FIA heeft zich geconformeerd aan WADA dus die hebben daar zeker wel alles mee te maken.
De livery van een F1 auto heeft daar verder niets mee te maken. Als Mazepin een Russische vlag op zijn voorhoofd had, had dat naar mijn idee ook gemogen. Hij is alsnog ingeschreven als onafhankelijk sporter met de Russische nationaliteit.
Deel van de uitspraak is dat er geen Russische vlaggen gevoerd mogen worden door de sporter, ook niet op de sportuitrusting. Dus ook niet op zijn voorhoofd, en het ligt voor de hand dat een raceauto in de F1 als "sportuitrusting" telt.
Als je met een BLM shirt op het podium mag staan, mag je ook in andere gevallen je mening uiten over zaken die je aan het hart gaan. Gelijke monikken enzo...
Met een BLM shirt op het podium staan mag niet. Dat hebben ze snel de kop in gedrukt, en die vrijheid is er dus niet ongelimiteerd. Op dezelfde manier dat iedere sporter buiten het podium zijn mening mag uiten over BLM, mag Mazepin zich volhangen met Russische vlaggen, zolang dat maar niet gebeurt tijdens de topsporten waarin dit niet is toegestaan.
Raïkkonen die als een dronken lor rondzwalkt, van een boot af pleurt en onzin uitkraamt is vreselijk leuk, maar een Rus die een privé gebbetje heeft met zijn vriendin wordt een issue voor de hele wereld. Vooral omdat het volledig uit context is gerukt en mensen voornamelijk reageerden op een klein half-gecensureerd stukje waar ze de context van het verhaal niet uit op konden maken. Vermindert het gezeik? Nee hoor, men gaat vrolijk door. Een jongeman met teveel drank op. Dat was Raïkkonen ook. Voorbeeld voor de jeugd zullen we maar zeggen. Nee, het is meten met 2 maten.
Je negeert een heel stuk van het verhaal en de aftermath. Raikkonen heeft tenminste nog het fatsoen om, als hij dronken is, niet zomaar iemand aan te randen en dat op z'n social media de wereld in te slingeren. Zelfs al zou dat in volledige overeenstemming met die andere persoon zijn.
Ik vind het allemaal maar een enorm politiek gezeur en die dikke middelvinger mag van mij best.
[..]
Het is écht alleen maar omdat het een Rus is.
Je haalt een aantal zaken door elkaar, en dat is niet enorm vreemd aangezien in dit geval een aantal van die zaken ook door elkaar lopen.
Allereerst is er een behoorlijk vocaal gedeelte fans waardoor het lijkt alsof er een consensus is dat Mazepin wordt "gehaat". Dit komt vooral door zijn eigen uitingen, zowel op de baan (gevaarlijk rijgedrag) als ernaast. Zaken die je als normaal mens al niet hoort te doen en al helemaal in de F1 niet. Er is flinke kritiek op zijn manier van excuses, die niet gemeend overkomen en al helemaal niet het idee geven dat hij snapt dat zijn gedrag verkeerd is, het lijkt nu alsof hij denkt dat het publiek bekend worden van zijn gedrag het issue is en niet het gedrag zelf.
Dat zijn vader een bedrijf leidt waarin de werkomstandigheden minder dan optimaal lijken, en dit bedrijf tevens hoofdsponsor is geworden van het team waarin hij rijdt, plus wederom zijn "reactie" (gewoon een feestje geven terwijl de regio tegelijkertijd rouwt om omgekomen mijnwerkers in het bedrijf van je vader) werken ook niet mee aan een goed beeld. Helemaal na het Rich Energy-debacle waar Haas twee jaar geleden mee zat. Het ziet eruit alsof ze van de ene sketchy titelsponsor naar de andere zijn gegaan en er bovendien een sketchy rijder bij hebben.
Dan is er een niet-zo-geweldige relatie tussen Rusland en de VS, echt al jarenlang. Die relatie, maar ook andere zaken uit het verleden, hebben ervoor gezorgd dat behoorlijk wat landen nu nog (al dan niet terecht) een meer negatief dan positief beeld over Rusland hebben. Dan is het zeker voor veel Amerikanen een behoorlijke klap als het enige Amerikaanse team, geleid door een Amerikaan, opeens volgeschilderd staat met grote Russische vlaggen, terwijl de Amerikaanse vlag gedegradeerd is naar een zwart-wit postzegeltje. Ik denk ook dat veel Amerikanen hun vlag dan liever helemaal niet op de auto gezien hadden. In het licht van de relatie tussen die landen is het behoorlijk naief om te denken dat dit welkom ontvangen wordt in de VS.
Dan komen we nu pas aan bij de reden waarom hij niet onder de Russische vlag mag rijden, en ook geen Russische vlag mag afbeelden op zijn "sportuitrusting" (bijv. een auto). Er is
structureel, vanuit de Russische overheid/staat, doping aan o.a. Olympische atleten verstrekt, en er is met laboratoriumresultaten geknoeid om het te verbergen. Dat is op zo'n enorme schaal gebeurd dat is overgegaan tot zo'n "drastische" maatregel. De originele straf zou zelfs vier jaar duren maar dat hebben ze teruggebracht naar twee jaar. Het doel van die straf is om ze duidelijk te maken dat dit niet getolereerd wordt en, om dat kracht bij te zetten, ze daar nadelen van te laten ondervinden door het uitsluiten van hun sporters als zijnde Russisch. Dan kan jij het nog zo hard onzin vinden en zeggen dat ze zich daar niet aan hoeven te houden, maar dan heeft heel de straf dus geen zin en zeg je eigenlijk dat het ook prima is dat ze doping gebruiken en dat vooral moeten blijven doen. Het enige resultaat wat ik me voor kan stellen, mochten ze deze trend koste wat kost door willen zetten, is dat deelname van Rusland compleet verboden wordt, dus ook onder neutrale vlag niet meer mag.
Dus het is niet gewoon alleen maar "omdat het Rusland is" of "omdat het een Rus is", het is "omdat Rusland X heeft gedaan en daar nu twee jaar straf voor heeft" plus "Mazepin Y en Z heeft gedaan" en zo nog een paar.
Je kunt toch ook niet meer anders verwachten van Russische sporters dat ze er een beetje genoeg van hebben? Er is nooit iets gezegd over Atlanta, behalve dan dat er toen ook op grote schaal met medeweten van de instanties met doping is gekloot en bewijs is vernietigd. Carl Lewis met zijn uitgegroeide kaken (teken van hormoongebruik) heeft niets in hoeve leveren, maar Rusland mag al jaren niet meer meedoen. Nou ja...dan vraag je om een reactie. Die heeft men nu gekregen. Klaar. Ik maal er niet om. Als niemand zich er druk om maakt, heeft het ook geen effect.
Hoe bedoel je, mogen al jaren niet meer meedoen? Deze maatregel is pas sinds kort ingegaan. Kvyat reed afgelopen jaar gewoon met de Russische vlag.
Dit dopingschandaal gaat overigens enorm veel verder dan de voorbeelden die jij aanhaalt. En als ik het zo lees is de WADA zelfs opgericht naar aanleiding van, of in ieder geval pas na Atlanta. Dus om dan te zeggen dat er geen reactie is geweest is niet erg fair. Volgens mij zie je die reactie nu, omdat er naar aanleiding van toen striktere regels zijn opgesteld en meer/beter getest wordt zodat de pakkans veel groter wordt. Dat moet je alleen maar kunnen toejuichen. Of insinueer je dat WADA allemaal "bewijs" heeft gefabriceerd om Rusland in een slecht daglicht te zetten?