tmensink schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:44:
Dank Frank. Ook als er veel glas is? Beide gevels hebben flinke raam partij. Ben bang dat als het te weinig is, dat dan mijn vrouw gaat stuiteren :-).
Ik zie nu je toevoeging. Kamer 1 (noord) heeft 1 gevel volledig van glas (H+++, wordt nu gebouwd, dus isolate is goed). Dat is zo’n 5x2.3m glas.
Kamer 2 (zuid) heeft ook een flink raam. (3x1.5, maten zijn niet exact)
Aan de ene kant koelen en de andere kant verwarmen lijkt me onzin. Dan kunnen de deuren wel even open voor het doorluchten!
Op HR+++ glas zit een warmtereflecterende folie en die weet de warmtelast aardig te reduceren ten opzichte van regulier dubbelglas.
Hier heb ik een vergelijkbare situatie. Woonkamer en grote slaapkamer beide pal op het zuiden en met grote puien. Woonkamer 4,8 m beed en 2,3 m hoog, slaapkamer 4,5 m x 2,3 m. Beide hebben een 2,5 kW binnenunit en zitten samen op een 4 kW multi-split buitenunit. Op hete zomerdagen staat de airconditioning vrijwel de hele dag aan, van pakweg 9:00 tot 23:00 uur. Ik werk vanuit huis en het systeem koelt op z'n gemak op de pruttelstand de hele dag door wat resulteert in een zeer constante temperatuur.
De vraag is tot hoever je wilt koelen? Streef je naar 20 graden binnen wanneer het buiten 38 graden is en de zon vol op de gevel staat te branden dan zou ik zelf op het heetst van de dag, tussen 11:00 en 15:00 uur de gordijnen een stuk dichttrekken. Dan zou zelfs een 1,5 kW unit kunnen volstaan. Als een binnentemperatuur van 23 of 24 graden midden op de dag op de heetste dagen van het jaar met de gordijnen open acceptabel is dan volstaat 2,5 kW voor mijn gevoel. Zodra de zon onder is kun je de slaapkamer prima terugkoelen naar bijvoorbeeld 21 graden.
Het voornaamste is dat de warme niet in de constructie gaat zitten. Zodra de wanden, vloer en plafond warmte gaan vasthouden dan ga je de warmte voelen. Door gedurende de gehele dag te koelen kruipt de warmte niet in de constructie.
Als twee losse single-split units van 2,5 kW en 2,0 kW duidelijk goedkoper uitpakken dan een 4 kW multisplit buitenunit met een 2,5 kW en 2,0 kW binnenunit dan zou ik voor twee single-split units gaan. Een duo-split / multi-split buitenunit wil nog wel eens een hoger minimaal vermogen hebben dan een single-split wat dan weer pleit voor de keuze van twee single-splits.
Of als je een betere prijs krijg bij twee maal een 2,5 kW single-split dan zou ik uiteraard dat nemen.
[
Voor 5% gewijzigd door
FrankHe op 22-04-2022 13:03
. Reden: Of twee maal 2,5 kW ]