Airco zonder (grote) binnenunit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-07 19:29
Ik wil graag een Airco aan laten sluiten, welke 3 slaapkamers zou moeten bedienen (allen van buiten/door de buitenmuur bereikbaar.
De buitenunit kan prima op het dak van de garage komen, dus de grootte hiervan is niet relevant.

Echter wil ik in de kamers zelf geen unit hebben, maar enkel een buis naar binnen, afgewerkt als een (of 2) rond rooster in de muur.
Dit lijkt me niet erg lastig, maar ik kan op Internet geen enkele aanbieder hiervan vinden.

Zolang ik zo'n bakbeest op de kamers moet hangen, kan ik die airco (vanwege WAF) wel op mijn buik schrijven.

Is het niet mogelijk om een binnenunit-loze airco te plaatsen? Desnoods met zo'n binnenunit elders geplaatst (Bijvoorbeeld ín de garage)? Het zou feitelijk alleen maar het verlengen van buizen moeten zijn toch?

Alvast bedankt voor het meedenken! :o

Beste antwoord (via elbizarre op 23-03-2020 16:13)

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

elbizarre schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:06:
Is het niet mogelijk om een binnenunit-loze airco te plaatsen?
Lijkt me niet. Wat de slaapkamer binnenkomt is alleen een leiding met rondgepompte koelvloeistof.
Een binnenunit is nodig om met een ventilator de kamerlucht door een warmtewisselaar te blazen (recirculatie). Zo krijg je koele lucht in je kamer.
Desnoods met zo'n binnenunit elders geplaatst (Bijvoorbeeld ín de garage)? Het zou feitelijk alleen maar het verlengen van buizen moeten zijn toch?
  • Je moet een manier vinden om je IR bediening erheen te leiden - daar bestaan kant-en-klare oplossingen voor.
  • Het buizenwerk zal een stukje complexer zijn: je moet namelijk een inblaastrechter maken die aansluit op de brede uitblaasmond van de binnenunit. Je zal ook wat drukverliezen krijgen.
  • Je kan ook geen gebruik maken van de klimaatregelingssensoren van de binnenunit. Met die sensoren worden temperatuur en luchtvochtigheid gemeten, en de werking wordt afgestemd op jouw instellingen. Maar dat kan dus niet meer, want hij meet de luchtcondities in je garage.
  • Je krijgt garagelucht in je kamer. Wil je dat?
Wat WAF betreft, er bestaan toch ook mooie binnenunits?

[ Voor 4% gewijzigd door Fireshade op 23-03-2020 15:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23

Qon

Niet precies wat binnen je wensen valt, maar wellicht is dit iets voor je.

https://www.airco-install...o/duct-units-kanaalairco/

Volgens mij krijg je ook condensvorming als je de koude lucht door buizen laat lopen, wat ervoor zorgt dat je of schimmel in je buis krijgt, of water ergens uit je systeem ziet lopen.

[ Voor 38% gewijzigd door Qon op 23-03-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-07 19:29
Zo'n inbouw had ik inderdaad wel gezien, maar dat betekent dat ik een verlaagd plafond moet maken. Dat heb ik nu niet.

Op zich is het wel mogelijk, maar dan als laatste redmiddel.
Het liefst heb ik de unit gewoon niet in de kamer zelf, maar elders, en dan gewoon slangen door de muur.

Eigenlijk een kanaal airco, waar de binnenunit elders geplaatst is, uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23

Qon

Zie opmerking hierboven over de condensvorming (ben geen expert, maar gewoon even logisch nagedacht).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

elbizarre schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:06:
Is het niet mogelijk om een binnenunit-loze airco te plaatsen?
Lijkt me niet. Wat de slaapkamer binnenkomt is alleen een leiding met rondgepompte koelvloeistof.
Een binnenunit is nodig om met een ventilator de kamerlucht door een warmtewisselaar te blazen (recirculatie). Zo krijg je koele lucht in je kamer.
Desnoods met zo'n binnenunit elders geplaatst (Bijvoorbeeld ín de garage)? Het zou feitelijk alleen maar het verlengen van buizen moeten zijn toch?
  • Je moet een manier vinden om je IR bediening erheen te leiden - daar bestaan kant-en-klare oplossingen voor.
  • Het buizenwerk zal een stukje complexer zijn: je moet namelijk een inblaastrechter maken die aansluit op de brede uitblaasmond van de binnenunit. Je zal ook wat drukverliezen krijgen.
  • Je kan ook geen gebruik maken van de klimaatregelingssensoren van de binnenunit. Met die sensoren worden temperatuur en luchtvochtigheid gemeten, en de werking wordt afgestemd op jouw instellingen. Maar dat kan dus niet meer, want hij meet de luchtcondities in je garage.
  • Je krijgt garagelucht in je kamer. Wil je dat?
Wat WAF betreft, er bestaan toch ook mooie binnenunits?

[ Voor 4% gewijzigd door Fireshade op 23-03-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xanlan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-04 11:55
Ik zoek ook iets dergelijks.

Idealiter zou ik alle alle apparatuur buiten plaatsen en dit m.b.v. kanalen naar binnen willen brengen. Het plaatje is een mooi voorbeeld van een dergelijk systeem, zij het binnen.Het zou tevens mooi als die unit die op dat plaatje in de kelder staat bijvoorbeeld in een technische put geplaatst kan worden in de tuin. Vergelijkbaar met een buitenzwembad systeem. Moet toch mogelijk zijn? ;)

In de US lijken centrale airco's wel regelmatig geplaatst te worden bij particulieren, zie de volgende website:

https://www.thisoldhouse....-central-air-conditioning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rAFsFbcdtaMiZ60o1NWeD3EEcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iI93r8H3UXJOB2e3R9XlFt6l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door xanlan op 20-11-2020 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
xanlan schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:14:

Idealiter zou ik alle alle apparatuur buiten plaatsen en dit m.b.v. kanalen naar binnen willen brengen. Het plaatje is een mooi voorbeeld van een dergelijk systeem, zij het binnen.Het zou tevens mooi als die unit die op dat plaatje in de kelder staat bijvoorbeeld in een technische put geplaatst kan worden in de tuin. Vergelijkbaar met een buitenzwembad systeem. Moet toch mogelijk zijn? ;)

In de US lijken centrale airco's wel regelmatig geplaatst te worden bij particulieren, zie de volgende website:

https://www.thisoldhouse....-central-air-conditioning

[Afbeelding]
Dat Amerikaanse systeem is wat makkelijker te doen als je je huis van plaatmateriaal maakt tov het in Nederland gangbare kalkzandsteen en beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-07 10:27
xanlan schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:14:

Idealiter zou ik alle alle apparatuur buiten plaatsen en dit m.b.v. kanalen naar binnen willen brengen. Het plaatje is een mooi voorbeeld van een dergelijk systeem, zij het binnen.
Dat kan voor zover ik weet met een kanaal-airco zoals bv. in de link van Qon: de binnenunit (waar de leiding met koelvloeistof aankomt, en die voor het koelen van de lucht zorgt) kan dan verborgen (kelder, zolder, ...) staan, zodat er alleen maar kanalen/roosters nodig zijn in de kamers.

Het grote probleem hierbij is dat de warmtecapaciteit van lucht veel kleiner is dan die van koelvloeistof, en dat je dus grote kanalen/buizen nodig hebt om de lucht zonder te veel lawaai bij je kamers te krijgen (bijvoorbeeld 990m3/uur voor https://www.thermocomfort.be/nl/product/cm18fzbnw18gm1a1-n10 deze unit).
Als ik mij niet vergis is dat ~280 liter/seconde, wat bij 1m/s (om de luchtstroom niet te horen) een buis van 60cm diameter zou vereisen.
Dat is wellicht overdreven (1m/s is een goede richtlijn om ventilatie niet te horen, maar een airco mag wel een beetje lawaai maken) maar laat zien waarom een kanaalairco niet vanzelfsprekend is, zeker om achteraf in een bestaand huis in te bouwen (tenzij je een zolder boven de slaapkamers hebt waar alle buizen inkunnen)
Pagina: 1