[F1] Seizoen 2021 - Max Verstappen WDC! Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 171 Laatste
Acties:
  • 1.287.319 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 17:47

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Homeland schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:39:
[...]

Als je de beelden ziet dan gaat Max wel heel duidelijk naar de buitenkant toe en duwt hij daar HAM dus ook mee van de baan af. De Stewards hadden de onboard beelden van VER niet en die zijn er nu wel dus best logisch dat Mercedes een poging doet om alsnog een straf voor HAM te regelen, dat had elk team gedaan bij de concurrent.
Hmmz, snap wat je wil zeggen. Maar Mercedes gaat nooit om een straf voor Hamilton vragen. :+

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DataGhost schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:23:
Er staan nog namen in je screenshot.

Ik verwacht er niet heel veel van, hoogstens een 3 plaatsen grid penalty voor volgende race. Als het om het ontbrekende beeldmateriaal ging hadden de stewards waarschijnlijk iets gezegd als "will be investigated after the race". Het lijkt me daarom moeilijk om deze beslissing te protesteren aangezien dat beeldmateriaal geen overweging was. Maar we zullen zien.
"hoogstens"? WTH? Gaan we nu maar graven in het beeldenarchief en eens kijken of we nog meer oude koeien uit de sloot kunnen trekken? Laten we, om te beginnen, Räikkönen ook nog maar even meenemen voor Cota of Ricciardo nog voor Mexico.

Dit gaat alleen maar over stangen, verder helemaal niets, en dat doen beide kampen in meer of mindere mate. Een smerige kant die ik liever helemaal niet zie. Nu Mercedes het lastiger heeft dit seizoen komt er toch wel een heel bedenkelijke "strategie" voor de dag, was eerdere jaren niet echt nodig natuurlijk.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Homeland schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:39:
[...]

Als je de beelden ziet dan gaat Max wel heel duidelijk naar de buitenkant toe en duwt hij daar HAM dus ook mee van de baan af. De Stewards hadden de onboard beelden van VER niet en die zijn er nu wel dus best logisch dat Mercedes een poging doet om alsnog een straf voor HAM te regelen, dat had elk team gedaan bij de concurrent.
Maar wat zie je op deze beelden wat de stewards nog niet konden weten? De lijn die Verstappen rijdt zie je net zo goed op de track side cameras (en vergeet niet dat ze meer beelden hebben, het circuit staat vol met CCTV cameras om alles op het circuit vast te leggen). En wat Verstappen aan input levert (stuur, gaspedaal, rempedaal) blijkt uit de telemetrie.
Het enige dat ze heel misschien uit de onboard beelden kunnen halen (en dan niet eens de T-cam) is waar Verstappen naar kijkt. De draairichting van het hoofd / helm zou je ook op de trackside camera's moeten kunnen zien. Maar met de camera onder aan de halo zou je heel misschien de ogen door het visier heen kunnen zien. Maar die beelden zijn nog niet opgedoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 17:03
kevlar01 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:20:
[Afbeelding]
Toto’s voorspelling is uitgekomen.
Eigenlijk begint dit nu wel kinderachtige vormen aan te nemen, maar goed aan de andere kant zijn er wel miljoenen dollars mee gemoeid….
Denk niet dat er veel mee gedaan gaat worden, net als het ‘bewijs’ waar Red Bull nog mee kwam na Silverstone. En Red Bull ging toen zelfs dreigen met rechtzaken. Dus wat dat betreft zijn we het station kinderachtig allang gepasseerd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:03:
[...]

Denk niet dat er veel mee gedaan gaat worden, net als het ‘bewijs’ waar Red Bull nog mee kwam na Silverstone.
Het kan natuurlijk wel dat er iets uit komt. Maar naar mijn idee zouden de stewards aan de telemetrie aangevuld met alle trackside beelden genoeg moeten hebben. Enige waarbij ik mij kan indenken dat er "nieuw bewijs" is als bv een camera letterlijk een andere blik op een situatie geeft en wat een coureur wel of niet gezien heeft / had moeten zien. Zie dus Oostenrijk / Steiermark vorig jaar met Hamilton die in de kwalificatie plankgas langs Bottas in de grindbak gaat. Stewards zien geen reden tot straf (stof blokkeerde zicht op gele vlaggen aan buiten-/ linkerlant?), totdat FOM ineens de beelden van de 360° camera online zet en je aan de rechterkant ook een gele vlag ziet daarop. Red Bull heeft toen protest aangetekend wat werd gehonoreerd. Omdat daaruit bleek dat Hamilton die vlag had kunnen / moeten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Tomcatter_31 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:03:
[...]

Denk niet dat er veel mee gedaan gaat worden, net als het ‘bewijs’ waar Red Bull nog mee kwam na Silverstone. En Red Bull ging toen zelfs dreigen met rechtzaken. Dus wat dat betreft zijn we het station kinderachtig allang gepasseerd…
Compleet andere situatie qua bewijs, Red Bull ging toen zelf bewijs maken, wat niet volgens de regels is. Nu gaat het om onboard beeld van Max, dus kan geen kwaad daar een blik op te werpen. Het schijnt eenzelfde situatie te zijn als waar Norris in Oostenrijk een straf voor kreeg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:07
We horen vanzelf wel of er iets uit dat protest van Mercedes komt, maar voor mij zijn dit soort dingen wel de grootste reden om de F1 niet zo serieus meer te nemen. Er is voor de kijker gewoon te weinig zekerheid na een wedstrijd dat de uitslag ook echt de uitslag is. Dat is al irritant met de verschillende keren dat de 1-2-3 op het podium toch niet de 1-2-3 in de uitslag worden, maar met protesten dagen later begint de F1 nogal lachwekkend te worden.

Ik vraag me daarnaast ook af wat het huidige seizoen gaat doen als het gaat om mensen enthousiasmeren voor de komende betaalmuur. Als Mercedes zelfs dit jaar WCC en WDC wint, gaan Nederlanders dan echt enthousiast betalen om volgend jaar weer voor Verstappen te kunnen juichen, of houdt het optimisme dat het 'komend jaar echt anders wordt' op een gegeven moment op? Dat speelt misschien niet zo binnen de vaste gasten in dit topic, maar daarbuiten durf ik het niet zo zeker te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Homeland schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:12:
[...]

Compleet andere situatie qua bewijs, Red Bull ging toen zelf bewijs maken, wat niet volgens de regels is. Nu gaat het om onboard beeld van Max, dus kan geen kwaad daar een blik op te werpen. Het schijnt eenzelfde situatie te zijn als waar Norris in Oostenrijk een straf voor kreeg
Norris op Perez en Perez op Leclerc tot twee maal toe, die bedoel je?

Ik vraag me dan serieus af waarvoor de onboard beelden relevant zijn als nieuw bewijs. Want ze hadden toegang tot de trackside camera's (incl. alle CCTV camera's) en toegang tot de telemetrie. Echt het enige wat de onboard camera's in deze als extra bewijs zouden kunnen leveren is de kijkrichting van Verstappen. Maar ik vraag mij af of dat überhaupt niet te zien moet zijn op de trackside camera's. V.w.b. hoe hij stuurt hebben ze gewoon de telemetrie tot hun beschikking gehad. Dus een rare "hij stuurde in op Hamilton" / "moest overstuur corrigeren" blijkt uit de telemetrie en evt. beelden die ze wel hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Homeland schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:12:
[...]

Ja, daarom had ik bewijs ook tussen ‘ ‘ gezet. Situatie is wel anders, maar denk niet dat ze achteraf nog echt hun besluit gaan veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:48
Speldenprikken tot zaterdag Q, dan zien we het op de baan wel weer. (Of in ieder geval ik zie het dan wel weer, wat jullie doen moeten jullie zelf weten… )

[ Voor 17% gewijzigd door nachtnet op 16-11-2021 18:51 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Verrassend dat een team dat de afgelopen 7 jaar met overmacht kampioen is geworden zo kleinzerig reageert. De wanhoop straalt er wel behoorlijk van af.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUtVd9g6cmPwec7j--hdCv-s8ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OfVPo0uLBp3CJRiyL0iItSNV.png?f=fotoalbum_large

Bron: Reddit

Edit: betere foto

[ Voor 53% gewijzigd door streamnl op 16-11-2021 19:17 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 20:04
-niet meer nodig

[ Voor 101% gewijzigd door jaapstobbe op 16-11-2021 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 23:48
@jaapstobbe 2022 ontbreekt in jouw afbeelding :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rembock op 16-11-2021 19:49 . Reden: insert slowpoke image ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:55

DataGhost

iPL dev

Ondertussen is het nog maar de vraag of Jeddah op tijd af is dus dat betekent ook nog het een en ander voor de te verdelen hoeveelheid punten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:12
DataGhost schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:59:
Ondertussen is het nog maar de vraag of Jeddah op tijd af is dus dat betekent ook nog het een en ander voor de te verdelen hoeveelheid punten :+
Gewoon all terrain banden op die F1 wagens rammen en dan door het zand jagen. Zullen wel een paar motoren ploffen door het zand maar het is toch de laatste race :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:23

codex

Geen OpenAI agent :)

dcell schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:05:
[...]

Gewoon all terrain banden op die F1 wagens rammen en dan door het zand jagen. Zullen wel een paar motoren ploffen door het zand maar het is toch de laatste race :+
Zeggen we dat tegen Mercedes, en gaat RB gewoon in Abu Dabi rijden. Lewis no show, Max 25 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:12
codex schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:09:
[...]

Zeggen we dat tegen Mercedes, en gaat RB gewoon in Abu Dabi rijden. Lewis no show, Max 25 punten.
Sorry mijn fout. Ik haal al die zandbakken door elkaar O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:27

Amphiebietje

In de blubber

JB schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:31:
Wat wil Mercedes eigenlijk? Zijn ze echt zo bang voor 1 coureur?

Of wederom zaadjes als het de laatste race mis gaat?
Het begint eerder op een persoonlijkheidscultus te lijken. Of ze zijn vergeten dat verliezen ook een optie is...

Ik vraag me af wanneer het punt komt dat Mercedes (het automerk) gaat klagen dat die attitude hen klanten kost...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 17:09
Op basis van de onboard Max ben ik toch wel bang voor 3 plaatsen gridstraf.

edit: reden:

Lijkt niet op onderstuur.

[ Voor 23% gewijzigd door Chefbierrr op 16-11-2021 21:39 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:59
Chefbierrr schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:30:

Want, er is nog nooit een andere coureur geweest die wat te laat remt en de apex mist.

Jongens laten we eerlijk zijn, als dit echt bestraft gaat worden, dan kunnen we toch beter stoppen met racen. Dan mag je echt alleen nog maar met DRS op het rechte stuk netjes inhalen, liefste nog met knipperlicht aan om duidelijk aan te geven aan welke kant... 8)7

Door de enorme plaat asfalt wat daar ligt wordt deze actie ook mogelijk. Met een mooie grindbak van "vroeger" was het einde race voor beide geweest. Beide hadden dan waarschijnlijk ook een andere keuze gemaakt.

Samenvatting, we moeten meer grindbakken en geen enorme uitloopstroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 17:09
Giem schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:46:
[...]

Want, er is nog nooit een andere coureur geweest die wat te laat remt en de apex mist.

Jongens laten we eerlijk zijn, als dit echt bestraft gaat worden, dan kunnen we toch beter stoppen met racen. Dan mag je echt alleen nog maar met DRS op het rechte stuk netjes inhalen, liefste nog met knipperlicht aan om duidelijk aan te geven aan welke kant... 8)7

Door de enorme plaat asfalt wat daar ligt wordt deze actie ook mogelijk. Met een mooie grindbak van "vroeger" was het einde race voor beide geweest. Beide hadden dan waarschijnlijk ook een andere keuze gemaakt.

Samenvatting, we moeten meer grindbakken en geen enorme uitloopstroken.
Gelukkig is het slechts mijn mening en vrees :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Echt te sneu voor worden :N

Zelfs bij voetbal zijn ze niet zo kinderachtig om dagen later te gaan klagen en een havle rechtzaak van te maken dat een penalty wel of niet terecht is gegeven.. De beslissing is gewoon ter plekke gemaakt, klaar :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:45
Chefbierrr schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:30:

Het lijkt me dat ze in beroep gaan tegen besluit om de stewards er niet naar te laten kijken. Dan kan de uitslag volgens mij alleen zijn: “we hebben dat op dat moment beoordeeld als een race-incident. Met de beelden van nu hadden we de afweging misschien wel aan de stewards moeten overlaten. Maar de race is verdergegaan en dat maakt het besluit van dat moment onomkeerbaar.”

Want al laat je het aan de stewards over, dan weet je niet wat die hadden besloten. En zo kun je het halve kampioenschap wel met terugwerkende kracht herbeoordelen. Bijvoorbeeld Perez/Hamilton paar races terug. Lijkt me niet dat FIA daar aan wil beginnen. Los daarvan vind ik de FIA nou niet een organisatie die snel zal toegeven dat ze een verkeerde afweging hebben gemaakt, zeker niet in dit geval waar de meningen ook nogal verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Qoine schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:27:
Ik vraag me daarnaast ook af wat het huidige seizoen gaat doen als het gaat om mensen enthousiasmeren voor de komende betaalmuur. Als Mercedes zelfs dit jaar WCC en WDC wint, gaan Nederlanders dan echt enthousiast betalen om volgend jaar weer voor Verstappen te kunnen juichen, of houdt het optimisme dat het 'komend jaar echt anders wordt' op een gegeven moment op? Dat speelt misschien niet zo binnen de vaste gasten in dit topic, maar daarbuiten durf ik het niet zo zeker te zeggen.
Je vergeet alleen even dat er voor velen al een ‘betaalmuur’ is… maar goed, de lol is er al een aantal races vanaf. Deze laatste gotspe is misschien het laatste zetje om Ziggo Sport Totaal per direct op te zeggen en de “sport” vaarwel te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Heb een vraag, die ik zo 123 niet kon vinden online. Hoe vaak mag je je motor vervangen per seizoen, na zoveel keer krijg je grifstraffen maar zit daar een maximum aan?

Want wat houd Mercedes tegen om gewoon de komende 3 races de zelfde aanpassingen te doen, en motor elke keer voluit te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:34
WeAreLegion schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:07:
Want wat houd Mercedes tegen om gewoon de komende 3 races de zelfde aanpassingen te doen, en motor elke keer voluit te zetten?
De productie capaciteit van nieuwe motoren in de fabriek…

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
PatrickC schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:09:
[...]

Okay duidelijk, had wel gelezen dat er volgend jaar 3 motoren maximaal mogen, maar dit jaar geld dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:19
WeAreLegion schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:10:
[...]

Okay duidelijk, had wel gelezen dat er volgend jaar 3 motoren maximaal mogen, maar dit jaar geld dat dus niet.
Geld dit jaar ook. Pas vanaf 3 motoren krijg je bij een extra motor een gridstraf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
D-dark schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:11:
[...]

Geld dit jaar ook. Pas vanaf 3 motoren krijg je bij een extra motor een gridstraf.
Okay, dus in theorie zou je dus gewoon nu 3x de motor kunnen vervangen (of onderdeel dan) en 5 plaatsten naar achter gezet worden? En dan gewoon weer naar voren racen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:33
WeAreLegion schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:12:
[...]

Okay, dus in theorie zou je dus gewoon nu 3x de motor kunnen vervangen (of onderdeel dan) en 5 plaatsten naar achter gezet worden? En dan gewoon weer naar voren racen.
Motor vervangen zou gewoon achteraan starten moeten zijn en vanuit de pitstraat.

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:19
WeAreLegion schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:12:
[...]

Correct, elke race kan je de motor vervangen voor 5 plaatsen gridstraf.
Je mag alleen niet in 1 raceweekend meerdere nieuwe motoren in de pool stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
D-dark schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:15:
[...]

Okay, hele domme regel als je het mij vraagt :D. Ze zouden gewoon achter aan moeten starten. Maar goed we gaan het zien komende races!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
PatrickC schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:09:
[...]

En dat kan nog sneller en goedkoper. Afgeschreven motoren open maken (en daarmee het zegel verbreken), versleten onderdelen vervangen, en opnieuw introduceren in de poule. Uiteraard krijg je dan wel weer een gridstraf, maar het is makkelijker dan een volledig nieuwe motor produceren.

Hoe dat in zijn werk gaat kun je aan Renault vragen. Die hebben dat eind 2017 of 2018 gedaan. "Te weinig onderdelen besteld", en de laatste races ging de ene na de andere motor in rook op. Uiteindelijk reed zo iedereen met "Frankenstein" motoren die ze van wat oude bij elkaar geraapte zooi hadden gemaakt. De GP van Mexico dat jaar waren toen volgens mij ook 4 of 5 van de 6 Renault aangedreven auto's uitgevallen met motorproblemen. Verstappen was (een van) de enige Renault aangedreven coureurs die de finish haalde, en won. Maar op TV was wel ook zijn smeekbede geweest om de motor terug te schroeven om een kans te hebben om überhaupt te finishen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
D-dark schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:15:
[...]

Kleine correctie / aanvulling. Die 5 plekken geldt pas vanaf de tweede keer dat je het onderdeel "over de limiet" vervangt, de eerste keer is het 10 plekken. Heb je meer als 20? 25? plekken gridpenalty voor motoronderdelen dan ga je naar achteren.

Daarnaast kun je wél in één weekend meerdere nieuwe motoren gebruiken, en krijg je overal een straf voor. Alleen mag je alleen de laatste motor (/per element neem ik aan) daadwerkelijk toevoegen aan de poule. Gebruik je in één weekend dus twee nieuwe ICEs krijg je wel 15 of 10 plekken straf, maar je mag alleen de laatste ICE opnemen in de poule. Wil je de eerste nog een keer gebruiken krijg je weer +5 straf ervoor alsof het een volledig nieuwe is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
CreativeS schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:05:
[...]

Je vergeet alleen even dat er voor velen al een ‘betaalmuur’ is… maar goed, de lol is er al een aantal races vanaf. Deze laatste gotspe is misschien het laatste zetje om Ziggo Sport Totaal per direct op te zeggen en de “sport” vaarwel te zeggen.
Als de races en het kampioenschap net zo spannend is als dit jaar? Dan blijf ik zeker kijken. En verwacht wel veel mensen. Snap ook niet waarom de lol er al een aantal races vanaf is? Volgens mij best enerverende races gehad.

Liever Max elk jaar net niet kampioen in praktisch gelijkwaardig materiaal met een spannend seizoen.... Dan Max makkelijk kampioen en geen spanning zoals veel van de voorgaande jaren.

Als er weer een enorm dominant team is volgend jaar, dán zeg ik de sport wel vaarwel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Als je het mij vraagt moet er gewoon een limiet op zitten en veel straffen plus onderdeel van je budgetcap.

Maar goed lekker voor je naam ook elke week een nieuwe erin.

Nee dank u, en echt niet om te bashen maar een Mercedes zou ik nooit rijden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:22
Mektheb schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:40:
Als je het mij vraagt moet er gewoon een limiet op zitten en veel straffen plus onderdeel van je budgetcap.

Maar goed lekker voor je naam ook elke week een nieuwe erin.

Nee dank u, en echt niet om te bashen maar een Mercedes zou ik nooit rijden :+
Je zou de straf op moeten laten lopen 1e keer 5, 2e keer 10, 3e keer 15, enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Laatst online: 08:34
rik86 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:41:
[...]

In 1/3 race rijdt Hamilton van 20 naar 5, dus dat ‘helpt’ nog niet voor Mercedes. Een race overslaan, dat is de enige echte straf…

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:46

Destruction

(ex-)Automonteur

Tsja.. We hebben de FIA al wat rare sprongen zien maken als het om straffen gaat. Mercedes en Hamilton zijn jarenlang totaal dominant geweest. Voor mij als neutraal F1 fan haalt dat de lol wel een beetje weg. Voor het eerst sinds jaren (2007, 2008?) is er weer een heuse titelstrijd, en door de houding van o.a de FIA en Mercedes/Wolff, lijkt het erop dat dit kampioenschap achter de tafel beslist gaat worden.

Al met al ben ik wel blij dat 't seizoen er bijna op zit. Ik heb ook nog niks bekeken of geregeld voor volgend seizoen, misschien maar ff nadenken of ik de F1 echt nog interessant genoeg vind om er meer geld achteraan te smijten. Heb dit seizoen ook geen enkele kwalificatie gezien, eerder was er geen sprake van dat ik een sessie zou overslaan.

Als Mercedes nu voor de laatste races telkens een nieuwe motor pakt en deze vol open schroeft, zal Hamilton met 7 punten het WK winnen. Nogmaals, ik ben een neutraal F1 fan... Maar ik ben Mercedes en Hamilton moe, als hij dit jaar dus wederom het WK pakt kan dat meewegen in m'n beslissing, ik zie het wel weer gebeuren dat Mercedes volgend jaar weer rondjes om de anderen rijdt.

Wat mij betreft moet er inderdaad wat gebeuren, pak je na de 3e een nieuwe motor en is dat niet uit noodzaak (geen motor kapot oid), dan achteraan beginnen. Pak je motor #5 om dezelfde reden? Dan begin je achteraan en betaal je een boete. Anders kan (bijna) elk team elk weekend een verse motor pakken en deze op de meest agressieve stand zetten, en zo alles winnen. Dat moeten we niet hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 16-11-2021 22:47 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Als RB niet met een goed onderbouwd protest komt, dat ook echt bewezen kan worden, dan is het WK wel voorbij.

Mercedes heeft nu wel een oppermachtig wapen met die snelheid en toch een mega vleugel kunnen rijden. Zou niet weten hoe RB daar nog iets tegen kan doen.

Extra zuur als je kijkt naar Baku en Silverstone. Maar goed het is wat het is. Alleen jammer dat er zoveel modder gegooid moet worden.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:52
@DaniëlWW2
Meer dan twintig man geeft een thumbs up.. maar het is wel ongewenst. :X

Naamsverbasteringen zijn ongewenst als de persoon in kwestie hiermee door het slijk wordt gehaald.
Denk aan een Mazepin, Verstappen, Grosjean etc die vaak negatief worden verbasterd.
Maar daar was hier totaal geen sprake van.
Dit was een ludieke verbastering die niets negatiefs van aard had.

Erg jammer dat op zo'n manier in diverse topics de sfeer compleet wordt verpest door het 'overmatig' modereren.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:09
rik86 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:41:
[...]

Als je kijkt naar de sprintrace van afgelopen weekend maakt het dus echt niet uit of je 5e of 20e start. Alles na de top 6 is easy qua inhalen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:01
Kimi en Gio! doen een rondje op de Nordschleife!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
DonJunior schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:00:
[...]

@DaniëlWW2

Naamsverbasteringen zijn ongewenst als de persoon in kwestie hiermee door het slijk wordt gehaald.
Denk aan een Mazepin, Verstappen, Grosjean etc die vaak negatief worden verbasterd.

Erg jammer dat op zo'n manier in diverse topics de sfeer compleet wordt verpest door het 'overmatig' modereren.
Dien een 'Right of Review' onder artikel DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic" in :+
Niet echt doen hoor, dat mag namelijk ook niet als ik de TS van dat topic doorneem O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Rembock op 16-11-2021 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusTegengas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:52

TinusTegengas

Formula Racing

DonJunior schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:00:
[...]

@DaniëlWW2

Waarom zou jij de uitzondering op de regel moeten zijn....
Dat is het probleem met mensen tegenwoordig. Regels gelden niet voor mij en anders moeten de regels maar buigen in mijn voordeel 8)7

I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
Edit: Ga ik zelf de fout in :F :')
Rembock in "Sport Feedbacktopic"

[ Voor 88% gewijzigd door Rembock op 16-11-2021 23:20 . Reden: oepsje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
@BlackMonkey Hier nog een paar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 23:55

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Toch leuk om Kimi ook langs deze kant te zien. Hij staat dan wel bekend om zijn Iceman gehalte, maar echt een toffe kerel en zou best een keer mee willen rijden met hem. :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Franco10
  • Laatst online: 09-09 09:24
Vroegâh, toen er nog echt werd geracet en auto's elkaar konden volgen.. stopten teams elke race een nieuwe motor in de auto. Sterker nog, de top teams hadden een aparte motor voor de kwalificatie. Sterker nog, er waren reserve auto's die alvast naar de smaak van de nummer 1 coureur waren voorbereid.

Als we nieuwe regels willen omdat tegenstanders van Max iets hebben bedacht, lijkt het me efficiënter on Jack Plooij FIA baas te maken. Anders blijven we bezig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:52
TinusTegengas schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:11:
[...]

Waarom zou jij de uitzondering op de regel moeten zijn....
Dat is het probleem met mensen tegenwoordig. Regels gelden niet voor mij en anders moeten de regels maar buigen in mijn voordeel 8)7
Dit is niet wat ik zeg. Er hoeven voor mij als persoon helemaal geen uitzonderingen gemaakt te worden. Wat ik alleen aangeef is dat er niet naar de aard van de post gekeken wordt en dát is jammer. Mijn post was geenszins negatief bedoeld, door het zo weg te knippen lijkt dat nu wel het geval.

Pas je voor mij alsjeblieft niet aan, zeker niet, als ik niet in mijn recht sta, jammer voor mij. Wilde alleen een balletje opgooien en zeker niet in de kinderachtige vorm zoals jij het nu doet lijken. Excuus als het wel zo overkwam.

*sowieso

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Franco10 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 01:38:
Vroegâh, toen er nog echt werd geracet en auto's elkaar konden volgen.. stopten teams elke race een nieuwe motor in de auto. Sterker nog, de top teams hadden een aparte motor voor de kwalificatie. Sterker nog, er waren reserve auto's die alvast naar de smaak van de nummer 1 coureur waren voorbereid.
Regels veranderen nu eenmaal ;)

Daarnaast heb je ook nog zoiets als de geest van de regels. Die limiet van 3 motoren per seizoen is er niet voor de show, maar omdat het goedkoper en beter voor het milieu zou moeten zijn. Als Mercedes nu de laatste vier races een nieuwe motor erin lepelt is dat in ieder geval tegen de geest van de regels in. Zeker als de oude motor niet kapot / afgeschreven is.

Hetzelfde als dat afgelopen jaar en jaren zoveel dingen zijn verboden omdat ze tegen de geest van de regels zijn. Zoals dus de flexibele achtervleugel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:28

Crazy D

I think we should take a look.

Destruction schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:44:
Als Mercedes nu voor de laatste races telkens een nieuwe motor pakt en deze vol open schroeft, zal Hamilton met 7 punten het WK winnen. Nogmaals, ik ben een neutraal F1 fan... Maar ik ben Mercedes en Hamilton moe, als hij dit jaar dus wederom het WK pakt kan dat meewegen in m'n beslissing, ik zie het wel weer gebeuren dat Mercedes volgend jaar weer rondjes om de anderen rijdt.

Wat mij betreft moet er inderdaad wat gebeuren, pak je na de 3e een nieuwe motor en is dat niet uit noodzaak (geen motor kapot oid), dan achteraan beginnen. Pak je motor #5 om dezelfde reden? Dan begin je achteraan en betaal je een boete. Anders kan (bijna) elk team elk weekend een verse motor pakken en deze op de meest agressieve stand zetten, en zo alles winnen. Dat moeten we niet hebben.
Maar als dat kan volgens de regels, zou Red Bull dat dus ook kunnen doen. Dus, de regels zijn nog steeds voor iedereen gelijk! Of het wel of niet in de geest van de regels is, is totaal niet relevant. Het is voor elk team gelijk. Dat is wat regels in 1e instantie moeten zijn. En je kunt niet tegen het einde van het seizoen opeens regels aanpassen omdat je opeens vindt dat het niet in de geest van de regels is....

Misschien moeten de regels wat aangescherpt worden wanneer een motor gewisseld wordt. Ook vind ik wel dat het gek is dat de 1e motor die je extra wisselt meer straf oplevert dan de motoren daarna. Als de bedoeling is dat je zo min mogelijk motoren gebruikt (kosten, duurzaamheid), zou je juist moeten zeggen dat de straffen op moeten lopen.

Ik vind je trouwens uitermate cynisch voor een neutrale F1 fan. Dat je de afgelopen 7 jaar wellicht minder plezier hebt gehad met de Merc dominantie snap ik, maar juist dit seizoen vind ik echt erg boeiend. En of Max nu wint of Lewis, ik denk dat we sowieso iets bijzonders hebben gezien.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Crazy D schreef op woensdag 17 november 2021 @ 06:55:
[...]

Maar als dat kan volgens de regels, zou Red Bull dat dus ook kunnen doen. Dus, de regels zijn nog steeds voor iedereen gelijk! Of het wel of niet in de geest van de regels is, is totaal niet relevant. Het is voor elk team gelijk. Dat is wat regels in 1e instantie moeten zijn. En je kunt niet tegen het einde van het seizoen opeens regels aanpassen omdat je opeens vindt dat het niet in de geest van de regels is....
Maar ander teams werden ook niet tegen gehouden om een doorbuigende achtervleugel te maken (sterker nog, Renault had het ook al jaren), of een FRIC ophanging (zoals gebruikt door Red Bull & Ferrari). Toch zijn die verboden, de eerste midden in het seizoen en de tweede tijdens de testdagen.

Volgens mij wordt er in dat opzicht ook vaker gekeken naar wie of wat er voordeel van heeft. En als het tegen de geest van de regels is en maar een aantal teams het gebruiken wordt het alsnog verboden. In die zin lijkt het mij dan ook mogelijk om wat Mercedes doet v.w.b. de motor te verbieden of harder te bestraffen.
Immers heeft Mercedes er een "unfair advantage" van. Want ja natuurlijk, andere fabrieksteams kunnen wellicht ook elk weekend een nieuwe motor erin lepelen, alleen zijn hun motoren er niet op gemaakt om maar één weekend mee te hoeven gaan. In de zin van dat Red Bull aangegeven zou hebben dat een nieuwe motor hun iets van 5 tot 10PK extra geeft? Terwijl het bij Mercedes om 30PK zou gaan.

Edit:
En volgens mij was de fan car ook verboden voordat die goed en wel had deelgenomen. Hetzelfde voor de Williams met CVT. Ook dat waren technologieën die onder de toen geldende regels waren toegestaan en iedereen gebruik van kon maken. Alleen werden ze vrij snel aan banden gelegd omdat een team mijlenver voorliep / het een "unfair advantage" was.

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 17-11-2021 07:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 21:52
Normaal ben ik wel voor het eerlijke racen en mooie gevechten op de baan. Als MER/HAM besluiten om WDC/WCC te worden door elke race een motor met 110% te steken hoop ik eerlijk gezegd dat 1 van die torretjes ploft (of ze een wielbout niet loskrijgen, klapband etc).

We zullen zien. 1 zwaluw maakt nog geen zomer en er moet vooralsnog 14 punten goedgemaakt worden 👍

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 22:11
Jongens jongens jongens. Ik kijk al sinds 1994 F1, en dit soort 'Goede Tijden Slechte Tijden'-taferelen zijn van alle tijd.

Ik zie nu langzaamaan allerlei posts voorbij komen waarin mensen betogen dat ze stoppen met F1 kijken, dat dingen niet eerlijk zijn, dat nog een Merc titel direct leidt tot opzeggen Ziggo abonnement....

Zucht.

Uiteindelijk zitten we allemaal aanstaande zondag gewoon weer billenknijpend op de bank voor het volgende hoofdstuk, en volgend seizoen staan ook alle wekkertjes weer gewoon om 6u voor de GP in Melbourne (ik weet het, die GP is wellicht niet de seizoensopener en ook niet meer zo vroeg, maar toch😉).

Geniet van dit alles, hier wordt nog jaren over nagepraat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

RobertMe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:16:

Edit:
En volgens mij was de fan car ook verboden voordat die goed en wel had deelgenomen. Hetzelfde voor de Williams met CVT. Ook dat waren technologieën die onder de toen geldende regels waren toegestaan en iedereen gebruik van kon maken. Alleen werden ze vrij snel aan banden gelegd omdat een team mijlenver voorliep / het een "unfair advantage" was.
Dit, sinds Bernie & Mosley weg zijn, is de F1 totaal verandert. Er is een reden dat dit soort dominantie nog nooit eerder vertoont is. Het is gewoon een compleet andere F1 dan alle jaren ervoor. Helaas realiseren/weten recente fans dit niet. Het is erg jammer want alles is nu zo kunstmatig. Met Bernie & Mosley was het gewoon, dit zijn de regels, doe het er maar mee.

Probleem is dat er zoveel weerstand is tegen verandering van de motoren. Uiteraard begrijpbaar want er zitten miljoenen aan ontwikkelingskosten. Echter is de FIA zo slap als een grasspriet en grote teams hebben te veel invloed. Zolang de huidige motoren blijven zal Mercedes dominant blijven. Ik zelf zie niet in waarom nu nog een Audi/Porsche de F1 in zou willen. Zeker nu de halve wereld over gaat stappen op elektrisch vervoer.

Wat die 'review' betreft, zal niks opleveren. De onboard beelden zijn niet spectaculair, Max stuurt te laat in maar 'opent' niet zijn stuur wat Hamilton altijd doet. Integendeel, hij stuurt eerst minder en dan meer. Ja uiteraard doet hij dat om Lewis geen kans te geven, maar als dit bestraft zou worden, dan mag elke keer dat Lewis iemand naar buiten heeft gedrukt, ook even bestraft worden. Zie het naar buiten drukken van Perez. Dat is gewoon tot norm verheven door Lewis zelf.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

aveenhuysen schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:15:
[...]

Motor vervangen zou gewoon achteraan starten moeten zijn en vanuit de pitstraat.
Dan hadden RB en AT de voorgaande seizoenen best vaak achteraan gestart 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Die motoren zijn een grote fout geweest. (net als het te breed laten worden van de wagens)

De motoren zijn te complex geworden en, zeker met het einde van de verbrandingsmotor in zicht voor weggebruik, dienen geen civiele toepassingen om zover door te ontwikkelen.

Er zou meer vrijheid moeten zijn in eenvoudigere motoren. Die techniek hoeft niet doorontwikkeld te worden, laten teams maar kiezen tussen grotere motoren, meer aero, 10 cilinders, of toch 8 of 12. Verschillende motoren voor verschillende circuits (Schumacher had ooit een speciale motor voor de kwalificatie)

Dat maakt een kampioenschap ook spannender, teams hebben dan veel meer konijnen om uit de hoed te toveren.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Dj-sannieboy schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:08:
[...]

Dan hadden RB en AT de voorgaande seizoenen best vaak achteraan gestart 😜
En Mercedes, McLaren, Aston Martin en Williams dit jaar.

Overigens is in mijn herinnering zowel Red Bull als AlphaTauri nooit echt over de limiet gegaan. Wellicht één motor (per coureur) maar niet zoals Bottas 3x of Hamilton 2x.
Alleen bij Toro Rosso is dit in 2018 het geval geweest. Maar toen hebben ze de motor flink ontwikkeld en nieuwe iteraties geïntroduceerd. Toro Rosso had toen gewoon een opdracht "zorgen dat die motor goed ontwikkeld waa voor het hoofd team". Toro Rosso deed dat niet om van de concurrentie te winnen of wat dan ook. En toen waren de engine penalties ook nog zwaarder dan nu en stond je gewoon per definitie achteraan, i.p.v. nu het "flauwe" gedoe met losse onderdelen wisselen en maar 5 plekken straf krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:31
Ankona schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:11:
Die motoren zijn een grote fout geweest. (net als het te breed laten worden van de wagens)

De motoren zijn te complex geworden en, zeker met het einde van de verbrandingsmotor in zicht voor weggebruik, dienen geen civiele toepassingen om zover door te ontwikkelen.

Er zou meer vrijheid moeten zijn in eenvoudigere motoren. Die techniek hoeft niet doorontwikkeld te worden, laten teams maar kiezen tussen grotere motoren, meer aero, 10 cilinders, of toch 8 of 12. Verschillende motoren voor verschillende circuits (Schumacher had ooit een speciale motor voor de kwalificatie)

Dat maakt een kampioenschap ook spannender, teams hebben dan veel meer konijnen om uit de hoed te toveren.
Nee, dit soort dingen lees je vaak maar daar jaag je de teams alleen maar meer de kosten mee in en uiteindelijk is er 1 team nog veel dominanter dan we nu zien.

Ik verwacht volgend jaar ook 1 dominant team.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
CousinBoneless schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:50:
Uiteindelijk zitten we allemaal aanstaande zondag gewoon weer billenknijpend op de bank voor het volgende hoofdstuk, en volgend seizoen staan ook alle wekkertjes weer gewoon om 6u voor de GP in Melbourne (ik weet het, die GP is wellicht niet de seizoensopener en ook niet meer zo vroeg, maar toch😉).
Mag iedereen dat voor zichzelf uit maken?

Nadat Hamilton in Silverstone zijn fopstraf had ingelost door Leclerc in te halen is bij mij de TV uit gegaan, en pas weer aan gegaan, voor F1, bij de GP van Zandvoort (dus Hongarije en Spa niet gezien). En ook tot nu maar mondjesmaat gekeken (geen FPs, Qs & sprintraces, waar ik anders wel alles (terug) keek). En waarschijnlijk blijft de TV komende weekenden ook gewoon uit voor F1.
Dit politieke gedoe, van beide kanten, heeft gewoon niks met (de) sport te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:46

Dazzler2120

FP ProMod
RobertMe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:17:
[...]

Nadat Hamilton in Silverstone zijn fopstraf had ingelost door Leclerc in te halen is bij mij de TV uit gegaan, en pas weer aan gegaan, voor F1, bij de GP van Zandvoort (dus Hongarije en Spa niet gezien). En ook tot nu maar mondjesmaat gekeken (geen FPs, Qs & sprintraces, waar ik anders wel alles (terug) keek). En waarschijnlijk blijft de TV komende weekenden ook gewoon uit voor F1.
Dit politieke gedoe, van beide kanten, heeft gewoon niks met (de) sport te maken.
Maar dan ben je dus niet echt bekend met de sport... Dit soort politieke gedoe heeft namelijk álles met de sport te maken. En zolang de teams inspraak hebben in de complexe regels zal dit ook iets van alle tijden blijven.
Soms voelt het gewoon even als een GTST aflevering ;)

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:31
RobertMe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:17:
[...]

Nee!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kpgy42O1b6z1qivuoos20PC4G8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5EiP1reBDnzmZdLtlGQTRL5Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Crazy D schreef op woensdag 17 november 2021 @ 06:55:
[...]

Maar als dat kan volgens de regels, zou Red Bull dat dus ook kunnen doen.
Ja, in principe wel. Het grote verschil is dat de Mercedesmotor blijkbaar een of twee races lang veel meer vermogen levert en dan een stuk minder. Bij de Hondamotor is dat niet het geval.
Dus Red Bull heeft er niet het voordeel van wat Mercedes heeft.
Dus, de regels zijn nog steeds voor iedereen gelijk! Of het wel of niet in de geest van de regels is, is totaal niet relevant.
Toch wel hoor. Dat is zeker relevant. Regels zijn er voor een bepaalde reden.
Het probleem met alle regels is inderdaad dat teams dingen verzinnen om onder de regels uit te komen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
meenkdrie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:14:
[...]

Nee, dit soort dingen lees je vaak maar daar jaag je de teams alleen maar meer de kosten mee in en uiteindelijk is er 1 team nog veel dominanter dan we nu zien.

Ik verwacht volgend jaar ook 1 dominant team.
Dominante teams zijn van alle jaren en de kosten zijn geen issue, topteams hebben een budget en dat geven ze toch wel uit. Al is het maar aan de optimalisatie van de linker buitenspiegel, als ze geld over hebben en daar winst denken te kunnen halen doen ze dat.

Het is natuurlijk wel zo dat het concept om een snelle auto te maken aardig uitgekauwd is. 50 jaar geleden kon een team nog verrassen door iets met aero te doen, simpel als enige een aanrechtblad uit de keuken slopen en op de auto zetten. Of eens met 6 in plaats van 4 wielen aan de start verschijnen. Kriks voor de pitstop in de auto te monteren.
Teams kunnen nu bijna niets meer verzinnen, het zit allemaal meteen klem tussen de regels en wat ze verzinnen is meer een loophole zoeken om een regel te omzeilen dan dat ze echt iets nieuws bedenken.

Beetje back to basic kan geen kwaad. Simpele motoren zonder electronica bijvoorbeeld. Die hoeven niet heel duur te zijn dus dat deel van de regels zullen teams budgettair niet over de klink trekken. (Wel natuurlijk als een team meerdere chassis kan ontwikkelen om met verschillende motoren te kunnen rijden. maar dat maakt het natuurlijk ook weer geinig omdat dat wel de dominantie kan doorbreken)

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:54

Spotmatic

Ken sent me

Ankona schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:26:
[...]
Beetje back to basic kan geen kwaad. Simpele motoren zonder electronica bijvoorbeeld. Die hoeven niet heel duur te zijn dus dat deel van de regels zullen teams budgettair niet over de klink trekken.
Motoren zonder elektronica bestaan sinds minimaal de jaren '80 al niet meer, en dan heb ik het ook over de consumentenmarkt. De tijd dat je een motor afstelde door wat schroefjes op een carburateur aan te draaien is toch echt voorbij.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 20:03
[...]

Dominante teams zijn van alle jaren en de kosten zijn geen issue, topteams hebben een budget en dat geven ze toch wel uit. Al is het maar aan de optimalisatie van de linker buitenspiegel, als ze geld over hebben en daar winst denken te kunnen halen doen ze dat.

Het is natuurlijk wel zo dat het concept om een snelle auto te maken aardig uitgekauwd is. 50 jaar geleden kon een team nog verrassen door iets met aero te doen, simpel als enige een aanrechtblad uit de keuken slopen en op de auto zetten. Of eens met 6 in plaats van 4 wielen aan de start verschijnen. Kriks voor de pitstop in de auto te monteren.
Teams kunnen nu bijna niets meer verzinnen, het zit allemaal meteen klem tussen de regels en wat ze verzinnen is meer een loophole zoeken om een regel te omzeilen dan dat ze echt iets nieuws bedenken.

Beetje back to basic kan geen kwaad. Simpele motoren zonder electronica bijvoorbeeld. Die hoeven niet heel duur te zijn dus dat deel van de regels zullen teams budgettair niet over de klink trekken. (Wel natuurlijk als een team meerdere chassis kan ontwikkelen om met verschillende motoren te kunnen rijden. maar dat maakt het natuurlijk ook weer geinig omdat dat wel de dominantie kan doorbreken)
Mijn inziens meer teruggaan naar de Win on Sunday, sell on Monday is beter :P Alleen dat geldt denk ik meer voor FE dan voor F1... hoewel, biofuel...

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Jasphur schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:37:
[...]

Mijn inziens meer teruggaan naar de Win on Sunday, sell on Monday is beter :P Alleen dat geldt denk ik meer voor FE dan voor F1... hoewel, biofuel...
Als FE nog bestaat volgend jaar, de grote fabrikanten stappen allemaal uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Dit is altijd zo geweest, maar neemt niet weg dat dominante teams de sport voor de kijkers minder leuk maken. Het ontstaan van de fabrikantenteams heeft deze dynamiek naar mijn idee met name veroorzaakt vanaf medio 2005 toen ook Schumacher bij Ferrari ging rijden. Als ik naar mijn kijkgedrag kijk is dit ook een periode geweest waardoor ik minder interesse in de sport had, idem dito toen Hamilton bij Mercedes zo makkelijk ging winnen. Het kwam weer terug door Verstappen omdat het enerzijds een Nederlander is, maar anderzijds omdat hij dingen deed die anderen niet meer durfden (of deden).

Inderdaad hadden we voor 2005 ook regelmatig dominantie van andere teams door het vinden van een vernuftigheid waardoor de auto ineens veel sneller was. Dit kon ik daarentegen altijd waarderen, vaak werd het ook weer snel gekopieerd door de andere teams. Om dit allemaal in te dammen zijn er allerlei (Concorde) afspraken en regels gekomen wat het qua ontwikkeling minder interessant lijkt. Het is vooral een verschuiving geworden naar meer aerodynamica en truukjes in het schimmige/grijze gebied.
Inderdaad, dit was ik hierboven ook schreef. Er waren toen ook teams die motorblokken gebruiken die helemaal ingereden waren en heel sterk waren om zo het vermogen op te kunnen voeren. Vond de ontwikkeling met de bodemplaten (dus dat de auto als het ware aan de weg werd vastgezogen) ook een mooie ontwikkeling.
Dit kunnen we wel willen, maar gaat niet meer gebeuren. Als je ziet hoe de auto voor 2022 is ontwikkeld en voorgekauwd middels regelementen zie je dat er bijna niets te wijzigen is. Ook de ontwikkelingen voor 2026 zullen hier (nog geen) verandering in brengen om back to basic te gaan. Heeft ook gewoon met de tijdsgeest te maken. Momenteel is de wereldbevolking bezig met de opwarming van de aarde, klimaat, etc. Dan kan je als sport niet ineens back to basic willen gaan en moet je ook laten zien dat je je steentje bijdraagt.

De ontwikkelingen in de Formule 1 die we hebben gezien tussen de jaren '60 en '00 zullen we niet meer op deze schaal zien. Dat pionierswerk is voorbij. De ontwikkelingen moeten van veel andere zaken komen nu. Deze ontwikkelingen zitten dus vooral in het grijze gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Spotmatic schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:36:
[...]

Motoren zonder elektronica bestaan sinds minimaal de jaren '80 al niet meer, en dan heb ik het ook over de consumentenmarkt. De tijd dat je een motor afstelde door wat schroefjes op een carburateur aan te draaien is toch echt voorbij.
De tijd van de verbrandingsmotor is al voorbij. De tijd dat paarden naast de slager nog andere economische waarden hadden ligt ook al een tijdje achter ons maar voor de sport worden ze nog steeds misbruikt.

De Tour de Frans rijden ze ook niet met e-bikes terwijl je op straat amper nog fietsen zonder motortje ziet.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ankona schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:47:
[...]

De tijd van de verbrandingsmotor is al voorbij. De tijd dat paarden naast de slager nog andere economische waarden hadden ligt ook al een tijdje achter ons maar voor de sport worden ze nog steeds misbruikt.

De Tour de Frans rijden ze ook niet met e-bikes terwijl je op straat amper nog fietsen zonder motortje ziet.
FE is de toekomst, oh wacht...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:41
Brainfart: de huidige regels en weekendopbouw maar dan elektrisch. Zelfde sessies, zelfde race afstand. Enige limiet wat je hebt is maximale vermogen.

Dus eigenlijk gewoon de 2022 auto's maar dan elektrisch. Geen terugwinning op de vooras. Verder mag men zelf bepalen wat voor elektromotoren en wat voor accu's. Ik denk dat je dan (op elektrisch gebied in ieder geval) veel innovatie ziet wat ook beter bij de huidige tijdsgeest zal passen.

Ben serieus benieuwd hoe men 300km in een race gaat doen. We zullen niet meer in 1 minuut 15 rond interlagos gaan denk ik maar wie weet.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
Woudloper schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:44:
[...]

De ontwikkelingen in de Formule 1 die we hebben gezien tussen de jaren '60 en '00 zullen we niet meer op deze schaal zien. Dat pionierswerk is voorbij. De ontwikkelingen moeten van veel andere zaken komen nu. Deze ontwikkelingen zitten dus vooral in het grijze gebied.
Eigenlijk kun je zeggen dat de ontwikkeling in 1992 gestopt is. Toen dreigde de techniek het teveel van de coureur over te nemen.

Een andere richting waar je in kunt denken is radioverkeer verbieden, pit teams aanzienlijk verkleinen. (Scheelt ook flink in de kosten, zeker voor de kleinere teams)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:00

Chiron

Moderator Discord
Ankona schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:56:
[...]
pit teams aanzienlijk verkleinen. (Scheelt ook flink in de kosten, zeker voor de kleinere teams)
Een F1 team heeft geen designated pit crew die alleen maar de pitstops doen, dat is een selectie van de monteurs die de wagens voor het seizoen bouwen, en in- en uitelkaar schroeven, en repareren tijdens het weekend. Daar gaan ze echt niet zomaar in snijden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:48
De situatie in SPA :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9edDjggnB1-QFJ2an66oPfODs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G22lg11RTkKkfaGk4omXssPd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxIHJ4K1BSWh9iH5APt_uFvMWFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNE5Q1OAuyHteizUO6NJi18e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8Nv3HeSJPKtd9dtc9a7RFEo9cY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmYMoXB3nqH26XzJrMLdbNEI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 15:17
Ze laten er geen gras over groeien met de aanpassingen van Eau Rouge/Raidillon :'(

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij staat er in het reglement dat je de motor alleen mag vervangen bij problemen en dus niet zomaar onbeperkt motoren kan steken.

Daarnaast is 30pk meer geen 30m/u meer topsnelheid daar is meer aan de hand.

Ik denk alleen dat de FIA het wat vrijgelaten heeft afgelopen jaren want je haalde er toch geen voordeel uit nu dat duidelijk wel zo is zou de FIA alsnog kunnen aangeven prima toon maar aan wat het probleem met je huidige motor is. Ik weet alleen niet wat de voorwaarden daar aan zijn met betrekking tot wat ze gebruiken als aantonen dat de motor slecht wordt als vermogen daarin wordt meegenomen ja dan is het lastig.

Persoonlijk krijg ik ook het gevoel dat mercedes de lekkende kleppen gebruikt voor meer vermogen. De kleppen worden met perslucht gestuurd feitelijk kan je dus extra zuurstof of zelfs betere gassen mee inspuiten in dat proces en gaat het niet ten koste van je brandstof limieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:23

Zorro

Z

Ze kunnen de straf voor het wisselen van motoren toch gewoon aanpassen naar pitlane start?
Bij de pitstop regels was het immers ook geen probleem om ineens met een volledig nieuwe regel te komen ook al deed niemand iets verkeerd.

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ze kunnen er nog zo iets leuks van maken - spa kom ik niet meer sinds de nachtmerrie van afgelopen evenement, wat een aanfluiten (los van "de race").

Ze krijgen de meest basale zaken niet geregeld; aan- afvoer publiek, fatsoenlijke instructies, of uberhoubt personeel wat een andere taal spreekt dan frans. Groot internationaal evenement, en geen drol spreekt er engels. Matige voorzieningen op circuit. Dat was 1x, nooit meer.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:41
himlims_ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:24:
[...]
ze kunnen er nog zo iets leuks van maken - spa kom ik niet meer sinds de nachtmerrie van afgelopen evenement, wat een aanfluiten (los van "de race").

Ze krijgen de meest basale zaken niet geregeld; aan- afvoer publiek, fatsoenlijke instructies, of uberhoubt personeel wat een andere taal spreekt dan frans. Groot internationaal evenement, en geen drol spreekt er engels. Matige voorzieningen op circuit. Dat was 1x, nooit meer.
Jup, zo ken ik België. ;)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPelle12
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 14:46
himlims_ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:24:
[...]

Klinkt bekend van toen ik er was geweest in 2018. Maar volgens mij blijft vervoer lastig als je tussen de bergen/heuvels zit en dat met mogelijk wel 100.000+ bezoekers. Misschien moeten ze maar een treinstation aanleggen dan kan het verbeteren. Maar dan moet je natuurlijk ook kijken hoe vaak zoiets gebruikt wordt ten opzichte van de kosten.

En de taal ja zo isde regio an belgie nu eenmaal. Daar leren ze alleen frans en verder bijna niks. Kan daar het circuit niet veel aan wijten meer het land ;)

Desondanks alles zou ikzelf er wel weer eens heen willen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 19:21

Major_ton

Shoot!

AtlAntA schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:55:
Brainfart: de huidige regels en weekendopbouw maar dan elektrisch. Zelfde sessies, zelfde race afstand. Enige limiet wat je hebt is maximale vermogen.

Dus eigenlijk gewoon de 2022 auto's maar dan elektrisch. Geen terugwinning op de vooras. Verder mag men zelf bepalen wat voor elektromotoren en wat voor accu's. Ik denk dat je dan (op elektrisch gebied in ieder geval) veel innovatie ziet wat ook beter bij de huidige tijdsgeest zal passen.

Ben serieus benieuwd hoe men 300km in een race gaat doen. We zullen niet meer in 1 minuut 15 rond interlagos gaan denk ik maar wie weet.
Zo gek is dat idee nog niet. Het is al vaker aangehaald dat de FE een flop is mede vanwege de circuits waarop gereden wordt. Als ze de F1 kalender afwerken en de geschiedenis met 'vrije' ontwikkeling herhalen, maar dan op elektrisch gebied, dan kan dat best interessant zijn!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcatter_31
RobertMe schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:13:
[...]

En Mercedes, McLaren, Aston Martin en Williams dit jaar.

Overigens is in mijn herinnering zowel Red Bull als AlphaTauri nooit echt over de limiet gegaan. Wellicht één motor (per coureur) maar niet zoals Bottas 3x of Hamilton 2x.
Alleen bij Toro Rosso is dit in 2018 het geval geweest. Maar toen hebben ze de motor flink ontwikkeld en nieuwe iteraties geïntroduceerd. Toro Rosso had toen gewoon een opdracht "zorgen dat die motor goed ontwikkeld waa voor het hoofd team". Toro Rosso deed dat niet om van de concurrentie te winnen of wat dan ook. En toen waren de engine penalties ook nog zwaarder dan nu en stond je gewoon per definitie achteraan, i.p.v. nu het "flauwe" gedoe met losse onderdelen wisselen en maar 5 plekken straf krijgen.
Indirect is dat van Torro Rosso toch net zo goed om van de concurrentie te winnen? Ze deden die ontwikkeling om de motor sneller en betrouwbaarder te maken om, zoals je zegt, de motor goed genoeg te maken voor het hoofdteam. Het uiteindelijke doel was om een motor te ontwikkelen die goed en snel genoeg was om mee te winnen.... dus uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. Torro Rosso accepteert de penalties die erop staan om verschillende iteraties van de motor te introduceren en de motor uiteindelijk betrouwbaarder en sneller te krijgen. Dat straffen toen zwaarder waren is niet echt een argument. Het 'vergrijp' is hetzelfde als wat Mercedes doet. Ze gooien nieuwe onderdelen in de auto en accepteren de straf die daarvoor staat. Dat de straffen nu minder zwaar zijn, kan je Mercedes niet aanrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

Bloodclot

Jawier!

Zorro schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:20:
Ze kunnen de straf voor het wisselen van motoren toch gewoon aanpassen naar pitlane start?
Bij de pitstop regels was het immers ook geen probleem om ineens met een volledig nieuwe regel te komen ook al deed niemand iets verkeerd.
Zulke regels midden in het seizoen aanpassen is in het nadeel van Mercedes, dus dat gaat niet gebeuren. Dat zou dan pas volgende seizoen in gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Bloodclot schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:43:
[...]

Zulke regels midden in het seizoen aanpassen is in het nadeel van Mercedes, dus dat gaat niet gebeuren. Dat zou dan pas volgende seizoen in gaan.
Ja maar, ja maar... Iedereen is tegen Mercedes toch?

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

FIA/FOM heeft gewoon een bok geschoten met de meer dan 3 motoren per seizoen straffen. Wie heeft in godsnaam beslist dat je meer straf voor nummer 4 krijgt dan voor nummer 5, 6, enz enz?

Het kan zo simpel zijn: Nummer 4 10 plekken straf, nummer 5 achteraan starten, nummer 6 pitstart en vanaf nummer 7 een race uitzitten plus een onderzoek waarom jouw motoren zo onbetrouwbaar zijn. Er is niet voor niets een 3 motoren regel. De enige uitzondering zou moeten zijn dat een motor afgeschreven wordt door een crash. De vervanger van die motor wordt niet meegeteld in voor het aantal motoren in een seizoen.

Sowieso vind ik het vervangen bij Mercedes twijfelachtig. Lekkende kleppen? Jammer joh, dan maar terugschroeven en hopen dat ie heel blijft. Als die echt kapot is, in de vorm: hij doet het niet meer, mag je een nieuwe inzetten. Dat zou in mijn ogen veel eerlijker zijn, dan nu het geval is. Als FIA/FOM het toestaat dat Mercedes voor de komende races iedere keer nieuwe motoren kan inzetten, is het een gekocht WK. Zum Kotzen...

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:43

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:17:
Volgens mij staat er in het reglement dat je de motor alleen mag vervangen bij problemen en dus niet zomaar onbeperkt motoren kan steken.

Daarnaast is 30pk meer geen 30m/u meer topsnelheid daar is meer aan de hand.

Ik denk alleen dat de FIA het wat vrijgelaten heeft afgelopen jaren want je haalde er toch geen voordeel uit nu dat duidelijk wel zo is zou de FIA alsnog kunnen aangeven prima toon maar aan wat het probleem met je huidige motor is. Ik weet alleen niet wat de voorwaarden daar aan zijn met betrekking tot wat ze gebruiken als aantonen dat de motor slecht wordt als vermogen daarin wordt meegenomen ja dan is het lastig.

Persoonlijk krijg ik ook het gevoel dat mercedes de lekkende kleppen gebruikt voor meer vermogen. De kleppen worden met perslucht gestuurd feitelijk kan je dus extra zuurstof of zelfs betere gassen mee inspuiten in dat proces en gaat het niet ten koste van je brandstof limieten.
Wat Ferrari deed met de brandstoftoevoer, doen zij met de kleppen? Het trucje geperfectioneerd eigenlijk.
Zou wel wat zijn zeg, eerst moord en brand schreeuwen over Ferrari en daarna het trucje perfectioneren op een subtielere plek.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Melantrix
  • Laatst online: 16-09 13:19
thunder8 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:07:
FIA/FOM heeft gewoon een bok geschoten met de meer dan 3 motoren per seizoen straffen. Wie heeft in godsnaam beslist dat je meer straf voor nummer 4 krijgt dan voor nummer 5, 6, enz enz?

Het kan zo simpel zijn: Nummer 4 10 plekken straf, nummer 5 achteraan starten, nummer 6 pitstart en vanaf nummer 7 een race uitzitten plus een onderzoek waarom jouw motoren zo onbetrouwbaar zijn. Er is niet voor niets een 3 motoren regel. De enige uitzondering zou moeten zijn dat een motor afgeschreven wordt door een crash. De vervanger van die motor wordt niet meegeteld in voor het aantal motoren in een seizoen.

Sowieso vind ik het vervangen bij Mercedes twijfelachtig. Lekkende kleppen? Jammer joh, dan maar terugschroeven en hopen dat ie heel blijft. Als die echt kapot is, in de vorm: hij doet het niet meer, mag je een nieuwe inzetten. Dat zou in mijn ogen veel eerlijker zijn, dan nu het geval is. Als FIA/FOM het toestaat dat Mercedes voor de komende races iedere keer nieuwe motoren kan inzetten, is het een gekocht WK. Zum Kotzen...
Klinkt leuk, maar dat komt omdat het nu toevallig gebeurd bij de sterkste motor leverancier die de afgelopen jaren nooit last hiervan had.

Honda is zelf de oorzaak van deze regel. Die kreeg in 1 seizoen vrijwel elke race een nieuwe motor omdat ze zó onbetrouwbaar waren. De regel was toen voor elke wissel boven het toegestane aantal, hetzelfde aantal gridstraffen. Dat zorgde ervoor dat er soms grid walks waren waarbij men moest uitleggen dat mclaren honda met 80 gridstraffen ena laatste starte, omdat de laatste er 75 had maar later was oid, heel onduidelijk en verre van gewenst natuurlijk.

Om dat tegemoet te komen hebbben ze deze regel ingebracht, en daar heeft Mercedes nu profijt van, net als Honda daar profijt van had toen zij aan het ontwikkelen waren en nu zijn waar ze zijn dankzij die regel..

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_Frost
  • Laatst online: 06-09 21:56
Melantrix schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:23:
[...]

Klinkt leuk, maar dat komt omdat het nu toevallig gebeurd bij de sterkste motor leverancier die de afgelopen jaren nooit last hiervan had.

Honda is zelf de oorzaak van deze regel. Die kreeg in 1 seizoen vrijwel elke race een nieuwe motor omdat ze zó onbetrouwbaar waren. De regel was toen voor elke wissel boven het toegestane aantal, hetzelfde aantal gridstraffen. Dat zorgde ervoor dat er soms grid walks waren waarbij men moest uitleggen dat mclaren honda met 80 gridstraffen ena laatste starte, omdat de laatste er 75 had maar later was oid, heel onduidelijk en verre van gewenst natuurlijk.

Om dat tegemoet te komen hebbben ze deze regel ingebracht, en daar heeft Mercedes nu profijt van, net als Honda daar profijt van had toen zij aan het ontwikkelen waren en nu zijn waar ze zijn dankzij die regel..
Maar legt dat niet een ander probleem bloot? Namelijk de beperkte test mogelijkheden en dat het erg moeilijk is om als nieuwe motor leverancier voet aan de grond te krijgen? Vandaar ook de nieuwe regelgeving om de motoren "simpeler" te maken zodat nieuwe leveranciers makkelijker kunnen instappen met kans op succes.

Tuurlijk hadden we hier anders over gesproken als het Williams of Haas betrof en niet het Mercedes team. Ieder team zoekt constant de grens op en graaft naar loopholes in de regelgeving. Ergens is dat jammer, maar hoor ook bij de sport. Daarnaast heeft F1 het ook aan zichzelf te danken doordat alles zo verrekte ingewikkeld is gemaakt en het een wir war van regeltjes en inconsequenties is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Sepp14 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:19:
[...]

Wat Ferrari deed met de brandstoftoevoer, doen zij met de kleppen? Het trucje geperfectioneerd eigenlijk.
Zou wel wat zijn zeg, eerst moord en brand schreeuwen over Ferrari en daarna het trucje perfectioneren op een subtielere plek.
Ze hebben bij mercedes ook jaren meer olie verbrand als extra power... het is niet alsof ferrari de enige is die dit soort truukjes uithaalt dat doen ze allemaal alleen je moet niet gepakt worden

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Melantrix schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:23:
[...]

Die toevalligheid bij Mercedes vind ik persoonlijk niet zo toevallig. Persoonlijk denk ik dat dit jaar Mercedes voor het eerst hun motoren tot de max moeten opschroeven, omdat ze niet meer dominant zijn. En nu komen er kleine kinkjes in de kabel, die de afgelopen jaren niet aan het licht kwamen. En in hoeverre zijn die oude motoren nu echt kapot? Hebben ze door lekkende kleppen 50pk minder? Dan is er geen enkele reden om deze als kapot te zien toch?

Dat de regel ooit door Honda is veroorzaakt is leuk en aardig, maar ik repte met geen woord over Honda of Mercedes waarom die regel (nu) zo krom is.

Het is aan de FIA/FOM om te zorgen voor een level playing field, iets waar ze nu al jaren mee aan de gang zijn, om de sport competitief te krijgen en de 3 motorenregels is daar onderdeel van. En dat is juist goed voor de sport, want het geeft meer mogelijkheden voor nieuwe teams om in te stappen en het maakt hopelijk de sport gewoonweg spannender, als er niet 1 team is die qua geld en ontwikkeling enorm boven de rest uitsteekt. Als je nu toestaat dat een team 3-4 nieuwe motoren mag inbrengen in minder dan een kwart van het seizoen, dan sta je toe dat dat team het WK simpelweg koopt. Het is trouwens niet gezien door een oranje of Red Bull bril, want als zij dit zouden doen en Mercedes niet, dan zou ik net zo reageren.

Mijn idee/voorstel hoeft niet persé 1 op1 gebruikt te worden door de FIA/FOM. Maar je bent het toch wel met mij eens dat als de intentie is max 3 motoren per seizoen, dat dan 7-8 stuks voor de wereldkampioen te belachelijk voor woorden is. Hoe je het ook wendt of keert.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
Zorro schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:20:
Kan verkeerd zijn maar volgens mij is de regel van de pitstop niet echt aangepast maar verduidelijkt. De regel was dat het aandraaien van een moer niet geautomatiseerd mocht lopen en een zelfstandige handeling van de monteur moest zijn. Toen de tijden in mekaar zakten, was wel duidelijk dat er toch ergens een vorm van automatisering was, of op zijn minst het anticiperen.

Toen is er verduidelijkt dat een wiel monteren in principe een bepaalde minimum tijd duurt als je het volgens de regel doet (volgens een (waarschijnlijk veel te dure) studie als ik mij goed herinner). Zo'n minimum tijd is er al jaren bij de atletiek om valse starts mee vast te stellen.

Maar het is zo'n potato-potato (weet eigenlijk niet hoe je dat moet typen maar je weet wel wat ik bedoel) geval
Daar gaat mijn vip locatie. Verdorie toch. Ga ik volgend jaar toch buiten moeten staan, zonder hapjes met aangepaste dranken :+
Was er eigenlijk maar per ongeluk binnen geraakt en behalve de locatie en zicht was het niet echt mijn ding. F1 kijken is door de modder ploeteren (beetje teveel van het goede dit jaar), vloeken dat die heuvels veel te steil zijn en veel te dure frieten eten.

Nu ze toch bezig zijn, mogen ze gerust de hellingen langs het parcour beetje afvlakken. Mijn conditie is niet meer wat het geweest is ;)
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:17:

Denk dat ik iets gemist heb. Wat is er aan de hand met lekkende kleppen?

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Kenhas schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:47:
[...]

Denk dat ik iets gemist heb. Wat is er aan de hand met lekkende kleppen?
Die schijnt Mercedes te hebben. Tijdje terug een race waarbij Russell een of twee keer een extra (/vervroegde) pitstop maakte zodat ze het pneumatische systeem konden bijvullen. Een of twee weekenden later bij een FP meen ik schijnen ze bij Hamilton ooo het pneumatische systeem bijgevuld te moeten hebben. En die lekkende kleppen zou dan ook zorgen voor de betrouwbaarheidsproblemen van de Mercedes motoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als de kleppen "lekken", lijkt het me dat er teveel lucht in de verbrandingskamer van de motor komt en krijg je een slechte ontbranding, als de verbrandingskamer überhaupt dicht is en ontbranden kan. Dat is nog los van het moeten bijvullen van lucht voor de sturing van de kleppen zelf, dus dat lijkt me twee aparte dingen. Zou je doorrijden met lekkende kleppen, dan kon je nog wel eens meer verbranden dan je lief is.

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 17-11-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Laatst online: 16-09 13:19
thunder8 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:40:
[...]

Die toevalligheid bij Mercedes vind ik persoonlijk niet zo toevallig. Persoonlijk denk ik dat dit jaar Mercedes voor het eerst hun motoren tot de max moeten opschroeven, omdat ze niet meer dominant zijn. En nu komen er kleine kinkjes in de kabel, die de afgelopen jaren niet aan het licht kwamen. En in hoeverre zijn die oude motoren nu echt kapot? Hebben ze door lekkende kleppen 50pk minder? Dan is er geen enkele reden om deze als kapot te zien toch?

Dat de regel ooit door Honda is veroorzaakt is leuk en aardig, maar ik repte met geen woord over Honda of Mercedes waarom die regel (nu) zo krom is.

Het is aan de FIA/FOM om te zorgen voor een level playing field, iets waar ze nu al jaren mee aan de gang zijn, om de sport competitief te krijgen en de 3 motorenregels is daar onderdeel van. En dat is juist goed voor de sport, want het geeft meer mogelijkheden voor nieuwe teams om in te stappen en het maakt hopelijk de sport gewoonweg spannender, als er niet 1 team is die qua geld en ontwikkeling enorm boven de rest uitsteekt. Als je nu toestaat dat een team 3-4 nieuwe motoren mag inbrengen in minder dan een kwart van het seizoen, dan sta je toe dat dat team het WK simpelweg koopt. Het is trouwens niet gezien door een oranje of Red Bull bril, want als zij dit zouden doen en Mercedes niet, dan zou ik net zo reageren.

Mijn idee/voorstel hoeft niet persé 1 op1 gebruikt te worden door de FIA/FOM. Maar je bent het toch wel met mij eens dat als de intentie is max 3 motoren per seizoen, dat dan 7-8 stuks voor de wereldkampioen te belachelijk voor woorden is. Hoe je het ook wendt of keert.
Oh ik ben het zeker met je eens hoor, maar je begon in je eerste bericht over wie dat nou bedacht had, en dat is vanwege Honda. Dus die regel heeft Honda net zoveel profijt van gehad als Mercedes alleen op andere momenten.

Verder eens hoor, ik wordt er ook niet blij van dat deze loophole.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

[...]

Hier sla je naar mijn idee de spijker op de kop. De enige manier om dit op te lossen is (mijn mening) dat een motor wissel geen gridstraf oplevert, maar WK punten kost. Want als je met een nieuwe motor zo makkelijk naar voren weet te rijden, dan is een gridstraf geen echte straf en krijg je een overdaad aan wissels zoals nu net geval is. Het doet dan meer zeer als je per wissel minimaal 10 punten mag inleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:30

Harrie

NederVlaming

CH4OS schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:57:
Als de kleppen "lekken", lijkt het me dat er teveel lucht in de verbrandingskamer van de motor komt en krijg je een slechte ontbranding, als de verbrandingskamer überhaupt dicht is. Dat is nog los van het moeten bijvullen van lucht voor de sturing van de kleppen zelf, dus dat lijkt me twee aparte dingen. Zou je doorrijden met lekkende kleppen, dan kon je nog wel eens meer verbranden dan je lief is.
Het pneumatische systeem van Mercedes word gevuld met distikstofmononoxide (N2O) ;) :+

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://d2t1xqejof9utc.cloudfront.net/screenshots/pics/fddfe92091f448a7ff416bda52591523/large.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is aan de FIA/FOM om te zorgen voor een level playing field, iets waar ze nu al jaren mee aan de gang zijn, om de sport competitief te krijgen en de 3 motorenregels is daar onderdeel van. En dat is juist goed voor de sport, want het geeft meer mogelijkheden voor nieuwe teams om in te stappen en het maakt hopelijk de sport gewoonweg spannender, als er niet 1 team is die qua geld en ontwikkeling enorm boven de rest uitsteekt.
Niet mee eens. Naar de geruchten wil VAG best meedoen in de F1, maar moet het hybride deel van de motor verdwijnen, omdat de ontwikkeling daarvan juist zo duur is. Redbull Powertrains is ook hier voorstander van.
Als je nu toestaat dat een team 3-4 nieuwe motoren mag inbrengen in minder dan een kwart van het seizoen, dan sta je toe dat dat team het WK simpelweg koopt. Het is trouwens niet gezien door een oranje of Red Bull bril, want als zij dit zouden doen en Mercedes niet, dan zou ik net zo reageren.
Tja, iemand heeft geroepen dat Mercedes elke race een nieuw blok achterin kan gooien, maar dat betekend ook niet automatisch dat zij dat gaan doen. Ja, technisch en budgettair gezien kan het, Brazilië heeft laten zien dat de straf voor het oppermachtige team te klein is, evenals de 10s straf voor HAM vanwege de crash van VER op Silverstone. Het laat zien dat teams op gelijke manier behandelen eigenlijk niet per definitie ook daadwerkelijk rechtvaardig is. Een 5s/10s straf voor een Williams auto valt nu eenmaal zwaarder dan bij een Mercedes. Maar iedereen wil wel dat de straffen gelijk zijn, anders is de FIA weer inconsistent bezig...
Ik denk eerder dat de strafmaat moet veranderen. Niet vijf plaatsen op de grid, maar punten inleveren. Bij de betreffende coureur en het team. Dan moet een team veel beter achter de oren krabben of het echt nodig is, want de rekening ervoor is wat groter. Zou het vijf punten kosten, weet ik zeker dat HAM op Brazilië geen nieuwe motor had genomen en de motoren meer voor performance-over-time ontwikkeld worden (en dus minder slijtage opleveren per raceweekend).

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 17-11-2021 11:12 ]

Pagina: 1 ... 128 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"

Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics

Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2

Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken