Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.360 views

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
-Reca- schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:13:
Goedemiddag,

Wij willen in ons huis in de woonkamer een 3,5 kW airco ophangen op de volgende plek (rood):

[Afbeelding]

Op de blauwe plekken zitten ramen.
Denken jullie dat het bij -5 nog voldoende warm zal worden aan de rechterkant (op dit plaatje) van onze kamer?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Makkelijk! En daarbij hoe vaak is het -5. Mocht je bij Noordpool temperaturen het onverhoopt toch niet helemaal warm houden (wat ik niet verwacht) dan kun je er altijd nog een klein blaaskacheltje bijzetten voor die paar dagen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:58

Tazzios

..

@-Reca- De eerder geven reacties zijn zonder gegevens van de woning te hebben over je woning want die vermeld je niet. Bij een huis uit 1900, enkel glas en stalen kozijnen is het mogelijk wat te weinig. ;)

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-11-2025
Glashelder schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:18:
[...]

Lijkt me een prima keus voor koelen. Voor verwarmen is niet iedereen hier fan van een grote multi.

Maar je kan wellicht ook nog even iets meer je tijd nemen om te kijken of je niet toch wilt gaan verwarmen 8)
[...]

Dat draagmuurtje, is dat echt zo smal? Als dat zo smal is dan zal dat wel goedkomen verwacht ik. E.a. is wel afhankelijk van je ramen en isolatie. Met een 'tochtgat' ga je wel een temperatuursverschil voelen.
Ik schat dat dat ongeveer wel de maat is. Ik zal het thuis eens precies nameten.
Waar het mij vooral om gaat is de vraag of de airco, tegenover die muur z'n lucht nog wel overal kan krijgen.

Huidig verbruik in de wintermaanden is (na opstoken) tussen de 0,2 m3 en 0,35 m3 gas per uur. Dus als ik dit omreken zou dit tussen de 1,8 en 3,15 kW vermogen zijn.

• -Reca-
Tazzios schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:35:
@-Reca- De eerder geven reacties zijn zonder gegevens van de woning te hebben over je woning want die vermeld je niet. Bij een huis uit 1900, enkel glas en stalen kozijnen is het mogelijk wat te weinig. ;)
Huis uit 1967, tussenwoning.
Met dak, spouw & kruipruimte isolatie.
Maximale gasverbruik in februari vorig jaar was 9 m3 op 1 dag.
Gemiddelde winterverbruik op de koude dagen afgelopen winter is 4 a 5 m3 per dag (inclusief tapwater).

Bedankt voor je reactie!

• Servee
  • Niet online
-Reca- schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:42:
[...]

Gemiddelde winterverbruik afgelopen winter is 4 a 5 m3 per dag (inclusief tapwater).

Bedankt voor je reactie!
Ga je makkelijk redden.
(Mits geen plafond van 3,50 meter hoog :+ )

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 20-04-2022 15:45 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• -Reca-
Dus je/jullie zien ook geen problemen voor het paarse onderstaande gebied?
Plafond is 2,40 geloof ik :) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9JRddr7kbQhwkWcf4u3ZrbYbrk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2pXnKjWmEVsDKlwSg07mfnQd.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door -Reca- op 20-04-2022 15:47 ]

• Servee
  • Niet online
-Reca- schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:46:
[...]

[Afbeelding]
Zoals @Glashelder al aangaf met aanname van dat kleine draagmuurtje. Als dat een hele muur is dan word het wel een uitdaging.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:58

Tazzios

..

indien je de airco rechts langs de draagmuur laat blazen lijkt mij dat geen probleem. mogelijk moet je wel de fan stand zelf wat hoger instellen i.p.v. auto.

• Servee
  • Niet online
Tazzios schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:49:
indien je de airco rechts langs de draagmuur laat blazen lijkt mij dat geen probleem. mogelijk moet je wel de fan stand zelf wat hoger instellen i.p.v. auto.
Als je dat (alleen maar) doet blijft het links een stuk koeler. Warmteophoping krijg je dan in de andere hoek.

[ Voor 6% gewijzigd door Servee op 20-04-2022 15:54 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• -Reca-
Servee schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:50:
[...]

Als je dat (alleen maar) doet blijft het links een stuk koeler
Dat is de keuken & kantoor/game bureau.
Ik zou natuurlijk gewoon kunnen richten op de plek waar ik/we aanwezig zijn.
Dus midden als we nog niet in de voorkamer zijn (paarse gebied)
En rechts langs de draagmuur leiden als we op de bank gaan zitten.

• Servee
  • Niet online
-Reca- schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:53:
[...]

Dat is de keuken & kantoor/game bureau.
Ik zou natuurlijk gewoon kunnen richten op de plek waar ik/we aanwezig zijn.
Dus midden als we nog niet in de voorkamer zijn (paarse gebied)
En rechts langs de draagmuur leiden als we op de bank gaan zitten.
Hoe lang is die muur nou dan? En sluit ie ergens op aan of niet?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28
Glashelder schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:18:
[...]

Lijkt me een prima keus voor koelen. Voor verwarmen is niet iedereen hier fan van een grote multi.
Verlies je dan zo veel rendement met een grotere multi?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 16:05
ThaBEN schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:31:
[...]

Indien alles in één keer niet financieel haalbaar is zal ik dat scenario eens voorleggen. Volgens mij was de intentie van de adviseur om enkel de 1,5 kW binnenunits op een multiunit aan te sluiten en de rest op singlesplits, maar ik kan het verkeerd begrepen hebben. Wellicht dat ik dan beneden + slaapkamer 2 doe. Die slaapkamer gebruik ik als kantoor en werk daar 3 dagen in de week ruim 8 uur per dag.

Indien we maar 1 airco op de bovenetage kunnen plaatsen, dan heeft het de voorkeur van mijn vrouw om deze in de hal te laten plaatsen ten opzichte van enkel slaapkamer 2. Dit zodat alle kamers een beetje kunnen profiteren, wat ik dan wel begrijp.
Maar indien het plan is om in de toekomst uiteindelijk alle slaapkamers te voorzien van een airco heb ik het idee dat de airco in de gang volledig overbodig zal worden zodra de slaapkamers zijn voorzien, wat dan weer zonde is van de investering.

Mogelijk dan zoals je aangeeft nu de benedenverdieping doen en t.z.t. de bovenverdieping laten uitbreiden.

Thanks!
Een airco boven in de gang zou ik sowieso niet doen. Die kan de kamers dan niet goed bereiken met als gevolg dat hij gaat pendelen en de kamers niet goed op temperatuur komen. Daarbij heb je ook meteen een probleem als je een keer een deur dicht doet. Het is natuurlijk niet voor niets dat er bij een CV systeem doorgaans op iedere kamer een radiator hangt. Ik zou hoe dan ook geen multisplit nemen die zowel beneden als boven doet. Je wilt een multisplit eigenlijk altijd op ruimtes die je allemaal tegelijk verwarmt of koelt en het liefst ook nog van ongeveer dezelfde grote.
Of je beneden een multisplit of 2 singlesplits moet nemen daar kun je over discussiëren. Mijn benedenverdieping is weliswaar een stuk groter maar lijkt qua vorm (L vorm) erg op die van jou. Hier hangen beneden 2 singlesplits simpelweg omdat dat 500 euro goedkoper was. Overigens heb ik sinds kort ontdekt dat je bij units van MHI met het MHI-AC-CTRL project de ruimte veel beter op temperatuur kunt brengen en gependel tegen kunt gaan door daar een externe temperatuursensor (bedraad of via MQTT) op aan te sluiten en die vervolgens wat verder weg te hangen.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:08
-Reca- schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:46:
[...]

Plafond is 2,40 geloof ik :) .

[Afbeelding]
Er is denk ik wat meer informatie nodig. Zaken als het bouwjaar / isolatietoestand van de woning en wat meer exacte maatvoering met betrekking tot die muur midden in de kamer. Ik neem aan dat de tekening niet exact op schaal is? Hoeveel meter tussen de gevel en de muur in de kamer en hoeveel ruimte totaan de zijmuur?

• -Reca-
Servee schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:55:
[...]

Hoe lang is die muur nou dan? En sluit ie ergens op aan of niet?
Ik zal de tekening op schaal maken vanavond, of morgen.
Onderstaande blijft een ongeveer situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/he0Kn-ywSPv5t-OT4e7_HN_FF4Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jIEgvOaUDUIEwvcrBxlU0C2v.png?f=user_large

• Servee
  • Niet online
-Reca- schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:05:
[...]

[Afbeelding]
Dat lijkt me idd handig ik zie nu ineens een heel ander huis tevoorschijn komen :-) en naast je spouw en vloerisolatie heb je wel dubbelglas?

[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 20-04-2022 16:13 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• -Reca-
Servee schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:12:
[...]

Dat lijkt me idd handig ik zie nu ineens een heel ander huis tevoorschijn komen :-) en naast je spouw en vloerisolatie heb je wel dubbelglas?
Mijn huiskamer volgens m'n stofzuiger; dubbelglas is ook aanwezig, jaarlijks gasverbruik rond de 700 m3:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehhe5l3XCo5fHJgG1UK7sANtn60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0LUSJk3La3ZcWqWC9kDfy18.jpg?f=fotoalbum_large

Het groene blok is de plek waar de airco moet komen.

[ Voor 6% gewijzigd door -Reca- op 20-04-2022 16:20 ]

• Servee
  • Niet online
-Reca- schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:42:
[...]

Gemiddelde winterverbruik op de koude dagen afgelopen winter is 4 a 5 m3 per dag (inclusief tapwater).

Bedankt voor je reactie!
@FrankHe

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Chatslet
Hartox schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:10:
[...]

Maar dit is niet echt representatief.. 8 kuub gas per dag gaat je normaal gesproken rond de 16 kWh per dag kosten met de airco, helemaal als het goed koud is buiten.
Ik weet niet in hoeverre het representatief is. Hier een jaren 70 huis met 312 m2 woonoppervlak waar we nu 2 jaar wonen. Benedenverdieping en badkamer vloerverwarming. Rest van de kamers radiatoren. Na flink isoleren gasverbruik gehalveerd van 3000 m3 naar 1500 m3. Omdat het gasverbruik hier nogal problematisch was wordt dagelijks bijgehouden in Home Assistant en op mindergas.nl. Verder staat er om diezelfde reden een Shelly EM over de airco's om het verbruik per unit bij te houden.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het gasverbruik niet alleen voor verwarmen is maar ook voor douchen en koken waardoor het werkelijke gasverbruik voor verwarmen wat lager kan zijn. En dat we bij vloerverwarming geen nachtverlaging hebben toegepast en dat wel bij de airco's doen. Daar staat dan weer tegenover dat je met airco's alleen de lucht verwarmd en niet de hele massa hoeft op te warmen.

• Servee
  • Niet online
-Reca- schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:15:
[...]

Mijn huiskamer volgens m'n stofzuiger; dubbelglas is ook aanwezig:

[Afbeelding]

Als ik het zo zie, op basis van je tekening indien je hem recht naar beneden laat blazen met lamellen een tikkie naar rechts dat je een prima comfortabele luchtverdeling krijgt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
Chatslet schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:59:
[...]

Een airco boven in de gang zou ik sowieso niet doen. Die kan de kamers dan niet goed bereiken met als gevolg dat hij gaat pendelen en de kamers niet goed op temperatuur komen. Daarbij heb je ook meteen een probleem als je een keer een deur dicht doet. Het is natuurlijk niet voor niets dat er bij een CV systeem doorgaans op iedere kamer een radiator hangt. Ik zou hoe dan ook geen multisplit nemen die zowel beneden als boven doet. Je wilt een multisplit eigenlijk altijd op ruimtes die je allemaal tegelijk verwarmt of koelt en het liefst ook nog van ongeveer dezelfde grote.
Of je beneden een multisplit of 2 singlesplits moet nemen daar kun je over discussiëren. Mijn benedenverdieping is weliswaar een stuk groter maar lijkt qua vorm (L vorm) erg op die van jou. Hier hangen beneden 2 singlesplits simpelweg omdat dat 500 euro goedkoper was. Overigens heb ik sinds kort ontdekt dat je bij units van MHI met het MHI-AC-CTRL project de ruimte veel beter op temperatuur kunt brengen en gependel tegen kunt gaan door daar een externe temperatuursensor (bedraad of via MQTT) op aan te sluiten en die vervolgens wat verder weg te hangen.
Ok, dan denk ik dat ik eruit ben. Mijn gedachte is voor nu dan om beneden alles met single splits te doen.
3,5 kW in de woonkamer
2,5 kW in de keuken
(1,5 kW was voldoende voor de keuken maar dat kan weer enkel geleverd worden met multisplit)

De bovenverdieping hangt dan af van de meerprijs. Indien financieel haalbaar hang ik op alle slaapkamers een 1,5 kW die dan gezamenlijk op een multisplit aangesloten zullen worden. Indien ik dat niet haal doe ik er waarschijnlijk verstandig aan om boven maar even helemaal niets te plaatsen en door te sparen om in de toekomst de slaapkamers te doen. De gang ga ik dan inderdaad maar overslaan.
[...]

[Afbeelding]
Indien je de maten weet kun je de volgende formule gebruiken:

Inhoud kamer in m³ (lengte x breedte x hoogte) en dit vermenigvuldig je met 30 - 40 of 50.

Vermenigvuldigingsfactor van 30 staat voor ruimten die goed geïsoleerd zijn en weinig ramen hebben. Ook zijn hier weinig warmtebronnen aanwezig. Dit is de ruimte die ‘s zomers nog redelijk koel blijft.

40 staat voor ruimten die minder goed geïsoleerd zijn, die veel ramen hebben of waar je veel apparatuur zoals printers en computers gebruikt.

De hoogste factor (50) gebruik je voor zolderverdiepingen, ruimten met een plat of schuin dak of ruimten met veel ramen en veel apparatuur. Bij twijfel kies je het best voor de hoogste factor.

Daar komt dan vervolgens het benodigde wattage uit om de kamer goed te kunnen koelen/verwarmen.

Bijvoorbeeld 83,5 m³ x 40 = 3340 wattage.
Dam zou je met een 3,5 kW unit (ofwel 3500 wattage) voldoende moeten hebben om deze kamer goed te kunnen koelen/verwarmen.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• FrankHe
@Servee Ah die had ik even gemist. Alleen nog geen uitsluitsel over dubbel glas en de afstand van de dragende muur.

• -Reca-
Servee schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:21:
[...]

Als ik het zo zie, op basis van je tekening indien je hem recht naar beneden laat blazen met lamellen een tikkie naar rechts dat je een prima comfortabele luchtverdeling krijgt.
Hartelijk dank voor je reactie.

• FrankHe
[...]

[Afbeelding]
Het hoeft niet direct op schaal als de maten er maar bij staan. Die keuken maakt de situatie wellicht iets anders.

• Servee
  • Niet online
FrankHe schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:26:
@Servee Ah die had ik even gemist. Alleen nog geen uitsluitsel over dubbel glas en de afstand van de dragende muur.
Ook die dubbel glas staat erbij ;) die muur is nog een beetje vaag

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FrankHe
-Reca- schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:15:
[...]

Mijn huiskamer volgens m'n stofzuiger; dubbelglas is ook aanwezig, jaarlijks gasverbruik rond de 700 m3:

[Afbeelding]

Deze afbeelding vind ik wat moeilijk te lezen. Die dragende muur in het midden is meer ik aan geen meter dik?

• -Reca-
FrankHe schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:26:
Ik zal de precieze afstanden ook nog toevoegen aan mijn plaatje volgens de robotstofzuiger.
Ben nu echter nog niet thuis, dus kan het nog niet nameten.

Isolatie is:
Dubbelglas
Spouwisolatie
Dakisolatie
Kruipruimteisolatie

Jaarverbruik is 700 m3
Topverbruik vorig jaar februari was 9 m3 op de koudste dag.

• -Reca-
FrankHe schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:29:
[...]

Deze afbeelding vind ik wat moeilijk te lezen. Die dragende muur in het midden is meer ik aan geen meter dik?
Daar staat een koelkast naast, dus daar gaat de robotstofzuiger ook omheen :).

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:24:
[...]

Ok, dan denk ik dat ik eruit ben. Mijn gedachte is voor nu dan om beneden alles met single splits te doen.
3,5 kW in de woonkamer
2,5 kW in de keuken
(1,5 kW was voldoende voor de keuken maar dat kan weer enkel geleverd worden met multisplit)

De bovenverdieping hangt dan af van de meerprijs. Indien financieel haalbaar hang ik op alle slaapkamers een 1,5 kW die dan gezamenlijk op een multisplit aangesloten zullen worden. Indien ik dat niet haal doe ik er waarschijnlijk verstandig aan om boven maar even helemaal niets te plaatsen en door te sparen om in de toekomst de slaapkamers te doen. De gang ga ik dan inderdaad maar overslaan.

[...]

Indien je de maten weet kun je de volgende formule gebruiken:

Inhoud kamer in m³ (lengte x breedte x hoogte) en dit vermenigvuldig je met 30 - 40 of 50.

Vermenigvuldigingsfactor van 30 staat voor ruimten die goed geïsoleerd zijn en weinig ramen hebben. Ook zijn hier weinig warmtebronnen aanwezig. Dit is de ruimte die ‘s zomers nog redelijk koel blijft.

40 staat voor ruimten die minder goed geïsoleerd zijn, die veel ramen hebben of waar je veel apparatuur zoals printers en computers gebruikt.

De hoogste factor (50) gebruik je voor zolderverdiepingen, ruimten met een plat of schuin dak of ruimten met veel ramen en veel apparatuur. Bij twijfel kies je het best voor de hoogste factor.

Daar komt dan vervolgens het benodigde wattage uit om de kamer goed te kunnen koelen/verwarmen.

Bijvoorbeeld 83,5 m³ x 40 = 3340 wattage.
Dam zou je met een 3,5 kW unit (ofwel 3500 wattage) voldoende moeten hebben om deze kamer goed te kunnen koelen/verwarmen.
Die 3340 in jouw berekening is benodigd koelvermogen, de verwarming capaciteit is altijd hoger bij een ll wp.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FrankHe
-Reca- schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:30:
[...]

Ik zal de precieze afstanden ook nog toevoegen aan mijn plaatje volgens de robotstofzuiger.
Ben nu echter nog niet thuis, dus kan het nog niet nameten.

Isolatie is:
Dubbelglas
Spouwisolatie
Dakisolatie
Kruipruimteisolatie

Jaarverbruik is 700 m3
Dan moet je met een 3,5 kW unit een heel eind kunnen komen. Richting eetkamer blazen en experimenteren of je met de ventilatie op auto-stand de boel goed warm kunt krijgen of anders de ventilatie van de binnenunit handmatig instellen op standje twee of drie om te zien of er dan voldoende debiet is en de warmte zich goed weet te verspreiden.

[ Voor 22% gewijzigd door FrankHe op 20-04-2022 16:37 . Reden: Richting eetkamer blazen... ]

• ThaBEN
Servee schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:33:
[...]

Die 3340 in jouw berekening is benodigd koelvermogen, de verwarming capaciteit is altijd hoger bij een ll wp.
Helder! Goed om te weten!

@-Reca-
Hieronder de specs van LG als leidraad. Dit zal uiteraard bij andere merken verschillend zijn, maar dan heb je alvast een globaal idee.

2,5 kW binnenunit
Capaciteit Koelen
Min 890
Nominaal 2500
Max 3700

Capaciteit Verwarmen +7°C
Min 890
Nominaal 3200
Max 4100

3,5 kW binnenunit
Capaciteit Koelen
Min 890
Nominaal 3500
Max 4040

Min 890
Nominaal 3800
Max 5100

5 kW binnenunit
Capaciteit Koelen
Min 900
Nominaal 5000
Max 5525

Min 900
Nominaal 5800
Max 6438

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:57

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

n1ck schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:14:
Bedankt voor alle antwoorden maar wat is het lastig zeg om een daadwerkelijke keuze te maken. Zoveel diverse meningen; ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe om te kopen. Maar goed, ik moet verder en na het lezen van alle berichten en na het terugzoeken/lezen in diverse topics denk ik dat ik onderstaande maar ga bestellen:

binnenunits:
- 1x Daikin ftxa42aw voor de woonkamer van 115m3
- 3x Daikin ftxa20aw voor de slaapkamers van 28m3, 33m3 en 40m3

buitenunit:
- Daikin 4MXM68N

Iemand hier nog op- of aanmerkingen over?
Er is al genoeg over gezegd ;), ik zou deze optie nooit kiezen door eerder genoemde redenen, de ervaringen met de 68n is ook niet overwegend positief als het om verwarmen aankomt.

Een 4.2 voor de woonkamer voor alleen koelen lijkt mij ook overkill, 115m3 trek je met een 2.5kW ook koud (ter referentie ik koel de zolder en de eerste verdieping met de 3.5kW die op zolder hangt).

Met deze investeringen zijn er voor hetzelfde geld gewoon betere keuzes te maken (waar je ook prettig mee kan verwarmen).

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 20-04-2022 17:14 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Tommie12 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:55:
[...]

Verlies je dan zo veel rendement met een grotere multi?
De regelsoftware in die units kan vaak niet goed omgaan met kleine ruimtes met weinig warmte behoefte. Een kleine slaapkamer laat bijv. de buitenunit opstarten terwijl een grotere unit over enkele minuten wellicht warmte nodig heeft. Die twee zullen dan niet in ‘onderhandeling’ gaan oid voor efficiency ofzo. Die laten gewoon om de beurt dat ding opstarten.

Dat kan resulteren in comfortproblemen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ThaBEN
Servee schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:33:
[...]

Sorry, ik heb nog een vraag hierover.
Betekend dit dat ik om deze zelfde ruimte goed te kunnen verwarmen ik in de formule een hogere (onbekende?) vermenigvuldigingsfactor moet toepassen? Oftewel dat verwarmen meer moeite kost dan koelen voor een binnenunit?

Of betekend dit nou net dat een 3,5 kW unit een ruimte makkelijker kan verwarmen? Dat deze dus bij verwarmen in vergelijking met koelen nog eens 300 watt extra oplevert? :P

3,5 kW binnenunit
Capaciteit Koelen Nominaal 3500 / Capaciteit Verwarmen Nominaal 3800

• FrankHe
ThaBEN schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:26:
[...]

Betekend dit dat ik om deze zelfde ruimte goed te kunnen verwarmen ik in de formule een hogere (onbekende?) vermenigvuldigingsfactor moet toepassen? Oftewel dat verwarmen meer moeite kost dan koelen voor een binnenunit?

Of betekend dit nou net dat een 3,5 kW unit een ruimte makkelijker kan verwarmen? Dat deze dus bij verwarmen in vergelijking met koelen nog eens 300 watt extra oplevert? :P

3,5 kW binnenunit
Als je de L/L warmtepomp als hoofdverwarming gaat gebruiken dan moet je er rekening mee houden dan het rendement afneemt zodra de buitentemperatuur lager wordt. Bij een buitentemperatuur onder de -5 graden zullen vrijwel alle systemen en minder hoge opbrengst laten zien. Als je op een andere manier kunt bijverwarmen met een CV-ketel of blok/stadsverwarming bijvoorbeeld dan zou ik alleen kijken naar de benodigde koelcapaciteit. Als de warmtepomp ook bij een buitentemperatuur van -10 graden of lager de boel warm moet houden dan kan het geen kwaad om een stapje groter te nemen. Voor die enkele dagen dat het buiten -15 of kouder is kun je een ventilatorkachel bijplaatsen. De kosten voor een grotere warmtepomp die ook bij deze temperaturen de boel nog volledig kan verwarmen wegen doorgaans niet op tegen de kosten van het incidenteel bijverwarmen.

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:26:
[...]

3,5 kW binnenunit
Precies wat @FrankHe zegt, daarbij komt de warmtebehoefte op basis van benodigd koelvermogen (m3 en isolatie + factor) prima overeen met de afgegeven warmte energie door de llwp. Dus nee geen aparte berekening nodig in dit klimaat waar wij in leven.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• -Reca-
Bij deze mijn totaalsituatie:

Isolatie is:
Dubbelglas
Spouwisolatie
Dakisolatie
Kruipruimteisolatie

Jaarverbruik is ongeveer 700 m3

Het plaatje met enkele maten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6mpidmTcahmOGoz6RjzlYqjdeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bLsYO4B9QfcQmJjAWAw2YBE.jpg?f=fotoalbum_large

@Glashelder @Servee @Tazzios @FrankHe @ThaBEN
Heel erg bedankt voor jullie reacties tot zover.
Als ik het goed begrijp, is dit volgens jullie prima puur op de 3,5 kW airco te verwarmen en zal ook de warmte goed bij de woonkamer terecht komen.
Mogelijk moet ik de luchtstroom dus wat naar rechts sturen en eventueel de luchtstroom wat harder zetten.
Het wordt een Daikin Stylish voor de woonkamer, nu schijnt deze het 'Coanda effect' the hebben wat de warme lucht nog wat verder over de vloer kan brengen.
Weet er iemand of dit ook daadwerkelijk goed werkt?

Qua setup heb ik trouwen gekozen voor de volgende:

Buitenunit:
Daikin 3MXM52A

Binnenunits:
Daikin FTXM-20R wandmodel 2.0 kW slaapkamer
Daikin FTXM-20R wandmodel 2.0 kW. werkkamer
Daikin FTXA-35BT Stylish zwart essen wandmodel 3.5 kW. Woonkamer

Hebben jullie hier nog op of aanmerkingen op?
Ik heb een offerte voor dit geheelplaatje van 6900 euro, wat ik erg veel geld vind.

[ Voor 13% gewijzigd door -Reca- op 20-04-2022 18:50 ]

• Servee
  • Niet online
-Reca- schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:37:

Isolatie is:
Dubbelglas
Spouwisolatie
Dakisolatie
Kruipruimteisolatie

[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp, is dit volgens jullie prima puur op de 3,5 kW airco te verwarmen en zal ook de warmte goed bij de woonkamer terecht komen.
Mogelijk moet ik de luchtstroom dus wat naar rechts sturen en eventueel de luchtstroom wat harder zetten.
Het wordt een Daikin Stylish voor de woonkamer, nu schijnt deze het 'Coanda effect' the hebben wat de warme lucht nog wat verder over de vloer kan brengen.

Buitenunit:
Daikin 3MXM52A

Binnenunits:

Ik heb een offerte voor dit geheelplaatje van 6900 euro, wat ik erg veel geld vind.
Ik denk dat dit wel gaat werken, het enige punt van aandacht wellicht is de retour lucht, die zal niet zo efficiënt werken omdat de unit eerst de hele kamer moet vullen met warmte lucht en dan pas zal terugmoduleren. Mogelijk moet je dan handmatig een hogere fanstand gebruiken, maar ik zou eerst auto fan stand proberen.
Hardere fan betekent ook meer geluid. Maar omdat je in het woongedeelte er 8 meter vanaf zit zul je daar in verhouding weinig van merken. Wel kan het verbruik hierdoor wat hoger zijn.

Qua prijs, indien compleet geïnstalleerd is dat denk ik wel een beetje wat ik hier vaker voorbij zie komen voor multisplit. Dat verschilt echter per situatie en installateur. Opvragen van verschillende offertes doet wonderen. Maar ook hier geld de goedkoopste is niet altijd de beste ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
-Reca- schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:37:

Isolatie is:
Dubbelglas
Spouwisolatie
Dakisolatie
Kruipruimteisolatie

[Afbeelding]

Buitenunit:
Daikin 3MXM52A

Binnenunits:

Indien mogelijk zou dit X een betere plek zijn, dan zal te ruimte gelijkmatig worden verwarmd, de unit zuiniger lopen. Maar geen idee of dat mogelijk is in jouw situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1iDixwp6pqEX1xSoyFGHGsJAsc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n3wzRNkZbsTfprHBBPIcfjZz.jpg?f=user_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FrankHe
Servee schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:39:
[...]

Indien mogelijk zou dit X een betere plek zijn, dan zal te ruimte gelijkmatig worden verwarmd, de unit zuiniger lopen. Maar geen idee of dat mogelijk is in jouw situatie.

[Afbeelding]
Als ik het zo inschat dan zou het een doorzonwoning of twee-onder-één-kapwoning kunnen wezen met de buren aan die wand en dan ga je de leidingen in een goot in het zicht moeten leggen. @-Reca- Klopt het dat je op de door @Servee ingetekende plaats niet direct naar buiten kunt? Als er een kruipruimte is dan zou je wellicht kunnen volstaan met een leidinggoot verticaal omlaag. Zet er een hoge plant voor en je ziet hem niet meer. En anders krijg je een horizontale goot van een meter of vier, niet fraai, maar het is wel de optimale lokatie voor de binnenunit.

Aanvulling.

@-Reca- Klopt mijn aanname dat het hier een uitbouw betreft? Klopt het dat de unit eventueel bij het roze vlak zou kunnen en dat je bij de zwarte pijl een leiding naar buiten zou kunnen brengen? Op pakweg 1,70 m vanaf de buitenmuur? (kijkend naar de 1.82)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suLZkk9LhhLSh94uYg25Gga0yNo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zAQ9ysa32HnIezS1z4kEJQuz.jpg?f=user_large

Wellicht dat je de buren een beetje lief moet aankijken of je de leiding via hun kant naar het dak kunt brengen. Of je zou de koelleidingen en de stuurstroomkabel door de spouw kunnen leggen? Dan moet van boven af de dakrand gedemonteerd worden Dat is ingewikkelder maar resulteert wel in een heel fraai eindresultaat. Je kunt alsnog kiezen of je de buitenunit op het dak van de (vermoedelijke) uitbouw plaatst of in de tuin. In dat geval leg je de leidingen een stuk over het dak waarna je buiten langs de geven weer omlaag gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door FrankHe op 20-04-2022 20:10 . Reden: Aanvulling uitbouw? ]

• Servee
  • Niet online
FrankHe schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:56:
[...]

Als ik het zo inschat dan zou het een doorzonwoning of twee-onder-één-kapwoning kunnen wezen met de buren aan die wand en dan ga je de leidingen in een goot in het zicht moeten leggen. @-Reca- Klopt het dat je op de door @Servee ingetekende plaats niet direct naar buiten kunt? Als er een kruipruimte is dan zou je wellicht kunnen volstaan met een leidinggoot verticaal omlaag. Zet er een hoge plant voor en je ziet hem niet meer. En anders krijg je een horizontale goot van een meter of vier, niet fraai, maar het is wel de optimale lokatie voor de binnenunit.
Of indien er nog een grote schoonmaak gepland staat, muurtje infrezen >:) :P

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FrankHe
Infrezen is inderdaad heel fraai maar kostbaar. Ik heb daarnet nog een aanvulling geschreven met de aanname dat het eventueel een uitbouw zou kunnen betekenen. Dat biedt mogelijkheden om via het dak te werken.

• -Reca-
Servee schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:39:
[...]

[Afbeelding]
Op de plek van de X zou een hele mooie plek zijn, maar dit huis is een tussenwoning,
dus niet echt gemakkelijk om netjes met leidingen heen te komen.
Bij de uitbouw is wat dat betreft makkelijker (grofweg de eetkamer & de computerhoek).

• -Reca-
FrankHe schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:56:
[...]

Aanvulling.

@-Reca- Klopt mijn aanname dat het hier een uitbouw betreft? Klopt het dat de unit eventueel bij het roze vlak zou kunnen en dat je bij de zwarte pijl een leiding naar buiten zou kunnen brengen? Op pakweg 1,70 m vanaf de buitenmuur? (kijkend naar de 1.82)

[Afbeelding]

Wellicht dat je de buren een beetje lief moet aankijken of je de leiding via hun kant naar het dak kunt brengen. Of je zou de koelleidingen en de stuurstroomkabel door de spouw kunnen leggen? Dan moet van boven af de dakrand gedemonteerd worden Dat is ingewikkelder maar resulteert wel in een heel fraai eindresultaat. Je kunt alsnog kiezen of je de buitenunit op het dak van de (vermoedelijke) uitbouw plaatst of in de tuin. In dat geval leg je de leidingen een stuk over het dak waarna je buiten langs de geven weer omlaag gaat.
Het is inderdaad een uitbouw.
Helaas zit er op het stuk waar jij de airco nu tekent nog een stuk overgebleven draagmuur van een cm of 30.
Het enige wat ik kan verzinnen om hem netjes op de plek van de X van @Servee te krijgen is door een verdieping hoger naar binnen te gaan bij de slaapkamer en dan door het plafond naar beneden te gaan.
Maar dan kan ik dus geen natuurlijke condensafloop creëren en heb ik een pompje nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REajRAPd64ruKRfcwENtZVUPTUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52RdlEJ7r1WWAq3j3SH1Foc9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door -Reca- op 20-04-2022 23:05 ]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:45
-Reca- schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:59:
[...]

Het is inderdaad een uitbouw.
Helaas zit er op het stuk waar jij de airco nu tekent nog een stuk overgebleven draagmuur van een cm of 30.
Het enige wat ik kan verzinnen om hem netjes op de plek van de X van @Servee te krijgen is door een verdieping hoger naar binnen te gaan bij de slaapkamer en dan door het plafond naar beneden te gaan.
Maar dan kan ik dus geen natuurlijke condensafloop creëren en heb ik een pompje nodig.

[Afbeelding]
Maar dan kan je hem toch zo hangen dat je voorbij die draagmuur komt met de leidingen? De binnenunit is wel breder dan 30 cm :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• ThaBEN
n1ck schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:06:
[...]

Heeft iemand hier misschien nog een concreet antwoord op? Sorry dat ik misschien ongeduldig ben, maar ik zou graag morgen de units willen bestellen. Kan ik nou beter in de woonkamer een 5,0 kW nemen of een 4,2 kW? En in de slaapkamers een 2,0 kW of een 2,5 kW? Alvast bedankt O+
Volgens mij is hier nog geen antwoord op gekomen. M.b.t. de slaapkamers, je hebt ze in eerste instantie allemaal individueel uitgerekend en daar zou je mijn inziens dan al voor elke kamer meer dan voldoende hebben aan 2.0 kW

Ervan uitgaande dat alle slaapkamers bij elkaar liggen, zou ik ook een aparte berekening maken waarbij je alle slaapkamers bij elkaar optelt.

Dan kom je uit op 1.6 + 1.1 + 1.3 = 4 kW
Als je op alle slaapkamers een 2.0 hangt heb je al 6 kW (2 + 2 + 2). Dat lijkt mij in totaal meer dan genoeg.
Hang je overal een 2.5 dan kom je uit op 7,5 kW (2.5 + 2.5 + 2.5) terwijl je maar 4 nodig hebt.
Dit is bijna een verdubbeling van benodigd.

Kortom, ik zou voor de 2.0 gaan op de slaapkamers en zelfs dan zit je nog ruim :)

• FrankHe
Met 1,5 kW ga je het denk ik ook redden maar die units kom je weinig tegen. De meeste merken doen minimaal 2,0 kW.

• ThaBEN
FrankHe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:50:
Met 1,5 kW ga je het denk ik ook redden maar die units kom je weinig tegen. De meeste merken doen minimaal 2,0 kW.
Bij LG is dat onder andere zo. Ze staan niet op de website vermeld maar ze bestaan wel in 1.5 kW uitvoering en kunnen ook geleverd worden als je ernaar vraagt. Wat ik dan wel weer jammer vind is dat de 1.5 kW binnenunit exact dezelfde afmetingen heeft als het 2.5 en 3.5 model.

En volgens mijn adviseur verschillen deze nauwelijks in prijs van de 2.5 kW modellen en enkel beschikbaar in combinatie met een multiunit. Offerte moet ik nog ontvangen maar het zou gaan om slechts "tientjeswerk".

Maar voor de werking lijkt het mij dan alsnog verstandiger om 1.5 kW te pakken indien dat volstaat, toch?
Of zou men in dat geval alsnog 2.5 kW overwegen omdat het esthetisch (zelfde kast) en financieel nagenoeg géén verschil maakt met de 2.5 kW versie?

• FrankHe
Het is waarschijnlijk gewoon dezelfde behuizing alleen hebben ze er iets minder koper in gestopt. Het vermogen van de binnenunit doet niet heel erg ter zake, of het nu 1,5, 2,0 of 2,5 kW is. Veel belangrijker is de vraag wat het minimale afgiftevermogen van de multi-split buitenunit is, of te wel, hoever kan de compressor zichzelf terugregelen? Hoe lager het minimale vermogen van het system des te kleiner de kans dat het systeem gaat pendelen.

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:00:
[...]

Bij LG is dat onder andere zo. Ze staan niet op de website vermeld maar ze bestaan wel in 1.5 kW uitvoering en kunnen ook geleverd worden als je ernaar vraagt. Wat ik dan wel weer jammer vind is dat de 1.5 kW binnenunit exact dezelfde afmetingen heeft als het 2.5 en 3.5 model.

En volgens mijn adviseur verschillen deze nauwelijks in prijs van de 2.5 kW modellen en enkel beschikbaar in combinatie met een multiunit. Offerte moet ik nog ontvangen maar het zou gaan om slechts "tientjeswerk".

Maar voor de werking lijkt het mij dan alsnog verstandiger om 1.5 kW te pakken indien dat volstaat, toch?
Of zou men in dat geval alsnog 2.5 kW overwegen omdat het esthetisch (zelfde kast) en financieel nagenoeg géén verschil maakt met de 2.5 kW versie?
Kun je niet zomaar zeggen , dat verschilt per ruimte, isolatiefactor en zoninval. Daarnaast welke buitenunit plaats je daarbij, als de binnenunits bij lange na de capaciteit van de buitenunit niet halen is dat weer zonde.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FrankHe
Dat inderdaad, stel dat de buitenunit een minimale afgifte heeft van 1,8 kW dan kan de kleinste unit in beginsel geen 1,5 kW zijn maar zul je ten minste 2,0 kW moeten hebben om die 1,8 kW fatsoenlijk kwijt te kunnen.

• FrankHe
Trouwens, bij grotere systemen met gebouwautomatisering kan de kleinste unit wel kleiner zijn dan het minimale vermogen van de compressor, dit lossen ze op door het systeem zodanig te programmeren dat er altijd voldoende binnenunits actief zijn zodat het systeem de minimale capaciteit kwijt kan. Stel iemand zet de airconditioning in vergaderzaal 1 aan, dan zal het systeem ook de airconditioning in bijvoorbeeld vergaderzalen 2 en 3 inschakelen zodat er voldoende afgiftevermogen is. Heel efficiënt is het niet maar zo werkt het nu eenmaal. Doorgaans is dit niet iets waar je in een thuissituatie mee te maken hebt.

Dit is waarschijnlijk ook de reden dat LG niet standaard 1,5 kW binnenunits aanbiedt voor consumenten en kleinzakelijk omdat het minimale vermogen van een multi-split buitenunit waarschijnlijk hoger is dan die 1,5 kW.

• ThaBEN
Ohw wacht, volgens mij begint het kwartje bij mij nu pas te vallen m.b.t. wat er procesmatig tussen een binnen en buitenunit gebeurd i.p.v. enkel statische oppervlakte berekeningen zien zonder het proces te begrijpen.
Is onderstaande beschrijving in grote lijnen wat er gaande is?

Pendelen treed op wanneer de BUITEN-unit in zijn laagste stand meer afgifte benodigd heeft dan mogelijk is via de binnenunit(s) waarmee deze is verbonden? En de afgifte kan enkel plaatsvinden via de binnenunits die aan staan.

Voorbeeld gebaseerd op jouw scenario @FrankHe

Stel dat de buitenunit een minimale afgifte heeft van 1,8 kW en je hebt 2 binnenunits van 1.5 kW die hiermee zijn verbonden. Dan zou je dus beide binnenunits tegelijk moeten inschakelen om pendelen te voorkomen.

En de totale afgifte binnen is dan bijvoorbeeld iets van 0,9 kW per binnenunit (vermogen buitenunit gedeeld door 2), indien deze in een kamer zouden staan met exact dezelfde afmetingen. En dus niet 3 kW (optelsom van beide binnenunits die aan staan).

Indien ik in dit scenario maar 1 binnenunit zou gebruiken gaat het systeem pendelen omdat de buitenunit zichzelf moet uitschakelen omdat hij zijn warmte anders niet snel genoeg kwijt kan via de enkele binnenunit die aan staat en de buitenunit anders overbelast zal raken.

Is dat in grote lijnen een samenvatting van hoe dit proces werkt?

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:27:
Ohw wacht, volgens mij begint het kwartje bij mij nu pas te vallen m.b.t. wat er procesmatig tussen een binnen en buitenunit gebeurd i.p.v. enkel statische oppervlakte berekeningen zien zonder het proces te begrijpen.

Pendelen treed op wanneer de BUITEN-unit in zijn laagste stand meer afgifte benodigd heeft dan mogelijk is via de binnenunit(s) waarmee deze is verbonden? En de afgifte kan enkel plaatsvinden via de binnenunits die aan staan.

Stel dat de buitenunit een minimale afgifte heeft van 1,8 kW en je hebt 2 binnenunits van 1.5 kW die hiermee zijn verbonden. Dan zou je dus beide binnenunits tegelijk moeten inschakelen om pendelen te voorkomen.

En de totale afgifte binnen is dan bijvoorbeeld iets van 0,9 kW per binnenunit (vermogen buitenunit gedeeld door 2), indien deze in een kamer zouden staan met exact dezelfde afmetingen. En dus niet 3 kW (optelsom van beide binnenunits die aan staan).

Indien ik in dit scenario maar 1 binnenunit zou gebruiken gaat het systeem pendelen omdat de buitenunit zichzelf moet uitschakelen omdat hij zijn warmte anders niet snel genoeg kwijt kan via de enkele binnenunit die aan staat en de buitenunit anders overbelast zal raken.

Of je krijgt bleeding maar dat is weer een hele andere discussie :9

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:53
ThaBEN schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:27:

Het geldt alleen wanneer er niet meer vraag is. Een binnenunit heeft een bereik in zijn capaciteit, en het speelt dus alleen wanneer de vraag erg laag wordt.

Wanneer de temperatuur bereikt is, en de minimale capaciteit van de binnen-unit is teveel, dan zal de buiten-unit ook "uitschakelen"/pendelen.

Zolang er voldoende warmtevraag is is het geen probleem. Dat is waarom veel mensen hier hameren op een passende capaciteit. Waarbij ik nog steeds denk dat passend van veel zaken afhankelijk is, meer dan alleen de inhoud van de ruimte en een losse indicatie van de staat van de isolatie. Plus dat pendelen bij de ene combinatie/merk niet hetzelfde doet als bij de andere.

• ThaBEN
Helder!

Iemand enig idee hoe ik erachter kan komen wat de minimale en maximale afgifte is van een LG buitenunit welke ze gebruiken bij 2,5 & 3,5 Kw systemen?

Lijkt erop dat ze de specs van de buitenunits niet delen op hun website.

Of is dit alleen interessant bij multiunits en is kan ik er vanuit gaan dat dit bij singlesplit units altijd goed is afgestemd?

[ Voor 49% gewijzigd door ThaBEN op 21-04-2022 11:03 ]

• FrankHe
ThaBEN schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:55:
Helder!

Iemand enig idee hoe ik erachter kan komen wat de minimale en maximale afgifte is van een LG buitenunit welke ze gebruiken bij 2,5 & 3,5 Kw systemen?

Of is dit alleen interessant bij multiunits en is kan ik er vanuit gaan dat dit bij singlesplit units altijd goed is afgestemd?
In de combinatietabel waarbij je voor de multi-split buitenunit de geschikte combinatie van binnenunits opzoekt zou je het minimale vermogen moeten kunnen terugvinden. Het staat wellicht niet in de verkoopfolder maar moet weldegelijk in de handleiding van de buitenunit staan.

• Sjamo
ThaBEN schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:55:
Helder!

Heb je al eens gekeken bij leveranciers? Die hebben vaak veel gegevens staan, en soms kan je ook folders downloaden.

Als ik google op lg buitenunit zie ik zo al verschillende leveranciers, waaronder mijnklimaatshop.nl. Ik noem maar een voorbeeld. Maar geeft je installateur ook geen advies hierin?

• FrankHe
Als je zelf gaat monteren dan zul je in beginsel zelf alles moeten uitzoeken. Het systeem in bedrijf stellen zal altijd door een f-gassen gecertificeerd bedrijf moeten gebeuren.

Ook als je alles door een bedrijf laat doen dan kan het geen kwaad om goed beslagen ten ijs te komen.

• ThaBEN
Sjamo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:02:
[...]

Heb je al eens gekeken bij leveranciers? Die hebben vaak veel gegevens staan, en soms kan je ook folders downloaden.

Als ik google op lg buitenunit zie ik zo al verschillende leveranciers, waaronder mijnklimaatshop.nl. Ik noem maar een voorbeeld. Maar geeft je installateur ook geen advies hierin?
Die zie ik ook staan, maar het is mij niet duidelijk of dit dan dezelfde buitenunit betreft welke ik zal krijgen, of dat elke leverancier in theorie zijn eigen combinatie samenstelt tussen buiten- en binnenunit. Ik probeer nu vooral de info en handleidingen van de officiële LG website te gebruiken. (https://www.lg.com/nl/air-conditioning). Maar daar vind ik deze info helaas niet over de buitenunits.

Ikzelf ben in onderhandeling met www.aircodirect.nl
Volgende week donderdag heb ik een nieuwe afspraak waarbij hun adviseur wederom bij mij op bezoek komt. Het is dat ik sinds zijn laatste bezoek zelf veel meer kennis heb opgedaan over airco's via o.a. dit forum (waarvoor dank ;) ). Bij het eerste gesprek heb ik dan ook niet de juiste vragen kunnen stellen omdat ik simpelweg te weinig wist over de werking.

Volgende week heb ik wel genoeg met hem te bespreken over deze onderwerpen :)

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:10:
[...]

Die zie ik ook staan, maar het is mij niet duidelijk of dit dan dezelfde buitenunit betreft welke ik zal krijgen, of dat elke leverancier in theorie zijn eigen combinatie samenstelt tussen buiten- en binnenunit. Ik probeer nu vooral de info en handleidingen van de officiële LG website te gebruiken. (https://www.lg.com/nl/air-conditioning). Maar daar vind ik deze info helaas niet over de buitenunits.

Ikzelf ben in onderhandeling met www.aircodirect.nl
Volgende week donderdag heb ik een nieuwe afspraak waarbij hun adviseur wederom bij mij op bezoek komt. Het is dat ik sinds zijn laatste bezoek zelf veel meer kennis heb opgedaan over airco's via o.a. dit forum (waarvoor dank ;) ). Bij het eerste gesprek heb ik dan ook niet de juiste vragen kunnen stellen omdat ik simpelweg te weinig wist over de werking.

Volgende week heb ik wel genoeg met hem te bespreken over deze onderwerpen :)
Hier een lukraak voorbeeld van de:
LG Multi split Buitenunit MU3R19 U21

Als je even goed zoekt vind je best wat je wilt weten. Verder ben ik niet thuis is LG segment maar dat zal jij beter weten straks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnnrXNT5BcuCe17OklysmniKeCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/95C7XPTYB7xI9K5CiL19xTOK.png?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FrankHe
Die 1,06 en 1,17 kW zijn in beginsel behoorlijk nette waardes voor een dergelijke multi-split buitenunit.

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:00
Ha,

Heeft iemand een duidelijke handleiding hoe de nieuwe WiFi Rac module in een MHI ZSX ingebouw moet worden? Ik vind het gevaarlijk om zonder kennis aan de plastic delen te trekken. De handleiding geeft mij op de hoofddeksel na geen houvast.

Gr

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-01 14:19
Het is niet zo moeilijk, als je die voorste klep er af hebt schroef je het onderste stuk los en daarna wat kapjes aan de rechterkant. Beetje oppassen dat je de plastic lipjes niet breekt, maar het wijst zichzelf wel. Wel even de spanning er af halen voordat je er aan begint.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• ThaBEN
Deze wilde ik even delen met jullie. Met name voor de mensen die nog géén airco hebben en twijfelen of ze de overstap moeten maken of niet.

• -Reca-
GermanPivo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 06:49:
[...]

Maar dan kan je hem toch zo hangen dat je voorbij die draagmuur komt met de leidingen? De binnenunit is wel breder dan 30 cm :+
De volgende situatie zou kunnen (met condenspompje erbij).
Dan ga ik naar binnen in de slaapkamer op de eerste & dan achter een koof naar beneden.
Hangt de airco wel half boven een kast, dus de warme lucht recht naar beneden blazen is lastiger.
Zouden jullie dit aanraden boven de andere situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7QVRVVNGmoquDKKdc34xuvtkbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzzUGvgWTLAjMutluvU2n7Op.jpg?f=fotoalbum_large

Met verwarmen ontstaat er toch geen condens volgens mij?
Dus in de winter geen last van extra geluid?

Iedereen bedankt voor het meedenken trouwens tot zover!

[ Voor 15% gewijzigd door -Reca- op 21-04-2022 19:29 ]

• Servee
  • Niet online
-Reca- schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:23:
[...]

De volgende situatie zou kunnen (met condenspompje erbij).
Dan ga ik naar binnen in de slaapkamer op de eerste & dan achter een koof naar beneden.
Hangt de airco wel half boven een kast, dus de warme lucht recht naar beneden blazen is lastiger.
Zouden jullie dit aanraden boven de andere situatie?

[Afbeelding]

Met verwarmen ontstaat er toch geen condens volgens mij?
Dus in de winter geen last van extra geluid?
Boven een kast en naast een muurtje zou ik niet aanraden, zeker niet in combinatie ivm mogelijke warmte ophoping bij de unit wat een negatief effect heeft op verwarmen in de winter bij je interne temperatuur sensor.

Indien je de unit alleen maar rechtdoor laat blazen op 45 graden naar beneden dan kan het goed gaan maar beter vrije ruimte rondom de unit.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• -Reca-
Servee schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:27:
[...]

Boven een kast en naast een muurtje zou ik niet aanraden, zeker niet in combinatie ivm mogelijke warmte ophoping bij de unit wat een negatief effect heeft op verwarmen in de winter bij je interne temperatuur sensor.

Indien je de unit alleen maar rechtdoor laat blazen op 45 graden naar beneden dan kan het goed gaan maar beter vrije ruimte rondom de unit.
Zou je dan in dit geval liever kiezen voor plaatsing in de uitbouw & dan langs de draagmuur blazen?

• Servee
  • Niet online
-Reca- schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:33:
[...]

Zou je dan in dit geval liever kiezen voor plaatsing in de uitbouw & dan langs de draagmuur blazen?
In jouw geval had ik een oplossing voor de kast gezocht en de unit een halve tot 3/4 meter naar rechts richting woonkamer laten plaatsen. Ik kan natuurlijk niet in jouw woning kijken maar dat zou de beste oplossing zijn voor de gewenste situatie denk ik.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
Zijn er hier ook airco gebruikers die minimaal een jaar deze methode gebruiken voor verwarmen + koelen en achteraf spijt hebben dat ze geen zwaarder model hebben gekozen?

Ik ben door een hoop oude pagina's aan het scrollen om eerder reacties te bekijken. Eigenlijk zie ik nergens iemand die het gevoel heeft te weinig kW's te hebben aangeschaft. Omgekeerd zie ik wel vaak dat mensen te ruim plannen en hun originele idee naar omlaag bijstellen via o.a. advies in dit topic..

Ik ben wel benieuwd wanneer iemand minimaal 1x alle seizoen heeft meegemaakt met zijn airco, hoe deze terugkijkt naar zijn ervaring met het systeem en of hij met de kennis van nu een andere setup zou hebben aangeschaft.

Of wellicht enkele tips/tricks in het gebruik van de airco's en het vinden van de ideale settings voor zijn woning. Ik neem aan dat hier wel een aantal dagen/weken trial & error mee gemoeid gaan :P

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Mijn schoonvader. Maar die is gewoon ongeduldig en heeft het snel heet. Liep begin maart al in korte broek rond :+

Schoonmoeder vind het wel prima de 3,5 kW unit.

Als ik hier terugkijk dan had ik absoluut een Daikin, MHI of ME aangeschaft (heb nu een Haier Flexis Plus). Doet zijn werk prima maar de regeling is verre van geweldig. Met wat tweaks uiteindelijk gelukkig opgelost. Maar wij vinden het wel dusdanig minder comfortabel dat er inmiddels een L/W in bestelling staat. De CV ketel is ook zo goed als einde levensduur.. dus de overstap was nu ook logisch.

[ Voor 54% gewijzigd door Glashelder op 21-04-2022 21:35 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ThaBEN
Glashelder schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:32:
Mijn schoonvader. Maar die is gewoon ongeduldig en heeft het snel heet. Liep begin maart al in korte broek rond :+

Schoonmoeder vind het wel prima de 3,5 kW unit.

Als ik hier terugkijk dan had ik absoluut een Daikin, MHI of ME aangeschaft (heb nu een Haier Flexis Plus). Doet zijn werk prima maar de regeling is verre van geweldig. Met wat tweaks uiteindelijk gelukkig opgelost. Maar wij vinden het wel dusdanig minder comfortabel dat er inmiddels een L/W in bestelling staat. De CV ketel is ook zo goed als einde levensduur.. dus de overstap was nu ook logisch.
Ik begreep dat de compressor van Haier een compressor van Mitsubishi betreft. Maar ik maak hier uit op dat Haier helaas dus toch niet dezelfde ervaring geeft als daadwerkelijk een MHI of ME.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Mijn Haier heeft dan toevallig een compressor van Hitachi. Maar inderdaad, er komt een stuk meer bij kijken dan alleen een compressor :).

Voor 600 euro is het wel redelijk wat bang for buck, dat moet wel gezegd worden :X Denk dat ik het ding in 2,5 jaar tijd 2,5 keer heb terugverdiend :X

• ThaBEN
Dat is dan toch weer goed nieuws!

Wat is eigenlijk de reden dat Mitsubishi 2 merken airco's heeft?
"Electric" bestemd voor particulieren en "Heavy Industries" gefocust op bedrijven of iets dergelijks?

• GermanPivo
ThaBEN schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:57:
Dat is dan toch weer goed nieuws!

Wat is eigenlijk de reden dat Mitsubishi 2 merken airco's heeft?
"Electric" bestemd voor particulieren en "Heavy Industries" gefocust op bedrijven of iets dergelijks?
Hebben ze niet; het zijn twee volledig aparte bedrijven. ;)

It all started in 1870 with the founding of the Mitsubishi Shipbuilding Company. Then, by 1921, the ship builders decided to spin off a separate electric company called Mitsubishi Electric Corporation. They mostly built electric motors for use in large ships.

A few years later, the shipbuilding company changed its name to Mitsubishi Heavy Industries, at which point Mitsubishi Electric became its own, free-standing entity. Ever since then, MHI and ME have been rivals in several product markets, notably heating and air conditioning. So, even though they originated from the same parent corporation, today they are completely separate rivals.

• tmensink
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 16:47
Ik zoek advies. En hier lopen experts rond :-)

Wij zijn op dit moment ons huis aan het (laten) uitbouwen met een extra verdieping.
Op die verdieping (3de etage) komen 2 kamers:

Kamer 1: 3,6 * 5,4 (20m2) + hoekje (<4m2) = 24m2
Kamer 2: 3,1 * 5,4 = 17m2

In die kamers willen we airco's plaatsen voor verwarming + verkoeling.

Bijzonderheden:
1. Plat dak
2. Orientate Noord (voorkant, kamer 1) / Zuid (achterzijde, kamer 2)
3. Aan het markermeer, dus veel wind (heel veel wind).
4. Rest van het huis is vloerverwarming + stadsverwarming.

Advies van de aannemer: 2x een split-airco van 3.5kW, met de buitenunits op het dak. (Dat kan ook niet anders, de tuin is te klein). Mijn voorstel zou zijn om een duo/multi-airco met twee binnenunits te nemen.

Vragen:
1. Binnenunits: 2x3.5kW of 1x3.5kW (kamer 1) en 1x2.5kW (kamer 2)?
2. Voor duo-split oplossing, hoe hoog moet de capaciteit van de buitenunit zijn?

Ik zag een pakket van Daikin met een 5kW buitenunit (2MXM50N9) en 2x3,5kW binnenunits (FTXM35R).
Is dat te veel? En zo ja, welke nadelen geeft dat?

Alvast bedankt!

• FrankHe
@tmensink Met 2,5 kW en 2,0 kW ga je een heel eind komen. Ik neem aan dat de muren, kozijnen en het dak volgens de huidige normen worden gebouwd? Het sleutelwoord is isoleren en isoleren. Hoe beter de isolatie hoe minder vermogen je nodig hebt om te verwarmen en koelen. Het voordeel van twee split-units is dat je indien gewenst in de ene kamer kunt verwarmen en in de andere kamer kunt koelen. Dat is waarschijnlijk niet iets wat in de praktijk veel zal gebeuren? Een 4 kW multi-split buitenunit zou in beginsel voldoende moeten zijn.

Oja, hoeveel m2 glas / ramen heb je? Overweeg HR+(+) glas dat is voorzien van een warmtereflecterende folie.

[ Voor 9% gewijzigd door FrankHe op 21-04-2022 23:42 . Reden: glasoppervlak ]

• tmensink
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 16:47
Dank Frank. Ook als er veel glas is? Beide gevels hebben flinke raam partij. Ben bang dat als het te weinig is, dat dan mijn vrouw gaat stuiteren :-).

Ik zie nu je toevoeging. Kamer 1 (noord) heeft 1 gevel volledig van glas (H+++, wordt nu gebouwd, dus isolate is goed). Dat is zo’n 5x2.3m glas.

Kamer 2 (zuid) heeft ook een flink raam. (3x1.5, maten zijn niet exact)

Aan de ene kant koelen en de andere kant verwarmen lijkt me onzin. Dan kunnen de deuren wel even open voor het doorluchten!

[ Voor 28% gewijzigd door tmensink op 21-04-2022 23:47 ]

• ThaBEN
GermanPivo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:13:
[...]

Hebben ze niet; het zijn twee volledig aparte bedrijven. ;)

It all started in 1870 with the founding of the Mitsubishi Shipbuilding Company. Then, by 1921, the ship builders decided to spin off a separate electric company called Mitsubishi Electric Corporation. They mostly built electric motors for use in large ships.

A few years later, the shipbuilding company changed its name to Mitsubishi Heavy Industries, at which point Mitsubishi Electric became its own, free-standing entity. Ever since then, MHI and ME have been rivals in several product markets, notably heating and air conditioning. So, even though they originated from the same parent corporation, today they are completely separate rivals.
Ohw! Dat is wel gaaf! Was ik niet van op de hoogte. Maakt het wel weer lastiger om een definitieve keuze te maken :P

Na dit topic nog eens goed doorgespit te hebben zit ik toch te twijfelen om van LG de overstap te maken naar Mitsubishi. Lees hier en daar toch wel reacties die mij beginnen te overtuigen m.b.t. minder geluid in laagste stand (met name bij verwarmen en modelleren) + mogelijk langere levensduur door zuiniger verbruik van de compressor.

Bovenop de meerprijs hield het gebrek aan Wi-Fi mij tegen. Maar Wi-Fi kan ik alsnog laten inbouwen en uiteindelijk is het toch een investering die ik voor de komende 15 jaar maak.
Dan kan ik waarschijnlijk beter wat minder letten op de initiële aanschafprijs en meer kijken naar het comfort en energiebesparing over de gehele levensuur van het apparaat. Dan lijkt het mij toch wel verstandiger om voor een A-merk te gaan.

Heb de Mitsubishi Heavy Industries SRK-ZS serie in gedachten. Vreemd genoeg staat deze vermeld bij mijn leverancier als de Mitsubishi ZRK-ZS (beginnend met een "Z" i.p.v. een "S"). Ik kan via Google niets vinden over deze serie welke begint met een "Z". Mogelijk een typefout?

Linkje naar de website:
https://www.aircodirect.n...-industries-zrks-zs-airco

• GermanPivo
ThaBEN schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:03:
[...]

Ohw! Dat is wel gaaf! Was ik niet van op de hoogte. Maakt het wel weer lastiger om een definitieve keuze te maken :P

Na dit topic nog eens goed doorgespit te hebben zit toch te twijfelen om van LG de overstap te maken naar Mitsubishi. Lees hier en daar toch wel reacties die mij beginnen te overtuigen m.b.t. minder geluid in laagste stand (met name bij verwarmen en modelleren) + mogelijk langere levensduur door zuiniger verbruik van de compressor.

Bovenop de meerprijs hield het gebrek aan Wi-Fi mij tegen. Maar Wi-Fi kan ik alsnog laten inbouwen en uiteindelijk is het toch een investering die ik voor de komende 15 jaar maak.
Dan kan ik waarschijnlijk beter wat minder letten op de initiële aanschafprijs en meer kijken naar het comfort en energiebesparing over de gehele levensuur van het apparaat. Dan lijkt het mij toch wel verstandiger om voor een A-merk te gaan.

Heb de Mitsubishi Heavy Industries SRK-ZS serie in gedachten. Vreemd genoeg staat deze vermeld bij mijn leverancier als de Mitsubishi ZRK-ZS (beginnend met een "Z" i.p.v. een "S"). Ik kan via Google niets vinden over deze serie welke begint met een "Z". Mogelijk een typefout?

Linkje naar de website:
Ik denk dat je daar een goede keuze maakt. Voor deze lange termijn maakt een iets hoger bedrag veel minder uit t.o.v. eventuele ongemakken.

Heb zelf ook MHI (Het hele assortiment: multi, duo en single) en heb het gebrek aan wifi opgelost door Sensibo (of Tado als je wil) te gebruiken. Doet niet meer dan de afstandsbediening overnemen, maar prima app en makkelijk te integreren met in mijn geval Homey. Bij 6 kamers ook een stuk goedkoper dan 6x wifi module. :+ Nadeel is geen terugkoppeling van gekozen setting, maar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.

ZRK is er niet inderdaad, dus lijkt mij ook dat het SRK moet zijn (en de afbeeldingen zijn ook van SRK ;) )

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:26

JB

Cédric roelt!

Weet iemand zo welke tape er om de koel leiding gedraaid wordt? Dus geschikt voor buiten.

Mijn boefje is liev!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-01 13:30
[...]

Na dit topic nog eens goed doorgespit te hebben zit ik toch te twijfelen om van LG de overstap te maken naar Mitsubishi. Lees hier en daar toch wel reacties die mij beginnen te overtuigen m.b.t. minder geluid in laagste stand (met name bij verwarmen en modelleren) + mogelijk langere levensduur door zuiniger verbruik van de compressor.

Linkje naar de website:
Ik denk dat ze een paar dingen onbewust fout combineren, want ze noemen een range van 2,5 tot 8 kw en de 2,5 kan een ZS of ZSX zijn maar de 8 is een ZR. Hussel alles door elkaar en je krijgt wat zij melden :>

• Chatslet
@ThaBEN MHI kan ik alleen maar aanraden. Mocht Home Assistant of iets vergelijkbaars gebruiken, kijk dan eens naar MHI-AC-CTRL. Op tweakers en marktplaats worden er kant en klare pcb’s aangeboden en heb je ze voor een paar tientjes op je WiFi. De optie voor een externe temperatuursensor of om er via MQTT de ruimtetemperatuur in te stoppen zorgt er ook nog eens voor dat ze nog efficiënter werken.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:39

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Chatslet schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:47:
@ThaBEN MHI kan ik alleen maar aanraden. Mocht Home Assistant of iets vergelijkbaars gebruiken, kijk dan eens naar MHI-AC-CTRL. Op tweakers en marktplaats worden er kant en klare pcb’s aangeboden en heb je ze voor een paar tientjes op je WiFi. De optie voor een externe temperatuursensor of om er via MQTT de ruimtetemperatuur in te stoppen zorgt er ook nog eens voor dat ze nog efficiënter werken.
Heb jij deze zelf in gebruik? Zo ja, hoe push jij de ruimtetemperatuur door naar de MHI? (ik heb het voor nu maar via Node Red gedaan maar het lijkt me ook mogelijk te zijn via Home Assitant ;) )

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• skyofficial
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-02-2023
JB schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:29:
Weet iemand zo welke tape er om de koel leiding gedraaid wordt? Dus geschikt voor buiten.
Je hebt verschillende keuzes, wil je puur iets hebben om de leiding te beschermen? dan is een simpel rolletje PVC tape al voldoende.

• skyofficial
tmensink schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:11:

Wij zijn op dit moment ons huis aan het (laten) uitbouwen met een extra verdieping.

Bijzonderheden:
1. Plat dak

Advies van de aannemer: 2x een split-airco van 3.5kW, met de buitenunits op het dak. (Dat kan ook niet anders, de tuin is te klein). Mijn voorstel zou zijn om een duo/multi-airco met twee binnenunits te nemen.

Vragen:
2. Voor duo-split oplossing, hoe hoog moet de capaciteit van de buitenunit zijn?

Ik zag een pakket van Daikin met een 5kW buitenunit (2MXM50N9) en 2x3,5kW binnenunits (FTXM35R).

Alvast bedankt!
Wat je nodig gaat hebben voor deze kamers is vrij eenvoudig;
Kamer 1 heeft een airco nodig van +- 2,4kW.
Kamer 2 heeft een airco nodig van +- 2,0 kW.
Mijn advies zou zijn om altijd single split systemen te nemen! tenzij je natuurlijk je aanzicht van het huis niet wilt benadelen.

Mocht je toch liever één centrale buitenunit willen hebben, dan betaal je hier in de huidige markt altijd meer voor. Dan zal ik de buitenunit van 4,5kW adviseren, dit omdat dit gelijk is aan het binnen vermogen!

• GermanPivo
skyofficial schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:34:
[...]

Dit omdat dit gelijk is aan het binnen vermogen!
De vermogens van de binnenunits bij elkaar optellen is niet de manier om het vermogen van de buitenunit te bepalen. ;) Je kan altijd overdimensioneren, dus bijvoorbeeld 6 kW aan binnenunits op een 4kW buitenunit. Vaak nog beter voor het draaien van het systeem ook.

In het geval van een duosplit is 4 kW al genoeg in dit geval. Maar gezien het minimale vermogen van de buitenunit, is het inderdaad aantrekkelijker en efficienter om 2x een single te pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 22-04-2022 12:40 ]

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:26

JB

Cédric roelt!

skyofficial schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:29:
[...]

Je hebt verschillende keuzes, wil je puur iets hebben om de leiding te beschermen? dan is een simpel rolletje PVC tape al voldoende.
Ja inderdaad. Beschermen van de "foam" door er tape omheen te draaien. Door PV panelen is er een aanpassing gedaan, waardoor een stuk PVC buis welke eromheen zat, weg is gehaald om onder paneel door te kunnen. Dat wil ik nu weer beschermen.

Mijn boefje is liev!

• Chatslet
Tomba schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:06:
[...]

Heb jij deze zelf in gebruik? Zo ja, hoe push jij de ruimtetemperatuur door naar de MHI? (ik heb het voor nu maar via Node Red gedaan maar het lijkt me ook mogelijk te zijn via Home Assitant ;) )
Met de mqtt publish service https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/service/ zet je die bijvoorbeeld in AC-Woonkamer/set/Troom

Uit mijn hoofd kun je in support.h een time-out opgeven. Het is dus zaak dat je vaak genoeg de ruimte temperatuur post. Een zigbee temperatuursensor stuurt zijn temperatuur niet vaak genoeg. Je kunt dus eventueel iets maken met een DHT22 of DS18B20. De BLE temperatuursensoren van xiaomi kun je ook gebruiken met custom firmware:
YouTube: Home Assistant Xiaomi Temperature & Humidity Sensor integration (HOW...

• FrankHe
tmensink schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:44:
Dank Frank. Ook als er veel glas is? Beide gevels hebben flinke raam partij. Ben bang dat als het te weinig is, dat dan mijn vrouw gaat stuiteren :-).

Ik zie nu je toevoeging. Kamer 1 (noord) heeft 1 gevel volledig van glas (H+++, wordt nu gebouwd, dus isolate is goed). Dat is zo’n 5x2.3m glas.

Kamer 2 (zuid) heeft ook een flink raam. (3x1.5, maten zijn niet exact)

Aan de ene kant koelen en de andere kant verwarmen lijkt me onzin. Dan kunnen de deuren wel even open voor het doorluchten!
Op HR+++ glas zit een warmtereflecterende folie en die weet de warmtelast aardig te reduceren ten opzichte van regulier dubbelglas.

Hier heb ik een vergelijkbare situatie. Woonkamer en grote slaapkamer beide pal op het zuiden en met grote puien. Woonkamer 4,8 m beed en 2,3 m hoog, slaapkamer 4,5 m x 2,3 m. Beide hebben een 2,5 kW binnenunit en zitten samen op een 4 kW multi-split buitenunit. Op hete zomerdagen staat de airconditioning vrijwel de hele dag aan, van pakweg 9:00 tot 23:00 uur. Ik werk vanuit huis en het systeem koelt op z'n gemak op de pruttelstand de hele dag door wat resulteert in een zeer constante temperatuur.

De vraag is tot hoever je wilt koelen? Streef je naar 20 graden binnen wanneer het buiten 38 graden is en de zon vol op de gevel staat te branden dan zou ik zelf op het heetst van de dag, tussen 11:00 en 15:00 uur de gordijnen een stuk dichttrekken. Dan zou zelfs een 1,5 kW unit kunnen volstaan. Als een binnentemperatuur van 23 of 24 graden midden op de dag op de heetste dagen van het jaar met de gordijnen open acceptabel is dan volstaat 2,5 kW voor mijn gevoel. Zodra de zon onder is kun je de slaapkamer prima terugkoelen naar bijvoorbeeld 21 graden.

Het voornaamste is dat de warme niet in de constructie gaat zitten. Zodra de wanden, vloer en plafond warmte gaan vasthouden dan ga je de warmte voelen. Door gedurende de gehele dag te koelen kruipt de warmte niet in de constructie.

Als twee losse single-split units van 2,5 kW en 2,0 kW duidelijk goedkoper uitpakken dan een 4 kW multisplit buitenunit met een 2,5 kW en 2,0 kW binnenunit dan zou ik voor twee single-split units gaan. Een duo-split / multi-split buitenunit wil nog wel eens een hoger minimaal vermogen hebben dan een single-split wat dan weer pleit voor de keuze van twee single-splits.

Of als je een betere prijs krijg bij twee maal een 2,5 kW single-split dan zou ik uiteraard dat nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door FrankHe op 22-04-2022 13:03 . Reden: Of twee maal 2,5 kW ]

• Servee
  • Niet online
[...]

Prima keuze, indien het budget het toelaat zou ik dat zeker doen. In jouw geval schaf je het systeem aan voor dagelijks gebruik, dan wil je ook het meest haalbare comfort in je leefomgeving én zuiniger in gebruik. Voor initieel gebruik is een b merk kostentechnisch een prima keuze maar voor iets wat je elke dag gaat gebruiken kun je beter, maar dat geld eigenlijk voor alles iets meer uitgeven.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• skyofficial
GermanPivo schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:39:
[...]

De vermogens van de binnenunits bij elkaar optellen is niet de manier om het vermogen van de buitenunit te bepalen. ;) Je kan altijd overdimensioneren, dus bijvoorbeeld 6 kW aan binnenunits op een 4kW buitenunit. Vaak nog beter voor het draaien van het systeem ook.

In het geval van een duosplit is 4 kW al genoeg in dit geval. Maar gezien het minimale vermogen van de buitenunit, is het inderdaad aantrekkelijker en efficienter om 2x een single te pakken.
Klopt, maar aangezien het hier om twee (slaap)kamers gaat wil je het graag goed geregeld hebben, en het prijsverschil tussen een 4kW en 4,5kW is niet heel bijzonder op de totale aanschaf. je moet voornamelijk kijken in wat voor ruimte de airco wordt geplaatst om een logische buitencombinatie te maken.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:39

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Chatslet schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:53:
[...]

Met de mqtt publish service https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/service/ zet je die bijvoorbeeld in AC-Woonkamer/set/Troom

Uit mijn hoofd kun je in support.h een time-out opgeven. Het is dus zaak dat je vaak genoeg de ruimte temperatuur post. Een zigbee temperatuursensor stuurt zijn temperatuur niet vaak genoeg. Je kunt dus eventueel iets maken met een DHT22 of DS18B20. De BLE temperatuursensoren van xiaomi kun je ook gebruiken met custom firmware:
YouTube: Home Assistant Xiaomi Temperature & Humidity Sensor integration (HOW...
Thanks, ga mijn Toon2 gebruiken als bron dus dat zou goed moeten komen :)

[Update]
Deze Automation werkt prima:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Toon 2 MHI Livingroom
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.toon2_temp
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: MHI-AC-CTRL-Livingroom/Troom
      payload: '{{trigger.to_state.state}}'
mode: single

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4slRPBB2XmAGp2TPF93uChxB8e0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N9eL8YU3S2BMuupPbDoAhD44.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Tomba op 22-04-2022 13:51 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 23:37
Is er iemand die mij mogelijk verder kan helpen met de volgende uitdaging.

In onze woning zijn momenteel al een aantal airco's aanwezig en de tijd gaat eraan komen dat de oude gas CV vervangen dient te worden. Een beetje gekeken naar de opties lijkt het verwarmen met airco's haalbaar (SWW wordt dan gedaan door een warmtepomp boiler). Nu zit ik alleen met het volgende; Ik de woonkamer hangt een 4.5kW unit (wandmodel) en in de hal hangt een 5kW unit (vloermodel), in de woning is verder ook een WTW systeem aanwezig welke de "verse" lucht de woonkamer in blaast op een plek waar niet de airco hangt. Ik merk dat de airco die in de woonkamer hangt het qua temperatuur (redelijk) goed kan bijhouden in deze ruimte, alleen merk je heel goed dat de lucht van de WTW een stuk kouder is. In de zomer is dit niet zo erg (en dan gebruikt hij ook lucht van binnen i.p.v. buiten), maar op koudere dagen is dit niet comfortabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQT1GnikX119nuvzmX4kt3CFBLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/br9SaBVN3UnWML4dH7ExPF2r.png?f=user_large

Door de verwarming die aan de voorkant hangt te gebruiken wordt de WTW lucht opgewarmd en is het een stuk comfortabeler, maarja iets met gas (radiatoren zijn niet geschikt voor warmtepomp). De oplossingen waaraan ik aan het denken ben zijn:
  • De WTW uitzetten - Dit is niet wenselijk omdat er op de begane grond maar 1 raam open kan
  • Een extra airco plaatsen in de woonkamer - Het plaatsen van de buitenunit is lastig, tenzij ik deze in mijn voortuin zet. Het kan ook via de lange muur naar achteren maar dan lopen daar 10m leiding overheen
  • Bij verwarmen met electrische kachels of infrarood panelen - Dit lijkt mij zelf de "beste" optie, eventueel laten bedrukken of in de zelfde kleur als de muur om ze niet te laten opvallen
  • Verplaatsen airco naar lange muur woonkamer
Zijn er mensen met andere mogelijke oplossingen of ervaringen met infrarood panelen in de woonkamer (eventueel i.c.m. een WTW)?

Alvast bedankt!

• Servee
  • Niet online
wicked_fool schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:00:

In onze woning zijn momenteel al een aantal airco's aanwezig en de tijd gaat eraan komen dat de oude gas CV vervangen dient te worden. Een beetje gekeken naar de opties lijkt het verwarmen met airco's haalbaar (SWW wordt dan gedaan door een warmtepomp boiler). Nu zit ik alleen met het volgende; Ik de woonkamer hangt een 4.5kW unit (wandmodel) en in de hal hangt een 5kW unit (vloermodel), in de woning is verder ook een WTW systeem aanwezig welke de "verse" lucht de woonkamer in blaast op een plek waar niet de airco hangt. Ik merk dat de airco die in de woonkamer hangt het qua temperatuur (redelijk) goed kan bijhouden in deze ruimte, alleen merk je heel goed dat de lucht van de WTW een stuk kouder is. In de zomer is dit niet zo erg (en dan gebruikt hij ook lucht van binnen i.p.v. buiten), maar op koudere dagen is dit niet comfortabel.

[Afbeelding]

Door de verwarming die aan de voorkant hangt te gebruiken wordt de WTW lucht opgewarmd en is het een stuk comfortabeler, maarja iets met gas (radiatoren zijn niet geschikt voor warmtepomp). De oplossingen waaraan ik aan het denken ben zijn:
  • De WTW uitzetten - Dit is niet wenselijk omdat er op de begane grond maar 1 raam open kan
  • Een extra airco plaatsen in de woonkamer - Het plaatsen van de buitenunit is lastig, tenzij ik deze in mijn voortuin zet. Het kan ook via de lange muur naar achteren maar dan lopen daar 10m leiding overheen
  • Bij verwarmen met electrische kachels of infrarood panelen - Dit lijkt mij zelf de "beste" optie, eventueel laten bedrukken of in de zelfde kleur als de muur om ze niet te laten opvallen
Zijn er mensen met andere mogelijke oplossingen of ervaringen met infrarood panelen in de woonkamer (eventueel i.c.m. een WTW)?

Alvast bedankt!
Je zou de huidige airco kunnen verplaatsen naar midden woonkamer op de lange muur? Dan zal de luchtverplaatsing door de hele kamer veel beter zijn denk ik. En zal ook de “koudere” lucht beter compenseren van de wtw.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• wicked_fool
Servee schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:11:
[...]

Je zou de huidige airco kunnen verplaatsen naar midden woonkamer op de lange muur? Dan zal de luchtverplaatsing door de hele kamer veel beter zijn denk ik. En zal ook de “koudere” lucht beter compenseren van de wtw.
Dat zou inderdaad ook een optie kunnen zijn.

• RoyTrax
  • Laatst online: 18-05-2024
tmensink schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:11:

Bijzonderheden:
1. Plat dak

Vragen:

Alvast bedankt!
Allereerst wat betreft Daikin, volgens velen het heilige merk.
Ik als installateur kan je niet vertellen waarom dat zo zou zijn, gekeken naar de prijs/kwaliteit verhouding
is het merk ook gewoon veel te duur. Pak verder nooit de goedkope Sensira units, de buitenunits daarvan maken meer herrie dan de gemiddelde vage Chinese airco.

Ik ga er vanuit dat het "aangebouwde" deel goed geïsoleerd is/wordt, voornamelijk het dak is belangrijk met de zon in de zomer, bespaar daarbij niet op isolatie.
Persoonlijk zou ik gewoon 2x 2,5kW MHI airconditioners pakken, wat is het voordeel van duo-split in dit geval? Ruimte genoeg op het dak.
Gaat er eentje kapot? Dan werkt de andere altijd nog.
Verder heb je met 2 losse het meeste verwarmingsvermogen en koelvermogen, zet in de zomer je deuren open en je koelt ook meteen de lager gelegen verdiepingen deels mee.
Prijsverschil tussen 2,0 en 2,5kW is marginaal op de totale installatie, mocht je nog in de beginfase zitten zorg dan dat je een afvoer voorziet, dan hoef je niet te pompen.

Fotootje van de basis data van MHI.
https://imgur.com/a/Xg8UJaz

• Chatslet
Tomba schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:14:
[...]

Thanks, ga mijn Toon2 gebruiken als bron dus dat zou goed moeten komen :)

[Update]
Deze Automation werkt prima:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Toon 2 MHI Livingroom
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.toon2_temp
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: MHI-AC-CTRL-Livingroom/Troom
      payload: '{{trigger.to_state.state}}'
mode: single

[Afbeelding]
Pas op met triggers op state. Als de temperatuur dan constant is ga je juist een time-out krijgen zodat hij weer omschakelde naar de sensor in de binnenuit. Dan ga je heel raar regelgedrag krijgen. Het is beter om er bijvoorbeeld iedere 30 seconden de temperatuur in te stoppen ongeacht of die wel of niet is veranderd. Ik weet niet of je met een geroote Toon mqtt kunt doen maar als dat kan kun je natuurlijk ook de Toon zelf direct naar de MQTT topics laten schrijven. De gewenste temperatuur kun je dan naar Tsetpoint schrijven. Dan kun je je airco’s gewoon met je Toon thermostaat bedienen.

• Sjamo
wicked_fool schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:00:

[Afbeelding]

• Verplaatsen airco naar lange muur woonkamer

Alvast bedankt!
Wij waren hier bang voor eenzelfde probleem, en hebben voornamelijk om die reden afgezien van een centrale wtw-ventilatie.

Voor nu redden we het met de raamroosters en al of niet de kamerdeur op een kier, maar zodra er ruimte is denk ik dat wij gaan voor een goede decentrale wtw-ventilatie. Daarmee gebruiken we dan de (warme) lucht van de woonkamer om frisse lucht in de woonkamer te krijgen ipv koude lucht van boven waar niet of zelden verwarmd wordt.

• wicked_fool
Sjamo schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:58:
[...]

Wij waren hier bang voor eenzelfde probleem, en hebben voornamelijk om die reden afgezien van een centrale wtw-ventilatie.

Voor nu redden we het met de raamroosters en al of niet de kamerdeur op een kier, maar zodra er ruimte is denk ik dat wij gaan voor een goede decentrale wtw-ventilatie. Daarmee gebruiken we dan de (warme) lucht van de woonkamer om frisse lucht in de woonkamer te krijgen ipv koude lucht van boven waar niet of zelden verwarmd wordt.
De WTW installatie haalt de verse lucht van buiten en gebruikt de lucht die afgezogen wordt uit de badkamer, toilet en keuken om deze lucht dan via een blok een beetje op te warmen. Als de buitenlucht warmer is dan de binnen lucht dan gebruikt hij lucht van binnen (dit is vooral in de zomer).
Pagina: 1 ... 129 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic