Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 137 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.133 views

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Oekol schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:19:
Heb een offerte voor 1 4,2kw unit in de woonkamer. Heb al een buitenunit waar hij op aangesloten kan worden.

Gaat om een FTXM42R, gaat door dak uitbouw heen en komt dan aan de muur te hangen met een condenspomp.

Prijs is €1600 incl btw

Klinkt me duur in de oren?
Wat vinden jullie er van?
Moet wel een hele ingewikkelde installatie zijn, wat is hiervan de prijs van het condenspompje? Losse binnen unit kost zo’n 700/750 incl btw ex pompje en installatie. Nog extra kosten dakdoorvoer?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:37

Oekol

waka waka hey hey

Servee schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:34:
[...]

Moet wel een hele ingewikkelde installatie zijn, wat is hiervan de prijs van het condenspompje? Losse binnen unit kost zo’n 700/750 incl btw ex pompje en installatie. Nog extra kosten dakdoorvoer?
Wel extra kosten voor dakdoorvoer, moet weer dichtgebrand worden met bitumen. Maar lijkt me niet extreem arbeidsintensief? Condenspompje staat niet gespecificeerd. Zal eens naar beide vragen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Highintensity
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:59
Na veel gehoord en gelezen te hebben over de besparing d.m.v. verwarmen met airco i.c.m. of i.p.v. cv-ketel, leek het me interessant om eens een overzichtje te maken van de kosten in 3 verschillende scenario's. Ik heb zo compleet mogelijk geprobeerd uit te rekenen wat de totale kosten (per jaar) zijn voor verwarming en warm water bij gebruik van: Alleen cv ketel, cv ketel + airco's, of airco's + elektrische boiler. Wellicht is dit ook interessant voor anderen die in de twijfel zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63FQ8O0xg4B0XYYoi-VL7H9HsEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKtU9XJJbUqgBC63xPGbGJBH.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten wat aannames in verwerkt.
- Elektriciteitsverbruik van mijn CV-ketel op jaarbasis. Ben van 1000kw uitgegaan, zou meer of minder kunnen zijn. Gasverbruik ligt iig om en nabij de 900m³.
- Onderhoud voor airco's: €150 voor unit 1, €50 voor elke volgende unit. Jaarlijks echt nodig?
- Verbruik elektrische boiler: Volgens meerdere bronnen +- 2000kw p/j
- Verbruik airco's: geprobeerd uit te rekenen o.b.v. de formule m³*8,5/4, maar uiteraard zal dat in de praktijk anders zijn.
- Onderhoud elektrische boiler: €100 per jaar voor onderhoud?

Wellicht zie ik iets over het hoofd, maak ik een rekenfout of zitten er te ruime marges in mijn schattingen, maar ik kom uit op een tvt voor airco + boiler van 18jaar en voor airco + cv ketel 14 jaar. Gezien ik uitga van een levensduur van 15 jaar, is het wat betreft besparing in € niet eens zo interessant lijkt het.. 8)7

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:31
Laatste vraag hier voordat ik mijn offerte teken. Offerte is nu

2x Mitsubishi hvi 3.5kw zsx 5meter leiding bij beide + 2x wifi module
1x lg 270 liter warmtepompboiler.
Inclusief verwijderen CV ketel en afsluiten gasleiding.
€8030,-

Als ik voor de gewone mhvi zs ga dan gaat er €1400 van de prijs af voor 2 units.

De keuze voor de zsx is zoals eerder al gezegd genomen vanwege minder geluidsdruk buiten voor de buren. Maar nu lees ik hier net weer dat ze eigenlijk slechter zijn omdat ze komen met een hyper inverter. Ik wil natuurlijk niet €1400 meer betalen voor een product dat eerder stuk is. Bij alle zsxjes zie ik namelijk een hyper inverter.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:54
@vangoghnl Geluidsdruk? Welke geluidsdruk? Een unit draait als je zorgt dat je dat je huis niet veel afkoelt/opwarmte nooit max. Mijn unit hoor je buiten bijna niet (tja Daikin 8) ). Daarom is minimaal vermogen ook zo belangrijk. Steek je geld in je zakken. En nu naar bed. :Z

@Highintensity Onderhoud jaarlijks? Mwoah. Hangt hier 3 jaar en onderhoud nog niet nodig. Hooguit 1 maal per 5 jaar en kan je makkelijk zelf.

[ Voor 20% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2022 02:04 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
@MotorBeast Ben het verder met je eens, maar het het is nu niet zo dat MHI een enorme rammelbak is hè ;)
Overigens hebben mijn buren een LG hangen en op laag verwarmingsvermogen rammelt dat ding aan alle kanten. :X

@Highintensity Kijk even naar een warmtepompboiler voor je SWW :)

[ Voor 63% gewijzigd door GermanPivo op 07-05-2022 06:59 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Tomv
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik zal nog even feedback geven.
Heb nog eens goed nagedacht, en tot deze oplossing gekomen.

De airco word verplaatst, waardoor er 2 meter goot zichtbaar word. de overige 4 meter zullen over de plint lopen achter de zithoek.
Dus voor diegene die alle adviezen gegeven hebben, er word wel degelijk iets mee gedaan. Dank daar voor.

In eerste instantie was het plan optie 1, echter word dit heel lelijk. ik vermoed dat we gaan eindigen bij optie 2.
De installateur komt volgende week nogmaals langs om dit te bespreken / uit te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDPreIMY2LS98WfdLp0dlc_Mn_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBt18XTVE3X9zOudoEeJXFh5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsTnhmXADPOi0IxCNT1GYBSUTwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1ltnvbxXTQWbDHspNbz9sTH.jpg?f=fotoalbum_large

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:11
@Highintensity Onderhoud voor airco's is niet zo vaak nodig, als dat het überhaupt al is. Alleen even zelf de filters schoonmaken en even de tuinslang op de buitenunit(s) zetten als deze erg vuil zijn. Onderhoud voor een elektrische boiler betekent eens in de 5 à 10 jaar de anode vervangen voor een paar tientjes, tenzij je een waterontharder in huis hebt.

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-01 15:57
Highintensity schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 01:15:
...
Wellicht zie ik iets over het hoofd, maak ik een rekenfout of zitten er te ruime marges in mijn schattingen, maar ik kom uit op een tvt voor airco + boiler van 18jaar en voor airco + cv ketel 14 jaar. Gezien ik uitga van een levensduur van 15 jaar, is het wat betreft besparing in € niet eens zo interessant lijkt het.. 8)7
Ik heb met mijn airco ongeveer 500m3 gas vervangen voor 600 kWh elektrisch. Dat scheelt met jouw getallen qua kosten 730 euro per jaar. De airco kostte mij alles erop en eraan 1800E (groot deel zelf geïnstalleerd) wat neerkomt op een tvt van 2.8 jaar.

Neem ik nu SWW mee: warmtepompboiler staat er nog maar net, maar afgelopen twee weken waren netto even duur (2m3 gas tegenover 7-8 kWh elektrisch), maar mijn vastrecht, bij mij 250E, komt te vervallen. Netto prijs van de boiler was 1200E voor een grote RVS versie. Dat kan goedkoper, maar maakt voor mij de tvt 4 a 5 jaar. Voor de lagere vaste lasten van 50E is die tvt natuurlijk een stuk groter en is het misschien zinvoller om met de cv te blijven stoken, maar we zitten hier uiteindelijk op het duurzame forum dus dat is ook wat waard :)

Qua onderhoud is het niets meer/minder dan lamellen schoonmaken. Als je buitenunit bereikbaar is kan dat prima zelf. Het is immers gewoon een koelkast, doe onderhoud je toch ook niet jaarlijks naast een doekje erover? Een plofketel daarintegen kan er wel baat bij hebben.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• Servee
  • Niet online
jordje schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:16:
@Highintensity Onderhoud voor airco's is niet zo vaak nodig, als dat het überhaupt al is. Alleen even zelf de filters schoonmaken en even de tuinslang op de buitenunit(s) zetten als deze erg vuil zijn. Onderhoud voor een elektrische boiler betekent eens in de 5 à 10 jaar de anode vervangen voor een paar tientjes, tenzij je een waterontharder in huis hebt.
Je binnen en buiten warmtewisselaar (condensor/verdamper) en ventilatoren kunnen nog wel eens een opfris beurtje gebruiken bij intensief gebruik na paar jaar, maar dan kun je beter een los onderhoud inplannen of idd zelf doen, zijn zat filmpjes over te vinden.

Voorbeeld Daikin binnen unit;
YouTube: Daikin FTXM schoonmaak door @Notna

Voorbeeld Daikin buitenunit;
YouTube: YouTube

[ Voor 14% gewijzigd door Servee op 07-05-2022 11:24 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:16
Tomv schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:08:
Ik zal nog even feedback geven.
Heb nog eens goed nagedacht, en tot deze oplossing gekomen.

De airco word verplaatst, waardoor er 2 meter goot zichtbaar word. de overige 4 meter zullen over de plint lopen achter de zithoek.
Dus voor diegene die alle adviezen gegeven hebben, er word wel degelijk iets mee gedaan. Dank daar voor.

In eerste instantie was het plan optie 1, echter word dit heel lelijk. ik vermoed dat we gaan eindigen bij optie 2.
De installateur komt volgende week nogmaals langs om dit te bespreken / uit te werken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou de goot in een kleur kiezen die je makkelijk kan overschilderen in de kleur van de muur.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-01 16:35

Gerco-M

mijn tornado res.

vangoghnl schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 01:16:
Laatste vraag hier voordat ik mijn offerte teken. Offerte is nu

2x Mitsubishi hvi 3.5kw zsx 5meter leiding bij beide + 2x wifi module
1x lg 270 liter warmtepompboiler.
Inclusief verwijderen CV ketel en afsluiten gasleiding.
€8030,-

Als ik voor de gewone mhvi zs ga dan gaat er €1400 van de prijs af voor 2 units.

De keuze voor de zsx is zoals eerder al gezegd genomen vanwege minder geluidsdruk buiten voor de buren. Maar nu lees ik hier net weer dat ze eigenlijk slechter zijn omdat ze komen met een hyper inverter. Ik wil natuurlijk niet €1400 meer betalen voor een product dat eerder stuk is. Bij alle zsxjes zie ik namelijk een hyper inverter.
Eigenlijk slechter omdat ze komen met een hyper inverter?? Hyper inverter betekend dat de unit nog verder terug kan moduleren dan reguliere units en dat is juist goed. Want de ZSX units zijn enorm goede units. En zoals hier vaak gezegd, ook super stille units. Dus geen twijfels hoor, gewoon voor gaan!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• MotorBeast
GermanPivo schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 06:53:
@MotorBeast Ben het verder met je eens, maar het het is nu niet zo dat MHI een enorme rammelbak is hè ;)
Overigens hebben mijn buren een LG hangen en op laag verwarmingsvermogen rammelt dat ding aan alle kanten. :X
Was cynisch grapje. Sorry :+

Als je een fatsoenlijke unit koopt zal bij goed gebruik geen buurman last hebben van het geluid, oftewel zoveel zorgen dat je binnen een constante temperatuur aanhoudt. Zowel winter als zomer. Dan toert een unit nooit maximaal en dus stil (ook binnen trouwens. Ik word gek van een unit die loeihard staat te blazen).

• Highintensity
MotorBeast schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 02:01:
@Highintensity Onderhoud jaarlijks? Mwoah. Hangt hier 3 jaar en onderhoud nog niet nodig. Hooguit 1 maal per 5 jaar en kan je makkelijk zelf.
Aha, zal me daar eens in verdiepen. Had begrepen dat de garantie van 5 jaar alleen van toepassing is in het geval dat de units jaarlijks onderhouden zijn (weet even niet of het ook telt als je het onderhoud zelf doet). Zal even uit moeten zoeken hoe dat zit, maar gezien de reacties hier lijkt me hooguit eens in de twee/drie jaar meer dan voldoende.
GermanPivo schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 06:53:
@Highintensity Kijk even naar een warmtepompboiler voor je SWW :)
Dank voor de tip. Ziet er op basis van de eerste info die ik heb gelezen interessant uit. Zal me er verder in verdiepen om te kijken wat er mogelijk is in mijn situatie en hoe het dan zit met tvt. Zou in principe (als stand-alone) op de plek van mijn huidige CV ketel kunnen met dezelfde aansluitingen voor water toch? En kan het kwaad om de lucht aan- en afvoer vanuit de zolder te doen, dus zonder buitenlucht?
jordje schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:16:
Dank voor de reactie. Ik ga terug naar de rekentafel. :P
kevineppo schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:28:
[...]

Ik heb met mijn airco ongeveer 500m3 gas vervangen voor 600 kWh elektrisch. Dat scheelt met jouw getallen qua kosten 730 euro per jaar. De airco kostte mij alles erop en eraan 1800E (groot deel zelf geïnstalleerd) wat neerkomt op een tvt van 2.8 jaar.

Neem ik nu SWW mee: warmtepompboiler staat er nog maar net, maar afgelopen twee weken waren netto even duur (2m3 gas tegenover 7-8 kWh elektrisch), maar mijn vastrecht, bij mij 250E, komt te vervallen. Netto prijs van de boiler was 1200E voor een grote RVS versie. Dat kan goedkoper, maar maakt voor mij de tvt 4 a 5 jaar. Voor de lagere vaste lasten van 50E is die tvt natuurlijk een stuk groter en is het misschien zinvoller om met de cv te blijven stoken, maar we zitten hier uiteindelijk op het duurzame forum dus dat is ook wat waard :)

Qua onderhoud is het niets meer/minder dan lamellen schoonmaken. Als je buitenunit bereikbaar is kan dat prima zelf. Het is immers gewoon een koelkast, doe onderhoud je toch ook niet jaarlijks naast een doekje erover? Een plofketel daarintegen kan er wel baat bij hebben.
Van 500m³ naar 600kw voor dezelfde warmtevraag!? Kan alleen maar hopen dat het in mijn geval net zo goed uitpakt.

Dank voor de toelichting mbt onderhoud. Geeft een beeld over wat ik er van moet denken.

• MotorBeast
kevineppo schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:28:
[...]

Tip: ik zou wel ieder koelseizoen zorgen dat je je lekbak en afvoerslang schimmelvrij maakt ivm afwatering. Ik heb vorige zomer druppelende binnenunit gehad. Even wat soda in de lekbak loste dat op. Je hebt ook speciale tabletten die je erin kan gooien maar soda werkt dus ook.

En na enige tijd zul je toch echt de rol in de binnenunit echt moeten schoonmaken. Die zit niet in een koelkast. ;)

@Highintensity Lekker aftikken van je leverancier met dat garantieverhaal. Zeker €150,- per unit? Zou bij mij betekenen €450,- per jaar. Resultaat is dan dat ik beter mijn CV kan laten stoken. Mijn leverancier was gewoon eerlijk. Garantie geen probleem en naar gelang gebruik onderhouden. En dat onderhoud is met name je binnenunit die smerig wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2022 11:36 ]

• Tomv
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-12-2025
VidaR-9 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Ik zou de goot in een kleur kiezen die je makkelijk kan overschilderen in de kleur van de muur.
Daar neig ik ook naar, echter hebben wij 2 katten die denken dat ze tijgers zijn. Ik verwacht dat die verf daar nooit lang op zal zitten.

• Servee
  • Niet online
Highintensity schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Aha, zal me daar eens in verdiepen. Had begrepen dat de garantie van 5 jaar alleen van toepassing is in het geval dat de units jaarlijks onderhouden zijn (weet even niet of het ook telt als je het onderhoud zelf doet). Zal even uit moeten zoeken hoe dat zit, maar gezien de reacties hier lijkt me hooguit eens in de twee/drie jaar meer dan voldoende.
In mijn offerte stond dat indien ik een (geheel vrijblijvend) onderhoud contract afsluit dat er dan geen voorrijkosten worden berekend, ook niet in het hoogseizoen en dan alleen betaal voor onderdelen (onderdelen die binnen de garantie vallen worden kosteloos vervangen)

Uit te voeren werkzaamheden;

 Het reinigen en desinfecteren van de installatie
 Het reinigen van de condenswaterafvoer.
 Het controleren van de beveiligingen.
 Het controleren van de werkdrukken van de installatie.
 Een lekdichtheids controle.
 Zuurtest olie
 Het visueel inspecteren van de isolatie, leidingwerk en bedrading.

Ik heb er wel voor gekozen voor 99,- per jaar puur omdat ik zelf niet wil lopen klooien, maar je zou het zeker zelf kunnen.

Bij een defect bijvoorbeeld 2x in de 5 jaar zou je zonder onderhoud contract goedkoper uitzijn met de alleen de voorrijkosten te betalen, daartegen moet je wel zelf het onderhoud doen (want dat is wel nodig op z’n tijd, zie vorige post) en moet je dit wel kunnen.

Daarnaast zullen bedrijven vaak mensen met een contract (in de drukste seizoenen) voorrang geven t/o die zonder contract, dus met een hittegolf kan het zomaar zijn dat je pas na de hitte een monteur op bezoek krijgt ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:35
Mijn installateur geeft gewoon 5 jaar garantie zonder contract. Toen ik vroeg naar onderhoud zei die: dat kan je prima zelf (is ook zo) en een jaarlijkse controle is bij huisinstallaties niet nodig.

Bij het opvragen van offertes gaven 2 andere installateurs alleen de 5 jaar garantie bij een contract van ~150 per jaar.

• Servee
  • Niet online
Plenkske schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:51:
Mijn installateur geeft gewoon 5 jaar garantie zonder contract. Toen ik vroeg naar onderhoud zei die: dat kan je prima zelf (is ook zo) en een jaarlijkse controle is bij huisinstallaties niet nodig.

Bij het opvragen van offertes gaven 2 andere installateurs alleen de 5 jaar garantie bij een contract van ~150 per jaar.
Totdat je karnemelk gaat ruiken tot dan gaat het goed ;) maar dan ben je al te laat :F

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 07-05-2022 11:55 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Jorn87
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-01 00:04
Help: ik heb een flareverbinding kapot gedraaid, want blijkbaar is mijn momentsleutel kapot. Nu krijg ik de koppeling niet van elkaar afgedraaid. Hij blijft zeg maar doordraaien.

Is er een trucje om dit op te lossen? Of moet ik de hele koppeling er afhalen en dan lassen?

• MotorBeast
Plenkske schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:51:

Precies. Ik heb al dertig jaar eigen woning en heb nooit een contract gehad voor mijn CV Ketel. Verstook nu nog maar 400m3 per jaar = 1 maal per 5 jaar een beurtje.

NB: ik heb vroeger in de verzekeringen gewerkt en Nederlanders zijn dol op risico's afdekken. Verdiende niet slecht. O-)

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-01 15:22
MotorBeast schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:31:
[...]

Tip: ik zou wel ieder koelseizoen zorgen dat je je lekbak en afvoerslang schimmelvrij maakt ivm afwatering. Ik heb vorige zomer druppelende binnenunit gehad. Even wat soda in de lekbak loste dat op. Je hebt ook speciale tabletten die je erin kan gooien maar soda werkt dus ook.

En na enige tijd zul je toch echt de rol in de binnenunit echt moeten schoonmaken. Die zit niet in een koelkast. ;)

@Highintensity Lekker aftikken van je leverancier met dat garantieverhaal. Zeker €150,- per unit? Zou bij mij betekenen €450,- per jaar. Resultaat is dan dat ik beter mijn CV kan laten stoken. Mijn leverancier was gewoon eerlijk. Garantie geen probleem en naar gelang gebruik onderhouden. En dat onderhoud is met name je binnenunit die smerig wordt.
Nog een tip:

Na de winter (verwarmseizoen) is het vuil maximaal uitgedroogd, tot gescheurd aan toe.
Door met een compressor de boel schoon te blazen komt het vuil gemakkelijk los.
De 'vellen' komen dan uit de lekbak.
Ook het vuil op de rol is met een kwast redelijk goed schoon te krijgen.

PS, zou het een goed idee zijn om een UV-led te monteren?

[ Voor 17% gewijzigd door Marco Geleijns op 07-05-2022 12:03 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:02
Highintensity schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 01:15:
Na veel gehoord en gelezen te hebben over de besparing d.m.v. verwarmen met airco i.c.m. of i.p.v. cv-ketel, leek het me interessant om eens een overzichtje te maken van de kosten in 3 verschillende scenario's. Ik heb zo compleet mogelijk geprobeerd uit te rekenen wat de totale kosten (per jaar) zijn voor verwarming en warm water bij gebruik van: Alleen cv ketel, cv ketel + airco's, of airco's + elektrische boiler. Wellicht is dit ook interessant voor anderen die in de twijfel zitten.

[Afbeelding]

Er zitten wat aannames in verwerkt.
- Elektriciteitsverbruik van mijn CV-ketel op jaarbasis. Ben van 1000kw uitgegaan, zou meer of minder kunnen zijn. Gasverbruik ligt iig om en nabij de 900m³.
- Onderhoud voor airco's: €150 voor unit 1, €50 voor elke volgende unit. Jaarlijks echt nodig?
- Verbruik elektrische boiler: Volgens meerdere bronnen +- 2000kw p/j
- Verbruik airco's: geprobeerd uit te rekenen o.b.v. de formule m³*8,5/4, maar uiteraard zal dat in de praktijk anders zijn.
- Onderhoud elektrische boiler: €100 per jaar voor onderhoud?

Waar komt die 350 euro onderhoud weg?

Elektrische boilers zijn toch vrijwel onderhoudsvrij ?
Onderhoudsbeurt van een airco ligt rond 140 euro p/j als je het wil laten uitvoeren.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:04:
[...]

Onderhoudsbeurt van een airco ligt rond 140 euro p/j als je het wil laten uitvoeren.
Kijken met een zaklamp of de stekker er wel in zit jongen. _O-

• mr_evil08
Servee schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:35:
[...]

Je binnen en buiten warmtewisselaar (condensor/verdamper) en ventilatoren kunnen nog wel eens een opfris beurtje gebruiken bij intensief gebruik na paar jaar, maar dan kun je beter een los onderhoud inplannen of idd zelf doen, zijn zat filmpjes over te vinden.

Voorbeeld Daikin binnen unit;
YouTube: Daikin FTXM schoonmaak door @Notna

Voorbeeld Daikin buitenunit;
YouTube: YouTube
Voor de binnenunit speelt dit amper als je er alleen mee verwarmt, koelen daarin tegen wat vaak belangrijk is om na een koelsessie even te laten drogen door op fan te zetten net als bij een auto airco wat veel mensen niet doen en dan ineens een stink airco hebben(hier nog nooit gehad gezien ik er wel normaal mee omga).

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-01 09:12
ThaBEN schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:47:
[...]

Inderdaad. Ik had begrepen dat er op zo'n afstand van 5 meter er circa 3 dB bijkomt, wanneer je een extra buitenunit op dezelfde plek plaats.
Ik ben van plan de units aan de achtergevel op een hoek te plaatsen. Op de eerste etage (dak van de uitbouw keuken). Dan zijn ze uit het zicht vanaf de straatkant en staan ze zo'n 5 meter van de woning van de buren aan de rechterzijde vandaan.
Deze hebben momenteel ook offertes voor airco's lopen dus denk niet dat dit een issue zal zijn. Waarschijnlijk komen hun units op een vergelijkbare gespiegelde manier te staan.

Met de buurman aan de linkerzijde is het 3 meter tot aan het begin van zijn garage (erfgrens) en dan nog eens 3 meter tot aan zijn huis, dus ook dat moet wel goed komen.

[Afbeelding]

Ik wil proberen of ik de buitenunits kan laten stapelen op die plek, zoals op onderstaand plaatje.

[Afbeelding]

Overigens kan ik iedereen aanraden die zich zorgen maakt om geluid om onderstaande episode van "De Rijdende Rechter" te bekijken omtrent geluidoverlast van een airco. Gaat om een Mitsubishi Heavy Industries ZSX model in een appartementencomplex.

De Rijdende Rechter - Seizoen 23 Afl. 8 - Het hoofd koel houden
Op die foto waarbij de buitenunits gestapeld zijn vind ik de verticale ruimte persoonlijk wat aan de kleine kant. Misschien dat de experts hier hun licht over kunnen laten schijnen? Wanneer de unit uit elkaar moet voor een grote schoonmaak of reparatie / vervanging van onderdelen is het dan niet prettig om aan de bovenkant iets meer ruimte te hebben? Of is dit wel ok zo?

• FrankHe
Plenkske schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:52:
[...]

Stapelen zou ik nooit doen, althans niet als je verwacht dat meerdere tegelijk aan kunnen staan. Omdat er best wat condenswater uit de units kan komen. Dat valt dan op de unit eronder. In de winter, als het vriest buiten heb je kans dat je de unit eronder gaat bevriezen ;)

Die rijdende rechter is van 2019, voor de nieuwe eisen toch ? Heeft het dan nog nut om te kijken ?
Condenswater voer je af met een slang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCfWfM48xeS5pqsfBT6S8cNJE0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IdNUT0Iv9cMjl39SDHdyuEj7.jpg?f=user_large

• FrankHe
Servee schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:57:
[...]

Wat @Plenkske zegt idd om die reden niet doen. Maar ook niet tegen je gevel plaatsen, er zijn een hoop die het wel doen maar de brom geluiden van de compressor tegen je gevel, zeker als je er drie hebt dat wil je niet 8)7 Ik zou ze op je garage dak zetten met flinke betonnen platen eronder en daarbovenop de airco op bigfoots. Dan heb je de minste kans op geluiden doorgegeven aan je casco.
Geluidsoverdracht is inderdaad een reden om de units naast elkaar op het dak van de garage te plaatsen. Een combinatie van massa en ontkoppeling. Rubberen tegel, betontegel, rubberen tegel en betontegel stapelen zou moeten helpen om de overdracht van geluid te verminderen.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:35
FrankHe schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:17:
[...]

[Afbeelding]
Dat is een optie ja

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:52
@Highintensity warmtepompboiler zou ik zeker overwegen; scheelt een factor 3 a 4 aan variabele kosten. Aanschaf hoeft ook niet heel duur te zijn, er zit flinke subsidie op. Moet alleen wel door erkende installateur geïnstalleerd worden. Verder lijken airco+boiler ongeveer even voordelig als airco+CV, maar bij de laatste ben je nog steeds afhankelijk van de grillige gasmarkt. Voor elektra geldt dat natuurlijk ook. Daarom is de combinatie met (meer) zonnepanelen ook zo aantrekkelijk; je wordt onafhankelijk(er) van de energiemarkt.

• Highintensity
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:04:
[...]

Heb me nog niet heel erg verdiept in boilers, die €100 was gewoon een aanname.

Voor de airco kreeg ik van een installateur te horen €150 voor unit 1, €50 voor elke volgende unit. En dat zou dan elk jaar nodig zijn, aldus de installateur Obv de reacties hier begrijp ik dat dat niet jaarlijks nodig is en het grootste deel zelf gedaan kan worden.

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
M.b.t. condenswater, klopt de volgende stelling?

In de zomer tijdens koelen:
Condens in binnenuit, géén condens in buitenunit.

In de winter met verwarmen.
Géén condens in binnenunit, condens in buitenunit.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• Highintensity
Martin7182 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:28:
@Highintensity warmtepompboiler zou ik zeker overwegen; scheelt een factor 3 a 4 aan variabele kosten. Aanschaf hoeft ook niet heel duur te zijn, er zit flinke subsidie op. Moet alleen wel door erkende installateur geïnstalleerd worden. Verder lijken airco+boiler ongeveer even voordelig als airco+CV, maar bij de laatste ben je nog steeds afhankelijk van de grillige gasmarkt. Voor elektra geldt dat natuurlijk ook. Daarom is de combinatie met (meer) zonnepanelen ook zo aantrekkelijk; je wordt onafhankelijk(er) van de energiemarkt.
Dank voor de reactie. Kan in principe gewoon op de plek van de huidige CV-ketel toch?

Meer zonnepanelen is helaas geen optie, staan er nu 8 op Zuid, meer is niet haalbaar. Op noord zouden er nog 8 kunnen, maar dat is dan weer niet ideaal qua opbrengst.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
ThaBEN schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:33:

Ja.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• FrankHe
ThaBEN schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:33:

Ja, in beginsel klopt dat. Wanneer je systeem echter een agressieve defrost cycle doorloopt dan zou je in de winter ook in de binnenunit wat condens kunnen hebben.

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:09:
[...]

Voor de binnenunit speelt dit amper als je er alleen mee verwarmt, koelen daarin tegen wat vaak belangrijk is om na een koelsessie even te laten drogen door op fan te zetten net als bij een auto airco wat veel mensen niet doen en dan ineens een stink airco hebben(hier nog nooit gehad gezien ik er wel normaal mee omga).
Snap ik, dat een manier. Echter kies ik ervoor in een hygiënische leefomgeving te wonen, en de kans op schimmel en bacterie groei te voorkomen dus laat ik de unit elk jaar ontsmetten, en die paar honderd euro heb ik daar graag voor over en die doen mij geen pijn.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Highintensity schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:33:
[...]

Dank voor de reactie. Kan in principe gewoon op de plek van de huidige CV-ketel toch?

Meer zonnepanelen is helaas geen optie, staan er nu 8 op Zuid, meer is niet haalbaar. Op noord zouden er nog 8 kunnen, maar dat is dan weer niet ideaal qua opbrengst.
Je rekent met 45 cent per kwh. Dan is noord ook rendabel hoor. 60% opbrengst tov zuid en nog steeds na een jaar of 4 terugverdiend. Daarna 20 jaar gratis stroom…

In jouw geval zou ik noord ook volleggen en gaan voor all electric, dus geen CV meer. Dan geef je eenmalig wat meer uit maar ben je daarna niet afhankelijk van de gas markt, en heb je voor lange termijn zeer goedkope energie. Je eigen energie opwekken. Probeer dat maar eens met een CV ketel en een gas bron slaan in je achtertuin :9~

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:40:
[...]

Snap ik, dat een manier. Echter kies ik ervoor in een hygiënische leefomgeving te wonen, en de kans op schimmel en bacterie groei te voorkomen dus laat ik de unit elk jaar ontsmetten, en die paar honderd euro heb ik daar graag voor over en die doen mij geen pijn.
Beurt ieder jaar a €150,- delen door (voor mij dan) €0,25 = 600 kWh stroom maal 3 units = 1800 kWh stroom is dus zinloos stoken met een L/L. Gaan we dus niet doen hier. Maak hem wel zelf schoon en na 5 jaar zie ik wel verder.

Had je beter geen L/L kunnen nemen en lekker met je cv blijven stoken. Nog comfortabeler ook.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2022 12:53 ]

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:51:
[...]

Beurt ieder jaar a €150,- delen door (voor mij dan) €0,25 = 600 kWh stroom maal 3 units = 1800 kWh stroom is dus zinloos stoken met een L/L. Gaan we dus niet doen hier. Maak hem wel zelf schoon en na 5 jaar zie ik wel verder.
Ik heb niet gekozen voor ll om te besparen, dat dit zo zou zijn is meegenomen maar niet mijn hoofddoel geweest ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Ik heb niet gekozen voor ll om te besparen, dat dit zo zou zijn is meegenomen maar niet mijn hoofddoel geweest ;)
Had nu eens zelf de kap eraf en kijk in je unit na 1 jaar. Dan is dat ding niet vies. Maar jouw centen. Niet om te besparen? Ik vind een voorschot van €85,- per maand met 4 personen hier toch wel aardig. :Y

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2022 13:11 ]

• ThaBEN
FrankHe schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:17:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er handig uit. Ik heb een meter of 3-4 verderop een afvoergootje staan waar ik een slang naartoe kan geleiden. Ik vraag me alleen af of dit wel verstandig is om een slang te gebruiken wanneer het vriest. Indien de slang dicht zou vriezen, heb je dan niet een gigantisch probleem? Of is het condenswater warm genoeg dat het water in de slang vanzelf ontdooit?
Iemand hier praktijkervaring mee?

• MotorBeast
ThaBEN schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Ziet er handig uit. Ik heb een meter of 3-4 verderop een afvoergootje staan waar ik een slang naartoe kan geleiden. Ik vraag me alleen af of dit wel verstandig is om een slang te gebruiken wanneer het vriest. Indien de slang dicht zou vriezen, heb je dan niet een gigantisch probleem? Of is het condenswater warm genoeg dat het water in de slang vanzelf ontdooit?
Iemand hier praktijkervaring mee?
Nope. Dat ontdooit niet. Ja als de temperaturen boven nul komen. Niet doen, lange lengtes. Er zijn er zelfs die een warmtelint in de bak leggen om bevriezing te voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2022 13:10 ]

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-01 15:57
Highintensity schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:22:

[...]
Van 500m³ naar 600kw voor dezelfde warmtevraag!? Kan alleen maar hopen dat het in mijn geval net zo goed uitpakt.

Dank voor de toelichting mbt onderhoud. Geeft een beeld over wat ik er van moet denken.
Kanttekening is dat onze CV ketel vrij slecht was ingeregeld, maar daar staat tegenover dat ik met de airco 24/7 verwarmde op 20C, waar de ketel maar ging tot 19.5C voor een paar uurtjes per dag. Ik heb niet alles even netjes gemeten, maar wat ik heb wil ik best met je delen in een PM. Bijvoorbeeld een week dat het vroor afgelopen winter ofzo.

Heb een mitsubishi HI, 3.5kW. SCOP zou rond de 5 moeten liggen dus de getallen die ik krijg zijn haalbaar :)

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:28
Met dank aan alle info op di forum inmiddels ook afgesloten van het gas. Contract is opgezegd, meter wordt 'binnenkort' verwijderd. Verwarmen met een MHI 35 ZS-X, warm water met een WPB.

Serieus veel gelezen hier, dank voor alle kennisdeling!

• MotorBeast
@dt_swiss Poetin, eat your hart out!. >:)

Koken op een vuurtje buiten? :+

[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2022 13:39 ]

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:28
Hahaha, dat was al elektrisch gelukkig.

Alhoewel, vanaf nu alleen maar BBQ klinkt wel goed hoor..!

• Servee
  • Niet online
[...]

Had je beter geen L/L kunnen nemen en lekker met je cv blijven stoken. Nog comfortabeler ook.
Dat was nou juist de reden waarvoor ik hiervoor heb gekozen dat was het dus níet >:)
Maar goed wel top dat men hiermee kan besparen en in mijn geval ook 50% besparing op gasverbruik dus das mooi meegenomen maar was niet mijn eerste opzet. Als het meer had gekost, soit.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:47:
[...]

Ik ben juist overgestapt omdat ik de heteluchtverwarming een waardeloos systeem vond (toch relatief nieuw Brink spul maar niet comfortabel) en niet zozeer omdat het verwarmen met een airco goedkoper is.
Dus uit comfort standpunt.

Ik kan je geen nadelen noemen, het heeft mijn comfort probleem opgelost, bijkomend voordeel is dat ik gehalveerd ben met gasverbruik. Ik heb boven een draadloze thermostaat staan en beneden alle kanalen dichtgemaakt, hierdoor verwarm ik op koude dagen de gehele bovenverdieping met minimaal gasverbruik.

Bij heteluchtverwarming verwarm je alles of niets, dus als beneden de kachel aanstond werd het boven ook warm, op zich prima maar in late voorjaar en vroege najaar was warmte boven niet wenselijk, ondanks dat je roosters dicht kon zetten werd het toch warm. Nu kan ik dus beneden lekker warm stoken en boven wanneer ik dat wenselijk vind.
@MotorBeast

Daikin FTXM35R/RXM35R

• mr_evil08
Servee schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:40:
[...]

Dat doe ik dus zelf, zolang je geen 2 linkerhanden hebt stelt het weinig voor.

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:08:
[...]

Dat doe ik dus zelf, zolang je geen 2 linkerhanden hebt stelt het weinig voor.
Jouw keus ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FrankHe
MotorBeast schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:09:
[...]

Nope. Dat ontdooit niet. Ja als de temperaturen boven nul komen. Niet doen, lange lengtes. Er zijn er zelfs die een warmtelint in de bak leggen om bevriezing te voorkomen.
Lange stukken horizontaal, al dan niet op afschot, zou ik inderdaad niet doen. Een klein stukje horizontaal gevolgd voor een stuk verticaal gaat over het algemeen wel. In mijn geval hangt de buitenunit op het balkon aan de wand op een hoogte van 1,5 m. Er hangt een stukje slang aan om eventueel condenswater naar de naastgelegen regenpijp af te voeren.

• FrankHe
[...]

Moet een gasgestookte CV-ketel ook niet ieder jaar een keer uit elkaar? Dat kost dacht ik ook een goede 100 euro.

• Servee
  • Niet online
FrankHe schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:31:
[...]

Moet een gasgestookte CV-ketel ook niet ieder jaar een keer uit elkaar? Dat kost dacht ik ook een goede 100 euro.
Wat veel mensen niet weten is dat veel opstalverzekeringen het jaarlijkse onderhoud verplicht stellen van de gasketel. Als je dat onderhoud niet laat uitvoeren, loopt je het risico dat de verzekering niks vergoed bij schade door de cv-ketel. In geval van lekkage soms nog te overzien maar als je hele zolder af fikt heb je toch een serieuze uitdaging.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
FrankHe schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:31:
[...]

Bij normaal gebruik wel ja. met 1500 a 2000m3 verbruik. Ik verbruik er maar 400 voor SWW. Toen ik nog 900m3 verstookte deed ik dit eens in de 3 jaar. Geen centje pijn.

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Wat veel mensen niet weten is dat veel opstalverzekeringen het jaarlijkse onderhoud verplicht stellen van de gasketel. Als je dat onderhoud niet laat uitvoeren, loopt je het risico dat de verzekering niks vergoed bij schade door de cv-ketel. In geval van lekkage soms nog te overzien maar als je hele zolder af fikt heb je toch een serieuze uitdaging.
En dat bedoelde ik dus met mijn werkervaring in de verzekeringen. Nederlanders zijn angsthazen en daar wordt grof aan verdient. Ook door mij destijds. 8) Gewoon afstemmen op je gebruik/verbruik. Mijn houtkachel laat ik ook niet ieder jaar vegen met de 2m3 hout die daardoor heen gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 07-05-2022 16:24 ]

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
MotorBeast schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:42:
[...]

@GORby Zo'n slecht geisoleerde woning moet je niet willen verwarmen met een L/L (of L/W). Dat krijg je never nooit comfortabel en zuinig verwarmt. Dan moet de unit veel te hard werken en dondert de COP compleet in elkaar. Altijd eerst isoleren.
Grondig mee eens dat isolatie de belangrijkste stap is, maar met 2 units moet dat toch vrij aangenaam warm te krijgen/houden zijn, rekening houdend met de CV die behouden blijft als ondersteuning. De energiekosten zullen in ieder geval al serieus zakken.

• Servee
  • Niet online
GORby schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:46:
[...]

Grondig mee eens dat isolatie de belangrijkste stap is, maar met 2 units moet dat toch vrij aangenaam warm te krijgen/houden zijn, rekening houdend met de CV die behouden blijft als ondersteuning. De energiekosten zullen in ieder geval al serieus zakken.
Dat gaat hij niet redden met de gebudgetteerde 1800

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
GORby schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:46:
[...]

Ik weet zeker dat dat niet aangenaam is. Vergeet niet dat een cv als het moet 80/90 graden door je radiatoren kan jagen. Dat gaat je met een warmtepomp never nooit lukken. Met een L/L is het comfort bij lage buitentemperaturen buiten al niet wat het is met een CV, zelfs bij goede isolatie (hier het geval). Bij een slechte isolatie gaat je binnenunit dus blazen als een gek en zal de compressor heel hard moeten toeren, lees een extreem slechte COP. Ik blijf erbij, een slecht geisoleerde woning is niet geschikt voor een L/L.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

MotorBeast schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:48:
[...]

Ik weet zeker dat dat niet aangenaam is. Vergeet niet dat een cv als het moet 80/90 graden door je radiatoren kan jagen. Dat gaat je met een warmtepomp never nooit lukken. Met een L/L is het comfort bij lage buitentemperaturen buiten al niet wat het is met een CV, zelfs bij goede isolatie (hier het geval). Bij een slechte isolatie gaat je binnenunit dus blazen als een gek en zal de compressor heel hard moeten toeren, lees een extreem slechte COP. Ik blijf erbij, een slecht geisoleerde woning is niet geschikt voor een L/L.
Ja bij slechte isolatie moet je unit iets harder werken en heb je meer geluid / luchtstroom maar dat ligt misschien ook aan welk merk / type je hebt, en hoe je verwarmd. Of continu of alleen op momenten. Bij continu verwarmen zal de unit echt niet blazen als een gek tenzij het buiten -10C of kouder is.

Maar dat een slecht geisoleerde woning niet geschikt is voor L/L vind ik te ver gaan. Net als bij elk ander type verwarming moet deze gewoon harder werken en heb je meer energie verbruik bij een minder goede isolatie. Of dat nou L/L of CV of L/W of wat ook is.

• GORby
Servee schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:10:
[...]

Dat gaat hij niet redden met de gebudgetteerde 1800
Nee, maar in mijn eerdere post had ik al mijn bedenkingen bij dat budget. Volgens mij ben je niet serieus bezig als je met een energierekening van om en bij de 6000 euro maar 1800 euro wil besparen om je verbruik naar beneden te brengen.

• MotorBeast
Gerco-M schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:22:
[...]

Ja bij slechte isolatie moet je unit iets harder werken en heb je meer geluid / luchtstroom maar dat ligt misschien ook aan welk merk / type je hebt, en hoe je verwarmd. Of continu of alleen op momenten. Bij continu verwarmen zal de unit echt niet blazen als een gek tenzij het buiten -10C of kouder is.

Maar dat een slecht geisoleerde woning niet geschikt is voor L/L vind ik te ver gaan. Net als bij elk ander type verwarming moet deze gewoon harder werken en heb je meer energie verbruik bij een minder goede isolatie. Of dat nou L/L of CV of L/W of wat ook is.
We hadden het hier toch over een slecht geisoleerde woning zonder enige spouwisolatie? Heb je je wel serieus ingelezen als het gaat over verwarmen met warmtepompen? Als je nu moet verwarmen met 50/60 graden of meer met cv bij vriesweer dan krijg je bij echte koude het gewoonweg niet meer warm binnen als het overdag 5 graden vriest en in de nacht 10 graden. En dat ligt niet aan het merk, dat ligt gewoon aan het maximum wat een warmtepomp aan max temperatuur kan afgeven. Dus nee, een slecht geisoleerde woning is niet geschikt voor een warmtepomp.

En hard blazen (zowel binnen als buiten) doet hij dan zeker ongeacht het merk wat je hebt hangen. Heb je al een echte koude week meegemaakt. Ik wel, en mijn woning is goed geisoleerd. Was toch blij dat ik nog een houtkachel had (cv had ook nog aangekund).

Sorry, maar je lijkt op deze manier op een installateur die slecht advies geeft.

• Servee
  • Niet online
Gerco-M schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 19:22:
[...]

Op basis van de situatie waar deze post op is gebaseerd zie opmerking van @GORby hierboven is het geen kansloos verhaal maar zouden er wel 2x5kw units moeten komen ipv de geopperde 1 en met 24 uur stoken zou het kunnen werken alleen gezien het gasverbruik zal het systeem niet echt efficiënt draaien. In dit geval zal isoleren nogmaals een betere investering zijn, ff doorsparen en dan ll ophangen. Maar er zal vast een goede reden zijn waarom dit niet kan, daar weten wij niks van dus blijft gissen. Zoals gezegd zou je nog beter een energiebespaarlening kunnen afsluiten met minimale rente en dan de boel helemaal aanpakken en dan alsnog het geplande geld steken in een goede ll wp.

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 07-05-2022 20:13 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GORby
MotorBeast schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:01:
[...]

We hadden het hier toch over een slecht geisoleerde woning zonder enige spouwisolatie? Heb je je wel serieus ingelezen als het gaat over verwarmen met warmtepompen? Als je nu moet verwarmen met 50/60 graden of meer met cv bij vriesweer dan krijg je bij echte koude het gewoonweg niet meer warm binnen als het overdag 5 graden vriest en in de nacht 10 graden. En dat ligt niet aan het merk, dat ligt gewoon aan het maximum wat een warmtepomp aan max temperatuur kan afgeven. Dus nee, een slecht geisoleerde woning is niet geschikt voor een warmtepomp.

En hard blazen (zowel binnen als buiten) doet hij dan zeker ongeacht het merk wat je hebt hangen. Heb je al een echte koude week meegemaakt. Ik wel, en mijn woning is goed geisoleerd. Was toch blij dat ik nog een houtkachel had (cv had ook nog aangekund).

Sorry, maar je lijkt op deze manier op een installateur die slecht advies geeft.
Op die - eerder uitzonderlijke - dagen gaat de airco inderdaad niet volstaan, maar kan de CV gewoon nog aan. Hoeveel dagen zijn er in de gemiddelde winter waar het overdag niet boven de -5 uitkomt? Uitsluitend met airco verwarmen daar lijkt me vrij kansloos, daar ben ik het mee eens, maar een serieuze kostenbesparing op het verbruik zit er volgens mij zeker in.

Verder is isoleren normaal gezien inderdaad het eerste wat je doet, maar als dat om één of andere reden niet gaat, dan is dat natuurlijk geen optie. Als die reden uitsluitend financieel is, kan je je de vraag stellen of een lening op 10 jaar bijvoorbeeld met de huidige rente niet minder kost dan wat je kan besparen op je vebruik, en dan ineens met veel meer comfort.

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 00:25
Ik had hier laatst de vraag gesteld over de hyper heating van Mitsubishi.
Mijn dank voor de reacties hierop. Nu heb ik echter de prijzen van beide systemen en nu zijn de hyper heating systemen zelfs dik 200 euro goedkoper.
Nu heb ik eens in de service manual gekeken maar kan eigenlijk geen nadelen vinden van de Hyper Heating maar juist eerder voordelen.

Zie hier de gegevens: https://planetaklimata.co...Z2_Service_Manual_Eng.pdf

Standaard:
2,5kW (MSZ-LN25VG2 + MUZ-LN25VG2)
3,5kW (MSZ-LN35VG2 + MUZ-LN35VG2)
totaalprijs; 3995 euro excl. btw

Hyper Heating:
2,5kW (MSZ-LN25VG2 + MUZ-LN25VGHZ2)
3,5kW (MSZ-LN35VG2 + MUZ-LN35VGHZ2)
totaalprijs; 3780 euro excl. btw

Ik zit dus voor een dilemma |:(. En hoop dat er iemand nog een goed advies kan geven.

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
[...]

Beetje kort door de bocht dit. Wij hebben een vrijstaande woning uit 1908 zonder spouw en slecht/matig geïsoleerd. Vorig jaar een Daikin 5,2 kw laten installeren (binnen 3,5 en 2x 2,5) en hebben afgelopen winter geen gas nodig gehad. Ook niet in die week in december dat het hier in het oosten overdag -5 was. Toegegeven, hij blaast wat harder (zijn we ondertussen wel aan gewend) en veel kouder had het niet moeten worden. CV hebben we nog voor warm water en extreem koud weer. Maar om nou te zeggen dat L/L warmtepomp niet geschikt is voor slecht geïsoleerde woningen..

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

Jij weet ook dat er voor elk type woning kwa isolatie en warmteverlies een passende L/L setup is die het warm kan krijgen. Natuurlijk heb je bij slechte isolatie zoals hier bv 2 x 5 kw nodig en is het echt veel verstandiger om eerst te isoleren. Meer comfort, minder energieverbruik, kleinere units nodig, de voordelen zijn legio. Dat is financieel en praktisch een no brainer met een lage TVT en verhoogde leefcomfort.

MAAR voor de huizen waar dat (nu nog) helaas niet mogelijk is, wat is dan erger, een zeer hoog gasverbruik of een zeer hoog elektra verbruik? Voor de energie transitie, voor het verminderen van het gas verbruik en om Poetin wat minder te steunen is dat hoge elektra verbruik toch wat beter denk ik.

Ik heb hier in de woonkamer van 180 m3 een SRK 71 ZS-W hangen. Onze isolatie was redelijk (nu nog wat beter) en vorig jaar februari bij de serieuze koud hoefde de unit nog niet eens hard te werken. En dat terwijl we alleen op momenten verwarmen. Maar met ca 10kw aan verwarmings vermogen kan je echt bijna elke woonkamer wel warm krijgen en houden hoor. Tenzij je in een tocht hok zit met de ramen los en je dan afvraagt waarom het toch zo koud is :9~

Okee dank je dat ik uberhaupt al op een installateur lijk 8)
oh wacht dat is hier vaak een vies woord toch. ;)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:58
Je moet in een slecht geïsoleerde woning gewoon meer units op hangen, dan heb je het vermogen en vermijd je dat alles continu hard moet blazen.

Zeker als je in een grote woonkamer 4 radiatoren hebt die in de winter allemaal naar 50-60 graden gaan moet je niet denken dat je dat met 1 unit van 2,5 kW kan opvangen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:58
Servee schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:43:
[...]

In Belgieis het wettelijk zo dat je een gasketel om de 2 jaar een onderhoudsbeurt moet laten geven door een erkende vakman. Ze moeten dan ook het rendement meten en de CO ( nu minder een probleem, maar was wel een dingetje toen er overal nog atmosferische ketels stonden).

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Servee
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:12:
[...]

In Belgieis het wettelijk zo dat je een gasketel om de 2 jaar een onderhoudsbeurt moet laten geven door een erkende vakman. Ze moeten dan ook het rendement meten en de CO ( nu minder een probleem, maar was wel een dingetje toen er overal nog atmosferische ketels stonden).
Zou wat mij betreft in Nederland ook ingevoerd moeten worden, gelukkig is er nu wel een komt na uitstel per januari 2023 de gasketelwet om te voorkomen dat “bob de klusser” allerlei werkzaamheden verricht zonder de noodzakelijke metingen uit te voeren en geen of weinig inhoudelijke kennis. Alleen een gecertificeerde monteur mag dan de installaties plaatsen en onderhouden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:06:
[...]

Zou wat mij betreft in Nederland ook ingevoerd moeten worden, gelukkig is er nu wel een gasketelwet om te voorkomen dat “bob de klusser” allerlei werkzaamheden verricht zonder de noodzakelijke metingen uit te voeren en geen of weinig inhoudelijke kennis. Alleen gecertificeerde monteur mogen nu de installaties plaatsen en onderhouden.
Per 1 januari 2023 pas.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:34
Zijn er meer mensen bij wie de Airconwithme app opeens niet meer werkt?

Sinds vanmiddag werken alle drie mijn MHI’s niet meer via de app.
Hij zegt dan dat “This AC Cloud device has no connectivity”, check if your internet connectivity is working, etc.
Nu daar is niks mis mee. Is ook niks aan veranderd. Ander apparaten waaronder IP-camera en de Zonneplan app werken gewoon en alle drie de mesh nodes zijn online.

Heb voor de zekerheid modem en router (mesh set) herstart maar ook dat maakt niks uit. Aan de telefoon ligt het ook niet want op de iPad waar ik de app ook heb geïnstalleerd werkt het ook niet. En dat alle drie de MHI’s niet werken is ook te toevallig. Met de ab werken ze gewoon wel.

Cloud service down? Ik dacht dat dit niet via een cloud dienst werkt maar gewoon rechtstreeks via je eigen wifi, misschien heb ik het mis.

• Servee
  • Niet online
Tranquility schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:42:

Hij zegt dan dat “This AC Cloud device has no connectivity”, check if your internet connectivity is working, etc.
Nu daar is niks mis mee. Is ook niks aan veranderd. Ander apparaten waaronder IP-camera en de Zonneplan app werken gewoon en alle drie de mesh nodes zijn online.

Heb voor de zekerheid modem en router (mesh set) herstart maar ook dat maakt niks uit. Aan de telefoon ligt het ook niet want op de iPad waar ik de app ook heb geïnstalleerd werkt het ook niet. En dat alle drie de MHI’s niet werken is ook te toevallig. Met de ab werken ze gewoon wel.

Cloud service down? Ik dacht dat dit niet via een cloud dienst werkt maar gewoon rechtstreeks via je eigen wifi, misschien heb ik het mis.
Gekoppeld met GH/HA? Werkt het daar wel?

Heb soortgelijks ook met Daikin gehad app werkte niet meer maar via HA wel, bleek een update klaar te staan na update werkte het prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 07-05-2022 23:53 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Tranquility
Wat bedoel je met GA/HA?

• Martin7182
  • Laatst online: 09:52
Highintensity schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:33:
[...]

@Highintensity het warmtepompgedeelte is niet zo groot, maar het boilervat wel. Reken op 180×60×60 voor 200L. Ik zit zelf te kijken naar een losse pomp die inclusief subsidie €-800 kost (Hewalex, je krijgt dus geld toe). Maar daar moet dus nog een apart boilervat bij en installatie.

Panelen op Noord kan best interessant zijn met de huidige prijzen. Maar niemand weet of de prijzen lang genoeg hoog blijven. Ik zou er zelf denk ik nog even mee wachten.

• Servee
  • Niet online
Google Home, Home Assistent

Staat er geen app update in playstore/appstore?
Wellicht moet de WiFi module firmware update?

[ Voor 23% gewijzigd door Servee op 08-05-2022 08:24 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 00:25
Sorry voor het zelf quoten maar iemand die mij nog kan adviseren?
FietsFanaat33 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:53:
Ik had hier laatst de vraag gesteld over de hyper heating van Mitsubishi.
Mijn dank voor de reacties hierop. Nu heb ik echter de prijzen van beide systemen en nu zijn de hyper heating systemen zelfs dik 200 euro goedkoper.
Nu heb ik eens in de service manual gekeken maar kan eigenlijk geen nadelen vinden van de Hyper Heating maar juist eerder voordelen.

Zie hier de gegevens: https://planetaklimata.co...Z2_Service_Manual_Eng.pdf

Standaard:
2,5kW (MSZ-LN25VG2 + MUZ-LN25VG2)
3,5kW (MSZ-LN35VG2 + MUZ-LN35VG2)
totaalprijs; 3995 euro excl. btw

Hyper Heating:
2,5kW (MSZ-LN25VG2 + MUZ-LN25VGHZ2)
3,5kW (MSZ-LN35VG2 + MUZ-LN35VGHZ2)
totaalprijs; 3780 euro excl. btw

Ik zit dus voor een dilemma |:(. En hoop dat er iemand nog een goed advies kan geven.

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:21

Staat hier ook disconnected (en een prive berichtje gehad van iemand waar het ook niet werkt). Lijkt me een probleem bij Airconwithme. Is enkele jaren geleden ook voorgekomen en toen na actie bij het bedrijf weer goed gekomen.

• Tranquility
Dank voor de bevestiging. Het leek al een probleem aan hun kant omdat mijn MHI's wel gewoon verbinding hebben binnen mijn netwerk, de wifi icoontjes zijn gewoon wit en niet grijs. Alleen de verbinding naar buiten toe werkt niet. We wachten het maar af.

• Tranquility
Servee schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Google Home, Home Assistent

Staat er geen app update in playstore/appstore?
Wellicht moet de WiFi module firmware update?
Dank voor de verheldering.
Ik gebruik de app op en iPhone en iPad, maar het probleem lijkt echt bij hun (Airconwithme) te liggen aangezien anderen hetzelfde probleem hebben.

Ik heb inderdaad gekeken of er een update was, maar dat is bij Apple nooit duidelijk te zien. In de Airconwithme app is ook nergens een versienummer te vinden.
Ik heb voor de zekerheid op mijn iPhone de app gedeinstalleerd en opnieuw uit de Appstore geinstalleerd en kon probleemsoos opnieuw inloggen, maar nog steeds geen verbinding naar de cloud.

• Servee
  • Niet online
Tranquility schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:04:
[...]

Dank voor de verheldering.
Ik gebruik de app op en iPhone en iPad, maar het probleem lijkt echt bij hun (Airconwithme) te liggen aangezien anderen hetzelfde probleem hebben.

Ik heb inderdaad gekeken of er een update was, maar dat is bij Apple nooit duidelijk te zien. In de Airconwithme app is ook nergens een versienummer te vinden.
Ik heb voor de zekerheid op mijn iPhone de app gedeinstalleerd en opnieuw uit de Appstore geinstalleerd en kon probleemsoos opnieuw inloggen, maar nog steeds geen verbinding naar de cloud.
Ja zag t voorbijkomen, even afwachten. bij Apple staat in de App store indien je automatische updates uit heb staan “werk bij” ipv open als er een update is. Zelf heb ik dit uitstaan omdat ik eerst altijd wil kijken wat er verandert voordat ik de app update.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De ESPhome versie van MHI-AC-Ctrl sensors-versie is weer bijgewerkt..
Deze geeft meer info nu.
Zie plaatje (heb er nog geen buitenunit aanhangen dus niet alle info)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2022 10:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Turo
  • Laatst online: 16-01-2024
Is de temperatuur op de afstandsbediening ook degene die hij doorzend naar de binnenunit (mhi)? Stel hij staat op 22gr en ik zet hem 2 graden lager maar zonder piepjes, dan weer 1 graad lager met piepje, ab staat dan op 19. Waar staat dan de unit op? Ik weet dat die maar 1 kant op zend. Maar zend die de temperatuur door of een commando om 1 graag lager te gaan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:17

franssie

Save the albatross

Turo schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:51:
Is de temperatuur op de afstandsbediening ook degene die hij doorzend naar de binnenunit (mhi)? Stel hij staat op 22gr en ik zet hem 2 graden lager maar zonder piepjes, dan weer 1 graad lager met piepje, ab staat dan op 19. Waar staat dan de unit op? Ik weet dat die maar 1 kant op zend. Maar zend die de temperatuur door of een commando om 1 graag lager te gaan.
Goede vraag wel, ik heb een Daikin megt een display op de binnen unit en die zend inderdaad de temperatuur door ipv de delta. Maar bij mijn MHI zonder display vroeg ik mij dat ook wel af ... Ik neem aan dat ie de temperatuur zend ipv de delta, maar meten is weten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Turo schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:51:
Jazeker, de afstandsbediening verstuurd elke keer de volledige set instellingen. Dus de temperatuur / richting van de fan etc.
Neem je bijvoorbeeld de afstandsbediening mee naar een andere ruimte en pas je meerdere zaken aan, dan hoef je bij terugkomst alleen de temperatuur even 1 graad omhoog of omlaag te zetten (zodat je de piep hoort) en alle wijzingen worden direct overgenomen.

[ Voor 17% gewijzigd door ndjong op 08-05-2022 11:16 ]

• Turo
  • Laatst online: 16-01-2024
Ah mooi, zo gaat die nooit out of sync. 👍
Nog een andere vraag die ik in deze topic volgens mij nog niet ben tegengekomen. Waarom geeft mijn unit alleen bij 24 graden 2 piepjes?

• ThaBEN
ndjong schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:13:
[...]

Jazeker, de afstandsbediening verstuurd elke keer de volledige set instellingen. Dus de temperatuur / richting van de fan etc.
Neem je bijvoorbeeld de afstandsbediening mee naar een andere ruimte en pas je meerdere zaken aan, dan hoef je bij terugkomst alleen de temperatuur even 1 graad omhoog of omlaag te zetten (zodat je de piep hoort) en alle wijzingen worden direct overgenomen.
Doordat gegevens maar 1 richting worden opgezonden heeft dit wel als gevolg dat je moet proberen te vermijden om de app en afstandbediening door elkaar te gebruiken. Volgens mij gebeurd er anders het volgende.

Voorbeeld scenario:
Schakel jij via de app "Swing" mode in, zet hem op koelen 18 graden dan zal de airco dit overnemen.

Jouw laatste commando via de afstandbediening was verwarmen, 21 graden met lamellen naar links.

Zet je vervolgens via de afstandbediening de airco 1 graden omhoog en dit is de enige input die je doet, dan gaat de airco naar verwarmen, 22 graden met lamellen naar links. En niet naar wat jij mogelijk verwacht dat gebeurd, "Swing" mode, koelen 19 graden.

Dit zijn immers de laatst bekende instellingen via de afstandbediening, welke geen weet heeft van de input gekozen via de app ("Swing" mode, koelen, 18 graden).

Dit is volgens mij hoe het systeem werkt en waar je rekening mee moet houden indien je de app en afstandbediening door elkaar gebruikt.

• ndjong
  • Niet online
ThaBEN schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:30:
[...]

Doordat gegevens maar 1 richting worden opgezonden heeft dit wel als gevolg dat je moet proberen te vermijden om de app en afstandbediening door elkaar te gebruiken. Volgens mij gebeurd er anders het volgende.

Voorbeeld scenario:
Schakel jij via de app "Swing" mode in, zet hem op koelen 18 graden dan zal de airco dit overnemen.

Jouw laatste commando via de afstandbediening was verwarmen, 21 graden met lamellen naar links.

Zet je vervolgens via de afstandbediening de airco 1 graden omhoog en dit is de enige input die je doet, dan gaat de airco naar verwarmen, 22 graden met lamellen naar links. En niet naar wat jij mogelijk verwacht dat gebeurd, "Swing" mode, koelen 19 graden.

Dit zijn immers de laatst bekende instellingen via de afstandbediening, welke geen weet heeft van de input gekozen via de app ("Swing" mode, koelen, 18 graden).

Dit is volgens mij hoe het systeem werkt en waar je rekening mee moet houden indien je de app en afstandbediening door elkaar gebruikt.
Exact, de airco neemt altijd de volledige set instellingen van de afstandsbediening over.
Dus als de afstandsbediening op verwarmen staat dan zal de airco dat overnemen. Persoonlijk gebruik ik geen afstandsbedieningen meer voor mijn airco’s om eventuele verwarring te voorkomen.

Ik heb zowel Airconwithme als Tado en gebruik de Tado app al maanden omdat ik het gebruikersgemak vele malen groter vind dan Airconwithme.

[ Voor 4% gewijzigd door ndjong op 08-05-2022 12:59 ]

• ndjong
  • Niet online
Turo schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:20:
Ah mooi, zo gaat die nooit out of sync. 👍
Nog een andere vraag die ik in deze topic volgens mij nog niet ben tegengekomen. Waarom geeft mijn unit alleen bij 24 graden 2 piepjes?
MHI heeft ervoor gekozen dat 24 graden hun standaard temperatuur is. De units geven bij die 24 graden altijd 2 piepjes. Waarom ze voor die temperatuur hebben gekozen weet ik niet 😉

• Y10

Y10

ndjong schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:04:
[...]

MHI heeft ervoor gekozen dat 24 graden hun standaard temperatuur is. De units geven bij die 24 graden altijd 2 piepjes. Waarom ze voor die temperatuur hebben gekozen weet ik niet 😉
Is dat niet een indicatie voor blinden?
Bij mij doen de piepjes het niet meer, die heb ik vakkundig gedemonteerd..

• MotorBeast
ndjong schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Exact, de airco neemt altijd de volledige set instellingen van de afstandsbediening over.
Dus als de afstandsbediening op verwarmen staat dan zal de airco dat overnemen. Persoonlijk gebruik ik geen afstandsbedieningen meer voor mijn airco’s om eventuele verwarring te voorkomen.

Ik heb zowel Airconwithme als Tado en gebruik de Tado app al maanden omdat ik het gebruikersgemak vele malen groter vind dan Airconwithme.
Nog makkelijker. Ik heb mijn Daikins verbonden met Domoticz en kijk helemaal niet om naar de units. Heb een winter en een zomerprogramma. Wat zijn dat afstandsbedieningen?

Verder wordt mijn verbruik in Domoticz gemonitord en kan ik ook de compressorfrequentie hiermee uitlezen.

Ben ook niet afhankelijk van de servers van Daikin en kan zelfs wereldwijd die dingen bedienen als het moet. Onzin natuurlijk maar het kan. 8) 8)

Helaas voor de nieuwe kopers kan bovenstaand blijkbaar niet meer omdat volgens mij de nieuwe Daikins alleen via de servers van Daikin lopen. Soms is vernieuwing achteruitgang. :'(

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Gisteravond voor het eerst dit jaar de airco op zolder weer eens aan gehad en pff wat een meur komt eruit. Heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en alle kappen gedomonteerd, stoomreiniger over de condensor heen gehaald en lekbaktabletten in de lekbak gedaan. Lekbak gereinigd met een speciale lekbakontstopper (daar gaan bacteriën en schimmels vast ook van dood :+ ).

Ben benieuwd. Had graag de hele lekbak gedemonteerd maar dat leek niet zo een twee drie te doen te zijn.. (Fujitsu ASYG12LLCE).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Tranquility
Dan wordt het vast weer glashelder :*)

• _Christiaan_
  • Laatst online: 02-01 11:49

_Christiaan_

Master of SOG

Ik heb hier het probleem dat de app vast lijkt te staan. In de app staat hij niet disconnected maar de bediening via app doet gewoon niks en de omgevingstemperatuur staat al een tijdje vast in de app.

Overigens kan ik de wifi module nog wel bereiken via de web browser en daar werkt alles wel gewoon goed. Lijkt dus iets met de app te zijn.

NOSIG

• Tranquility
_Christiaan_ schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:45:
[...]

Ik heb hier het probleem dat de app vast lijkt te staan. In de app staat hij niet disconnected maar de bediening via app doet gewoon niks en de omgevingstemperatuur staat al een tijdje vast in de app.

Overigens kan ik de wifi module nog wel bereiken via de web browser en daar werkt alles wel gewoon goed. Lijkt dus iets met de app te zijn.
Klopt. Zowel de setpoint als omgevingstemperatuur staat bij mij op alle MHI's op 25 graden. Maar de wifi icoontjes gewoon wit en vol signaal. Maar daarna is het niks meer. Ook het verwarmen of koelen symbooltje is veranderd naar een A met pijltjes eromheen.

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:21
_Christiaan_ schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:45:
[...]

Maar als je in de web browser van de module naar de status kijkt van: 'Cloud Server Connection'?
Die staat waarschijnlijk op 'disconnected'.

(Hij is nog wel 'lokaal' te bedienen via Domoticz of Dashticz).

[ Voor 5% gewijzigd door Jef61 op 08-05-2022 19:05 ]

• ThaBEN
Glashelder schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:33:
Gisteravond voor het eerst dit jaar de airco op zolder weer eens aan gehad en pff wat een meur komt eruit. Heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en alle kappen gedomonteerd, stoomreiniger over de condensor heen gehaald en lekbaktabletten in de lekbak gedaan. Lekbak gereinigd met een speciale lekbakontstopper (daar gaan bacteriën en schimmels vast ook van dood :+ ).

Ben benieuwd. Had graag de hele lekbak gedemonteerd maar dat leek niet zo een twee drie te doen te zijn.. (Fujitsu ASYG12LLCE).
Zo'n "lekbaktablet", is dat de officiële naam van het product? En is dat iets dat je bijvoorbeeld in een witgoed winkel kan kopen?

• MotorBeast
ThaBEN schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:03:
[...]

Zo'n "lekbaktablet", is dat de officiële naam van het product? En is dat iets dat je bijvoorbeeld in een witgoed winkel kan kopen?
Ik gooi er gewoon soda in. Zakje kost 1 euro bij de Action. Werkt als tierelier. Al moet ik zeggen dat ze hier boven nu ook voor het eerst aan staan, maar ruik niets (en nee heb geen Corona).

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ThaBEN schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:03:
[...]

Nee dat koop je alleen bij airco shops. Ik gebruik deze:

https://www.mijnklimaatsh...lus-lekbak-tabletten.html

• MotorBeast
@Glashelder Zijn 36 zakken soda. :+

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik betwijfel oprecht of soda net zo goed werkt ;)

Pagina: 1 ... 137 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic