo dat het de keuken en de woonkamer hoger liggen dan de berging en ook het garagedak. Volgens mij als ik de goot compleet horizontaal doortrek van boven de keukendeur door de berging en dan door de muur muur welke de berging en de garage scheidt, dan kom ik als het goed is net bovenop het dak van de garage. Dan zou een condenspomp misschien niet eens nodig zijn, zolang ik niet een helling omhoog in de leiding heb zitten?

• MotorBeast
  • Nu online
@ThaBEN Vermijd die pompjes. Gaan altijd kapot. Als ze niet kapot gaan verstoppen ze. Leuk man. Ben jij in juli in de vakantietijd aan het koelen. Storing. Sorry meneer bouwvak, We zijn gesloten.

Ik had vorig jaar een verstopte lekbak. Wat soda erin loste dat op maar ben bang dat dat met een pompje een ander verhaal is.

[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2022 15:33 ]

• Servee
  • Niet online
@ThaBEN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pl1gufZOJG_U5s6u2M-B-ewQfSs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iLH2TWLrbLYVzivx5pq6Flfe.jpg?f=user_large

Houd er rekening mee dat de goot ongeveer op de plek zoals op de foto zou komen, aan de andere kant van de muur (aan willekeurige zijde) Indien je ergens omhoog zou gaan ontkom je niet aan een condenspompje met deze constructie mits je een afvoer ergens kunt realiseren in de keuken.

Toevoeging;
Daarnaast, eventueel rekening houden dat er vlakbij nóg een unit hangt, ik kan zo even niet beoordelen of de warmte van de één de ander zou beïnvloeden ivm aanzuiging “warme” lucht maar kan me voorstellen dat dit mogelijk een negatief effect heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Servee op 05-05-2022 16:12 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

ThaBEN schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:10:
[...]

Hmm ja zoiets zou kunnen. Maar is het dan niet zo dat het moeilijker op temperatuur komt in de zithoek omdat die de binnenunit dan exact in de tegenovergestelde richting blaast? Dat was een van de argumenten die eerder hoorde, maar dan andersom. Dat wanneer ik hem op de huidige plek zou hangen het niet warm zou worden in de hoek die aan de keuken grenst.

Want als dat niet het geval is heb ik mogelijk nog een idee waar ik over had zitten nadenken. Alleen weet ik dan niet zeker of de zithoek genoeg verwarmd/gekoeld kan worden.

Ik zat aan het volgende te denken:
- Airco unit op de muur aan de bovenkant van de woonkamer (zie schets)
- Van daaruit een gat doorboren naar de keuken
- Vanuit de keuken een goot aanleggen die boven de keukendeur loopt richting berging
- Gat doorboren naar de berging
- En dan van daaruit op een of andere manier naar het garagedak.

[Afbeelding]

Er zitten wel een hoogteverschil van het plafond in de berging (die hang iets lager dan de rest). En een paar leidingen op de muren in de berging waardoor ik niet weet of dit een mogelijkheid is.
Maar dat zou mij het meest efficiënt lijken met de minste goten aan de binnenkant van de woning (in ieder geval géén in min woonkamer).

Ik wil vragen aan de monteur of dat een optie is.
Of denken jullie dat dan de unit te ver van de zithoek vandaan zit om het daar op temperatuur te krijgen?
En waarschijnlijk heb ik dan ook een condenspomp nodig?

**Update**
Zo ziet de betreffende muur eruit. Het rood gearceerde is dan waar de binnenunit zou komen te hangen.
[Afbeelding]
Ik ben het met @MotorBeast eens, het plan gaat in de goede richting ;)
En moeilijker op temperatuur komen aan de andere kant van de kamer? Maak je geen illusies, die ruimte is echt geen uitdaging voor een beetje goede unit. Als je kamer nou 11 x 7 M was met dan in L vorm nog een stuk van 12M waar de keuken zit, ja dan kan het een punt zijn… Nu daarentegen, komt het echt wel goed kwa temperaturen in die woonkamer. Waar je de unit ook plaatst eigenlijk, maar centraal is wel altijd beter.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Gerco-M schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:51:
[...]

En moeilijker op temperatuur komen aan de andere kant van de kamer? Maak je geen illusies, die ruimte is echt geen uitdaging voor een beetje goede unit. Als je kamer nou 11 x 7 M was met dan in L vorm nog een stuk van 12M waar de keuken zit, ja dan kan het een punt zijn… Nu daarentegen, komt het echt wel goed kwa temperaturen in die woonkamer. Waar je de unit ook plaatst eigenlijk, maar centraal is wel altijd beter.
Hier toevallig zo'n woonkamer die jij beschrijft (11x4m rechthoek plus 5x4m, dus L-vorm) plus keuken van 6x4m, en ik moet zeggen dat de unit wel op standje 3 van de 5 of 6 moet staan (Daikin), maar hij krijgt alles egaal warm/koel. Gaat in ons geval om een 4.2kW binnenunit. Ik maakte me daar eerlijk gezegd eerst ook wel zorgen over trouwens.

Ben bezig met offertes voor na-isoleren van de spouwmuur (heeft iemand dat spouwmuur topic voor me? Kan het niet vinden). Wat ik nu heb liggen gaat uit van een besparing van ongeveer 20% in ons geval, dan heeft de WP het nog een stukje makkelijker dan nu kan ik me zo voorstellen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• GermanPivo
Kuusj schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:00:
[...]

(heeft iemand dat spouwmuur topic voor me? Kan het niet vinden).
Spouwmuurisolatie Supafil of parels :)

• Maxwp
  • Nu online
ThaBEN schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:25:
[...]

[...]

"

daar zou ik dan niet voor kiezen
alleen al de slijtage en het extra stroom verbruik of je moet in extreem lage temp gebieden wonen maar dan zou het mogelijk zowieso beter zijn anders aan te pakken.

• MotorBeast
  • Nu online
Gerco-M schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:51:
[...]

Ik zeg niet voor niets ook dat ik geen 3,5 in een 80m3 zou hangen. Een 2,5 doet dat al op zijn sloffen.

Wel grappig hier. Heb afgelopen maanden nieuwe kozijnen/gevelisolatie en HR++ en zit nu in de situatie dat ik eigenlijk al zou kunnen gaan koelen boven. 21,5 graden want de warmte blijft zo lekker binnen. _O- Beneden zalig maar om te slapen. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2022 17:12 ]

• ThaBEN
Servee schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:50:
@ThaBEN
[Afbeelding]

Houd er rekening mee dat de goot ongeveer op de plek zoals op de foto zou komen, aan de andere kant van de muur (aan willekeurige zijde) Indien je ergens omhoog zou gaan ontkom je niet aan een condenspompje met deze constructie mits je een afvoer ergens kunt realiseren in de keuken.

Toevoeging;
Daarnaast, eventueel rekening houden dat er vlakbij nóg een unit hangt, ik kan zo even niet beoordelen of de warmte van de één de ander zou beïnvloeden ivm aanzuiging “warme” lucht maar kan me voorstellen dat dit mogelijk een negatief effect heeft.
Dat is goed om te weten van de aansluiting aan de zijkant. Ik dacht dat die eerst onder uit de machine kwam en daarna naar een zijkant. Zo heb ik net iets meer speling en kom ik er waarschijnlijk makkelijker mee weg om geen condenspomp te hoeven gebruiken. Zolang ik de berging maar kan bereiken zonder condenspomp nodig te hebben. In de berging zelf maakt het mij niet uit of er goten op de muur lopen.

Dan kan ik met een beetje geluk rechtstreeks op het garagedak uitkomen wanneer ik de goot horizontaal kan doortrekken vanuit de keuken zonder omhoog te hoeven gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSBeZRZBycqM1-QdedfgpQsbo28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjGd5jxvo3DWyqoVEHA0fxSb.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zou dan net aan de onderzijde van dit muurtje uitkomen.

Mochten we alsnog omhoog moeten gaan, kan ik dan ook een splitsing maken om het aftappunt vanuit de berging bijvoorbeeld richting het terras te laten gaan en daar ergens de condens kwijt, terwijl de rest van de kabels een andere route omhoog volgt?
Of is het aftappunt en de rest van de kabels altijd één geheel?

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:10:
[...]

Dat is goed om te weten van de aansluiting aan de zijkant. Ik dacht dat die eerst onder uit de machine kwam en daarna naar een zijkant. Zo heb ik net iets meer speling en kom ik er waarschijnlijk makkelijker mee weg om geen condenspomp te hoeven gebruiken. Zolang ik de berging maar kan bereiken zonder condenspomp nodig te hebben. In de berging zelf maakt het mij niet uit of er goten op de muur lopen.

Dan kan ik met een beetje geluk rechtstreeks op het garagedak uitkomen wanneer ik de goot horizontaal kan doortrekken vanuit de keuken zonder omhoog te hoeven gaan.

[Afbeelding]

Dat zou dan net aan de onderzijde van dit muurtje uitkomen.

Mochten we alsnog omhoog moeten gaan, kan ik dan ook een splitsing maken om het aftappunt vanuit de berging bijvoorbeeld richting het terras te laten gaan en daar ergens de condens kwijt, terwijl de rest van de kabels een andere route omhoog volgt?
Of is het aftappunt en de rest van de kabels altijd één geheel?
Dat zou mooi zijn, in theorie kan dat. En nee de leidingen voor het koudemiddel, stuurstroomkabel en afvoer zijn geen geheel, het zijn drie verschillende “leidingen” die aan elkaar worden gebonden met isolatietape.
Nu kom je langs je toilet, daar zit sowieso ook afvoer dus zou je mogelijk daarheen kunnen brengen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
  • Nu online
@Servee Wat een gezeik toch allemaal. :D

NB; zullen we ons rekeningnummer even doorgeven voor al die adviezen die de installateur had moeten doen? Levert hij maar een stukkie winst in. 8)

[ Voor 63% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2022 18:42 ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:08:
[...]

Ik zeg niet voor niets ook dat ik geen 3,5 in een 80m3 zou hangen. Een 2,5 doet dat al op zijn sloffen.

Wel grappig hier. Heb afgelopen maanden nieuwe kozijnen/gevelisolatie en HR++ en zit nu in de situatie dat ik eigenlijk al zou kunnen gaan koelen boven. 21,5 graden want de warmte blijft zo lekker binnen. _O- Beneden zalig maar om te slapen. 8)7
Hier staat de airco op zolder al weer dik twee terug te koelen naar 18c voordat we gaan slapen, alleen een raampje open is al niet meer afdoende.

• MotorBeast
  • Nu online
revolution-nl schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Hier staat de airco op zolder al weer dik twee terug te koelen naar 18c voordat we gaan slapen, alleen een raampje open is al niet meer afdoende.
Mijn gras wordt zelfs al geel. Maar we hebben geen klimaatprobleem hoor. Nee hoor. :'(

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:41:
@Servee Wat een gezeik toch allemaal. :D

NB; zullen we ons rekeningnummer even doorgeven voor al die adviezen die de installateur had moeten doen? Levert hij maar een stukkie winst in. 8)
Ik zal ff nummer doorsturen naar @ThaBEN :+

Ik zweer nog steeds bij een goede erkende installateur (overigens bij alles wat ik aanschaf wat ik zelf niet kan/mag) en dat die dan meer kost prima maar dan krijg je wel waar voor je geld ;) een budget prijs voor je airco is ook een budget service en hopelijk geen budget installatie.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MotorBeast schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:45:
[...]

Mijn gras wordt zelfs al geel. Maar we hebben geen klimaatprobleem hoor. Nee hoor. :'(
Toevallig zat ik net bedenken of ik moet gaan sproeien, nog maar even niet gedaan.

Pagina: 1 ... 135 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic