Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.373.509 views

• Freaky Max
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-01 22:45
Wozmro schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:00:
[...]

Mijn installateur drong zeker niet aan om een onderhoudscontract aan bieden. Integendeel zelfs, kan je gemakkelijk zelf zei ie.

Maar als mijn buitenunit aan de gevel ergens ter hoogte van de tweede verdieping zou hangen dan zou ik zelf al veel minder zin hebben om die schoon te maken dan dat ie nu op het terras staat. Gewoon even checken duurt nu 5 seconden in het voorbij lopen.

En net als ieder toestel kan een buitenunit ook wel eens stuk gaan. Herstellen gaat een stuk sneller als je niet in de weer moet met ladder/stelling/hoogtewerker. Is ook weer geld gespaard.
Klopt helemaal. Mijn buiten-units staan in de tuin en op de uitbouw (waar ik ook heel makkelijk bij kan).
Oorspronkelijke voorstel was op het dak maar dat vond ik dus vanwege onderhoud heel slecht idee.
Het dak kun je alleen op met een lange ladder of steiger.

• henry84
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik had last van een lage bromtoon als de airco boven 21 graden verwarmen stond, ik heb vandaag trillingsdempers en rubber achter de steunen geplaatst dankzij @Dolbyadt, ik zag zijn post namelijk en heb het ook zo gedaan. Wat een verademing! *O*
Alleen door de dikke rubbermat hangt de unit nu naar achteren en niet meer recht, kan dit kwaad? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3jUXJ30fYBloVHfCDtWKq8_PYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75CYgYgDR0AruRSh0uHBZVYq.jpg?f=fotoalbum_large

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
henry84 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:04:
Ik had last van een lage bromtoon als de airco boven 21 graden verwarmen stond, ik heb vandaag trillingsdempers en rubber achter de steunen geplaatst dankzij @Dolbyadt, ik zag zijn post namelijk en heb het ook zo gedaan. Wat een verademing! *O*
Alleen door de dikke rubbermat hangt de unit nu naar achteren en niet meer recht, kan dit kwaad? [Afbeelding]
De buiten unit moet waterpas staan! Dus ja dat is zeker niet goed. Zou een andere oplossing bedenken (y)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-01 17:01
Hoe meer horizontaal hoe beter. Het eerste waar ik aan denk is de smering van de compressor. Als je de rubberen blokken op de muur iets laat zakken dan hangt de unit al minder scheef.

[ Voor 3% gewijzigd door FrankHe op 06-04-2022 20:25 ]

• henry84
Ok gaan we dat nog ff aanpassen thx!

• Servee
  • Niet online
Alleen door de dikke rubbermat hangt de unit nu naar achteren en niet meer recht, kan dit kwaad? [Afbeelding]
Waarom heb je de unit niet een halve meter laten zakken op de grond? Ik heb express de unit 3 meter uit het huis laten plaatsen net buiten de veranda om alle vorm van resonantie te voorkomen. Ik hoor de buitenunit echt nooit.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
henry84 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:27:
Ok gaan we dat nog ff aanpassen thx!
Je kunt wellicht ook achter de (dan langere) schroeven van de ophang beugels rubbers plaatsen tussen huis en de beugel, als die dezelfde dikte hebben als het onder rubber dan hangt de unit waterpas en ben je er denk ik vanaf.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• henry84
Servee schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:30:
[...]

Waarom heb je de unit niet een halve meter laten zakken op de grond? Ik heb express de unit 3 meter uit het huis laten plaatsen net buiten de veranda om alle vorm van resonantie te voorkomen. Ik hoor de buitenunit echt nooit.
Ik heb ze expres niet op de grond laten plaatsen omdat ik er nog bij wilde kunnen voor vegen, etc. Ik heb destijds helemaal niet aan geluid gedacht. Maar ik heb de rubbers zojuist weggehaald, unit hangt weer kaarsrecht en geluid is nog steeds hetzelfde :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:23:
[...]

De buiten unit moet waterpas staan! Dus ja dat is zeker niet goed. Zou een andere oplossing bedenken (y)
Nee, die hoeft niet waterpas te staan. Alleen de binnenunit, en dat is vanwege de waterafvoer.

Dit kleine hoekje kan geen kwaad. Er zijn wel meer daken scheef. Die units staan echt niet allemaal waterpas.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Servee
  • Niet online
henry84 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:38:
[...]

Ik heb ze expres niet op de grond laten plaatsen omdat ik er nog bij wilde kunnen voor vegen, etc. Ik heb destijds helemaal niet aan geluid gedacht. Maar ik heb de rubbers zojuist weggehaald, unit hangt weer kaarsrecht en geluid is nog steeds hetzelfde :)
Goed punt op zich, alleen was ik gelukkig wel op de hoogte hiervan en kan per muur, unit en plaatsing verschillen. Alvorens aankoop heb ik eerst 500 pagina’s doorgelezen hier en kwam erachter dat dit verhaal redelijk vaak voorkwam danwel op de muur of op aanbouw/dakkapel, garage ed. Om die reden dus lekker paar meter naar buiten op een betonnen plaat zonder enig contact met de woning.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• henry84
peeceej schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:55:
[...]

Er is vast wel iemand, maar ik was meer benieuwd over een periode van een aantal uurtjes als je ergens op de bank zit of aan de eettafel zit. Dat wil ik een vreemde tweaker niet aandoen ;)

Als de leden hier aangeven dat het prima te doen is, dan is dat voor mij voldoende. De bezwaren komen immers van bekenden die dit slechts denken, zonder eigen airco ter onderbouwing.
Wij hebben ook sinds een paar weken airco in de woonkamer en het enige waar ik even aan moest wennen is het geluid, nu hoor ik het (bijna) niet meer. En inderdaad als je van zithoek naar keuken loopt is het even lekker warm :Y

Ben verbaast hoe goed zich de warme lucht verdeeld, wij hebben hem 24 uur aan staan op één temperatuur en het is in de hele kamer lekker aangenaam warm. Aan de andere kant moet hij zich nog steeds bewijzen bij een lagere buitentemp (bijvoorbeeld tegen 0 graden of lager) we gaan het zien!

• Servee
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:47:
[...]

Nee, die hoeft niet waterpas te staan. Alleen de binnenunit, en dat is vanwege de waterafvoer.

Dit kleine hoekje kan geen kwaad. Er zijn wel meer daken scheef. Die units staan echt niet allemaal waterpas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kASWDiMFJn9ephsjlLlfoV2e9A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3FaCN70wZKG20fajdfl3dPg.jpg?f=fotoalbum_large

Die moet zeker wel waterpas staan ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Servee schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]

Er staat wel meer nonsens in installatiehandleidingen ;)

Men overdrijft graag in die dingen. Zo staat er vaak ook in dat units die nog geen 8A trekken op 20A afgezekerd moeten worden :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Servee
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:06:
[...]

Er staat wel meer nonsens in installatiehandleidingen ;)

Men overdrijft graag in die dingen. Zo staat er vaak ook in dat units die nog geen 8A trekken op 20A afgezekerd moeten worden :p
Das zal allemaal wel maar een beetje installateur zorgt dat de boel recht hangt/staat zoals geadviseerd. :P die van mij staat 100% waterpas.

De afzekering is wel een dingetje ja 8)7
Ondanks dat het niet perse hoeft, heb ik toch een aparte groep laten aanleggen. Nooit geen omkijken meer naar bij evt uitbreiden van elektra in de toekomst en mocht er ooit brand uitbreken dan heb ik geen discussie met m’n verzekering.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-01 10:31
henry84 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:53:
[...]

Wij hebben ook sinds een paar weken airco in de woonkamer en het enige waar ik even aan moest wennen is het geluid, nu hoor ik het (bijna) niet meer. En inderdaad als je van zithoek naar keuken loopt is het even lekker warm :Y

Ben verbaast hoe goed zich de warme lucht verdeeld, wij hebben hem 24 uur aan staan op één temperatuur en het is in de hele kamer lekker aangenaam warm. Aan de andere kant moet hij zich nog steeds bewijzen bij een lagere buitentemp (bijvoorbeeld tegen 0 graden of lager) we gaan het zien!
Wat is die temperatuur, en wat verbruik je per 24 uur in jouw situatie? Ben altijd wel benieuwd naar ieders ervaring :)

• henry84
peeceej schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:43:
[...]

Wat is die temperatuur, en wat verbruik je per 24 uur in jouw situatie? Ben altijd wel benieuwd naar ieders ervaring :)
We hebben hem op 20 graden staan en dan is het verbruik tussen 8 en 9,5 kWh per dag. Vind ik wel meevallen. Afgelopen dagen weleens op 21 gezet maar dat is mij te warm 🥵

• peeceej
henry84 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:56:
[...]

We hebben hem op 20 graden staan en dan is het verbruik tussen 8 en 9,5 kWh per dag. Vind ik wel meevallen. Afgelopen dagen weleens op 21 gezet maar dat is mij te warm 🥵
Dat is inderdaad goed te doen, zeker met zonnepanelen. Laat je het bij buitentemperaturen tussen de 18-22 graden ook gewoon aan staan, of gaat de airco dan wel uit?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:09
Moeten die rubbers zo dik zijn onderaan?

Hier heeft de installateur rubbers geplaatst ipv de standaard dempers. Juist om resonantie te voorkomen (en hij geen zin heeft dat op te lossen bij een deel van de klanten). Maar dat is niet zo'n dikke homp zoals je nu hebt.

• Servee
  • Niet online
[...]

Hoeveel m3 verwarm je daarmee? En wat is de kamertemperatuur uiteindelijk, ook 20?

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Waah
Hartox schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:48:
[...]

Het is mij wel gelukt met onze 35ZSX unit. Je voelt inderdaad geen klik. Wat uiteindelijk werkte, eerst een keer de knop indrukken, toen ging het onderste klepje een beetje open staan en daarna 30 seconden ingedrukt houden. Toen hoorde ik een PiPi en is het setpoint 2 graden lager geworden.
Met de gewone remote? Krijg het niet voor elkaar namelijk.

- Spanningsloos gemaakt
- paar minuten wachten
- Spanning erop, unit gaat aan (klep stukje open), remote is uit
- 1x indrukken on-off, remote gaat aan en unit blijft aan
- 30 secinhouden, de unit gaat dan weer uit... (maar geen bipbip)
wat doe ik fout... :*)

Edit: ah de aan/uitknop op de Binnenunit zelf. Niet de remote. Je moet wel goed bovenaan de knop drukken anders blijft die aan/uit gaan :+

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 06-04-2022 23:35 ]

• Zuinig
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-02-2023
Servee schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk ook dat hij beter waterpas staat en dan om de reden dat de gaten in de bodem van de bak, voor de afvoer van het water wat de unit afdruppelt, dan niet meer goed kunnen afvoeren. Ze zitten in het midden en dan verlaagd (bij mijne althans). Je loopt dan de kans dat het gaat bevriezen in een naad aan een kant, waar het water dan naar toe vloeit. Denk ik ;) .Wat Servee toont in de afbeelding gaat ook over water en ik denk dat daar een verband zit.

MHI SRK 50 ZS-W

• Zuinig
Heb nog twee vragen. Merken jullie ook dat als het regent er af en toe koude vlagen wind door de binnenunit komen?. Het voelt dan anders dan alleen een warme wind, als het niet regent. Ik vraag me daarom wel eens af, of een afdakje boven de buitenunit niet beter zou zijn en dan bedoel ik niet voor sneeuwval.

En nu ik toch bezig ben: Ik ben voornemen om de unit in de zomer niet te gebruiken. Nu vraag ik me af of dit kwaad kan als er zon staat op de buitenleidingen, terwijl er geen rondpompen van vloeistof plaats vind. Verdampen van vloeistof bedoel ik dan. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?.

Buitenunit beter afdekken dan, met een zeil o.i.d ?.

MHI SRK 50 ZS-W

• henry84
peeceej schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:12:
[...]

Dat is inderdaad goed te doen, zeker met zonnepanelen. Laat je het bij buitentemperaturen tussen de 18-22 graden ook gewoon aan staan, of gaat de airco dan wel uit?
Nee, dan gaat ie wel uit. En zodra het té warm wordt op koelen.

• henry84
Waah schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:13:
[...]

Moeten die rubbers zo dik zijn onderaan?

Hier heeft de installateur rubbers geplaatst ipv de standaard dempers. Juist om resonantie te voorkomen (en hij geen zin heeft dat op te lossen bij een deel van de klanten). Maar dat is niet zo'n dikke homp zoals je nu hebt.
De maat is 40x32mm met M8 draad, had wellicht ook kleiner gekund maar iemand in het forum heeft dezelfde gebruikt en ik wilde zeker weten dat het helpt voor het geluid. Welke rubbers bedoel je? Zou je een foto willen maken? Ben ik wel benieuwd naar.
Moet de andere unit (op 3 meter hoogte) ook nog doen maar zonder fatsoenlijke ladder ga ik er niet aan beginnen.

• henry84
Servee schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:17:
[...]

Hoeveel m3 verwarm je daarmee? En wat is de kamertemperatuur uiteindelijk, ook 20?
Net geen 100m3 en het is in de kamer ook 20 graden, dus setpoint klopt aardig.

• Servee
  • Niet online
henry84 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 06:14:
[...]

Net geen 100m3 en het is in de kamer ook 20 graden, dus setpoint klopt aardig.
Ok das mooi. Ik zit tussen de 3,5/5 kw de 24 uur op 87m3 met 21 graden constant op dit moment.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Servee
  • Niet online
Weet iemand dit;

Ik laat setpoint op 21 graden 24 uur. Bijna elke ochtend als ik beneden kom draait de unit rustig op laag vermogen, wel is steeds de temperatuur een halve tot 3/4 graad teruggezakt terwijl wanneer aanwezig de temp modulerend op peil word gehouden. Ik gaf de unit steeds een zetje in de ochtend maar kwam er sinds paar dagen achter zodra ik de unit op 3D zet zonder de setpoint te wijzigen en paar minuten later weer op vaste stand dat de unit dan weer gaat regelen en langzaam terug naar setpoint.

Is dit een auto energie spaart stand ofzo? Heb geen sensoren ingesteld (intelligent eye of comfortmodus).

Betreft Daikin Perfera nieuw model, klep op 45gr naar beneden en horizontale swing aan. Econo staat uit en geen buitenunit stil in gebruik. Fanstand altijd op auto.

[ Voor 13% gewijzigd door Servee op 07-04-2022 09:10 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-01 16:04
Servee schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:02:
Weet iemand dit;

Ik laat setpoint op 21 graden 24 uur. Bijna elke ochtend als ik beneden kom draait de unit rustig op laag vermogen, wel is steeds de temperatuur een halve tot 3/4 graad teruggezakt terwijl wanneer aanwezig de temp modulerend op peil word gehouden. Ik gaf de unit steeds een zetje in de ochtend maar kwam er sinds paar dagen achter zodra ik de unit op 3D zet zonder de setpoint te wijzigen en paar minuten later weer op vaste stand dat de unit dan weer gaat regelen en langzaam terug naar setpoint.

Is dit een auto energie spaart stand ofzo? Heb geen sensoren ingesteld (intelligent eye of comfortmodus).

Betreft Daikin Perfera nieuw model, klep op 45gr naar beneden en horizontale swing aan. Econo staat uit en geen buitenunit stil in gebruik. Fanstand altijd op auto.
Ja die zit er wel op maar heb het hier nog nooit gemerkt, wel dat er niet naar aanwezige personen geblazen wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHclllI1YSkBZnZx9JGrC3QMLeI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Os6WI9DyZsdIwHiYEqd0F3G1.png?f=user_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Servee
  • Niet online
Team-RiNo schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:22:
[...]

Ja die zit er wel op maar heb het hier nog nooit gemerkt, wel dat er niet naar aanwezige personen geblazen wordt.

[Afbeelding]
Ok ✅ wel apart want alles staat uit. Of is dat gewoon een functie die altijd aan staat? Heb in de handleiding ook niks hiervan kunnen vinden. Benieuwd wat die gaat doen als het een keer echt koud word snachts. Ga vannacht ff proberen via tijdklok in de app zelfde setpoint met hogere lucht stand een uurtje en dan weer naar auto met tijdklok wat die dan doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 07-04-2022 09:31 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-01 16:24

ricardo246

Life's what you make it!

Servee schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:30:
[...]

Ok ✅ wel apart want alles staat uit. Of is dat gewoon een functie die altijd aan staat? Heb in de handleiding ook niks hiervan kunnen vinden. Benieuwd wat die gaat doen als het een keer echt koud word snachts. Ga vannacht ff proberen via tijdklok in de app zelfde setpoint met hogere lucht stand een uurtje en dan weer naar auto met tijdklok wat die dan doet.
Handleiding zegt:
Wanneer de airconditioner in de stand INTELLIGENT OOG staat, passen de lamellen de blaasrichting aan, als er mensen inde detectiezones van de INTELLIGENT OOG zijn, zodat de luchtstroom naar links of naar rechts niet op de mensen is gericht.Als er 20 minuten in zone 1 of 2 geen mensen worden gedetecteerd, schakelt de airconditioner over naar de energiezuinige stand,waarbij de ingestelde temperatuur verandert met 2°C.

Ik heb 4 binnen units van type FTXM2*M2V1B, waarbij er een lampje gaat branden bij het intelligent oog als deze actief is. Na 20 minuten geen detectie gaat het lampje uit. Warning: foto is niet van exact dezelfde unit.
Afbeeldingslocatie: https://www.orionair.co.uk/Daikin%20Air%20Conditioning%20FTXS%20wall%20mounted%20eye%20ir.jpg

Edit: Ik zie in de Onecta app dat intelligent oog niet uit of aan te zetten is. Op de afstandsbediening wel via de knop Comfort / Sensor.
Comfort lucht stroom kan wel in de app aan of uitgezet worden bij Verticale uitblaas richting.

[ Voor 8% gewijzigd door ricardo246 op 07-04-2022 10:21 ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:43
Zuinig schreef op donderdag 7 april 2022 @ 02:08:
Heb nog twee vragen. Merken jullie ook dat als het regent er af en toe koude vlagen wind door de binnenunit komen?. Het voelt dan anders dan alleen een warme wind, als het niet regent. Ik vraag me daarom wel eens af, of een afdakje boven de buitenunit niet beter zou zijn en dan bedoel ik niet voor sneeuwval.
Twee mogelijkheden; of de buitenunit is met een defrost bezig, of de muurdoorvoer is niet luchtdicht afgesloten, ik denk het laatste.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ASW1 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:34:
Twee mogelijkheden; of de buitenunit is met een defrost bezig, of de muurdoorvoer is niet luchtdicht afgesloten, ik denk het laatste.
Inderdaad, die waren bij mij ook niet dichtgemaakt. Ik maakte de kabelgoot open en zag gewoon een gat rechtstreeks naar buiten op de bad-, slaap- en werkkamer :X Even dichtpurren en je hebt er geen last meer van.

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:34:
[...]

Ok ik haal denk ik comfort modus en intelligent eye door elkaar. Hier beide nooit gebruikt, net wel ff getest met die intelligent eye, ff half uurtje weggeweest en unit schakelt doodleuk uit na 20 min. Tot ik de kamer weer instapte toen ging die weer aan. Deze “verlaagt” dus niks maar zal twee graden laten afkoelen en dan weer aanslaan vrees ik 7(8)7 dus geforceerd pendelen is het meer :z
@ricardo246

Zie post hierboven. Gekke is dat intelligent eye uitstaat hier, alleen gisteren even getest.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Waah
Hele simpele vraag voor de MHI ZSX-eigenaren:
Als je de unit uit zet, klopt het dan dat het timer-lichtje knippert? Kan daar niets over vinden namelijk.
Asl die aan staat is het power-lampje gewoon groen en knippert de timer-lamp niet.

• Zuinig
ASW1 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:34:
[...]

Nee, defrost herken ik wel ;) . Dan blaast hij hier ook niet meer, of zeer zacht met de kleppen gesloten, amper merkbaar. Muurdoorvoer is gepurd. Ik ga hier als het beter weer eens naar kijken, zou goed kunnen dat het dat is.

MHI SRK 50 ZS-W

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Waah schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:55:
Hele simpele vraag voor de MHI ZSX-eigenaren:
Als je de unit uit zet, klopt het dan dat het timer-lichtje knippert? Kan daar niets over vinden namelijk.
Asl die aan staat is het power-lampje gewoon groen en knippert de timer-lamp niet.
Is, geloof ik, een of andere limit switch die actief is. Had ik ook een keer toen de kap aan de voorkant niet goed zat.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-01 16:24

ricardo246

Life's what you make it!

Servee schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:54:
[...]

@ricardo246

Zie post hierboven. Gekke is dat intelligent eye uitstaat hier, alleen gisteren even getest.
Misschien even spanningsloos maken. Gedrag klinkt heel erg als intelligent eye.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-01 13:09

krouwen

Hardware Enthusiast

sdk1985 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:36:
[Afbeelding]
Sterren zijn van de Google Store mbt de App.
Google home= te koppelen aan Google Home
schema= instelbaar weekschema

Iemand hier nog iets aan toe te voegen? Op basis van bovenstaande lijken Daikin en LG het het beste voor elkaar te hebben. Wellicht iemand die wel te spreken is over panasonic en mitsubishi? Die zijn in aanschaf namelijk voordeliger.

Oh en bij Panasonic heb ik in het verleden in de winter gemerkt dat de ingestelde temperatuur tot 3 graden kan worden overschreven. Dus dan stel je 21 graden in en denk je lekker, en dan stap je een kamer in met 24 graden :X .
Betekent deze lijst dat je via de google assistent spraakgestuurd de airco's kan sturen of dat je ook full-controle hebt in de google home app?

Vraagje voor de LG airco bezitters:
- kun je met de google home app de airco ook sturen op hoeveelheid graden of staat die alleen in de app als een apparaat welke je alleen spraakgestuurd kan bedienen?

Deze vraag omdat ik net zoals bij de Nest thermostaat de temperatuur wil kunnen sturen via de google home app en ook als je bijvoorbeeld van huis weg gaat de temperatuur automatisch kunt laten aanpassen.

Verder vraag ik me af als je een NEST thermostaat en een airco in de woonkamer hebt hoe dat dan gaat met de integratie via de google assistent, wat gebeurt er als je vraagt zet de temperatuur in de woonkamer lager, gaat dan zowel den airco als de nest themostaat omlaag? :?

[ Voor 16% gewijzigd door krouwen op 07-04-2022 11:34 ]

• Servee
  • Niet online
ricardo246 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:29:
[...]

Misschien even spanningsloos maken. Gedrag klinkt heel erg als intelligent eye.
Nu las ik hier iets wat mogelijk het gedrag verklaart. Dus met timer uit, op continue bedrijf gaat de unit zelf in energie spaarstand (nacht instelling?) als ik de tekst goed begrijp. Ga vanavond ff timer op continue verwarmen zetten kijken of dit zo is.
Word vervolgd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ6sdp6jkfYtBanZtKjS6qE0M7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIps2Dc0LclIzKdQQKq7Tzy2.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
Moet een buitenunit niet waterpas staan ?
Wasmachines staan ook om redenen waterpas zodat er zo min mogelijk onbalans komt waardoor ze onnodig gaan trillen.

Ik zou de bovenkant ook even rubbers/ringen plaatsen zodat de buitenunit weer recht staat.
Er bestaan ook rubber ringen die je tussen de bouten/moeren kan doen.
Zolang de beugel maar niet direct contact kan maken met de muur is volgensmij al voldoende.

Voorbeeld: https://www.kartservicebrabant.nl/product/m6-rubber-ring/

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 07-04-2022 11:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Waah
Hinotori schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:24:
[...]

Is, geloof ik, een of andere limit switch die actief is. Had ik ook een keer toen de kap aan de voorkant niet goed zat.
Ooh dat zou goed kunnen :+ heb er al wat kapjes af gehad :D Vanavond maar ff opnieuw eraf en erop zetten O-)

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-01 14:19
Let er op dat de kap aan de voorkant goed open gaat staan aan de bovenkant, anders kan de binnenunit bijna geen lucht aanzuigen. Toen ik de wifi module in onze ZSX had geplaatst had ik de kap niet goed in het mechanisme geklikt en bleef de voorste kap gewoon dicht, dat was niet echt een succes :X

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:25
krouwen schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:32:
[...]

Betekent deze lijst dat je via de google assistent spraakgestuurd de airco's kan sturen of dat je ook full-controle hebt in de google home app?

Vraagje voor de LG airco bezitters:
- kun je met de google home app de airco ook sturen op hoeveelheid graden of staat die alleen in de app als een apparaat welke je alleen spraakgestuurd kan bedienen?
Ja dat kan, in ieder geval via spraak :) net getest, "stel airco slaapkamer in op 20 graden" en dat deed ie :)
Je kunt ook de temperatuur van de kamer vragen, ook als airco uit staat.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
henry84 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 06:08:
[...]

Nee, dan gaat ie wel uit. En zodra het té warm wordt op koelen.
De autostand zou ik mee uitkijken, want de voeler van een binnenunit is niet zo precies, kan zo zijn dat een airco ineens gaat koelen en even later weer verwarmen als die op een kantelpunt zit, dit kost je onnodig energie.

Om die reden zet ik hem altijd vast dus of verwarmen of koelen.
Wordt het te warm/koud zal de unit uitgaan en niet ineens het process gaan omdraaien.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-01 13:09

krouwen

Hardware Enthusiast

Martinusz schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:13:
[...]

Ja dat kan, in ieder geval via spraak :) net getest, "stel airco slaapkamer in op 20 graden" en dat deed ie :)
Je kunt ook de temperatuur van de kamer vragen, ook als airco uit staat.
Kan je de airco ook in de app zien en bedienen? Heb je een LG?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:25
krouwen schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:37:
[...]

Kan je de airco ook in de app zien en bedienen? Heb je een LG?
Ik heb een LG, in de app kun je hem alleen aanzetten volgens mij. Met spraaksturing (kan ook via Google assistent App natuurlijk) kun je wel meer.
Moet zeggen dat ik eigenlijk altijd de LG app gebruik :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• henry84
mr_evil08 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:34:
[...]

De autostand zou ik mee uitkijken, want de voeler van een binnenunit is niet zo precies, kan zo zijn dat een airco ineens gaat koelen en even later weer verwarmen als die op een kantelpunt zit, dit kost je onnodig energie.

Om die reden zet ik hem altijd vast dus of verwarmen of koelen.
Wordt het te warm/koud zal de unit uitgaan en niet ineens het process gaan omdraaien.
Dat bedoelde ik ook, we zetten hem dan handmatig op koelen. Anders staat hij op verwarmen, nooit op auto stand. ;)

• FrankHe
henry84 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:53:
[...]

Afhankelijk van het merk en model loopt de verwarmingscapaciteit onder de -5° C op een gegeven moment terug. Bij een lagere buitentemperatuur zal de cop-waarde lager worden, bijvoorbeeld richting de 3,5 of 2,5. Dezelfde hoeveelheid elektriciteit resulteert dan in minder warmte. In alle gevallen is het nog altijd veel beter dan een straalkachel met een COP van 1,0. Tegenover die paar hele koude vriesnachten in het jaar waarbij het rendement niet geweldig is bespaar je met een warmtepomp de rest van het jaar enorm veel energie.

• FrankHe
Servee schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:24:
[...]

Das zal allemaal wel maar een beetje installateur zorgt dat de boel recht hangt/staat zoals geadviseerd. :P die van mij staat 100% waterpas.

De afzekering is wel een dingetje ja 8)7
Ondanks dat het niet perse hoeft, heb ik toch een aparte groep laten aanleggen. Nooit geen omkijken meer naar bij evt uitbreiden van elektra in de toekomst en mocht er ooit brand uitbreken dan heb ik geen discussie met m’n verzekering.
Hier heb ik de unit gewoon aangesloten op het lichtpunt op het balkon waar vandaan ook de WCD op het balkon wordt gevoed. Het zit waarschijnlijk aangesloten op de eindgroep die de woonkamer voedt. Dat gaat prima, de maximaal opgenomen stroom is iets onder de 5 Ampère dus daar is echt geen aparte groep voor nodig. Er zit wel netjes een werkschakelaar bij de unit zodat deze ter plekke mooi geïsoleerd kan worden. Niemand die daar enige aanstoot aan kan nemen.

• FrankHe
[...]

Hier staat die rond de 20 graden. Het 'setpoint' en de daadwerkelijke temperatuur die de unit genereert verschilt soms enorm per merk en model waardoor het vrij lastig is om de waardes te vergelijken.

• Servee
  • Niet online
FrankHe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:05:
[...]

Hier heb ik de unit gewoon aangesloten op het lichtpunt op het balkon waar vandaan ook de WCD op het balkon wordt gevoed. Het zit waarschijnlijk aangesloten op de eindgroep die de woonkamer voedt. Dat gaat prima, de maximaal opgenomen stroom is iets onder de 5 Ampère dus daar is echt geen aparte groep voor nodig. Er zit wel netjes een werkschakelaar bij de unit zodat deze ter plekke mooi geïsoleerd kan worden. Niemand die daar enige aanstoot aan kan nemen.
Het kán ook wel, alleen als in de toekomst ik toch zou willen uitbreiden met hoger verbruik elektronica dan kan het misgaan. Om een voorbeeld te geven onder de veranda hangt nu een infrarood heater 2,5kw op de woonkamer groep, indien de airco straks aangaat op vol vermogen en wij zitten lekker buiten en alles staat aan binnen dan kan het wel eens uitvliegen :-) om die reden heb ik een aparte groep laten aanleggen .

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:51
^^ Dan zou ik eerder die 2.5 kW IR heater op een aparte groep zetten :)

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 13:28
Misschien kan iemand mij nog even helpen in hoe je de de combinatietabellen moet af lezen of interpreteren?

De 68N geeft aan bij solo 5.0 unit 5.94KW max te kunnen verwarmen, en bij een 5+2+2 max 10.82KW.
Dat is als alle 3 de units aan staan op vol vermogen lijkt me. Het vermogen wordt dan verdeeld over de units.

De 52N geeft aan bij solo 5.0 Unit 6.8KW max te verwarmen en bij 5+2+2 max 8.2KW

Is het dan logisch dat als alleen de 5.0 binnen unit ''Inschakelt'' deze meer warmte kan trekken op de 52N dan op de 68N?

Nog belangrijkere vraag:

Zelfde geld eigenlijk in vraagstelling naar minimale capaciteit..
Houd je dan de minimale waarde aan van een 5+2+2 combinatie, of alleen van de 5.0 unit in de tabel als deze als enige ingeschakeld is en warmte produceert? Want ik snap best als alle 3 de units warmte vragen dat de total capacity is wat de buiten unit levert, alleen als er maar 1 unit aanstaat zie ik niet waarom de combinatie van de 3 units de min capaciteit zou moeten zijn die geleverd wordt, en niet de min waarde van alleen de 5.0. Blijkbaar kan de unit zover terug moduleren (Maar ? Misschien heeft dat te maken met leiding/koelmiddel hoeveelheid waardoor dit niet gaat bij 3 geinstalleerde units?)

Daikin consumentenlijn is waardeloos en kan geen ander antwoord geven dan de tabel is leidend.
Geen antwoord op de vraag.

[ Voor 54% gewijzigd door Soullancer op 07-04-2022 14:42 ]

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:22:
^^ Dan zou ik eerder die 2.5 kW IR heater op een aparte groep zetten :)
Maar ik ben jou niet d:)b

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Martin7182
Dat beweer ik ook niet ;)
Een 2.5 kW IR kachel trekt minimaal 2 keer zoveel stroom als een 3.5 kW warmtepomp.

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:21:
[...]

Dat beweer ik ook niet ;)
Een 2.5 kW IR kachel trekt minimaal 2 keer zoveel stroom als een 3.5 kW warmtepomp.
Klopt maar ik wilde het zo, daarnaast kon ik meteen een kWh meter plaatsen in de meterkast direct na de groep om zo een duidelijk mogelijk inzicht te krijgen in het verbruik zonder gedoe met losse stekkers en sockets dus mooi weggewerkt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-01 11:40

tha_crazy

Mafketel

tha_crazy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:14:
[...]

Helaas is dat niet mogelijk, de leidingen ga ik daar niet in het plafond krijgen en eroverheen laten lopen vind ik ook geen porem.
Helaas is het ook gewoon een tussenwoning, dus direct naast het huis gaat hem niet worden.

Even situatie zoals ik het nu zie ingetekend, rood zijn bestaande units, groen nieuw.
1 buitenunit hangt er al, deze is voor de zolder.
Naast de badkamer hangt keralit en daar hang ik liever niet direct wat aan.
Ondertussen ook al even gebeld om een offerte op te laten maken bij dezelfde die het heeft geinstalleerd.

***members only***

[Afbeelding]
Om hier even op terug te komen, ondertussen de offertes binnen

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het is dus wel aantrekkelijker om hem te laten hangen, maar gezien het pendelen ben ik toch geneigd naar verplaatsen en een lagere capaciteit in de slaapkamer te hangen.

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-01 14:19
Is het minimum vermogen van de 2.0 en 3.5 niet gewoon hetzelfde? (0.9kw)

https://mhinederland.nl/index.php/srk-zs

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:17
Hartox schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:54:
Is het minimum vermogen van de 2.0 en 3.5 niet gewoon hetzelfde? (0.9kw)

https://mhinederland.nl/index.php/srk-zs
Jup

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• peeceej
tha_crazy schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:41:
[...]

Om hier even op terug te komen, ondertussen de offertes binnen

***members only***

Het is dus wel aantrekkelijker om hem te laten hangen, maar gezien het pendelen ben ik toch geneigd naar verplaatsen en een lagere capaciteit in de slaapkamer te hangen.
Zijn er deze community eigenlijk een aantal leveranciers/monteurs van aircosystemen die breed aanbevolen worden? Bij de aanschaf van m'n zonnepanelen leverde dat via tweakers een prettige ervaring op voor een goede prijs.

Ik woon in Brabant, mocht dat nog uitmaken.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:13
Hebben jullie eigenlijk weleens nagedacht over diefstal gevoeligheid van de buiten units? Ik zelf niet, maar moest daar vandaag opeens aan denken aangezien mijn buitenunits laag op de oprit hangen 😛

• peeceej
VidaR-9 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:17:
Hebben jullie eigenlijk weleens nagedacht over diefstal gevoeligheid van de buiten units? Ik zelf niet, maar moest daar vandaag opeens aan denken aangezien mijn buitenunits laag op de oprit hangen 😛
Gewoon een kwestie van een aantrekkelijke auto ernaast zetten. Dan nemen ze die eerder mee dan de airco.

Maar zonder gekheid: veel te zwaar voor de gelegenheidsdief, en inderdaad heb je daar een verzekeraar voor in geval het wel gebeurt.

[ Voor 13% gewijzigd door peeceej op 07-04-2022 18:21 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik mij daar zorgen over moest maken zou ik eerst verhuizen. voor de rest heb ik een verzekering.

• Servee
  • Niet online
Beveiliging camera’s? Pitbull op terrein rond laten lopen? Of gewoon een pokkegoedkoop ding kopen die ze niet wíllen stelen. Zat mogelijkheden _O-

Daikin FTXM35R/RXM35R

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:13
twain4me schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:19:
[...]

Als ik mij daar zorgen over moest maken zou ik eerst verhuizen. voor de rest heb ik een verzekering.
True. Ik woon zelf in rustig dorpje, oplettende buren en camera dus maak me zelf niet direct zorgen.

Vroeg t me alleen af of zoiets aantrekkelijk is voor het dievengilde (zat wat te lezen over diefstal van katalysatoren).

@peeceej dat is waar natuurlijk. Lomp zwaar die dingen.

[ Voor 6% gewijzigd door VidaR-9 op 07-04-2022 18:25 ]

• peeceej
VidaR-9 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:23:
[...]

True. Ik woon zelf in rustig dorpje, oplettende buren en camera dus maak me zelf niet direct zorgen.

Vroeg t me alleen af of zoiets aantrekkelijk is voor het dievengilde (zat wat te lezen over diefstal van katalysatoren).

@peeceej dat is waar natuurlijk. Lomp zwaar die dingen.
Zelf ben ik eerder bang voor vandalen of dronken jongeren die het na het stappen leuk vinden om rotzooi te trappen. De mijne gaat bij installatie daarom op het dak van de garage.

• FrankHe
peeceej schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:31:
[...]

Zelf ben ik eerder bang voor vandalen of dronken jongeren die het na het stappen leuk vinden om rotzooi te trappen. De mijne gaat bij installatie daarom op het dak van de garage.
De spiegel van een auto moet er doorgaans eerder aan geloven.

• FrankHe
Servee schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:38:
[...]

Klopt maar ik wilde het zo, daarnaast kon ik meteen een kWh meter plaatsen in de meterkast direct na de groep om zo een duidelijk mogelijk inzicht te krijgen in het verbruik zonder gedoe met losse stekkers en sockets dus mooi weggewerkt.
Om het verbruik van de IR-heater te kunnen meten neem ik aan? _O-

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:39
Hier staan ze ook op een plat dak, ff sprongetje via de container en je bent er.

Enige wat ik me wel afvraag is of men weet dat je enorme brandwonden oploopt als je de koelleidingen loshaalt zonder dat alles terug in de unit gepompt is. (R32 is een gemeen goedje)

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-01 14:34
Ik stelde dezelfde vraag aan de installateur. Maar die moest lachen en gaf aan dat de dief dan waarschijnlijk de volgende morgen naast de unit ligt als hij de gasleiding doorknipt.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:09
Valt allemaal wel mee. Heb het gas al over m'n handen gehad. Niks van gemerkt en niks aan overgehouden, voelt enkel wat koud. Denk alleen dat inademen een veel minder goed plan is.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:36
Voor MHI, klopt het dat de ZSX serie alleen maar efficiënter is in combinatie met een bijpassende single unit? Bij 1 van mijn offertes gaven ze aan dat dit het geval is, en je voor een multisplit af kan met de normale ZS-W binnen units. Dit had ik nog niet eerder gehoord vandaar.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:35
SmoothTweaker schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:20:
[...]

Daarom zorgen dat je zulke dingen kan delen met meerdere personen. Ze hebben mij wel echt even geholpen in een paar vervelende bochten. Ben bang dat ik anders een flinke knik in mijn leiding had zitten.

NYLON BUIGVEREN SET 4 METER 1/4-3/8-1/2-5/8 --> €55, valt dus nog mee
Je edit heb ik net niet meer gezien.

De leidingen liggen. Wel een kleine ovale vorm in een bocht helaas.. De inbedrijsteller moet maar bepalen of het acceptabel is of niet. Was een erg vervelende bocht om te buigen.

Is een 90x65 canalit kanaal geworden waarin 4x koperbuis met isolatie in zit, 1x condensafvoer, 2x 4 aderige kabel en 3x 2.5mm2 kabel voor stroom. Is wel wat krap. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cHsRcpQp/1649363245071.jpg

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:02:
Weet iemand dit;

Blijkt inderdaad zo te zijn, als de unit op tijdklok UIT staat dus op continue bedrijf dat de unit dan uit zichzelf op energie spaarstand gaat. Heb de tijdklok via de app op 24 uur continue gezet en de unit is vannacht wel blijven regelen. Het is nu wel paar tiende minder dan setpoint maar hier ook 2 graden boven nul.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Waah
Headshot_NL schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:56:
Valt allemaal wel mee. Heb het gas al over m'n handen gehad. Niks van gemerkt en niks aan overgehouden, voelt enkel wat koud. Denk alleen dat inademen een veel minder goed plan is.
Het is toch gas wat onder hoge druk staat? Als je de leiding doorknipt ben ik wel benieuwd wat er gebeurt eigenlijk O-)

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Servee schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:01:
Blijkt inderdaad zo te zijn, als de unit op tijdklok UIT staat dus op continue bedrijf dat de unit dan uit zichzelf op energie spaarstand gaat.
Heb je daar een bron van, of heb je 't gewoon proefondervindelijk uitgezocht?

• Servee
  • Niet online
Slonzo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:41:
[...]

Heb je daar een bron van, of heb je 't gewoon proefondervindelijk uitgezocht?
Beide, de unit bleef voor gisteren in de nacht wel aan maar regelde eigenlijk niet bij waardoor de temperatuur vaak bijna een graad terug daalde, terwijl overdag de temperatuur constant gehouden word. Bij een setpoint regeling op 21graad is het modulerend tussen de 20,6 en 21,1 . Vaak laatste tijd (24 uur aan) in de ochtend ineens 19,8/20,2.

Na aanpassing in de app met timer aan op 24 uur 21 graden was het vanmorgen de temperatuur 20,9 en zag dat vannacht de temp ook redelijk constant was en in de homewizard zag ik dat de unit wel omhoog ging regelen ipv op 1 stand te blijven draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ6sdp6jkfYtBanZtKjS6qE0M7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIps2Dc0LclIzKdQQKq7Tzy2.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Waah
Hartox schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:11:
Let er op dat de kap aan de voorkant goed open gaat staan aan de bovenkant, anders kan de binnenunit bijna geen lucht aanzuigen. Toen ik de wifi module in onze ZSX had geplaatst had ik de kap niet goed in het mechanisme geklikt en bleef de voorste kap gewoon dicht, dat was niet echt een succes :X
Oooohhh..... De bovenkant hoort ook te bewegen :+
Toen ik de klep open deed zag ik al die witte tandwieltjes :D

Had alleen op de clipjes gelet, niet gezien dat je de witte runners ook in die tandwielen moet klikken.

Beetje jammer trouwens: Koop je een ZSX-WT (Titaniumkleur), die hoofdzakelijk zwart en zilver is... En dan zijn de armpjes en tandwielen etc aan de binnenkant nog steeds van dat goedkope plastic-witte spul. Doet toch wel wat af aan het design....

Maar eens kijken of je dat makkelijk los kan halen en hoe ik dat zwart kan maken :D

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Servee schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:58:
[...]

Beide, de unit bleef voor gisteren in de nacht wel aan maar regelde eigenlijk niet bij waardoor de temperatuur vaak bijna een graad terug daalde, terwijl overdag de temperatuur constant gehouden word. Bij een setpoint regeling op 21graad is het modulerend tussen de 20,6 en 21,1 . Vaak laatste tijd (24 uur aan) in de ochtend ineens 19,8/20,2.

Na aanpassing in de app met timer aan op 24 uur 21 graden was het vanmorgen de temperatuur 20,9 en zag dat vannacht de temp ook redelijk constant was en in de homewizard zag ik dat de unit wel omhoog ging regelen ipv op 1 stand te blijven draaien.

[Afbeelding]
Hmmmm...

In deze brochure staat het omgekeerd: 2 graden lager indien timer is ingeschakeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T1y17C9bd_XB14quCJIiIcHxZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XqISxfQ7EfDOsJp7SDjtBQ41.png?f=user_large

In de FTXM-R handleiding vind ik die vermelding ook enkel terug bij gebruik van de uitschakeltimer... Dus indien uitschakeltimer EN 'nachtstand' (???) zijn ingeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tl9d7gq0vo1dpyI3BpZjVw-VFfc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4886eCk84Z4ahBMul6CfajtS.png?f=user_large

Verder in typische Daikin stijl natuurlijk 0,0 vermelding van wat die 'nachtstand' nou eigenlijk is of doet. *zucht*

De timer (schedule) waar jij 't over hebt lijkt me nog wat anders dan de uitschakeltimer (uit na X minuten).

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-01 16:19
BrcBas schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:26:
Voor MHI, klopt het dat de ZSX serie alleen maar efficiënter is in combinatie met een bijpassende single unit? Bij 1 van mijn offertes gaven ze aan dat dit het geval is, en je voor een multisplit af kan met de normale ZS-W binnen units. Dit had ik nog niet eerder gehoord vandaar.
Klopt, daarom hier ook gekozen voor 3x ZS-W binnenunits op een 60SCM buitenunit.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
Waah schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:37:
Het is toch gas wat onder hoge druk staat? Als je de leiding doorknipt ben ik wel benieuwd wat er gebeurt eigenlijk O-)
Niet veel (voor R32).

Ja onder druk dus het lekt weg (verdampt) en dat voelt koud als je het raakt.

Het is niet giftig; er gebeurt niks met je zolang hooguit 1/5 van de lucht verdrongen is door dit gas. Dat krijg je niet snel voor elkaar, zeker buiten niet.

Is wel slecht voor het milieu want sterker broeigas-effect dan CO2.

Er zit meestal niet zo heel veel in een kleine installatie thuis, orde 250 gram. Denk aan de gastanks voor een caravan of gas-bbq van 5 of 10 kg. Dit is eerder zoiets als die allerkleinste camping-gaz blikjes waar je een brandertje opschroeft. Dat is dus echt niet veel.

Het grootste risico bij een eventueel lek binnen is dat het erg brandbaar is, net zoals gewoon aardgas. Want ja, zo'n camping-gaz blikje zou ik ook niet binnen openprikken. Maar het risico is dus van die orde.

Ik zou wel geen sigaret opsteken terwijl je er mee staat te prutsen dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 08-04-2022 11:30 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waah schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:03:
[...]

Oooohhh..... De bovenkant hoort ook te bewegen :+
Toen ik de klep open deed zag ik al die witte tandwieltjes :D

Had alleen op de clipjes gelet, niet gezien dat je de witte runners ook in die tandwielen moet klikken.

Beetje jammer trouwens: Koop je een ZSX-WT (Titaniumkleur), die hoofdzakelijk zwart en zilver is... En dan zijn de armpjes en tandwielen etc aan de binnenkant nog steeds van dat goedkope plastic-witte spul. Doet toch wel wat af aan het design....

Maar eens kijken of je dat makkelijk los kan halen en hoe ik dat zwart kan maken :D
Dat was voor ons de reden om voor de ZS-WT te gaan :D

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Servee
  • Niet online
Slonzo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:18:
[...]

Hmmmm...

In deze brochure staat het omgekeerd: 2 graden lager indien timer is ingeschakeld:

[Afbeelding]

In de FTXM-R handleiding vind ik die vermelding ook enkel terug bij gebruik van de uitschakeltimer... Dus indien uitschakeltimer EN 'nachtstand' (???) zijn ingeschakeld.

[Afbeelding]

Verder in typische Daikin stijl natuurlijk 0,0 vermelding van wat die 'nachtstand' nou eigenlijk is of doet. *zucht*

De timer (schedule) waar jij 't over hebt lijkt me nog wat anders dan de uitschakeltimer (uit na X minuten).
Geen idee maar het doet hier blijkbaar wel wat. Ik zie wat je bedoelt idd. De nacht stand zal wellicht fluisterstand zijn? Er zit een energiezuinige regeling in, en die doet z’n werk ook op een of andere manier. Lijkt wel of de intelligent eye toch iets doet ongeacht aan of niet. Ik zou niet weten hoe dat ding weet wanneer deze dan zachter moet gaan draaien, ik zie ook geen ander gedrag in afgelopen nachten. Ik heb er ook geen verklaring voor maar het is maar een ervaring over 1 nacht.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Waah
revolution-nl schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:27:
[...]

Dat was voor ons de reden om voor de ZS-WT te gaan :D
Dat snap je toch niet :X

"budget" model:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnlA8bHFiCrAh0fcM4qGoUfR6uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AhjEqzNaW1skuLnpSuX1kqSd.png?f=fotoalbum_large

Luxe model:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lz0QpzWkwCQM9l4g0SfopbTrxbI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uTdt548US0K3DUKJIn2V6fCS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://media4.giphy.com/media/Ho2mVZ5dvsW7S/giphy.gif?cid=ecf05e47ui9shap5p3fe4jfs65jhot0m0zx0mo8av0c4z8f1&rid=giphy.gif&ct=g

Maar eens kijken van wat voor plastic die armpjes gemaakt zijn... en of dat te spuiten is

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 08-04-2022 11:39 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:35
Zijn er inmiddels al mensen die de "Yuston" of "Fastpipe" hebben geinstalleerd of in gebruik hebben?

Kom er echt zéér weinig over tegen maar wil iets achter de hand hebben voor het geval de koper leiding toch niet goed presteert door de deuk. Door de vele (scherpe) bochten lijkt het voor mijn situatie echt ideaal.

https://www.maxicool.nl/p...lleiding-3/8-rol-50-meter

https://justcooling.nl/fast-pipe.html

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Martin7182
Waah schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:38:
[...]

Dat snap je toch niet :X

"budget" model:

Luxe model:

Maar eens kijken van wat voor plastic die armpjes gemaakt zijn... en of dat te spuiten is
Volgens mij is het budget vs. premium en dan voor elk model simpele of luxe afwerking. Premium zal het echt wel beter doen dan budget, al ziet de unit er misschien minder aantrekkelijk uit.

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-12-2025
Weet iemand een goede installateur voor warmtepompen in de buurt van Hoofddorp? Liefst een waar je zelf ervaring mee hebt.

• Waah
Martin7182 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:33:
[...]

Volgens mij is het budget vs. premium en dan voor elk model simpele of luxe afwerking. Premium zal het echt wel beter doen dan budget, al ziet de unit er misschien minder aantrekkelijk uit.
Oh ben ook niet bang dat die het minder doet hoor. Heb de ZSX verkozen boven de ZS vanwege de efficientie. Niet vanwege looks alone.

Maar mijn hoofd kan er gewoon niet bij dat je die armpjes wit laat. Zóveel duurder kan het toch niet zijn om die in het zwart te maken/bestellen? :+

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:48
Ik heb al een beetje zitten zoeken in dit topic en wel wat oplossingen gezien. Ik heb hier een airco geplaatst op het dak van de dakkapel. Het is een single split. De buitenunit staat op rubberen bigfoot steunen. Wanneer hij aanstaat hoor je hem best wel brommen binnen. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat hiervoor de beste oplossing is gebleken om dit zoveel mogelijk of helemaal te dempen. Zoals het nu is wordt ik er niet heel vrolijk van.

Ik had gelezen dat dit goed schijnt te werken:
- Wagner anti tril matjes
- tegel(s) voor gewicht en massa
- bigfoot steunen
- buiten unit.

Nu dus benieuwd of er hier andere adviezen zijn of oplossing die beter bleken te werken.

Het is een kouddak met van boven naar beneden:
- epdm
- underlayment 18mm
- balkenlaag met daar tussen PIR platen
- gipsplaaten
- stucwerk en latex.

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-01 15:00
g00gle schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:32:
Ik heb al een beetje zitten zoeken in dit topic en wel wat oplossingen gezien. Ik heb hier een airco geplaatst op het dak van de dakkapel. Het is een single split. De buitenunit staat op rubberen bigfoot steunen. Wanneer hij aanstaat hoor je hem best wel brommen binnen. Nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig wat hiervoor de beste oplossing is gebleken om dit zoveel mogelijk of helemaal te dempen. Zoals het nu is wordt ik er niet heel vrolijk van.

Ik had gelezen dat dit goed schijnt te werken:
- Wagner anti tril matjes
- tegel(s) voor gewicht en massa
- bigfoot steunen
- buiten unit.

Nu dus benieuwd of er hier andere adviezen zijn of oplossing die beter bleken te werken.

Het is een kouddak met van boven naar beneden:
- epdm
- underlayment 18mm
- balkenlaag met daar tussen PIR platen
- gipsplaaten
- stucwerk en latex.

Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Je kan proberen om de unit op een XPS/PIR plaat te zetten. Ietswat groot zodat het gewicht door meerdere draagbalken wordt gedragen. Door het te verdelen over meerdere balken kan het minder erg worden

[ Voor 3% gewijzigd door StormRider op 08-04-2022 15:03 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

franssie

Save the albatross

@g00gle Luidsprekers die je wilt ontkoppelen zet je met rubbers op een tegel (massa). Dus dat zou je met de buitenunit ook kunnen proberen. Is snel te doen en kost weinig aangezien ie al op rubber staat, even vier tegels zoeken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
kwetterpletter schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:03:
Weet iemand een goede installateur voor warmtepompen in de buurt van Hoofddorp? Liefst een waar je zelf ervaring mee hebt.
Woon zelf in Hoofddorp en heb meerdere keren gebruik gemaakt van een ZZPer. Die installeert ook units uit het buitenland.

Als je interesse hebt mag je een PM sturen.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:33
Inmiddels ook aan het kijken naar een Airco voor verwarmen in de winter en koelen in de zomer. Alvorens ik mij verder verdiep in wat voor merk etc, zat ik even te kijken wat voor regels er eigenlijk voor gelden. Ik kom dan steeds op het feit dat je voor het plaatsen van een buiten-unit in principe een omgevingsvergunning nodig hebt. Daarnaast schijnen er ook nog mogelijke welstandseisen (afhankelijk waar je woont) te kunnen gelden.

Zoekt iedereen hier dat ook uit, of denk ik gewoon te moeilijk? :)

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00
Ik heb er toen wel even naar gekeken maar kwam bij mijn gemeente volgens mij tot de conclusie dat als de 'uitbreiding' <50cm was, er geen specifieke vergunning nodig was. De buitenunit van mijn airco doet 29cm plus een klein stukje van de muur af gehangen dus ik heb het er maar bij gelaten.

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:54
Iemand hier ervaringen met goede / lucht-lucht gespecialiseerde installateurs in Drenthe? Er zit volgens mij veel kaf onder het koren....

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
zerocool schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:16:
Iemand hier ervaringen met goede / lucht-lucht gespecialiseerde installateurs in Drenthe? Er zit volgens mij veel kaf onder het koren....
Ik ken er wel 1 in Drenthe 8)

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:33
Aesculapius schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:21:
Ik heb er toen wel even naar gekeken maar kwam bij mijn gemeente volgens mij tot de conclusie dat als de 'uitbreiding' <50cm was, er geen specifieke vergunning nodig was. De buitenunit van mijn airco doet 29cm plus een klein stukje van de muur af gehangen dus ik heb het er maar bij gelaten.
Ja, daar kom ik ook op uit als ik de vergunningencheck doe. Ik informeer voor de zekerheid ook nog even met de gemeente zelf. Zit er niet op te wachten om uiteindelijk alles weer af te breken :+

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-01 10:15
Zijn er mensen die een goed en betaalbaar adres weten in zuid-west Friesland? Er zijn zoveel uiteenlopende zaken en prijzen..

Na het forum gelezen te hebben lijkt mij de MHI SRK ZS 3.5kW een goede kandidaat!

Mag uiteraard ook via een DM :)

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 13:28
ytr81 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:17:
Inmiddels ook aan het kijken naar een Airco voor verwarmen in de winter en koelen in de zomer. Alvorens ik mij verder verdiep in wat voor merk etc, zat ik even te kijken wat voor regels er eigenlijk voor gelden. Ik kom dan steeds op het feit dat je voor het plaatsen van een buiten-unit in principe een omgevingsvergunning nodig hebt. Daarnaast schijnen er ook nog mogelijke welstandseisen (afhankelijk waar je woont) te kunnen gelden.

Zoekt iedereen hier dat ook uit, of denk ik gewoon te moeilijk? :)
Ik heb het uitgezocht en was daarna een jaar verder door discussies met de gemeente. De hele stad overtreedt de regels voor aircos is de conclusie, inclusief de gemeente zelf omdat ze deze aan hun eigen gevel hebben hangen inhet zicht aangrenzende aan een openbare ruimte.
Conclusie is nog steeds dat het volgende regels nergens mag aan me huis, ookal is iedereen in overtreding en wordt er (nog) niet gehandhaafd.

Maar wel voor 2030 energie neutraal willen zijn, terwijl ze warmtepompen overal verbieden behalve in je achtertuin

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-01 11:34

elsinga

=8-)

TheLarger1 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:39:
Zijn er mensen die een goed en betaalbaar adres weten in zuid-west Friesland? Er zijn zoveel uiteenlopende zaken en prijzen..

Na het forum gelezen te hebben lijkt mij de MHI SRK ZS 3.5kW een goede kandidaat!

Mag uiteraard ook via een DM :)
Syts Multitechniek. Heeft hier goed werk geleverd tegen een nette prijs.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Pagina: 1 ... 123 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic