Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.374.001 views

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:41
40 dB geldt 's nachts. Overdag mag je meer geluid maken. Ik denk dat het 's winters niet zo snel een probleem wordt. Maar ik zou iig. overleggen met je buren. De wettelijk vastgestelde norm zegt niet alles.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-01 10:01
Plenkske schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:53:
[...]

Ik heb zelf ook die buitenunit en het geluid is natuurlijk wel afhankelijk van hoe hard hij aan het werk is.
Dus dan vraag ik me meteen af of die geluidseis 40 dB met dezelfde omstandigheden gemeten wordt als dat de fabrikant(en) opgeven.

Ik las in het L/W topic dat hier nogal veel onduidelijkheid over is. Als in: voor welke omstandigheden moet die 40 dB gelden.
Overigens is het 45 dB overdag en 40 dB in de nacht, op de erfgrens.
De erfgrens is in het geval van @KoenVW76 zowat direct bij de unit met op twee meter afstand het slaapkamerraam van de buren. Een goede regeling om aan de 40 dB in de nacht te kunnen voldoen is door de unit tussen 23:00 en 7:00 uur uit te schakelen.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:54
LED-Maniak schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:41:
[...]

Daarom heb ik zelf de MXZ-2F53VF gekozen. Zijn iets kleinere broertje is nog wat stiller.

De MXZ-2F53VF doet 46dB koelen en 51dB verwarmen.

Hij heeft ook nog een silence mode maar daar kan ik zo niet de specs van vinden.

[edit]
In de silence mode is hij nog 3dB stiller. Dus 43dB en 48dB.
Ik geloof niet dat dit het geluidsvermogen is, als ik even zoek kom ik ook 61dB tegen. Dit is waarschijnlijk geluidsdruk wat het gemeten geluid op 'x' afstand is en die afstand is vrij in te vullen voor iedere fabrikant waardoor het weinig zegt. O.a. Toshiba adverteert daar erg creatief mee.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:16
FrankHe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:57:
[...]

De erfgrens is in het geval van @KoenVW76 zowat direct bij de unit met op twee meter afstand het slaapkamerraam van de buren. Een goede regeling om aan de 40 dB in de nacht te kunnen voldoen is door de unit tussen 23:00 en 7:00 uur uit te schakelen.
Dat las ik ja, mijn bericht was meer algemeen bedoelt.

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-01 15:58
FrankHe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:57:
[...]

Helaas is het zo dat die 40dB geldt op vol vermogen en uitschakelen wordt niet geaccepteerd. Beste optie: vrienden zijn met de buren zodat die niet gaan klagen bij de gemeente.

40dB is weer typisch zo'n verzinsel van een raamambtenaar die denkt dat de fysica zich wel aanpast aan de regelgeving. 40dB is nauwelijks haalbaar:

* airco dicht bij de grond: + 3dB
* airco aan de muur: + 3dB

en de omkastingen die serieus geluid weghalen hebben een enorme omvang. Wat wil je ook: geluid mag er niet doorheen, maar lucht moet er wel vrij doorheen kunnen 8)7

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
FrankHe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:54:
Vloerverwarming geeft fijne warmte maar deze werk natuurlijk heel erg traag en kan ik op dit moment alleen regelen voor de gehele woning. Wellicht nog een project om de vloerverwarming in aparte groepen te gaan aansturen.
Wordt jouw vloer dan echt fijn warm? Mijn ervaring met vloerverwarming in nieuwe huizen is slecht: vloer blijft koud omdat het anders te warm wordt in het huis/appartement. Dat is een hele andere ervaring dan in oudere huizen. Daar wordt de vloer echt merkbaar warm omdat er nou eenmaal meer vermogen nodig is om het huis op temperatuur te houden.

Desondanks gaan wij er binnen nu en x aantal jaar wel aan geloven vanwege de L/W WP :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:32
Hinotori schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:20:
[...]

Helaas is het zo dat die 40dB geldt op vol vermogen en uitschakelen wordt niet geaccepteerd. Beste optie: vrienden zijn met de buren zodat die niet gaan klagen bij de gemeente.

40dB is weer typisch zo'n verzinsel van een raamambtenaar die denkt dat de fysica zich wel aanpast aan de regelgeving. 40dB is nauwelijks haalbaar:

en de omkastingen die serieus geluid weghalen hebben een enorme omvang. Wat wil je ook: geluid mag er niet doorheen, maar lucht moet er wel vrij doorheen kunnen 8)7
Ach, als het nog betaalbaar was, zo'n omkasting, zou ik dat er misschien wel voor over hebben (zeker aan de muur). Maar als je de prijzen ziet... daar koop je een airco voor :+

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Waah schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:49:
[...]
Maar als je de prijzen ziet... daar koop je een airco voor :+
Dan kan je net zo goed de buren op jouw kosten een airco laten installeren. Dan hebben ze geen reden om te klagen over het geluid. :+

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 13-04-2022 11:53 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Marcopano
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik ben een multisplit systeem aan het zoeken voor de 3 slaapkamers en 1 logeerkamer, welke zowel voor koelen als verwarmen gebruikt gaat worden. Mijn vrouw is echter bang voor irritant geluid, dus willen we de stilste binnenunits. Als ik echter de datasheets vergelijk, geven ze deze waardes op;

Mitsubishi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGsYrsGLtkpa9_MgA3JcH9xrEhE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cDEQhKmjCGm64g0d8mAt96h9.jpg?f=user_large

LG:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6Q5nYG-ox4GaQeVJ-CkEe1Ace0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/40Sj39BgNnwjFQ1SfYfY2dKp.jpg?f=user_large

Is de Mistubishi daadwerkelijk stiller? Wat is jullie ervaring hiermee overigens, als er 's nachts bijverwarmd zou moeten worden?

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-01 17:53

Gerco-M

mijn tornado res.

KoenVW76 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:47:
Het zal vaak vaker gevraagd zijn hier, maar ik kan het zo snel niet vinden. Zijn er al buitenunits die zo stil zijn dat hij op 2 meter van het slaapkamerraam van mijn buren kan staan? Ik kan er zelf nog een omkasting omheen maken als dat zou helpen.
Ik vind onze MHI buitenunits zeer stil. Als je dan ook nog een aardig formaat neemt die niet al te hard hoeft te werken, en je laat deze draaien op nacht modus of gewoon op een laag constant pitje zijn deze volgens mij nauwelijks hoorbaar.

Let bij montage ook op dat er voldoende demping is kwa geluid. Als je een buitenunit monteerd in een betonnen / stenen omgeving zal alle geluid weerkaatsen terwijl met veel groen en gras en struikjes en dergelijke dit toch meer geluid zal absorberen. Veel goedkoper dan een omkasting en ook zeker wel effectief.

Geen idee of dat in deze situatie of montage plek een optie is maar het helpt wellicht als er mogelijkheden voor zijn.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Marcopano schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:26:
Ik ben een multisplit systeem aan het zoeken voor de 3 slaapkamers en 1 logeerkamer, welke zowel voor koelen als verwarmen gebruikt gaat worden. Mijn vrouw is echter bang voor irritant geluid, dus willen we de stilste binnenunits. Als ik echter de datasheets vergelijk, geven ze deze waardes op;

Mitsubishi:
[Afbeelding]

LG:
[Afbeelding]

Is de Mistubishi daadwerkelijk stiller? Wat is jullie ervaring hiermee overigens, als er 's nachts bijverwarmd zou moeten worden?
Ik heb zelf geen ervaring met LG units, maar wel met Mitsubishi (MHI) units en ik wil best geloven dat die inderdaad stiller zijn. Onze units zijn zeker niet luidruchtig. De ZS maar zeker de ZSX units die nog net iets stiller zijn volgens mij.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Gerco-M schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:04:
[...]

Ik vind onze MHI buitenunits zeer stil. Als je dan ook nog een aardig formaat neemt die niet al te hard hoeft te werken, en je laat deze draaien op nacht modus of gewoon op een laag constant pitje zijn deze volgens mij nauwelijks hoorbaar.

Let bij montage ook op dat er voldoende demping is kwa geluid. Als je een buitenunit monteerd in een betonnen / stenen omgeving zal alle geluid weerkaatsen terwijl met veel groen en gras en struikjes en dergelijke dit toch meer geluid zal absorberen. Veel goedkoper dan een omkasting en ook zeker wel effectief.

Geen idee of dat in deze situatie of montage plek een optie is maar het helpt wellicht als er mogelijkheden voor zijn.
Dat werkt alleen niet als iemand volgens de regels het spel gaat spelen, want dan gaat het dus om de decibels onder vollast :p En die zware units zijn dan vrijwel altijd luidruchtiger dan de kleinere broertjes.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-01 22:36
[...]

40 dB(A) is natuurlijk geen verzinsel. In heel Nederland geldt voor de meeste bedrijven in eerste instantie 40 dB(A) op de gevel in de nachtperiode. (ter info: dagperiode 50 dB(A) en avondperiode 45 dB(A)) Deze grenswaarde is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek met het feit dat circa 10 % van de bevolking bij deze grenswaarde alsnog hinder kan ondervinden. Als het technisch niet haalbaar is om een pomp neer te zetten omdat de grenswaarde wordt overschreden dan moet gewoon geconcludeerd worden dat de situatie niet kan en dat er een andere oplossing nodig is.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:59
Servee schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:36:
[...]

Lucht warmt idd de snel lucht op, maar niet (snel) de massa. Zeker niet een warmtepomp, luchtverwarming doet dat (iets) sneller. Ik heb al jaren ervaring met luchtverwarming en snap precies hoe het meest comfortabel werkt.
Dus ja dat geeft zeker wel comfort, als je sochtends je woonkamer instapt met een behagelijke constante temperatuur zonder windflow of overbodig geluid. En zoveel stroom scheelt dat ook niet zo’n ding gebruikt amper stroom in deze dagen. Deze periode (voor de warmere dagen) rond de 3/3,5kw voor 24 uur.

Als je bij -1/-6 je airco aanslingert dan ga je juist regelrecht richting een defrost :*) beter een continue rooster draaien heb je het minste defrosts maar dat verschilt per systeem, mijn Daikin doet het er prima op. Nogmaals de kosten maakt mij niet zo heel veel uit als het maar comfortabel is.

Daarnaast weinig zin om overdag met mooi weer de kamer op 22/23 graden te stoken en met een korte broek en ventilator op de bank te gaan zitten omdat het zo warm is binnen vanwege de scop 7(8)7 omdat het zo goedkoop is voor de nacht om een warmtebuffer aan te leggen :9B
Luchtverwarming en lucht/lucht warmtepomp werken even snel. Stook maar eerst een seizoen met de airco en probeer continu vs alleen bij aanwezigheid, je merkt vanzelf wat goed werkt voor je eigen huis.

3/3.5kWh voor 24 uur in deze periode is juist extreem hoog voor mijn gevoel, ik kom met "extra opstoken" niet boven de 1 kWh per dag. 3 kWh+ dagen zijn dagen met 10°C overdag, tegen 0°C 's nachts. Toen het 1-2 weken geleden opeens sneeuwde zat ik op 6 kWh.

~~

Je moet ook niet heel overdrijven met bufferen, ik loop hier gewoon rond met 2 of 3 lagen (trui), maar de temperatuur in de woonkamer schommelt een beetje mee met buiten. Het beton is nu opgewarmd tot een graad of 20.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/laLjzQy.png

Dat is ook eerder gebeurd toen het eind maart zo warm was, die buffer was best handig toen het daarna sneeuwde. Ik de boel rustig een graad laten afkoelen, zolang het maar rond de 21 graden blijft als ik er ben. Op 3 april, (KNMI meetpunt Rdam: -2.9° min, 9.3° max, 3.7° gemiddeld) stookte ik 5.9 kWh, met 350W verbruik in de steady state - compressor pruttelt maar iets boven minimum en fan staat op auto en blaast zachtjes.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7CKS8Jt.png

Voor mij, warmte = comfort. Het liefst wil ik het op 20-21 graden zonder luchtstroom hebben binnen, 22 met zachtjes blazen, gemeten met een aparte temperatuur logger uit de luchtstroom op de eettafel, de unit geeft BS aan. Als dat kan zonder extreme kosten is dat heel fijn. Vandaag heb ik het nog niet aan gehad, nog niet nodig, hij staat gepland tussen 1400 en 1700.

24 uur stoken werkte niet hier, door pendelen en defrost van deze LG multi is het een drama. Met alleen overdag opwarmen krijg ik toch mijn zin, eco, goedkoop en lekker warm.

Voor bonus eco punten: time het stoken met https://energieopwek.nl/ en https://www.nieuwestroom....en/epex-apx-handelsbeurs/

• Waah
Solid11 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:13:
[...]

40 dB(A) is natuurlijk geen verzinsel. In heel Nederland geldt voor de meeste bedrijven in eerste instantie 40 dB(A) op de gevel in de nachtperiode. (ter info: dagperiode 50 dB(A) en avondperiode 45 dB(A)) Deze grenswaarde is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek met het feit dat circa 10 % van de bevolking bij deze grenswaarde alsnog hinder kan ondervinden. Als het technisch niet haalbaar is om een pomp neer te zetten omdat de grenswaarde wordt overschreden dan moet gewoon geconcludeerd worden dat de situatie niet kan en dat er een andere oplossing nodig is.
Voor bedrijven is dat vaak ook prima, want je zit dan met vaak grote oppervlaktes en veel eigen grond. En dan kan dat allemaal vrij simpel geregeld.

Maar leg mij het volgende dan uit:

Hoekhuis, heb nog 2 meter naast het huis. De eerste buren die geluid zouden horen zitten op 10 meter van de unit. Blijft van die 60dB genoeg geluid over op 10 meter om storend te zijn?.... nope!

Mag het? Nee! want het gaat om de erfgrens O-)

En daar zit het probleem. Ze doen gewoon copy-paste van de industrie en klaar. Ook al gaat dat vaak om héél andere installaties, zoals industriele machines. Dat is toch echt een ander soort geluid :+

Op zich prima als ze dit soort units willen weren... Maar volgens mij wil met ook dat men overstapt op warmtepompen voor verwarming en van het gas af.

En op deze manier maak je het wel erg moeilijk voor mensen O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 13-04-2022 13:23 ]

• Solid11
Waah schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:20:
[...]

Voor bedrijven is dat vaak ook prima, want je zit dan met vaak grote oppervlaktes en veel eigen grond. En dan kan dat allemaal vrij simpel geregeld.

Maar leg mij het volgende dan uit:

Hoekhuis, heb nog 2 meter naast het huis. De eerste buren die geluid zouden horen zitten op 10 meter van de unit. Blijft van die 60dB genoeg geluid over op 10 meter om storend te zijn?.... nope!

Mag het? Nee! want het gaat om de erfgrens O-)

En daar zit het probleem. Ze doen gewoon copy-paste van de industrie en klaar. Ook al gaat dat vaak om héél andere installaties, zoals industriele machines. Dat is toch echt een ander soort geluid :+

Op zich prima als ze dit soort units willen weren... Maar volgens mij wil met ook dat men overstapt op warmtepompen voor verwarming en van het gas af.

En op deze manier maak je het wel erg moeilijk voor mensen O-)
Eens.
De enige gedachte die ik kan hebben dat er gekozen is bij de wetgeving om mensen in hun achtertuin ook rustig/stil kunnen te laten zitten. Eigenlijk zou maatwerk per situatie het mooiste zijn alleen zal dat weer veel werk opleveren. Ik begreep wel dat de pompen steeds stiller worden maar ergens is er een grens uiteraard.

• Waah
Solid11 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:28:
[...]

Eens.
De enige gedachte die ik kan hebben dat er gekozen is bij de wetgeving om mensen in hun achtertuin ook rustig/stil kunnen te laten zitten. Eigenlijk zou maatwerk per situatie het mooiste zijn alleen zal dat weer veel werk opleveren. Ik begreep wel dat de pompen steeds stiller worden maar ergens is er een grens uiteraard.
Dan zou je ze beter in de voortuin kunnen zetten. Maar dat mag vaak weer niet :+

Volgens mij zie je hier dat er geen duidelijk beleid is. De regering bedenkt iets, subsidie er tegenaan en dan gaat iedereen wel aan de warmtepomp.

Dat de regels daar niet hij passen, dat er geen voorlichting is hoe je dat kan doen etc...

• Solid11
Waah schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:33:
[...]

Dan zou je ze beter in de voortuin kunnen zetten. Maar dat mag vaak weer niet :+

Volgens mij zie je hier dat er geen duidelijk beleid is. De regering bedenkt iets, subsidie er tegenaan en dan gaat iedereen wel aan de warmtepomp.

Dat de regels daar niet hij passen, dat er geen voorlichting is hoe je dat kan doen etc...
Ansicht vind ik de regelgeving niet zo slecht en gebaseerd op hinder te voorkomen. Op naar de collectieve warmtepomp per buurt!!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 16:05

We hebben hier 2 stuks SRK35ZS-W laten installeren en die hangen er nu 2 weken. We hebben dit gedaan om de benedenverdieping (eetkamer en woonkamer) te verwarmen. Buitenunit is geloof ik dezelfde als bij de modellen die jij noemde. Tot nu toe hebben wij ze alleen nog maar als verwarming gebruikt, over koelen kan ik dus nog niets zeggen. De buitenunits hangen in de steeg van onze hoekwoning aan de betonnen muur van het huis ongeveer 2 meter van de schutting die aan de openbare weg staat. 20 meter verderop zijn pas weer buren. Ze zijn ook bewust daar geplaatst. Ik kan bevestigen dat ze het merendeel van de tijd zeer stil zijn. Verder zitten ze samen op een eigen groep die ik speciaal voor de airco's heb aangelegd. Energieverbruik meet ik per airco met een Shelly EM.

Deellast, Opstarten en dan van 16 graden naar 21 graden:
De binnenunit hoor je wel even blazen maar niets storend. Je kunt het het best vergelijken met een bureauventilator op de laagste stand. De buitenunit hoor je dan wel even optoeren. Je moet er dan wel echt naast gaan staan om ze te horen. Als ik voor de poort van de steeg sta, ongeveer 3 meter bij de buitenunits vandaan moet ik echt mijn best doen om ze te horen. In de achtertuin zo'n 12 meter verder zijn ze helemaal niet te horen. Energieverbruik is dan tussen de 400 en 600 watt per airco.

Minimale last: Benedenverdieping bijna op temperatuur of benedenverdieping op temperatuur houden:
Om de binnenunit te horen moet ik er echt pal voor gaan staan. De buitenunits zijn dusdanig stil dat ik er pal voor moet staan om ze echt te horen. Sta ik er verder vanaf dan gaan ze al snel op in het omgevingsgeluid. Ook gaan ze zo nu en dan even uit om een overshoot te voorkomen. Energieverbruik is dan tussen de 160 en 230 watt per airco.

Vollast, HI Mode:
Dit is een speciale functie waarmee je de airco op volle kracht kunt laten draaien. Verbruik stijgt dan ook snel naar 1500 watt per airco. Daarmee hebben we binnen 5 minuten de hele benedenverdieping op temperatuur. Binnenunits gaan dan wel serieus blazen en ook de buitenunits laten aardig van zich horen hoewel ik het geluid dan alsnog heel erg mee vind vallen als ik het vergelijk met de warmtepomp bij een huis wat verderop in de straat. Die is namelijk duidelijk vanaf de straat te horen. De Mitsubishi's zeker niet.

Ik moet er ook nog bij zeggen dat er een silent mode op zit. Persoonlijk heb ik deze nog niet hoeven te gebruiken maar dat is misschien ook wel omdat we ze uit zetten als we naar bed gaan. Ik kan me voorstellen dat die simpelweg het vermogen beperkt waardoor het geluidsniveau niet boven dat van deellast uit zal komen. Eigenlijk ben ik erg verrast hoe stil ze zijn. Als ze de aankomende winter goed functioneren als hoofdverwarming dan gaan we ook zeker nog een paar (multisplits) voor de bovenverdiepingen laten installeren. Qua energieverbruik kan ik er over zeggen dat wat we voorheen aan aantal m3 gas a 1,40 verbruikten voor verwarming we dat nu aan aantal kWh's aan elektra a 0,24 verbruiken. De energiebesparing is dus echt serieus groot. Ik kan je dus zeker een Mitsubishi airco aanraden.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Solid11 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:43:
[...]

Ansicht vind ik de regelgeving niet zo slecht en gebaseerd op hinder te voorkomen. Op naar de collectieve warmtepomp per buurt!!
En dan de tarieven koppelen aan de gasprijs zeker.

Mij niet gezien. Nooit niet :X

• Chatslet
[...]

Dan ga je net zo'n constructie krijgen als met stads/blok-verwarming. Contracten die je bijna niet op kunt zeggen en een leverancier die de tarieven aan de gasprijzen gaat koppelen. Moesten we maar niet doen :z .

• Martin7182
[...]

40dB is weer typisch zo'n verzinsel van een raamambtenaar die denkt dat de fysica zich wel aanpast aan de regelgeving.
Hoe kom je daarbij? Wat ik in regelgeving lees is een maximum van 40dB 's nachts. 40dB = 40dB. Als de unit uit staat dan produceert hij -oneindig dB, net als de boormachine, de tv, etc. die uit staan. Verder moet je ergens een fysieke grens stellen, in dit geval 40dB. Want de 'beroepsklager' klaagt al over herrie als het apparaat er staat maar nog niet eens aangesloten is 8)7

• Hinotori
Martin7182 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:30:
[...]

Hoe kom je daarbij? Wat ik in regelgeving lees is een maximum van 40dB 's nachts. 40dB = 40dB. Als de unit uit staat dan produceert hij -oneindig dB, net als de boormachine, de tv, etc. die uit staan. Verder moet je ergens een fysieke grens stellen, in dit geval 40dB. Want de 'beroepsklager' klaagt al over herrie als het apparaat er staat maar nog niet eens aangesloten is 8)7
Volgens https://www.techniekneder...ts-warmtepompen-en-aircos

1. Bedrijfstoestand waarbij wordt gemeten
a. Meting bij maximaal toerental
Het geluidsniveau van de installatie wordt gemeten bij het maximale toerental behorende bij de
gekozen instelling van de installatie. Daarbij is er een onderscheid tussen een bedrijfstoestand in de
dagperiode (7:00 – 19:00 uur) en de avond- en nachtperiode (19:00 – 7:00 uur) als de installatie voor
deze perioden afzonderlijke instellingen heeft.

• Marcopano
Chatslet schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:23:
[...]

We hebben hier 2 stuks SRK35ZS-W laten installeren ...
Dank voor de uitgebreide post!!! _/-\o_

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:26
KoenVW76 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:47:
Het zal vaak vaker gevraagd zijn hier, maar ik kan het zo snel niet vinden. Zijn er al buitenunits die zo stil zijn dat hij op 2 meter van het slaapkamerraam van mijn buren kan staan? Ik kan er zelf nog een omkasting omheen maken als dat zou helpen.
Voor een stille buiten unit. op korte afstand van open slaapkamer raam van de buren...
Ga er niet van uit dat dat raam dicht gaat in de winter...pas bij -8° gaat hij dicht.
En lees mijn oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBMMmXvyWVlSFb9N-8Bv7QiwLzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jbac8sueL2P9bNQyHII36poB.jpg?f=fotoalbum_large

X21r in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 22% gewijzigd door X21r op 13-04-2022 16:11 ]

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-01 06:59

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Hier vandaag de kogel door de kerk. We hebben een jaren 70 huis met overal HR++ glas en kunststof kozijnen, uitstekend geïsoleerd dak en redelijk tot matig geïsoleerde spouw (zit UF-schuim uit dat aan het vergaan is wat eerst verwijderd moet worden voor er wat nieuws in kan a reason de 4000+€ voor alleen het verwijderen… los van de langdurige overlast verwacht ik niet dat snel terug te verdienen), onze ketel is “HR” uit 2006 en er hangen nog lekker veel van die ouderwetse dikke radiatoren die niet heel erg geschikt zijn voor lage temperaturen (getest door CV op 55 graden te maximaliseren om vervolgens het huis niet warm te krijgen :p)
Vervanging daarvan inclusief radiatoren door L/W pomp zou dus flink in de papieren gaan lopen dus daar moeten we eerst nog eens voor gaan sparen… Onze keuken is een uitbouw met plat dak pal op zuid en die wordt in de zomer erg warm dus we waren al een tijdje aan het prakkiseren over een airco daar. Na het lezen van dit topic (en positieve geluiden van buurtgenoten ) leek het ons geen slecht idee eens te kijken naar L/L pompen :) Na wat rond shoppen uiteindelijk uitgekomen bij een bedrijf hier dicht in de buurt wat warm aanbevolen werd door een tweetal mensen in onze vriendenkring.

Voor onze huiskamer (~110 M3) is er de MHI SRK35ZSX-WT uitgekomen, voor onze keuken (~25 M3) de MHI SRK20ZSX-W. De buiten units komen aan de zijkant van het huis op de garage, dus de leidingen zijn wel wat langer, er moet door beton geboord worden om in de woonkamer te komen plus de Electra moet naar het dak van de garage gebracht worden en we wilden de buitengoten in dezelfde kleur als de kozijnen (RAL7016) dus er zit toch wel wat meerprijs aan vast. Desondanks op iets boven de 5000€ kunnen landen en medio mei zou alles al afgerond moeten zijn dus ik ben niet ontevreden :)

Ook 2 van deze jongens besteld trouwens zodat ik eea aan mijn Domotica kan koppelen :)

Ik ben echt mega benieuwd hoe eea gaat bevallen, ben in ieder geval van plan om in de woonkamer de temperatuur van de Toon te gebruiken als Remote Thermistor, in de keuken ga ik er een DS18x20 aan vast solderen.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Martin7182
Hinotori schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:48:
[...]

Volgens https://www.techniekneder...ts-warmtepompen-en-aircos

1. Bedrijfstoestand waarbij wordt gemeten
a. Meting bij maximaal toerental
Het geluidsniveau van de installatie wordt gemeten bij het maximale toerental behorende bij de
gekozen instelling van de installatie. Daarbij is er een onderscheid tussen een bedrijfstoestand in de
dagperiode (7:00 – 19:00 uur) en de avond- en nachtperiode (19:00 – 7:00 uur) als de installatie voor
deze perioden afzonderlijke instellingen heeft.
Juist, bij de gekozen instelling van de installatie. Dat houdt b.v. in: overdag normale modus, 's avonds stille modus en 's nachts uit :)
Vanzelfsprekend geldt per modus het geluid wat de unit maximaal maakt.

• FrankHe
Glashelder schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:28:
[...]

Wordt jouw vloer dan echt fijn warm? Mijn ervaring met vloerverwarming in nieuwe huizen is slecht: vloer blijft koud omdat het anders te warm wordt in het huis/appartement. Dat is een hele andere ervaring dan in oudere huizen. Daar wordt de vloer echt merkbaar warm omdat er nou eenmaal meer vermogen nodig is om het huis op temperatuur te houden.

Desondanks gaan wij er binnen nu en x aantal jaar wel aan geloven vanwege de L/W WP :)
De woningen van tegenwoordig zijn inderdaad eigenlijk te goed geïsoleerd om een vloerverwarming echt aangenaam te krijgen. Voor je het weet zweet je de tent uit ook al is het een lage-temperatuur-verwarming LTV.

Ik kijk hier aan tegen een simpele aan/uit-regeling met de bekende ronde Honeywell kamerthermostaat aan de muur en bij de verdeelunit van de vloerverwarming zit een tweewegklep op 24 VAC die dicht of open kan. Een warmtewisselaar met thermostaatknop die op een vaste temperatuur staat ingesteld met daar achter een verdeler met circulatiepomp. Daar valt al met al wel winst te behalen.

Als die thermostaatknop een stooklijn kan gaan volgen op basis van de buitentemperatuur dan zal dat al het nodige schelen. Ook hoeft de circulatiepomp natuurlijk niet 24/7 te draaien, dat scheelt vooral in de zomer de nodige elektriciteit. Met de huidige elektriciteitsprijzen begin het haast te lonen om hiervoor een externe regeling te bouwen. Als de pomp iedere dag 5 minuten draait dan is dat in beginsel genoeg om ervoor te zorgen dat deze niet vastloopt.

Het voordeel van een L/L warmtepomp is dat je letterlijk binnen minuten het resultaat voelt en dat is bij een vloerverwarming natuurlijk een heel ander verhaal.

• FrankHe
[...]

Het is eigenlijk onmogelijk om de waardes te behalen wanneer je buren op minder dan 20 meter afstand zitten en dat geldt waarschijnlijk voor 95% van de mensen in Nederland.

• Hinotori
Martin7182 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:08:
[...]

Juist, bij de gekozen instelling van de installatie. Dat houdt b.v. in: overdag normale modus, 's avonds stille modus en 's nachts uit :)
Vanzelfsprekend geldt per modus het geluid wat de unit maximaal maakt.
's Nachts uit heeft geen invloed. Die 40dB geldt vanaf 19.00 uur: https://rijksoverheid.bou...gewijs/hfd3/afd3-2/art3-8
FrankHe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:17:
[...]

Het is eigenlijk onmogelijk om de waardes te behalen wanneer je buren op minder dan 20 meter afstand zitten en dat geldt waarschijnlijk voor 95% van de mensen in Nederland.
En bij de 40dB is een mogelijke correctie voor de tonaliteit niet eens meegenomen. In dat geval zou het zo maar een 35dB kunnen worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Hinotori op 13-04-2022 17:20 ]

• FrankHe

Mitsubishi:
[Afbeelding]

LG:
[Afbeelding]

Als je de ruimte hebt voor vier afzonderlijke buitenunits dan zou ik daar voor kiezen. Ik zit hier met een appartement en een balkon waardoor ik uitsluitend een multi-split kon plaatsen maar als ik de keuze had gehad dan waren het losse buitenunits geworden met ieder hun eigen binnenunit.

[ Voor 0% gewijzigd door FrankHe op 14-04-2022 10:05 . Reden: "... en een balkon ..." ]

• FrankHe
Hinotori schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:18:
[...]

's Nachts uit heeft geen invloed. Die 40dB geldt vanaf 19.00 uur: https://rijksoverheid.bou...gewijs/hfd3/afd3-2/art3-8

[...]

En bij de 40dB is een mogelijke correctie voor de tonaliteit niet eens meegenomen. In dat geval zou het zo maar een 35dB kunnen worden.
Ah ok, die 40 dB is dus al vanaf de rand van de nacht, 19:00 uur, en niet de nacht, 23:00 uur? Dat maakt de zaak al wel een stuk gecompliceerder.

En ze vertellen er ook vaak niet bij of het om een dB(C) of dB(A) meting gaat. Dus die 35 dB zou strikt genomen nog wel eens de waarde kunnen zijn waar je aan zou moeten voldoen. Dat is natuurlijk niet haalbaar.

• FrankHe
Gerco-M schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:04:
[...]

Het nadeel van een grotere unit wil nog wel eens zijn dat die een hoger minimaal vermogen heeft waardoor deze juist meer geluid maakt dan een kleinere unit met een lager minimaal vermogen. Een pendelende unit maakt doorgaans meer geluid dan een unit die op een laag/lager vermogen kan blijven draaien.

• FrankHe
Solid11 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:13:
[...]

Ah ok, dus toch de 45 dB(A) voor de rand van de nacht, 19:00 - 23:00 uur.

• Martin7182
FrankHe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:14:
[...]
Ook hoeft de circulatiepomp natuurlijk niet 24/7 te draaien, dat scheelt vooral in de zomer de nodige elektriciteit. Met de huidige elektriciteitsprijzen begin het haast te lonen om hiervoor een externe regeling te bouwen. Als de pomp iedere dag 5 minuten draait dan is dat in beginsel genoeg om ervoor te zorgen dat deze niet vastloopt.
Dat is exact wat ik gedaan heb. De pomp was goed voor 25% van de stroomrekening. Nu met een temperatuurgeregelde €10 schakelaar van Ali draait hij alleen bij warmtetoevoer. Voor de zomer draait een cyclisch programma 5m aan, 23u55m uit.

• Hinotori
FrankHe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:51:
[...]

Ah ok, dus toch de 45 dB(A) voor de rand van de nacht, 19:00 - 23:00 uur.
Nee, zie nota van toelichting:

Met deze eis wordt vooral beoogd om de buitenruimten van woningen (tuin/balkon) op aangrenzende percelen te beschermen tegen geluid in de zomermaanden. Met de gestelde eis zullen echter ook de woningen zelf op deze aangrenzende percelen worden beschermd. De eis is gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door het adviesbureau LPB/Sight. Hierin is te lezen dat de eis van 40 dB afgestemd is op het geluidsniveau dat volgt uit de milieu- en ruimtelijke ordeningsregelgeving voor de avondsituatie. Er is van de avondsituatie uitgegaan omdat buitenruimten in de zomermaanden ook na 19.00 uur worden gebruikt. In het genoemde rapport is verder onderbouwd dat de eis kan worden gehaald met de op markt beschikbare installaties in combinatie met een bepaalde afstand tot de perceelsgrens of met het toepassen van een geluidwerende omkasting. Benadrukt wordt dat de voorgestelde eis geen betrekking heeft op de installatie zelf, maar op de toepassing van de installatie.

• Waah
[...]

Hinder voorkomen is goed. Daar ben ik voor.

Maar als ik hem volgens de regels plaats, dan hebben de buren er veel meer last van dan aan de zijkant van het huis. Dát is natuurlijk krom

• Martin7182
Hinotori schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:06:
[...]
Er is van de avondsituatie uitgegaan omdat buitenruimten in de zomermaanden ook na 19.00 uur worden gebruikt.
...
Benadrukt wordt dat de voorgestelde eis geen betrekking heeft op de installatie zelf, maar op de toepassing van de installatie.
In de zomer hoef je overdag niet te verwarmen, en ook niet 's avonds of 's nachts. Uit het tweede maak ik op dat het wel degelijk uitmaakt in welke mode de installatie draait. Als de unit in stille modus maximaal 40 dB op 1m produceert, dan is dat op 2m minder dan dat (+/- 3dB minder). En als de unit uit staat dan helemaal :)

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:55
Wie heeft er er WF-Rac modules in z'n MHI zitten en wilt eens meekijken of het lukt om de aansturing lokaal te krijgen via Domotica?

Heb al iets gevonden om de actuele status eruit te krijgen, maar heb wat handvatten nodig om dat te kunnen decoderen.

Pvouput live

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:17
Tomba schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:28:
Hier vandaag de kogel door de kerk. We hebben een jaren 70 huis met overal HR++ glas en kunststof kozijnen, uitstekend geïsoleerd dak en redelijk tot matig geïsoleerde spouw (zit UF-schuim uit dat aan het vergaan is wat eerst verwijderd moet worden voor er wat nieuws in kan a reason de 4000+€ voor alleen het verwijderen… los van de langdurige overlast verwacht ik niet dat snel terug te verdienen), onze ketel is “HR” uit 2006 en er hangen nog lekker veel van die ouderwetse dikke radiatoren die niet heel erg geschikt zijn voor lage temperaturen (getest door CV op 55 graden te maximaliseren om vervolgens het huis niet warm te krijgen :p)
Vervanging daarvan inclusief radiatoren door L/W pomp zou dus flink in de papieren gaan lopen dus daar moeten we eerst nog eens voor gaan sparen… Onze keuken is een uitbouw met plat dak pal op zuid en die wordt in de zomer erg warm dus we waren al een tijdje aan het prakkiseren over een airco daar. Na het lezen van dit topic (en positieve geluiden van buurtgenoten ) leek het ons geen slecht idee eens te kijken naar L/L pompen :) Na wat rond shoppen uiteindelijk uitgekomen bij een bedrijf hier dicht in de buurt wat warm aanbevolen werd door een tweetal mensen in onze vriendenkring.

Voor onze huiskamer (~110 M3) is er de MHI SRK35ZSX-WT uitgekomen, voor onze keuken (~25 M3) de MHI SRK20ZSX-W. De buiten units komen aan de zijkant van het huis op de garage, dus de leidingen zijn wel wat langer, er moet door beton geboord worden om in de woonkamer te komen plus de Electra moet naar het dak van de garage gebracht worden en we wilden de buitengoten in dezelfde kleur als de kozijnen (RAL7016) dus er zit toch wel wat meerprijs aan vast. Desondanks op iets boven de 5000€ kunnen landen en medio mei zou alles al afgerond moeten zijn dus ik ben niet ontevreden :)

Ook 2 van deze jongens besteld trouwens zodat ik eea aan mijn Domotica kan koppelen :)

Ik ben echt mega benieuwd hoe eea gaat bevallen, ben in ieder geval van plan om in de woonkamer de temperatuur van de Toon te gebruiken als Remote Thermistor, in de keuken ga ik er een DS18x20 aan vast solderen.
Hier bijna identieke situatie en verwarm nu al enkele jaren met L/L (Daikin Pefera). Ik krijg met gemak mijn jaren 70 woning warm met radiatoren en max 40 graden (Marktplaats kan je voor een prikkie radiatoren vinden en goedkoop bijhangen) en ga nu toch een L/W plaatsen (heb je wel de boel waterzijdig goed ingeregeld?). Verwarmen met L/L is het bij echte lage buitentemperaturen gewoon net niet. Hoe kouder het wordt hoe hoger je de fan moet laten blazen (doe je dat niet gaat je COP vol onderuit) en ondanks dat ik bij temperaturen onder de 5 graden 24/7 verwarm is het gewoon net niet echt comfortabel. Ik wil je feestje niet verpesten maar je bent gewaarschuwd. Het is wel zuinig verwarmen alleen ben je nu nog niet van het gas af en wordt bad vullen en/of douchen belachelijk duur met de huidige gasprijzen en vastrecht. Reken dat laatste maar eens door. Ik zou met de kennis van nu (als koelen geen prio heeft) mijn afgiftevermogen verhogen en voor een L/W gaan met boiler. Inductie koken en weg dat gas.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Krypt schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:04:
Wie heeft er er WF-Rac modules in z'n MHI zitten en wilt eens meekijken of het lukt om de aansturing lokaal te krijgen via Domotica?

Heb al iets gevonden om de actuele status eruit te krijgen, maar heb wat handvatten nodig om dat te kunnen decoderen.
Zou deze daar ook niet op werken?
https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2022 19:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Tomba

Tomba

MotorBeast schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:13:
[...]

Hier bijna identieke situatie en verwarm nu al enkele jaren met L/L (Daikin Pefera). Ik krijg met gemak mijn jaren 70 woning warm met radiatoren en max 40 graden (Marktplaats kan je voor een prikkie radiatoren vinden en goedkoop bijhangen) en ga nu toch een L/W plaatsen (heb je wel de boel waterzijdig goed ingeregeld?). Verwarmen met L/L is het bij echte lage buitentemperaturen gewoon net niet. Hoe kouder het wordt hoe hoger je de fan moet laten blazen (doe je dat niet gaat je COP vol onderuit) en ondanks dat ik bij temperaturen onder de 5 graden 24/7 verwarm is het gewoon net niet echt comfortabel. Ik wil je feestje niet verpesten maar je bent gewaarschuwd. Het is wel zuinig verwarmen alleen ben je nu nog niet van het gas af en wordt bad vullen en/of douchen belachelijk duur met de huidige gasprijzen en vastrecht. Reken dat laatste maar eens door. Ik zou met de kennis van nu (als koelen geen prio heeft) mijn afgiftevermogen verhogen en voor een L/W gaan met boiler. Inductie koken en weg dat gas.
Thanks voor je reactie! Gezien de gas (nu nog 83ct voor mij maar per 1-9 moet ik een nieuw contract dus dat gaat fors stijgen) vs elektriciteitsprijzen (we hebben zo’n 2000-2500 kWh overschot afhankelijk van hoe ver we per jaar moeten met de elektrische auto ;) maar de kWh ‘kosten’ me dus mijn teruglevertarief van 11 ct) kan het financieel altijd uit.
Ik heb ook expres gekozen voor de ZSX MHI ipv de ZS. Deze zou zelfs bij -7 nog een COP moeten bieden van 3.2, bij 2 graden is zelfs 5.18. In het extreme geval hangen de bestaande radiatoren er nog om mee te helpen. Gezien we zo’n 0.6 M3 per dag aan warm water verbruiken (das t verbruik als de temperatuur geen stoken vereist) verwacht ik al snel een 1000 M3 gas te kunnen besparen. (Ons jaarverbruik is zo’n 1600 M3 :X )
De L/W gaat vast nog wel een keer komen maar die komt later, daarvoor zou ik sowieso vloerverwarming willen, dus daarvoor moeten we eerst sparen :D Wellicht als het verwarmen met L/L bevalt gaan we voor de elektrische boiler of doorstromer in de toekomst ipv een L/W pomp, wil eerst een keer stookseizoen mee maken voor we daar een keuze in maken.

We koken al op inductie overigens, dus daar gaat geen gas naartoe.

• MotorBeast
@Tomba Ik zeg ook niet dat je het niet warm krijgt. Ik zeg alleen dat bij echte koude buiten verwarmen met een L/L niet comfortabel genoeg is (vind ik). Op blaasstand 1 stook je je arm want dan stort de COP in elkaar, op stand 2 is het geluid nog net acceptabel maar dan is de COP nog steeds dramatisch en op stand 3 bij -5 buiten wordt de kamer wel lekker warm en wordt COP acceptabel maar vind ik het geluid echt irritant (ook met tv of radio aan). Het kan allemaal wel, maar het is het bij echte kou net niet. Vanaf 7/8 graden buiten is het okee.

NB: weet niet hoe groot je huis is maar ik kom van 900m3 met 60m2 beneden en altijd 20/21 graden. Volgens mij doe je toch iets verkeerd met je isolatie of radiatoren. Te weinig afgifte of slecht ingeregeld?

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

FrankHe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:49:
[...]

Het nadeel van een grotere unit wil nog wel eens zijn dat die een hoger minimaal vermogen heeft waardoor deze juist meer geluid maakt dan een kleinere unit met een lager minimaal vermogen. Een pendelende unit maakt doorgaans meer geluid dan een unit die op een laag/lager vermogen kan blijven draaien.
Het ligt er natuurlijk wel aan welk type buitenunit je hebt, ik heb hier de MHI type W unit die iets verder terug moduleerd en daardoor minder vaak pendeld maar vooral, op een lager vermogen draaid en de fan draaid dan extreem langzaam rond zodat je die echt praktisch niet hoord. En de compressor ook niet eigenlijk.
De MHI units zijn erg stil zoals @Chatslet ook al noemde.

[ Voor 4% gewijzigd door Gerco-M op 13-04-2022 21:02 ]

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:51
Toch maar besloten om weer op zoek te gaan naar een installateur voor het plaatsen van 2 airco's

Zouden jullie gaan voor een MHI ZS-W of een ME WSH-HR35? Heb gehoord dat ME beter is dan MHI, maar als je beide modellen met elkaar vergelijkt dan lijkt de ZS-W zuiniger te zijn bij zowel koelen als verwarmen.

Ook nog een bedrijf aan de lijn gehad die zei dat LG even zuinig/goed is als MHI, maar dat betwijfel ik zelf. Ik had gelezen dat LG wel goed koelt, maar als je gaat verwarmen dat er kwalitatief wel een verschil zichtbaar is tussen beide merken.

[ Voor 28% gewijzigd door weebeast op 13-04-2022 21:12 ]

• Tomba

Tomba

MotorBeast schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:46:
@Tomba Ik zeg ook niet dat je het niet warm krijgt. Ik zeg alleen dat bij echte koude buiten verwarmen met een L/L niet comfortabel genoeg is (vind ik). Op blaasstand 1 stook je je arm want dan stort de COP in elkaar, op stand 2 is het geluid nog net acceptabel maar dan is de COP nog steeds dramatisch en op stand 3 bij -5 buiten wordt de kamer wel lekker warm en wordt COP acceptabel maar vind ik het geluid echt irritant (ook met tv of radio aan). Het kan allemaal wel, maar het is het bij echte kou net niet. Vanaf 7/8 graden buiten is het okee.

NB: weet niet hoe groot je huis is maar ik kom van 900m3 met 60m2 beneden en altijd 20/21 graden. Volgens mij doe je toch iets verkeerd met je isolatie of radiatoren. Te weinig afgifte of slecht ingeregeld?
Ok, dank voor de aanvulling! We gaan het mee maken :)

900m3 haal ik bij lange na niet, beneden oppervlakte is zo’n 57m2 totaal, 3 verdiepingen waarvan 1 zolder. Wij stoken tot 20 graden, isolatie beschreef ik al ik een eerdere post ;) Denk dat het combinatie is tussen onisoleerbare vloer (geen kruipruimte, meter of 3-4 beton de grond in), oude ketel (2006) en stokoude radiatoren (1972) waardoor ik zo’n hoog verbruik heb. Voor warm water moet ik zo’n 250 m3 per jaar rekenen, als ik 1000 m3 wil besparen kan ik nog altijd 350 m3 aan warmte uitgeven op dagen dat het niet aangenaam wordt.

• Chatslet
@weebeast Ik heb van verschillende installateurs begrepen dat LG niet aan te raden is. De MHI units zijn doorgaans zuiniger dan de ME units. Ook is er voor de MHI units een leuk projectje: MHI-AC-CTRL om ze net MQTT aan te sturen.

• MotorBeast
Tomba schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:32:
[...]

Ok, dank voor de aanvulling! We gaan het mee maken :)

900m3 haal ik bij lange na niet, beneden oppervlakte is zo’n 57m2 totaal, 3 verdiepingen waarvan 1 zolder. Wij stoken tot 20 graden, isolatie beschreef ik al ik een eerdere post ;) Denk dat het combinatie is tussen onisoleerbare vloer (geen kruipruimte, meter of 3-4 beton de grond in), oude ketel (2006) en stokoude radiatoren (1972) waardoor ik zo’n hoog verbruik heb. Voor warm water moet ik zo’n 250 m3 per jaar rekenen, als ik 1000 m3 wil besparen kan ik nog altijd 350 m3 aan warmte uitgeven op dagen dat het niet aangenaam wordt.
Hier een mooie discussie over hybride Hybride warmtepomp rendabel? wat wij eigenlijk doen en jij wil gaan doen. Ik zeg met de kennis van nu, niet doen en gelijk all electric gaan. FF doorsparen en dan gelijk goed doen.

NB: juist die oude dikke radiatoren zijn top wbt afgifte zeker met hedendaagse isolatie. En mijn ketel is ook 15 jaar oud en heb ook geen kruipruimte.

• Tomba

Tomba

MotorBeast schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:40:
[...]

Hier een mooie discussie over hybride Hybride warmtepomp rendabel? wat wij eigenlijk doen en jij wil gaan doen. Ik zeg met de kennis van nu, niet doen en gelijk all electric gaan. FF doorsparen en dan gelijk goed doen.

NB: juist die oude dikke radiatoren zijn top wbt afgifte zeker met hedendaagse isolatie. En mijn ketel is ook 15 jaar oud en heb ook geen kruipruimte.
Ik wil sowieso geen hybride pomp (al creëer ik nu wel zoiets ja!) als vervanging van huidige CV.

Tis voor ons ook niet effe doorsparen. Kreeg van installateur te horen dat ik alle radiatoren moest vervangen want niet geschikt voor lage temperatuur (en terugzetten van ketel leek dit te bevestigen want kreeg huis gewoon niet warm toen ketel op 55 stond), sowieso zou het dan vloerverwarming moeten worden (dan leert ervaring van buurtgenoten dat de hele laag beton eruit moet want het verpulvert) en dan wordt het investering van 10.000en € dus inderdaad doorsparen maar dat wordt niet even ;)

Dat gezegd hebbende; mocht deze manier van verwarmen wél bevallen (ik heb nieuwere zuinigere airco’s van een ander merk dan jij besteld dus het zou zomaar kunnen) dan sluit ik niet uit dat we all electric gaan door ook in de slaapkamers en op zolder een L/L warmtepomp te plaatsen. Ongetwijfeld goedkoper dan de excersitie met de L/W warmtepomp.

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-01 10:31
KoenVW76 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:25:
Het is natuurlijk het ding dat ik er pas achter kom of het overlast veroorzaakt als hij eenmaal staat:)
Heb je uiteraard gelijk in, maar het psychologische aspect speelt ook mee. Als je buren opeens geconfronteerd worden met zo'n apparaat dichtbij hun raam, dan kan de irrigatie al starten voordat ie aan staat. Dan wordt het geluid als het ware "gezocht".

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-01 10:31
Tomba schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:54:
[...]

Ik wil sowieso geen hybride pomp (al creëer ik nu wel zoiets ja!) als vervanging van huidige CV.

Tis voor ons ook niet effe doorsparen. Kreeg van installateur te horen dat ik alle radiatoren moest vervangen want niet geschikt voor lage temperatuur (en terugzetten van ketel leek dit te bevestigen want kreeg huis gewoon niet warm toen ketel op 55 stond), sowieso zou het dan vloerverwarming moeten worden (dan leert ervaring van buurtgenoten dat de hele laag beton eruit moet want het verpulverd) en dan wordt het investering van 10.000en € dus inderdaad doorsparen maar dat wordt niet even ;)

Dat gezegd hebbende; mocht deze manier van verwarmen wél bevallen (ik heb nieuwere zuinigere airco’s van een ander merk dan jij besteld dus het zou zomaar kunnen) dan sluit ik niet uit dat we all electric gaan door ook in de slaapkamers en op zolder een L/L warmtepomp te plaatsen. Ongetwijfeld goedkoper dan de excersitie met de L/W warmtepomp.
Als vloerverwarming niet kan, misschien is wandverwarming dan een optie?

En hoezo verpulvert het beton? Is dat ingefreesd? Als dat het probleem is, zou je ook naar vloerverwarming op noppenplaten kunnen kijken.

Overigens verzinnen ze tegenwoordig voor elk isolatieprobleem een oplossing. Een huis direct op zandbed, daar kunnen ze van onder het huis het zand rij voor rij wegzuigen, en er isolatiemateriaal in spuiten. Dit was wel echt duur toen ik informeerde. Tegen de 10.000 euro geloof ik.

• Tomba

Tomba

peeceej schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:54:
[...]

Als vloerverwarming niet kan, misschien is wandverwarming dan een optie?

En hoezo verpulvert het beton? Is dat ingefreesd? Als dat het probleem is, zou je ook naar vloerverwarming op noppenplaten kunnen kijken.

[…]
Bij het infreezen bij de buren om de hoek verpulverde het beton waardoor het een paar meter diep verwijderd moest worden, kosten schoten voor hen toen (3 jaar geleden) naar boven de 15k… Tel daar een L/W warmtepomp en radiatoren bij op (en eigenlijk ook nog die muur isolatie van rond de 6k) dan snap je wellicht dat we nu de tussenstap maken naar L/L ;) Die verdienen we met zo’n 2.5 jaar volledig terug!

[ Voor 16% gewijzigd door Tomba op 14-04-2022 05:27 ]

• Waah
@Tomba hier in hetzelfde schuitje. Kosten voor all electric met lucht/water zou richting de 20K gaan vanwege vloerverwarming etc.

Voor airco + wpb zou dat 13K zijn en dan kan ik ook koelen.

Nu eerst een stook seizoen aankijken en dan beslissen of we nog 1 airco in de hal plaatsen (bij weinig warmtebehoefte in de winter voor slaapkamers), 4 airco's plaatsen (veel warmtebehoefte boven) of dat het niet bevalt en er nog een lucht/water variant komt.

Hier geen overschot helaas, en ook geen mogelijkheid toe...

@MotorBeast hoe kan je de cop zien/waar kan je zien wat de blaas stand doet met de Cop? Want daar ben ik wel benieuwd naar!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:16
@Waah Ik heb hier op tweakers nog niet gezien dat de COP van een L/L te meten/berekenen is. Stroomverbruik is makkelijk te meten, maar hoeveel warmte de unit produceert niet. En volgens mij wordt dat ook niet gerapporteert door de units zelf.

En als die dat wel doen is de berekening simpel:
COP = geproduceerde warmte in kW / stroomverbruik in kWh

• Marcopano
FrankHe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:21:
[...]

Als je de ruimte hebt voor vier afzonderlijke buitenunits dan zou ik daar voor kiezen. Ik zit hier met een appartement en een balkon waardoor ik uitsluitend een multi-split kon plaatsen maar als ik de keuze had gehad dan waren het losse buitenunits geworden met ieder hun eigen binnenunit.
Ik heb de ruimte op het platte dak. Maar waarom precies losse buitenunits?
Ik zie alleen maar meer componenten die kapot kunnen gaan?

Overigens is mijn vrouw vooral bang voor het geluid van de binnenunits bij verwarmen, als wij en de kinderen slapen

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@weebeast de hr35 van ME raad ik af. Dit zijn modellen waar je in de binnenunit het gas hoort stromen. Als je voor ME gaat, minimaal de AP-lijn nemen. AP35

• FrankHe
Marcopano schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:09:
[...]

Ik heb de ruimte op het platte dak. Maar waarom precies losse buitenunits?
Ik zie alleen maar meer componenten die kapot kunnen gaan?

Overigens is mijn vrouw vooral bang voor het geluid van de binnenunits bij verwarmen, als wij en de kinderen slapen
Een stel single-split units wil nog wel eens goedkoper uitpakken dan een multi-split systeem.

Wanneer er iets stuk gaat aan een multi-split dan zit je volledig zonder. Bij meerdere single-split units doen de andere systemen het nog gewoon en is de reparatie van die ene unit doorgaans minder gecompliceerd. De diagnose van één buitenunit met één binnenunit is gemakkelijker dan een buitenunit waar meerdere binnenunits aan hangen. Maar het zijn allemaal gesloten systemen die koeltechnisch in beginsel onderhoudsvrij zijn.

Het hangt af van het merk en model, bij een multi-split systeem bestaat er de kans dat je bij verwarmen een borrelend- of suizend geluid hoort. Dit komt door "bleeding" waarbij de vloeistof ook door leidingen van een op dat moment niet actieve binnenunit stroomt. Bij koelen is dit doorgaans minder hinderlijk dan bij verwarmen. Dit is niet een standaard probleem bij alle multi-split systemen maar het komt geregeld voor.

• Marcopano
Qua (hardware) aanschaf snap ik dat, maar qua installatie gaat het wel weer duurder uitpakken.
Denk ook niet dat ze dan op dezelfde groep kunnen, en een 7KW buitenunit kan dat wel

Ik snap je hoor, maar ik neig toch naar 1 enkele buitenunit van een lokale installateur waar ik een goede relatie mee lijk te hebben

• Chatslet
@Tomba Radiatoren vervangen hoeft niet altijd. Zoek maar eens op radiator boosters. Dat zijn modules met ventilatoren die je onder je radiators klikt en aan gaan wanneer de radiator warm wordt. Dat was hier onze eerste stap om minder gas te verbruiken. Webben er toen zoveel mogelijk onder alle radiatoren gehangen en de aanvoer van 80 graden naar 50 verlaagt. Toen was het echt de tent uit zweten omdat er ineens een enorme bulk warmte naar binnen kwam. We zijn toen uiteindelijk op 40 graden aanvoer uitgekomen waarbij het ook met vrieskou buiten comfortabel was. Het zou dus zomaar eens kunnen dat het op die manier met een WP allemaal prima gaat.

• Waah
Plenkske schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:29:
@Waah Ik heb hier op tweakers nog niet gezien dat de COP van een L/L te meten/berekenen is. Stroomverbruik is makkelijk te meten, maar hoeveel warmte de unit produceert niet. En volgens mij wordt dat ook niet gerapporteert door de units zelf.

En als die dat wel doen is de berekening simpel:
COP = geproduceerde warmte in kW / stroomverbruik in kWh
Dat begrijp ik. Dat het niet te meten is, snap ik ook.
Vandaar dat ik em afvroeg hoe @MotorBeast er bij komt dat de COP zo laag is bij de lagere uitblaassnelheden? :9

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik kan de ervaring dat verwarmen onder de 5C niet comfortabel is, niet onderschrijven. Verwarmen bij -5 voelt hetzelfde aan als verwarmen bij +15 hier. Maar dat kan ook komen doordat mijn huis nieuwer en dus beter geïsoleerd is.

Geen idee hoe je de COP kunt berekenen op een gegeven moment moet ik zeggen.

Wel kan ik een gok doen naar een mogelijke verklaring voor een lagere COP bij een lagere uitblaassnelheid. Denk er eens over hoe een normaal CV-systeem met radiatoren werkt. Hoe groter de radiator, hoe lager je de Ta kunt zetten. Dus hoe kleiner, hoe hoger de Ta moet zijn. Of, in plaats van de Ta, kun je ook geforceerde convectie opwekken dmv radiatorventilatoren.

Nou, in feite is de "radiator" in je binnenunit niet erg groot. Zelfs niet als je compenseert voor het feit dat er geen water bij komt kijken, maar je direct met koelmiddel werkt in je radiatoren. Daarom zit er dus altijd een fan in een binnenunit.

Hoe minder hard de fan blaast, hoe minder makkelijk hij de ruimte warm zal krijgen. Dus op een gegeven moment krijgt hij het setpoint niet meer gehaald en zijn er net als bij radiatoren 2 mogelijkheden:

Je verhoogt de convectie, net als je met radiatorventilatoren zou doen of met type 22 ipv type 20 radiatoren. Echter, door de fanstand laag te zetten kies je ervoor om dit niet te doen.

of: je verhoogt de Ta. Het is mogelijk dat de regelsoftware in de WP ervoor zal kiezen om bij een hard ingestelde ventilatorstand, de Ta zal gaan verhogen om te compenseren voor het gebrek aan convectie. Hogere Ta = lagere COP.

Zelf heb ik de ventilatorstand eigenlijk altijd op auto staan.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Tomba

Tomba

Chatslet schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:32:
@Tomba Radiatoren vervangen hoeft niet altijd. Zoek maar eens op radiator boosters. Dat zijn modules met ventilatoren die je onder je radiators klikt en aan gaan wanneer de radiator warm wordt. Dat was hier onze eerste stap om minder gas te verbruiken. Webben er toen zoveel mogelijk onder alle radiatoren gehangen en de aanvoer van 80 graden naar 50 verlaagt. Toen was het echt de tent uit zweten omdat er ineens een enorme bulk warmte naar binnen kwam. We zijn toen uiteindelijk op 40 graden aanvoer uitgekomen waarbij het ook met vrieskou buiten comfortabel was. Het zou dus zomaar eens kunnen dat het op die manier met een WP allemaal prima gaat.
Ja ik ken ze! Heb er zelf 1 gebouwd voor in de convectorput.
Helaas hebben wij maar 1 convector put en verder dit soort radiatoren en daarbij kan ik geen ventilatoren kwijt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVuuWk-eUrrvh3D_fef_WI0KPy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYxali8L58P2eX3r9ciwUo62.jpg?f=fotoalbum_large
Wel een heel goede tip overigens als je gewone ‘plaat’ radiatoren of nog beter convectors hebt!

• Martin7182
HarmoniousVibe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:27:
Geen idee hoe je de COP kunt berekenen op een gegeven moment moet ik zeggen.
Dat is in principe niet moeilijk, maar is in de praktijk lastig. De warmtecapaciteit van lucht is een constante (bij gelijke druk). Als je het debiet kunt meten en de aanvoer/afgifte temperatuur, dan kun je berekenen hoeveel thermisch vermogen dat is. Gedeeld door elektrisch vermogen geeft COP.
Het probleem is denk ik dat de aanvoertemperatuur erg wisselt per lokatie op de unit. Bij een L/W warmtepomp is het debiet veel lager omdat water vergeleken met lucht een veel hogere warmtecapaciteit heeft. Dus kun je een smalle buis gebruiken voor aanvoer/afgifte en kan de warmteafgifte op grote afstand van de unit plaatsvinden. Dus geen ongewenste menging maar stabiele makkelijk te meten aanvoer/afgifte temperaturen bij de unit. Het debiet door een buis is misschien ook wel makkelijker en nauwkeuriger te meten.

• Chatslet
@HarmoniousVibe Ik vraag me af of je wel zo kunt stellen of de radiator in de binnenunit "klein" is. Het gaat hier tenslotte om oppervlakte. Als je je binnenunit open maakt zie je dat daar ontelbaar veel lamellen in zitten die ook nog eens van aluminium zijn wat helpt met afgifte. Ik denk dat dat zomaar eens gelijk aan, of zelfs meer dan een flinke 3 plaats radiator kan zijn. Of de COP lager wordt bij een lagere ventilatorsnelheid vind ik ook nogal discutabel. Mijn ervaring is dan juist dat de compressor dan ook langzamer gaat draaien zodat de temperatuur omlaag gaat. Anders kan hij zijn warmte niet kwijt. In dat geval zal je dus hoogstens trager verwarmen. De vergelijking met een CV systeem gaat ook niet op omdat je met condensatie en verdamping van een koudemiddel werkt. De getransporteerde energie komt dus hoe dan ook vrij.

• Chatslet
Tomba schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:43:
[...]

Ja ik ken ze! Heb er zelf 1 gebouwd voor in de convectorput. Helaas hebben wij maar 1 convector put en verder dit soort radiatoren en daarbij kan ik geen ventilatoren kwijt...
Dat is inderdaad wel een heel oud type radiator. Ik snap dat een installateur die dan wilt vervangen. Het kostenplaatje wordt dan inderdaad een stuk groter. Wel een mooi projectje dat je daar in elkaar hebt gezet!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:47
Na veel te lezen in dit topic en jaren twijfelen is de kogel door de kerk.
13 mei komen ze de accumulatie verwarming vervangen door een Daikin perfera vloermodel van 5kW.
Op de bovenverdieping hebben we al airconditioning hangen waar we heel tevreden over zijn.
Nu is de woonkamer aan de beurt.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Waah schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:08:
[...]

Dat begrijp ik. Dat het niet te meten is, snap ik ook.
Vandaar dat ik em afvroeg hoe @MotorBeast er bij komt dat de COP zo laag is bij de lagere uitblaassnelheden? :9
De COP is laag bij lagere ventilatiesnelheid als er een redelijk hoog vermogen geleverd moet worden. Dat vermogen haal je bij weinig luchtstroom enkel met een vrij hete warmtewisselaar. hoe heter de warmtewisselaar moet zijn, hoe minder efficient de warmtepomp wordt. Wil je dus veel vermogen de kamer in blazen met een aanvaardbare efficientie, dan zal er dus ook veel lucht doorheen moeten.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Chatslet schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:35:
@HarmoniousVibe Ik vraag me af of je wel zo kunt stellen of de radiator in de binnenunit "klein" is. Het gaat hier tenslotte om oppervlakte. Als je je binnenunit open maakt zie je dat daar ontelbaar veel lamellen in zitten die ook nog eens van aluminium zijn wat helpt met afgifte. Ik denk dat dat zomaar eens gelijk aan, of zelfs meer dan een flinke 3 plaats radiator kan zijn. Of de COP lager wordt bij een lagere ventilatorsnelheid vind ik ook nogal discutabel. Mijn ervaring is dan juist dat de compressor dan ook langzamer gaat draaien zodat de temperatuur omlaag gaat. Anders kan hij zijn warmte niet kwijt. In dat geval zal je dus hoogstens trager verwarmen. De vergelijking met een CV systeem gaat ook niet op omdat je met condensatie en verdamping van een koudemiddel werkt. De getransporteerde energie komt dus hoe dan ook vrij.
Ik ben geen expert, dus de nodige dosis zout is zeker aanbevolen, maar al die energie die inderdaad via wat in feite een hele dikke heatsink is binnenkomt, moet nog wel worden gedistribueerd. En dat moet min of meer door een gleuf van om en nabij 80 x 10 cm.

Wat betreft de lagere COP, het zal afhangen van de software en de instellingen in de software. Een lagere compressorfrequentie én een lagere convectiesnelheid kan natuurlijk, maar dat is een dubbele aanslag op het afgiftevermogen.

Ik heb zo het vermoeden dat de wat dommere units inderdaad op een gegeven moment gewoon afschalen omdat rondom de unit de energie is opgehoopt, maar dat slimmere units daarvoor wel zullen compenseren via een hogere Ta. De vergelijking met een CV-systeem gaat in zoverre op dat een hogere aanvoertemperatuur nu eenmaal een hoger afgiftevermogen betekent. En bij warmtepompsystemen betekent dat een lagere COP. En voor gasketels eigenlijk ook, vanwege de mogelijkheid om de rookgassen te laten condenseren middels koel retourwater (hoe kouder hoe beter). Maar het effect op de efficiëntie is bij warmtepompen natuurlijk veel groter dan voor gasketels, laat dat duidelijk zijn.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik heb een ruimte van 153m3 (helft plat dak, helft niet) die ik eventueel met lucht/lucht wil verwarmen. Ik kom uit op 6.1kw als ik de berekening uit de OP op volledig plat dak (conservatief) reken. Zouden jullie het aandurven met een 5kw unit als het op verwarmen aankomt?

The best is yet to come

• Chatslet
Doorgaans is de verwarmingscapaciteit vaak ietsje hoger dan de koelcapaciteit. Anderzijds gaat de COP wel weer achteruit als het kouder wordt. Ik denk dat je uiteindelijk dus comfortklachten gaat krijgen. Je kunt eventueel 2 single splits aanschaffen. Eentje van 3,5kw onder het platte en eentje van 2,5kw onder het niet platte dak. Het voordeel is dan ook dat je de warmte beter verdeeld krijgt. Neem dan wel een van de betere merken die echt ver terug kunnen moduleren.

• Dean Martin
  • Niet online
Chatslet schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:45:
Doorgaans is de verwarmingscapaciteit vaak ietsje hoger dan de koelcapaciteit. Anderzijds gaat de COP wel weer achteruit als het kouder wordt. Ik denk dat je uiteindelijk dus comfortklachten gaat krijgen. Je kunt eventueel 2 single splits aanschaffen. Eentje van 3,5kw onder het platte en eentje van 2,5kw onder het niet platte dak. Het voordeel is dan ook dat je de warmte beter verdeeld krijgt. Neem dan wel een van de betere merken die echt ver terug kunnen moduleren.
Duidelijk. Is het financieel interessanter om 1 5kw te hangen tov 1 3,5kw en 1 2,5kw?
Estetisch zou ik er liever 1 hebben eigenlijk.

The best is yet to come

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Het ligt er ook aan hoe je isolatie is, en hoeveel gas je op het moment gebruikt voor het warm houden van die ruimte, dat is vaak een goede indicatie hoeveel kw je nodig hebt voor verwarming.

Ik denk dat een 5 kw best zou kunnen hoor, en als de ruimte niet 4 x 15m is of iets anders langs dan kan het met een unit ook best lukken denk ik ;) Om de unit toch mooi gelijkmatig op te warmen. Zeker als je vooral op continu bedrijf draaid en niet een koude kamer binnenstapt en het in 10 minuten warm wil hebben in de woonkamer of eetkamer.

Ik heb hier een redelijk geisoleerde woonkamer van redelijk vergelijkbare grootte van ca 6x10 M en heb een 7 kw unit hangen die tot 9 kw kan verwarmen maar dat is echt overbemeten en denk dat een 5kw unit het goed aan zou kunnen om het warm te houden. Die heeft ook wel ca 6.5kw verwarmings vermogen afhankelijk van type. MHI ZSX 5kw is de beste! >:) Sommigen zeggen dat andere units ook best goed zijn 8)

• kbuntu
  • Laatst online: 06-01 20:24
Mijn warmtepomp (Daikin stylish) buiten-unit trilt sinds een aantal weken. Installateur langsgeweest, konden niks vreemds horen. Snap ook waarom, trilt niet altijd. Zelf op onderzoek uitgegaan, het zit in het metaal van de kast. Als ik daar wat schroefjes strakker of losser draai verdwijnt, helaas keert het ook onverwachts dan weer terug…

Iemand een idee hoe ik dit moet aanvliegen? Het is overigens geen heftig geluid maar gewoon een trilling die van een schroefje tegen metaal komt.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:49
Waarom moet er altijd een korte TVT tegenover staan?

Kun je koelen met gas CV ketel?
Heeft een CV een eeuwig leven ?

Als je gaat berekenen behoor je dat zo te doen alsof je vandaag de dag anders een nieuwe ketel had moeten aanschaffen.

TVT behoor je niet meer dan 75% te rekenen, het is ook luxe met koelen erbij of snel opwarmen.
Hier lukt het overigens makkelijk de WP terug te verdienen.

De lucht/water warmtepompen begrijp ik het wel want die geven weinig comfort verbetering als je het bestaande afgiftesysteem laat staan.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2022 20:16 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Dean Martin
  • Niet online
Gerco-M schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:06:
Het ligt er ook aan hoe je isolatie is, en hoeveel gas je op het moment gebruikt voor het warm houden van die ruimte, dat is vaak een goede indicatie hoeveel kw je nodig hebt voor verwarming.

Ik denk dat een 5 kw best zou kunnen hoor, en als de ruimte niet 4 x 15m is of iets anders langs dan kan het met een unit ook best lukken denk ik ;) Om de unit toch mooi gelijkmatig op te warmen. Zeker als je vooral op continu bedrijf draaid en niet een koude kamer binnenstapt en het in 10 minuten warm wil hebben in de woonkamer of eetkamer.

Ik heb hier een redelijk geisoleerde woonkamer van redelijk vergelijkbare grootte van ca 6x10 M en heb een 7 kw unit hangen die tot 9 kw kan verwarmen maar dat is echt overbemeten en denk dat een 5kw unit het goed aan zou kunnen om het warm te houden. Die heeft ook wel ca 6.5kw verwarmings vermogen afhankelijk van type. MHI ZSX 5kw is de beste! >:) Sommigen zeggen dat andere units ook best goed zijn 8)
Is inderdaad vergelijkbare ruimte. Ik heb nu ook een MHI ZSX hangen voor de boven verdieping ;)

The best is yet to come

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
kbuntu schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:11:
Mijn warmtepomp (Daikin stylish) buiten-unit trilt sinds een aantal weken. Installateur langsgeweest, konden niks vreemds horen. Snap ook waarom, trilt niet altijd. Zelf op onderzoek uitgegaan, het zit in het metaal van de kast. Als ik daar wat schroefjes strakker of losser draai verdwijnt, helaas keert het ook onverwachts dan weer terug…

Iemand een idee hoe ik dit moet aanvliegen? Het is overigens geen heftig geluid maar gewoon een trilling die van een schroefje tegen metaal komt.
Ringetje er tussen? Wat loctite op het schroefje zodat deze niet zo makkelijk loskomt?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Dean Martin
  • Niet online
mr_evil08 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:15:

De lucht/water warmtepompen begrijp ik het wel want die geven weinig comfort verbetering als je het bestaande afgiftesysteem laat staan.
In hoeverre krijg je dat met lucht/lucht wel?
Mijn twijfel zit namelijk nog in de ruimtes die geen unit hebben hangen (gang/wc) en waardoor je (in mijn geval) nog aan gas gebonden blijft.

The best is yet to come

• mr_evil08
toxictooms schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:17:
Na veel te lezen in dit topic en jaren twijfelen is de kogel door de kerk.
13 mei komen ze de accumulatie verwarming vervangen door een Daikin perfera vloermodel van 5kW.
Op de bovenverdieping hebben we al airconditioning hangen waar we heel tevreden over zijn.
Nu is de woonkamer aan de beurt.
accumulatie verwarming is al jaren zwaar onrendabel toch ?
Nacht en dag tarief verschillen nauwelijks, kun je net zo goed direct met een gewone electrische kachel verwarmen.

• mr_evil08
Dean Martin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:19:
[...]

Mijn twijfel zit namelijk nog in de ruimtes die geen unit hebben hangen (gang/wc) en waardoor je (in mijn geval) nog aan gas gebonden blijft.
Ligt eraan hoeveel waarde je eraan hangt om een ruimte op te warmen waar je 20 seconden verblijft (gang).
Toilet is ook een persoonlijke kwestie, badkamer is een ander verhaal doordat je daar zonder kleding staat.

Zelf verwarm ik deze ruimte,s niet(Gang/toilet) omdat ik het doodzonde vind om iets de hele dag warm te houden terwijl je daar nog geen 1% van de dag verblijft, voor toilet zou ik dan kijken voor een IR paneel.

Badkamer wordt hier kort met een tijdklok opgewarmd met een electrische radiator omdat ik niet tegen IR panelen kan, het verbruik valt reuze mee omdat het maar kort is.

Wordt comfort hierdoor minder? niet echt vroeger werden deze ruimtes ook niet verwarmd, echter dat is een persoonlijke kwestie, onze slaapkamers werden ook niet verwarmd omdat ik liever onder een dekbed slaap met open raam.

Maar mij niet hoeven doodzweten tijdens de hittegolf bij slapen gaan was mij heel veel waard.

[ Voor 45% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2022 20:31 ]

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:47
mr_evil08 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:20:
[...]

accumulatie verwarming is al jaren zwaar onrendabel toch ?
Nacht en dag tarief verschillen nauwelijks, kun je net zo goed direct met een gewone electrische kachel verwarmen.
Wij hebben een jaarlijks verbruik van 2600kWh voor de accumulatie verwarming.
Wat op zich wel meevalt denk ik. Maar hoop met de L/L warmtepomp een deel te kunnen verwarmen met de stroom van mijn zonnepanelen in het tussenseizoen.

• Chatslet
Dean Martin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:59:
[...]

Duidelijk. Is het financieel interessanter om 1 5kw te hangen tov 1 3,5kw en 1 2,5kw?
Estetisch zou ik er liever 1 hebben eigenlijk.
Uiteraard zal 1x 5kw goedkoper zijn. Ook tussen de verschillende capaciteiten zit weinig verschil in prijs. Het e.e.a. Hangt een beetje van de vorm van de ruimte en de locatie van de binnen unit af of alles gelijkmatig warm is te krijgen zonder dat de fan te hard moet blazen en dus herrie gaat maken. Je komt volgens je berekening wel meer dat een kilowatt tekort dus je isolatie moet wel op orde zijn. Ook zal je ruimte langzamer op temperatuur komen waardoor je minder tot geen nachtverlaging kunt toepassen zonder aan comfort in te leveren. De Mitsubishi Heavy Industries airco’s zijn het stilst. De types met een W op het einde kunnen het verste terug moduleren. Een multi split is vaak wel duurder dan twee single splits.
In onze situatie hadden we aan 5,5kw genoeg maar zijn we voor 2x 3,5kw gegaan omdat de benedenverdieping L vormig is. Daarmee hebben we best wat overcapaciteit waardoor we de ruimte binnen 5 a 10 minuten op temperatuur hebben en daarom dus ook een flinke nachtverlaging kunnen toepassen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 23:51
mr_evil08 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:20:
Nacht en dag tarief verschillen nauwelijks
Kan verkeren.

Hier momenteel €0,28 laag tarief en €0,36 hoog. Variabel contract bij Greenchoice.

Je zou nog gaan nadenken over nachtverhoging 8)7

• Chatslet
Dean Martin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:19:
[...]

Persoonlijk vind ik dat het comfort er hier flink op vooruit is gegaan sinds we verwarmen met airco. Met de vloerverwarming in de woonkamer + radiator in de keuken was het op de thermostaat 21 graden maar had ik niet het gevoel dat het lekker warm was. Nu met de airco’s op 20 graden voelt het veel warmer. Ik vermoed dat dat is omdat er constant warme lucht wordt rond geblazen. Wat ook fijn is dat er 1 binnenunit boven de deur hangt. Als je dan vanuit de kou binnen komt en de woonkamer in loopt krijg je een soort douche van warme lucht over je heen.

• Dean Martin
  • Niet online
Chatslet schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:04:
[...]

Persoonlijk vind ik dat het comfort er hier flink op vooruit is gegaan sinds we verwarmen met airco. Met de vloerverwarming in de woonkamer + radiator in de keuken was het op de thermostaat 21 graden maar had ik niet het gevoel dat het lekker warm was. Nu met de airco’s op 20 graden voelt het veel warmer. Ik vermoed dat dat is omdat er constant warme lucht wordt rond geblazen. Wat ook fijn is dat er 1 binnenunit boven de deur hangt. Als je dan vanuit de kou binnen komt en de woonkamer in loopt krijg je een soort douche van warme lucht over je heen.
Hier kan ik me wel wat bij voorstellen inderdaad! Blijven nog die andere ruimtes (maar inderdaad een overweging om daar niet te stoken) en warm water over voor het gas....

The best is yet to come

• Chatslet
In de praktijk valt dat allemaal reuze mee. De gang en het toilet werden voorheen met de vloerverwarming verwarmd. Nu hebben we een elektrisch kacheltje van 400 watt in de gang hangen. In de praktijk staat die eigenlijk bijna nooit aan omdat er voldoende warmte lijkt te komen van de woonkamer.
Boven hebben we nog geen airco’s. Daar hangen gewoon radiatoren en we kunnen met Honeywell evohome per ruimte verwarmen. Eigenlijk alleen als we daar in onze werkruimten zijn. Slaapkamers en ook de badkamer verwarmen we eigenlijk bijna niet. Het is daar ook niet heel koud.
Wat ik je niet kan vertellen is hoe de airco’s met flinke vrieskou gaan presteren. Ik weet dus ook niet wat ik met het CV systeem ga doen. Het liefst wil ik het er helemaal uit hebben. Mijn probleem is dat we beneden en in de badkamer vloerverwarming hebben met een ouderwetse vloerverwarmingsverdeler die een hoge aanvoertemperatuur nodig heeft en waarvan de pomp absurd veel stroom verbruikt. Om het geschikt te krijgen voor een warmtepomp gaat dus nogal kostbaar worden terwijl dat niet meer comfort gaat opleveren.

• Dean Martin
  • Niet online
En warm water verzorgen via een elektrische boiler lijkt me ook een optie toch? Nog best goedkoop ook....

The best is yet to come

• mr_evil08
Chatslet schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:04:
[...]

Hier hangt de binnenunit juist bij het raam om daar de kouval te breken en ventilatielucht (sneller) op te warmen.

• mr_evil08
Dean Martin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:39:
En warm water verzorgen via een elektrische boiler lijkt me ook een optie toch? Nog best goedkoop ook....
SWW valt moeilijk te zeggen dat is sterk afhankelijk van iemands douche gewoontes.
Je kan zelfs een doorstromer nemen op 3x25a met een spaarkop, is maar net wat je wil.

Maar het zeer duidelijk overgrote deel komt van verwarming per jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 14-04-2022 21:57 ]

• mr_evil08
toxictooms schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:35:
[...]

Wij hebben een jaarlijks verbruik van 2600kWh voor de accumulatie verwarming.
Wat op zich wel meevalt denk ik. Maar hoop met de L/L warmtepomp een deel te kunnen verwarmen met de stroom van mijn zonnepanelen in het tussenseizoen.
Als je de hele jaar met L/L zou verwarmen kun je dat gemakkelijk delen door 3 verbruik.

• Chatslet
Dean Martin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:39:
Nee, gas is goedkoper dan een elektrische boiler. Je kunt prima een close-in boiler of doorstromer in de keuken zetten maar voor douchen of een bad vullen gaat het heel duur worden. Dan kun je beter een (ventilatie)warmtepompboiler nemen.

• Martin7182
@Chatslet wat voor vloerverwarming is dat? In het algemeen is vloerverwarming juist wel geschikt omdat de verdeler doorgaans de temperatuur terugregelt naar 30 a 40°C. Ik zit in een soortgelijke situatie en ben van plan om naast de airco een warmtepompboiler met los vat te installeren en een spiraal in het vat voor vloerverwarming te gebruiken. Alleen als korte ondersteuning, niet voor continuebedrijf.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Chatslet schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:02:
[...]

Nee, gas is goedkoper dan een elektrische boiler. Je kunt prima een close-in boiler of doorstromer in de keuken zetten maar voor douchen of een bad vullen gaat het heel duur worden. Dan kun je beter een (ventilatie)warmtepompboiler nemen.
Als je de vast recht kosten meeneemt die je zonder gas niet hebt en een heel laag SWW gebruik hebt is er wel een case te maken voor een E boiler hoor. Bv bij ons 100 m3 gas per jaar voor SWW.

Ik heb in de keuken al een Quooker en de badkamer een heel fijne (na geisoleerde!) boiler voor warm water dus het is alleen voor douchen dan.

• Dean Martin
  • Niet online
Chatslet schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:02:
[...]

Eens. Goed punt! Als die WP boilers te leveren zijn ;)

The best is yet to come

• Chatslet
Martin7182 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:08:
@Chatslet wat voor vloerverwarming is dat? In het algemeen is vloerverwarming juist wel geschikt omdat de verdeler doorgaans de temperatuur terugregelt naar 30 a 40°C. Ik zit in een soortgelijke situatie en ben van plan om naast de airco een warmtepompboiler met los vat te installeren en een spiraal in het vat voor vloerverwarming te gebruiken. Alleen als korte ondersteuning, niet voor continuebedrijf.
Dat is een hoge temperatuurverdeler die voor aanvoertemperaturen van 80+ graden is. Dat “terugregelen” waar jij het over hebt zit een stuk minder slim in elkaar dan je denkt. Het enige dat zo’n ding doet is met een vast debiet retourwater uit de vloer mengen met de aanvoer uit de CV ketel. Bij een hoge temperatuur verdeler is dat dus veel meer retourwater dan bij een lage temperatuur verdeler gebeurt. Er wordt dus niets dynamisch geregeld met een thermostatisch mengventiel oid. De temperatuurknop die op zo’n verdeler zit regelt dus ook niet de temperatuur die de vloer in gaat. Het is alleen een begrenzer die zorgt dat er een klep in de aanvoer sluit wanneer de ingestelde temperatuur wordt overschreden. Ga je in zo’n verdeler dus lage aanvoertemperaturen stoppen dan komen er nog veel lagere temperaturen uit en duurt het dus heel lang voordat de vloer op temperatuur is. Als ik de CV aanvoer bijvoorbeeld op 50 graden zet krijg ik het water dat de vloer in gaat niet warmer dan 25 graden.

Als jij je vloerverwarming dus vanuit een warmtepompboiler wilt voeden moet je heel goed uitzoeken wat voor verdeler je hebt. Ook moet je goed uitzoeken wat voor pomp er op zit. Een oudere pomp kan zomaar 24/7 150 watt verbruiken. Met het jaarverbruik van zo’n pomp kun je behoorlijk wat wintermaanden met een airco verwarmen. Realiseer je ook dat vloerverwarming absoluut niet voor korte ondersteuning of even snel bij stoken is bedoeld. Vloerverwarming reageert heel traag. Je moet eerst de vloer warm stoken voordat er überhaupt warmte vanaf wilt komen. Daar gaat met een flinke CV ketel zo al een dag of anderhalf overheen omdat daar echt serieus veel energie in gestopt moet worden. Dan moet je ook nog een thermostaat hebben die daar mee om kan gaan. Die moet dan 2 a 3 weken lang het opwarm en afkoel gedrag van je vloer leren om niet telkens hele grote temperatuurschommelingen te krijgen. Verder vraag ik me eigenlijk ook af of je nog wel genoeg warm tapwater over gaat houden als je “even” voor erbij een hele vloer moet opstoken. Zo’n warmtepompboiler komt qua vermogen in de verste verte niet in de buurt van een cv ketel of een normale warmtepomp. Dan kun je misschien beter iets van een monoblock warmtepomp neerzetten voor alleen de vloerverwarming.

• Chatslet
Dean Martin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:11:
[...]

Eens. Goed punt! Als die WP boilers te leveren zijn ;)
De Groene Hoed heeft ze nog gewoon op voorraad. Kunnen zelfs de subsidie voor je regelen.

• Chatslet
Gerco-M schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:11:
[...]

Als je de vast recht kosten meeneemt die je zonder gas niet hebt en een heel laag SWW gebruik hebt is er wel een case te maken voor een E boiler hoor. Bv bij ons 100 m3 gas per jaar voor SWW.

Ik heb in de keuken al een Quooker en de badkamer een heel fijne (na geisoleerde!) boiler voor warm water dus het is alleen voor douchen dan.
Dat is inderdaad wel een heel laag verbruik maar dan woon je waarschijnlijk alleen. Daar zal je met een gezin alleen niet snel op komen en met samenwonen zal dat ook al krap worden.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Chatslet schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:04:
[...]

Dat is inderdaad wel een heel laag verbruik maar dan woon je waarschijnlijk alleen. Daar zal je met een gezin alleen niet snel op komen en met samenwonen zal dat ook al krap worden.
Ik en vriendin, en werken thuis en douchen zuinig :P
Als je meer water voor SWW gebruikt dan dit dan is een WPB inderdaad snel rendabel hoor. Het ligt er wel een beetje aan de stroomkosten. Mijn E boiler direct gestookt van het PV overschot (8 cent!) werkt goedkoper dan een COP 3 WPB tegen marktprijzen nu 8)
Hoewel dan nog steeds een WPB of een L/W systeem met boilervat een meer duurzame oplossing is voor ons voor de langere termijn dus wie weet.

• Dean Martin
  • Niet online
Chatslet schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:00:
[...]

De Groene Hoed heeft ze nog gewoon op voorraad. Kunnen zelfs de subsidie voor je regelen.
Moet zo'n WPB bij de CV installatie staan? Of kan het ook in de kelder bijv ?

The best is yet to come

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dean Martin schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:08:
[...]

Moet zo'n WPB bij de CV installatie staan? Of kan het ook in de kelder bijv ?
Dat is vaak praktisch omdat bij je CV ook je warmwater leiding ligt.

Maar dat is niet verplicht ofzo. Kelder wordt ook vaak gedaan.

• Dean Martin
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 07:12:
[...]

Dat is vaak praktisch omdat bij je CV ook je warmwater leiding ligt.

Maar dat is niet verplicht ofzo. Kelder wordt ook vaak gedaan.
Okay. Er ligt veel in de kelder vwb leidingwerk radiatoren. Maar of er ook warm water ligt zou ik moeten nakijken. Ben bang van niet.

The best is yet to come

Pagina: 1 ... 125 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic