Ik heb de 3.5 kWh gewoon aangesloten op zo'n stekker die verbruik meet. Dat kan van supersimpel (eentje met display die het bijhoud en wat je moet aflezen) tot high tech (din-rail)
Zelf de houtje-touwtje methode (zigbee stekker icm home assistant).
Vandaag getest met 24 uurs verwarming vs alleen bij thuis zijn. Met 24 uurs verwarmen toch wel meer verbruik. Op zich ook niet verbazingwekkend of vreemd natuurlijk.
In verhouding tot het aantal verwarmingsuren is 24 uurs best efficient. Maar de totalen worden toch best wat hoger. ~5kWh voor 8 uren verwarmen, vs 9kWh voor 24h verwarmen.
24 uurs verwarming houd ik wel aan voor als het overdag echt koud is (dus onder 0) en er defrosts komen. Nog niet gehad de afgelopen dagen. Wel koud (lekker veel hagel gisteren) maar niet vochtig dus geen Frost.
Wat ik nogmaal aan gas verbruikte op een dag, verbruik ik nu aan kWh. Was ~6m3 per dag (waarvan 0.5 warm water en koken) en nu rond de 6kWh met gelijke temp.
Wel zie ik dat de slaapkamers kouder zijn. Toch een graad gedaald in een paar dagen, maar lijken stabiel. De deur open laten in de woonkamer zou een oplossing kunnen zijn... Alleen is er hier iemand die heel graag de trap op klimt maar nog niet kan lopen. Geen goede combi. Voor nu ook geen issue. 16-17 graden is een prima slaaptemperatuur.
De komende winter zal de echte test worden. Kijken of en hoe we de slaapkamers willen verwarmen in de toekomst.
[
Voor 6% gewijzigd door
Waah op 10-04-2022 22:25
]