Ankona schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:26:
Dominante teams zijn van alle jaren en de kosten zijn geen issue, topteams hebben een budget en dat geven ze toch wel uit. Al is het maar aan de optimalisatie van de linker buitenspiegel, als ze geld over hebben en daar winst denken te kunnen halen doen ze dat.
Dit is altijd zo geweest, maar neemt niet weg dat dominante teams de sport voor de kijkers minder leuk maken. Het ontstaan van de fabrikantenteams heeft deze dynamiek naar mijn idee met name veroorzaakt vanaf medio 2005 toen ook Schumacher bij Ferrari ging rijden. Als ik naar mijn kijkgedrag kijk is dit ook een periode geweest waardoor ik minder interesse in de sport had, idem dito toen Hamilton bij Mercedes zo makkelijk ging winnen. Het kwam weer terug door Verstappen omdat het enerzijds een Nederlander is, maar anderzijds omdat hij dingen deed die anderen niet meer durfden (of deden).
Inderdaad hadden we voor 2005 ook regelmatig dominantie van andere teams door het vinden van een vernuftigheid waardoor de auto ineens veel sneller was. Dit kon ik daarentegen altijd waarderen, vaak werd het ook weer snel gekopieerd door de andere teams. Om dit allemaal in te dammen zijn er allerlei (Concorde) afspraken en regels gekomen wat het qua ontwikkeling minder interessant lijkt. Het is vooral een verschuiving geworden naar meer aerodynamica en truukjes in het schimmige/grijze gebied.
Het is natuurlijk wel zo dat het concept om een snelle auto te maken aardig uitgekauwd is. 50 jaar geleden kon een team nog verrassen door iets met aero te doen, simpel als enige een aanrechtblad uit de keuken slopen en op de auto zetten. Of eens met 6 in plaats van 4 wielen aan de start verschijnen. Kriks voor de pitstop in de auto te monteren.
Teams kunnen nu bijna niets meer verzinnen, het zit allemaal meteen klem tussen de regels en wat ze verzinnen is meer een loophole zoeken om een regel te omzeilen dan dat ze echt iets nieuws bedenken.
Inderdaad, dit was ik hierboven ook schreef. Er waren toen ook teams die motorblokken gebruiken die helemaal ingereden waren en heel sterk waren om zo het vermogen op te kunnen voeren. Vond de ontwikkeling met de bodemplaten (dus dat de auto als het ware aan de weg werd vastgezogen) ook een mooie ontwikkeling.
Beetje back to basic kan geen kwaad. Simpele motoren zonder electronica bijvoorbeeld. Die hoeven niet heel duur te zijn dus dat deel van de regels zullen teams budgettair niet over de klink trekken. (Wel natuurlijk als een team meerdere chassis kan ontwikkelen om met verschillende motoren te kunnen rijden. maar dat maakt het natuurlijk ook weer geinig omdat dat wel de dominantie kan doorbreken)
Dit kunnen we wel willen, maar gaat niet meer gebeuren. Als je ziet hoe de auto voor 2022 is ontwikkeld en voorgekauwd middels regelementen zie je dat er bijna niets te wijzigen is. Ook de ontwikkelingen voor 2026 zullen hier (nog geen) verandering in brengen om back to basic te gaan. Heeft ook gewoon met de tijdsgeest te maken. Momenteel is de wereldbevolking bezig met de opwarming van de aarde, klimaat, etc. Dan kan je als sport niet ineens back to basic willen gaan en moet je ook laten zien dat je je steentje bijdraagt.
De ontwikkelingen in de Formule 1 die we hebben gezien tussen de jaren '60 en '00 zullen we niet meer op deze schaal zien. Dat pionierswerk is voorbij. De ontwikkelingen moeten van veel andere zaken komen nu. Deze ontwikkelingen zitten dus vooral in het grijze gebied.