Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.385.748 views

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
MagniArtistique schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:30:
[...]

Dat is op de beneden helaas geen optie. De centrale muur grenst aan de muur van de buren. Dus dat wordt of 8 meter zichtbare kabelgoot of toch aan de andere kant van de muur ;)

Wat mag je een beetje aan meerkosten verwachten bij een A merk dan? Als ik online een beetje de aircos naast elkaar leg dan ontloopt dat elkaar geen duizenden euros. Het budget is er wel.
Aanschafprijs is wat hoger bij een A-merk. Denk voor een 3,5 kW single split dat je vanaf rond de 1800 moet denken. Daarentegen is het wel zo dat een A merk doorgaans zuiniger en efficiënter werkt. Daardoor ook kans dat het langer optimaal zal functioneren. En je kunt een airco wel 10 - 15 jaar gebruiken waardoor je op de lange termijn uiteindelijk goedkoper uit bent + van meer comfort geniet in deze periode.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Servee schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:36:
[...]

Je moet niet blindstaren op de aankoopprijs, het gaat uiteindelijk om het comfort en de efficiëntie. Zoek dus naar A+++ in zowel verwarmen als koelen en een unit die indien van toepassing op jouw situatie zo ver mogelijk kan terugmoduleren met een laag minimum vermogen. Zodra je een ietwat goedkopere unit ophangt is die bij lange na niet zo zuinig en ben je, uiteindelijk na 5 jaar veel duurder uit dan een fatsoenlijk Amerk. Daarnaast zul je zeker in comfort (regelgedrag, defrosts en geluid) zeker naast de boot vissen met een “goedkopere airco”.
@MagniArtistique Je geeft aan dat het budget er is, ga dan kijken voor een MHI / Daikin of ME oid.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:14
MagniArtistique schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:36:
[...]

Bedoel je dan parallel? Want beide zijn op thermostaat in te regelen. Ik kan me wel voorstellen dat vloerverwarming de woning langduriger warmhoud omdat je het beton verwarmt ipv dat je warme lucht erin blaast dat weer vervliegt.
Ze zijn complementair. In de winter zet ik hier de vloerverwarming bijvoorbeeld op een redelijk constante temperatuur en met een twee graden nachtverlaging. Als overdag de zon schijnt dan warmt de woonkamer doorgaans goed op door invallend zonlicht. Als de zon aan het eind van de middag weg is dan vind ik het soms prettig om de airconditioning op verwarmen te zetten. Deze reageert uiteraard veel sneller dan wanneer ik dit met de vloerverwarming zou doen. Dan zou het of overdag te warm zijn of 's avonds te koud, alles is relatief natuurlijk. Het punt wat ik wil maken is dat vloerverwarming inherent traag werk en een airconditioning inherent snel werkt, deze vullen elkaar daardoor heel goed aan. Afhankelijk van het seizoen kun je de ene als hoofdverwarming gebruiken en de ander als bijverwarming en omgekeerd.

• FrankHe
Chris96 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:52:
Ik heb een simpele vraag. Wij willen een airco gaan gebruiken voor een ruimte van 75m3 met als kerntaak verwarming.

Kan je teveel vermogen installeren?
Is 3.5kw genoeg of zou 5kw beter zijn. Heb offertes liggen van Mitsui, Haaier en Aux. Variërend van 1000 tot 1500 euro. Zijn er merken die het beter doen met verwarmen?
Hoe is de isolatie van die ruimte, wat is het bouwjaar? Is er nog een andere vorm van verwarming of wordt de airconditioning de hoofdverwarming?

• FrankHe
GermanPivo schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:25:
[...]

Ja kan teveel vermogen installeren. Je krijgt dan snel last van pendelen (genoeg over geschreven in dit topic). 3,5 kW is meer dan genoeg; dan zit je ook goed op de echt koude dagen waarschijnlijk.

Maar als je echt wilt gaan verwarmen; doe jezelf een plezier en ga voor een merk als Mitsubishi Heavy Industries, Daikin, Mitsubishi Electric of Panasonic.
Er is ook nog Toshiba, hoewel we in Nederland doorgaans MHI, Daikin en ME verkocht zien worden.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:09

Gerco-M

mijn tornado res.

FrankHe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:05:
[...]

Er is ook nog Toshiba, hoewel we in Nederland doorgaans MHI, Daikin en ME verkocht zien worden.
En vergeet ook niet de Italiaanse merken die ook airco’s verkopen die ook kunnen verwarmen!
Die kosten maar enkele honderden euro’s, hebben ook “een” A label (nee geen + of ++ of +++, kom nou), hebben een COP van ver boven de 1 (ca 1,6) en zijn super stil (als je ze uitzet) en hebben geen elektronisch defrost programma maar handmatig (wachten op dooi in het voorjaar) :9~

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• ThaBEN
Nadat ik voor mezelf een tabelletje had gemaakt in DEZE POST met de de verschillen in specs tussen 3x MHI SRK35 singlesplit vs.3x MIH SRK35 in combinatie met een 8 kW multiunit kwamen er een paar interessante gegevens naar boven.

Nu heb ik eenzelfde tabel gemaakt voor een vriend van me die op dit moment ook bezig is met offertes voor een airco. In zijn geval gaat het om de Daikin Prefera 3,5 + 4,2 + 5,0 in singlesplits vs Daikin Prefera 3,5 + 4,2 + 5,0 in combinatie met een 9 kW multiunit.

Als ik deze en mijn eerder geposte MHI tabel zo bekijk, dan valt mij op dat ondanks de redelijk forse meerprijs van een multiunit je minder waar krijgt je geld.

Zie onderstaand bijvoorbeeld de maximale verwarmcapaciteit van 9,18 kW bij multisetup vs 17,70 kW via singlesplits. Dat is een verlies van bijna 50% aan potentieel opwekbare energie om te verwarmen via een multi, erbij rekeninghoudende dat de singlesplit setup ook nog eens vele malen goedkoper is.

Betaal je dan echt alleen meer voor een multi vanwege het feit dat je dan minder buitenunits hoeft te plaatsen, met de kanttekening dat je inlevert aan performance aan de topzijde?
Of mis ik mogelijk iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDTNzjQiRji2Zt_sxUqVMo1Qv7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcApmQDjeeyOjId2yTy9t8E9.jpg?f=fotoalbum_large

Notitie:
Er zijn meerdere combinaties van kamers mogelijk in deze multisetup, maar om de tabel niet onnodig uitgebreid te maken heb ik hier de focus gelegd wanneer een enkele unit in gebruik is + wanneer ze alle 3 tegelijk in gebruik zijn.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:22
Woont ie in een kasteel ofzo? ;) Wat een hoog minimaal vermogen trouwens voor een 3,5 kW bij Daikin. Je zou ook bijna een 5 kW nemen ipv de 4,2 kW want die heeft een lager minimaal opgenomen vermogen
ThaBEN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:02:

Notitie:
Er zijn meerdere combinaties van kamers mogelijk in deze multisetup, maar om de tabel niet onnodig uitgebreid te maken heb ik hier de focus gelegd wanneer een enkele unit in gebruik is + wanneer ze alle 3 tegelijk in gebruik zijn.
Er valt wat te zeggen voor maximaal vermogen, maar als je kijkt naar het minimale vermogen bij drie draaiende units is een multi veel efficienter.

Dit is dus precies het punt waarop het verschil gemaakt wordt: staan units vaak samen aan, dan is een multi efficienter. Verwarm/koel je incidenteel een ruimte, pak je beter een single. :)

Zo heb ik hier een multi met drie kamers; woonkamer draait altijd met verwarmen (kan daar minimale vermogen prima kwijt), werkkamer doet mee en slaapkamer waar nodig. Bij koelen is het andersom; slaapkamer (zolder op het zuiden) altijd, werkkamer altijd en woonkamer indien nodig.
En zo bijvoorbeeld in onze thuisbios waar we niet hoeven te koelen en verwarmen alleen op hele koude dagen of als we een film gaan kijken, dus daar hangt een single.

[ Voor 17% gewijzigd door GermanPivo op 03-05-2022 08:45 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-04 14:42

R-B

Blokkert

GermanPivo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:19:
Woont ie in een kasteel ofzo? ;) Wat een hoog minimaal vermogen trouwens voor een 3,5 kW bij Daikin. Je zou ook bijna een 5 kW nemen ipv de 4,2 kW want die heeft een lager minimaal opgenomen vermogen

[...]

Er valt wat te zeggen voor maximaal vermogen, maar als je kijkt naar het minimale vermogen bij drie draaiende units is een multi veel efficienter.

[...]
Maar: Dit geldt alleen als ze alle 3 aanstaan, dan is je minimaal vermogen in totaliteit hoger. Als je scenario's heb waar je maar 1 unit aan heb staan is het minimaal vermogen 1.4/1.7 bij single en bij multi split 3.24/4.26).

Of interpreteer ik dit verkeerd?

Ter vergelijking met een Multisplit MHI 8 kW, die heeft als ondergens 1.1kW

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• FrankHe
Gerco-M schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:34:
[...]

En vergeet ook niet de Italiaanse merken die ook airco’s verkopen die ook kunnen verwarmen!
Die kosten maar enkele honderden euro’s, hebben ook “een” A label (nee geen + of ++ of +++, kom nou), hebben een COP van ver boven de 1 (ca 1,6) en zijn super stil (als je ze uitzet) en hebben geen elektronisch defrost programma maar handmatig (wachten op dooi in het voorjaar) :9~
Toshiba is Japans en niet Italiaans. Zie het rijtje in de openingspost:
Premium:

• Daikin
• MHI
• Mitsubishi
• Toshiba

Iets minder premium:

• Fujitsu
• Samsung
• LG
• Panasonic

...

• GermanPivo
R-B schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:32:
[...]

Maar: Dit geldt alleen als ze alle 3 aanstaan, dan is je minimaal vermogen in totaliteit hoger. Als je scenario's heb waar je maar 1 unit aan heb staan is het minimaal vermogen 1.4/1.7 bij single en bij multi split 3.24/4.26).

Of interpreteer ik dit verkeerd?

Ter vergelijking met een Multisplit MHI 8 kW, die heeft als ondergens 1.1kW
Klopt, in deze tabel is als ze alle drie stuks aanstaan. Bij gebruik van 1 unit heb je weer een andere ondergrens als het goed is, maar ben niet bekend met de combinatietabel van Daikin (is dat 1,7 kW?) :)

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 03-05-2022 08:44 ]

• R-B

R-B

Blokkert

GermanPivo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:41:
[...]

Klopt, in deze tabel is als ze alle drie stuks aanstaan. Bij gebruik van 1 unit heb je weer een andere ondergrens als het goed is, maar ben niet bekend met de combinatietabel van Daikin (is dat 1,7 kW?) :)
Ja ok, als ze alle drie aanstaan dan verdeel je de minimale vermogen over 3 units (3.24 / 3 = 1.08), is dus wel beter..

Maargoed, als je vervolgens maar 2 of zelfs 1 unit aanzet met deze opstelling dan wordt het minimale afgifte in kW al vrij hoog en zijn de singles beter toepasbaar.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• GermanPivo
R-B schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:48:
[...]

Ja ok, als ze alle drie aanstaan dan verdeel je de minimale vermogen over 3 units (3.24 / 3 = 1.08), is dus wel beter..

Maargoed, als je vervolgens maar 2 of zelfs 1 unit aanzet met deze opstelling dan wordt het minimale afgifte in kW al vrij hoog en zijn de singles beter toepasbaar.
Yes, mee eens. Bij MHI is het verschil minder groot, dus dat is dan ook weer een andere afweging. Maar bij een multi is het sowieso beter als altijd minimaal 2 units aan staan.

• ThaBEN
R-B schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:48:
[...]

Maargoed, als je vervolgens maar 2 of zelfs 1 unit aanzet met deze opstelling dan wordt he minimale afgifte in kW al vrij hoog en zijn de singles beter toepasbaar
Dat is ook één van de manieren hoe ik ernaar kijk. Bij een situatie van 3 binnunits, neig dan ook om te zeggen dat wanneer de optelsom van 2 singlesplits nog altijd een lager minimumvermogen heeft dan de het minimum vermogen van de multisplit, dat dit wellicht geen verstandige keuze is. Tenzij je overtuigd bent dat je het merendeel van de tijd alle 3 de units tegelijk aan hebt staan.

En ook vind ik het belangrijk dat het minimum vermogen van de multi lager moet zijn dan het maximum vermogen van de zwakste binnenunit in je huis.
Zo had ik in mijn MHI multiunit opzet een minimum vermogen van 3,7 bij koelen. Terwijl ik dan 3x een 3,5 binnenunit had.
Als ik dan bijvoorbeeld in de zomer enkel 1 binnenunit (boven) wil hebben draaien gedurende de nacht om te koelen, dan zou dit al tot meer pendelgedrag leiden omdat de multiunit dan meer opwekt als dat de enkele binnenunit maximaal kwijt kan.

In dit Daikin voorbeeld is het zelfs zo dat wanneer je de 2 zwaardere binnenunits als singlesplit neemt om te koelen, dit nog altijd zuiniger is dan de minimum koelcapaciteit van de multi. Dan zou je al altijd met 3 units gelijktijdig moeten koelen om voordeel te behalen in multisplit, maar dan ben je misschien weer onnodig ruimtes aan het koelen waar je niet aanwezig bent. Het is dan de vraag wat daadwerkelijk "efficiënt" is :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffjDx7GjxuWohyhe11-74TwyHc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sG8tY77Rny7MCCCgu86Uzx5X.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door ThaBEN op 03-05-2022 09:17 ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:28

Oekol

waka waka hey hey

Huidige situatie

Dit zijn onze modellen:
FTXM35 (gang 1e verdieping)
FTXM20 (kantoor 2e verdieping)
3MXM52

Ik zie in de handleiding dat de buitenunit 2,0 + 3,5 + 3,5 kan.

oppervlakte woonkamer + open keuken

De kamer is open richting keuken toe:
8,20 meter bij 5,5 meter breed en 2,4 meter hoog
Keuken is ruim bemeten 2,75 x 3,30 (met eventueel plintverwarming wat aan kan)

130m3 is dan ook ruim bemeten voor de kamer.

Wat raden jullie aan om te doen? 3,5 om het boekje te volgen of er wel een zwaardere unit neerhangen onder het mom dat 3 tegelijk aan nooit gebeuren zal. Echt nooit.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-04 23:07
GermanPivo schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:25:
[...]

Ja kan teveel vermogen installeren. Je krijgt dan snel last van pendelen (genoeg over geschreven in dit topic). 3,5 kW is meer dan genoeg; dan zit je ook goed op de echt koude dagen waarschijnlijk.

Maar als je echt wilt gaan verwarmen; doe jezelf een plezier en ga voor een merk als Mitsubishi Heavy Industries, Daikin, Mitsubishi Electric of Panasonic.
Zit hier een bepaalde gedachten achter om en A-merk te nemen?
FrankHe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:00:
[...]

Hoe is de isolatie van die ruimte, wat is het bouwjaar? Is er nog een andere vorm van verwarming of wordt de airconditioning de hoofdverwarming?
Het huis is van 1995, Deels HR++ glas / deels dubbelglas, Tonzon vloer isolatie aan laten brengen recent,
We willen de airco gaan gebruiken i.c.m. de CV installatie voor als het te koud is en misschien eventueel een IR paneel voor de zithoek.
Heb nu een offerte vanmorgen gekregen voor en 3,5kw mitsui voor 1100.
Waar moet je nu echt opletten bij het kiezen van een merk?

• ThaBEN
Chris96 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:18:
[...]

[...]
Je moet de aanname hebben dat je circa 10 - 15 jaar deze units kunt gebruiken. De efficiëntere werking van de A-merken in zowel stroomverbruik als comfort, zorgen ervoor dat je ondanks de hogere aanschafprijs voordeliger uit bent over de totale levensduur van deze apparaten. Dit komt door o.a. een lagere jaarlijkse energierekening en als bonus meer comfort voor jou als gebruiker.
Als ze eenmaal hangen zal je niet snel upgraden indien je spijt hebt van een keuze, omdat je dan wederom een flinke investering moet doen. Bedenk je dus goed voordat je een besluit maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door ThaBEN op 03-05-2022 09:26 ]

• GermanPivo
[...]

Naast dat het kwalitatief wat beter in elkaar zit, zijn de A-merken in het algemeen een stuk stiller, efficiënter en hebben ze een betere regeling/aansturing. En wat @ThaBEN ook zegt over de levensduur.

Als je het topci doorleest, zie je in het algemeen ook een stuk betere ervaringen met de A-merken.

[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 03-05-2022 09:25 ]

• FrankHe
Vorig jaar voordat het multi-split systeem met drie binnenunits hier werd aangeschaft heb ik uitgebreid de combinatietabellen van Daikin en MHI bestudeerd. Wanneer twee of drie binnenunits tegelijk draaien dan vormt het relatief hoge minimum vermogen van een multi-split geen enkel probleem. Maar zodra je op een enkele binnenunit draait dan is het minimum toch best hoog. In mindere mate bij verwarmen met 1,1 kW maar in hoge mate bij koelen met 1,4 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIUVIOVy0sgz3pJqPN0p3fkv8H0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yIeWY5NXsj9Tfoy3weqrSRSc.png?f=fotoalbum_large

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-04 23:07
ThaBEN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:24:
[...]

Je moet de aanname hebben dat je circa 10 - 15 jaar deze units kunt gebruiken. De efficiëntere werking van de A-merken in zowel stroomverbruik als comfort, zorgen ervoor dat je ondanks de hogere aanschafprijs voordeliger uit bent over de totale levensduur van deze apparaten. Dit komt door o.a. een lagere jaarlijkse energierekening en als bonus meer comfort voor jou als gebruiker.
Als ze eenmaal hangen zal je niet snel upgraden indien je spijt hebt van een keuze, omdat je dan wederom een flinke investering moet doen. Bedenk je dus goed voordat je een besluit maakt.
Als ik een unit tegen kom met A++ / A++ dan kan ik er vanuit gaan dat ik in de efficiënte klasse aan het kijken ben. A+ / A+ units kan je dus beter vermijden als ik het goed begrijp.

• ThaBEN
FrankHe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:26:
Vorig jaar voordat het multi-split systeem met drie binnenunits hier werd aangeschaft heb ik uitgebreid de combinatietabellen van Daikin en MHI bestudeerd. Wanneer twee of drie binnenunits tegelijk draaien dan vormt het relatief hoge minimum vermogen van een multi-split geen enkel probleem. Maar zodra je op een enkele binnenunit draait dan is het minimum toch best hoog. In mindere mate bij verwarmen met 1,1 kW maar in hoge mate bij koelen met 1,4 kW.

[Afbeelding]
Ik heb het vermoeden dat hoe meer kW's de multiunit betreft, hoe groter deze verschillen zullen meeschalen m.b.t. minimaal verbruik van de buiteunit. In jouw voorbeeld met een 4 kW multiunit lijken de verschillen inderdaad een stuk kleiner dan in mijn eerdere post, waarbij het een 9 kW multiunit betreft.

Het zal per usecase verschillen, maar het is zeker de moeite waard om dit in het achterhoofd te houden en daadwerkelijk de combinatietabellen te bekijken en proberen te begrijpen.

Dit zodat je keuze voor een multi altijd een weloverwogen keuze is die past bij jouw situatie. Anders kun je achteraf wel eens tot de conclusie komen dat je setup efficiënter en goedkoper gekund had, afhankelijk van jouw profiel als gebruiker van de binnunits.

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:16
Weet iemand me te wijzen op de installatievoorschriften voor de panasonic TZ supercompact (CS-MTZ16WKE)? Ik kan online niks vinden en ik ben geen Pana Pro lid, dus alle installatiezaken zijn afgeschermd.
k heb ca. 34,5 cm boven de deur tot het plafond op de slaapkamer. Dat zou installatie heel erg makkelijk kunnen maken (alle leidingwerk door de muur naar de overloop waar het plafond nog opnieuw gedaan moet worden), mits de unit met max 45.5 mm boven de deur geplaatst mag worden.

• ThaBEN
Chris96 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:33:
[...]

Als ik een unit tegen kom met A++ / A++ dan kan ik er vanuit gaan dat ik in de efficiënte klasse aan het kijken ben. A+ / A+ units kan je dus beter vermijden als ik het goed begrijp.
Kort gezegd, indien je keuze één van de volgende merken betreft hoef je waarschijnlijk niet eens verder naar deze classificering te kijken :)

• Daikin
• Mitsubishi Heavy Industries
• Mitsubishi Electric
• Toshiba

Aanvulling:
De A++ of A+ categorieën hebben allemaal ergens een bepaalde grens liggen. Soms kan het zo zijn dat het verschil minimaal is tussen 2 units, maar de een net binnen een andere grens valt dan de ander. Dan hoeft het in theorie niet eens te betekenen dat de lagere waarde daarom daadwerkelijk een stuk slechter is. Maar indien je budget het toelaat, zou ik eerst beginnen naar bovenstaande merken te kijken.

[ Voor 28% gewijzigd door ThaBEN op 03-05-2022 09:44 ]

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:40
Sorry dat ik het zeg.. maar wat is de helpdesk en aftersales van daikin toch een ballen afdeling :(

Geen fatsoenlijk Nederlands antwoord op technische vragen, komt ook geen normaal antwoord meer terug als je aangeeft dat je het niet kan lezen.

De helpdesk waar je heen belt zegt Pim ook niks terug als je je vraag stelt over de combinatie tabellen. Puur omdat hij er echt geen verstand van heeft en stamelt dan maar geen idee stuur maar een mailtje als je vraagt of hij überhaupt nog aan de lijn is.

Klapper is als je mailt dat je de units niet kan registreren onder het kopje service in de Daikin onecta app.
Omdat ik dan ongeldige unit informatie krijg, terwijl wel alle typenummers in de selecteerbare lijst staan maar hij het serienummer niet pakt.

Nee dat kan niet in de app krijg ik dan te horen |:( |:( |:(

Waarom staat die mogelijkheid er dan in?!?! (Zie fotos)
Ik twijfel überhaupt of ze wel weten hoe hun app eruit ziet als ze dit zeggen. :( Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPmlwp5sMZtIp4OAhnZ5zXgXy5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4086J8oHfPjxTbjw935699i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYWjlZe3-EK0gN7VphysGrtl-fU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTkdr78M8fVZRLCECpoljSUJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Servee
  • Niet online
Soullancer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:41:
Sorry dat ik het zeg.. maar wat is de helpdesk en aftersales van daikin toch een ballen afdeling :(

Geen fatsoenlijk Nederlands antwoord op technische vragen, komt ook geen normaal antwoord meer terug als je aangeeft dat je het niet kan lezen.

De helpdesk waar je heen belt zegt Pim ook niks terug als je je vraag stelt over de combinatie tabellen. Puur omdat hij er echt geen verstand van heeft en stamelt dan maar geen idee stuur maar een mailtje als je vraagt of hij überhaupt nog aan de lijn is.

Klapper is als je mailt dat je de units niet kan registreren onder het kopje service in de Daikin onecta app.
Omdat ik dan ongeldige unit informatie krijg, terwijl wel alle typenummers in de selecteerbare lijst staan maar hij het serienummer niet pakt.

Ik twijfel überhaupt of ze wel weten hoe hun app eruit ziet als ze dit zeggen. :( [Afbeelding]

[Afbeelding]
Maak een foto van de QR van de buitenunit dan gaat het wel. Bij mij werkte het wel, en kreeg netjes de informatie van mijn units en de Daikin installateur, deze is overigens ook eerste aanspreekpunt bij vragen en niet Daikin zelf.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:16
Ach ja, Daikin. Ik heb een jaar geleden een verzoek gedaan om in contact te treden met een installateur in de buurt. Toen verwezen ze me door naar eentje in Rotterdam (ik zit letterlijk aan de grens met Noord-Holland). Installateur niks meer laten weten (snap ik ook wel), Daikin op de hoogte gebracht,. Eindresultaat: een tevredenheidssurvey waarin je niets kan invullen als je "reden overig" wilt aanvullen...
Die units mogen perfect zijn, maar vertrouwen heb ik er zo niet in....

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:40
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Maak een foto van de QR van de buitenunit dan gaat het wel. Bij mij werkte het wel, en kreeg netjes de informatie van mijn units en de Daikin installateur, deze is overigens ook eerste aanspreekpunt bij vragen en niet Daikin zelf.
Helaas werkt niet, dit had ik al geprobeerd.
Ik gok als ik jou informatie zo lees, dat de installateur de units moet aanmelden ergens voor ze in het systeem komen te staan als herkenbaar?

• FrankHe
[...]

Het hangt er heel erg van af. De aanschafprijs is duidelijk hoger maar bij frequent gebruik ga je dat terugverdienen in het energieverbruik. De vergelijking gloeilamp, spaarlamp en LED-lamp dient zich aan.
[...]

Het huis is van 1995, Deels HR++ glas / deels dubbelglas, Tonzon vloer isolatie aan laten brengen recent,
We willen de airco gaan gebruiken i.c.m. de CV installatie voor als het te koud is en misschien eventueel een IR paneel voor de zithoek.
Heb nu een offerte vanmorgen gekregen voor en 3,5kw mitsui voor 1100.
Waar moet je nu echt opletten bij het kiezen van een merk?
Let op er zijn twee Mitsubishies, hier afgekort als MHI (~ Heavy Industries) en ME (~ Electric). Samen met Daikin en Toshiba vormen deze vier de premium merken, daarna gevolgd door Panasonic Fujitsu, LG en Samsung en dan de rest.

Sommige mensen lijken MHI te prefereren boven ME, ik heb er zelf geen ervaring mee.

Als je de CV blijft gebruiken dan zou ik vooral letten op het minimum vermogen van de airconditioning en niet het maximum vermogen. In de overgangsseizoenen zou je wellicht uitsluitend toekunnen met de airconditioning in verwarm modus.

Doorgaans is 2,5 kW hiervoor meer dan voldoende. Tenzij de woonkamer en zithoek een balzaal zijn. Als het minimum vermogen van de 3,5 kW unit gelijk is aan het minimum vermogen van de 2,5 kW unit dan kun je ook een 3,5 kW ophangen.

Afhankelijk van het comfort zou je als aanvulling een IR-paneel kunnen overwegen, wellicht dat het zonder ook lukt.

• Servee
  • Niet online
Soullancer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:49:
[...]

Helaas werkt niet, dit had ik al geprobeerd.
Ik gok als ik jou informatie zo lees, dat de installateur de units moet aanmelden ergens voor ze in het systeem komen te staan als herkenbaar?
Klopt, bij mij was het al netjes gedaan maar je kunt volgens mij om een aanmeld code vragen bij je leverancier om je unit te registeren. Ik ben echt tevreden met mijn installateur en nog niet 1 punt van discussie gehad.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:41
FrankHe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:26:

[Afbeelding]
Dat kan een probleem zijn wanneer je graag 24/7 wil verwarmen of koelen.

Wij verwarmen en koelen in blokken, bij voorkeur op gunstige tijdstippen qua buitentemperatuur en opbrengst zonnepanelen, en dan hoeft het geen enkel probleem te zijn.

Hier werkt de combinatie (mhi 1x buiten + 3x binnen) soepel, snel en uitermate zuinig.
We gebruiken bij verwarmen 95% van de tijd alleen de unit beneden. Bij koelen zullen we vaker alle 3 gebruiken, maar waarschijnlijk nooit allemaal tegelijk, maximaal 2.

Wat de beste keuze/combinatie is, is afhankelijk van meer dan alleen aantal m3's en mate van isolatie denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 03-05-2022 10:02 ]

• FrankHe
ThaBEN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:37:
[...]

Ik heb het vermoeden dat hoe meer kW's de multiunit betreft, hoe groter deze verschillen zullen meeschalen m.b.t. minimaal verbruik van de buiteunit. In jouw voorbeeld met een 4 kW multiunit lijken de verschillen inderdaad een stuk kleiner dan in mijn eerdere post, waarbij het een 9 kW multiunit betreft.

Het zal per usecase verschillen, maar het is zeker de moeite waard om dit in het achterhoofd te houden en daadwerkelijk de combinatietabellen te bekijken en proberen te begrijpen.

Dit zodat je keuze voor een multi altijd een weloverwogen keuze is die past bij jouw situatie. Anders kun je achteraf wel eens tot de conclusie komen dat je setup efficiënter en goedkoper gekund had, afhankelijk van jouw profiel als gebruiker van de binnunits.
Nu in het overgangsseizoen staat het systeem op verwarmen en dat is netjes per kamer te regelen en reageert snel, veel sneller dan vloerverwarming.

Door een 4 kW buitenunit op te hangen heb ik honderden euro's kunnen besparen op de aanschafkosten. De praktijk laat zien dat het geïnstalleerde vermogen in mijn situatie meer dan toereikend is. Situatie, driekamerappartement 5 jaar oud met vloerverwarming die in de winter nog steeds als hoofdverwarming wordt ingezet.

Woningen zijn doorgaans goed geïsoleerd waardoor het minimum vermogen wat mij betreft het grootste aandachtspunt is.

• FrankHe
Sjamo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Dat kan een probleem zijn wanneer je graag 24/7 wil verwarmen of koelen.

Wij verwarmen en koelen in blokken, bij voorkeur op gunstige tijdstippen qua buitentemperatuur en opbrengst zonnepanelen, en dan hoeft het geen enkel probleem te zijn.

Hier werkt de combinatie (mhi 1x buiten + 3x binnen) soepel, snel en uitermate zuinig.
We gebruiken bij verwarmen 95% van de tijd alleen de unit beneden. Bij koelen zullen we vaker alle 3 gebruiken, maar waarschijnlijk nooit allemaal tegelijk, maximaal 2.

Wat de beste keuze/combinatie is, is afhankelijk van meer dan alleen aantal m3's en mate van isolatie denk ik.
Hier hangt het er heel erg af van de zon schijnt of niet. In verband met lichtinval, ik heb geen PV. Vandaag is het bewolkt met een buitentemperatuur van rond de 12 graden. Ik heb zonet de units in de woonkamer en slaapkamer / werkkamer aangezet om een beetje bij te verwarmen. Ben benieuwd hoe het gedrag gaat zijn met twee units actief. Doorgaans zie ik het systeem weinig afslaan. Misschien dat die over een uur of twee een keer voor een kwartier uit gaat. Ik zou het geen pendelen willen noemen.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-04 15:16
rupsen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:33:
[...]

Even een oud vraagstuk ophalen hoor :9

Ik heb een paar weken terug een cursus gehad van LG en uiteraard weer even gevraagd naar de defrost methode/trigger.
Zelfde verhaal als voorheen, het gaat op basis van temperatuur.

Nu vertelde ik hem jouw verhaal en ik heb er ook een antwoord op gekregen.

Het is een oil return cycle. Die gaat bij de multi splits op basis van tijd.
Dit doet hij omdat de compressor van een multisplit geen oliepeil sensor heeft, zoals de VRF units wel hebben.
Bij split units hoeft dit niet omdat er geen olie kan achterblijven in binnendeelen die niet aan staan
Aha. Dus geen defrost, maar door de "hot start" feature lijkt het op een hele korte defrost.

Effect blijft hetzelfde uiteindelijk, hij gaat elke 3 uur even "uit", met de defrost lampje aan op de units, en daarna extreem hard stoken (met 2kW+ opgenomen vermogen) voor 10 minuten en slaat dan af voor minimaal een half uur, dat is niet zo comfortabel.

Mijn workaround van "runs" schedulen van 2 uur en 45 minuten lijkt goed te werken gelukkig, na het uitzetten lijkt het ook zoiets te doen - kleppen gaan dicht, maar compressor blijft even nalopen, dat is zeker de oil return cycle. En na een kwartier kan de volgende tijdvak beginnen, en die start gek genoeg wel rustig op ~700W om binnen 5 minuten terug te regelen naar ~300W.

• Sjamo
FrankHe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Hier hangt het er heel erg af van de zon schijnt of niet. In verband met lichtinval, ik heb geen PV. Vandaag is het bewolkt met een buitentemperatuur van rond de 12 graden. Ik heb zonet de units in de woonkamer en slaapkamer / werkkamer aangezet om een beetje bij te verwarmen. Ben benieuwd hoe het gedrag gaat zijn met twee units actief. Doorgaans zie ik het systeem weinig afslaan. Misschien dat die over een uur of twee een keer voor een kwartier uit gaat. Ik zou het geen pendelen willen noemen.
Dat is wel een verschil denk ik. Wij hebben de airco, zo uit het hoofd, de laatste 4 weken al niet meer gebruikt (temperatuur kamer nu 19 graden). De maand daarvoor weinig.

Ik heb al vaker gezegd dat het mijns inziens ook met comfort samenhangt. Airco gebruiken in blokken zal voor veel mensen minder comfort geven dan bijna altijd de unit(s) aan hebben staan. En bij bijna continu gebruik telt het minimaal stroomverbruik natuurlijk erg hard op.

• FrankHe
Sjamo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:39:
[...]

Dat is wel een verschil denk ik. Wij hebben de airco, zo uit het hoofd, de laatste 4 weken al niet meer gebruikt (temperatuur kamer nu 19 graden). De maand daarvoor weinig.

Ik heb al vaker gezegd dat het mijns inziens ook met comfort samenhangt. Airco gebruiken in blokken zal voor veel mensen minder comfort geven dan bijna altijd de unit(s) aan hebben staan. En bij bijna continu gebruik telt het minimaal stroomverbruik natuurlijk erg hard op.
Een temperatuur van 19 graden vinden andere mensen hier in huis veel te koud. ;)

• Servee
  • Niet online
FrankHe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:00:
[...]

Een temperatuur van 19 graden vinden andere mensen hier in huis veel te koud. ;)
Hier standaard op 21 graden (kamertemperatuur) heb een verwarming met name om te verwarmen, maar leuk dat dit type ook kan koelen ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05-2025
Soullancer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:41:

Ik twijfel überhaupt of ze wel weten hoe hun app eruit ziet als ze dit zeggen. :( [Afbeelding]

[Afbeelding]
Valt me mee dat je uberhaupt nog contact met ze krijgt. Ik heb al meerdere keren, ook bij mijn vorige aanscha van Daikin airco's vragen gesteld maar ik heb nog nooit een antwoord gekregen. Ik vind het echt ongelofelijk onbeschoft en minachtend. Maar de units zullen wel als warme broodjes gaan dat ze zich zo'n houding kunnen veroorloven.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
ThaBEN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:37:
[...]

Whaha :*)
Ik denk dat ik het hier maar bij laat O-)
Terecht punt, maar wellicht heb ik beter 3x dezelfde unit als 1 die beter werkt, waardoor de andere 2 straks nog gaan tegenvallen :+

Bovendien zijn de airco's een onderdeel van de meerdere projecten die we hier zijn aan het uitvoeren met een beperkt budget. Komt ook nog nieuwe vloer boven en onder + nieuwe voordeur.
Dus die €802 die ik nu bespaar kan dan mooi als extra budget voor de andere zaken gebruikt worden. Zo kwamen we van de week erachter dat de we voor een beetje degelijke kunststof voordeur al boven de €5000 uitkwamen 8)7
Singles draaien altijd beter als je er bijvoorbeeld maar 1 aanzet. Bij alle units tegelijk aan maakt het niets uit. En voor je voordeur, dat is een absurde prijs. Bel Veld Kozijntechniek in Beesd eens. Hebben net mijn hele huis gedaan.
Sjamo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:39:
[...]

Zodra het buiten onder de 5 graden is draai ik hier 24/7. Is altijd zuiniger want dan draait de compressor 24/7 lage toerentallen, dus beste COP. Zo ook met hoge buitentemperaturen buiten. Verder koelen dan je muren en meubels niet af. Het werkt hetzelfde als met een L/W warmtepomp. Die schakel je ook niet in blokken bij echte koude. Het is geen cv die 60/70/80 graden je kamer in knalt. Nu schakel wel in als het binnen te koud wordt. Muren warmen overdag wel op door de zon en dan is het binnen notime lekker binnen.
klompje65 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:34:
[...]

Valt me mee dat je uberhaupt nog contact met ze krijgt. Ik heb al meerdere keren, ook bij mijn vorige aanscha van Daikin airco's vragen gesteld maar ik heb nog nooit een antwoord gekregen. Ik vind het echt ongelofelijk onbeschoft en minachtend. Maar de units zullen wel als warme broodjes gaan dat ze zich zo'n houding kunnen veroorloven.
Ik weet niet welk nummer jij belt, maar ik ben top geholpen.

Voor de nieuwe aanschaffers. Qua kwaliteit maakt het geen bal uit of je Daikin, MHI of ME aanschaft. Ik vond de units van MHI en ME binnen gewoon afschuwelijk met die glimmende bakken. Dus een matte Daikin aan de muur. Draait hier al een paar jaar met grote tevredenheid zonder enig onderhoud van de installateur. Gooi in de zomer in de lekbak wat soda om schimmel vorming daarin te voorkomen en gaan.

[ Voor 58% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2022 11:49 ]

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:51

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

MotorBeast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:37:
[...]

En voor je voordeur, dat is een absurde prijs. Bel Veld Kozijntechniek in Beesd eens. Hebben net mijn hele huis gedaan.

[...]
Enigszins offtopic maar das een vergelijkbare prijs als wij hier (regio Eindhoven) van een drietal aanbieders kregen voor onze voordeur. (bandbreedta 4500-5500)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• MotorBeast
Tomba schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:48:
[...]

Enigszins offtopic maar das een vergelijkbare prijs als wij hier (regio Eindhoven) van een drietal aanbieders kregen voor onze voordeur. (bandbreedta 4500-5500)
Ik heb 3 deuren, alle kozijnen en glas, gevelbekleding en boeiboorden laten doen in. Dat zou betekenen dat ik voor de 3 deuren alleen al 15 mille kwijt zou zijn. Dat was ik niet kwijt aan deuren. En weer ontopic. Het was maar een tip. Isolatie scheelt trouwens wel want ik heb vanaf januari nog de helft gebruikt tov vorig jaar. Al was het natuurlijk ook minder koud maar bij ons is het nu bijna altijd 20 graden overdag en 21/22 in de avond. Dat gaat dan wel weer over L/L. 8)

@ThaBEN Een thumsup omdat iemand anders blij is met ook een hoge prijs 8)7 Zal nog eens een tip geven. :'(

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2022 11:58 ]

• GermanPivo

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:09

Gerco-M

mijn tornado res.

Nadat ik voor mezelf een tabelletje had gemaakt in DEZE POST met de de verschillen in specs tussen 3x MHI SRK35 singlesplit vs.3x MIH SRK35 in combinatie met een 8 kW multiunit kwamen er een paar interessante gegevens naar boven.

Nu heb ik eenzelfde tabel gemaakt voor een vriend van me die op dit moment ook bezig is met offertes voor een airco. In zijn geval gaat het om de Daikin Prefera 3,5 + 4,2 + 5,0 in singlesplits vs Daikin Prefera 3,5 + 4,2 + 5,0 in combinatie met een 9 kW multiunit.

Als ik deze en mijn eerder geposte MHI tabel zo bekijk, dan valt mij op dat ondanks de redelijk forse meerprijs van een multiunit je minder waar krijgt je geld.

Zie onderstaand bijvoorbeeld de maximale verwarmcapaciteit van 9,18 kW bij multisetup vs 17,70 kW via singlesplits. Dat is een verlies van bijna 50% aan potentieel opwekbare energie om te verwarmen via een multi, erbij rekeninghoudende dat de singlesplit setup ook nog eens vele malen goedkoper is.

Betaal je dan echt alleen meer voor een multi vanwege het feit dat je dan minder buitenunits hoeft te plaatsen, met de kanttekening dat je inlevert aan performance aan de topzijde?

[Afbeelding]

Notitie:
Over multi units vs single splits, het maakt wel uit welk type buitenunit je hebt. Voor MHI heb je ook de W serie buitenunits die weer iets verder terug moduleren en een minimaal vermogen heeft van 1,1 kw en opgenomen elektrisch vermogen van 350 watt. Dat is toch vergelijkbaar met veel single split units. Behalve dan weer de ZSX die wel weer (onwijs) verder terug moduleerd tot 0,8 kw verwarmings vermogen en 150 watt opgenomen elektrisch vermogen.

Met zo’n beter type buitenunit scheeld multi vs single splits toch heel weinig denk ik, kwa gebruik. Zelfs als er vaak maar een unit in gebruik is. Hier bevalt die SCM W 71 in elk geval heel goed, en kunnen wij toe met een buitenunit voor 3 slaapkamer / thuiskantoor / hobbykamer binnenunits. Want elk een buitenunit zou misschien nog iets beter zijn, maar dan zou het met 6 buitenunits totaal wat vol worden aan onze zij gevel :9~
Nu hebben we er totaal 3 en met een toekomstige L/W unit erbij is het nog te overzien.

EDIT: Ik zie dat je in je vergelijkingspost al wel de W serie had, maar dan de 80 ZS-W. Deze heeft een minimum vermogen van 1,6 kw waarbij de 71 een stuk lager heeft van 1,1 kw. Terwijl 71 ook echt voldoende is voor 3 x 35 binnenunits. Tenzij het -25 gaat vriezen ;) Het max vermogen van 71 is nog steeds 9,4 kw dus dat is nog steeds een hele bak warmte!

[ Voor 5% gewijzigd door Gerco-M op 03-05-2022 12:36 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Sjamo
MotorBeast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Singles draaien altijd beter als je er bijvoorbeeld maar 1 aanzet. Bij alle units tegelijk aan maakt het niets uit. En voor je voordeur, dat is een absurde prijs. Bel Veld Kozijntechniek in Beesd eens. Hebben net mijn hele huis gedaan.

[...]

Zodra het buiten onder de 5 graden is draai ik hier 24/7. Is altijd zuiniger want dan draait de compressor 24/7 lage toerentallen, dus beste COP. Zo ook met hoge buitentemperaturen buiten. Verder koelen dan je muren en meubels niet af. Het werkt hetzelfde als met een L/W warmtepomp. Die schakel je ook niet in blokken bij echte koude. Het is geen cv die 60/70/80 graden je kamer in knalt. Nu schakel wel in als het binnen te koud wordt. Muren warmen overdag wel op door de zon en dan is het binnen notime lekker binnen.

[...]

Ik weet niet welk nummer jij belt, maar ik ben top geholpen.

Voor de nieuwe aanschaffers. Qua kwaliteit maakt het geen bal uit of je Daikin, MHI of ME aanschaft. Ik vond de units van MHI en ME binnen gewoon afschuwelijk met die glimmende bakken. Dus een matte Daikin aan de muur. Draait hier al een paar jaar met grote tevredenheid zonder enig onderhoud van de installateur. Gooi in de zomer in de lekbak wat soda om schimmel vorming daarin te voorkomen en gaan.
Nee, 24/7 is niet altijd zuiniger.
Het is waarschijnlijk zuiniger onder omstandigheden. Misschien zelfs bij veel voor komende omstandigheden. Bijvoorbeeld bij gebruik single splits (?), bij behoefte aan comfort en een altijd stabiele temperatuur. Maar nee dus, niet altijd zuiniger.
Een beetje hetzelfde verhaaltje dat onze energieleverancier ons jaren geleden al op de mouw probeerde te spelden over ons gasverbruik, wat inmiddels ook herzien is.

Geen situatie is hetzelfde.
Je zal zien dat ik bij mijn opmerkingen altijd mitsen en maren plaats, omdat dat zinnig is. Generalisaties werken soms onnodig verwarrend.

• Servee
  • Niet online

[Afbeelding]

Notitie:
Specs van fabrikanten kun je over het algemeen beschouwen als een fictie van de werkelijkheid, om een paar voorbeelden te noemen:

Minimaal opgenomen vermogen, volgens de specs bij mijn unit zou dat 320w zijn, echter in de praktijk doet mijn unit alleen 320w als het vriest bij normaal bedrijf (dus buiten koude start om)
In de praktijk zit deze ruim gemeten tussen de 120/165w.

Jaarlijks energie verbruik, dat is echt een fictie en van zoveel factoren afhankelijk ook dit is dus een richtlijn.

Scop, binnen/buitendeel: 5,10/5,43, is niet te meten.

Minimaal verwarm vermogen, dat zou 1,4 zijn. In de praktijk gaat deze veel lager dan dat, op basis van ervaring en m3 inhoud van deze woning zou de unit continue moeten pendelen wat dus echt niet zo is, alleen boven de 15 graden buiten wil de unit om de paar uur overnieuw beginnen ivm temperatuur bereikt maar doorgaans gaat hier dan de unit uit omdat de isolatie zodanig goed is dat het dan de rest van de dag op temperatuur blijft.

Kortom de specs zijn een richtlijn en niet de exacte waarde die verschilt per set, gebruik, woning en nog belangrijker in welk klimaat deze word geplaatst.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-04 16:48
klompje65 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:34:
[...]

Daikin heeft geen ondersteuning voor consumenten in nederland, als je belt heb je kans dat ze het proberen maar ze verwijzen normaliter door naar de installateur.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Servee
  • Niet online
Team-RiNo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:28:
[...]

Daikin heeft geen ondersteuning voor consumenten in nederland, als je belt heb je kans dat ze het proberen maar ze verwijzen normaliter door naar de installateur.
Klopt, dat is dealerbeleid in het algemeen. Zelf werk ik al bijna 20 jaar in de professionele koffiemachine branche. Klanten die wij bedienen komen met problemen bij ons en die lossen wij op, aangezien wij de apparatuur hebben geplaatst, en garantie partner zijn, die bellen nooit naar de fabrikant van de machines en indien dat wel incidenteel gebeurt worden ze terugverwezen naar de dealer/partner.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-03 19:13

Somethingsin

Disaster in a Bottle

@Servee , jij had voor je op WP's overging ook luchtverwarming toch (meen ik ergens gelezen te hebben). Zijn er nog zaken waarin de warmtepompen in jouw optiek *minder* goed zijn?

De voordelen zijn duidelijk, maar als er minpunten zijn waar we ons ernstig ana zouden storen is dat natuurlijk fijn om vantevoren te weten

-'sin

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-03 09:31
Hoe ervaren jullie het comfort van Airco verwarming? Ik hoor daar hele tegenstrijdige berichten over.

• Servee
  • Niet online
Somethingsin schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:37:
@Servee , jij had voor je op WP's overging ook luchtverwarming toch (meen ik ergens gelezen te hebben). Zijn er nog zaken waarin de warmtepompen in jouw optiek *minder* goed zijn?

De voordelen zijn duidelijk, maar als er minpunten zijn waar we ons ernstig ana zouden storen is dat natuurlijk fijn om vantevoren te weten
Ik ben juist overgestapt omdat ik de heteluchtverwarming een waardeloos systeem vond (toch relatief nieuw Brink spul maar niet comfortabel) en niet zozeer omdat het verwarmen met een airco goedkoper is.
Dus uit comfort standpunt.

Ik kan je geen nadelen noemen, het heeft mijn comfort probleem opgelost, bijkomend voordeel is dat ik gehalveerd ben met gasverbruik. Ik heb boven een draadloze thermostaat staan en beneden alle kanalen dichtgemaakt, hierdoor verwarm ik op koude dagen de gehele bovenverdieping met minimaal gasverbruik.

Bij heteluchtverwarming verwarm je alles of niets, dus als beneden de kachel aanstond werd het boven ook warm, op zich prima maar in late voorjaar en vroege najaar was warmte boven niet wenselijk, ondanks dat je roosters dicht kon zetten werd het toch warm. Nu kan ik dus beneden lekker warm stoken en boven wanneer ik dat wenselijk vind.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• w00key
  • Laatst online: 08-04 15:16
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:47:
[...]

Ik ben juist overgestapt omdat ik de heteluchtverwarming een waardeloos systeem vond (toch relatief nieuw Brink spul maar niet comfortabel) en niet zozeer omdat het verwarmen met een airco goedkoper is.

Ik kan je geen nadelen noemen, het heeft mijn comfort probleem opgelost, bijkomend voordeel is dat ik gehalveerd ben met gasverbruik. Ik heb boven een draadloze thermostaat staan en beneden alle kanalen dichtgemaakt, hierdoor verwarm ik op koude dagen de gehele bovenverdieping met minimaal gasverbruik.

Bij heteluchtverwarming verwarm je alles of niets, dus als beneden de kachel aanstond werd het boven ook warm, op zich prima maar in late voorjaar en vroege najaar was warmte boven niet wenselijk, ondanks dat je roosters dicht kon zetten werd het toch warm. Nu kan ik dus beneden lekker warm stoken en boven wanneer ik dat wenselijk vind.
Ooh, er zaten geen regelkleppen in het systeem? Dat is echt waardeloos dan, je kan vrij simpel thermostaatkranen zetten op gewone radiatoren, dat mis ik wel bij airco's, je kan niet overal een unit kwijt waar vroeger 1 paneel stond.

Met (betere?) kanaalunits kan je dat ook per zone regelen, dat is mijn droom systeem voor koelen - geen zichtbare binnenunit en lawaai, wel per kamer een thermostaat / controller.

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:47:
[...]

Ok, fijn dat het ook qua comfort wel merkbaar beter is. Ik heb ook niet zo veel met het luchtverwarmingssysteem. (vooral in de slaapkamer, heel veel last van hoesten 's nachts) En inderdaad vaak beneden koud en boven veel te warm.

Denk dat we alsnog wel goed moeten zorgen dat de airco's niet over bedden heen blazen, maar verder...

-'sin

• Servee
  • Niet online
Somethingsin schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Ok, fijn dat het ook qua comfort wel merkbaar beter is. Ik heb ook niet zo veel met het luchtverwarmingssysteem. (vooral in de slaapkamer, heel veel last van hoesten 's nachts) En inderdaad vaak beneden koud en boven veel te warm.

Denk dat we alsnog wel goed moeten zorgen dat de airco's niet over bedden heen blazen, maar verder...
Heteluchtverwarming en Nederlandse cv ketels kunnen niet goed samenwerken, minimaal vermogen van de kleinste ketels is veelal te groot om het systeem aan te houden. Dat geeft comfort problemen, bij een airco, mits juist gedimensioneerd blijft deze aan en dat is wat je wilt bij luchtverwarming. Een constante flow van modulerende energie zonder tocht (mits je niet in de flow van de airco gaat zitten ;) )

In de slaapkamer om te koelen kun je het beste de airco achter je hangen dan voel je er niks van.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
w00key schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Ooh, er zaten geen regelkleppen in het systeem? Dat is echt waardeloos dan, je kan vrij simpel thermostaatkranen zetten op gewone radiatoren, dat mis ik wel bij airco's, je kan niet overal een unit kwijt waar vroeger 1 paneel stond.

Met (betere?) kanaalunits kan je dat ook per zone regelen, dat is mijn droom systeem voor koelen - geen zichtbare binnenunit en lawaai, wel per kamer een thermostaat / controller.
In dit systeem niet, van oorsprong zijn deze woningen gebouwd voor heteluchtverwarming (vroeger de mega kasten van Brink) staat nu een Brink Elan 10 2.0 en die warmt prima het huis op maar tocht blijft.

Kanaal units heb ik aan gedacht want de buissystemen zitten in het huis, alleen dan moet alles opengebroken worden om een goed werkend systeem te krijgen, ik wilde eerst testen of het airco verwarmen het comfort probleem zou oplossen en dat is dus gelukt :)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Somethingsin schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:53:
[...]

(vooral in de slaapkamer, heel veel last van hoesten 's nachts)
Heb je de luchtvochtigheid wel eens gemeten? Bij luchtverwarming moet je altijd extra vocht toevoegen, een wintertje stoken kan zomaar de RV ver onder de 30 zakken, zou eea kunnen verklaren.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• robkrekel
  • Laatst online: 08-04 13:28
Ik lees af en toe wat over kanaalunits. Wat houdt dat nu in? In mijn voorstelling zie ik 1 binnenunit die meerdere kamers kan reguleren in temperatuur via buizen in het plafond. Dat hebben we hier op kantoor ook, en dat werk op zich prima. Wordt dat in woonhuizen niet gedaan? Lijkt me op de verdieping met slaapkamers ideaal...

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Servee
  • Niet online
robkrekel schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:12:
Ik lees af en toe wat over kanaalunits. Wat houdt dat nu in? In mijn voorstelling zie ik 1 binnenunit die meerdere kamers kan reguleren in temperatuur via buizen in het plafond. Dat hebben we hier op kantoor ook, en dat werk op zich prima. Wordt dat in woonhuizen niet gedaan? Lijkt me op de verdieping met slaapkamers ideaal...
Ja dat is zeker ideaal, vergt wel een hele verbouwing indien je geen verlaagde plafonds of reeds aanwezige buizensysteem in huis hebt maar je kunt wel onafhankelijk elke ruimte regelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDwyl2UMET-BZoXIidbfhkxn0qA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oHkeWRNW2sl9ScNNS3p6FmNI.png?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-03 09:31
Maar eigenlijk verlangt de plaatsing van de airco als verwarming juist een 180 graden andere setup dan bij koelen? Verwarmen luch recht omlaag, koelen juist omhoog. Dus echt allround plaatsen is erg moeilijk of zie ik dat verkeerd?

• ThaBEN
Ik zie dat in dit topic dat er ook al eens eerder vragen zijn gesteld of een bouwvergunning / omgevingsvergunning benodigd is voor het plaatsen van één of meerdere buitenunits. Nu ben ik op de hoogte dat de regelgeving hier nogal vaag over is en zie ik nergens een sluitend antwoord in het topic. Ook begrijp ik dat dit per gemeente kan verschillen.

Zo is de officiële regelgeving van mijn gemeente dat je er 1 mag hebben zonder vergunning, maar of die regel ook echt gehandhaafd wordt betwijfel ik.

Ik ben wel benieuwd of er mensen hier aanwezig zijn met meerdere buitenunits op hun gevel, zonder ooit een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend te hebben en hier ooit problemen mee hebben ervaren?

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-04 08:57
Wat is precies je vraag waar je advies bij nodig hebt? Heb een offerte gekregen en wil weten of het niet overkill is en of het een goede prijs is
Hoeveel m3 inhoud? 180
Raamoppervlakte? achterkant huis zijn grote raampartijen van beneden tot boven, zo goed als geen muren

Bouwjaar woning? 1906. Oud gedeelte behoorlijk geisoleerd, nieuwe aanbouw volledig naar de normen van nu
Vloerisolatie? ja
Muurisolatie? ja
Soort bouw? vrijstaand huis
Jaarlijks huidige gasverbruik verwarming? 1800m3
Huidige type verwarming? vloerverwarming met propaangas
Wat is je hoofddoel? verwarmen beneden, in de zomer overal koelen als extratje
Heb je al een merk/type voorkeur? offerte is voor daikin

offerte :
2 Stylish Daikin 3.5kw, beneden.
Boven 1 stylisch 2 kw, en 2 classic vloermodellen 2.5. Vloermodellen omdat ik dan niet moet boren in mijn buitenafwerking.
buitenmodule (multisplit 9kw: 5MXM90N) op het dak

heb ik 2*3.5 nodig beneden ? En is die 9kw niet overkill ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdDYW86c3C3hriyaM3-Qtxq52uA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXCDs12g1OmGzJJZBK7A7ddj.jpg?f=fotoalbum_large

• tvanorsouw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-08-2025
Beste mede-Tweakers,

Wij willen gezien de stijgende gasprijzen beneden een airco laten ophangen met als hoofddoel verwarmen in de winter. Daarnaast wekken we ongeveer 5000 KW aan stroom op en verbruiken we slechts 3600 KW, in werkelijkheid verbruiken we 10.000 KW per jaar en dit komt door een elektrische auto maar deze kosten krijg ik vergoed.

Nu weet ik niet zo goed of ik voor een 3,5 of 5 KW moet gaan. Het is een vrijstaande woning (bouwjaar 1930) waarvan de spouw niet geïsoleerd is (en dit helaas ook niet mogelijk is) en er is normaal dubbel glas aanwezig. De inhoud van de ruimtes is woonkamer 94 m3 + keuken 30 m3 = totaal 123 m3 (plattegrond hieronder toegevoegd). Richting de keuken zit een deur die afgesloten kan worden. We hebben ook nog gewoon een CV die zou kunnen bij-verwarmen maar uiteraard het liefst zo min mogelijk gezien de gasprijs en het overschot aan stroom.

De airco die ik op het oog heb is een Qlima SC5248 of 5232 omdat ik deze voor een aantrekkelijke prijs kan aankomen. Specificaties van het koel en verwarmingsvermogen zal ik hieronder toevoegen en alle specificaties kun je terug vinden via de link. Het verschil in prijs tussen de twee airco's is €260,-.

SC5248 5 KW
https://www.qlima.nl/asso...t-airconditioners/sc5248/
https://www.qlima.nl/prod...48_21_ENGLISH.pdf?index=1

Koelcapaciteit min (W) 1820
Koelcapaciteit (nom.) (W) 4600
Koelcapaciteit max (W) 6120
Verwarmingscapaciteit min (W) 1380
Verwarmingscapaciteit (nom.) (W) 3800
Verwarmingscapaciteit max (W) 6740

SC5232 3,5 KW
https://www.qlima.nl/asso...t-airconditioners/sc5232/
https://www.qlima.nl/prod...32_21_ENGLISH.pdf?index=1

Koelcapaciteit min (W) 2120
Koelcapaciteit (nom.) (W) 3200
Koelcapaciteit max (W) 4000
Verwarmingscapaciteit min (W) 1280
Verwarmingscapaciteit (nom.) (W) 2400
Verwarmingscapaciteit max (W) 4900

Wat is jullie advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPf-mAVwJdrcgPHEHfgvUFvhonc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsEbyIvh8vtaAss4RjKvixes.jpg?f=fotoalbum_large

• ThaBEN
tvanorsouw schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:35:
Beste mede-Tweakers,

Wij willen gezien de stijgende gasprijzen beneden een airco laten ophangen met als hoofddoel verwarmen in de winter. Daarnaast wekken we ongeveer 5000 KW aan stroom op en verbruiken we slechts 3600 KW, in werkelijkheid verbruiken we 10.000 KW per jaar en dit komt door een elektrische auto maar deze kosten krijg ik vergoed.

Nu weet ik niet zo goed of ik voor een 3,5 of 5 KW moet gaan. Het is een vrijstaande woning (bouwjaar 1930) waarvan de spouw niet geïsoleerd is (en dit helaas ook niet mogelijk is) en er is normaal dubbel glas aanwezig. De inhoud van de ruimtes is woonkamer 94 m3 + keuken 30 m3 = totaal 123 m3 (plattegrond hieronder toegevoegd). Richting de keuken zit een deur die afgesloten kan worden. We hebben ook nog gewoon een CV die zou kunnen bij-verwarmen maar uiteraard het liefst zo min mogelijk gezien de gasprijs en het overschot aan stroom.

De airco die ik op het oog heb is een Qlima SC5248 of 5232 omdat ik deze voor een aantrekkelijke prijs kan aankomen. Specificaties van het koel en verwarmingsvermogen zal ik hieronder toevoegen en alle specificaties kun je terug vinden via de link. Het verschil in prijs tussen de twee airco's is €260,-.

SC5248 5 KW

SC5232 3,5 KW

Wat is jullie advies?

[Afbeelding]
Wat betreft de locatie zou ik in elk geval deze plek kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5vVQPCwnzPF039mXheQ-4Acjfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgnbbeVVBOQEVeAYVtUoof5z.jpg?f=fotoalbum_large

Ik durf geen inschatting te maken welke airco grootte geschikt is voor jou. De reden hiervoor is dat je spouwmuren niet geïsoleerd zijn, waardoor je wellicht een tandje hoger moet gaan dan gebruikelijk. Al helemaal indien je hoofddoel is om te verwarmen in de winter.
Ook zal je airco in de winter harder moeten werken, dus wellicht voor een iets bekender merk gaan, indien je budget het toelaat omdat in jouw geval de airco met name onder "stress situaties" zal komen te werken. Dan zou ik tussen die twee toch richting de 5 kW neigen.

Hoe zit het met het dak van de woning? Is die wel geïsoleerd, gezien warmte opstijgt en zonder goede dakisolatie gemiddeld 20% tot 35% van je warmteopbrengst verloren gaat via het dak.

Ik moet wel zeggen dat ik nog niet eerder van dit model airco gehoord hebt en welke prijsrange we dan moeten denken. Heb je een bepaald budget in gedachten voor je airco?

[ Voor 22% gewijzigd door ThaBEN op 03-05-2022 16:34 ]

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

SC5248 5 KW

Zelfs deze lijkt me (natte vinger, zonder meer over isolatie te weten) niet erg ruim bemeten. Ja, hij heet een 5k unit, maar een nominale verwarmingscapaciteit van 3.8 is wel flink minder dan de max (en als je hem het hardst nodig hebt, bij min 10, zal je eerder bij die 3.8 in de buurt komen dan bij de max, gok ik)

-'sin

• Servee
  • Niet online
Beste mede-Tweakers,

SC5248 5 KW

SC5232 3,5 KW

Wat is jullie advies?

[Afbeelding]
Raamoppervlakte?
Isolatie waarde ramen?
Vloerisolatie?
Soort bouw?
Welke provincie woon je?

Jaarlijks huidige gasverbruik verwarming?

Huidige type verwarming?

Wat is je hoofddoel?
Verwarmen/koelen of beide

Vanwaar de keuze voor Qlima? Deze valt in de categorie “bouwmarkt airco” en zal weinig comfort opleveren en een hoop herrie en ergenis.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• R-B

R-B

Blokkert

R-B schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:57:
Als een tijdje met interesse dit topic aan het volgen, waarbij ik dus vaak het gevaar "pendelen" ben tegengekomen.

Nu ben ik zelf aan nadenken om lucht/lucht systeem op te hangen, voornamelijk 2 redenen:
  • We zijn zolder aan verbouwen, dus waarom niet een Airco! Geen losse verwarming meer maar een unit aan de muur. er komen twee grote dakkapellen.
  • Gasprijs! Waarom dan niet meteen ook de woonkamer en 1e verdieping? Want de meerprijs van Gas is schrikbarend...
Situatie. "Standaard" hoekhuis. Standaard redelijk geïsoleerd.
  1. Woonkamer
    Grote ruimte van 5.1m bij 10m (~51m2)
  2. 1e verdieping
    Verdeling in 3 slaapkamers + badkamer.
    5.1m bij 8m (~40 m2)
    Over algemeen 1 slaapkamer en badkamer die niet verwarmt/gekoeld hoeven te worden
  3. Zolder
    Voorzolder, 1 werkkamer en 1 opslag.
    5.1m bij 8m (~40 m2), maar met schuine delen en hoop glas
Voorstel
  • Multi-split systeem, Mitsubishi MHI Series
  • Unit in Woonkamer
  • Unit in trapgat 1e verdieping
  • Unit op zolder.
  • Buitenunit van 8kW
  • woonkamer binnen unit van 5kW
  • 1e verdieping binnen unit van 3.5kW.
  • Zolder binnen unit van 3.5kW.
In de praktijk zullen denk 2 units tegelijk actief zijn, bijvoorbeeld verwarmen woonkamer en deels 1e verdieping. Zolder verwacht ik nooit te verwarmen. Voor het koelen kan het wel alle drie zijn, maar zolder alleen wanneer nodig.

Het systeem is een aanvulling op de bestaande CV, deze behoudt ik (voorlopig) om het bijv. op 16/17 graden ondergrens te houden.

Graag jullie idee'n :)
Interessant die laatste paar pagina's, precies het gedeelte waar mijn keuzes ook over gaan.

Hier nog even mijn situatie in plaatjes.
Breedte van ~5.4 m binnenzijde muren.
Woonkamer lengte ~10 meter, 1e verdieping en zolder ~8 meter.

Woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wO1fBV8mTg3t2m3D3jTky7Z2qSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTCoFOU5YoS9u5xMIWiQNGWW.jpg?f=fotoalbum_small

1e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LgGAYOpodKObfA0dffKTHOHGPs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6AdaJCd4jcBtQuJmAHv99P9P.jpg?f=user_large

Zolder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fazGbuE5DHOCIFFDkA8btSBA64o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LfOv56osNbMNIMsB1WsAroTd.jpg?f=user_large

Uitgangspunten:
  1. Hoekhuis uit 1987, met spouwmuur isolatie van die tijd en dakisolatie buitenkant van die tijd
  2. Achtertuin op Noord-West, Noord-Holland
  3. Gebruik rond 1200 m3 gas per jaar, CV blijft voorlopig op laag standje meedraaien om de kou eruit te houden
  4. Dus redelijk geïsoleerd en woonkamer alles HR++.
  5. Zolder komen hagelnieuwe dakkapellen. Overige delen binnenkant worden aanvullend geïsoleerd.
  6. Woonkamer: grote ruimte van 130m3, veel zoninval laat op dag.
  7. 1e verdieping: Meerdere kamers, niet overal warmte / koelte nodig.
  8. Zolder: voorzolder/wasruimte 35m3 + werkkamer/hobby kamer 20m3. opberghok 13m3
In onze situatie geldt: Ik verwacht eigenlijk 2 van de 3 het vaakst samen te gebruiken.
  • Verwarmen: Vooral beneden en zolder (werk).
  • Koelen: juist zolder (werk) en 1e verdieping. Pas bij langdurig hitte ook beneden koelen.
De keuze valt sowieso op een MHI, alleen multi of single?
Discussie loopt hier al paar pagina's, hamvraag is. Hoe verwacht je ze te gebruiken? Altijd alle 3, of juist minder?

Singlesplit voordeel van goedkopere aanschaf, alleen heb je 3 units. Die wij in principe goed weg krijgen (zolder op dakkapel, andere 2 zijkant huis achter de poort.
Multisplit netjes 1 buitenunit, maar duurder, bij storingen geen verwarming, theoretisch minder maximaal vermogen.

In alle gevallen zit je nog met locatie van de binnen unit.
  • Woonkamer is vrij duidelijk. Daar hebben we weinig opties gezien Keuken
  • 1e verdieping, trapgat. Alleen welke variant handigst voor airflow? Groen zou niet kunnen volgens een installateur, daar kan je met hout wel de optie maken. [/i]
  • Zolder: In de hobby kamer beste (geel), omdat daar echt de warmte of koelte nodig is. Met deur open wordt de voorzolder beetje meegepakt. Andere optie is dan groen of rood.
Dus resume:
  • Multisplit: buitenunit van 8 kW. Beneden binnen unit 5kW, 1e verdieping binnen unit 3.5 kW en zolder binnen unit 3.5 kW. Multisplit 8kW heeft mooie minimale load rond de 1.1 kW
  • Singlesplit: Beneden set 5kW, 1e verdieping set 2.5 of 3.5 kW en zolder set 2.5 of 3.5 kW.
ik vindt het lastig om een keuze te maken wat handiger zou zijn, er komen nog andere installateurs langs.

• tvanorsouw
ThaBEN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:25:
[...]

Wat betreft de locatie zou ik in elk geval deze plek kiezen.

[Afbeelding]

Ik durf geen inschatting te maken welke airco grootte geschikt is voor jou. De reden hiervoor is dat je spouwmuren niet geïsoleerd zijn, waardoor je wellicht een tandje hoger moet gaan dan gebruikelijk. Al helemaal indien je hoofddoel is om te verwarmen in de winter.
Ook zal je airco in de winter harder moeten werken, dus wellicht voor een iets bekender merk gaan, indien je budget het toelaat omdat in jouw geval de airco met name onder "stress situaties" zal komen te werken. Dan zou ik tussen die twee toch richting de 5 kW neigen.

Hoe zit het met het dak van de woning? Is die wel geïsoleerd, gezien warmte opstijgt en zonder goede dakisolatie gemiddeld 20% tot 35% van je warmteopbrengst verloren gaat via het dak.

Ik moet wel zeggen dat ik nog niet eerder van dit model airco gehoord hebt en welke prijsrange we dan moeten denken. Heb je een bepaald budget in gedachten voor je airco?
Het dak is wel geïsoleerd. De 5 KW kost €990 en de 3 KW € 730, hier komt per stuk nog €700 aan installatiekosten bij. Ik wil het liefst niet meer kwijt zijn dan €1800,- in totaal.
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:42:
[...]
Raamoppervlakte?
Isolatie waarde ramen?
Vloerisolatie?
Soort bouw?
Welke provincie woon je?

Jaarlijks huidige gasverbruik verwarming?

Huidige type verwarming?

Wat is je hoofddoel?
Verwarmen/koelen of beide

Vanwaar de keuze voor Qlima? Deze valt in de categorie “bouwmarkt airco” en zal weinig comfort opleveren en een hoop herrie en ergenis.
- Raamoppervlakte weet ik niet precies maar veel ramen op het zuiden. De isolatiewaarde is normaal dubbel glas van 15 jaar geleden.
- Vloer is niet geisoleerd maar zou in de toekomst nog wel kunnen
- Vrijstaand
- Woonachtig in Noord-Brabant
- Jaarlijks 3700 m3 aan gas kwijt (thermostaat staat in de winter 'gewoon' op 20,5)
- Huidige verwarming is middels CV
- Hoofddoel is verwarmen in de winter

Nog geen definitieve keuze gemaakt voor Qlima, ben ook nog in afwachting van een aantal andere offertes.

[ Voor 24% gewijzigd door tvanorsouw op 03-05-2022 17:39 ]

• FrankHe
Faece schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:10:
Wat is precies je vraag waar je advies bij nodig hebt? Heb een offerte gekregen en wil weten of het niet overkill is en of het een goede prijs is
Hoeveel m3 inhoud? 180
Raamoppervlakte? achterkant huis zijn grote raampartijen van beneden tot boven, zo goed als geen muren

Bouwjaar woning? 1906. Oud gedeelte behoorlijk geisoleerd, nieuwe aanbouw volledig naar de normen van nu
Vloerisolatie? ja
Muurisolatie? ja

offerte :
Boven 1 stylisch 2 kw, en 2 classic vloermodellen 2.5. Vloermodellen omdat ik dan niet moet boren in mijn buitenafwerking.

[Afbeelding]
Een 9 kW compressor heeft een vrij hoog minimum vermogen. Dat vermogen moet je maar net kwijt kunnen. Dat lukt in beginsel wel wanneer je meerdere binnenunits tegelijk gebruikt maar het is een hoop power waar het systeem mee komt aanzetten. Mijn advies zou zijn om twee multi-split systemen te nemen met een lager minimum vermogen.

Bij de keuken op de muur naar het bureau zou je eventueel en derde unit kunnen ophangen, 2,0 of 2,5 kW Benieuwd wat anderen hiervan vinden?

Die twee of drie units beneden kunnen dan bijvoorbeeld samen op een 2MXM52N of 3MXM52N en voor de drie units boven zou je een 3MXM40N kunnen nemen. Als de benodigde capaciteit hoog is dan kun je er ook een 3MXM52N van maken.

Wil je geen units in het bureau en de massageruimte? Daar volstaat in beginsel een 1,5 kW of een 2,0 kW als je wat meer vermogen wilt.

• Servee
  • Niet online
Faece schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:10:
Hoeveel m3 inhoud? 180

Vloerisolatie? ja
Muurisolatie? ja

offerte :

[Afbeelding]
Kijkend naar je gasverbruik, ervan uitgaande dat dit sec voor verwarmen is dan kom ik gemiddeld op het volgende sommetje;
correct me if I am wrong

1800m3/220= 8,18 m3 per dag
m3 verbruik koudste dag gemeten x 8kwh = ….kwh dit gedeeld door 24 = …..kwh benodigde vermogen op die gemeten dag.
@GermanPivo me too :)

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 03-05-2022 19:21 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
tvanorsouw schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:35:
[...]

Het dak is wel geïsoleerd. De 5 KW kost €990 en de 3 KW € 730, hier komt per stuk nog €700 aan installatiekosten bij. Ik wil het liefst niet meer kwijt zijn dan €1800,- in totaal.

[...]

- Raamoppervlakte weet ik niet precies maar veel ramen op het zuiden. De isolatiewaarde is normaal dubbel glas van 15 jaar geleden.
- Vloer is niet geisoleerd maar zou in de toekomst nog wel kunnen
- Vrijstaand
- Woonachtig in Noord-Brabant
- Jaarlijks 3700 m3 aan gas kwijt (thermostaat staat in de winter 'gewoon' op 20,5)
- Huidige verwarming is middels CV
- Hoofddoel is verwarmen in de winter

Nog geen definitieve keuze gemaakt voor Qlima, ben ook nog in afwachting van een aantal andere offertes.
3700m3 aan alleen verwarmen? Of totaal?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• tvanorsouw
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:51:
[...]

3700m3 aan alleen verwarmen? Of totaal?
Totaal, dus incl. warm water.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
R-B schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:23:
[...]

Interessant die laatste paar pagina's, precies het gedeelte waar mijn keuzes ook over gaan.

Hier nog even mijn situatie in plaatjes.
Breedte van ~5.4 m binnenzijde muren.
Woonkamer lengte ~10 meter, 1e verdieping en zolder ~8 meter.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Uitgangspunten:
  1. Hoekhuis uit 1987, met spouwmuur isolatie van die tijd en dakisolatie buitenkant van die tijd
  2. Achtertuin op Noord-West, Noord-Holland
  3. Gebruik rond 1200 m3 gas per jaar, CV blijft voorlopig op laag standje meedraaien om de kou eruit te houden
  4. Dus redelijk geïsoleerd en woonkamer alles HR++.
  5. Zolder komen hagelnieuwe dakkapellen. Overige delen binnenkant worden aanvullend geïsoleerd.
  6. Woonkamer: grote ruimte van 130m3, veel zoninval laat op dag.
  7. 1e verdieping: Meerdere kamers, niet overal warmte / koelte nodig.
  8. Zolder: voorzolder/wasruimte 35m3 + werkkamer/hobby kamer 20m3. opberghok 13m3
In onze situatie geldt: Ik verwacht eigenlijk 2 van de 3 het vaakst samen te gebruiken.
  • Verwarmen: Vooral beneden en zolder (werk).
  • Koelen: juist zolder (werk) en 1e verdieping. Pas bij langdurig hitte ook beneden koelen.
De keuze valt sowieso op een MHI, alleen multi of single?
Discussie loopt hier al paar pagina's, hamvraag is. Hoe verwacht je ze te gebruiken? Altijd alle 3, of juist minder?

Singlesplit voordeel van goedkopere aanschaf, alleen heb je 3 units. Die wij in principe goed weg krijgen (zolder op dakkapel, andere 2 zijkant huis achter de poort.
Multisplit netjes 1 buitenunit, maar duurder, bij storingen geen verwarming, theoretisch minder maximaal vermogen.

In alle gevallen zit je nog met locatie van de binnen unit.
  • Woonkamer is vrij duidelijk. Daar hebben we weinig opties gezien Keuken
  • 1e verdieping, trapgat. Alleen welke variant handigst voor airflow? Groen zou niet kunnen volgens een installateur, daar kan je met hout wel de optie maken. [/i]
  • Zolder: In de hobby kamer beste (geel), omdat daar echt de warmte of koelte nodig is. Met deur open wordt de voorzolder beetje meegepakt. Andere optie is dan groen of rood.
Dus resume:
  • Multisplit: buitenunit van 8 kW. Beneden binnen unit 5kW, 1e verdieping binnen unit 3.5 kW en zolder binnen unit 3.5 kW. Multisplit 8kW heeft mooie minimale load rond de 1.1 kW
  • Singlesplit: Beneden set 5kW, 1e verdieping set 2.5 of 3.5 kW en zolder set 2.5 of 3.5 kW.
ik vindt het lastig om een keuze te maken wat handiger zou zijn, er komen nog andere installateurs langs.
Ik heb aardig vergelijkbaar huis, alleen beneden iets langer. Heb hem beneden op zelfde plek hangen als jij en boven de “rode” variant. Dat was met name omdat dat het meest praktisch was qua locatie, geen enkele last met de trap. Qua airflow dacht de installateur jou gele optie iets gunstiger was, ook omdat het mij met name om de 2 rechter kamers zou gaan (bij mij slaapkamer en werkkamer). Maar ik vond zelf praktische locatie belangrijker, hangt nu 100% uit de loop. En denk zelf dat het vermogen sowieso genoeg is om alles bij mij op temperatuur te houden.

Goed geïsoleerd huis wel en heb beneden en boven 4.2kW hangen.

• ThaBEN
tvanorsouw schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:35:
[...]

[...]
Ter vergelijking, voor mijn Mitsubishi Heavy Industries 3,5 kW betaal ik €1799,- inclusief installatie. Ik verwacht dat een 5 kW model niet al te veel meer zal kosten. Indien je voor circa €2000 een A merk weet te vinden zou ik dat zeker overwegen.
Het verschil in meerprijs heb je waarschijnlijk al heel gauw terugverdiend omdat de A merken gewoon zuiniger werken (+ veel meer comfort). :)

• Servee
  • Niet online
tvanorsouw schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:54:
[...]

Totaal, dus incl. warm water.
Best een fors verbruik. Weet je hoeveel daarvan verwarmen is? En kook je op gas of elektriciteit?

[ Voor 7% gewijzigd door Servee op 03-05-2022 18:18 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:42:
[...]

Kijkend naar je gasverbruik, ervan uitgaande dat dit sec voor verwarmen is dan kom ik gemiddeld op het volgende sommetje;
correct me if I am wrong

8,18m3 x 9kwh = 73,62kwh dit gedeeld door 24 = 3,06kwh totale warmtevraag gemiddeld. Geen idee wat het minimale vermogen is van de stylish?
Cool, die formule kende ik nog niet! Als ik het goed begrijp wil je het minimumvermogen dus lager hebben als die uitkomst om ongewenst pendelgedrag te voorkomen?
Die ga ik onthouden 8)

P.s.
Waar komt de waarde 220 in de formule vandaan? Is dat een vast cijfer of gebaseerd op bijvoorbeeld de oppervlakte van de woning?

[ Voor 19% gewijzigd door ThaBEN op 03-05-2022 18:37 ]

• GermanPivo
@Servee Een gemiddelde kan je eigenlijk niet gebruiken om te bepalen hoeveel kW er nodig is. Dit moet je eigenlijk uitrekenen met de Koevlaas formule

Met 1800m3 kom je dan op een warmtepomp die bij -10 nog 8,7 kW vermogen kan leveren.

Een eventueel ander goed uitgangspunt is het m3 verbruik op een echt koude dag; zoals we die in februari 2021 hadden. Dan kan je het wel uitrekenen zoals je net deed.

[ Voor 37% gewijzigd door GermanPivo op 03-05-2022 18:50 ]

• Faece
FrankHe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:39:
[...]

Een 9 kW compressor heeft een vrij hoog minimum vermogen. Dat vermogen moet je maar net kwijt kunnen. Dat lukt in beginsel wel wanneer je meerdere binnenunits tegelijk gebruikt maar het is een hoop power waar het systeem mee komt aanzetten. Mijn advies zou zijn om twee multi-split systemen te nemen met een lager minimum vermogen.

Bij de keuken op de muur naar het bureau zou je eventueel en derde unit kunnen ophangen, 2,0 of 2,5 kW Benieuwd wat anderen hiervan vinden?

Wil je geen units in het bureau en de massageruimte? Daar volstaat in beginsel een 1,5 kW of een 2,0 kW als je wat meer vermogen wilt.
Bureau is een open gedeelte en daar zit ook de trap. Heeft volgens mij geen nut om er daar enen te hangen. De massageruimte wordt eigenlijk enkel als stockage gebruikt dus daar moet er geen komen...

Bedankt voor je info rond de 9 kw

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:32:
[...]

Cool, die formule kende ik nog niet! Als ik het goed begrijp wil je het minimumvermogen dus lager hebben als die uitkomst om ongewenst pendelgedrag te voorkomen?
Die ga ik onthouden 8)

P.s.
Waar komt de waarde 220 in de formule vandaan? Is dat een vast cijfer of gebaseerd op bijvoorbeeld de oppervlakte van de woning?
Edit niet relevant

[ Voor 28% gewijzigd door Servee op 03-05-2022 19:22 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
GermanPivo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:47:
@Servee Dit moet je eigenlijk uitrekenen met de Koevlaas formule

Met 1800m3 kom je dan op een warmtepomp die bij -10 nog 8,7 kW vermogen kan leveren.

Een eventueel ander goed uitgangspunt is het m3 verbruik op een echt koude dag; zoals we die in februari 2021 hadden. Dan kan je het wel uitrekenen zoals je net deed.
De koevlaas berekening is toch op basis incl warm water? Die gebruik je niet bij een warmtepomp airco?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GermanPivo
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:50:
[...]

De koevlaas berekening is toch op basis incl warm water? Die gebruik je niet bij een warmtepomp airco?
@Servee I stand corrected :)

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 03-05-2022 19:04 ]

• R-B

R-B

Blokkert

VidaR-9 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:54:
[...]

Ik heb aardig vergelijkbaar huis, alleen beneden iets langer. Heb hem beneden op zelfde plek hangen als jij en boven de “rode” variant. Dat was met name omdat dat het meest praktisch was qua locatie, geen enkele last met de trap. Qua airflow dacht de installateur jou gele optie iets gunstiger was, ook omdat het mij met name om de 2 rechter kamers zou gaan (bij mij slaapkamer en werkkamer). Maar ik vond zelf praktische locatie belangrijker, hangt nu 100% uit de loop. En denk zelf dat het vermogen sowieso genoeg is om alles bij mij op temperatuur te houden.

Goed geïsoleerd huis wel en heb beneden en boven 4.2kW hangen.
Ah, interessant!

Heb jij ook een zolder? Gezien jij de rode optie heb interpreter ik dat als een ja. Verlies je geen warmte richting de zolder of valt dat allemaal wel mee?

Denk dat jij moderner / beter geïsoleerde situatie heb.
Dan is wel de 4.2 optie voor de 1e verdieping interessant, niet te zwaar dan? Of is hij geschikt gemaakt om gehele verdieping op gewenste temp te krijgen?

• MotorBeast
GermanPivo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:51:
[...]

Nee, enkel benodigd verwarmingsvermogen.
Nope inclusief SWW. Ben toevallig met hem bezig voor een L/W. Je kan het wel gebruiken overigens vind ik. Ik kom op een 7 L/W en heb nu 8,2 hangen (eigenlijk net iets teveel, had dus minder gekund met L/L).

[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2022 18:58 ]

• MotorBeast
rwijnhov schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:43:
Hoe ervaren jullie het comfort van Airco verwarming? Ik hoor daar hele tegenstrijdige berichten over.
Al gezocht op comfort: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
rwijnhov schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:36:
Maar eigenlijk verlangt de plaatsing van de airco als verwarming juist een 180 graden andere setup dan bij koelen? Verwarmen luch recht omlaag, koelen juist omhoog. Dus echt allround plaatsen is erg moeilijk of zie ik dat verkeerd?
Met recht omlaag krijg je een grote ruimte niet comfortabel warm en schakelt hij te snel uit of moduleert te ver terug. "Snift"dan zijn eigen warmte. Mijn advies 45 graden en koud helemaal horizontaal. Koelen blijft toch lekkerder werken dan verwarmen. Ik kijk daarom nu toch naar een L/W.

En zeg het nogmaals: zo centraal mogelijk in de ruimte en niet de flow op je laten stromen. Ondanks wat ik hier zei is er toch iemand die dat wel gaat doen. Die komt van een koude (en warme :+ ) kermis thuis. Het is gewoon niet fijn om in de luchtstroom te zitten. Zet voor de gein maar eens een fohn op je gericht op 3 meter afstand. Dat ben je snel beu.

• Faece
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:42:
[...]

correct me if I am wrong

8,18m3 x 9kwh = 73,62kwh dit gedeeld door 24 = 3,06kwh totale warmtevraag gemiddeld. Geen idee wat het minimale vermogen is van de stylish?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--hNk1sR5w_JVIQLAaAb4RYXWVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vdbzxy9Hq1Bdlqzc5sniSmqC.jpg?f=fotoalbum_large

• GermanPivo
MotorBeast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:55:
[...]

Nope inclusief SWW. Ben toevallig met hem bezig voor een L/W. Je kan het wel gebruiken overigens vind ik. Ik kom op een 7 L/W en heb nu 8,2 hangen (eigenlijk net iets teveel, had dus minder gekund met L/L).
Denk ook wel dat het voor L/L een zeer goede indicatie geeft.
Ik heb zelf beide gebruikt om te bepalen voor L/L, maar weinig verschil.
Met Koevlaas kwam ik met ons totaalverbruik (1400m3 inclusief SWW) op 6,8 kW en als ik naar de koudste dag van 2021 kijk (20 m3 excl. SWW) op 6,7 kW.

• MotorBeast
GermanPivo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:14:
[...]

Denk ook wel dat het voor L/L een zeer goede indicatie geeft.
Ik heb zelf beide gebruikt om te bepalen voor L/L, maar weinig verschil.
Met Koevlaas kwam ik met ons totaalverbruik (1400m3 inclusief SWW) op 6,8 kW en als ik naar de koudste dag van 2021 kijk (20 m3 excl. SWW) op 6,7 kW.
Moet wel lachen dat mensen kijken naar wat iets doet bij -10. Als het dat al eens is, is het in de nacht en kan me bijna niet heugen dat we eens een echte horror winter hadden. Ik heb niet eens winterbanden daarom. Denk (helaas) dat koelen belangrijker gaat worden dan verwarmen met dank aan de klimaatcrisis :'( .

https://www.wintergek.nl/...lde-temperatuur-nederland Waar -10?

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-04 07:29
Servee schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:50:
[...]

@MagniArtistique Je geeft aan dat het budget er is, ga dan kijken voor een MHI / Daikin of ME oid.
Net een offerte gekregen voor een SRK 35 ZSX + 2x SRC 35 ZSX 1x wit en 1x titanium voor rond de 5500.

Als in zo een beetje google en hier de draadjes lees dan lijkt dat wel echt the top of the line te zijn. Maar voor die prijs zou ik ook een hybride warmtepomp kunnen aanschaffen. Dat lijkt me stooktechnisch dan veel interessanter? Of mis ik iets?

[ Voor 31% gewijzigd door MagniArtistique op 03-05-2022 19:39 ]

• GermanPivo
MotorBeast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:20:
[...]

Moet wel lachen dat mensen kijken naar wat iets doet bij -10. Als het dat al eens is, is het in de nacht en kan me bijna niet heugen dat we eens een echte horror winter hadden. Ik heb niet eens winterbanden daarom. Denk (helaas) dat koelen belangrijker gaat worden dan verwarmen met dank aan de klimaatcrisis :'( .

https://www.wintergek.nl/...lde-temperatuur-nederland Waar -10?
Jup, ik denk ook dat we eerder meer gaan koelen.
Overigens heb ik hier een multi van 6 kW met in de woonkamer een 5 kW, dus ik geloof het wel als we ooit nog een keer een horror winter krijgen. Anders pak ik het 2 kW straalkacheltje wel uit de schuur of zetten we de boel een graadje lager en doen we een dikke trui aan :+

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 03-05-2022 19:25 ]

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

GermanPivo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:25:
[...]

Jup, ik denk ook dat we eerder meer gaan koelen.
Overigens heb ik hier een multi van 6 kW met in de woonkamer een 5 kW, dus ik geloof het wel als we ooit nog een keer een horror winter krijgen. Anders pak ik het 2 kW straalkacheltje wel uit de schuur of zetten we de boel een graadje lager en doen we een dikke trui aan :+
Oven aan, deurtje open

-'sin

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
R-B schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:55:
[...]

Ah, interessant!

Heb jij ook een zolder? Gezien jij de rode optie heb interpreter ik dat als een ja. Verlies je geen warmte richting de zolder of valt dat allemaal wel mee?

Denk dat jij moderner / beter geïsoleerde situatie heb.
Dan is wel de 4.2 optie voor de 1e verdieping interessant, niet te zwaar dan? Of is hij geschikt gemaakt om gehele verdieping op gewenste temp te krijgen?
Warmte heb ik enkel nodig op m’n werkkamer. Dat is dan de kamer rechtsonder op jou plattegrond. Dus dat ligt qua luchtstroom dan precies goed. Ik heb verder nooit verwarming aan boven. Zal ongetwijfeld iets verliezen naar zolder, maar dat is prima voor mijn situatie.

4.2 genomen gezien de beperkte meerprijs tov 3.5. Wil alles vooral op warme dagen goed koel hebben bodem. En daarbij ook breder bereik met lagere minimale waarden. Hoop alles op minimale stand te kunnen laten draaien ivm luchtstromen en geluid.

[ Voor 4% gewijzigd door VidaR-9 op 03-05-2022 19:40 ]

• ThaBEN
MotorBeast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:11:
[...]

En zeg het nogmaals: zo centraal mogelijk in de ruimte en niet de flow op je laten stromen. Ondanks wat ik hier zei is er toch iemand die dat wel gaat doen. Die komt van een koude (en warme :+ ) kermis thuis. Het is gewoon niet fijn om in de luchtstroom te zitten. Zet voor de gein maar eens een fohn op je gericht op 3 meter afstand. Dat ben je snel beu.
Over plaatsing gesproken, zie hieronder een foto van mijn woonkamer.
Indien je enige optie zou zijn om een airco in het groene vak te plaatsen, wat zou volgens jullie dan de beste plek zijn om hem te plaatsen?

Ik dacht zelf in het midden zodat hij ook gemakkelijker de ruimte om de hoek kan opwarmen of koelen.
Of is het zitten in de luchtstroom zo een issue dat ik hem beter rechtsboven in dat groene vak kan plaatsen? Dan zitten we minimaal in de luchtstroom maar neem aan dat het wel lastiger is om de rest van de kamer te verwarmen vanuit die positie.

Waar ergens in het groene vlak plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkZRhHrQmumKflBoI2q6suam1vM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zxe3znCxJlwjlObkHIH8BVz.jpg?f=fotoalbum_large

In rood de kijkhoek van foto en rest van de layout van de kamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y1UTTf8mt2xvZs6oDqD11mZJaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIvd9Q5eG17HemLfBwxhhW2e.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
ThaBEN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:49:
[...]

Indien je enige optie zou zijn om een airco in het groene vak te plaatsen, wat zou volgens jullie dan de beste plek zijn om hem te plaatsen?

Ik dacht zelf in het midden zodat hij ook gemakkelijker de ruimte om de hoek kan opwarmen of koelen.
Of is het zitten in de luchtstroom zo een issue dat ik hem beter rechtsboven in dat groene vak kan plaatsen? Dan zitten we minimaal in de luchtstroom maar neem aan dat het wel lastiger is om de rest van de kamer te verwarmen vanuit die positie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik bedoelde ook jou. 8) In de hoek naast dat grote raam en hem dan schuin de kamer in laten blazen. Dan word jij blij. :Y Niet in dat groene vlak. :N Buitenunit voor je gevel in in de hoek binnen op die lange muur plaatsen. Geen wind op je kop en je verwarmt de hele kamer. En koelt de hele kamer egaal.
VidaR-9 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:40:
[...]

Warmte heb ik enkel nodig op m’n werkkamer. Dat is dan de kamer rechtsonder op jou plattegrond. Dus dat ligt qua luchtstroom dan precies goed. Ik heb verder nooit verwarming aan boven. Zal ongetwijfeld iets verliezen naar zolder, maar dat is prima voor mijn situatie.

4.2 genomen gezien de beperkte meerprijs tov 3.5. Wil alles vooral op warme dagen goed koel hebben bodem. En daarbij ook breder bereik met lagere minimale waarden. Hoop alles op minimale stand te kunnen laten draaien ivm luchtstromen en geluid.
Dat had je met een 2 nog makkelijk gered.

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2022 20:10 ]

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sowieso nooit in een hoek plaatsen ivm warmteophoping bij je unit, als dat de enige plek is dan in t midden van de muur, recht vooruit laten blazen met lamellen vast vooruit. Of links
op de foto op dat stukje muur als dat past.
Ik zou m daar (groene vlak) nogmaals nooit ophangen vanwege wind én geluid zeker omdat die dan nog eens in een “trechter” hangt en het geluid ook niet weg kan daar.

Edit: volgens mij heb je een veranda of serre aan de complete achtergevel als ik me niet vergis dus dat is ook geen optie.

[ Voor 18% gewijzigd door Servee op 03-05-2022 20:19 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
MotorBeast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:04:
[...]

Ik bedoelde ook jou. 8) In de hoek naast dat grote raam en hem dan schuin de kamer in laten blazen. Dan word jij blij. :Y Niet in dat groene vlak. :N Buitenunit voor je gevel in in de hoek binnen op die lange muur plaatsen. Geen wind op je kop en je verwarmt de hele kamer. En koelt de hele kamer egaal.

[...]
Dat vermoeden had ik al O-)
Ik kan echter enkel in het groene vlak iets plaatsen. De ideale muur welke jij aanwijst is de gedeelde muur met de buren en de muur met de ramen betreft de voorgevel die grenst aan de straatkant.

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:22:
[...]

Ik kan echter enkel in het groene vlak iets plaatsen. De ideale muur welke jij aanwijst is de gedeelde muur met de buren en de muur met de ramen betreft de voorgevel die grenst aan de straatkant.
Even out of the box, kun je niet door je hal heen? En dan de unit boven de kamerdeur hangen?!
Dan heb je wel een goot maar in de hal, niet heel fraai maar beter dan in je kamer, heb je geen enkel last van geluid, en geen wind. Daarnaast kan de unit mooi naar beneden blazen en kun je na het douchen meteen je haar drogen :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcM-VLrD0T3OxWP6r4A0yEUlemo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xB3yNqfAxd0W8FCoWKbi3Yfg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91eR1RkQADSEzyTz8QzM5nlITao=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6l0LWAn8V1w6k2F0CAzo5Ys9.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Servee op 03-05-2022 20:31 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:10:
[...]

Sowieso nooit in een hoek plaatsen ivm warmteophoping bij je unit, als dat de enige plek is dan in t midden van de muur, recht vooruit laten blazen met lamellen vast vooruit. Of links
Ik zou m daar (groene vlak) nogmaals nooit ophangen vanwege wind én geluid zeker omdat die dan nog eens in een “trechter” hangt en het geluid ook niet weg kan daar.

Edit: volgens mij heb je een veranda of serre aan de complete achtergevel als ik me niet vergis dus dat is ook geen optie.
Dit is hoe de keuken er ongeveer uitziet (oude foto's van Funda met indeling van de vorige bewoners). Betreft geen serre of veranda, maar een keuken die later is bijgebouwd aan de woning :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVlPVn9YYOo0kcDazIAh-Kfrj9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAiPFVeEpOVM0Dm5MHzuH4DE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dj0-YYfoV5NWoZ4tLAwYz23hAeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZFSN1KoxNWgQjjTYo9diohC.jpg?f=fotoalbum_large
De openstaande deur is degene welke grenst met de woonkamer. De airco komt te hangen op de plek waar dat rek met specerijen en keukengerei aan de muur hangt op de onderste foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FDJFvE1mNQaWbPxm19GvnU7XTo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z7Rq2aU1XJoTWqtwShaSQRPr.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door ThaBEN op 03-05-2022 20:42 ]

• ThaBEN
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:27:
[...]

Even out of the box, kun je niet door je hal heen? En dan de unit boven de kamerdeur hangen?!
Dan heb je wel een goot maar in de hal, niet heel fraai maar beter dan in je kamer, heb je geen enkel last van geluid, en geen wind. Daarnaast kan de unit mooi naar beneden blazen en kun je na het douchen meteen je haar drogen :P
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hmmm interessante optie. Eens over nadenken. Er zitten nog een paar uitstekende muurtjes in de hal waardoor dat niet direct mogelijk is, maar een kabelgoot over het plafond in de hal is misschien een optie....

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:34:
[...]

Hmmm interessante optie. Eens over nadenken. Er zitten nog een paar uitstekende muurtjes in de hal waardoor dat niet direct mogelijk is, maar een kabelgoot over het plafond in de hal is misschien een optie....
Dat moet kunnen, hou er wel rekening mee ivm natuurlijk afschot als je omhoog gaat na je airco dat je dan mogelijk wel een condenspompje nodig hebt indien je over het plafond gaat maar als er verder geen opties over zijn zou ik de unit daar ophangen als ik jou was.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
ThaBEN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:22:
[...]

Maakt dat nu uit dat het een gedeelde muur is en ja een unit voor de gevel. Ik zie het probleem niet.
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:10:
[...]

Als je hem schuin de kamer in laat blazen is die hoek geen enkel probleem. Maar je zou hem ook verder die muur op kunnen plaatsen. Tja, dan heb je een goot op de muur. Schilder die goot in de kleur van de muur en hij valt weg. Heb ik op mijn slaapkamer ook gedaan.

Edit: condenspompen vermijden. Extra geluid en vroeg of laat gedonder mee. ;)

NB: toch wel erg dat installateurs die er zogenaamd verstand van hebben dit niet verzinnen. 8)7 Vertrouwen is goed, controleren is beter! (Hatseflats :+ ).

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2022 20:48 ]

• ThaBEN
MotorBeast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:45:
[...]

Maakt dat nu uit dat het een gedeelde muur is en ja een unit voor de gevel. Ik zie het probleem niet.

[...]
Dat zou betekenen dat ik de kabels/goot niet aan de andere kant van de muur kan plaatsen. Want dat is de woonkamer van de buren :9
Een goot over de muren in onze woonkamer is voor mij een no-go. De muur uitfrezen is ook geen optie.
Bij ons in de gemeente mag je geen buitenunit plaatsen op de voorgevel van je woning, welke grenst aan de straatkant.
Vind ik persoonlijk ook niet zo een mooi aanzicht, zelfs al zou het wel mogen.

[ Voor 4% gewijzigd door ThaBEN op 03-05-2022 20:51 ]

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:45:
[...]

Edit: condenspompen vermijden. Extra geluid en vroeg of laat gedonder mee. ;)
Klopt maar gezien de voordelen zou ik in dit geval er toch voor kiezen, dan maar een pompje stuk na paar jaar en die hangt toch in de hal hoor je niks van.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
ThaBEN schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:49:
[...]

Dat zou betekenen dat ik de kabels/goot niet aan de andere kant van de muur kan plaatsen. Want dat is de woonkamer van de buren :9
Een goot over de muren in onze woonkamer is voor mij een no-go. De muur uitfrezen is ook geen optie.
Bij ons in de gemeente mag je geen buitenunit plaatsen op de gevel welke grenst aan de voorgevel (straatkant) van je woning.
Vind ik persoonlijk ook niet zo een mooi aanzicht, zelfs al zou het wel mogen.
Als je hem dus in de hoek hangt heb je misschien 20 cm goot. Poeh poeh. En die unit mag echt wel voor de gevel. Zo niet, vraag je vergunning. Wordt een leuke zaak anders met half NL die overgaat op hybride en L/W. Er zijn er al zat die hem voor de gevel hebben. Is jouw tuin. Niet die van de gemeente. Wil je een mooi gezicht of een top functionerend systeem? Ik zou het wel weten en na een tijdje valt jouw die units echt niet meer op. Alles went. ;)
Servee schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:49:
[...]

Klopt maar gezien de voordelen zou ik in dit geval er toch voor kiezen, dan maar een pompje stuk na paar jaar en die hangt toch in de hal hoor je niks van.
Jouw optie is ook mooi. Waarom langs plafond? Muurtjes binnen kan je gewoon doorheen boren toch? Geweld jongen. :+

[ Voor 23% gewijzigd door MotorBeast op 03-05-2022 20:55 ]

Pagina: 1 ... 134 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic