Werkt je WTW goed? Hier kan ik op het display temperatuurgegevens opvragen, op een koude dag was hetwicked_fool schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:00:Ik de woonkamer hangt een 4.5kW unit (wandmodel) en in de hal hangt een 5kW unit (vloermodel), in de woning is verder ook een WTW systeem aanwezig welke de "verse" lucht de woonkamer in blaast op een plek waar niet de airco hangt. Ik merk dat de airco die in de woonkamer hangt het qua temperatuur (redelijk) goed kan bijhouden in deze ruimte, alleen merk je heel goed dat de lucht van de WTW een stuk kouder is.
- 20 graden retour uit huis
- 12 graden naar buiten toe, na warmtewisselaar
- 10 graden verse lucht
- 18 graden aanvoer naar huis, na warmtewisselaar
Dit is dramatisch veel beter dan gewoon uit wat raamroosters 10 graden vers lucht in je kamer inblazen. Het verschil in temperatuur is ongeveer 2 graden, hooguit 3 als het hard vriest. Zelfs mijn 18 jaar oude unit (Stork/Zehnder WHR 90) is gecertificeerd voor 90% thermisch rendement, onmisbaar als je een passief huis wilt bouwen. Ik heb een al een upgrade besteld voor volgend seizoen, die naast warmte ook 78% vocht terugwint. De minimum eis voor een passive house WTW certificaat is >= 16.5C inblazen als het buiten -10C is en >= 75% efficiënt, dat halen moderne units makkelijk.
Dus juist met een WTW heb je minimaal vermogen nodig voor verwarmen, nog geen 1000 kWh hier voor 100 m2, plus 50 m2 op 2e verdieping onverwarmd behalve via WTW, die zorgt dat het boven de 18 graden blijft.
Overigens is het verse lucht, en niet "verse" lucht, wat de WTW inbrengt. De tegenstroomwisselaar scheidt aanvoer en afvoer volledig en vermengt deze niet. 100+ m3/uur netto constant verversen is heel veel beter dan "whatever, close enough" via roosters en af en toe een raam open. Aanvoer is zelfs gefilterd tot F7.
~~
Kijk zelf even wat jouw WTW zegt 's avonds laat of 's ochtends vroeg over de luchttemperatuur op de verschillende meetpunten. In de middag zal er weinig verschil zijn, of de bypass staat open om het binnen beetje af te koelen (vaak ingesteld op 18 graden).
Richt ook een infrarode thermometer op de inblaaspunten, dan kan je zien of dat echt de oorzaak is. Ik denk eerder dat het koud is door dat raampartij daar en geen verwarming, op meer dan 10 meter afstand van de dichtstbijzijnde airco wordt het gewoon iets frisser dan vlakbij. De thermometer kan je ook gebruiken om te kijken waar het te warm of koud is, gewoon op de muren, vloer en plafonds richten.
:strip_exif()/f/image/8gwkelraqd0CtTgiilcsyX97.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C989Dn1gzK4FSSmZwigjNBfP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZA6Qwlb5GAYuLLoPFFNihkUl.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ujNpgkKIXEpEn6R8HlzkuI3y.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eJNVia7jcbiGaxQwoOkCRleJ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/38axehU05f4k5cn2HCYJtOZL.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cLI7NxZUuAnTfWbRmsjhs0MR.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/AZjGTeqezRPHrH39YDr3jNJ9.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/jBDRwSB41iU4yEYJSSC75eCR.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rZAnRtWvinQHxOYwUUWCWJVg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7N7qwfmKUdZtjE7cLMwWyxNL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zplmNgMfioTAG298tf6MVzuI.jpg?f=fotoalbum_large)