naitsoezn schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:21:
[...]
Kwestie van perceptie denk ik, maar als ik het me goed herinner waren ze de eerste motor-fabrikant na Mercedes die instemde. Dat noem ik relatief soepel want soepeler dan alle andere fabrikanten die een achterstand hadden. Mochten ik het me verkeerd herinneren en zijn ze niet de eerste zijn geweest dan 'stand ik corrected'

En zelfs dan nog: Dat ze uberhaupt hebben ingestemd is al een teken aan de wand, want totaal niet in het belang van Ferrari (op het eerste oog)...
En toch bleef het maanden duren en het was ook niet alleen Renault die probeerde er het maximale eruit te halen. Iets dat overigens alweer, jammerlijk mislukt te zijn. Dat team heeft ook geen goede onderhandelingspositie zonder klantenteams en niet al te goede prestaties en ik denk dat dit misschien wel de druppel was waarna Abiteboul mocht vertrekken.
Maar Ferrari dan. Tja van wat ik heb begrepen, was instemming van alle teams niet eens noodzakelijk voor dit besluit. Het was eerder dat dit gewenst was. Ferrari heeft twee jaar om hun zaken op te lossen. Dat we het afgelopen jaar, helemaal niks hebben gezien, komt omdat er niks mocht. Ik denk dat we nu wel verbetering gaan zien en dan niet omdat Salo een of ander complotverhaal komt verspreiden. Ferrari lijkt ook een balance of powermechanisme gewenst te hebben, maar dat ging Mercedes niet toestaan. Tja, dan heb je weinig keuze. Het ging er toch doorheen gedrukt worden en dan kan je publiekelijk verklaren er ook voor te zijn "in het belang van de sport", of als een kleuter nee zeggen. En wie weet, misschien heeft Ferrari zo ook hun plannen om hier iets uit te halen.
Omdat het er toch wel doorgedrukt zou worden, is het een politiek en financieel vraagstuk. Op de achtergrond speelt ook dat Mercedes jarenlang samen optrok met Ferrari om bepaalde zaken wel of niet voor elkaar te regelen, en ze door Ferrari hun "minder dan legale PU" en vervolgens instorting, nu eerder samen optrekken met RBR. Gezamenlijk heb je dan wel heel erg veel invloed. Mercedes heeft waarschijnlijk ook niet veel te vrezen omdat ze niet achterop liggen. Andy Cowell is ook weg dus de ontwikkeling kan ook wel eens verminderen in de komende jaren.
Vanuit het perspectief van de FOM is het cruciaal dat RBR competitief is en blijft. Dat zijn twee teams die veel met marketing doen, een bepaalde coureur die letterlijk de tributen van circuits alleen kan vullen en een team dat eigenlijk de enige serieuze partij is als het gaat om coureurs uit de lagere categorieën door laten stromen. Dat weegt zwaar, zeker nu de financiële middelen fors minder zullen zijn geweest. Ze kunnen het niet hebben dat circuits in met name Europa, nu ook hun contract willen herzien omdat de tribunes niet oranje kleuren omdat Verstappen in een kansloze positie zit.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.