Bosch airconditioners zijn gewoon van Midea.
Een chinees dus.
Een chinees dus.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar LG dan ligt het hoofdkantoor in Korea (Seoul).medal schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:58:
Een chinees dus.
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Zijn Mitsubishi en Daikin dan thai's ?ThaBEN schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:52:
[...]
Als ik bijvoorbeeld kijk naar LG dan ligt het hoofdkantoor in Korea (Seoul).
De airco units worden echter gemaakt in Frankrijk.
Distributie vindt wereldwijd plaats vanuit Nederland.
Dusjah, betreft dit dan een Koreaans, Frans of Nederlands model?
Daikin split units worden in Tsjechië gemaakt
Voor de Europese markt in veel gevallen. Neemt niet weg dat de units ook in Thailand gemaakt worden.
[ Voor 100% gewijzigd door Ruud888 op 18-04-2022 11:14 ]
Top om dit te lezen! Even los gezien van het prijskaartje, merk je veel verschil in geluid tussen het 5kw en 3,5kw model? Of wellicht ook in performance, als in tijd totdat een kamer op temperatuur komt?Sebo schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:03:
Gebruikerservaring verwarmen met airco:
Ik heb een ongeisoleerd hoekhuis uit de jaren 60' met een benedenvloeropperlvak van 85m2 , met daarvan 2 aanbouwen met een platdak ( niet echt efficient om te verwarmen) .Ik heb sinds kort een 5kw LG PC18SQ (of iets dergelijks) op de benedenverdieping , en een 3,5kw LG boven, ik ben hier zeer tevreden over, airco's op het platte dak van bijgebouw gemonteerd en geluid is niet te horen ( wat extra bouwvilt onder de pootjes gelegd ivm resonatie ). 2 x single split dus.
Met 5 graden buitentemperatuur zat ik op 9 m3 gasverbruik voor verwarmen en werd het soms nog geen 17,5 graad binnen, en deze 5kw LG airco verbruikt nog geen 6kw per dag ( 3 euro ) met dezelfde buitentemperatuur en binnen is het snel 19 graden.
Je zal merken dat hij in het begin even flink energie verbruikt ( 1,5kw voor circa 20 minuten ) , maar snel zakt naar 500watt en zelfs 300watt per uur verbruikt als de kamer op temperatuur is. Met zonnepanelen is dit een gouden combinatie.
Richting de 10 graden buitentemperatuur verbruik ik nog geen 3kw per dag met de 5kw LG. Echte vrieskou moet ik nog testen, ze hangen pas 2 weken. Maar als dit zo doorgaat heb ik ze dit jaar terugverdient ( 2,5 euro per m3 en 55 cent per kwh zijn mijn kosten ). Volgende stap is isoleren en daarna zonnepanelen.
[ Voor 6% gewijzigd door ThaBEN op 17-04-2022 22:25 ]
Als je in de app de betreffende airco selecteert en dan rechtsboven (iOS) op de drie puntjes klikt krijg je energiebesparing te zien.K!aus schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:31:
[ik gebruik de LG ThinQ app maar daar kan ik geen energie verbruik mee uitlezen hoor. Hoe doet u dat?
quote]Sebo schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:06:
Wat ik overigens fijn vindt aan de LG airco's is de APP die je op je telefoon kan aanzetten en het energieverbruik kan uitlezen per dag of zelfs uur. Plus 10 jaar garantie op de motor ipv 5 jaar bij andere merken.
[/quote]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋
K!aus schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:39:
Hmm, heb ik er niet bij staan. Heb alleen Filterbeheer, Smart diagnosis en Instellingen.
quote]plaspvd schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:39:
@K!aus rechts bovenin als je de airco geselecteerd hebt, 3 puntjes -> energiebewaking.
3 puntjes zijn lastig te zien in nachtmodus.
[/quote]
Anoniem: 512943
Is dat niet een beetje veel 5Kw. Denk dat je met 3.5Kw ook genoeg hebt voor dergelijke oppervlaktes.ThaBEN schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:22:
Ik sta op het punt om volgende maand 2 LG 5Kw's te laten plaatsen. 1 voor beneden de woonkamer + keuken te verwarmen (circa 46 m²) en 1 voor de bovenverdieping om alle slaapkamers + badkamers te verwarmen (circa 41 m²).
Lijkt mij ook, ik heb een MHI 3,5 Kw en die doet ongeveer dezelfde oppervlakte op zijn sloffen…..Anoniem: 512943 schreef op maandag 18 april 2022 @ 01:16:
[...]
Is dat niet een beetje veel 5Kw. Denk dat je met 3.5Kw ook genoeg hebt voor dergelijke oppervlaktes.
Anoniem: 512943 schreef op maandag 18 april 2022 @ 01:16:
[...]
Is dat niet een beetje veel 5Kw. Denk dat je met 3.5Kw ook genoeg hebt voor dergelijke oppervlaktes.
Hieronder is mijn berekening/motivatie.ralphkeb schreef op maandag 18 april 2022 @ 05:40:
[...]
Lijkt mij ook, ik heb een MHI 3,5 Kw en die doet ongeveer dezelfde oppervlakte op zijn sloffen…..
Dan kom ik uit opStap 1: De inhoud van de ruimte
Bereken de inhoud van de ruimte in kubieke meters (lengte x breedte x hoogte).
Bijvoorbeeld: De woonkamer is 6 meter lang, 4 meter breed en 2,5 meter hoog. De berekening wordt dan 6 x 4 x 2,5 = 60 m3.
Stap 2: De Vermenigvuldigingsfactor
Al naar gelang de kenmerken van de ruimte gebruikt u een vermenigvuldigingsfactor van 30, 40 of 50.
Vermenigvuldigingsfactor 30: Deze factor staat voor goed geïsoleerde ruimtes met weinig ramen. De ruimte blijft in de zomer koel en er zijn weinig warmtebronnen aanwezig.
Vermenigvuldigingsfactor 40: Deze factor staat voor een redelijk geïsoleerde ruimte. De ruimte heeft veel ramen en er zijn warmtebronnen aanwezig. Denk hierbij aan appratuur zoals computers en printers.
Vermenigvuldigingsfactor 50: Deze factor staat voor ruimtes als zolderverdiepingen, ruimtes met een plat of schuin dak. Veel ramen en veel apparatuur. Bij twijfel kiest u voor de hoogste factor.
[ Voor 4% gewijzigd door ThaBEN op 18-04-2022 08:47 ]
Met die oppervlakte is een 5 kw veel te groot, als ik je plattegrond bekijk heb je geen open keuken dus om nou zoveel hitte richting de keuken heen te sturen in de hoop dat je keuken mee warmt, dan zal de warmte grotendeels in de hoek blijven hangen vrees ik terwijl je met een 3,5 kw makkelijk afkan op 84m3. Er zijn er hier die 130/150 m3 doen met een 3,5kw.ThaBEN schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:36:
[...]
[...]
Hieronder is mijn berekening/motivatie.
Woonkamer is 84 m3
Keuken is 36 m3
Samen is dit dus 120 m3 voor 1 airco
En de bovenverdieping is zo'n 96 m3 die ik met 1 airco wil verwarmen koelen.
Ik woon in een oud huis (bouwjaar 1965) waarbij praktisch géén isolatie aanwezig was toen ik hier introk, maar inmiddels is dit redelijk in orde (dak en spouwmuren goed laten isoleren). Alleen de houten voordeur lekt nog kou als een zeef, maar daar staat inmiddels een nieuwe goed geïsoleerde kunststof deur voor in bestelling welke we verwachten in november.
Ik werk 3 dagen in de week vanuit thuis en er staan bij ons daardoor altijd veel elektrische apparaten aan, zowel overdag als in de avond. Denk aan laptops, PC, TV, gameconsole etc. Aan de hand van die situatie heb ik een vermenigvuldigingsfactor van 40 gebruikt in onderstaande berekeningen.
[...]
Dan kom ik uit op
120 x 40 = 4800 W oftewel 4,8 kW.
96 x 40 = 3840 W oftewel 3.8 kW.
Deze berekeningen zijn dan enkel gebaseerd op koelen. Bij verwarmen heb je volgens mij net nog wat meer vermogen nodig.
Een 3,5 kW zal het dan net niet te gaan redden als ik puur naar de berekening kijk. Zodoende kwam ik op 5 kW uit. Mogelijk dat 3,5 kW alsnog voor het grootste gedeelte van het jaar probleemloos zal werken maar dan net onderpresteert in de piek van de zomer/winter?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Boven komt die inderdaad in de hal (boven de trap) te hangen. En dan zal die met zijn zwenk functie de lucht richting alle kamers blazen.Servee schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:56:
[...]
Met die oppervlakte is een 5 kw veel te groot, als ik je plattegrond bekijk heb je geen open keuken dus om nou zoveel hitte richting de keuken heen te sturen in de hoop dat je keuken mee warmt, dan zal de warmte grotendeels in de hoek blijven hangen vrees ik terwijl je met een 3,5 kw makkelijk afkan op 84m3. Er zijn er hier die 130/150 m3 doen met een 3,5kw.
Hoe warm wil je het in de keuken hebben? Ik zou voor een 3,5 kw gaan dan zal echt wel warmte de keuken ik gaan en heb je minder geluid én minder gependel.
En boven? Komt deze in de hal te hangen? Wat is de oppervlakte van de ruimte waar deze fysiek in komt te hangen?
[ Voor 8% gewijzigd door ThaBEN op 18-04-2022 09:17 ]
Als je daar een 5kw ophangt dan word dat 1 pendel drama, de opgebrachte warmte gaat zich 100% ophopen in de hal waardoor de unit steeds zal uitschakelen. De unit regelt op basis van retour temperatuur wat opgezogen wordt en zal daarop gaan moduleren (wat dus niet gaat lukken).ThaBEN schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:08:
[...]
Boven komt die inderdaad in de hal (boven de trap) te hangen. En dan zal die met zijn zwenk functie de lucht richting alle kamers blazen.
[Afbeelding]
Indien mogelijk zouden we het ideaal vinden indien we de optie hebben om tot 21 te kunnen verwarmen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hmmm, maar is dat dan een issue door het kiezen van een 5 kW unit voor boven in mijn situatie? Of heeft dat puur met de indeling van de bovenetage te maken? Blijf ik met een 3,5 kW dan niet hetzelfde issue behouden boven?Servee schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:17:
[...]
Als je daar een 5kw ophangt dan word dat 1 pendel drama, de opgebrachte warmte gaat zich 100% ophopen in de hal waardoor de unit steeds zal uitschakelen. De unit regelt op basis van retour temperatuur wat opgezogen wordt en zal daarop gaan moduleren (wat dus niet gaat lukken).
Ga maar eens kijken bij iemand bij een koude start bij een 5kw hoeveel warmte ervanaf komt. Je kan makkelijk je haar eronder drogen![]()
Op de bovenverdieping is een multisplit met de kleinste binnenunit een betere optie.
Idee leuk maar in praktijk waardeloos, kan mij niet voorstellen dat iedereen de heletijd de deuren open heeft.ThaBEN schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:08:
[...]
Boven komt die inderdaad in de hal (boven de trap) te hangen. En dan zal die met zijn zwenk functie de lucht richting alle kamers blazen.
[Afbeelding]
Indien mogelijk zouden we het ideaal vinden indien we de optie hebben om tot 21 te kunnen verwarmen.
De oppervlakte boven is enkel gebaseerd op de ruimte boven. Echter omdat in de hal ook de trap naar beneden gaat, moet daar wellicht ook nog de hal onder bijgeteld worden. Dan komt er nog eens zo'n 30 m3 bij. Grote hal beneden.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 18-04-2022 09:27 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
+1mr_evil08 schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:25:
[...]
Idee leuk maar in praktijk waardeloos, kan mij niet voorstellen dat iedereen de heletijd de deuren open heeft.
Als je de deur dicht doet zakt het binnen enkele minuten al kwa temperatuur omdat het luchtverwarming is ofwel convectielucht.
In praktijk merk ik het hier al woonkamer en openkeuken maar toch blijft de keuken een beetje achter kwa temperatuur, soms wel tot 1c als het goed koud is buiten.
Binnenunit ophangen in de gang is leuk voor tijdens een hittegolf en dan even de kantjes eraf koelen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Daar heb ik hier echt geen last van, de unit hangt hier in midden van de kamer, en verdeelt de warmte perfect. Bij jou hangt die in een hoek zal dat schelen?mr_evil08 schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:25:
[...]
Idee leuk maar in praktijk waardeloos, kan mij niet voorstellen dat iedereen de heletijd de deuren open heeft.
Als je de deur dicht doet zakt het binnen enkele minuten al kwa temperatuur omdat het luchtverwarming is ofwel convectielucht.
In praktijk merk ik het hier al woonkamer en openkeuken maar toch blijft de keuken een beetje achter kwa temperatuur, soms wel tot 1c als het goed koud is buiten.
Binnenunit ophangen in de gang is leuk voor tijdens een hittegolf en dan even de kantjes eraf koelen, bij verwarmen waardeloos ook met name omdat je stralingswarmte mist die je wel hebt als je dichtbij zit.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Appel ei verhaal, installateur zal altijd boven capaciteit aanbieden net als cv ketels die vaak hopeloos over gedimensioneerd zijn om achteraf gezeik te voorkomen dat het niet voldoende warmte af zal geven en uiteindelijk de boel op zijn kosten moet omruilen. Dat jij met een pendelend systeem zit zal hem een worst wezen, het word toch prima warm?ThaBEN schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:40:
Lijken allemaal valide punten. Wel moet ik zeggen dat hier 2 verschillende bedrijven zijn geweest die beide met nagenoeg eenzelfde plan kwamen voor onze woning.
Misschien zit er dan ook wel een logica achter die beter begrijpbaar is wanneer je de woning in het echt ziet?
Ik woon samen met mijn vrouw en 3 jarige zoon. Het deur openhouden principe zal de komende jaren dus nog niet gauw een rol spelen boven en daar waren we ons wel van bewust.
Ik zal t.z.t. wel feedback plaatsen hoe mijn ervaringen zijn met deze setup
Daikin FTXM35R/RXM35R
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ga naar de Thinq app, klik op je airco , en dan rechtsboven staan 3 puntjes boven elkaar , een soort sub-menu en daar staat de energie verbruik (energiebewaking) heet het volgens mij.K!aus schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:31:
[ik gebruik de LG ThinQ app maar daar kan ik geen energie verbruik mee uitlezen hoor. Hoe doet u dat?
quote]Sebo schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:06:
Wat ik overigens fijn vindt aan de LG airco's is de APP die je op je telefoon kan aanzetten en het energieverbruik kan uitlezen per dag of zelfs uur. Plus 10 jaar garantie op de motor ipv 5 jaar bij andere merken.
[/quote]
Wat is het gemiddelde prijsverschil tussen de nieuwste 3.5kw van Daikin en Bosch?medal schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:58:
Een chinees dus.
Qau geluid is zeker verschil, de 3,5 is echt niet normaal stil en de 5kw maakt iets meer geluid maar allebei staan ze onder mijn slaapkamerraam en ik kan erbij slapen. en de buren hebben het nog niet gehoord, ( hij stond aan en ze vroegen of de airco's al waren geinstalleerd.ThaBEN schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:22:
[...]
Top om dit te lezen! Even los gezien van het prijskaartje, merk je veel verschil in geluid tussen het 5kw en 3,5kw model? Of wellicht ook in performance, als in tijd totdat een kamer op temperatuur komt?
Ik sta op het punt om volgende maand 2 LG 5Kw's te laten plaatsen. 1 voor beneden de woonkamer + keuken te verwarmen (circa 46 m²) en 1 voor de bovenverdieping om alle slaapkamers + badkamers te verwarmen (circa 41 m²).
Vooral belangrijk is de positie van de airco's, zorg dat je ze overal een kamer in laat blazen want het is niet zo dat de warme lucht de hoek om gaat , uiteindelijk wel maar dat duurt wel 3 uur voordat een kamer die geen warme lucht krijgt ingeblazen warm wordt, het is veel plaatselijker verwarmen.ThaBEN schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:22:
[...]
Top om dit te lezen! Even los gezien van het prijskaartje, merk je veel verschil in geluid tussen het 5kw en 3,5kw model? Of wellicht ook in performance, als in tijd totdat een kamer op temperatuur komt?
Staat vrij dicht op de muur of niet?Hartox schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:18:
Vannacht weer een defrost gehad terwijl de unit aan het pendelen was om het op 18 graden te houden. Ik heb het idee dat hij wat in zijn eigen koude lucht zit te werken. De temperatuur sensor vd buitenunit geeft ook steeds een daling aan van een paar graden als de unit aan het verwarmen is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
mr_evil08 schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:25:
[...]
Binnenunit ophangen in de gang is leuk voor tijdens een hittegolf en dan even de kantjes eraf koelen, bij verwarmen waardeloos ook met name omdat je stralingswarmte mist die je wel hebt als je dichtbij zit.
henry84 schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:57:
Ga er maar niet van uit dat je de bovenverdieping op die manier fatsoenlijk gekoeld/verwarmd krijgt, je zal inderdaad iets voelen maar niet zoals je verwacht (eigen ervaring). En sowieso 3,5kW ipv 5kW voor BG en 1e verdieping zou ik zeggen.
Ik heb de fout ook bijna gemaakt om voor de woonkamer van 100 m³ te kiezen voor 5kW, (zei de installateur) ben blij dat ik het niet gedaan heb want de 3,5 doet het priiima. Ik heb zelf tegen hem gezegd dat ik een 3,5kW wil en zijn reactie was "ja dat zou je ook nét kunnen redden". Wat @Servee zegt dus, veel consumenten weten niet eens wat pendelen is.
Jullie hebben mij overtuigd om morgen nogmaals te bellen met het bedrijf om alternatieve opties te bespreken, indien dat nog mogelijk is. Maar om een beter beeld te krijgen wil ik jullie een aantal vragen stellen om beter inzicht te krijgen voordat ik het gesprek aan ga.Sebo schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:14:
[...]
Qau geluid is zeker verschil, de 3,5 is echt niet normaal stil en de 5kw maakt iets meer geluid maar allebei staan ze onder mijn slaapkamerraam en ik kan erbij slapen. en de buren hebben het nog niet gehoord, ( hij stond aan en ze vroegen of de airco's al waren geinstalleerd.
Maar de 3,5 is echt een zeer stille airco, de 5kw is een echte beuker die je grote kamer binnen 1 uur flink kan verwarmen, beide zakken ze snel naar 300 watt als het op temperatuur is.
Ik kan het niet vergelijken want de 3,5 hangt boven en de 5 beneden , maar beide zijn zeer stil maar de 3,5 is nog iets stiller ( ook de buitenunit is een slag kleiner ). Ik zou voor 50m2 niet voor een 5kw gaan maar een 3,5 eerlijk gezegd want die draait zo soepel dat is ongelofelijk. het lijkt wel een computer.
[ Voor 11% gewijzigd door ThaBEN op 18-04-2022 12:01 ]
Goede keuze hoor, prima zo. Lekker warm op de plekken waar je het nodig hebt.ThaBEN schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:46:
[...]
[...]
[...]
Jullie hebben mij overtuigd om morgen nogmaals te bellen met het bedrijf om alternatieve opties te bespreken, indien dat nog mogelijk is. Maar om een beter beeld te krijgen wil ik jullie een aantal vragen stellen om beter inzicht te krijgen voordat ik het gesprek aan ga.
Wat ik nu van plan ben a.d.h.v. de info verkregen in dit forum is om de de twee 5kW units te laten omruilen voor twee 3,5 kW units, omdat 5 kW dus overkill lijkt te zijn in mijn situatie. Daarbovenop dan wellicht een derde airco unit erbij van 2,5 kW (kleinste LG) voor in de keuken, gezien het daar altijd het koudste is van de gehele woning en we daar 's avonds altijd eten.
De prioriteit ligt op het verwarmen van de benedenverdieping. Boven zijn we eigenlijk alleen tijdens het slapen dus daar is het meer het idee om tijdens de zomer en winter het algemeen aangenamer te hebben.
Andere belangrijke factor is geluid. het liefst wil ik de airco constant op de laagste stand kunnen draaien (minder geluid) en dan alsnog voldoende werking kunnen bieden om minimaal 19 graden (liefst 21) zonder problemen vast te kunnen houden tijdens verwarmen wanneer het buiten koud is. Geen idee hoe realistisch deze gedachte is. Koelen in de zomer geloof ik wel. Zolang het een aantal graden koeler is dan buiten ben ik tevreden
Voor de bovenetage zie ik helaas geen mogelijkheid om een multi unit te gebruiken en op iedere kamer een aparte kleine airco unit. Zowel financieel als praktisch met de indeling van het huis zie ik dit niet als realistische optie en komt dit voor mij te vervallen.
Ik heb hieronder een schets gemaakt waar ik nu dan aan denk.
Rood is waar de airco unit komt te hangen
Blauw is de woonkamer welke ik met 1 x een 3,5 kW wil verwarmen
Groen is de keuken welke ik met 1 x een 2,5 kW wil verwarmen
Geel is de bovenetage welke ik met 1 x een 3,5 kW wil verwarmen, wetende dat dat niet de meest ideale situatie is maar ik heb nu eenmaal geen alternatief.
Notitie, we wonen 2 onder 1 kap. Rechterzijde van ons huis betreft de muur welke wij met de buren delen en de onderzijde van de tekening betreft de voorkant van de woning. Op die 2 muren kunnen we dus géén buitenunit plaatsen.
Graag hoor ik jullie input![]()
[Afbeelding]
De binnenunit van een 5kw is ook 15cm breder en hoger , ook iets om rekening mee te houden. Is echt een hoogoven die 45 graden lucht over 1 meter breed naar buiten spuwt. De 3,5 kw is wat compacter maar is net iets stiller en iets zuiniger. Overigens moet je niet denken dat de 5kw staat te schudden op het dak, hij is eigenlijk nog steeds super stil dus waar praten we over. Ik ben vooral benieuwd of een 3,5kw het ook warm krijgt als het -5 is tov een 5kw. Dat is waar ik op gegokt heb met de 5kw, dat hij het net iets makkelijker warm krijgt na een koude nacht.Sebo schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:21:
[...]
Goede keuze hoor, prima zo. Lekker warm op de plekken waar je het nodig hebt.
Ik heb de 5kw op de laagste stand staan (altijd) en dan op 20 graden , de kamer wordt dan zelfs 23 graden (bij 5 graden buiten temperatuur 2 weken teurg) omdat hij zoveel warmte erin blaast dat hij het niet lager kan krijgen. dit is overigens wel gemeten bij de airco dus dat kan kloppen dat het bovenin de kamer warmer wordt als beneden. Maar 3,5 kw in je zithoek is echt wel prima om te verwarmen , en 2,5 in je keuken kan je zo naar 35 graden krijgen als je hem even flink aanzet denk ik haha.
Goed punt! Iemand praktijk ervaring met verwarmen via een airco, al dan niet 5 of 3,5 kW, wanneer buiten ook overdag de temperatuur onder het vriespunt ligt?Sebo schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:29:
[...]
De binnenunit van een 5kw is ook 15cm breder en hoger , ook iets om rekening mee te houden. Is echt een hoogoven die 45 graden lucht over 1 meter breed naar buiten spuwt. De 3,5 kw is wat compacter maar is net iets stiller en iets zuiniger. Overigens moet je niet denken dat de 5kw staat te schudden op het dak, hij is eigenlijk nog steeds super stil dus waar praten we over. Ik ben vooral benieuwd of een 3,5kw het ook warm krijgt als het -5 is tov een 5kw. Dat is waar ik op gegokt heb met de 5kw, dat hij het net iets makkelijker warm krijgt na een koude nacht.
Ik heb Bouwvilt gebruikt onder de rubberpoten.. want de units staan boven mijn woonkamer (aanbouw). Eerst hoorde ik een helikopter landen en met deze oplossing niks meer, dit gebruiken ze ook om vloerdelen van beton op elkaar te stapelen bij nieuwbouwprojecten zodat je geen contactgeluid hoort met buren en vloerdelen onderling. Dit kan je bij de bouwmaat kopen voor 1,5 euro per 3 meter..
[ Voor 5% gewijzigd door Sebo op 18-04-2022 12:38 ]
Dat is inderdaad best een flink verschil. Grappig om te zien dat jouw woning enorm lijkt op mijn woning qua stenen en vensterbank. Die foto zou zo bij mij thuis gemaakt kunnen zijn wanneer ik vanaf onze uitbouw de achtergevel fotografeer.
Ik wel.., zijn er veel klachten over? Ieder merk heeft wel zijn gebreken denk ik.JMb91 schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:30:
Dus toch nog zat tevrede Lg gebruikers hierzo?
Voordelen ten opzichte van andere merken is dat voor LG genoeg onderdelen te krijgen zijn , en dat wil bij andere merken nog wel eens erg lastig zijn. maargoed je weet het pas als je het echt nodig hebt , het blijft een beetje pionieren wat het beste werkt. Maar er is niet 1 merk wat echt boven de ander uitsteekt denk ik qau airco's en warmtepompen.Sebo schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:33:
[...]
Ik wel.., zijn er veel klachten over? Ieder merk heeft wel zijn gebreken denk ik.
Wat een onzin opmerkingSebo schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:37:
[...]
Maar er is niet 1 merk wat echt boven de ander uitsteekt denk ik qau airco's en warmtepompen.
Daikin FTXM35R/RXM35R
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Dat kan best , maar ik doelde meer op betrouwbaarheid. Als er 1 merk was wat echt zo goed was had iedereen die wel gekozen. Daikin Mitsubishi en LG zijn allemaal prima merken met ieder zijn eigen kwalen.Servee schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:49:
[...]
Wat een onzin opmerking![]()
Het verschil zit m in heel veel zaken, de COP is één van die bepalende waarden. En als je even een paar honderd pagina’s terugleest kun je uitgebreidere samenvattingen vinden. Buiten dat ze allemaal kunnen verwarmen en koelen zijn er zéker wel heel wat nekkentrekkers tov de verschillende merken.
Hoge COP is trouwens leuk, 4 of 5 allemaal prima. Maar als er geen onderdelen te krijgen zijn of de garantie van de WPomp is een stuk korter als op een ander merk zou ik goed overwegen wat je uiteindelijke rendement is mocht er wel iets stuk gaan over 4 jaar.Sebo schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:02:
[...]
Dat kan best , maar ik doelde meer op betrouwbaarheid. Als er 1 merk was wat echt zo goed was had iedereen die wel gekozen. Daikin Mitsubishi en LG zijn allemaal prima merken met ieder zijn eigen kwalen.
Bij MHI/Daikin/LG heb je allemaal 5 jaar fabrieksgarantie, mits aangesloten door een gecertificeerd koel installatiebedrijf. Door externe invloeden defect word niet gedekt maar daar heb je een verzekering voor toch?Sebo schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:08:
[...]
Hoge COP is trouwens leuk, 4 of 5 allemaal prima. Maar als er geen onderdelen te krijgen zijn of de garantie van de WPomp is een stuk korter als op een ander merk zou ik goed overwegen wat je uiteindelijke rendement is mocht er wel iets stuk gaan over 4 jaar.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Daar lijkt het soms wel op …Sebo schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:33:
[...]
Ik wel.., zijn er veel klachten over? Ieder merk heeft wel zijn gebreken denk ik.
Dit is beneden zeker al beter.ThaBEN schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:46:
[...]
[...]
[...]
Jullie hebben mij overtuigd om morgen nogmaals te bellen met het bedrijf om alternatieve opties te bespreken, indien dat nog mogelijk is. Maar om een beter beeld te krijgen wil ik jullie een aantal vragen stellen om beter inzicht te krijgen voordat ik het gesprek aan ga.
Wat ik nu van plan ben a.d.h.v. de info verkregen in dit forum is om de de twee 5kW units te laten omruilen voor twee 3,5 kW units, omdat 5 kW dus overkill lijkt te zijn in mijn situatie. Daarbovenop dan wellicht een derde airco unit erbij van 2,5 kW (kleinste LG) voor in de keuken, gezien het daar altijd het koudste is van de gehele woning en we daar 's avonds altijd eten.
De prioriteit ligt op het verwarmen van de benedenverdieping. Boven zijn we eigenlijk alleen tijdens het slapen dus daar is het meer het idee om tijdens de zomer en winter het algemeen aangenamer te hebben.
Andere belangrijke factor is geluid. het liefst wil ik de airco constant op de laagste stand kunnen draaien (minder geluid) en dan alsnog voldoende werking kunnen bieden om minimaal 19 graden (liefst 21) zonder problemen vast te kunnen houden tijdens verwarmen wanneer het buiten koud is. Geen idee hoe realistisch deze gedachte is. Koelen in de zomer geloof ik wel. Zolang het een aantal graden koeler is dan buiten ben ik tevreden
Voor de bovenetage zie ik helaas geen mogelijkheid om een multi unit te gebruiken en op iedere kamer een aparte kleine airco unit. Zowel financieel als praktisch met de indeling van het huis zie ik dit niet als realistische optie en komt dit voor mij te vervallen.
Ik heb hieronder een schets gemaakt waar ik nu dan aan denk.
Rood is waar de airco unit komt te hangen
Blauw is de woonkamer welke ik met 1 x een 3,5 kW wil verwarmen
Groen is de keuken welke ik met 1 x een 2,5 kW wil verwarmen
Geel is de bovenetage welke ik met 1 x een 3,5 kW wil verwarmen, wetende dat dat niet de meest ideale situatie is maar ik heb nu eenmaal geen alternatief.
Notitie, we wonen 2 onder 1 kap. Rechterzijde van ons huis betreft de muur welke wij met de buren delen en de onderzijde van de tekening betreft de voorkant van de woning. Op die 2 muren kunnen we dus géén buitenunit plaatsen.
Graag hoor ik jullie input![]()
[Afbeelding]
Wat was je dag/avond temperatuur? Als je de unit een paar graden terugzet in de nacht en uiteindelijk komt deze op 18 graden zal deze proberen die ingestelde temperatuur te bereiken of niet te overschrijden en zal dan gaan pendelen, het lijkt niet echt op een defrost toch?Hartox schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:18:
Vannacht weer een defrost gehad terwijl de unit aan het pendelen was om het op 18 graden te houden. Ik heb het idee dat hij wat in zijn eigen koude lucht zit te werken. De temperatuur sensor vd buitenunit geeft ook steeds een daling aan van een paar graden als de unit aan het verwarmen is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Dat zou in theorie wel de meest ideale oplossing zijn m.b.t. comfort. Ik woon in een oud huis waarbij de plafonds op de bovenverdieping ook nog eens van hout zijn, dus het zou vrij gemakkelijk door de plafonds naar de andere slaapkamers gelust kunnen worden via de zolder.Tommie12 schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:20:
[...]
Dit is beneden zeker al beter.
Boven…. Ik zou die in de slaapkamer hangen, en dan een tweede unit in de tweede slaapkamer via een gootje onder het plafond.
Eventueel nog een derde in de voorste slaapkamer, of een ventilatiegat met een gestuurde fan.
Ik kan toch echt in HA zien dat ie een defrost heeft gedaan vannacht. Het is de outdoor sensor die je ziet, het is denk ik echt dat de omgeving bij de buiten unit een paar graden kouder wordt als ie aan het verwarmen is. De foto is ook vanuit een deur gemaakt, dus de koude lucht hoopt zich blijkbaar wat op tussen de muren, daar is ook vrij weinig aan te doen ben ik bang.Servee schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:49:
[...]
Wat was je dag/avond temperatuur? Als je de unit een paar graden terugzet in de nacht en uiteindelijk komt deze op 18 graden zal deze proberen die ingestelde temperatuur te bereiken of niet te overschrijden en zal dan gaan pendelen, het lijkt niet echt op een defrost toch?
Op het moment dat je buitenunit gaat werken kan denk ik best je indoor temp sensor even wat lager aangeven door de koude lucht die deze produceert. Op de foto te zien heb je zat vrije blaasruimte aan de voorkant dus zou eigenlijk niet kunnen.
Koelt je huis zover af dat je met de huidige overdag temperaturen de unit in de nacht moet aanlaten?
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Als het binnen de temperatuur is die je wilt of je verwacht dat het snel warm wordt door de zon, en dat zonder Airco dan kan hij gewoon uit natuurlijk , je CV ketel zou ook niet aanspringen. En ik heb hem op verwarmen voor verwarmen en vice versa.VidaR-9 schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:16:
Airco beginner hier.
Hebben jullie de airco’s qua modus op verwarmen/koelen staan of gewoon op automatisch. En laten jullie alles gewoon draaien op dit soort dagen qua temperatuur? Ik heb alles momenteel namelijk uit staan, misschien savonds kort aan om wat te verwarmen.
Lees hier trouwens veel over geluid, maar ik heb echt nog niks kunnen waarnemen van mijn buiten units. Maar ze hebben ook nog niet echt hoeven werken. En hangen op de oprit. Wil niet dat m’n buren er last van krijgen, maar die komen daar sowieso alleen om in de auto te stappen. Ik wil wel hetzelfde als @ThaBEN proberen vol te houden: op laagste stand laten draaien, lijkt me comfortabelste qua geluid en luchtstroom.
Ik hoorde een installateur in de USA in een YouTube filmpje ooit eens zeggen dat je auto mode zoveel mogelijk moet vermijden, indien je in een omgeving woont waar je zowel doet koelen als verwarmen op dezelfde dag (bijvoorbeeld 's nachts koud overdag heet).VidaR-9 schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:16:
Airco beginner hier.
Hebben jullie de airco’s qua modus op verwarmen/koelen staan of gewoon op automatisch. En laten jullie alles gewoon draaien op dit soort dagen qua temperatuur? Ik heb alles momenteel namelijk uit staan, misschien savonds kort aan om wat te verwarmen.
Lees hier trouwens veel over geluid, maar ik heb echt nog niks kunnen waarnemen van mijn buiten units. Maar ze hebben ook nog niet echt hoeven werken. En hangen op de oprit. Wil niet dat m’n buren er last van krijgen, maar die komen daar sowieso alleen om in de auto te stappen. Ik wil wel hetzelfde als @ThaBEN proberen vol te houden: op laagste stand laten draaien, lijkt me comfortabelste qua geluid en luchtstroom.
Ah ok ja dan zou t wel kunnen, even afhankelijk waar je woont, hier was het vanmorgen 7 graden maar in delen ook tegen het vriespunt. Staat de unit op een hofje? Anders wellicht de unit draaien richting tuin, al lijken de leidingen best krap daarvoorHartox schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:26:
[...]
Ik kan toch echt in HA zien dat ie een defrost heeft gedaan vannacht. Het is de outdoor sensor die je ziet, het is denk ik echt dat de omgeving bij de buiten unit een paar graden kouder wordt als ie aan het verwarmen is. De foto is ook vanuit een deur gemaakt, dus de koude lucht hoopt zich blijkbaar wat op tussen de muren, daar is ook vrij weinig aan te doen ben ik bang.
We hebben helaas bijna geen zon op ons huis staan, dus het warmt niet echt op in huis nu. En oa door gedeeltelijk enkel glas koelt het ook vrij snel weer af (wordt aan gewerkt).
Daikin FTXM35R/RXM35R
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Er is een verschil van fan stand op automatisch of de modus (verwarmen/koelen) op automatisch. Dat laatste is waar jij op doeltThaBEN schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:37:
[...]
Ik hoorde een installateur in de USA in een YouTube filmpje ooit eens zeggen dat je auto mode zoveel mogelijk moet vermijden, indien je in een omgeving woont waar je zowel doet koelen als verwarmen op dezelfde dag (bijvoorbeeld 's nachts koud overdag heet).
Als ik het me goed herinner was zijn redenatie dat wanneer je bijvoorbeeld de temperatuur op auto op 20 hebt staan en het overdag eventjes 21 graden kan zijn buiten en de rest van de dag 19 dat sommige merken airco's dan op auto mode te vaak gaan wisselen tussen koelen en verwarmen wat een nadelig effect zou hebben.
Ik heb even fictieve getallen genomen, maar dat was de theorie welke hij gebruikte. Geen idee hoe correct het is maar klinkt wel ergens aannemelijk.
Daarom was zijn motivatie om altijd auto mode te vermijden.
Iemand anders in dit topic kan het waarschijnlijk beter toelichten of ontkrachten.
[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 18-04-2022 16:50 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Multisplit uiteraard.ThaBEN schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:23:
[...]
Dat zou in theorie wel de meest ideale oplossing zijn m.b.t. comfort. Ik woon in een oud huis waarbij de plafonds op de bovenverdieping ook nog eens van hout zijn, dus het zou vrij gemakkelijk door de plafonds naar de andere slaapkamers gelust kunnen worden via de zolder.
Echter wil ik wel graag alles via Wi-Fi kunnen bedienen en het liefst binnen 1 merk houden.
Bij LG is de kleinste unit 2,5 kW. Dan zou ik in totaal 7,5 kW op de bovenverdieping hebben liggen wat nogal overkill lijkt. Ook zie ik het niet snel voor me om 7 buitenunits op mijn huis te hebben plakken
Nee, dat klopt niet. Je gebruikt per jaar 850 L × 1.5 = 1275 L. 1 liter propaangas heeft een calorische waarde van ca. 7.058 kWh. Je hebt dus 1275 L × 7.058 kWh/L = 9000 kWh nodig.Faece schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:37:
Mijn vraag is een beetje ondergesneeuwd onder latere reacties...
Ik verwarm momenteel met propaan. ik vul mijn tank 3 keer op 2 jaar, telkens rond de 850l.
Ik betaal 1015 euro voor 850l. dus dan kost me dit +-1522 euro per jaar aan propaangas voor 1388m3 (850/0.51/1.8 = 925 m3. Dit *3/2 = 1388 m3 (De dichtheid van propaan is 0,510 kg bij 15°C voor 1 liter gas.)
1 M3 propaan weegt 1,8 kg."
"De calorische waarde van (handels)propaan is ca. 13,83 kWh/kg.
dus 1388*1.8l* 13,83= +- 34556 kwh warmte die ik nodig heb.
dus met een COP van bv 3.5 gemiddeld zou dit +-10 000 kwh zijn die ik nodig heb om het huis te verwarmen.
Stel dat ik er 1500 overproduceer, die dus gratis zijn, moet ik nog 8500 kwh betalen.
mijn electriciteit kost me : Enkelvoudige meter (c€/kWh) :10,4905
8500*0.104950 = dan kost me dit nog 892 euro.Het verschil 1522-892 : +- 630 euro.
Concreet zou ik 630 uitsparen per jaar (als ik volledig airco-warm). Klopt deze berekening ?
Waar je de mist in gaat is dat je propaan ook nog gebruikt voor warm water voorziening.Faece schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:37:
Mijn vraag is een beetje ondergesneeuwd onder latere reacties...
Ik verwarm momenteel met propaan. ik vul mijn tank 3 keer op 2 jaar, telkens rond de 850l.
Ik betaal 1015 euro voor 850l. dus dan kost me dit +-1522 euro per jaar aan propaangas voor 1388m3 (850/0.51/1.8 = 925 m3. Dit *3/2 = 1388 m3 (De dichtheid van propaan is 0,510 kg bij 15°C voor 1 liter gas.)
1 M3 propaan weegt 1,8 kg."
"De calorische waarde van (handels)propaan is ca. 13,83 kWh/kg.
dus 1388*1.8l* 13,83= +- 34556 kwh warmte die ik nodig heb.
dus met een COP van bv 3.5 gemiddeld zou dit +-10 000 kwh zijn die ik nodig heb om het huis te verwarmen.
Stel dat ik er 1500 overproduceer, die dus gratis zijn, moet ik nog 8500 kwh betalen.
mijn electriciteit kost me : Enkelvoudige meter (c€/kWh) :10,4905
8500*0.104950 = dan kost me dit nog 892 euro.Het verschil 1522-892 : +- 630 euro.
Concreet zou ik 630 uitsparen per jaar (als ik volledig airco-warm). Klopt deze berekening ?
@Faece als we die 9000 kWh energie als uitgangspunt nemen, met een cop van 3, ben je EUR 300 kwijt bij je huidige lage tarief. Marktprijs nu van electriciteit is wel hoger dus bij ca 40 cent per kWh elektriciteit is het al 1200 euro. Maar propaan zal ook duurder geworden zijn lijkt me.Martin7182 schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:19:
[...]
Nee, dat klopt niet. Je gebruikt per jaar 850 L × 1,5 = 1275 L. 1 liter propaangas heeft een calorische waarde van ca. 7,058 kWh. Je hebt dus 1275 L × 7,058 kWh/L = 9000 kWh nodig.
Via massa in kg:
1275 L × 0,51 kg/L = 650 kg
650 kg × 13,83 kWh/kg = 9000 kWh
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
dit is mijn vast tarief voor dit jaar. mijn propaan is tov vorig jaar meer als verdubbeld in prijs.Tankhuur is maar 50 euro per jaar, dat is nu ook de wereld niet. Maar het verschil in kostprijs is wel ferm, mijn zonnepanelen-opbrengst zit er dan nog niet ingerekend. Daarom lijkt airco eigenlijk wel een goed systeem.franssie schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:26:
[...]
@Faece als we die 9000 kWh energie als uitgangspunt nemen, met een cop van 3, ben je EUR 300 kwijt bij je huidige lage tarief. Marktprijs nu van electriciteit is wel hoger dus bij ca 40 cent per kWh elektriciteit is het al 1200 euro. Maar propaan zal ook duurder geworden zijn lijkt me.
Sanitair warm water zal je waarschijnlijk eerst nog via propaan regele,ece maar inclusief tank huur etc is het wellicht ook een idee om dat gelijk in je investeringsplan mee te nemen, kan een warmte pomp boiler zijn of grondiger installaties zoals @d-dark oppert.
Die 34000 is blijkbaar een foute waarde... ik verbruik 1275l, dat is blijkbaar geen 34500 kwh...D-dark schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:27:
[...]
Nemen we de 34556 als uitgangspunt en delen door 8 kw om het om te rekenen naar gas dan is dat 4319 m3. Dat moet een behoorlijk flinke woning zijn. Mijn advies zou zijn om eerst te bekijken of er beter geïsoleerd kan worden en ook een grond -water warmtepomp in overweging te nemen.
Nu is 4000kw op jaarbasis ook niet bizar veel maar een LL wp is veel voordeliger dat is zeker.Faece schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:24:
[...]
dit is mijn vast tarief voor dit jaar. mijn propaan is tov vorig jaar meer als verdubbeld in prijs.Tankhuur is maar 50 euro per jaar, dat is nu ook de wereld niet. Maar het verschil in kostprijs is wel ferm, mijn zonnepanelen-opbrengst zit er dan nog niet ingerekend. Daarom lijkt airco eigenlijk wel een goed systeem.
Sanitair warm water kostprijs is moeilijk te rekenen. Ik heb enkel een analoog metertje van 0-100, dus ik kan daar niet in detail mijn verbruik zien. Dit is dan misschien een investering voor volgend jaar (wpb)...
LW warmtepomp lijkt me dan weer niet voordelig. ik had bij iemand gelezen dat zijn verbruik +4000kwh uur was, dit is mijn max opbrengst van mijn panelen op een jaar. Dit haal ik er nooit uit.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Je kunt volgens mij de oude WiFi module plaatsen die niet via de Daikin server is verbonden en daarmee ook alle gegevens uitlezen die nu niet toegankelijk meer zijn. En de unit zou volgens mij ook gewoon moeten werken zonder de wifi module aangezien deze voorheen optioneel was.Wozmro schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:32:
Nog even iets over de daikin perfera:
Ik merk dat ik de app steeds minder gebruik, gewoon aan/uit via de afstandsbediening indien nodig.
En tegelijk gaat de daikin-aanpak op gebied van connected mij steeds meer tegenstaan.
- wifi gebruikt continue 7W (gemeten met shelly 1PM)
- weinig mogelijkheid tot verbinding met iets als HA (hopelijk veranderd dit nog in de toekomst)
- Via wifi zie je steeds ’daikinAP’ , een accespoint waar je eigenlijk niets mee kan doen en de buren zien nu ook dat er ergens een daikin in de buurt staat.
Vraag: kan ik de wifi-module fysiek afkoppelen van de hoofdprint zonder dat dit een negatieve invloed heeft op de gewone werking?
[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 18-04-2022 19:38 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
[ Voor 59% gewijzigd door Servee op 18-04-2022 19:38 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Klopt het ook dat je met de Daikin app niet kan aangeven in welke positie de vinnen moeten gaan staan om de lucht een bepaalde richting op te blazen?Wozmro schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:32:
Ik merk dat ik de app steeds minder gebruik, gewoon aan/uit via de afstandsbediening indien nodig.
En tegelijk gaat de daikin-aanpak op gebied van connected mij steeds meer tegenstaan.
- weinig mogelijkheid tot verbinding met iets als HA (hopelijk veranderd dit nog in de toekomst)
- Via wifi zie je steeds ’daikinAP’ , een accespoint waar je eigenlijk niets mee kan doen en de buren zien nu ook dat er ergens een daikin in de buurt staat.
Vraag: kan ik de wifi-module fysiek afkoppelen van de hoofdprint zonder dat dit een negatieve invloed heeft op de gewone werking?
Dat is bij Daikin inderdaad zo, toch bij de units die we hier hebben (Perfera en Ururu Sarara).ThaBEN schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:44:
[...]
Klopt het ook dat je met de Daikin app niet kan aangeven in welke positie de vinnen moeten gaan staan om de lucht een bepaalde richting op te blazen?
Dat is idd waar, je kunt wel swing beide aan/uit zetten of 3D aanzetten maar in de praktijk laat je m vaak in een vaste stand staan die voor jou situatie goed werkt.ThaBEN schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:44:
[...]
Klopt het ook dat je met de Daikin app niet kan aangeven in welke positie de vinnen moeten gaan staan om de lucht een bepaalde richting op te blazen?
Ik begreep van iemand een tijd terug dat enkel een "stop" knop in de app aanwezig is voor "swing" modus en dat hij dan fysiek voor de airco moest gaan staan wanneer deze van links naar rechts was aan het zwenken, om vervolgens op het juiste moment op de stop knop te drukken, om visueel te bevestigen dat de vinnen de juiste kant op stonden zoals gewenst.
Er zou dus geen optie in de app zijn om direct bijvoorbeeld "links/rechts" of een bepaalde aantal horizontale graden te kiezen. Is dit nog altijd het geval?
Ik meen te herinneren dat dit bij een Daikin het geval was, maar zou ook Mitsubishi kunnen zijn geweest.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Thanks; die had ik al gevolgd, maar helaas is de opbouw anders; ik heb een git aangemaakt, daar ga ik wat spul verzamelen.AUijtdehaag schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:14:
[...]
Zou deze daar ook niet op werken?
https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl
Maar kan je ze dan wel via de app gewoon afleggen dat ze niks verbruiken ?Servee schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:36:
[...]
De module gebruikt hier overigens ook altijd 6 watt in stand-by.
Weet je of de integratie met Niko home control goed werkt ? In theorie zou het mogelijk zijn om je Daikin airco's pas aan te sturen als je opbrengst heb van je zonnepanelen...Wozmro schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:32:
kijken we naar de berekening van @franssieFaece schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:29:
[...]
Die 34000 is blijkbaar een foute waarde... ik verbruik 1275l, dat is blijkbaar geen 34500 kwh...
Volgens mij verbruikt de unit altijd stroom in standby, om ook je ir oog aan te sturen voor je afstandsbediening. Helemaal stroomloos krijg je m alleen met switch off in de meterkast of werkschakelaar.Faece schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:29:
[...]
Maar kan je ze dan wel via de app gewoon afleggen dat ze niks verbruiken ?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik heb vaag iets gehoord dat Niko zou bezig zijn met een module maar nog niet verder bekeken.Faece schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:31:
[...]
Weet je of de integratie met Niko home control goed werkt ? In theorie zou het mogelijk zijn om je Daikin airco's pas aan te sturen als je opbrengst heb van je zonnepanelen...
In eerste instantie wil ik mijn gasverbruik gaan verminderen door het gebruik van overtollige energie die ik opwek via mijn zonnepanelen. Ik heb namelijk geen terugdraaiende teller meer. Pas in een volgende stap probeer ik misschien volledig van de gas af te gaan ...D-dark schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:42:
[...]
kijken we naar de berekening van @franssie
Liters per vulling 850
Aantal vullingen in 2 jaar 3
Totaal per 2 jaar 2550
Aangepast naar 1 jaar 1275
Energie per liter 7,058
Totaal energie per jaar 8998,95
Omgerekend naar gas 1124,86875
Dat zijn iets leukere getallen.
Het is mogelijk met lucht-lucht warmtepompen of als ik de koevlaas methode voor een lucht-water warmtepomp neem eentje van 6 kW.
Houd er wel rekening mee dat je bij lucht-lucht nog iets van een warmtepompboiler vat nodig hebt voor je warme water
Dat is een optie.Faece schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:54:
[...]
In eerste instantie wil ik mijn gasverbruik gaan verminderen door het gebruik van overtollige energie die ik opwek via mijn zonnepanelen. Ik heb namelijk geen terugdraaiende teller meer. Pas in een volgende stap probeer ik misschien volledig van de gas af te gaan ...
Met LG kan dit wel in ieder geval , ik kan hem in iedere richting 'vast' zetten via mijn telefoon. Hoog en Links/Rechts en beide in 8 verschillende gradaties. Of laten swingen..ThaBEN schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:44:
[...]
Ik begreep van iemand een tijd terug dat enkel een "stop" knop in de app aanwezig is voor "swing" modus en dat hij dan fysiek voor de airco moest gaan staan wanneer deze van links naar rechts was aan het zwenken, om vervolgens op het juiste moment op de stop knop te drukken, om visueel te bevestigen dat de vinnen de juiste kant op stonden zoals gewenst.
Er zou dus geen optie in de app zijn om direct bijvoorbeeld "links/rechts" of een bepaalde aantal horizontale graden te kiezen. Is dit nog altijd het geval?
Ik meen te herinneren dat dit bij een Daikin het geval was, maar zou ook Mitsubishi kunnen zijn geweest.
Kan het niet zijn dat je buitenunit last heeft van vorst? Het wordt over het algemeen afgeraden om ze op de grond te zetten omdat het daar kouder is.Hartox schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:26:
[...]
Ik kan toch echt in HA zien dat ie een defrost heeft gedaan vannacht. Het is de outdoor sensor die je ziet, het is denk ik echt dat de omgeving bij de buiten unit een paar graden kouder wordt als ie aan het verwarmen is. De foto is ook vanuit een deur gemaakt, dus de koude lucht hoopt zich blijkbaar wat op tussen de muren, daar is ook vrij weinig aan te doen ben ik bang.
We hebben helaas bijna geen zon op ons huis staan, dus het warmt niet echt op in huis nu. En oa door gedeeltelijk enkel glas koelt het ook vrij snel weer af (wordt aan gewerkt).
Dit had ik inderdaad gezien. Bij een ouder model had je al de keuze uit 6 stappen in verticale richting en 5 stappen in horizontale richting.Sebo schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:37:
[...]
Met LG kan dit wel in ieder geval , ik kan hem in iedere richting 'vast' zetten via mijn telefoon. Hoog en Links/Rechts en beide in 8 verschillende gradaties. Of laten swingen..
[ Voor 25% gewijzigd door ThaBEN op 18-04-2022 21:56 ]
Klopt. Als ik de vinnen echt een specifieke richting op wil hebben dan moet ik de vinnen kunnen zien (of de lucht kunnen voelen iig). Je kunt in ieder geval geen richting, laat staan de graadhoek instellen ofzo.ThaBEN schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:44:
[...]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Voor HA is er inmiddels een oplossing in de vorm van een HACS plugin. Zie hier. Dit werkt specifiek alleen met de nieuwe modellen met de geïntegreerde wifi module (2020+, volgens mij).Wozmro schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:32:
[ Voor 57% gewijzigd door ThaBEN op 19-04-2022 09:20 ]
[ Voor 16% gewijzigd door Tomv op 19-04-2022 07:56 ]
Ohw daar was ik nog niet van op de hoogte. Dat is iets dat ik ook ga meenemen in mijn overweging voor mijn setup. Thanks.Chatslet schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:40:
[...]
Daarbij zijn single splits het beste omdat die verder terug kunnen moduleren (en dus minder pendelen) en je ook met minder leidingwerk komt te zitten.
[ Voor 9% gewijzigd door Tomv op 19-04-2022 10:05 ]
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq