WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Bouwjaar 1965. Hoek huis. Volledige spouw volgeblazen, vloer helaas niet. Gasverbruik was vorig jaar 1250 kuub.GermanPivo schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:49:
[...]
Hoe is het gesteld met de isolatie? Bouwjaar? Ondanks dat het niet het doel is om van het gas af te gaan, kan het huidige verbruik natuurlijk wel wat zeggen of je het wel/niet kan redden met een 3.5 kW.
Ik doe onze woonkamer ('78) met meer m3 met een 5 kW en dat gaat al prima. Ook op de koudere dagen. Dus gevoelsmatig zou ik ook voor de 3.5 kW kiezen.
Sowieso is er ook een SCM50 buitenunit, maar als je kiest voor een 3.5 kW + 2.5 kW, kan je nog beter gaan voor een SCM40 of 45.
Zolder= infraroodpanelen
1e verdieping 5kw mitsubischi inverter airco 4 jaart oud.
Badkamer = infraroodpaneel
Nu ben ik aan het kijken om de rest van het huist ook van het gas te halen met airco.
Keuken 31m3 woonkamer 95m3. Nu had ik het plan om in de keuken en woonkamer ook 2 airco's te plaatsen:
Keuken de SRK35ZS-w + SRC35zs-w
Woonkamer de SRK50ZS-w + SRC50ZS-w
Zou dit een goede combinatie zijn voor deze twee ruimtes om ook bij vorst goed te kunnen verwarmen. Of een andere combinatie. Zou het wel graag bij mitsubishi of daikin willen houden en single splits. WIe heeft advies?
[ Voor 3% gewijzigd door rwijnhov op 25-04-2022 22:15 ]
Binnendelen kunnen ook nog steeds voor R410a gebruikt worden, dat is niet brandbaar. Dus het argument, "er zitten toch flare koppelingen aan" gaat niet helemaal op.DutchWing schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:08:
[...]
Dan moet het lek verlies meer zijn dan de ventilatie van de ruimtes.
Heb nog andere koelmonteurs gevraagd en iedereen begon al te lachen met het feit; waarom zetten ze dan standaard die flare koppelingen erop
Bij twee ander familie leden zit al jaren alles met flare en nooit problemen. Eventueel huur ik een moment sleutel voor een ochtendje.
Moet wel zeggen handleiding is heel tegenstrijdig, ene moment 5-15 minuten vacumeren en verderop ineens 1 uur vacuüm.
Zelfde met afpersen etc.
Zelf heb ik persoonlijk niks gehoord over die "regel".
Verder is vacuumeren geen kwestie van een bepaalde tijd maar een bepaalde waarde die gehaald moet worden + standtijd.
Afpersen is evengoed een bepaalde waarde + standtijd.
Units dikwijls offline terwijl ze wel degelijk nog pingable zijn op lokaal netwerk en router ziet ze nog communiceren met daikin server, verder nog veel vertraging, 503 errors in de app ...
[ Voor 37% gewijzigd door SvenVD op 25-04-2022 23:42 ]
Zeer triest natuurlijk dat het zo af loopt.Servee schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even off-topic; kwam deze tegen op Facebook (screenshots uit een filmpje vandaar matige kwaliteit) blijkt volgens de berichten dat een monteur te zijn gaan lassen zonder de buitenunit leeg te halen. Monteur heeft het niet overleefd.
Maar lassen bij brandbaar gas onder hoge druk?
Volgens mij loopt er hier plenty volk rond die die unit al jaren probleemloos op 16A afgezekerd hebben draaien.bronce schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:48:
Ik heb pas geleden een offerte laten op stellen voor 2 airco binnenunits met 1 buiten unit (daikin 2MXM68N). Nu is pas de elektricien wezen komen kijken en hij wees me op het selectief afzekeren. De airco installateur zei dat er een buitenkabel op de plek van de buiten unit moet liggen en 20A afgezekerd moet zijn, nu is het idee om deze op een subgroepenkast in de garage aan te sluiten. Hierop zitten ook de zonnepanelen en de bijkeuken/garage. Het zit nu dus al niet goed afgezekerd (vorige bewoner gedaan) want hoofdmeterkast is die groep 16A en dan de subgroepenkast 16A. Dit moet dan hoofdmeterskast 20A zijn en subgroepenkast 16A volgens de elektricien maar dat betekend dus dat ik de airco niet 20A kan afzekeren. Tenzij we dus alles openbreken en nieuwe kabel naar de hoofdmeterskast graven. Ik kan van deze airco nergens het stroomvebruik/vermogen vinden, alleen koelvermogen 7KW. Kan ik er mee weg komen om deze 16A te zekeren of klapt hij er dan uit. De elektricien vond het prima om beide 20A te doen, maar aangezien ik toen net de sleutel had wist ik niet dat de garage/bijkeuken ook op die subgroepenkast zat + een deel van keuken. Dus wel handig om 20A -> 16A aan te houden.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb een tijdje terug wel een hoop gezeik gehad met de units en het verbinden. Weet niet wat je wifi-netwerk voor hardware heeft, maar ik heb iig Unifi AP's draaien, en de airco's waren een stuk blijer nadat ik ze een vast IP-adres gegeven had. Nu heel sporadisch nog een keer dat er eentje offline is in de app. Maar dit ligt dan of aan Daikin (loopt natuurlijk allemaal via 'de geweldige cloud'), of ik reconnect hem even in mijn Unifi Controller.SvenVD schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:41:
Heeft er iemand nog problemen met onecta app.
Units dikwijls offline terwijl ze wel degelijk nog pingable zijn op lokaal netwerk en router ziet ze nog communiceren met daikin server, verder nog veel vertraging, 503 errors in de app ...
Misschien een port-forward/firewall probleem bij jou? Geen idee over welke poort die naar buiten praten of naar binnen willen overigens.
Blijf het overigens apart vinden hoe functionaliteit in die app van Daikin telkens lijkt te wijzigen. Ik heb nu sinds kort een paar opties erbij gekregen bijvoorbeeld. Maar de 'buitenunit geruisloos' moet dan weer via de afstandsbediening aangezet worden. Gelukkig blijft dit wel aan staan zolang je 'econo' aan laat staan in de app. Zeer handig bij het schema dat ik gebruik (iedere morgen om 7:30 aan).
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Klinkt allemaal een beetje ouderwets en overdreven. Wat trekt die 2MXM68N? Een keer 2.5kW? Dan is 16A toch méér dan genoeg?bronce schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:48:
Ik heb pas geleden een offerte laten op stellen voor 2 airco binnenunits met 1 buiten unit (daikin 2MXM68N). Nu is pas de elektricien wezen komen kijken en hij wees me op het selectief afzekeren. De airco installateur zei dat er een buitenkabel op de plek van de buiten unit moet liggen en 20A afgezekerd moet zijn, nu is het idee om deze op een subgroepenkast in de garage aan te sluiten. Hierop zitten ook de zonnepanelen en de bijkeuken/garage. Het zit nu dus al niet goed afgezekerd (vorige bewoner gedaan) want hoofdmeterkast is die groep 16A en dan de subgroepenkast 16A. Dit moet dan hoofdmeterskast 20A zijn en subgroepenkast 16A volgens de elektricien maar dat betekend dus dat ik de airco niet 20A kan afzekeren. Tenzij we dus alles openbreken en nieuwe kabel naar de hoofdmeterskast graven. Ik kan van deze airco nergens het stroomvebruik/vermogen vinden, alleen koelvermogen 7KW. Kan ik er mee weg komen om deze 16A te zekeren of klapt hij er dan uit. De elektricien vond het prima om beide 20A te doen, maar aangezien ik toen net de sleutel had wist ik niet dat de garage/bijkeuken ook op die subgroepenkast zat + een deel van keuken. Dus wel handig om 20A -> 16A aan te houden.
[ Voor 83% gewijzigd door LED-Maniak op 26-04-2022 00:01 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ja dat krijg ik dus niet gevonden. Op die site van daikin staat dat allemaal niet vermeld. Ze noemen alleen de afzekerwaarde in de tabellen (en verwarm/koel vermogen) maar geen stroomvebruik/vermogen van de buitenunit.LED-Maniak schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:01:
[...]
Klinkt allemaal een beetje ouderwets en overdreven. Wat trekt die 2MXM68N? Een keer 2.5kW? Dan is 16A toch méér dan genoeg?
Edit: las de tabel verkeerd, er staan opgenomen vermogen 2.26 KW bij verwarmen. Dus dan moet die 16A makkelijk kunnen.
/f/image/h0mDRf6DqvM2CV7IzXb7K2l4.png?f=fotoalbum_large)
Of is dat per binnenunit want de 5MX heeft een afzeker waarde 32A maar lager opgenomen vermogen. Dus neem aan dat het dan per aangesloten binnenunit is?
[ Voor 40% gewijzigd door bronce op 26-04-2022 00:38 ]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dat was voor mij ook een eye-opener. Ik zat al in de stress hoe ze de elektra van de binnenunits gingen aansluiten... Zit er helemaal geen stekker aan de binnenunitsZeRoC00L schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 06:57:
Buitenunit, alleen die zit aangesloten op electra. Binnenunits worden gevoed via de buitenunit.
Ik kreeg sinds gisteren ook 503 errors. De app had op Android net een update en nu werkt het weer.SvenVD schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:41:
Heeft er iemand nog problemen met onecta app.
V 3.3.0-1224
New:
- General improvements
- New BRP069B4x firmware improving DNS capabilities (1_14_60)
[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 26-04-2022 07:37 ]
Als ik alle binnen-units tegelijkertijd aanzet op verwarmen dan zie je bij opstarten het opgenomen elektrische vermogen héél even pieken naar 3,5KW, om uiteindelijk snel terug te zakken naar 2KW (Dat is ook ongeveer het nominale opgenomen elektrische vermogen van de buiten-unit volgens de tabel van Daikin).
Met koelen heb ik bij 40 graden buiten en 22 graden binnen (de installatie draait dan 7x24) het opgenomen vermogen bijna nooit boven 1KW uit zien komen. Tijdens opstarten piekt de installatie dan misschien even rond de 2KW, maar zakt snel weer terug.
Waar je wel mee op moet letten is dat je niet teveel stroom door je 20A zekering in de meterkast jaagt. Heb je 3-fase of 1-fase in de groepenkast in de keuken?
Bij 3-fase zou het kunnen werken (herverdelen over de fases), zolang de totale load per fase maar beneden de 20A blijft. Heb je 1-fase dan gaat het niet passen.
Stel de airco trekt 1,5KW, je zet de oven aan (3KW) en je gaat elektrisch koken (5KW), dan belast je die 20A zekering met 9,5KW/230 = 41,3A. Dan zit je ver boven de max van de 20A zekering in de meterkast. Die klapt er meteen uit. En dan hoop ik niet dat je ook nog een Quooker hebt (2,2KW) of een waterkoker (2KW). De opbrengst van de zonnepanelen (2KW?) kun je er vanaf trekken als alles aan staat, maar dan nog loopt er 9,5-2KW=7,5KW/230 = 33A door die zekering.
bronce schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:48:
Ik heb pas geleden een offerte laten op stellen voor 2 airco binnenunits met 1 buiten unit (daikin 2MXM68N). Nu is pas de elektricien wezen komen kijken en hij wees me op het selectief afzekeren. De airco installateur zei dat er een buitenkabel op de plek van de buiten unit moet liggen en 20A afgezekerd moet zijn ...
Ja bijzonder hoe sommige te werk gaanWaah schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:48:
[...]
Zeer triest natuurlijk dat het zo af loopt.
Maar lassen bij brandbaar gas onder hoge druk?seriously?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Om toch nog maar even een gedeelte van mijn eigen vraag te quoten. Zoals @Zerobase hierboven ook al aangeeft zou 16A moeten kunnen met een 4MXM68N, helemaal omdat ik er in mijn geval maar 4x2KW aan wil hangen.Deismyna schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:53:
...
Een 4MXM68N moet op papier volgens mij op 20A? gezekerd worden, maar als ik hier zo lees lijkt 16A in de praktijk ook voldoende te zijn, zeker aangezien ik niet verwacht dat alle 4 de binnenunits tegelijkertijd op volle toeren zullen draaien. Alternatief zou 2x een 2MXM40N kunnen zijn (of een 2MXM40N + 3MXM40N, zodat ik een extra aansluiting overhoud om later een eventuele extra binnenunit op zolder te hangen). Die zouden volgens mij zonder probleem ieder op een eigen 16A groep gezekerd kunnen worden. Voordeel van deze combi lijkt me ook de extra redundantie bij een eventuele storing, nadeel is dan wel weer de hogere minimale afgifte.
...
Valt er dan toch nog iets te zeggen om 2x 2MXM40N te verkiezen boven 1x 4MXM68N ? Las iets verder terug volgens mij ook dat niet iedereen fan is van één grote multi split voor verwarmen.
Als je altijd meerdere units tegelijkertijd aan hebt staan is een multi-split efficienter, anders zou ik voor single-splits kiezen.
Ik verwarm de werkkamer nu met de airco (22 gr), maar ik heb ook de woonkamer-unit maar aangezet (19gr), want anders gaat de installatie hier pendelen. Dat komt omdat de werkkamer-unit (2KW) minder vermogen vraagt dan wat de compressor in de buiten-unit minimaal kan leveren. De woonkamer warmt nu heel geleidelijk op en is aan het einde van de dag voldoende op temperatuur.
Met een single-split unit of een lichte dual-split heb je veel minder last van pendelen.
De installatie pruttelt hier nu op zo'n 500W (eco stand) en het is boven lekker warm en beneden in de woonkamer voorlopig warm genoeg.
Top hier kan ik wat mee!. Ik heb straks een binnenunit van 5 KW (grote huiskamer met aanbouw) en boven een kleine binnenunit van 2 KW. De hoofdmeterkast heeft nu een 16A 3 fase aardlekautomaat voor de submeterkast in de garage. Die wordt vervangen door een 20A 3 fase aardlekautomaat. En dan in de subgroepenkast komt dan een 16A (ipv de aanbevolen 20A door aircoinstallateur) 1 fase aardlek automaat voor de airco. De inductieplaat van de keuken zit op een aparte kookgroep op de hoofdmeterkast dus dat zit goed. Alleen de spotjes/koelkast zitten op de submeterkast samen met heel de garage/bijkeuken/tuin elektra en zonnepanelen (14 panelen van 370wp als ik me niet vergis) dus een aardige installatie. Allemaal door vorige bewoner zonder sticks aangebracht dus even uitzoeken hoe het allemaal zat.Zerobase schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:42:
@bronce: 20A is niet nodig. Ik heb hier een 4MXM68N hangen met 4 binnen-units (4,2KW, 2.5KW en 2x 2KW). De buiten-unit is afgezekerd op een aparte groep van 16A. De 4MXM68N heeft bovendien een zwaardere compressor als de 2MXM68N.
Als ik alle binnen-units tegelijkertijd aanzet op verwarmen dan zie je bij opstarten het opgenomen elektrische vermogen héél even pieken naar 3,5KW, om uiteindelijk snel terug te zakken naar 2KW (Dat is ook ongeveer het nominale opgenomen elektrische vermogen van de buiten-unit volgens de tabel van Daikin).
Met koelen heb ik bij 40 graden buiten en 22 graden binnen (de installatie draait dan 7x24) het opgenomen vermogen bijna nooit boven 1KW uit zien komen. Tijdens opstarten piekt de installatie dan misschien even rond de 2KW, maar zakt snel weer terug.
Waar je wel mee op moet letten is dat je niet teveel stroom door je 20A zekering in de meterkast jaagt. Heb je 3-fase of 1-fase in de groepenkast in de keuken?
Bij 3-fase zou het kunnen werken (herverdelen over de fases), zolang de totale load per fase maar beneden de 20A blijft. Heb je 1-fase dan gaat het niet passen.
Stel de airco trekt 1,5KW, je zet de oven aan (3KW) en je gaat elektrisch koken (5KW), dan belast je die 20A zekering met 9,5KW/230 = 41,3A. Dan zit je ver boven de max van de 20A zekering in de meterkast. Die klapt er meteen uit. En dan hoop ik niet dat je ook nog een Quooker hebt (2,2KW) of een waterkoker (2KW). De opbrengst van de zonnepanelen (2KW?) kun je er vanaf trekken als alles aan staat, maar dan nog loopt er 9,5-2KW=7,5KW/230 = 33A door die zekering.
[...]
Daarbij zijn er genoeg andere factoren die meespelen bij gas. Een voorbeeld dat ik 7 jaar terug helaas zelf heb meegemaakt op de lokale jachthaven. Botenbouwer die boten opknapte en doorverkocht vond het niet nodig om in een open boot een (verplichte) vonkvrije ventilator in de motorruimte en bij de brandstoftank en gasfles in te bouwen. Hij deed er wat lacherig over toen ik er over begon. Boot was open dus voldoende ventilatie. Ik was even water vullen achter het toiletgebouw en ineens een harde klap, bij veel jachten en chalets de ramen er uit. Voor het toiletgebouw lag de arm van de botenbouwer. Hij heeft het niet overleefd. Bleek dus dat gas zwaarder is dan lucht en dus heel goed in een open boot blijft staan en dat er daarom dus een vonkvrije ventilator nodig is.
Moraal van het verhaal: Aan de meeste regels en voorschriften ligt een gedegen (wetenschappelijk) onderzoek ter grondslag. Een monteur mag daar kritisch op zijn maar ik vind het wat gevaarlijk worden als ze het met simpele retoriek weg gaan wuiven en lekker doen waar ze zelf zin in hebben.
Waar je heel goed naar moet kijken in de specs is de aanloopstroom/inschakelstroom en het vermogen dat ze trekken op vollast. Het opgetelde vermogen op vollast geeft het ampèrage aan van de zekeringautomaat die je nodig hebt. De aanloopstroom is een kortstondige piekbelasting en die bepaald de karakteristiek van de zekeringautomaat. Is de aanloopstroom bij elkaar 3 tot 5 keer hoger dan de waarde van de zekeringautomaat? Dan volstaan B karakteristiek. Is het 5 tot 10 keer hoger? Dan heb je C karakteristiek nodig.Deismyna schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:37:
[...]
Om toch nog maar even een gedeelte van mijn eigen vraag te quoten. Zoals @Zerobase hierboven ook al aangeeft zou 16A moeten kunnen met een 4MXM68N, helemaal omdat ik er in mijn geval maar 4x2KW aan wil hangen.
Valt er dan toch nog iets te zeggen om 2x 2MXM40N te verkiezen boven 1x 4MXM68N ? Las iets verder terug volgens mij ook dat niet iedereen fan is van één grote multi split voor verwarmen.
Let er wel op dat wanneer je hoger dan 16 ampère gaat afzekeren je ook dikkere bedrading moet hebben en dat wanneer je voor C karakteristiek gaat de maximale kabellengte halveert.
Het is gelukkig allemaal wat minder krap dan je zou denken. 1 fase is vaak 35 ampère of kan in de meeste gevallen omgezet worden naar 35 ampère. 3 fase is altijd minimaal 3x25 ampère. Daarbij valt het ook nog mee hoe snel het er allemaal uitklapt. Je kunt er echt prima voor korte periodes flink overheen. Helemaal als de netbeheerder automaten heeft geplaatst ipv smeltzekeringen.Zerobase schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 07:42:
@bronce:
[...]
Er is in jouw geval verkeerd afgezekerd. Je hebt hierdoor geen selectiviteit. Hoe dik is de kabel naar je garage? En ligt die ingegraven? Of bovengronds in een kruipruimte/muur oid? De kans is namelijk heel groot dat je hem gewoon op 20 ampère kunt afzekeren. Je kunt als de kabel dik genoeg is en deze enkel en alleen voor de subgroepenkast wordt gebruikt in de groepenkast een 20 ampère c karakteristiek rechtstreeks op de hoofdschakelaar zetten en daar de kabel op aansluiten. In de subgroepenkast zet je de kabel op een hoofdschakelaar en vervolgens ga je daar net alsof het een normale groepenkast is te werk. Dus met aardlekschakelaars met daar achter zekeringautomaten of gewoon met aardlekautomaten.bronce schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:48:
Leg dit verhaal maar eens aan de elektricien voor.
Thanks!
Als ik het goed heb begrepen werkt de lagere setpoint dus enkel in de "verwarmen" stand. Bij koelen kun je de voorgedefinieerde setpoint dus niet wijzigen?
En je doet dit dus enkel indien je het idee hebt dat de airco te lang blijft doorgaan met verwarmen.
Indien benodigd ga ik dit in de woonkamer toepassen, omdat daar ook de Nefit Slimme Thermostaat van mijn CV installatie aan de muur hangt. Dan ga ik proberen om de kamertemperatuur welke de thermostaat aangeeft zo dicht mogelijk te laten matchen met de ingestelde temperatuur van de Airco, mochten deze van elkaar afwijken.
En nog iets waar ik nieuwsgierig naar ben, komt het wel eens voor dat er een firmware update beschikbaar is voor een airco unit?
Indien ja, hoe doe je deze installeren? Kan dit via Wi-Fi (indien je een Wi-Fi module bezit bij een MHI)?
[ Voor 13% gewijzigd door ThaBEN op 26-04-2022 13:55 ]
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Je kunt beter eerst proberen wat de standaard setpoint doet in jouw situatie. Indien je systeem iets over gedimensioneerd is voor je kamer zal setpoint overschreden worden, onder dimensie betekent blijvend (soms onnodig) hard door blazen. Alles afhankelijk van isolatie en buitentemperatuur icm gekozen setpoint.ThaBEN schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:45:
[...]
Thanks!
Als ik het goed heb begrepen werkt de lagere setpoint dus enkel in de "verwarmen" stand. Bij koelen kun je de voorgedefinieerde setpoint dus niet wijzigen?
En je doet dit dus enkel indien je het idee hebt dat de airco te lang blijft doorgaan met verwarmen.
Indien benodigd ga ik dit in de woonkamer toepassen, omdat daar ook de Nefit Slimme Thermostaat van mijn CV installatie aan de muur hangt. Dan ga ik proberen om de kamertemperatuur welke de thermostaat aangeeft zo dicht mogelijk te laten matchen met de ingestelde temperatuur van de Airco, mochten deze van elkaar afwijken.
En nog iets waar ik nieuwsgierig naar ben, komt het wel eens voor dat er een firmware update beschikbaar is voor een airco unit?
Indien ja, hoe doe je deze installeren? Kan dit via Wi-Fi (indien je een Wi-Fi module bezit bij een MHI)?
Er zit een offset in juist om pendelen zoveel mogelijk te voorkomen. Offset strak op huiskamer temperatuur afstellen omdat je dat eenmaal gewend bent kan leiden tot meer pendelen. De offset kun je ook nuttig gebruiken door bijvoorbeeld te weten wat je offset is, indien je bijvoorbeeld 2 graden offset hebt dan zal bij setpoint 21 de kamer dus 23 graden worden in een bepaalde situatie voordat deze afslaat, wat voor vele te warm is. Indien je de setpoint strak afstelt zal de unit naar de 21 graden gaan zo snel mogelijk en dan afslaan (pendelen). Indien je de offset gebruikt door op warmere dagen setpoint 19 in te stellen zal de unit doorverwarmen tot 21 graden, de unit doet hier langer over en de unit maakt wel langere runs. Op koudere dagen zal de setpoint omhoog moeten en zal dus weersafhankelijk ingesteld moeten worden dat zal in elke situatie weer anders zijn en zal je proefondervindelijk moeten uitzoeken.
Daikin FTXM35R/RXM35R
rwijnhov schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:01:
Heb even wat advies nodig situatie vrijstaande woning 1988, matige isolatie, hr++, 32 zonnepanelen.
Zolder= infraroodpanelen
1e verdieping 5kw mitsubischi inverter airco 4 jaart oud.
Badkamer = infraroodpaneel
Nu ben ik aan het kijken om de rest van het huist ook van het gas te halen met airco.
Keuken 31m3 woonkamer 95m3. Nu had ik het plan om in de keuken en woonkamer ook 2 airco's te plaatsen:
Keuken de SRK35ZS-w + SRC35zs-w
Woonkamer de SRK50ZS-w + SRC50ZS-w
Zou dit een goede combinatie zijn voor deze twee ruimtes om ook bij vorst goed te kunnen verwarmen. Of een andere combinatie. Zou het wel graag bij mitsubishi of daikin willen houden en single splits. WIe heeft advies?
Ik heb de link naar de Nederlandse versie van de app in de Google PlayStore gevonden. Ik deel hem hier ook maar gelijkGermanPivo schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:44:
[...]
Inmiddels is er een nieuwe module en ook een nieuwe app. Schijnt een behoorlijke vooruitgang te zijn.
Ik gebruik zelf overigens Sensibo, want meer dan temperatuur/lamellen/fan stand instellen heb ik niet nodig. En behoorlijk prijsverschil ook met de ingebouwde modules. Neemt simpelweg de functies van de AB over en that's it.
https://play.google.com/s...o.mhi_mth.smartmair&hl=en
Duidelijke uitlegServee schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:19:
[...]
Je kunt beter eerst proberen wat de standaard setpoint doet in jouw situatie. Indien je systeem iets over gedimensioneerd is voor je kamer zal setpoint overschreden worden, onder dimensie betekent blijvend (soms onnodig) hard door blazen. Alles afhankelijk van isolatie en buitentemperatuur icm gekozen setpoint.
Er zit een offset in juist om pendelen zoveel mogelijk te voorkomen. Offset strak op huiskamer temperatuur afstellen omdat je dat eenmaal gewend bent kan leiden tot meer pendelen. De offset kun je ook nuttig gebruiken door bijvoorbeeld te weten wat je offset is, indien je bijvoorbeeld 2 graden offset hebt dan zal bij setpoint 21 de kamer dus 23 graden worden in een bepaalde situatie voordat deze afslaat, wat voor vele te warm is. Indien je de setpoint strak afstelt zal de unit naar de 21 graden gaan zo snel mogelijk en dan afslaan (pendelen). Indien je de offset gebruikt door op warmere dagen setpoint 19 in te stellen zal de unit doorverwarmen tot 21 graden, de unit doet hier langer over en de unit maakt wel langere runs. Op koudere dagen zal de setpoint omhoog moeten en zal dus weersafhankelijk ingesteld moeten worden dat zal in elke situatie weer anders zijn en zal je proefondervindelijk moeten uitzoeken.
Dan gaan we eerst maar even vertrouwd raken met het system en hoe het in mijn thuissituatie reageert voordat we met offsets gaan werken. A.d.h.v. jouw uitleg lijkt het me dan zelfs makkelijker om hier simpelweg rekening mee te houden tijdens het instellen van de setpoints, dan dat ik überhaupt met offsets ga werken.
Ik heb eenzelfde scenario voor de benedenverdieping. Heb toch maar gekozen voor een 3,5 kW in de woonkamer en een 2,5 kW in de keuken. Die in de keuken zal ik ook richting de deuropening van de woonkamer laten blazen wanneer we niet in de keuken zijn.rwijnhov schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:33:
Na dit topic gelezen te hebben twijfel ik weer. De keuken is met een deur verbonden aan de woonkamer. Waar de airco komt te hangen blaast deze rechtstreeks in die opening. Dan zou de total ruimte op een 125m3 komen. Misschien een enkele 5kw aanschaffen. Of toch 1 3,5kw voor in de woonkamer en nog een losse 2.5 in de keuken? Volgens mij is mijn eerdere 5kw + 3.5kw veel te zwaar. De woonkamer heeft overigens wel veel glas
[...]
Reden dat ik voor 2 kies is dat deze individueel minder geluid produceren dan een 5 kW. En daarnaast kan het wellicht sneller/gelijkmatiger op temperatuur komen indien de woonkamer vanuit 2 verschillende zijdes wordt bediend.
Ook voor het zeldzame geval dat een airco unit defect zou raken, dan heb je nog altijd 1 waarmee je gedeeltelijk de ruimtes kan bedienen.
Volgende maand gaan ze geplaatst worden.
[ Voor 8% gewijzigd door rwijnhov op 26-04-2022 14:51 ]
Komt op dezelfde plaats van je schets een 3,5 kW te hangen en dan nog een 2,5 kW aan de muur aan de bovenkant van je schets?rwijnhov schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:49:
Dit is de situatie en daar moet hoe dan ook een airco unit gemonteerd worden ivm de plaats.[Afbeelding]
En zijn er bijvoorbeeld scenario's waardoor de keukendeur wel eens lang dicht kan staan?
Bijvoorbeeld een kind dat daar huiswerk maakt, of een vrouw die nog wel eens lang kan telefoneren en dan daar gaat zitten zodat de mensen in de woonkamer niet gestoord worden o.i.d.?
Ik zeg niet gelijk dat ik uit ervaring spreek, maar zijn wel scenario's waardoor het een meerwaarde kan hebben om 2e unit te hebben
[ Voor 10% gewijzigd door rwijnhov op 26-04-2022 15:17 ]
Ik zou dan zelf denken een 3,5 kW in de woonkamer en een 2,5 kW in de keuken i.p.v. één 5kW in de woonkamer voor de gehele verdieping. Indien je ze op deze plekken hangt heb ik het idee dat de lucht mooi evenredig verdeeld zal worden en kan de keuken wellicht nog een stukje woonkamer meepikken, indien je de vinnen richting de keukendeur afstelt.rwijnhov schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:09:
Ok aangevuld plaatje. Bank en tv zijn nu ook er in gezet. En overal waar de zwarte lijn staat kan een airco opgehangen worden. Dus waar zouden jullie ze plaatsen? En hoe zware units. Verwarming als hoofddoel. Op de 1e verdieping hangt al een 5kw unit op de overloop.
[Afbeelding]
The best is yet to come
Zo'n 60 m2? 6 kW klinkt aardig fors. Het zou ook lastig kunnen blijken de uiteinden van de F goed te bereiken met maar 1 unit. Heb je een (Paint ofzo) plaatje met ruimte en plaatsingsmogelijkheden?Dean Martin schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:54:
Wat is jullie advies over de combi van een soort F vormige kamer van 155m3 waarvan de helft plat dak te verwarmen met een MHI SRK60ZSX-W ?
Het verschilt echt per situatie; grootte van de ruimte, plaatsing van de binnenunit en zelf welke fanstand je gebruikt. Hier in huis heb ik bijvoorbeeld in de woonkamer de correctie niet toegepast (wel geprobeerd, maar moest uiteindelijk temperatuur op 22 graden zetten om 20 te krijgen), maar in andere kamers werkt het wel goed (maar daar werd het anders ook overmatig warm). Kwestie van proberen dus.Chatslet schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:46:
@ThaBEN @GermanPivo Ik heb deze setpoint correctie bij mij ook toegepast en gister heb ik de airco's nodig gehad om wat bij te verwarmen. Ik weet nou niet helemaal of ik er blij mee moet zijn. Wat ik er van merk is dat de uitstroomtemperatuur wat lager is en dat de airco eerder stopt met verwarmen. Het is dan rond de binnenunit wel op temperatuur maar verderop in de kamer juist weer niet zodat hij later toch weer begint met verwarmen. Eigenlijk is het een soort van pendelen wat ik voorheen een stuk minder had. Het is nog te kort om de concluderen of de ruimtetemperatuur echt stabieler blijft of dat het minder energie kost. Ik vermoed eigen dat deze setting vooral is voor kleine ruimtes. De handleiding is er alleen niet heel duidelijk over.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
De meterkast in de garage heeft een aparte 3 fase hoofdschakelaar SBN440 van hager. En die gaat dan via een lijkt het op een 5x 2.5m2 kabel naar de hoofdmeterkast via de grond. Daar zit die op een 16A krachtgroep en 16a aardlekschakelaar.Chatslet schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:27:
[...]
Er is in jouw geval verkeerd afgezekerd. Je hebt hierdoor geen selectiviteit. Hoe dik is de kabel naar je garage? En ligt die ingegraven? Of bovengronds in een kruipruimte/muur oid? De kans is namelijk heel groot dat je hem gewoon op 20 ampère kunt afzekeren. Je kunt als de kabel dik genoeg is en deze enkel en alleen voor de subgroepenkast wordt gebruikt in de groepenkast een 20 ampère c karakteristiek rechtstreeks op de hoofdschakelaar zetten en daar de kabel op aansluiten. In de subgroepenkast zet je de kabel op een hoofdschakelaar en vervolgens ga je daar net alsof het een normale groepenkast is te werk. Dus met aardlekschakelaars met daar achter zekeringautomaten of gewoon met aardlekautomaten.
Leg dit verhaal maar eens aan de elektricien voor.
Volgens mij haal je offset en hysterese door elkaar. Ze kunnen b.v. respectievelijk 2 en 1 graden zijn, dan schommelt de temperatuur tussen 20.5 en 21.5 bij een setpoint van 19 of tussen 18.5 en 19.5 bij dezelfde setpoint maar met offset 0 (en nog steeds hysterese 1). Het pendelen hangt alleen af van de hysterese, niet van de offset.Servee schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:19:
[...]
Je kunt beter eerst proberen wat de standaard setpoint doet in jouw situatie. Indien je systeem iets over gedimensioneerd is voor je kamer zal setpoint overschreden worden, onder dimensie betekent blijvend (soms onnodig) hard door blazen. Alles afhankelijk van isolatie en buitentemperatuur icm gekozen setpoint.
Dat ben ik niet met je eens, indien ik bij mijn Daikin de offset op 0 zet dus -2 offset en setpoint op 21 graden dan gaat de unit niet verder dan 21,2 en niet lager dan 20,8 dus met hysterese. Indien ik de offset op 2 dus default zet op dezelfde setpoint dan heb ik amper last van pendel gedrag en warmt de unit doodleuk 2 graden door en moduleert met de ingebouwde hysterese tot de grens word bereikt.Martin7182 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:54:
[...]
Volgens mij haal je offset en hysterese door elkaar. Ze kunnen b.v. respectievelijk 2 en 1 graden zijn, dan schommelt de temperatuur tussen 20.5 en 21.5 bij een setpoint van 19 of tussen 18.5 en 19.5 bij dezelfde setpoint maar met offset 0 (en nog steeds hysterese 1). Het pendelen hangt alleen af van de hysterese, niet van de offset.
De offset temperatuur heeft ook effect met opwarmen bij koude starts, de unit gaat dan onregelmatig opstarten en pieken en in fases verwarmen omdat de max temperatuur in de unit sneller behaald word omdat je met de offset hem daarin beperkt.
Bovenstaand voorbeeld is met name van toepassing bij warmere dagen, op koudere dagen zal de unit prima blijven moduleren op basis van warmtevraag en afgifte.
Edit; het zal per systeem en woning verschillen welk setpoint en welke offset haalbaar is en goed werkt, dat is ook precies de reden waarom de offset aan te passen is.
[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 26-04-2022 17:10 . Reden: Toevoeging ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Als ik offset 2 zou kiezen dan krijg je er nog twee graden bij. Het is 2 tm -2 en 0 is default.Martin7182 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:26:
@Servee als je offset 2 kiest, heb je dan nog steeds een hysterese van 0.4? Zo ja, dan pendelt dat alleen minder omdat bij een hoger temperatuurverschil meer warmte weglekt. Maar goed, het effect is natuurlijk hetzelfde. Ik vermoed dat offset van 0 naar 2 hetzelfde pendelgedrag geeft als een buitentemperatuur die twee graden kouder wordt.
De offset bepaalt de thermo-off temperatuur.
Alles valt en staat nogmaals afhankelijk van de buitentemperatuur.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Misschien dat het bij Daikin anders is, maar bij MHI:Servee schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:19:
[...]
Er zit een offset in juist om pendelen zoveel mogelijk te voorkomen. Offset strak op huiskamer temperatuur afstellen omdat je dat eenmaal gewend bent kan leiden tot meer pendelen. De offset kun je ook nuttig gebruiken door bijvoorbeeld te weten wat je offset is, indien je bijvoorbeeld 2 graden offset hebt dan zal bij setpoint 21 de kamer dus 23 graden worden in een bepaalde situatie voordat deze afslaat, wat voor vele te warm is. Indien je de setpoint strak afstelt zal de unit naar de 21 graden gaan zo snel mogelijk en dan afslaan (pendelen).
In de basis is de offset niet om pendelen te voorkomen, maar om te voorkomen dat je bij verwarmen een te koude kamer krijgt door een te hoge meting (omdat de warme lucht eventueel rond de binnenunit of bij het plafond blijft hangen).
Wanneer je de offset eraf haalt, kan dat niet leiden tot een systeem wat meer gaat pendelen of sneller af slaat. Als je met offset aan 19 graden setpoint instelt, verwarmt de airco tot hij 21 graden meet. Wanneer je met offset uit dan 21 graden instelt, verwarmt de airco nog steeds tot hij 21 graden meet. De uiteindelijke temperatuut bereiken doet hij bij een gelijke begintemperatuur precies op dezelfde manier.
Klopt!ThaBEN schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:45:
[...]
Thanks!
Dacht dat ik een keer gelezen had dat dat kan met de wifi modules, maar die heb ik zelf niet, dus kan het je niet met zekerheid zeggen.En nog iets waar ik nieuwsgierig naar ben, komt het wel eens voor dat er een firmware update beschikbaar is voor een airco unit?
[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 26-04-2022 17:55 ]
2 Stylish Daikin 3.5kw, beneden. beneden +-180m3
Boven 1 stylisch 2 kw, en 2 classic vloermodellen 2.5. Vloermodellen omdat ik dan niet moet boren in mijn buitenafwerking.
buitenmodule (multisplit 9kw: 5MXM90N) op het dak
3 wifimodules, waarbij ik veronderstel dat dit niet gaat bij de vloermodellen ?
prijs 8930 euro
[ Voor 51% gewijzigd door Faece op 27-04-2022 14:26 ]
C automaten zijn overbodig omdat het allemaal inverters zijn starten ze langzaam op, niet te vergelijken met vroeger bij de aan/uit warmtepompen.Chatslet schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:06:
[...]
Waar je heel goed naar moet kijken in de specs is de aanloopstroom/inschakelstroom en het vermogen dat ze trekken op vollast. Het opgetelde vermogen op vollast geeft het ampèrage aan van de zekeringautomaat die je nodig hebt. De aanloopstroom is een kortstondige piekbelasting en die bepaald de karakteristiek van de zekeringautomaat. Is de aanloopstroom bij elkaar 3 tot 5 keer hoger dan de waarde van de zekeringautomaat? Dan volstaan B karakteristiek. Is het 5 tot 10 keer hoger? Dan heb je C karakteristiek nodig.
Let er wel op dat wanneer je hoger dan 16 ampère gaat afzekeren je ook dikkere bedrading moet hebben en dat wanneer je voor C karakteristiek gaat de maximale kabellengte halveert.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 26-04-2022 18:13 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Offset is bedoeld om indien er een groot verschil is tussen kamertemperatuur en setpoint, dit kan een te koude kamer zijn maar ook een te warme. Dat is niet specifiek bedoeld ivm de warmte rond de binnenunit maar kan zeker helpen indien je hier last van zou hebben.GermanPivo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:51:
[...]
In de basis is de offset niet om pendelen te voorkomen, maar om te voorkomen dat je bij verwarmen een te koude kamer krijgt door een te hoge meting (omdat de warme lucht eventueel rond de binnenunit of bij het plafond blijft hangen).
Toch is dat wel zo, indien de thermo-off temperatuur -2 staat dan zal de unit dus bij een lagere temperatuur inhaken en eerder afslaan. Dus ipv op bv 24,5 graden zal de unit dan op 22,5 ingrijpen, dat heb ik zelf getest en ervaren.Wanneer je de offset eraf haalt, kan dat niet leiden tot een systeem wat meer gaat pendelen of sneller af slaat. Als je met offset aan 19 graden setpoint instelt, verwarmt de airco tot hij 21 graden meet. Wanneer je met offset uit dan 21 graden instelt, verwarmt de airco nog steeds tot hij 21 graden meet. De uiteindelijke temperatuut bereiken doet hij bij een gelijke begintemperatuur precies op dezelfde manier.
Het is zeker geen middel tégen pendelen want dat hou je sowieso niet tegen maar je kunt het wel beïnvloeden, ook dat zal per situatie verschillen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Beste manier is de voeler eruit slopen en elders hangen voor een accurater meting is mijn ervaring, dat in praktijk ook gedaan, offset setting heeft bij Daikin ook invloed op je ingestelde kamertemperatuur.GermanPivo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:51:
[...]
Misschien dat het bij Daikin anders is, maar bij MHI:
Wanneer je de offset eraf haalt, kan dat niet leiden tot een systeem wat meer gaat pendelen of sneller af slaat. Als je met offset aan 19 graden setpoint instelt, verwarmt de airco tot hij 21 graden meet. Wanneer je met offset uit dan 21 graden instelt, verwarmt de airco nog steeds tot hij 21 graden meet. De uiteindelijke temperatuut bereiken doet hij bij een gelijke begintemperatuur precies op dezelfde manier.
Wanneer de binnenunit meer warmte moest leveren ging hij zijn eigen warmte registreren en dus weer terug met warmtevraag, dat is nu over.
Deze Daikin heeft officieel alleen een voeler in de binnenunit, ik heb er dan een externe voeler van gemaakt.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 26-04-2022 18:22 ]
Daarom noemde ik net specifiek dat ik het over MHI heb.Servee schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:12:
[...]
Toch is dat wel zo, indien de thermo-off temperatuur -2 staat dan zal de unit dus bij een lagere temperatuur inhaken en eerder afslaan. Dus ipv op bv 24,5 graden zal de unit dan op 22,5 ingrijpen, dat heb ik zelf getest en ervaren.
Het is zeker geen middel tégen pendelen want dat hou je sowieso niet tegen maar je kunt het wel beïnvloeden, ook dat zal per situatie verschillen.
Met de offset aan, hanteert MHI simpelweg het volgende: setpoint afstandsbediening (= target temperature) + 2 graden. Offset uit is dan dus gewoon setpoint afstandsbediening = target. Er zit geen verdere compensatie in.
En ja, heb ik ook getest en ervaren. Maar wel een grappig verschil tussen de twee merken wat dit betreft. Kan me wel voorstellen dat de thermo-off in het geval van Daikin leidt tot een ander gedrag.
[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 26-04-2022 18:23 ]
Kan het alleen maar met je eens zijn dat een externe voeler sowieso beter is. Gelukkig heb ik hier geen last van enorm afwijkende metingen.mr_evil08 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:19:
[...]
Beste manier is de voeler eruit slopen en elders hangen voor een accurater meting is mijn ervaring, dat in praktijk ook gedaan, offset setting heeft bij Daikin ook invloed op je ingestelde kamertemperatuur.
Wanneer de binnenunit meer warmte moest leveren ging hij zijn eigen warmte registreren en dus weer terug met warmtevraag, dat is nu over.
Zeker een externe voeler zou zeker de voorkeur hebben, bij deze set kan dat maar dan komt er een aparte controller op de plek van de WiFi module. Dus of externe Daikin thermostaat of WiFi modulemr_evil08 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:19:
[...]
Beste manier is de voeler eruit slopen en elders hangen voor een accurater meting is mijn ervaring, dat in praktijk ook gedaan, offset setting heeft bij Daikin ook invloed op je ingestelde kamertemperatuur.
Deze Daikin heeft officieel alleen een voeler in de binnenunit, ik heb er dan een externe voeler van gemaakt.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Beste manier is bij bepalen van plaatsing zorgen dat de lucht vrij kan bewegen door de hele kamer. Mijn Daikin doet precies wat ik instel. 21 = 21 bij verwarmen en bij koelen 23 = 23 (koud genoeg). Alleen zal optimaal plaatsen niet bij iedereen lukken. Dan weet je toch op een gegeven moment wel wat je moet instellen op je unit om de juiste temperatuur te bereiken? Of zet een Cresta thermometertje op een centrale plaats en je weet hoe warm/koud het is. Ik heb zo'n ding en een Netatmo die ik met Domoticz uitlees.mr_evil08 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:19:
[...]
En bij verwarmen de horizontale klep in 45 graden naar beneden en bij koelen helemaal naar boven. Swing gebruik ik niet want dat veroorzaakt teveel luchtwerverlingen en wil nooit in de luchtstroom zitten.
Als die kabel niet langer is dan 25 meter kun je hem op 20 of 25 ampere B karakteristiek afzekeren.bronce schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:46:
[...]
De meterkast in de garage heeft een aparte 3 fase hoofdschakelaar SBN440 van hager. En die gaat dan via een lijkt het op een 5x 2.5m2 kabel naar de hoofdmeterkast via de grond. Daar zit die op een 16A krachtgroep en 16a aardlekschakelaar.
https://www.visser-assen....te-van-krachtstroomkabels
Hier doet de Daikin dat ook wel als ik hem 24/7 aan laat, het gaat erom als de binnenunit op hogere warmtelast moet draaien loopt het niet helemaal lekker, terug te zien in de App ineens is je binnentemp 23-25 graden, terwijl de werkelijkheid anders is.MotorBeast schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:19:
[...]
Beste manier is bij bepalen van plaatsing zorgen dat de lucht vrij kan bewegen door de hele kamer. Mijn Daikin doet precies wat ik instel. 21 = 21 bij verwarmen en bij koelen 23 = 23 (koud genoeg). Alleen zal optimaal plaatsen niet bij iedereen lukken. Dan weet je toch op een gegeven moment wel wat je moet instellen op je unit om de juiste temperatuur te bereiken? Of zet een Cresta thermometertje op een centrale plaats en je weet hoe warm/koud het is. Ik heb zo'n ding en een Netatmo die ik met Domoticz uitlees.
En bij verwarmen de horizontale klep in 45 graden naar beneden en bij koelen helemaal naar boven. Swing gebruik ik niet want dat veroorzaakt teveel luchtwerverlingen en wil nooit in de luchtstroom zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 27-04-2022 08:35 ]
Hah, was dat maar waar. Bij de LG iig niet, hij verwarmt prima maar heeft minder controle dan een Honeywell Chronotherm uit de jaren 90.Martin7182 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:45:
Wat is de default hysterese van een MHI ZSX eigenlijk en kun je die instellen? Bij mijn digitale thermostaat van 25 jaar oud kun je dit instellen, bij een airco van 2022 toch ook wel?
Bij een CV kan je de tempo perfect instellen met toevoer temperatuur, aantal schakelingen per uur, fine tunen en waterzijdig inregelen bij elke radiator met voetventielen, en 99 andere slimme dingen via OpenTherm.
Airco: nope.
Nope. Hooguit met de optionele bedrage thermostaat.Martin7182 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:45:
Wat is de default hysterese van een MHI ZSX eigenlijk en kun je die instellen? Bij mijn digitale thermostaat van 25 jaar oud kun je dit instellen, bij een airco van 2022 toch ook wel?
Dat komt door het proces, een cv installatie is een constante factor die op basis van warmtevraag bij een goed ingeregelde installatie altijd dat vermogen levert bij gevraagde temperatuur. Bij een warmtepomp is dit proces veel ingewikkelder omdat de warmte uit de buitenlucht gehaald word, en dat proces dus steeds veranderd is dat een variabel die niet heel strak geregeld kan worden zoals bij een cv ketel icm met slimme thermostaat.w00key schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:48:
[...]
Hah, was dat maar waar. Bij de LG iig niet, hij verwarmt prima maar heeft minder controle dan een Honeywell Chronotherm uit de jaren 90.
Bij een CV kan je de tempo perfect instellen met toevoer temperatuur, aantal schakelingen per uur, fine tunen en waterzijdig inregelen bij elke radiator met voetventielen, en 99 andere slimme dingen via OpenTherm.
Airco: nope.
[ Voor 0% gewijzigd door Servee op 27-04-2022 13:26 . Reden: Spelfout ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik heb een aantal offertes laten maken en wil voor een gaan maar heb nog wat twijfel.
Ik heb een hoekhuis uit 1977 waarvan de muren zijn geïsoleerd met glaswol.
De inhoud is zo'n 120 kuub. Het belangrijkste vind ik verwarmen. Echter stook ik ook met een houtkachel dus de airco zal zeker niet elke dag de hele dag aan staan. Dus ook niet als het echt koud is want dan gaat de kachel sowieso aan. En met de airco hoef ik het maximaal 19 a 20 graden te krijgen.
Volgens de verkoper zou de Daikin Stylish 3,5kW (set +35A) single split voldoende moeten zijn. Ik zou echter ook voor de 4,2kW kunnen gaan voor 50 euro ex btw extra. Alleen deze heeft dan een lagere SCOP waarde en wil natuurlijk voor zo efficiënt mogelijk gaan. Volgens de verkoper kan de 3,5kW tot 120 kuub gaan en krijg ik het er ook wel warm mee. Alleen wat ik lees in dit topic is dat dit verkoop praat is en zegt dat niet veel dus? Maar zou ik de woonkamer er zeker warm genoeg mee krijgen met de 3,5kW? Het max vermogen is wel 5,2kW aan verwarming namelijk. De ene zegt hier dat is zeker genoeg maar de andere zegt je kunt beter een stap groter nemen.
Nu lees ik ook veel over pendelen met koelen. Dan zou de 3,5kW wel weer beter zijn ivm lagere minimum vermogen. Nu heb ik dacht ik gelezen te hebben dat in de praktijk dmv modulatie het minimum opgenomen vermogen nog lager kan zijn dan de opgegeven waarden.
Voor onze slaapkamer is een 2kW (set +20A) single split gekozen gekozen. Dit zal zeker genoeg koelvermogen geven in de zomer (Verwamen op slaapkamer doen we eigenlijk niet). Op de andere 2 slaapkamers wil ik ooit ook nog een airco gaan laten hangen. Maar nu zie ik dat de 2,5kW (set +25A) de minimum vermogens gelijk zijn aan de 2kW. Zou ik dan beter kiezen voor de 2,5kW (Als ik de deur overdag dan open zet om de overloop en andere 2 slaapkamers ook te koelen)? Of zal deze toch meer gaan pendelen snachts als de slaapkamer deur dicht is?
Tot slot: Kan je in de app van daikin zien wat het huidige opgenomen vermogen is of moet ik er dan zelf een kWh meter tussen zetten?
De prijs van 2,5kW + 3,5kW inclusief montage en inclusief wifi is 4416 euro. Een stuk hoger dan een jaar geleden maar dit lijkt met in deze tijd een redelijk normale prijs?
Sorry als de antwoorden al eens zijn gegeven.
Als bijlage een foto van het boekje wat ik erbij heb gekregen. Bij set staat dan de +20A en +35A voor de gegevens.
[ Voor 7% gewijzigd door FietsFanaat33 op 27-04-2022 12:12 ]
Koop vooral niet te groot. Voor zowel verwarmen als koelen is het altijd goed om uit te gaan van de buitentemperaturen die het meeste voorkomen. Die ene keer in de vier jaar dat het buiten twee weken lang -20 graden vriest of dat de temperatuur overdag +36 graden is zijn vooralsnog uitzonderingen. Een 2,5 kW of 3,5 kW model volstaat prima. De keer dat het extreem koud is kun je tijdelijk een extra kacheltje neerzetten en tijdens de tropische zomer zul je misschien enkele dagen genoegen moeten nemen met een binnentemperatuur die boven de 23 graden ligt. Daar is prima mee te leven. Een te hoog minimaal afgiftevermogen en pendelgedrag zijn zaken waar je het hele jaar door last van hebt en het is daarom aan te raden om vooral hier op te letten.FietsFanaat33 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:11:
Hallo allemaal,
Ik heb een aantal offertes laten maken en wil voor een gaan maar heb nog wat twijfel.
De inhoud is zo'n 120 kuub. Het belangrijkste vind ik verwarmen. Echter stook ik ook met een houtkachel dus de airco zal zeker niet elke dag de hele dag aan staan. Dus ook niet als het echt koud is want dan gaat de kachel sowieso aan. En met de airco hoef ik het maximaal 19 a 20 graden te krijgen.
Volgens de verkoper zou de Daikin Stylish 3,5kW (set +35A) single split voldoende moeten zijn. Ik zou echter ook voor de 4,2kW kunnen gaan voor 50 euro ex btw extra. Alleen deze heeft dan een lagere SCOP waarde en wil natuurlijk voor zo efficiënt mogelijk gaan. Volgens de verkoper kan de 3,5kW tot 120 kuub gaan en krijg ik het er ook wel warm mee. Alleen wat ik lees in dit topic is dat dit verkoop praat is en zegt dat niet veel dus? Maar zou ik de woonkamer er zeker warm genoeg mee krijgen met de 3,5kW? Het max vermogen is wel 5,2kW aan verwarming namelijk. De ene zegt hier dat is zeker genoeg maar de andere zegt je kunt beter een stap groter nemen.
Nu lees ik ook veel over pendelen met koelen. Dan zou de 3,5kW wel weer beter zijn ivm lagere minimum vermogen. Nu heb ik dacht ik gelezen te hebben dat in de praktijk dmv modulatie het minimum opgenomen vermogen nog lager kan zijn dan de opgegeven waarden.
Voor onze slaapkamer is een 2kW (set +20A) single split gekozen gekozen. Dit zal zeker genoeg koelvermogen geven in de zomer (Verwamen op slaapkamer doen we eigenlijk niet). Op de andere 2 slaapkamers wil ik ooit ook nog een airco gaan laten hangen. Maar nu zie ik dat de 2,5kW (set +25A) de minimum vermogens gelijk zijn aan de 2kW. Zou ik dan beter kiezen voor de 2,5kW (Als ik de deur overdag dan open zet om de overloop en andere 2 slaapkamers ook te koelen)? Of zal deze toch meer gaan pendelen snachts als de slaapkamer deur dicht is?
Tot slot: Kan je in de app van daikin zien wat het huidige opgenomen vermogen is of moet ik er dan zelf een kWh meter tussen zetten?
De prijs van 2,5kW + 3,5kW inclusief montage en inclusief wifi is 4416 euro. Een stuk hoger dan een jaar geleden maar dit lijkt met in deze tijd een redelijk normale prijs?
Als bijlage een foto van het boekje wat ik erbij heb gekregen. Bij set staat dan de +20A en +35A voor de gegevens.[Afbeelding]
"Niet te groot" is natuurlijk een relatief begripFrankHe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:48:
[...]
Koop vooral niet te groot. Voor zowel verwarmen als koelen is het altijd goed om uit te gaan van de buitentemperaturen die het meeste voorkomen. Die ene keer in de vier jaar dat het buiten twee weken lang -20 graden vriest of dat de temperatuur overdag +36 graden is zijn vooralsnog uitzonderingen. Een 2,5 kW of 3,5 kW model volstaat prima. De keer dat het extreem koud is kun je tijdelijk een extra kacheltje neerzetten en tijdens de tropische zomer zul je misschien enkele dagen genoegen moeten nemen met een binnentemperatuur die boven de 23 graden ligt. Daar is prima mee te leven. Een te hoog minimaal afgiftevermogen en pendelgedrag zijn zaken waar je het hele jaar door last van hebt en het is daarom aan te raden om vooral hier op te letten.
Zijn dit een beetje realistische indicaties van een gemiddeld geïsoleerde woning?
Of is dit wellicht vanuit de praktijk gezien alsnog aan de ruime kant bemeten, omdat men natuurlijk een bepaalde zekerheid wil geven aan de consument?
Voor ruimtes to 50m³ --> 2,0 kW
Voor ruimtes to 60m³ --> 2,5 kW
Voor ruimtes to 85m³ --> 3,5 kW
Voor ruimtes to 120m³ --> 5,0 kW
Waardes afkomstig van www.mhinederland.nl
Waardes door fabrikanten afgegeven zijn vrij breed en rekbaar. Deze bovenstaande waardes zijn denk ik op basis van “dan gaat het altijd goed” Zoveel factoren afhankelijk die dit uiteindelijk bepalen; uiteraard m3, muur/vloer isolatie, zoninval, wel/geen plat dak, raamoppervlakte en met welke isolatie waarde, rijtjes huis, hoekhuis, appartement of vrijstaand enz enz.ThaBEN schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:59:
[...]
"Niet te groot" is natuurlijk een relatief begrip
Zijn dit een beetje realistische indicaties van een gemiddeld geïsoleerde woning?
Of is dit wellicht vanuit de praktijk gezien alsnog aan de ruime kant bemeten, omdat men natuurlijk een bepaalde zekerheid wil geven aan de consument?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dat bedoel ik niet, en hun ook niet om simpel gezegd alle regels aan je laars te lappen.Chatslet schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:56:
@DutchWing Dan kun je natuurlijk ook zeggen; waarom zijn er dan regels en voorschriften?
Daarbij zijn er genoeg andere factoren die meespelen bij gas. Een voorbeeld dat ik 7 jaar terug helaas zelf heb meegemaakt op de lokale jachthaven. Botenbouwer die boten opknapte en doorverkocht vond het niet nodig om in een open boot een (verplichte) vonkvrije ventilator in de motorruimte en bij de brandstoftank en gasfles in te bouwen. Hij deed er wat lacherig over toen ik er over begon. Boot was open dus voldoende ventilatie. Ik was even water vullen achter het toiletgebouw en ineens een harde klap, bij veel jachten en chalets de ramen er uit. Voor het toiletgebouw lag de arm van de botenbouwer. Hij heeft het niet overleefd. Bleek dus dat gas zwaarder is dan lucht en dus heel goed in een open boot blijft staan en dat er daarom dus een vonkvrije ventilator nodig is.
Moraal van het verhaal: Aan de meeste regels en voorschriften ligt een gedegen (wetenschappelijk) onderzoek ter grondslag. Een monteur mag daar kritisch op zijn maar ik vind het wat gevaarlijk worden als ze het met simpele retoriek weg gaan wuiven en lekker doen waar ze zelf zin in hebben.
Veiligheidswaarschuwingen zijn vaak de internationale richtlijnen, deze worden vervolgens 1-op-1 of deels overgenomen naar Europese wetgeving en vervolgens naar landelijke wetgeving etc. Ik kan nergens de landelijke regelgeving vinden, eventueel NEN, NPR of F gassen of Stek geeft hier geen duidelijkheid in.
Vervolgens kom ik als tegenargument een artikel tegen In Australië, Koelmonteurs zijn er niet bekend mee of lachen erom. (Hun argument; er zit toch een Flare koppeling op? Deze hadden ze tijdens de productie ook eraf kunnen laten. Want als je op de verpakking kijkt; wijst alles erop dat deze bedoeld is voor een R32 unit. Vooral gezien in elk vak je minder heldere lampjes hebt welke fouten kunnen maken. Dan zou je dit gelijk moeten tackle.) Ook worden flare koppelingen volop in vliegtuigen gebruikt, waar de koppeling mechanisch nog meer belast wordt.
Schiet mij maar lek??
De regelgeving geeft aan dat vanaf 2017 geen voorgevulde units meer mogen verkocht worden aan particulieren of ze moeten door een certificeert iemand in bedrijf worden gesteld. Dat laatste daar hou ik mij ook aan ivm stel er gebeurd iets, je wilt wel verzekerd zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 27-04-2022 13:58 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
en groter ? Want als ik reken, zit ik op 180 (zie jpg). Kom ik dan toe met een 2,5 in de leefruimte en een 3,5 voor het keukengedeelte en speelruimte te warmen ?ThaBEN schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:59:
[...]
"Niet te groot" is natuurlijk een relatief begrip
Ik heb dezelfde vraag als @robkrekel en loop hier ook tegen aan. Had een Innova Monoblock HP10 op het oog, maar de min. instelbare temperatuur daarvan is 16 graden.Hartox schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:29:
[...]
Als je voor een airco gaat, kijk dan wel goed of je hem op 10 graden in kunt stellen. Bij MHI is de minimum temperatuur bijvoorbeeld 18 graden.
Bovendien is het stroomverbruik bij verwarmen 600 Watt, ongeacht hoe zwaar de warmtepomp moet werken, aldus een leverancier.
Ik heb in mijn werkplaats nu een gaskachel en alleen de waakvlam is al voldoende om het ca. 7 graden warmer dan de gem. dag/nacht buitentemperatuur te houden.
Het gasverbruik is dan 0,8 m3 per dag, hetgeen ongeveer overeenkomt met 6,4 kW per dag. Gedurende een groot deel van de winter is de waakvlam voldoende om het binnen rond de 10 graden te houden.
De airco verbruikt bij continu dienst 24 x 0,6 = 14,4 kW, maar houdt het dan minimaal op 16 graden binnen.
Bij de huidige energieprijzen zou de airco dus een stuk duurder zijn.
De vraag is dan ook of de airco zichzelf uitschakelt bij het bereiken van de 16 graden, waardoor het stroomverbruik volgens mijn berekeningen ca. 3,5 kW bij COP 2,8 zou zijn.
Anders zou ik de airco zelf moeten gaan aansturen: geautomatiseerd of via een tijdschema.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
De door mij benoemde maten waren gebaseerd op de meest gangbare maten. Maar sommige merken gaan voorbij de 5 kW.Faece schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:01:
[...]
en groter ? Want als ik reken, zit ik op 180 (zie jpg). Kom ik dan toe met een 2,5 in de leefruimte en een 3,5 voor het keukengedeelte en speelruimte te warmen ?[Afbeelding]
Maar als je de eerder genoemde tabel gebruikt dan wordt het inderdaad simpelweg een optelsom van de gekozen kW's en de daarbij horende m³.
Weet overigens dat er ook airco's bestaan specifiek voor grotere ruimtes. Zo bestaat er de Mitsubishi Heavy Industries SRK-ZR Serie. Hoewel zelfs de grootste modellen van deze lijn minder m³ kunnen verwarmen dan de standaard modellen van Mitsubishi, onderscheidt deze lijn zich doordat deze een krachtigere luchtstroom geeft en daardoor de lucht verder de ruimtes in kan blazen. Ook is deze unit breder waardoor deze een bredere straal lucht zal geven.
Ik heb verder geen praktijkervaring met dit model. Maar mogelijk dat zoiets een optie in jouw geval. Daar is een 8 kW versie van en zou 100 m³ per stuk moeten kunnen voorzien.
Maar mogelijk slurpt die door zijn 8 kW weer meer stroom dan 2 "standaard" modellen. Daar heb ik nog niet genoeg kennis van, maar weet dat er dus ook dit soort opties bestaan.
Maar afgaande op jouw plattegrond ligt het zwaartepunt bij de speelruimte. Die ligt lekker centraal in je woning. De leefruimte ligt op een plek waar je waarschijnlijk wel een lichter model kan gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door ThaBEN op 27-04-2022 14:50 ]
Eigenlijk moet je bij een binnenunit alleen kijken naar de vooraf ingestelde luchtdebieten. De genoemde afgegeven kW's slaan nergens op en zijn volkomen afhankelijk van het opgenomen vermogen, het luchtdebiet van de binnenunit en de COP. Als ik mijn 2.5. unit bij 15 graden buitentemperatuur vol aanzet op ventilatorstand 5 krijg ik ook gewoon mega veel vermogen dat de 2.5 kW ver overschrijdt. Stel, 1400 watt opgenomen vermogen, COP 7..zit je op 9.800 watt aan afgegeven vermogen.FietsFanaat33 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:11:
Hallo allemaal,
Als bijlage een foto van het boekje wat ik erbij heb gekregen. Bij set staat dan de +20A en +35A voor de gegevens.[Afbeelding]
Je ziet dat tussen de 2,5, en 3.5. in de meeste standen al nul verschil tussen zit qua luchtdebiet dus in de praktijk kun je er niets van merken, tenzij je standje 5 gebruikt..dan is het luchtdebiet ietsje hoger bij de 3.5. Bij de 4.2. zijn de minimum en maximumdebieten wel een stuk hoger, dus meer herrie als je dat ding op fluisterstand wilt hebben.
Ik begrijp het toch anders.Flatisa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:44:
[...]
Eigenlijk moet je bij een binnenunit alleen kijken naar de vooraf ingestelde luchtdebieten. De genoemde afgegeven kW's slaan nergens op en zijn volkomen afhankelijk van het opgenomen vermogen, het luchtdebiet van de binnenunit en de COP. Als ik mijn 2.5. unit bij 15 graden buitentemperatuur vol aanzet op ventilatorstand 5 krijg ik ook gewoon mega veel vermogen dat de 2.5 kW ver overschrijdt. Stel, 1400 watt opgenomen vermogen, COP 7..zit je op 9.800 watt aan afgegeven vermogen.
Je ziet dat tussen de 2,5, en 3.5. in de meeste standen al nul verschil tussen zit qua luchtdebiet dus in de praktijk kun je er niets van merken, tenzij je standje 5 gebruikt..dan is het luchtdebiet ietsje hoger bij de 3.5. Bij de 4.2. zijn de minimum en maximumdebieten wel een stuk hoger, dus meer herrie als je dat ding op fluisterstand wilt hebben.
Als je een buitenunit hebt van 5kW, en je hangt daar bv 3 units van 2.5 kW op, dan kan je in totaal maar ca 5kW warmte binnen krijgen, en het verbruik van electriciteit zou 1/4 van die 5kW moeten zijn.
Uit een 2.5 unit ga je geen 9kW warmte krijgen...
Sony A7 iv en wat recycled glas
ff stroom eraf en er weer op?Soullancer schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:06:
[Afbeelding]
Mijn stylish geeft 12 graden aan...terwijl het 18-19 is.
De 2 perferas geven juiste waardes aan? ...help?
En de installateur heeft een 16Amp C karakteristiek geïnstalleerd voor een 3mxm52... In de installatie handleiding staat een 25ampere voorgeschreven.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ja hoor, kan makkelijk.Soullancer schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:06:
En de installateur heeft een 16Amp C karakteristiek geïnstalleerd voor een 3mxm52... In de installatie handleiding staat een 25ampere voorgeschreven. Gaat dat goed
Een airco zal zichzelf uitschakelen als de ruimte op temperatuur is en hij z'n minimale warmte niet meer kan afgeven aan de ruimte. En gaat weer aan als de temperatuur tever zakt.JukeboxBill schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:11:
[...]
Ik heb dezelfde vraag als @robkrekel en loop hier ook tegen aan. Had een Innova Monoblock HP10 op het oog, maar de min. instelbare temperatuur daarvan is 16 graden.
Bovendien is het stroomverbruik bij verwarmen 600 Watt, ongeacht hoe zwaar de warmtepomp moet werken, aldus een leverancier.
Ik heb in mijn werkplaats nu een gaskachel en alleen de waakvlam is al voldoende om het ca. 7 graden warmer dan de gem. dag/nacht buitentemperatuur te houden.
Het gasverbruik is dan 0,8 m3 per dag, hetgeen ongeveer overeenkomt met 6,4 kW per dag. Gedurende een groot deel van de winter is de waakvlam voldoende om het binnen rond de 10 graden te houden.
De airco verbruikt bij continu dienst 24 x 0,6 = 14,4 kW, maar houdt het dan minimaal op 16 graden binnen.
Bij de huidige energieprijzen zou de airco dus een stuk duurder zijn.
De vraag is dan ook of de airco zichzelf uitschakelt bij het bereiken van de 16 graden, waardoor het stroomverbruik volgens mijn berekeningen ca. 3,5 kW bij COP 2,8 zou zijn.
Anders zou ik de airco zelf moeten gaan aansturen: geautomatiseerd of via een tijdschema.
Het is iets te kort door de bocht om te stellen dat je altijd 14,4 kWh gebruikt om het 16 graden te houden. Dat kan je eigenlijk ook niet uitrekenen, want je weet niet hoeveel een airco gebruikt bij een bepaalde combinatie van binnen- en buitentemperatuur (en dan ook nog eens je warmteverlies die voor iedereen anders is).
Wel kan je stellen dat je 6,4 kW aan warmte toe moet voegen om je ruimte op 10 graden te houden. Zou je dat met een airco doen, zit je grofweg aan 1,6 kWh opgenomen vermogen.
Een beetje singe-split airco gaat overigens terug tot een minimaal opgenomen vermogen van zo'n 150-175 Watt.
[ Voor 98% gewijzigd door GermanPivo op 27-04-2022 16:47 ]
16A x 230 V= 3700W
Je buitenunit is een 5.2 kW (afgifte), dus normaal neemt die niet meer dan 1300W op (plus een paar ventilatoren).
Komt goed.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Airco-producenten overdimensioneren graag blijkbaar.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Waar die speelruimte was, staat nu onze eettafel. Inderdaad vrij centraal in de hele ruimte. Daar zou ik inderdaad een 3,5 voorzien. In mijn offerte was in de zithoek ook een 3,5 voorzien. En daar twijfel ik of dit wel nodig is.ThaBEN schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:29:
[...]
Maar afgaande op jouw plattegrond ligt het zwaartepunt bij de speelruimte. Die ligt lekker centraal in je woning. De leefruimte ligt op een plek waar je waarschijnlijk wel een lichter model kan gebruiken.
Offerte was een daikin installatie ...
Hier gaat volgens mij iets fout in de redenering.Flatisa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:44:
[...]
Eigenlijk moet je bij een binnenunit alleen kijken naar de vooraf ingestelde luchtdebieten. De genoemde afgegeven kW's slaan nergens op en zijn volkomen afhankelijk van het opgenomen vermogen, het luchtdebiet van de binnenunit en de COP. Als ik mijn 2.5. unit bij 15 graden buitentemperatuur vol aanzet op ventilatorstand 5 krijg ik ook gewoon mega veel vermogen dat de 2.5 kW ver overschrijdt. Stel, 1400 watt opgenomen vermogen, COP 7..zit je op 9.800 watt aan afgegeven vermogen.
De Daikin 3MXM52... kan prima worden afgezekerd op en 10 A met B-karakteristiek. Een inverter compressor heeft geen hoge aanloopstroom meer zoals een vroegere aan/uit schakeling. De 25 A is de maximaal toegestane afzekering, hoger mag niet maar lager mag wel.Soullancer schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:06:
[Afbeelding]
En de installateur heeft een 16Amp C karakteristiek geïnstalleerd voor een 3mxm52... In de installatie handleiding staat een 25ampere voorgeschreven. Gaat dat goed
Aanvulling. Hier heb ik een 3MXM40... op het balkon die ik voed vanaf het lichtpunt op het balkon.
[ Voor 5% gewijzigd door FrankHe op 27-04-2022 17:43 ]
Muurdoorvoer is niet luchtdicht, dan krijg je zulke afwijkende waarden omdat er tocht van buiten komt in de buurt van de interne sensor.Soullancer schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:06:
Ik had het ook, kon zelfs tocht voelen door de mechanische ventilatie hoog te zetten en te voelen bij de ribbetjes onderop achter de knopjes/ir ontvanger.
:strip_exif()/f/image/8YOhubnohknlfizQQXh3YJxZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qmXynUHNBSRisbJgKxBYhg4W.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfs een 2,2kW is voor de 10m² kantoor te groot, met verwarmen geeft hij er steeds erg snel de brui aan haha. Arm ding aan/uit. Ben benieuwd wat hij met koelen gaat doen. Hij kan tot 140 Watt terug moduleren geloof ik dus moet lang goed gaan. Super blij mee.
Nog even leidinggoot maken.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Hier heb ik een C automaat geplaatst simpelweg omdat de installatiehandleiding dat benoemde. Ik ben het hier eens in de gaten gaan houden omdat ik met home Assistant en een aantal Shelly EM's ook een veel lagere belasting zag. Na wat grafieken naast elkaar gezet te hebben blijkt de Cos Phi (Power factor/blindstroom) bij hoge vermogens zo nu en dan dips richting de 0,4 maken. Met 1 zo'n airco op een groep zal dat allemaal prima gaan maar als je er 2 aan hangt loop je toch wel de kans dat een B automaat gaat trippen.mr_evil08 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:09:
[...]
C automaten zijn overbodig omdat het allemaal inverters zijn starten ze langzaam op, niet te vergelijken met vroeger bij de aan/uit warmtepompen.
Welke stroom trekt het apparaat op het moment dat je een arbeidsfactor van 0,4 waarneemt? En hoe lang duren die momenten?Chatslet schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:42:
[...]
Hier heb ik een C automaat geplaatst simpelweg omdat de installatiehandleiding dat benoemde. Ik ben het hier eens in de gaten gaan houden omdat ik met home Assistant en een aantal Shelly EM's ook een veel lagere belasting zag. Na wat grafieken naast elkaar gezet te hebben blijkt de Cos Phi (Power factor/blindstroom) bij hoge vermogens zo nu en dan dips richting de 0,4 maken. Met 1 zo'n airco op een groep zal dat allemaal prima gaan maar als je er 2 aan hangt loop je toch wel de kans dat een B automaat gaat trippen.
Flatisa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:44:
[...]
@Tommie12 Klopt als een bus. Het is onmogelijk om via de binnenunits meer energieafgifte te laten plaatsvinden dan de hoeveelheid energie welke de buitenunit kan opwekken.Tommie12 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:47:
[...]
Ik begrijp het toch anders.
Als je een buitenunit hebt van 5kW, en je hangt daar bv 3 units van 2.5 kW op, dan kan je in totaal maar ca 5kW warmte binnen krijgen, en het verbruik van electriciteit zou 1/4 van die 5kW moeten zijn.
Uit een 2.5 unit ga je geen 9kW warmte krijgen...
De totale energieafgifte in je huis is dan ook altijd de opbrengst van de buitenunit verdeeld over het aantal binnenunits dat op dat moment aan staan. Daarbij kan elke binnenunit niet meer afgeven dan het max aantal kW's welke de binnenunits aankunnen en de som van de daadwerkelijke energieafgifte van alle binnenunits samen zal gelijk zijn aan de opbrengst van de buitenunit.
Kan iemand mij nog adviseren wat ik het beste kan doen met de slaapkamer? Voor de slaapkamer is 2kW zeker genoeg. Maar zodra ik de deuren open zou zetten om de andere 2 slaapkamers overdag te koelen is de 2,5kW dan beter? De minimale vermogens opname van de 2kW en de 2,5kW zijn identiek. Alleen wat iemand dus al zei kan de 2,5kW wat harder blazen op hoger vermogen. Maar zou de 2,5kW toch meer gaan pendelen zodra ik snachts de deur zou sluiten? Of zou de 2kW het kwa koelingsvermogen (2,6kW) de 3 slaapkamers wel gekoeld krijgen? Gewoon een paar graadjes minder. Alles is voorzien van rolluiken die met de hitte dicht zijn.
FietsFanaat33 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:11:
De gedachte hierachter is dat nadat het apparaat enige tijd heeft lopen koelen of ontvochtigen, dat er door de condens vocht in het apparaat kan achterblijven. Daardoor kunnen vervolgens weer schimmels en bacteriën gaan groeien in het apparaat, met name indien je de airco enige tijd niet meer gebruikt hebt nadat je als laatste hiermee hebt lopen koelen.
Het advies is om de airco dan enige tijd op de verwarmen stand te zetten zodat de vocht volledig zal verdwijnen uit de binnenunit of de "auto clean" optie te gebruiken indien je unit die bezit. Zo voorkom je dat je de volgende keer tijdens gebruik schimmels die zich hebben gevormd in de binnenunit door de kamer loopt te blazen.
Klinkt logisch, alleen kan ik nergens lezen in welke frequentie je zoiets moeten doen. Is dit iets dat je in de zomer bijvoorbeeld dagelijks/wekelijks moet uitvoeren? Iemand hier ervaring mee?
Als de stroom 5,0 - 6,5 A is dan is dat 1150 - 1495 VA, uitgaande van 230,0 Volt. Wanneer de arbeidsfactor op dat moment eventjes terugloopt naar 0,4 - 0,5 dan is het nog steeds 1150 - 1495 VA, zelfs met 2 units zit je dan nog steeds niet in de buurt van wat een 16 A automaat maximaal kan hebben.Chatslet schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:23:
@FrankHe Dat zijn dan per airco stromen tussen de 5 en 6,5 ampere. Arbeidsfactor dipt dan wanneer het vermogen plots toe neemt, blijft dan zo’n 0,5 tot 0,8 seconden tussen de 0,4 en 0,5 waarna het ongeveer een seconde lang slingerend richting de 0,85 gaat en daar op blijft. Je zit dan dus met 2 airco’s met een B automaat wel een beetje in de gevarenzone.
Daar staat steeds een getal gevolgd door een range welke tussen haakjes is weergegeven. Betekend dit dat het eerste getal het gemiddelde cijfer bij normale omstandigheden betreft en de range tussen haakjes het minimum tot maximum vermogen betreft?
En indien ja, dan zou de SRK 35 in minimale stand dus energiezuiniger zijn tijdens zowel koelen als verwarmen dan de kleinere SRK 25 en SRK 20?
Dit lijkt mij nogal het tegenovergestelde van wat ik zou verwachten. Iemand die dit kan toelichten en aangeven waarom je dan niet altijd voor de SRK 35 zou kiezen indien je minder dan 3,5 kw nodig hebt?
Het verschil tussen 2,0 en 2,5 kW vind ik verwaarloosbaar.FietsFanaat33 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:10:
Oke bedankt allemaal voor de antwoorden. Voor de woonkamer ga ik dus voor de 3,5kW.
Kan iemand mij nog adviseren wat ik het beste kan doen met de slaapkamer? Voor de slaapkamer is 2kW zeker genoeg. Maar zodra ik de deuren open zou zetten om de andere 2 slaapkamers overdag te koelen is de 2,5kW dan beter? De minimale vermogens opname van de 2kW en de 2,5kW zijn identiek. Alleen wat iemand dus al zei kan de 2,5kW wat harder blazen op hoger vermogen. Maar zou de 2,5kW toch meer gaan pendelen zodra ik snachts de deur zou sluiten? Of zou de 2kW het kwa koelingsvermogen (2,6kW) de 3 slaapkamers wel gekoeld krijgen? Gewoon een paar graadjes minder. Alles is voorzien van rolluiken die met de hitte dicht zijn.
[...]
Inderdaad, er is het nominaal vermogen en tussen haakjes het minimale- en het maximale afgiftevermogen. In dit topic kijken we veel naar het minimale afgiftevermogen om dat dit direct samenhangt met potentieel pendelgedrag.ThaBEN schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:42:
En nog een vraag met betrekking tot de specs van Mitsubishi Heavy Industries over "Energieverbruik koelen/verwarmen".
Daar staat steeds een getal gevolgd door een range welke tussen haakjes is weergegeven. Betekend dit dat het eerste getal het gemiddelde cijfer bij normale omstandigheden betreft en de range tussen haakjes het minimum tot maximum vermogen betreft?
En indien ja, dan zou de SRK 35 in minimale stand dus energiezuiniger zijn tijdens zowel koelen als verwarmen dan de kleinere SRK 25 en SRK 20?
Dit lijkt mij nogal het tegenovergestelde van wat ik zou verwachten. Iemand die dit kan toelichten en aangeven waarom je dan niet altijd voor de SRK 35 zou kiezen indien je minder dan 3,5 kw nodig hebt?
[Afbeelding]
Kan ik daarmee tevens stellen dat ik in de keuken mogelijk beter een 3.5 kW kan laten plaatsen i.p.v. een 2.5 kW, om in theorie minder pendelgedrag te krijgen, ook al is dit enigszins overkill voor de totale m³ hij moet verwarmen/koelen in deze ruimte?FrankHe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:46:
[...]
Inderdaad, er is het nominaal vermogen en tussen haakjes het minimale- en het maximale afgiftevermogen. In dit topic kijken we veel naar het minimale afgiftevermogen om dat dit direct samenhangt met potentieel pendelgedrag.
(Morgen komt de adviseur voor mijn definitieve keuze door te geven, en dit is iets dat mij aan het denken heeft gezet.)
De consensus hier in het topic is doorgaans dat 2,5 kW voldoende is voor een dergelijk oppervlak/inhoud. Als het minimale vermogen van de 3,5 kW unit gelijk is en de prijs is gelijk dan kun je net zo goed de 3,5 kW ophangen.ThaBEN schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:51:
[...]
Kan ik daarmee tevens stellen dat ik in de keuken mogelijk beter een 3.5 kW kan laten plaatsen i.p.v. een 2.5 kW, om in theorie minder pendelgedrag te krijgen, ook al is dit enigszins overkill voor de totale m³ hij moet verwarmen/koelen in deze ruimte?
(Morgen komt de adviseur voor mijn definitieve keuze door te geven, en dit is iets dat mij aan het denken heeft gezet.)
Klinkt als een excuus... Zo ingewikkeld zijn "warmtepompen" niet.Servee schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:04:
[...]
Dat komt door het proces, een cv installatie is een constante factor die op basis van warmtevraag bij een goed ingeregelde installatie altijd dat vermogen levert bij gevraagde temperatuur. Bij een warmtepomp is dit proces veel ingewikkelder omdat de warmte uit de buitenlucht gehaald word, en dat proces dus steeds veranderd is dat een variabel die niet heel strak geregeld kan worden zoals bij een cv ketel icm met slimme thermostaat.
Snelheid van opwarmen regelen kan bij alle units prima met moduleren, een inverter kan dat prima, maar instellen door de gebruiker? Soms met hele grove stappen onder energy saver, maar soms helemaal niet (LG). Geef mij gewoon een knop in de app om maximum wattage in te stellen, bij de CV kan dat in % van max vermogen, deze staat op 30% (minimum).
Daarnaast is een vast vermogen op de CV ook geen gegeven. ChronoTherm / Evohome vraagt afhankelijk van gemeten vs gewenst temperatuur via OpenTherm een bepaalde aanvoertemperatuur, als het maar weinig scheelt mag de CV op minimum pruttelen. Ze zijn zelfs slim genoeg om te bedenken hoe lang van te voren er gestookt moet worden om de woonkamer om 07:00 op 20 graden te krijgen.
Ketels die aangestuurd worden met aan/uit stoken nu ook slim, aan betekent rustig opwarmen en in de gaten houden wat de buiten en retourtemperatuur is en pas als het echt moet meer gas geven. De volle 35kW van een CW5 ketel heb je nooit nodig.
Tijdklok / weekprogramma dat handig werkt: dat gaat bij sommige merken beter dan andere, MHI commerciele unit met wandbediening: top. LG: bagger.
Hysteresis instellen: puur software.
Fan laten draaien na bereiken temperatuur: kan bij Daikin (open haard modus), niet bij LG. Fix: puur software.
Defrost regeling: puur software. Gebruik de voeler in de buitenunit beter i.p.v. dat domme gedrag nu. LG multi: extreem dom. Maar ook andere merken hebben klachten in deze thread.
Externe voeler: ik ben verwend dat je overal een Round Wireless kan ophangen en koppelen als voeler voor een zone. Bij AC: alleen bedraad en kan niet bij alle modellen en merken (MHI commercial: ja. Rest: ???). Hoeveel mensen hebben hier geen gezeik met wat de unit meet vs hoe warm het echt is binnen.
CV met een fancy thermostaat is door de jaren heen steeds beter en comfortabeler geworden. Airco fabrikanten zijn nu nog aan het klooien omdat het opeens wordt hip werd om daarmee ook te verwarmen. Al mijn klachten zijn te fixen in software, als het apparaat wifi heeft en met een app kan praten hebben ze een CPU die extreem veel sneller zijn dan een jaren 90 thermostaat. Nu nog de software en user interface bouwen, in de ChronoTherm en ketel heb je een installateursmenu met oneindig veel keuzes, dat zal ook handig zijn voor airco's.
Ik zou niet meer voor L/L gaan als het nog een keer moet gebeuren voor verwarming, L/W of W/W fabrikanten lijken dat beter te snappen re: software. Zo'n beetje alles wat ik noem kan de NIBE SMO-40 al i.c.m. de juiste (kamer)thermostaten. Compressor curve, stooklijn, het is net een CV ketel, alleen met een compressor en buffervat.
Dit is inderdaad het regelbereik van deze units, maar staat wel helemaal los van “energiezuinig”. Want dat kan je aflezen uit de COP en SEER waarden. Die lager zijn bij de 35 unit en die dus minder energie efficient is! Ik heb zelf wel de theorie dat als je een 35 op een vermogen van 25 laat draaien, de COP dan ook hetzelfde is. Dus alleen bij “volgas” zakt de efficiency van de 35 denk ik.ThaBEN schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:42:
En nog een vraag met betrekking tot de specs van Mitsubishi Heavy Industries over "Energieverbruik koelen/verwarmen".
[Afbeelding]
En inderdaad is vaak de 25 of 20 unit al voldoende. Prijsverschil maakt ook iets uit natuurlijk. Als je denkt ooit het hoge vermogen nodig te hebben kan je die ook gebruiken, omdat het regelbereik toch hetzelfde is. Aan de onderkant tenminste, minimum vermogen.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Monteur is geweest voor een offerte.
2x mitsubishi srk zsx 35 inclusief wifi
€5260,-
zsx gekozen vanwege minder lawaai buitenunit (rijtjeswoning). De SRK/SRC 35 is €700 per unit goedkoper. Maar dat durf ik dus niet goed aan.
Nu wil hij de airco beneden naar beneden dor de kruipruimte en dan weer naar buiten. Geen goten binnen en buiten. Condenswater wil hij dan de kruipruimte in laten lopen (is zand) maar kan dit?
Nee, met een arbeidsfactor van 0,4 en een effectief vermogen van 1150 VA kom je op een werkelijk vermogen van 2875 VA.FrankHe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:41:
[...]
Als de stroom 5,0 - 6,5 A is dan is dat 1150 - 1495 VA, uitgaande van 230,0 Volt. Wanneer de arbeidsfactor op dat moment eventjes terugloopt naar 0,4 - 0,5 dan is het nog steeds 1150 - 1495 VA, zelfs met 2 units zit je dan nog steeds niet in de buurt van wat een 16 A automaat maximaal kan hebben.
Dit is echt een heel slecht idee. Als er iets is dat je absoluut niet wilt is het wel een vochtige kruipruimte. Een airco kan serieus wat condenswater produceren. Echt niet doen dus.vangoghnl schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:40:
Condenswater wil hij dan de kruipruimte in laten lopen (is zand) maar kan dit?
Daarnaast staat je binnenunit ook nog eens in open verbinding met je kruipruimte. Er zit namelijk geen sifon of terugslagklep in de condensafvoer. Dan heb je dus kans dat in de winter als je alles dicht hebt je ventilatie of afzuigkap in de keuken lucht uit de kruipruimte gaat aanzuigen. Naast een muffe lucht in huis ben je dan ook radongas aan het aanzuigen.
Linkje: https://www.milieucentraa...dongas-en-thoron-in-huis/
[ Voor 6% gewijzigd door Chatslet op 27-04-2022 23:05 ]
Verwijderd
Dat slangetje kan dan toch ook gewoon naar buiten?vangoghnl schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:40:
Nu wil hij de airco beneden naar beneden dor de kruipruimte en dan weer naar buiten. Geen goten binnen en buiten. Condenswater wil hij dan de kruipruimte in laten lopen (is zand) maar kan dit?
VA is schijnbaar vermogen, effectief vermogen drukken we uit in Watt. 1150 VA bij een arbeidsfactor van 0,4 is dan 460 W. Wat je waarschijnlijk bedoelt te zeggen is dat je een effectief vermogen van 1150 W waarneemt bij een arbeidsfactor van 0,4 en dat komt neer op een schijnbaar vermogen van 2875 VA gedurende een periode van 0,5 tot 0,8 seconden. Dat is geen enkel probleem voor een zekeringautomaat met een B-karakteristiek.Chatslet schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:54:
[...]
Nee, met een arbeidsfactor van 0,4 en een effectief vermogen van 1150 VA kom je op een werkelijk vermogen van 2875 VA.
Dit topic is gesloten.
![]()
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
:strip_exif()/f/image/i4bgAIl6bpuvlseda9gft8ZI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vUK9eq6kANz0BK0mAk6TLFRp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xCVvS0Td9GU6N2Bfyp3kgl0B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZZpOWwOygEcePhH4nCWQrb11.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GV2eK7w5pA5fCxAtX1KCEap0.jpg?f=fotoalbum_large)