Herkenbaar. Mijn huis uit 2016 is ook onmogelijk koel te krijgen zodra t eenmaal boven de 20 graden is binnen vanwege de isolatie. Krijg je er zo moeilijk uit. Ik slaap graag koel, dus precies de reden dat ik airco’s heb opgehangen.MotorBeast schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:08:
[...]
Ik zeg niet voor niets ook dat ik geen 3,5 in een 80m3 zou hangen. Een 2,5 doet dat al op zijn sloffen.
Wel grappig hier. Heb afgelopen maanden nieuwe kozijnen/gevelisolatie en HR++ en zit nu in de situatie dat ik eigenlijk al zou kunnen gaan koelen boven. 21,5 graden want de warmte blijft zo lekker binnen.Beneden zalig maar om te slapen.
Inderdaad, heeft mij afgelopen zomer behoorlijk wat kWh's gekost om het koel te houden, als de warmte er eenmaal in zit..VidaR-9 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:48:
[...]
Herkenbaar. Mijn huis uit 2016 is ook onmogelijk koel te krijgen zodra t eenmaal boven de 20 graden is binnen vanwege de isolatie. Krijg je er zo moeilijk uit. Ik slaap graag koel, dus precies de reden dat ik airco’s heb opgehangen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik ben aan het zoeken naar 1 voor L/W. Een grote ramp. Komen allemaal niet verder dan hybride terwijl ik makkelijk met een all electric af kan. Hebben werkelijk nergens verstand van en als je kritische vragen stelt zien ze water branden. Met L/L was er 1 die 6 kW in mijn kamer wilde hangen terwijl een 4,2 zelfs een maat kleiner kon blijkt nu. Willen allemaal snel geld verdienen. Hang maar te zwaar op dan werkt het altijd (niet optimaal) en op naar de volgende.Servee schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:47:
[...]
Ik zal ff nummer doorsturen naar @ThaBEN![]()
Ik zweer nog steeds bij een goede erkende installateur (overigens bij alles wat ik aanschaf wat ik zelf niet kan/mag) en dat die dan meer kost prima maar dan krijg je wel waar voor je geldeen budget prijs voor je airco is ook een budget service en hopelijk geen budget installatie.
Hier idem, een 5kW wilde ze eigenlijk niet plaatsen en ik moest bijna smeken om een 3.5kW te installeren. Wat blijkt, zelfs bij -5 pruttelde de mhi het hele huis warm. De voorbeelden hier in dit topic zijn ook tekend voor de branche.MotorBeast schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:54:
[...]
Ik ben aan het zoeken naar 1 voor L/W. Een grote ramp. Komen allemaal niet verder dan hybride terwijl ik makkelijk met een all electric af kan. Hebben werkelijk nergens verstand van en als je kritische vragen stelt zien ze water branden. Met L/L was er 1 die 6 kW in mijn kamer wilde hangen terwijl een 4,2 zelfs een maat kleiner kon blijkt nu. Willen allemaal snel geld verdienen. Hang maar te zwaar op dan werkt het altijd (niet optimaal) en op naar de volgende.
Het merendeel zijn prutsers.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hahaha ja bekend verhaal, de gemiddelde cv monteur kent ook alleen de basics en als je dan onderhoud aan je cv ketel krijgt en vraagt of hij die Brink unit kent? Nee nog nooit gezien, hoe werkt dat dan? Ben er maar even bij gebleven tijdens onderhoud of de branderpakking wel goed werd gemonteerdMotorBeast schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:54:
[...]
Ik ben aan het zoeken naar 1 voor L/W. Een grote ramp. Komen allemaal niet verder dan hybride terwijl ik makkelijk met een all electric af kan. Hebben werkelijk nergens verstand van en als je kritische vragen stelt zien ze water branden. Met L/L was er 1 die 6 kW in mijn kamer wilde hangen terwijl een 4,2 zelfs een maat kleiner kon blijkt nu. Willen allemaal snel geld verdienen. Hang maar te zwaar op dan werkt het altijd (niet optimaal) en op naar de volgende.
Ergste is dat de gemiddelde consument er vol op vertrouwd om op jouw verhaal terug te komen, hier om de hoek gisteren een mega Midea multi op de carport, mensen helemaal trots. Ik heb m’n mond maar gehouden en ze gefeliciteerd met de aankoop
Daikin FTXM35R/RXM35R
@ThaBEN Wil een 3,5 in zijn keuken van 36m3. Koekoek.revolution-nl schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:00:
[...]
Hier idem, een 5kW wilde ze eigenlijk niet plaatsen en ik moest bijna smeken om een 3.5kW te installeren. Wat blijkt, zelfs bij -5 pruttelde de mhi het hele huis warm. De voorbeelden hier in dit topic zijn ook tekend voor de branche.
Het merendeel zijn prutsers.
De 3.5 heeft hetzelfde minimale vermogen als de 2.5 dus ik zie daar niet echt een probleem. Is het nodig waarschijnlijk niet nee.
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 05-05-2022 19:20 ]
Snap ik, maar ik moet wel erbij zeggen dat ik bijvoorbeeld geen HR++ glas bezit, mijn keuken een plat dak heeft waarvan ik de isolatiewaarde niet weet en ook een hond en kind van bijna 4 in huis heb rondrennen. Die willen vaak gedurende de dag de tuin in. Je moet bij ons door de keuken om in de tuin te komen. Dus mede daardoor een maatje groter (wellicht te grootMotorBeast schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:08:
[...]
@ThaBEN Wil een 3,5 in zijn keuken van 36m3. Koekoek.Ik zeg 2 in de keuken en 2,5 in de woonkamer van 85m3. Ruim voldoende. Jammer dat er geen 1kW's zijn.
Ook omdat het prijsverschil tussen de 2,5 en 3,5 maar €100 was en de 3,5 een lager stroomverbruik en zelfde minimale vermogen had dan de 2,5.
Hij hangt daar met name voor in de avond, de keuken fungeert dan als eetkamer. Voor de rest van de dag zal hij weinig in gebruik zijn (gok ik).
[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 05-05-2022 19:29 ]
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Ja pfff dat is wel echt zo! Nu ben ik iemand die dan dingen alsnog probeert te begrijpen en leren, maar ik had niet verwacht hoeveel er bij kwam kijken.Servee schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:47:
[...]
Ik zal ff nummer doorsturen naar @ThaBEN![]()
Ik zweer nog steeds bij een goede erkende installateur (overigens bij alles wat ik aanschaf wat ik zelf niet kan/mag) en dat die dan meer kost prima maar dan krijg je wel waar voor je geldeen budget prijs voor je airco is ook een budget service en hopelijk geen budget installatie.
Veel mensen zullen zich hierin vergissen. Achteraf gezien had ik beter eerst hier een maand kunnen vertoeven voordat ik u überhaupt offertes ging aanvragen.
Nu heb ik steeds moeten bijsturen met de installateur a.d.h.v. nieuwe informatie die ik hier verkreeg.
En indien je zelf niet de juiste vragen stelt, je inderdaad kans loopt om met een sub optimale setup te eindigen.
Dat is wel een "eye-opener" geweest.
Jongens, ik twijfel enorm over de gekozen positie van de airco.
Op de rode positie zou hij komen te hangen. Dan is er geen leidingwerk binnen.
Ik ben bang voor teveel geluid. Hij hangt recht boven de bank.
Ik zou ook de gele positie kunnen kiezen. Echter heb ik dan heel veel leidingwerk op de muur.
:strip_exif()/f/image/1evEOUGtI2woyHFb9jZ5KJ2O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UpuNGX2KWBemfA0TMLnPZ1qO.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is jullie mening?
Ik zou ook de gele positie kunnen kiezen. Echter heb ik dan heel veel leidingwerk op de muur.
:strip_exif()/f/image/1evEOUGtI2woyHFb9jZ5KJ2O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UpuNGX2KWBemfA0TMLnPZ1qO.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is jullie mening?
De offerte is goedgekeurd, momenteel ben ik nog in twijfel over de plaatsing boven de TV, nu de discussie hier verder gaat.Bonzo2009 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:10:
[Afbeelding]
Zoals het er nu voorstaat ga ik voor een MHI ZSX-W 3.5KW
Nu zit ik alleen nog met de plaatsing.
Makkelijkste is boven de TV.
Boven de kelder deur zou ook nog kunnen voor een midden verdeling. (mooi is anders)
Zou dit goed gaan? De muur waar die omheen moet is ongeveer 155CM
Eettafel gedeelde zit ik niet echt vaak.
Edit 102m³ is de beneden verdieping minus de hal/wc/trap/kelder.
Mijn idee was om de airco te richten naar links( wat moet kunnen volgens de handleiding) ben ik hier mee gered of krijg ik dan een enorm probleem met trek in de woning?
Ik heb meerdere opties:
Optie 1
:strip_exif()/f/image/lHzByvGdUCsvnJw0KJOJBVoG.jpg?f=fotoalbum_large)
Optie 2
:strip_exif()/f/image/OiLvtAsvOAS8krmVOiJW0jdz.jpg?f=fotoalbum_large)
Optie 3
Nadeel is dat als je de trap afkomt je dan tegen een goot aankijkt...
:strip_exif()/f/image/VT6SqvS8dO06aJ3nkfQQWccy.jpg?f=fotoalbum_large)
In de toekomst, komt er mogelijk nog een uitbouw waar een 2de unit bij geplaatst gaat worden maar dat is een meer jaren plan.
Wat zijn hier de ervaringen van mensen die een airco hebben?
Bedankt alvast voor de reacties
MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost
Ik ga hier serieus niet meer op reageren, iemand anders wellichtTomv schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:34:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat is jullie mening?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Tip, probeer mijn berichten en de reacties daarop van de afgelopen dagen te lezen. Nagenoeg dezelfde usecaseTomv schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:34:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat is jullie mening?
Ik draai wel even aan de carrouselServee schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:37:
[...]
Ik ga hier serieus niet meer op reageren, iemand anders wellicht
Dat snap ik wel.ThaBEN schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:26:
[...]
Ook omdat het prijsverschil tussen de 2,5 en 3,5 maar €100 was en de 3,5 een lager stroomverbruik en zelfde minimale vermogen had dan de 2,5.
Soms wordt hier iets direct afgedaan als overkill. Terwijl het bij mij hetzelfde was. Een 4,2 had een lager minimaal vermogen dan een 3,5 tegen een beperkte meerprijs. Dan maar overkill op papier.
WeeeeekenThaBEN schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:39:
[...]
Tip, probeer mijn berichten en de reacties daarop van de afgelopen dagen te lezen. Nagenoeg dezelfde usecase
Daikin FTXM35R/RXM35R
@Bonzo2009 Lees even terug de afgelopen 2 dagen. Centraal hangen, geen last van de luchtflow hebben, geen last hebben van het geluid (ja dat heb je want 19 dB is leuk in de folder maar een grote ruimte draait hij bij echte koude buiten gewoon harder anders krijg je je kamer niet warm) en niet gaan muggeziften over kabelgoten. Het is nu eenmaal een bestaande situatie en mevrouw WAF moet niet blaffen als ze het warm wil hebben.
@Tomv Dus niet op die rode plek. Lekker man met je waffel in een warme fohn of ijswind ztten.
En.....herrie aan je kop.
@Tomv Dus niet op die rode plek. Lekker man met je waffel in een warme fohn of ijswind ztten.
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2022 19:52 ]
Ik heb alles goed gelezen tot tich pagina's terug.
Daarin staat dat je niet in de stroom mag gaan zitten. Vervolgens adviseerde de installateur mij deze plek.
Op basis van de hier gelezen informatie, vraag ik daarom nog 1 laatste maal voor installatie of hij niet beter op de gele plek kan.
Maar goed. Ik snap je frustratie als je veel dezelfde vraag krijgt.
Daarin staat dat je niet in de stroom mag gaan zitten. Vervolgens adviseerde de installateur mij deze plek.
Op basis van de hier gelezen informatie, vraag ik daarom nog 1 laatste maal voor installatie of hij niet beter op de gele plek kan.
Maar goed. Ik snap je frustratie als je veel dezelfde vraag krijgt.
Ja had ik gelezen maar die personen hadden hem boven hun hoofd, mijn plaatsing zit tegenover mij maar de luchtstroom gaat dan links langs mij heen.MotorBeast schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:46:
@Bonzo2009 Lees even terug de afgelopen 2 dagen. Centraal hangen, geen last van de luchtflow hebben, geen last hebben van het geluid (ja dat heb je want 19 dB is leuk in de folder maar een grote ruimte draait hij bij echte koude buiten gewoon harder anders krijg je je kamer niet warm) en niet gaan muggeziften over kabelgoten. Het is nu eenmaal een bestaande situatie en mevrouw WAF moet niet blaffen als ze het warm wil hebben.
Dit zou voorkeur hebben voor plaatsing maar weet niet of de ervaring van mensen hier goed mee is.
Geluid aan de andere kant van de kamer boeit mij niet.
De monteur gaf als advies optie 2.
Ik kwam door jullie advies bij optie 3 uit.
En zou dan door het trapgat moeten.
Optie 3 heeft wel weer als nadeel dat er een klein stukje muur naast de unit zit van de kelder.
Het eet gedeelte zit ik bijna nooit (ben in mijn eentje) en in de toekomst wil ik de keuken uitbouwen en daar een 2de unit omhangen om het zo beter te verdelen.
Praktijk hier en ik kon niet anders.Bonzo2009 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:53:
[...]
Ja had ik gelezen maar die personen hadden hem boven hun hoofd, mijn plaatsing zit tegenover mij maar de luchtstroom gaat dan links langs mij heen.
Dit zou voorkeur hebben voor plaatsing maar weet niet of de ervaring van mensen hier goed mee is.
Geluid aan de andere kant van de kamer boeit mij niet.
De monteur gaf als advies optie 2.
Ik kwam door jullie advies bij optie 3 uit.
En zou dan door het trapgat moeten.
Optie 3 heeft wel weer als nadeel dat er een klein stukje muur naast de unit zit van de kelder.
Het eet gedeelte zit ik bijna nooit (ben in mijn eentje) en in de toekomst wil ik de keuken uitbouwen en daar een 2de unit omhangen om het zo beter te verdelen.
Edit: in jouw geval optie3. Daar zit je het minst verwacht ik. Sowieso moet je een grote ruimte niet binnen 10 minuten willen kunnen verwarmen in de winter en koelen in de zomer. Gewoon lekker laten pruttelen en dan verspreid de lucht zich echt wel en draait de fan ook niet rumoerig. In deze tijd heb je wel binnen notime je kamer warm. Maar blijf uit de luchtstroom. Rest my case. Benieuwd wat je kiest en hoe de ervaring is.
Edit: en zorg dat nooit naast een ventilatierooster in een raam hangt want dan zuigt hij in de winter koude en in de zomer warme lucht hard aan en klopt je regeling echt niet meer.
En nu ga ik als Ajax fan toch naar de mannen uit Rotjeknor kijken. Hoop dat ze winnen.
[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2022 20:25 ]
Hier gaat het zo vaak mis.
Leeuwendeel van de installateurs zijn niet geïnteresseerd in de beste oplossing. We hebben het hier al zo vaak gezien: volk dat zich uitstekend inleest en dus prima weet wat de beste optie is, om vervolgens te gaan twijfelen als ‘de expert’ over de vloer komt.
Ik heb inmiddels genoeg ervaring met bouwlui en allerlei soorten installatielui om wel beter te weten
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Kijk, deze info heb ik wat aan.MotorBeast schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:12:
[...]
Praktijk hier en ik kon niet anders.Mijn 55 inch tv staat recht tegenover de bank Hij hangt helaas schuin iets 40 cm naar rechts boven de tv. Ik dacht destijds hem naar links te kunnen laten blazen de grootste ruimte van mijn kamer in. Helaas, hoe links ik hem ook zet ik voel de luchtstroom op de bank. Gelukkig weet ik door ervaring dat richten in mijn kamer geen bal uitmaakt (meeste kamers overigens want boven gebruik ik ook geen swing) en laat hem nu gewoon statisch recht naar voren blazen met een hoek van 45 graden naar beneden en voel dan niets meer. Stel je bij het richten van de luchtstroom niet teveel voor en blijf uit die wind. Het is echt niet fijn om erin te zitten. Bepaal daarmee je plek.
Ik zou met optie 1 dan hetzelfde probleem creëren als ik jou ervaring zo lees.
Ja ik zal deze optie eens overleggen met de installateur.Edit: in jouw geval optie3. Daar zit je het minst verwacht ik. Sowieso moet je een grote ruimte niet binnen 10 minuten willen kunnen verwarmen in de winter en koelen in de zomer. Gewoon lekker laten pruttelen en dan verspreid de lucht zich echt wel en draait de fan ook niet rumoerig. In deze tijd heb je wel binnen notime je kamer warm. Maar blijf uit de luchtstroom. Rest my case. Benieuwd wat je kiest en hoe de ervaring is.
Hierdoor komt er wel een best stuk buitenkabel/goot bij, want de muur links zit voor de helft in het weer, wil de buiten unit hier niet in hangen.
Binnen moet die dan door de hal over het plafond als ware, mooi is anders maar zou wel de beste opstelling zijn begrijp ik.
Mijn idee was ook om hem gewoon rustig door te laten pruttelen, heb panelen laten installeren dit scheelt al een hoop.
Nee dat was ook niet de bedoeling om deze dicht bij een raam te plaatsen, het rooster boven/naast de tv gaat dicht, aangezien er nog spouw isolatie op de planning staat volgende maand.Edit: en zorg dat nooit naast een ventilatierooster in een raam hangt want dan zuigt hij in de winter koude en in de zomer warme lucht hard aan en klopt je regeling echt niet meer.
En nu ga ik als Ajax fan toch naar de mannen uit Rotjeknor kijken. Hoop dat ze winnen.
Bedankt voor de tips!
Nee dat idee had ik dus ook al, alleen dacht door het richten van de airco je hier wel onder uit kwam, alleen dit schijnt dus beperkt te zijn begrijp ik.Glashelder schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:48:
[...]
Hier gaat het zo vaak mis.
Leeuwendeel van de installateurs zijn niet geïnteresseerd in de beste oplossing. We hebben het hier al zo vaak gezien: volk dat zich uitstekend inleest en dus prima weet wat de beste optie is, om vervolgens te gaan twijfelen als ‘de expert’ over de vloer komt.
Ik heb inmiddels genoeg ervaring met bouwlui en allerlei soorten installatielui om wel beter te wetenAls je je goed hebt ingelezen, niet teveel twijfelen. Je kan beter in één keer goed dan dan later spijt krijgen. En zo’n gootje kan je prima ook groen schilderen.
Dat klopt ook weer, morgen even meten of dit allemaal precies past/kan.
Iemand een idee hoe groot deze goten zijn, of is hier geen standaard voor?
Goot breedte https://duckduckgo.com/?t=ffsb&q=goten+airco&ia=web Beetje moeite doen.....
@Glashelder Vertrouwen is goed, controleren is beter en het leuke is als je je voorbereidt bij alles wat je koopt de echte goede adviseurs met wat dan ook het leuk vinden dat je kritisch bent en meedenkt. De slechte worden altijd pissig.
Wedstrijd begint.
@Glashelder Vertrouwen is goed, controleren is beter en het leuke is als je je voorbereidt bij alles wat je koopt de echte goede adviseurs met wat dan ook het leuk vinden dat je kritisch bent en meedenkt. De slechte worden altijd pissig.
Wedstrijd begint.
[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 05-05-2022 21:01 ]
Ja ik kwam meerdere maten tegen, dus was even benieuwd wat er standaard bij een single split gebruikt werdMotorBeast schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:58:
Goot is zo'n 15 cm breed (google is your enemy oh nee friend).
Bedankt!
Hoe zit het nu met de srk35 VS de srk20? Beide hebben hetzelfde minimale vermogen en de zelfde guidsproductie. Waarom zou dan de 20 beter zijn in een kleine ruimte? Als ik me niet vergis zullen ze door het gelijke minimale vermogen net zo snel gaan pendelen. Verschil in energieverbruik zal te verwaaozen zijn in een kleine ruimte. Kortom waarom dan toch kiezen voor de 20 ipv. 35? Kan iemand daar een helder antwoord op geven?
Kosten.rwijnhov schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:33:
Hoe zit het nu met de srk35 VS de srk20? Beide hebben hetzelfde minimale vermogen en de zelfde guidsproductie. Waarom zou dan de 20 beter zijn in een kleine ruimte? Als ik me niet vergis zullen ze door het gelijke minimale vermogen net zo snel gaan pendelen. Verschil in energieverbruik zal te verwaaozen zijn in een kleine ruimte. Kortom waarom dan toch kiezen voor de 20 ipv. 35? Kan iemand daar een helder antwoord op geven?
Verder zijn er geen goede argumenten om anders voor een 20 te gaan. In jouw situatie schets zou ik bij een klein prijsverschil altijd voor een 35 gaan.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Lijkt in dit specifieke geval bij dit model in geluid én met luchthoeveelheid te maken te hebben bij bepaalde toerentallen. Dus in het geval van koude/ warme start, produceert de 3,5 meer lucht (dus overbrengen van grotere hoeveelheid energie warmte of koude) en zal de 3,5 unit sneller afslaan in een kleinere ruimte. Als de boel eenmaal draait is de 3,5 weer iets rustiger door z’n volume. Dat haal ik eruit.rwijnhov schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:33:
Daikin FTXM35R/RXM35R
Volgens de tech specs gaat de 35 terug naar 0.19 en de 20 naar 0.2.
https://www.google.com/ur...Vaw040WM-dSgs4Fe0Scsh9IUH
[ Voor 63% gewijzigd door rwijnhov op 05-05-2022 22:55 ]
Delete
[ Voor 114% gewijzigd door weebeast op 06-05-2022 10:19 ]
Beste leden,
Ik heb denk een nieuwe vraag voor dit forum. Aangezien er veel dezelfde vragen gesteld worden een andere.
Eindelijk knoop doorgehakt. Ik heb 2 x mhi srk50zs- wt uitvoering gekocht.
Nu kreeg ik onderstaande label erbij. Mijn interpretatie is dan dat mijn 5kw unit. In een gemiddeld stookseizoen in Nederland maar 3.8 kw uitpoept.
Als ik mhi nederland brochure erbij pak zou ie bij - 10 graden nog 4.5 kilowat uitpoepen.
Of is dit misschien een verschil tussen max settings en average settings. Iemand verstand van???
Ik heb denk een nieuwe vraag voor dit forum. Aangezien er veel dezelfde vragen gesteld worden een andere.
Eindelijk knoop doorgehakt. Ik heb 2 x mhi srk50zs- wt uitvoering gekocht.
Nu kreeg ik onderstaande label erbij. Mijn interpretatie is dan dat mijn 5kw unit. In een gemiddeld stookseizoen in Nederland maar 3.8 kw uitpoept.
Als ik mhi nederland brochure erbij pak zou ie bij - 10 graden nog 4.5 kilowat uitpoepen.
Of is dit misschien een verschil tussen max settings en average settings. Iemand verstand van???
Google eens even op SEER en SCOP en kijk even naar de kleur groen. Next please.
Lijkt me stug dat hij bij -10 nog 4,5 doet. Een geruststelling, het is bijna nooit -10 en zeker niet overdag.
Ik zou me meer zorgen maken over het geluidsniveau buiten want die voldoet niet meer aan de wettelijke normen volgens mij.
Ik zou me meer zorgen maken over het geluidsniveau buiten want die voldoet niet meer aan de wettelijke normen volgens mij.
[ Voor 64% gewijzigd door MotorBeast op 06-05-2022 00:31 ]
Ja ligt aan jouarie-verdetti schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 01:08:
bedankt voor snelle reactie,
Als ik mhi nederland erop los sla. dan zie ik de volgende specs. capaciteit verwarmen bij -10
4,5 kw. En ook aantal db is lager. ik vind het verwarrend kan aan mij liggen natuurlijk?? [Afbeelding]
Klopt je hebt 6,6kw totale verwarm capaciteit en bij -10 is daar nog maar 4,5 van over.
Wat @MotorBeast zegt zoek eens op.
Vwb geluid wat je ziet is maximale decibel binnen en buiten unit op vol vermogen en in een tabel gaat het vaker over geluidsdruk , ook ff googelen
[ Voor 14% gewijzigd door Servee op 06-05-2022 08:22 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Het is inderdaad een beetje verwarrend allemaal. Even globaal gezien voor alle producten, kan ik mij voorstellen dat een energielabel zich meer focust op wat de meest zuinige stand is waarin machines kunnen opereren. En dat fabrikant net het tegenovergestelde doen, en willen laten zien wat de topprestaties zijn welke haalbaar zijn met het apparaat.arie-verdetti schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 01:08:
bedankt voor snelle reactie,
Als ik mhi nederland erop los sla. dan zie ik de volgende specs. capaciteit verwarmen bij -10
4,5 kw. En ook aantal db is lager. ik vind het verwarrend kan aan mij liggen natuurlijk?? [Afbeelding]
Zo weet ik van TV's dat het energielabel vaak gebaseerd is op waardes die je in praktijk nooit zal gebruiken. Die zijn dan bijvoorbeeld gebaseerd op statistieken wanneer je het scherm maar op 5% helderheid hebt staan, wat natuurlijk in de praktijk niemand zal doen omdat je dan niets kan zien. Dan noemen ze dit ECO-modus of iets dergelijks en mogen ze dat wel publiceren bij hun specs.
Het is lastig om bij energielabels te achterhalen waar de data op gebaseerd is. Zo staat er bijvoorbeeld ook een gemiddeld gebruik van 895 kW per jaar.
Waar is dat op gebaseerd?
Welk volume kamer staat deze unit in?
Welke buitentemperatuur is gebruikt?
Hoeveel uur per dag staat de machine aan?
Wat is de isolatiewaarde etc?
Ik heb daar ooit eens een poging naar gedaan om deze waardes proberen te zoeken maar niet in geslaagd. En zonder die gegevens zegt zo een energielabel eigenlijk niet veel voor jouw situatie.
Je kunt enkel de energielabels met elkaar vergelijken (er vanuit gaande dat elk label op dezelfde manier is gemeten) om een idee te krijgen hoe de machines zich tot elkaar verhouden, maar dat zegt eigenlijk niets over wanneer ze bij jou thuis in bedrijf zijn.
Hier nog een tabelletje. Zijn dezelfde waardes als de tabel van MHI maar vind deze door zijn layout iets makkelijker te lezen.
/f/image/XBpASvDEkBxRSblY4l2wbpih.png?f=fotoalbum_large)
***Update***
Je hebt 2 units gekocht. Zijn dit singlesplits of sluit je ze aan via een multisplit? Bij multisplit is het namelijk zo dat de energielabels komen te vervallen. Dit komt omdat het verbruik van de machines dan gekoppeld zit aan de multiunit welke jij kiest. Dan moet je je richten tot de combinatietabellen om te kunnen achterhalen wat het verbruik is van jouw setup binnenunits, in combinatie met de gekozen buitenunit.
[ Voor 8% gewijzigd door ThaBEN op 06-05-2022 08:37 ]
ik wil mijn kantoortje van 7m2 met schuin dak van 2-3m van een airco laten voorzien. Nu heb ik 2 offertes ontvangen, 1 van 2000 euro voor een Panasonic unit (KIT-FZ25-WKE of KIT-FZ35-WKE, onbekend..) en 1 van 2800 voor een Daikin Siesta perfera 2.5kw .
Nu lijkt me die van 2800 bizar hoog, het werk is ook vrij simpel want de buitenunit kan gewoon buiten gelijk op de grond.
Nu ga ik sowieso niet voor die 2800, is de 2000 een normale(re) prijs?
Nu lijkt me die van 2800 bizar hoog, het werk is ook vrij simpel want de buitenunit kan gewoon buiten gelijk op de grond.
€2800 voor 2,5 kWdatadevil schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:33:
ik wil mijn kantoortje van 7m2 met schuin dak van 2-3m van een airco laten voorzien. Nu heb ik 2 offertes ontvangen, 1 van 2000 euro voor een Panasonic unit (KIT-FZ25-WKE of KIT-FZ35-WKE, onbekend..) en 1 van 2800 voor een Daikin Siesta perfera 2.5kw .
Tenzij je een persoonlijke assistent erbij krijgt die het werk van jou overneemt in dat kantoortje zou ik even verder shoppen
Onder de €2000 zou je gemakkelijk nog een 3,5 kW moeten kunnen vinden, zelfs tussen de A-merken.
[ Voor 24% gewijzigd door ThaBEN op 06-05-2022 08:49 ]
dankjewel, dan had ik dat goed ingeschat. Ga ik nog verder kijken.ThaBEN schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:44:
[...]
€2800 voor 2,5 kW?
Tenzij je een persoonlijke assistent erbij krijgt die het werk van jou overneemt in dat kantoortje zou ik even verder shoppen
Onder de €2000 zou je gemakkelijk nog een 3,5 kW moeten kunnen vinden, zelfs tussen de A-merken.
Check HIER een overzicht van alle 3,5 kW units van Airco Direct voor hun prijzen inclusief installatie ter referentie. Ze verkopen ook grotere/kleinere modellen, maar die prijzen zijn enkel op aanvraag beschikbaar.datadevil schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:49:
[...]
dankjewel, dan had ik dat goed ingeschat. Ga ik nog verder kijken.
[ Voor 10% gewijzigd door ThaBEN op 06-05-2022 08:56 ]
Nogmaals bedankt voor de tip.w00key schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:24:
[...]
Wat je beschrijft met 1 thermostaat plus regelbare kleppen lijkt op de klassieke CV - de hoofdthermostaat zet de kachel aan en je draait aan de kraan bij de radiator tot het warm genoeg is. Het kan wel maar inregelen is iets lastiger.
Ik had meer dit voor me: https://www.123klimaatsho...t-35-kw-exclusief-plenum/
Dat werkt met een thermostaat per kamer, of misschien per 2 als ze nagenoeg hetzelfde verwarming/koeling nodig hebben.
Ik heb nu 3 losse herriemakers maar als ik ooit naar een geschikt huis verhuis wordt dit het.
Ik had het eerst niet helemaal door, maar dit blijkt dus een losstaand merk te zijn wat eigenlijk universeel is en per merk/type kanaalunit een apparaat op maat maakt om alles aan te laten sluiten.
Hier staat ook meer over het systeem. Het is dus niet alleen van/voor Daikin.
https://www.airzonecontro...ntrol-solutions/easyzone/
We zijn nu samen met de installateur aan het kijken wat er nodig is om dat binnen de bestaande oplossing te krijgen. Ziet er in ieder geval goed uit.
In een bouwbesluit van 2009 heb ik ergens gelezen dat het toegestaan is om 1 buitenunit aan de achtergevel te hangen en er voor een 2e buitenunit een vergunning nodig zou zijn. Ik kan nergens vinden of dat nu, 13 jaar later, anders is. Wellicht iemand in dit topic daar meer over weet? Het gaat om een rijtjeshuis, intentie is om 2 buitenunits te plaatsen: een single voor de beneden verdieping en een multi voor de bovenverdieping.
Dit even invullen. Verschilt ook per gemeente, dus sowieso het beste om het daar na te vragen.Highintensity schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:51:
In een bouwbesluit van 2009 heb ik ergens gelezen dat het toegestaan is om 1 buitenunit aan de achtergevel te hangen en er voor een 2e buitenunit een vergunning nodig zou zijn. Ik kan nergens vinden of dat nu, 13 jaar later, anders is. Wellicht iemand in dit topic daar meer over weet? Het gaat om een rijtjeshuis, intentie is om 2 buitenunits te plaatsen: een single voor de beneden verdieping en een multi voor de bovenverdieping.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Highintensity schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:51:
Het verschilt inderdaad per Gemeente en zelfs indien ik die website invul krijg ik een onduidelijk antwoord. Dit komt o.a. omdat "Airco's" geen categorie hebben op die website. Het dichtstbijzijnde waar je uit kan kiezen is "Overige veranderingen aan bestaande bouwwerken"GermanPivo schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:52:
[...]
Dit even invullen. Verschilt ook per gemeente, dus sowieso het beste om het daar na te vragen.
Daarnaast zijn er weer een hoop "loopholes". Zo zegt men bijvoorbeeld "in principe zijn airco's omgevingsvergunningplichtig". Dit omdat de buitenunit een vermeerdering is van het volume van je woning. Echter val ik dan over "in principe". Hoe moet ik dat interpreteren? Eigenlijk wel, maar we controleren het niet?
Ook kan in sommige gevallen de buitenunit aangemerkt worden als "Een verandering van niet-ingrijpende aard" waardoor er weer géén vergunning nodig is. De voorwaarden om daaronder te vallen zijn echter weer vaag. Enige waar ze in mijn gemeente duidelijk in zijn is dat buitenunits niet op de gevel mogen welke grenst aan de straatkant.
Mijn gemeente heeft een linkje op hun website staan met daarin foto's van voorbeelden wat zij wel/niet vinden dat mag. Die link werkt echter niet meer. Ook in dat artikel zelf staat dat er nog geen duidelijk beleid bestaat in onze regio omtrent airco's. Dat document stamt alweer uit 2008, voor het laatste bijgewerkt in 2010 maar nog geldig tot heden. Ik kan me ook voorstellen dat Gemeentes nu anders denken nu ze massaal willen dat we van het gas afgaan.
Beste tip die ik kan geven is om de buitenunits zoveel mogelijk uit het zicht te plaatsen vanaf het aanzicht van de straatkant, om mogelijke problemen te voorkomen.
Ik heb zelf maar niet geïnformeerd bij de gemeente om te voorkomen dat ik straks in een langlopend traject kom te zitten waarbij ze gaan kijken of het wel of niet mag. Dat risico wil ik niet nemen en als het goed is kan ik alles aan de achterkant van de woning kwijt waar ze niet zichtbaar zijn.
***update***
Kijk ook eens in jouw omgeving naar de huizen op welke plekken ze daar allemaal bevestigd zijn. Dan kun je waarschijnlijk nagenoeg hetzelfde doen zonder problemen
[ Voor 16% gewijzigd door ThaBEN op 06-05-2022 11:19 ]
Dank voor de verwijzing. Ik neem aan dat een airco buitenunit valt onder 'overige veranderingen aan bestaande bouwwerken'.GermanPivo schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:52:
[...]
Dit even invullen. Verschilt ook per gemeente, dus sowieso het beste om het daar na te vragen.
Dan kom ik terecht bij de volgende twee vragen:
- Neemt de oppervlakte van het bouwwerk toe?
- Neemt het volume van het bouwwerk toe?
onder het informatie-icoontje staat bij beide vragen: 'Kleine uitstekende delen (die minder dan 0,5 m buiten het gebouw uitsteken) hoeft u niet mee te rekenen. Het aanbrengen van bijvoorbeeld een buis van een rookgasafvoer vergroot het volume van het bouwwerk niet.'
Bij MHI zie ik dat de buitenunit een diepte van +-30cm heeft. Lees ik het goed dat ik dan beide vragen met een nee mag beantwoorden?
Daarnaast zie ik op deze manier nergens de vraag of dit om een eerste of tweede unit gaat. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat er in die tool geen optie is om aan te geven dat het hier om airco/warmtepomp gaat..
Ik zou echt even op de lokale site van je gemeente zoeken. Daar staat het vaak (maar niet altijd) duidelijker. Zo weet ik dat in de gemeente waar een vriend van mij woont, die ook bezig is een airco aan te schaffen, er heel duidelijke richtlijnen zijn met foto's van wat wel/niet mag en hoeveel buitenunits zonder vergunning geplaatst mogen worden op welke locaties van je woning etc.Highintensity schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:11:
[...]
Dank voor de verwijzing. Ik neem aan dat een airco buitenunit valt onder 'overige veranderingen aan bestaande bouwwerken'.
onder het informatie-icoontje staat bij beide vragen: 'Kleine uitstekende delen (die minder dan 0,5 m buiten het gebouw uitsteken) hoeft u niet mee te rekenen. Het aanbrengen van bijvoorbeeld een buis van een rookgasafvoer vergroot het volume van het bouwwerk niet.'
Bij MHI zie ik dat de buitenunit een diepte van +-30cm heeft. Lees ik het goed dat ik dan beide vragen met een nee mag beantwoorden?
Daarnaast zie ik op deze manier nergens de vraag of dit om een eerste of tweede unit gaat. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat er in die tool geen optie is om aan te geven dat het hier om airco/warmtepomp gaat..
Hoe groter je gemeente, hoe groter de kans dat ze deze info is vastgelegd en beschikbaar op hun website.
Voorbeeld:
Inderdaad.Highintensity schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:11:
[...]
Dank voor de verwijzing. Ik neem aan dat een airco buitenunit valt onder 'overige veranderingen aan bestaande bouwwerken'.
Die 0,5 meter haal je wellicht net/net niet. Want een buitenunit komt niet strak tegen de muur. Zal altijd wat ruimte tussen zitten.
Eerste of tweede unit: dat verschil heb ik niet eerder gehoord.
Maar als jou gemeente specifieke regels heeft over warmtepompen/airco's dan zal dat toch wel ergens terug te vinden zijn ? Zou daar dan even zoeken.
Deze tip heeft weinig waarde aangezien je ook te maken hebt met wet en regelgeving tav geluidsnormen. En indien er twijfel is sowieso informeren bij je gemeente want weghalen is kostbaarder en je hebt meteen een flink ventilatie gat extra in je gevel.ThaBEN schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:03:
Beste tip die ik kan geven is om de buitenunits zoveel mogelijk uit het zicht te plaatsen vanaf het aanzicht van de straatkant, om mogelijke problemen te voorkomen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Als die info beschikbaar is zou je die zeker kunnen opzoeken of proberen boven water te krijgen. Echter in mijn gemeente (klein dorpje) zou dat geluidsniveau 30 dB zijn volgens hun website, wat mij nogal onrealistisch lijkt. Ik gok dat van elke 10 huizen hier in het dorp ongeveer 2 minimaal één buitenunit op de muur hebben hangen en deze niet allemaal een vergunning hebben aangevraagd.Servee schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:19:
[...]
Deze tip heeft weinig waarde aangezien je ook te maken hebt met wet en regelgeving tav geluidsnormen. En indien er twijfel is sowieso informeren bij je gemeente want weghalen is kostbaarder en je hebt meteen een flink ventilatie gat extra in je gevel.
Beetje huiverig om slapende honden wakker te gaan maken, waardoor de installatiedatum straks vertraging oploopt terwijl er waarschijnlijk niets aan de hand is. Ik neem dan maar een gokje.
Overigens indien je in een huurwoning of appartementencomplex zit met VvE, dan kunnen deze hun eigen regels hanteren welke strenger kunnen zijn dan die van de gemeente.
***Edit***
Die 30 dB geldt alleen voor airco units die tevens een onderdeel zijn van het ventilatie systeem. Is niet van toepassing op airco's die enkel gebruikt worden voor verwarming/verkoeling. Daar staan weer geen geluidnormen voor aangegeven. Zolang de normen niet benoemd worden kan ik ze ook niet overtreden
Maar licht je goed in en maak die beslissing uiteindelijk voor jezelf. Gebruik mij niet als voorbeeld want in jouw regio is het mogelijk compleet anders.
[ Voor 25% gewijzigd door ThaBEN op 06-05-2022 11:41 ]
Dank voor de reactie.Plenkske schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:18:
[...]
Inderdaad.
Die 0,5 meter haal je wellicht net/net niet. Want een buitenunit komt niet strak tegen de muur. Zal altijd wat ruimte tussen zitten.
Eerste of tweede unit: dat verschil heb ik niet eerder gehoord.
Maar als jou gemeente specifieke regels heeft over warmtepompen/airco's dan zal dat toch wel ergens terug te vinden zijn ? Zou daar dan even zoeken.
Op de site van mijn gemeente staat geen inhoudelijke informatie over vergunningen. Die verwijzen naar omgevingsloket-tool voor het toetsen van de vergunningsplicht.
Op basis van de informatie die ik hier lees en het resultaat van de vergunningscheck durf ik het wel aan en verwacht ik verder geen problemen.
Qua geluid verwacht ik ook geen problemen bij een max geluidsdruk van 50db(a) op 1 meter afstand, en dat dan alleen als de buitenunit op volle toeren draait.
Vanmiddag maar eens bellen om de bestelling te bevestigen
Die stevige geluidsnorm van 40-45dB op de erfgrens vind ik echt wel overdreven. Men wil iedereen aan de warmtepomp. Prima, maar dat is in een rijtjeshuis vaak al snel lastig. Wat dat betreft ben ik blij dat ik de mijne voor het nieuwe bouwbesluit heb laten hangen.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
ik heb 2 singlesplits gekocht. ik denk dat MHI een prima merk is en niet onder zal doen voor andere merken.ThaBEN schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:17:
[...]
Het is inderdaad een beetje verwarrend allemaal. Even globaal gezien voor alle producten, kan ik mij voorstellen dat een energielabel zich meer focust op wat de meest zuinige stand is waarin machines kunnen opereren. En dat fabrikant net het tegenovergestelde doen, en willen laten zien wat de topprestaties zijn welke haalbaar zijn met het apparaat.
Zo weet ik van TV's dat het energielabel vaak gebaseerd is op waardes die je in praktijk nooit zal gebruiken. Die zijn dan bijvoorbeeld gebaseerd op statistieken wanneer je het scherm maar op 5% helderheid hebt staan, wat natuurlijk in de praktijk niemand zal doen omdat je dan niets kan zien. Dan noemen ze dit ECO-modus of iets dergelijks en mogen ze dat wel publiceren bij hun specs.
Het is lastig om bij energielabels te achterhalen waar de data op gebaseerd is. Zo staat er bijvoorbeeld ook een gemiddeld gebruik van 895 kW per jaar.
Waar is dat op gebaseerd?
Welk volume kamer staat deze unit in?
Welke buitentemperatuur is gebruikt?
Hoeveel uur per dag staat de machine aan?
Wat is de isolatiewaarde etc?
Ik heb daar ooit eens een poging naar gedaan om deze waardes proberen te zoeken maar niet in geslaagd. En zonder die gegevens zegt zo een energielabel eigenlijk niet veel voor jouw situatie.
Je kunt enkel de energielabels met elkaar vergelijken (er vanuit gaande dat elk label op dezelfde manier is gemeten) om een idee te krijgen hoe de machines zich tot elkaar verhouden, maar dat zegt eigenlijk niets over wanneer ze bij jou thuis in bedrijf zijn.
Hier nog een tabelletje. Zijn dezelfde waardes als de tabel van MHI maar vind deze door zijn layout iets makkelijker te lezen.
[Afbeelding]
***Update***
Je hebt 2 units gekocht. Zijn dit singlesplits of sluit je ze aan via een multisplit? Bij multisplit is het namelijk zo dat de energielabels komen te vervallen. Dit komt omdat het verbruik van de machines dan gekoppeld zit aan de multiunit welke jij kiest. Dan moet je je richten tot de combinatietabellen om te kunnen achterhalen wat het verbruik is van jouw setup binnenunits, in combinatie met de gekozen buitenunit.
ik ga ze hangen en we zien wel wat de prestaties gaan worden. Worden voornamelijk voor verwarmen gebruikt.
bedankt voor de reacties allemaal. ik zal later mijn bevindingen posten van de units.
Landelijke regelgeving
Geluidseisen warmtepompen en airco’s worden aangescherpt
Nieuwsbericht | 23-03-2021 | 11:13
Per 1 april 2021 worden nieuwe geluidseisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking. Het gaat hierbij om warmtepompen en airco’s die worden toegepast bij woningen en woongebouwen. Deze installaties mogen niet meer dan 40 dB geluid veroorzaken bij de buren. Met deze landelijke geluidsnorm worden buren beter beschermd tegen geluid van warmtepompen en wordt de ontwikkeling van stillere warmtepompen bevorderd.
[...]
De geluideisen gelden niet voor de warmtepomp zelf (uit de fabriek), maar voor een bij een woning geplaatste installatie. De warmtepomp zelf voldoet in het algemeen niet aan de 40 dB eis. Dit betekent dat de installatie op voldoende afstand van de buren moet worden geplaatst of moeten worden afgeschermd zodat de 40dB niet worden overschreden.
Bron: https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt
Geluidseisen warmtepompen en airco’s worden aangescherpt
Nieuwsbericht | 23-03-2021 | 11:13
Per 1 april 2021 worden nieuwe geluidseisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking. Het gaat hierbij om warmtepompen en airco’s die worden toegepast bij woningen en woongebouwen. Deze installaties mogen niet meer dan 40 dB geluid veroorzaken bij de buren. Met deze landelijke geluidsnorm worden buren beter beschermd tegen geluid van warmtepompen en wordt de ontwikkeling van stillere warmtepompen bevorderd.
[...]
De geluideisen gelden niet voor de warmtepomp zelf (uit de fabriek), maar voor een bij een woning geplaatste installatie. De warmtepomp zelf voldoet in het algemeen niet aan de 40 dB eis. Dit betekent dat de installatie op voldoende afstand van de buren moet worden geplaatst of moeten worden afgeschermd zodat de 40dB niet worden overschreden.
Bron: https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt
Klopt is ook grotendeels overdreven, alleen mocht je nieuwe buren krijgen die onverhoopt toch gaan klagen over het geluid zul je na officiële metingen indien van toepassing helaas ook geluidsbeperkende maatregelen moeten treffen ondanks dat je deze eerder hebt laten plaatsen.HarmoniousVibe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:45:
Die stevige geluidsnorm van 40-45dB op de erfgrens vind ik echt wel overdreven. Men wil iedereen aan de warmtepomp. Prima, maar dat is in een rijtjeshuis vaak al snel lastig. Wat dat betreft ben ik blij dat ik de mijne voor het nieuwe bouwbesluit heb laten hangen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Nee hoor. Er staat letterlijk dat het enkel geldt voor nieuw te plaatsen warmtepompen. Eerste zin uit het gelinkte nieuwsbericht van de Rijksoverheid:Servee schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:15:
[...]
Klopt is ook grotendeels overdreven, alleen mocht je nieuwe buren krijgen die onverhoopt toch gaan klagen over het geluid zul je na officiële metingen indien van toepassing helaas ook geluidsbeperkende maatregelen moeten treffen ondanks dat je deze eerder hebt laten plaatsen.
Per 1 april 2021 worden nieuwe geluidseisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking.
[ Voor 19% gewijzigd door HarmoniousVibe op 06-05-2022 12:21 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Klopt maar ik heb ergens een keer gelezen dat dit van tafel is geveegd onder bepaalde voorwaarden zal proberen ff te op te snorren.HarmoniousVibe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:20:
[...]
Nee hoor. Er staat letterlijk dat het enkel geldt voor nieuw te plaatsen warmtepompen. Eerste zin uit het gelinkte nieuwsbericht van de Rijksoverheid:
[...]
Daikin FTXM35R/RXM35R
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:20:
[...]
Nee hoor. Er staat letterlijk dat het enkel geldt voor nieuw te plaatsen warmtepompen. Eerste zin uit het gelinkte nieuwsbericht van de Rijksoverheid:
[...]
Als ik wat vervolg artikelen erop nalees wordt met "nieuw te plaatsen" volgens mij het volgende bedoeld. Alles dat na 1 april 2021 wordt geplaatst, wanneer de nieuwe regelgeving ingaat. Alles dat voor die datum reeds is geplaatst telt dan niet mee.Servee schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:28:
[...]
Klopt maar ik heb ergens een keer gelezen dat dit van tafel is geveegd onder bepaalde voorwaarden zal proberen ff te op te snorren.
Ik kwam ook nog dit tegen:
Rekentool geluid van buiten opgestelde installaties voor warmte- en koudeopwekking
In het Bouwbesluit 2012 (Staatsblad 2020, nr. 189) worden geluideisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koudeopwekking. Het gaat hierbij om warmtepompen en airco’s voor woningen en woongebouwen. Deze eisen treden inwerking op 1 april 2021 (Staatsblad 2021, nr 12). De eisen gelden niet bij nieuwbouw waarvoor een vergunningsaanvraag is gedaan voor 1 april 2021.
Meer info: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
HIER kun je de rekentool downloaden (Open Office document)
HIER kun je de rekentool downloaden (Microsoft Office)
HIER Handleiding rekentool
[ Voor 22% gewijzigd door ThaBEN op 06-05-2022 12:50 ]
Ok, ben benieuwd, want dat zou ingaan tegen de rechtszekerheid en de manier waarop al dit soort wetgeving is opgesteld en wordt gebruikt. Ik kan me geen voorbeeld bedenken uit de recente geschiedenis van zaken aan of op je huis die legaal zijn gebouwd en dan van de ene op de andere dag illegaal zijn. Daarom hebben we ook nog steeds asbest en hoeven elektrische huisinstallaties ook niet aangepakt te worden tot er een grote renovatie aan de elektrische installatie plaatsvindt.Servee schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:28:
[...]
Klopt maar ik heb ergens een keer gelezen dat dit van tafel is geveegd onder bepaalde voorwaarden zal proberen ff te op te snorren.
Is dat niet gewoon een foutje?rwijnhov schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:53:
Volgens mij zit het grootste verschil in het opwarmen; bij voldoende warmtevraag draait de 35 harder en dus onzuiniger. Alleen voor wie in blokken stookt. Voor 24/7 bedrijf maakt het niet uit, maar dat is meestal van nature onzuiniger.
rwijnhov schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:53:
Het staat in elk geval ook zo aangegeven in verschillende tabellen bij diverse leveranciers welke hier regelmatig zijn gepost. Dus tenzij het een fout betreft welke al deze leveranciers en brochures hebben overgetypt in hun eigen layout, lijkt dit te kloppen.Martin7182 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:53:
[...]
Is dat niet gewoon een foutje?
Volgens mij zit het grootste verschil in het opwarmen; bij voldoende warmtevraag draait de 35 harder en dus onzuiniger. Alleen voor wie in blokken stookt. Voor 24/7 bedrijf maakt het niet uit, maar dat is meestal van nature onzuiniger.
Om diezelfde reden, het minimale prijsverschil en dezelfde minimale capaciteit heb ik uiteindelijk ook de 3,5 kW gekozen voor in mijn keuken.
[ Voor 20% gewijzigd door ThaBEN op 06-05-2022 14:05 ]
Wil zowiezo 24/7 gaan draaien met nacht en niet thuis verlaging naar 19 graden. Overdag 20.5 savonds 21.5. willen maximaal comfort overhouden .
Martin7182 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:53:
[...]
Is dat niet gewoon een foutje?
Dit is het artikel die ik bedoelde:HarmoniousVibe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:20:
[...]
[...]
In welke gevallen moeten de nieuwe geluidsnormen worden toegepast?
De nieuwe geluidsnormen zijn in principe alleen van toepassing op nieuwe situaties. Dit betekent dat de geluidseisen moeten worden aangehouden in het geval waarin een nieuw bouwwerk met een buitenunit wordt gerealiseerd. Daarnaast gelden de nieuwe geluidsnormen bij het gedeeltelijk vernieuwen, veranderen of vergroten van een bouwwerk. Dit betekent dat wanneer een warmtepomp wordt geplaatst bij een bestaande woning, er ook moet worden voldaan aan de nieuwe geluidsnorm.
Voor bestaande installaties geldt dat hieraan geen nieuwe geluidsnormen worden gesteld in het Bouwbesluit. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat gemeenten op basis van artikel 13 van de Woningwet ook bij bestaande situaties hogere eisen kunnen opleggen. In de meeste Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV) is opgenomen dat installaties geen hinder voor omwonenden mogen veroorzaken. De verwachting is dat gemeentes bij het definiëren van het begrip hinder en/of bij het ontwikkelen van een toetsingskader voor bestaande installaties, zullen aansluiten bij bovengenoemde normen. De geluidsnormen zijn via deze weg dan alsnog van toepassing op bestaande installaties.
Bron; https://www.arpa-advocate...voor-warmtepomp-en-airco/
Daikin FTXM35R/RXM35R
@ThaBEN Ja daarom juist. Ik heb wel vaker een foutje gezien in specs die eindeloos wordt gecopieerd. Zeer hardnekkig, je komt er eigenlijk alleen vanaf met een nieuw product. Of het hier ook zo is weet ik niet zeker natuurlijk. Het verschil is sowieso verwaarloosbaar en voor de meesten om andere reden ook niet meetbaar.
Het valt me wel op dat de ZSX serie een soortgelijk patroon volgt.
SRK20ZSX-S / SRC20ZSX-S
Opgenomen vermogen verwarmen Laag-hoog (kW)
0,21/0,32/0,47
SRK35ZSX-W / SRC35ZSX-W
0,17/0,62/1,38
Ben ook wel benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft. Voelt tegenstrijdig aan.
SRK20ZSX-S / SRC20ZSX-S
0,21/0,32/0,47
SRK35ZSX-W / SRC35ZSX-W
0,17/0,62/1,38
Ben ook wel benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft. Voelt tegenstrijdig aan.
Zal mogelijk iets te maken hebben met een grotere condensor. De Ururu Sarara van Daikin heeft ook indrukwekkende specs maar is veel groter bijv.ThaBEN schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:07:
SRK20ZSX-S / SRC20ZSX-S
0,21/0,32/0,47
SRK35ZSX-W / SRC35ZSX-W
0,17/0,62/1,38
Maar goed, het is maar een verschil van 40W.. daar ga je in de praktijk vrijwel niks van merken.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
In elk specifiek geval kan bekeken worden of een installatie past of niet met deze tool. Aantal db zegt helemaal niks over de te plaatsen unit. Zoveel factoren afhankelijk. In jouw geval heb je straks 3 units, dat wil niet zeggen dat je indien je met 1 unit aan 40db voldoet dat deze drie dan 120db maken indien ze allemaal aan zouden staan maar het geeft wel meer geluid. Wel iets om rekening mee te houden als je een degelijke situatie plaatst als er buren naast je wonen.ThaBEN schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:35:
[...]
[...]
Als ik wat vervolg artikelen erop nalees wordt met "nieuw te plaatsen" volgens mij het volgende bedoeld. Alles dat na 1 april 2021 wordt geplaatst, wanneer de nieuwe regelgeving ingaat. Alles dat voor die datum reeds is geplaatst telt dan niet mee.
Ik kwam ook nog dit tegen:
Rekentool geluid van buiten opgestelde installaties voor warmte- en koudeopwekking
In het Bouwbesluit 2012 (Staatsblad 2020, nr. 189) worden geluideisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koudeopwekking. Het gaat hierbij om warmtepompen en airco’s voor woningen en woongebouwen. Deze eisen treden inwerking op 1 april 2021 (Staatsblad 2021, nr 12). De eisen gelden niet bij nieuwbouw waarvoor een vergunningsaanvraag is gedaan voor 1 april 2021.
Meer info: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
HIER kun je de rekentool downloaden (Open Office document)
HIER kun je de rekentool downloaden (Microsoft Office)
HIER Handleiding rekentool
Daikin FTXM35R/RXM35R
In principe is een verdubbeling van geluidsniveau 3dB extra.Servee schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:18:
[...]
In elk specifiek geval kan bekeken worden of een installatie past of niet met deze tool. Aantal db zegt helemaal niks over de te plaatsen unit. Zoveel factoren afhankelijk. In jouw geval heb je straks 3 units, dat wil niet zeggen dat je indien je met 1 unit aan 40db voldoet dat deze drie dan 120db maken indien ze allemaal aan zouden staan maar het geeft wel meer geluid. Wel iets om rekening mee te houden als je een degelijke situatie plaatst als er buren naast je wonen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
NeeTommie12 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:40:
[...]
In principe is een verdubbeling van geluidsniveau 3dB extra.
Heb jij een bron, of hoe veel is het dan volgens jou?
Volgens mij zijn deze artikels correct:
https://www.natuurkunde.n...id-en-decibel-hoe-zit-dat
https://www.zorg-en-gezon...0-%20verslag%20Geluid.pdf
https://www.oorcheck.nl/g...staat-schade/wat-te-hard/
Inderdaad. Ik had begrepen dat er op zo'n afstand van 5 meter er circa 3 dB bijkomt, wanneer je een extra buitenunit op dezelfde plek plaats.Servee schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:18:
[...]
In elk specifiek geval kan bekeken worden of een installatie past of niet met deze tool. Aantal db zegt helemaal niks over de te plaatsen unit. Zoveel factoren afhankelijk. In jouw geval heb je straks 3 units, dat wil niet zeggen dat je indien je met 1 unit aan 40db voldoet dat deze drie dan 120db maken indien ze allemaal aan zouden staan maar het geeft wel meer geluid. Wel iets om rekening mee te houden als je een degelijke situatie plaatst als er buren naast je wonen.
Ik ben van plan de units aan de achtergevel op een hoek te plaatsen. Op de eerste etage (dak van de uitbouw keuken). Dan zijn ze uit het zicht vanaf de straatkant en staan ze zo'n 5 meter van de woning van de buren aan de rechterzijde vandaan.
Deze hebben momenteel ook offertes voor airco's lopen dus denk niet dat dit een issue zal zijn. Waarschijnlijk komen hun units op een vergelijkbare gespiegelde manier te staan.
Met de buurman aan de linkerzijde is het 3 meter tot aan het begin van zijn garage (erfgrens) en dan nog eens 3 meter tot aan zijn huis, dus ook dat moet wel goed komen.
:strip_exif()/f/image/EruUF9OfmY6gOGe6cCd2WNcq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil proberen of ik de buitenunits kan laten stapelen op die plek, zoals op onderstaand plaatje.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PqQCZXTgBKSD4r18TRcf1Lwh.jpg?f=user_large)
Overigens kan ik iedereen aanraden die zich zorgen maakt om geluid om onderstaande episode van "De Rijdende Rechter" te bekijken omtrent geluidoverlast van een airco. Gaat om een Mitsubishi Heavy Industries ZSX model in een appartementencomplex.
De Rijdende Rechter - Seizoen 23 Afl. 8 - Het hoofd koel houden
Ik had ook 3 dB in gedachte. Afkomstig van de persoon die ze hadden ingehuurd om metingen te verrichten in onderstaande aflevering van "De Rijdende Rechter", omdat men bang was dat het geluid ondraaglijk zou worden indien iedereen in dat appartementencomplex een buitenunit op hun balkon zou plaatsen.Tommie12 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:45:
[...]
[ Voor 72% gewijzigd door ThaBEN op 06-05-2022 15:00 ]
Stapelen zou ik nooit doen, althans niet als je verwacht dat meerdere tegelijk aan kunnen staan. Omdat er best wat condenswater uit de units kan komen. Dat valt dan op de unit eronder. In de winter, als het vriest buiten heb je kans dat je de unit eronder gaat bevriezenThaBEN schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:47:
Ik wil proberen of ik de buitenunits kan laten stapelen op die plek, zoals op onderstaand plaatje.
[Afbeelding]
Overigens kan ik iedereen aanraden die zich zorgen maakt om geluid om onderstaande episode van "De Rijdende Rechter" te bekijken omtrent geluidoverlast van een airco. Gaat om een Mitsubishi Heavy Industries ZSX model in een appartementencomplex.
Die rijdende rechter is van 2019, voor de nieuwe eisen toch ? Heeft het dan nog nut om te kijken ?
Pas vanaf 10dB is het een verdubbeling voor het gehoor.Tommie12 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:45:
[...]
Er is namelijk een serieus verschil tussen geluidsdruk en het geluid hoorbaar voor het oor.
Zo werkt de schaal niet.bottom line schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:52:
[...]
Pas vanaf 10dB is het een verdubbeling voor het gehoor.
Er is namelijk een serieus verschil tussen geluidsdruk en het geluid hoorbaar voor het oor.
De effectieve geluidsdruk verdubbelt bij 3db, maar onze oren bedriegen ons en laten ons pas een verdubbeling "voelen" bij 10 dB.
Maar bv de tijdsduur voor een blootstelling halveert per 3dB.
Wat @Plenkske zegt idd om die reden niet doen. Maar ook niet tegen je gevel plaatsen, er zijn een hoop die het wel doen maar de brom geluiden van de compressor tegen je gevel, zeker als je er drie hebt dat wil je nietThaBEN schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:47:
[...]
Inderdaad. Ik had begrepen dat er op zo'n afstand van 5 meter er circa 3 dB bijkomt, wanneer je een extra buitenunit op dezelfde plek plaats.
Ik ben van plan de units aan de achtergevel op een hoek te plaatsen. Op de eerste etage (dak van de uitbouw keuken). Dan zijn ze uit het zicht vanaf de straatkant en staan ze zo'n 5 meter van de woning van de buren aan de rechterzijde vandaan.
Deze hebben momenteel ook offertes voor airco's lopen dus denk niet dat dit een issue zal zijn. Waarschijnlijk komen hun units op een vergelijkbare gespiegelde manier te staan.
Met de buurman aan de linkerzijde is het 3 meter tot aan het begin van zijn garage (erfgrens) en dan nog eens 3 meter tot aan zijn huis, dus ook dat moet wel goed komen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dus wat is het verschil? Het gaat over 'lawaai'.Tommie12 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:55:
[...]
Zo werkt de schaal niet.
De effectieve geluidsdruk verdubbelt bij 3db, maar onze oren bedriegen ons en laten ons pas een verdubbeling "voelen" bij 10 dB.
Maar bv de tijdsduur voor een blootstelling halveert per 3dB.
Dus als ons oren ons kunnen bedriegen door slechts een verdubbeling te laten merken vanaf 10db, dan is dat toch goed voor ons?
Waarom moeten we dan ervan uitgaan dat met 3db het lawaai wordt verdubbeld?
Of is heel die decibelschaal, die per 10db stappen maakt, iets zonder rechtmatige basis?
[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 06-05-2022 15:00 ]
Tegen gevel kan opzich wel, maar zorg ervoor dat ze goede rubbers/veren erbij gebruiken. Tussen de beugel en de unit. Standaard gaat het wel resoneren, zeker als hij wat zwaarder draait.Servee schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:57:
[...]
Wat @Plenkske zegt idd om die reden niet doen. Maar ook niet tegen je gevel plaatsen, er zijn een hoop die het wel doen maar de brom geluiden van de compressor tegen je gevel, zeker als je er drie hebt dat wil je nietIk zou ze op je garage dak zetten met flinke betonnen platen eronder en daarbovenop de airco op bigfoots. Dan heb je de minste kans op geluiden doorgegeven aan je casco.
Top, niet over nagedacht. Dan gaan ze toch maar ergens naast elkaarPlenkske schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:52:
[...]
Stapelen zou ik nooit doen, althans niet als je verwacht dat meerdere tegelijk aan kunnen staan. Omdat er best wat condenswater uit de units kan komen. Dat valt dan op de unit eronder. In de winter, als het vriest buiten heb je kans dat je de unit eronder gaat bevriezen
Die rijdende rechter is van 2019, voor de nieuwe eisen toch ? Heeft het dan nog nut om te kijken ?
De episode ging inderdaad niet over de nieuwe eisen, maar in het algemeen of het terecht was dat buren zich zorgen moesten maken om geluidoverlast vanwege een airco.
Samenvatting:
Nadat de meting waren verricht bleek dat op maximaal vermogen get geluid van de airco 38 dB bedroeg op een afstand van 5 meter. Ook bij plaatsing van meerdere units zou het gemeten geluidsniveau nagenoeg gelijk blijven werd bevestigd.
De meeuwen die regelmatig rondvlogen in de omgeving hadden een meting van 43.8 dB
Als de norm 40 is, en je meet 43 dB, dan zal je toch de bron moeten halveren om de norm te halen....bottom line schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:59:
[...]
Dus wat is het verschil? Het gaat over 'lawaai'.
Dus als ons oren ons kunnen bedriegen door slechts een verdubbeling te laten merken vanaf 10db, dan is dat toch goed voor ons?
Waarom moeten we dan ervan uitgaan dat met 3db het lawaai wordt verdubbeld?
Of is heel die decibelschaal, die per 10db stappen maakt, iets zonder rechtmatige basis?
Andersom: als je het geluid wil verhogen van 40 naar 43, dan moet je 2 gelijke bronnen plaatsen.
Wil je van 40 naar 50 dB, dan moet jer er 10 zetten.
Sorry hoor, maar zo werkt geluid en zo hebben ze de decibelschaal vastgelegd.
Naar aanleiding van de vele berichten in dit topic en de problemen die toch alsnog ontstonden na allerlei aanpassingen heb ik er voor gekozen om de unit 3 meter uit de woning naast de veranda te planten. Ik hoor sowieso 0 db geluid maar ik zou het van harte afraden iig.Plenkske schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:00:
[...]
Tegen gevel kan opzich wel, maar zorg ervoor dat ze goede rubbers/veren erbij gebruiken. Tussen de beugel en de unit. Standaard gaat het wel resoneren, zeker als hij wat zwaarder draait.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ja, dat is ook de beste optie. Wat ze bij L/W ook aanraden: op bigfoots met grind eronder.Servee schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:04:
[...]
Naar aanleiding van de vele berichten in dit topic en de problemen die toch alsnog ontstonden na allerlei aanpassingen heb ik er voor gekozen om de unit 3 meter uit de woning naast de veranda te planten. Ik hoor sowieso 0 db geluid maar ik zou het van harte afraden iig.
Maar de meeste L/L zijn lichter en kunnen wel tegen de gevel. Ook wel afhankelijk van de bouw van je huis en dus de demping tussen unit en beugel.
Bij ons zei de installateur: kan prima op beugel (is ook goedkoper). Hij hangt aan zijgevel, ~40 cm boven de grond. Had dus ook op de grond kunnen staan.
Bij zwaar draaien in de winter en bij defrosts resoneert het geluid naar boven toe. Beneden horen we hem binnen dus niet, maar op de eerste verdieping wel.
Als hij op halve kracht of nog minder draait horen we niks meer binnen.
Heb dit laatst aangegeven bij de installateur en nou komen er betere rubbers.
Hier staat de unit op een betonnen plaat, ivm waterpas en ook grind rondom. Ik heb de unit nog niet 1x horen brommen oid of welk bijgeluid dan ook horen maken dan blazen. Ook niet toen het paar graden vroor net naast de unit.Plenkske schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:10:
[...]
Ja, dat is ook de beste optie. Wat ze bij L/W ook aanraden: op bigfoots met grind eronder.
Maar de meeste L/L zijn lichter en kunnen wel tegen de gevel. Ook wel afhankelijk van de bouw van je huis en dus de demping tussen unit en beugel.
Bij ons zei de installateur: kan prima op beugel (is ook goedkoper). Hij hangt aan zijgevel, ~40 cm boven de grond. Had dus ook op de grond kunnen staan.
Bij zwaar draaien in de winter en bij defrosts resoneert het geluid naar boven toe. Beneden horen we hem binnen dus niet, maar op de eerste verdieping wel.
Als hij op halve kracht of nog minder draait horen we niks meer binnen.
Heb dit laatst aangegeven bij de installateur en nou komen er betere rubbers.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Waar komen die cijfers vandaan? B.v. hier lees ik iets anders:ThaBEN schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:07:
SRK20ZSX-S / SRC20ZSX-S
0,21/0,32/0,47
SRK35ZSX-W / SRC35ZSX-W
0,17/0,62/1,38
https://www.lumelco.pt/wp...ual_tecnico_srk-zsx-w.pdf
Via Google kwam ik die specs tegen op: https://www.aircovoordeel...tegory/mitsubishi-airco-sMartin7182 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:20:
[...]
Waar komen die cijfers vandaan? B.v. hier lees ik iets anders:
https://www.lumelco.pt/wp...ual_tecnico_srk-zsx-w.pdf
Ik kan het fout hebben, maar die proefopstelling in die uitzending lijkt verdacht veel op een ZS. Ik dacht dat de ZSX een andere klep had.ThaBEN schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:47:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door maharens op 06-05-2022 15:58 ]
De dure ZSX slechtere specs dan de ZS? Ik geloof er niks vanThaBEN schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:26:
[...]
Via Google kwam ik die specs tegen op: https://www.aircovoordeel...tegory/mitsubishi-airco-s
Ik ben zelf ook aan het twijfelen om de buitenunit op de grond in de voortuin te plaatsen of aan de gevel te hangen, maar ondervind je geen hinder van de airco zo dicht bij de grond te plaatsen? Meen in de installatiehandleiding te zien dat ~30cm werd aangeraden voor de daikin?Servee schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:18:
[...]
Hier staat de unit op een betonnen plaat, ivm waterpas en ook grind rondom. Ik heb de unit nog niet 1x horen brommen oid of welk bijgeluid horen maken dan blazen. Ook niet toen het paar graden vroor net naast de unit.
[Afbeelding]
Aangezien ik toch een gat van ~35cm moet graven voor de elektra doorvoer vanuit de kelder was ik van plan het volgende te leggen;
~15cm gebroken puin
~15cm straatzand
Hier bovenop 4 tegels 30x30x4.5cm of 2 stapelblokken van 60x15x15cm met rondom split/kiezels
Hier weer bovenop de sumo voeten desnoods met een extra ophoog setje, onderzijde vast aan de tegels/blokken en bovenzijde aan de airco.
*Wellicht allemaal overkill maar planning is in de toekomst ernaast nog een grotere L/W te zetten dus beter direct goed doen.
Met de tegels kom ik maar uit op ~10cm boven het maaiveld, met de blokken op 20cm maar dan zijn wel de blokken (gedeeltelijk) zichtbaar. Enige manier om aan die 30cm te komen is het extra ophoogsetje te gebruiken van sumo maar vind dit persoonlijk zelf niet uitzien...
Misschien is die proefopstelling niet de unit die daadwerkelijk aan de muur is komen te hangen, maar enkel daar om voorlichting te geven over de werking van een airco. Kan me voorstellen dat ze een standaard proefopstelling hebben voor demonstratie doeleinden.maharens schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:56:
[...]
Ik kan het fout hebben, maar die proefopstelling in die uitzending lijkt verdacht veel op een ZS. Ik dacht dat de ZSX een andere klep had.
Het filmpje wordt in elk geval actief gepromoot op de website van MHI Nederland waarbij ze trots aangeven dat het een ZSX betreft.
Meer info: https://mhinederland.nl/index.php/srk-zsx
Ik vind het vrij raar dat je met een gasverbruik van 3700m3 per jaar (wat kost dat tegenwoordig? € 6000 of zo?) van verwarming wil wisselen en er dan niet meer dan 1800 euro voor over hebt. De terugverdientijd van een deftige installatie is bij jou net een stuk korter.tvanorsouw schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:35:
Beste mede-Tweakers,
Wij willen gezien de stijgende gasprijzen beneden een airco laten ophangen met als hoofddoel verwarmen in de winter. Daarnaast wekken we ongeveer 5000 KW aan stroom op en verbruiken we slechts 3600 KW, in werkelijkheid verbruiken we 10.000 KW per jaar en dit komt door een elektrische auto maar deze kosten krijg ik vergoed.
Nu weet ik niet zo goed of ik voor een 3,5 of 5 KW moet gaan. Het is een vrijstaande woning (bouwjaar 1930) waarvan de spouw niet geïsoleerd is (en dit helaas ook niet mogelijk is) en er is normaal dubbel glas aanwezig. De inhoud van de ruimtes is woonkamer 94 m3 + keuken 30 m3 = totaal 123 m3 (plattegrond hieronder toegevoegd). Richting de keuken zit een deur die afgesloten kan worden. We hebben ook nog gewoon een CV die zou kunnen bij-verwarmen maar uiteraard het liefst zo min mogelijk gezien de gasprijs en het overschot aan stroom.
De airco die ik op het oog heb is een Qlima SC5248 of 5232 omdat ik deze voor een aantrekkelijke prijs kan aankomen. Specificaties van het koel en verwarmingsvermogen zal ik hieronder toevoegen en alle specificaties kun je terug vinden via de link. Het verschil in prijs tussen de twee airco's is €260,-.
SC5248 5 KW
https://www.qlima.nl/asso...t-airconditioners/sc5248/
https://www.qlima.nl/prod...48_21_ENGLISH.pdf?index=1
Koelcapaciteit min (W) 1820
Koelcapaciteit (nom.) (W) 4600
Koelcapaciteit max (W) 6120
Verwarmingscapaciteit min (W) 1380
Verwarmingscapaciteit (nom.) (W) 3800
Verwarmingscapaciteit max (W) 6740
SC5232 3,5 KW
https://www.qlima.nl/asso...t-airconditioners/sc5232/
https://www.qlima.nl/prod...32_21_ENGLISH.pdf?index=1
Koelcapaciteit min (W) 2120
Koelcapaciteit (nom.) (W) 3200
Koelcapaciteit max (W) 4000
Verwarmingscapaciteit min (W) 1280
Verwarmingscapaciteit (nom.) (W) 2400
Verwarmingscapaciteit max (W) 4900
Wat is jullie advies?
[Afbeelding]
Aangezien spouwmuurisolatie niet mogelijk is, is buitenmuurisolatie misschien een oplossing. Da's een stuk duurder, maar met de huidige (en waarschijnlijk toekomstige) energieprijzen, zal dat ook nog wel te overzien zijn.
Als we uitgaan van 3000m3 voor verwarming, dan geeft dat pakweg 24MWh aan nuttige warmte. Als je dat wil produceren met een airco met SCOP4, zoals die QLIMA, dan kost je dat 6MWh elektrisch. Doe je dat met een topmodel, dan haal je een SCOP van 5,5 a 5,9 en heb je ook nog een deftig verwarmingsvermogen bij vriestemperaturen, wat ik bij de QLIMA betwijfel (en ik vind er ook niets over terug).
Met een SCOP van 5,5 heb je 4,36MWh nodig om 24MWh aan warmte te produceren, wat een besparing is van ruim 1,6 MWh per jaar. De terugverdientijd van een duurder toestel wordt daarmee vrij klein, afhankelijk van je elektriciteitsprijs, maar je bespaart toch snel 500 euro per jaar of meer aan verbruik tov de QLIMA. Je hebt dan ook een A-merk in plaats van een C-merk en de daarbij horende fijnere sturing en features.
Met jouw verwarmde volume en een buitenmuurisolatie + eventueel beter glas, zou dat verbruik toch serieus terug te brengen moeten zijn. Ik kan je wel al vertellen dat je met een QLIMA 5kW unit niet gaat toekomen om te verwarmen als je zoveel gas nodig hebt. Je verbruik is ruim het dubbele van dat van ons, en onze 2,5kW Daikin kreeg onze 100m3 net niet altijd op temperatuur gehouden.
Die 2,5 unit heeft dan wel een SCOP van 5,9 en een nominaal verwarmingsvermogen van 3,5kW, wat dus bijna zoveel is als die 5kW QLIMA. Bij -7ºC levert die trouwens nog altijd 3,1 kW. Met 2 van die QLIMA 5kW units zou je het misschien trekken tijdens een niet te koude winter, maar ik zou er niet te hard op hopen. Ik zou voor een woning met zoveel warmteverlies trouwens niet voor één unit gaan, want dat wordt een defrost-festijn met redelijk wat temperatuurschommelingen.
Stel dat je voor 2 van die Daikin units gaat en dan 2x de 3,5 kW neemt, dan heb je een verwarmingsvermogen van 9kW nominaal en bij -7 nog bijna 8kW. Met een SCOP van 5,73 zal je pakweg 4,2MWh verbruiken. Hoeveel betaal je voor die hoeveelheid elektriciteit en hoeveel voor 3000m3 gas? Je hebt dan wel een investering van om en bij de €8000, maar volgens mij verdien je dat vrij snel terug. Ook met een ander A-merk toestel met een SCOP van rond de 5, zal je al een mooie besparing hebben.
Stel nog dat je voor die investering moet lenen, dan kost je lening minder dan wat je bespaart...
Die 30cm zou in geval van sneeuwval wel nuttig kunnen zijn, indien er dan weinig wind staat anders sneeuwt die net zo hard dicht maar hoe vaak sneeuwt het in Nederland? Opspattend water heb ik geen last van door het grind. Tis maar net wat je wilt, indien jij daar een beter gevoel bij hebt dan is dat prima toch? Ik vond dit de netste oplossing in mijn situatie en geen lelijke unit tegen m’n gevel geplakt en 0 geluid in de woning te horen behalve de binnenunit.sayang1991 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:00:
[...]
Ik ben zelf ook aan het twijfelen om de buitenunit op de grond in de voortuin te plaatsen of aan de gevel te hangen, maar ondervind je geen hinder van de airco zo dicht bij de grond te plaatsen? Meen in de installatiehandleiding te zien dat ~30cm werd aangeraden voor de daikin?
Aangezien ik toch een gat van ~35cm moet graven voor de elektra doorvoer vanuit de kelder was ik van plan het volgende te leggen;
~15cm gebroken puin
~15cm straatzand
Hier bovenop 4 tegels 30x30x4.5cm of 2 stapelblokken van 60x15x15cm met rondom split/kiezels
Hier weer bovenop de sumo voeten desnoods met een extra ophoog setje, onderzijde vast aan de tegels/blokken en bovenzijde aan de airco.
*Wellicht allemaal overkill maar planning is in de toekomst ernaast nog een grotere L/W te zetten dus beter direct goed doen.
Met de tegels kom ik maar uit op ~10cm boven het maaiveld, met de blokken op 20cm maar dan zijn wel de blokken (gedeeltelijk) zichtbaar. Enige manier om aan die 30cm te komen is het extra ophoogsetje te gebruiken van sumo maar vind dit persoonlijk zelf niet uitzien...
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hier is een Toshiba installateur langs geweest, die heeft de installatie nagelopen en de binnenunit even open geschroefd en her en der wat losgemaakt en weer vast geschroefd. Echter mocht dit niet baten. De fluittoon kwam na een paar uur weer terug. Hij zei overigens dat hij dit geluid nog nooit heeft meegemaakt, terwijl er al honderden Haori's zijn geïnstalleerd in Nederland. Ik weet niet precies hoeveel hiervan voor verwarmen worden gebruikt.PVPaneel schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:39:
@CyrielCC en @ASW1 Hoe is het afgelopen met het mysterie van de fluittoon van de Toshiba Haori? Ik ben erg benieuwd, sinds dit een van de kanshebbers is voor het verwarmen en koelen van 4 slaapkamers. Hebben jullie er nog steeds last van?
Het blijft dus een raadsel. Het is nu te warm buiten voor de fluittoon, waarschijnlijk komt ie in november pas weer terug. Dan komt de installateur ook weer langs om alles opnieuw in bedrijf te stellen (gas wordt dan vervangen volgens mij). Hopelijk gaat dat werken.
Ik zou, als je voor de Haori gaat, zorgen dat je via een officiële Toshiba installateur alles laat installeren. Zodat er geen twijfel bestaat over wie verantwoordelijk is voor eventuele problemen. Sta je wat duidelijker in je recht dan wij nu
Eens. Gewoon op de grond op bigfoots. https://www.wasco.nl/merk/artikelen/Big-Foot En als hij insneeuwt gewoon even weghalen. Heb ik 1 keer moeten doen. Poeh poeh 5 minuten werk.@sayang1991 Bij mij staan de bigfoots gewoon op 2 tegels. Geen enkel probleem.Servee schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:14:
[...]
Die 30cm zou in geval van sneeuwval wel nuttig kunnen zijn, indien er dan weinig wind staat anders sneeuwt die net zo hard dicht maar hoe vaak sneeuwt het in Nederland? Opspattend water heb ik geen last van door het grind. Tis maar net wat je wilt, indien jij daar een beter gevoel bij hebt dan is dat prima toch? Ik vond dit de netste oplossing in mijn situatie en geen lelijke unit tegen m’n gevel geplakt en 0 geluid in de woning te horen behalve de binnenunit.
@GORby Zo'n slecht geisoleerde woning moet je niet willen verwarmen met een L/L (of L/W). Dat krijg je never nooit comfortabel en zuinig verwarmt. Dan moet de unit veel te hard werken en dondert de COP compleet in elkaar. Altijd eerst isoleren.
[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 06-05-2022 16:50 ]
Het zal vast model of type afhankelijk zijn maar heb hier regelmatig ook van MHI berichten en filmpjes voorbij zien komen van buitenunits waarvan compressors een serieuze t*r*ng herrie maakte bij verwarmmodus terwijl bij andere weer amper hoorbaar waren. Ook van Daikin overigens maar zelf geen last van, zal wel afhankelijk zijn van stookgedrag, kwaliteit van installatie (hoeveelheid aanwezig koudemiddel) en luchtvochtigheid.ThaBEN schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:05:
[...]
Misschien is die proefopstelling niet de unit die daadwerkelijk aan de muur is komen te hangen, maar enkel daar om voorlichting te geven over de werking van een airco. Kan me voorstellen dat ze een standaard proefopstelling hebben voor demonstratie doeleinden.
Het filmpje wordt in elk geval actief gepromoot op de website van MHI Nederland waarbij ze trots aangeven dat het een ZSX betreft.
Aanvulling; én van de fluisterstand gebruiken als het buiten ijskoud is dat vinden de buitenunits ook niet grappig als er veel warmte vraag is
[ Voor 7% gewijzigd door Servee op 06-05-2022 17:23 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik weet weer waarom ik een Daikin heb gekozen destijds. Wat zijn die MHI toch afschuwelijke lelijke el cheapo plastic glimmende bakken en schreeuwen ze in het midden Mitsubishi !!!!!!!!!!!!! Ja hallo ik heb hem al gekocht hoor en hoef niet iedere dag dat nog een keer onder de neus te worden gewreven.ThaBEN schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:05:
[...]
Misschien is die proefopstelling niet de unit die daadwerkelijk aan de muur is komen te hangen, maar enkel daar om voorlichting te geven over de werking van een airco. Kan me voorstellen dat ze een standaard proefopstelling hebben voor demonstratie doeleinden.
We zien wel of je over 5 jaar nog zo happy bent als die Daikin helemaal geel gekleurd isMotorBeast schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:05:
[...]
Ik weet weer waarom ik een Daikin heb gekozen destijds. Wat zijn die MHI toch afschuwelijke lelijke el cheapo plastic glimmende bakken en schreeuwen ze in het midden Mitsubishi !!!!!!!!!!!!! Ja hallo ik heb hem al gekocht hoor en hoef niet iedere dag dat nog een keer onder de neus te worden gewreven.Maar ieder zijn ding, Ik hou nu eenmaal van sober. Less is more. En dan ook dat rood op de buitenunit. Pesthekel aan de kleur rood. Brrrrrr.
Loop al tijden met het idee mijn binnenunit te spuiten in matzwart.
Maar het blijven lelijke dingen helaas.
Ik vind Daikin's er persoonlijk ook vaak goedkoop uit zienMotorBeast schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:05:
[...]
Ik weet weer waarom ik een Daikin heb gekozen destijds. Wat zijn die MHI toch afschuwelijke lelijke el cheapo plastic glimmende bakken en schreeuwen ze in het midden Mitsubishi !!!!!!!!!!!!! Ja hallo ik heb hem al gekocht hoor en hoef niet iedere dag dat nog een keer onder de neus te worden gewreven.Maar ieder zijn ding, Ik hou nu eenmaal van sober. Less is more. En dan ook dat rood op de buitenunit. Pesthekel aan de kleur rood. Brrrrrr.
Loop al tijden met het idee mijn binnenunit te spuiten in matzwart.
Maar het blijven lelijke dingen helaas.
* MK_ aait zijn Toshiba
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
De leidinggevende had haar veto uitgeaproken over de daikin stylish..
Gelukkig is het ook geen slechte unit en zwart zal ook niet zoveel verkleuren
Gelukkig is het ook geen slechte unit en zwart zal ook niet zoveel verkleuren
Ik zit al in jaar 3. So far still bright white.Glashelder schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:09:
[...]
We zien wel of je over 5 jaar nog zo happy bent als die Daikin helemaal geel gekleurd is
@Lieuwe15 Die is zeker mooi maar vond de meerprijs dan weer over the top.
[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 06-05-2022 21:02 ]
Heb een offerte voor 1 4,2kw unit in de woonkamer. Heb al een buitenunit waar hij op aangesloten kan worden.
Gaat om een FTXM42R, gaat door dak uitbouw heen en komt dan aan de muur te hangen met een condenspomp.
Prijs is €1600 incl btw
Klinkt me duur in de oren?
Wat vinden jullie er van?
Gaat om een FTXM42R, gaat door dak uitbouw heen en komt dan aan de muur te hangen met een condenspomp.
Prijs is €1600 incl btw
Klinkt me duur in de oren?
Wat vinden jullie er van?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
:strip_exif()/f/image/uKgUYEjdwcG4UNQ1cWl6j4XB.jpg?f=fotoalbum_large)