Wat is precies je vraag waar je advies bij nodig hebt?
Aan het oriënteren voor andere manieren dan gas om mijn huis te verwarmen. L/W warmtepomp is vooralsnog geen optie i.v.m. budget + ingrijpende aanpassingen. Wil nu eerst mijn gasverbruik minimaliseren door airco's te gebruiken om het huis op te warmen. Indien dit comfortabel en duurzaam blijkt te kunnen, wil ik op termijn van de CV-ketel af. Voor warm water moeten we dan nog even uitzoeken hoe en wat.
Hoeveel m3 inhoud?
Het betreft een '60 woning. Woonkamer + keuken samen zijn +- 38m². *2,6 = 99m³. Als we daar de hal (en wc) bij optellen, is het +- 115m³.
De bovenverdieping is +- 2,4 meter hoog. Totaal +- 100m³.
Daarnaast is er, itt wat er op de plattegrond zichtbaar is, een vaste trap naar de zolder. Dat gebruiken we als wasruimte. Daar staat ook de cv-ketel.
Raamoppervlakte en isolatie waarde ramen?
Volgens mij in de woonkamer +- 15m². Daarvan de helft (achterin) HR++ en de helft dubbelglas (geen idee hoe oud). Op de eerste verdieping zijn alle ramen dubbelglas in houten kozijnen. Geen idee van de isolatiewaarde, maar het blijft redelijk warm.
Ligging ruimte waar de airco komt?
In de woonkamer, slaapkamer en werkkamer. Vandaag is de adviseur langs geweest en die gaf aan dat de rood gemaakte delen in de plattegronden het meest geschikt zijn.
1x 3.5kw voor de woonkamer
1x 2.5kw voor de slaapkamer
1x 2.5 kw voor de werkkamer
Het idee is dat de hobbykamer (die relatief weinig gebruikt wordt) meeprofiteert van het verwarmen/koelen van de andere units.
Isolatie?
Er is 10cm vloerisolatie onder het beton op de begane grond. Daarnaast zijn de spouwmuren en zolder in 2021 geïsoleerd.
Jaarlijks huidige gasverbruik verwarming?
We hebben het afgelopen jaar +- 900m³ gas verbruikt. Daarvan +- 700 voor verwarmen en 200 voor warm water.
Huidige type verwarming?
Beneden vloerverwarming, boven radiatoren. Badkamerradiator elekrisch.
Wat is je hoofddoel?
Gasverbruik minimaliseren en het liefst op termijn van het gas af.
Verwarmen/koelen of beide?
Vooral verwarmen, maar koelen is mooie extra.
Heb je al een merk/type voorkeur?
Advies vanuit aircoboer was Toson. Maar, gezien de ervaringen in dit topic ga ik liever voor een premium merk. MHI lijkt me (prijs/kwaliteit) de beste optie. Modelnaam op offerte is 'Mitsubishi ZRK-ZS'.
Woonkamer 3.5kw single unit. Ben vergeten te vragen welke buitenunit ze hierbij gebruiken, maar ik neem aan dat dat ook 3.5kw zal zijn.
Bovenverdieping 2.5kw + 2.5kw multi split. Buitenunit 5kwh.
In dit topic heb ik al gezien dat er veel haken en ogen zijn aan het verwarmen en verkoelen met airco. Verschillende wensen, verschillende mogelijkheden. Ik heb, met mijn beperkte technische kennis veel gelezen, maar omdat uiteraard elke situatie anders is, zou ik graag willen weten of dit plan kans van slagen heeft en of er dingen zijn die ik beter anders kan aanpakken.
Daarnaast heb ik concreet de volgende vragen:
- Ik zie veel berichten over pendelen of juist veel defrosts. Is het aannemelijk dat ik daar met de voorgestelde setup veel last van zal hebben? Zo ja, hoe kan ik dat voorkomen?
- Droge lucht, te vochtige lucht: Moet ik daar iets mee? Is het aannemelijk dat ik daar last van ga ondervinden? Zo ja, hoe kan ik dat voorkomen?
- Zal de hobbykamer enigszins meeprofiteren van de warmte van de 2 airco's in de andere kamers? Zo nee, wat zou ik er aan kunnen doen om dat toch te realiseren?
- Aircoboer geeft aan dat er geen extra groepen nodig zijn voor airco's, omdat ze meestal maar weinig verbruiken. Is dit juist? Op de al bestaande groepen zijn verder geen grootverbruikers.
- Is €5700 voor het totaal, inclusief installatie alles er op en eraan, een redelijk bedrag?
Plattegrond indien mogelijk toevoegen?