Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.257 views

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:13
wicked_fool schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:00:Ik de woonkamer hangt een 4.5kW unit (wandmodel) en in de hal hangt een 5kW unit (vloermodel), in de woning is verder ook een WTW systeem aanwezig welke de "verse" lucht de woonkamer in blaast op een plek waar niet de airco hangt. Ik merk dat de airco die in de woonkamer hangt het qua temperatuur (redelijk) goed kan bijhouden in deze ruimte, alleen merk je heel goed dat de lucht van de WTW een stuk kouder is.
Werkt je WTW goed? Hier kan ik op het display temperatuurgegevens opvragen, op een koude dag was het

- 20 graden retour uit huis
- 12 graden naar buiten toe, na warmtewisselaar
- 10 graden verse lucht
- 18 graden aanvoer naar huis, na warmtewisselaar

Dit is dramatisch veel beter dan gewoon uit wat raamroosters 10 graden vers lucht in je kamer inblazen. Het verschil in temperatuur is ongeveer 2 graden, hooguit 3 als het hard vriest. Zelfs mijn 18 jaar oude unit (Stork/Zehnder WHR 90) is gecertificeerd voor 90% thermisch rendement, onmisbaar als je een passief huis wilt bouwen. Ik heb een al een upgrade besteld voor volgend seizoen, die naast warmte ook 78% vocht terugwint. De minimum eis voor een passive house WTW certificaat is >= 16.5C inblazen als het buiten -10C is en >= 75% efficiënt, dat halen moderne units makkelijk.

Dus juist met een WTW heb je minimaal vermogen nodig voor verwarmen, nog geen 1000 kWh hier voor 100 m2, plus 50 m2 op 2e verdieping onverwarmd behalve via WTW, die zorgt dat het boven de 18 graden blijft.

Overigens is het verse lucht, en niet "verse" lucht, wat de WTW inbrengt. De tegenstroomwisselaar scheidt aanvoer en afvoer volledig en vermengt deze niet. 100+ m3/uur netto constant verversen is heel veel beter dan "whatever, close enough" via roosters en af en toe een raam open. Aanvoer is zelfs gefilterd tot F7.

~~

Kijk zelf even wat jouw WTW zegt 's avonds laat of 's ochtends vroeg over de luchttemperatuur op de verschillende meetpunten. In de middag zal er weinig verschil zijn, of de bypass staat open om het binnen beetje af te koelen (vaak ingesteld op 18 graden).

Richt ook een infrarode thermometer op de inblaaspunten, dan kan je zien of dat echt de oorzaak is. Ik denk eerder dat het koud is door dat raampartij daar en geen verwarming, op meer dan 10 meter afstand van de dichtstbijzijnde airco wordt het gewoon iets frisser dan vlakbij. De thermometer kan je ook gebruiken om te kijken waar het te warm of koud is, gewoon op de muren, vloer en plafonds richten.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 16:05
@wicked_fool Is het debiet niet te hoog of te laag van je wtw ventilatie? Hoe lang geleden is er onderhoud gedaan? En is alles toen ook weer correct ingeregeld?

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Als je naar de oppervlakte van de kamer kijkt, 10 meter afstand van airco tot wtw met een keuken die eerst gevuld word met lucht, dan is het logisch dat aan de andere kant van de kamer het niet altijd comfortabel is als daar koelere lucht de kamer in word geblazen. Als ik hier de unit aan heb met koud weer, en het keuken raam staat op kleinste ventilatiestand dan voel je het ook al beetje in de keuken, niet storend overigens maar wel merkbaar als je daar komt. Denk toch echt als je de airco halverwege je kamer zou hangen dat grotendeels dat probleem is opgelost, ervan uitgaande dat de wtw juist is ingesteld.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:03
Ik denk ook dat de kou van de ramen af komt. Vanwege de afstand van de airco tot die ramen zal de koudeval voelbaar zijn.
Om wat voor type ramen gaat het?

Hier een vergelijkbare situatie: airco bij de keuken en aan de andere kant van de kamer, bij de ramen, voelt het kil aan.
Kou komt bij ons door de ventilatie aanvoerroosters boven deze ramen (icm mechanische ventilatie zonder wtw) en dubbel glas in combinatie met een airco die ver van deze ramen zit...

Edit: er vanuit gaande dat de WTW goed werkt. Ik zou dat eerst checken.

[ Voor 8% gewijzigd door Frenkie567917 op 22-04-2022 20:41 ]

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 23:37
w00key schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:36:
[...]

Werkt je WTW goed? Hier kan ik op het display temperatuurgegevens opvragen, op een koude dag was het

- 20 graden retour uit huis
- 12 graden naar buiten toe, na warmtewisselaar
- 10 graden verse lucht
- 18 graden aanvoer naar huis, na warmtewisselaar

Dit is dramatisch veel beter dan gewoon uit wat raamroosters 10 graden vers lucht in je kamer inblazen. Het verschil in temperatuur is ongeveer 2 graden, hooguit 3 als het hard vriest. Zelfs mijn 18 jaar oude unit (Stork/Zehnder WHR 90) is gecertificeerd voor 90% thermisch rendement, onmisbaar als je een passief huis wilt bouwen. Ik heb een al een upgrade besteld voor volgend seizoen, die naast warmte ook 78% vocht terugwint. De minimum eis voor een passive house WTW certificaat is >= 16.5C inblazen als het buiten -10C is en >= 75% efficiënt, dat halen moderne units makkelijk.

Dus juist met een WTW heb je minimaal vermogen nodig voor verwarmen, nog geen 1000 kWh hier voor 100 m2, plus 50 m2 op 2e verdieping onverwarmd behalve via WTW, die zorgt dat het boven de 18 graden blijft.

Overigens is het verse lucht, en niet "verse" lucht, wat de WTW inbrengt. De tegenstroomwisselaar scheidt aanvoer en afvoer volledig en vermengt deze niet. 100+ m3/uur netto constant verversen is heel veel beter dan "whatever, close enough" via roosters en af en toe een raam open. Aanvoer is zelfs gefilterd tot F7.

~~

Kijk zelf even wat jouw WTW zegt 's avonds laat of 's ochtends vroeg over de luchttemperatuur op de verschillende meetpunten. In de middag zal er weinig verschil zijn, of de bypass staat open om het binnen beetje af te koelen (vaak ingesteld op 18 graden).

Richt ook een infrarode thermometer op de inblaaspunten, dan kan je zien of dat echt de oorzaak is. Ik denk eerder dat het koud is door dat raampartij daar en geen verwarming, op meer dan 10 meter afstand van de dichtstbijzijnde airco wordt het gewoon iets frisser dan vlakbij. De thermometer kan je ook gebruiken om te kijken waar het te warm of koud is, gewoon op de muren, vloer en plafonds richten.
In de woning hangt een redelijk oude WTW (17 jaar), echter hebben de vorige bewoners hem 5 a 10 jaar niet gebruikt. De WTW is een Ned Air WTA HR 300 LB met Bypass en heeft jammer genoeg geen display. Ik zal eens via internet een IR thermometer aanschaffen en daarmee de uitlaat van de WTW checken. Met verse lucht bedoelde ik dat ik niet weet wat de staat van de leidingen is. Bij de laatste schoonmaak (2020) zijn niet alle leidingen schoongemaakt.

Het zou inderdaad ook het raam kunnen zijn, ik zal eens wat metingen doen zodra ik een IR meter heb. Enig idee of en hoe ik zoiets zou kunnen opvangen?
Chatslet schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:42:
@wicked_fool Is het debiet niet te hoog of te laag van je wtw ventilatie? Hoe lang geleden is er onderhoud gedaan? En is alles toen ook weer correct ingeregeld?
Onderhoudt is in 2020 gedaan, volgens mij heeft hij geen zaken op de WTW zelf aangepast. Hij heeft toen wel alle roosters gecontroleerd en meer open/dicht gezet.
Servee schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:56:
Als je naar de oppervlakte van de kamer kijkt, 10 meter afstand van airco tot wtw met een keuken die eerst gevuld word met lucht, dan is het logisch dat aan de andere kant van de kamer het niet altijd comfortabel is als daar koelere lucht de kamer in word geblazen. Als ik hier de unit aan heb met koud weer, en het keuken raam staat op kleinste ventilatiestand dan voel je het ook al beetje in de keuken, niet storend overigens maar wel merkbaar als je daar komt. Denk toch echt als je de airco halverwege je kamer zou hangen dat grotendeels dat probleem is opgelost, ervan uitgaande dat de wtw juist is ingesteld.
De airco verplaatsen is nog een optie waar ik het met de WAF over moet hebben. Nadeel is dat je dan het leidingwerk over de muur ziet lopen en je het probleem verplaatst naar de bijkeuken. Dit is minder belangrijk, maar deze ruimte staat altijd open i.v.m. de katten, voorraad die daar staat en de prullenbak.
Frenkie567917 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:36:
Ik denk ook dat de kou van de ramen af komt. Vanwege de afstand van de airco tot die ramen zal de koudeval voelbaar zijn.
Om wat voor type ramen gaat het?

Hier een vergelijkbare situatie: airco bij de keuken en aan de andere kant van de kamer, bij de ramen, voelt het kil aan.
Kou komt bij ons door de ventilatie aanvoerroosters boven deze ramen (icm mechanische ventilatie zonder wtw) en dubbel glas in combinatie met een airco die ver van deze ramen zit...

Edit: er vanuit gaande dat de WTW goed werkt. Ik zou dat eerst checken.
Het zijn HR++ ramen in een houten kozijn zonder een rooster. Als consument zijnde ga ik er vanuit dat de WTW goed is ingeregeld. Als tweakers is mijn vraag kan ik dit eenvoudig zelf controleren?

----------

Zou volgens jullie een infrarood paneel of een elektrische haard met 2kW verwarmingselement dit oplossen? Of is het verplaatsen van de airco de beste optie? Uiteraard moet de WTW goed werken, maar dit moet ik even uitzoeken of en hoe ik dit zelf kan controleren.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:20
wicked_fool schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:12:
Als consument zijnde ga ik er vanuit dat de WTW goed is ingeregeld. Als tweakers is mijn vraag kan ik dit eenvoudig zelf controleren?
Je kunt beginnen met het stellen van deze vraag in het juiste topic:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
RoyTrax schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:38:
[...]

Allereerst wat betreft Daikin, volgens velen het heilige merk.
Ik als installateur kan je niet vertellen waarom dat zo zou zijn, gekeken naar de prijs/kwaliteit verhouding
is het merk ook gewoon veel te duur. Pak verder nooit de goedkope Sensira units, de buitenunits daarvan maken meer herrie dan de gemiddelde vage Chinese airco.

Ik ga er vanuit dat het "aangebouwde" deel goed geïsoleerd is/wordt, voornamelijk het dak is belangrijk met de zon in de zomer, bespaar daarbij niet op isolatie.
Persoonlijk zou ik gewoon 2x 2,5kW MHI airconditioners pakken, wat is het voordeel van duo-split in dit geval? Ruimte genoeg op het dak.
Gaat er eentje kapot? Dan werkt de andere altijd nog.
Verder heb je met 2 losse het meeste verwarmingsvermogen en koelvermogen, zet in de zomer je deuren open en je koelt ook meteen de lager gelegen verdiepingen deels mee.
Prijsverschil tussen 2,0 en 2,5kW is marginaal op de totale installatie, mocht je nog in de beginfase zitten zorg dan dat je een afvoer voorziet, dan hoef je niet te pompen.

Fotootje van de basis data van MHI.
https://imgur.com/a/Xg8UJaz
Hallo @RoyTrax

Het valt me op in jouw plaatje dat de buitenunit van de 25 en 35 versie het cijfer "2" achter hun naam hebben staan terwijl de rest dat niet heeft. Is daar een speciale reden voor? Betreft dit bijvoorbeeld een "2e / nieuwere" versie buitenunit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BV4Pw-efBnofTx7L1KXp0Dotx6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gwkelraqd0CtTgiilcsyX97.jpg?f=fotoalbum_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• tmensink
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 16:47
@FrankHe @skyofficial [@RoyTrax Dank voor jullie reacties!

Wat betreft Daikin, ik had de Perfera uitgekozen omdat deze ook A+++ is voor verwarmen (en de units worden voor zowel koelen als verwarmen gebruikt). De MHI heeft 'slechts' A++. Verder is de aannemer bekend met Daikin (en dat zie ik als een voordeel). De Airco is ook al opgenomen in de bouwsom. Dus besparen hoef ik niet ;)

Aan onze voorkant waait het soms echt flink (en de vloerverwarming heeft dan moeite om de temperatuur op 18 graden te houden). Mijn angst is dat 2.5kW dan te weinig zou kunnen zijn? Ervaring mee? Gegrond of ongegrond?

Mijn huidige keuze zou zijn: 2 x single split unit. 2.5kW (kamer 1) / 2 kW (kamer 2). Daikin Perfera

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:45

Oekol

waka waka hey hey

Naar tevredenheid airco's laten installeren vorig jaar. Zou gaan om een 2,0kw en 3,5kw binnen unit met een buitenunit voor deze twee. Uiteindelijk werd er een geïnstalleerd waar een derde op kan. Vraag me niet waarom maar een welkome gelukje? Zou dus het 2M model krijgen, in eerste instantie.

In juli wordt het dak vol gelegd met zonnepanelen en wil ik eigenlijk ook een extra binnenunit laten plaatsen in de woonkamer.

Dit zijn onze modellen:
FTXM35R5V1B
FTXM20R5V1B
3MXM52N2V1B8

Ik zie in de handleiding dat 2,0 + 3,5 + 3,5 kan. Stel je voor dat dat niet genoeg is voor de beneden verdieping zou een 4,2 ook kunnen met in 't achterhoofd dat ze nooit alledrie tegelijk aan zullen zijn?

oppervlakte woonkamer + open keuken

De kamer is open richting keuken toe:
8,20 meter bij 5,5 meter breed en 2,4 meter hoog
Keuken is ruim bemeten 2,75 x 3,30 (met eventueel plintverwarming wat aan kan)

130m3 is dan ook ruim bemeten voor de kamer.
Maal 40 zou je op 5,2kw uitkomen en maal 30 op 3,9kw. Radiatoren (verticaal van die 'design' dingen) blijven hangen. Dus 3,5kw zou dan geen probleem zijn lijkt me? Die kunnen helpen als de airco het niet warm krijgt in de winter?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• ThaBEN
Oekol schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:08:
Naar tevredenheid airco's laten installeren vorig jaar. Zou gaan om een 2,0kw en 3,5kw binnen unit met een buitenunit voor deze twee. Uiteindelijk werd er een geïnstalleerd waar een derde op kan. Vraag me niet waarom maar een welkome gelukje? Zou dus het 2M model krijgen, in eerste instantie.

In juli wordt het dak vol gelegd met zonnepanelen en wil ik eigenlijk ook een extra binnenunit laten plaatsen in de woonkamer.

Dit zijn onze modellen:
FTXM35R5V1B
FTXM20R5V1B
3MXM52N2V1B8

Ik zie in de handleiding dat 2,0 + 3,5 + 3,5 kan. Stel je voor dat dat niet genoeg is voor de beneden verdieping zou een 4,2 ook kunnen met in 't achterhoofd dat ze nooit alledrie tegelijk aan zullen zijn?

oppervlakte woonkamer + open keuken

De kamer is open richting keuken toe:
8,20 meter bij 5,5 meter breed en 2,4 meter hoog
Keuken is ruim bemeten 2,75 x 3,30 (met eventueel plintverwarming wat aan kan)

130m3 is dan ook ruim bemeten voor de kamer.
Maal 40 zou je op 5,2kw uitkomen en maal 30 op 3,9kw. Radiatoren (verticaal van die 'design' dingen) blijven hangen. Dus 3,5kw zou dan geen probleem zijn lijkt me? Die kunnen helpen als de airco het niet warm krijgt in de winter?
Ik denk dat men iets meer toelichting nodig heeft om je te kunnen adviseren.
Die 2 die je nu al in huis hebt hangen, die hangen dus niet in de woonkamer?
En je wil dus nu 1 extra die zowel de woonkamer + open keuken dient te verwarmen?

Wat ik heb begrepen is dat je voor een multisplit bij voorkeur zoveel mogelijk airco's wil hebben aangesloten die dan ook daadwerkelijk op dezelfde momenten aan gaan. Bijvoorbeeld alle slaapkamers samen op 1 multisplit.
En dat je voor een enkele kamer die je apart wil bedienen van de rest het liefst een singlesplit zou willen hebben.
Dit zou het gunstigste scenario zijn als je kijkt naar stroomverbruik.

De buitenunit kan in totaal 5,2 kW aan. Dus indien je in het hartje van de zomer/winter de airco's tegelijk wil gebruiken wanneer ze harder moeten werken, dan zou ik je waarschijnlijk alsnog een singlesplit aanraden. Tenzij je ermee kan leven om telkens maar 2 van de 3 airco's te kunnen gebruik. Dit gezien je nu al op 5,5 kW zit indien je allebei de huidige airco's op maximale stand zou hebben draaien en je buitenunit max 5,2 aankan.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06:39
Het gebeurt zelden dat alle binnenunits tegelijk voluit moeten werken. Het is vrij gangbaar om een multi-split buitenunit onderbemeten uit te voeren.

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:47:
[...]

En je wil dus nu 1 extra die zowel de woonkamer + open keuken dient te verwarmen?

Wat ik heb begrepen is dat je voor een multisplit bij voorkeur zoveel mogelijk airco's wil hebben aangesloten die dan ook daadwerkelijk op dezelfde momenten aan gaan. Bijvoorbeeld alle slaapkamers samen op 1 multisplit.
En dat je voor een enkele kamer die je apart wil bedienen van de rest het liefst een singlesplit zou willen hebben.

De buitenunit kan in totaal 5,2 kW aan. Dus indien je in het hartje van de zomer/winter de airco's tegelijk wil gebruiken wanneer ze harder moeten werken, dan zou ik je waarschijnlijk alsnog een singlesplit aanraden. Tenzij je ermee kan leven om telkens maar 2 van de 3 airco's te kunnen gebruik. Dit gezien je nu al op 5,5 kW zit indien je allebei de huidige airco's op maximale stand zou hebben draaien en je buitenunit max 5,2 aankan.
Als alle drie de units op vol vermogen moeten draaien heb je een compleet verkeerd systeem aangeschaft of je woont in een tochthol ;) In de regel kom je, buiten de zeer extremen die amper voorkomen niet boven 70% belasting per unit maar vaak veeeeel lager dan dat.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:40
Ik meen me te herinneren dat wij op onze 6.0kW mhi buitenunit rond de 11kW verdeeld over 3 units maximaal mochten aansluiten.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
FrankHe schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:54:
Het gebeurt zelden dat alle binnenunits tegelijk voluit moeten werken. Het is vrij gangbaar om een multi-split buitenunit onderbemeten uit te voeren.
Precies. En even voor de duidelijkheid, het is niet zo dat er iets kapot gaat als er van de buitenunit wel dat vermogen wordt gevraagd, maar deze kan dat niet leveren (bijvoorbeeld vanwege de dimensionering of gewoon ijskoud weer), dan is het niet zo dat er stoppen uitslaan of de buitenunit ontploft ofzo. Het gevolg is dan dat het gewoon wat langer zal duren voordat de ruimtes op temperatuur zijn.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:45

Oekol

waka waka hey hey

ThaBEN schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:47:
[...]

Kantoor 2e verdieping heeft een 2.0kw
Gang 1e verdieping heeft een 3,5kw

Deze zou dan voor de benedenverdieping zijn in de woonkamer ter vervanging van de verwarming op gas.

In het slechtse geval kan de plintverwarming in de keuken aan maar dat geeft een lawaai. In een nog slechter geval verwarmen we bij met de radiatoren aan de muur.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:44
Tommie12 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:47:
Net offerte gekregen voor een Daikin installatie:
Woonkamer FTXA 50AW
Keuken FTXA 35AW
2 x slaapkamer: FVXM25F
Buitenunit 5MXM90

Alles samen onder de 8k.
En kan geplaatst worden zonder condenspomp door wat extra slijpwerk.

Bedenkingen?
Bestelling is geplaatst, installatie zal op 24 Mei gebeuren.
Ondertussen ook electricien geregeld die 6Wp aan zonnepanelen komt bijplaatsen en mijn installatie omzet naar 3F (moet omdat ik al zonnepanelen heb, en omdat ik een laadpaal ga laten zetten).
En om het financiële plaatje compleet te maken nog een lening geregeld aan 1,4%.

Ik verwacht met dit alles ca 1500-2000€ per jaar te besparen aan energie.
Ik kijk er naar uit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:59
Er zijn in de tussentijd een aantal installateurs langsgekomen.

Ik heb 2 interessante opties maar ik twijfel voor welke ik moet gaan.

Installateur 1: die zet de units op het dak van mijn uitbouw

Levert de mitsubishi zs-x voor een goede prijs
Slaapkamer: 2,5 kwh voor 1750 euro
Werkkamer en keuken 5 kwh voor 2265 euro

Installateur 2 zet de units in mijn carport. Hij biedt de zsx voor een goede prijs.

Slaapkamer 2.5 kwh voor 2450 euro. Eventueel de 3.5 kwh voor 2645 euro.
Werkkamer en keuken biedt hij de 5 kwh aan voor 2665 euro aan.

Verdien ik de kosten wel terug als ik voor de zsx versie zou gaan? Wat vinden jullie?

• Tommie12
weebeast schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:21:

Installateur 2 zet de units in mijn garage. Hij biedt de zsx voor een goede prijs.

Verdien ik de kosten wel terug als ik voor de zsx versie zou gaan? Wat vinden jullie?
Is dat een open garage?
Anders heb je een grote koelkast er bij.

• ThaBEN
weebeast schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:21:

Installateur 2 zet de units in mijn garage. Hij biedt de zsx voor een goede prijs.

Hallo weebeast. Had je al eerder een plattegrond/schets gepost van je situatie?
Het lijkt mij raar wanneer buitenunits in een garage geplaatst worden. Dat betekend dat deze units de warmte of kou uit de garage gaan trekken. Ik neem aan dat de garage gesloten is. Dan zit er een limiet aan hoe effectief deze units kunnen werken. Zodra de lucht in de garage een bepaalde temperatuur bereikt heeft wanneer de binnenunits in bedrijf zijn, zal het systeem zal gaan vastlopen. De temperatuur van de lucht in de garage is dan als het ware verzadigd waardoor er nauwelijks nog kou/warmte uitgehaald kan worden door de buitenunits.
Zoals de naam al aangeeft is het de bedoeling dat je buitenunits buiten plaatst. Daar is een oneindige voorraad aan warmte of kou beschikbaar.

M.b.t. de kosten terugverdienen moet je een schatting maken hoeveel stroom je denkt te gaan besparen door het plaatsen van de airco's. En dan kun je inschatten hoeveel meer jaren het duurt om deze meerprijs terug te verdienen indien je dit vergelijkt met een goedkoper model.
(Gebruik hiervoor de energielabels van de verschillende modellen die je op het oog hebt als leidraad.)

Update:
Indien je de mogelijkheid hebt kun je ook i.p.v. 1 x 5kW voor je werkkamer/keuken ook wellicht 2x een 2,5kW aanschaffen en aan ieders weerszijden van deze ruimtes plaatsen. Dan kun je de deur dichtdoen (indien het geen open keuken betreft) zonder dat het effect heeft op de andere ruimte, wordt de de temperatuur gelijkmatiger verdeeld en stel 1 unit gaat stuk, dan kom je niet volledig zonder verwarming/koeling te zitten totdat de ander gerepareerd is.

[ Voor 16% gewijzigd door ThaBEN op 24-04-2022 09:45 ]

• weebeast
ThaBEN schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:33:
[...]

Hallo weebeast. Had je al eerder een plattegrond/schets gepost van je situatie?
Het lijkt mij raar wanneer buitenunits in een garage geplaatst worden. Dat betekend dat deze units de warmte of kou uit de garage gaan trekken. Ik neem aan dat de garage gesloten is. Dan zit er een limiet aan hoe effectief deze units kunnen werken. Zodra de lucht in de garage een bepaalde temperatuur bereikt heeft wanneer de binnenunits in bedrijf zijn, zal het systeem zal gaan vastlopen. De temperatuur van de lucht in de garage is dan als het ware verzadigd waardoor er nauwelijks nog kou/warmte uitgehaald kan worden door de buitenunits.
Zoals de naam al aangeeft is het de bedoeling dat je buitenunits buiten plaatst. Daar is een oneindige voorraad aan warmte of kou beschikbaar.

M.b.t. de kosten terugverdienen moet je een schatting maken hoeveel stroom je denkt te gaan besparen door het plaatsen van de airco's. En dan kun je inschatten hoeveel meer jaren het duurt om deze meerprijs terug te verdienen indien je dit vergelijkt met een goedkoper model.
(Gebruik hiervoor de energielabels van de verschillende modellen die je op het oog hebt als leidraad.)

Update:
Indien je de mogelijkheid hebt kun je ook i.p.v. 1 x 5kW voor je werkkamer/keuken ook wellicht 2x een 2,5kW aanschaffen en aan ieders weerszijden van deze ruimtes plaatsen. Dan kun je de deur dichtdoen (indien het geen open keuken betreft) zonder dat het effect heeft op de andere ruimte, wordt de de temperatuur gelijkmatiger verdeeld en stel 1 unit gaat stuk, dan kom je niet volledig zonder verwarming/koeling te zitten totdat de ander gerepareerd is.
Sorry het gaat om een carport. Ben wel van plan om het op een gegeven moment dicht te maken. Andere carport (heb er 2) is door de vorige bewoners al dichtgemaakt.

Dus dat zou eigenlijk betekenen dat als ik mijn carport zou veranderen in een gesloten garage, dat de airco's minder goed gaan functioneren

Werkkamer en keuken zijn aan elkaar verbonden zonder deur. Er is dus een open verbinding. Verder is er ook een open verbinding naar de 3de verdieping (woonkamer). Daarom gaat mijn voorkeur uit naar 5 kwh.

• ThaBEN
weebeast schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:53:
[...]

Sorry het gaat om een carport. Ben wel van plan om het op een gegeven moment dicht te maken. Andere carport (heb er 2) is door de vorige bewoners al dichtgemaakt.

Dus dat zou eigenlijk betekenen dat als ik mijn carport zou veranderen in een gesloten garage, dat de airco's minder goed gaan functioneren

Werkkamer en keuken zijn aan elkaar verbonden zonder deur. Er is dus een open verbinding. Verder is er ook een open verbinding naar de 3de verdieping (woonkamer). Daarom gaat mijn voorkeur uit naar 5 kwh.
Dan zou ik ze al niet in de carport laten zetten indien je die ooit dicht laat maken. Feitelijk werken deze systemen door warmte of kou van de ene ruimte te verplaatsen naar de andere ruimte.
Zie buiten dan maar even als een hele grote oneindige ruimte. Zodra je de carport dichtmaakt heb je enkel toegang tot de energie die beschikbaar is in de lucht van de gesloten ruimte.

Indien het volume aan lucht in de gesloten carport minder is dan het volume aan lucht dat je in de woning probeert te warmen/koelen zal dit nooit werken. Daarbovenop kan ik me voorstellen dat het geluid ook storender zal zijn omdat je in principe dan een grote klankkast bouwt om je buitenunits :)

• FrankHe
Sjamo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:01:
Ik meen me te herinneren dat wij op onze 6.0kW mhi buitenunit rond de 11kW verdeeld over 3 units maximaal mochten aansluiten.
Hier zit op een 4 kW multi-split buitenunit een totaal aan 7 kW aan binnenunits. 2,5 kW + 2,5 kW + 2,0 kW. Dat gaat prima.

• weebeast
ThaBEN schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:00:
[...]

Dan zou ik ze al niet in de carport laten zetten indien je die ooit dicht laat maken. Feitelijk werken deze systemen door warmte of kou van de ene ruimte te verplaatsen naar de andere ruimte.
Zie buiten dan maar even als een hele grote oneindige ruimte. Zodra je de carport dichtmaakt heb je enkel toegang tot de energie die beschikbaar is in de lucht van de gesloten ruimte.

Indien het volume aan lucht in de gesloten carport minder is dan het volume aan lucht dat je in de woning probeert te warmen/koelen zal dit nooit werken. Daarbovenop kan ik me voorstellen dat het geluid ook storender zal zijn omdat je in principe dan een grote klankkast bouwt om je buitenunits :)
Bedankt! Dus eigenlijk moet ik dan voor mijzelf een beslissing nemen of ik de carport echt een keer ga dichtmaken. Als dat inderdaad zo is dan vervalt optie 2.

Heb even snel een tekening gemaakt van de siruatieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1JRWNhW7oAS3M25LVH3mC0I7vo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C989Dn1gzK4FSSmZwigjNBfP.jpg?f=fotoalbum_large

• FrankHe
weebeast schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:53:
[...]

[...]
Plaats de buitenunit buiten, op het dak van de carport of naast de carport op een manier zodat deze niet in de weg zit wanneer je in de toekomst de carport gaat ombouwen naar garage.

Update, berichten hebben elkaar gekruist.

[ Voor 4% gewijzigd door FrankHe op 24-04-2022 10:12 ]

• Tommie12
weebeast schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:09:
[...]

Bedankt! Dus eigenlijk moet ik dan voor mijzelf een beslissing nemen of ik de carport echt een keer ga dichtmaken. Als dat inderdaad zo is dan vervalt optie 2.

Heb even snel een tekening gemaakt van de siruatie[Afbeelding]
Waarom niet helemaal boven op het plat dak. Daar stoort het niemand, en je ziet die bak niet hangen.

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:00:
[...]

@weebeast

Bij verwarmen word de warmte uit de buitenlucht onttrokken, bij mooier weer zal dit minder efficiënt gaan werken omdat de buitentemperatuur minder hoog is in een afgesloten ruimte waardoor de unit minder efficiënt draait (lagere cop) maar werken doet het wel. Je ziet veel bij grote bedrijfspanden dat de units beneden in een garage hangen, vaak ivm vergunningen of aanzicht niet mogelijk om deze elders te plaatsen.

Bij koelen word de warmte onttrokken uit de binnenlucht en getransporteerd naar buiten (omgekeerd proces) wat ongeveer op hetzelfde neerkomt. Dus als je het meeste uit de units wilt halen kun je ze beter buiten, op een koele plek (liefst niet in de volle zon) neerzetten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
weebeast schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:09:
[...]

Heb even snel een tekening gemaakt van de siruatie[Afbeelding]
Correct, ik zou voor optie 1 gaan.
Het is mij niet duidelijk of de buitenlocatie een publiek toegankelijke plek betreft. Indien ja, dan zou ik alleen al optie 1 kiezen voor het feit dat niemand met kwade wil, of bijvoorbeeld spelende kinderen gaan lopen klooien met de buitenunits en er takjes in gaan duwen of iets.

Daarbovenop begrijp ik dat de buitenunits meestal stiller zijn indien je ze in de gevel bevestigd, i.p.v. op het plat dak bij optie 1. Maar ook dat is natuurlijk weer afhankelijk van hoe je ze bevestigd.

• FrankHe
@weebeast even samengevat.

Parkeren op de begane grond.
Wonen op de 1e, 2e en 3e etage.

De 2e etage heeft een uitbouw en boven de 3e etage is het (grote) platte dak. Optie 1 op de uitbouw is in beginsel de beste plek aangezien je met de koelleidingen ook rekening moet houden met maximale hoogte van doorgaans 7 meter. De leidingen kunnen langer zijn dan 7 meter maar het hoogteverschil tussen het hoogste en laagste punt van de installatie mag niet te groot zijn. @Tommie12

Als je op de 1e etage een binnenunit wilt hebben dan komt 7 meter tot aan het dak al redelijk dichtbij. Wanneer de buitenunit op de uitbouw staat dan scheelt dat toch weer een goede 2,5 meter.

Aanvulling. bij gebrek aan ruimte voor meerdere buitenunits op de uitbouw zou je één unit op de uitbouw kunnen zetten en één of meer units op het dak. Let wel op dat een dakdoorvoer doorgaans kostbaarder dan een muurdoorvoer. De uitbouw is bereikbaar middels een muurdoorvoer.

Aanvulling 2. De binnenunit op de 3e etage kan net aan of net niet bereikt worden door een buitenunit in de carport. Het hangt er voor mijn gevoel om.

[ Voor 24% gewijzigd door FrankHe op 24-04-2022 10:37 . Reden: aanvullingen ]

• weebeast
Tommie12 schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:14:
[...]

Waarom niet helemaal boven op het plat dak. Daar stoort het niemand, en je ziet die bak niet hangen.
Helaas zit het dak al vol met zonnepanelen en airco's/warmtepomp

• weebeast
ThaBEN schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:15:
[...]

Correct, ik zou voor optie 1 gaan.
Het is mij niet duidelijk of de buitenlocatie een publiek toegankelijke plek betreft. Indien ja, dan zou ik alleen al optie 1 kiezen voor het feit dat niemand met kwade wil, of bijvoorbeeld spelende kinderen gaan lopen klooien met de buitenunits en er takjes in gaan duwen of iets.

Daarbovenop begrijp ik dat de buitenunits meestal stiller zijn indien je ze in de gevel bevestigd, i.p.v. op het plat dak bij optie 1. Maar ook dat is natuurlijk weer afhankelijk van hoe je ze bevestigd.
Het is inderdaad wel een plek die toegankelijk is voor publiek. Het komt wel eens voor dat mensen daar ook gaan zitten. Meerdere installateurs hebben wel aangegeven dat ze het niet hebben meegemaakt dat iemand er iets mee zou gaan doen.

• weebeast
FrankHe schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:25:
@weebeast even samengevat.

Parkeren op de begane grond.
Wonen op de 1e, 2e en 3e etage.

De 2e etage heeft een uitbouw en boven de 3e etage is het (grote) platte dak. Optie 1 op de uitbouw is in beginsel de beste plek aangezien je met de koelleidingen ook rekening moet houden met maximale hoogte van doorgaans 7 meter. De leidingen kunnen langer zijn dan 7 meter maar het hoogteverschil tussen het hoogste en laagste punt van de installatie mag niet te groot zijn. @Tommie12

Als je op de 1e etage een binnenunit wilt hebben dan komt 7 meter tot aan het dak al redelijk dichtbij. Wanneer de buitenunit op de uitbouw staat dan scheelt dat toch weer een goede 2,5 meter.

Aanvulling. bij gebrek aan ruimte voor meerdere buitenunits op de uitbouw zou je één unit op de uitbouw kunnen zetten en één of meer units op het dak. Let wel op dat een dakdoorvoer doorgaans kostbaarder dan een muurdoorvoer. De uitbouw is bereikbaar middels een muurdoorvoer.

Aanvulling 2. De binnenunit op de 3e etage kan net aan of net niet bereikt worden door een buitenunit in de carport. Het hangt er voor mijn gevoel om.
Bedankt voor de informatie! Helaas is er geen ruimte op het dak. Dus als ik het goed begrijp dan kom je eigenlijk in de problemen als je de buitenunit in de carport zou zetten (afstand is waarschijnlijk meer dan 7 meter)

Dus optie 1 blijft dan inderdaad de beste oplossing. De ZSX is wel veel duurder bij installateur 1 waardoor ik dan voor de ZS zou gaan.

• ThaBEN
weebeast schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:11:
[...]

Bedankt voor de informatie! Helaas is er geen ruimte op het dak. Dus als ik het goed begrijp dan kom je eigenlijk in de problemen als je de buitenunit in de carport zou zetten (afstand is waarschijnlijk meer dan 7 meter)

Dus optie 1 blijft dan inderdaad de beste oplossing. De ZSX is wel veel duurder bij installateur 1 waardoor ik dan voor de ZS zou gaan.
Zover ik kan inschatten werkt de ZS meer dan voldoende. De focus van de ZSX is met name gebaseerd op een luxer design en daar betaal je dan wat extra's voor.

M.b.t. performance hoe je geen zorgen te maken tussen beide modellen.

[ Voor 32% gewijzigd door ThaBEN op 24-04-2022 12:40 ]

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:03
wicked_fool schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:12:
[...]

Het zijn HR++ ramen in een houten kozijn zonder een rooster. Als consument zijnde ga ik er vanuit dat de WTW goed is ingeregeld. Als tweakers is mijn vraag kan ik dit eenvoudig zelf controleren.
Met HR++ ramen zou koudeval niet moeten leiden tot tocht.

Door de inblaas van de wtw dichtbij/richting het raam i.c.m. een warmtelast (airco) kan dit echter wel tot tocht leiden, zie dit onderzoek.

Er treedt dan een luchtstroom op langs het raam (vergelijkbaar met koudeval) die tocht kan geven.

• Sjamo
ThaBEN schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:45:
[...]

Zover ik kan inschatten werkt de ZS meer dan voldoende. De focus van de ZSX is met name gebaseerd op een luxer design en daar betaal je dan wat extra's voor.

M.b.t. performance hoe je geen zorgen te maken tussen beide modellen .
Weet je dat zeker? Ik dacht hier verschillende keren te hebben gelezen dat er echt wel verschillen zitten tussen die 2 types in geluid en ik dacht ook prestatie?

Ik bedoel, vaak is een eerste blik in een folder misschien niet de beste plek om daar vanuit advies te geven?
Niet zo bot bedoeld als het misschien klinkt, maar ik denk dat de meeste mensen die hier iets vragen hopen advies te krijgen wat gebaseerd is op eigen ervaring en/of kennis?

Aanvulling, wij hebben de zsx (advies installateur), en die bevalt goed. Geen ervaring met de andere dus ik kan hierin geen advies geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjamo op 24-04-2022 12:40 ]

• ThaBEN
Sjamo schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:39:
[...]

Weet je dat zeker? Ik dacht hier verschillende keren te hebben gelezen dat er echt wel verschillen zitten tussen die 2 types in geluid en ik dacht ook prestatie?

Ik bedoel, vaak is een eerste blik in een folder misschien niet de beste plek om daar vanuit advies te geven?
Niet zo bot bedoeld als het misschien klinkt, maar ik denk dat de meeste mensen die hier iets vragen hopen advies te krijgen wat gebaseerd is op eigen ervaring en/of kennis?
Er is inderdaad ook een verschil in performance. Maar de extra prijs die je ervoor betaald is niet evenredig in wat het oplevert. Wil niet daarmee zeggen dat het geen goede keuze is. Mijn reactie was wellicht wat beïnvloed vanuit de eerdere vraag van @weebeast over terugverdientijd. Je krijgt inderdaad meer comfort met de ZSX, maar je betaald er ook wat extra's voor.

Je kunt de specs van beide modellen hier makkelijk vergelijken:

SRK-ZS specs
SRK-ZXS specs

Zie ook de video's hieronder hoe Mitsubishi beide modellen actief promoot, waarbij de aandacht met name over het uiterlijk van de binnenunit gaat.

Notitie:
Toegegeven, mijn mening is inderdaad gebaseerd op info van de fabrikant, niet vanuit eigen ervaring. Dus neem alles wat ik zeg met een korreltje zout 8)
Indien er mensen zijn met ervaring met beide modellen zou ik die inderdaad proberen te raadplegen voor een definitief advies.

[ Voor 20% gewijzigd door ThaBEN op 24-04-2022 13:09 ]

• Servee
  • Niet online
Sjamo schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:39:
[...]

Aanvulling, wij hebben de zsx (advies installateur), en die bevalt goed. Geen ervaring met de andere dus ik kan hierin geen advies geven.
Klopt wat je zegt, er is wel degelijk verschil tussen die twee. Even op basis van de 3,5

De ZS bij koelen en verwarmen A++
Bij koelen;
E.E.R./C.O.P. 3,93/4,26
Bij verwarmen;
S.E.E.R./S.C.O.P 8,4/4,7

De ZSX bij koelen en verwarmen A+++
Bij koelen;
E.E.R./C.O.P. 4,73/4,78
Bij verwarmen;
S.E.E.R./S.C.O.P 9,5/5,1.

Zo zijn er nog wat meer punten..

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Sjamo
Servee schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:04:
[...]

Klopt wat je zegt, er is wel degelijk verschil tussen die twee. Even op basis van de 3,5

De ZS bij koelen en verwarmen A++
Bij koelen;
E.E.R./C.O.P. 3,93/4,26
Bij verwarmen;
S.E.E.R./S.C.O.P 8,4/4,7

De ZSX bij koelen en verwarmen A+++
Bij koelen;
E.E.R./C.O.P. 4,73/4,78
Bij verwarmen;
S.E.E.R./S.C.O.P 9,5/5,1.

Zo zijn er nog wat meer punten..
Lijkt me relevante informatie wanneer je moet kiezen.

Ik kan zelf de informatie niet vinden op dit moment, en ben ook niet technisch genoeg om in te kunnen schatten of dat alleen speelt bij single split of ook bij een evt multi split, maar ik zou ook benieuwd zijn of er een verschil is tussen minimaal opgenomen vermogen tussen vergelijkbare units qua capaciteit. En geluid kan voor veel mensen een belangrijk punt zijn.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:30
Volgens de specs kan de ZSX verder terugmoduleren. Zowel qua input als output. Het verschil tussen 0.9 en 0.8 kW output bij verwarmen lijkt misschien miniem, maar het is toch meer dan 10%. Dankzij de betere COP is het verschil in input nog groter.

• ThaBEN
Sjamo schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:08:
[...]

Lijkt me relevante informatie wanneer je moet kiezen.

Ik kan zelf de informatie niet vinden op dit moment, en ben ook niet technisch genoeg om in te kunnen schatten of dat alleen speelt bij single split of ook bij een evt multi split, maar ik zou ook benieuwd zijn of er een verschil is tussen minimaal opgenomen vermogen tussen vergelijkbare units qua capaciteit. En geluid kan voor veel mensen een belangrijk punt zijn.
De ZSX maakt iets meer lawaai in een hogere stand, maar daartegenover staat dat die ook meer lucht kan verplaatsen. Dus het is beetje afwegen wat je belangrijker vind.

ZS 3,5 kW
Luchthoeveelheid ultra laag/laag/midden/hoog (m³/uur)
300/336/522/678

Geluidsdruk ultra laag/laag/midden/hoog (dB)
19/26/30/40

ZSX 3,5 kW
300/438/648/786

19/26/35/43

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:15:
[...]

De ZSX maakt iets meer lawaai in een hogere stand, maar daartegenover staat dat die ook meer lucht kan verplaatsen. Dus het is beetje afwegen wat je belangrijker vind.

ZS 3,5 kW
300/336/522/678

19/26/30/40

ZSX 3,5 kW
300/438/648/786

19/26/35/43
Een grotere luchtverplaatsing kan ook leiden tot juist een stillere unit doordat de kamer hiermee sneller op temperatuur is en te houden is waardoor de unit uiteindelijk misschien wel stiller of sneller stiller is dan de ZS. Dat zal per situatie verschillen maar hele grote kans dat de ZSX stiller is dan de ZS ondanks de cijfertjes.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Sjamo
Martin7182 schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:13:
Volgens de specs kan de ZSX verder terugmoduleren. Zowel qua input als output. Het verschil tussen 0.9 en 0.8 kW output bij verwarmen lijkt misschien miniem, maar het is toch meer dan 10%. Dankzij de betere COP is het verschil in input nog groter.
Dank je, dat was de informatie die ik niet kon vinden.

Wij laten onze airco niet hele dagen draaien, maar ook bij ons draait de unit vaak best een poos op de minimale stand (om de massa in huis ook op temperatuur te laten komen), en daarmee heeft minimaal opgenomen vermogen en efficientie dacht ik best een impact op het verbruik.

In elk geval, volgens mij is min of meer duidelijk dat er meer verschillen zijn tussen de 2 types dan alleen het design.
Hoe belangrijk die verschillen zijn voor degene die tussen de 2 moet kiezen is denk ik per persoon verschillend. Evenals het feit of de meerprijs in aanschaf eventuele voordelen in gebruik waard is.

• FrankHe
weebeast schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:11:
[...]

Op de volgende pagina zie ik maximaal 10 meter verticaal staan:
https://www.mhi.com/group...er-single-split/zs_series

Dus dan zou het wel moeten kunnen. Dit is op basis van R410A. Wellicht dat je een model met R32 koelmiddel geïnstalleerd krijgt, in beginsel zouden de waardes niet ver uit elkaar moeten liggen.

Je zult de installatiehandleiding van de buitenunit er altijd even op na moeten slaan. Over het algemeen geldt verticaal 7 meter als een standaardregel voor kleine consumenten systemen. Sommige modellen kunnen meer dan zeven meter aan.

Aanvulling:

Mocht je de buitenunit(s) toch beneden ophangen dan zou je ze wellicht met beugels aan het plafond kunnen hangen zoals ingetekend in de afbeelding. Mocht je de carport later ombouwen naar een garage dan bouw je er een koof omheen waarbij de buitenunits buiten blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7dxkDsWgrOzjmdnFmhF8o7nmHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZA6Qwlb5GAYuLLoPFFNihkUl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door FrankHe op 24-04-2022 14:21 . Reden: Aanvulling ]

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-01 19:35
ThaBEN schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:45:
[...]

Er is inderdaad ook een verschil in performance. Maar de extra prijs die je ervoor betaald is niet evenredig in wat het oplevert. Wil niet daarmee zeggen dat het geen goede keuze is. Mijn reactie was wellicht wat beïnvloed vanuit de eerdere vraag van @weebeast over terugverdientijd. Je krijgt inderdaad meer comfort met de ZSX, maar je betaald er ook wat extra's voor.

Je kunt de specs van beide modellen hier makkelijk vergelijken:

SRK-ZS specs
SRK-ZXS specs

Zie ook de video's hieronder hoe Mitsubishi beide modellen actief promoot, waarbij de aandacht met name over het uiterlijk van de binnenunit gaat.

[YouTube: Mitsubishi Heavy Industries Air Conditioning - SRK-ZS]

[YouTube: Mitsubishi Heavy Industries SRK-ZSX series]

Notitie:
Toegegeven, mijn mening is inderdaad gebaseerd op info van de fabrikant, niet vanuit eigen ervaring. Dus neem alles wat ik zeg met een korreltje zout 8)
Indien er mensen zijn met ervaring met beide modellen zou ik die inderdaad proberen te raadplegen voor een definitief advies.
Ik mis in deze filmpjes hoe de units er uit zien als ze in bedrijf zijn. Van mijn installateur begreep ik dat de kast van de ZSX ver open gaat. Bij de ZS gaan er kleine klepjes open. Ik heb gekozen voor ZS 2kw single splits. Aangezien ze de slaap/werkkamers gaan bedienen, verder geen hoge eisen aan het systeem. Woonkamer wordt straks bediend door 2 stuks 5kW single splits vloermodellen van MHI (geen ZS)

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:09

Timple

Ik ga de badkamer verbouwen en zoek nog een manier om deze te verwarmen.
Slangen in de vloer i.c.m. een warmtepomp is een optie, maar nogal een trage optie.

Nu lijkt een airco(cassette) me wel wat. Warmte lucht in een badkamer lijkt me zeer welkom in de winter.

Heeft iemand hier ervaring mee? En kunnen airco's (of zulke cassettes) een tegen 100% luchtvochtigheid?
Of heb je hier misschien speciale modellen voor?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
IR paneel?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Servee
  • Niet online
Timple schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:50:
Slangen in de vloer i.c.m. een warmtepomp is een optie, maar nogal een trage optie.

Nu lijkt een airco(cassette) me wel wat. Warmte lucht in een badkamer lijkt me zeer welkom in de winter.

Heeft iemand hier ervaring mee? En kunnen airco's (of zulke cassettes) een tegen 100% luchtvochtigheid?
Warme lucht bij aanwezigheid in de badkamer is al snel koudetocht gevoel zodra je onder de douche vandaan stapt. Ik weet niet hoe groot je badkamer is maar de link die jij stuurt lijkt me wat overdreven.
Idd zoals @LED-Maniak al zegt is een led paneel of elektrische radiator van Masterwatt een betere optie denk ik.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Heeft hier iemand ervaring met Panasonic?
Offerte gevraagd voor onze bovenverdieping en de installateur stelde op basis van de berekeningen 5 binnenunits van 1.6kw voor (cs-mz16xke) icm een multi buitenunit van 9 kw(cu-5z90tbe).

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 23:37
Frenkie567917 schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:07:
[...]

Met HR++ ramen zou koudeval niet moeten leiden tot tocht.

Door de inblaas van de wtw dichtbij/richting het raam i.c.m. een warmtelast (airco) kan dit echter wel tot tocht leiden, zie dit onderzoek.

Er treedt dan een luchtstroom op langs het raam (vergelijkbaar met koudeval) die tocht kan geven.
Dit lijkt er zeker op. Ik zal eens in het WTW topic vragen voor advies, bedankt voor de informatie.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:43
wittmann1982 schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:51:
Offerte gevraagd voor onze bovenverdieping en de installateur stelde op basis van de berekeningen 5 binnenunits van 1.6kw voor (cs-mz16xke) icm een multi buitenunit van 9 kw(cu-5z90tbe).
Topic al doorzocht? ;) Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

En sowieso; een multi van 9kW 7(8)7

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 24-04-2022 21:21 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• FrankHe

Zoals LED-Maniak al aangeeft, een infrarood verwarmingpaneel is in deze situatie de beste oplossing.

• FrankHe
wittmann1982 schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:51:
Iets meer informatie over de situatie, bouwjaar en staat van isolatie van de woning. Hoeveel kamers, oppervlaktes en zoninval? Wil je koelen en of verwarmen?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:16
Nog wat punten: badkamer heeft hopelijk (flinke) afzuiging. Sta je je net verwarmde lucht dus weg te zuigen met toevoer van buiten de ruimte.

Luchtverwarming werkt wel comfortabel als je altijd aan hebt. Maar dan is de luchtstroom dus niet erg warm. Zeker niet als je daar zonder kleren staat. En je hebt snel overcapaciteit. Bij tijdelijk aanzetten voelen alle objecten (tegels? Vloer? Wand?) heel koud aan. Brr. Kortom, IR-paneel, als VVW met warmtepomp niet haalbaar is. Als dat wel haalbaar is zou ik het zeker doen!

• RoyTrax
  • Laatst online: 18-05-2024
ThaBEN schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:12:
[...]

Hallo @RoyTrax

Het valt me op in jouw plaatje dat de buitenunit van de 25 en 35 versie het cijfer "2" achter hun naam hebben staan terwijl de rest dat niet heeft. Is daar een speciale reden voor? Betreft dit bijvoorbeeld een "2e / nieuwere" versie buitenunit?

[Afbeelding]
Stel je mij een heel goede vraag, het is mij persoonlijk nooit opgevallen. Wij hebben nooit problemen gehad met deze units, maar mogelijk is er inderdaad iets aangepast.
tmensink schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:54:
@FrankHe @skyofficial [@RoyTrax Dank voor jullie reacties!

Wat betreft Daikin, ik had de Perfera uitgekozen omdat deze ook A+++ is voor verwarmen (en de units worden voor zowel koelen als verwarmen gebruikt). De MHI heeft 'slechts' A++. Verder is de aannemer bekend met Daikin (en dat zie ik als een voordeel). De Airco is ook al opgenomen in de bouwsom. Dus besparen hoef ik niet ;)

Aan onze voorkant waait het soms echt flink (en de vloerverwarming heeft dan moeite om de temperatuur op 18 graden te houden). Mijn angst is dat 2.5kW dan te weinig zou kunnen zijn? Ervaring mee? Gegrond of ongegrond?

Mijn huidige keuze zou zijn: 2 x single split unit. 2.5kW (kamer 1) / 2 kW (kamer 2). Daikin Perfera
Woon zelf ook in een gebied waar het aardig kan waaien, ervaring leert dat in goed geïsoleerde huizen de warmte van beneden welke naar boven schiet het bovengedeelte al redelijk warm houdt.
Voor het beetje extra warmte wat nodig is is een 2,5 kW airconditioner meer dan voldoende, meestal geven deze ook nog meer af. In het geval van MHI bij -10 graden nog 2,7kW, bij Daikin 2,30kW.

Zet eens op een slaapkamer die je nu al hebt een straalkacheltje neer van 2kW en kijk hoe warm het wordt, waarschijnlijk denk je dan dat je in een sauna zit.

Wat betreft A+++ en A++, sommige auto’s lopen in het boekje ook 1 op 27.
Verschil in praktijk is altijd de vraag, valt ook niet te meten.

• wittmann1982
  • Nu online
FrankHe schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:15:
[...]

Iets meer informatie over de situatie, bouwjaar en staat van isolatie van de woning. Hoeveel kamers, oppervlaktes en zoninval? Wil je koelen en of verwarmen?
4 ruimtes onder het dak, dat pas vernieuwd is en zeer goed geisoleerd werd, 1 kamer op het gelijkvloers, net als boven eveneens geisoleerde buitenmuren en hr 1.0 glas. Het gaat om slaapkamers en een hobbyruimte waar het enkel de bedoeling is om in de winter sporadisch wat bij te verwarmen.
De zoekfunctie heb ik idd al gebruikt natuurlijk, maar ik vond meestal mitsubishi en daikin.
Waarom geen multi unit met 5 binnenunits? Volgens mij zullen er misschien 2, max 3 simultaan draaien, dan zou dat toch een goede optie zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door wittmann1982 op 24-04-2022 22:02 ]

• Tommie12
wittmann1982 schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:59:
[...]

4 ruimtes onder het dak, dat pas vernieuwd is en zeer goed geisoleerd werd, 1 kamer op het gelijkvloers, net als boven eveneens geisoleerde buitenmuren en hr 1.0 glas. Het gaat om slaapkamers en een hobbyruimte waar het enkel de bedoeling is om in de winter sporadisch wat bij te verwarmen.
De zoekfunctie heb ik idd al gebruikt natuurlijk, maar ik vond meestal mitsubishi en daikin.
Waarom geen multi unit met 5 binnenunits? Volgens mij zullen er misschien 2, max 3 simultaan draaien, dan zou dat toch een goede optie zijn?
5 binnenunits op 1 buitenunit is niet het probleem, je buitenunit is nogal zwaar.
Ik zou eerder voor ca 5-6 kW gaan, zeker als je niet alles gelijktijdig laat draaien.

• FrankHe
Dan is een 5 kW multi-split buitenunit meer dan voldoende.

• GermanPivo
wittmann1982 schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:59:
[...]

Ik zou een andere oplossing overwegen. Het minimale vermogen van Panasonic (ook van de kleinere multi's) is veel te hoog. Met een minimum van 3.4 kW afgifte, moet je dus altijd al maximale warmtevraag hebben in meer dan 2 kamers voordat het een beetje lekker draait. Probleem is dat de enige optie voor een 5x split de 5Z90TBE is.

Heb je de ruimte voor twee buitenunits? Zou dan aanraden om een 3x split (3Z52) en een duo split te pakken (2Z35). Zo te zien is dat ongeveer ook €500 goedkoper wat betreft de kosten van twee buitenunits.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FYZqnza2Uv8ZsUMn6CCHYgPpmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ujNpgkKIXEpEn6R8HlzkuI3y.png?f=fotoalbum_large

• ThaBEN
Zijn er hier mensen die de officiële Wi-Fi module (AM-MHI-01) in hun Mitsubishi airco hebben geplaatst en deze gebruiken in combinatie met de officiële 'Airconwithme' app?

Het lijk mij handig om Wi-Fi erin te hebben ondanks dat deze module al gauw zo'n €140 per airco unit kost. Op zich zou ik dat nog wel er voor overhebben, ware het niet dat ik zojuist zie dat de app in de PlayStore slechts een gemiddelde score heeft van een 1,9 uit 5.

Zelfs in de meest recente reviews (afgelopen week) lees ik dat in de app blijkbaar een hele hoop functies ontbreken die wel op de afstandbediening aanwezig zijn. Men noemt de app hierdoor onder ander een "veredelde Aan/Uit knop" en men hierdoor alsnog de afstandbediening nodig heeft voor dagelijks gebruik.

Ik weet dat er ook goedkopere alternatieve opties zijn maar ik ben zelf niet zo heel handig en wil het liefst niet zelf gaan lopen klooien met inbouwen van Wi-Fi modules en apps van derde partijen. Het gaat mij met name erom of de officiële app genoeg gebruiksgemak biedt om de aankoop te rechtvaardigen.

Een van de meest belangrijke dingen voor mij is het kunnen richten van de lamellen via de app en meerdere airco's via dezelfde app kunnen aansturen. Weet iemand of dit mogelijk is? Of gebruiken jullie uiteindelijk ook de afstandbediening meer dan de app?

Linkje naar de reviews in de App store

[ Voor 5% gewijzigd door ThaBEN op 25-04-2022 09:45 ]

• GermanPivo
ThaBEN schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:29:
Zijn er hier mensen die de officiële Wi-Fi module (AM-MHI-01) in hun Mitsubishi airco hebben geplaatst en deze gebruiken in combinatie met de officiële 'Airconwithme' app?

Het lijk mij handig om Wi-Fi erin te hebben ondanks dat deze module al gauw zo'n €140 per airco unit kost. Op zich zou ik dat nog wel er voor overhebben, ware het niet dat ik zojuist zie dat de app in de PlayStore slechts een gemiddelde score heeft van een 1,9 uit 5.

Zelfs in de meest recente reviews (afgelopen week) lees ik dat in de app blijkbaar een hele hoop functies ontbreken die wel op de afstandbediening aanwezig zijn. Men noemt de app hierdoor onder ander een "veredelde Aan/Uit knop" en men hierdoor alsnog de afstandbediening nodig heeft voor dagelijks gebruik.

Ik weet dat er ook goedkopere alternatieve opties zijn maar ik ben zelf niet zo heel handig en wil het liefst niet zelf gaan lopen klooien met inbouwen van Wi-Fi modules en apps van derde partijen. Het gaat mij met name erom of de officiële app genoeg gebruiksgemak biedt om de aankoop te rechtvaardigen.

Een van de meest belangrijke dingen voor mij is het kunnen richten van de lamellen via de app en meerdere airco's via dezelfde app kunnen aansturen. Weet iemand of dit mogelijk is? Of gebruiken jullie uiteindelijk ook de afstandbediening meer dan de app?

Linkje naar de reviews in de App store
Inmiddels is er een nieuwe module en ook een nieuwe app. Schijnt een behoorlijke vooruitgang te zijn.

Ik gebruik zelf overigens Sensibo, want meer dan temperatuur/lamellen/fan stand instellen heb ik niet nodig. En behoorlijk prijsverschil ook met de ingebouwde modules. Neemt simpelweg de functies van de AB over en that's it.

• wittmann1982
  • Nu online
GermanPivo schreef op maandag 25 april 2022 @ 06:57:
[...]

Ik zou een andere oplossing overwegen. Het minimale vermogen van Panasonic (ook van de kleinere multi's) is veel te hoog. Met een minimum van 3.4 kW afgifte, moet je dus altijd al maximale warmtevraag hebben in meer dan 2 kamers voordat het een beetje lekker draait. Probleem is dat de enige optie voor een 5x split de 5Z90TBE is.

Heb je de ruimte voor twee buitenunits? Zou dan aanraden om een 3x split (3Z52) en een duo split te pakken (2Z35). Zo te zien is dat ongeveer ook €500 goedkoper wat betreft de kosten van twee buitenunits.

[Afbeelding]
Ik zag het zonet ook: de enige optie met 5 binnenunits is die 9kw. Plaats is er meer dan genoeg, dus 2 aparte units kunnen zonder probleem geplaatst worden. Maar ik dacht nu net dat 2 aparte buitenunits net duurder zouden zijn uitgekomen.
Met die 3.4kw minimum heb je zeker gelijk, dat was me nog niet opgevallen. Dus los van de prijs zijn 2 aparte units de betere keuze. Waarschijnlijk zijn die dan ook nog wat stiller?

• ThaBEN
GermanPivo schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:44:
[...]

Inmiddels is er een nieuwe module en ook een nieuwe app. Schijnt een behoorlijke vooruitgang te zijn.

Ik gebruik zelf overigens Sensibo, want meer dan temperatuur/lamellen/fan stand instellen heb ik niet nodig. En behoorlijk prijsverschil ook met de ingebouwde modules. Neemt simpelweg de functies van de AB over en that's it.
Dat klinkt in eerste instantie positief. Al heb ik het idee dat je deze module vanwege zijn afmetingen niet in je Airco zelf kan plaatsen om hem te verbergen uit het zicht en extern komt te hangen. Ik vind het zelf niet zo mooi als er naast mijn airco een Dongle aan een kabeltje op de muur bevestigd moet worden, met wellicht ook nog knipperende lampjes.

Ook valt mij op dat ik deze nieuwe app niet kan vinden als ik handmatig in de PlayStore ernaar zoek. Als ik jouw linkje gebruik dan staat er dat de app niet beschikbaar is voor geen enkele van mijn apparaten. Mogelijk nog geen officiële release in NL?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7epPVtk-3GVDCfL0yvhLP-qJgjo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eJNVia7jcbiGaxQwoOkCRleJ.jpg?f=user_large

Update:
Daarnaast lees ik dat zodra je deze module gebruikt, bepaalde functies op je afstandbediening niet meer zullen werken en je constant GPS aan moet hebben staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-XPoerDLqbsW0ayYNAM5TCeMdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38axehU05f4k5cn2HCYJtOZL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik de units maar zonder Wi-Fi ga gebruiken :)

[ Voor 26% gewijzigd door ThaBEN op 25-04-2022 10:32 ]

• GermanPivo
wittmann1982 schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:09:
[...]

Ik zag het zonet ook: de enige optie met 5 binnenunits is die 9kw. Plaats is er meer dan genoeg, dus 2 aparte units kunnen zonder probleem geplaatst worden. Maar ik dacht nu net dat 2 aparte buitenunits net duurder zouden zijn uitgekomen.
Met die 3.4kw minimum heb je zeker gelijk, dat was me nog niet opgevallen. Dus los van de prijs zijn 2 aparte units de betere keuze. Waarschijnlijk zijn die dan ook nog wat stiller?
Prijs is enigszins wel te verklaren hoor: een 9kW 5x split zal minder vaak worden verkocht, dus dat resulteert in een wat hogere prijs.

Dan zou ik zeker voor 2 buitenunits kiezen. Slaapkwamers zijn zo op temperatuur, dus verwacht sowieso wel dat het qua geluid mee gaat vallen. Nu is een kleinere unit in de regel wel stiller; al helemaal omdat hij op lager vermogen kan lopen.

• GermanPivo
ThaBEN schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:12:
[...]

Dat klinkt in eerste instantie positief. Al heb ik het idee dat je deze module vanwege zijn afmetingen niet in je Airco zelf kan plaatsen om hem te verbergen uit het zicht en extern komt te hangen. Ik vind het zelf niet zo mooi als er naast mijn airco een Dongle aan een kabeltje op de muur bevestigd moet worden, met wellicht ook nog knipperende lampjes.

Ook valt mij op dat ik deze nieuwe app niet kan vinden als ik handmatig in de PlayStore ernaar zoek. Als ik jouw linkje gebruik dan staat er dat de app niet beschikbaar is voor geen enkele van mijn apparaten. Mogelijk nog geen officiële release in NL van de app?

[Afbeelding]

Update:
Daarnaast lees ik dat zodra je deze module gebruikt, bepaalde functies op je afstandbediening niet meer zullen werken en je constant GPS aan moet hebben staan.

[Afbeelding]

Ik denk dat ik de units maar zonder Wi-Fi ga gebruiken :)
De dongle kan wel in de unit als het goed is - zijn er hier in het topic ook een paar die dat hebben gedaan. Wel iets meer gepriegel dan de 'standaard' installatie.

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-01 14:41

Ik heb de 1500 Watt uitvoering van de IR straler in de badkamer, bevalt goed.
Sinds ik mijn cv temperatuur heb verlaagd (ivm boosten radiatoren), is de originele badkamer radiator niet meer toereikend, evenals het verwarmen met een 3.5 kW Daikin Perfera in de woonkamer, waardoor de CV nauwelijks nog aangaat... Straks weer aangepakt met Tado smart radiator knoppen zodat ik onafhankelijk zones kan verwarmen

https://nl.trotec.com/sho...O71rdn90KuaxoC2G4QAvD_BwE

[ Voor 5% gewijzigd door rsbroer op 25-04-2022 10:49 ]

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• Chatslet
@ThaBEN Waar jij het over hebt is de oude module. De nieuwe module is de WF-RAC. Gaat inderdaad om externe kastjes maar wellicht passen ze in de binnenunit achter de klep van de bedrading naar de buitenunit.
Zelf gebruik ik het MHI-AC-CTRL project. Die kun je zonder meer in de binnenunit wegwerken. Je moet dan wel iets hebben dat MQTT spreekt of je moet de ESPHome variant met minder functionaliteit gebruiken.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Moeten stek koppelingen, herbruikbare koppelingen en flare koppelingen bij R32 altijd buiten de woning worden aangebracht?
Daikin, Haier en volgens mij Mitsubishi geven dit aan. Ik ken toevallig een koelmonteur (van de oude garde) maar die is daar niet bekend mee… Weet iemand hoe dit regeltechnisch zit. (Inhoud unit = 1,4 KG tot 20 meter)

In mijn situatie is dit namelijk niet mogelijk, dan zou ik flare van binnenunit moeten afsnijden en een sok erop persen.

Hij gaat alles voor mij afpersen in bedrijf nemen, maar gezien hij op leeftijd is monteer ik alles zelf met maxipro (geschrikt voor R32) pers koppelingen.

[ Voor 27% gewijzigd door DutchWing op 25-04-2022 12:39 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Tommie12
DutchWing schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:29:
Moeten stek koppelingen, herbruikbare koppelingen en flare koppelingen bij R32 altijd buiten de woning worden aangebracht?
Daikin, Haier en volgens mij Mitsubishi geven dit aan. Ik ken toevallig een koelmonteur (van de oude garde) maar die is daar niet bekend mee… Weet iemand hoe dit regeltechnisch zit. (Inhoud unit = 1,4 KG tot 20 meter)

In mijn situatie is dit namelijk niet mogelijk, dan zou ik flare van binnenunit moeten afsnijden en een sok erop persen.

Hij gaat alles voor mij afpersen in bedrijf nemen, maar gezien hij op leeftijd is monteer ik alles zelf met maxipro (geschrikt voor R32) pers koppelingen.
Zou je dan niet beter een andere monteur zoeken?

• LED-Maniak
DutchWing schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:29:

Mijn monteur gaf aan dit zelf ook te doen(flare er af en solderen). Maar er zijn heel veel DIY mensen die dat niet kunnen. Daarnaast levert mitsubishi hier de binnenunit met twee flare koppelingen aan de R32 binnenunit, dus lijkt mij sterk dat het *moet*.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• FrankHe
Binnenunit met flarekoppeling aansluiten en bij de buitenunit de leiding inkorten en opnieuw flaren, solderen of een koppeling persen. Het hangt er net van af wat de stek-installateur het liefst doet en welke gereedschappen er die dag in de bus liggen. Dat is in ieder geval wat ik tot nu toe ben tegengekomen.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tommie12 schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:52:
[...]

Zou je dan niet beter een andere monteur zoeken?
Ik kan nagenoeg alles zelf aansluiten, lees mij ook altijd goed in en doe alles volgens de voorschriften. De inbedrijfstelling en het nalopen van de werkzaamheden doet hij, ivm papieren en kennis. Alleen die ene vraag was hem niet bekend vandaar, denk vraag even hier hoe dat zit.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LED-Maniak schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:06:
[...]

Mijn monteur gaf aan dit zelf ook te doen(flare er af en solderen). Maar er zijn heel veel DIY mensen die dat niet kunnen. Daarnaast levert mitsubishi hier de binnenunit met twee flare koppelingen aan de R32 binnenunit, dus lijkt mij sterk dat het *moet*.
Daikin is ook tegenstrijdig:
“For flammable refrigerants, Clause 22.118
of AS/NZS 60335.2.40:2006 includes the sentence ‘Reusable mechanical connectors and flared joints are not allowed indoors’,” says Knox.
But he points to a sentence immediately preceding this, which states that “Joints made in the installation between parts of the refrigerating system, with at least one part charged, shall be made in accordance.”
“Wall-mounted split systems comprise of three parts – the indoor unit, interconnecting piping and the outdoor unit,” says Knox.
“The indoor joining parts are the indoor unit and the interconnecting piping. Neither part is pre-charged with refrigerant, so it follows that indoor flared joints are permitted. This was later confirmed when the 2015 edition of AS/NZS 60335.2.40 was revised,
and states that ‘When flared joints are reused indoors, the flare part shall be re-fabricated’”.
Knox says that when installers are in doubt, the best source of information is usually the manufacturers’ installation instructions. Beyond that, installers should ask the manufacturer for help.
“Brazing is not required to install our R32 wall- mounted split systems, and our recommended installation method is the flare joint,” Knox says.
Daikin considers the flare joint to be the best method of installation for wall-mounted split systems, giving consideration to industry practice, cost and reliability.
“Our recommended installation for wall-mounted split systems fully conforms to AS/NZS 60335.2.40:2015.”
Ik zie zelf ook geen probleem of groot gevaar, stel je hebt lekkage, het is niet alsof je airco alles tegelijk verlies, meestal is het dan toch geleidelijk aan. Zelfde met een lekkage aan je verwarming of drinkwater.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

FrankHe schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:49:
Binnenunit met flarekoppeling aansluiten en bij de buitenunit de leiding inkorten en opnieuw flaren, solderen of een koppeling persen. Het hangt er net van af wat de stek-installateur het liefst doet en welke gereedschappen er die dag in de bus liggen. Dat is in ieder geval wat ik tot nu toe ben tegengekomen.
Ik ga inderdaad gewoon de complex flare erop persen van maxipro (buitendeel) en eventueel een kant en klare flare of ook een complex flare op het binnendeel.

Als een koelmonteur met ervaring nog zijn inbreng hierover heeft, graag.

Mijn koelmonteur zag hierin geen problemen, zijn voorkeur is solderen en anders persen.

• ThaBEN
GermanPivo schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:32:
[...]

De dongle kan wel in de unit als het goed is - zijn er hier in het topic ook een paar die dat hebben gedaan. Wel iets meer gepriegel dan de 'standaard' installatie.
Chatslet schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:59:
@ThaBEN Waar jij het over hebt is de oude module. De nieuwe module is de WF-RAC. Gaat inderdaad om externe kastjes maar wellicht passen ze in de binnenunit achter de klep van de bedrading naar de buitenunit.
Zelf gebruik ik het MHI-AC-CTRL project. Die kun je zonder meer in de binnenunit wegwerken. Je moet dan wel iets hebben dat MQTT spreekt of je moet de ESPHome variant met minder functionaliteit gebruiken.
Lijkt erop dat ze alleen passen in de ZSX serie en niet in de ZS serie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGvFztM42WGgM55eYpNwqoB-vmo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cLI7NxZUuAnTfWbRmsjhs0MR.jpg?f=user_large

En als ik de brochure goed lees is (in elk geval op dit moment) voor Europa enkel de "oude" Airconwithme app beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1Sl3XpI5Jx_xHNiB37g_ybLi7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZjGTeqezRPHrH39YDr3jNJ9.jpg?f=fotoalbum_large

Bron

[ Voor 9% gewijzigd door ThaBEN op 25-04-2022 14:32 ]

• GermanPivo
@ThaBEN Officieel passen ze alleen in de ZSX, maar heb hier op het forum al mensen langs zien komen die heb in een ZS hebben geplaatst. ;) En dus ook de app gewoon gebruiken.

• ThaBEN
GermanPivo schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:38:
@ThaBEN Officieel passen ze alleen in de ZSX, maar heb hier op het forum al mensen langs zien komen die heb in een ZS hebben geplaatst. ;) En dus ook de app gewoon gebruiken.
Ok, dan ga ik donderdag toch eens navraag doen bij de installateur of deze bereid is dit uit te voeren. Thanks! O-)

• GermanPivo
ThaBEN schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:42:
[...]

Ok, dan ga ik donderdag toch eens navraag doen bij de installateur of deze bereid is dit uit te voeren. Thanks! O-)
Ja misschien eerst proberen met een module, maar er is wel wat ruimte in de behuizing, dus met wat creativiteit en gepruts is hij wel weg te werken verwacht ik.

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:41
GermanPivo schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:46:
[...]

Ja misschien eerst proberen met een module, maar er is wel wat ruimte in de behuizing, dus met wat creativiteit en gepruts is hij wel weg te werken verwacht ik.
Het past inderdaad bij ons zit deze in de behuizing achter het zwarte klepje ZS in dit geval.

• Chatslet
@ThaBEN Dat kan ik me niet voorstellen. De connector, JST-XH 5 polig is op vrijwel alle typen binnen units van MHI hetzelfde. Ook het protocol dat daar over gaat is niet model gebonden en dus hetzelfde. Diezelfde connector wordt namelijk ook voor bedrade thermostaten en diagnose apparatuur gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Chatslet op 25-04-2022 15:16 ]

• GermanPivo
Chatslet schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:15:
@ThaBEN Dat kan ik me niet voorstellen. De connector, JST-XH 5 polig is op vrijwel alle typen binnen units van MHI hetzelfde. Ook het protocol dat daar over gaat is niet model gebonden en dus hetzelfde. Diezelfde connector wordt namelijk ook voor bedrade thermostaten en diagnose apparatuur gebruikt.
Het gaat ook niet om de connector. ;) MHI geeft aan dat je de nieuwe wifi module kan monteren IN de ZSX, maar niet in de ZS omdat dat niet zou passen (wat dus niet het geval is getuige de ervaringen in dit topic).

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 25-04-2022 15:21 ]

• ThaBEN
Chatslet schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:15:
Met "niet passen" bedoelde ik niet dat het aansluiten met de connector geen optie was, maar dat door de vormfactor van de dongle je deze na aansluiten niet aan de binnenzijde van je binnunit kon verbergen.
Even puur afgaande op enkele video's die ik heb gezien, lijkt het dat de oude AM-MHI-01 module een vorm heeft die speciaal ontwikkeld lijkt te zijn zodat je die wel netjes aan de binnenzijde van je airco unit kan plaatsen. De nieuwe variant lijkt een stuk langer en op het eerste gezicht daardoor niet passend (wat ook de brochure aangeeft).

Maar ik begrijp dat met een beetje creativiteit deze alsnog in de binnenunit van de airco valt weg te werken ;)

Video: De oude Dongle verbergen in de binnunit (zie vanaf 6:30)
Vervolg video: Hoe koppel ik een wifi module aan de Airconwithme App?

[ Voor 34% gewijzigd door ThaBEN op 25-04-2022 15:33 ]

• Chatslet
DutchWing schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:13:
[...]

Daikin is ook tegenstrijdig:

[...]

Ik zie zelf ook geen probleem of groot gevaar, stel je hebt lekkage, het is niet alsof je airco alles tegelijk verlies, meestal is het dan toch geleidelijk aan. Zelfde met een lekkage aan je verwarming of drinkwater.
Dat is nu precies waar wel het gevaar zit. Als je een gas wilt laten ontbranden door bijvoorbeeld een vonk van een lichtschakelaar heb je een bepaalde verhouding gas en lucht nodig. Dat krijg je niet als je alles in een keer lekt want dan is er teveel gas en is het zo weer weg geventileerd. Je moet dus een tijd lang een klein beetje lekken zodat het tijd heeft om zich goed te vermengen met de aanwezige lucht. Dan krijg je een mooi ontbrandbaar mengsel in de ruimte zodat je zonder problemen het dak er af krijgt.

• Chatslet
@ThaBEN @GermanPivo Achter de zwarte klep waar de bedrading naar de buitenunit loopt heb je inderdaar redelijk wat ruimte. Daar kun je hem waarschijnlijk prima achter wegwerken. Eventueel met wat dubbelzijdig tape ofzo tegen resoneren. Wat hier dan wel weer een aandachtspunt is, is dat het wifi signaal echt een stuk minder wordt als je hem in de unit stopt.

• gnaggnag
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-01 08:54
Hoe zijn de ervaringen met de nieuwe WF-RAC module en de software Smart M-Air? Ik lees in de reviews dat er veel problemen zijn met het opnieuw inloggen en het niet meer goed werken van de afstandbediening. Is dit herkenbaar?

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:41
gnaggnag schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:33:
Hoe zijn de ervaringen met de nieuwe WF-RAC module en de software Smart M-Air? Ik lees in de reviews dat er veel problemen zijn met het opnieuw inloggen en het niet meer goed werken van de afstandbediening. Is dit herkenbaar?
Problemen met inloggen heb ik nog niet gehad maar ik gebruik het enkel op 1 telefoon. De afstandbediening werkt gewoon en bij een wijziging wijzigt deze in de app mee. Het enigste wat ik kan bedenken wat ik niet heb uitgetest is dat de timer van de afstandbediening niet werkt dit was ook met de module van airconwithme.

Verder werkt het goed alleen is het een beetje traag met opstarten.

• Chatslet
De beperking is dat het vanuit de afstandsbediening allemaal 1 richtingverkeer is en dat de afstandsbediening bij iedere wijziging alle instellingen pushed. Dus zet je met de app je airco aan op verwarmen dan weet de afstandsbediening dat niet. Heb je met de afstandsbediening de airco het laatst aangehad op koelen en druk je dan op on/off dan zal de airco stoppen met verwarmen en beginnen te koelen. Het feit dat je met de oude wifi module niet alle functies kunt gebruiken en daar nog steeds de afstandsbediening voor nodig hebt maakt het gehannes compleet. Of je met de WF-RAC wel alle functies kan gebruiken weet ik niet. Misschien kan iemand die zo'n ding heeft daar wat over zeggen.

• Servee
  • Niet online
Chatslet schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:54:
De beperking is dat het vanuit de afstandsbediening allemaal 1 richtingverkeer is en dat de afstandsbediening bij iedere wijziging alle instellingen pushed. Dus zet je met de app je airco aan op verwarmen dan weet de afstandsbediening dat niet. Heb je met de afstandsbediening de airco het laatst aangehad op koelen en druk je dan op on/off dan zal de airco stoppen met verwarmen en beginnen te koelen. Het feit dat je met de oude wifi module niet alle functies kunt gebruiken en daar nog steeds de afstandsbediening voor nodig hebt maakt het gehannes compleet. Of je met de WF-RAC wel alle functies kan gebruiken weet ik niet. Misschien kan iemand die zo'n ding heeft daar wat over zeggen.
Herkenbaar, bij Daikin zelfde. Er word ook geadviseerd om óf de afstandsbediening te gebruiken óf de app. Niet beide.
In het geval van een incomplete app zul je beter de afstandsbediening kunnen gebruiken.
De Daikin app werkt overigens wel echt goed en praktisch alle functies zijn beschikbaar die je nodig hebt voor dagelijks gebruik, alleen de motion sensor en buitenunit stil worden vanaf de afstandsbediening nog geschakeld.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
Chatslet schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:54:
Servee schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:11:
[...]

Herkenbaar, bij Daikin zelfde. Er word ook geadviseerd om óf de afstandsbediening te gebruiken óf de app. Niet beide.
In het geval van een incomplete app zul je beter de afstandsbediening kunnen gebruiken.
De Daikin app werkt overigens wel echt goed en praktisch alle functies zijn beschikbaar die je nodig hebt voor dagelijks gebruik, alleen de motion sensor en buitenunit stil worden vanaf de afstandsbediening nog geschakeld.
Doet mij denken aan mijn Logitech Harmony Remote. Daar had ik eenzelfde issue. Daar moet je vanaf dat moment dan ook enkel de Harmony remote blijven gebruiken. Als ik op mijn werk zat en mijn vrouw dan TV wilde kijken gebruikte ze daar alsnog af en toe de standaard TV afstandbediening voor. Dan ging ook daar alles door de war m.b.t. het schakelen tussen alle apparaten die ik ermee had gekoppeld.

Ik weet nu al dat mijn vrouw veel sneller de standaard afstandbediening zal blijven gebruiken van de airco's dan zich toewijden om enkel de app te gebruiken. En ik heb ook geen zin om straks telefonisch dezelfde troubleshoot sessies te moeten houden over de airco's wanneer deze niet reageren zoals ze verwacht, omdat ik in de app dingen heb aangepast die door de afstandbediening niet worden herkend. :9

Bedankt voor het vermelden hiervan! Het is een belangrijk gegeven voor mij om te weten hoe de app en de afstandbediening (niet met elkaar) samenwerken, in mijn uiteindelijke overweging om Wi-Fi nu wel of niet aan te schaffen _/-\o_

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
verplaatst

[ Voor 196% gewijzigd door mrmrmr op 25-04-2022 17:32 ]

• Chatslet
@ThaBEN Daar noem je toch eens wat! >:) Heb uit nieuwsgierigheid mijn Harmony remote er eens bij gepakt en eens gekeken of de afstandsbediening van de airco is in te leren. En jawel hoor! Airco werkt met de Harmony hub :*)

• Deismyna
  • Laatst online: 08:30
Wij krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe huis, vrijstaand, bouwjaar 1997 en met isolatie standaarden uit die tijd (dus wel dubbelglas, maar geen HR++. Vloer, gevel en dak geïsoleerd, maar ongetwijfeld niet zo dik als nu gebruikelijk is, energielabel B for what it’s worth). Ik heb me inmiddels al aardig ingelezen in de diverse topics hier en heb het plan om alles compleet gasloos te maken; De benedenverdieping compleet voorzien van vloerverwarming (waarschijnlijk aan een Panasonic monoblock), warm water via een warmtepompboiler en, relevant voor dit topic, de eerste etage verwarmen/koelen met airco units. De radiatoren gaan er dan overal uit.

Op dit moment hangt er een airco op de overloop, maar dat is zo te zien al een wat ouder beestje waar volgens mij ook niet mee verwarmd kan worden, deze willen we dus vervangen. Ons oog is hierbij gevallen op de Daikin Stylish. Vinden we er wat strakker uit zien dan zo’n standaard wit kastje en is zover ik hier teruglees ook gewoon goed spul. Nou zijn de slaapkamers boven niet heel groot, tussen de +- 11m2 en 16m2, ik verwacht dus genoeg te hebben aan een FTXA20AT per kamer (totaal 4 stuks).

De keuze voor een buitenunit vind ik echter wat lastiger, zeker omdat ik met de beperking zit van een 3x25A hoofdzekering. Een 4MXM68N moet op papier volgens mij op 20A? gezekerd worden, maar als ik hier zo lees lijkt 16A in de praktijk ook voldoende te zijn, zeker aangezien ik niet verwacht dat alle 4 de binnenunits tegelijkertijd op volle toeren zullen draaien. Alternatief zou 2x een 2MXM40N kunnen zijn (of een 2MXM40N + 3MXM40N, zodat ik een extra aansluiting overhoud om later een eventuele extra binnenunit op zolder te hangen). Die zouden volgens mij zonder probleem ieder op een eigen 16A groep gezekerd kunnen worden. Voordeel van deze combi lijkt me ook de extra redundantie bij een eventuele storing, nadeel is dan wel weer de hogere minimale afgifte.

Wel zit ik nog met het wegwerken van alle bekabeling. Zover ik begrijp zou ik de grootste kabelbos (aan/afvoer, stroom en data) naar boven kunnen laten lopen en deze tussen de balken van het plafond wegwerken richting een gat in de gevel. De condensafvoer moet echter altijd aflopend geplaatst worden, dat beperkt te plaatsing van de binnenunits nogal. Ik heb deze daarom nu maar ingetekend boven de ramen, dan zou ik per unit een klein gaatje door de gevel kunnen boren om de condens naar buiten te leiden richting de dakgoot.

Is dit een verstandige aanpak? Meer mensen die ervaringen hebben met het verwarmen van hun bovenverdieping zonder radiatoren en bevalt dit? Wat zouden jullie adviseren voor de buiten unit(s)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2nOt9F7bwnNmmmGpdYglF4AoRs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jBDRwSB41iU4yEYJSSC75eCR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Deismyna op 25-04-2022 18:16 ]

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-01 13:30
ThaBEN schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:23:
[...]

Met "niet passen" bedoelde ik niet dat het aansluiten met de connector geen optie was, maar dat door de vormfactor van de dongle je deze na aansluiten niet aan de binnenzijde van je binnunit kon verbergen.
Even puur afgaande op enkele video's die ik heb gezien, lijkt het dat de oude AM-MHI-01 module een vorm heeft die speciaal ontwikkeld lijkt te zijn zodat je die wel netjes aan de binnenzijde van je airco unit kan plaatsen. De nieuwe variant lijkt een stuk langer en op het eerste gezicht daardoor niet passend (wat ook de brochure aangeeft).

Maar ik begrijp dat met een beetje creativiteit deze alsnog in de binnenunit van de airco valt weg te werken ;)

Video: De oude Dongle verbergen in de binnunit (zie vanaf 6:30)
Vervolg video: Hoe koppel ik een wifi module aan de Airconwithme App?
Die nieuwe module past op een ZS, zelf ook gedaan maandje geleden namelijk. En er is ruimte zat om hem te 'verstoppen'

Daarna werkt ie perfect met die nieuwe app. Je kunt gewoon met AB starten en met app weer stoppen bijvoorbeeld, werkt perfect. Je kunt hem dus ook buitenshuis gewoon met de app bedienen

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:36
Hoi iedereen,

Normaal gesproken ben ik te vinden in het warmtepomp topic lucht/water maar bij deze een vraag over een airco installatie die hopelijk bij mijn moeder komt te hangen.

Het betreft een woonkamer van 45/50 m2 x2.5 is ongeveer 125 m3.

Het is een woonkamer van 11 meter lang. Ik weet dat we het advies gaan krijgen om 2 kleinere airco 's op te hangen. Helaas is dit geen optie. Op dit moment krijgen we een offerte met met de slaapkamer boven een airco op te hangen in het midden van de woonkamer:

Woonkamer :5,0 KW koelvermogen / verwarmen SRK50ZS-W
1
ste verdieping :2,5 KW koelvermogen / verwarmen SRK25ZS-W
Buitenunit : SCM60ZS-W 1,5-7,5 kW koelvermogen /verwarmen

Is deze buiten unit niet veelste groot?

En qua woonkamer zat ik ook te denken aan een 3.5 ipv de 5 kw. Het is wel de bedoeling om zo veel mogelijk gas te besparen (lees de 2000kw die op dit moment over is te verbruiken)

De vraag is eigenlijk;
5 kw voor de woonkamer. Te groot? Of prima voor 125m2. Gas aansluiting is aanwezig en zal ook niet weg gaan binnenkort. Bij stoken met gas kan altijd nog.

• GermanPivo
Twan dz schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:31:
Hoi iedereen,

Normaal gesproken ben ik te vinden in het warmtepomp topic lucht/water maar bij deze een vraag over een airco installatie die hopelijk bij mijn moeder komt te hangen.

Het betreft een woonkamer van 45/50 m2 x2.5 is ongeveer 125 m3.

Het is een woonkamer van 11 meter lang. Ik weet dat we het advies gaan krijgen om 2 kleinere airco 's op te hangen. Helaas is dit geen optie. Op dit moment krijgen we een offerte met met de slaapkamer boven een airco op te hangen in het midden van de woonkamer:

Woonkamer :5,0 KW koelvermogen / verwarmen SRK50ZS-W
1
ste verdieping :2,5 KW koelvermogen / verwarmen SRK25ZS-W
Buitenunit : SCM60ZS-W 1,5-7,5 kW koelvermogen /verwarmen

Is deze buiten unit niet veelste groot?

En qua woonkamer zat ik ook te denken aan een 3.5 ipv de 5 kw. Het is wel de bedoeling om zo veel mogelijk gas te besparen (lees de 2000kw die op dit moment over is te verbruiken)

De vraag is eigenlijk;
5 kw voor de woonkamer. Te groot? Of prima voor 125m2. Gas aansluiting is aanwezig en zal ook niet weg gaan binnenkort. Bij stoken met gas kan altijd nog.
Hoe is het gesteld met de isolatie? Bouwjaar? Ondanks dat het niet het doel is om van het gas af te gaan, kan het huidige verbruik natuurlijk wel wat zeggen of je het wel/niet kan redden met een 3.5 kW.

Ik doe onze woonkamer ('78) met meer m3 met een 5 kW en dat gaat al prima. Ook op de koudere dagen. Dus gevoelsmatig zou ik ook voor de 3.5 kW kiezen.

Sowieso is er ook een SCM50 buitenunit, maar als je kiest voor een 3.5 kW + 2.5 kW, kan je nog beter gaan voor een SCM40 of 45.

@Twan dz Met dat bouwjaar/gasverbruik misschien wel beter een combi van 5 kW + 2.5 kW. Dan zit je ook goed op eventuele echt koude dagen. Een 5 kW verplaatst ook iets meer lucht, dus dat kan wel handig zijn met die lengte. Met 2000 kWh kan je bijna het volledige gasverbruik vervangen :)

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 26-04-2022 06:48 ]

• LED-Maniak
In de verwarm stand met fan speed auto gaat de MXZ-2F53VF waarvan maar 1x MSZ-AP35VGK aan staat om de 5 minuten aan en dan weer 5 minuten uit. Tenminste.. ik zie de vaan dan omhoog gaan en als hij aan gaat weer naar beneden. Dat is het beruchte pendelen toch? Verbruik van de buitenunit zit dan op zo'n 170~300 Watt.

Als ik hem vast op stand 1 zet dan gaat hij niet uit.

Is daar iets aan te doen? Of zal dat door de tijd van het jaar komen? Of is het gewoon normaal?

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 25-04-2022 19:58 ]

• Servee
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:54:
In de verwarm stand met fan speed auto gaat de MXZ-2F53VF waarvan maar 1x MSZ-AP35VGK aan staat om de 5 minuten aan en dan weer 5 minuten uit. Tenminste.. ik die de vaan dan omhoog gaan en als hij aan gaat weer naar beneden. Dat is het beruchte pendelen toch?

Als ik hem vast op stand 1 zet dan gaat hij niet uit.

Is daar iets aan te doen? Of zal dat door de tijd van het jaar komen?
Stopt de buitenunit ook in beide gevallen of gaat deze alleen uit op auto stand?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBGTgKE4jxObRPNQwjSHrbcSw0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZAnRtWvinQHxOYwUUWCWJVg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnUyDZUI6bVLVZfDp_2C7iiVhAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7N7qwfmKUdZtjE7cLMwWyxNL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkQXJ39U9UADhydWw7Gy565CGVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zplmNgMfioTAG298tf6MVzuI.jpg?f=fotoalbum_large

Even off-topic; kwam deze tegen op Facebook (screenshots uit een filmpje vandaar matige kwaliteit) blijkt volgens de berichten dat een monteur te zijn gaan lassen zonder de buitenunit leeg te halen. Monteur heeft het niet overleefd.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• LED-Maniak
Servee schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:59:
[...]

Stopt de buitenunit ook in beide gevallen of gaat deze alleen uit op auto stand?
Ah nee.. net even getest maar hij blijft ~227 Watt gebruiken in zowel stand 1 als "auto"(waarbij de vaan naar boven gaat staan en de fan van de binnenunit zeer langzaam gaat draaien). Dat zou neerkomen op 1kW verwarmingsvermogen volgens de datasheet: het absolute minimum.

Dus blijkbaar gaat hij in "auto" niet echt uit/pendelen maar is het de binnenunit die de lucht anders verspreid?

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 25-04-2022 20:31 ]

• Servee
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:20:
[...]

Ah nee.. net even getest maar hij blijft ~227 Watt gebruiken in zowel stand 1 als "auto"(waarbij de vaan naar boven gaat staan en de fan van de binnenunit zeer langzaam gaat draaien). Dat zou neerkomen op 1kW verwarmingsvermogen volgens de datasheet.
Ok dus je buitenunit blijft aan, en je binnenunit gaat langzaam draaien als ik het goed begrijp. Dat lijkt meer op netjes moduleren van de inverter. Ik ken de MHI regeling verder niet maar klinkt als gewoon normaal gedrag.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
Servee schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even off-topic; kwam deze tegen op Facebook (screenshots uit een filmpje vandaar matige kwaliteit) blijkt volgens de berichten dat een monteur te zijn gaan lassen zonder de buitenunit leeg te halen. Monteur heeft het niet overleefd.
Dat ziet er niet al te best uit. En helaas lees ik dat er meerdere gevallen bekend zijn:

Google: "Airco Ontploft"

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Chatslet schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:27:
[...]

Dat is nu precies waar wel het gevaar zit. Als je een gas wilt laten ontbranden door bijvoorbeeld een vonk van een lichtschakelaar heb je een bepaalde verhouding gas en lucht nodig. Dat krijg je niet als je alles in een keer lekt want dan is er teveel gas en is het zo weer weg geventileerd. Je moet dus een tijd lang een klein beetje lekken zodat het tijd heeft om zich goed te vermengen met de aanwezige lucht. Dan krijg je een mooi ontbrandbaar mengsel in de ruimte zodat je zonder problemen het dak er af krijgt.
Dan moet het lek verlies meer zijn dan de ventilatie van de ruimtes.

Heb nog andere koelmonteurs gevraagd en iedereen begon al te lachen met het feit; waarom zetten ze dan standaard die flare koppelingen erop :+

Bij twee ander familie leden zit al jaren alles met flare en nooit problemen. Eventueel huur ik een moment sleutel voor een ochtendje.

Moet wel zeggen handleiding is heel tegenstrijdig, ene moment 5-15 minuten vacumeren en verderop ineens 1 uur vacuüm.
Zelfde met afpersen etc.

Pagina: 1 ... 130 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic