Lastige van een hybride is dat je straks weer een cv-ketel moet kopen. En je nog steeds met deels gas zit.
Voordeel is geen buffervat, en lagere investeringskosten.
Maar als je ketel stuk gaat... Tja dan zit je weer. Eigenlijk kost je hele installatie namelijk de hybride pomp+ cv ketel. Want beide hebben geen eeuwig leven.
Je kan ook eens kijken wat lucht/water kost. Dan ben je full electric. En dan is je besparing óók hoger. Want electra is nog altijd goedkoper naast dat het efficiënter is.
Uit 1m3 gas haalt een cv ketel zo'n 9kWh warmte.
Een warmtepomp met een cop van 4 (400% efficient) heeft voor 9kWh warmte, 9/4=2,25kWh aan electra nodig.
1m3 gas kost X
2,25 kWh kost Y
(X-Y)*800= besparing per jaar.
Voor mij zou dat zijn:
1m3 = 0,86
2,25kWh = 2,25 *0,18= 0,40
(0,86-0,40) * 800 = 352 euro per jaar.
Als je nu een variabel contract hebt met wat pech, heb je veel hogere prijzen.
1m3 gas = 2,77
1kwh = 0,69 *2,25= 1,55
2,77-1,55= 1,22 *800= 976 euro per jaar
De prijs van gas en electra maakt dus best wel uit...
Maar: je hebt zonnepanelen. En de komende jaren kan je nog vol salderen. 800m3 * 2,25 meer electra = 1800kWh voor verwarmen warm water.
Je bespaard dus de volledige electra op die manier. En dat betekend dus in het slechtste geval (lage energieprijzen) dat je besparing iets hoger is (0,86*800=688 euro) en bij hoger energieprijzen het heel veel scheelt (2,77*800=2216 euro per jaar).
Eigenlijk moet je daar nog de terugleververgoedjng die je zou krijgen eraf trekken. Bij een ongunstig contract voor teruglevering (dus boven wat je zelf verbruikt) is dat 5 cent (oftewel 800*0,05=40 euro) of kan het wel 60 cent zijn (480 euro).
TL;DR: Of het rendabel is ligt aan een aantal factoren als je ook overproductie hebt van zonnepanelen: wat kost je gas, wat kost je electra, en wat is de terugleververgoeding voor je zonne-energie boven wat je zelf verbruikt. De rekensom wordt dan: (Gasverbruik * 9kWh) / SCOP * (gasprijs - terugleververgoeding) = besparing per jaar
Dan kun je een goede rekensom maken. Voor een hybride oplossing kan je hetzelfde doen, maar dan met 80% van je gasverbruik rekenen, en dan die laatste 20% aan gaskosten van je besparing aftrekken.
En als je die rekensom maakt, maar die dan meteen ook voor lucht/water.. En voor lucht/lucht (aka airco) + warmtepompboiler.
Dan weet je of het uit kan. Je isolatie is meer dan genoeg dat je het ook warm krijgt met een warmtepomp. Kwa kosten maakt hmdst verder niet uit. Want hoe slechter je isolatie, hoe meer gas of elektra je verbruikt. De warmte verlies je namelijk uiteindelijk altijd en dat moet je met beide stoken.
Persoonlijk ben ik voor airco gegaan. Eerst enkel beneden omdat we boven nu ook nooit verwarmen. Als het deze winter blijkt dat dat te koud is, kan ik nog kiezen voor daar ook airco plaatsen (duur) of met simpele electrische kachels (cop=1) te verwarmen als het nauwelijks warmer hoeft. Warmtepompboiler voor douchen en ik ben volledig electric.
Lucht/water ook naar gekeken, maar dan moest ik of grotere laagtemperstuurradiatoren plaatsen overal, of vloerverwarming plaatsen. Dan nog de kosten voor de warmtepomp zelf en boilervat. Dat was een klap duurder aan initiële kosten, nauwelijks tot niet efficiënter en geen mogelijkheid tot veel koelen.
[
Voor 16% gewijzigd door
Waah op 13-04-2022 21:09
]