Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.395 views

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-01 19:56
Tomv schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:04:
De serre is inderdaad voor 75% van glas voorzien. In de ochtend staat hier de zon op het glas, en de middag op het (plat) dak.

2 losse airco's zie ik niet zitten. Zou voornamelijk gaan om de woonkamer in de ochtenden/avonden te verwarmen.

Ik begrijp de stelling van 2 singles compleet. Echter zou de voorkeur toch echt uitgaan naar 1.

Indien ik de voorgestelde locatie neem, wat zou de gewenste uitvoering dan zijn? 3.5 of 5.0?
Het probleem is niet zozeer het vermogen van de unit, maar puur de layout van de ruimtes. Je zou je woonkamer extra warm moeten stoken om de serre op een behaaglijke temperatuur te krijgen, en dan nog voorspel ik dat je in die serre zit te bibberen in de winter. Enige manier om dat te overkomen is door alles op één temperatuur te zetten en 24/7 aan te laten staan. Uiteindelijk warmt de serre dan wel op, maar als je van plan bent om hem maar een paar uurtjes per dag te laten draaien dan ga je het daar nooit warm krijgen denk ik.

Je serre heeft een plat dak, een aparte 2,5kw in die ruimte lijkt me (op basis van je tekening) een veel betere optie als je de buitenunit kwijt kan.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
ThaBEN schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:45:
[...]

Ohw daar was ik nog niet van op de hoogte. Dat is iets dat ik ook ga meenemen in mijn overweging voor mijn setup. Thanks.
@Chatslet dat is veel te kort door de bocht. Het is inderdaad zo dat je het minimumvermogen zo laag mogelijk wilt hebben, maar daarbij ga je helemaal voorbij aan het feit dat als je 2 single splits hebt, je ook 2 buitenunits hebt met ieder hun eigen minimum afgegeven vermogen.

Ik heb even geen tijd om "bewijs" (check de cominatietabellen) aan te leveren, maar als je een 2 (of 3, of whatever) single splits hebt met ieder een minimum van 1100W, dan heb je in totaal dus een minimum van 2200W bij 2 units. Een duosplit heeft inderdaad wel een iets hoger minimumvermogen, maar véél minder dan 2 keer het vermogen van een single split. Dit komt meestal een paar honderd watt uit boven een single. Laten we zeggen 1300W.

Dus als je dan beide units aan hebt staan dan is het min vermogen 1300W vs 2200W. 1300W is natuurlijk veel beter.

Vuistregel: units die je vaak tegelijkertijd aan hebt wilt je het liefst op dezelfde buitenunit. Units die vaak alleen aan staan, wil je vaak het liefst op een single split.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-10-2025
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:01:
[...]

@Chatslet dat is veel te kort door de bocht. Het is inderdaad zo dat je het minimumvermogen zo laag mogelijk wilt hebben, maar daarbij ga je helemaal voorbij aan het feit dat als je 2 single splits hebt, je ook 2 buitenunits hebt met ieder hun eigen minimum afgegeven vermogen.

Ik heb even geen tijd om "bewijs" (check de cominatietabellen) aan te leveren, maar als je een 2 (of 3, of whatever) single splits hebt met ieder een minimum van 1100W, dan heb je in totaal dus een minimum van 2200W bij 2 units. Een duosplit heeft inderdaad wel een iets hoger minimumvermogen, maar véél minder dan 2 keer het vermogen van een single split. Dit komt meestal een paar honderd watt uit boven een single. Laten we zeggen 1300W.

Dus als je dan beide units aan hebt staan dan is het min vermogen 1300W vs 2200W. 1300W is natuurlijk veel beter.

Vuistregel: units die je vaak tegelijkertijd aan hebt wilt je het liefst op dezelfde buitenunit. Units die vaak alleen aan staan, wil je vaak het liefst op een single split.
Hartstikke bedankt voor de uitgebreide toelichting! Hier kan ik wat mee! Waar ik vorige week nog helemaal blanco was met kennis begin ik ondertussen steeds beter de voor- en nadelen en verschillen in bepaalde combinaties te begrijpen.

_/-\o_ O+

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• Tomv
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-12-2025
TigerXtrm schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:31:
[...]

Het probleem is niet zozeer het vermogen van de unit, maar puur de layout van de ruimtes. Je zou je woonkamer extra warm moeten stoken om de serre op een behaaglijke temperatuur te krijgen, en dan nog voorspel ik dat je in die serre zit te bibberen in de winter. Enige manier om dat te overkomen is door alles op één temperatuur te zetten en 24/7 aan te laten staan. Uiteindelijk warmt de serre dan wel op, maar als je van plan bent om hem maar een paar uurtjes per dag te laten draaien dan ga je het daar nooit warm krijgen denk ik.

Je serre heeft een plat dak, een aparte 2,5kw in die ruimte lijkt me (op basis van je tekening) een veel betere optie als je de buitenunit kwijt kan.
Dus mocht ik in deze opstelling de airco 24/7 laten draaien verwacht je geen problemen?

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Paul Atreides schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:43:
Ik heb gemerkt dat als ik vraag voor de zsx serie van MHI dat ik veel offertes krijg met MHI met buiten unit van de zs serie. Ik zal het voornamelijk gebruiken voor verwarmen en heb de zsx die gekozen voor lager verbruik. Zal het een negatieve impact hebben op verbruik als ik de zs buiten unit gebruik samen met zsx binnen unit?
Bij het gebruik van een multi-split buitenunit, kan je beter een zs binnenunit nemen aangezien de zsx alleen zuiniger is in de single-split uitvoering.

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:48
Volgens mij klopt dat niet.
Tijdje terug een link gepost naar een overzicht waaruit blijkt dat de combi 'only with ZSX' minder vermogen trekt en daarmee zuiniger is

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:09
VidaR-9 schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:16:
Airco beginner hier.

Hebben jullie de airco’s qua modus op verwarmen/koelen staan of gewoon op automatisch. En laten jullie alles gewoon draaien op dit soort dagen qua temperatuur? Ik heb alles momenteel namelijk uit staan, misschien savonds kort aan om wat te verwarmen.

Lees hier trouwens veel over geluid, maar ik heb echt nog niks kunnen waarnemen van mijn buiten units. Maar ze hebben ook nog niet echt hoeven werken. En hangen op de oprit. Wil niet dat m’n buren er last van krijgen, maar die komen daar sowieso alleen om in de auto te stappen. Ik wil wel hetzelfde als @ThaBEN proberen vol te houden: op laagste stand laten draaien, lijkt me comfortabelste qua geluid en luchtstroom.
Rijtjeswoning hier, buitenunit staat in de tuin, beide buren hebben geen hinder.
Hinder komt vaak als je hem aan het huis hangt en gaat resoneren/contactgeluiden of redelijk dichtbij een slaapkamerraam hangen.

Bij mist hoor ik de buitenunit meer dan tijdens vorst.
Als ik hem hoor is dat de grote fan en niet de compressor.

De fan draait hier op weersinvloeden en niet op belasting, maar ik kan wel buitenunit stil inschakelen als ik zou willen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 19-04-2022 11:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Verwijderd

Tomv schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:32:
[...]
Dus mocht ik in deze opstelling de airco 24/7 laten draaien verwacht je geen problemen?
Ik denk dat je serre nog steeds een stuk kouder gaat worden dan je woonkamer, die koelt veel meer af 's nachts als het koud is en het duurt denk ik best lang voordat die warmte naar de serre gaat.

Ik merk in onze ruimte (40m2, 120m3) al dat het ver weg van de airco die 24/7 draait minder warm is. Zeker bij de ramen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2022 12:18 ]

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 16:05
@HarmoniousVibe Ik wist niet dat dat zo weinig zou schelen. Dat is dan ook wel wat om in mijn situatie mee te nemen.
In het gevalvan @Tomv kan een multi split dan idd wel interessanter zijn. De vraag is dan natuurlijk wel of je beide ruimtes tegelijk moet willen koelen of verwarmen. Ik heb zo het idee dat het klimaat in een serre heel anders is dan in een woonkamer.

• ThaBEN
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:17:
[...]

Ik denk dat je serre nog steeds een stuk kouder gaat worden dan je woonkamer, die koelt veel meer af 's nachts als het koud is en het duurt denk ik best lang voordat die warmte naar de serre gaat.

Ik merk in onze ruimte (40m2, 120m3) al dat het ver weg van de airco die 24/7 draait minder warm is. Zeker bij de ramen.
M.b.t. 24x7 laten draaien, is dat beter dan bijvoorbeeld de airco's in de nacht uitschakelen?

Ik kan me voorstellen dat het in stand houden van een temperatuur in de nacht mogelijk minder energie kost dan het huis laten afkoelen, om vervolgens weer een groter volume aan koude lucht te moeten opwarmen in de ochtend.

Uiteraard zal o.a. isolatie en grootte van je woning hier een individuele rol in spelen, maar ik ben wel benieuwd hoe men hier op het forum hun airco gebruikt.

24/7?
Alleen overdag?
Enkel inschakelen wanneer het te koud/te warm aanvoelt in de woning?
Weekprogramma?

En moet je een airco systeem ook niet om de zoveel tijd even rust geven, of kan die gewoon een week lang 24x7 aanstaan?

[ Voor 5% gewijzigd door ThaBEN op 19-04-2022 12:48 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:21
@ThaBEN 's nacht uit kost meestal minder, niet alleen voor een L/L warmtepomp. Bij een lager temperatuurverschil met buiten, heb je minder energieverlies. Het verband is recht evenredig. Bij opstarten moet de unit harder werken en draait hij mogelijk wat minder efficient. Het gaat om de afweging tussen die twee. Dit even los van het verschil in comfort.

Verwijderd

Ik denk dat 's nachts uit goedkoper is inderdaad. Alleen is het wel lekker dat ook 's ochtends al hele massa van je huis warm is in plaats van alleen de lucht.

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel mensen er thuis zijn overdag of het zinnig is of niet.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Merken jullie ook iets aan de lucht in huis? Droger of juist vochtiger? Sinds deze winter verwarm ik 100% met de airco en mijn behang begint overal los te laten langs de randjes.

Staat zeg maar een beetje bol om de naden heen.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 19-04-2022 13:28 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 12:01
JDx schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:28:
Merken jullie ook iets aan de lucht in huis? Droger of juist vochtiger? Sinds deze winter verwarm ik 100% met de airco en mijn behang begint overal los te laten langs de randjes.
Qua verwarmen zou het niks moeten uitmaken. Bij het verwarmen haalt hij geen vocht uit je binnenruimte. Bij koelen wel, dan kan er behoorlijk veel water uit komen.
Heb je de vochtigheid binnen gemeten? Loslatend behang lijkt me eerder ontstaan bij teveel vocht maar ik kan het mis hebben.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Headshot_NL schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:30:
[...]

Qua verwarmen zou het niks moeten uitmaken. Bij het verwarmen haalt hij geen vocht uit je binnenruimte. Bij koelen wel, dan kan er behoorlijk veel water uit komen.
Heb je de vochtigheid binnen gemeten? Loslatend behang lijkt me eerder ontstaan bij teveel vocht maar ik kan het mis hebben.
Ja ik vermoed dat ik te veel gericht ben geweest op energie besparen en te weinig heb geventileerd deze winter, vaak alles dicht en de airco op verwarmen, jaren ervoor keek ik niet zo nauw op verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xQrgBGv.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jbPtXw8.jpg?1

[ Voor 21% gewijzigd door JDx op 19-04-2022 13:32 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• ThaBEN
JDx schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:31:
[...]

Ja ik vermoed dat ik te veel gericht ben geweest op energie besparen en te weinig heb geventileerd deze winter, vaak alles dicht en de airco op verwarmen, jaren ervoor keek ik niet zo nauw op verbruik.
Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, je kan juist energie besparen door frisse buitenlucht naar binnen te halen. Het verwarmen van vochtige lucht is namelijk veel lastiger dan het verwarmen van droge lucht. Even 10 minuten per dag ontluchten heeft tot gevolg dat je kamer daarna veel sneller warm wordt.

Update:
Nevermind, blijkbaar is dit inmiddels weer ontkracht.

Het opwarmen van vochtige, niet geventileerde lucht kost in theorie 0,7% meer energie dan van gezonde, geventileerde lucht. Dat verschil is zo klein dat het verwaarloosbaar is. Het opwarmen van een kamer wordt in de praktijk namelijk veel meer bepaald door warmteverlies via bijvoorbeeld ramen, muren en vloeren. Vochtige lucht is dus niet duurder om te verwarmen. Dat is een fabel.

Bron: https://www.hier.nu/thema...t-duurder-om-te-verwarmen

[ Voor 32% gewijzigd door ThaBEN op 19-04-2022 13:51 ]

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
ThaBEN schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:45:
[...]

M.b.t. 24x7 laten draaien, is dat beter dan bijvoorbeeld de airco's in de nacht uitschakelen?

Ik kan me voorstellen dat het in stand houden van een temperatuur in de nacht mogelijk minder energie kost dan het huis laten afkoelen, om vervolgens weer een groter volume aan koude lucht te moeten opwarmen in de ochtend.

Uiteraard zal o.a. isolatie en grootte van je woning hier een individuele rol in spelen, maar ik ben wel benieuwd hoe men hier op het forum hun airco gebruikt.

24/7?
Alleen overdag?
Enkel inschakelen wanneer het te koud/te warm aanvoelt in de woning?
Weekprogramma?

En moet je een airco systeem ook niet om de zoveel tijd even rust geven, of kan die gewoon een week lang 24x7 aanstaan?
Even buiten de kosten; werkt een warmtepomp bij kouder weer het meest comfortabel en efficiënt als deze aanblijft. Met luchtverwarming, (wat ik oorspronkelijk in mijn woning heb) en bij airco idem dito, reeds al vele malen besproken warmt de lucht wel snel op maar niet de massa zoals bij radiatoren. Het zal afhankelijk zijn van de isolatie wat het beste werkt. De vloer, de wanden en meubels blijven met aan/uit stoken een stuk kouder dan bij 24 uur cyclus.

Uiteindelijk gedurende de dag zal dat zeker warmer worden, maar de volgende ochtend zelfde liedje weer, als je dat voor lief neemt kan het prima.
Persoonlijk kies ik voor 24 uur, wat uiteindelijk helemaal niet zoveel scheelt, echter wel in comfort.
Ook in geluid wat de unit maakt, aan/uit stoken resulteert bij koud weer in een langer harder blijven blazende unit dan wanneer je de verwarmen ruimte op temperatuur houd.
Nogmaals zal per woning verschillen maar ik vind een stabiele temperatuur en een rustige unit belangrijker dan de meerkosten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
Servee schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:04:
[...]

Even buiten de kosten; werkt een warmtepomp bij kouder weer het meest comfortabel en efficiënt als deze aanblijft. Met luchtverwarming, (wat ik oorspronkelijk in mijn woning heb) en bij airco idem dito, reeds al vele malen besproken warmt de lucht wel snel op maar niet de massa zoals bij radiatoren. Het zal afhankelijk zijn van de isolatie wat het beste werkt. De vloer, de wanden en meubels blijven met aan/uit stoken een stuk kouder dan bij 24 uur cyclus.

Uiteindelijk gedurende de dag zal dat zeker warmer worden, maar de volgende ochtend zelfde liedje weer, als je dat voor lief neemt kan het prima.
Persoonlijk kies ik voor 24 uur, wat uiteindelijk helemaal niet zoveel scheelt, echter wel in comfort.
Ook in geluid wat de unit maakt, aan/uit stoken resulteert bij koud weer in een langer harder blijven blazende unit dan wanneer je de verwarmen ruimte op temperatuur houd.
Nogmaals zal per woning verschillen maar ik vind een stabiele temperatuur en een rustige unit belangrijker dan de meerkosten.
Wordt met "massa" de inboedel bedoeld, zoals tafels, banken, stoelen, gordijnen etc?

Ik ga deze optie zeker proberen. Ik heb nog een oude "terugdraai meter" in huis en wek zo'n 40.000 kWh per jaar op met zonnepanelen. Afgelopen jaar was het eerste jaar sinds ik de zonnepanelen heb laten installeren (eind 2017), dat ik meer stroom heb verbruikt dan opgewekt.
Dit had ermee te maken dat ik full time thuis ben gaan werken i.v.m. Covid.
Mogelijk is deze comfort optie dan ook wel goed te doen in mijn situatie :)

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:14:
[...]

Wordt met "massa" de inboedel bedoeld, zoals tafels, banken, stoelen, gordijnen etc?

Ik ga deze optie zeker proberen. Ik heb nog een oude "terugdraai meter" in huis en wek zo'n 40.000 kWh per jaar op met zonnepanelen. Afgelopen jaar was het eerste jaar sinds ik de zonnepanelen heb (eind 2017) dat ik voor het eerst meer stroom verbruikt heb dan opgewekt.
Dit had ermee te maken dat ik full time thuis ben gaan werken i.v.m. Covid.
Mogelijk is deze comfort optie dan ook wel goed te doen in mijn situatie :)
Ja de wanden, meubels en vloer. Zie het als verwarming in je auto, zodra je een kort ritje maakt en uitstapt en even later weer instapt is het weer koud. Als je een rit van twee uur heb gemaakt en je stapt na dezelfde tijd weer in is je auto warmer. Dan is dus je massa opgewarmd.

40.000 kw? Hoeveel plantjes staan er op zolder? *O*

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
Servee schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:21:
[...]

Ja de wanden, meubels en vloer. Zie het als verwarming in je auto, zodra je een kort ritje maakt en uitstapt en even later weer instapt is het weer koud. Als je een rit van twee uur heb gemaakt en je stapt na dezelfde tijd weer in is je auto warmer. Dan is dus je massa opgewarmd.

40.000 kw? Hoeveel plantjes staan er op zolder? *O*
Whaha, géén plantjes op zolder O-)
Wel 12 x 327 Wp/st zonnepanelen van SunPower op het dak liggen.
Die doen het beter dan verwacht. Schatting was jaarlijks 3900 opbrengst. In praktijk is het de afgelopen jaren als volgt geweest:

2018: 4460
2019: 4280
2020: 4410
2021: 4000

Mede daarom dat ik nu ook de overstap wil maken om zoveel mogelijk te verwarmen via airco i.p.v. gas. In september dit jaar loopt mijn huidige energiecontract met nu nog gunstige prijzen af. Maar het ziet ernaar uit dat ik volgende maand de airco's al heb hangen. Vind het wel spannend en verheug me erop :9 O+

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:15

Tazzios

..

ThaBEN schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:30:
[...]

Whaha, géén plantjes op zolder O-)
Wel 12 x 327 Wp/st zonnepanelen van SunPower op het dak liggen.
Die doen het beter dan verwacht. Schatting was jaarlijks 3900 opbrengst. In praktijk is het de afgelopen jaren als volgt geweest:

2018: 4460
2019: 4280
2020: 4410
2021: 4000

Mede daarom dat ik nu ook de overstap wil maken om zoveel mogelijk te verwarmen via airco i.p.v. gas. In september dit jaar loopt mijn huidige energiecontract met nu nog gunstige prijzen af. Maar het ziet ernaar uit dat ik volgende maand de airco's al heb hangen. Vind het wel spannend en verheug me erop :9 O+
Maar nog net niet je eerder genoemde 40.000Kw kWh. ;)

@Martin7182 O-)
@Servee dan ook noemen hè? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 19-04-2022 15:21 ]

• ThaBEN
Tazzios schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:35:
[...]

Maar nog net niet je eerder genoemde 40.000Kw. ;)
Whahahaha! :o

Sukkel dat ik ben :+

Moet inderdaad een nulletje minder zijn 8)7

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1AC15QYlLrtdCdmpFBYCNd7pTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7uMLyJsl2Znd6A8bjxqKBmt.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals het er nu voorstaat ga ik voor een MHI ZSX-W 3.5KW
Nu zit ik alleen nog met de plaatsing.
Makkelijkste is boven de TV.
Boven de kelder deur zou ook nog kunnen voor een midden verdeling. (mooi is anders)
Zou dit goed gaan? De muur waar die omheen moet is ongeveer 155CM
Eettafel gedeelde zit ik niet echt vaak.

Edit 102m³ is de beneden verdieping minus de hal/wc/trap/kelder.

[ Voor 4% gewijzigd door Bonzo2009 op 19-04-2022 15:11 ]

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

• Martin7182
Tazzios schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:35:
[...]

Maar nog net niet je eerder genoemde 40.000Kw. ;)
kWh, blijft lastig hè? :P

• Chatslet
@Bonzo2009 Als je een 2e unit wilt ophangen zou ik hem juist naast de kelderdeur hangen zodat hij precies over je eettafel heen blaast. Je kunt dan nog net dat stukje muur van de kelder meepakken om de leidinen doorheen te trekken. Bij MHI komen die bijvoorbeeld rechts uit de binnenunit. Ik denk dat je daarmee de ruimte veel gelijkmatiger kunt verwarmen/koelen.

• ThaBEN
@Bonzo2009
Ikzelf heb op en nabij mijn TV meubel ook nog aardig wat andere elektronische apparaten staan zoals game consoles, TV digitaal kastje, geluidsset en 6 Hue kleurlampen. Als die allemaal een tijdje aanstaan is het toch wel wat warmer boven de TV dan de rest van de kamer.

Misschien is het overdreven wat ik nu ga zeggen, maar Indien je de Airco recht boven de TV hangt, kan ik me voorstellen dat de warmte afkomstig van de TV en eventueel overige apparaten de temperatuursensor in je airco kan beïnvloeden, waardoor de airco denkt dat het warmer is dan het daadwerkelijk is in de kamer en eerder stopt met verwarmen of langer doorgaat met koelen.
Als ik het goed begrijp zuigt een airco lucht van onderen aan en meet daarmee de temperatuur in de kamer.

• HarmoniousVibe
De airco zuigt lucht van boven aan. Tenminste, als het een wandmodel betreft. Een vloermodel dan weer van onder.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-01 18:19
Mijn bestaande (Toshiba) mulit-split airconditioning is na 20 jaar kapot gegaan. Ik wil deze nu gaan vervangen voor een nieuwe multi-split van Daikin. Ik heb de capaciteit berekend a.d.h.v. de totale inhoud van de ruimtes maal de vermenigvuldigingsfactor 40 (het huis is gebouwd in 1994 en is matig geïsoleerd).

Nu kom ik op de volgende waardes:

RuimteAantal m3Totaal watt (aantal m3 x 40)Aantal watt in kW
Woonkamer115,28544 m34611,4176 watt4,6 kW
Slaapkamer 140,7592 m31630,368 watt1,6 kW
Slaapkamer 228,3464 m31133,856 watt1,1 kW
Slaapkamer 333,32664 m31333,0656 watt1,3 kW

Ik zit nu te twijfelen aan welke capaciteit ik nodig heb voor de binnenunits. In de woonkamer moet ik volgens mij een binnenunit plaatsen van +/- 4,6 kW. Daikin verkoopt alleen een 4,2 kW of een 5,0 kW in het type dat ik wil (Daikin Stylish - FTXA-AW). Oftewel, het is óf ondercapaciteit óf overcapaciteit. Wat is nou beter om te nemen? Persoonlijk neig ik meer naar die 5,0 kW maar wat raden jullie aan?

Hetzelfde geldt voor de slaapkamers. Wat moet ik daar voor capaciteit nemen? Ik dacht zelf aan 2,0 kW, want Daikin verkoopt in de Stylish lijn vanaf 2,0 kW. Maar als overcapaciteit beter zou zijn, zou ik ook kunnen kiezen voor een 2,5 kW.

De buitenunit waar ik alles op aan wil laten sluiten is de Daikin 4MXM80N.

Kunnen jullie mij alsjeblieft advies geven wat ik het beste kan kopen?

Alvast bedankt.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-01 20:36
met 2kW heb je al overcapaciteit volgens je eigen berekening, dus dat is simpel voor de slaapkamers. Plus dat je die niet naar 21 graden gaat stoken ;-)

Voor binnen: Wat noem je "matige isolatie". want die rekenmethode blijf ik vaag vinden. "Geen isolatie" is simpel. Maar wat ik "matig, redelijk, goede" isolatie?

Ik heb zelf sinds kort 3,5kW voor 108m3. Isolatie is vloerisolatie, spouwmuur, dakisolatie (rc3.0) en HR++ glas. Dat zou voldoende moeten zijn.

Dus wat voor isolatie heb je? Jaren 90 is vaak best oké geisoleerd al namelijk.

• Brent
  • Nu online
Servee schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:04:
[...]

Eigenlijk zou je, voor lucht-lucht verwarmen, veel grotere binnenunits (radiatoren) willen, net als gewone verwarming dus eigenlijk, om zo de noodzaak tot blazen te verminderen. Heb er nooit naar gezocht, misschien bestaan we wel. Nooit gezien iig.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• n1ck
Waah schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:33:
met 2kW heb je al overcapaciteit volgens je eigen berekening, dus dat is simpel voor de slaapkamers. Plus dat je die niet naar 21 graden gaat stoken ;-)

Voor binnen: Wat noem je "matige isolatie". want die rekenmethode blijf ik vaag vinden. "Geen isolatie" is simpel. Maar wat ik "matig, redelijk, goede" isolatie?

Ik heb zelf sinds kort 3,5kW voor 108m3. Isolatie is vloerisolatie, spouwmuur, dakisolatie (rc3.0) en HR++ glas. Dat zou voldoende moeten zijn.

Dus wat voor isolatie heb je? Jaren 90 is vaak best oké geisoleerd al namelijk.
Bedankt voor je antwoord. Die 2 kW voor de slaapkamers zijn dus voldoende... maar ook als ik alle drie de slaapkamers tegelijkertijd op bijv. 17 graden wil koelen? Ik vind die vermenigvuldigingsfactor zelf ook redelijk vaag. Ik was uitgegaan van die factor 40 omdat er in de startpost van "Het grote airconditioning topic - Deel 2" dit stond:
Als dat in orde is, is het devies om factor 30 te gebruiken bij woningen gebouwd na 2005 en factor 40 voor woningen tussen 2005 en 1990. Factor 50 wordt in woningen eigenlijk niet toegepast. Alleen als je dus geen zonwering wilt of hebt en ook geen isolatie en je een bitcoinfarm onder je bureau hebt staan.
Volgens mij hebben we hier alleen vloerisolatie (piepschuim onder de vloer, zichtbaar in de kruipruimte) en dubbel glas (geen HR++). Verder heeft de woonkamer een erker met 7 vrij grote ramen dus het wordt wel vrij snel warm binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door n1ck op 19-04-2022 16:54 ]

• ThaBEN
n1ck schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:52:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Die 2 kW voor de slaapkamers zijn dus voldoende... maar ook als ik alle drie de slaapkamers tegelijkertijd op bijv. 17 graden wil koelen? Ik vind die vermenigvuldigingsfactor zelf ook redelijk vaag. Ik was uitgegaan van die factor 40 omdat er in de startpost van "Het grote airconditioning topic - Deel 2" dit stond:

[...]

Volgens mij hebben we hier alleen vloerisolatie (piepschuim onder de vloer, zichtbaar in de kruipruimte) en dubbel glas (geen HR++). Verder heeft de woonkamer een erker met 7 vrij grote ramen dus het wordt wel vrij snel warm binnen.
Die berekeningen blijven een beetje vaag. Behalve dat je moet gokken op isolatiefactor, vraag ik me ook af wat die uitkomst nu eigenlijk aangeeft.

Is de uitkomst wat je minimaal nodig hebt voor een goede werking? Of is de uitkomst meer bedoeld dat wanneer je daaraan voldoet je verzekerd bent van een goed functionerend systeem en er dus best wel wat onder mag zitten. Het blijft een beetje gokken.

Maar jouw vraag "Wat is nu beter, ondercapaciteit óf overcapaciteit?" vind ik wel interessant om hier de meningen over te horen.

Dat gezegd hebbende begrijp ik dat je dus al 20 jaar lang een multi-split airco systeem in gebruik had. Kun je jouw ervaringen daarmee niet als maatstaf gebruiken of je meer/minder kW denkt nodig te hebben?

• Paul Atreides
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10-2025
dt_swiss schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:48:
Volgens mij klopt dat niet.
Tijdje terug een link gepost naar een overzicht waaruit blijkt dat de combi 'only with ZSX' minder vermogen trekt en daarmee zuiniger is
Iemand die dit kan bevestigen? Keuze is multi split of twee aparte split units.

SCM 50 ZS + SRK 20 ZSX + SRK 50 ZSX of SRC50ZSX/SRK50ZSX + SRC20ZSX/SRK20ZSX

wat zal zuiniger zijn qua verwarming op de lange termijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Paul Atreides op 19-04-2022 17:47 ]

• Servee
  • Niet online
Brent schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:50:
[...]

Eigenlijk zou je, voor lucht-lucht verwarmen, veel grotere binnenunits (radiatoren) willen, net als gewone verwarming dus eigenlijk, om zo de noodzaak tot blazen te verminderen. Heb er nooit naar gezocht, misschien bestaan we wel. Nooit gezien iig.
Als je een 5kw of groter neemt zijn de binnenunits ook groter, maar de buitenunit ook, dus daarmee los je dat probleem niet op. Voor de efficiëntie van de unit is verplaatsen van een hoeveelheid debiet in combinatie met warmte de enige manier om systemen zo zuinig mogelijk te laten functioneren.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:20:
[...]

Die berekeningen blijven een beetje vaag. Behalve dat je moet gokken op isolatiefactor, vraag ik me ook af wat die uitkomst nu eigenlijk aangeeft.

Is de uitkomst wat je minimaal nodig hebt voor een goede werking? Of is de uitkomst meer bedoeld dat wanneer je daaraan voldoet je verzekerd bent van een goed functionerend systeem en er dus best wel wat onder mag zitten. Het blijft een beetje gokken.

Maar jouw vraag "Wat is nu beter, ondercapaciteit óf overcapaciteit?" vind ik wel interessant om hier de meningen over te horen.

Dat gezegd hebbende begrijp ik dat je dus al 20 jaar lang een multi-split airco systeem in gebruik had. Kun je jouw ervaringen daarmee niet als maatstaf gebruiken of je meer/minder kW denkt nodig te hebben?
Voor de winter zou je (bij een aantal koude dagen) voor je aankoop een straalkachel kunnen huren/kopen van 3Kw en daarmee paar dagen testen of je het warm krijgt/houd. Dan weet je wat je nodig hebt of tekort komt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• n1ck
ThaBEN schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:20:
[...]

Ja ik hoop dat men hier een antwoord op kan geven. Zelf ben ik altijd een voorstander van overcapaciteit; onder het mom "hoe groter, hoe beter" >:) maar of dat ook bij airconditioning op gaat...

Ja, 20 jaar split-unit gehad. Alleen was dit een systeem met een ander type koelmiddel, namelijk het oude R410A. Dit nieuwe systeem wat ik op het oog heb, gebruikt R32 en dit koelt efficiënter dan R410A. Dus of ik dezelfde aantal kW kan/moet nemen, weet ik niet zeker en daarom heb ik het maar zelf geprobeerd uit te rekenen.

• ThaBEN
n1ck schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:59:
[...]

Ja ik hoop dat men hier een antwoord op kan geven. Zelf ben ik altijd een voorstander van overcapaciteit; onder het mom "hoe groter, hoe beter" >:) maar of dat ook bij airconditioning op gaat...

Ja, 20 jaar split-unit gehad. Alleen was dit een systeem met een ander type koelmiddel, namelijk het oude R410A. Dit nieuwe systeem wat ik op het oog heb, gebruikt R32 en dit koelt efficiënter dan R410A. Dus of ik dezelfde aantal kW kan/moet nemen, weet ik niet zeker en daarom heb ik het maar zelf geprobeerd uit te rekenen.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Ik had 2 x een 5 kW op het oog waar ik van ben teruggekomen. As ik het forum hier goed begrijp is bij airco's overcapaciteit niet altijd wenselijk i.v.m. "pendelen". In principe is dit onschuldig maar kan als storend worden ervaren.

Ik ga een poging doen om uit te leggen wat ik hiervan heb begrepen :9

"Pendelen" is wanneer de gevraagde warmte- of koude afgifte in een kamer kleiner is dan wat buitenunit minimaal levert. Dit zou betekenen dat wanneer de airco aan blijft staan op de laagste stand de temperatuur in huis alsnog hoger/lager zal worden (afhankelijk of je bent aan het koelen of verwarmen).

Dit heeft tot gevolg dat de compressor zichzelf volledig uitschakelt. Deze wacht vervolgens totdat de temperatuur in de kamer daalt tot 1 graden onder jouw ingestelde temperatuur. Vervolgens zal die weer aanspringen en beginnen te koelen/verwarmen totdat hij weer +1 van de gewenste temperatuur heeft bereikt en vervolgens opnieuw uitschakelen.

Dit proces blijft zich dan non-stop herhalen wat "pendelen" genoemd wordt waarbij dit telkens aan/uit springen van de airco als vervelend kan worden ervaren, zowel qua geluid als lichte temperatuur schommelingen in de kamer.

Indien je het vermogen van de airco zo goed als mogelijk probeert af te stemmen op de kamer waarin je hem wil gebruiken zonder overcapaciteit, dan zal de airco non-stop in werking blijven op een stand die voldoende is om de temperatuur exact stabiel te houden op de ingestelde temperatuur zonder telkens aan/uit te slaan.

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Chatslet schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:18:
@Bonzo2009 Als je een 2e unit wilt ophangen zou ik hem juist naast de kelderdeur hangen zodat hij precies over je eettafel heen blaast. Je kunt dan nog net dat stukje muur van de kelder meepakken om de leidinen doorheen te trekken. Bij MHI komen die bijvoorbeeld rechts uit de binnenunit. Ik denk dat je daarmee de ruimte veel gelijkmatiger kunt verwarmen/koelen.
Nou de planning was om het met één unit te doen, aangezien ik hier goede ervaringen lees over 150+m³ met deze unit (soms nog een versie lager)
Boven de deur van de kelder zou wel het beste midden punt zijn van de kamer alleen mooi is anders.
ThaBEN schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:40:
@Bonzo2009
Ikzelf heb op en nabij mijn TV meubel ook nog aardig wat andere elektronische apparaten staan zoals game consoles, TV digitaal kastje, geluidsset en 6 Hue kleurlampen. Als die allemaal een tijdje aanstaan is het toch wel wat warmer boven de TV dan de rest van de kamer.

Misschien is het overdreven wat ik nu ga zeggen, maar Indien je de Airco recht boven de TV hangt, kan ik me voorstellen dat de warmte afkomstig van de TV en eventueel overige apparaten de temperatuursensor in je airco kan beïnvloeden, waardoor de airco denkt dat het warmer is dan het daadwerkelijk is in de kamer en eerder stopt met verwarmen of langer doorgaat met koelen.
Als ik het goed begrijp zuigt een airco lucht van onderen aan en meet daarmee de temperatuur in de kamer.
Ik snap wat je bedoeld, heb deze alleen al ingebouwd in een zelf gemaakte kast.
De TV is een van de laatste panasonic plasma's. Wat ik begreep is dat je hem ook niet recht na beneden hoeft te laten blazen? De optie zou dus zijn om hem iets hoger als beneden te laten blazen.

De vraag is meer hoe ver die het leuk vindt om die muur van 155 te omzeilen maar aan de andere kant zit ik ook nooit echt aan de eettafel :)

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:07
ThaBEN schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:10:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte. Ik had 2 x een 5 kW op het oog waar ik van ben teruggekomen. As ik het forum hier goed begrijp is bij airco's overcapaciteit niet altijd wenselijk i.v.m. "pendelen". In principe is dit onschuldig maar kan als storend worden ervaren.

"Pendelen" is wanneer de gevraagde warmte- of koude afgifte in een kamer kleiner is dan wat buitenunit minimaal levert. Dit zou betekenen dat wanneer de airco aan blijft staan op de laagste stand de temperatuur in huis alsnog hoger/lager zal worden (afhankelijk of je bent aan het koelen of verwarmen).

Dit heeft tot gevolg dat de compressor zichzelf volledig uitschakelt. Deze wacht vervolgens totdat de temperatuur in de kamer daalt tot 1 graden onder jouw ingestelde temperatuur. Vervolgens zal die weer aanspringen en beginnen te koelen/verwarmen totdat hij weer +1 van de gewenste temperatuur heeft bereikt en vervolgens opnieuw uitschakelen.

Dit proces blijft zich dan non-stop herhalen wat "pendelen" genoemd wordt waarbij dit telkens aan/uit springen van de airco als vervelend kan worden ervaren, zowel qua geluid als lichte temperatuur schommelingen in de kamer.

Indien je het vermogen van de airco zo goed als mogelijk probeert af te stemmen op de kamer waarin je hem wil gebruiken zonder overcapaciteit, dan zal de airco non-stop in werking blijven op een stand die voldoende is om de temperatuur exact stabiel te houden op de ingestelde temperatuur zonder telkens aan/uit te slaan.
Pendelen is iets dat verschillende gezichten toont. Of dat alleen in merk zit of dat er ook nog andere factoren meespelen is mij nog niet duidelijk.

Wanneer je vragen hebt over wat capaciteit doet, zou ik je willen aanraden terug te lezen. Het is de moeite waard en je zal veel lezen over zaken die ook voor jou misschien van belang zijn. Ik weet dat ik er erg veel van geleerd heb.

Wat betreft capaciteit zeg ik voor nu in elk geval heel kort, kijk hoe je verwacht te gaan stoken. Of je verwacht 24/7 te gaan stoken, maandenlang, of dat het waarschijnlijker is dat je kortere tijden gaat stoken, enkele uren tot een uur of 10 per dag? Ik weet niet waar het omslagpunt ligt.

Voor 24/7 stoken zou je een lager verbruik hebben bij een lagere capaciteit, omdat die vaak (altijd checken), een lager minimaal verbruik hebben per uur. 24 uur x 150W is voordeliger qua verbruik dan 24 uur x 320W.
Ook multi-split en single-split hebben daar invloed op.

Maar wanneer je verwacht niet continu te stoken dan kan het prettig zijn de capaciteit wat hoog aan te houden, zodat het snel warm is. Het iets hogere verbruik per uur telt dan meestal minder dan bij 24 uur per dag.

En uiteindelijk pendelt elke unit bij de juiste (of onjuiste) omstandigheden, het is alleen bij de één eerder dan bij de ander.

• HarmoniousVibe
Over pendelen wordt veel gezegd en geschreven. Installateurs hebben er meestal schijt aan, ook gezien de verschrikkelijk overbemeten offertes die we hier met regelmaat voorbij zien komen. En zij hebben er ook geen belang bij om ervoor te zorgen dat dat een systeem (ik zeg maar iets) 25 jaar meegaat ipv 15. Integendeel. En zelfs met pendelen zal een moderne compressor echt niet snel binnen 10 jaar op z'n plaat gaan, gemiddeld genomen. Het zal ook schelen dat de compressoren tegenwoordig allemaal modulerend zijn. Van 0 naar 30Hz is vast minder schadelijk dan van 0 naar 120Hz.

Zelf zou ik van een huis uit 1994 ook niet snel zeggen dat deze matig is geïsoleerd. Volgens mij zit er bij wet altijd muur-, vloer- en dakisolatie in, en minimaal dubbelglas, en regelmatig ook HR++ in de grotere ramen.

• henry84
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik verwarm de woonkamer 24/7 als het nodig is. Unit staat al een aantal dagen uit met huidige buitentemperaturen. Maar als het nodig is staat hij op modus “verwarmen” (nooit auto) 20 graden en fanstand op automatisch. Dan blaast hij in het begin misschien even hard maar dat wordt na een tijdje al minder en hoor je de unit haast niet meer.

Koelen jullie eigenlijk ook 24/7?

• henry84
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-12-2025
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:50:
Over pendelen wordt veel gezegd en geschreven. Installateurs hebben er meestal schijt aan, ook gezien de verschrikkelijk overbemeten offertes die we hier met regelmaat voorbij zien komen. En zij hebben er ook geen belang bij om ervoor te zorgen dat dat een systeem (ik zeg maar iets) 25 jaar meegaat ipv 15. Integendeel. En zelfs met pendelen zal een moderne compressor echt niet snel binnen 10 jaar of z'n plaat gaan, gemiddeld genomen. Het zal ook schelen dat de compressoren tegenwoordig allemaal modulerend zijn. Van 0 naar 30Hz is vast minder schadelijk dan van 0 naar 120Hz.

Zelf zou ik van een huis uit 1994 ook niet snel zeggen dat deze matig is geïsoleerd. Volgens mij zit er bij wet altijd muur-, vloer- en dakisolatie in, en minimaal dubbelglas, en regelmatig ook HR++ in de grotere ramen.
Ik had hier een partij over de vloer, die man wist niet eens wat pendelen is en dan ben je aircoboer..
Had hij nog nooit van gehoord. 8)7

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
henry84 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:50:
Koelen jullie eigenlijk ook 24/7?
Alleen bij hittegolven :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• HarmoniousVibe
Same here, maar dan pas ik op de bovenverdieping, en met name op de slaapkamer, wel "dagverhoging" toe. Want daar ben ik in principe 16 van de 24 uur niet dus dat vind ik echt zonde. Maar het ook ook weer niet de bedoeling dat de temperatuur oploopt naar de 32 graden. Daarom zet ik de temp dan vaak naar iets van 25 graden ofzo.

Misschien dat ik de komende zomers iets liberaler ga koelen, omdat ik de afgelopen zomers heb gemerkt dat koelen echt bijna geen drol kost.

• dt_swiss
Paul Atreides schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:43:
[...]

Iemand die dit kan bevestigen? Keuze is multi split of twee aparte split units.

SCM 50 ZS + SRK 20 ZSX + SRK 50 ZSX of SRC50ZSX/SRK50ZSX + SRC20ZSX/SRK20ZSX

wat zal zuiniger zijn qua verwarming op de lange termijn?
Zie https://www.coolmark.nl/m...9-SCM50-60ZS-W-DB-280.pdf, daar staan combinatie tabellen

• Brent
  • Nu online
Servee schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:46:
[...]

Als je een 5kw of groter neemt zijn de binnenunits ook groter, maar de buitenunit ook, dus daarmee los je dat probleem niet op. Voor de efficiëntie van de unit is verplaatsen van een hoeveelheid debiet in combinatie met warmte de enige manier om systemen zo zuinig mogelijk te laten functioneren.
Ik bedoel meer: een binnenunit is meestal compact, ook de grotere radiatorachtige modellen vind ik klein vergeleken met CV radiatoren. Daarom actieve ventilatie om toch voldoende capaciteit te kunnen overdragen. Actieve ventilatie zou niet/minder nodig zijn met grotere radiator. Ik gok dat koelmiddelen en koelleidingen hier de beperkende factor zijn: hoe groter/langer die kanalen, des te waarschijnlijker dat er een breuk/barst optreed.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:45
Offerte gekregen voor Mitsubishi electric:

1x Mitsubishi Electric MSZ-AP25VGK Binnenunit Incl. WIFI
1x Mitsubishi Electric MSZ-AP35VGK Binnenunit Incl. WIFI
1x Mitsubishi Electric MXZ-2F53 VF Buitenunit

Voor ongeveer 5000 euro. Wat vinden jullie van de prijs? Ik neig zelf liever naar split units.

• john n
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-11-2022
Onlangs heb ik een jaren 30 woning gekocht waarbij ik de 1e en 2e verdieping ga verwarmen en koelen met een aantal L/L warmtepompen van MHI:

Zolder: SRK-25ZS-W
Logeerkamer: SRK-20-W
Kinderkamer 1: SRK-20-W
Kinderkamer 2: SRK-20-W
Woonkamer: SRK-63-W waarbij een hybride warmtepomp als hoofdverwarming gebruikt zal worden (vloerverwarming)

Alle leidingen worden weggewerkt in de muur/plafonds.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2Qi9sx4m0OTnfJ5hmIz9Sd9gac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cisogpEqG9Yb9IsirvALHJ10.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PS66hIzx80n6a4gfg5V12W7zRg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgwkhHf0dsp6jOgdcWYtGA5m.jpg?f=fotoalbum_large

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:50:
Over pendelen wordt veel gezegd en geschreven. Installateurs hebben er meestal schijt aan, ook gezien de verschrikkelijk overbemeten offertes die we hier met regelmaat voorbij zien komen. En zij hebben er ook geen belang bij om ervoor te zorgen dat dat een systeem (ik zeg maar iets) 25 jaar meegaat ipv 15. Integendeel. En zelfs met pendelen zal een moderne compressor echt niet snel binnen 10 jaar op z'n plaat gaan, gemiddeld genomen. Het zal ook schelen dat de compressoren tegenwoordig allemaal modulerend zijn. Van 0 naar 30Hz is vast minder schadelijk dan van 0 naar 120Hz.

Maar het is toch niet per definitie zo dat een grotere airco ook een lager minimaal bereik heeft? Ik dacht dat die ondergrens juist het punt was wat invloed heeft op pendelen?

Verwijderd

john n schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:53:
Alle leidingen worden weggewerkt in de muur/plafonds.
Nice, maar waarom dan niet voor cassette model gekozen?

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
weebeast schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:51:

Voor ongeveer 5000 euro. Wat vinden jullie van de prijs? Ik neig zelf liever naar split units.
Ken de situatie niet natuurlijk qua leidingen en boren. Maar ter referentie: ik had 2* de 42 met een 68 buiten unit of 2* 42 buiten unit voor iets onder de 5K. Zelf voor 2 buiten units gegaan vanwege breder bereik.

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:04
Ik vroeg me af wat de voorkeur heeft,
de buitenunit via een wandbeugel aan de gevel bevestigen of op het garagedak plaatsen.
Wat heeft de voorkeur in gebruik of maak dat helemaal niks uit? Ik kan me voorstellen dat te dicht tegen de gevel minder flow geeft en hoe zit het met resonantie?

Ter illustratie de situatie, betreft de noord zijde van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysKR-WmVoCxIUBrwddqUmsrbEqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CSTAIux8pvt4tL1emcEi5VS.jpg?f=fotoalbum_large

• john n
  • Laatst online: 08-11-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:01:
[...]

Nice, maar waarom dan niet voor cassette model gekozen?
Simpel: prijs

• Paul Atreides
Thanks! Ik heb het bekeken, maar zie niet of de buiten unit de prestatie negatief beinvloed.. Nu moet ik ook bekennen dat ik het nog steeds een moeilijk onderwerp vind. Kan je (of iemand anders) mij hierbij wat verder helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6UGPnTeMtbJ_nBoqNRvM0Ch_TE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wM81lmEupe5ZoD6lWPf235KO.png?f=fotoalbum_large

• dt_swiss
In die tabellen zie je toch verschil tussen de ZSX en de andere units in power consumption? Voor mij was dat de bevestiging dat er dus verschil in het voordeel van de ZSX inzat

• Paul Atreides
dt_swiss schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:41:
In die tabellen zie je toch verschil tussen de ZSX en de andere units in power consumption? Voor mij was dat de bevestiging dat er dus verschil in het voordeel van de ZSX inzat
Misschien de vraag niet goed gesteld :

Voor de binnen units van de ZSX serie maakt het wat uit of de buiten unit een SCM50ZS of een SRC50ZSX is? In het bijzonder, zal het invloed hebben op de SCOP?

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-01 14:19
ThaBEN schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:10:
[...]

Bij MHI regelt de unit op 0.25 graden. Als het setpoint 20 is schommelt het tussen 19.75 en 20 graden in de kamer. Bij pendelen gaat de binnen unit tijdelijk uit, wat je wel duidelijk hoort omdat alle kleppen dan dicht gaan. Dat is wat mij betreft het grootste nadeel van pendelen.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• n1ck
n1ck schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:22:
Mijn bestaande (Toshiba) mulit-split airconditioning is na 20 jaar kapot gegaan. Ik wil deze nu gaan vervangen voor een nieuwe multi-split van Daikin. Ik heb de capaciteit berekend a.d.h.v. de totale inhoud van de ruimtes maal de vermenigvuldigingsfactor 40 (het huis is gebouwd in 1994 en is matig geïsoleerd).

Nu kom ik op de volgende waardes:

Ik zit nu te twijfelen aan welke capaciteit ik nodig heb voor de binnenunits. In de woonkamer moet ik volgens mij een binnenunit plaatsen van +/- 4,6 kW. Daikin verkoopt alleen een 4,2 kW of een 5,0 kW in het type dat ik wil (Daikin Stylish - FTXA-AW). Oftewel, het is óf ondercapaciteit óf overcapaciteit. Wat is nou beter om te nemen? Persoonlijk neig ik meer naar die 5,0 kW maar wat raden jullie aan?

Hetzelfde geldt voor de slaapkamers. Wat moet ik daar voor capaciteit nemen? Ik dacht zelf aan 2,0 kW, want Daikin verkoopt in de Stylish lijn vanaf 2,0 kW. Maar als overcapaciteit beter zou zijn, zou ik ook kunnen kiezen voor een 2,5 kW.

De buitenunit waar ik alles op aan wil laten sluiten is de Daikin 4MXM80N.

Kunnen jullie mij alsjeblieft advies geven wat ik het beste kan kopen?

Alvast bedankt.
Heeft iemand hier misschien nog een concreet antwoord op? Sorry dat ik misschien ongeduldig ben, maar ik zou graag morgen de units willen bestellen. Kan ik nou beter in de woonkamer een 5,0 kW nemen of een 4,2 kW? En in de slaapkamers een 2,0 kW of een 2,5 kW? Alvast bedankt O+

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ga je ook verwarmen of alleen koelen? Een 4MXM80N is wel echt een bakbeest, is die niet wat te zwaar? Je weet dat je bij Daikin best wel stevig mag overdimensioneren? Je koopt nu een buitenunit voor een worst case scenario dat je thuis komt en is het of heel koud buiten in het hele huis of bloedheet tijdens een hittegolf. Zelden zal je overal vol vermogen vragen.

Bij koelen zal je dat waarschijnlijk ‘s nachts niet doen in je woonkamer en bovenverdiepingen/slaapkamers verwarmen mensen doorgaans sowieso beperkt.

Ik zou me hoe dan ook heel goed gaan indenken of je zoveel vermogen nodig hebt, al helemaal als je ook gaat verwarmen. En met een multi zou ik dan gewoon een 5 nemen in je woonkamer (als je kan leven met een iets luider model). Het is de buitenunit die doorgaans limiteert aan de onderkant van de vermogensgrens. Of je dan een 4.2 of 5 binnenunit hebt boeit volgens mij niet zo. Wel even goed kijken of de benodigde binnenunits nog binnen de tolerantiegrens van het overdimensioneren valt als je een 5 neemt in je woonkamer.

Ik ga trouwens definitief overstappen naar de L/W variant, vanavond de knoop doorgehakt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 19-04-2022 22:16 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ThaBEN
Ik was nog wat aan opzoeken over onder- en overcapaciteit en kwam daar de volgende interessante Engelstalige video over tegen welke ik met jullie wil delen. Toen hij vanaf minuut 7 uitleg gaf hoe overcapaciteit tijdens het koelen ervoor kan zorgt dat je lucht niet voldoende zal worden ontvochtigd, moest ik gelijk aan het behang van @JDx denken, al gaf JDx aan dat de airco voornamelijk voor verwarmen was gebruikt in de winter en dit vocht probleem enkel betrekking heeft op koelen.

In elk geval, indien je van plan bent binnenkort een nieuwe airco aan te schaffen en je bent niet zo goed thuis in deze materie, dan kan deze info je meer inzicht geven in alle voor- en nadelen van te weinig of teveel capaciteit in een specifieke ruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door ThaBEN op 19-04-2022 22:28 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
weebeast schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:51:

Ik heb precies deze set zelf geinstalleerd voor 2500 euro + 250 euro in bedrijf stelling.

Kon het ook volledig laten doen voor 3100 euro(excl gaten in beton boren á 150 euro).
Dus of ze zijn ontzettend duur, of je hebt bijzondere eisen die wij niet weten.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 19-04-2022 22:34 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• n1ck
Glashelder schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:16:
Ga je ook verwarmen of alleen koelen? Een 4MXM80N is wel echt een bakbeest, is die niet wat te zwaar? Je weet dat je bij Daikin best wel stevig mag overdimensioneren? Je koopt nu een buitenunit voor een worst case scenario dat je thuis komt en is het of heel koud buiten in het hele huis of bloedheet tijdens een hittegolf. Zelden zal je overal vol vermogen vragen.

Bij koelen zal je dat waarschijnlijk ‘s nachts niet doen in je woonkamer en bovenverdiepingen/slaapkamers verwarmen mensen doorgaans sowieso beperkt.

Ik zou me hoe dan ook heel goed gaan indenken of je zoveel vermogen nodig hebt, al helemaal als je ook gaat verwarmen. En met een multi zou ik dan gewoon een 5 nemen in je woonkamer (als je kan leven met een iets luider model). Het is de buitenunit die doorgaans limiteert aan de onderkant van de vermogensgrens. Of je dan een 4.2 of 5 binnenunit hebt boeit volgens mij niet zo. Wel even goed kijken of de benodigde binnenunits nog binnen de tolerantiegrens van het overdimensioneren valt als je een 5 neemt in je woonkamer.

Ik ga trouwens definitief overstappen naar de L/W variant, vanavond de knoop doorgehakt :)
In principe ga ik alleen koelen. Heel misschien incidenteel eens verwarmen maar dat zal in principe weinig tot niet voorkomen. Ik ben op de 4MXM80N uitgekomen omdat dit samen met de 4MXM68N de enige twee buitenunits zijn waarop 4 binnenunits aangesloten kunnen worden. Ook hier dacht ik "hoe groter, hoe beter". Het komt vaak voor dat alle binnenunits tegelijkertijd aan staan dus dat is wel een vereiste dat dat kan.
Wel even goed kijken of de benodigde binnenunits nog binnen de tolerantiegrens van het overdimensioneren valt als je een 5 neemt in je woonkamer.
Het woord overdimensioneren kende ik niet. Hoe kan ik daar het beste achter komen? Staat dat in de specs van de binnenunits? https://www.daikin.nl/con...profile%20ECPNL20-002.pdf

Oh ik zie trouwens in die PDF dat Daikin ook een 1,5 kW model heeft, maar dat zou dan het type "CTXA15AW" i.p.v. bijv. de "FTXA20AW". Er staat dat het CTXA model alleen beschikbaar is voor
multi-combinaties. Iemand die weet of dit het enige verschil is tussen de CTXA en de FTXA modellen? En nu ik weet dat er ook een 1,5 kW model bestaat, zou het dan beter zijn om in de slaapkamers daarvoor te kiezen (ivm pendelen)?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
En nu ik weet dat er ook een 1,5 kW model bestaat, zou het dan beter zijn om in de slaapkamers daarvoor te kiezen (ivm pendelen)?
Bij een multi maakt dat niet zo heel veel uit, zolang je maar niet méér overdemensionereert dan is toegestaan volgens de combinatietietabel. Die tabel vind je bij de specs van je buitenunit.

Die units kunnen overigens gewoon allemaal aan staan. Volle bak vermogen zal je echt zelden tot nooit nodig hebben, al helemaal met koelen. Zelfs 6,8kW koelvermogen is een behoorlijke hoeveelheid die je waarschijnlijk zelden tot nooit aan zal spreken.

• n1ck
Glashelder schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:49:
[...]

Bij een multi maakt dat niet zo heel veel uit, zolang je maar niet méér overdemensionereert dan is toegestaan volgens de combinatietietabel. Die tabel vind je bij de specs van je buitenunit.

Die units kunnen overigens gewoon allemaal aan staan. Volle bak vermogen zal je echt zelden tot nooit nodig hebben, al helemaal met koelen. Zelfs 6,8kW koelvermogen is een behoorlijke hoeveelheid die je waarschijnlijk zelden tot nooit aan zal spreken.
Ik heb onderstaande gevonden. Dit is het verschil tussen 3x 1,5 kW of 3x 2,0 kW i.c.m. een 5,0 kW:

Afbeeldingslocatie: https://n1ck.nl/got/4mxm80n_table2.png

Afbeeldingslocatie: https://n1ck.nl/got/4mxm80n_table.png

Bron: https://www.barbourproduc...1075_FINAL-file102260.pdf

Hoe moet ik dit interpreteren? Welke van de twee is het best qua overdimensionering?

[ Voor 9% gewijzigd door n1ck op 19-04-2022 23:15 ]

• Chatslet
Vandaag even bezig geweest met het MHI-AC-CTRL project de airco's vanuit Home Assistant te kunnen besturen. Beide airco's zijn nu voorzien van deze modules met externe DS18B20 temperatuursensoren die een meter of 4 bij de binnenunits vandaan hangen. Ik heb inmiddels even een paar uurtjes proefgedraaid en het valt me meteen op dat door de externe temperatuursensoren het regelgedrag van de airco's totaal anders is. Het lijkt allemaal wat rustiger te gaan en ik krijg ze ook vrijwel niet meer aan het pendelen waardoor de ruimtetemperatuur veel constanter blijft. Het is ook mogelijk om via MQTT de ruimtetemperatuur aan te leveren dus daar ga ik misschien ook nog even mee spelen.
Mocht je een MHI airco hebben dan kan ik het dus zeker aanraden om er op deze manier een externe temperatuursensor op te krijgen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat denk ik wel maar zou toch echt nog even kijken of het niet ook met een 68 kan.

@n1ck

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 19-04-2022 23:15 ]

• n1ck
Glashelder schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:15:
Dat denk ik wel maar zou toch echt nog even kijken of het niet ook met een 68 kan.

@n1ck
Dit is met de 68:
Afbeeldingslocatie: https://n1ck.nl/got/4mxm68n_table1.png
Afbeeldingslocatie: https://n1ck.nl/got/4mxm68n_table2.png

Bron: https://www.barbourproduc...1075_FINAL-file102260.pdf

• Martin7182
ThaBEN schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:26:
Ik was nog wat aan opzoeken over onder- en overcapaciteit en kwam daar de volgende interessante Engelstalige video over tegen welke ik met jullie wil delen. Toen hij vanaf minuut 7 uitleg gaf hoe overcapaciteit tijdens het koelen ervoor kan zorgt dat je lucht niet voldoende zal worden ontvochtigd, moest ik gelijk aan het behang van @JDx denken, al gaf JDx aan dat de airco voornamelijk voor verwarmen was gebruikt in de winter en dit vocht probleem enkel betrekking heeft op koelen.

In elk geval, indien je van plan bent binnenkort een nieuwe airco aan te schaffen en je bent niet zo goed thuis in deze materie, dan kan deze info je meer inzicht geven in alle voor- en nadelen van te weinig of teveel capaciteit in een specifieke ruimte.

[YouTube: HVAC sizing. Does it really matter? AC too big or too small! Heating and Dehumidifiers covered too]
Het filmpje valt me een beetje tegen. Hij praat wel veel maar zegt niet zoveel. Volgens mij bedoelt hij dat je vochtproblemen kunt krijgen bij te snel koelen, niet dat je niet zou ontvochtigen. Maar de uitleg mis ik; welk probleem krijg je precies? Verder wel vermakelijk dat moderne inverter systemen van Daikin etc. niet echt 'oversized' zijn omdat ze terug kunnen moduleren. Maar volgens mij vinden Tweakers dat vanzelfsprekend en vinden een airco 'oversized' als het minimale vermogen te hoog is, niet het maximale vermogen :)

• ThaBEN
Martin7182 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:30:
[...]

Het filmpje valt me een beetje tegen. Hij praat wel veel maar zegt niet zoveel. Volgens mij bedoelt hij dat je vochtproblemen kunt krijgen bij te snel koelen, niet dat je niet zou ontvochtigen. Maar de uitleg mis ik; welk probleem krijg je precies? Verder wel vermakelijk dat moderne inverter systemen van Daikin etc. niet echt 'oversized' zijn omdat ze terug kunnen moduleren. Maar volgens mij vinden Tweakers dat vanzelfsprekend en vinden een airco 'oversized' als het minimale vermogen te hoog is, niet het maximale vermogen :)
Wat hij zegt is dat een airco ook de lucht doet ontvochtigen in de koel stand. Daarvoor moet de airco wel lang genoeg aan staan zodat alle lucht in de ruimte door de airco kan circuleren zodat hij deze kan ontvochtigen.

Indien je overcapaciteit hebt kan het gevolg zijn dat je temperatuur in de kamer (te) snel bereikt wordt en de airco afslaat. De gewenste temperatuur is immers al bereikt. Zijn standpunt is dat dit ook betekend dat wanneer de airco is uitgeschakeld deze logischerwijs géén lucht meer doet ontvochtigen omdat de lucht in de ruimte niet meer door de airco circuleert, omdat deze uit staat.

Hij zegt vervolgens iets in de trend van dat een "airconditioning" meer is dan enkel zo snel mogelijk koelen of verwarmen, maar daadwerkelijk de lucht "conditioneren". En indien het koelen te snel gebeurd door o.a. overcapaciteit, de vocht in de kamer geen kans krijgt om verwerkt te worden door de airco die dan inmiddels alweer is uitgesprongen.

Dat is althans zijn theorie. Hoe erg dit in de praktijk speelt durf ik niet te zeggen.

Verwijderd

:) Niet eens naar gekeken. Altijd een goede reden.

• ThaBEN
Daikin is onlangs in de USA van naam gewijzigd.

"Daikin" zal daar voortaan door het leven gaan als "Daikin Comfort Technologies North America".

Meer info: https://www.daikin.com/press/2022/20220311

[ Voor 14% gewijzigd door ThaBEN op 20-04-2022 08:18 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
ThaBEN schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:02:
Daikin is onlangs in de USA van naam gewijzigd.

"Daikin" zal daar voortaan door het leven gaan als "Daikin Comfort Technologies North America".

Meer info: https://www.daikin.com/press/2022/20220311

[YouTube: Daikin HVAC Changed Their Name? To What? And Why?]
Ik lees dat toch iets anders. Ze hadden daar een fabriek Goodman Global Group, Inc en dat wordt Daikin Comfort Technologies North America, Inc.
In 2012, Daikin acquired Goodman, a leading manufacturer of residential air conditioners in the U.S., to expand business in North America, the world’s biggest HVAC market.
Ze hadden dus gewoon nooit de moeite genomen om daar de naam van een overgenomen firma te wijzigen.

• ThaBEN
Glashelder schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:31:
[...]

Ik lees dat toch iets anders. Ze hadden daar een fabriek Goodman Global Group, Inc en dat wordt Daikin Comfort Technologies North America, Inc.

[...]

Ze hadden dus gewoon nooit de moeite genomen om daar de naam van een overgenomen firma te wijzigen.
Je hebt gelijk. Ziet er naar uit dat "Daikin Comfort Technologies North America" een overkoepelende naam is, vergelijkbaar zoals in Nederland de Firma "Ahold" eigenaar is van Albert Heijn, Gall & Gall, Etos en Bol.com.

Goodman is ook een AC producent in de USA (https://www.goodmanmfg.com/). Lijkt erop dat deze dus voortaan een onderdeel zijn van de overkoepelende groep "Daikin Comfort Technologies North America" maar wel nog onder eigen naam producten zullen blijven leveren.
Ofjah, dat waren ze al maar nu is de naam dus officieel gewijzigd.

[ Voor 3% gewijzigd door ThaBEN op 20-04-2022 08:43 ]

• Chatslet
ThaBEN schreef op woensdag 20 april 2022 @ 00:12:
[...]

Hij zegt vervolgens iets in de trend van dat een "airconditioning" meer is dan enkel zo snel mogelijk koelen of verwarmen, maar daadwerkelijk de lucht "conditioneren". En indien het koelen te snel gebeurd door o.a. overcapaciteit, de vocht in de kamer geen kans krijgt om verwerkt te worden door de airco die dan inmiddels alweer is uitgesprongen.

Dat is althans zijn theorie. Hoe erg dit in de praktijk speelt durf ik niet te zeggen.
In theorie heeft hij wel gelijk. Vochtige lucht wordt vaak als warmer en benauwder ervaren. Nu is het in Nederland ook nog eens zo dat we bij warm weer vaak een hoge luchtvochtigheid hebben. Dat is ook de reden dat die luchtkoelers op water werken hier gewoon niet werken. Het simpelweg ontvochtigen van die lucht wat airco's doen bepaalt daarom ook in grote mate het comfort. De warme lucht die wordt gekoeld door de koude lucht kan dan niet condenseren op de lamellen van de airco. Koude lucht kan minder vocht vasthouden dan warme lucht en dus zal de relatieve luchtvochtigheid omhoog gaan.

• Chatslet
Chimsie78 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:05:
Ik vroeg me af wat de voorkeur heeft,
de buitenunit via een wandbeugel aan de gevel bevestigen of op het garagedak plaatsen.
Wat heeft de voorkeur in gebruik of maak dat helemaal niks uit? Ik kan me voorstellen dat te dicht tegen de gevel minder flow geeft en hoe zit het met resonantie?

Ter illustratie de situatie, betreft de noord zijde van het huis.

[Afbeelding]
Een dak gaat vrij snel resoneren en kan dat aan de hele constructie doorgeven. Wij hebben hier daarom de buitenunits aan de gevel hangen met een muurbeugel. We hadden toen bij bepaalde toerentallen van de compressors nog wel een hele zachte brom. Zelf vond ik het niet hinderlijk maar mijn vrouw vond het klinken alsof er ergens ver weg een wasmachine stond te centrifugeren. We hebben er nu een setje van deze tussen de buitenunits en de muurbeugels zitten. Daarmee zijn ze binnen totaal niet meer te horen.
Of het qua flow uitmaakt durf ik niet met zekerheid te zeggen. De MHI units die wij hebben hangen hebben naast een rooster aan de achterkant dan ook weer een rooster aan de linker zijkant waar ze lucht door naar binnen trekken. Misschien compenseert dat dan weer.

• n1ck
Sorry daar ben ik weer. Ik zou graag vandaag de units willen bestellen en ik hoop dat iemand mij kan helpen met het maken van de juiste beslissing v.w.b. de type binnenunits i.c.m. de buitenunit.

Ik heb drie binnen- en één buitenunit nodig voor:

Zelf dacht ik aan 5,0 kW in de woonkamer (of 4,2 kW mocht dat een betere keuze zijn) en 3x een 2,0 kW in de slaapkamer (of 3x 1,5 kW mocht dat een betere keuze zijn). Maar ik zit met die buitenunit, moet ik nou de zwaardere nemen (4MXM80N) of de lichtere (4MXM68N). Er werd me aangeraden om een combinatie tabel op te zoeken en te bekijken maar ik kan er maar niet achter komen hoe ik dit het beste kan interpreteren. Is er iets van een formule die ik moet toepassen oid?

Kan iemand me vertellen wat de beste combinatie is voor mijn woning? Want ik kom er helaas niet uit en ik wil geen verkeerde keuze maken.

Optie 1:
  • 1,5kW/1,5kW/1,5kW/4,2kW + 4MXM68N
Optie 2:
  • 1,5kW/1,5kW/1,5kW/5,0kW + 4MXM68N
Optie 3:
  • 2,0kW/2,0kW/2,0kW/4,2kW + 4MXM68N
Optie 4:
  • 2,0kW/2,0kW/2,0kW/5,0kW + 4MXM68N
of

Optie 5:
  • 1,5kW/1,5kW/1,5kW/4,2kW + 4MXM80N
Optie 6:
  • 1,5kW/1,5kW/1,5kW/5,0kW + 4MXM80N
Optie 7:
  • 2,0kW/2,0kW/2,0kW/4,2kW + 4MXM80N
Optie 8:
  • 2,0kW/2,0kW/2,0kW/5,0kW + 4MXM80N

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
dt_swiss schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:41:
Toch zie ik in die tabel geen verschil in minimaal vermogen tussen de ZS en ZSX bij een SCM60 buitenunit en 3 binnenunits. Dus geen idee hoe je erbij komt dat een ZSX zuiniger is op een SCM multi!?

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:13
n1ck schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:06:
[...]

Sorry daar ben ik weer. Ik zou graag vandaag de units willen bestellen en ik hoop dat iemand mij kan helpen met het maken van de juiste beslissing v.w.b. de type binnenunits i.c.m. de buitenunit.

Zelf dacht ik aan 5,0 kW in de woonkamer (of 4,2 kW mocht dat een betere keuze zijn) en 3x een 2,0 kW in de slaapkamer (of 3x 1,5 kW mocht dat een betere keuze zijn). Maar ik zit met die buitenunit, moet ik nou de zwaardere nemen (4MXM80N) of de lichtere (4MXM68N). Er werd me aangeraden om een combinatie tabel op te zoeken en te bekijken maar ik kan er maar niet achter komen hoe ik dit het beste kan interpreteren. Is er iets van een formule die ik moet toepassen oid?

Kan iemand me vertellen wat de beste combinatie is voor mijn woning? Want ik kom er helaas niet uit en ik wil geen verkeerde keuze maken.

Optie 1:
  • 1,5kW/1,5kW/1,5kW/4,2kW + 4MXM68N
Optie 2:
  • 1,5kW/1,5kW/1,5kW/5,0kW + 4MXM68N
Optie 3:
  • 2,0kW/2,0kW/2,0kW/4,2kW + 4MXM68N
Optie 4:
  • 2,0kW/2,0kW/2,0kW/5,0kW + 4MXM68N
of

Optie 5:
  • 1,5kW/1,5kW/1,5kW/4,2kW + 4MXM80N
Optie 6:
  • 1,5kW/1,5kW/1,5kW/5,0kW + 4MXM80N
Optie 7:
  • 2,0kW/2,0kW/2,0kW/4,2kW + 4MXM80N
Optie 8:
  • 2,0kW/2,0kW/2,0kW/5,0kW + 4MXM80N
Een MXM80N buitenunit is veel te groot, dus sowieso voor de 68 gaan. Voor je woonkamer is 4.2 meer dan genoeg; ik doe onze woonkamer met zo'n 35% meer oppvervlakte met een 5kW (en dan heb ik nog een huis uit '78 zonder extra isolatie ook).

Minimale vermogens van de 1.5 en 2.0 zijn volgens mij ook gelijk, dus dan lekker voor optie 3 gaan.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• ThaBEN
Ik heb wat lopen knutselen in Photoshop en daar mijn (gewenste) opties proberen uit te tekenen zodat ik dit makkelijker kan bespreken met de adviseur volgende week donderdag.

Het liefst heb ik optie 2 in huis. Maar ik denk dat dit teveel zal kosten op dit moment. Tevens ben ik bezorgd dat een unit op slaapkamer 1 lastig gaat zijn gezien de rechterzijgevel van de woning gedeeld is met de buren en de gevel onderaan is de straatkant waar je dan weer niet zomaar iets mag bevestigen zonder vergunning.

De buitenunits komen bij voorkeur op de eerste etage te hangen aan de gevel van de woning, boven het garagedak. Daardoor vermoed ik dat de lengte van de leidingen ook te lang zal zijn om naar slaapkamer 1 te gaan.

Daardoor denk ik dat optie 1 realistischer zal zijn vanuit praktisch en financieel oogpunt. Maar mochten jullie nog tips hebben of verbetervoorstellen zien, dan verneem ik deze graag :)

Optie 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OH09t1YhX-k71cEzji8AtbppsQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikFFzkvYO2oHOMvW8GOvUY3N.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oivA0pyJABj7r7MqX303LxjEKHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPVIEpJw6qQjBuF9Sjyieso3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door ThaBEN op 20-04-2022 15:59 ]

• w00key
  • Laatst online: 09:19
n1ck schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:06:
[...]

Optie 9: none of the above.

Je basis, m3 x 40 is verkeerd. Je moet beginnen met m3 gas per dag (zie slimme meter / app van leverancier zoals Eneco), of grof schatten aan de hand van jaar verbruik.

1 m3 gas is 9 kWh warmte. Stel dat je daar 10 m3 van gebruik op een koude dag, dan heb je dus 90 kWh nodig, delen door 20 uur (4 reserve) = 4.5 kW gemiddeld.

Minimum vermogen koeling / warmte is maar een schatting, veel nauwkeuriger is de minimum compressorvermogen en stroomverbruik, 500W+ is gewoon te groot, zelfs 250W hier is eigenlijk te veel. Een goede single kan onder de 200W komen.

Met 4 units zou ik gaan voor

1x 3.5 kW woonkamer single split
3x 2.0 kW boven met een 3MXM40 (combinatietabel)

Voor boven, als je 1 unit aan zet gebruikt het 300W minimum, met 2.0 x2 en x3 zit je op 320W. Dat is nog steeds veel, maar nog wel te doen.

Of

2x 1.5 boven, 1x 3.5 beneden, op 1 3MXM40. Met een max capaciteit van 5.1 kW kom je een heel eind, maar je hebt wel kans dat je een straalkachel bij moet zetten als het heel hard vriest.

Ik zat hier met energielabel A op max 8 m3 gas per dag, en verwarm 300 m3 met een LG MU3R19 (5.3 kW), 3.5 + 2x 2.5, afgelopen seizoen niet meer dan een paar uur per dag moeten verwarmen dus hij haalt het makkelijk. Boven is maar 1 unit per verdieping, maar met deuren open scheelt het maar ~1 graden tussen de ruimtes en gang, ik verwarm het hele huis tot 20 graden, deur naar de hal en boven staat altijd open.

Ik gebruik 80% van de kWh beneden, boven is de verwarming nauwelijks nodig. Achteraf gezien kon ik beter een single + duo installeren, de SCOP en regelgedrag van een single split is veel beter.

[ Voor 7% gewijzigd door w00key op 20-04-2022 11:32 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:26

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

w00key schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:26:
[...]

Je basis, m3 x 40 is verkeerd. Je moet beginnen met m3 gas per dag (zie slimme meter / app van leverancier zoals Eneco), of grof schatten aan de hand van jaar verbruik.

1 m3 gas is 9 kWh warmte. Stel dat je daar 10 m3 van gebruik op een koude dag, dan heb je dus 90 kWh nodig, delen door 20 uur (4 reserve) = 4.5 kW gemiddeld.

Minimum vermogen koeling / warmte is maar een schatting, veel nauwkeuriger is de minimum compressorvermogen en stroomverbruik, 500W+ is gewoon te groot, zelfs 250W hier is eigenlijk te veel. Een goede single kan onder de 200W komen.

Met 4 units zou ik gaan voor

1x 3.5 kW woonkamer single split
3x 2.0 kW boven met een 3MXM40 (combinatietabel)

Voor boven, als je 1 unit aan zet gebruikt het 300W minimum, met 2.0 x2 en x3 zit je op 320W. Dat is nog steeds veel, maar nog wel te doen.

Ik gebruik 80% van de kWh beneden, boven is de verwarming nauwelijks nodig. Achteraf gezien kon ik beter een single + duo installeren, de SCOP en regelgedrag van een single split is veel beter.
Precies dit!
Bij ons idem, in de zomer staat de 3.5 op zolder het meeste aan om de zolder en eerste verdieping te koelen (Staat sinds gister voor het slapen gaan weer te koelen op 18c :P ) in de winter wordt deze eigenlijk niet gebruikt.

In de winter verwarmt de 3.5 op de bgg eigenlijk het hele huis, in de zomer wordt deze sporadisch gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 20-04-2022 11:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-01 17:08
[...]
Of

2x 1.5 boven, 1x 3.5 beneden, op 1 3MXM40. Met een max capaciteit van 5.1 kW kom je een heel eind, maar je hebt wel kans dat je een straalkachel bij moet zetten als het heel hard vriest.
[...]
Voor die twee weken eens in de vier jaar dat het buiten onder de -15 graden komt is extra bijverwarmen met een elektrisch kacheltje doorgaans goedkoper dan de aanschaf van een oversized buitenunit.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:25

FD2

FrankHe schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:58:
[...]

Voor die twee weken eens in de vier jaar dat het buiten onder de -15 graden komt is extra bijverwarmen met een elektrisch kacheltje doorgaans goedkoper dan de aanschaf van een oversized buitenunit.
En dat is alleen in de nacht hè, die -15.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• n1ck
[...]

Bedankt voor jullie antwoorden maar ik heb het idee dat jullie het over warmtepompen hebben. Het gaat bij mij om een airco installatie en in principe verwarmen we er niet mee. Gaat jullie advies dan nog wel op?

Ik ben in dit topic terecht gekomen omdat "het grote airconditioning topic" samengevoegd is met dit topic.

• FrankHe
FD2 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:13:
[...]

En dat is alleen in de nacht hè, die -15.
En wellicht sporadisch een keer overdag, dan is een 2 kW elektrische kachel nog steeds heel economisch. Het prijsverschil tussen een 3MXM40 en grotere unit is dusdanig dat je daarvan ruim drie decennia lang koude winters mee kunt bijverwarmen.

Heb hier dezelfde 4 kW buitenunit op het balkon hangen voor koelen en verwarmen van een appartement met buren boven en onder. Binnenunits kleine slaapkamer 2,0 kW, grote slaapkamer en woonkamer beide 2,5 kW en dat gaat echt prima. Isolatie is uitstekend, de woning is ongeveer vijf jaar oud. Indien nodig gaat de vloerverwarming aan, deze is in beginsel de hoofdverwarming maar zou ook prima als bijverwarming kunnen dienen.

Het toverwoord is isolatie.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

n1ck schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:23:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie antwoorden maar ik heb het idee dat jullie het over warmtepompen hebben. Het gaat bij mij om een airco installatie en in principe verwarmen we er niet mee. Gaat jullie advies dan nog wel op?

Ik ben in dit topic terecht gekomen omdat "het grote airconditioning topic" samengevoegd is met dit topic.
Hoe verwarm je nu ,en hoe denk je over een paar jaar te gaan verwarmen?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• n1ck
revolution-nl schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:27:
[...]

Hoe verwarm je nu ,en hoe denk je over een paar jaar te gaan verwarmen?
Ik verwarm nu met de CV ketel en verwacht dat ook te blijven doen.

• FrankHe
Voor koelen kun je doorgaans toe met minder vermogen dan met verwarmen.

Persoonlijk vind ik de keuzevrijheid wel heel erg fijn. Hier is vloerverwarming de hoofdverwarming maar ik kan ook kiezen om de airconditioning op standje verwarmen te zetten. Dit warmt lekker snel op daar waar vloerverwarming per definitie heel erg traag is. Afhankelijk van de ontwikkeling van de energieprijzen kun je kiezen uit twee vormen van verwarmen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

n1ck schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:29:
[...]

Dat denk je nu, totdat je straks gaat experimenteren waarbij de kans groot is dat het comfortabel blijkt en het zeker is dat het je heel veel geld gaat besparen.

Genoeg voorbeelden in dit topic. Wij dachten ook dat wij de vloerverwarming er nog naast zouden gebruiken maar die is al twee jaar niet gebruikt :z

Dus waarom daar niet op anticiperen, voor de kosten hoef je het waarschijnlijk niet te laten.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 20-04-2022 12:33 ]

• Servee
  • Niet online
[...]

[...]

Een airco is een warmtepomp ;) deze keert het proces alleen om that’s all.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Chatslet
n1ck schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:29:
[...]

Dat is echt zonde van het geld en ik raad je echt aan om het de komende winter met airco te proberen. De besparing die je maakt door te verwarmen met airco t.o.v. CV op gas is echt absurd. Kijkend naar mijn eigen situatie, als het aan het vriezen was ging er 8 kuub gas op een dag doorheen a EUR 1,25 per kuub. Met airco is dat ongeveer 6kwh a EUR 0,25 per kwh. Dat is onder de streep een besparing van maar liefst 85%

Is het dan minder aan comfort? Nee, zeker niet. Met CV had ik delen waar het kouder aanvoelde. Met airco is dat vanwege de luchtstroom geen probleem meer. Ook de koudeval bij ventilatieroosters is grotendeels weg.

• Chatslet
ThaBEN schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:26:
Ik heb wat lopen knutselen in Photoshop en daar mijn (gewenste) opties proberen uit te tekenen zodat ik dit makkelijker kan bespreken met de adviseur volgende week donderdag.

Het liefst heb ik optie 2 in huis. Maar ik denk dat dit teveel zal kosten op dit moment. Tevens ben ik bezorgd dat een unit op slaapkamer 1 lastig gaat zijn gezien de rechterzijgevel van de woning gedeeld is met de buren en de gevel onderaan is de straatkant waar je dan weer niet zomaar iets mag bevestigen zonder vergunning.

De buitenunits komen bij voorkeur op de eerste etage te hangen aan de gevel van de woning, boven het garagedak. Daardoor vermoed ik dat de lengte van de leidingen ook te lang zal zijn om naar slaapkamer 1 te gaan.

Daardoor denk ik dat optie 1 realistischer zal zijn vanuit praktisch en financieel oogpunt. Maar mochten jullie nog tips hebben of verbetervoorstellen zien, dan verneem ik deze graag :)

Optie 1
[Afbeelding]

Optie 2
[Afbeelding]
Ik heb hier thuis zelf voor optie 3 gekozen: Doe het in stappen

Zet de binnenunits die je bij optie 2 beneden hebt ingetekend op een multisplit. Dat is ook beter want ik verwacht dat die over het algemeen tegelijk moeten verwarmen.
Laat boven dan voor nu nog even zitten want daar verwarm je doorgaans minder. Dan heb je al een enorme besparing in je verbruik te pakken want beneden verwarm je het meeste.
Met het geld dat je dadelijk aan gas bespaard doe je volgend jaar de bovenverdieping en zet je die ook op een multisplit.

• w00key
  • Laatst online: 09:19
[...]

[...]

Dan is die 4MXM80 nog een slechter idee. Voor koelen heb je genoeg aan 1 kleine unit per verdieping/zolder boven en een 3.5 kW in de woonkamer.

Alleen voor verwarmen moet je rekenen, voor koelen tot paar graden onder buitentemperatuur is alles voldoende, veel kouder wil je echt niet. Pendelen geldt ook voor de andere kant, als het al koud genoeg is wil je dat het zachtjes blijft werken en niet steeds aan en uit gaat.

Ik heb vandaag nog even de koeling getest omdat het 22 graden was boven, energielabel A en veel glas houdt veel te veel hitte vast. Na 10 minuten op 600W opgenomen vermogen was het klaar op beide bovenverdiepingen, terug naar 20 graden voor 0.1 kWh.

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-01 14:19
Dat is echt zonde van het geld en ik raad je echt aan om het de komende winter met airco te proberen. De besparing die je maakt door te verwarmen met airco t.o.v. CV op gas is echt absurd. Kijkend naar mijn eigen situatie, als het aan het vriezen was ging er 8 kuub gas op een dag doorheen a EUR 1,25 per kuub. Met airco is dat ongeveer 6kwh a EUR 0,25 per kwh. Dat is onder de streep een besparing van maar liefst 85%
Maar dit is niet echt representatief.. 8 kuub gas per dag gaat je normaal gesproken rond de 16 kWh per dag kosten met de airco, helemaal als het goed koud is buiten.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• Servee
  • Niet online
Hartox schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:10:
[...]

Maar dit is niet echt representatief.. 8 kuub gas per dag gaat je normaal gesproken rond de 16 kWh per dag kosten met de airco, helemaal als het goed koud is buiten.
Ik heb een goed geïsoleerd huis, en met standaard heteluchtverwarming wat op zich al een zuinig systeem is, was ik in de “horrorweek” vorig jaar 1 dag 8m3 gas kwijt maar toen vroor het wel -13. Dan ben je idd met een airco zeker wel meer kwijt dan 6kwh.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ThaBEN
Chatslet schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:04:
[...]

Ik heb hier thuis zelf voor optie 3 gekozen: Doe het in stappen

Zet de binnenunits die je bij optie 2 beneden hebt ingetekend op een multisplit. Dat is ook beter want ik verwacht dat die over het algemeen tegelijk moeten verwarmen.
Laat boven dan voor nu nog even zitten want daar verwarm je doorgaans minder. Dan heb je al een enorme besparing in je verbruik te pakken want beneden verwarm je het meeste.
Met het geld dat je dadelijk aan gas bespaard doe je volgend jaar de bovenverdieping en zet je die ook op een multisplit.
Indien alles in één keer niet financieel haalbaar is zal ik dat scenario eens voorleggen. Volgens mij was de intentie van de adviseur om enkel de 1,5 kW binnenunits op een multiunit aan te sluiten en de rest op singlesplits, maar ik kan het verkeerd begrepen hebben. Wellicht dat ik dan beneden + slaapkamer 2 doe. Die slaapkamer gebruik ik als kantoor en werk daar 3 dagen in de week ruim 8 uur per dag.

Indien we maar 1 airco op de bovenetage kunnen plaatsen, dan heeft het de voorkeur van mijn vrouw om deze in de hal te laten plaatsen ten opzichte van enkel slaapkamer 2. Dit zodat alle kamers een beetje kunnen profiteren, wat ik dan wel begrijp.
Maar indien het plan is om in de toekomst uiteindelijk alle slaapkamers te voorzien van een airco heb ik het idee dat de airco in de gang volledig overbodig zal worden zodra de slaapkamers zijn voorzien, wat dan weer zonde is van de investering.

Mogelijk dan zoals je aangeeft nu de benedenverdieping doen en t.z.t. de bovenverdieping laten uitbreiden.

Thanks!

• HarmoniousVibe
[...]

[...]

In koelmodus heb je nog minder energie nodig dan in verwarmingsmodus

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-11-2025
Goedemiddag,

Wij willen in ons huis in de woonkamer een 3,5 kW airco ophangen op de volgende plek (rood):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvxWuvsIm4wOPgRL5qAWD6-r4LY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/POUQGm83CcxkDelX1Uu1GHnU.png?f=user_large

Op de blauwe plekken zitten ramen.
Denken jullie dat het bij -5 nog voldoende warm zal worden aan de rechterkant (op dit plaatje) van onze kamer?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

• n1ck
Bedankt voor alle antwoorden maar wat is het lastig zeg om een daadwerkelijke keuze te maken. Zoveel diverse meningen; ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe om te kopen. Maar goed, ik moet verder en na het lezen van alle berichten en na het terugzoeken/lezen in diverse topics denk ik dat ik onderstaande maar ga bestellen:

binnenunits:
- 1x Daikin ftxa42aw voor de woonkamer van 115m3
- 3x Daikin ftxa20aw voor de slaapkamers van 28m3, 33m3 en 40m3

buitenunit:
- Daikin 4MXM68N

Iemand hier nog op- of aanmerkingen over?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
n1ck schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:14:
Bedankt voor alle antwoorden maar wat is het lastig zeg om een daadwerkelijke keuze te maken. Zoveel diverse meningen; ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe om te kopen. Maar goed, ik moet verder en na het lezen van alle berichten en na het terugzoeken/lezen in diverse topics denk ik dat ik onderstaande maar ga bestellen:

binnenunits:
- 1x Daikin ftxa42aw voor de woonkamer van 115m3
- 3x Daikin ftxa20aw voor de slaapkamers van 28m3, 33m3 en 40m3

buitenunit:
- Daikin 4MXM68N

Iemand hier nog op- of aanmerkingen over?
Lijkt me een prima keus voor koelen. Voor verwarmen is niet iedereen hier fan van een grote multi.

Maar je kan wellicht ook nog even iets meer je tijd nemen om te kijken of je niet toch wilt gaan verwarmen 8)
-Reca- schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:13:
Goedemiddag,

Wij willen in ons huis in de woonkamer een 3,5 kW airco ophangen op de volgende plek (rood):

[Afbeelding]

Op de blauwe plekken zitten ramen.
Denken jullie dat het bij -5 nog voldoende warm zal worden aan de rechterkant (op dit plaatje) van onze kamer?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Dat draagmuurtje, is dat echt zo smal? Als dat zo smal is dan zal dat wel goedkomen verwacht ik. E.a. is wel afhankelijk van je ramen en isolatie. Met een 'tochtgat' ga je wel een temperatuursverschil voelen.

Pagina: 1 ... 128 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic