Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 126 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.349.697 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-07 14:52
Gerco-M schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:50:
[...]

Ik en vriendin, en werken thuis en douchen zuinig :P
Als je meer water voor SWW gebruikt dan dit dan is een WPB inderdaad snel rendabel hoor. Het ligt er wel een beetje aan de stroomkosten. Mijn E boiler direct gestookt van het PV overschot (8 cent!) werkt goedkoper dan een COP 3 WPB tegen marktprijzen nu 8)
Hoewel dan nog steeds een WPB of een L/W systeem met boilervat een meer duurzame oplossing is voor ons voor de langere termijn dus wie weet.
haha wij zitten hier in hetzelfde schuitje. In de zomer maanden 5m3 per maand, dus in een jaar maar 60m3.
Met zijn 2en + kind. Douchen heel spaarzaam en vaak gewoon na het sporten in de sporthal.
WP Boiler is kosten technisch dan gewoon een gekke keus.
Jammer dat de E Boiler dan wel flink wat van mijn overschot aan PV opsnoept.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:51
Idem hier: enkel spaarzaam douchen en afwassen, gezin van 3.

Daarom dat ik een experiment wil doen met een boiler van 15l om te zien of we daar mee toekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:22
Chatslet schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:56:
[...]

Dat is een hoge temperatuurverdeler die voor aanvoertemperaturen van 80+ graden is. Dat “terugregelen” waar jij het over hebt zit een stuk minder slim in elkaar dan je denkt. Het enige dat zo’n ding doet is met een vast debiet retourwater uit de vloer mengen met de aanvoer uit de CV ketel. Bij een hoge temperatuur verdeler is dat dus veel meer retourwater dan bij een lage temperatuur verdeler gebeurt. Er wordt dus niets dynamisch geregeld met een thermostatisch mengventiel oid. De temperatuurknop die op zo’n verdeler zit regelt dus ook niet de temperatuur die de vloer in gaat. Het is alleen een begrenzer die zorgt dat er een klep in de aanvoer sluit wanneer de ingestelde temperatuur wordt overschreden. Ga je in zo’n verdeler dus lage aanvoertemperaturen stoppen dan komen er nog veel lagere temperaturen uit en duurt het dus heel lang voordat de vloer op temperatuur is. Als ik de CV aanvoer bijvoorbeeld op 50 graden zet krijg ik het water dat de vloer in gaat niet warmer dan 25 graden.

Als jij je vloerverwarming dus vanuit een warmtepompboiler wilt voeden moet je heel goed uitzoeken wat voor verdeler je hebt. Ook moet je goed uitzoeken wat voor pomp er op zit. Een oudere pomp kan zomaar 24/7 150 watt verbruiken. Met het jaarverbruik van zo’n pomp kun je behoorlijk wat wintermaanden met een airco verwarmen. Realiseer je ook dat vloerverwarming absoluut niet voor korte ondersteuning of even snel bij stoken is bedoeld. Vloerverwarming reageert heel traag. Je moet eerst de vloer warm stoken voordat er überhaupt warmte vanaf wilt komen. Daar gaat met een flinke CV ketel zo al een dag of anderhalf overheen omdat daar echt serieus veel energie in gestopt moet worden. Dan moet je ook nog een thermostaat hebben die daar mee om kan gaan. Die moet dan 2 a 3 weken lang het opwarm en afkoel gedrag van je vloer leren om niet telkens hele grote temperatuurschommelingen te krijgen. Verder vraag ik me eigenlijk ook af of je nog wel genoeg warm tapwater over gaat houden als je “even” voor erbij een hele vloer moet opstoken. Zo’n warmtepompboiler komt qua vermogen in de verste verte niet in de buurt van een cv ketel of een normale warmtepomp. Dan kun je misschien beter iets van een monoblock warmtepomp neerzetten voor alleen de vloerverwarming.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting! Mijn pomp gebruikt max. 60W. Nog redelijk veel, maar zeker geen 150W. Vloerverwarming als ondersteuning gaat denk ik wel goed werken. Stel je pompt gemiddeld 1 kW erin, dan wordt die warmte toch afgegeven op de juiste plaats. Ik hoef geen vloer op 30°C, alleen de kou eraf. WPB die ik op het oog heb is 3 kW, dan blijft er max. 2 kW over voor SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:47
Martin7182 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:31:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide toelichting! Mijn pomp gebruikt max. 60W. Nog redelijk veel, maar zeker geen 150W. Vloerverwarming als ondersteuning gaat denk ik wel goed werken. Stel je pompt gemiddeld 1 kW erin, dan wordt die warmte toch afgegeven op de juiste plaats. Ik hoef geen vloer op 30°C, alleen de kou eraf. WPB die ik op het oog heb is 3 kW, dan blijft er max. 2 kW over voor SWW.
Ik ben bang dat dat niet helemaal is zoals het werkt. Je kunt niet kiezen hoeveel kw de vloer in gaat en hoeveel er in het tapwater achterblijft. Je kunt hoogstens wat met gelaagdheid doen als er meerdere spiralen in zitten. De afgifte capaciteit van vloerverwarming is al snel 130 tot 150 watt per m2.
Met een gemiddelde vloer kom je dan al snel tussen de 7 en 9 kw aan afgifte capaciteit. Daar kun je eindeloos lang met 3kw warmte in stoppen maar dat gaat gewoon niet warm worden en warm tapwater ga je sowieso al niet krijgen. Er gaat gewoon meer uit dan dat er in gaat. Het enige wat je hier mee bereikt is een hoge energierekening en een koude douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Dean Martin schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:08:
[...]

Moet zo'n WPB bij de CV installatie staan? Of kan het ook in de kelder bijv ?
Dat hangt er vanaf hoe je leidingwerk loopt en welke diameters je hebt. Heb je boven een grotere diameter dan beneden dan is het niet handig om hem beneden aan te sluiten. Ook moet je bedenken of je met je geiser/cv ketel wilt na-verwarmen. In dat geval moet hij wel daar staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
^^ik zie het niet zo pessimistisch; ik gebruik nu maximaal 500 m3 gas per jaar (verwarming, SWW, koken) en heb denk ik aan 3 kW genoeg m.b.t. stoken. En als de vloerverwarming via WPB tegenvalt, dan zet ik hem gewoon uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-07 17:35

Gerco-M

mijn tornado res.

@Chatslet Ik heb geen vloerverwarming en geen WPB maar afgifte capaciteit (vermogen?) is denk ik sterk gerelateerd aan aanvoer temperatuur. Als je er water voor gebruikt met een lagere temperatuur is het afgegeven en dus het opgenomen vermogen ook lager, en zou het misschien wel kunnen. Zeker als die massa na een tijdje al bijna op temperatuur is. Het blijft wel een puzzel met temperaturen en het vermogen houd niet over natuurlijk. En inderdaad zorgen dat er SWW is wat nog warm is is ook wel een goed idee ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-06 09:15
Goedendag dames en heren. Ik heb sporadisch in de afgelopen jaren hier wel eens in dit topic rondgekeken (voorheen "Het grote airconditioning topic"), maar mij was dit meestal te technisch of een "te ver van mijn bed show".
Echter met de stijgende gasprijzen en een vast energiecontract welke in september verloopt, heb ikzelf ook maar de stap genomen om airco's te laten plaatsen in mijn woning.

Ik heb 2x de 5kw versie van de LG Standaard Plus besteld. (Productnaam "PC18SQ"). Één voor de benedenverdieping en de ander om de bovenverdieping te verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20N0CjsVCyGYhTfgmLKDCdaonoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dz7P7MemDrckfIKTWi4G4QLL.jpg?f=fotoalbum_large

Deze worden op 20 mei inclusief installatie geleverd voor €3998 (€1999 per stuk). Ik heb zelf al 12 zonnepanelen liggen waarmee ik iets meer dan 4000 kw per jaar opwek, wat meer is dan ik daadwerkelijk verbruik. Dus mede daarom besloten om de stap te nemen om te gaan verwarmen via airco's.

Ik zag af en toe al eens een post voorbij komen van mensen met deze zelfde airco. Mocht men nog tips en tricks hebben omtrent dit model dan verneem ik die graag :)

Zelf wil ik even voor alle andere noobs zoals mijzelf een 3-tal video's posten welke mijzelf veel duidelijke informatie verschaft hebben over de (mogelijke) praktijkervaringen omtrent het verwarmen van je woning d.m.v. airco's.

Er staan nog veel meer video's op dit YouTube kanaal over dit onderwerp maar deze 3 vond ik wel het uitlichten waard. Al met al vind ik het een spannende stap die ik gemaakt heb maar ben benieuwd naar de praktijk ervaringen vanaf volgende maand 8)

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-07 11:57
Ik heb de laatste tijd dit topic ook lopen doorspitten en heb een drietal offertes gekregen.

Het gaat om de beneden verdieping (1 kamer) totaal 102m³ verwarmen
Nu lees ik veel over pendelen
- De installatie monteur zegt dat ik beter een 5KW kan nemen i.v.m. levensduur?
- Hier in het topic lees ik dat veel mensen het gewoon makkelijk redden met een 3.5KW
- Wat is wijsheid m.b.t laag verbruik

Woning heeft spouw isolatie + nieuwe kunststof kozijnen.
Vloerisolatie komt nog in de toekomst.
Bouwjaar 1959 2 onder 1 kap.

Optie 1.
Mitsubishi Heavy SRK35 ZS-Wit € 1.550,00

Optie 2.
Mitsubishi Heavy SRK50 ZS-Wit € 1.950,00

Optie 3.
Mitsubishi Heavy 35ZSX-Wit € 2.125,00

Prijzen zijn incl installatie en btw.

Ik begrijp van de Tweakers hier dat wifi/HA modules later ook toe te voegen zijn?
Ik weet niet goed welke ik moet kiezen. Pendelen/energie zuinig/mindere levensduur.
Wat is jullie ervaring hier mee en of welke keuze?

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07 18:58
Bonzo2009 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:53:
Ik heb de laatste tijd dit topic ook lopen doorspitten en heb een drietal offertes gekregen.

Het gaat om de beneden verdieping (1 kamer) totaal 102m³
- Hier in het topic lees ik dat veel mensen het gewoon makkelijk redden met een 3.5KW

Optie 1.

Optie 2.

Optie 3.

Ik begrijp van de Tweakers hier dat wifi/HA modules later ook toe te voegen zijn?
Ik weet niet goed welke ik moet kiezen. Pendelen/energie zuinig/mindere levensduur.
Optie 3, beste in SCOP en moet prima kunnen voor dat aantal m3. 575 euro verschil is 2300 kwh (bij 0,25 / kwh). Als je er ook mee gaat verwarmen dan haal je dat er in de levensduur van de unit wel uit.
Wifi of zelfbouw modules kan je inderdaad altijd nog toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
Plenkske schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:19:
[...]

Optie 3, beste in SCOP en moet prima kunnen voor dat aantal m3. 575 euro verschil is 2300 kwh (bij 0,25 / kwh). Als je er ook mee gaat verwarmen dan haal je dat er in de levensduur van de unit wel uit.
Wifi of zelfbouw modules kan je inderdaad altijd nog toevoegen.
Ja de bedoeling is verwarmen.
Ik lees ook regels m.b.t 40/45 max dBA optie 3 heeft 38/48 die anderen gaan hoger, dit i.v.m de erfgrens en dBA gedoe is dit misschien ook verstandiger.
De ervaringen zijn hier wel goed met 3.5kw en +- 100m³ verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Optie 1.

Optie 2.

Optie 3.

Ik doe 160m3 met een 3.5ZS, en zelfs bij stevige vrieskoude gaat hem dat makkelijk af en blijft de unit bijna geruisloos zijn werk doen.

De 5.0ZS heeft een hoger minimum vermogen en dat gaat in de tussenseizoenen veel sneller tot gependel leiden, als je dan toch "zekerheid" en mee wilt gaan met advies van de installateur (volgens verschillende installateurs was een 5kW in mijn situatie al krap |:( ), ga dan voor een 50ZSX die heeft een zeer laag minimum vermogen.

Wij zijn voor de ZS lijn gegaan omdat wij de binnenunit in bedrijf van de ZSX erg lelijk vonden, SCOP was voor ons minder van belang door ruime PV opbrengst.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 15-04-2022 16:54 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Gerco-M schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:09:
@Chatslet Ik heb geen vloerverwarming en geen WPB maar afgifte capaciteit (vermogen?) is denk ik sterk gerelateerd aan aanvoer temperatuur. Als je er water voor gebruikt met een lagere temperatuur is het afgegeven en dus het opgenomen vermogen ook lager, en zou het misschien wel kunnen. Zeker als die massa na een tijdje al bijna op temperatuur is. Het blijft wel een puzzel met temperaturen en het vermogen houd niet over natuurlijk. En inderdaad zorgen dat er SWW is wat nog warm is is ook wel een goed idee ;)
Dat is dus een beetje het punt. Die massa gaat niet op temperatuur komen omdat de afgifte capaciteit hoger is dan wat je er in stopt. De warmte gaat er dus sneller uit dan er in.
Als je de temperatuur van je WPB kunt verlagen naar bijvoorbeeld 30 of 25 graden dan gaat er inderdaad een lagere temperatuur je vloer in. Ik denk dat je dan qua afgifte capaciteit nog steeds ver boven de capaciteit van je warmtepompboiler zit maar laten we puur theoretisch zeggen dat je er onder zit. Wat dan? Dan heb je een WPB lauw koud water en dus een koude douche... De enige manier om hem dan warm te krijgen is een legionella cyclus te draaien maar dan had je net zo goed een elektrische boiler kunnen nemen.
3kw is gewoon heel erg weinig. Je kunt dan 's ochtends douchen en pas in de avond is dat ding weer op temperatuur. Dat spiraal dat er in zit is simpelweg niet gemaakt voor warmte afgifte. Dat is gemaakt om bij te verwarmen met bijvoorbeeld een zonneboiler, hout/pellet-kachel, cv ketel of warmtepomp. Als zo'n ding het in zijn eentje moet doen en je gaat er warmte aan onttrekken dan werkt het gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:36
Omdat We nu toch aan het investeren zijn in het huis .
En ook over willen gaan op airco .
Ik kan via een kennis van mijn schoonvader aan lg airco’s komen(dealer) zal dus een stuk goedkoper zijn is dit de moeite of kan ik beter voor een betere merk gaan die waarschijnlijk een stuk meer zal kosten.
Zijn er hier ook mensen met goede ervaringen met een serie van lg?

Woonkamer plus keuken 45 m2 (117m3)
Boven verdieping 1 slaapkamer 14 m2

En eventueel een zolder van 40 m2

Mvg martin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
@Chatslet ik probeer je te snappen, maar de fysica werkt tegen ;) Een 200L vat kun je volgens mij makkelijk opwarmen met 1,5 a 2 kW. Als je 1 kW vermogen over hebt, dan kun je dat toch in de vloer pompen? Wat maakt het uit dat de vloer mogelijk meer vermogen kan opnemen? Als je de pomp stopt, dan stopt de opname ook. Het voordeel is dat je met b.v. COP 3 slechts 333 W elektrisch nodig hebt voor 1000 W thermisch. Met 3 kW totaal voor verwarming heb ik genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Martin7182 Je ziet het verkeerd. Het gaat niet om vermogen opnemen maar om vermogen afgeven. Je moet een afgiftesysteem zoals een vloer of radiator eigenlijk als een emmer met een gat zien en een warmtepomp als een kraan. Stel je vloer (emmer) heeft een "gat" waar 1 liter per minuut doorheen kan en de warmtepomp (kraan) kan 3 liter per minuut leveren. Dan ga je die emmer vol krijgen, kun je de kraan dicht draaien en dan blijft er nog een tijd water uit die emmer lopen (warmte afgifte). Als de emmer bijna leeg is kun je hem gewoon weer bijvullen zodat er eigenlijk constant water door het gat blijft lopen.
Nu is het dus zo dat die emmer een gat heeft waar 7 liter per minuut doorheen kan. Als je daar 3 liter per minuut in laat lopen dan kun je eindeloos wachter maar die emmer gaat niet vol lopen.
Je kunt het ook heel simpel zelf uitrekenen wat je aan capaciteit nodig hebt. Voor vloerverwarming als bijverwarming moet je voor meerdere uren achter elkaar rond de 85 watt per m2 kunnen leveren. Met een relatief klein oppervlak van 60 m2 kom je dan al op 5,1kw aan capaciteit. Gebruik je het als hoofdverwarming is dat al snel op 100 watt per m2 en kom je op 6kw. Ook een WPB waar al 200 liter water op 50 graden in zit heb je dan in minder dan 30 minuten volledig afgekoeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:46
Wat. Je stuurt de vloerverwarming aan met een simpele klep die dicht gaat als de kamer warm genoeg is, hij blijft niet altijd lopen.

Voor L/W vragen kan je beter bij de andere thread zijn, ik lees hier teveel onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@w00key Leuk zo’n klep maar daarmee heb je niet ineens genoeg capaciteit om je vloer op te stoken. Tenzij je een vuurtje in de kruipruimte stookt. Maar idd kan hij misschien beter naar het L/W topic gaan met deze vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02:07
Kort mij ervaringen, misschien heeft iemand er wat aan:

Ik heb sinds maart 2019 de MHI SRK50ZSX-W+SRC50ZSX draaien en verwarm daar m'n woongedeelte/open keuken van ca. 140 m3 mee.

Op zich voldoet de installatie, de binnen- en buitenunit zijn stil en moduleren ver terug. Na het eerste jaar heb ik een schatting van het verbruik gemaakt en dat kwam op ca 1500 kwh. Ik heb de CV sindsdien alleen nog gebruikt voor warm water en verwarming van de rest van het huis als het erg koud is.

Kort geleden kwam ik erachter dat ik de SRK60ZSX-W binnenunit heb hangen ipv de SRK50ZSX-W, navraag leert dat deze indertijd niet leverbaar was en dat Coolmark deze als alternatief aanbood. Weet nog niet wat ik ervan moet vinden.

De binnenunit is voor m'n gevoel erg fragiel en heb erg toch wel wat issues mee gehad:
  • Kort na aanschaf bleek de 'spoilerklep' in een hoge blaasstand te gaan resoneren. Deze is door de installateur vervangen. Duurde echter 4 maanden voordat importeur Coolmark over de brug kwam.
  • Wat later bleken de rechter flappen voor de horizontale luchtsturing niet meer te bewegen. De installateur heeft ze weten vast te zetten. Wel heb ik dat ze af en toe nog geheel naar rechts vast blijven staan. Nu 2 maanden niet gebeurt. Fingers Crossed...
  • Bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt een paar weken geleden bleek dat één borglipje voor de 'Spoilerklep' afgebroken in de machine te liggen. Coolmark geeft niet thuis voor garantie en zegt: Het is kapot gegaan door te hard en/of verkeerd aanduwen van de voorkap, dit valt buiten de garantie van MHI’’. In november heb ik zelf de filter nog een keer schoongemaakt zonder ook maar iets te forceren. Kosten 217 euro ex btw, de installateur is bereid het er kosteloos op te zetten. Ik moet er nog eens over nadenken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2J58Ao0uZte75h-8wkq5rLF0mkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfyjA44IAbhWuF0z1mMjq8XI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9KEMEEQHE0UNURIZdT2SDzCA0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zM9SU5Bn20PKWxp3a6f5QB3E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WlfG7dTwxXL4CRIz8VjYG_XPG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTzs2dgh7L1xfzdZBf5O2T0W.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben me ondertussen aan het oriënteren voor een ll warmtepomp voor de rest van het huis maar denk niet dat het weer een MHI wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@rlat52 We hebben hier de MHI’s te kort hangen om een oordeel te geven over de duurzaamheid. Wat ik wel een beetje verdacht vind aan het verhaal is dat bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt waarbij de hele behuizing er af gehaald wordt pas bleek dat borglipje ineens was afgebroken.
Dat zou toch eerder op moeten vallen? Ik kan me zo voorstellen dat die klep dan gaat resoneren en dat borglipje zal ook niet op zijn plaats blijven liggen. Lijkt me meer op een onderhoudsmonteur die schade heeft gemaakt en het op de klant probeert af te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-07 21:38
Iemand ervaring met dit merk?
De buitenunit komt onder een afdak te staan.
Als je hem zelf compleet installeer dankzij de snelkoppelingen dan is het echt een koopje. Waarschijnlijk vervalt dan wel de garantie maar dat risico wil ik wel nemen.
Als hij defect is koop je gewoon voor 300 een nieuwe binnen of buitenunit.

https://aircoshop-limburg...einheit-12000-btu-3-4-kw/

[ Voor 13% gewijzigd door Ruud888 op 16-04-2022 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:45

Optie 1.

Optie 2.

Optie 3.

Goede prijzen, mag ik vragen bij welke installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:36
Ruud888 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 01:04:
Iemand ervaring met dit merk?
De buitenunit komt onder een afdak te staan.
Als je hem zelf compleet installeer dankzij de snelkoppelingen dan is het echt een koopje. Waarschijnlijk vervalt dan wel de garantie maar dat risico wil ik wel nemen.
Als hij defect is koop je gewoon voor 300 een nieuwe binnen of buitenunit.

https://aircoshop-limburg...einheit-12000-btu-3-4-kw/
hoezo vervalt de garantie als je het zelf installeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:36
Denk alleen dat deze niet echt stil zijn….
Of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:28
bie100 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:16:
[...]

hoezo vervalt de garantie als je het zelf installeert?
Omdat alle handelingen m.b.t. het koudemiddel alleen door STEK-erkende monteurs uitgevoerd mogen worden. Dus je mag een leiding aansluiten, maar je mag de gaskoppelingen niet open draaien.
https://www.ilent.nl/actu...-het-zelf-airco%E2%80%99s

[ Voor 35% gewijzigd door GermanPivo op 16-04-2022 08:54 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
JMb91 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:54:
Ik kan via een kennis van mijn schoonvader aan lg airco’s komen(dealer) zal dus een stuk goedkoper zijn is dit de moeite of kan ik beter voor een betere merk gaan die waarschijnlijk een stuk meer zal kosten.

Mvg martin
Hier ben ik dus ook benieuwd naar. Degene die bij ons de offerte kwam maken raadde deze aan als beste keus tussen prijs en kwaliteit, indien je voor een model met WiFi wilde gaan. Maar uiteraard zijn praktijkervaringen zeer welkom.
Enige spec waar ik mij een beetje zorgen over maak is de 32Db in de stilste stand bij het 5kw model. LG adverteert overal dat de LG tot slechts 19Db geluid kan produceren, maar dat is dus enkel zo voor de < 5kw modellen. Vanaf 5kw is dit 32 Db.

Even een andere algemene vraag aan iedereen, welke stand gebruiken jullie doorgaans het meeste? Is dat inderdaad de allerlaagste stand? Of is dit dan net te laag om een woonkamer fatsoenlijk te verwarmen/koelen?

Dit kan voor mij medebepalend zijn hoeveel nadruk ik moet leggen op het aantal Db in laagste stand.

Of wellicht iemand hier die kan aangeven of 32 DB in praktijk storend is of nog steeds erg stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 13:25
GermanPivo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:38:
[...]

Omdat alle handelingen m.b.t. het koudemiddel alleen door STEK-erkende monteurs uitgevoerd mogen worden. Dus je mag een leiding aansluiten, maar je mag de gaskoppelingen niet open draaien.
Deze unit heeft snelkoppelingen en mag dus door Jan en alleman geïnstalleerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
rupsen schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:43:
[...]

Deze unit heeft snelkoppelingen en mag dus door Jan en alleman geïnstalleerd worden.
Doet ie ook zichtzelf vacumeren dan?

Maar dacht dat onlangs de regelgeving was veranderd dat ook dit niet meer mag. Installeren mag, maar in gebruik nemen mag niet meer zonder STEK dacht ik.

Check, zie hier. https://www.ilent.nl/actu...-het-zelf-airco%E2%80%99s

[ Voor 38% gewijzigd door GermanPivo op 16-04-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
JMb91 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:54:

Mvg martin
LG is sowieso al iets goedkoper dan een MHI of daikin.
Of je moet ze echt voor inkoopprijs krijgen, zegmaar rond de 550 euro volgens mij.

Met MHI ben je al snel 300 euro duurder.

Ik verwarmen nu tijdelijk de kamer met een 2.5kw lg, doet het prima maar ik hou niks bij qua verbruik oid dus daar kan ik niet zoveel over vertellen.

[ Voor 8% gewijzigd door rupsen op 16-04-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
GermanPivo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:45:
[...]

Maar dacht dat onlangs de regelgeving was veranderd dat ook dit niet meer mag. Installeren mag, maar in gebruik nemen mag niet meer zonder STEK dacht ik.
Waarschijnlijk zijn de leidingen al gevuld met koudemiddel dus vacuumeren is dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-07 04:56
Kan iemand me een beetje helpen ?

Ik verwarm momenteel met propaan. ik vul mijn tank 3 keer op 2 jaar, telkens rond de 850l.
Ik wil dit verbruik gaan verminderen door airco te plaatsen. Ik heb zonnepanelen, zonder terugdraaiende teller. Momenteel heb ik de eerste 3 maand van het jaar in totaal 500 kwh terug naar het net gestoken, waar ik 20 c/kwh voor krijg. Stel nu dat ik de helft hiervan kan gebruiken om mijn huis te verwarmen via airco. Hoeveel spaar ik dan uit op een jaar ? maw op hoeveel jaar heb ik mijn investering terug ?

"De dichtheid (=gewicht) van propaan is 0,510 kg bij 15°C voor 1 kubieke dm of 1 liter gas.
1 M3 propaan weegt 1,8 kg."

dus mijn berekening is dan 850/0.51/1.8 = 925 m3. Dit *3/2 = zou 1388 m3 zijn per jaar. klopt dit ?
Ik betaal 1015 euro voor 850l. dus dan kost me dit +-1522 euro per jaar aan propaangas om mijn huis te verwarmen.
1388m3 gas voor 1522 euro per jaar.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
edit : blijkbaar moet ik meer naar de calorische waarde van propaan kijken en zo mijn berekening doen
"De calorische waarde van (handels)propaan is ca. 13,83 kWh/kg.
1 liter propaangas heeft een calorische waarde van ca. 7.058 kWh.
Vuistregel: voor 100kW is ca. 8 kg propaan nodig."

dus 1388*1.8l*3-2 * 7= +- 26233 kwh warmte die ik nodig heb.
dus met een COP van bv 3.5 gemiddeld zou dit 7500 kwh zijn die ik nodig heb om het huis te verwarmen.
Stel dat ik er 1500 overproduceer, die dus gratis zijn, moet ik nog 6000 kwh betalen.

mijn electriciteit kost me : Enkelvoudige meter (c€/kWh) :10,4905

6000*0.104950 = dan kost me dit nog 630 euro.

Het verschil 1522-630 : +-892 euro.

Concreet zou ik +-900 uitsparen per jaar (als ik volledig airco-warm. Klopt deze berekening ?

[ Voor 35% gewijzigd door Faece op 16-04-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Ik denk dat een COP van 4,5 gemiddeld realistischer is. De COP is bij verwarmen bijna altijd hoger dan bij koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
GermanPivo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:38:
[...]

https://www.ilent.nl/actu...-het-zelf-airco%E2%80%99s
Alleen bij Eurom behoud je gegarandeerd je garantie maar bij de andere merken ga je een grijs gebied in.
Maar ach dat geld kan je wel een gokje wagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Ruud888 Ik vraag me dan alleen af hoe je zelf zonder het juiste gereedschap en kennis van zaken het systeem met co2 gaat afpersen en vervolgens gaat vacumeren. Lijkt mij dat dat toch 2 handelingen zijn die niet voor niets worden gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-07 17:35

Gerco-M

mijn tornado res.

@Chatslet Door de snelkoppelingen is het denk ik in principe al een gesloten systeem waardoor dit niet meer nodig is.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:28
Net offerte gekregen voor een Daikin installatie:
Woonkamer FTXA 50AW
Keuken FTXA 35AW
2 x slaapkamer: FVXM25F
Buitenunit 5MXM90

Alles samen onder de 8k.
En kan geplaatst worden zonder condenspomp door wat extra slijpwerk.

Bedenkingen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:39
Tommie12 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:47:
Woonkamer FTXA 50AW
Keuken FTXA 35AW
Buitenunit 5MXM90

Alles samen onder de 8k.

Bedenkingen?
Bedenkingen: Hoeveel ga je gelijktijdig aanzetten?
Met die M90 gaan je slaapkamers pendelen, en wellicht zijn die 25 units voor je slaapkamer ook snel te groot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Woonkamer FTXA 50AW
Keuken FTXA 35AW
Buitenunit 5MXM90

Alles samen onder de 8k.

Bedenkingen?
Wat is de inhoud van de kamers? Apparatuur zegt zo helemaal niks over de mogelijke werking. Ik zou sowieso voor meerdere (minimaal twee) buiten units gaan.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
Chatslet schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:58:
@Ruud888 Ik vraag me dan alleen af hoe je zelf zonder het juiste gereedschap en kennis van zaken het systeem met co2 gaat afpersen en vervolgens gaat vacumeren. Lijkt mij dat dat toch 2 handelingen zijn die niet voor niets worden gedaan.
De slangen zijn al gevuld en gevacumeerd en ook de units.
Dus gewoon in de juiste volgorde de slangen vastdraaien of vastklikken en dan het kraantje open zetten.

In Duitsland verkopen ze ze ook van LG.
Een complete set incl montagematriaal en muurbeugel circa 1300euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:53
Marcopano schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:27:
Qua (hardware) aanschaf snap ik dat, maar qua installatie gaat het wel weer duurder uitpakken.
Denk ook niet dat ze dan op dezelfde groep kunnen, en een 7KW buitenunit kan dat wel

Ik snap je hoor, maar ik neig toch naar 1 enkele buitenunit van een lokale installateur waar ik een goede relatie mee lijk te hebben
Wij hebben een multi-split van mhi (buiten 6.0kW, binnen woonkamer 3,5kW, trap 2,5kW en slaapkamer 2kW).

Ons bevalt dat erg goed. Maar ik denk dat er voor beide situaties iets te zeggen is, afhankelijk van wensen en situatie.

Wij gebruiken vooral onze woonkamer-unit om te verwarmen. De andere 2 hebben we deze winter alleen een keer of 2 gebruikt om te kijken hoe dat zou werken.
Het niet verwarmen boven (met 1 raam permanent een stukje open) gaf hier op de bovenverdieping (inclusief kleine douche) een temperatuur van soms 5 graden. Dat bleek voor ons geen probleem.

Wanneer wij onze woonkamer-unit (3,5kW) gebruiken (3D auto stand), dan start het systeem op met een verbruik van rond de 2,2kW. Afhankelijk van de huidige temperatuur binnen (meestal rond de 15-17 graden), de gevraagde temperatuur binnen (meestal op de afstandbediening 18-20graden) en de temperatuur buiten loopt dat verbruik terug tot standaard ongeveer 320W. Dat heeft afhankelijk van eerder genoemde punten tussen de 1 en 5 a 6 uur nodig).

De enige afwijking qua gebruik die wij hebben kunnen constateren was het terugzakken naar 300W bij gebruik 2 binnen-units wanneer alles op temperatuur was, en een verbruik van ongeveer 200W bij een gevraagde temperatuur van 18graden. Daarmee wordt hier de werkelijke temperatuur in de kamer ongeveer 19,5 graden zolang het buiten niet te koud is. Hij komt dan op het verbruik van 200W dmv pendelen.

Wanneer wij een single split unit zouden hebben van 3,5kW, dan zou ons minimale verbruik per uur waarschijnlijk een stuk lager liggen dan die 320W die wij verbruiken. Ik heb zelf geen ervaring, maar er is hier genoeg over te lezen.

Dat zou dus betekenen dat het minder duur wordt om de airco, die ene unit, bijvoorbeeld 24 uur per dag aan te laten staan. Daarmee voorkom je het hoge verbruik wanneer je hem start, en je hebt minder herrie omdat de unit niet op z'n top hoeft te draaien en dus vooral heel zachtjes zal blazen. Er zal waarschijnlijk ook een hoger gevoel van comfort ervaren worden door de stabiele temperatuur. Daarnaast, omdat zo'n unit verder kan terugschakelen, zal hij minder snel gaan pendelen. Nu is pendelen iets dat bij ons dus een lager verbruik geeft, maar ik heb gelezen dat dat bij veel mensen anders is.
24/7 laten draaien met een minimaal verbruik van 320W is minder verleidelijk dan bij bijvoorbeeld 150 a 200W.

Waarom zijn wij dan toch blij met ons systeem?
Omdat wij niet heel veel waarde hechten aan comfort. Wij lopen overdag rustig met een jas aan of een dikke trui. Wij vinden het geen probleem dat het hier delen van de dag niet meer is dan 15-17graden, en gebruiken onze airco vooral overdag wanneer het buiten minder koud is (gunstig voor de cop), en liefst wanneer onze zonnepanelen voldoende stroom leveren. Uiteraard is het niet zo strak als het hier nu klinkt, maar wij gebruiken onze airco dus vooral enkele uren per dag.
Dat werkt voor ons goed, omdat onze buitenunit dus behoorlijk wat kracht heeft om het hier vlot warm te krijgen, ook wanneer het buiten koud is, en bovendien hoeft onze buitenunit daar niet hard voor te werken, waardoor defrosts hier een zeldzaamheid zijn (4 deze winter).
Hiermee hadden wij een behoorlijk laag verbruik. In de maanden januari t/m nu hebben we 139kW verbruikt voor het verwarmen met de airco. We keken er zelf van op en hebben besloten volgend jaar iets meer te stoken, maar goed, dit systeem werkt voor ons dus goed.

Maar hou je van comfort en stabiliteit qua temperatuur en geluid, dan zou ik zelf dus misschien voor de ruimte die het meest gebruikt gaat worden ook een aparte single-split nemen denk ik.

Lang verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
GermanPivo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:45:
[...]

Check, zie hier. https://www.ilent.nl/actu...-het-zelf-airco%E2%80%99s
Ach je mag zoveel niet meer in dit landje.
Je mag ook niet tegen een boom plassen, kauwgom weggoo of met losse handen fietsen etc…..
Er heeft nog nooit iemand een bekeuring gehad omdat hij zelf een airco heeft geplaatst.

En het R32 gas is veeeeel minder schadelijk.
Denk dat een oude diesel veel schadelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Soullancer schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:51:
[...]

Bedenkingen: Hoeveel ga je gelijktijdig aanzetten?
Met die M90 gaan je slaapkamers pendelen, en wellicht zijn die 25 units voor je slaapkamer ook snel te groot ;)
Meestal zullen enkel de units beneden draaien, en 1 slaapkamer om te verwarmen als ik thuis werk.

Bij koelen zullen enkel ‘s avonds voor het slapen gaan alle units draaien voor een uurtje. Overdag enkel de units beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Servee schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:23:
[...]

Wat is de inhoud van de kamers? Apparatuur zegt zo helemaal niks over de mogelijke werking. Ik zou sowieso voor meerdere (minimaal twee) buiten units gaan.
Woonkamer 150 m3
Keuken 75m3
Slaapkamers ca 45m3 per kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

rupsen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:50:
[...]

Airco's mogen in Nederland alleen verkocht worden aan particulieren als de installatie er ook bij verkocht wordt.
Volgens mij klopt dat niet. Je mag ze niet zelf in bedrijf stellen, maar zelf alles ophangen en aankoppelen mag gewoon. Ik wil dat zelf ook gaan doen. Op Aircoplaza Zwolle staat op de site gewoon een overzicht met stek installateurs die je kan bellen om de leiding af te persen en in bedrijf te stellen.

Heb wel meteen een vraag. Ik heb een 2 onder 1 kap woning en op dit moment veel meer stroom dan dat ik verbruik (4000-4500 kWh verbruik, maar 13 kWp PV). Echter verbruik ik nog steeds ook gas voor de CV en warm water. Het CV gedeelte wil ik ondervangen met aircounits die kunnen verwarmen. Ik kijk uit naar een triple set met 1 unit in de woonkamer, 1 in de slaapkamer en 1 op de overloop die de andere 2 slaapkamers kan inblazen.
Wij zijn geen koukleumen en 18 graden vinden wij in huis al prima. Ondanks dat vorig jaar toch 1750m³ gas verbruikt terwijl we beiden fulltime werken. Dit komt voor het overgrote deel voor rekening van de CV.
Buitenunit zou bij mij op het platte dak kunnen staan, maar ik wil deze toch (boven datzelfde platte dak) aan een muurbeugel hangen. Dit om het dakleer (EPDM) vrij te houden hiervan. Bij onderhoud aan het dak hoef ik dan niet de airco installatie af te koppelen. Ik heb naast de slaapkamer een mooi stuk muur waar hij kan hangen, zelfs nog uit de regen door de overstekende dakrand.

De woning heeft van zichzelf 13 radiators. Die in de slaapkamers staan bijna helemaal dicht, op zolder ook.

Nu heeft mijn collega een LG systeem ( https://www.ts24.nl/produ...r-2-x-2.5kW-+-3.5kW-Wifi/ ) en is daar heel content mee.

Ik wil het voor 99% gaan gebruiken enkel om te verwarmen en misschien in de zomer alleen in de slaapkamers een klein beetje koelen, maar dat is echt bijzaak. Wi-Fi bediening is echt een must have.

Is het LG systeem voor mij dan de beste keuze?

Ik wil de units en de dakunit zelf gaan ophangen. Voor het condenswater heb ik al aflopend traject bepaald en met alle units kom ik uit op een koelleiding van zo'n 8 meter die ik nodig ga hebben. Ik weet dat 10 meter als maximum wordt gehanteerd, maar ik vraag me af of dat in totaal is, of dat 3x 8 meter ook prima gaat zijn. Korter gaat echt onmogelijk lukken.

Mijn woonkamer is wel fors. Puur de woonkamer exclusief keuken en hal is 50m².
Als ik de keuken, hal, bijkeuken, berging en speelkamer mee tel, kom ik op zo'n 100m² op de begande grond. Speelkamer denk ik op termijn misschien een monoblokje neer te moeten hangen (ook ivm vocht als die niet voldoende wordt verwarmd). De zolder heb ik geen verwarming nodig. Ik zit daar niet vaak en ben geen koukleum, er staat als ik er langer ben een electrische heater maar die heeft dit jaar hooguit 2 uurtjes aan gestaan.

Iets houd me nog tegen om nu zo de spullen te gaan bestellen. De twijfel of ik nu het juiste spul neem m.b.t. verwarmen, of ik geen onderdelen vergeet etc etc. Elektra gaat me prima af. Ik heb na aankoop de meterkast ook zelf vervangen en vele groepen bijgeplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Ruud888 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:43:
[...]

Ach je mag zoveel niet meer in dit landje.
Je mag ook niet tegen een boom plassen, kauwgom weggoo of met losse handen fietsen etc…..
Er heeft nog nooit iemand een bekeuring gehad omdat hij zelf een airco heeft geplaatst.

En het R32 gas is veeeeel minder schadelijk.
Denk dat een oude diesel veel schadelijker is.
Het zal mij een worst wezen hoor, maar dan is het in ieder geval genoemd. ;)
Ruud888 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:40:
[...]

In Duitsland verkopen ze ze ook van LG.
Een complete set incl montagematriaal en muurbeugel circa 1300euro.
Ik vind €1300 dan weer niet zo heel goedkoop. Voor €1500 heb je een LG geinstalleerd aan de muur hangen en dan hoef je zelf niks te doen. :+

Als je hier een single-split met toebehoren aanschaft, zelf installeert en dan door een installateur in gebruik laat nemen, dan lukt dat ook voor €1300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Sjamo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:41:
[...]

Wij hebben een multi-split van mhi (buiten 6.0kW, binnen woonkamer 3,5kW, trap 2,5kW en slaapkamer 2kW).

Ons bevalt dat erg goed. Maar ik denk dat er voor beide situaties iets te zeggen is, afhankelijk van wensen en situatie.

Wij gebruiken vooral onze woonkamer-unit om te verwarmen. De andere 2 hebben we deze winter alleen een keer of 2 gebruikt om te kijken hoe dat zou werken.
Het niet verwarmen boven (met 1 raam permanent een stukje open) gaf hier op de bovenverdieping (inclusief kleine douche) een temperatuur van soms 5 graden. Dat bleek voor ons geen probleem.

Wanneer wij onze woonkamer-unit (3,5kW) gebruiken (3D auto stand), dan start het systeem op met een verbruik van rond de 2,2kW. Afhankelijk van de huidige temperatuur binnen (meestal rond de 15-17 graden), de gevraagde temperatuur binnen (meestal op de afstandbediening 18-20graden) en de temperatuur buiten loopt dat verbruik terug tot standaard ongeveer 320W. Dat heeft afhankelijk van eerder genoemde punten tussen de 1 en 5 a 6 uur nodig).

De enige afwijking qua gebruik die wij hebben kunnen constateren was het terugzakken naar 300W bij gebruik 2 binnen-units wanneer alles op temperatuur was, en een verbruik van ongeveer 200W bij een gevraagde temperatuur van 18graden. Daarmee wordt hier de werkelijke temperatuur in de kamer ongeveer 19,5 graden zolang het buiten niet te koud is. Hij komt dan op het verbruik van 200W dmv pendelen.

Wanneer wij een single split unit zouden hebben van 3,5kW, dan zou ons minimale verbruik per uur waarschijnlijk een stuk lager liggen dan die 320W die wij verbruiken. Ik heb zelf geen ervaring, maar er is hier genoeg over te lezen.

Dat zou dus betekenen dat het minder duur wordt om de airco, die ene unit, bijvoorbeeld 24 uur per dag aan te laten staan. Daarmee voorkom je het hoge verbruik wanneer je hem start, en je hebt minder herrie omdat de unit niet op z'n top hoeft te draaien en dus vooral heel zachtjes zal blazen. Er zal waarschijnlijk ook een hoger gevoel van comfort ervaren worden door de stabiele temperatuur. Daarnaast, omdat zo'n unit verder kan terugschakelen, zal hij minder snel gaan pendelen. Nu is pendelen iets dat bij ons dus een lager verbruik geeft, maar ik heb gelezen dat dat bij veel mensen anders is.
24/7 laten draaien met een minimaal verbruik van 320W is minder verleidelijk dan bij bijvoorbeeld 150 a 200W.

Waarom zijn wij dan toch blij met ons systeem?
Omdat wij niet heel veel waarde hechten aan comfort. Wij lopen overdag rustig met een jas aan of een dikke trui. Wij vinden het geen probleem dat het hier delen van de dag niet meer is dan 15-17graden, en gebruiken onze airco vooral overdag wanneer het buiten minder koud is (gunstig voor de cop), en liefst wanneer onze zonnepanelen voldoende stroom leveren. Uiteraard is het niet zo strak als het hier nu klinkt, maar wij gebruiken onze airco dus vooral enkele uren per dag.
Dat werkt voor ons goed, omdat onze buitenunit dus behoorlijk wat kracht heeft om het hier vlot warm te krijgen, ook wanneer het buiten koud is, en bovendien hoeft onze buitenunit daar niet hard voor te werken, waardoor defrosts hier een zeldzaamheid zijn (4 deze winter).
Hiermee hadden wij een behoorlijk laag verbruik. In de maanden januari t/m nu hebben we 139kW verbruikt voor het verwarmen met de airco. We keken er zelf van op en hebben besloten volgend jaar iets meer te stoken, maar goed, dit systeem werkt voor ons dus goed.

Maar hou je van comfort en stabiliteit qua temperatuur en geluid, dan zou ik zelf dus misschien voor de ruimte die het meest gebruikt gaat worden ook een aparte single-split nemen denk ik.

Lang verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
Lang verhaal inderdaad, maar wel met een frisse nuchtere blik :) 139 kWh voor 3,5 wintermaanden is erg weinig, al hebben we natuurlijk ook een hele zachte winter gehad. Ter vergelijking, wij verstookten in deze periode zo'n 90m3 gas (ook voor SWW en koken). Het is idd. heel persoonlijk, niet iedereen hoeft een huis van 20°C :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Chatslet schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:58:
Co2? :?

Stikstof bedoel je :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Fairy schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:54:
[...]

Volgens mij klopt dat niet. Je mag ze niet zelf in bedrijf stellen, maar zelf alles ophangen en aankoppelen mag gewoon. Ik wil dat zelf ook gaan doen. Op Aircoplaza Zwolle staat op de site gewoon een overzicht met stek installateurs die je kan bellen om de leiding af te persen en in bedrijf te stellen.
Ze mogen niet verkocht worden aan particulieren. Alleen aan bedrijven met F-gassen certificering.

Ik heb ook wel eens wat bij aircoplaza opgehaald en die man vertelde dat ze al een brief van de gemeente hadden gekregen omtrent de BRL100 certificering die de klanten niet hebben.
Ze mogen het dus niet zo verkopen als dat ze doen, het maakt hem alleen niet uit wat voor een boete hij krijgt want hij verdiend toch genoeg zei die :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
GermanPivo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:55:
[...]

Het zal mij een worst wezen hoor, maar dan is het in ieder geval genoemd. ;)

[...]

Ik vind €1300 dan weer niet zo heel goedkoop. Voor €1500 heb je een LG geinstalleerd aan de muur hangen en dan hoef je zelf niks te doen. :+

Als je hier een single-split met toebehoren aanschaft, zelf installeert en dan door een installateur in gebruik laat nemen, dan lukt dat ook voor €1300 euro.
Ik zie LG van 12000btu incl complete montage zonder verrassingen overal vanaf 2000euro en Daikin en Mitsubishi vanaf 2500euro.
Kijk maar naar de offerte-aanvragen op het forum van de afgelopen 2jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Ruud888 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:22:
[...]

Ik zie LG van 12000btu incl complete montage zonder verrassingen overal vanaf 2000euro en Daikin en Mitsubishi vanaf 2500euro.
Kijk maar naar de offerte-aanvragen op het forum van de afgelopen 2jaar.
Je moet niet blindstaren op de aankoopprijs, het gaat uiteindelijk om het comfort en de efficiëntie. Zoek dus naar A+++ in zowel verwarmen als koelen en een unit die indien van toepassing op jouw situatie zo ver mogelijk kan terugmoduleren met een laag minimum vermogen. Zodra je een ietwat goedkopere unit ophangt is die bij lange na niet zo zuinig en ben je, uiteindelijk na 5 jaar veel duurder uit dan een fatsoenlijk Amerk. Daarnaast zul je zeker in comfort (regelgedrag, defrosts en geluid) zeker naast de boot vissen met een “bouwmarkt airco”. Doe er je voordeel mee.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Servee schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:36:
[...]

Je moet niet blindstaren op de aankoopprijs, het gaat uiteindelijk om het comfort en de efficiëntie. Zoek dus naar A+++ in zowel verwarmen als koelen en een unit die indien van toepassing op jouw situatie zo ver mogelijk kan terugmoduleren met een laag minimum vermogen. Zodra je een ietwat goedkopere unit ophangt is die bij lange na niet zo zuinig en ben je, uiteindelijk na 5 jaar veel duurder uit dan een fatsoenlijk Amerk. Daarnaast zul je zeker in comfort (regelgedrag, defrosts en geluid) zeker naast de boot vissen met een “bouwmarkt airco”. Doe er je voordeel mee.
Heb hier nu een Qlima hangen. Hij is heerlijk stil en zuinig.
Voor het geld kan je bijna niet beter kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Ruud888 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:45:
[...]

Heb hier nu een Qlima hangen. Hij is heerlijk stil en zuinig.
Voor het geld kan je bijna niet beter kopen.
Als jij er tevreden mee bent, prima toch!
Persoonlijk loop ik er met een grote boog omheen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
weebeast schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 01:05:
[...]

Goede prijzen, mag ik vragen bij welke installateur?
Klimaat techniek Kalter

Castorweg 127

7557 KH Hengelo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Servee schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:52:
[...]

Als jij er tevreden mee bent, prima toch!
Persoonlijk loop ik er met een grote boog omheen.
Je hebt mensen voor een Mercedes en mensen die genoegen nemen met een Kia :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Woonkamer FTXA 50AW
Keuken FTXA 35AW
Buitenunit 5MXM90

Alles samen onder de 8k.

Bedenkingen?
Ik heb nog een tweede offert die zowat dezelfde toestellen bevat, maar met 2 buitenunits uit dezelfde serie van 5 kW. Dit is ca 1000€ duurder. Zou dat een betere keuze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:56
Ha Tweakers,

Na het succesvolle woonkamer airco avontuur wil ik ook onze slaapkamer gaan verwarmen.
Ik moet hiervoor door 2 constructies van hout en isolatie, lekker makkelijk! Een plug en play airco lijkt mij hierin het mooiste. Deze wil ik dus zelf aansluiten, het liefste zonder installateur.

De MHI ZSX die wij in de woonkamer hebben zal geen succes worden. Deze begint met verwarmen bij 18 graden. Voor ons veel te warm. Het liefste hebben we minimaal 16+.

Welke airco raden jullie aan? Rekening houdende met een felxibele slang en voorgevulde set?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!aus
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-07 22:22
ThaBEN schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:52:
[...]

Hier ben ik dus ook benieuwd naar. Degene die bij ons de offerte kwam maken raadde deze aan als beste keus tussen prijs en kwaliteit, indien je voor een model met WiFi wilde gaan. Maar uiteraard zijn praktijkervaringen zeer welkom.
Enige spec waar ik mij een beetje zorgen over maak is de 32Db in de stilste stand bij het 5kw model. LG adverteert overal dat de LG tot slechts 19Db geluid kan produceren, maar dat is dus enkel zo voor de < 5kw modellen. Vanaf 5kw is dit 32 Db.

Even een andere algemene vraag aan iedereen, welke stand gebruiken jullie doorgaans het meeste? Is dat inderdaad de allerlaagste stand? Of is dit dan net te laag om een woonkamer fatsoenlijk te verwarmen/koelen?

Dit kan voor mij medebepalend zijn hoeveel nadruk ik moet leggen op het aantal Db in laagste stand.

Of wellicht iemand hier die kan aangeven of 32 DB in praktijk storend is of nog steeds erg stil?
Wij verwarmen de woonkamer plus keuken sinds afgelopen januari met een LG 5Kw. Prijs/kwaliteit is zeker goed. Doet wat hij moet doen maar is zeker niet stil. Achteraf hadden we toch voor de MHI moeten gaan. Stiller, zuiniger en ja, duurder. Maar aanschafprijs vergeet je snel. Geluid is er elke dag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
StormRider schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:07:
Ha Tweakers,

Na het succesvolle woonkamer airco avontuur wil ik ook onze slaapkamer gaan verwarmen.
Ik moet hiervoor door 2 constructies van hout en isolatie, lekker makkelijk! Een plug en play airco lijkt mij hierin het mooiste. Deze wil ik dus zelf aansluiten, het liefste zonder installateur.

De MHI ZSX die wij in de woonkamer hebben zal geen succes worden. Deze begint met verwarmen bij 18 graden. Voor ons veel te warm. Het liefste hebben we minimaal 16+.

Welke airco raden jullie aan? Rekening houdende met een felxibele slang en voorgevulde set?
Heb je de +2 graden offset die MHI heeft bij verwarmen al uitgezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StormRider
K!aus schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:51:
[...]

Wij verwarmen de woonkamer plus keuken sinds afgelopen januari met een LG 5Kw. Prijs/kwaliteit is zeker goed. Doet wat hij moet doen maar is zeker niet stil. Achteraf hadden we toch voor de MHI moeten gaan. Stiller, zuiniger en ja, duurder. Maar aanschafprijs vergeet je snel. Geluid is er elke dag!
Ik kan je geruststellen. Ook met onze MHI ZSX heb je altijd wel geluid hoor. Je hebt gewoon voldoende luchtverplaatsing nodig en dat is geluid... Zeker warme lucht die graag wil opstijgen en naar beneden moet kost extra kracht. Voor koelen kost dit bijna geen energie..
Tip: stook op een iets lagere temperatuur, deze lucht is is uiteraard kouder en wil minder snel stijgen. 21 of 19 is een wereld van verschil qua geluid bijna mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StormRider
GermanPivo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:02:
[...]

Heb je de +2 graden offset die MHI heeft bij verwarmen al uitgezet?
Jazeker, een wereld van verschil! 18 graden is nu 17.5 graden dus klopt aardig. Helemaal blij mee :) Jullie zijn helden!
Lager kan ik hem niet instellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
StormRider schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:07:
[...]

Jazeker, een wereld van verschil! 18 graden is nu 17.5 graden dus klopt aardig. Helemaal blij mee :) Jullie zijn helden!
Lager kan ik hem niet instellen toch?
Lager kan inderdaad niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@GermanPivo 2 graden offset? Hoe? Wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Dat verklaart dus waarom het veel warmer aanvoelt 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Bij mijn Daikin kun je de offset instellen met -2 /-1 en +2/+1 of standaard op 0. Hier wel mee getest en dat werkt prima. Alleen indien je -2 doet dit hier de temperatuur exact 21 graden zoals setpoint. Het regelgedrag word daarmee wel onrustiger met name met opstarten maar wel exact en stopt dan ook op 21. Pendelen word dus wel meer, hoe gaat dat bij de MHI?

Bij Daikin kun je overigens al verwarmen vanaf 10 graden (setpoint) via de app.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
Chatslet schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:28:
@rlat52 We hebben hier de MHI’s te kort hangen om een oordeel te geven over de duurzaamheid. Wat ik wel een beetje verdacht vind aan het verhaal is dat bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt waarbij de hele behuizing er af gehaald wordt pas bleek dat borglipje ineens was afgebroken.
Dat zou toch eerder op moeten vallen? Ik kan me zo voorstellen dat die klep dan gaat resoneren en dat borglipje zal ook niet op zijn plaats blijven liggen. Lijkt me meer op een onderhoudsmonteur die schade heeft gemaakt en het op de klant probeert af te schuiven.
Het lijkt of het borglipje alleen gebruikt wordt als de kap dichtgedaan wordt als hij er éénmaal in zit werkt het gewoon. Het zou inderdaad zo kunnen dat de monteur het zelf veroorzaakt heeft, moeilijk te bewijzen.

Feit blijft dat ik in 3 jaar tijd een rijtje gedoe heb gehad met die binnenunit waardoor m'n vertrouwen in het merk wel een beetje weg is. Ik had het idee om er toch een jaar of 10 mee te kunnen doen.

Ik kreeg wel het voorstel om de kosten te delen als hij de nieuwe airco mocht plaatsen. Maar € 2785,- voor een Daikin FTXM35R / RXM35R is een hoop geld, waarschijnlijk zitten die gedeelde kosten al in z'n prijs verwerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-07 20:45

B4tman_DH

To the Bat.....

Ik huur een ruimte in een monumentaal pand, waar zich een gekoelde ruimte (AC) bevind. De buitenunit staat op zolder zonder voldoende afvoer van warmte (mag niet te zien zijn van buiten). Kortom de AC is er wel maar het rendement is zeer laag. Is er een mogelijkheid om de uitstroom van warmte lucht dmv een soort mal direct naar buiten te begeleiden?
De "buitenunit" lijkt mij een vrij standaard maat hebben, mitsubishi is het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
rlat52 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:02:
[...]

Het lijkt of het borglipje alleen gebruikt wordt als de kap dichtgedaan wordt als hij er éénmaal in zit werkt het gewoon. Het zou inderdaad zo kunnen dat de monteur het zelf veroorzaakt heeft, moeilijk te bewijzen.

Feit blijft dat ik in 3 jaar tijd een rijtje gedoe heb gehad met die binnenunit waardoor m'n vertrouwen in het merk wel een beetje weg is. Ik had het idee om er toch een jaar of 10 mee te kunnen doen.

Ik kreeg wel het voorstel om de kosten te delen als hij de nieuwe airco mocht plaatsen. Maar € 2785,- voor een Daikin FTXM35R / RXM35R is een hoop geld, waarschijnlijk zitten die gedeelde kosten al in z'n prijs verwerkt..
Waarschijnlijk heeft hij de kap er afgehaald zonder de klep te verwijderen. Dan kan het goed zijn dat het e.e.a zo gebogen wordt dat er teveel kracht op dat lipje komt te staan. De prijs vind ik inderdaad aan de hoge kant. Alle gaten en goten zitten er al… maar waarom een 3 jaar oude airco vervangen? Bestel gewoon zo’n kap en laat het onderhoud verder door een andere partij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
Chatslet schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:05:
[...]

Waarschijnlijk heeft hij de kap er afgehaald zonder de klep te verwijderen. Dan kan het goed zijn dat het e.e.a zo gebogen wordt dat er teveel kracht op dat lipje komt te staan. De prijs vind ik inderdaad aan de hoge kant. Alle gaten en goten zitten er al… maar waarom een 3 jaar oude airco vervangen? Bestel gewoon zo’n kap en laat het onderhoud verder door een andere partij doen.
Excuus, dit was een reactie op een stukje dat ik geschreven had over m'n ervaringen met de MHI SRK50ZSX-W+SRC50ZSX als verwarming van m'n woongedeelte. M'n conclusie was dat ik, gezien m'n ervaringen, waarschijnlijk een ander merk ga nemen voor een nog aan te schaffen LL warmtepomp voor het slaapgedeelte van m'n huis en waarschijnlijk ook een andere installateur. Daar was die € 2785, voor :)

Wel weer een gedoe om een betrouwbare partij te vinden met een beetje normale prijzen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
* LED-Maniak voegt zich bij de hot en cool gang 8) 8)

Vanavond de Mitsubishi unit in bedrijf gesteld met fastpipe leidingen. De installateur vond het fascinerend genoeg interessant. Wel een lek bij afpersen maar na aandraaien was alles mooi lekdicht(Al heeft mij maar 10~15 minuten afgeperst en 10~15 minuten vacuum gedaan, ik dacht dat anderen dit véél langer deden?).

Valt mij heel erg mee hoeveel lawaai de buitenunit maakt. Je hoort alleen een hoogfrequent geluid uit een frequentieregelaar of zoiets tijdens koelen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:18

Optie 1.

Optie 2.

Optie 3.

De SRK35ZS-W doet het hier prima met zo'n 115m³ in de woonkamer. Overigens vorig jaar ook geïnstalleerd door Martijn ;)

Heb hier een week later in zowel de airco beneden als boven deze print gezet om ze via Home Assistant te bedienen, dat gaat perfect. Installeren stelt ook niet zoveel voor, je moet alleen even een goede uitleg vinden hoe je de unit uit elkaar moet halen.

[ Voor 4% gewijzigd door dennistd op 17-04-2022 01:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
Servee schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:05:
[...]

Bij mijn Daikin kun je de offset instellen met -2 /-1 en +2/+1 of standaard op 0. Hier wel mee getest en dat werkt prima. Alleen indien je -2 doet dit hier de temperatuur exact 21 graden zoals setpoint. Het regelgedrag word daarmee wel onrustiger met name met opstarten maar wel exact en stopt dan ook op 21. Pendelen word dus wel meer, hoe gaat dat bij de MHI?

Bij Daikin kun je overigens al verwarmen vanaf 10 graden (setpoint) via de app.
Merk in onze situatie met MHI eigenlijk geen verschil in het gedrag. Ook wat betreft meer pendelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
StormRider schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 18:07:
Ha Tweakers,

Iemand nog een tip? Een 2KW variant is meer dan voldoende. Het is belangrijk dat hij erg stil is ivm slapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN
Servee schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:36:
[...]

StormRider schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:05:
[...]

Ik kan je geruststellen. Ook met onze MHI ZSX heb je altijd wel geluid hoor. Je hebt gewoon voldoende luchtverplaatsing nodig en dat is geluid... Zeker warme lucht die graag wil opstijgen en naar beneden moet kost extra kracht. Voor koelen kost dit bijna geen energie..
Tip: stook op een iets lagere temperatuur, deze lucht is is uiteraard kouder en wil minder snel stijgen. 21 of 19 is een wereld van verschil qua geluid bijna mij.
Hmm ik vind het maar lastig vergelijken. Ook nauwelijks (video)reviews online waarin ze verschillende modellen in 1 reviewsessie vergelijken en bijvoorbeeld geluid laten horen. Enige juist methode om te vergelijken zou zijn om de modellen fysiek in een winkel te kunnen testen in verschillende standen, mede ook omdat het zo subjectief is wat de een persoon meer stoort dan de ander.

Zo zat ik de laatste dagen enorm te twijfelen tussen de Mitsubishi en LG 5kw versies met name vanwege het geluid welke bij Mitsubishi maar 19 Db zou zijn in de laagste stand. Maar nu zie ik dat net als bij LG ook het 5kw model bij Mitsubishi geen 19 Db bereikt in de laagste stand. Daarbovenop produceren beide modellen bovendien nog meer Db indien je ze gebruikt om te verwarmen i.p.v. koelen, terwijl men in de advertenties alleen de meest voordelige van deze 2 Db waardes benoemt en zul je echt zelf de definitieve specs erbij moeten zoeken (o.a. vindbaar in de handleidingen op de website van de fabrikant).

Het geluidverschil lijkt daardoor in praktijk bij normaal gebruik kleiner tussen beide 5Kw modellen dan dat de specs in eerste instantie willen laten doen geloven. Het ziet er naar uit dat deze bedrijven allemaal beetje aan "cherry picking" doen en enkel de meest voordelige specs benoemen uit de totale serie aan verschillende modellen welke ze op de markt brengen.
Indien men dus zegt "fluister stil met slechts 19 Db" geldt dit mogelijk enkel voor het 2,5/3,5 Kw model en niet voor het 5 Kw model.

Daarnaast nog iets dat mij is opgevallen met betrekking tot A+ of A++. Uiteraard hoe hoger hoe zuiniger. Maar vergeet niet dat je een aparte waarde hebt voor koelen en een aparte waarde voor verwarmen. Ook hier pronkt men op de advertenties vaak enkel met 1 van deze 2 waardes, welke de fabrikant het meest gunstig uitkomt. Maar zoek ook hier de specs van beide opties om een beter beeld te krijgen.Afhankelijk met welk doel je de Airco voornamelijk wil gaan gebruiken (koelen/verwarmen) kan de zuinigheid in de praktijk heel anders uitvallen als geadverteerd.

Ook indien je hoofdreden is om kosten te besparen zou ik even een sommetje erbij maken om de aanschafprijs af te zetten tegenover de daadwerkelijke besparing voor het einddoel dat je voor ogen hebt (verwarmen/koelen). Deze gegevens kun je op de energielabels van de modellen terugvinden in de vorm van kWh/annum oftewel Kw per jaar.

Wanneer ik van A+ naar A++ upgrade ga ik ongeveer €25 per jaar extra besparen op stroom. Echter de meerprijs in aanschaf bedraagt in dat geval ruim €500. Dit betekend dat ik pas na 20 jaar financieel voordeel ga ervaren! (500/25=20). Het is dan maar de vraag hoeveel je daadwerkelijk bespaart wanneer je dit afzet tegen de aanschafprijs.

Dit zijn allemaal factoren die je mogelijk anders laten kijken naar bepaalde modellen en hun kostprijs, dan enkel maar gaan voor de beste specs en hoogste energielabels.

Ik ben zelf nieuw op dit onderwerp van Airco's maar bovenstaand zijn dus een aantal punten die mij zijn opgevallen tijdens het oriënteren naar verschillende opties. Hopelijk helpt dit de personen die in eenzelfde situatie zitten als mij om nog eens opnieuw te evalueren welke keuze voor hun het mees geschikt is. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
ThaBEN schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:51:
[...]
Maar zoek ook hier de specs van beide opties om een beter beeld te krijgen.Afhankelijk met welk doel je de Airco voornamelijk wil gaan gebruiken (koelen/verwarmen) kan de zuinigheid in de praktijk heel anders uitvallen als geadverteerd.
[...]
Deze site is in het topic al een aantal keer genoemd: https://www.eurovent-certification.com/
Onafhankelijke vergelijking van de specs/COP e.d. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
Deze gegevens kun je op de energielabels van de modellen terugvinden in de vorm van kWh/annum oftewel Kw per jaar.
Weet jij hoe ze die uitrekenen ?
Want in principe slaat zo'n getal nergens op. Elk huis is anders en elke gebruiker is anders.
Heel overdreven gezegt: als ik de airco maar 2x in een jaar laat koelen kom ik nooit aan die kwh per jaar voor koelen ;)

Nog los van het feit dat de prijs per kwh elk jaar anders kan zijn. Dus waar je vorig jaar wellicht maar 25 euro bespaard, kan het dit jaar 50 zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Plenkske op 17-04-2022 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Plenkske schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:15:
[...]

Want in principe slaat zo'n getal nergens op. Elk huis is anders en elke gebruiker is anders.
Heel overdreven gezegt: als ik de airco maar 2x in een jaar laat koelen kom ik nooit aan die kwh per jaar voor koelen ;)
Goed punt! Exacte data weet ik inderdaad niet. Ga ik proberen te achterhalen. Zal wel iets zijn van een gemiddeld aantal bedrijfsuren per dag in een bepaalde stand of iets dergelijks.

Maar de formule is wel weer overal hetzelfde, dus je kunt misschien niet zozeer het daadwerkelijk aantal kw voor jouw situatie daarmee bepalen, maar wel procentueel een indicatie krijgen wat de verschillen zijn tussen de modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[...]

[...]

Hmm ik vind het maar lastig vergelijken. Ook nauwelijks (video)reviews online waarin ze verschillende modellen in 1 reviewsessie vergelijken en bijvoorbeeld geluid laten horen. Enige juist methode om te vergelijken zou zijn om de modellen fysiek in een winkel te kunnen testen in verschillende standen, mede ook omdat het zo subjectief is wat de een persoon meer stoort dan de ander.

Zo zat ik de laatste dagen enorm te twijfelen tussen de Mitsubishi en LG 5kw versies met name vanwege het geluid welke bij Mitsubishi maar 19 Db zou zijn in de laagste stand. Maar nu zie ik dat net als bij LG ook het 5kw model bij Mitsubishi geen 19 Db bereikt in de laagste stand. Daarbovenop produceren beide modellen bovendien nog meer Db indien je ze gebruikt om te verwarmen i.p.v. koelen, terwijl men in de advertenties alleen de meest voordelige van deze 2 Db waardes benoemt en zul je echt zelf de definitieve specs erbij moeten zoeken (o.a. vindbaar in de handleidingen op de website van de fabrikant).

Het geluidverschil lijkt daardoor in praktijk bij normaal gebruik kleiner tussen beide 5Kw modellen dan dat de specs in eerste instantie willen laten doen geloven. Het ziet er naar uit dat deze bedrijven allemaal beetje aan "cherry picking" doen en enkel de meest voordelige specs benoemen uit de totale serie aan verschillende modellen welke ze op de markt brengen.
Indien men dus zegt "fluister stil met slechts 19 Db" geldt dit mogelijk enkel voor het 2,5/3,5 Kw model en niet voor het 5 Kw model.

Daarnaast nog iets dat mij is opgevallen met betrekking tot A+ of A++. Uiteraard hoe hoger hoe zuiniger. Maar vergeet niet dat je een aparte waarde hebt voor koelen en een aparte waarde voor verwarmen. Ook hier pronkt men op de advertenties vaak enkel met 1 van deze 2 waardes, welke de fabrikant het meest gunstig uitkomt. Maar zoek ook hier de specs van beide opties om een beter beeld te krijgen.Afhankelijk met welk doel je de Airco voornamelijk wil gaan gebruiken (koelen/verwarmen) kan de zuinigheid in de praktijk heel anders uitvallen als geadverteerd.

Ook indien je hoofdreden is om kosten te besparen zou ik even een sommetje erbij maken om de aanschafprijs af te zetten tegenover de daadwerkelijke besparing voor het einddoel dat je voor ogen hebt (verwarmen/koelen). Deze gegevens kun je op de energielabels van de modellen terugvinden in de vorm van kWh/annum oftewel Kw per jaar.

Wanneer ik van A+ naar A++ upgrade ga ik ongeveer €25 per jaar extra besparen op stroom. Echter de meerprijs in aanschaf bedraagt in dat geval ruim €500. Dit betekend dat ik pas na 20 jaar financieel voordeel ga ervaren! (500/25=20). Het is dan maar de vraag hoeveel je daadwerkelijk bespaart wanneer je dit afzet tegen de aanschafprijs.

Dit zijn allemaal factoren die je mogelijk anders laten kijken naar bepaalde modellen en hun kostprijs, dan enkel maar gaan voor de beste specs en hoogste energielabels.

Ik ben zelf nieuw op dit onderwerp van Airco's maar bovenstaand zijn dus een aantal punten die mij zijn opgevallen tijdens het oriënteren naar verschillende opties. Hopelijk helpt dit de personen die in eenzelfde situatie zitten als mij om nog eens opnieuw te evalueren welke keuze voor hun het mees geschikt is. 8)
Er zijn idd systemen waar de energie besparing verschilt bij koelen en verwarmen. In mijn specifieke geval is het A+++ voor zowel koelen én verwarmen. Indien je een airco aanschaft om enkel en alleen meer te besparen dan stoken op gas en het irritante regelgedrag , bovenmatig geluid én niet onbelangrijk het niet ver genoeg terug kunnen regelen voor lief neemt dan kun je het beste voor een B merk gaan.
Iedere warmtepomp met inverter is erop gebouwd om relatief zuinig te functioneren, echter als je gebaat bent bij comfort in je leefomgeving dan komen er zeker nog veel meer factoren bij kijken die je bij een Amerk systeem wel gaat vinden. In sommige auto’s zit een airco, die koelt, in een wat luxere auto zit een klimaat systeem die onmerkbaar je temperatuur op peil houd zonder dat je steeds aan de knop hoeft te draaien omdat het te koud of te warm word. Die regelsystemen zijn bij goedkopere airco’s gewoon niet goed.
Daarnaast is het defrost regeling bij de goedkopere systemen gewoon ruk en duren vaak langer (sommige gaan dan koude lucht blazen) dan de A merken wat je op koude dagen zeker ook in je comfort gaat merken.
Daarnaast zijn de compressor, electronica, componenten en ventilatoren van betere kwaliteit waardoor je er langer plezier van hebt.

Het aantal decibel wat de binnenunit maakt is weersafhankelijk, bij koude dagen gaan àlle units meer geluid produceren, als het minimum standaard al hoger is gaat deze bij koude dagen alleen nog maar meer geluid maken.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henry84
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-07 08:48
@ThaBEN Ik zat/zit in zo eenzelfde situatie, ik heb bij de koop namelijk niet gekeken naar verbruiken van de units, e.d. Ik zag dat het A++ was en dacht zal wel goed zijn. Ondertussen hier een aantal keren gelezen van A+++ units o.a. van @Servee en dacht of ik het wel goed heb gedaan en niet beter meer uit had kunnen geven voor een plusje extra, maar de A+++ is gelijk weer een héél stuk duurder, zodat je inderdaad bij jou plaatje terecht komt wat betreft de terugverdientijd. Dus ben het helemaal met je eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Servee schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:30:
[...]

Er zijn idd systemen waar de energie besparing verschilt bij koelen en verwarmen. In mijn specifieke geval is het A+++ voor zowel koelen én verwarmen. Indien je een airco aanschaft om enkel en alleen meer te besparen dan stoken op gas en het irritante regelgedrag , bovenmatig geluid én niet onbelangrijk het niet ver genoeg terug kunnen regelen voor lief neemt dan kun je het beste voor een B merk gaan.
Iedere warmtepomp met inverter is erop gebouwd om relatief zuinig te functioneren, echter als je gebaat bent bij comfort in je leefomgeving dan komen er zeker nog veel meer factoren bij kijken die je bij een Amerk systeem wel gaat vinden. In sommige auto’s zit een airco, die koelt, in een wat luxere auto zit een klimaat systeem die onmerkbaar je temperatuur op peil houd zonder dat je steeds aan de knop hoeft te draaien omdat het te koud of te warm word. Die regelsystemen zijn bij goedkopere airco’s gewoon niet goed.
Daarnaast is het defrost regeling bij de goedkopere systemen gewoon ruk en duren vaak langer (sommige gaan dan koude lucht blazen) dan de A merken wat je op koude dagen zeker ook in je comfort gaat merken.
Daarnaast zijn de compressor, electronica, componenten en ventilatoren van betere kwaliteit waardoor je er langer plezier van hebt.

Het aantal decibel wat de binnenunit maakt is weersafhankelijk, bij koude dagen gaan àlle units meer geluid produceren, als het minimum standaard al hoger is gaat deze bij koude dagen alleen nog maar meer geluid maken.
Lijken mij allemaal zeer waardevolle toevoegingen. Ik wou dat ik dit forum was tegengekomen voordat ik een offerte heb laten maken, al weet ik dan niet of ik een andere keus zou hebben gemaakt, maar dan voelde ik mij tenminste wat meer geïnformeerd.

Wat voor mij een beetje schrikken was, is dat bij LG overal telkens gezegd werd 19 Db. En dit blijkt bij het 5Kw model dus 31 Db te zijn, waar ik pas achter kwam nadat ik een offerte had getekend.

Nu heb ik een L-vormige woonkamer en komt de 5Kw LG precies te hangen in de hoek waar we altijd zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFbrGQRSqeFDrsRXI6nQ5NxEZF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUxbnsSZUZZifcZHdwAsRiTo.jpg?f=fotoalbum_large

De bedoeling is dat de airco iets meer over de zuidas van die muur hangt, zodat die schuin de kamer in kan blazen en door de weerkaatsing van de luchtstroom met de muur aan de overzijde deze tevens de keuken kan mee verwarmen/koelen.

Overdag zal het geluid geen issue zijn, maar indien mijn zoontje slaapt hebben we het volume van de TV wat lager staan en vraag ik me af of 31 Db in dat scenario dan wel enigszins als storend kan worden ervaren, omdat we dan zo dicht bij de binnenunit zitten.

De Mitsubishi is dan zo gauw ik kan zien de enige die een 5kw versie heeft welke in een stillere stand kan werken (22 Db bij verwarmen). Dat is wat in mijn ogen dan wel interessant lijkt. Al is de vraag of die laagste stand wel krachtig genoeg is of dat ik hem dan alsnog een tandje hoger moet zetten, waardoor ik eigenlijk niet hoef te kijken naar het aantal Db in de laagste stand.

Een andere belangrijke factor die ik hier lees en hoop te voorkomen is waarin men hier op het forum naar refereert als "zaagtand" patroon. Dat de airco steeds aanspringt en verwarmt tot hij zijn target bereikt heeft, vervolgens uitschakelt en wacht tot de temperatuur 1 graden onder het target is en dan opnieuw aanspringt.

Indien er een model is die constant aanblijft maar dan wel draait op een lagere niveau om de temperatuur constant op pijl te houden, heeft dat mijn voorkeur.

Ik dacht dat LG dit deed vanwege de "Dual Inverter" waar men het meeste reclame over maakt, maar las ook weer een bericht dat iemand aangaf alsnog dit 'zaagtand' patroon te hebben met zijn LG, al weet ik niet exact welk model hij had.

Wellicht dat iemand dit kan bevestigen/ontkrachten omtrent de "Dual Inverter" van LG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:56:
[...]

Lijken mij allemaal zeer waardevolle toevoegingen. Ik wou dat ik dit forum was tegengekomen voordat ik een offerte heb laten maken, al weet ik dan niet of ik een andere keus zou hebben gemaakt, maar dan voelde ik mij tenminste wat meer geïnformeerd.

Wat voor mij een beetje schrikken was, is dat bij LG overal telkens gezegd werd 19 Db. En dit blijkt bij het 5Kw model dus 31 Db te zijn, waar ik pas achter kwam nadat ik een offerte had getekend.

Nu heb ik een L-vormige woonkamer en komt de 5Kw LG precies te hangen in de hoek waar we altijd zitten.

[Afbeelding]

De bedoeling is dat de airco iets meer over de zuidas van die muur hangt, zodat die schuin de kamer in kan blazen en door de weerkaatsing van de luchtstroom met de muur aan de overzijde deze tevens de keuken kan mee verwarmen/koelen.

Overdag zal het geluid geen issue zijn, maar indien mijn zoontje slaapt hebben we het volume van de TV wat lager staan en vraag ik me af of 31 Db in dat scenario dan wel enigszins als storend kan worden ervaren, omdat we dan zo dicht bij de binnenunit zitten.

De Mitsubishi is dan zo gauw ik kan zien de enige die een 5kw versie heeft welke in een stillere stand kan werken (22 Db bij verwarmen). Dat is wat in mijn ogen dan wel interessant lijkt. Al is de vraag of die laagste stand wel krachtig genoeg is of dat ik hem dan alsnog een tandje hoger moet zetten, waardoor ik eigenlijk niet hoef te kijken naar het aantal Db in de laagste stand.

Een andere belangrijke factor die ik hier lees en hoop te voorkomen is waarin men hier op het forum naar refereert als "zaagtand" patroon. Dat de airco steeds aanspringt en verwarmt tot hij zijn target bereikt heeft, vervolgens uitschakelt en wacht tot de temperatuur 1 graden onder het target is en dan opnieuw aanspringt.

Indien er een model is die constant aanblijft maar dan wel draait op een lagere niveau om de temperatuur constant op pijl te houden, heeft dat mijn voorkeur.

Ik dacht dat LG dit deed vanwege de "Dual Inverter" waar men het meeste reclame over maakt, maar las ook weer een bericht dat iemand aangaf alsnog dit 'zaagtand' patroon te hebben met zijn LG, al weet ik niet exact welk model hij had.

Wellicht dat iemand dit kan bevestigen/ontkrachten omtrent de "Dual Inverter" van LG?
Ja lastig, maar als de unit nog niet hangt zou ik een andere plek kiezen al was het alleen voor het geluid. Als je de unit daar (foto) ophangt, en indien jouw gekozen model een swing functie heeft zal de kamer denk ik prima gelijkmatig verwarmt worden op die plek.

De genoemde zaagtand (pendelen) krijg je sowieso last vast, bij hogere buiten temperaturen gaat elke unit pendelen daar kom je niet onderuit. En 1 graad terugzakken dat doen ze niet allemaal, en wil je ook niet want zodra de unit stopt, het vervolgens een hele graad laat afkoelen dan ga de dat merken hoor! Mijn Daikin doet max een paar tiende graad laten afkoelen bij pendelen maar voordat je het merkt gaat regelt de inverter de temperatuur zodanig dat je het niet eens merkt. Tis dat ik de temperatuur kan loggen anders zou ik het niet eens merken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9Dhu2qdIb7rRWxSmtXKSP6HEIs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dcsjKjGcPZCIAIL4IHXyRqsd.jpg?f=user_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Plenkske schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:15:
[...]

Nog los van het feit dat de prijs per kwh elk jaar anders kan zijn. Dus waar je vorig jaar wellicht maar 25 euro bespaard, kan het dit jaar 50 zijn.
Dat is toch altijd zo net als een groeilamp van 60 watt economisch zuiniger kan zijn dan een Led lamp van 5 watt als die in een berging/plek hangt waar misschien 1 uur per jaar brand...
En de gloeilamp 20 cent en ledlamp 5 euro gekost heeft.

Dan wint de gloeilamp ook ondanks de ledlamp zuiniger in verbruik.

Apparaten zijn allemaal sterk afhankelijk van gebruik, het gaat erom dat ze tegen elkaar worden gezet en dan de vergelijking kan doen.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 17-04-2022 12:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:25
mr_evil08 schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:24:
[...]

Dat is toch altijd zo net als een groeilamp van 60 watt economisch zuiniger kan zijn dan een Led lamp van 5 watt als die in een berging/plek hangt waar die misschien 1 uur per jaar brand...

Apparaten zijn allemaal sterk afhankelijk van gebruik, het gaat erom dat ze tegen elkaar worden gezet en dan de vergelijking kan doen.
Het blijft zuiniger. Alleen bespaar je er niet zo veel mee.

Nvm je hebt je bericht geedit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
mr_evil08 schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:24:
[...]

Dat is toch altijd zo net als een groeilamp van 60 watt economisch zuiniger kan zijn dan een Led lamp van 5 watt als die in een berging/plek hangt waar misschien 1 uur per jaar brand...

Ja is zo, met een verschil dat deze warmtepompen allerlei standen hebben waarmee het verbruik verschil kan maken. Dat kan per model anders zijn. Daarom vraag ik me af waar ze het op baseren bij dat label. Is dat bij verwarmen bv 20 graden op auto stand.

Ik snap dat je met de labels een vergelijking kan doen. Het is alleen niet zo simpel als bij een lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Servee schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:22:
[...]

Ja lastig, maar als de unit nog niet hangt zou ik een andere plek kiezen al was het alleen voor het geluid. Als je de unit daar (foto) ophangt, en indien jouw gekozen model een swing functie heeft zal de kamer denk ik prima gelijkmatig verwarmt worden op die plek.

De genoemde zaagtand (pendelen) krijg je sowieso last vast, bij hogere buiten temperaturen gaat elke unit pendelen daar kom je niet onderuit. En 1 graad terugzakken dat doen ze niet allemaal, en wil je ook niet want zodra de unit stopt, het vervolgens een hele graad laat afkoelen dan ga de dat merken hoor! Mijn Daikin doet max een paar tiende graad laten afkoelen bij pendelen maar voordat je het merkt gaat regelt de inverter de temperatuur zodanig dat je het niet eens merkt. Tis dat ik de temperatuur kan loggen anders zou ik het niet eens merken.

[Afbeelding]
Die muur kan helaas niet. Die delen we met de buren (2 onder 1 kap). En de muur onderaan het plaatje betreft de straatkant, wat ook alweer niet kan zonder vergunning. Helaas hebben we dan enkel de muur links over een een airco beneden te plaatsen in de woonkamer.

De airco heeft inderdaad een swing functie die je zowel horizontaal als verticaal kan afstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
ThaBEN schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:39:
[...]

Die muur kan helaas niet. Die delen we met de buren (2 onder 1 kap). En de muur onderaan het plaatje betreft de straatkant, wat ook alweer niet kan zonder vergunning. Helaas hebben we dan enkel de muur links over een een airco beneden te plaatsen in de woonkamer.

De airco heeft inderdaad een swing functie die je zowel horizontaal als verticaal kan afstellen.
Het kan wel, alleen krijg je dan een kabelgoot binnen ;) ik snap best dat je dat niet zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Plenkske schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:43:
[...]

Het kan wel, alleen krijg je dan een kabelgoot binnen ;) ik snap best dat je dat niet zou willen.
Hoeft niet perse, je kunt ook de muur uitslijpen en dan zie je er niks meer van :)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
ThaBEN schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:39:
[...]

Je hebt wel opties
1 kabelgoten plaatsen
2 muren uitfrezen
3 toch kiezen voor een stiller model

Wat je niet wilt dat je de airco straks niet meer gebruikt omdat deze teveel herrie maakt, wat op die plek die je in gedachten hebt denk ik wel een dingetje gaat worden. Daarnaast, met de airco in verwarm stand blaas je in de regel naar beneden, en dan zit je precies in de luchtstroom wat nog eens een extra irritatie kán gaan opleveren.

[ Voor 10% gewijzigd door Servee op 17-04-2022 13:00 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN
Servee schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:58:
[...]

Je hebt wel opties
1 kabelgoten plaatsen
2 muren uitfrezen
3 toch kiezen voor een stiller model

Wat je niet wilt dat je de airco straks niet meer gebruikt omdat deze teveel herrie maakt, wat op die plek die je in gedachten hebt denk ik wel een dingetje gaat worden.
Optie 3 is de enige realistische optie voor mij welke ik de komende dagen ga overwegen.

Thanks voor de feedback iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-07 18:57
Heeft er hier iemand ervaring met airconditioning van Bosch? Specifiek de climate 3000i of 5000i?

Beneden ga ik voor MHI, maar voor boven koelen/verwarmen is de Bosch prijstechnisch erg interessant. Bijna te goed om te geloven. Bosch staat toch bekend om solide producten en is vaak niet het goedkoopst, maar de airco prijzen zijn zeg maar "Chinees".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
peeceej schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:30:
Heeft er hier iemand ervaring met airconditioning van Bosch? Specifiek de climate 3000i of 5000i?

Beneden ga ik voor MHI, maar voor boven koelen/verwarmen is de Bosch prijstechnisch erg interessant. Bijna te goed om te geloven. Bosch staat toch bekend om solide producten en is vaak niet het goedkoopst, maar de airco prijzen zijn zeg maar "Chinees".
Nou dat komt omdat er een normale aan/uit compressor in zit en geen inverter technology als ik op de website van Bosch kijk. Dus volgas aan, temp bereikt dan uit. Ipv modulerend regelen ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
[quote]Servee schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:47:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqVB-6OmunsQFllWvgg9_PGaXO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxyQJzZpb2ZzZKL7o9uKTQv1.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

[ Voor 44% gewijzigd door Servee op 17-04-2022 14:50 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
Servee schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:47:
[...]

Nou dat komt omdat er een normale aan/uit compressor in zit en geen inverter technology als ik op de website van Bosch kijk. Dus volgas aan, temp bereikt dan uit. Ipv modulerend regelen ;)
Aha..

Dat lijkt me met name in beperkt geïsoleerde huizen enorm irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:47:
[...]

Rotary betekend niet dat de aansturing niet met inverter technologie kan plaatsvinden. Rotary is net als scroll gewoon een type compressor. Volgens mij zijn vrijwel alle airco’s rotary’s.

Je maakt mij echt niet wijs dat die Bosch geen inverter is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
peeceej schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:52:
[...]

Aha..

Dat lijkt me met name in beperkt geïsoleerde huizen enorm irritant.
Zal echt prima z’n werk doen, alleen niet heel comfortabel als je snachts in je bed ligt en dat ding gaat paar keer per in je nachtrust ineens standje tornado door je slaapkamer heen, geïsoleerd of niet :P Als alles op temperatuur is zal dat best meevallen maar dat komt de levensduur van je compressor op termijn niet te goede zo’n pendel airco. Als je alleen voor paar nachten koelen per jaar gebruikt denk ik dat het prima kan werken tis maar net wat je prettig vind.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Glashelder schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:05:
[...]

Rotary betekend niet dat de aansturing niet met inverter technologie kan plaatsvinden. Rotary is net als scroll gewoon een type compressor. Volgens mij zijn vrijwel alle airco’s rotary’s.

Geen idee maar op de website staat:
Dankzij de intelligente aan/uit-technologie schakelt de airconditioner automatisch naar stand-by modus.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
Glashelder schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:05:
[...]

Indien het wel inverter is, heb jij dan enig idee hoe een merk als Bosch dergelijke units aan kan bieden tegen Hisense en Haier prijzen? Ik ben best bereid te betalen, alleen heb ik in dit geval totaal geen idee hoe dit scoort prijs/kwaliteit technisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:14:
[...]

Geen idee maar op de website staat:
Dankzij de intelligente aan/uit-technologie schakelt de airconditioner automatisch naar stand-by modus.
Dat zal te maken hebben met het oog wat erin zit :) Als er niemand is zal hij in de standby modus gaan.

Bosch zegt er niets over maar diverse andere websites zeggen wel dat het om een inverter gaat. Ik kan me echt niet voorstellen dat een bedrijf als Bosch anno 2022 een niet-inverter op de markt brengt. Het model gebruikt ook R32, dus het ook niet zo dat er een jaren 90 compressor in zit. Heb überhaupt nog nooit een niet-modulerende R32 unit gezien 8)7 Volgens mij maakt niemand dat soort compressoren (niet voor dit soort mini units).
peeceej schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:18:
[...]

Indien het wel inverter is, heb jij dan enig idee hoe een merk als Bosch dergelijke units aan kan bieden tegen Hisense en Haier prijzen? Ik ben best bereid te betalen, alleen heb ik in dit geval totaal geen idee hoe dit scoort prijs/kwaliteit technisch.
Omdat Bosch/Nefit rijkelijk laat is met het aanboren van deze markt. Dan kan je een paar dingen doen: met killer features komen of je zet je producten vreselijk scherp geprijsd in de markt. Ik vermoed dat men gekozen heeft voor dat laatste.

Want laten we wel eerlijk zijn: bij Daikin, MHI en ME betaal je enorm voor de naam. De componenten die erin zitten kosten geen reet.

Maar goed, wellicht kan iemand Bosch bellen om navraag te doen. Met een niet-inverter model zullen ze niet ver gaan komen in deze markt.

[ Voor 35% gewijzigd door Glashelder op 17-04-2022 15:22 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Glashelder schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:18:
[...]

Dat zal te maken hebben met het oog wat erin zit :) Als er niemand is zal hij in de standby modus gaan.

Bosch zegt er niets over maar diverse andere websites zeggen wel dat het om een inverter gaat. Ik kan me echt niet voorstellen dat een bedrijf als Bosch anno 2022 een niet-inverter op de markt brengt. Het model gebruikt ook R32, dus het ook niet zo dat er een jaren 90 compressor in zit. Heb überhaupt nog nooit een niet-modulerende R32 unit gezien 8)7 Volgens mij maakt niemand dat soort compressoren (niet voor dit soort mini units).

[...]

Omdat Bosch/Nefit rijkelijk laat is met het aanboren van deze markt. Dan kan je een paar dingen doen: met killer features komen of je zet je producten vreselijk scherp geprijsd in de markt. Ik vermoed dat men gekozen heeft voor dat laatste.

Want laten we wel eerlijk zijn: bij Daikin, MHI en ME betaal je enorm voor de naam. De componenten die erin zitten kosten geen reet.

Maar goed, wellicht kan iemand Bosch bellen om navraag te doen. Met een niet-inverter model zullen ze niet ver gaan komen in deze markt.
Zoals ik het nu zie zijn de instapmodellen aan/uit, de zwaarste modellen wel inverter vanaf €2k plus met A+++ tot 75m3 dus ineens niet zo heel goedkoop meer :)

Edit: op de ene site staat A+ andere weer A++ geen idee zal wel :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_khxEJdgwpi7_vBus_F6q6y_jk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VQ6jB3ion0eqCh6hKWYynxNx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Servee op 17-04-2022 15:35 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peeceej
Glashelder schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:18:
[...]

[...]

Dat zal ik dinsdag zelf doen en me dan hier melden.

Via warmteservice (mag je dat hier vermelden?) is een 5.3 buitenunit multisplit met 3* 2,6 binnenunit voor 1686 incl btw ex materiaal te krijgen. Ik vind het erg aantrekkelijk.
Pagina: 1 ... 126 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic