[F1] Seizoen 2021 - Max Verstappen WDC! Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 171 Laatste
Acties:
  • 1.287.355 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
Zie niet echt het probleem met het deleten van de tijd bij dubbel geel. Je moet toch al verplicht vertragen en als je je tijd verbetert, kan je er nog een sanctie voor krijgen.

Misschien belangrijker voor statistieken maar dat is het dan ook. Je kan een gemiddelde tijd over x aantal ronden berekenen. En dan geeft zo'n ronde met dubbel geel misschien een vertekend beeld
Maasluip schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:23:
Ik zie ook niet wat het op moet lossen. Coureur: "Oh, bij double yellow wordt mijn tijd toch afgepakt dus ik kan gewoon doorgassen". Stewards: "He, hij gaat niet van zijn gas, we moeten hem straffen".
Wat dus volledig normaal is. Piloot rijdt volgas door == krijgt straf

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:38
Maasluip schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:23:
Ik zie ook niet wat het op moet lossen. Coureur: "Oh, bij double yellow wordt mijn tijd toch afgepakt dus ik kan gewoon doorgassen". Stewards: "He, hij gaat niet van zijn gas, we moeten hem straffen".
Het idee is dat als de tijd bij dubbel geel toch standaard wordt afgepakt, dat het in ieder geval geen zin meer heeft om zo snel mogelijk te rijden voor een ronde-tijd. En het klopt dat elke normale coureur dan flink van het gas zal gaan, dus juist dat stukje werkt. Doorgassen bij geel of dubbel geel levert juist een gridstraf op en kost licentiepunten.

Het punt is meer dat geel betekent dat er iemand naast de baan is of dat soort incidenten, dus even opletten in die sector. Dubbel-geel is ernstiger, dus troep of auto op de baan, dus verplicht van het gas af.

----

Het is alleen lullig als je net het rechte stuk voor de finish op komt en sector 3 krijgt dubbel geel. Of dubbel geel gaat net weg in sector 1, terwijl jij net aan sector 1 begint.

Mijn idee: ze weten precies waar de auto's zijn. Zorg ervoor dat auto's op scherm en via radio de melding krijgen in welke bocht ze hoe langzaam moeten rijden. Net als een virtual safety car. Voor de zekerheid een gele vlag in de sector. Maar dan heb je geen discussie meer over waar je van het gas moet en hoeveel.
Je kunt dan situaties voorkomen waarbij een coureur totaal geen last zal hebben van een incident, maar toch zijn Q ziet falen. Of andersom dat iemand de grens opzoekt en onder geel voor gevaar zorgt.
Je hebt dan wel een degelijk systeem en wat goede stewards nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik ken de volledige vlag-regels niet, maar als er iemand in het begin van het rondje af gaat (zegge, bocht 3 ofzo) en jij bent daar al voorbij (bijvoorbeeld bij bocht 10 ofzo), waarom zou je dan niet op snelheid je rondje mogen afmaken? Dat is wat ze nu onmogelijk maken, als ik het goed begrijp.... Beetje aparte regel?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:29
Er staat: Any driver who encounters double-waved yellow flags

Regel zal dus wel degelijk gaan over als je langs die vlaggen komt, niet als je al in sector 3 bent en de vlaggen hangen uit in sector 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zoals ze het schrijven, klinkt het naar mijn idee, dat ze de marshalling sectors (ofwel de mini-sectors) gebruiken voor het checken. Dit is ook waar de gele vlag "geldt", niet op de gehele (timing) sector.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
Playa del C. schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:39:
[...]

Het idee is dat als de tijd bij dubbel geel toch standaard wordt afgepakt, dat het in ieder geval geen zin meer heeft om zo snel mogelijk te rijden voor een ronde-tijd. En het klopt dat elke normale coureur dan flink van het gas zal gaan, dus juist dat stukje werkt. Doorgassen bij geel of dubbel geel levert juist een gridstraf op en kost licentiepunten.

Het punt is meer dat geel betekent dat er iemand naast de baan is of dat soort incidenten, dus even opletten in die sector. Dubbel-geel is ernstiger, dus troep of auto op de baan, dus verplicht van het gas af.

----

Het is alleen lullig als je net het rechte stuk voor de finish op komt en sector 3 krijgt dubbel geel. Of dubbel geel gaat net weg in sector 1, terwijl jij net aan sector 1 begint.

Mijn idee: ze weten precies waar de auto's zijn. Zorg ervoor dat auto's op scherm en via radio de melding krijgen in welke bocht ze hoe langzaam moeten rijden. Net als een virtual safety car. Voor de zekerheid een gele vlag in de sector. Maar dan heb je geen discussie meer over waar je van het gas moet en hoeveel.
Je kunt dan situaties voorkomen waarbij een coureur totaal geen last zal hebben van een incident, maar toch zijn Q ziet falen. Of andersom dat iemand de grens opzoekt en onder geel voor gevaar zorgt.
Je hebt dan wel een degelijk systeem en wat goede stewards nodig.
Jij spreekt over volledige sectoren maar dacht dat ze sub/mini sectoren (hoe je het wil noemen) gebruiken. Dubbel geel achter je zal normaal geen invloed hebben op jezelf aangezien je die subsector al voorbij bent.
Er komt wel op tv "Sector 1 Yellow" maar dat is gewoon omdat het duidelijker is dan "subsector 34 yellow", denk ik

EDIT : of zoals @DeKaerften zegt. Had zijn post nog niet gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-11-2021
Met het risico weer dit te veroorzaken :+
BasvanS schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:43:
[...]

Of je verliest 20 en Bottas wint ;)?
Heb ik nu fors ingezet op wereldtitel Hamilton (dankzij Mercedes W12, vind hem de minderen rijders dit jaar t.o.v. Max) en Mercedes. Als Hamilton WK wordt dan win ik rond de €850, als Mercedes WK wordt rond €400.

En nog steeds hoop ik dus dat Max het wint.

Kortom: of legendarisch feest omdat voor het eerst een Nederlander WK is geworden in de sport die ik al met de grootste passie volg sinds 1999, of ik heb een kleine of dikke €1.000 om mijn tranen te drogen met bankbiljetten :+ (of we krijgen de grootste upset ever en het wordt alsnog iemand anders)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJlOwUmcj7BcP-rcsATtKlGn2Mo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/Nb6VrjXty0ZsB5YlNSOUUr5D.gif?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door LewisVries op 22-10-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
Wat nu niet mijn naam weten? Franz heeft wraak genomen Lewis door Tsundo 9 ronden voor je te laten rijden :+

[ Voor 4% gewijzigd door LewisVries op 22-10-2021 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

LewisVries schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:23:
Met het risico weer dit te veroorzaken :+

[...]

Heb ik nu fors ingezet op wereldtitel Hamilton (dankzij Mercedes W12, vind hem de minderen rijders dit jaar t.o.v. Max) en Mercedes. Als Hamilton WK wordt dan win ik rond de €850, als Mercedes WK wordt rond €400.

En nog steeds hoop ik dus dat Max het wint.

Kortom: of legendarisch feest omdat voor het eerst een Nederlander WK is geworden in de sport die ik al met de grootste passie volg sinds 1999, of ik heb een kleine of dikke €1.000 om mijn tranen te drogen met bankbiljetten :+ (of we krijgen de grootste upset ever en het wordt alsnog iemand anders)

[Afbeelding]
Okee. Ik vind het nogal wat, 5000 euro inzetten om 5850 euro te winnen. Of wat is je rendement als het gebeurt? Hamilton WK is zeker op dit moment niet iets waarbij ik een heel hoge payout verwacht. Idem voor Verstappen WK. Kijk, als je nou in had gezet op Perez WK kan je flink wat centen verdienen. Maar dit lijkt me de inzet niet waard. Ieder zijn eigen ding natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Logan Sargeant mag bij de Williams Driver academy aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:34
DataGhost schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:59:
[...]

Okee. Ik vind het nogal wat, 5000 euro inzetten om 5850 euro te winnen. Of wat is je rendement als het gebeurt? Hamilton WK is zeker op dit moment niet iets waarbij ik een heel hoge payout verwacht. Idem voor Verstappen WK. Kijk, als je nou in had gezet op Perez WK kan je flink wat centen verdienen. Maar dit lijkt me de inzet niet waard. Ieder zijn eigen ding natuurlijk.
5850 euro te winnen of 850 euro te winnen? Dat maakt nogal een verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
[...]

5000? Je moet nu 400 inzetten om 850euro te winnen (of 400euro te verliezen...), alsnog nog een heel flink bedrag om mee te gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Mijn vraag was meer van wat was de inzet, en waar komt die 850 euro vandaan? 5000 inzetten en 5850 winnen is inderdaad 850 winst, 400 inzetten en 850 winnen is maar 450 winst, geen 850. En voor een grote kans op verliezen van die inzet.. tsja. Het ging me er vooral om dat ik het geen heel vergezocht iets vind dat een van die twee WK wordt dus dat de payout behoorlijk laag zal zijn als je daarop wedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LewisVries
[...]

Inzet is €600. Quote Hamilton staat nog steeds boven 2. Dus de bookmakers denken nog steeds dat Max ver favoriet is. Blijkbaar kijken die de races niet maar alleen uitslagen anders zou je niet zulke quotes bieden.

Jij rekent idd inleg eraf, dan is het idd €620 ongeveer winnen. €1220 opbrengst bij inzet van €600

[ Voor 7% gewijzigd door LewisVries op 22-10-2021 18:46 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Uit eerdere berichten en interviews zouden de 2022 wagens tot wel 3 seconden langzamer worden door gewijzigde brandstof (E10), 18 inch banden en door de aerodynamische wijzigingen (venturi). Echter nieuwe rekenmodellen laten zien dat het verschil maar 0,5 seconden kan zijn en mogelijk aan het einde van het 2022 seizoen al ingelopen is.
  • De F1 teams worden verzocht transparant te zijn en hun ontwikkelingen te delen zodat er geen loop holes (mazen) kunnen ontstaan. Mocht de FIA volgend seizoen van mening zijn dat een bepaalde ontwikkeling niet in de geest van het regelement is deze te zullen verbieden.
  • Het team van Pat Symonds (FOM) heeft al enkele van deze mazen zelf gevonden en een aantal zijn ook vanuit de teams aangedragen. Welke mazen gevonden zijn blijft geheim. De angst bestaat nog steeds dat een team de slechte luchtstroom aan de voorkant van de wagen naar buiten weet te duwen waardoor de achtervolger er last van heeft.
  • Het was nooit de bedoeling dat de F1 wagens langzamer zouden worden, de laatste berekeningen geven hoop dat dit maar een halve seconde zal zijn en dat aan het einde van het seizoen dit waarschijnlijk al weggewerkt zal zijn. Wel zal het afhangen van het ontwikkeltempo bij de teams.
  • Pat leidt dit af uit de windtunnelresultaten met de 2022 modellen waarbij de ratio downforce versus luchtweerstand 4:1 is. Dat is hetzelfde niveau als bij de huidige wagens.
  • In met name middelsnel tot snelle bochten worden hogere snelheden verwacht omdat naarmate de snelheid stijgt de downforce door het venturi effect toeneemt. Het sterkst neemt de downforce toe op het rechte stuk juist waar het niet nodig is. De teams werken daarom koortsachtig om de luchtweerstand te verminderen.
  • De getallen zijn verrassend omdat de wagens 38 kilogram zwaarder worden en vanwege de E10 brandstof prestatieverlies lijden maar alsnog meer downforce zullen genereren. Daarnaast weten teams te melden dat de 18 inch banden beter presteren dan verwacht.
  • Pat heeft bij de venturi model ook CFD proeven gedaan met plastic schorten zoals deze in de periode '78-'82 toegestaan waren. Het resultaat was dat de ratio downforce versus luchtweerstand dramatisch steeg naar 7:1. Daarmee worden de 2022 wagens tot 3 seconden sneller dan nu.
  • Nog een andere CFD proef is uitgevoerd met het stofzuigerprincipe zoals bij de Chaparral 2J uit 1970 (Can-Am) of de Brabham BT46B uit 1978 (F1). Bij dit principe wordt de lucht onder de auto weggezogen terwijl schorten deze ruimte naar buiten afdichten. Het voordeel is dat downforce niet meer afhankelijk wordt van de snelheid in welke type bocht (langzaam of snel) dan ook. In de simulatie werd een haarspeldbocht getest waar men met de huidige wagens met 70 km/u doorheen rijdt, met het stofzuigerprincipe konden snelheden van meer dan 110 km/u gehaald worden.
  • Een andere ervaring die men heeft opgedaan is de aerodynische gevoeligheid van insturende voorbanden omdat er dan een storende luchtwerveling ontstaat die van invloed is op de luchtstroming bij de zijkasten. Dit zal opgelost worden door aanpassing van de rembehuizing aan de voorkant.
https://www.auto-motor-un...22-schneller-als-gedacht/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Uitleg over de invloed van de diffuser op de snelheid van de Mercedes door nu.nl: https://www.nu.nl/nu-form...alleen-door-de-motor.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
LewisVries schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:45:
[...]

Inzet is €600. Quote Hamilton staat nog steeds boven 2. Dus de bookmakers denken nog steeds dat Max ver favoriet is. Blijkbaar kijken die de races niet maar alleen uitslagen anders zou je niet zulke quotes bieden.

Jij rekent idd inleg eraf, dan is het idd €620 ongeveer winnen. €1220 opbrengst bij inzet van €600
Max staat bij een aantal ook boven 2.0... en Lewis staat bij sommigen onder de 2.0

https://www.oddschecker.c...ivers-championship/winner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:05
Homeland schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 01:56:
[...]

Max staat bij een aantal ook boven 2.0... en Lewis staat bij sommigen onder de 2.0

https://www.oddschecker.c...ivers-championship/winner
Kun je dan bij door 2 verschillende te stemmen zo goed als gegarandeerde winst halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
BasvanS schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:36:
[...]

Kun je dan bij door 2 verschillende te stemmen zo goed als gegarandeerde winst halen?
Marge-handelen met bookmakers :P je kunt hooguit zeer dicht bij een netto 0 resultaat uitkomen, tenzij je ruim meer dan 2x je inzet terugkrijgt bij twee verschillende kantoren (de ene op Max de ander op Lewis).

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Dat zou wel kunnen, voor Max kan je nu nog 2.04 krijgen en voor Hamilton 2.2. Dus stel je zet op beiden 100 euro in, dan is je inzet 200 euro en ontvang je minimaal 204euro als Max wint en 220euro als Hamilton wint.

Zijn dus geen enorme marges want je bent wel je geld kwijt tot het einde van dit jaar en op bijvoorbeeld een beleggingsrekening zou dit als Max wint meer op kunnen leveren. En stel dat door een rare situatie geen van beiden het kampioenschap wint dan ben je 200euro kwijt, kleine kans maar hij is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
. hier stond iets fouts ;)

[ Voor 76% gewijzigd door ArthurMorgan op 23-10-2021 08:59 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Mercedes kan een truukje (al denk Sky dat andere teams dit ook doen).

https://streamable.com/j0vhsx

https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wat Mercedes uniek maakt is dat je het zo abrupt ziet gebeuren. Onder de toegenomen luchtweerstand en downforce op snelheid zie je elke auto inzakken puur doordat de auto harder naar beneden wordt gedrukt. Je zult ook wel trucjes kunnen doen waardoor het niet lineair verloopt (dus bij hogere snelheid sneller zakken). Maar bij Mercedes lijkt het vrij letterlijk alsof een knop wordt om gezet en het systeem van op het ene naar het andere moment "geactiveerd" wordt. En dat is wel degelijk uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:39
RobertMe schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Wat Mercedes uniek maakt is dat je het zo abrupt ziet gebeuren. Onder de toegenomen luchtweerstand en downforce op snelheid zie je elke auto inzakken puur doordat de auto harder naar beneden wordt gedrukt. Je zult ook wel trucjes kunnen doen waardoor het niet lineair verloopt (dus bij hogere snelheid sneller zakken). Maar bij Mercedes lijkt het vrij letterlijk alsof een knop wordt om gezet en het systeem van op het ene naar het andere moment "geactiveerd" wordt. En dat is wel degelijk uniek.
Ik ben geen techneut maar je kan de vering vast wel zo afstellen dat die boven een bepaalde weerstand inzakt. En het lijkt me dan ook niet echt ondenkbaar om zoiets per recht stuk per baan in te stellen in je set-up. Wat het dan wel weer ingewikkeld maakt zijn high speed bochten waarbij je eigenlijk niet wilt bottomen. Als Mercedes dat probleem heeft opgelost dan hebben ze wel weer een fikse voorsprong te pakken.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
AtlAntA schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

Ik ben geen techneut maar je kan de vering vast wel zo afstellen dat die boven een bepaalde weerstand inzakt. En het lijkt me dan ook niet echt ondenkbaar om zoiets per recht stuk per baan in te stellen in je set-up. Wat het dan wel weer ingewikkeld maakt zijn high speed bochten waarbij je eigenlijk niet wilt bottomen. Als Mercedes dat probleem heeft opgelost dan hebben ze wel weer een fikse voorsprong te pakken.
Maar dat neigt natuurlijk ook weer naar actieve ophanging, omdat ze het dus qua afstelling zouden kunnen beïnvloeden en het zo abrupt gebeurt. Dat wat we zien is namelijk niet echt "natuurlijk" / normaal verloop. En volgens mij is FRIC toentertijd ook verboden onder het mom van actieve ophanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

RobertMe schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:20:
[...]

Maar dat neigt natuurlijk ook weer naar actieve ophanging, omdat ze het dus qua afstelling zouden kunnen beïnvloeden en het zo abrupt gebeurt. Dat wat we zien is namelijk niet echt "natuurlijk" / normaal verloop. En volgens mij is FRIC toentertijd ook verboden onder het mom van actieve ophanging.
Vering is heel anders dan je denkt in een F1. Er is een filmpje van Chainbear over, maar goed: er zit een demper in een veer als je onder een willekeurige auto kijkt. De eigenschappen van die demper kan je prima beinvloeden: er zit olie in een zuiger. Als je daar een materiaal instopt dat met een bepaalde druk 'ok' doet, dan zak je door je hoeven. Zelfde kan je met een veer doen: als je het materiaal goed snapt, kan je die eigenschappen prima benutten. En dat mag gewoon, het is immers niet een motortje die iets doet ofzo.

Wellicht is het zelfs zo dat er een knopje bij de knie van Lewis zit, en dat als ie dat indruk er een stroompje door de zuiger loopt, of een pompje bedient wordt ofzo. Ook dat mag, want dat is niet actief (DAS mocht immers ook) gestuurd, ingeprogrammeerd (magische rembalans) of anderszins buiten de controle van de rijder. Als ik van mode4 naar mode21 mag met met mijn motor via een knopje op het stuur...

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
pjottum schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:30:
[...]

Vering is heel anders dan je denkt in een F1. Er is een filmpje van Chainbear over, maar goed: er zit een demper in een veer als je onder een willekeurige auto kijkt. De eigenschappen van die demper kan je prima beinvloeden: er zit olie in een zuiger. Als je daar een materiaal instopt dat met een bepaalde druk 'ok' doet, dan zak je door je hoeven. Zelfde kan je met een veer doen: als je het materiaal goed snapt, kan je die eigenschappen prima benutten. En dat mag gewoon, het is immers niet een motortje die iets doet ofzo.
En hoe vergelijkt dit zich tot een flexibele achtervleugel waarbij de eigenschappen van het materiaal "toevallig" zo zijn dat bij een bepaalde druk / kracht de boel "het begeeft" en doorbuigt?
Wellicht is het zelfs zo dat er een knopje bij de knie van Lewis zit, en dat als ie dat indruk er een stroompje door de zuiger loopt, of een pompje bedient wordt ofzo. Ook dat mag, want dat is niet actief (DAS mocht immers ook) gestuurd, ingeprogrammeerd (magische rembalans) of anderszins buiten de controle van de rijder. Als ik van mode4 naar mode21 mag met met mijn motor via een knopje op het stuur...
Een knopje mag juist niet. Bij DAS deed de coureur daadwerkelijk zelf de toe angle van de banden aanpassen. In eerste instantie had Mercedes ook aan de FIA gevraagd of het mocht via een knopje op het stuur en dat mocht niet. En vervolgens was de FIA verbaasd over deze creatieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
asing schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:44:
[...]

Wat zou er volgens jou niet kloppen?
Iets met een partymode ban. Engine mappings vallen onder parc ferme en de mapping waarmee je de Q rijdt moet je ook de race mee rijden. Uitzondering is dat je de motor terug mag schroeven als je denkt dat er iets aan de hand is, maar je mag hem niet weer naar boven zetten als het een vals alarm was.

Dat met gelijke mappings leveren aan klanten is al een oude regel (2017 of 2018?). Dat daadwerkelijk iedereen met dezelfde motor dezelfde mapping moet gebruiken in Q en race is pas van vorig jaar.

Deels verplaatst uit hansvk in "[F1 2021] Race 17 GP van de Verenigde Staten"

[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 24-10-2021 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
RobertMe schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:26:
[...]

Iets met een partymode ban. Engine mappings vallen onder parc ferme en de mapping waarmee je de Q rijdt moet je ook de race mee rijden. Uitzondering is dat je de motor terug mag schroeven als je denkt dat er iets aan de hand is, maar je mag hem niet weer naar boven zetten als het een vals alarm was.

Dat met gelijke mappings leveren aan klanten is al een oude regel (2017 of 2018?). Dat daadwerkelijk iedereen met dezelfde motor dezelfde mapping moet gebruiken in Q en race is pas van vorig jaar.
Die is er ook. Je kiest een mode waar je in moet blijven zitten. Party mode is opschroeven naar agressiefste stand voor Q3 en zo.

Er zitten uiteraard meerdere maps in en voor Q moet je je map gekozen hebben. Daar moet je de race ook mee rijden. Bottas zou dan een vorm van party setting kiezen, en dan ook daarmee de race rijden. Mocht hij dan problemen krijgen, dan kan hij nog een standje terug (maar niet meer omhoog).

Het resultaat is de praktijktest van een agressievere motorstand die ze dan ook veilig bij Lewis kunnen toepassen.

Mocht dit waar zijn dan zit Mercedes inmiddels wel op het randje.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
asing schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:34:
[...]

Die is er ook. Je kiest een mode waar je in moet blijven zitten. Party mode is opschroeven naar agressiefste stand voor Q3 en zo.

Er zitten uiteraard meerdere maps in en voor Q moet je je map gekozen hebben. Daar moet je de race ook mee rijden. Bottas zou dan een vorm van party setting kiezen, en dan ook daarmee de race rijden. Mocht hij dan problemen krijgen, dan kan hij nog een standje terug (maar niet meer omhoog).

Het resultaat is de praktijktest van een agressievere motorstand die ze dan ook veilig bij Lewis kunnen toepassen.

Mocht dit waar zijn dan zit Mercedes inmiddels wel op het randje.
Behalve dan dat iedereen dezelfde spec motor geleverd moet krijgen en iedereen met op zijn minst een soortgelijke motor (= zelfde spec + soortgelijke KMs op de teller) dezelfde engine mode moet rijden (en mogelijk gewoon "zelfde spec = zelfde engine mode", onafhankelijk van kilometrage). Dus als Bottas, Vettel en Russel nu een nieuwe motor pakken moeten ze alle drie dezelfde spec hebben en alle drie dezelfde engine mode gebruiken. En als kilometrage niet meetelt zou Hamilton hoogst waarschijnlijk ook weer dezelfde engine mode moeten gebruiken. Immers is zijn motor pas één race oud, dus zou dan toch van dezelfde spec moeten zijn. Ook omdat in-season development van de motor hevig beperkt is. Zijnde alleen betrouwbaarheidsupdates, inclusief het gerucht dat Honda de eerste spec motor moest terugschroeven omwille van betrouwbaarheid, de tweede spec het issue was opgelost, ze de motor verder open draaide, maar de FIA ze heeft teruggefloten omdat ze extra PKs gevonden hebben en dat mag niet.

Oftewel: als Bottas "in party mode" de race begint en eventueel binnen grijs gebied terugschroeft, dan zouden Vettel en Russel dat nu ook moeten, en potentieel zelfs Hamilton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:28
asing schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:44:
[...]

Wat zou er volgens jou niet kloppen?
Dat BOT met een andere mapping kan rijden dan HAM.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:46
hansvk schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:56:
[...]

Dat BOT met een andere mapping kan rijden dan HAM.
Volgens mij mogen ze allemaal met een andere mapping rijden, zolang alle mappings maar beschikbaar zijn.
In het verleden hadden de klantenteams niet de beschikking over alle mappings en dat is inmiddels verboden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:54
RobertMe schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:46:
[...]

Behalve dan dat iedereen dezelfde spec motor geleverd moet krijgen en iedereen met op zijn minst een soortgelijke motor (= zelfde spec + soortgelijke KMs op de teller) dezelfde engine mode moet rijden (en mogelijk gewoon "zelfde spec = zelfde engine mode", onafhankelijk van kilometrage). Dus als Bottas, Vettel en Russel nu een nieuwe motor pakken moeten ze alle drie dezelfde spec hebben en alle drie dezelfde engine mode gebruiken. En als kilometrage niet meetelt zou Hamilton hoogst waarschijnlijk ook weer dezelfde engine mode moeten gebruiken. Immers is zijn motor pas één race oud, dus zou dan toch van dezelfde spec moeten zijn. Ook omdat in-season development van de motor hevig beperkt is. Zijnde alleen betrouwbaarheidsupdates, inclusief het gerucht dat Honda de eerste spec motor moest terugschroeven omwille van betrouwbaarheid, de tweede spec het issue was opgelost, ze de motor verder open draaide, maar de FIA ze heeft teruggefloten omdat ze extra PKs gevonden hebben en dat mag niet.

Oftewel: als Bottas "in party mode" de race begint en eventueel binnen grijs gebied terugschroeft, dan zouden Vettel en Russel dat nu ook moeten, en potentieel zelfs Hamilton.
Waar baseer je dat op? Ik heb dit gerucht nu al een paar keer hier voorbij zien komen. Maar ik kan mij dat niet herinneren en kan het ook nergens terug vinden. Voor mijn gevoel is het meer een bepaalde interpretatie van de regels. Alle klanten moeten dezelfde spec motor en mappings krijgen. Daar mag een leverancier geen onderscheid in maken. Maar voor een bepaalde spec is er gewoon een bepaalde max modus welke je naar mate van slijtage minder kan gebruiken. Minder mag altijd voor betrouwbaarheid en doe je sowieso op sommige circuits. Dus naar mijn weten is er totaal geen logica waarom het verplicht zou zijn dezelfde "slijtage modus" te gebruiken tussen teams. Als AM meer risico wil lopen bij een home race mogen ze gewoon de max beschikbaar gestelde modus gebruiken. Die moet je alleen wel het hele weekend gebruiken, niet alleen in een Q3. Misschien bedoel je hetzelfde, maar ik interpreteer je reactie nu alsof iedereen met een vergelijkbare motor maar in 80% moet gaan rijden als dat voor 1 motor nodig/gewenst is.

Ter aanvulling:

Dat stukje over Honda staat mij zo ook niet bij. Ik meen dat een Binotto juist zei dat RBR bij de 2e spec weer op Bahrein snelheid was en dat gewoon legaal is. Ze zijn wel een beetje "gepakt" op hun ERS deployment maar dat is een wezenlijk ander onderdeel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

BlackMonkey schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:11:
[...]

Waar baseer je dat op? Ik heb dit gerucht nu al een paar keer hier voorbij zien komen. Maar ik kan mij dat niet herinneren en kan het ook nergens terug vinden.
Dat is een beetje het probleem van deze regel, en van TD's in het algemeen. Dit is een TD, dus niet opgenomen in de Technical en Sporting regulations en bovendien niet openbaar. De precieze inhoud is niet te vinden voor stervelingen. Alleen heeft wel zo ongeveer elke nieuws-outlet gezegd dat de engine mode voor alle motoren van dezelfde fabrikant hetzelfde moeten zijn. Er is ook expliciet gezegd dat dat pas ging gelden vanaf motoren die in gebruik werden genomen na het ingaan van dat TD, om verschillend versleten motoren niet onnodig te belasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:17
Ik betwijfel of ze echt veel meer performance kunnen halen uit de motor waarmee deze ook zo veel meer slijt.

De hoeveelheid benzine en fuelflow staan vast dus je kan er niet zoveel mee gedurende de race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

BadConnection schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:22:
Ik betwijfel of ze echt veel meer performance kunnen halen uit de motor waarmee deze ook zo veel meer slijt.

De hoeveelheid benzine en fuelflow staan vast dus je kan er niet zoveel mee gedurende de race.
De hoeveelheid benzine kan je zelf kiezen, net als de fuel flow. Wel zijn ze inderdaad gebonden aan maxima. Even uit mijn hoofd is het nu 110kg brandstof in de tank en 100 kg/uur aan flow. Aangezien een race doorgaans anderhalf uur duurt zie je al dat het onmogelijk is om deze uit te rijden tegen constant de maximale flow. Het grootste deel van de race zal dus op minder dan 100kg/uur gereden worden. Met verschillende mappings is dus prima wat mogelijk, tegen waarschijnlijk een vollere brandstoftank als trade-off, en meer motorslijtage. In de praktijk wordt er zelden een volle tank meegenomen, het is vaak voordeliger om met minder brandstof, minder verbruik en minder slijtage te rijden dan om extra brandstof mee te moeten zeulen. Alleen als je echt wilt kan je alles openschroeven en dan zal de boel dus sneller kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
RobertMe schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:46:
[...]

En hoe vergelijkt dit zich tot een flexibele achtervleugel waarbij de eigenschappen van het materiaal "toevallig" zo zijn dat bij een bepaalde druk / kracht de boel "het begeeft" en doorbuigt?
Van wat ik begrijp is suspensie geen 'rigid mass', en is het normaal dat dit inveert (en dus toegestaan). Bij een vleugel is dit niet zo.

Wat ik niet begrijp: waarom gebeurt dit niet al jaren? Mits dit inderdaad volledig is toegestaan ligt dit verschrikkelijk voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
DataGhost schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:22:
[...]

Dat is een beetje het probleem van deze regel, en van TD's in het algemeen. Dit is een TD, dus niet opgenomen in de Technical en Sporting regulations en bovendien niet openbaar. De precieze inhoud is niet te vinden voor stervelingen. Alleen heeft wel zo ongeveer elke nieuws-outlet gezegd dat de engine mode voor alle motoren van dezelfde fabrikant hetzelfde moeten zijn. Er is ook expliciet gezegd dat dat pas ging gelden vanaf motoren die in gebruik werden genomen na het ingaan van dat TD, om verschillend versleten motoren niet onnodig te belasten.
Daar ben ik mij bewust van. Echter stelt @RobertMe het vrij stellig, terwijl ik juist dat niet kan terugvinden. Maar dat wat je zegt klopt, er was een uitzondering voor motoren die al in de pool zaten. Echter was deze er, als ik AmuS goed interpreteer, omdat de leveranciers nieuwe 1 weekend modus moesten ontwikkelen en dat niet zomaar kan, met verschillende slijtage veroorzaakt door eerdere motoren (zie ook het rijtje met onderdelen van een modus). Daarnaast moeten de leveranciers aan de teams allemaal dezelfde modus aanleveren. Maar dat zegt niet dat ze ook allemaal dezelfde moeten selecteren. Ze moeten, zoals ik de artikelen lees, enkel beschikbaar zijn voor gebruik. AmuS spreekt ook van gelijke "modi", meervoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:58
Bulder schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:42:
[...]

Van wat ik begrijp is suspensie geen 'rigid mass', en is het normaal dat dit inveert (en dus toegestaan). Bij een vleugel is dit niet zo.

Wat ik niet begrijp: waarom gebeurt dit niet al jaren? Mits dit inderdaad volledig is toegestaan ligt dit verschrikkelijk voor de hand.
Het gebeurt ook al jaren :-).

Dit is oa een van de key elementen van high rake auto’s.

[ Voor 6% gewijzigd door Requiem19 op 23-10-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Requiem19 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:53:
[...]
Het gebeurt ook al jaren :-).

Dit is oa een van de key elementen van high rake auto’s.
Red Bull was er misschien wat later mee om er meer uit te kunnen halen, maar één van de 2021 vernieuwingen was de achterzijde van de RB16b; https://www.motorsport.co...ed-bull-rb16b-f1/5723028/

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
hardware-lover schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:56:
[...]

Red Bull was er misschien wat later mee om er meer uit te kunnen halen, maar één van de 2021 vernieuwingen was de achterzijde van de RB16b; https://www.motorsport.co...ed-bull-rb16b-f1/5723028/
Nee dat is wat anders, dat ziet op het opschonen ban de flow achter door je ophanging slimmer te plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:36
"Ever wondered about the F1 safety car? We talk to its driver"

Ars Technica heeft een kort interview met Bernd Mayländer met wat mooie foto's geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2021/10/18C0211_105.jpg

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:41
BlackMonkey schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:51:
[...]

Daar ben ik mij bewust van. Echter stelt @RobertMe het vrij stellig, terwijl ik juist dat niet kan terugvinden. Maar dat wat je zegt klopt, er was een uitzondering voor motoren die al in de pool zaten. Echter was deze er, als ik AmuS goed interpreteer, omdat de leveranciers nieuwe 1 weekend modus moesten ontwikkelen en dat niet zomaar kan, met verschillende slijtage veroorzaakt door eerdere motoren (zie ook het rijtje met onderdelen van een modus). Daarnaast moeten de leveranciers aan de teams allemaal dezelfde modus aanleveren. Maar dat zegt niet dat ze ook allemaal dezelfde moeten selecteren. Ze moeten, zoals ik de artikelen lees, enkel beschikbaar zijn voor gebruik. AmuS spreekt ook van gelijke "modi", meervoud.
Dat klinkt ook veel logischer dan dat alle teams met dezelfde motoren allemaal dezelfde modus moeten gebruiken, ik snap niet waarom zoiets zou gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

BlackMonkey schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:51:
[...]

Dit stuk:
Weil sich die bereits im Einsatz befindlichen Motoren in ihrer Schadensmatrix und Laufzeit unterscheiden, dürfen die Motorhersteller bei diesen Aggregaten von Fahrer zu Fahrer je nach Zustand der Verbrennungsmaschine unterschiedliche Einstellungen wählen. Ab dem dritten Motor im System müssen bei allen Motoren eines Herstellers die gleichen Modi gefahren werden.
Ik lees het anders, maar ik zie jouw punt ook. De formulering is helaas ambigu. Maar kijkend naar de reeds in werking zijnde regel dat de geleverde motoren identiek moesten zijn aan die van het fabrieksteam (incl motormappings), en het stuk wat eraan vooraf gaat dat ze "van rijder tot rijder afhankelijk van de toestand van de motor verschillende instellingen mogen kiezen" moet ik de laatste zin toch echt interpreteren als dat de motorbouwer kiest met welke modus er gereden wordt door alle geleverde motoren. Er zal ongetwijfeld een uitzondering zijn voor verschillende slijtage omdat dat later in het seizoen flink door elkaar loopt, en dat zal de "loophole" zijn die nu gebruikt wordt. Of niet, en de motoren van Bottas hebben echt problemen of ze proberen gewoon een grote pool aan te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ample Energy schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:58:
"Ever wondered about the F1 safety car? We talk to its driver"

Ars Technica heeft een kort interview met Bernd Mayländer met wat mooie foto's geplaatst.

[Afbeelding]
Is dan wel een oude foto. Er is immers geen grijze safety car meer. Daarnaast is volgens mij ook tegenwoordig de kofferbak een stuk gevulder met apparatuur. Zo nu en dan verschijnt er immers ook wel van een TV zender of FOM / F1TV een video over de SC, en meen mij toch te herinneren dat er meer apparatuur in lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Requiem19 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:57:
[...]
Nee dat is wat anders, dat ziet op het opschonen ban de flow achter door je ophanging slimmer te plaatsen.
O.a., maar ze zijn daarmee wel meer richting Mercedes gegaan meen ik mij uit diverse analyses te herinneren. Dat zal niet enkel met "opschonen" te maken hebben dan, het zou ook tractie ten goede komen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
hardware-lover schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:21:
[...]

O.a., maar ze zijn daarmee wel meer richting Mercedes gegaan meen ik mij uit diverse analyses te herinneren. Dat zal niet enkel met "opschonen" te maken hebben dan, het zou ook tractie ten goede komen?
Dat zou best kunnen, maar dat is dan met name bij lage snelheid / mechanische grip.

RB heeft al veel langer het concept dat de auto op hogere snelheid achteren meer inveert om de AoA v/d achtervleugel te verlagen. Het mooie van high rake is dat je hier meer mogelijkheid toe hebt.

Wat Mercedes echter nu heel goed lijkt te dien is de diffuser te laten stallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
DataGhost schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:05:
[...]

Dit stuk:

[...]

Ik lees het anders, maar ik zie jouw punt ook. De formulering is helaas ambigu. Maar kijkend naar de reeds in werking zijnde regel dat de geleverde motoren identiek moesten zijn aan die van het fabrieksteam (incl motormappings), en het stuk wat eraan vooraf gaat dat ze "van rijder tot rijder afhankelijk van de toestand van de motor verschillende instellingen mogen kiezen" moet ik de laatste zin toch echt interpreteren als dat de motorbouwer kiest met welke modus er gereden wordt door alle geleverde motoren. Er zal ongetwijfeld een uitzondering zijn voor verschillende slijtage omdat dat later in het seizoen flink door elkaar loopt, en dat zal de "loophole" zijn die nu gebruikt wordt. Of niet, en de motoren van Bottas hebben echt problemen of ze proberen gewoon een grote pool aan te houden.
Maar is het dan niet logischer dat die "loophole" gewoon één van de modus is zoals ik beschrijf? Immers loopt een nieuwe motor duidelijk een stuk harder zoals we recent bij BOT en HAM hebben gezien en dit niet alleen uit slijtage kan komen. Die rijden echt wel met duidelijk een andere mapping (het is zelfs in de GPS merkbaar) maar zijn toch dezelfde specs motoren als de rest van de Merc PU's. De regels voor het gelijk trekken van materiaal en software tussen de teams was vooral ingevoerd omdat je anders dingen kreeg zoals een Mercedes die alleen Strat 2 zelf kon gebruiken. Dat had weinig met slijtage te maken. In mijn ogen is dat ook een stuk praktischer want anders kan je situaties krijgen dat Vettel bijv een motor op het gegeven moment niet meer kan gebruiken omdat die al meer versleten is door gebruik in de training en de mapping niet meer aankan die Merc graag voor verse motoren wil draaien. Voor mijn gevoel krijgen ze echt een 100%, 95%, 90% en 85% pakket en kiezen ze er daar per coureur eentje voor dat ze het hele weekend moeten gebruiken. Praktisch gezien ook het meest logisch. Mappings per weekend verschillen weer op basis van de baan waar je dan vervolgens deze percentages aan hangt. Ik herinner mij nog een motor van Max die kwijt was waar hij op de baan was en daarom verkeerd gas gaf bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Over Ric en weddenschappen gesproken, heeft die fransman nu al een tattoo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordfragger
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:27
hjs schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:13:
Bij McLaren is er eentje onderweg...
[Instagram: What’s happening here? 👀💉🎨 New ink for @ZBrownCEO. All will be revealed soon! #USGP 🇺🇸 #McLaren]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:56

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Idee:

Wat zouden we kunnen verwachten als de teams 2 verschillende compounds tegelijk mogen gebruiken? Dus achter de harde en voor softs of geel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Erazzzer schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:52:
Idee:

Wat zouden we kunnen verwachten als de teams 2 verschillende compounds tegelijk mogen gebruiken? Dus achter de harde en voor softs of geel?
Ik denk veel spins en crashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

hjs schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:13:
Volgens mij niet. Die is door zijn (verplichte) vertrek de dans ontsprongen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Erazzzer schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:52:
Idee:

Een zwarte flag en een DQ.

Edit. Shit ik las over het woordje mogen heen...

[ Voor 8% gewijzigd door jack zomer op 23-10-2021 21:24 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:56

Erazzzer

Fear me, I'm German!

hardware-lover schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:03:
[...]

Nee, beide hebben in een interview gezegd dat de deal nog staat, maar uitgesteld is door covid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Verkeerde topic

[ Voor 91% gewijzigd door Tristan op 23-10-2021 23:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
De overname van Alfa Romeo door Andretti met een groep investeerders lijkt even in de koelkast gezet te zijn. Andretti wil een belang van 80% in het team kopen maar binnen het team uit Hinwil blijken 2 kampen te zijn, de Zweedse eigenaren versus het Sauber kamp.

De Zweedse eigenaren kregen bij de grand prix van Turkije een aanbod en vooraf aan de grand prix van de VS zei Andretti dat er een belangrijke mededeling zou komen. De verwachting zou zijn dat de overname bekend zou worden gemaakt en dat Colin Herta als rijder gepresenteerd zou worden. Herta zou dan bij de vrijdagtraining al in actie komen maar heeft niet eens een superlicentie.

Het team zou een koopprijs van 350 miljoen euro vragen en een bankgarantie van 250 miljoen euro (5 jaar, 50 miljoen per jaar voor het geval dat er onvoldoende sponsorgeld binnenkomt maar de operatie wel door kan gaan). Het Sauber kamp wist niks af van de plannen van een aanbod of verkoop en wil niet dat het team een speelbal van speculanten wordt. Ook werd gezegd dat de naam Andretti de naam van het team zou verbeteren blijkt ook verkeerd te vallen. Sauber is het vierde oudste team in F1 wat schijnbaar niks betekent. Even afwachten of er dus nog nieuws komt dit weekend.

https://www.auto-motor-un.../andretti-sauber-deal-f1/

[ Voor 0% gewijzigd door Chocoball op 27-10-2021 11:26 . Reden: euro ipv Dollar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Chocoball schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:59:
Herta zou dan bij de vrijdagtraining al in actie komen maar heeft niet eens een superlicentie.
Even alles uit mijn hoofd, hij heeft geen superlicentie maar komt wel in aanmerking voor een FP-only superlicentie. Daarmee kan hij per FP een punt voor zijn superlicentie scoren (maximaal 10) zolang hij geen penalties krijgt. Met nu 32 punten (dacht ik) zijn dat dus 8 sessies en dat is onrealistisch om binnen dit seizoen te halen. Het kan wel, maar dan gaat dat serieuze impact hebben op de vaste coureurs. De vrijdagtraining kan hij dus prima in actie komen maar als er geen heel concreet plan ligt waarmee hij echt al die punten kan scoren heeft het niet zoveel zin om het überhaupt te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:19
DataGhost schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 01:08:
[...]

Even alles uit mijn hoofd, hij heeft geen superlicentie maar komt wel in aanmerking voor een FP-only superlicentie. Daarmee kan hij per FP een punt voor zijn superlicentie scoren (maximaal 10) zolang hij geen penalties krijgt. Met nu 32 punten (dacht ik) zijn dat dus 8 sessies en dat is onrealistisch om binnen dit seizoen te halen. Het kan wel, maar dan gaat dat serieuze impact hebben op de vaste coureurs. De vrijdagtraining kan hij dus prima in actie komen maar als er geen heel concreet plan ligt waarmee hij echt al die punten kan scoren heeft het niet zoveel zin om het überhaupt te doen.
Geen idee wanneer die actief was en of dit eventueel voor hem zou kunnen gelden maar in theorie zou 30 genoeg kunnen zijn:
In 2020, in response to the COVID-19 pandemic, requirement 6 was amended where if the three-season window includes the year 2020, then the highest scoring three seasons out of the four previous seasons are to be counted. If a driver has accumulated at least 30 points and is currently competing in any of the Championships reported in Supplement 1 and has been unable to accumulate the 40 points due to "circumstances outside their control or reasons of force majeure", the license may be granted at the discretion of the FIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
DataGhost schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 01:08:
[...]

Klopt wat je zegt. Daarom dat ik ook een stukje van AMuS heb weggelaten wat zij volgens mij verkeerd hebben. Zij schrijven dat hij voor een een F1 superlicentie 300 kilometer in een F1 wagen moet hebben afgelegd. Dat is alleen als je reeds houder bent geweest van een superlicentie en dit moet je dan binnen 2 dagen in een representatieve F1 wagen gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Shinji schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 07:05:
[...]

Geen idee wanneer die actief was en of dit eventueel voor hem zou kunnen gelden maar in theorie zou 30 genoeg kunnen zijn:

[...]
Dit was niet op hem van toepassing. Dit zou alleen maar gelden als bijv. de enige competitie waarin je bent ingeschreven niet doorgaat en je op dat moment nergens anders aan de bak kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

hardware-lover schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:03:
[...]

Wat ik begrepen had een paar weken/maanden geleden, is dat de tattoo in Mexico komt

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:05
Deze techtalk is zeer aan te raden, mocht je hem nog niet gezien hebben :)

https://www.formula1.com/...kSt4dP4i7gR4O2ayN4mS.html

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

basvn schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:19:
[...]
Wat ik begrepen had een paar weken/maanden geleden, is dat de tattoo in Mexico komt
We gaan het zien (of niet) ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Laatst online: 16-09 13:19
Jasphur schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:48:
Deze techtalk is zeer aan te raden, mocht je hem nog niet gezien hebben :)

https://www.formula1.com/...kSt4dP4i7gR4O2ayN4mS.html
Ik heb niet helemaal duidelijk of dit nou wel mag of niet. Waar zou dit bijv wel mogen maar het doorbuigen van de vleugel niet?

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Melantrix schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:31:
[...]

Ik heb niet helemaal duidelijk of dit nou wel mag of niet. Waar zou dit bijv wel mogen maar het doorbuigen van de vleugel niet?
Omdat vering hoort te veren en een vleugel een stijf iets hoort te zijn. Dan is het aan de ontwerpers om binnen de regels iets te doen wat het resultaat behaalt dat ze willen halen zonder de regels te breken. In dit geval dus ongetwijfeld een deel van de wegligging opofferen zodat de achterkant verder door kan zakken voor op de rechte stukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DataGhost schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:45:
[...]

Omdat vering hoort te veren en een vleugel een stijf iets hoort te zijn. Dan is het aan de ontwerpers om binnen de regels iets te doen wat het resultaat behaalt dat ze willen halen zonder de regels te breken. In dit geval dus ongetwijfeld een deel van de wegligging opofferen zodat de achterkant verder door kan zakken voor op de rechte stukken.
Er zijn natuurlijk verschillen tussen een bewegend / verend onderdeel en de mate van flexibiliteit in een rigide deel. Maar het is natuurlijk wel zo dat in beide gevallen "trucjes" worden uitgehaald om het gewenste effect te bereiken. In de tech talk video wordt gesproken over dat al 10 jaar wordt geëxperimenteerd met hoe de dempers dit effect te geven. En de flexibele achtervleugel komt uit een bepaalde manier waarop het carbon is samengesteld / verweven. In beide gevallen worden er dus miljoenen euro's en jaren onderzoek gestoken in de ontwikkeling om iets wat recht is krom te krijgen. Waarna wij hier weer proberen om iets wat krom is recht te lullen :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

The Big Ol' Austin Quiz With Max Verstappen, Sergio Perez and Alex Albon

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

LewisVries schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:45:
[...]

Misschien kan je nog wat inzetten, Hamilton staat nu op 2.6 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Voor de drive to survive liefhebbers:

:P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Volgens Kees en Allard zou het probleem bij Mercedes zitten in de pneumatisch bediende kleppen van de verbrandingsmotor. Die zouden te veel lucht lekken wat mogelijkerwijs zou komen door een productiefout. Het probleem is dat er een externe fabrikant is die ze levert voor vele bedrijven en je dus ook niet zomaar dit kan vervangen.

Verder maken ze ook gehakt van Mercedes hun strategische team, alweer. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:45
Zat net eens te rekenen:

Als HAM zijn motor volgende race ploft of een andere DNF en Max wint dan kan Max wereldkampioen worden door de overige races op P3 te eindigen EN de snelste ronde te zetten. Zelfs als HAM de rest wint.

Zou Max zijn motor ploffen of DNF dan mooet HAM zowieso 2x tweede worden.

Max zou bij winst en snelste ronde en DNF van HAM op +38 staan
HAM zou bij winst en snelste ronde en DNF van MAX op +14 staan

Mocht HAM nog een keer een DNF incasseren of buiten de punten eindigen kan MAX kampioen worden zelfs als MER de resterende wedstrijden P1 en P2 rijdt.

Met andere woorden: De druk staat er momenteel aardig op bij MER 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Rene op 25-10-2021 19:52 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Rene schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:51:
Zat net eens te rekenen:

Als HAM zijn motor volgende race ploft of een andere DNF en Max wint dan kan Max wereldkampioen worden door de overige races op P3 te eindigen EN de snelste ronde te zetten. Zelfs als HAM de rest wint.

Zou Max zijn motor ploffen of DNF dan mooet HAM zowieso 2x tweede worden.

Max zou bij winst en snelste ronde en DNF van HAM op +38 staan
HAM zou bij winst en snelste ronde en DNF van MAX op +14 staan

Mocht HAM nog een keer een DNF incasseren of buiten de punten eindigen kan MAX kampioen worden zelfs als MER de resterende wedstrijden P1 en P2 rijdt.

Met andere woorden: De druk staat er momenteel aardig op bij MER 8)
Als als als - we zien het per race. Als ie elke race maar voor Ham eindigt is ie kampioen.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
pjottum schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:05:
[...]

Als als als - we zien het per race. Als ie elke race maar voor Ham eindigt is ie kampioen.
Dat is feitelijk niet perse juist, dan zou Bottas er nog net overheen kunnen komen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ankona schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:09:
[...]

Dat is feitelijk niet perse juist, dan zou Bottas er nog net overheen kunnen komen.
Zou ik eigenlijk ook wel dikke prima vinden. :)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 16:20
Deze is boeiend :

Ze gaan in op het trucje van Mercedes om meer snelheid op het rechte stuk te halen. Als je over een bepaalde downforce op de achterkant gaat, klapt de vering in. Dan zakt de kont, en gaat de diffusor in een soort stall (overtrek), en werkt niet meer. Dat zorgt voor minder drag en zodoende de hogere snelheid op het rechte eind.

Belangrijk om te weten : het team bepaalt met de middendemper bij hoeveel druk dat wordt gedaan. Net als de mass damper die Renault ooit gebruikte, het is per circuit anders.

Nu komt het, op het moment dat het systeem activeert zijn ze ook de downforce op de achterkant voor een groot deel kwijt. Ze moeten dus een afstemming zien te vinden die zorgt dat het ding niet inklapt in de hogesnelheidsbochten waar je downforce nodig hebt.

Istanbul Park:

Afbeeldingslocatie: https://www.atomicsimracing.net/wp-content/uploads/2013/09/Turkey.jpg

Lewis zijn achterkant dropt ongeveer bij het begin van het pitgebouw : YouTube: Mercedes flexing rear suspension

Daar staat uiteraard geen snelheid bij, maar ik vond een rondje van Leclerc : YouTube: Leclerc Fastest T8 Speed Ever (Q3 Lap Onboard) - 2021 Turkish GP

Dus de demper van Lewis klapte in rond de 250 km/h. Ik weet alleen niet hoe hij dan door bocht 6 en 7 heen komt.... Daar gaat hij namelijk harder dan 250 km/h.

Als ik het plaatje van Mexico zo zie dan gaat dit Mercedes goed helpen:

Afbeeldingslocatie: https://www.fia.com/sites/default/files/styles/panopoly_image_original/public/circuit-f1-17-mexico.png

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:06
asing schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:43:
Deze is boeiend :

[YouTube: Mercedes’ trick rear suspension on its F1 car explained]

Ze gaan in op het trucje van Mercedes om meer snelheid op het rechte stuk te halen. Als je over een bepaalde downforce op de achterkant gaat, klapt de vering in. Dan zakt de kont, en gaat de diffusor in een soort stall (overtrek), en werkt niet meer. Dat zorgt voor minder drag en zodoende de hogere snelheid op het rechte eind.

Belangrijk om te weten : het team bepaalt met de middendemper bij hoeveel druk dat wordt gedaan. Net als de mass damper die Renault ooit gebruikte, het is per circuit anders.

Nu komt het, op het moment dat het systeem activeert zijn ze ook de downforce op de achterkant voor een groot deel kwijt. Ze moeten dus een afstemming zien te vinden die zorgt dat het ding niet inklapt in de hogesnelheidsbochten waar je downforce nodig hebt.

Istanbul Park:

[Afbeelding]

Lewis zijn achterkant dropt ongeveer bij het begin van het pitgebouw : YouTube: Mercedes flexing rear suspension

Daar staat uiteraard geen snelheid bij, maar ik vond een rondje van Leclerc : YouTube: Leclerc Fastest T8 Speed Ever (Q3 Lap Onboard) - 2021 Turkish GP

Dus de demper van Lewis klapte in rond de 250 km/h. Ik weet alleen niet hoe hij dan door bocht 6 en 7 heen komt.... Daar gaat hij namelijk harder dan 250 km/h.

Als ik het plaatje van Mexico zo zie dan gaat dit Mercedes goed helpen:

[Afbeelding]
Alleen is Mexico nogal hoog waardoor je überhaupt al minder weerstand hebt.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:12
Snowhite0901 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 05:35:
[...]

Alleen is Mexico nogal hoog waardoor je überhaupt al minder weerstand hebt.
“Probleem” met Mexico is voor Mercedes vooral dat de lucht veel ijler is dan op lagere banen. Minder lucht, minder bang!!, minder vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:06
nachtnet schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:49:
[...]

“Probleem” met Mexico is voor Mercedes vooral dat de lucht veel ijler is dan op lagere banen. Minder lucht, minder bang!!, minder vermogen.
Dat ook, maar daar hebben we het al over gehad.
Het ging nu specifiek over aero en die truuk van Mercedes. Zie ook een post een tijdje terug van @DaniëlWW2 waar hij ook zegt dat iedereen met Monaco spec rijdt.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:23

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Is het niet zo dat Mercedes afgelopen jaren, rpnd deze races de buit al binnen had?
Wil ermee zeggen dat of LH werd of was kampioen en het constructeurkampioenschap was veiliggesteld. Ze konden minder risico nemen de laatste races. Nu moeten ze.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 19:34

sjaool

Every life should have 9 cats

[...]

Een een voorspellng:
1. VER
2. PER
3. GAS
4. TSU

Japan wordt gek... :+ :P

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:01
Sepp14 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:06:
Is het niet zo dat Mercedes afgelopen jaren, rpnd deze races de buit al binnen had?
Wil ermee zeggen dat of LH werd of was kampioen en het constructeurkampioenschap was veiliggesteld. Ze konden minder risico nemen de laatste races. Nu moeten ze.
Kan me goed herinneren dat LH kampioen kon worden maar door schade in de eerste chicane van achteraan moest beginnen en toen kleurloos kampioen werd met P8 ofzo >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het is volgens mij een aantal keren voorgekomen dat Hamilton kampioen werd in mexico, wat voor mij eigenlijk alleen maar het idee versterkt dat 'ze' daar dan echt niet beter konden. Ik denk dat iedereen graag als winnaar kampioen wordt en niet als nummer 8 :P

Maar goed, resultaten uit het verleden enzo ;)

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 26-10-2021 08:50 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
Heb het even nagerekend... :)

Met zoveel races nog te gaan werd Hamilton de afgelopen jaren kampioen:
2017: 3
2018: 3
2019: 3
2020: 4

Dat gaat dit jaar zeker niet meer gebeuren. Mocht vanaf nu Verstappen elke race uitvallen en Hamilton alles winnen (+ snelste ronde) dan komt hij met 2 races te gaan op een (dan niet meer overbrugbare) voorsprong van 66 punten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[...]

Niet noodzakelijkerwijs. Je kan meer lucht naar de motor krijgen met een hogere compressorsnelheid. Daarvoor moet je alleen wel de turbo ook sneller laten draaien. Dat is alleen niet zonder risico. In 2017 toen Verstappen ook won, tja er ontplofte maar een paar Renault PU's. Die hadden destijds hun turbo's te agressief afgesteld. :z

Maar zeker dit seizoen zou ik eerder kijken naar luchtweerstand en hoeveelheden neerwaartse druk. Want dit zou helemaal in het voordeel van RBR moeten verschuiven.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:45:
[...]

Niet noodzakelijkerwijs. Je kan meer lucht naar de motor krijgen met een hogere compressorsnelheid. Daarvoor moet je alleen wel de turbo ook sneller laten draaien. Dat is alleen niet zonder risico. In 2017 toen Verstappen ook won, tja er ontplofte maar een paar Renault PU's. Die hadden destijds hun turbo's te agressief afgesteld. :z

Maar zeker dit seizoen zou ik eerder kijken naar luchtweerstand en hoeveelheden neerwaartse druk. Want dit zou helemaal in het voordeel van RBR moeten verschuiven.
Kwam het ook niet een klein beetje door een bepaalde ERS deployment in een grijs gebied (nu verboden) bij RBR waarom ze zo goed gingen? Het was namelijk niet alsof Renault ineens bij die race ook vooraan reed :o.

Wat een seizoenen waren dat eigenlijk ook, iedere race was het billenknijpen of RBR de finish wel haalde met de motoren... Gelukkig is dat nu wel anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 17:36
sjaool schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:12:
[...]

Een een voorspellng:
1. VER
2. PER
3. GAS
4. TSU

Japan wordt gek... :+ :P
En volgend jaar koopt Honda de motor unit weer terug :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dan nog iets over Mercedes. Het wordt nu overal als geniaal verklaard, maar laten we wel wezen, RBR heeft een soortgelijk systeem al jaren. En daar hoor je zelden iemand over, laat staan zoals het nu gaat.

Het verschil lijkt te zijn dat RBR bewust niet de diffuser lijkt te "stallen" door de achterkant extra diep te laten zakken en Mercedes wel. Mercedes wint dus meer op echte rechte stukken, maar zodra je high speed corners krijgt, heb je waarschijnlijk meer aan wat RBR heeft. En voor beiden is dit logisch omdat Mercedes nu eenmaal meer gericht is op hun PU en rechte stukken en RBR meer op de bochten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:59
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:58:
Dan nog iets over Mercedes. Het wordt nu overal als geniaal verklaard, maar laten we wel wezen, RBR heeft een soortgelijk systeem al jaren. En daar hoor je zelden iemand over, laat staan zoals het nu gaat.

Het verschil lijkt te zijn dat RBR bewust niet de diffuser lijkt te "stallen" door de achterkant extra diep te laten zakken en Mercedes wel. Mercedes wint dus meer op echte rechte stukken, maar zodra je high speed corners krijgt, heb je waarschijnlijk meer aan wat RBR heeft. En voor beiden is dit logisch omdat Mercedes nu eenmaal meer gericht is op hun PU en rechte stukken en RBR meer op de bochten.
Dat klopt inderdaad, RBR is sneller in de meeste bochten en MER juist meer op de rechte stukken. Puur qua racen vind ik de afstelling van RBR een mooiere. Het zijn immers geen dragraces waar je puur rechtuit hoge snelheid moet halen.
Een bochtige baan waar je kan inhalen in bochten is voor mij het mooiste, want inhalen in bochten is in mijn optiek meer spectaculair dan inhalen op een recht stuk puur op 'hogere max snelheid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA

Beetje cringe maar een video waar Lewis Hamilton gaat "simmen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Beetje? Volgens mij waren die stuurtjes niet eens aangesloten joh 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
DataGhost schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

Beetje? Volgens mij waren die stuurtjes niet eens aangesloten joh 8)7
Haha dacht eerder dat ze nog op 900 graden rotatie stonden ofzo. Het meeste cringe vond ik de 'bedreiging' richting Verstappen. Is allemaal wel lollig bedoeld enzo maar ik vind het maar tenenkrommend eerlijk gezegd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:48
AtlAntA schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:52:
[...]

Haha dacht eerder dat ze nog op 900 graden rotatie stonden ofzo. Het meeste cringe vond ik de 'bedreiging' richting Verstappen. Is allemaal wel lollig bedoeld enzo maar ik vind het maar tenenkrommend eerlijk gezegd.
Ik klikte op play en zag staan 'Philantropist and seven-time formula one ™ world champion'... toen heb ik hem meteen weer uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:58:

Het systeem is gewoon veel minder efficient op een high rake auto. De vering zou veel te zacht zijn om alles te kunnen laten zakken dat de vloer het "opgeeft". Daarom heeft Red Bull nooit echt veel tijd gestoken in het systeem. Het is toch de moeite niet waarde.

Ieder team, van het eerste tot het laatste, doet dit. Maar Mercedes lijkt het "next level" te doen.

Volgens de uitspraken op sky dit weekend

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 10:38
Goed om te horen dat hij weer hersteld is na zijn crash in Spa.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

pjottum schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:05:
[...]
Als als als...

Als Hamilton dit jaar het kampioenschap wint met slechts 1 punt meer dan Verstappen, dan komt dat doordat Vettel na de race in Hongarije niet genoeg brandstof in de tank had zitten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:05:
[...]

Als als als...

Als Hamilton dit jaar het kampioenschap wint met slechts 1 punt meer dan Verstappen, dan komt dat doordat Vettel na de race in Hongarije niet genoeg brandstof in de tank had zitten :X
En Bowling Bottas, en exploderende Pirelli banden, etc... Je moet "gewoon" finishen, anders word je geen kampioen (aldus de Stichting Open Deur). Ook wel: zonder geluk win je niks.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

*knip*
Denk even na wat nu precies bedoeld wordt met deze meme voor we deze zaken grappig gaan vinden.

[ Voor 93% gewijzigd door tweakduke op 27-10-2021 16:00 ]

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Pagina: 1 ... 118 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"

Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics

Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2

Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken