Zie ik het nou goed of hebben ze er uberhaupt geen tribunes geplaatst, omdat ze al weten dat er toch geen hond op af komt?Fox-Racing schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:41:
[Afbeelding]
Als het een avond race wordt, valt de omgeving een beetje weg.
Geeft al wat meer sfeer!
Check Zandvoort is, staan ook geen tribunes op de hoofdtribune na. Ga er wel vanuit dat ze in Qatar een zooitje palmbomen zullen plaatsen en andere soorten, zo ook tribunes.CousinBoneless schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:22:
[...]
Zie ik het nou goed of hebben ze er uberhaupt geen tribunes geplaatst, omdat ze al weten dat er toch geen hond op af komt?
Meer details van de Qatar track:
Will it be a night race?
It’s a good question – and one which will be answered in the coming weeks.
Losail already has the capability to host a night race, with around 3,600 bulbs across 1,000 structures dotted around the circuit to illuminate the track. At 5.380km, the lit area covers the same amount of ground as 70 full-size football pitches.
If it’s a day race, temperatures will be hot and humid – but as it’s autumn time, conditions will still be significantly cooler than the summer.
Should the race take place at night, ambient temperatures will drop still further to around the mid-20s in degrees Celsius.
The main straight is a decent length at just over a kilometre and will provide the location of the circuit’s one DRS zone. That means the Turn 1 right-hander will be the best opportunity to overtake.
Bron: https://www.formula1.com/...D8aSTDX6Upr6QBg08XIR.htmlThe race is part of a longer-term deal with F1 that will run for 10 years from 2023 (with no race next year as the country is hosting the FIFA World Cup).
[ Voor 7% gewijzigd door Illegal_Alien op 30-09-2021 13:41 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Maar, nu is de vraag natuurlijk, gaan de W-series ook in Qatar rijden?
HA natuurlijk nietFabianGTI schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:41:
Maar, nu is de vraag natuurlijk, gaan de W-series ook in Qatar rijden?
nee ze hebben nog 2 races op COTA, en dan is hun seizoen klaar
https://wseries.com/races/
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Inmiddels is dat alweer afgesloten en is het weer mogelijk te reizen in de GCCPompi schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:44:
[...]
En als je er al heen wil, is het lastig vliegen omdat er op het moment volgens mij maar 1 vliegtuigmaatschappij (aka Qatar Airways) daar naartoe gaat door de ruzie die Qatar met de rest van de Emiraten heeft.
MotoGP rijdt er ook en dan is het best een tof circuit trouwens. Veel mooie snelle bochten er in en volgens mij voor de F1 ook voldoende ruimte om in te halen.
Dat denk ik ook. t12, 13 en 14 op Losail hebben wel wat weg van t8 op Istanbul Park. Kan best spectaculair worden.Insert12 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:40:
MotoGP rijdt er ook en dan is het best een tof circuit trouwens. Veel mooie snelle bochten er in en volgens mij voor de F1 ook voldoende ruimte om in te halen.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Veel high speed corners, ben bang dat alleen bocht 1 een inhaal mogelijkheid wordt.
Geen tribunes?Fox-Racing schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:41:
[Afbeelding]
Als het een avond race wordt, valt de omgeving een beetje weg.
Geeft al wat meer sfeer!
Een toffe baan op de motor maar niet zo tof met een auto denk ik.
Net zoals Mugello en Assen tof zijn op de motor maar minder in een auto.
Veel lange doordraaiers.
Hier ook nog een ander filmpje in een sim:
https://twitter.com/i/status/1443524480412815363
[ Voor 16% gewijzigd door kevlar01 op 30-09-2021 15:34 ]
Help!!!! schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:28:
[...]
Hier een dissidente mening. Ik vind het wel wat hebben, rustgevend, niet helemaal volgebouwd en druk etc.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Thanks voor het delen. Hier de Max painting van vandaag besteldhimlims_ schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:28:
![]()
![]()
[Afbeelding]
is onderweg zojuist besteldhappy - meestal zijn zijn creaties binnen 5min. weg, nog meer stress dan bij ibood
als een ninja bestel formulier ingevuld.
Chris heeft ook nodige plaatjes van max beschikbaar. Ben zelf meer van fan deze twee jongens/mclaren dan van . toen deze plaat beschikbaar kwam, moest ik m hebben (is de 2e release)
[Afbeelding]
zijn shop; https://www.drautoart.com/shop

Niet dat weer...warp schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:47:
[...]
Zou Sir Lewis zich ook sterk gaan maken voor de erbarmelijke omstandigheden van de arbeidsmigranten daar?
Net alsof het hyporcriet is als er een probleem in de wereld is dat hij niet oplost. Net alsof je zelf perfect moet zijn als je iets in de wereld wil verbeteren.
Het leven bestaat uit comprissen. Niemand in deze wereld is vrij van zonde.
Het heeft ook geen zin om te proberen alle problemen aan te pakken want dan krijg je niks gedaan.
Hoe extremer je standpunten hoe verder je van de maatschappij komt te staan en hoe minder invloed je hebt.
Ik zou het misschien wel een mooi gebaar vinden als het die GP boycott meer eerlijk gezegd is het daar te laat voor. Hij heeft een contract getekend om voor Mercedes te rijden als die dat vragen en dat zal weinig ruimte laten voor persoonlijke opvattingen.
Als hij binnen F1 iets wil afdwingen dan zal hij dat moeten doen op de momenten dat de contracten worden onderhandeld. Zoals hij (volgens mij) heeft onderhandeld dat Mercedes met zwarte auto's ging reden om aandacht te vragen voor racisme. En laten we wel wezen, Mercedes is wel rijk maar heeft ook zo z'n grenzen. Mercedes kan ook niet zomaar even met F1 breken en weigeren te racen. Nou ja, het kan natuurlijk maar dat kost een bak geld en vroeg of laat gaan de eigenaren/aandeelhouders zich er dan mee bemoeien. Zeker als er een kans is dat zo'n beslissing het verschil maakt tussen het kampioenschap winnen of het naar Redbull/Verstappen te laten gaan.
Laten we blij zijn met beroemdheden die hun podium gebruiken om aandacht te vragen voor de problemen van de wereld. Het is makkelijker om je af te zonderen in een bubbel van rijkdom en luxe.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Ik denk dat we slechter hadden kunnen doen met de keuze van circuit. Ook beter natuurlijk. Maar wil deze track zeker een kans geven. Onder de juiste omstandigheden kan het zeker een leuke race worden.
Klopt, in combinatie met de opening van de luchtgrens tussen Saudi en Israel vorig jaar maakt dat vliegen vanuit Europa naar Qatar of de UAE toch weer net iets korter.Boinkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:14:
[...]
Inmiddels is dat alweer afgesloten en is het weer mogelijk te reizen in de GCC
Weekendje ziek melden? Al denk ik niet dat hij daarmee zijn kans op het WK zou willen verspelen.CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:06:
[...]
Ik zou het misschien wel een mooi gebaar vinden als het die GP boycott meer eerlijk gezegd is het daar te laat voor. Hij heeft een contract getekend om voor Mercedes te rijden als die dat vragen en dat zal weinig ruimte laten voor persoonlijke opvattingen.
[ Voor 29% gewijzigd door Blokker_1999 op 30-09-2021 19:14 ]
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Vond zijn stijl wel interessant, die van Max heb ik nog over getwijfeld. Vond die namelijk ook wel gaafmussov schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:14:
[...]
Thanks voor het delen. Hier de Max painting van vandaag besteld![]()
[Afbeelding]
Verwijderd
Wat een mooi verjaardagscadeau voor Max
Qatar toegevoegd aan de kalender, dus een grotere kans om wereldkampioen te worden.
Want Lewis gaat hier niet racen natuurlijk...
..
toch?
Qatar toegevoegd aan de kalender, dus een grotere kans om wereldkampioen te worden.
..
toch?
Hou toch op, omdat iemand zich inzet voor zaak A hoeft hij toch niet meteen ook actie te ondernemen voor zaak B. Wat @CAPSLOCK2000 zegt dus.Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:39:
..
toch?
Populistisch gelul gewoon.
En ja ik zap ook even weg als hij weer begint over de "best crowd ever" op het podium.
Verwijderd
Chill...
Je ziet de knipoog toch ook wel.
Ik haak net in trouwens. Heel de discussie of andere posts niet eens gezien.
Is Turkije nou dit weekend of pas de week erna? Ik gok dat het nog fout in de OP staat.
Haha ja in Qatar "best crowd" waarna een sjeik en 3 kamelen beginnen te juichenhjs schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:43:
[...]
Hou toch op, omdat iemand zich inzet voor zaak A hoeft hij toch niet meteen ook actie te ondernemen voor zaak B. Wat @CAPSLOCK2000 zegt dus.
Populistisch gelul gewoon.
En ja ik zap ook even weg als hij weer begint over de "best crowd ever" op het podium.
Hoe groot is de kans daar op een regenrace?Boinkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:05:
Qatar is officieel bevestigd zojuist![Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Volgende week ipv Suzukamark-k schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:57:
Is Turkije nou dit weekend of pas de week erna? Ik gok dat het nog fout in de OP staat.
I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.
OK thanks want in de OP staat komend weekend.
Baku zou jaloers zijnmark-k schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:58:
[...]
Haha ja in Qatar "best crowd" waarna een sjeik en 3 kamelen beginnen te juichen
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://www.gpblog.com/en...-park-for-turkish-gp.html
Circuit van Turkije is schoon gespoten voor de race. Zou wat meer grip moeten geven.
Circuit van Turkije is schoon gespoten voor de race. Zou wat meer grip moeten geven.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
F1 stakeholders finally agreed on new engine rules for 2026. MGU-H will be scrapped. Energy recovery only on rear axle (increased from 120 to 350 kW). Changes required to get long term commitment by Porsche & Audi.
— Tobi Grüner 🏁 (@tgruener) 1 oktober 2021
AMuS (in German): https://t.co/WiiaRcpaDn
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Dat impliceert dus dat er nu wel "long time commitment" is. Al zegt die term natuurlijk eigenlijk niks zegt, suggereert het dat die twee serieus mee willen doen.
Ik weet dat de kans klein is, maar ik hoop toch zo als nieuw team, dat zou ik veel liever zien dan een bestaand team overnemen of daar bij aansluiten als motorleverancier.
Extra motor leverancier zou niet verkeerd zijn.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:41:
[...]
Dat impliceert dus dat er nu wel "long time commitment" is. Al zegt die term natuurlijk eigenlijk niks zegt, suggereert het dat die twee serieus mee willen doen.
Ik weet dat de kans klein is, maar ik hoop toch zo als nieuw team, dat zou ik veel liever zien dan een bestaand team overnemen of daar bij aansluiten als motorleverancier.
maar nog liever een extra team ja!
20 rijders is te weinig, als je de talentenpool ziet
Is het ergens niet vreemd dat zowel Porsche als Audi beiden zouden deelnemen? Er zijn wel wat gedeelde belangen tussen die bedrijven, zeg maar. Juich het alleen maar toe hoor, maar het lijkt wat dubbelop.
Porsche had in het begin van de V6-periode ook een 1-cylinder studie gedaan om in de F1 te stappen, dus zou wel mooi zijn als het op deze manier toch een vervolg krijgt.
Porsche had in het begin van de V6-periode ook een 1-cylinder studie gedaan om in de F1 te stappen, dus zou wel mooi zijn als het op deze manier toch een vervolg krijgt.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Staat niet dat ze allebei zouden deelnemen, je kunt het ook lezen één partij (Porsche&Audi). Volgens mij waren de geruchten tot nu toe ook juist heel duidelijk dat het nog niet duidelijk is met welk merk er eventueel ingestapt zou worden. Maar aan de andere kant zitten ze wel allebei met hun eigen merk in andere race-klasses dus het zou net zo goed wel kunnen dat ze allebei apart interesse hebben om in te stappen.
Zou het wel toejuichen, maar vooral wanneer er één (of een twee, of meer
) teams bij zouden komen. Als ze allebei instappen weet ik ook niet eens of er wel genoeg teams zijn voor zoveel motor-fabrikanten
Zou het wel toejuichen, maar vooral wanneer er één (of een twee, of meer
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
The Race heeft een tabel gepubliceerd over de gemiddelde pitstoptijden sinds de introductie van de pitstop technical directive in Spa. Red Bull hangt nu onderdaan o.a.vanwege de langzame pitstops van Max in Monza en die van Sergio in Rusland. Hun gemiddelde pitstoptijd is gestegen van 2.58s naar 4.56s. De teams die zich hebben kunnen verbeteren zijn AlphaTauri (-0.05s), Ferrari (-0.03s) en Alpine (-0.02s).

https://the-race.com/form...-are-now-the-worst-in-f1/
Nou toch een leuk succesje voor mercedes dan. Hopelijk zijn ze trots op hun wk titel straksChocoball schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:02:
The Race heeft een tabel geplubiceerd over de gemiddelde pitstoptijden sinds de introductie van de pitstop technical directive in Spa. Red Bull hangt nu onderdaan o.a.vanwege de langzame pitstops van Max in Monza en die van Sergio in Rusland. Hun gemiddelde pitstoptijd is gestegen van 2.58s naar 4.56s. De teams die zich hebben kunnen verbeteren zijn AlphaTauri (-0.05s), Ferrari (-0.03s) en Alpine (-0.02s).
[Afbeelding]
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Beetje wel, maar ik zie ook wel voordelen. Stel dat Porsche alleen de motor bouwt en Audi de rest doet. Als de motor mislukt dan kan Audi altijd nog een andere motor kopen, en als het wel een goede motor is dan kunnen ze die ook andere teams verkopen (bv aan RedBull).Wom schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:48:
Is het ergens niet vreemd dat zowel Porsche als Audi beiden zouden deelnemen? Er zijn wel wat gedeelde belangen tussen die bedrijven, zeg maar. Juich het alleen maar toe hoor, maar het lijkt wat dubbelop.
Mijn persoonlijke, op weinig gebaseerde, verwachting is dat Porsche de motorleverancier van RedBull wordt, want RB mag niet voortbouwen op de kennis van Honda.
Maar dit trekt natuurlijk bij tegen eind van het seizoen. Omdat er nu 2 enorm slechte stops tussen zitten.Chocoball schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:02:
The Race heeft een tabel geplubiceerd over de gemiddelde pitstoptijden sinds de introductie van de pitstop technical directive in Spa. Red Bull hangt nu onderdaan o.a.vanwege de langzame pitstops van Max in Monza en die van Sergio in Rusland. Hun gemiddelde pitstoptijd is gestegen van 2.58s naar 4.56s. De teams die zich hebben kunnen verbeteren zijn AlphaTauri (-0.05s), Ferrari (-0.03s) en Alpine (-0.02s).
[Afbeelding]
Neemt niet weg dat Mercedes hun zin heeft gekregen. As usual.
Dat is de verwachting ook, het is allemaal even wennen.Justevo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:19:
[...]
Maar dit trekt natuurlijk bij tegen eind van het seizoen. Omdat er nu 2 enorm slechte stops tussen zitten.
Neemt niet weg dat Mercedes hun zin heeft gekregen. As usual.
Nah, van Mercedes snap ik dit. Proberen moet je gewoon doen, dat de organisatie hierin meegaat is veel erger.epic_gram schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:08:
[...]
Nou toch een leuk succesje voor mercedes dan. Hopelijk zijn ze trots op hun wk titel straks
Red Bull mag juist wel volledig verder bouwen op de kennis van Honda. Red Bull is toch geen concurrent van Honda (v.w.b. straatauto's / ...). Wat Honda echter absoluut niet wilt is dat Red Bull dus in zee gaat met een andere partner (zoals VAG) waardoor de kennis van Honda wél in handen komt van een concurrent.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:17:
Mijn persoonlijke, op weinig gebaseerde, verwachting is dat Porsche de motorleverancier van RedBull wordt, want RB mag niet voortbouwen op de kennis van Honda.
Als Red Bull niet de kennis van de motoren in handen mocht krijgen zouden ze juist niet de hele zooi verkopen en een deel van het personeel laten overnemen.
Even snel het artikel van AMuS over het nieuwe motorregelement in de vertaling en samenvatting voor jullie gezet:
- In Monza is voortgang geboekt over het nieuwe motorenregelement voor 2026. Tijdens de grand prix van Turkije wordt verwacht dat iedereen instemt met het grove concept. De bestaande leveranciers hebben een compromis kunnen sluiten waarbij zij iets van hun voorsprong inleveren zodat nieuwe fabrikanten of geïnteresseerden kunnen instappen maar wel voor de lange termijn. Deze termijn is minimaal 5 jaar.
- Een aantal zaken waren al eerder bekend maar de nieuwe motor zal weer een V6 turbo worden met veel indentieke onderdelen in het bereik van het blok en omliggende onderdelen. De ontwikkeling is beperkt tot de cylinderkop en het verbrandingsproces. Invoering van klimaatneutrale brandstof en de prijs per motor moet duidelijk onder 1 miljoen Dollar komen te liggen.
- De MGU-H komt te vervallen en ook de strenge limiet op het brandstofdoorstroming. Dat laatste maakte de motor wel zeer efficiënt maar ook onnodig gecompliceerd. De stap van E5 naar E10 brandstof wordt een zware klus. Honda heeft schijbaar al 50 miljoen Dollar geïnvesteerd in de motor van 2022. Had het motorconcept hetzelfde gebleven was de stap naar klimaatneutrale brandstof even duur geweest.
- Jean Todt had voorgesteld om in 2023 met E50 brandstof dus met 50% bio brandstof toevoeging te gaan rijden. De FOM verwelkomde het voorstal maar de fabrikanten zijn met handen en voeten gebonden vanwege het bevroren motorenregelement tot 2026. Die ontwikkeling om met E50 te rijden zou veel tijd en geld kosten.
- Daar de verwachting in 2026 is dat met 100% klimaatneutrale brandstof en eenvoudige motoren prestatieverlies zal optreden moet het elektrische deel van de motor verbeterd worden. De MGU-K moet van 120 kW (163 pk) naar 350 kW (476 pk) omhooggeschroefd worden. Om dit te bereiken worden de accu's groter en de MGU-K meer robuust.
- De rijdynaniek gaat ook veranderen. De fabrikanten zijn huiverig voor energieterugwinnning bij de vooras met of zonder vierwielaandrijving. Het probleem of uitdaging is dat het brake by wire systeem niet alle energie op de achtteras kan terugwinnen tijdens het remmen omdat er neerwaartse druk (downforce) ontbreekt. Daarom wordt nagedacht over actieve aerodynamica, de vleugels zijn praktisch plat op de rechte stukken en bij het rempunt komt de achtervleugel omhoog zodat er maximale neerwaarste druk onstaat.
- Red Bull (Horner) zou graag actieve ophanging erbij hebben zeker wanneer het een standaard component kan worden en daarmee goedkoper.
- Open vragen zijn nog de hoogte van budgetplafond. Nieuwkomers zoals Audi en VW willen zo hoog mogelijk, Mercedes zo laag mogelijk. Dat komt omdat Mercedes de meeste onderdelen zelf maakt maar andere teams zoals Red Bull zijn afhankelijk van de prijzen van toeleveranciers. Nieuwkomers krijgen zeer waarschijnlijk voor een bepaalde periode meer budget en meer testbankuren.
- VW wil in de Formule 1 dezelfde strategie voeren als in het langeafstandsracen dus met 2 merken vertegenwoordigd zijn. Zodoende kunnen Audi en Porsche de kosten delen maar de VW groep doet dan in 1 keer met 2 merken mee.
- Door het nieuwe regelement onstaan er ook nieuwe mogelijkheden in 2026, in plaats van klantenteams zouden semi-fabrieksteams kunnen ontstaan is het idee.
[ Voor 2% gewijzigd door Chocoball op 02-11-2021 13:14 . Reden: typos ]
Weet je dat zeker? Als dat zo was dan was er toch geen 'engine freeze' nodig geweest?RobertMe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:46:
Red Bull mag juist wel volledig verder bouwen op de kennis van Honda. Red Bull is toch geen concurrent van Honda (v.w.b. straatauto's / ...). Wat Honda echter absoluut niet wilt is dat Red Bull dus in zee gaat met een andere partner (zoals VAG) waardoor de kennis van Honda wél in handen komt van een concurrent.
Als Red Bull niet de kennis van de motoren in handen mocht krijgen zouden ze juist niet de hele zooi verkopen en een deel van het personeel laten overnemen.
Zoals ik het begrijp mag RedBull de huidige motoren gebruiken en onderhouden maar hebben ze niet de ontwerpinformatie gekregen. Ze hebben ook een deel van het personeel overgenomen maar dat lijkt me vooral uit praktisch oogpunt. Zo heeft RB mensen die ervaring hebben met de motor en Honda een mooie afvloeiregeling voor hun Britse personeel waar ze anders geen werk meer voor hebben.
Het eigendom blijft bij Honda en Honda heeft goed z'n best gedaan om die motor nog zo lang mogelijk door te ontwikkelen. Maar volgend jaar stopt dat helemaal en in 2026 zal RedBull een motor moeten hebben die niet op de Honda is gebasserd.
En nu is natuurlijk onvermijdelijk dat er een beetje kennis blijft hangen en doorlekt naar RedBull. Maar de onderhoudsmonteurs zullen geen toegang hebben tot de computermodellen en de zeer algemene kennis die ze wel hebben is over 5 jaar toch wel bij iedereen bekend.
Niet dus. Honda blijft in de achtergrond gewoon meehelpen aan de ontwikkeling en de motor voor 2022 komt komt gewoon nog rechtstreeks uit de Honda fabriek in Japan.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:25:
Weet je dat zeker? Als dat zo was dan was er toch geen 'engine freeze' nodig geweest?
Zoals ik het begrijp mag RedBull de huidige motoren gebruiken en onderhouden maar hebben ze niet de ontwerpinformatie gekregen. Ze hebben ook een deel van het personeel overgenomen maar dat lijkt me vooral uit praktisch oogpunt. Zo heeft RB mensen die ervaring hebben met de motor en Honda een mooie afvloeiregeling voor hun Britse personeel waar ze anders geen werk meer voor hebben.
Het eigendom blijft bij Honda en Honda heeft goed z'n best gedaan om die motor nog zo lang mogelijk door te ontwikkelen. Maar volgend jaar stopt dat helemaal en in 2026 zal RedBull een motor moeten hebben die niet op de Honda is gebasserd.
En nu is natuurlijk onvermijdelijk dat er een beetje kennis blijft hangen en doorlekt naar RedBull. Maar de onderhoudsmonteurs zullen geen toegang hebben tot de computermodellen en de zeer algemene kennis die ze wel hebben is over 5 jaar toch wel bij iedereen bekend.
Red Bull neemt de Honda-motoren vanaf volgend jaar formeel in eigen beheer. Het Japanse merk vertrekt immers aan het eind van dit kalenderjaar uit de Formule 1. Toch zal dat geen omwenteling van het ene op het andere moment worden. Zo neemt Red Bull Powertrains meerdere Honda-werknemers over en zal het laatstgenoemde merk nog op de achtergrond actief blijven. Dat geldt in ieder geval voor 2022. Waar 'performance upgrades' tijdens het F1-seizoen strikt verboden zijn, mogen alle motorleveranciers voor de eerste race van 2022 nog wel eenmaal een doorontwikkelde motor introduceren.
Daar komt bij dat die motor moet worden aangepast aan E10-brandstof. Twee facetten die het eigen motorenproject van Red Bull - dat nog in opbouw is - de pet te boven gaan. Honda reikt de helpende hand en zal de 2022-motor nog aanleveren vanuit Japan. Gevraagd of de motor daadwerkelijk in Sakura wordt gemaakt in plaats van te Milton Keynes, luidt het antwoord van Toyoharu Tanabe:"Ja, dat klopt. Red Bull en Honda werken trouwens al langer aan dat project samen. Daarbij bespreken we de transitie die volgend jaar gaat plaatsvinden", aldus de technisch directeur tegenover onder meer Motorsport.com Nederland.
https://nl.motorsport.com...iek-japan-sakura/6624661/
Red Bull heeft noch de faciliteiten, noch de knowhow om zelf de motor te (door)ontwikkelen. Daarom dat de freeze naar voren is gehaald (IIRC zou die in 2023 ingaan en het nieuwe motorreglement in 2025). Maar omdat Red Bull niet voor dat ene jaar de motor kan doorontwikkelen is de freeze dus een jaar naar voren gehaald.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:25:
[...]
Weet je dat zeker? Als dat zo was dan was er toch geen 'engine freeze' nodig geweest?
Dat Red Bull wel de kennis over neemt blijkt ook uit de discussie m.b.t. nieuwe leveranciers. Horner vindt dat Red Bull Powertrains voor 2026 een nieuwe leverancier is met bijbehorende voordelen. Wolff vindt uiteraard dat het een voortzetting van Honda is en ze dus ook geen aanspraak maken op de regelingen voor nieuwe leveranciers.
Volgens mij zeggen we hier ongeveer hetzelfde. Honda ontwikkelt dit jaar nog voor RedBull. Zodra 2022 begint is dat voorbij. De teams mogen dan inderdaad nog met een upgrade komen maar dat is dus werk dat ze nu aan het doen zijn. Daarna stopt de ontwikkeling voor iedereen.warp schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:41:
Niet dus. Honda blijft in de achtergrond gewoon meehelpen aan de ontwikkeling en de motor voor 2022 komt komt gewoon nog rechtstreeks uit de Honda fabriek in Japan.
Mijn punt is vooral dat Honda die ontwikkeling doet en niet RedBull. En de kennis van Honda over motoren (lees: de patenten en onderzoeksdata) is zijn overgedragen aan RedBull. Honda wil dat ook niet want als het die kennis kwijt raakt is de hele investering in F1 voor niks geweest (buiten de reclame).
Als de huidige 'nieuwkomers' (vooral Haas dus) een benchmark zijn voor wat met nieuwe teams zou gebeuren krijg je dus vooral extra paydrivers ipv talenten.basvn schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:45:
[...]
Extra motor leverancier zou niet verkeerd zijn.
maar nog liever een extra team ja!
20 rijders is te weinig, als je de talentenpool ziet
De nieuwe motoren zijn uitgesteld tot 2026. Als er geen freeze was dan zou het dus niet gaan om 1 jaar doorontwikkelen maar nog 4 jaar (of eigenlijk 5 ten tijde van de afspraak). Dat zou genoeg moeten zijn. En die hele freeze is er vooral gekomen omdat Honda uitstapt en RedBull toen ook dreigde er mee te stoppen omdat ze zonder ontwikkeling geen kans zouden maken.RobertMe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:53:
Red Bull heeft noch de faciliteiten, noch de knowhow om zelf de motor te (door)ontwikkelen. Daarom dat de freeze naar voren is gehaald (IIRC zou die in 2023 ingaan en het nieuwe motorreglement in 2025). Maar omdat Red Bull niet voor dat ene jaar de motor kan doorontwikkelen is de freeze dus een jaar naar voren gehaald.
Dat Red Bull wel de kennis over neemt blijkt ook uit de discussie m.b.t. nieuwe leveranciers. Horner vindt dat Red Bull Powertrains voor 2026 een nieuwe leverancier is met bijbehorende voordelen. Wolff vindt uiteraard dat het een voortzetting van Honda is en ze dus ook geen aanspraak maken op de regelingen voor nieuwe leveranciers.
Overigens is er natuurlijk wel een beetje kennis overgenomen door RedBull. Dat hebben ze nodig om die motoren te onderhouden. Maar volgens mij hebben ze niet de kennis/rechten die nodig is om de Honda motor verder te ontwikkelen.
Maar als die kennis niet is overgedragen volgens jou, hoe komt Red Bull dan aan motoren voor 2023, 2024 en 2025? Want dan weet Red Bull Powertrains ook niet wat ze moeten fabriceren.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:02:
[...]
Volgens mij zeggen we hier ongeveer hetzelfde. Honda ontwikkelt dit jaar nog voor RedBull. Zodra 2022 begint is dat voorbij. De teams mogen dan inderdaad nog met een upgrade komen maar dat is dus werk dat ze nu aan het doen zijn. Daarna stopt de ontwikkeling voor iedereen.
Mijn punt is vooral dat Honda die ontwikkeling doet en niet RedBull. En de kennis van Honda over motoren (lees: de patenten en onderzoeksdata) is zijn overgedragen aan RedBull. Honda wil dat ook niet want als het die kennis kwijt raakt is de hele investering in F1 voor niks geweest (buiten de reclame).
En de 2026 motoren zijn een duidelijke doorontwikkeling van de huidige motoren, en dat dat het geval zou zijn was ook al lange tijd bekend. En Red Bull gaat echt niet al de moeite nu doen om voor 3 jaar zelf de motor te bouwen om daarna of alsnog helemaal from scratch zonder enige knowhow een motor te bouwen, of om dan in zee te gaan met een partner die de faciliteiten al heeft (VAG, Ilmor, ...). Vanaf het begin is al duidelijk geweest dat Red Bull, en alleen Red Bull, alles mag. Maar ze dus niet met een partner in zee mogen gaan die daardoor toegang krijgt dat de kennis / IP van Honda.
Lees het nog een keerCAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:09:
[...]
De nieuwe motoren zijn uitgesteld tot 2026. Als er geen freeze was dan zou het dus niet gaan om 1 jaar doorontwikkelen maar nog 4 jaar (of eigenlijk 5 ten tijde van de afspraak).
Dit is ook niet nieuw. Vooraf aan de introductie van de V6 hybride was er ook een aantal seizoenen een engine freeze op de V8. Dit om te voorkomen dat de fabrikanten miljoenen moeten investeren in de ontwikkeling van de nieuwe motor en tegelijkertijd de oude motor moeten doorontwikkeling. Hetzelfde zie je nu met de aero kant. Volgend jaar nieuwe auto's, dit jaar het token systeem om een "wapenwetloop" v.w.b. het doorontwikkelen van de auto van vorig jaar in te dammen.
Zolang die paydrivers geen torpedo's worden vind ik dat niet erg. Die nieuwkomers betalen toch voor motoren en techneuten waar de sport als geheel groeit.mark-k schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:07:
Als de huidige 'nieuwkomers' (vooral Haas dus) een benchmark zijn voor wat met nieuwe teams zou gebeuren krijg je dus vooral extra paydrivers ipv talenten.
Ik ben zelf wel te spreken over de Aston Martin situatie. Daar hebben we een (verdienstelijke) paydriver in de vorm van Stroll die wordt aangevuld met oude rot Vettel die met zijn kennis en ervaring iedereen verder helpt.
Misschien moet F1 eens nadenken over een 'budget' optie want we hebben ook nog het probleem dat er weinig ruimte is voor jong talent. Laat teams maar hele auto's kopen net zoals ze nu motoren kopen. Die doen dan wel niet mee aan het constructeurskampioenschap (en het geld dat daar bij hoort) maar bieden wel een goede plek voor paydrivers en rookies. En het levert geld (en data) op voor de teams die wel ontwikkelen.
Als we het toch over rookies hebben... Laat die maar FP2 rijden op zaterdagochtend in de weekenden dat we een sprint race hebben, want die FP2 slaat nu nergens op. Of misschien de sprint wat vervroegen en dan de rookies daarna (zaterdagavond) long runs laten testen voor de race van zondag. Dan is er wat meer tijd om schade te herstellen
FP2 is de enige zinnige FP sessie voor races zoals in Bahrein/ Abu Dhabi.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:31:
[...]
Als we het toch over rookies hebben... Laat die maar FP2 rijden op zaterdagochtend in de weekenden dat we een sprint race hebben, want die FP2 slaat nu nergens op. Of misschien de sprint wat vervroegen en dan de rookies daarna (zaterdagavond) long runs laten testen voor de race van zondag. Dan is er wat meer tijd om schade te herstellenEn om het spannend te houden kan geven we 1 punt aan de snelste rookie. Voor het kampioenschap stelt dat ene punt niks voor, maar voor een rookie is 1 punt heel wat.
En voor sprint races is dat de enige waar ze tijd hebben om long runs te oefenen.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 01-10-2021 12:45 ]
PSN
Die bouwt Honda vooruit. RB Powertrains krijgt gewoon een container vol motoren uit Japan en daar moeten ze het mee doen. Ze hebben genoeg kennis in huis om die motoren af te stellen voor de race en onderhoud te plegen.RobertMe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:13:
Maar als die kennis niet is overgedragen volgens jou, hoe komt Red Bull dan aan motoren voor 2023, 2024 en 2025? Want dan weet Red Bull Powertrains ook niet wat ze moeten fabriceren.
Citaat van RedBull zelf https://www.redbull.com/i...-bull-take-on-honda-f1-pu , nadruk van mij:
Dus RedBull mag Honda techniek gebruiken. Er staat niet dat ze de eigenaar worden van die techniek.Following Honda’s decision to exit Formula One as a power unit manufacturer at the end of the 2021 season, Red Bull has reached an agreement with Honda Motor Co Ltd to use Honda F1 power unit technology from the beginning of the 2022 season.
Today’s announcement follows the FIA’s introduction of a Formula One power unit development freeze that takes effect from the beginning of the 2022 season. The Red Bull / Honda agreement covers the duration of the development freeze, enabling the use of Honda power unit technology in both Red Bull Racing and, sister team, Scuderia AlphaTauri’s cars until the next generation engines are introduced in 2025.
En ze mogen die kennis gebruiken tot het einde van de freeze en tot de volgende generatie motoren. Die kennis kan dus niet de basis zijn voor die nieuwe generatie motoren.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Zo lees ik het niet. Ik lees gewoon een moeilijkere manier om te zeggen: je neemt de motoren over. Daar mag je niets aan veranderen (duh.. regels...). En als de nieuwe motorregels ingaan, dan mag je natuurlijk ook ontwikkelen. Ik zie niet hoe ze kennis uit de huidige motoren niet zouden mogen meenemen (mits van toepassing natuurlijk volgens de nieuwe regels).CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:45:
[...]
Die bouwt Honda vooruit. RB Powertrains krijgt gewoon een container vol motoren uit Japan en daar moeten ze het mee doen. Ze hebben genoeg kennis in huis om die motoren af te stellen voor de race en onderhoud te plegen.
Citaat van RedBull zelf https://www.redbull.com/i...-bull-take-on-honda-f1-pu , nadruk van mij:
[...]
Dus RedBull mag Honda techniek gebruiken. Er staat niet dat ze de eigenaar worden van die techniek.
En ze mogen die kennis gebruiken tot het einde van de freeze en tot de volgende generatie motoren. Die kennis kan dus niet de basis zijn voor die nieuwe generatie motoren.
Exact expert nodig?
Dit verhaal klopt niet. Red bull gaat 'produced, manufactured, design under one roof' aldus Horner. Ze zijn letterlijk een fabriek aan het bouwen.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:45:
[...]
Die bouwt Honda vooruit. RB Powertrains krijgt gewoon een container vol motoren uit Japan en daar moeten ze het mee doen. Ze hebben genoeg kennis in huis om die motoren af te stellen voor de race en onderhoud te plegen.
[...]
Dus RedBull mag Honda techniek gebruiken. Er staat niet dat ze de eigenaar worden van die techniek.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Red bull dat dat volgend jaar alleen nog toch?
Dan kloppen beide verhalen…
Dan kloppen beide verhalen…
[ Voor 26% gewijzigd door Kenny_026 op 01-10-2021 15:42 ]
Wat een onzin. Het wordt nu gebracht alsof Mercedes nog een penalty moet pakken en Max hier voordeel van heeft. En dat er nu allemaal Red Bull circuits aankomen. Max heeft bewust gekozen voor Sochi omdat dit toch een Mercedes circuit was en inhalen heel goed mogelijk is. Mercedes had de penalty op bijvoorbeeld Monza kunnen pakken en dan ook naar voren rijden.
Het lijkt er bijna op dat ze bij Mercedes gegokt hebben (of misschien er wel op gokken) dat er nog een aantal races niet doorgaan. En als ze hierdoor misgegokt hebben en dan de titel verspelen kunnen ze weer heerlijk in de slachtofferrol kruipen en zeggen dat Lewis door de techniek geen WK is geworden. Ipv toegeven dat Max dit jaar gewoon beter is en bij normale resultaten in Baku, Silverstone en Hongarije een straatLengte voor zou staan.
PSN: IS_DJ
Dat is jouw interpretatie, niet wat er letterlijk staat.Crazy D schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:26:
Zo lees ik het niet. Ik lees gewoon een moeilijkere manier om te zeggen: je neemt de motoren over. Daar mag je niets aan veranderen (duh.. regels...). En als de nieuwe motorregels ingaan, dan mag je natuurlijk ook ontwikkelen. Ik zie niet hoe ze kennis uit de huidige motoren niet zouden mogen meenemen (mits van toepassing natuurlijk volgens de nieuwe regels).
Ik hoop echt dat je gelijk hebt want ik ben een beetje skeptisch over het vermogen van RedBull om zelfstandig motoren te bouwen, zelfs als ze alle patenten van Honda zouden overnemen
Ik heb het filmpje niet helemaal gekekeken maar in het stuk dat ik wel zag heb ik niet gehoord dat Red Bull de patenten van Honda mag gebruiken. Alleen dat ze wat engineers overnemen. Ik zie niks dat mijn interpretatie (dat RB de techniek van Honda niet verder mag ontwikkelen) tegenspreekt.sdk1985 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:34:
Dit verhaal klopt niet. Red bull gaat 'produced, manufactured, design under one roof' aldus Horner. Ze zijn letterlijk een fabriek aan het bouwen.
[YouTube: EXCLUSIVE! Christian Horner on Red Bull's new engine division and new additions to the team!]
Het is wel The Race, stelletje clowns haha. Luister nog eens goed vanaf 5:12, en dan vooral wat ze niet zeggen en wat ze wel zeggen.i-dj schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:47:
[...]
Wat een onzin. Het wordt nu gebracht alsof Mercedes nog een penalty moet pakken en Max hier voordeel van heeft. En dat er nu allemaal Red Bull circuits aankomen. Max heeft bewust gekozen voor Sochi omdat dit toch een Mercedes circuit was en inhalen heel goed mogelijk is. Mercedes had de penalty op bijvoorbeeld Monza kunnen pakken en dan ook naar voren rijden.
Het lijkt er bijna op dat ze bij Mercedes gegokt hebben (of misschien er wel op gokken) dat er nog een aantal races niet doorgaan. En als ze hierdoor misgegokt hebben en dan de titel verspelen kunnen ze weer heerlijk in de slachtofferrol kruipen en zeggen dat Lewis door de techniek geen WK is geworden. Ipv toegeven dat Max dit jaar gewoon beter is en bij normale resultaten in Baku, Silverstone en Hongarije een straatLengte voor zou staan.
Dus niet al teveel waarde hechten aan wat ze te melden hebben, de bias is er altijd al geweest.It has been known since the extent of the damage sustained in Verstappen's Silverstone crash became clear, that he would have to take a fresh power unit, and the accompanying back-of-the-grid penalty at some point before the end of the season. Sochi always appeared the logical choice to do so, even before Verstappen was hit with a three-place grid penalty for being held predominantly to blame for the collision with Hamilton in Monza.
Er zijn ongetwijfeld ook regels over dat 'reliability' upgrades/changes nog wel gedaan mogen worden.Crazy D schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:26:
[...]
Zo lees ik het niet. Ik lees gewoon een moeilijkere manier om te zeggen: je neemt de motoren over. Daar mag je niets aan veranderen (duh.. regels...). En als de nieuwe motorregels ingaan, dan mag je natuurlijk ook ontwikkelen. Ik zie niet hoe ze kennis uit de huidige motoren niet zouden mogen meenemen (mits van toepassing natuurlijk volgens de nieuwe regels).
PSN
Het is ook niet dat de huidige mensen dat gaan doen. De fabriek van Mercedes High Performance Powertrains staat op een steenworp afstand (als ik het eens goed heb begrepen kun je bij Mercedes HPP als je buiten staat letterlijk horen hoe ze in Milton Keynes de fabriek van Red Bull Powertrains aan het bouwen zijn met de juiste wind), en Red Bull (Powertrains) heeft daar wat mensen weten weg te kapen, waaronder Ben Hodgkinson, de tweede man binnen Mercedes HPP, die rechtstreeks onder Andy Cowell werkte. Toto Wolff was ook duidelijk not amused en naar verluidt heeft Mercedes flink wat salarisverhogingen doorgevoerd om de mensen daar te houden.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:19:
[...]
Dat is jouw interpretatie, niet wat er letterlijk staat.
Ik hoop echt dat je gelijk hebt want ik ben een beetje skeptisch over het vermogen van RedBull om zelfstandig motoren te bouwen, zelfs als ze alle patenten van Honda zouden overnemen
Maar zie je ook iets dat jouw interpretatie bevestigd? Want anders kloppen volgens die logica beide stellingen[...]
Ik heb het filmpje niet helemaal gekekeken maar in het stuk dat ik wel zag heb ik niet gehoord dat Red Bull de patenten van Honda mag gebruiken. Alleen dat ze wat engineers overnemen. Ik zie niks dat mijn interpretatie (dat RB de techniek van Honda niet verder mag ontwikkelen) tegenspreekt.
Daarnaast weet ik met 99% zekerheid dat Red Bull vanaf 2023 gewoon zelf de motoren gaat bouwen. De enige reden dat Honda de motoren voor 2022 bouwt is omdat Red Bull vrij letterlijk nog niks heeft. En daarnaast Honda wel nog de nieuwe motor voor 2022 ontwikkeld (zoals in een andere post langs kwam heeft Honda nog 50M geïnvesteerd voor de doorontwikkeling voor het biobrandstoffen verhaal).
En zoals je in een andere post aangaf: Honda bouwt een zeecontainer vol motoren waar Red Bull & AlphaTauri het mee moeten doen. Dat zou ook extreem raar zijn. Want onder de engine freeze is er bij mijn weten wel ruimte tot het aanpassen van de motor omwille van betrouwbaarheid. Alleen mag je dus geen performance toevoegen. (Dit gold ook al voor de freezs aan het einde van het V8 tijdperk). Nu dus 2 * 2 * 4 * 10 = 160 (2 teams, 2 auto's per team, 4 seizoenen, 10 motoren per seizoen) bouwen zou zwaar onlogisch zijn. Want misschien vinden ze begin 2022 wel een betrouwbaarheidsissue (in de "nieuw" ontwikkelde motor) dat ze wel mogen oplossen, waarna ze de dus 150 motoren bij het grofvuil kunnen zetten.
Ik begin me af te vragen of wel elkaar niet ergens zijn kwijt geraakt in deze discussie.RobertMe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:24:
Het is ook niet dat de huidige mensen dat gaan doen. De fabriek van Mercedes High Performance Powertrains staat op een steenworp afstand (als ik het eens goed heb begrepen kun je bij Mercedes HPP als je buiten staat letterlijk horen hoe ze in Milton Keynes de fabriek van Red Bull Powertrains aan het bouwen zijn met de juiste wind), en Red Bull (Powertrains) heeft daar wat mensen weten weg te kapen, waaronder Ben Hodgkinson, de tweede man binnen Mercedes HPP, die rechtstreeks onder Andy Cowell werkte. Toto Wolff was ook duidelijk not amused en naar verluidt heeft Mercedes flink wat salarisverhogingen doorgevoerd om de mensen daar te houden.
Mijn stelling is niet dat Red Bull geen motoren gaat bouwen.
Mijn stelling is dat Red Bull geen toegang heeft tot het intellectueel eigendom van Honda en dat ze de nieuwe motor dus helemaal zelf moeten ontwikkelen. Ze mogen niet de huidige Honda pakken en die ombouwen tot een motor die voldoet aan het nieuwe regelement. Ze mogen bijvoorbeeld geen gebruik maken van de speciale coatings die Honda heeft ontwikkeld. Dat andere mensen die motor gaan ontwikkelen zie ik wederom als teken dat het een nieuwe motor is en geen doorontwikkeling van de Honda-motor.
Honda heeft al lang geleden aangegeven dat ze alleen met F1 stoppen maar wel motoren voor andere toepassingen en sporten blijven bouwen, zoals Indycar. Ze hebben die patenten dus zelf nodig.
Tja, wat moet ik daar nu op zeggen. Er zijn wel meer dingen die niet waar zijn waarvan niemand ooit heeft opgeschreven dat ze niet waar zijn. Er is geen krant te vinden waarin staat dat ik nooit het wereldkampioenschap kameeldrijven heb gewonnen.Maar zie je ook iets dat jouw interpretatie bevestigd? Want anders kloppen volgens die logica beide stellingenWant je hebt dan ook niks gezien dat "onze" interpretatie v.w.b. dat Red Bull wel de patenten heeft tegenspreekt.
Ik heb inmiddels gevonden dat RB heeft gezegd dat ze vanaf 2023 zelf gaan assembleren. Dat gaat verder dan ik dacht, al kunnen we het dan weer hebben over de vraag wat 'assembleren' precies betekent. Volgens mij dat ze alle onderdelen van Honda krijgen en ze zelf in elkaar schroeven. Maar eerlijk gezegd beginnen we daarmee op een ander detail te focussen. Het gaat mij er niet om wie het lassapparaat bedient maar wie eigenaar is van de kennis. Ik denk dat steeds dat "RB mag niet voortbouwen op de kennis van Honda".Daarnaast weet ik met 99% zekerheid dat Red Bull vanaf 2023 gewoon zelf de motoren gaat bouwen.
Voor de duidelijkheid met "voorbouwen" bedoel ik het ontwerp verbeteren.
Misschien heb je daar wel gelijk in en zijn die voorgebouwde motoren alleen voor 2022.De enige reden dat Honda de motoren voor 2022 bouwt is omdat Red Bull vrij letterlijk nog niks heeft. En daarnaast Honda wel nog de nieuwe motor voor 2022 ontwikkeld (zoals in een andere post langs kwam heeft Honda nog 50M geïnvesteerd voor de doorontwikkeling voor het biobrandstoffen verhaal).
En dat Honda nog steeds ontwikkelingen doet aan de motor maakt het voor mij weer zekerder dat Honda nog steeds de eigenaar is van die kennis. Waarom zou Honda nieuwe research doen en die cadeau doen aan hun voormalige partner?
Daar heb je op zich een punt. Van de ander kant gezien, hoe groot is de kans nu dat ze nu (na jaren van ontwikkeling) nog fouten vinden die zo groot zijn dat ze een nieuw ontwerp nodig hebben? Volgens mij zijn die aanpassingen over het algemeen redelijk marginaal en gaan die meestal over de afstelling of het verbeteren van de koeling.Want misschien vinden ze begin 2022 wel een betrouwbaarheidsissue (in de "nieuw" ontwikkelde motor) dat ze wel mogen oplossen, waarna ze de dus 150 motoren bij het grofvuil kunnen zetten.
Overigens geloof ik wel dat RB nog wel ondersteuning van Honda blijft krijgen de komende jaren en dat ze tot op zekere hoogte kennis van Honda mogen gebruiken om hun motoren te onderhouden. Maar niet om met die kennis in 2025 een nieuwe motor te bouwen.
[ Voor 6% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 01-10-2021 18:05 ]
V.w.b. het "coating" voorbeeld, je kunt natuurlijk moeilijk zeggen dat Red Bull met de Honda motor verder gaat terwijl ze niet eens beschikking hebben over alle materialen. Daarnaast was mijn punt min of meer "als Red Bull de motoren zelf kan bouwen hebben ze dus ook de blauwdrukken en weten ze dus 'alles' van de motor af". Zeker als vanaf volgend jaar Red Bull dus ook zelf verantwoordelijk is voor de doorontwikkeling / doorvoeren betrouwbaarheidsverbeteringen. Als Red Bull niet weet hoe de motor werkt kunnen ze hem ook niet verbeteren. Dat geeft toch ook zwaar de schijn dat Red Bull gewoon alle medewerking krijgt van Honda.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:55:
[...]
Ik begin me af te vragen of wel elkaar niet ergens zijn kwijt geraakt in deze discussie.
Mijn stelling is niet dat Red Bull geen motoren gaat bouwen.
Mijn stelling is dat Red Bull geen toegang heeft tot het intellectueel eigendom van Honda en dat ze de nieuwe motor dus helemaal zelf moeten ontwikkelen. Ze mogen niet de huidige Honda pakken en die ombouwen tot een motor die voldoet aan het nieuwe regelement. Ze mogen bijvoorbeeld geen gebruik maken van de speciale coatings die Honda heeft ontwikkeld. Dat andere mensen die motor gaan ontwikkelen zie ik wederom als teken dat het een nieuwe motor is en geen doorontwikkeling van de Honda-motor.
Maar dat is natuurlijk wel een vergezocht gegeven[...]
Tja, wat moet ik daar nu op zeggen. Er zijn wel meer dingen die niet waar zijn waarvan niemand ooit heeft opgeschreven dat ze niet waar zijn. Er is geen krant te vinden waarin staat dat ik nooit het wereldkampioenschap kameeldrijven heb gewonnen.
In deze zijn er twee mogelijkheden: of Red Bull heeft het IP en mag dat toepassen, of ze hebben het niet. Zeggen "ze hebben het IP niet, want ik zie nergens waar het tegendeel beweerd wordt" is dan nogal een rare stelling, want ik zie niet dat het tegendeel v.w.b. "Red Bull mag de motor ontwikkelen / aanpassen en heeft dus de kennis" waar is. Dus dan kloppen zowel jouw als mijn stelling?
Omdat Honda nu ziet het het toch wel eens een mooie samenwerking kan zijn geweest (mogelijk WDC in hun laatste jaar), en ook de mogelijkheid tot doorontwikkelen er toe leidt dat Red Bull volgend jaar / komende jaren succesvol is. Het zou mij zelfs niks verbazen als Red Bull volgend jaar rijdt met een motor van Red Bull Powertrains, maar Honda wel nog als sponsor op de auto staat (en misschien zelfs nog steeds titelsponsor is). En vergeet ook niet dat Tsunoda zijn contract verlengd is, terwijl die ook niet echt denderend presteert tot nu toe. Kan zomaar allemaal part of the deal zijn.[...]
Misschien heb je daar wel gelijk in en zijn die voorgebouwde motoren alleen voor 2022.
En dat Honda nog steeds ontwikkelingen doet aan de motor maakt het voor mij weer zekerder dat Honda nog steeds de eigenaar is van die kennis. Waarom zou Honda nieuwe research doen en die cadeau doen aan hun voormalige partner?
De tweede motor van Honda is ook een nieuwe spec die betrouwbaarheidsproblemen oplost. Mercedes heeft dit seizoen schijnbaar ook problemen met de betrouwbaarheid. Daarnaast gaan ze volgend seizoen rijden met iets meer biobrandstof / ander "mengsel" waarvoor alle fabrikanten aanpassingen zullen doen. En vooral dat laatste is dan ook waar Honda zich nu op focust. Zorgen dat Red Bull een up-to-date motor heeft bij aanvang van het 2022 seizoen bijgewerkt voor de nieuwste regels. Want stilstand is achteruitgang en Mercedes, Ferrari en Renault zullen komend seizoen ook een "nieuwe" motor hebben met meer PKs (want dat mag nog voor ingang van het seizoen), meer gericht op biobrandstoffen, .... Red Bull nog laten rijden met de motor van dit seizoen geeft ze dus meteen een nadeel omdat de motor niet matcht met de nieuwe brandstof en daarnaast andere fabrikanten naast het toespitsen op de nieuwe brandstof wel weer PKs hebben gevonden.[...]
Daar heb je op zich een punt. Van de ander kant gezien, hoe groot is de kans nu dat ze nu (na jaren van ontwikkeling) nog fouten vinden die zo groot zijn dat ze een nieuw ontwerp nodig hebben? Volgens mij zijn die aanpassingen over het algemeen redelijk marginaal en gaan die meestal over de afstelling of het verbeteren van de koeling.
En als laatste. De beslissing van Honda om te stoppen komt natuurlijk van hogerhand af, op basis van kosten, milieudoelstellingen, .... Vanuit het Honda F1 team zal er nog steeds een flinke drive zijn om Red Bull zoveel mogelijk te helpen / ondersteunen. En als de "bazen" van Honda's F1 onderdeel de bazen van Honda zelf weten te overtuigen van het nut van het doorzetten (reclame etc) eventueel met wat geld van Red Bull erbij is het dus ook niet zo onlogisch dat er nog steeds wordt doorgewerkt aan deze motor ondanks dat ze "stoppen".
Ik denk dat RB inderdaad hulp van Honda krijgt en het zonder niet zou redden... want het intellecuteel eigendom is nog in handen van Honda.RobertMe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:22:
[...]
V.w.b. het "coating" voorbeeld, je kunt natuurlijk moeilijk zeggen dat Red Bull met de Honda motor verder gaat terwijl ze niet eens beschikking hebben over alle materialen. Daarnaast was mijn punt min of meer "als Red Bull de motoren zelf kan bouwen hebben ze dus ook de blauwdrukken en weten ze dus 'alles' van de motor af". Zeker als vanaf volgend jaar Red Bull dus ook zelf verantwoordelijk is voor de doorontwikkeling / doorvoeren betrouwbaarheidsverbeteringen. Als Red Bull niet weet hoe de motor werkt kunnen ze hem ook niet verbeteren. Dat geeft toch ook zwaar de schijn dat Red Bull gewoon alle medewerking krijgt van Honda.
Maar zo'n coating kan, bij wijze van spreke, gewoon uit een spuitbus komen. RB hoeft niet te weten wat er in zit, alleen dat ze met spuitbus X op onderdeel Y moeten spuiten voor mantage.
Jullie zeggen dat RB het intellectueel eigendom van Honda heeft verkregen.In deze zijn er twee mogelijkheden: of Red Bull heeft het IP en mag dat toepassen, of ze hebben het niet. Zeggen "ze hebben het IP niet, want ik zie nergens waar het tegendeel beweerd wordt" is dan nogal een rare stelling, want ik zie niet dat het tegendeel v.w.b. "Red Bull mag de motor ontwikkelen / aanpassen en heeft dus de kennis" waar is. Dus dan kloppen zowel jouw als mijn stelling?
Ik zeg "waar staat dat?".
Ik krijg als antwoord "waar staat dat het niet zo is?" en als een bewijs een artikel waar alleen in staat dat RB motoren van Honda blijft gebruiken en geen woord over patenten, rechten of intellectueel eigendom.
Als bedrijven een grote deal sluiten dan schreeuwen ze dat meestal van de daken. Zeker als het grote gevolgen heeft voor de toekomst en het voorbestaan van het bedrijf. Ik kan me haast niet voorstellen dat RB die rechten koopt en het geheim houdt.
Klopt allemaal wel, maar daarvoor hoeft Honda het IP niet cadeau te doen. Het zou inderdaad deel kunnen zijn van een deal. Maar dan zijn we eigenlijk weer terug bij af want dat is pure speculatie tot iemand met bewijs komt.Omdat Honda nu ziet het het toch wel eens een mooie samenwerking kan zijn geweest (mogelijk WDC in hun laatste jaar), en ook de mogelijkheid tot doorontwikkelen er toe leidt dat Red Bull volgend jaar / komende jaren succesvol is. Het zou mij zelfs niks verbazen als Red Bull volgend jaar rijdt met een motor van Red Bull Powertrains, maar Honda wel nog als sponsor op de auto staat (en misschien zelfs nog steeds titelsponsor is). En vergeet ook niet dat Tsunoda zijn contract verlengd is, terwijl die ook niet echt denderend presteert tot nu toe. Kan zomaar allemaal part of the deal zijn.
Dat heb ik niet gezegd. Maar er komt een engine freeze. Dan rijden ze allemaal een aantal seizoen achter elkaar met dezelfde motor.Red Bull nog laten rijden met de motor van dit seizoen
Dat heb niet gezegd. Ik heb helemaal niks gezegd over wat Honda zelf wel of niet doet voor F1. Het enige wat ik heb gezegd is dat ze hun patenten zelf houden en niet aan RB hebben verkocht. Als ze hun patenten wel hadden verkocht zou het lastig zijn geweest om verder te gaan met de ontwikkeling.het dus ook niet zo onlogisch dat er nog steeds wordt doorgewerkt aan deze motor ondanks dat ze "stoppen".
edit
Ik heb eindelijk iets gevonden waar het wel over intellectueel eigendom gaat. En inderdaad, jullie hebben gelijk dat RB inderdaad iets van Honda heeft overgenomen. Het is me nog steeds niet duidelijk of dat betekent dat ze nu alle kennis van die motor zelf bezitten (en dus ook aan bv Porche mogen verkopen) of dat ze net genoeg gekregen hebben om de freeze te overbruggen.
https://racingnews365.com...e-control-our-own-destiny
[ Voor 9% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 01-10-2021 19:08 ]
Het ligt eraan wat ze ermee willen bereiken... aan de ene kant snap ik dat Honda heel veel geld heeft gestoken in de ontwikkeling van de technieken die in de motor zitten. Aan de andere kant zal een andere fabrikant weinig aan die technieken hebben op dit moment of een doel (en je geeft de ontwerpen niet aan directe concurrent)
Maar misschien gaat Redbull wel degelijk straatauto's maken, zoals McLaren? wie weet... anders is het idd wel een duur project voor de lange termijn.
Maar misschien gaat Redbull wel degelijk straatauto's maken, zoals McLaren? wie weet... anders is het idd wel een duur project voor de lange termijn.
Volgens mij zijn ze daar altijd heel helder in geweest. Red Bull mag niet met deze motoren verder in combinatie met een partner. Juist om te voorkomen dat Honda techniek / ... in handen komt van een concurrent.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:02:
Ik heb eindelijk iets gevonden waar het wel over intellectueel eigendom gaat. En inderdaad, jullie hebben gelijk dat RB inderdaad iets van Honda heeft overgenomen. Het is me nog steeds niet duidelijk of dat betekent dat ze nu alle kennis van die motor zelf bezitten (en dus ook aan bv Porche mogen verkopen) of dat ze net genoeg gekregen hebben om de freeze te overbruggen.
Alleen rijdt McLaren met motoren van Mercedes? En dan bedoel ik dus uiteraard de straatauto's van McLaren. Of ben ik nu in de war met Aston Martin? Die rijden in ieder geval met Mercedes motorenArcticWolf schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:16:
McLaren gebruikt Ricardo PLC motoren.RobertMe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:21:
[...]
Volgens mij zijn ze daar altijd heel helder in geweest. Red Bull mag niet met deze motoren verder in combinatie met een partner. Juist om te voorkomen dat Honda techniek / ... in handen komt van een concurrent.
[...]
Alleen rijdt McLaren met motoren van Mercedes? En dan bedoel ik dus uiteraard de straatauto's van McLaren. Of ben ik nu in de war met Aston Martin? Die rijden in ieder geval met Mercedes motoren
Aston Martin gebruikt verschillende motoren maar laatste jaren van Mercedes idd.
Al heeft de Vulcan een inhouse motor met een blueprint van een Ford V6
*kwijl-modus*
[ Voor 24% gewijzigd door ArcticWolf op 01-10-2021 20:12 ]
Heb het al eerder geroepen, maar heb het idee dat Honda zichzelf tijdelijk op de achtergrond zet en RBR ‘zelf’ de motoren laat bouwen. Als men dan in 2026 over gaat op de nieuwe motoren, stapt Honda weer ‘in’ bij RBR. Cirkeltje rond en weer door.
Verwijderd
Het is niet zo dat als honda het overdraagt aan red bull dat ze al hun rechten weggooien. Reken maar dat er patenten zijn.
Echter zal red bull een licentie nemen bij honda voor het gebruik daarvan. Vermoedelijk met de nodige geheim houding clausules maar honda kan red bull prima de informatie geven op hun eigen voorwaarden.
Waarom mensen hier denken dat honda hun volledige rechten zou moeten verkopen aan red bull is mij onduidelijk...
Juist in de elektronica zie je vaak dat er wordt geruild met licenties op patenten. Of zelfs gewoom wordt betaald voor een gebruikslicentie.
Pas als honda niet mee wilt werken zal het een stuk lastiger zijj want dan kan je het niet zomaar gebruiken maar honda heeft juist aangegeven dat ze alle medewerking willen verlenen. En natuurlijk zijn ze ook niet gek in japan om gelijk alles gratos weg te geven.
Echter zal red bull een licentie nemen bij honda voor het gebruik daarvan. Vermoedelijk met de nodige geheim houding clausules maar honda kan red bull prima de informatie geven op hun eigen voorwaarden.
Waarom mensen hier denken dat honda hun volledige rechten zou moeten verkopen aan red bull is mij onduidelijk...
Juist in de elektronica zie je vaak dat er wordt geruild met licenties op patenten. Of zelfs gewoom wordt betaald voor een gebruikslicentie.
Pas als honda niet mee wilt werken zal het een stuk lastiger zijj want dan kan je het niet zomaar gebruiken maar honda heeft juist aangegeven dat ze alle medewerking willen verlenen. En natuurlijk zijn ze ook niet gek in japan om gelijk alles gratos weg te geven.
Nogal suggestief dit. Max kreeg voor Silverstone een nieuwe motor, die werd in de race stuk gereden. Checo reed de zijne stuk in Hongarije. Dat was ook een redelijk verse.
Lewis heeft in geen enkele race een PU aan gort gereden. De enige PU die stuk ging, ging in Zandvoort in de vrije training. Het is niet bekend hoe gebruikt die motor al was. Als het een redelijk verse was dan zijn ze zuur. Had deze er al 8-9 races op zitten en was het de vrijdagmotor dan is er niet zoveel aan de hand.
Verder zien de statistieken voor Mercedes blokken er goed uit. Van de 8 pools zijn er maar 2 over de limiet gegaan (Bottas en Latifi). Van de 4 Honda pools zijn dat er al 3. Alleen Yuki zit nog zonder straf. Ferrari heeft met 6 pools 1 pool met straf.
Dus tenzij ineens meerdere Mercedes powered teams ineens motor #4 gaan steken denk ik niet dat er zorgen zijn voor Lewis.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Hier is langs gekomen dat Mercedes gezegd zou hebben dat Hamiltons vergane motor in Zandvoort een oudje was die volgens planning nog alleen in Monza gebruikt zou worden. Dus het is wel bekend hoe gebruikt die motor was, en (dus) ook dat die al op de planning stond om het weekend erop de laatste keer ingezet te worden. Eigenlijk kost die motor dus ook geen pijn, op die ene vrijdag na.asing schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:52:
Lewis heeft in geen enkele race een PU aan gort gereden. De enige PU die stuk ging, ging in Zandvoort in de vrije training. Het is niet bekend hoe gebruikt die motor al was. Als het een redelijk verse was dan zijn ze zuur. Had deze er al 8-9 races op zitten en was het de vrijdagmotor dan is er niet zoveel aan de hand.
Er zal maar eens een foto van een F1-coureur zonder overall in het F1-topic gepost worden... Beter een apart topic.
Klikken voor het filmpje want GoT
Norris is de laatste van "the Twitch Quartet" (eerste keer dat ik die term hoorde, maar de hele Covid-periode zonder races is dan ook een beetje langs me heen gegaan) die op een dramatische manier een bijna zekere eerste overwinning (of eerste podium) aan z'n neus voorbij zag gaan
Lando Norris became the latest of the Twitch Quartet to suffer heartbreak on track in Sochi 💔 #F1 pic.twitter.com/CKBUPTwZV4
— Formula 1 (@F1) 2 oktober 2021
Klikken voor het filmpje want GoT
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Hamilton profiteerde bij elke situatie. Zelfs toen hij niet meedeed.naitsoezn schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:43:
Er zal maar eens een foto van een F1-coureur zonder overall in het F1-topic gepost worden... Beter een apart topic.
[Twitter]
Klikken voor het filmpje want GoTNorris is de laatste van "the Twitch Quartet" (eerste keer dat ik die term hoorde, maar de hele Covid-periode zonder races is dan ook een beetje langs me heen gegaan) die op een dramatische manier een bijna zekere eerste overwinning (of eerste podium) aan z'n neus voorbij zag gaan
https://www.formula1.com/...0BWikmYhSjXy3qCA0FQd.html
Supermooie recap van Max z'n inhaalrace vorige week. Geeft ook een goed beeld van hoe kalm hij blijft en op alle vlakken de juiste calls maakt.
Supermooie recap van Max z'n inhaalrace vorige week. Geeft ook een goed beeld van hoe kalm hij blijft en op alle vlakken de juiste calls maakt.
Mooi om te zien hoe zijn engineer hem op de hoogte houdt maar niet teveel overbodige info geeft (in het filmpje iig), en hoe Max zelf ook informatie geeft over de auto en trackconditie.
Klopt niet helemaal, er waren momenten waarop er veel meer radio verkeer was maar die hebben ze er goed uit geknipt.gwystyl schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:10:
Mooi om te zien hoe zijn engineer hem op de hoogte houdt maar niet teveel overbodige info geeft (in het filmpje iig), en hoe Max zelf ook informatie geeft over de auto en trackconditie.
Stefano Domenicali (FOM) bekijkt voor volgend jaar of een derde (7-8 races) van de 23 races een sprint kunnen bevatten.
According to Domenicali, the success of those three-day weekends has led to F1 planning to use the format much more in 2022, possibly at seven or eight rounds.
https://www.skysports.com...ill-one-third-of-calendar"I can say we will not go everywhere with the Sprint qualy format. It is something we want to keep for one third of the races more or less and to connect with a certain different way of giving rewards and points and to connect with specific circuits that as you know would make the difference.
Nou.. de plenum koeling truc is dus blijkbaar legaal verklaard:
https://www.auto-motor-un...ppen-f1-wm-titelendspurt/
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Uiteraard. Het totaal aantal races zal ook wel "op het laatst bekeken worden"Chiron schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:05:
Nou.. de plenum koeling truc is dus blijkbaar legaal verklaard:
Mijn boefje is liev!
Voorvleugel onderzoek ook nooit meer wat van gehoord trouwens.JB schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:27:
[...]
Uiteraard. Het totaal aantal races zal ook wel "op het laatst bekeken worden"
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Niet zelf geschreven, maar wel mee eens:
Dus even samengevat.
Mercedes klaagt over:
-flexibele achtervleugel van Redbull
-pitstops van RedBull
-'illegale' bandendruk bij achterwielen
en FIA grijpt meteen in (Of Pirelli in het geval van de banden).
RedBull klaagt over:
-flexibele voorvleugel van Mercedes
-trucje in Mercedes-motor
-te lichte straf voor Lewis in Silverstone
en FIA doet er helemaal niets mee
Nee FIA is niet aan de hand van Mercedes ofzo
Dus even samengevat.
Mercedes klaagt over:
-pitstops van RedBull
RedBull klaagt over:
Of Mercedes klaagt over terechte zaken en RB over onzin?LewisVries schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:02:
Dus even samengevat.
Mercedes klaagt over:
-pitstops van RedBull
RedBull klaagt over:
Je kan die conclusie gewoon niet trekken uit bovenstaande lijstje.
Als het inderdaad als legaal gezien wordt en zo'n gigantische meerwaarde zou zijn, wat let de andere teams om het ook snel in te voeren?
Iets als extra koeling met droogijs van het plenum lijkt me niet heel moeilijk om in te bouwen.
Iets als extra koeling met droogijs van het plenum lijkt me niet heel moeilijk om in te bouwen.
Het probleem is denk ik een beetje dat het allemaal zo obscuur en vaag is. Als de FIA nu gewoon eens duidelijk een lijst zou publiceren met waar er over geklaagd wordt en de reactie van de FIA erachter, zou het in ieder geval de argwaan wat meer wegnemen.Philip Ross schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:11:
[...]
Of Mercedes klaagt over terechte zaken en RB over onzin?
Je kan die conclusie gewoon niet trekken uit bovenstaande lijstje.
per aspera ad astra
Tja, #whataboutism is ons allemaal niet vreemd en inderdaad: het lijkt erop dat als Mercedes iets ziet bij RB dat ze beter is in het duiden van een probleem dan RB. Oftewel: Mercedes is beter in het interpreteren van de regels dan RB, zowel in de uitvoering (fladderende vleugels) als het aanwijzen (pitstops, bandendruk, etc).LewisVries schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:02:
Dus even samengevat.
Mercedes klaagt over:
-pitstops van RedBull
RedBull klaagt over:
ping 127.212.23.124
Of Mercedes heeft in de basis de zaken beter op orde waardoor ze niet als uitdager met achterstand de grenzen op hoeven te zoeken om aan te haken.pjottum schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:24:
[...]
Tja, #whataboutism is ons allemaal niet vreemd en inderdaad: het lijkt erop dat als Mercedes iets ziet bij RB dat ze beter is in het duiden van een probleem dan RB. Oftewel: Mercedes is beter in het interpreteren van de regels dan RB, zowel in de uitvoering (fladderende vleugels) als het aanwijzen (pitstops, bandendruk, etc).
(Die pitstop regels vind ik wel dubieus)
alles kan off-topic
Inderdaad. Die regelwijziging heeft tot nu toe in ieder geval 1 crash (indirect) veroorzaakt
Dat is wel vergezocht; als het nou een crash had veroorzaakt in de pitlane was ik het nog met je eens.alexbl69 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:10:
[...]
Inderdaad. Die regelwijziging heeft tot nu toe in ieder geval 1 crash (indirect) veroorzaakt
wolff is ook were bezig: https://www.formula1.com/...WU7FxvofUhHsDnrBhKzV.html
Wolff says DNFs are a ‘no-go’ if Hamilton is to win record 8th crown
En we weten allemaal wat er de vorige keer gebeurde toen hij zoiets riep.Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Die kerel jinxt alles, dus hopelijk kan ik jou aankomende maandag QFT'en.Illegal_Alien schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:17:
[...]
wolff is ook were bezig: https://www.formula1.com/...WU7FxvofUhHsDnrBhKzV.htmlWolff says DNFs are a ‘no-go’ if Hamilton is to win record 8th crown
En we weten allemaal wat er de vorige keer gebeurde toen hij zoiets riep.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Eigenlijk duidt dit seizoen meer in de richting dat ze dat wel moeten doen. Die "fladderende" achtervleugel zat er in 2020 ook al op bij Red Bull, maar gezien de voorsprong die Mercedes toen nog had, vonden ze dat geen probleem, op dat moment. Die ging dus in het doosje; "bewaren we voor een later moment indien nodig", waarvan akte dus. Er zat meer in het doosje, wat dit seizoen tevoorschijn werd gehaald, en wie weet wat ze nog achter de hand houden voor een later momentAnkona schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:54:
[...]
Of Mercedes heeft in de basis de zaken beter op orde waardoor ze niet als uitdager met achterstand de grenzen op hoeven te zoeken om aan te haken.
Testing, one, two ...
De flexibele achtervleugel was alleen niet nieuw.. zowel Red Bull als andere teams hadden die al in meerdere of mindere mate (o.a. Alpine & Alfa Romeo staan me bij). Daarnaast kwamen die ook mooi door de tests heen. En dan tijdens het seizoen een nieuwe test(methode) toevoegen is wel dubieus.Ankona schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:54:
[...]
Of Mercedes heeft in de basis de zaken beter op orde waardoor ze niet als uitdager met achterstand de grenzen op hoeven te zoeken om aan te haken.
En Mercedes die, ook al jaren, een flexende voorvleugel heeft ontspringt "uiteraard" de dans weer.
En dat bandendruk trucje is iets dat Perez meegenomen had van bij Racing Point. Dus één, het was niet nieuw, en twee, Mercedes zal vast al lang ervan geweten hebben gezien ze nogal close zijn met FI/RP/AM.
Overigens vindt ik het benoemen van bandendruk in deze sowieso raar. Ten eerste begon de bal te rollen nadat AM & RBR zelf de dupe waren. En daarnaast zijn er volgens mij geen regels aangepast. Pirelli heeft in eerste instantie de verplichte bandendruk verhoogt, en vanaf Silverstone nieuwe achterbanden geïntroduceerd, en daarmee de verhoogde bandendruk teruggedraaid. Zijn die nieuwe banden in het nadeel van RBR? Wellicht. Maar ze zijn wel juist ingevoerd na aanleiding van de klapband bij o.a. hun eigen coureur. En bij mijn weten zijn er ook geen nieuwe regels ingevoerd tegen iets wat Red Bull zou doen. En de verhoogde bandendruk is ten eerste geen echte regel (staat niet in het technisch reglement, alleen dat ze zich moeten houden aan wat Pirelli voorschrijft), en ten tweede was dat dus maar tijdelijk en weer teruggedraaid. En eerst schreeuwde iedereen moord en brand over de waardeloze Pirelli banden, nu heeft Pirelli de banden aangepast, en is het weer niet goed, want nu zou het weer in het voordeel van Mercedes zijn.
Bensimpel
Positieve meneer
De motor van HAM loopt toch wel tegen zijn einde toch? Ik zie nog een een plof gebeuren. (Tenzij ze een gridstraf pakken).Illegal_Alien schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:17:
[...]
Dat is wel vergezocht; als het nou een crash had veroorzaakt in de pitlane was ik het nog met je eens.
wolff is ook were bezig: https://www.formula1.com/...WU7FxvofUhHsDnrBhKzV.htmlWolff says DNFs are a ‘no-go’ if Hamilton is to win record 8th crown
En we weten allemaal wat er de vorige keer gebeurde toen hij zoiets riep.
😆 - Denk ook eens om ;)
Tja, maar het is natuurlijk ook een vaag verhaal als er gezegd wordt dat het aan de bandendruk ligt die RB gebruikt. Waarna Pirelli toch plotseling de voorgeschreven druk verhoogd en binnen de kortste keren metr een heel nieuwe band komt. Maar aan de banden ligt het nog steeds niet.
En dat is niet zozeer te linken met Mercedes, als wel de manier waar op FIA met de regels omgaat. Want als FIA zou je hier toch juist bovenop moeten zitten, ipv Pirelli de hand boven het hoofd blijven houden. Met de gang van zaken is het toch wel duidelijk dat het probleem bij de banden van Pirelli lag en niet bij RB.
En dat is niet zozeer te linken met Mercedes, als wel de manier waar op FIA met de regels omgaat. Want als FIA zou je hier toch juist bovenop moeten zitten, ipv Pirelli de hand boven het hoofd blijven houden. Met de gang van zaken is het toch wel duidelijk dat het probleem bij de banden van Pirelli lag en niet bij RB.
[removed]
Misschien moet Max er ff een trap tegenaan gevenBensimpel schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:55:
[...]
De motor van HAM loopt toch wel tegen zijn einde toch? Ik zie nog een een plof gebeuren. (Tenzij ze een gridstraf pakken).
[YouTube: https://youtube.com/shorts/LZ8yzqoM-bc]
Op Sky zeggen ze dat Hamilton waarschijnlijk een motor wissel in Turkije gaat doen, ben benieuwd.
En dan? Pirelli is de enige bandenfabrikant die aan de F1 wilt leveren. Als de FIA vervolgens ruzie gaat maken met Pirelli hebben ze dadelijk geen enkele leverancier meer. Waarna ze waarschijnlijk het hele reglement op de kop kunnen gooien om het voor fabrikanten wel weer aantrekkelijk te maken om in te stappen. Want volgens mij wou bv Michelin überhaupt de laatste keer niet meedoen omdat ze dan in 2020 nog voor de 13" velgen moesten ontwikkelen en vervolgens alles konden weggooien om voor 2021 iets voor de 18" velgen te ontwikkelen. Maar alle beperkingen in mogelijkheden tot testen, maken wat de FIA wil etc hadden ze ook helemaal geen zin in.redwing schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:58:
Als er iets niet goed gaat hoef je ook niet gelijk ruzie te maken, gewoon toegeven dat er iets niet goed is (en/of dat je het hebt verbeterd) werkt stukken beter. Zowel voor het imago van Pirelli als de FIA zelf zou dat veel beter zijn. Uiteindelijk gaat toch iedereen er van uit dat Pirelli hier een foutje heeft gemaakt.RobertMe schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:49:
[...]
En dan? Pirelli is de enige bandenfabrikant die aan de F1 wilt leveren. Als de FIA vervolgens ruzie gaat maken met Pirelli hebben ze dadelijk geen enkele leverancier meer. Waarna ze waarschijnlijk het hele reglement op de kop kunnen gooien om het voor fabrikanten wel weer aantrekkelijk te maken om in te stappen. Want volgens mij wou bv Michelin überhaupt de laatste keer niet meedoen omdat ze dan in 2020 nog voor de 13" velgen moesten ontwikkelen en vervolgens alles konden weggooien om voor 2021 iets voor de 18" velgen te ontwikkelen. Maar alle beperkingen in mogelijkheden tot testen, maken wat de FIA wil etc hadden ze ook helemaal geen zin in.
[removed]
Hopelijk gaan ze bij de overgang naar 18” en verbod bandenwarmers eindelijk afstappen van dat kunstmatige degradatie door hitte.redwing schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:23:
[...]
Als er iets niet goed gaat hoef je ook niet gelijk ruzie te maken, gewoon toegeven dat er iets niet goed is (en/of dat je het hebt verbeterd) werkt stukken beter. Zowel voor het imago van Pirelli als de FIA zelf zou dat veel beter zijn. Uiteindelijk gaat toch iedereen er van uit dat Pirelli hier een foutje heeft gemaakt.
Terug naar banden degradatie door echt te hard rijden.
PSN
Michelin leek echt wel te willen instappen een paar jaar geleden. Maar Michelin leek ook de duidelijke wens te hebben om een fatsoenlijk product te leveren. Dus niet wat de FIA nu bedenkt met hun kunstmatig slijtende banden waar Pirelli nog eens een laagje overheen doet met de herhaalde karkas problemen die ze elke keer als het weer misgaat, oplossen met weer te beginnen over een hogere minimale bandenspanning en het team de schuld te geven. Je mag overigens wel met een echt serieuze bron komen voor die claim dat RBR met een te lage spanning reed. Want dat kwam van Pirelli die eerst helemaal niks verkeerd hadden gedaan, toen vooral bezig waren met anderen de schuld en toen opeens weer met nieuwe achterbanden kwam.RobertMe schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:49:
[...]
En dan? Pirelli is de enige bandenfabrikant die aan de F1 wilt leveren. Als de FIA vervolgens ruzie gaat maken met Pirelli hebben ze dadelijk geen enkele leverancier meer. Waarna ze waarschijnlijk het hele reglement op de kop kunnen gooien om het voor fabrikanten wel weer aantrekkelijk te maken om in te stappen. Want volgens mij wou bv Michelin überhaupt de laatste keer niet meedoen omdat ze dan in 2020 nog voor de 13" velgen moesten ontwikkelen en vervolgens alles konden weggooien om voor 2021 iets voor de 18" velgen te ontwikkelen. Maar alle beperkingen in mogelijkheden tot testen, maken wat de FIA wil etc hadden ze ook helemaal geen zin in.
Maar terug naar Michelin. Die zijn destijds waarschijnlijk op een vrij onderhandse manier eruit gedrukt. Want de FIA kwam toen opeens met de eis dat je voor het eerste jaar van het nieuwe contract, destijds nog 2020, nog 13" velgen moest gebruiken en het jaar erna de 18" velgen. Nu zijn de 18" velgen een jaar uitgesteld geraakt, maar alsnog. Dat is een enorme investering voor een seizoen waar de banden ook niet conform zijn aan straatauto's of eigenlijk elke andere raceklasse en dan kan je voor het jaar erop, opnieuw beginnen.
Zie bijvoorbeeld ook: https://www.racefans.net/...res-2020-f1-return-no-go/
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dit topic is gesloten.
Let op:
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"
Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics
Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"
Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics
Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken