Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 132 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.335.289 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Anoniem: 512943 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:21:
[...]

Dat slangetje kan dan toch ook gewoon naar buiten?
Dan moet het condenswater dus vanuit de kruipruimte weer omhoog worden gepompt? Ik zou het gewoon in het zandbed onder het huis laten lopen. Het is hooguit een grote emmer per dag, dat kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512943

FrankHe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:24:
[...]

Dan moet het condenswater dus vanuit de kruipruimte weer omhoog worden gepompt? Ik zou het gewoon in het zandbed onder het huis laten lopen. Het is hooguit een grote emmer per dag, dat kan prima.
Oh ja, de kruipruimte ligt lager dan de weg naar buiten natuurlijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Chatslet schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:03:
[...]

Dit is echt een heel slecht idee. Als er iets is dat je absoluut niet wilt is het wel een vochtige kruipruimte. Een airco kan serieus wat condenswater produceren. Echt niet doen dus.
Daarnaast staat je binnenunit ook nog eens in open verbinding met je kruipruimte. Er zit namelijk geen sifon of terugslagklep in de condensafvoer. Dan heb je dus kans dat in de winter als je alles dicht hebt je ventilatie of afzuigkap in de keuken lucht uit de kruipruimte gaat aanzuigen. Naast een muffe lucht in huis ben je dan ook radongas aan het aanzuigen.

Linkje: https://www.milieucentraa...dongas-en-thoron-in-huis/
Hebben mensen die dagelijks in een kruipruimte werken nu ook recht op gevarengeld?

Even serieus, natuurlijk is een open verbinding niet direct wenselijk maar zo'n grote opening is het nu ook weer niet. Mocht dit echt een probleem zijn dan kan de slang in de kruipruimte in een bakje worden gehangen waardoor er vanzelf een sifon ontstaat. Een terugslagklep zou ik niet doen omdat die te snel verstopt zal raken door stof en vuil dat via het condenswater wordt afgevoerd. Voordat het bakje verstopt raakt ben je zo 25 jaar verder.

afbeelding van een willekeurig bakje
Afbeeldingslocatie: https://www.hsb-haaften.nl/data/ab/artikelen/artikel-details/16002.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door FrankHe op 27-04-2022 23:36 . Reden: afbeelding van een willekeurig bakje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 11:14
FrankHe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:58:
[...]

De consensus hier in het topic is doorgaans dat 2,5 kW voldoende is voor een dergelijk oppervlak/inhoud. Als het minimale vermogen van de 3,5 kW unit gelijk is en de prijs is gelijk dan kun je net zo goed de 3,5 kW ophangen.
Dat is wat ik dacht! Dankjewel voor de bevestiging!

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Gerco-M schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:18:
[...]

Dit is inderdaad het regelbereik van deze units, maar staat wel helemaal los van “energiezuinig”. Want dat kan je aflezen uit de COP en SEER waarden. Die lager zijn bij de 35 unit en die dus minder energie efficient is! Ik heb zelf wel de theorie dat als je een 35 op een vermogen van 25 laat draaien, de COP dan ook hetzelfde is. Dus alleen bij “volgas” zakt de efficiency van de 35 denk ik.

En inderdaad is vaak de 25 of 20 unit al voldoende. Prijsverschil maakt ook iets uit natuurlijk. Als je denkt ooit het hoge vermogen nodig te hebben kan je die ook gebruiken, omdat het regelbereik toch hetzelfde is. Aan de onderkant tenminste, minimum vermogen.
Ik zat dus aan exact hetzelfde te denken met die theorie. Morgen maar eens goed doorvragen aan de adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
vangoghnl schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:40:
Advies gevraagd.

Monteur is geweest voor een offerte.

2x mitsubishi srk zsx 35 inclusief wifi
€5260,-

zsx gekozen vanwege minder lawaai buitenunit (rijtjeswoning). De SRK/SRC 35 is €700 per unit goedkoper. Maar dat durf ik dus niet goed aan.

Nu wil hij de airco beneden naar beneden dor de kruipruimte en dan weer naar buiten. Geen goten binnen en buiten. Condenswater wil hij dan de kruipruimte in laten lopen (is zand) maar kan dit?
SRK-ZS 35 Volume buitendeel 50 db normaal 45 db in silent mode
SRK-ZSX 35 Volume buitendeel 48 db normaal 35 db in silent mode

Ik weet niet hoe goed de performance in silent mode is en hoe vaak je die optie daadwerkelijk gaat gebruiken. Volgens mij is dit meer bedoeld om te gaan slapen en draait de buitenfan op dat moment op iets van 60% van zijn power. Maar mogelijk heb je de airco doorgaans wel uit staan als je gaat slapen en gebruik je hem voor de rest in normale modus.
Indien je hem alsnog vaak in normale modus zal gebruiken dan is die 2 db het prijsverschil niet waard, indien het geluidsverschil je enige motivatie is om de ZSX te kiezen.

Hier een aflevering van de rijdende rechter over het volume van een buitenunit van een airco. Dit betrof de ZSX

Korte samenvatting:

"Uiteraard liet rijdende rechter een meting verrichten. Hierbij bleek dat op een afstand van 5 meter van de airco het geluid 38 dB bedroeg. Dit terwijl de airco op maximaal vermogen functioneerde. Ook bij plaatsing van meerdere units zou het gemeten geluidsniveau nagenoeg gelijk blijven werd bevestigd.
Saillant detail: de meting van het omgevingsgeluid (meeuwen) bedroeg 43.8 dB
!"

Volledige aflevering: https://www.npostart.nl/d...ter/03-09-2019/KN_1705135

[ Voor 25% gewijzigd door ThaBEN op 27-04-2022 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:38
Chatslet schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:03:
[...]

Dit is echt een heel slecht idee. Als er iets is dat je absoluut niet wilt is het wel een vochtige kruipruimte. Een airco kan serieus wat condenswater produceren. Echt niet doen dus.
Daarnaast staat je binnenunit ook nog eens in open verbinding met je kruipruimte. Er zit namelijk geen sifon of terugslagklep in de condensafvoer. Dan heb je dus kans dat in de winter als je alles dicht hebt je ventilatie of afzuigkap in de keuken lucht uit de kruipruimte gaat aanzuigen. Naast een muffe lucht in huis ben je dan ook radongas aan het aanzuigen.

Linkje: https://www.milieucentraa...dongas-en-thoron-in-huis/
Thanks voor de tip over radongas nog niet eens nagedacht.
FrankHe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:30:
[...]

Hebben mensen die dagelijks in een kruipruimte werken nu ook recht op gevarengeld?

Even serieus, natuurlijk is een open verbinding niet direct wenselijk maar zo'n grote opening is het nu ook weer niet. Mocht dit echt een probleem zijn dan kan de slang in de kruipruimte in een bakje worden gehangen waardoor er vanzelf een sifon ontstaat. Een terugslagklep zou ik niet doen omdat die te snel verstopt zal raken door stof en vuil dat via het condenswater wordt afgevoerd. Voordat het bakje verstopt raakt ben je zo 25 jaar verder.

afbeelding van een willekeurig bakje
[Afbeelding]
Dat is ook nog een optie. Rioolbuis zit uiteraard ook in de kruipruimte dus een eventuele vertakking is mogelijk. Maar dat is allemaal wel weer gedoe.
ThaBEN schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:46:
[...]

SRK-ZS 35 Volume buitendeel 50 db normaal 45 db in silent mode
SRK-ZSX 35 Volume buitendeel 48 db normaal 35 db in silent mode

Ik weet niet hoe goed de performance in silent mode is en hoe vaak je die optie daadwerkelijk gaat gebruiken. Volgens mij is dit meer bedoeld om te gaan slapen en draait de buitenfan op dat moment op iets van 60% van zijn power. Maar mogelijk heb je de airco doorgaans wel uit staan als je gaat slapen en gebruik je hem voor de rest in normale modus.
Indien je hem alsnog vaak in normale modus zal gebruiken dan is die 2 db het prijsverschil niet waard, indien het geluidsverschil je enige motivatie is om de ZSX te kiezen.

Hier een aflevering van de rijdende rechter over het volume van een buitenunit van een airco. Dit betrof de ZSX

Korte samenvatting:

"Uiteraard liet rijdende rechter een meting verrichten. Hierbij bleek dat op een afstand van 5 meter van de airco het geluid 38 dB bedroeg. Dit terwijl de airco op maximaal vermogen functioneerde. Ook bij plaatsing van meerdere units zou het gemeten geluidsniveau nagenoeg gelijk blijven werd bevestigd.
Saillant detail: de meting van het omgevingsgeluid (meeuwen) bedroeg 43.8 dB
!"

Volledige aflevering: https://www.npostart.nl/d...ter/03-09-2019/KN_1705135
Aflevering vanmiddag gekeken. Probleem is hier dat een unit vlak bij allebei de buren hun slaapkamerraam hangt. Huis is 5.20 meter breed. Komt in het midden te hangen maar het is maximaal 2.5 meter van de erfgrens/slaapkamerraam buren. Ik had dus bedacht om in de nacht silent mode aan te zetten. Dan voldoet de srk-zsx op dat moment ook aan de norm.

Voor beneden staat de unit in de voortuin zelfde breedte, maar deze unit staat weer bijna altijd aan omdat we er ook mee gaan verwarmen. (CV ketel gaat weg) minder decibel is dus hopelijk ook geen gezeik met de buren. De opgegeven decibel door mhi op hoeveel meter is dat eigenlijk gemeten. En hoeveel DB neemt het geluid af per meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
vangoghnl schreef op donderdag 28 april 2022 @ 00:07:
[...]
Aflevering vanmiddag gekeken. Probleem is hier dat een unit vlak bij allebei de buren hun slaapkamerraam hangt. Huis is 5.20 meter breed. Komt in het midden te hangen maar het is maximaal 2.5 meter van de erfgrens/slaapkamerraam buren. Ik had dus bedacht om in de nacht silent mode aan te zetten. Dan voldoet de srk-zsx op dat moment ook aan de norm.

Voor beneden staat de unit in de voortuin zelfde breedte, maar deze unit staat weer bijna altijd aan omdat we er ook mee gaan verwarmen. (CV ketel gaat weg) minder decibel is dus hopelijk ook geen gezeik met de buren. De opgegeven decibel door mhi op hoeveel meter is dat eigenlijk gemeten. En hoeveel DB neemt het geluid af per meter?
Ik meen begrepen te hebben dat alle metingen die in de specs staan aangegeven gedaan zijn vanaf 1 meter afstand van het apparaat.

Als je geluid meet vanaf een bepaalde afstand van een bron, dan neemt het geluid vervolgens met elke verdubbeling van die afstand telkens gemiddeld met 3db af.
Maar ook windrichting en temperatuur van de lucht spelen hierin een factor.

Indien mijn aanname klopt dat het geluid in de specs is gemeten vanaf 1 meter afstand, dan zou elke bijkomende meter het geluidsniveau met zo'n 3 db doen dalen. verdubbeling betekend 1 --> 2 --> 4 --> 8 --> 16 --> 32 --> etc.

Bron: Wikipedia: Geluidsvoortplanting

[ Voor 5% gewijzigd door ThaBEN op 28-04-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 11:57
FrankHe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:30:
[...]

Nee, even serieus gewoon niet doen.
Dat bakje is sowieso onzin. Condenswater heb je alleen als je gaat koelen en dat doe je doorgaans alleen in de zomer. Tegen de tijd dat het herfst is dan is het water in dat bakje alweer verdampt en heb je weer een open verbinding met je kruipruimte in een apparaat dat de lucht door je woonruimte staat te blazen. Dat is juist de periode dat het grondwaterpeil stijgt en je daar allerhande schimmels en muffe lucht krijgt. Ga je dan met de airco verwarmen dan ben je die muffe lucht met schimmelsporen door je huis en binnenunit aan het blazen. Om diezelfde reden wordt het ook afgeraden de condensafvoer op het riool aan te sluiten. En radongas is echt geen fijn goedje. Dat is na roken de grootste oorzaak van longkanker.

En om dan terug te komen op mensen die dagelijks in een kruipruimte werken. Daar zijn flink wat arbo regels voor. Doorgaans wordt er eerst een luchtmeting en gassentest gedaan en draagt men een ademmasker. In principe doen ze het ook nooit alleen maar altijd met een luikwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@vangoghnl Nee, gewoon niet doen. Niet in de kruipruimte en al helemaal niet op je riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Ik heb sinds jaar en dag al een gat ter grootte van 20 condens pijpjes in de vloer zitten. Toch maar eens een bus pur ter hand nemen dan.

Overigens kan een kruipruimte met zand echt wel een druppeltje condenswater kwijt hoor.

Nooit een sifon maken in je condens leiding.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
ThaBEN schreef op donderdag 28 april 2022 @ 00:20:
[...]

Ik meen begrepen te hebben dat alle metingen die in de specs staan aangegeven gedaan zijn vanaf 1 meter afstand van het apparaat.

Als je geluid meet vanaf een bepaalde afstand van een bron, dan neemt het geluid vervolgens met elke verdubbeling van die afstand telkens gemiddeld met 3db af.

Indien mijn aanname klopt dat het geluid in de specs is gemeten vanaf 1 meter afstand, dan zou elke bijkomende meter het geluidsniveau met zo'n 3 db doen dalen.

Hmm ik ga er dan nog eens goed naar kijken. Het scheelt namelijk wel €1400 tussen 2x de 2 units hoop geld.
Chatslet schreef op donderdag 28 april 2022 @ 01:06:
@vangoghnl Nee, gewoon niet doen. Niet in de kruipruimte en al helemaal niet op je riool.
Duidelijk. Maar waar moet ik er dan mee heen. Door de kruipruimte is wel het mooiste.

Ter verduidelijking hij komt op de muur tegen mijn meterkast. Gat gaat dus de meterkast in en vanaf daar een gat naar de kruipruimte en weer naar buiten. Kan dit dan überhaupt wel als ik bijvoorbeeld met een pompje het condenswater mee naar buiten laat lopen? Of kan ik het condenswater al in de meterkast weg laten lopen naar de afvoerkanalen van de badkamer die daar ook lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-05 14:38
Hartox schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:29:
[...]

Als je voor een airco gaat, kijk dan wel goed of je hem op 10 graden in kunt stellen. Bij MHI is de minimum temperatuur bijvoorbeeld 18 graden.
Waar vind je dat? Op de site van MHI staat geen info wat dat betreft. Ook in de brochure kan ik het niet vinden. Of ik lees de tabellen niet goed uit, dat kan ook. Is sowieso voor een leek niet doen, omdat je niet exact weet wat het nu allemaal is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jijXb6cpMymvnToOgUObr92jy3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9ZZ4oBsGFOYIe7M9jTlzqkE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-05 09:40

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ThaBEN schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:59:
[...]

"Niet te groot" is natuurlijk een relatief begrip :P
Zijn dit een beetje realistische indicaties van een gemiddeld geïsoleerde woning?
Of is dit wellicht vanuit de praktijk gezien alsnog aan de ruime kant bemeten, omdat men natuurlijk een bepaalde zekerheid wil geven aan de consument?

Voor ruimtes to 50m³ --> 2,0 kW
Voor ruimtes to 60m³ --> 2,5 kW
Voor ruimtes to 85m³ --> 3,5 kW
Voor ruimtes to 120m³ --> 5,0 kW

Waardes afkomstig van www.mhinederland.nl
Waanzinnige lijstje, als je deze tabel hanteerd bij een goed geisoleerde woning dan weet je zeker dat je te groot zit.

Ik verwarm 160m3, installateurs vonden een 5.0kW aan de krappe kant, uiteindelijk voor een 3.5kW gegaan :+

De 3.5 houdt het bij stevige vrieskoude heel makkelijk op 20.5

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

vangoghnl schreef op donderdag 28 april 2022 @ 06:44:
[...]

Hmm ik ga er dan nog eens goed naar kijken. Het scheelt namelijk wel €1400 tussen 2x de 2 units hoop geld.

[...]

Duidelijk. Maar waar moet ik er dan mee heen. Door de kruipruimte is wel het mooiste.

Ter verduidelijking hij komt op de muur tegen mijn meterkast. Gat gaat dus de meterkast in en vanaf daar een gat naar de kruipruimte en weer naar buiten. Kan dit dan überhaupt wel als ik bijvoorbeeld met een pompje het condenswater mee naar buiten laat lopen? Of kan ik het condenswater al in de meterkast weg laten lopen naar de afvoerkanalen van de badkamer die daar ook lopen?
Ik stond voor dezelfde keuze en heb uiteindelijk toch voor de ZSX gekozen. Daardoor kon ik toe met een 3.5 ipv een 5.0 in de woonkamer waardoor de prijs nagenoeg niet hoger was (ik moet zeggen dat ik verschil van 700 per unit behoorlijk vind, bij mij scheelde het net 500 euro tussen een 3.5 ZS en 3.5 ZSX).
Bovendien is zowel de SEER als de SCOP hoger en hij is stiller. Wel zijn zowel de binnen- als buiten unit een stukkie groter.

Koel capaciteitSEERWarm capac.SCOPMax dB(A)Afm.binnenAfm.buiten
SRK 50ZS-WT5,0 (1,3~5,5)75,8 (1,6~6,6)4,660290x870x230540x780x290
SRK 35 ZSX-WT3,5(0,9~4,5)9,54,3(0,8~6,8)5,158305x920x220640x871x290

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 11:46
robkrekel schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:11:
[...]

Waar vind je dat? Op de site van MHI staat geen info wat dat betreft. Ook in de brochure kan ik het niet vinden. Of ik lees de tabellen niet goed uit, dat kan ook. Is sowieso voor een leek niet doen, omdat je niet exact weet wat het nu allemaal is.
[Afbeelding]
Staat in de technische manual:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHasQwSvT8rsXjpOzu7JJnhEOpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m34PvOcM0qYR2ALF4RcEooVC.png?f=fotoalbum_large

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Soullancer schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:06:
En de installateur heeft een 16Amp C karakteristiek geïnstalleerd voor een 3mxm52... In de installatie handleiding staat een 25ampere voorgeschreven. Gaat dat goed 8)7
Voor mijn MXM68N wordt ook 25A voorgeschreven, die heb ik ook gewoon afgezekerd op 16A.
Deze winter is het in ieder geval goed gegaan, kwam niet eens in de buurt van 16A :P

Ik zou er dus niet van wakker liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 28-04-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Tomba schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:30:
[...]

Ik stond voor dezelfde keuze en heb uiteindelijk toch voor de ZSX gekozen. Daardoor kon ik toe met een 3.5 ipv een 5.0 in de woonkamer waardoor de prijs nagenoeg niet hoger was (ik moet zeggen dat ik verschil van 700 per unit behoorlijk vind, bij mij scheelde het net 500 euro tussen een 3.5 ZS en 3.5 ZSX).
Bovendien is zowel de SEER als de SCOP hoger en hij is stiller. Wel zijn zowel de binnen- als buiten unit een stukkie groter.

Koel capaciteitSEERWarm capac.SCOPMax dB(A)Afm.binnenAfm.buiten
SRK 50ZS-WT5,0 (1,3~5,5)75,8 (1,6~6,6)4,660290x870x230540x780x290
SRK 35 ZSX-WT3,5(0,9~4,5)9,54,3(0,8~6,8)5,158305x920x220640x871x290
Verschil is behoorlijk maar kan tot nu toe niemand vinden waar het minder kost. Maar je hebt gelijk apparaat is niet alleen duurder vanwege minder geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

vangoghnl schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:47:
[...]

Verschil is behoorlijk maar kan tot nu toe niemand vinden waar het minder kost. Maar je hebt gelijk apparaat is niet alleen duurder vanwege minder geluid.
Ja je zit natuurlijk weer dichterbij de zomer, dus meer vraag (gok ik)
Overigens is ook 700 euro op de levensduur van zo'n apparaat natuurlijk peanuts ;)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Chatslet schreef op donderdag 28 april 2022 @ 01:04:
[...]

Nee, even serieus gewoon niet doen.
Dat bakje is sowieso onzin. Condenswater heb je alleen als je gaat koelen en dat doe je doorgaans alleen in de zomer. Tegen de tijd dat het herfst is dan is het water in dat bakje alweer verdampt en heb je weer een open verbinding met je kruipruimte in een apparaat dat de lucht door je woonruimte staat te blazen. Dat is juist de periode dat het grondwaterpeil stijgt en je daar allerhande schimmels en muffe lucht krijgt. Ga je dan met de airco verwarmen dan ben je die muffe lucht met schimmelsporen door je huis en binnenunit aan het blazen. Om diezelfde reden wordt het ook afgeraden de condensafvoer op het riool aan te sluiten. En radongas is echt geen fijn goedje. Dat is na roken de grootste oorzaak van longkanker.

En om dan terug te komen op mensen die dagelijks in een kruipruimte werken. Daar zijn flink wat arbo regels voor. Doorgaans wordt er eerst een luchtmeting en gassentest gedaan en draagt men een ademmasker. In principe doen ze het ook nooit alleen maar altijd met een luikwacht.
Bij een gewone sifon heb je ook last van verdamping wanneer er gedurende een half jaar of langer geen water door loopt. Dit is in alle gevallen simpel op te lossen door een procedure te volgen waarbij de gebruiker iedere maand de filters van de binnenunit schoonmaakt en in dezelfde handeling even een maatbeker kraanwater in de condenswateropvangbak laat lopen. De gebruiker doet er verstandig aan vooraf een lijst te maken waarop het maandelijkse onderhoud wordt afgetekend zodat gevolgd kan worden dat dit ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:07
ThaBEN schreef op donderdag 28 april 2022 @ 00:20:
[...]

Indien mijn aanname klopt dat het geluid in de specs is gemeten vanaf 1 meter afstand, dan zou elke bijkomende meter het geluidsniveau met zo'n 3 db doen dalen.

Eh dat laatste klopt niet. Elke verdubbeling; dus van 1m naar 2m, van 2m naar 4m etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Martin7182 op 28-04-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Mmm. En als ik er een tado bij hang, en die instel op 10 graden? Zou dat werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 21:05
robkrekel schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:11:
[...]

[Afbeelding]
Ik ben nu ook naar split systemen aan het kijken i.p.v. monoblock.
Mitsubishi heeft een Night Setback Mode, waarbij de temperatuur op ca 10 graden wordt gehouden. Pagina 18-19 van de brochure.
Dat zou voor ons een uitkomst zijn. Ik moet alleen nog kijken of ik daar plaats voor heb.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
vangoghnl schreef op donderdag 28 april 2022 @ 06:44:
[...]

Het probleem met aansluiten op het riool is dat er rioollucht uit kan komen. Ook als je daar een sifon plaatst. Het water in dat sifon gaat dan langzaam verdampen en je hebt niet genoeg aanvoer van condenswater omdat je naar een aantal maanden per jaar koelt. Met verwarmen produceert je binnenunit geen condenswater.
Ik heb er nog ens over nagedacht: Wat je dan wel kunt proberen is deze: https://www.walraven.com/...alve-Waterslotloos-Sifon/
Die hebben wel een bepaalde druk nodig om te openen. Je moet daar dan een buisje op zetten en dan even experimenteren hoeveel water daar in moet komen te staan voordat het doorloopt. Dat is dan de lengte die je nodig hebt.
Een nadeel is wel dat ze als rioolbeluchter gaan werken en dus bij onderdruk in het riool (bij het doorspoelen van een wc) hoorbaar lucht kunnen gaan aanzuigen. Ook wordt in de installatiehandleiding aangeraden om zo’n ding voor onderhoud op een bereikbare plaats te hangen.
Wij gebruiken ze zelf in de keuken omdat er in een van de spoelbakken een afvalvermaler is ingebouwd en het er anders bij de andere spoelbak weer uit komt. Heb er sinds de 2 jaar dat ze er in zitten nog niets aan hoeven doen. Misschien kun je zo’n ding in je meterkast kwijt. Wel even met de installateur checken welke diameter je nodig hebt.
Anders moet je inderdaad aan een condenspompje denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
@JukeboxBill Goed gevonden! Dat zou afdoende moeten zijn, en ik was toch al van plan een split te bekijken. Eentje wel op 17, of 18, graden, en de ander in de garage dus op 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartox
robkrekel schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:21:
[...]

Mmm. En als ik er een tado bij hang, en die instel op 10 graden? Zou dat werken?
Een tado, wat is dat precies?

De unit accepteert wel waardes lager dan 18 alleen het setpoint wordt altijd minimaal 18 graden. Ik heb het "opgelost" door de kamertemperatuur een offset te geven van 3 graden. Als het binnen 20 graden is stuur ik via MQTT dat naar de airco als 23 graden. Dus als de airco op 18 staat wordt het 15 graden in huis, dat is voor mij een prima minimum. Nadeel is wel dat je max ook afneemt mocht je er ook mee willen koelen. Als je een offset van 8 graden neemt is de maximumtemperatuur nog maar 22 graden..

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Slonzo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:40:
[...]

Voor mijn MXM68N wordt ook 25A voorgeschreven, die heb ik ook gewoon afgezekerd op 16A.
Deze winter is het in ieder geval goed gegaan, kwam niet eens in de buurt van 16A :P

Ik zou er dus niet van wakker liggen.
Die 16 A met B-karakteristiek is prima. In de handleiding zie ik voor de MXM68N een maximaal toegestande afzekering van 20 A staan. Hoewel deze in beginsel toe kan met 10 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNEOq4NWgthOjm55j7pabMRInxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXRAQX5X2zwIc2axWXoWWRHC.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nog eens zitten te kijken. Achter de meterkast zit de wc. Eventueel als we de kruipruimte overslaan zou je boven door het toilet naar buiten kunnen. Hij heeft echter maar weinig ruimte om daar te boren. Boren kan wel vanaf het toilet maar hij moet niet mijn gasleiding raken.

Moet zo'n pompje echt bij de airco zitten of kan dat ook in de kruipruimte? Dan hebben we in ieder geval de herrie niet in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

FrankHe schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:39:
Die 16 A met B-karakteristiek is prima. In de handleiding zie ik voor de MXM68N een maximaal toegestande afzekering van 20 A staan. Hoewel deze in beginsel toe kan met 10 A.
De handleiding zegt inderdaad 20A, op het apparaat zelf hangt een sticker met 25A 8)7
Ik heb een C16 trouwens.
vangoghnl schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:45:
Moet zo'n pompje echt bij de airco zitten of kan dat ook in de kruipruimte? Dan hebben we in ieder geval de herrie niet in huis.
Zolang de condens naar de pomp kan lopen ( :+ ) boeit het weinig waar die zit.
Mijn condenspompen zitten in de kelder, die zijn makkelijk bereikbaar bij problemen.
Dat ligt in een kruipruimte misschien moeilijker...

[ Voor 36% gewijzigd door Slonzo op 28-04-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Hartox schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:32:
[...]

Een tado, wat is dat precies?

De unit accepteert wel waardes lager dan 18 alleen het setpoint wordt altijd minimaal 18 graden. Ik heb het "opgelost" door de kamertemperatuur een offset te geven van 3 graden. Als het binnen 20 graden is stuur ik via MQTT dat naar de airco als 23 graden. Dus als de airco op 18 staat wordt het 15 graden in huis, dat is voor mij een prima minimum. Nadeel is wel dat je max ook afneemt mocht je er ook mee willen koelen. Als je een offset van 8 graden neemt is de maximumtemperatuur nog maar 22 graden..
Soort van afstandsbediening. https://www.tado.com/be-nl/slimme-aircobediening
Al heb ik me er nog niet in verdiept hoe dat verder werkt, heb nu alleen ervaring met de thermostaat van TADO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Chatslet schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:26:
Het probleem met aansluiten op het riool is dat er rioollucht uit kan komen. Ook als je daar een sifon plaatst. Het water in dat sifon gaat dan langzaam verdampen en je hebt niet genoeg aanvoer van condenswater omdat je naar een aantal maanden per jaar koelt.
Water dat uit de sifon verdampt kan je voorkomen door er een laagje olie op te gieten :)
Maar dat is natuurlijk nog altijd geen bulletproof oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
robkrekel schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:03:
[...]
Soort van afstandsbediening. https://www.tado.com/be-nl/slimme-aircobediening
Al heb ik me er nog niet in verdiept hoe dat verder werkt, heb nu alleen ervaring met de thermostaat van TADO.
De tado° Slimme Aircobediening V3+ maakt verbinding met het internet via je eigen wifi en stuurt je airco via infraroodsignalen aan. Je hebt geen Internetbridge nodig. Plaats je Aircobediening aan de muur of op een tafel. Als alternatief kun je de extra verkrijgbare Houder gebruiken.
Ben bang dat wanneer je 10 graden via de Tado er naar toe stuurt de MHI airco 18 graden als setpoint set..

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Zou kunnen, zoals gezegd heb ik me er nog niet veel in verdiept. Maar ik zou me ook voor kunnen stellen dat TADO pas zegt tegen de binnenunit dat ie moet gaan verwarmen op het moment dat de 10- graden is bereikt. En dat TADO de binnennit weer uitschakeld op het moment dat het 10+ graden is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartox
Ja, dat zou kunnen. Ben wel bang dat de airco dan met zijn maximale vermogen gaat verwarmen omdat hij een delta T van 8 graden heeft.. Maar dat hoeft niet erg te zijn :)

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-05 13:34
Lieuwe15 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:17:
[...]

Muurdoorvoer is niet luchtdicht, dan krijg je zulke afwijkende waarden omdat er tocht van buiten komt in de buurt van de interne sensor.
Ik had het ook, kon zelfs tocht voelen door de mechanische ventilatie hoog te zetten en te voelen bij de ribbetjes onderop achter de knopjes/ir ontvanger.
Thanks dit ook even gedaan en merk inderdaad als ik me vinger nat maakt dat er tocht door de ribbeltjes heen komt. We gaan de boel laten purren.

Verder bedankt voor alle reacties op de automaat aansluiting. Ik last de 16 ampère C karakteristiek nu gewoon zitten dan, was alleen bang dat hij er misschien uit zou kunnen klappen als hij teveel stroom zou vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
vangoghnl schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:45:
[Afbeelding]

Heb nog eens zitten te kijken. Achter de meterkast zit de wc. Eventueel als we de kruipruimte overslaan zou je boven door het toilet naar buiten kunnen. Hij heeft echter maar weinig ruimte om daar te boren. Boren kan wel vanaf het toilet maar hij moet niet mijn gasleiding raken.

Ik denk dat je er prima zo’n alpine waterloos sifon onder kunt zetten wat ik hier eerder linkte. Volgens de fabrikant is het kennelijk juist bedoeld voor condenswater van airco’s. Heb je hem dus keurig op het riool zonder geklieder met iedere keer water in je binnenunit gieten of olie in een sifon gooien. Condenspompje zou ik niet in de kruipruimte doen. Je moet er ook nog eens knap bij kunnen. Sowieso is het allemaal maar gedoe dat je beter niet kunt hebben als het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Soullancer schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:00:
[...]

Thanks dit ook even gedaan en merk inderdaad als ik me vinger nat maakt dat er tocht door de ribbeltjes heen komt. We gaan de boel laten purren.

Verder bedankt voor alle reacties op de automaat aansluiting. Ik last de 16 ampère C karakteristiek nu gewoon zitten dan, was alleen bang dat hij er misschien uit zou kunnen klappen als hij teveel stroom zou vragen.
Gat door de buitenmuur kun je beter met kit dicht maken. Met pur kun je op den duur vochtproblemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:43
wat is nou eigenlijk een goede verhouding, beter een maatje groter nemen zodat hij makkelijk de ruimte koelt en niet steeds op hoog vermogen moet draaien en de binnen fan hoger ( du smeer lawaai ) of gewoon een unit zoals m3 eisen en dat zou voldoende moeten zijn.
zelf heb ik de neiging om een unit groter te nemen dus 3500 in plaat svan 2500

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Chatslet schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:19:
[...]

Gat door de buitenmuur kun je beter met kit dicht maken. Met pur kun je op den duur vochtproblemen krijgen.
Gevelkit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Gevelkit of montagekit. Tixophalte kan ook maar dat moet je van te voren even een uurtje in de zon leggen. Zowel binnenmuur als buitenmuur afkitten anders blijf je tocht uit de spouw houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-04 10:52
goed wat rockwool indrukken is ook een goede optie

ik heb nog wel een andere vraag
De room temperature die mijn airco aangeeft MHI-35ZS-W is een stuk hoger dan de werkelijke kamer temperatuur, nu bijna 3 graden.. ( airco staat niet aan) is dat een normaal verschijnsel??

ik lees het uit met MHI-AC-Ctrl en dat volgende topic "MHI-AC-Ctrl - Troom"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDEI7Q-WHu2ILUS9PS8Rn2I3cW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7w2bGIingwBENPpb85dm59Ug.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door D3LTA op 28-04-2022 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Chatslet schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:19:
[...]

PUR is geen enkel probleem. Hier hangt de boel al jaren gedicht met PUR. En mijn kozijnen zijn naast en tussen de stelkozijnen ook gewoon gepurt. Waarom zou je vochtproblemen krijgen? Je spouw blijft gewoon ventileren. Spijkers op laag water zoeken ......
D3LTA schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:53:
[...]

goed wat glaswol indrukken is ook een goede optie

ik heb nog wel een andere vraag
De room temperature die mijn airco aangeeft MHI-35ZS-W is een stuk hoger dan de werkelijke kamer temperatuur, nu bijna 3 graden.. ( airco staat niet aan) is dat een normaal verschijnsel??

ik lees het uit met MHI-AC-Ctrl en dat volgende topic "MHI-AC-Ctrl - Troom"

[Afbeelding]
Hele topic staat hiermee vol. Offset instellen, plaats unit, zoninstraling, warmte van een tv bijvoorbeeld etc etc etc

[ Voor 46% gewijzigd door MotorBeast op 28-04-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
Serieus ja? Mhh op offset had ik niet gezocht

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
Welke waarde geeft de "load" van de airco aan? Wil graag berekenen op hoeveel % van de capaciteit hij actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
Dat is de frequentie van de compressor.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3LTA
Hartox schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:32:
Dat is de frequentie van de compressor.
Waar vind ik de min - max dan van frequentie, ben technische handleiding aan doornemen, zie een max van 8000 maar lijkt me wel heel hoog dus of dat correcte waarde is betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 20:43

R-B

Blokkert

Als een tijdje met interesse dit topic aan het volgen, waarbij ik dus vaak het gevaar "pendelen" ben tegengekomen.

Nu ben ik zelf aan nadenken om lucht/lucht systeem op te hangen, voornamelijk 2 redenen:
  • We zijn zolder aan verbouwen, dus waarom niet een Airco! Geen losse verwarming meer maar een unit aan de muur. er komen twee grote dakkapellen.
  • Gasprijs! Waarom dan niet meteen ook de woonkamer en 1e verdieping? Want de meerprijs van Gas is schrikbarend...
Situatie. "Standaard" hoekhuis. Standaard redelijk geïsoleerd.
  1. Woonkamer
    Grote ruimte van 5.1m bij 10m (~51m2)
  2. 1e verdieping
    Verdeling in 3 slaapkamers + badkamer.
    5.1m bij 8m (~40 m2)
    Over algemeen 1 slaapkamer en badkamer die niet verwarmt/gekoeld hoeven te worden
  3. Zolder
    Voorzolder, 1 werkkamer en 1 opslag.
    5.1m bij 8m (~40 m2), maar met schuine delen en hoop glas
Voorstel
  • Multi-split systeem, Mitsubishi MHI Series
  • Unit in Woonkamer
  • Unit in trapgat 1e verdieping
  • Unit op zolder.
  • Buitenunit van 8kW
  • woonkamer binnen unit van 5kW
  • 1e verdieping binnen unit van 3.5kW.
  • Zolder binnen unit van 3.5kW.
In de praktijk zullen denk 2 units tegelijk actief zijn, bijvoorbeeld verwarmen woonkamer en deels 1e verdieping. Zolder verwacht ik nooit te verwarmen. Voor het koelen kan het wel alle drie zijn, maar zolder alleen wanneer nodig.

Het systeem is een aanvulling op de bestaande CV, deze behoudt ik (voorlopig) om het bijv. op 16/17 graden ondergrens te houden.

Graag jullie idee'n :)

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 09:08
R-B schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:57:
Als een tijdje met interesse dit topic aan het volgen, waarbij ik dus vaak het gevaar "pendelen" ben tegengekomen.

Nu ben ik zelf aan nadenken om lucht/lucht systeem op te hangen, voornamelijk 2 redenen:
  • We zijn zolder aan verbouwen, dus waarom niet een Airco! Geen losse verwarming meer maar een unit aan de muur. er komen twee grote dakkapellen.
  • Gasprijs! Waarom dan niet meteen ook de woonkamer en 1e verdieping? Want de meerprijs van Gas is schrikbarend...
  1. Woonkamer
  2. 1e verdieping
    5.1m bij 8m (~40 m2)
    Over algemeen 1 slaapkamer en badkamer die niet verwarmt/gekoeld hoeven te worden
  3. Zolder
Voorstel
  • Unit in Woonkamer
  • Unit op zolder.
  • Buitenunit van 8kW
In de praktijk zullen denk 2 units tegelijk actief zijn, bijvoorbeeld verwarmen woonkamer en deels 1e verdieping. Zolder verwacht ik nooit te verwarmen. Voor het koelen kan het wel alle drie zijn, maar zolder alleen wanneer nodig.

Het systeem is een aanvulling op de bestaande CV, deze behoudt ik (voorlopig) om het bijv. op 16/17 graden ondergrens te houden.

Jouw plannen lijken heel erg op die van mij, alleen heb ik voor Daikin gekozen onwille van de installateur.

Wat de CV betreft, als je deze op 16 graden zet, dan gaat die nooit draaien, een goed huis koelt nooit zo ver af.
Ik ga de stooklijn van de CV aanpassen en de temperatuur begrenzen op bv 50 graden (en dan nog een paar radiatoren dicht draaien), en bovendien een beetje met de tijd spelen.
Dat kost geen geld, en als het niet werkt pas je gewoon aan.
Ik denk er aan om de CV bv elke dag op te starten van 6h30 tot 8h30 zodat de badkamer warm wordt en de eerste kou gebroken (maar dan wel binnen temperaturen waar de CV nog condenseert), en dan de l/l WP's te laten draaien door de dag om de boel op temperatuur te houden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Laatst online: 08:59

1. Woonkamer
  2. 1e verdieping
    5.1m bij 8m (~40 m2)
  3. Zolder
Voorstel
  • Unit in Woonkamer
  • Unit op zolder.
  • Buitenunit van 8kW

Ik denk niet dat je nog veel gas nodig hebt haha, een 80ZS-W verwarmt voor 9,3 (1,1~9,8) kW. Mooi ding, wist niet dat deze grote units tot 1.1 kW terug kunnen. De LG "5.3 kW" hier zegt 1.2/6.3/7.3 kW (min, nom, max) en heeft dus een hoger minimum vermogen.

Ik wou eerst zeggen, doe een maatje kleiner, maar 1.1 kW raak je echt wel kwijt in een grote hoekhuis, dat is maar ~3 m3 gas (1.1x24 uur/9 kWh per m3) bij 24 uur lang draaien. En op max vervangt het makkelijk 20 m3 gas per dag, dat is heel veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN

1. Woonkamer
  2. 1e verdieping
    5.1m bij 8m (~40 m2)
  3. Zolder
Voorstel
  • Unit in Woonkamer
  • Unit op zolder.
  • Buitenunit van 8kW

Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:07:
[...]

Jouw plannen lijken heel erg op die van mij, alleen heb ik voor Daikin gekozen onwille van de installateur.

Wat de CV betreft, als je deze op 16 graden zet, dan gaat die nooit draaien, een goed huis koelt nooit zo ver af.
Ik ga de stooklijn van de CV aanpassen en de temperatuur begrenzen op bv 50 graden (en dan nog een paar radiatoren dicht draaien), en bovendien een beetje met de tijd spelen.
Ik denk er aan om de CV bv elke dag op te starten van 6h30 tot 8h30 zodat de badkamer warm wordt en de eerste kou gebroken (maar dan wel binnen temperaturen waar de CV nog condenseert), en dan de l/l WP's te laten draaien door de dag om de boel op temperatuur te houden.
Doet me ook denken aan mijn uiteindelijke keuze. Gisteren is voor de 2e maal de adviseur langs geweest omdat ik bij nader inzien toch de overstap van LG naar Mitsubishi Heavy Industries wilde maken. Met name vanwege het geluid en zuinigere compressor. Na een goed gesprek zijn we tot de volgende definitieve conclusie gekomen.

1x MHI 35ZS-W Keuken
1x MHI 35ZS-W Woonkamer
1x MHI 35ZS-W Bovenaan trap
1x MHI SCM80ZS-W Multiunit
3x WF-RAC Wi-Fi Module (2022 model)

Totaalprijs €6729,- inclusief installatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dBbbwKEcPIEnYk1amy3lmpo0TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8X8tSpqVZ1CSwqypYs28BSD.jpg?f=fotoalbum_large

Toelichting
In de keuken had gemakkelijk een kleiner model gekund. Echter zoals eerder was aangegeven klopt het dus dat de 3,5 kW in zijn laagste stand in zijn energieverbruik zuiniger is dan alle andere modellen (Zie tabel) en mogelijk dus ook minder last van pendelen. Het prijsverschil met de 2,5 kW was slechts iets van €100.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30tzW7oci5L3IEp0cgIftpk-6ps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AfEHYZau7k7UVcBsihhPe6FA.png?f=fotoalbum_large

Bovendien zal de keukenunit in deze setup meehelpen om de woonkamer te verwarmen waardoor de benedenverdieping vanuit 2 tegenovergestelde locaties wordt aangestuurd, wat mogelijk helpt tot een gelijkmatigere temperatuur verdeling in vergelijking met een enkele 5 kW die ik in de woonkamer wilde plaatsen in mijn originele plan, voor de gehele benedenverdieping.
Tevens bewust gekozen om niet hoger te gaan dan 3,5 kW omdat bij MHI dit de grootste unit is die nog altijd op 19 dB kan draaien in zijn laagste stand.
Het was financieel, praktisch en esthetisch niet te doen om op de bovenetage in elke kamer een unit aan te leggen, daarom uiteindelijk toch maar gekozen voor een enkele unit boven de trap.

Indien ik voor een soortgelijke setup zou gaan met LG moest ik volgens de adviseur denken aan circa €5800 Dat zou zonde zijn voor het prijsverschil, gezien de MHI in een beter kwaliteitssegment zit en de LG meer geluid produceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 20:43

R-B

Blokkert

Tommie12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:07:
[...]

Hmm ja, in de winter trekt het wel iets koeler terug bij ons in de woonkamer. Maar het idee van de temperatuur naar 50 brengen kan wel. Gebruik de CV ook nog "gewoon" voor douchen.
w00key schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:20:
[...]

Ik denk niet dat je nog veel gas nodig hebt haha, een 80ZS-W verwarmt voor 9,3 (1,1~9,8) kW. Mooi ding, wist niet dat deze grote units tot 1.1 kW terug kunnen. De LG "5.3 kW" hier zegt 1.2/6.3/7.3 kW (min, nom, max) en heeft dus een hoger minimum vermogen.

Ik wou eerst zeggen, doe een maatje kleiner, maar 1.1 kW raak je echt wel kwijt in een grote hoekhuis, dat is maar ~3 m3 gas (1.1x24 uur/9 kWh per m3) bij 24 uur lang draaien. En op max vervangt het makkelijk 20 m3 gas per dag, dat is heel veel.
Opzich waren wij relatief zuinig met gas, maja die nieuwe prijzen zet je wel aan het denken.
En dit model lijkt technisch zeer aantrekkelijk inderdaad.
ThaBEN schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:28:

[...]

[...]

Doet me ook denken aan mijn uiteindelijke keuze. Gisteren is voor de 2e maal de adviseur langs geweest omdat ik bij nader inzien toch de overstap van LG naar Mitsubishi Heavy Industries wilde maken. Met name vanwege het geluid en zuinigere compressor. Na een goed gesprek zijn we tot de volgende definitieve conclusie gekomen.

1x MHI 35ZS-W Keuken
1x MHI 35ZS-W Woonkamer

[...]
Interessant, erg gelijkend qua opstelling alleen stuk betere prijs.
Heb nu offerte liggen voor 7500, vergeleken met jou een klap duurder. De 5kW binnen unit is slechts 150 euro meer, dus dan kan stuk beter.

Welke installateur heb jij gekozen?

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
R-B schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:23:
[...]

Interessant, erg gelijkend qua opstelling alleen stuk betere prijs.
Heb nu offerte liggen voor 7500, vergeleken met jou een klap duurder. De 5kW binnen unit is slechts 150 euro meer, dus dan kan stuk beter.

Welke installateur heb jij gekozen?
Ik ben zelf in zee gegaan met www.aircodirect.nl
20 mei worden ze bij ons geïnstalleerd.

Notitie
De 3 Wi-Fi modules die ik heb gekozen zijn €150 per stuk. Daarnaast kwam er nog eens eenmalig €80 bij voor het maken van een extra boorgat met de gekozen opstelling. Indien jij géén behoefte hebt aan Wi-Fi en ook géén extra gaten hoeft te boren kun je dus nog eens €530 van de prijs afhalen, waardoor je uitkomt op €6199
(150 + 150 + 150 + 80 = 530)

[ Voor 32% gewijzigd door ThaBEN op 29-04-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:55
Als de airco op verwarmen staat dan klinkt het net alsof je wind door een koker hoort.. een soort tocht.
Is dat normaal? 8)7 Bij koelen hoor je dat niet.

Is een mitsubishi MSZ-AP35VGK met MXZ-2F53VF

Het lijkt te gebeuren als de buitenunit naar de laagste stand schakelt. Als hij net wat harder moet werken dan hoor je hem direct niet meer.

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 29-04-2022 14:17 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 15:21
LED-Maniak schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:27:
Als de airco op verwarmen staat dan klinkt het net alsof je wind door een koker hoort.. een soort tocht.

Het lijkt te gebeuren als de buitenunit naar de laagste stand schakelt. Als hij net wat harder moet werken dan hoor je hem direct niet meer.
Gisteren had ik hem nog kort aan, dezelfde buitenunit met een LN35 binnenunit. Automatische fan stand. Ik zag aan het verbruik dat hij na ~10 minuten op de laagste stand stond. Niks geks gehoort.

Dus of het normaal is, lijkt me niet... misschien even je installateur vragen ?

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 29-04-2022 14:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

[...]

1x MHI 35ZS-W Keuken
1x MHI 35ZS-W Woonkamer

[Afbeelding]

Toelichting
In de keuken had gemakkelijk een kleiner model gekund. Echter zoals eerder was aangegeven klopt het dus dat de 3,5 kW in zijn laagste stand in zijn energieverbruik zuiniger is dan alle andere modellen (Zie tabel) en mogelijk dus ook minder last van pendelen. Het prijsverschil met de 2,5 kW was slechts iets van €100.

[Afbeelding]

Bovendien zal de keukenunit in deze setup meehelpen om de woonkamer te verwarmen waardoor de benedenverdieping vanuit 2 tegenovergestelde locaties wordt aangestuurd, wat mogelijk helpt tot een gelijkmatigere temperatuur verdeling in vergelijking met een enkele 5 kW die ik in de woonkamer wilde plaatsen in mijn originele plan, voor de gehele benedenverdieping.
Tevens bewust gekozen om niet hoger te gaan dan 3,5 kW omdat bij MHI dit de grootste unit is die nog altijd op 19 dB kan draaien in zijn laagste stand.
Het was financieel, praktisch en esthetisch niet te doen om op de bovenetage in elke kamer een unit aan te leggen, daarom uiteindelijk toch maar gekozen voor een enkele unit boven de trap.

Indien ik voor een soortgelijke setup zou gaan met LG moest ik volgens de adviseur denken aan circa €5800 Dat zou zonde zijn voor het prijsverschil, gezien de MHI in een beter kwaliteitssegment zit en de LG meer geluid produceert.
Gefeliciteerd!
Heftige setup met de SCM80 met een minimaal vermogen van 1.5kW bij deze opstelling. Ben benieuwd wat de ervaringen gaan zijn.

Ik was in deze situatie zelf voor een multi op de BGG gegaan en een single op de 1ste verdieping.
Wat zijn je overwegingen geweest als ik vragen mag?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 15:21

Toelichting

[Afbeelding]
De tabel laat een combinatie van binnenunit en buitenunit zien. Met daarbij de vermogens etc.
Echter jij hebt nu een redelijk grote buitenunit waardoor deze tabel niet meer geldig is.
Die laagste stand van de 3,5 in die tabel ga je dus niet halen. Je had dus prima een 2,5 of 2,0 kunnen pakken voor de keuken.
Wellicht had je dan ook één model lagere buitenunit kunnen nemen.
Maar ik ben het wel eens met @revolution-nl dat 2 buitenunits nog beter zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
revolution-nl schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:59:
[...]

Gefeliciteerd!
Heftige setup met de SCM80 met een minimaal vermogen van 1.5kW bij deze opstelling. Ben benieuwd wat de ervaringen gaan zijn.

Ik was in deze situatie zelf voor een multi op de BGG gegaan en een single op de 1ste verdieping.
In eerste instantie had ikzelf een 2.0 of 2,5 op het oog voor in de keuken. Doordat ons huis niet super goed is geïsoleerd en de keuken als het ware de zwakste schakel is en het prijsverschil van circa €100, zijn we alsnog uitgekomen op de 3,5 kW voor de keuken.
Dit dan met de bedoeling dat deze tevens de woonkamer zal helpen verwarmen. De keukenunit en woonkamer zullen dan beide ook bijna altijd gelijktijdig aan staan.

Het betreft een woning van 1965 waarbij de keuken een uitbouw betreft met een plat dak. Ramen zijn standaard dubbelglas (géén HR+). We hebben de spouwmuren laten isoleren en het puntdak van het huis goed laten isoleren. De isolatiestaat van de uitbouw keuken is ons niet bekend. Is in de jaren 80/90 bijgebouwd gokken wij.

Boven is het meer de prioriteit dat deze de temperaturen enigszins leefbaar houdt. Hoeft niet zo nauwkeurig als beneden, maar als die in de zomer al een paar graden kan verlagen en in de winter een beetje warmte kan creëren wanneer we gaan slapen is dat al voldoende. Tevens werk ik 3 dagen in de week vanuit thuis op 1 slaapkamer boven. Dus ook overdag zal hij op deze dagen in gebruik zijn.
Nu ik er over nadenk had boven inderdaad wellicht ook een singlesplit kunnen zijn.
Plenkske schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:48:
[...]

Die laagste stand van de 3,5 in die tabel ga je dus niet halen. Je had dus prima een 2,5 of 2,0 kunnen
[...]
Maar ik ben het wel eens met @revolution-nl dat 2 buitenunits nog beter zou zijn.
Bedoel je dat deze helemaal nooit gehaald kan worden of alleen niet in het geval wanneer ik 1 enkele unit zal gebruiken?
Klopt de volgende aanname wanneer ik minimaal 2 units aan heb staan?

De buitenunit levert minimaal 1,5 kW in verwarm modus. Een binnenunit zal minimaal draaien op 0,94 tijdens verwarmen. 2 x 0,94 is 1,88 oftewel meer dan de 1,5 kW.

Bij 2 of meer units tegelijk actief zouden de binnenunits in theorie alsnog in de zuinigste stand kunnen draaien?

Ook zie ik in sommige documentatie staan dat de buitenunit minimaal 1,5 verbruikt bij verwarmen en op andere plekken noemen ze weer 1,1
Misschien dat iemand weet waar dit verschil uit voorkomt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8D1E2dy7rrjwIY4DMPpPoielmNs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b9iXEZMQ2hlHnQxbspY7oCjX.jpg?f=user_large

Ik zie wel dat bij degene waar 1,5 genoemd wordt staat aangegeven dat dit koude R410A betreft i.p.v. R32. Kan dit de reden zijn voor verschillende waardes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKVPa9E0y7xXE2LzPuMrxSRx9H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kRnkSbIhqJIaD2isJT3bnUY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door ThaBEN op 29-04-2022 16:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-05 15:05
ThaBEN schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:20:
[...]

In eerste instantie had ikzelf een 2.0 of 2,5 op het oog voor in de keuken. Doordat ons huis niet super goed is geïsoleerd en de keuken als het ware de zwakste schakel is en het prijsverschil van circa €100, zijn we alsnog uitgekomen op de 3,5 kW voor de keuken.
Dit dan met de bedoeling dat deze tevens de woonkamer zal helpen verwarmen. De keukenunit en woonkamer zullen dan beide ook bijna altijd gelijktijdig aan staan.

Het betreft een woning van 1965 waarbij de keuken een uitbouw betreft met een plat dak. Ramen zijn standaard dubbelglas (géén HR+). We hebben de spouwmuren laten isoleren en het puntdak van het huis goed laten isoleren. De isolatiestaat van de uitbouw keuken is ons niet bekend. Is in de jaren 80/90 bijgebouwd gokken wij.

Boven is het meer de prioriteit dat deze de temperaturen enigszins leefbaar houdt. Hoeft niet zo nauwkeurig als beneden, maar als die in de zomer al een paar graden kan verlagen en in de winter een beetje warmte kan creëren wanneer we gaan slapen is dat al voldoende. Tevens werk ik 3 dagen in de week vanuit thuis op 1 slaapkamer boven. Dus ook overdag zal hij op deze dagen in gebruik zijn.
Nu ik er over nadenk had boven inderdaad wellicht ook een singlesplit kunnen zijn.

[...]

Bedoel je dat deze helemaal nooit gehaald kan worden of alleen niet in het geval wanneer ik 1 enkele unit zal gebruiken?
Klopt de volgende aanname wanneer ik minimaal 2 units aan heb staan?

De buitenunit levert minimaal 1,5 kW in verwarm modus. Een binnenunit zal minimaal draaien op 0,94 tijdens verwarmen. 2 x 0,94 is 1,88 oftewel meer dan de 1,5 kW.

Bij 2 of meer units tegelijk actief zouden de binnenunits in theorie alsnog in de zuinigste stand kunnen draaien?

Ook zie ik in sommige documentatie staan dat de buitenunit minimaal 1,5 verbruikt bij verwarmen en op andere plekken noemen ze weer 1,1
Misschien dat iemand weet waar dit verschil uit voorkomt?

[Afbeelding]
Voor de werkelijke waarden zijn alleen de combinatietabellen relevant. Bij 2 active units is het minimum (bij verwarmen) wel haalbaar inderdaad en bij jouw combinatie is 1,6kW het minimum: https://www.123klimaatsho...t-combinatie-tabellen.pdf

Bij koelen wordt het wel lastig om het minimum te bereiken want het laagste wat de buitenunit aankan is dan 3,7kW

[ Voor 33% gewijzigd door Team-RiNo op 29-04-2022 16:35 ]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:40
Even een nat-achter-de-oren airco vraag. Stel, je hebt een warmteverlies berekening die voor een ruimte 1300 watt verlies bij -10 geeft (inclusief ventilatie verlies door duco roosters). Kun je dan van bijv. een 1.6 kW binnenunit zeggen dat ie de boel met zekerheid warm gaat krijgen (als 100% hoofdverwarming) of ben ik beter af met kengetallen per m3 (in welk geval een online rekentool me een 2kW binnenunit adviseert?
We zijn hier (weer) airco's als verwarming voor zolder (1 slaapkamer, 1 werkkamer) en 1e etage (2 slaapkamers) aan het overwegen en ik probeer te bepalen of ik goed zit qua insteek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:09
Team-RiNo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:34:
[...]

Voor de werkelijke waarden zijn alleen de combinatietabellen relevant. Bij 2 active units is het minimum (bij verwarmen) wel haalbaar inderdaad en bij jouw combinatie is 1,6kW het minimum: https://www.123klimaatsho...t-combinatie-tabellen.pdf

Bij koelen wordt het wel lastig om het minimum te bereiken want het laagste wat de buitenunit aankan is dan 3,7kW
Bij de buitenunits staan verschillende combinaties genoemd natuurlijk. Nu valt het me op dat het minimale verbruik minder wordt wanneer je meer(dere) binnen-units hebt. Is dat aangesloten hebt of in werking hebt?

Ik heb hier al eens gedacht/gezien dat het verbruik lager werd toen we 2 van de 3 units aanzetten ipv 1.

Ik dacht dat er iets niet goed was, net als dat bij ons het gemiddeld verbruik daalt bij pendelen itt bij veel andere mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 09:08
PVPaneel schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:02:
Even een nat-achter-de-oren airco vraag. Stel, je hebt een warmteverlies berekening die voor een ruimte 1300 watt verlies bij -10 geeft (inclusief ventilatie verlies door duco roosters). Kun je dan van bijv. een 1.6 kW binnenunit zeggen dat ie de boel met zekerheid warm gaat krijgen (als 100% hoofdverwarming) of ben ik beter af met kengetallen per m3 (in welk geval een online rekentool me een 2kW binnenunit adviseert?
We zijn hier (weer) airco's als verwarming voor zolder (1 slaapkamer, 1 werkkamer) en 1e etage (2 slaapkamers) aan het overwegen en ik probeer te bepalen of ik goed zit qua insteek
Ja, dat gaat lukken.
Je moet natuurlijk wel de airco lang genoeg laten draaien. Als je de boel laat af koelen tot 10 graden binnen, dan zal het héél lang duren eer je een comfortabel gevoel krijgt. Je moet dan naast de lucht ook nog de stenen en beton van je huis opgewarmd krijgen.

Tweede punt: hoe dikwijls heb je -10 buiten, en is dat dan de hele dag, of enkel een paar uren in de ochten?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
Sjamo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:02:
[...]

Bij de buitenunits staan verschillende combinaties genoemd natuurlijk. Nu valt het me op dat het minimale verbruik minder wordt wanneer je meer(dere) binnen-units hebt. Is dat aangesloten hebt of in werking hebt?

Ik heb hier al eens gedacht/gezien dat het verbruik lager werd toen we 2 van de 3 units aanzetten ipv 1.
Weet ik eerlijk gezegd niet zeker maar het is niet gek dat het verbruik omlaag gaat als je 2 i.p.v. 3 units aanzet natuurlijk omdat de vraag omlaag gaat. Het liijkt me lastig aantonen dat alle 2/3 units op hun minimum zitten bijv.

Bij mij gaat mijn setup bij het verwarmen af en toe een stuk onder het opgegeven minimum (en bij koelen vaak) en ook wat er opgegeven is als er één unit aangesloten zou zijn. De opgegeven cijfers zijn dus niet altijd de waarheid.
Ik dacht dat er iets niet goed was, net als dat bij ons het gemiddeld verbruik daalt bij pendelen itt bij veel andere mensen.
Als ik me goed herinner heb jij MHI en die heeft niet die enorm hoge opstart pieken die Daikin wel heeft. Die pieken zijn voor mij verantwoordelijk voor het hoge gemiddelde. Zou de unit gewoon verder gaan bij bijv. 300w, waar deze ook stopte dan zou pendelen hier ook niet meer stroom kosten.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullancer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4n-aiw2NBMi-zGQgxafsItVikM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GV2eK7w5pA5fCxAtX1KCEap0.jpg?f=fotoalbum_large

Woonkamer gepurd.
Die is nu beter, alleen nu laat de werkkamer op de tweede verdieping het afwegen en is jammer in temp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmAG2WYxvD8xglJrKoxkEkkhPDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UinPiekmcWB2BzuqEdDWXpQB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Team-RiNo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:13:
[...]

Weet ik eerlijk gezegd niet zeker maar het is niet gek dat het verbruik omlaag gaat als je 2 i.p.v. 3 units aanzet natuurlijk omdat de vraag omlaag gaat. Het liijkt me lastig aantonen dat alle 2/3 units op hun minimum zitten bijv.

Bij mij gaat mijn setup bij het verwarmen af en toe een stuk onder het opgegeven minimum (en bij koelen vaak) en ook wat er opgegeven is als er één unit aangesloten zou zijn. De opgegeven cijfers zijn dus niet altijd de waarheid.

[...]

Als ik me goed herinner heb jij MHI en die heeft niet die enorm hoge opstart pieken die Daikin wel heeft. Die pieken zijn voor mij verantwoordelijk voor het hoge gemiddelde. Zou de unit gewoon verder gaan bij bijv. 300w, waar deze ook stopte dan zou pendelen hier ook niet meer stroom kosten.
Ik zie dat ik het onduidelijk zei.

Ja, mhi, 6.0kW buiten, zsx units binnen.

Wanneer wij 1 unit gebruiken (3,5kW woonkamer) verbruikt onze airco meer dan wanneer we 2 units gebruiken (3,5kW + 2,5kW).
In het eerste geval rond de 320W, in het 2e geval rond de 300W. Die getallen lijken aardig overeen te komen met wat ik in die tabel zie.

Wat betreft pendelen, bij normale opstart zit onze airco op rond de 2000-2500W? Zoiets, het is erg snel voorbij.

Bij pendelen piekt hij inderdaad eigenlijk niet, normaal is rond de 320W, stop is rond de 45W (uit is 7W), en terug aan is rond de 350W wat snel weer 320W is. Gemiddeld over wat langere tijd rond de 200W/uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
PVPaneel schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:02:
Op basis hiervan https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening berekenen. Die factor 30/40/50 slaat helemaal nergens op. Ik stook hier 65m2 met een 4,2 , boven een hele eerste verdieping 40m2 met een 2,5 en een zolder met 2. Eigenlijk had ik in de woonkamer makkelijk met een 3,5 en op eerste verdieping ook met een 2 af gekund.

Valt me wel op dat niemand hier bijna terug leest. Als men de zoekfunctie eens zou gebruiken is echt alles wat hier gevraagd wordt terug te vinden. Heb ik jaren geleden ook gedaan. Kijk ook eens in het oude topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:40
@MotorBeast Ik heb de eerste 50 van 527 pagina's van dit topic doorgespit en werd ongeduldig, maar ik spit met alle liefde nog even door :)

Die warmteverlies berekening is door een professioneel bedrijf in Vabi Elements opgetuigd, dus in dat opzicht geloof ik het wel.

@Tommie12 Hier aan de kust max -7 graden en dan alleen in de nacht.

[ Voor 63% gewijzigd door PVPaneel op 29-04-2022 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
Sjamo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:33:
[...]

Ik zie dat ik het onduidelijk zei.

Ja, mhi, 6.0kW buiten, zsx units binnen.

Wanneer wij 1 unit gebruiken (3,5kW woonkamer) verbruikt onze airco meer dan wanneer we 2 units gebruiken (3,5kW + 2,5kW).
In het eerste geval rond de 320W, in het 2e geval rond de 300W. Die getallen lijken aardig overeen te komen met wat ik in die tabel zie.

Wat betreft pendelen, bij normale opstart zit onze airco op rond de 2000-2500W? Zoiets, het is erg snel voorbij.

Bij pendelen piekt hij inderdaad eigenlijk niet, normaal is rond de 320W, stop is rond de 45W (uit is 7W), en terug aan is rond de 350W wat snel weer 320W is. Gemiddeld over wat langere tijd rond de 200W/uur.
Bij mij geeft 1 unit aan wel altijd een lager verbruik dan bij 2. Wat betreft het pendelen start deze bij mij dan ook op met 2000W+ en niet zoals bij jou dat hij weer verder gaat met bijv. 300W.

Als ik hier kijk naar de minimale waardes kom ik uit op:
Verwarmen 0,22kW vs 0,32kW spec
Koelen (in fluisterstand met 1 unit aan): 0,09kW vs 0,39kW spec

En dit zijn de totalen van het hele systeem dus incl. alle binnenunits. Die lage waardes houdt het systeem rustig een hele nacht vol dus het is geen aan/uit iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-05 21:44
LED-Maniak schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:27:

Zelfde binnenunit hier, hoor hem niet op zowel koelen als verwarmen.

Kan je het geluid opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-04 08:03
Wil graag een srk35zs-w en srk20zs-w kopen voor 94m3 woonkamer en 30m3 keuken. Iemand die dit geen goede combi vind? En wat is een goed adres om deze te bestellen en te laten monteren voor een nette prijs? DM sturen mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 19:46
rwijnhov schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:54:
Wil graag een srk35zs-w en srk20zs-w kopen voor 94m3 woonkamer en 30m3 keuken. Iemand die dit geen goede combi vind? En wat is een goed adres om deze te bestellen en te laten monteren voor een nette prijs? DM sturen mag.
@rwijnhov Ja dit soort vragen zijn leuk, maar denk jij op basis van 2 zinnen dat je een nuttig antwoord krijgt?Oppervlakte is leuk, maar mate van isolatie is belangrijker. "Goede combi" qua wat?

Verder vraag jij aanbevelingen voor installateurs, maar als jij in Maastricht woont heb je niet zoveel aan adviezen voor installateurs uit Groningen.

Kortom: als jij een serieus antwoord wilt zul je wat meer tijd moeten nemen om meer context etc te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Hier mijn weder geplaatste bericht.
rwijnhov schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:01:
Heb even wat advies nodig situatie vrijstaande woning 1988, matige isolatie, hr++, 32 zonnepanelen.
Zolder= infraroodpanelen
1e verdieping 5kw mitsubischi inverter airco 4 jaart oud.
Badkamer = infraroodpaneel

Nu ben ik aan het kijken om de rest van het huist ook van het gas te halen met airco.
Keuken 31m3 woonkamer 95m3. Nu had ik het plan om in de keuken en woonkamer ook 2 airco's te plaatsen:
Keuken de SRK35ZS-w + SRC35zs-w
Woonkamer de SRK50ZS-w + SRC50ZS-w

Zou dit een goede combinatie zijn voor deze twee ruimtes om ook bij vorst goed te kunnen verwarmen. Of een andere combinatie. Zou het wel graag bij mitsubishi of daikin willen houden en single splits. WIe heeft advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
En deze ook.
rwijnhov schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:09:
Ok aangevuld plaatje. Bank en tv zijn nu ook er in gezet. En overal waar de zwarte lijn staat kan een airco opgehangen worden. Dus waar zouden jullie ze plaatsen? En hoe zware units. Verwarming als hoofddoel. Op de 1e verdieping hangt al een 5kw unit op de overloop en infraroodpanelen op de zolder. Badkamer krijgt tzt ook een infraroodpaneel. 32 zonnepanelen.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
@traders Hoi zie hierboven mijn eerdere berichten. Dus advies wordt zeer gewaardeerd.
traders schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:01:
[...]

@rwijnhov Ja dit soort vragen zijn leuk, maar denk jij op basis van 2 zinnen dat je een nuttig antwoord krijgt?Oppervlakte is leuk, maar mate van isolatie is belangrijker. "Goede combi" qua wat?

Verder vraag jij aanbevelingen voor installateurs, maar als jij in Maastricht woont heb je niet zoveel aan adviezen voor installateurs uit Groningen.

Kortom: als jij een serieus antwoord wilt zul je wat meer tijd moeten nemen om meer context etc te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 19:46
Waar is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als je één unit rechts op de muur doet tegenover de keuken opening dan bereik je de keuken en de woonkamer. Kanttekening is dan wel dat deur open moeten blijven staan, evt. kan je de keuken nog bijverwarmen met een infrarood paneel?

De ruimte is qua inhoudt beperkt, ik zou dat met een 3.5kW wel aan aandurven, zeker met een ZSX (ik doe 160m3 met een 3.5kW ZS).

Als je voor zekerheid wilt lekker voor een MHI 5.0ZSX gaan, deze kan net zover terug als een MHI 3.5 maar levert wel 4.5kW bij -10 :)

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 29-04-2022 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
De keukendeur zal wel eens dicht zijn. Denk aan huiswerk kinderen etc. Daarom dacht ik aan een 3,5 kw unit in de woonkamer en 2kw keuken en dan zo geplaatst. En dan de srk35zs-w en de srk20zs-w die kan ik voor 3000 samen geplaatst krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsPSnYja0HScqbz97OnPVzmG8XU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CB7xXKKma79AjMg7D9P78gS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door rwijnhov op 29-04-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
@traders dit is de begane grond. Aan de keuken zit ook nog een bijkeuken vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

rwijnhov schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:10:
De keukendeur zal wel eens dicht zijn. Denk aan huiswerk kinderen etc. Daarom dacht ik aan een 3,5 kw unit in de woonkamer en 2kw keuken en dan zo geplaatst.

[Afbeelding]
Lijkt mij een prima alternatief! Je zou ook nog een winter kunnen kijken of een IR paneel volstaat en dan evt. later alsnog een 2.0 ophangen.

Aan de andere kant, die 3000 euro is scherp geprijsd :)

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 29-04-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Plus aan de keuken zit nog een bijkeuken vast dus daar gaat koude lucht vandaan komen dus keuken moet actief verwarmd worden. Heb dan ook nog een 5kw mhi op de 1e verdieping hangen en Ir panelen op de zolder. Enkel badkamer en bijkeuken zijn dan nog onder actieve heating. Badkamer wilmik nog een Ir paneel hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVD
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
SvenVD schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:41:
Heeft er iemand nog problemen met onecta app.

Units dikwijls offline terwijl ze wel degelijk nog pingable zijn op lokaal netwerk en router ziet ze nog communiceren met daikin server, verder nog veel vertraging, 503 errors in de app ...
Even een late update, ik had hier nog ongeveer tot 26 april smiddags last van gehad, app compleet onbruikbaar. Daarna was het van de baan. Ik vermoed dat ze bij Daikin processing problemen hadden in hun backend ... Wel lastig dat je nergens kan zien of hun service problemen heeft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVD
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Notna schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:31:
[...]

Ik kreeg sinds gisteren ook 503 errors. De app had op Android net een update en nu werkt het weer.

V 3.3.0-1224

[...]
Vreemd, mijn versie is 3.2.0-10488 en er is geen update in de play store. Misschien rollen ze het gefaseerd uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
revolution-nl schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:59:
[...]

Gefeliciteerd!

Plenkske schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:48:
[...]

De tabel laat een combinatie van binnenunit en buitenunit zien. Met daarbij de vermogens etc.
Echter jij hebt nu een redelijk grote buitenunit waardoor deze tabel niet meer geldig is.
Die laagste stand van de 3,5 in die tabel ga je dus niet halen. Je had dus prima een 2,5 of 2,0 kunnen pakken voor de keuken.
Wellicht had je dan ook één model lagere buitenunit kunnen nemen.
Hmm, ik ben toch van plan om maandag maar even terug te bellen en die optie te bespreken met de installateur. Dus een multiunit voor de twee MHI 35ZS-W op de benedenverdieping en een single split voor de MHI 35ZS-W boven in de hal.
Ook mede omdat ik me nu realiseer dat de MHI 35ZS-W units bij hun met single split verkocht worden voor €1799,- per stuk inclusief installatie. 1799 x 3 = €5397
Terwijl ik nu €6199 betaal om alle 3 de units op één 8 kW multiunit aan te sluiten. Dat is meer dan €800 verschil in prijs... Dan wil ik gelijk informeren waar dit prijsverschil in zit in verhouding met performance/efficiëntie.

@revolution-nl @Plenkske (of iemand anders :P)
Hebben jullie wellicht een suggestie welke multiunit een goede optie zou zijn om de 2 units in de benedenverdieping mee aan te sturen? Dan kan ik deze benoemen in het gesprek en vragen wat hun mening hierover is.
Ze zullen naar verwachting meer gebruikt worden om te verwarmen dan om te koelen.

Bij voorbaat dank!

Ter info hier nogmaals het plaatje van wat mijn huidige situatie en het voorstel dat er momenteel ligt.

Huidig voorstel:
1x MHI 35ZS-W Keuken
1x MHI 35ZS-W Woonkamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oW9ybEp5vLzOsqIAq2_yRXYR2rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m905kXjvagDHAPjzIFLVBoih.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ThaBEN op 30-04-2022 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
SvenVD schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:39:
[...]

Vreemd, mijn versie is 3.2.0-10488 en er is geen update in de play store. Misschien rollen ze het gefaseerd uit.
Note: ik ben wel onderdeel van hun betaprogramma. Misschien dat dit ook nog uitmaakt.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:20
ThaBEN schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:29:
[...]

[...]

Hmm, ik ben toch van plan om maandag maar even terug te bellen en die optie te bespreken met de installateur. Dus een multiunit voor de twee MHI 35ZS-W op de benedenverdieping en een single split voor de MHI 35ZS-W boven in de hal.
Ook mede omdat ik me nu realiseer dat de MHI 35ZS-W units bij hun met single split verkocht worden voor €1799,- per stuk inclusief installatie. 1799 x 3 = €5397
Terwijl ik nu €6199 betaal om alle 3 de units op één 8 kW multiunit aan te sluiten. Dat is meer dan €800 verschil in prijs... Dan wil ik gelijk informeren waar dit prijsverschil in zit in verhouding met performance/efficiëntie.

Hebben jullie wellicht een suggestie welke multiunit een goede optie zou zijn om de 2 units in de benedenverdieping mee aan te sturen? Dan kan ik deze benoemen in het gesprek en vragen wat hun mening hierover is.
Ze zullen naar verwachting meer gebruikt worden om te verwarmen dan om te koelen.

Bij voorbaat dank!

Ter info hier nogmaals het plaatje van wat mijn huidige situatie en het voorstel dat er momenteel ligt.

Huidig voorstel:
1x MHI 35ZS-W Keuken
1x MHI 35ZS-W Woonkamer

[Afbeelding]
Een buitenunit als SCM80 is in verhouding een stuk duurder dan een kleinere (scheelt bijvoorbeeld €1300 euro met een SCM50). Dus dat prijsverschil is makkelijk te verklaren. ;)

Je hebt sowieso minimaal een SCM45 nodig om 2x een 3,5 kW aan te kunnen sluiten. Anders een SCM50, maar een 45 gaat met deze combinatie terug tot 250 Watt opgenomen vs. 290 Watt voor de 50 (een SCM60 kan ook nog, want doet hetzelfde als de 50 maar iets hogere max).

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ThaBEN schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:29:
[...]

[...]

Bij voorbaat dank!

Huidig voorstel:
1x MHI 35ZS-W Keuken
1x MHI 35ZS-W Woonkamer

[Afbeelding]
Waarom zou je dan niet gewoon 3x een single-split plaatsen?

Een SCM45 zou bij een multi voor de bgg prima passen (, maar zelfs met de SCM45 heb je een minimaal vermogen van 1.3kW , bij twee units is dat 2kW .de SCM50 heeft alweer een hoger minimaal vermogen)

Met een single split is dat 0,9kW en1.8kW, minder kans op pendelen, efficienter, meer top vermogen, geen kans op bleeding, als een unit stuk gaat zit je niet in de kou. Enige nadeel is dat je drie buiten units kwijt moet maar het lijkt erop dat die prima op het dak van de garage kwijt kunnen?

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 30-04-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:56

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het is natuurlijk kW, kWh is stroomverbruik en dat zou met deze getallen niet best zijn :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedy-Andre schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:44:
Het is natuurlijk kW, kWh is stroomverbruik en dat zou met deze getallen niet best zijn :P
Ohw wat slecht van mij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:56

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je bent niet de enige, in het vorige topic had ik er een dagtaak aan en ik ben blij dat anderen het stokje hebben overgenomen ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
revolution-nl schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:30:
[...]

Waarom zou je dan niet gewoon 3x een single-split plaatsen?

Een SCM45 zou bij een multi voor de bgg prima passen (, maar zelfs met de SCM45 heb je een minimaal vermogen van 1.3kW , bij twee units is dat 2kW .de SCM50 heeft alweer een hoger minimaal vermogen)

Met een single split is dat 0,9kW en1.8kW, minder kans op pendelen, efficienter, meer top vermogen, geen kans op bleeding, als een unit stuk gaat zit je niet in de kou. Enige nadeel is dat je drie buiten units kwijt moet maar het lijkt erop dat die prima op het dak van de garage kwijt kunnen?
Dit idee spreekt mij nog het meest aan als ik dat zo lees.
Even resumerend, het enige voordeel van een multiunit is dus minder buitenunits op je woning + minder stroomverbruik indien je vaak meerdere binnenunits tegelijk hebt aanstaan?
Persoonlijk verwacht ik namelijk wel dat minimaal 2 (of alle 3 de) units vaak gelijktijdig aan zullen staan.

Al vind ik minder kans op pendelen en efficiëntere werking (grotere range aan kiesbaar afgiftevermogen) een belangrijkere factor dan stroomverbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
@ThaBEN Pendelen ga jij toch niet voorkomen. Hoe denk jij dat te voorkomen met bijvoorbeeld een keuken van maar 36m3? Dat is binnen no time opgewarmd (en zeker in deze tijd van het jaar). Ik heb beneden een single en boven een multi. Beide pendelen. Gelukkig maar, betekent dat mijn huis goed is geisoleerd. Maar singles lopen altijd mooier. Maar in dit topic is pendelen een vies woord. Ik zou me er niet te druk om maken. Edit: je koelkast pendelt ook. Daar hoor ik nooit iemand over. O-)

Ik zou in de keuken en boven de kleinst mogelijke unit hangen. Zeker in die hal boven gaat die unit nooit lekker zijn warmte en koude kwijt kunnen. Een 3,5 is daar echt een nogo. Die in de keuken zou ik weglaten en gewoon de deur openlaten permanent. Dan kan je gewoon met 1 3,5 af. En die unit in de woonkamer hangt daar verkeerd. Bij je zithoek ga je niet blij worden om constant in de luchtflow te zitten. Plaats die in het midden van die lange muur. Heb je een veel betere warmteverdeling ook.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 30-04-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:39:
@ThaBEN Pendelen ga jij toch niet voorkomen. Hoe denk jij dat te voorkomen met bijvoorbeeld een keuken van maar 36m3? Dat is binnen no time opgewarmd (en zeker in deze tijd van het jaar). Ik heb beneden een single en boven een multi. Beide pendelen. Gelukkig maar, betekent dat mijn huis goed is geisoleerd. Maar singles lopen altijd mooier. Maar in dit topic is pendelen een vies woord. Ik zou me er niet te druk om maken.

Ik zou in de keuken en boven de kleinst mogelijke unit hangen. Zeker in die hal boven gaat die unit nooit lekker zijn warmte en koude kwijt kunnen. Een 3,5 is daar echt een nogo. Die in de keuken zou ik laten en gewoon de deur openlaten permanent. Dan kan je gewoon met 1 3,5 af. En die unit in de woonkamer hangt daar verkeerd. Bij je zithoek ga je niet blij worden om constant in de luchtflow te zitten. Plaats die in het midden van die lange muur. Heb je een veel betere warmteverdeling ook.
Eens met @MotorBeast wel met een kleine nuance. Je hebt pendelen en pendelen. Indien de unit pendelt omdat de temperatuur van de kamer word bereikt bij hogere buiten temperaturen is dat normaal gedrag en niet te voorkomen. Mijn unit gaat uiteindelijk ook uit, om vervolgens op de laagste stand opnieuw te proberen setpoint aan te houden. Vanaf 14+ graden zit hier vaak enkele uren tussen het pendelen.

Indien de (te zware) unit in een te kleine ruimte hangt dan krijg je ongewenst pendelen. De unit gaat dan als een relais functioneren en bij elke opstart meteen weer uit voordat er überhaupt voldoende warmte in de buitenunit is opgebracht. Gevolg; het word dus niet warm/koud. Effect; een niet werkende unit en een geïrriteerde gebruiker ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 21:58

Gerco-M

mijn tornado res.

@ThaBEN De unit in de woonkamer kan inderdaad beter op een iets andere locatie. De lange muur zou zeker ideaal zijn maar als dat kwa leidingen wat lastig wordt zou het ook nog kunnen op de muur naar de hal. Dan merk je de warmte wel iets minder, maar het geluid is dan ook minder ;)

De unit in de keuken kan zeker kleiner maar als je het budget er wel voor hebt, dan wel doen. Het zou ook zonder kunnen, maar de warmte gaat niet echt lekker door de deuropening dus is het daar wel altijd iets kouder. Als je er verder niet verblijft is dat misschien niet erg, maar super comfortabel is het niet.

Als je 3 x single split kan doen kwa prijs en buitenunits dan werkt dat voor jouw situatie iets fijner denk ik ja, het moduleerd iets verder terug (minder pendelen) en iets efficienter. Had je ook de ZSX units overwogen? Die zijn nog iets stiller en efficienter dan de ZS serie. Ik heb hier een ZSX 35 als single split en dat is hier mijn favoriete unit, boven de multi split ZSX of single split 71 ZS. Die 35 ZSX is zoooo stil en efficient en ver modulerend. Ik heb er nul omkijken naar kwa werking. Pendeld zelden.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Bedankt voor het meedenken allemaal. We wonen in een "twee-onder-een-kap" woning, waarbij de rechterzijgevel gedeeld is met de buren. Om die reden kan er helaas niets aan deze muur bevestigd worden zonder de kabels/leidingen in de woonkamer te hebben hangen. Enkel de gevels aan de linkerkant en bovenzijde van de schets zijn beschikbaar.

Ik heb een zoontje van bijna 4 en een hond die regelmatig de route tussen de woonkamer en de tuin bewandelen. Tuin ligt nog noordelijker dan het overdekt terras en is niet zichtbaar op de schets. Daardoor is het niet mogelijk om die keukendeur permanent open te houden zonder dat ik gelijk temperatuur ga verliezen omdat de achterdeur naar buiten dan ook regelmatig open staat wanneer de hond of mijn zoon in de tuin is.

Zodoende koos ik ervoor om zowel in de keuken als in de woonkamer een unit te hebben hangen. Dan kan ik beide individueel bedienen en warmte proberen te behouden in de woonkamer, ongeacht of de achterdeur open staat of niet. Dan heb ik nog altijd de optie om de keuken gauw apart even op te warmen in de winter als de achterdeur heeft opengestaan, gezien deze ruimte tevens als 'eetkamer' dient, zonder hiervan afhankelijk te zijn van enkel de temperatuur in de woonkamer.

De ZSX ligt helaas buiten mijn budget. Heb een potje waarmee ik de airco's en verschillende andere projecten in huis moet doen waarbij ik nu al richting de max zit met de huidige setup :9

Ik ga dit weekend gebruiken om na te denken en maandag maar definitief een knoop doorhakken. Uiteindelijk zal er geen perfecte setup bestaan en lijken er net zoveel verschillende meningen en motivaties te bestaan als leden in dit topic, waarbij de focus kan variëren op (een mix van) rendement, comfort, kostenbesparing of minimaal gasverbruik.

Hoe meer ik hier leer, hoe meer ik besef dat ik minder van het onderwerp en alle verschillende onderliggende nuances begrijp dan ik initieel dacht. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Gerco-M schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:02:

De unit in de keuken kan zeker kleiner maar als je het budget er wel voor hebt, dan wel doen. Het zou ook zonder kunnen, maar de warmte gaat niet echt lekker door de deuropening dus is het daar wel altijd iets kouder. Als je er verder niet verblijft is dat misschien niet erg, maar super comfortabel is het niet.
Als je als het echt koud en warm is buiten 24/7 de boel laat draaien (is ook het zuinigst en comfortabel) zal de warmte en de koude gewoon netjes verspreiden, ook in de keuken. Verwarm en koel hier de hele bovenverdieping met 2 units. Bewust op de kamer gehangen op zuid die het warmst wordt en 1 unit op de zolder slaapkamer aldaar. Overdag alle deuren open en geen enkel probleem. @ThaBEN Blij dat zo'n ding niet in mijn hal hangt want dan werkt het dus niet. Ruimte is veel te klein en dan slaat zo'n ding continue af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Wij hebben een 3,5kW mhi in de woonkamer. Woonkamer is 50m3. Deur naar keuken altijd open, maar doet niets tot bijna niets voor de warmte in de keuken.
Wanneer je behoefte hebt aan warmte in de keuken om daar te zitten bijvoorbeeld, is een eigen unit zeker aan te raden.

Wij hebben 3 units onder 1 buitenunit (6,0kW) hangen. Gaat perfect. Pendelen zelden, en wanneer hij dat doet dan betekent dat hier een significant lager stroomverbruik per uur.

Naar mijn mening zijn singlesplits meer geschikt wanneer je verwacht in de koude periode 24/7 te gaan verwarmen. Dan heb je voordeel van het vermogen om een fractie verder terug te schakelen in verbruik.

Wanneer je verwacht vooral in blokken te gaan verwarmen, bijvoorbeeld in de ochtend een uur of 5 en in de loop van de middag/begin avond een uur of 5, dan ben je beter af met een multisplit-unit. Die heeft meer vermogen wanneer nodig en zal bij stevige kou minder defrosts geven dan een singlesplit.
Het in blokken verwarmen is hier duidelijk zuiniger in gebruik dan 24/7 verwarmen zou zijn, ook bij gebruik van single splits, maar het geeft altijd wat minder comfort. Dat is dus net wat bij je past.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjamo op 30-04-2022 13:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:27:
Wij hebben een 3,5kW mhi in de woonkamer. Woonkamer is 50m3. Deur naar keuken altijd open, maar doet niets tot bijna niets voor de warmte in de keuken.
Wanneer je behoefte hebt aan warmte in de keuken om daar te zitten bijvoorbeeld, is een eigen unit zeker aan te raden.

Wij hebben 3 units onder 1 buitenunit (6,0kW) hangen. Gaat perfect. Pendelen zelden, en wanneer hij dat doet dan betekent dat hier een significant lager stroomverbruik per uur.

Naar mijn mening zijn singlesplits meer geschikt wanneer je verwacht in de koude periode 24/7 te gaan verwarmen. Dan heb je voordeel van het vermogen om een fractie verder terug te schakelen in verbruik.

Wanneer je verwacht vooral in blokken te gaan verwarmen, bijvoorbeeld in de ochtend een uur of 5 en in de loop van de middag/begin avond een uur of 5, dan ben je beter af met een multisplit-unit. Die heeft meer vermogen wanneer nodig en zal bij stevige kou minder defrosts geven dan een singlesplit.
Het in blokken verwarmen is hier duidelijk zuiniger in gebruik dan 24/7 verwarmen zou zijn, ook bij gebruik van single splits, maar het geeft altijd wat minder comfort. Dat is dus net wat bij je past.
Grappig. Ik doe dus met gemak een hele verdieping met deuren open koelen en verwarmen en jij raadt dat af en doet niets? Ik verwarm/koel hier met 2 vingers in de neus op die manier boven. Sowieso moet je met een slecht geisoleerd huis niet met L/L gaan verwarmen en komt het bij mij boven zelden onder de 18 graden zonder verwarming.

Singles zijn top als je individueel een unit wil laten draaien. Draait alles tegelijk maakt het geen fluit uit of je singles of multi's hebt. Ook niet in verbruik.

En mijn multi boven geeft juist meer defrosts dan mijn single beneden terwijl daar hoger gestookt wordt, Blokverwarmen doe ik alleen boven de 5 graden. Daaronder is het ronduit oncomfortabel en niet onzuiniger. Dan draait de compressor op het laagste toerental permanent en is de COP het hoogst.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 30-04-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Soullancer schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:26:
[Afbeelding]

Woonkamer gepurd.
Die is nu beter, alleen nu laat de werkkamer op de tweede verdieping het afwegen en is jammer in temp

[Afbeelding]
Iemand een idee of je makkelijk wat delen van de unit weg kan halen binnen om zo het gat te dichten? Via de buitenzijde levert te weinig resultaat op, maar heb ook geen idee of ik dan ellende op me hals haal als ik aan het demonteren sla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Soullancer schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:46:
[...]

Iemand een idee of je makkelijk wat delen van de unit weg kan halen binnen op zo het gat te dichten? Via de buitenzijde levert te weinig resultaat op, maar heb ook geen idee of ik dan ellende op me hals haal als ik aan het demonteren sla
Zou je niet gewoon je installateur dat laten doen? Spul hangt toch pas net? Als er allerlei tochtgaten zitten is dat garantie van je installatie neem ik aan.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Vraag van een leek (mijzelf :p)
Zou er ook nog verschil kunnen zitten in stroomverbruik bij ongewenst pendelgedrag van single vs. multiunit?

Aanname: Bij single unit stopt ook de buitenunit en die moet dan weer opnieuw opstarten wat tot een korte piek in stroomverbruik kan resulteren, elke keer dat de buitenunit opnieuw opstart.

Bij multi stopt enkel één van de binnenunits, maar de buitenunit blijft doordraaien om de andere binnenunits te blijven bedienen, wat resulteert in minder hoge piekspanningen.

Zou daar enige validiteit in deze aanname kunnen zitten?

Moest hier aan denken nadat ik iemand hoorde mededelen dat zijn Daikin tijdens pendelen voor hoge piekspanningen zorgde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:55:
[...]

Grappig. Ik doe dus met gemak een hele verdieping met deuren open koelen en verwarmen en jij raadt dat af en doet niets? Ik verwarm/koel hier met 2 vingers in de neus op die manier boven. Sowieso moet je met een slecht geisoleerd huis niet met L/L gaan verwarmen en komt het bij mij boven zelden onder de 18 graden zonder verwarming.

Singles zijn top als je individueel een unit wil laten draaien. Draait alles tegelijk maakt het geen fluit uit of je singles of multi's hebt. Ook niet in verbruik.

En mijn multi boven geeft juist meer defrosts dan mijn single beneden terwijl daar hoger gestookt wordt, Blokverwarmen doe ik alleen boven de 5 graden. Daaronder is het ronduit oncomfortabel en niet onzuiniger. Dan draait de compressor op het laagste toerental permanent en is de COP het hoogst.
Ik weet dat onze situatie niet representatief is voor elke mede-airco-gebruiker, maar dat is jouw situatie ook niet.

Warmtepompen en all electric zijn lange tijd vooral iets voor riant geïsoleerde nieuwbouwwoningen geweest, en andere supergeisoleerde woningen. Ik kan me voorstellen dat in dat soort woningen inderdaad de temperatuur in de winter zonder verwarming misschien niet onder de 18graden komt.
Mij lijkt dat ideaal, dan zouden wij waarschijnlijk niet eens hoeven te verwarmen :)

Maar ik denk dat juist tegenwoordig ook in huizen met minder perfecte isolatie warmtepompen en dus ook airco genomen wordt voor verwarming.

Volgens jouw standaard zouden wij geen airco kunnen gebruiken voor verwarming. Een lucht/water-warmtepomp is hier geen optie. Airco zorgt er hier voor dat wij inmiddels (bijna) van het gas af zijn. Ik denk dat het, ondanks jouw mening, voor ons een prima optie is.
Pagina: 1 ... 132 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic