Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.509 views

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
w00key schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:56:
[...]

Kan je vragen bij die iemand van LG wat er aan de hand is met hun multi splits? Het gaat om 3 installaties van 2021, met MU3R19/21 buiten en DC09RH NSJ/DC12RH NSJ binnen (consumentennaam: LG Deluxe 2.5/3.5 kW, 2021 model, met UVC filter).

Deze is gisteren om 11:30 aangezet en aan gelaten, 2 units zodat hij de warmte goed kwijt kan, en om 14:30 en 17:30 waren de defrosts, precies +3 en +6 uur. De stroomverbruik pieken zijn van de inhaalactie na elke defrost.

Temperatuur volgens KNMI is niet beneden de 5 graden geweest in de middag dus dat was zwaar overbodig.

[Afbeelding]

Ik wil niet zeggen dat dit altijd gebeurt met alle modellen of dat de LG monteur / distributeur liegt, maar dat het nooit gebeurt is onzin.

Daarnaast heb je bij LG als verwarming nog altijd last van:

- slechte timer/weekplanner, alleen aan/uit op tijd, niet welke stand of temperatuur
- geen demand control (die werkt), altijd vol vermogen en dus veel te hoge warmte pieken na defrost / net aanzetten. Saving power consumption step 2 lijkt niet veel uit te maken, dat heb ik al ingesteld, zie https://manualzz.com/doc/...mu3r19-installation-guide, pagina 27.
- geen silent stand (via DIP switches in buiten unit) in verwarm modus, wel met koelen, zie handleiding

Maar als het draait is het echt prima, de load / opgenomen vermogen met 1 of 2 units aan is een strakke lijn en blijft mooi stabiel. Tot T+3 in mijn geval, hopelijk is dat iets doms met alleen deze MU3R19/21's van 2021.

Als er genoeg warmtevraag / buffer is om de extra 700W x 4 COP x ~30 minuten is dat niet heel ernstig, na een tijd merken de units dat het warm genoeg is en zetten ze zichzelf weer lager, maar eerder in het seizoen gaan ze in paniek en uit omdat het binnen setpoint + 3 graden is.
Even een oud vraagstuk ophalen hoor :9

Ik heb een paar weken terug een cursus gehad van LG en uiteraard weer even gevraagd naar de defrost methode/trigger.
Zelfde verhaal als voorheen, het gaat op basis van temperatuur.

Nu vertelde ik hem jouw verhaal en ik heb er ook een antwoord op gekregen.

Het is een oil return cycle. Die gaat bij de multi splits op basis van tijd.
Dit doet hij omdat de compressor van een multisplit geen oliepeil sensor heeft, zoals de VRF units wel hebben.
Bij split units hoeft dit niet omdat er geen olie kan achterblijven in binnendeelen die niet aan staan

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:23
ThaBEN schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:08:
Vraag van een leek (mijzelf :p)
Zou er ook nog verschil kunnen zitten in stroomverbruik bij ongewenst pendelgedrag van single vs. multiunit?

Aanname: Bij single unit stopt ook de buitenunit en die moet dan weer opnieuw opstarten wat tot een korte piek in stroomverbruik kan resulteren, elke keer dat de buitenunit opnieuw opstart.

Bij multi stopt enkel één van de binnenunits, maar de buitenunit blijft doordraaien om de andere binnenunits te blijven bedienen, wat resulteert in minder hoge piekspanningen.

Zou daar enige validiteit in deze aanname kunnen zitten?

Moest hier aan denken nadat ik iemand hoorde mededelen dat zijn Daikin tijdens pendelen voor hoge piekspanningen zorgde.
Ik heb absoluut geen antwoord op je vraag sorry.
Wat mij opvalt in de vele verhalen hier is dat pendelen heel veel verschillende kanten heeft.

Een kant die dacht ik universeel geldt is dat pendelen dacht ik valt onder de start/stop actie, waarvan een warmtepomp er een bepaald aantal kan hebben tijdens de levensduur (op niet technische wijze gezegd). Op die manier zou pendelen, wanneer het veel voorkomt, de levensduur van de buitenunit kunnen verkorten heb ik begrepen.

Het verbruik is in veel gevallen een issue, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken of dat nou ook merk gebonden is of dat het met andere dingen te maken heeft. Maar veel mensen laten staatjes zien van pendelen waaruit blijkt dat bij hen het gemiddeld verbruik er van toeneemt.

Dan is er nog de comfort-issue. Bij ons merken we qua comfort niets van pendelen. Temperatuur blijft constant, en tussen wel/niet blazen merken we eigenlijk geen verschil.

Er zjn mensen die dat heel anders ervaren. Die duidelijk last hebben van wisselend wel/niet blazen van de unit, zowel qua luchtstroom als geluid, en waar ook het temperatuurverloop door het pendelen zo onevenwichtig is dat het storend is.

Ondanks dat het hier geen issue is, kan ik me dus wel degelijk voorstellen dat het dat bij andere mensen wel kan zijn. En dat je dat liefst wil voorkomen, de vermijdbare variant dan :)
Eens met eerdere spreker dat bij bepaalde (hogere) temperaturen eigenlijk elke airco kan pendelen :)

In die zin is het denk ik goed op adviezen daarover af te gaan. Maar kijk goed of adviezen die gegeven worden ook overeenkomen met jouw situatie. Mate en staat van isolatie is niet het enige, maar het is wel een belangrijk punt.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-01 16:35

Gerco-M

mijn tornado res.

Zou er ook nog verschil kunnen zitten in stroomverbruik bij ongewenst pendelgedrag van single vs. multiunit?

Aanname: Bij single unit stopt ook de buitenunit en die moet dan weer opnieuw opstarten wat tot een korte piek in stroomverbruik kan resulteren, elke keer dat de buitenunit opnieuw opstart.

Bij multi stopt enkel één van de binnenunits, maar de buitenunit blijft doordraaien om de andere binnenunits te blijven bedienen, wat resulteert in minder hoge piekspanningen.

Moest hier aan denken nadat ik iemand hoorde mededelen dat zijn Daikin tijdens pendelen voor hoge piekspanningen zorgde.
Spijkers op laag water zoeken 8)

Die pieken varieren per merk, maar energiegebruik hangt van zoveel meer veel belangrijkere factoren af dat dit niet noemenswaardig is lijkt mij hoor…
Over je aanname, een single split is kleiner gedimensioneerd dan een multi split dus eventuele pieken zijn ook veel kleiner. Als die er al bij dat merk al zijn. Als de unit uberhaupt al veel gaat pendelen.

Ik zie hier geen issue in om een factor te zijn voor jouw keuzes kwa units. ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:51
Idd spijkers op laag water. De 'oil return cycle', hierboven uitgelegd door @rupsen lijkt me meer iets om rekening mee te houden. Of het feit dat buitenunits van multi's doorgaans groter zijn en eerder pendelen als je maar 1 binnenunit aanzet.

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
Martin7182 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:50:
Idd spijkers op laag water. De 'oil return cycle', hierboven uitgelegd door @rupsen lijkt me meer iets om rekening mee te houden. Of het feit dat buitenunits van multi's doorgaans groter zijn en eerder pendelen als je maar 1 binnenunit aanzet.
Dit gaat om LG, ik weet niet of andere merken dit ook doen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:53

Ik heb Daikin. Een Daikin geeft bij pendelen helemaal geen hoge piekspanningen. Alleen als hij echt uit heeft gestaan toert de compressor even op. Als hij aan/uit gaat met de spanning erop is er helemaal geen piekspanning. Hier heb ik hem toevallig net aangezet cmpgfreq 58 bij opstarten en nu 14 (=laagste wat hij kan). Wat is het probleem?

Mijn multi boven is dat deze ook al ze alle 2 aan staan nooit een constante compressorsnelheid heeft. Die varieert bijna continue wat ook logisch is om 2 verdiepingen te verwarmen met iedere hun eigen warmteverlies. Is dat een probleem? Nee. Maar heb wel bewust boven een multi en beneden een single omdat beneden veel meer solo draait en als er boven wordt gedraaif altijd die 2 tegelijk aan staan.
Sjamo schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:43:
[...]

Ik heb absoluut geen antwoord op je vraag sorry.
Wat mij opvalt in de vele verhalen hier is dat pendelen heel veel verschillende kanten heeft.

Een kant die dacht ik universeel geldt is dat pendelen dacht ik valt onder de start/stop actie, waarvan een warmtepomp er een bepaald aantal kan hebben tijdens de levensduur (op niet technische wijze gezegd). Op die manier zou pendelen, wanneer het veel voorkomt, de levensduur van de buitenunit kunnen verkorten heb ik begrepen.

Het verbruik is in veel gevallen een issue, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken of dat nou ook merk gebonden is of dat het met andere dingen te maken heeft. Maar veel mensen laten staatjes zien van pendelen waaruit blijkt dat bij hen het gemiddeld verbruik er van toeneemt.

Dan is er nog de comfort-issue. Bij ons merken we qua comfort niets van pendelen. Temperatuur blijft constant, en tussen wel/niet blazen merken we eigenlijk geen verschil.

Er zjn mensen die dat heel anders ervaren. Die duidelijk last hebben van wisselend wel/niet blazen van de unit, zowel qua luchtstroom als geluid, en waar ook het temperatuurverloop door het pendelen zo onevenwichtig is dat het storend is.

Ondanks dat het hier geen issue is, kan ik me dus wel degelijk voorstellen dat het dat bij andere mensen wel kan zijn. En dat je dat liefst wil voorkomen, de vermijdbare variant dan :)
Eens met eerdere spreker dat bij bepaalde (hogere) temperaturen eigenlijk elke airco kan pendelen :)

In die zin is het denk ik goed op adviezen daarover af te gaan. Maar kijk goed of adviezen die gegeven worden ook overeenkomen met jouw situatie. Mate en staat van isolatie is niet het enige, maar het is wel een belangrijk punt.
Dat merk je alleen als je in de luchtstroom zit. Vandaar dat plaatsing plek essentieel is.
Sjamo schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:22:
[...]

Ik weet dat onze situatie niet representatief is voor elke mede-airco-gebruiker, maar dat is jouw situatie ook niet.

Warmtepompen en all electric zijn lange tijd vooral iets voor riant geïsoleerde nieuwbouwwoningen geweest, en andere supergeisoleerde woningen. Ik kan me voorstellen dat in dat soort woningen inderdaad de temperatuur in de winter zonder verwarming misschien niet onder de 18graden komt.
Mij lijkt dat ideaal, dan zouden wij waarschijnlijk niet eens hoeven te verwarmen :)

Maar ik denk dat juist tegenwoordig ook in huizen met minder perfecte isolatie warmtepompen en dus ook airco genomen wordt voor verwarming.

Volgens jouw standaard zouden wij geen airco kunnen gebruiken voor verwarming. Een lucht/water-warmtepomp is hier geen optie. Airco zorgt er hier voor dat wij inmiddels (bijna) van het gas af zijn. Ik denk dat het, ondanks jouw mening, voor ons een prima optie is.
Wat is slechte isolatie? Als je nu bij echte kou alleen met een aanvoer van 70/80 graden cv water je huis warm kan houden zou ik je afraden met een L/L te gaan verwarmen. Dan krijg je geheid comfort en blaasgeluid klachten. Sowieso is en blijft het comfort van verwarmen met L/L minder bij echte kou buiten minder dan met radiatoren.

[ Voor 54% gewijzigd door MotorBeast op 30-04-2022 17:12 ]

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:07:
[...]
Ik heb Daikin. Een Daikin geeft bij pendelen helemaal geen hoge piekspanningen. Alleen als hij echt uit heeft gestaan toert de compressor even op. Als hij aan/uit gaat met de spanning erop is er helemaal geen piekspanning.
Hier hetzelfde, geen hoge piekspanningen alleen bij koude start en na defrost gaat deze iets hoger op maar redelijk snel weer naar normaal voor dat moment.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Servee schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:13:
[...]

Hier hetzelfde, geen hoge piekspanningen alleen bij koude start en na defrost gaat deze iets hoger op maar redelijk snel weer naar normaal voor dat moment.
Precies dat.

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 13:28
Servee schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:50:
[...]

Zou je niet gewoon je installateur dat laten doen? Spul hangt toch pas net? Als er allerlei tochtgaten zitten is dat garantie van je installatie neem ik aan.
Ik heb ook geen idee of iedereen van die afwijkende temperaturen heeft in z'n app bij de units in standby.
Maar ik kom weer een beetje op t punt dat ik iets heb van kan het beter zelf doen, dan gebeurd t goed ipv iemand die 4x terug komt }:|

• Servee
  • Niet online
Soullancer schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:20:
[...]

Ik heb ook geen idee of iedereen van die afwijkende temperaturen heeft in z'n app bij de units in standby.
Maar ik kom weer een beetje op t punt dat ik iets heb van kan het beter zelf doen, dan gebeurd t goed ipv iemand die 4x terug komt }:|
Ik heb er geen last van en er zou, indien woning niet tocht of ramen openstaan geen afwijkingen moeten komen. De gemeten temperatuur in de unit is altijd hoger dan je kamertemperatuur en niet lager vanwege de plaatsing boven op de muur.

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 30-04-2022 17:36 . Reden: Toevoeging ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
[...]

Ik heb Daikin. Een Daikin geeft bij pendelen helemaal geen hoge piekspanningen. Alleen als hij echt uit heeft gestaan toert de compressor even op. Als hij aan/uit gaat met de spanning erop is er helemaal geen piekspanning. Hier heb ik hem toevallig net aangezet cmpgfreq 58 bij opstarten en nu 14 (=laagste wat hij kan). Wat is het probleem?
[...]
Ah top om te weten. Dan is het wellicht een individueel geval geweest. Ik meen dat begrepen te hebben n.a.v. onderstaande post van @Team-RiNo
Als ik me goed herinner heb jij MHI en die heeft niet die enorm hoge opstart pieken die Daikin wel heeft. Die pieken zijn voor mij verantwoordelijk voor het hoge gemiddelde. Zou de unit gewoon verder gaan bij bijv. 300w, waar deze ook stopte dan zou pendelen hier ook niet meer stroom kosten.
Link naar originele bericht: KLIK

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• Martin7182
Gaaf dit nou over hoge piekvermogens of hoge piekspanningen t.g.v. inductie?

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-01 04:23
Speedy-Andre schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:59:
Je bent niet de enige, in het vorige topic had ik er een dagtaak aan en ik ben blij dat anderen het stokje hebben overgenomen ;)
André als eenheden politie;-).

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:36

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
donaldk schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:39:
[...]

André als eenheden politie ;-).
Ik struikel ook over spelvaudten, maar heb geconcludeerd dat correcties hooguit eenmalig effect hebben.
Je kan het allemaal beter niet zien of snappen, dat leeft een stuk gemakkelijker :P
Met name techneuten en taal gaan vaak niet goed samen, behalve bij mij dan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-01 16:04
Ik heb nog nooit een Daikin gezien die het niet doet dus hebben we het wel over hetzelfde? Bij pendelen stopt de unit ook volledig om na enige tijd weer op te starten. Dat aan/uit gedrag is pendelen en gaat gepaard met een hoge opstartpiek. Je kan het enigszins beperken met econo mode of demand control.

Heb je een voorbeeld/grafiek van je cpmfreq of stroomverbruik bij pendelgedrag?

Hier een wat extreem voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyMuQom3Wkr8dI8uTUeyw6LCCZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k81BmuhTo6um9ROaNQBSf2yN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Team-RiNo op 30-04-2022 22:07 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Servee
  • Niet online
Team-RiNo schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:03:
[...]

Ik heb nog nooit een Daikin gezien die het niet doet dus hebben we het wel over hetzelfde? Bij pendelen stopt de unit ook volledig om na enige tijd weer op te starten. Dat aan/uit gedrag is pendelen en gaat gepaard met een hoge opstartpiek. Je kan het enigszins beperken met econo mode of demand control.

Heb je een voorbeeld/grafiek van je cpmfreq of stroomverbruik bij pendelgedrag?

Hier een wat extreem voorbeeld:

[Afbeelding]
Ik heb geen overzicht van gedrag bij koud weer en helaas geen inzicht in cpmfreq door het cloudfeest van Daikin maar afgelopen week wel twee keer gependeld (dus uit, en weer aan) rond 10:00 en 16:00. Dit gedrag zie ik altijd en bij echt kouder weer iets hogere opstart maar nooit richting max of daar in de buurt en moduleert eigenlijk vrijwel direct terug naar laag vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndIsQcN0OLeP4VEpfRmEeQ2U-HQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C73WzEGv2HqZWZ3J7wsUzOEb.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
Maar bij defrosts is het eigenlijk toch ook "pendelen" galore? Hoe vaak kan zo'n huis-tuin-en-keukenunit dat hebben dan tijdens z'n levensduur?

• Servee
  • Niet online
Wilke schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:26:
Maar bij defrosts is het eigenlijk toch ook "pendelen" galore? Hoe vaak kan zo'n huis-tuin-en-keukenunit dat hebben dan tijdens z'n levensduur?
Klopt en niet alleen bij defrost, energy saving dmv een intellligent oog doet hetzelfde. Zogenaamd energie besparing maar de unit gaat gewoon uit tot de lower setting is behaald en dan weer aan. De gemiddelde consument denkt te besparen maar eigenlijk verkort je hiermee de levensduur >:)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:46

Timple

Nou, weinig bijval voor mijn airco-in-de-badkamer idee dus :+
Wilke schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:28:
[...]
Bij tijdelijk aanzetten voelen alle objecten (tegels? Vloer? Wand?) heel koud aan. Brr. Kortom, IR-paneel, [...]
Dit argument geldt toch precies voor airco alsook IR-paneel?

Verwarmen met warmtepomp ben ik sowieso van plan. Maar dit wilde ik op een lager pitje gaan doen. En dan snel even bijverwarmen zodra de badkamer ook echt gebruikt wordt.

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-01 10:55
Ga ik met deze setup geen last krijgen van wind van de airco verwarming als we op de bank zitten? Airco kan enkel op de zwarte balkjes gemonteerd worden. Als iemand een betere plaatsing weet hoor ik het graag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsPSnYja0HScqbz97OnPVzmG8XU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CB7xXKKma79AjMg7D9P78gS.jpg?f=fotoalbum_large

• ThaBEN
rwijnhov schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:05:
Ga ik met deze setup geen last krijgen van wind van de airco verwarming als we op de bank zitten? Airco kan enkel op de zwarte balkjes gemonteerd worden. Als iemand een betere plaatsing weet hoor ik het graag?

[Afbeelding]
Ik heb een vergelijkbare situatie, waarbij ik door gebrek aan plaatsingsopties de gok maar neem en hij ook gedeeltelijk over de zithoek gericht zal staan. Je kunt de vinnen van de airco zowel horizontaal als verticaal afstellen. Daarmee kun je waarschijnlijk wel een combinatie vinden zodat je er geen last van hebt bij de bank.

Tevens verwacht ik dat wanneer je op tijd begint met koelen/verwarmen, zodat de gewenste temperatuur (nagenoeg) bereikt is voordat je op de bank gaat zitten, de airco nog maar minimaal zal hoeven te werken omdat hij dan enkel de temperatuur in de kamer op peil hoeft te houden. Dat zal mogelijk ook leiden tot minder luchtverplaatsing dan wanneer hij actief is aan het koelen/verwarmen.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@ThaBEN Ja dat werkt zeker wel goed, maar je moet wel enkele uren eerder beginnen met verwarmen wil je een beetje goed rendement hebben van die strategie. Anders blijft de unit aan het regelen en varieren om de ruimte op temperatuur te krijgen.

Een andere strategie is om iets te “overshooten” en dan uit te zetten of gewoon vast op de allerlaagste fan stand. Als je een filmpje wil kijken of zo kan dat handig zijn. Nee dit is niet de aller zuinigste strategie maar wel stil en comfortabel ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-01 17:01
ThaBEN schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:20:
[...]

Dit idee spreekt mij nog het meest aan als ik dat zo lees.
Even resumerend, het enige voordeel van een multiunit is dus minder buitenunits op je woning + minder stroomverbruik indien je vaak meerdere binnenunits tegelijk hebt aanstaan?
Persoonlijk verwacht ik namelijk wel dat minimaal 2 (of alle 3 de) units vaak gelijktijdig aan zullen staan.

Al vind ik minder kans op pendelen en efficiëntere werking (grotere range aan kiesbaar afgiftevermogen) een belangrijkere factor dan stroomverbruik.
Indien mogelijk zou ik in beginsel voor single-split systemen kiezen.

De enige reden dat ik een multi-split heb is omdat er op mijn balkon slechts de ruimte is om één unit te plaatsen en omdat het splitsingsreglement van de VvE één unit op het balkon toestaat.

Het nadeel van een multisplit is het duidelijk hogere minimaal afgiftevermogen van de buitenunit ten opzichte van een single-spit unit. Een multi-split ligt veelal ruim boven de 1.0 kW daar waar een single-split doorgaans ruim onder de 1,0 kW ligt met het minimale thermisch vermogen. Hoe lager hoe beter omdat je installatie dan minder zal pendelen. Wat betreft energiegebruik zou het weinig tot geen verschil mogen maken.

• FrankHe
MotorBeast schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:39:
[...]

Maar in dit topic is pendelen een vies woord. Ik zou me er niet te druk om maken. Edit: je koelkast pendelt ook. Daar hoor ik nooit iemand over. O-)

[...]
De reden is comfort. We praten niet over de koelkast omdat we niet in de koelkast wonen.

• FrankHe
Servee schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:13:
[...]

Idem, de 4 kW multi-split buitenunit komt hier nooit boven de opgegeven 4,23 A.

• MotorBeast
ThaBEN schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:13:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie, waarbij ik door gebrek aan plaatsingsopties de gok maar neem en hij ook gedeeltelijk over de zithoek gericht zal staan. Je kunt de vinnen van de airco zowel horizontaal als verticaal afstellen. Daarmee kun je waarschijnlijk wel een combinatie vinden zodat je er geen last van hebt bij de bank.

Tevens verwacht ik dat wanneer je op tijd begint met koelen/verwarmen, zodat de gewenste temperatuur (nagenoeg) bereikt is voordat je op de bank gaat zitten, de airco nog maar minimaal zal hoeven te werken omdat hij dan enkel de temperatuur in de kamer op peil hoeft te houden. Dat zal mogelijk ook leiden tot minder luchtverplaatsing dan wanneer hij actief is aan het koelen/verwarmen.
Ook op de laagste stand ga je de flow voelen. Nooit, maar dan ook nooit in de flow gaan zitten. Je bent gewaarschuwd.
FrankHe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:42:
[...]

De reden is comfort. We praten niet over de koelkast omdat we niet in de koelkast wonen.
Pendelen doet helemaal niets af aan je comfort. Zo ja, dan woon je in een kartonnen doos. Hij pendelt hier vandaag als een malle. Geen centje pijn.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 01-05-2022 12:59 ]

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-01 12:49
Beste airco boys,

Wilde toch even een vraag stellen. omdat ik enorm aan het twijfelen ben welke units ik zal gaan aanschaffen om te gaan verwarmen.

Gasverbruik in mijn huis is op dit moment 900 kuub (ieder jaar). waarvan 150 voor douchen en koken.
Ik heb 2 woonlagen. Bouwjaar huis is 2001. Er zit een WTW systeem in het huis.

1e etage woonkeuken 45M2 3 meter hoge plafonds.
2e woonlaag 50m2 2.4 meter hoge plafonds.

Mijn stook gedrag is als zeer incidenteel te beschouwen. Overdag bijna nooit. alleen s'avonds als we in de keuken eten of als we in de woonkamer tv kijken. snachts altijd uit.

Mijn twijfel 2x srk-35 zs-w. of 2x srk 50 zs-w. zelf zit ik te denken aan de srk 50 zs-w omdat ik dan incidenteel de ruimte sneller kan verwarmen. (past een beetje bij mijn huidig stook gedrag). En als het echt koud wordt heb ik tenminste nog wat capaciteit.

Graag jullie mening

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vun8wDN3fYpvyGicdTuDzrszvsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pGTYN3iJAT29EhIQfWmR4fK.jpg?f=fotoalbum_large

• Soullancer
Servee schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:34:
[...]

Ik heb er geen last van en er zou, indien woning niet tocht of ramen openstaan geen afwijkingen moeten komen. De gemeten temperatuur in de unit is altijd hoger dan je kamertemperatuur en niet lager vanwege de plaatsing boven op de muur.
Installateur komt aankomende week nog eens kijken.

Airco ingesteld op verwarmen naar 18.c
Kamer is op dat moment 17.5c

+20 minuten airco sensor van 12c naar 17c op de sensor. (Buitentemp 12c op dat moment)

Kamer cv thermostaat en een thermometer naar 19.5c overshoot.

Als alles uit gaat neemt de unit na kwartiertje weer de buiten temperatuur aan (14c). Grappige is wel dat de buiten temperatuur van daikin ineens 17c aangeeft. Gok omdat de buitenunit na de stand verwarmen de buitensensor beïnvloed.

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Ook op de laagste stand ga je de flow voelen. Nooit, maar dan ook nooit in de flow gaan zitten. Je bent gewaarschuwd.
@ThaBEN
Heb hier als test een keer de bank omgedraaid ben dus tegenover de flow gaan zitten op 5 meter afstand en unit draaide op laagste stand, fan lamellen compleet naar beneden, dus in theorie fysiek niet in de flow, dat heeft precies 1 dag geduurd toen was ik het helemaal zat 7(8)7
Dus de waarschuwing ⚠️ is oprecht gemeengoed ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
FrankHe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Indien mogelijk zou ik in beginsel voor single-split systemen kiezen.

De enige reden dat ik een multi-split heb is omdat er op mijn balkon slechts de ruimte is om één unit te plaatsen en omdat het splitsingsreglement van de VvE één unit op het balkon toestaat.

Het nadeel van een multisplit is het duidelijk hogere minimaal afgiftevermogen van de buitenunit ten opzichte van een single-spit unit. Een multi-split ligt veelal ruim boven de 1.0 kW daar waar een single-split doorgaans ruim onder de 1,0 kW ligt met het minimale thermisch vermogen. Hoe lager hoe beter omdat je installatie dan minder zal pendelen. Wat betreft energiegebruik zou het weinig tot geen verschil mogen maken.
Ik heb voor de lol eens een tabelletje gemaakt met de specs van de huidige multi vs. 3x single split bij dezelfde binnenunits. Voorwaarde is dan wel dat alle apparaten tegelijk moeten aan staan om deze vergelijking te kunnen maken. Het is dus meer theoretisch dan dat je er daadwerkelijk iets aan hebt, maar vond het wel grappig om eens in kaart te brengen.

***Edit 02-05 om 18:27 - Gewijzigde tabel toegevoegd***
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-MAwcX4OIhQnbqwcsK5fJOf97w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dKZBgVfeuiO5RSvrtZCYvxC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door ThaBEN op 02-05-2022 18:27 ]

• ThaBEN
[...]

Hmm. Misschien moet ik dan maar overwegen om mijn woonkamer anders in te delen. Heb helaas geen andere mogelijkheid om de unit in de woonkamer te plaatsen.

• ThaBEN
Servee schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:36:
[...]

@ThaBEN
Heb hier als test een keer de bank omgedraaid ben dus tegenover de flow gaan zitten op 5 meter afstand en unit draaide op laagste stand, fan lamellen compleet naar beneden, dus in theorie fysiek niet in de flow, dat heeft precies 1 dag geduurd toen was ik het helemaal zat 7(8)7
Dus de waarschuwing ⚠️ is oprecht gemeengoed ;)
Ik zal er rekening mee proberen te houden. Oplossing zal dan alleen in de indeling van mijn woonkamer moeten komen te liggen. De plaatsing van de airco kan ik helaas niet wijzigen.
Enkel de groen gemarkeerde muur is beschikbaar voor de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lelNycPr42aRA98P2UL1zPGqj08=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LGMcgYkrScvdoTFEwgq7F8Er.jpg?f=user_large

Notitie:
De banken staan in werkelijkheid iets anders dan op deze schets. Er is een tweezitsbank welke tegen de groen gemarkeerde muur aan staat. Deze wordt voornamelijk gebruikt door gasten.
De bank aan de onderzijde (recht tegenover de TV) betreft een driezitsbank waar wij het merendeel van de tijd op zitten.
De bank aan de rechterzijde van de tekening bestaat niet in onze woning :)

[ Voor 35% gewijzigd door ThaBEN op 01-05-2022 13:53 ]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:14
Onze binnenunit hangt in het midden aan de muur 1,8 meter achter onze bank. Meestal auto fan stand en auto richting van de vinnen. Bij verwarmen blaast hij naar onderen en dat is op de bank niet te voelen. Alleen als hij hard blaast en de richting net wat anders heeft.

Wat ik hiermee wil aangeven: het zal per situatie verschillen en ook is het maar de vraag hoe storend je het zelf vind.
Zo vinden wij het geluid ook niet storend en als de tv aan staat horen wij hem sowieso niet.

Het is trouwens een ME LN35

• Servee
  • Niet online
Plenkske schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:47:
Onze binnenunit hangt in het midden aan de muur 1,8 meter achter onze bank. Meestal auto fan stand en auto richting van de vinnen. Bij verwarmen blaast hij naar onderen en dat is op de bank niet te voelen. Alleen als hij hard blaast en de richting net wat anders heeft.

Wat ik hiermee wil aangeven: het zal per situatie verschillen en ook is het maar de vraag hoe storend je het zelf vind.
Zo vinden wij het geluid ook niet storend en als de tv aan staat horen wij hem sowieso niet.

Het is trouwens een ME LN35
Dat komt omdat de lucht flow onder, achter en langs je bank blaast die blokkeert de luchtstroom waardoor en er in jouw geval geen last van hebt. In het geval van @ThaBEN zitten zij straks direct onder de airco vol in de luchtstroom. Je wil onder geen beding in de luchtstroom zitten, heb hier van oorsprong heteluchtverwarming en dus wel wat gewend wat dat betreft en ook redelijk ervaren hiermee.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:35
Wij hebben ook een ME MSZ-AP boven de TV hangen. Op de laagste stand en dan richting links of rechts voel je de warme lucht niet stromen. Bij koelstand wel heel licht, maar dat is niet heel vreemd, dat zal je altijd wel voelen waar hij ook hangt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Servee
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:22:
Wij hebben ook een ME MSZ-AP boven de TV hangen. Op de laagste stand en dan richting links of rechts voel je de warme lucht niet stromen. Bij koelstand wel heel licht, maar dat is niet heel vreemd, dat zal je altijd wel voelen waar hij ook hangt.
Laagste stand is leuk in deze periode maar je wilt de unit ook gebruiken bij koud weer dan word het een heel ander verhaal ;) warme lucht word kouder naarmate de afstand toeneemt en je hebt dus steeds meer lucht nodig om warmte te overbruggen naar kouder gedeelte.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• rwijnhov
@MotorBeast Hoi hoe zou jij ze bij mij plaatsen dan? Zie mijn rekening eerder.
[...]

[...]

Pendelen doet helemaal niets af aan je comfort. Zo ja, dan woon je in een kartonnen doos. Hij pendelt hier vandaag als een malle. Geen centje pijn.

• Servee
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:22:
Een warmtepomp haalt de beste scop en werkt het meest efficiënt indien de lucht en warmteopbrengst in verhouding is. In de praktijk zal blijken dat de unit vaak met een lager vermogen (warmteopbrengst) van de buitenunit maar met een hoger debiet (luchtstroom) zal gaan werken indien het kouder wordt. Hierdoor krijg je dus een koelere en hardere luchtstroom die indien je erin zit zal aanvoelen als tocht. In deze dagen is de warmteopbrengst maximaal en de vraag minimaal dus amper debiet nodig om te verwarmen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Martin7182
Timple schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:04:
Nou, weinig bijval voor mijn airco-in-de-badkamer idee dus :+

[...]

Dit argument geldt toch precies voor airco alsook IR-paneel?

Verwarmen met warmtepomp ben ik sowieso van plan. Maar dit wilde ik op een lager pitje gaan doen. En dan snel even bijverwarmen zodra de badkamer ook echt gebruikt wordt.
Een IR-paneel werkt met straling i.p.v. convectie en warmt objecten heel snel op. De lucht (die je in de badkamer meestal snel afzuigt) blijft relatief koud want deze wordt alleen indirect opgewarmd. Kortom, IR is prima voor ruimtes waar je maar kort verblijft.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:17
ThaBEN schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:42:
[...]

Hmm. Misschien moet ik dan maar overwegen om mijn woonkamer anders in te delen. Heb helaas geen andere mogelijkheid om de unit in de woonkamer te plaatsen.
@ThaBEN Kwam hier voor een airco, maar ging weg met verbouwingsplannen voor z’n hele beneden verdieping :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:57:
[...]

Dat komt omdat de lucht flow onder, achter en langs je bank blaast die blokkeert de luchtstroom waardoor en er in jouw geval geen last van hebt. In het geval van @ThaBEN zitten zij straks direct onder de airco vol in de luchtstroom. Je wil onder geen beding in de luchtstroom zitten, heb hier van oorsprong heteluchtverwarming en dus wel wat gewend wat dat betreft en ook redelijk ervaren hiermee.
En dan voelt het misschien nog "lekker" als je aan het verwarmen bent (not). Je wil echt in de zomer niet in een koude luchtstroom zitten met een ijspegel aan je neus. :+ En ja als je eenmaal zo'n ding hebt ga je hem ook in de zomer gebruiken. :Y

Ik gebruik zelfs de swing functie niet omdat je dan ook teveel wervelingen van lucht in je kamer krijgt. Gewoon fixt in 1 richting. Lucht verspreidt zich toch wel.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 01-05-2022 16:22 ]

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:20:
[...]

En dan voelt het misschien nog "lekker" als je aan het verwarmen bent (not). Je wil echt in de zomer niet in een koude luchtstroom zitten met een ijspegel aan je neus. :+ En ja als je eenmaal zo'n ding hebt ga je hem ook in de zomer gebruiken. :Y
Precies dat _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Servee op 01-05-2022 16:27 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
Ik hoop dat ik met de verschillende standen van de vinnen de windrichting net genoeg kan manipuleren dat we er geen last van hebben. Er zijn in elk geval een hoop opties beschikbaar bij MHI SRK-ZS serie volgens de handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evh-2ROdVfKSzivQQMbSs_sEDzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltY3DbwOCnk85BOvgXLnegrl.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens heb ik mijn eerder gedeelde tabel bijgewerkt. Zaten een aantal fouten in (verkeerde tabel uitgelezen). Hieronder dan de definitieve versie waarin je het verschil kunt zien tussen een multi-unit met 3x een Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-W en wanneer je deze 3 units zou gebruiken met single-splits. Voorwaarde is dat alle apparaten tegelijk aan moeten staan om de vergelijking te kunnen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-MAwcX4OIhQnbqwcsK5fJOf97w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dKZBgVfeuiO5RSvrtZCYvxC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door ThaBEN op 02-05-2022 18:26 ]

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:52
Vandaag voor het eerst even 10 minuten gekoeld met mijn MHI 50 multi split. Gewoon om even te horen hoe en wat. Wat mij opviel, was het geluid. Bij verwarmen hoor je vanuit de buitenunit vooral een flinke lading wind, bij koelen is de wind een stuk minder. Vrijwel wel zelfs. Wel hoor je een mechanisch geluid(compressor?). Ik had verwacht dat het geluid bij verwarmen veruit het meeste was, maar dit blijkt andersom.

Meer mensen met zo'n ervaring?

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
ThaBEN schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:23:
Ik hoop dat ik met de verschillende standen van de vinnen de windrichting net genoeg kan manipuleren dat we er geen last van hebben. Er zijn in elk geval een hoop opties beschikbaar bij MHI SRK-ZS serie volgens de handleiding.

[Afbeelding]
Ik was ook zo iets van plan, ben benieuwd hoe het bij jou gaat :)

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-01 20:59
ThaBEN schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:28:
[...]

[...]

Doet me ook denken aan mijn uiteindelijke keuze. Gisteren is voor de 2e maal de adviseur langs geweest omdat ik bij nader inzien toch de overstap van LG naar Mitsubishi Heavy Industries wilde maken. Met name vanwege het geluid en zuinigere compressor. Na een goed gesprek zijn we tot de volgende definitieve conclusie gekomen.

1x MHI 35ZS-W Keuken
1x MHI 35ZS-W Woonkamer
1x MHI 35ZS-W Bovenaan trap
1x MHI SCM80ZS-W Multiunit
3x WF-RAC Wi-Fi Module (2022 model)

Totaalprijs €6729,- inclusief installatie

[Afbeelding]

Toelichting
In de keuken had gemakkelijk een kleiner model gekund. Echter zoals eerder was aangegeven klopt het dus dat de 3,5 kW in zijn laagste stand in zijn energieverbruik zuiniger is dan alle andere modellen (Zie tabel) en mogelijk dus ook minder last van pendelen. Het prijsverschil met de 2,5 kW was slechts iets van €100.

[Afbeelding]

Bovendien zal de keukenunit in deze setup meehelpen om de woonkamer te verwarmen waardoor de benedenverdieping vanuit 2 tegenovergestelde locaties wordt aangestuurd, wat mogelijk helpt tot een gelijkmatigere temperatuur verdeling in vergelijking met een enkele 5 kW die ik in de woonkamer wilde plaatsen in mijn originele plan, voor de gehele benedenverdieping.
Tevens bewust gekozen om niet hoger te gaan dan 3,5 kW omdat bij MHI dit de grootste unit is die nog altijd op 19 dB kan draaien in zijn laagste stand.
Het was financieel, praktisch en esthetisch niet te doen om op de bovenetage in elke kamer een unit aan te leggen, daarom uiteindelijk toch maar gekozen voor een enkele unit boven de trap.

Indien ik voor een soortgelijke setup zou gaan met LG moest ik volgens de adviseur denken aan circa €5800 Dat zou zonde zijn voor het prijsverschil, gezien de MHI in een beter kwaliteitssegment zit en de LG meer geluid produceert.
wauw dat i maar 1680 per unit geinstalleerd en wel incl wifi module.
hier zou ik voor de 3500 units voor 2 incl installerie 4000 betalen zonder wifi dus 2000 per unit zonder wifi.
mag er gedeeld worden de naam van de installateur?

• Soullancer
ThaBEN schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:23:

[Afbeelding]

Tevens heb ik mijn eerder gedeelde tabel bijgewerkt. Zaten een aantal fouten in (verkeerde tabel uitgelezen). Hieronder dan de definitieve versie waarin je het verschil kunt zien tussen een multi-unit met 3x een Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-W en wanneer je deze 3 units zou gebruiken met single-splits. Voorwaarde is dat alle apparaten tegelijk aan moeten staan om de vergelijking te kunnen gebruiken.

[Afbeelding]
Ik vroeg me al af wat ik miste op mijn daikins. Dat is dus deze optie |:(. Ik moet de swing aanzen en op de juiste timing uit om de richting te veranderen volgens mij

[ Voor 3% gewijzigd door Soullancer op 01-05-2022 23:14 ]

• ThaBEN
Maxwp schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:57:
[...]
wauw dat i maar 1680 per unit geinstalleerd en wel incl wifi module.
hier zou ik voor de 3500 units voor 2 incl installerie 4000 betalen zonder wifi dus 2000 per unit zonder wifi.
mag er gedeeld worden de naam van de installateur?
Jazeker, ik zit bij Airco Direct. Notitie, ze handelen enkel in het Zuidelijke gedeelte van het land.

https://www.aircodirect.nl/

En correctie, ik betaal €2243 voor elke unit inclusief Wi-Fi + installatie in combinatie met een 8 kW multiunit.
Airco direct verkoopt de MHI ZRK-ZS 3,5 kW voor €1799,- inclusief installatie als singlesplit (zonder Wi-Fi).
Soullancer schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:13:
[...]

Ik vroeg me al af wat ik miste op mijn daikins. Dat is dus deze optie |:(. Ik moet de swing aanzen en op de juiste timing uit om de richting te veranderen volgens mij
Ik begrijp inderdaad dat je bij Daikin de vinnen niet in een voorgedefinieerde stand kan zetten via de app of remote. Het klopt dat je dit handmatig kunt doen door inderdaad swing mode te gebruiken en deze te deactiveren op het moment dat de vinnen in de door jou gewenste richting wijzen. Deze stand blijven ze dan vervolgens vasthouden.

[ Voor 46% gewijzigd door ThaBEN op 01-05-2022 23:47 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@ThaBEN
MHI zijn heel goede units dus dat gaat echt wel goed komen hoor. Net als iedereen hier gewoon de eerste weken lekker spelen met alle opties en dan vind je vanzelf wat voor jullie perfect werkt kwa comfort en warmte en efficiency.

Als je vlakbij de unit je bank hebt dan kan je de luchtstroom gewoon rechtuit laten gaan zodat je die helemaal niet merkt. Het geluid hoor je dan nog het meeste, maar ook dat valt enorm mee. Zeker als je op continu bedrijf draaid en de unit na verlopen van tijd gewoon lekker terug moduleerd. Ik heb hier de 71 SRK - ZS tegenover de bank schuin boven de TV en we kunnen hier de luchtstroom ook perfect regelen om die zoveel of zo weinig als we willen te voelen.

Wat ook heel goed kan helpen is een simpele plafond ventilator. Die kan de warmte heel goed verspreiden zodat je MHI minder hard hoeft te werken om de warmte naar beneden te “duwen” (warmte wil graag hoog blijven) en je meer comfort van de warmte hebt en ook meer rendement. En op de allerlaagste stand is er ook praktisch geen “tocht” eigenlijk maar voel je wel de warmte wat meer tenminste zodat die niet bij het plafond blijft hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gerco-M op 01-05-2022 23:39 ]

• Tomv
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-12-2025
Hallo Tweakers !

Ik heb jullie advies even een paar weken laten bezinken, maar toch tot de conclusie gekomen dat ik 1 Single-split ga hangen.

De reden hiervoor is dat we praktisch 80% van de tijd in de woonkamer doorbrengen.
(en het CV-systeem volledig in werking blijft)

Als 'containment' wil ik een infrarood paneel / lamp hangen in de serre. Deze kan dan zorgen voor een behaaglijk gevoel indien we daar in de winter willen eten / zitten.

Heb een offerte aangevraagd voor 1 Mitsubishi Heavy SRK 35ZSX-W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtHnk51t0IRywT2oyuY19Y6x9yc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DFfngKqlGCWSOH5C6TuaKF0M.png?f=user_large

• rwijnhov
Ik zie in de specs als ik ze goed interpreteer dat bij mitsubishi je de volgende minimale verwarming vermogens hebt.:
src 20 = 0,9-4,3 kw
src 35 = 0,9-5 kw

https://koelklimaattechni...K-ZS-W%20WB%20en%20WT.pdf

En ik zie dat de SRK/SRC 50 ZSX-W zelf een lager minimaal vermogen heeft dan de 35 ZSX-W?
50zsx-w = 0,6 - 8,17kw
35zsx-w =0,8 - 6,6kw

Heb ik dit zo goed geintrepreteerd? Zo ja, dan zou de 50zsx-w de beste allround machine zijn?

[ Voor 63% gewijzigd door rwijnhov op 02-05-2022 10:46 ]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:14
rwijnhov schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:40:
Ik zie in de specs als ik ze goed interpreteer dat bij mitsubishi je de volgende minimale verwarming vermogens hebt.:
src 20 = 0,9-4,3 kw
src 35 = 0,9-5 kw

En ik zie dat de SRK/SRC 50 ZSX-W zelf een lager minimaal vermogen heeft dan de 35 ZSX-W?
50zsx-w = 0,6 - 8,17kw
35zsx-w =0,8 - 6,6kw

Heb ik dit zo goed geintrepreteerd? Zo ja, dan zou de 50zsx-w de beste allround machine zijn?
Weet je ook wat de minimale COP is van die machines ?
Of het bereik van opgenomen vermogen (min-max).
Verwarming/koel vermogen is niet hetzelfde als je energieverbruik in Watt.

Een 50 maakt meestal ook meer geluid, kijk dat dus ook even na.

• GermanPivo
src 20 = 0,9-4,3 kw
src 35 = 0,9-5 kw

50zsx-w = 0,6 - 8,17kw
35zsx-w =0,8 - 6,6kw

Klopt. Op papier heeft de 3,5 kW zelfs een lager opgenomen vermogen dan de kleinere units, maar in de praktijk zijn ze vrijwel gelijk (laagste opgenomen vermogen wat ik voor langere tijd heb gezien op de 2,5 kW is 150 watt).

Maar de COP is bij een kleinere unit dan wel weer beter dan een grote.

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 02-05-2022 10:54 ]

• Weegschaal
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-05-2024
Graag jullie advies voor de aanschaf van een airco, voornamelijk voor verwarmen, alleen de woonkamer.
Dit is de situatie, vrijstaande woning, bouwjaar 1993, geen extra isolatie, veel ramen, 67 m2, 140 m3., zuid-west gelegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUge4J5XCvMIFQ06mAD6nMFpKDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ani43AdTSCJ42wa1nGRFqFzf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een offerte voor een Daikin Perfera 4.2 kW + buitenunit RXM42, 2.600 euro, inclusief installeren.
Mijn vragen:
1. zou ik eventueel kunnen volstaan met een 3.5 kW?
2. Is Daikin dan het “beste” advies, of toch MHI/ME?
Graag jullie reactie

• ThaBEN
src 20 = 0,9-4,3 kw
src 35 = 0,9-5 kw

50zsx-w = 0,6 - 8,17kw
35zsx-w =0,8 - 6,6kw

LOL, dat was mij dus ook opgevallen. Weet overigens wel dat de 35SRK-ZS de grootste MHI binnunit betreft welke nog altijd het laagste geluidsniveau van 19 dB weet te behalen. De 50ZS-W gaat niet lager dan 35 dB. De 50ZSX-W haalt daarentegen wel weer 22 dB.

Om die reden heb ik allemaal 35SRK-ZS binnunits gekozen in mijn woning (en het feit dat de ZSX buiten mijn budget ligt O-) ). Daardoor is voor mij persoonlijk de 35SRK-ZS de "beste allround machine" voor mijn budget en idee om in blokken te kunnen verwarmen / koelen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThaBEN op 02-05-2022 11:26 ]

• rwijnhov
Ok dan heb ik het nu zo bedacht. Iemand nog aanvullingen of andere mogelijkheden? Rood zijn de airco units. Zwart alle montage mogelijkheden. En in de keuken die 20 houden of toch de 35 laten installeren. De prijs is precies het zelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rsp2tTMfDUZBrrFS9TmHfwRyziY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMvBlhoPzUaVYwPaGIAIaad4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door rwijnhov op 02-05-2022 11:30 ]

• ThaBEN
Weegschaal schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:20:
Graag jullie advies voor de aanschaf van een airco, voornamelijk voor verwarmen, alleen de woonkamer.
Dit is de situatie, vrijstaande woning, bouwjaar 1993, geen extra isolatie, veel ramen, 67 m2, 140 m3., zuid-west gelegen.

[Afbeelding]

Ik heb een offerte voor een Daikin Perfera 4.2 kW + buitenunit RXM42, 2.600 euro, inclusief installeren.
Mijn vragen:
Graag jullie reactie
Als antwoord op vraag 2. Het is helaas niet zo simpel dat 1 merk duidelijk de beste is. Het zijn wel beide A-merken dus je zal nooit een slechte keus maken.
Daikin heeft wel enigszins de naam als "beste" in de volksmond, maar dat is volgens mij puur gebaseerd op het feit Daikin enkel bezig is met verwarming en koelen als hun "core business". De andere merken doen ook andere producten op de markt uitbrengen. Dit betekend echter niet direct dat het ene merk daardoor beter is dan de andere.

Je moet echt goed onderzoek doen naar jouw persoonlijke wensen en kijken welk merk die het beste kan voorzien. Beetje als het kiezen van een auto. De een heeft liever een Mercedes en de ander een BMW.
De vraag moet dan ook niet zijn "welke is het beste", maar je moet ernaar kijken in de vorm van "welke voldoet het meeste aan mijn wensen".

• ThaBEN
rwijnhov schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:29:
Ok dan heb ik het nu zo bedacht. Iemand nog aanvullingen of andere mogelijkheden? Rood zijn de airco units. Zwart alle montage mogelijkheden. En in de keuken die 20 houden of toch de 35 laten installeren. De prijs is precies het zelfde.
[Afbeelding]
Ik zou dan in de keuken ook 35 kiezen. Specs aan de onderzijde zijn gelijk als die van de 20 en je hebt daarmee wel gelijk hogere specs aan de top zijde, indien je die ooit nodig hebt.

• Servee
  • Niet online
Weegschaal schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:20:

[Afbeelding]

Mijn vragen:
Graag jullie reactie
In theorie zou je normaal gesproken met die inhoud met een 3,5kw het wel moeten redden, al heb je niet veel speling, echter geef je aan veel ramen, niet na geïsoleerd en vrijstaand in dat geval denk ik dat idd een 4,2 een betere keuze is. Op zonnige dagen zal je minder vraag hebben ivm de ligging maar op iets koude dagen wel meer en dan raak je die 1,7kw minimaal vermogen makkelijk kwijt en heb je meer buffer. Locatie is ook prima gekozen.

Daikin of ME, MHI dat is een persoonlijke keuze die liggen qua comfort en efficiency weinig uit elkaar.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
revolution-nl schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:30:
[...]

Waarom zou je dan niet gewoon 3x een single-split plaatsen?

Een SCM45 zou bij een multi voor de bgg prima passen (, maar zelfs met de SCM45 heb je een minimaal vermogen van 1.3kW , bij twee units is dat 2kW .de SCM50 heeft alweer een hoger minimaal vermogen)

Met een single split is dat 0,9kW en1.8kW, minder kans op pendelen, efficienter, meer top vermogen, geen kans op bleeding, als een unit stuk gaat zit je niet in de kou. Enige nadeel is dat je drie buiten units kwijt moet maar het lijkt erop dat die prima op het dak van de garage kwijt kunnen?
Men zegt wel eens, driemaal is scheepsrecht. Zojuist opnieuw gesprek gehad met de installateur. Heb hem eens gevraagd naar zijn mening als zijnde degene met expertise, wat hij in mijn situatie zou doen.

Hij noemde letterlijk alle punten op doe jij hierboven aanhaalde en dan hadden we het nog niet eens over de prijs, wat ook nog eens goedkoper blijkt te zijn.

Uiteindelijk zijn we samen dan ook tot deze 3e (en hopelijk) definitieve keuze gekomen.
Het gaan singlesplits worden :)

3 x Mitsubishi heavy Industries SRK/SRC 35ZS-W (3 x €1799 = €5397)
3 x Wi-Fi module WF-RAC (3 x €150 = €450)
1 x Extra gat boren (1 x €80)

Totaalprijs: € 5927,-

Dat is tevens 802 goedkoper dan wanneer ik alles via een SCM80ZS-W zou aansluiten, conform de vorige offerte.

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:11:
[...]

Men zegt wel eens, driemaal is scheepsrecht. Zojuist opnieuw gesprek gehad met de installateur. Heb hem eens gevraagd naar zijn mening als zijnde degene met expertise, wat hij in mijn situatie zou doen.

Hij noemde letterlijk alle punten op doe jij hierboven aanhaalde en dan hadden we het nog niet eens over de prijs, wat ook nog eens goedkoper blijkt te zijn.

Uiteindelijk zijn we samen dan ook tot deze 3e (en hopelijk) definitieve keuze gekomen.

Dat is tevens 802 goedkoper dan wanneer ik alles via een SCM80ZS-W zou aansluiten, conform de vorige offerte.
Mooie deal, wat was de beweegreden om jou dan eerst die SCM80ZS-W te offreren?

[ Voor 0% gewijzigd door Servee op 02-05-2022 14:42 . Reden: Spelvautje ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FrankHe
dt_swiss schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:59:
Vandaag voor het eerst even 10 minuten gekoeld met mijn MHI 50 multi split. Gewoon om even te horen hoe en wat. Wat mij opviel, was het geluid. Bij verwarmen hoor je vanuit de buitenunit vooral een flinke lading wind, bij koelen is de wind een stuk minder. Vrijwel wel zelfs. Wel hoor je een mechanisch geluid(compressor?). Ik had verwacht dat het geluid bij verwarmen veruit het meeste was, maar dit blijkt andersom.

Meer mensen met zo'n ervaring?
Bij koelen moeten de buiten- en buitentemperatuur niet te laag zijn en bij verwarmen moeten de buiten- en buitentemperatuur niet te hoog zijn. Deze apparaten zijn gebouwd voor een bepaald temperatuurbereik. Bij koeltechniek moet er een bepaalde druk in het systeem worden opgebouwd om het koelmiddel te laten condenseren en verdampen.

Als het systeem ver buiten de optimale werktemperatuur moet werken dan zal deze meer geluid maken. Het is goed mogelijk dat de eerste twee minuten luider zijn en dat de compressor daarna wat rustiger wordt. Het hangt erg af van hoeveel arbeid de compressor moet verzetten. De buitentemperatuur, de binnentemperatuur en de gevraagde capaciteit.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:41
Ik snap die prijszetting eigenlijk niet.

In productie kan het toch nooit goedkoper zijn om 3 kleine buitenunits te maken ipv 1 grote....

Hier zitten we met 4 binnenunits (5+3.5+2.5+2.5) en als buitenunit 1x9kW of 2 x 5kW.
De offerte met 2 buitenunits was ca 1000€ duurder.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

ThaBEN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:11:
[...]

Ik wil je niet nog meer keuze stress geven maar nu je wat prijsvoordeel hebt ligt het misschien in de mogelijkheden om een van de units te upgraden naar een ZSX, en dan zou ik de woonkamer doen omdat je daar het extra comfort en efficiency het meest baat van hebt. Voor het prijsvoordeel wat je hebt kan je vrij zeker upgraden naar die woonkamer ZSX. Of met een heel goede deal, allemaal ;)

Met 3 x single split MHI 35 ZSX heb je denk ik een “droom opstelling” en zullen er hier weinig zijn die dat een slecht idee vinden.

• FrankHe
Tommie12 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:50:
Ik snap die prijszetting eigenlijk niet.

In productie kan het toch nooit goedkoper zijn om 3 kleine buitenunits te maken ipv 1 grote....

Hier zitten we met 4 binnenunits (5+3.5+2.5+2.5) en als buitenunit 1x9kW of 2 x 5kW.
De offerte met 2 buitenunits was ca 1000€ duurder.
Er worden veel meer single-split units geproduceerd dan multi-split units. Daar zit al een groot deel van de verklaring. Een multi-split heeft extra kleppen om te regelen naar welke binnenunit(s) het koelmiddel gaat en de elektronische regeling daar omheen. Dat kost extra tijd om te assembleren en testen. Van een single-split heb je verschillende vermogens in het magazijn staan, 2,5 kW, 3,5 kW, 4,2 kW etc. Van een multi-split heb je ook nog eens verschillen tussen het aantal aan te sluiten binnenunits, een 2x, 3x of 5x. Er zijn dus meer varianten waardoor je naar verhouding meer voorraad hebt. Logistieke processen zoals voorraadbeheer kosten ook geld.

• Somethingsin
  • Laatst online: 04-01 16:23

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Weet iemand of het mogelijk is om (oude, jaren 80) Brink-luchtverwarmingskanalen te gebruiken om een L/L warmtepomp op aan te laten sluiten?

We zijn geen gigantisch fan van de luchtverwarming, en zouden graag overstappen op iets dat
- energiezuiniger is
- minder herrie maakt, vooral als het 's winters vroeg in de ochtend aanslaat om het huis op temperatuur te krijgen
- koelen is ook wel fijn, zeker nu we een serre op het zuidoosten erbij maken.

Vloerverwarming is een optie (we gaan beneden toch verbouwen), maar dan moeten we dus boven gelijk meenemen, en de aanleg van een volledig water-afgifte systeem lijkt behoorlijk prijzig, en dan kan je nog steeds niet echt goed koelen.

De Brink-installateur zegt dat ze liever geen koel-installatie aansluiten omdat de kanalen daar te krap bemeten voor zouden zijn. Zou ik hem wel kunnen vervangen door een kanaal-airco-achtig systeem voor verwarmen (en een beetje koelen)?

Zo niet, moeten we dus met losse airco's werken (en de kanalen eventueel 'misbruiken' voor een balansventilatiesysteem?). Wat zouden jullie aanraden voor aantal units (als hoofdverwarming) voor een rijtjeshuis van 120m3?
Ik zat zelf te denken aan een redelijk formaat single split beneden, die door het open trappenhuis ook de overloop en de vooralsnog weinig gebruikte zolder mee kan nemen. Die zal het meeste werk doen, dus dan is de efficiëntie van een single denk ik wel de extra buitenunit waard. De badkamer heeft elektrische vloerverwarming, die hopelijk voldoende is als hoofdverwarming.
Maar: wat doen we dan met de 2 slaapkamers op de eerste?

Van wat ik gelezen heb, is en losse unit voor een kleine (8-10m2?) slaapkamer al snel overkill, en krijg je dan last van herrie omdat het ding steeds aan en uit gaat. Dat wil ik precies vermijden. Hoe zit dat bij een grotere kamer (iets van 20m2)?
Kunnen we één unit op de overloop doen en de warmte via roosters/mixfans in de slaapkamers krijgen, of van de ene slaapkamer naar de ander?

-'sin

• ThaBEN
Servee schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:34:
[...]

Mooie deal, wat was de beweegreden om jou dan eerst die SCM80ZS-W te offreren?
Géén idee eigenlijk. En ik dacht dat een multiunit wellicht standaard was vanaf 3 units en heb er toen ook niet verder op doorgevraagd. (Stom van mij natuurlijk.)

Wel weet ik dat degene die normaal de berekeningen doet binnen dat bedrijf op vakantie was. Dat was wel vooraf al kenbaar gemaakt bij mij. Er was toen telefonisch al aangegeven dat zijn collega mijn wensen dan alvast kon opnemen en dat ik dan na zijn vakantie (vandaag) mijn opties en prijs zou horen.

Wellicht was die vervangende collega dan iets te snel met zijn voorgestelde optie zonder de alternatieve opties met mij door te nemen.

En vandaag had ik dus de "man van de berekeningen" aan de telefoon en met hem mijn opties nogmaals doorgenomen. En hij gaf vanuit zijn expertise aan wat mogelijk was m.b.t. een zo efficiënt mogelijke technische werking vs. minder buitenunits op de muur en wat hij persoonlijk zou kiezen.

Zodoende alsnog de keus gemaakt voor 3 singesplit units.

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:27:
[...]

Géén idee eigenlijk. En ik dacht dat een multiunit wellicht standaard was vanaf 3 units en heb er toen ook niet verder op doorgevraagd. (Stom van mij natuurlijk.)

Wel weet ik dat degene die normaal de berekeningen doet binnen dat bedrijf op vakantie was. Dat was wel vooraf al kenbaar gemaakt bij mij. Er was toen telefonisch al aangegeven dat zijn collega mijn wensen dan alvast kon opnemen en dat ik dan na zijn vakantie (vandaag) mijn opties en prijs zou horen.

Wellicht was die vervangende collega dan iets te snel met zijn voorgestelde optie zonder de alternatieve opties met mij door te nemen.

En vandaag had ik dus de "man van de berekeningen" aan de telefoon en met hem mijn opties nogmaals doorgenomen. En hij gaf vanuit zijn expertise aan wat mogelijk was m.b.t. een zo efficiënt mogelijke technische werking vs. minder buitenunits op de muur en wat hij persoonlijk zou kiezen.

Zodoende alsnog de keus gemaakt voor 3 singesplit units.
Ok vandaar anders zou ik serieus gaan twijfelen over de kennis en intentie van de installateur als ik steeds andere adviezen zou krijgen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
Gerco-M schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Ik wil je niet nog meer keuze stress geven maar nu je wat prijsvoordeel hebt ligt het misschien in de mogelijkheden om een van de units te upgraden naar een ZSX, en dan zou ik de woonkamer doen omdat je daar het extra comfort en efficiency het meest baat van hebt. Voor het prijsvoordeel wat je hebt kan je vrij zeker upgraden naar die woonkamer ZSX. Of met een heel goede deal, allemaal ;)

Met 3 x single split MHI 35 ZSX heb je denk ik een “droom opstelling” en zullen er hier weinig zijn die dat een slecht idee vinden.
Whaha :*)
Ik denk dat ik het hier maar bij laat O-)
Terecht punt, maar wellicht heb ik beter 3x dezelfde unit als 1 die beter werkt, waardoor de andere 2 straks nog gaan tegenvallen :+

Bovendien zijn de airco's een onderdeel van de meerdere projecten die we hier zijn aan het uitvoeren met een beperkt budget. Komt ook nog nieuwe vloer boven en onder + nieuwe voordeur.
Dus die €802 die ik nu bespaar kan dan mooi als extra budget voor de andere zaken gebruikt worden. Zo kwamen we van de week erachter dat de we voor een beetje degelijke kunststof voordeur al boven de €5000 uitkwamen 8)7

• Martin7182
ThaBEN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Ik zou dan in de keuken ook 35 kiezen. Specs aan de onderzijde zijn gelijk als die van de 20 en je hebt daarmee wel gelijk hogere specs aan de top zijde, indien je die ooit nodig hebt.
De 20 is bij het opwarmen wel zuiniger dan de 35 en maakt daarom denk ik ook minder herrie. Als de set-temperatuur nog niet bereikt is, dan draait de unit minder hard. Ik zou gewoon de unit kiezen op basis van de te verwachte warmtebehoefte. Te klein of te groot is niet ideaal.

• ThaBEN
Martin7182 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:20:
[...]

De 20 is bij het opwarmen wel zuiniger dan de 35 en maakt daarom denk ik ook minder herrie. Als de set-temperatuur nog niet bereikt is, dan draait de unit minder hard. Ik zou gewoon de unit kiezen op basis van de te verwachte warmtebehoefte. Te klein of te groot is niet ideaal.
Hmm, klopt dat wel, of is dat wellicht gemeten vanuit praktijk ervaring?
Tenzij ik de tabel verkeerd lees lijk ik het omgekeerde te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeV0Iy4UiXUNVBlhU0Vf5v-tEHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bHTrLXXbYYENFk6JtD8S6Hyz.png?f=fotoalbum_large

Of is dit vanuit de gedachte dat hoe groter de binnunit, hoe harder deze zal werken om zijn set temperatuur te behalen wat natuurlijk een realistisch scenario zou zijn. Of zou het ook zo kunnen zijn dat de 35 zich exact hetzelfde gedraagt als de 20, zolang je iets van de unit vraagt dat binnen dezelfde "range" valt als waar de 20 normaal gesproken in zou werken?

[ Voor 16% gewijzigd door ThaBEN op 02-05-2022 16:32 ]

• FrankHe
Somethingsin schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:26:
Weet iemand of het mogelijk is om (oude, jaren 80) Brink-luchtverwarmingskanalen te gebruiken om een L/L warmtepomp op aan te laten sluiten?

We zijn geen gigantisch fan van de luchtverwarming, en zouden graag overstappen op iets dat
- energiezuiniger is
- minder herrie maakt, vooral als het 's winters vroeg in de ochtend aanslaat om het huis op temperatuur te krijgen
- koelen is ook wel fijn, zeker nu we een serre op het zuidoosten erbij maken.

Vloerverwarming is een optie (we gaan beneden toch verbouwen), maar dan moeten we dus boven gelijk meenemen, en de aanleg van een volledig water-afgifte systeem lijkt behoorlijk prijzig, en dan kan je nog steeds niet echt goed koelen.

De Brink-installateur zegt dat ze liever geen koel-installatie aansluiten omdat de kanalen daar te krap bemeten voor zouden zijn. Zou ik hem wel kunnen vervangen door een kanaal-airco-achtig systeem voor verwarmen (en een beetje koelen)?

Zo niet, moeten we dus met losse airco's werken (en de kanalen eventueel 'misbruiken' voor een balansventilatiesysteem?). Wat zouden jullie aanraden voor aantal units (als hoofdverwarming) voor een rijtjeshuis van 120m3?
Ik zat zelf te denken aan een redelijk formaat single split beneden, die door het open trappenhuis ook de overloop en de vooralsnog weinig gebruikte zolder mee kan nemen. Die zal het meeste werk doen, dus dan is de efficiëntie van een single denk ik wel de extra buitenunit waard. De badkamer heeft elektrische vloerverwarming, die hopelijk voldoende is als hoofdverwarming.
Maar: wat doen we dan met de 2 slaapkamers op de eerste?

Van wat ik gelezen heb, is en losse unit voor een kleine (8-10m2?) slaapkamer al snel overkill, en krijg je dan last van herrie omdat het ding steeds aan en uit gaat. Dat wil ik precies vermijden. Hoe zit dat bij een grotere kamer (iets van 20m2)?
Kunnen we één unit op de overloop doen en de warmte via roosters/mixfans in de slaapkamers krijgen, of van de ene slaapkamer naar de ander?
Zodra je een verwarmingssysteem ook wilt gaan gebruiken om te kunnen koelen dan ga je te maken krijgen met condensatie. Koele lucht zal zorgen voor condens en als je kanalen daar niet op zijn berekend dan roesten ze op een gegeven moment weg. Dit lijkt mij het eerste onderwerp om uit te zoeken.

Het is wellicht geen slecht idee om op de overloop een kanaalunit te monteren waarmee je tegelijk de twee slaapkamers en de badkamer kunt koelen of verwarmen. Als de kanalen min of meer toegankelijk zijn, wellicht moet je het plafond op de overloop openbreken, dan kun je daar een kanaalunit monteren en de laatste paar meter kanaal naar iedere kamer vervangen door een kanaal dat is voorzien van thermische isolatie zodat het condensatieprobleem wordt aangepakt. Gezien de afmetingen van de kamers zal een 2,5 kW of 3,5 kW kanaalunit op de overloop kunnen volstaan. Maar bij mijn weten beginnen kanaalunits doorgaans pas rond de 4,2 kW?

Belangrijk om te weten is dat warme lucht stijgt en koude lucht daalt. Een unit op de begane grond zou de 1e etage in beginsel mee kunnen verwarmen maar niet kunnen koelen. Een unit op de 1e etage kan de begane grond wel meehelpen koelen maar niet verwarmen.

Een tekening zegt meer dan duizend woorden. Als je een schets kunt maken van de situatie dan kunnen mensen in dit topic je beter helpen. Vermeld ook duidelijk oriëntatie en de inval van zonlicht, hoeveel vierkante meter glas elke ruimte (bij benadering) heeft en ook hoe het staat met de isolatie van ramen en muren. Begin of eind 80er jaren wil ook nog wel eens een verschil maken in isolatiewaarde. Is er dubbel glas en wanneer is het (ongeveer) geplaatst?

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-01 16:26
Ik houd dit topic al een tijd in de gaten, ik heb nu een aanbod gekregen van een aircoboer:

1x Daikin FTXF35
Prijs c.a 2050,00 incl. btw / montage / aparte wifi module.

1e vraag: is deze Daikin redelijk nieuw of oud? (Ik krijg verschillende "hits" op Google)
2e vraag: is dit een schappelijke prijs?

Woonkamer 120m3 verwarmen het liefst, af en toe koelen in de zomer.

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:24:
[...]

Hmm, klopt dat wel, of is dat wellicht gemeten vanuit praktijk ervaring?
Tenzij ik de tabel verkeerd lees lijk ik het omgekeerde te zien.
[Afbeelding]

Of is dit vanuit de gedachte dat hoe groter de binnunit, hoe harder deze zal werken om zijn set temperatuur te behalen wat natuurlijk een realistisch scenario zou zijn. Of zou het ook zo kunnen zijn dat de 35 zich exact hetzelfde gedraagt als de 20, zolang je iets van de unit vraagt dat binnen dezelfde "range" valt als waar de 20 normaal gesproken in zou werken?
Ik denk dat @Martin7182 bedoeld nominaal opgenomen vermogen. Bij stooksessies ben je dus goedkoper uit qua energie verbruik met een kleinere unit als ik de grafiek goed interpreteer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hP65vwqlXXpli-oPHWd4npSSIAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L36maMtGjYvN0ToiLV8BHx9K.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
Babel10 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:44:
Ik houd dit topic al een tijd in de gaten, ik heb nu een aanbod gekregen van een aircoboer:

1x Daikin FTXF35
Prijs c.a 2050,00 incl. btw / montage / aparte wifi module.

1e vraag: is deze Daikin redelijk nieuw of oud? (Ik krijg verschillende "hits" op Google)
2e vraag: is dit een schappelijke prijs?

Woonkamer 120m3 verwarmen het liefst, af en toe koelen in de zomer.
Welkom!

Ik kan je als tip meegeven om zoveel mogelijk de specs van Nederlandstalige websites te gebruiken.
In mijn speurtocht naar een geschikte unit (dat meer voeten in de aarde had dan oorspronkelijk verwacht) is mij opgevallen dat specs op verschillende websites anders zijn. Dit heeft o.a. te maken met het werelddeel waar de info vandaan komt. Het klimaat in de USA is immers anders dan in India, dus de machines zullen zich daar ook anders gedragen.

Daarbovenop gebruiken sommige landen een ander koelmiddel, waardoor de machines ook weer anders reageren.

Ook weet ik dat bijvoorbeeld Mitsubishi Heavy Industries (nog) niet in India beschikbaar is. Dus hoe oud/nieuw een model is hangt wederom helemaal af van waar je info vandaan komt. Tevens kan dit een vertekend beeld geven indien je "Top 5 airco units" opzoekt, omdat door bovenstaande redenen sommige modellen hier helemaal niet in zijn meegenomen.

Hopelijk helpt dit een beetje richting te geven in je zoektocht naar een geschikte unit. :)

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

FrankHe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:24:
[...]

Zodra je een verwarmingssysteem ook wilt gaan gebruiken om te kunnen koelen dan ga je te maken krijgen met condensatie.
m'n buurman zei dat hij dat ook te horen had gekregen ook, maar de Brink-man (van dezelfde installateur) zei dat het daar neit door kwam, maar door de capaciteit :shrug:
Een tekening zegt meer dan duizend woorden. Als je een schets kunt maken van de situatie dan kunnen mensen in dit topic je beter helpen. Vermeld ook duidelijk oriëntatie en de inval van zonlicht, hoeveel vierkante meter glas elke ruimte (bij benadering) heeft en ook hoe het staat met de isolatie van ramen en muren. Begin of eind 80er jaren wil ook nog wel eens een verschil maken in isolatiewaarde. Is er dubbel glas en wanneer is het (ongeveer) geplaatst?
Hierbij een plattegrondje, van hoe we het gepland hebben. Serre en dakramen in grijsblauw-doorzichtig. Indeling beneden nog ernstig onder voorbehouwd, nog niet echt over nagedacht
R-waarde dak 3,2 volgens de bouwtekening, of dat inderdaad (nog steeds) zo is...
R-waarde wanden 2,1, (volgens mij slecht aangebracht en zo lek als en mandje) maar die willen we IIG aan de achterzijde van buiten na-isoleren.
R-waarde vloer 2,5 (het stukje bij de serre zal wel meer worden?)
Overal in ieder geval dubbel glas. Plaatsingsjaar nogal wisselend, gedeeltelijk wellicht nog origineel, maar ik zie in één dakraam bijvoorbeeld 2002 staan). In de aan te bouwen serre en de achtergevel komt minstens HR++. Afhankelijk van budget doen we de voorkant beneden ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6Qr2ix3OVLKdANiN2MMS0O3qr0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T1CglQlKYfFmowFahKEmUmRm.png?f=fotoalbum_large

De kanalen voor de woonkamer komen van het stookhok op zolder door de koof in de badkamer en woonkamer naar beneden onder de bodem. Ik gok dat de kanalen naar de slaapkamers ergens onder de zoldervloer lopen, maar geen idee waar. Ze monden uit boven de deuren (en in de grote slaapkamer ook 'het hoekje om', daar zat ooit een duer naar een kleinere slaapkamer die bijgevoegd is)

-'sin

• FrankHe
Somethingsin schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:55:
[...]

m'n buurman zei dat hij dat ook te horen had gekregen ook, maar de Brink-man (van dezelfde installateur) zei dat het daar neit door kwam, maar door de capaciteit :shrug:

[...]

Hierbij een plattegrondje, van hoe we het gepland hebben. Serre en dakramen in grijsblauw-doorzichtig. Indeling beneden nog ernstig onder voorbehouwd, nog niet echt over nagedacht
R-waarde dak 3,2 volgens de bouwtekening, of dat inderdaad (nog steeds) zo is...
R-waarde wanden 2,1, (volgens mij slecht aangebracht en zo lek als en mandje) maar die willen we IIG aan de achterzijde van buiten na-isoleren.
R-waarde vloer 2,5 (het stukje bij de serre zal wel meer worden?)
Overal in ieder geval dubbel glas. Plaatsingsjaar nogal wisselend, gedeeltelijk wellicht nog origineel, maar ik zie in één dakraam bijvoorbeeld 2002 staan). In de aan te bouwen serre en de achtergevel komt minstens HR++. Afhankelijk van budget doen we de voorkant beneden ook.

[Afbeelding]

De kanalen voor de woonkamer komen van het stookhok op zolder door de koof in de badkamer en woonkamer naar beneden onder de bodem. Ik gok dat de kanalen naar de slaapkamers ergens onder de zoldervloer lopen, maar geen idee waar. Ze monden uit boven de deuren (en in de grote slaapkamer ook 'het hoekje om', daar zat ooit een duer naar een kleinere slaapkamer die bijgevoegd is)
Heb je houten vloeren of is het beton? Zijn er buren langs de lange zijde van de woning?

Klopt mijn aanname dat je op de 2e etage een plat dak hebt en bij "A" buitenunits op het dak kwijt kunt? Of op het platte dak van de begane grond bij B? Voor het geluid en leidingverloop is A wellicht handiger, wanneer je nog van plan bent om PV op het dak van de 2e etage te leggen dan is B wellicht verstandiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8LTJoqkvvwaaTxiul-iiNhWcjk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l0OYTYSRPpRpsYofvCdDVIDO.png?f=fotoalbum_large

Als je de luchtverwarming gaat demonteren dan zal je een mechanische ventilatie moeten realiseren voor de badkamer, WC en keuken of is die er al?

Of balansventilatie nuttig en realiseerbaar is hangt heel erg af van de situatie ter plekke. Je kunt ook kiezen voor mechanische afvoer en natuurlijke toevoer via luchtroosters in de gevel. Balansventilatie kent meer onderhoud, ten minste twee maal per jaar de filters vervangen en ten minste iedere twee jaar alle kanalen (laten) reinigen.

• MagniArtistique
  • Laatst online: 12-01 20:17
Wij gaan dit jaar ook voor de airco (verwarmen en koelen). Goed geïsoleerde 2 onder 1 kapper. Zojuist iemand op bezoek gehad voor een situatiecheck.

Beneden in de keuken (op het zuiden) een unit en een op de overloop 1e verdieping. In de keuken adviseerde hij 5kw (bedoeling is dat die de hele woonkamer koelt) op de overloop 3,5 maar ik denk stiekem dat 2x 3.5 prim moet kunnen met onze isolatiewaardes.

Verkocht met name haijer, iemand daar ervaring mee? Van wat ik begrijp is dat gewoon een mitsubishi met een ander frontje.

Daarnaast adviseerde hij 2 splitunits in plaats van een multisplit omdat dat goedkoper zou zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door MagniArtistique op 02-05-2022 20:36 ]

• FrankHe
MagniArtistique schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:44:
Wij gaan dit jaar ook voor de airco (verwarmen en koelen). Goed geïsoleerde 2 onder 1 kapper. Zojuist iemand op bezoek gehad voor een situatiecheck.

Beneden in de keuken (op het zuiden) een unit en een op de overloop 1e verdieping. In de keuken adviseerde hij 5kw, op de overloop 3,5 maar ik denk stiekem dat 2x 3.5 prim moet kunnen met onze isolatiewaardes.

Verkocht met name haijer, iemand daar ervaring mee? Van wat ik begrijp is dat gewoon een mitsubishi met een ander frontje.

Daarnaast adviseerde hij 2 splitunits in plaats van een multisplit omdat dat goedkoper zou zijn.
Wat voor balzaal heb jij als keuken?

Toevoeging, hoe verwarm je op dit moment? Vloerverwarming en/of radiatoren?

[ Voor 5% gewijzigd door FrankHe op 02-05-2022 19:53 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

franssie

Save the albatross

@MagniArtistique Als je zoekt op Haier ipv Haijer in dit topic vind je ervaringen: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

FrankHe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:52:
[...]

yup, bij een goed geïsoleerde woning is 2,5 al snel voldoende, tenzij echt winterse -10c vorst met 6+ bft aan wind, dat slaat alle warmte uit een woning.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FrankHe
@franssie inderdaad.
@MagniArtistique In beginsel zou ik de bestaande verwarming gewoon aanhouden. Met experimenteren moet je er zelf achterkomen in welk seizoen je welke verwarming als hoofdverwarming en welke als bijverwarming gaat gebruiken. Hier ligt vloerverwarming als hoofdverwarming en die gebruik ik zeker ook in de winter. Nu in de overgangsseizoenen is het voornamelijk de airconditioning die ik warmte laat pompen.

• MagniArtistique
FrankHe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:52:
[...]

Haha dat valt wel mee hoor. De keuken zal zo’n 20m2 zijn, de woonkamer zit daar aan vast (is 1 open ruimte) van 25 tot 30m2. Dus de hele woonkamer (50m2) moet gekoeld worden.

Beneden vloer, op de eerste verdieping radiatoren.
In totaal heb ik zon 125m3 en ik verbruik jaarlijks rond de 1.5m3 aan gas.

[ Voor 13% gewijzigd door MagniArtistique op 02-05-2022 20:07 ]

• ThaBEN
MagniArtistique schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:05:
[...]

Haha dat valt wel mee hoor. De keuken zal zo’n 20m2 zijn, de woonkamer zit daar aan vast (is 1 open ruimte) van 25 tot 30m2. Dus de hele woonkamer (50m2) moet gekoeld worden.

Beneden vloer, op de eerste verdieping radiatoren.
In totaal heb ik zon 125m3 en ik verbruik jaarlijks rond de 1.5m3 aan gas.
Nu weet ik niet wat de specs van Haier zijn, maar 1 kW per 10m² lijkt wat aan de forse kant :D

Heb je een prijsindicatie van de Haier? Ben benieuwd hoeveel dat scheelt met overige merken.

De compressor van Haier is inderdaad van Mitsubishi. Echter hoor ik toch wel wat verhalen dat je het absoluut niet met een echte Mitsubishi kunt vergelijken.

[ Voor 19% gewijzigd door ThaBEN op 02-05-2022 20:14 ]

• Servee
  • Niet online
Is het een idee om een soort standaard lijstje te hanteren indien er adviezen nodig zijn? Zie vaak voorbij komen iets als: hoi ik zoek een airco om mee te verwarmen, ons huis is 40m2 lukt dat met een (willekeurig merk).. vervolgens gaan er diverse goedbedoelde adviezen los zonder niet altijd de juiste informatie. Heb iets van een opzetje gemaakt en wellicht met aanvullingen of schrappen zou @Glashelder dit in de TS kunnen zetten waar naar verwezen kan worden?

Wat is precies je vraag waar je advies bij nodig hebt?

Hoeveel m3 inhoud?
Raamoppervlakte?
Isolatie waarde ramen?
Ligging ruimte waar de airco komt?
Bouwjaar woning?
Vloerisolatie?
Muurisolatie?
Soort bouw?
Rijtjeshuis. hoekhuis, vrijstaand, appartement ?
Welke provincie woon je?

Jaarlijks huidige gasverbruik verwarming?
Huidige type verwarming?

Wat is je hoofddoel?
Verwarmen/koelen of beide?

Heb je al een merk/type voorkeur?
Heb je dit topic al eens doorgespit naar informatie?

Plattegrond indien mogelijk toevoegen?

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 02-05-2022 21:59 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
Servee schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:15:
Is het een idee om een soort standaard lijstje te hanteren indien er adviezen nodig zijn? Zie vaak voorbij komen iets als: hoi ik zoek een airco om mee te verwarmen, ons huis is 40m2 lukt dat met een (willekeurig merk).. vervolgens gaan er diverse goedbedoelde adviezen los zonder niet altijd de juiste informatie. Heb iets van een opzetje gemaakt en wellicht met aanvullingen of schrappen zou @Glashelder dit in de TS kunnen zetten waar naar verwezen kan worden?

Hoeveel m3 inhoud?
Raamoppervlakte?
Isolatie waarde ramen?
Bouwjaar woning?
Vloerisolatie?
Muurisolatie?
Soort bouw?
Rijtjeshuis. hoekhuis, vrijstaand?
Welke provincie woon je?

Huidige type verwarming?

Wat is je hoofddoel?

Strak plan! Ik stem voor!
Veel mensen (waaronder ikzelf) komen hier zonder voorkennis. Behalve dan dat het een goedkopere manier van verwarmen kan zijn.
Denk dat een standaard uitvraagscript veel zal helpen. (y)

• franssie

franssie

Save the albatross

@Servee goed idee, het is nu meer een aankoopadviestopic dan een ervaringen topic.

• MagniArtistique
FrankHe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:02:
@franssie inderdaad.
@MagniArtistique In beginsel zou ik de bestaande verwarming gewoon aanhouden. Met experimenteren moet je er zelf achterkomen in welk seizoen je welke verwarming als hoofdverwarming en welke als bijverwarming gaat gebruiken. Hier ligt vloerverwarming als hoofdverwarming en die gebruik ik zeker ook in de winter. Nu in de overgangsseizoenen is het voornamelijk de airconditioning die ik warmte laat pompen.
Bedoel je dan parallel? Want beide zijn op thermostaat in te regelen. Ik kan me wel voorstellen dat vloerverwarming de woning langduriger warmhoud omdat je het beton verwarmt ipv dat je warme lucht erin blaast dat weer vervliegt.

[ Voor 11% gewijzigd door MagniArtistique op 02-05-2022 20:38 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Hoeveel m3 inhoud?
Raamoppervlakte?
Isolatie waarde ramen?
Bouwjaar woning?
Vloerisolatie?
Muurisolatie?
Soort bouw?
Welke provincie woon je?

Huidige type verwarming?

Wat is je hoofddoel?

Lijkt me prima. Kijk ik morgen ff naar :)
ThaBEN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:11:
[...]

Nu weet ik niet wat de specs van Haier zijn, maar 1 kW per 10m² lijkt wat aan de forse kant :D

Heb je een prijsindicatie van de Haier? Ben benieuwd hoeveel dat scheelt met overige merken.

De compressor van Haier is inderdaad van Mitsubishi. Echter hoor ik toch wel wat verhalen dat je het absoluut niet met een echte Mitsubishi kunt vergelijken.
Niet alle Haiers hebben Mitsubishi compressoren, de mijne heeft bijv. een Hitachi (Flexis Plus 3,5 kW). En inderdaad, die twee zijn niet echt te vergelijken. Voor koelen: dikke prima (maar dat is het al snel met alleen koelen :) ). Voor verwarmen: minimum vermogen is doorgaans te hoog: 320 watt bij de 3,5 kW. Dat betekend gedurende het grootste gedeelte van het jaar een hele hoop gependel :).

Het rendement is daarentegen wel redelijk in orde heb ik het idee (uitgaande van mijn verbruik).

Ook is de buitenunit niet altijd even stil bij verwarmen.

[ Voor 31% gewijzigd door Glashelder op 02-05-2022 21:02 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

FrankHe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:32:
[...]

Heb je houten vloeren of is het beton? Zijn er buren langs de lange zijde van de woning?

Klopt mijn aanname dat je op de 2e etage een plat dak hebt en bij "A" buitenunits op het dak kwijt kunt? Of op het platte dak van de begane grond bij B? Voor het geluid en leidingverloop is A wellicht handiger, wanneer je nog van plan bent om PV op het dak van de 2e etage te leggen dan is B wellicht verstandiger.
Houten vloeren (behalve begane grond, die is beton) met flink veel tussenruimte. Hele huis is van hout, inclusief gevelbekleding. En ja, buren aan beide lange zijden.

Helaas nauwelijks plat dak. Aan de achterzijde (bij A en B ) helemaal niet. Bij B loopt een stuk schuin dak tot ongeveer 1.80 op de eerste verdieping. In theorie kan dat 'weg'. Is nu loze ruimte, dus zouden we af kunnen platten, maar dat klinkt duur.

Daarboven zouden ze wel aan de gevel kunnen, helemaal bovenaan de eerste verdieping. Daar willen we keralit op doen.
Recht daartegenover, aan de voorzijde, is het enige stuk plat dak, een dakkapel van ongeveer 4m2.

Edit: We hebben ook een (zeeeer klein, misschien een meter diep) stukje eigen grond voor het huis, wellicht kan daar ook nog wat.
Als je de luchtverwarming gaat demonteren dan zal je een mechanische ventilatie moeten realiseren voor de badkamer, WC en keuken of is die er al?
Die was er, maar de loodgieter die dat heeft losgekoppeld om de badkamer te verbouwen vertikt het om dat weer aan te sluiten nadat ie z'n geld had. We improviseren nu maar met raampjes open af en toe. Er loopt nog afvoerkanaal naar de wc en badkamer, niet naar de keuken, die komt op een nieuwe plek.

Wel heel erg fijn dat er iemand meedenkt, thanks!
franssie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:18:
@Servee goed idee, het is nu meer een aankoopadviestopic dan een ervaringen topic.
sorry 🙏

Edit: A en B verwisseld

[ Voor 8% gewijzigd door Somethingsin op 03-05-2022 08:31 ]

-'sin

• MagniArtistique

Huidige type verwarming?

Wat is je hoofddoel?

Zal ik maar aftrappen dan?

Hoeveel m3 inhoud?
150m3
Raamoppervlakte?
12m2
Isolatie waarde ramen?
Hr+++
Zuidoosten
Bouwjaar woning?
2016
Vloerisolatie?
Ja
Muurisolatie?
Ja
Soort bouw?
Nieuwbouw
2-onder-1 kap
1500m3
Huidige type verwarming?
Vloerverwarming / radiatoren
Wat is je hoofddoel?
Koelen en verwarmen
Geen voorkeur
Ja
Standaard 2 onder 1 kap

Heb nu een offerte voor 2 buitenunits en 2x 3.5 binnenunits voor 2400. Merk Haier model Tundra Plus inclusief plaatsing en garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door MagniArtistique op 02-05-2022 21:57 ]

• MagniArtistique
ThaBEN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:11:
[...]

Welk model heb je dan? Want als ik de Tundra’s pak via iedere willekeurige website dan zit er OF een highly of een hitachi in?

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-01 19:46
Ik heb een simpele vraag. Wij willen een airco gaan gebruiken voor een ruimte van 75m3 met als kerntaak verwarming.

Kan je teveel vermogen installeren?
Is 3.5kw genoeg of zou 5kw beter zijn. Heb offertes liggen van Mitsui, Haaier en Aux. Variërend van 1000 tot 1500 euro. Zijn er merken die het beter doen met verwarmen?

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05-2025
Ik heb graag jullie advies over (met name) het verwarmen van onze benedenverdieping (huis uit 1998). Mijn oog is daartoe gevallen op de Daikin Ururu Sarara vanwege zijn hoge efficientie (SCOP, etc.). Nu zijn er niet zo heel veel mogelijkheden om een binnenunit te hangen en de meest voor de hand liggende optie is hieronder getekend. De vraag is met name o de warmte ook echt alle plekken gaat bereiken of dat dat een utopie is. De doorgang naar de keuken is bijvoorbeeld open maar ik vermoed dat de warmte daar niet zo maar heen gaat. De eetkamer is slechts het hoekje om dus ik hoop dat daar de warmte nog wel aankomt? Dan blijft de vraag nog over het vermogen... ik lees dat de Ururu behoorlijk goed verwarmt. Ik heb nu een 5.0 kW als offerte maar misschien is een 3.5k W al wel genoeg. Als ik de simpele rekensom neem voor alleen de woon+eetkamer: 40 * 135, dan zit ik toch al aan 5.4 kW. Maar is dit wel realistisch? Enige ervaringen van Ururu gebruikers? Mijn dank is groot!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17pxHLOfprlH4jMBR8fi1y3ncSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkvUjJI4eLdnbLox4d0nltvF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door klompje65 op 02-05-2022 21:57 ]

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Voor 75 m3 (ongeveer 25-30 m2 afhankelijk van plafondhoogte) lijkt dat me veel te veel. Als die niet heeel ver kan terugmoduleren gaat hij dan steeds aan en uit, afhankelijk van het merk/model kan dit nogal storend zijn, schijnt. 2.5 kw zou ruim voldoende moeten zijn, volgens mij

-'sin

• ThaBEN
MagniArtistique schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:47:
[...]

Welk model heb je dan? Want als ik de Tundra’s pak via iedere willekeurige website dan zit er OF een highly of een hitachi in?
Volgens mij heb je gelijk en zijn ze van Hitachi i.p.v. Mitsubishi. Wist dat het een Japanse naam was, maar volgens mij heb ik me inderdaad vergist.

Er was wel iets dat ik herinner van Haier welke een link had met een A-merk. Was het wellicht dan dat Haier in dezelfde fabriek als Daikin gemaakt werd?

• Servee
  • Niet online
MagniArtistique schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:27:
[...]

Zal ik maar aftrappen dan?

Hoeveel m3 inhoud?
150m3
Raamoppervlakte?
12m2
Isolatie waarde ramen?
Hr+++
Zuidoosten
Bouwjaar woning?
2016
Vloerisolatie?
Ja
Muurisolatie?
Ja
Soort bouw?
Nieuwbouw
2-onder-1 kap
1500m3
Huidige type verwarming?
Vloerverwarming / radiatoren
Wat is je hoofddoel?
Koelen en verwarmen
Geen voorkeur
Ja
Standaard 2 onder 1 kap

Heb nu een offerte voor 2 buitenunits en 2x 3.5 binnenunits voor 2400. Merk Haier model Tundra Plus inclusief plaatsing en garantie.
Indien het budget het toelaat en als je echt een comfortabel systeem wilt kies dan voor een A-merk, er is hier al veel geschreven over Haier.
Een 3,5 zou in jouw woning moeten gaan op basis van de specs, wel advies om de unit niet aan de andere kant van de woning op te hangen maar centraal in de kamer.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• GermanPivo
Chris96 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:52:
Ik heb een simpele vraag. Wij willen een airco gaan gebruiken voor een ruimte van 75m3 met als kerntaak verwarming.

Kan je teveel vermogen installeren?
Is 3.5kw genoeg of zou 5kw beter zijn. Heb offertes liggen van Mitsui, Haaier en Aux. Variërend van 1000 tot 1500 euro. Zijn er merken die het beter doen met verwarmen?
Ja kan teveel vermogen installeren. Je krijgt dan snel last van pendelen (genoeg over geschreven in dit topic). 3,5 kW is meer dan genoeg; dan zit je ook goed op de echt koude dagen waarschijnlijk.

Maar als je echt wilt gaan verwarmen; doe jezelf een plezier en ga voor een merk als Mitsubishi Heavy Industries, Daikin, Mitsubishi Electric of Panasonic.

• MagniArtistique
Servee schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:24:
[...]

Indien het budget het toelaat en als je echt een comfortabel systeem wilt kies dan voor een A-merk, er is hier al veel geschreven over Haier.
Een 3,5 zou in jouw woning moeten gaan op basis van de specs, wel advies om de unit niet aan de andere kant van de woning op te hangen maar centraal in de kamer.
Dat is op de beneden helaas geen optie. De centrale muur grenst aan de muur van de buren. Dus dat wordt of 8 meter zichtbare kabelgoot of toch aan de andere kant van de muur ;)

Wat mag je een beetje aan meerkosten verwachten bij een A merk dan? Als ik online een beetje de aircos naast elkaar leg dan ontloopt dat elkaar geen duizenden euros. Het budget is er wel.

• Martin7182
Servee schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:32:
[...]

Ik denk dat @Martin7182 bedoeld nominaal opgenomen vermogen. Bij stooksessies ben je dus goedkoper uit qua energie verbruik met een kleinere unit als ik de grafiek goed interpreteer.

[Afbeelding]
Dat ja. De hardware is identiek, maar bij grote warmtevraag wordt de 20 harder geknepen dan de 35. Daarom is hij zuiniger. Dat is althans mijn vermoeden. Geen idee waarom de SCOP slechter is, misschien gewoon een foutje dat iedereen klakkeloos overneemt. (vaker meegemaakt). Sowieso is SCOP nogal dubieus; je huis warm stoken als het buiten 15 °C is, is geweldig voor de SCOP. Maar bij ons staat de kachel dan gewoon uit.
Pagina: 1 ... 133 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic