Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 128 Laatste
Acties:
  • 725.109 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:05
BarryH schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:29:
Apart topic met linkje daar naar toe
Bij deze Huis verduurzamen (van het gas af)

btw. hoe kan het dat er 2 topics actief zijn onder dezelfde naam, deeltje 1 en deeltje 9?
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9

edit: nvm zal wel moeten zo

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 21-06-2021 16:55 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 15:02
Yesss

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:30
loewie1984 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:55:
[...]

btw. hoe kan het dat er 2 topics actief zijn onder dezelfde naam, deeltje 1 en deeltje 9?
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9

edit: nvm zal wel moeten zo
Bovenste is voor lucht/lucht (vaak airco genoemd) en de onderste is lucht water, met dus water gedragen verwarming (radiatoren en/of vloerverwarming)

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inderdaad, indien mogelijk altijd voor de YAA gaan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
Sjors81 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:48:
[...]

het is ook de bedoeling om het zelf te doen maar de installateur vroeg 115 euro voor alleen de anode, dus puur materiaalkosten.
https://www.groene-energi...lobalsearch=staaf%20anode

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:37:
Inderdaad, indien mogelijk altijd voor de YAA gaan.
Voor het salderen maakt dat geen bal uit volgens mij of je nou afneemt op fase1 en veel teruglevert op fase3 de meter trekt het daar al van elkaar af volgens mij.
Ik heb iig weer een 1 fase warmtepomp gekocht.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:45:
[...]

Voor het salderen maakt dat geen bal uit volgens mij of je nou afneemt op fase1 en veel teruglevert op fase3 de meter trekt het daar al van elkaar af volgens mij.
Ik heb iig weer een 1 fase warmtepomp gekocht.
Maar ik verdeel 25A liever over 3x25 dan 25A over 1x35 :)

Moet je wel 3x25A hebben natuurijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:49:
[...]

Maar ik verdeel 25A liever over 3x25 dan 25A over 1x35 :)

Moet je wel 3x25A hebben natuurijk...
Dat trekt die van mij niet, hooguit 10A zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ga maar eens sww maken bij -10, Ta 55 graden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:17:
Ga maar eens sww maken bij -10, Ta 55 graden ;)
bij -10c kwam er met mijn 75% kabeltje nog maar een schamele 1.8 kW uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:24:
[...]

bij -10c kwam er met mijn 75% kabeltje nog maar een schamele 1.8 kW uit.
Tsjah, dan moet je hem ook op 100% zetten, je koopt toch ook geen porsche om 100km/uur te rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:29:
[...]

Tsjah, dan moet je hem ook op 100% zetten, je koopt toch ook geen porsche om 100km/uur te rijden ;)
Kon niet met dat oude lawaai ding, althans niet in de nacht. Maar koevlaas liet 'm op 66hz draaien in februari en toen kwam er 4.8 kW uit.

Porsche kan je ook in een 3.6 krijgen, neem je je vrouw mee naar de dealer krijg je natuurlijk nooit voor elkaar dat je €100k meer mag spenderen omdat er dan turbo S opstaat en over een 4.6 twin turbo beschikt.

[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 21-06-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Een tijdje geleden ben ik begonnen me in te lezen in de overgang van CV naar warmtepomp en heb ik hier ook meegelezen. Daarna door omstandigheden laten versloffen. Nu binnenkort mijn energiecontract weer vernieuwd moet worden is het een goed moment het idee weer af te stoffen. Maar voordat ik me er in ga verdiepen wil ik graag jullie mening of het in mijn geval op korte termijn economisch verstandig is om over te stappen naar een warmtepomp of dat het niet rendabel is.

De situatie: eenpersoons huishouden, beneden vloerverwarming en boven radiatoren die bijna nooit open staan. En ik ben zelf niet in staat een warmtepomp te installeren
Gasverbruik (inclusief verwarmen water) ca. 400 m3 per jaar
Woning: 115 m2 / 450 m3 , bouwjaar 2017
Elektriciteitsgebruik: netto teruglevering van ongeveer 2400 kWh per jaar

Als ik mijn gasverbruik grofweg omreken naar stroomverbruik voor een warmtepomp kom ik op zo'n 1300 kWh (400*10/3,5 en dat afronden naar boven i.v.m. warmwater gebruik). Als ik vervolgens de situatie met gas en zonder gas door een vergelijkingssite haal is het financiële voordeel voor komend jaar ongeveer €300 door van het gas af te gaan.

Nu is mijn vraag: Is het met zo'n voordeel - en ja ik weet dat het zal veranderen in de toekomst - op dit moment financieel zinvol om over te stappen naar een warmtepomp of kan ik beter even afwachten.

Ik vermoed met deze cijfers uit te komen op een warmtepomp met een vermogen van ongeveer 5 kWh (klopt dat?). Uitgaande van een levensduur van 15 jaar en geen rente zou het om uit te kunnen per saldo niet meer dan € 4500 investering mogen kosten. Mag nog best iets meer worden omdat het me wel iets waard is om niet afhankelijk te worden van gemeentelijk beleid. Op internet word ik over de prijzen niet veel wijzer.

Kan iemand hier iets zinnigs zeggen over of mijn aanname over de omvang van de warmtepomp klopt en vervolgens aan wat voor investering na aftrek van subsidie ik ongeveer moet denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:30

Zenix

BOE!

@Afas Ik zit in dezelfde situatie, zelfs nog lager gasverbruik met een woning uit 2020 (had 200m3 voor opstrookprotocol en zat op 480m3 vorig jaar) mijn woning had nog gas helaas... Optie warmtepomp was gelijk 20k, dus dat was toen geen optie. Ik heb 10080Wp op mijn dak liggen (Oost-West) met een verwachte opbrengst van 7200kWh. Wat overschot precies gaat worden weet ik niet, maar zeker wel 3000kWh.

Maar net zoals jou vraag ik mij of het wel rendabel is, mijn ketel is nog nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:48
@Afas
Ik zou denken:
- 400 x 0,80 eur = 320 eur voor gas m3
- 200 eur vastrecht (net + leverancier
+ 1300 kWh x 0,10 eur = 130 eur (Want je hebt over)
= 350-400 eur lagere kosten per jaar.

dus je sommetje klopt ongeveer wel.

Nog 1 voordeel:
a/ waarschijnlijk geen kosten meer voor jaarlijks onderhoud (eur 100 p jr?)
b/ Gasprijs zou best wel kunnen stijgen

Een 5kW WP met een SWW boiler erbij zou voldoende moeten zijn. En daar zit nu nog subsidie op.

Met goed zoeken moet dat voor die eur 4500 kunnen.

En mochten er ooit nog bewoners bijkomen :) dan neemt de besparing toe.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:01:
@Afas
Ik zou denken:
- 400 x 0,80 eur = 320 eur voor gas m3
- 200 eur vastrecht (net + leverancier
+ 1300 kWh x 0,10 eur = 130 eur (Want je hebt over)
= 350-400 eur lagere kosten per jaar.

dus je sommetje klopt ongeveer wel.

Nog 1 voordeel:
a/ waarschijnlijk geen kosten meer voor jaarlijks onderhoud (eur 100 p jr?)
b/ Gasprijs zou best wel kunnen stijgen

Een 5kW WP met een SWW boiler erbij zou voldoende moeten zijn. En daar zit nu nog subsidie op.

Met goed zoeken moet dat voor die eur 4500 kunnen.

En mochten er ooit nog bewoners bijkomen :) dan neemt de besparing toe.
Dank je.

Ik kom net wat lager in de besparing uit omdat ik minder aan vast recht betaal (<500 m3) dus dat verklaart het verschil. Ik ga er vanuit dat een warmtepomp ook onderhoud nodig heeft of is dat stukken minder dan een CV ketel? Gasprijs zal zeker stijgen omdat de belasting daarop toe gaat nemen, staat wel tegenover dat het salderingsvoordeel op de zonnepanelen ook wat af neemt de komende jaren.

Maar al met al zou het dus volgens jou net er om hangen of het mogelijk is voor € 4500 dit te laten installeren. Dat valt me niet tegen moet ik zeggen. Zijn er verder nog specifieke zaken waar ik op moet letten? Ik vind het bijvoorbeeld lastig om erachter te komen welke installateurs goed in staat zijn zo'n systeem te installeren en als ik de verhalen moet geloven is niet elke installateur hier goed in thuis? Als iemand tips heeft voor een goede installateur regio Brabant/Gelderland dan houd ik me aanbevolen.

En tenslotte een vraag over koeling: Wat mag je verwachten van de koeling van zo'n systeem. Kun je daarmee de woning een paar graden koelen in de zomer of is dat te veel gevraagd?

[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 22-06-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Afas Koelen kan beperkt met vloerverwarming. Lees dit topic maar eens door.
en je hebt naast vastrecht netbeheerder ook vastrecht van je leverancier.

[ Voor 32% gewijzigd door BarryH op 22-06-2021 14:27 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:26:
@Afas Koelen kan beperkt met vloerverwarming. Lees dit topic maar eens door.
en je hebt naast vastrecht netbeheerder ook vastrecht van je leverancier.
Ik heb de gegevens met gas en zonder gas ingevuld in zo'n vergelijkingswebsite en het verschil was precies €300. Misschien komt het omdat je zonder gasaansluiting minder welkomstkorting krijgt?

Dat je beperkt kunt koelen begrijp ik, probeer een beetje een gevoel te krijgen wat dat precies in houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10 17:46
Afas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:12:
[...]

Ik heb de gegevens met gas en zonder gas ingevuld in zo'n vergelijkingswebsite en het verschil was precies €300. Misschien komt het omdat je zonder gasaansluiting minder welkomstkorting krijgt?

Dat je beperkt kunt koelen begrijp ik, probeer een beetje een gevoel te krijgen wat dat precies in houdt.
Wij kunnen hier wel menen dat het voor 4500 euro moet kunnen, maar neem van mij maar aan dat, als je al offertes krijgt, die eerder het dubbele zullen zijn. Met zo’n gering gasverbruik wordt het financieel niet of nauwelijks aantrekkelijk. Wellicht beter om even de kat uit de boom te kijken tot je weet wat de overheid in je gemeente gaat aanbieden. Als ze richting warmtenet gaan, komen er heel andere berekeningen op je af en is een wp wellicht de gelegenheid om onder een wurgcontract uit te komen. En gasloos, dus je kookt al electrisch?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
t.oswald schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:45:
[...]

Wij kunnen hier wel menen dat het voor 4500 euro moet kunnen, maar neem van mij maar aan dat, als je al offertes krijgt, die eerder het dubbele zullen zijn. Met zo’n gering gasverbruik wordt het financieel niet of nauwelijks aantrekkelijk. Wellicht beter om even de kat uit de boom te kijken tot je weet wat de overheid in je gemeente gaat aanbieden. Als ze richting warmtenet gaan, komen er heel andere berekeningen op je af en is een wp wellicht de gelegenheid om onder een wurgcontract uit te komen. En gasloos, dus je kookt al electrisch?
Ja ik kook elektrisch. Dat is nogal een andere inschatting :o en ik begrijp uit je bericht dat het een uitdaging is om überhaupt een offerte te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@Afas Offertes kan soms lastig lopen, helaas.
Ik heb denk ik een jaar moeten zeuren om offertes eer dat ik er een paar had.
Van deze offertes heb ik een groot deel al meteen weg kunnen gooien omdat deze echt nergens op sloegen.

Uiteindelijk heb ik zelf bepaald wat ik zou willen, dat gestuurd naar een paar installateurs en gevraagd of ze daar een offerte op konden maken. Van de 3 kwamen er 2 terug met een offerte. En van deze 2 was het prijsverschil schrikbarend.

Er zijn mensen welke geluk hebben en meteen een goede installateur aan spreken, echter heb ik dat geluk wat minder ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:43
Afas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:50:
Een tijdje geleden ben ik begonnen me in te lezen in de overgang van CV naar warmtepomp en heb ik hier ook meegelezen. Daarna door omstandigheden laten versloffen. Nu binnenkort mijn energiecontract weer vernieuwd moet worden is het een goed moment het idee weer af te stoffen. Maar voordat ik me er in ga verdiepen wil ik graag jullie mening of het in mijn geval op korte termijn economisch verstandig is om over te stappen naar een warmtepomp of dat het niet rendabel is.

De situatie: eenpersoons huishouden, beneden vloerverwarming en boven radiatoren die bijna nooit open staan. En ik ben zelf niet in staat een warmtepomp te installeren
Gasverbruik (inclusief verwarmen water) ca. 400 m3 per jaar
Woning: 115 m2 / 450 m3 , bouwjaar 2017
Elektriciteitsgebruik: netto teruglevering van ongeveer 2400 kWh per jaar

Als ik mijn gasverbruik grofweg omreken naar stroomverbruik voor een warmtepomp kom ik op zo'n 1300 kWh (400*10/3,5 en dat afronden naar boven i.v.m. warmwater gebruik). Als ik vervolgens de situatie met gas en zonder gas door een vergelijkingssite haal is het financiële voordeel voor komend jaar ongeveer €300 door van het gas af te gaan.

Nu is mijn vraag: Is het met zo'n voordeel - en ja ik weet dat het zal veranderen in de toekomst - op dit moment financieel zinvol om over te stappen naar een warmtepomp of kan ik beter even afwachten.

Ik vermoed met deze cijfers uit te komen op een warmtepomp met een vermogen van ongeveer 5 kWh (klopt dat?).
Jij hebt aan een vermogen van 5 kW (geen kWh, dat is een hoeveelheid energie) meer dan genoeg. Er zijn tegenwoordig ook 4 kW warmtepompen op de markt, die voldoen voor jou ook met gemak.
Uitgaande van een levensduur van 15 jaar en geen rente zou het om uit te kunnen per saldo niet meer dan € 4500 investering mogen kosten. Mag nog best iets meer worden omdat het me wel iets waard is om niet afhankelijk te worden van gemeentelijk beleid. Op internet word ik over de prijzen niet veel wijzer.

Kan iemand hier iets zinnigs zeggen over of mijn aanname over de omvang van de warmtepomp klopt en vervolgens aan wat voor investering na aftrek van subsidie ik ongeveer moet denken?
De netto investering (bij installatie door installateur, en incl SWW en subsidie) zal snel richting de 10K gaan.
Ik zou zelf een dergelijke investering in max 10 jaar willen afschrijven. Alles daarboven is mooi meegenomen, maar dan zal het onderhoud ook wel oplopen.
Een WP is voor jou financieel gewoon een zeer slechte investering, omdat je al erg weinig gas verbruikt.
Op globaal en nationaal niveau geldt hetzelfde: Jij kunt met een WP maar erg weinig CO2 besparen. Dan is het veel slimmer om de beperkte middelen (subsidiegeld, capaciteit van installatiebedrijven etc) in te zetten bij een huis waarbij er 1500+ kuub gas kan worden bespaard.
(Overigens is het globaal nog veel slimmer om in NL gewoon op gas te blijven stoken (wat al een erg lage CO2-uitstoot heeft) en de middelen te gebruiken om de huizen (waar dan ook ter wereld) die nu nog verwarmen met kolen, hout of stookolie om te bouwen naar een warmtepomp. Daar is met een gelijke investering een vele malen hoger rendement te behalen. Maar leg dat de prutsers in Den Haag maar eens uit... |:( |:( )

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Afas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:38:
[...]
Ja ik kook elektrisch. Dat is nogal een andere inschatting :o en ik begrijp uit je bericht dat het een uitdaging is om überhaupt een offerte te krijgen?
Als je alles in Nederland wilt aanschaffen kost een 5kW Panasonic monobloc met SWW al rond de 6000euro. Zonder SWW iets van 4200. Zelf importeren uit Duitsland was een goede optie, net onder de 3000euro zonder SWW, maar gaat vanaf 1 juli lastiger worden omdat de “huisleverancier” stopt met levering aan Nederland i.v.m. de nieuwe BTW regels. En dan het installeren nog.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
t.oswald schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:04:
[...]

Als je alles in Nederland wilt aanschaffen kost een 5kW Panasonic monobloc met SWW al rond de 6000euro. Zonder SWW iets van 4200. Zelf importeren uit Duitsland was een goede optie, net onder de 3000euro zonder SWW, maar gaat vanaf 1 juli lastiger worden omdat de “huisleverancier” stopt met levering aan Nederland i.v.m. de nieuwe BTW regels. En dan het installeren nog.
Dank je. Waar moet ik aan denken voor de installatie? Een nieuwe CV ketel laten hangen lukt voor een een paar honderd euro wel maar ik vermoed dat een warmtepomp met warmwater voorziening installeren een stuk meer werk is?

Als ik het rekentooltje in vul kan ik afhankelijk van de energieklasse 1500-1800 subsidie krijgen op de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:53
Afas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:01:
[...]
Dank je. Waar moet ik aan denken voor de installatie? Een nieuwe CV ketel laten hangen lukt voor een een paar honderd euro wel maar ik vermoed dat een warmtepomp met warmwater voorziening installeren een stuk meer werk is?

Als ik het rekentooltje in vul kan ik afhankelijk van de energieklasse 1500-1800 subsidie krijgen op de warmtepomp.
Offertes kunnen enorm uiteenlopen, maar als je bereid bent er zelf wat tijd en moeite in te steken kan het enorm meevallen.

Voorbeeldje van hoe een warmtepomp ook goedkoper kan:
- 5kW Panasonic monoblock warmtepomp uit Duitsland 3000 euro
- boilervat 200-300 liter a 1000-1500 euro
- 2 dagen installatiewerk a 50 euro per uur 800 euro
- ISDE subsidie 1800 euro
- leidingwerk, beugels/voet, gaten boren etc. 500 - 1000 euro
Zit je totaal na subsidie op zo'n 4k tot 5k euro inclusief installatie denk ik. Dan zal je wel zelf de materialen moeten inkopen en een installateur vinden zoals @koevlaas2 die het voor je wil installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@Afas @Zenix denk dat je ook nog wel een paar honderd euro moet kunnen krijgen als je de ketel verkoopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Heronimo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:22:
[...]

Offertes kunnen enorm uiteenlopen, maar als je bereid bent er zelf wat tijd en moeite in te steken kan het enorm meevallen.

Voorbeeldje van hoe een warmtepomp ook goedkoper kan:
- boilervat 200-300 liter a 1000-1500 euro
Zit je totaal na subsidie op zo'n 4k tot 5k euro inclusief installatie denk ik. Dan zal je wel zelf de materialen moeten inkopen en een installateur vinden zoals @koevlaas2 die het voor je wil installeren.
En dan nog komt er dus geen positieve business case uit.
En vergeet niet, die WP heeft tov de CV-ketel ook een hoop nadelen:
  • WP maakt geluid buiten
  • WP heeft veel meer ruimte nodig (extra buitenunit in de tuin, en extra SWW vat binnen).
  • Met een WP heb je niet eindeloos warm water
  • Met een WP kun je niet even snel je huis een paar graden warmer stoken
  • Met een WP gaat je watertemperatuur naar beneden, waardoor je de radiatoren op je bovenverdieping (ooit spelen / studeren daar wellicht kinderen) nauwelijks meer kunt gebruiken.
  • Een standaard CV-ketel kan door elke monteur worden onderhouden / gerepareerd. Voor een WP heb je
    een (duurdere) specialist nodig.
En bovendien, zoals hierboven al gezegd: Het is veel beter om de schaarse middelen in te zetten bij huizen waar het besparingspotentieel veel groter is. Bij een gasverbruik van slechts 400 kuub is een CV-ketel gewoon de veel betere keuze.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 22-06-2021 19:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Andrehj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:56:
[...]

En dan nog komt er dus geen positieve business case uit.
En vergeet niet, die WP heeft tov de CV-ketel ook een hoop nadelen:
  • WP maakt geluid buiten
  • WP heeft veel meer ruimte nodig (extra buitenunit in de tuin, en extra SWW vat binnen).
  • Met een WP heb je niet eindeloos warm water
  • Een standaard CV-ketel kan door elke monteur worden onderhouden / gerepareerd. Voor een WP heb je een (duurdere) specialist nodig.
En bovendien, zoals hierboven al gezegd: Het is veel beter om de schaarse middelen in te zetten bij huizen waar het besparingspotentieel veel groter is. Bij een gasverbruik van slechts 400 kuub is een CV-ketel gewoon de veel betere keuze.
Bij dit soort verbruiken is het met name onbegrijpelijk dat er niet vanaf het begin al voor een all electric concept gegaan is.

Je zou met een dergelijk verbruik ook kunnen kijken naar een ventilatielucht warmtepomp die buitenlucht bij mengt. Die zijn met name erg geschikt bij zeer kleine verbruiken. Helaas zijn deze over het algemeen wel vrij prijzig in de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Heronimo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:04:
Bij dit soort verbruiken is het met name onbegrijpelijk dat er niet vanaf het begin al voor een all electric concept gegaan is.
Met welk doel? Je geeft zelf al aan dat die ventilatiewarmtepomp een erg dure investering is. Die moet je dan wel kunnen betalen. Deze woning heeft een zodanig lage warmtebehoefte dat een beetje gas verstoken gewoon de slimste manier is om zo'n huis te verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
Andrehj schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:10:
[...]

Met welk doel? Je geeft zelf al aan dat die ventilatiewarmtepomp een erg dure investering is. Die moet je dan wel kunnen betalen. Deze woning heeft een zodanig lage warmtebehoefte dat een beetje gas verstoken gewoon de slimste manier is om zo'n huis te verwarmen.
Als de gasaansluiting er eenmaal ligt en de ketel er hangt wel ja. Maar als je het geld van het aanleggen van de gasaansluiting meeneemt dan is het maatschappelijk gezien een onhandige keuze geweest om niet meteen all electric te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

Heronimo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:13:
[...]

Als de gasaansluiting er eenmaal ligt en de ketel er hangt wel ja. Maar als je het geld van het aanleggen van de gasaansluiting meeneemt dan is het maatschappelijk gezien een onhandige keuze geweest om niet meteen all electric te gaan.
En hoe helpt dat de vraagsteller? O-)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Heronimo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:13:
[...]

Dit is een huis waar al een vergunning voor was afgegeven op het moment dat de wetgeving veranderd is. De start van de bouw lag na de peildatum maar dat maakte niet meer uit. Heb er nog naar gevraagd en de ontwikkelaar wilde het niet eens uit laten zoeken want het huis was ontwikkeld op een cv installatie en ze vonden het veel te veel gedoe. Gezien de prijzen van de meerwerken (€1000 per extra zonnepaneel :') ) was het waarschijnlijk toch niets geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Dank jullie voor alle reacties. Ik kom tot:
- In het beste geval lukt het net om een warmtepomp gedurende de levensduur terug te verdienen. Er zijn ook kosteninschattingen die een stuk hoger uit komen waarmee het zwaar onrendabel is.
- Op basis van het lage gasverbruik is een warmtepomp niet direct een (duurzaamheids)prioriteit.
- Het is lastig om een goede installateur te vinden die een passende offerte kan maken voor een redelijke prijs.
- Terugkoeling woning is beperkt.
- Afhankelijk van het wijkgerichte plan dan de gemeente op moet stellen om van het gas af te gaan kan het zijn dat de balans straks anders komt te liggen, zeker als er zou gaan dreigen dat je verplicht aangesloten wordt op een warmtenet. Daar is nog geen duidelijkheid over.

Op basis hiervan is het voor mij geen prioriteit om nu snel over te schakelen naar een warmtepomp en kan ik prima een nieuw contract voor elektra en gas af sluiten voor komend jaar.
Ergens vind ik het wel jammer dat het voor een 'makkelijke' fix zoals mijn woning is niet interessant lijkt om over te stappen. Dat zegt ook veel over de lange weg die we te gaan hebben als het blijkbaar niet uit kan en het zelfs lastig zou zijn om een offerte voor de werkzaamheden te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Afas schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:17:
[...]

Dit is een huis waar al een vergunning voor was afgegeven op het moment dat de wetgeving veranderd is. De start van de bouw lag na de peildatum maar dat maakte niet meer uit. Heb er nog naar gevraagd en de ontwikkelaar wilde het niet eens uit laten zoeken want het huis was ontwikkeld op een cv installatie en ze vonden het veel te veel gedoe. Gezien de prijzen van de meerwerken (€1000 per extra zonnepaneel :') ) was het waarschijnlijk toch niets geworden.
Hier hetzelfde alleen was bij mij dus de meerprijs 25k voor een ventilatie warmtepomp, kan een stuk goedkoper en beter als ik het hier zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Afas:
Alternatieve oplossing is wellicht als je toch behoefte aan koeling hebt: een LL WP (airco) in combinatie met een warmtepomp boiler.

Dan kan je ook van gas los met wat lagere kosten. Alleen dan heb je geen verwarming meer op de 1e verdieping.

Maar als je toch koeling wil is het een goede optie om je gasverbruik verder te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:42:
@Afas:
Alternatieve oplossing is wellicht als je toch behoefte aan koeling hebt: een LL WP (airco) in combinatie met een warmtepomp boiler.

Dan kan je ook van gas los met wat lagere kosten. Alleen dan heb je geen verwarming meer op de 1e verdieping.

Maar als je toch koeling wil is het een goede optie om je gasverbruik verder te verlagen.
Daar zat ik ook aan te denken, de vraag is een beetje wat dat zou betekenen. Als ik boven ook wil kunnen koelen en verwarmen kom ik op een multi split uit en dan nog een WPboiler. Dat betekent 2 buitenunits en ik vraag me ook af of ik dan veel voordeliger uit ben dan met een lucht water warmtepomp. Voor warmwater zou ik ook voor een instant heater kunnen kiezen. Die hebben alleen vermogen van 16 kW en ik weet niet zeker of dat op mijn 3x25A past.

Ik heb eigenlijk iemand nodig die hier verstand van heeft en een goed advies kan geven voor mijn situatie, maar vind die maar eens :/

[ Voor 7% gewijzigd door Afas op 23-06-2021 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Afas schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:11:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken, de vraag is een beetje wat dat zou betekenen. Als ik boven ook wil kunnen koelen en verwarmen kom ik op een multi split uit en dan nog een WPboiler. Dat betekent 2 buitenunits en ik vraag me ook af of ik dan veel voordeliger uit ben dan met een lucht water warmtepomp. Voor warmwater zou ik ook voor een instant heater kunnen kiezen. Die hebben alleen vermogen van 16 kW en ik weet niet zeker of dat op mijn 3x25A past.

Ik heb eigenlijk iemand nodig die hier verstand van heeft en een goed advies kan geven voor mijn situatie, maar vind die maar eens :/
Heb je @koevlaas2 al een PB gestuurd? ;)

Ik denk dat een lucht/lucht multisplit warmtepomp (airco) inclusief installatie plus een warmtepompboiler niet veel goedkoper word dan onderstaande:
- boilervat 200 liter a 1000 euro (wellicht kan je zelfs nog met een iets kleinere boiler uit)
Zit je totaal na subsidie op zo'n 3.5k tot 4k en kan je koelen en verwarmen met een enkele buitenunit. Ik denk dat het echt prima haalbaar is op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Laatst online: 05-10 17:13
Heronimo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Heb je @koevlaas2 al een PB gestuurd? ;)

Ik denk dat een lucht/lucht multisplit warmtepomp (airco) inclusief installatie plus een warmtepompboiler niet veel goedkoper word dan onderstaande:
- boilervat 200 liter a 1000 euro (wellicht kan je zelfs nog met een iets kleinere boiler uit)
Zit je totaal na subsidie op zo'n 3.5k tot 4k en kan je koelen en verwarmen met een enkele buitenunit. Ik denk dat het echt prima haalbaar is op die manier.
Goedkoper gaat het zeker niet worden aangezien dit (mijns inziens) een aardig optimistische schatting is voor de meest ideale situatie (de praktijk is toch vaak iets lastiger). Uit ervaring met de offertes die ik tot op heden heb ontvangen is voornamelijk de laatste post 'leidingwerk, beugels/voet, gaten boren etc.' nogal optimistisch.

Nu kan het natuurlijk ook zo zijn dat mijn offertes hoog uitvallen, het probleem wat ik vooral heb is dat ik juist deze post erg moeilijk vind om in te schatten als leek op installatie-gebied. De warmtepomp, boiler etc kan je gemakkelijk opzoeken wat een normale prijs is, maar qua kleinmateriaal (bochtjes, koppelingen etc) heb ik geen idee wat normaal is. Zie bijvoorbeeld dit overzicht dat ik heb ontvangen voor de post 'CV zijdig', totaal 951 euro ex btw. Naast deze post zijn er nog een aantal soortgelijke posten zoals 'koeltechnisch', 'elektrotechnisch' en de altijd leuke 'overige materialen' " :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIowJCEOK4S0CLmaGOmPllkCh28=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TJPbSmYMhIH8Xa1q3oy9wldz.png?f=user_large

Geen idee of dit realistisch is....(de pomp zal zijn voor na het buffervat (losse discussie :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Xqlusive schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Goedkoper gaat het zeker niet worden aangezien dit (mijns inziens) een aardig optimistische schatting is voor de meest ideale situatie (de praktijk is toch vaak iets lastiger). Uit ervaring met de offertes die ik tot op heden heb ontvangen is voornamelijk de laatste post 'leidingwerk, beugels/voet, gaten boren etc.' nogal optimistisch.

Nu kan het natuurlijk ook zo zijn dat mijn offertes hoog uitvallen, het probleem wat ik vooral heb is dat ik juist deze post erg moeilijk vind om in te schatten als leek op installatie-gebied. De warmtepomp, boiler etc kan je gemakkelijk opzoeken wat een normale prijs is, maar qua kleinmateriaal (bochtjes, koppelingen etc) heb ik geen idee wat normaal is. Zie bijvoorbeeld dit overzicht dat ik heb ontvangen voor de post 'CV zijdig', totaal 951 euro ex btw. Naast deze post zijn er nog een aantal soortgelijke posten zoals 'koeltechnisch', 'elektrotechnisch' en de altijd leuke 'overige materialen' " :P

[Afbeelding]

Geen idee of dit realistisch is....(de pomp zal zijn voor na het buffervat (losse discussie :P)
Ja, de devil is in the details

Maar bijvoorbeeld buffervaten en extra pompen zijn vaak niet nodig maar worden dan wel geplaatst. Hetzelfde geld voor de driewegklep voor koelen, dat kan ook prima opgelost worden met een handbediende vlinder klep die je elke lente en herfst even omzet om van koelen naar verwarmen te gaan. Dat scheelt je zo alweer de helft van de kosten in deze post.

Dus als je bereid bent om er zelf even goed in te duiken of een installateur hebt die bereid is om mee te denken hoe je het beheersbaar houd qua kosten dan is het wel te doen. Anders word je, net als bij veel andere offertes, overrompeld met onbekende stelposten die het bij elkaar flink duurder maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:00
@Afas Ik zat een jaar geleden (en nog) met precies dezelfde vraag. Nieuwbouwhuis in juni 2020 opgeleverd met gasketel. De hele installatie is daar ook op ingericht (berekend durf ik niet te zeggen, want ik heb niet het idee dat onze installateur kan rekenen).

De terugverdientijd zou, in mijn situatie, tussen de 15 en 20 jaar uitkomen bij volledig elektrisch gaan en dan is het nog de vraag of ik wel op ZLTV kan stoken, want alleen dan haal je de beloofde SCOP's.

Wat ik nu gedaan heb is dat ik mijn CV helemaal getuned heb, en een heel seizoen gestookt heb op 35 graden water uit de CV. Daarbij heb ik werkelijk alles gemeten wat ik kon meten, dus temperaturen van aanvoer/retour per 30 seconden, gasverbruik per 5 minuten, buitentemperatuur, enz.

Nu weet ik heel zeker dat ik (a) in staat ben om de woning warm te stoken met 35 graden water en dat bij vervanging dus geen aanpassing aan het CV circuit nodig is en (b) welk vermogen warmtepomp ik nodig heb, aangezien ik precies kan zien wat het (gemiddeld) vermogen is bij welke buitentemperatuur.

Ook vandaag is een vervanging niet financieel interessant en ik heb de gasprijs drie jaar vast staan, dus de komende twee jaar blijf ik meten. Pas daarna doe ik zelfde berekening nog een keer. Als tegen die tijd het gas schrikbarend veel duurde geworden is zou het zomaar kunnen dat het ineens wel interessant wordt om over te stappen.

Tot die tijd verzamel ik data en maak ik grafiekjes zodat ik de juiste keuze voor een WP kan maken op basis van modulatiebereik bij een gegeven buitentemperatuur.

PS. Koeling heb ik met airco in huis, daarvoor hoeft de WP straks niet te zorgen. Mijn mening is dat je moet koelen bovenin de ruimte en verwarmen onderin, dus dat koelen via de vloer sowieso niet zo'n goed idee is, maar daarover verschillen de meningen, dus dat laat ik even buiten beschouwing. Als je de investering voor koeling nog moet doen en je neemt dat in de berekening mee kan het wel financieel interessant zijn om de nagelnieuwe ketel toch te vervangen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
@Blihi dank je voor de uitgebreide toelichting. Ik ben helaas niet technisch genoeg om dit allemaal zo gedegen te doen en ik ben daarom meer afhankelijk van een installateur en die zal ongetwijfeld sneller voor een standaard oplossing gaan.

Ik heb vandaag een paar installateurs hier in de buurt gebeld. En die hebben sowieso geen tijd de komende maanden en als ik ook advies wil over wat er geplaatst moet worden maakt dat er niet beter op. Heb ook het idee dat het niet interessant voor ze is want te klein project en ze hebben het waarschijnlijk al druk zat met alle nieuwbouwproejcten.

@Heronimo Ik ben best bereid er in te duiken maar heb er simpelweg veel te weinig verstand van. En dan komt het neer op er heel veel tijd in steken en dat kan niet uit. Dan kom ik dus op de variant installateur die mee denkt en dat valt dus tegen (zie hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:01
@Blihi Ik ben via een vergelijkbaar traject tot een vergelijkbare conclusie gekomen:
Installatie is bijna wp-geschikt en wordt de komende 2 jaar nog wat getuned en dan zien we verder
wat onze overheid echt wil met de energie- c.q. warmtetransitie in de bestaande bebouwing.
Motto: "Wait & See".
@Afas Als je wil wachten tot dat de NL-installatiebranche zover is zou je veel geduld/tijd mee moeten brengen,
zo 5 tot 10 jaar vermoedelijk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:57

j4y

Hier een recent huis uit 2018, gekocht in 2020. Ik had een belastingvrije gift gekregen voor verbouwen/hypotheek om aan de regels te voldoen. Met de lage rentestand levert de hypotheek niet zo veel op dus een deel maar aan warmtepomp en (extra) zonnepanelen gedaan (valt onder verbouwing - had ff gebeld met de BD). Nu alvast van het gas af en geen energierekening meer! Het lijstje van @Heronimo zo'n beetje tot op de letter gevolgd dus het kan wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Heronimo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:10:
[...]

Ja, de devil is in the details

Maar bijvoorbeeld buffervaten en extra pompen zijn vaak niet nodig maar worden dan wel geplaatst. Hetzelfde geld voor de driewegklep voor koelen, dat kan ook prima opgelost worden met een handbediende vlinder klep die je elke lente en herfst even omzet om van koelen naar verwarmen te gaan. Dat scheelt je zo alweer de helft van de kosten in deze post.

Dus als je bereid bent om er zelf even goed in te duiken of een installateur hebt die bereid is om mee te denken hoe je het beheersbaar houd qua kosten dan is het wel te doen. Anders word je, net als bij veel andere offertes, overrompeld met onbekende stelposten die het bij elkaar flink duurder maken.
Ik ben dan toch maar eens even het buffervat verhaal ingedoken, de pomp en het buffervat samen zijn goed voor bijna 800 euro, toch zonde als het niet nodig is...

Wat ik tot nog toe gevonden heb is de volgende vuistregel qua systeeminhoud:

- 20-25 liter systeeminhoud benodigd per kW (minimale capaciteit).
- Voor de Vaillant Arotherm Split 75/5AS die ik voor ogen heb is het minimum vermogen bij +7, 2.76 kW
- Dus systeeminhoud nodig van minimaal 55 - 69 liter

Nu wordt het enigszins lastig aangezien ik nu moet gaan schatten...

- Benedenverdieping van ~10x5 volledige vloerverwarming, overal 10 cm HoH (bij glas dichter op elkaar)
- Buisdiameter zojuist afgelezen op de stukjes slang die er uitsteken, 14 x 2.0. Dus ik neem aan 14mm dik, en 2 mm wanddikte, dus 10 mm binnendiameter.
- het ligt in slakkenhuispatroon, maar voor het gemak ga ik er vanuit dat er enkel leidingen liggen van links naar rechts hoh 10 cm, dus 100 stukjes van 5 meter. totaal 500 meter slang verdeeld over 5 groepen.

Stukje wiskunde:
(pi x 0.5cm^2 x 50000 cm) / 1000 = 39.2 l

De bovenverdieping bestaat uit radiatoren die veelal dicht staan, en zullen in de toekomst misschien vervangen worden door convectoren (met verwaarloosbare inhoud). Dus daarom tel ik boven niet mee voor de systeeminhoud. Dan zijn er nog wat aan/afvoer buizen, maar daar zal zeker geen 20 liter in zitten.

Voorlopige conclusie: Buffervat is gewenst aangezien de systeeminhoud niet groot genoeg is: 39.2 liter waar 55 - 69 liter aanbevolen is.

Is dit een logische beredenering? Of zijn hier andere meningen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Buffervat / min. inhoud is er vooral zodat je WP genoeg energie kan onttrekken aan het systeem bij een defrost. Als je aan de lage kant zit dan kan het dus zijn dat je defrosts langer duren of dat het elektrisch element meer bij moet springen. Beide zijn geen grote ramp (zeker omdat je zo'n lage warmtevraag hebt).

Ik zou sterk overwegen het zonder buffervat en pomp aan te laten leggen. Je kunt altijd overwegen om nog minimaal 1 radiator altijd open te laten staan (bijv. in de badkamer), dan ben je vast al heel dicht bij de 50-60L die je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Xqlusive schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:54:
[...]

Ik ben dan toch maar eens even het buffervat verhaal ingedoken, de pomp en het buffervat samen zijn goed voor bijna 800 euro, toch zonde als het niet nodig is...

- Voor de Vaillant Arotherm Split 75/5AS die ik voor ogen heb is het minimum vermogen bij +7, 2.76 kW

- Benedenverdieping van ~10x5 volledige vloerverwarming, overal 10 cm HoH (bij glas dichter op elkaar)
- Buisdiameter zojuist afgelezen op de stukjes slang die er uitsteken, 14 x 2.0. Dus ik neem aan 14mm dik, en 2 mm wanddikte, dus 10 mm binnendiameter.
- het ligt in slakkenhuispatroon, maar voor het gemak ga ik er vanuit dat er enkel leidingen liggen van links naar rechts hoh 10 cm, dus 100 stukjes van 5 meter. totaal 500 meter slang verdeeld over 5 groepen.

Stukje wiskunde:

De bovenverdieping bestaat uit radiatoren die veelal dicht staan, en zullen in de toekomst misschien vervangen worden door convectoren (met verwaarloosbare inhoud). Dus daarom tel ik boven niet mee voor de systeeminhoud. Dan zijn er nog wat aan/afvoer buizen, maar daar zal zeker geen 20 liter in zitten.

Voorlopige conclusie: Buffervat is gewenst aangezien de systeeminhoud niet groot genoeg is: 39.2 liter waar 55 - 69 liter aanbevolen is.

In aanvulling op @Fr33z, het buffervat heb je met name nodig om:
- genoeg energie te kunnen onttrekken bij een defrost, dat is gezien het oppervlakte aan vloerverwarming geen punt
- als het zone regeling toepast en de situatie kan optreden waarbij maar een heel klein deel van het huis open staat waardoor de afgifte ruim onder het minimum vermogen komt
In jouw geval met 50m2 vloerverwarming lijkt me een buffervat onnodig.

Vraag me overigens wel af hoe je die 7.5kW met zo'n relatief beperkt oppervlakte wil gaan afgeven. Dat is 150W/M2 en betekend dat je op temperaturen rond de 45 graden komt voor het water wat erg hoog is voor vloerverwarming (zo hoog kom ik zelfs niet met radiatoren). Dus ik gok dat of meer moet isoleren of je een veel te grote warmtepomp wil gaan installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
j4y schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:43:
Hier een recent huis uit 2018, gekocht in 2020. Ik had een belastingvrije gift gekregen voor verbouwen/hypotheek om aan de regels te voldoen. Met de lage rentestand levert de hypotheek niet zo veel op dus een deel maar aan warmtepomp en (extra) zonnepanelen gedaan (valt onder verbouwing - had ff gebeld met de BD). Nu alvast van het gas af en geen energierekening meer! Het lijstje van @Heronimo zo'n beetje tot op de letter gevolgd dus het kan wel
En klopt het voorgespiegelde kostenplaatje een beetje? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:57

j4y

Heronimo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:20:
[...]

En klopt het voorgespiegelde kostenplaatje een beetje? O-)
:*) 8)

wel inderdaad met lokale installateurs in het begin ook een erg hard hoofd in

[ Voor 27% gewijzigd door j4y op 23-06-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
Heronimo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:16:
[...]

In aanvulling op @Fr33z, het buffervat heb je met name nodig om:
- genoeg energie te kunnen onttrekken bij een defrost, dat is gezien het oppervlakte aan vloerverwarming geen punt
- als het zone regeling toepast en de situatie kan optreden waarbij maar een heel klein deel van het huis open staat waardoor de afgifte ruim onder het minimum vermogen komt
In jouw geval met 50m2 vloerverwarming lijkt me een buffervat onnodig.

Vraag me overigens wel af hoe je die 7.5kW met zo'n relatief beperkt oppervlakte wil gaan afgeven. Dat is 150W/M2 en betekend dat je op temperaturen rond de 45 graden komt voor het water wat erg hoog is voor vloerverwarming (zo hoog kom ik zelfs niet met radiatoren). Dus ik gok dat of meer moet isoleren of je een veel te grote warmtepomp wil gaan installeren.
Duidelijk wat betreft het buffervat, dank voor de uitleg.

Wat betreft de afgifte van het vermogen, de berekening van de warmtepomp is hierop gebaseerd:
  • vuistregel jaarverbruik * 8 / 1650: 900 m3 * 8 /1650 = 4.36 kW, afronden naar boven voor SWW --> 5 kW
  • m3 / graaddag over afgelopen half jaar (winter) ~ 0.31 m3 --> Tbuiten -10, Tbinnen 20, dT= 30 --> 30*0.31 = 9.3 m3 --> 9.3 * 8 kW = 75 kW warmtebehoefte per dag. zeg 75% van de tijd verwarmen, rest van de tijd SWW en wat extra. 75 kW / 18 uur = 4.16 --> 5 kW
de Vaillant 75/5 levert 6.68 kW bij -7, iets meer dan de 5 kW uit de berekening, maar hij kan gelukkig ver genoeg terug moduleren. Daarnaast is het voor het opwarmen van de boiler niet verkeerd om wat extra vermogen beschikbaar te hebben. Tevens is het ook voor het geluid en de COP alleen maar positief als hij een tandje lager kan draaien, bijvoorbeeld:

- Vol vermogen bij -7, 6.68 kW, COP 2.64, max geluidsvermogen 56 dB
- 40% fluistermodus bij -7, 4.2 kW, COP 3.10, max geluidsvermogen 52 dB

Om genoeg warmteafgifte te hebben zal de aanvoer waarschijnlijk wel tussen de 35/40 uitkomen als het buiten -10 is, maar voor die uitzonderlijke situatie lijkt me dat niet zo'n probleem. De aanvoer staat met de huidige CV ketel ook op ~40 graden.

Wat meer details en overwegingen zijn in mijn eigen topic te vinden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Xqlusive schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:54:
[...]

Stukje wiskunde:

https://www.vaillant.nl/p...0020243714-05-2108883.pdf bladzijde 101, paragraaf 3.10: 40 liter is genoeg, mits hulpverwarming.

39.2 mag je van mij afronden :)
Het beton om de slangen heeft ook warmtecapaciteit, in tegenstelling tot een buffervat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

@Blihi Hier ook mijn CV getuned. Huis is perfect warm met maar 30 graden.. Pendelen doet die ook amper en is rustig aan het verwarmen.

Ik heb overigens ook een l/l warmtepomp. Voor mij is een lagere luchtvochtigheid belangrijk, dus een l/w warmtepomp was voor mij op dat vlak geen optie. Een airco is niet rendabel, maar dat comfort is veel waard.

[ Voor 44% gewijzigd door Zenix op 23-06-2021 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-09 20:54
Hoi allemaal,

Binnenkort wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd. Het huis bestaat uit drie verdiepingen van 55m2 en elke verdieping heeft vloerverwarming. De isolatiewaarden zijn:
- Begane grondvloer van de woning, geïsoleerde betonvloer Rc= 3,5 m2 K/W
- Buitenspouwmuren, minerale wol Rc= 4,5 m2 k/W
- Dakvlakken Rc= 6,0 m2 K/W
- Beglazing in de woning HR++ beglazing

Het model warmtepomp dat mij is aangeraden door de aannemer is Daikin 08S23EJ9W inclusief 9Kw back-upverwarming. Hebben semi-vrije keus; merk is Daikin en kunnen kiezen tussen 180 liter of 230 liter boiler.

Mijn vraag is; is 9Kw back-upverwarming (COP =1) geen overkill? Dit zou namelijk kunnen betekenen dat de meterkast verzwaard moet worden naar 3x40A, wat €700 per jaar kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 13:21
Zenix schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:25:
@Blihi Hier ook mijn CV getuned. Huis is perfect warm met maar 30 graden.. Pendelen doet die ook amper en is rustig aan het verwarmen.

Ik heb overigens ook een l/l warmtepomp. Voor mij is een lagere luchtvochtigheid belangrijk, dus een l/w warmtepomp was voor mij op dat vlak geen optie. Een airco is niet rendabel, maar dat comfort is veel waard.
Hoezo kan je met een l/w warmtepomp niet koelen met verlagen van luchtvochtigheid? #fancoils

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Calypsooo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:43:
Hoi allemaal,

Binnenkort wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd. Het huis bestaat uit drie verdiepingen van 55m2 en elke verdieping heeft vloerverwarming. De isolatiewaarden zijn:

Het model warmtepomp dat mij is aangeraden door de aannemer is Daikin 08S23EJ9W inclusief 9Kw back-upverwarming. Hebben semi-vrije keus; merk is Daikin en kunnen kiezen tussen 180 liter of 230 liter boiler.

Mijn vraag is; is 9Kw back-upverwarming (COP =1) geen overkill? Dit zou namelijk kunnen betekenen dat de meterkast verzwaard moet worden naar 3x40A, wat €700 per jaar kost.
Ehm, ik zou de specs nog ff dubbelchecken maar dat is inderdaad heel erg overkill. En meterkast verder verzwaren dan 3x25A is echt onzinning (tenzij je 2 Tesla's wilt powerchargen en nog wat andere meuk wilt doen, genoeg voorbeeld hier van bijv. @Grolsch die vrij veel door 1 aansluiting van 3x25A weet te trekken).

Ik heb met een huis dat maar half de isolatie van het jouwe heeft ook een 9kW warmtepomp. Is dus sowieso groot genoeg, ik zou zeggen zet er een 5 of een 7 kW in als dat nog aan te passen is. Die 9kW 1-op-1 backup is echt vreemd, zie je vrijwel nooit. Meeste WPs hebben een 3 kW elektrisch element erin zitten (kan ook mooi op 1 x 16A groep aangesloten worden namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
thehog schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:45:
[...]

Hoezo kan je met een l/w warmtepomp niet koelen met verlagen van luchtvochtigheid? #fancoils
Sja, kan in principe wel, in praktijk kan het ook heel lastig zijn. Ik heb bijv. een huis met vloerverwarming en radiatoren. Die radiatoren ga ik nog wel vervangen, maar als ik dat door fancoils doen kan ik nog steeds niet echt lekker condenserend koelen. Heb namelijk leidingen van staal en die zijn niet dampdicht geisoleerd (ga ik ook niet doen, lopen beetje in het zicht in de hoeken van de kamers etc.). Verder kan ik ook niet makkelijk de vloerverwarming dichtzetten, dus als ik ga koelen met Ta = 10C ofzo dan wordt de vloer erg glibberig en gaan mijn leidingen roesten.

Stel dat je een huis hebt met kunststof leidingen en wel een goede scheiding tussen vloerverwarming en fancoils, dan kan het natuurlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:00
Zenix schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:25:

Mijn huis is een vrijstaande doos van 9x14x7 meter. Hoe goed isolatie dan ook is, airco is noodzakelijk om het binnen behaaglijk te houden. Die airco heeft van die lelijke muurunits, maar dat zijn fancoils ook. Het comfort is goud waard en de installatie was prijzig, maar de kosten in gebruik zijn heel laag. Afgelopen week nooit meer dan 1 euro per dag aan stroom verbruikt voor de airco (meet Daikin zelf).

Fancoils kunnen wel, maar een buite unit is of geoptimaliseerd voor koelen, of voor verwarmen, nooit voor allebei. Als je de ruimte hebt zijn meerdere buitenunits mijns inziens beter.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Hoi allemaal,

Voor een nieuwbouwwoning vandaag de dag rekenen ze met 25 tot 35W/m2 aan benodigd vermogen afhankelijk van het ventilatie systeem (WTW = 25, MV = 35). Met 165m2 kom je dan op 4 tot 6kW vermogen voor verwarming benodigd. Daar kan je nog 5-10% bij doen voor het maken van tapwater met de warmtepomp.

Ik gok dat je uit kan met een warmtepomp van 5 of 7kW afhankelijk van of er WTW word toegepast bij de ventilatie. Dus waarom ze zo'n enorme unit met enorme backup plaatsen is me een raadsel. Heb je een warmteverlies berekening gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Hoi allemaal,

Los van de vraag of de wp niet veel te zwaar is zoals inmiddels door anderen is aangegeven, als je deze bedoelt dan is die er als 3 fase, maar ook 1 fase met 2kW backup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3neksNpZmP1ytNbM2VaQEHiNicE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhVSHDRS3t1esZaZKZgLeGG7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calypsooo
Heronimo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:00:
[...]

Voor een nieuwbouwwoning vandaag de dag rekenen ze met 25 tot 35W/m2 aan benodigd vermogen afhankelijk van het ventilatie systeem (WTW = 25, MV = 35). Met 165m2 kom je dan op 4 tot 6kW vermogen voor verwarming benodigd. Daar kan je nog 5-10% bij doen voor het maken van tapwater met de warmtepomp.

Ik gok dat je uit kan met een warmtepomp van 5 of 7kW afhankelijk van of er WTW word toegepast bij de ventilatie. Dus waarom ze zo'n enorme unit met enorme backup plaatsen is me een raadsel. Heb je een warmteverlies berekening gekregen?
Ja de primaire verwarming capaciteit is 6Kw als ik deze link goed begrijp (EHVX08S23EJ9W is onze warmtepomp): https://www.daikin.nl/nl_...---erga04-08ev.table.html

Ik heb de warmteverliesberekening opgevraagd bij de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MrScratch

I am rubber, you are glue

Zijn er ook mensen die op een schuin dakvlak geinstalleerd hebben? Lijkt me in verband met de geluidseisen perfect (want ver van de erfgrens af door de hoogte). Ook heb ik mijn huidige installatie op de vliering staan, dus alles moet toch daar heen, dakvlak is superdichtbij ivm de leidingen die erheen moeten.

Heb gezien dat er iets is zoals de HydroTop (binnenshuis met doorvoer naar buiten) of de Ubbink Decorio of HydroCap (buitenshuis op het dak). Ik vraag me echter af of dit ook voor de particulier mogelijk is, of dat het alleen in projectmatige seriebouw wordt gedaan?

Voorbeeld van de Ubbink Decorio:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusvisie.nl/wp-content/uploads/sites/21/2020/07/Warmtepomp-op-het-dak-1.jpg

Hydrotop: https://www.hydrotopworks.nl/producten/hydrotop/
HydroCap: https://www.hydrotopworks.nl/producten/hydrocap/
Ubbink Decorio: https://www.ubbink.com/nl...-luchtwarmtepompbehuizing

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MrScratch schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:08:
Zijn er ook mensen die op een schuin dakvlak geinstalleerd hebben? Lijkt me in verband met de geluidseisen perfect (want ver van de erfgrens af door de hoogte). Ook heb ik mijn huidige installatie op de vliering staan, dus alles moet toch daar heen, dakvlak is superdichtbij ivm de leidingen die erheen moeten.

Heb gezien dat er iets is zoals de HydroTop (binnenshuis met doorvoer naar buiten) of de Ubbink Decorio of HydroCap (buitenshuis op het dak). Ik vraag me echter af of dit ook voor de particulier mogelijk is, of dat het alleen in projectmatige seriebouw wordt gedaan?

[Afbeelding]

Niet ervaring mee op een dak, maar elke omlijsting / ombouw zal de efficiëntie beïnvloeden en daarnaast, de erfgrens geldt ook op 8 meter hoogte hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
MrScratch schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:08:

[Afbeelding]

Kan zeker ook particulier, heb 2-3 jaar geleden naar gekeken... Je keuze voor de warmptepomp is dan beperkt door de vaste afmeting. En zoals je op jou foto al ziet is een dakraam ernaast eigenlijk wel nodig voor service van de unit. - hierdoor viel dit idee bij mij af.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Nu online

MrScratch

Vorkie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:11:
[...]

Niet ervaring mee op een dak, maar elke omlijsting / ombouw zal de efficiëntie beïnvloeden en daarnaast, de erfgrens geldt ook op 8 meter hoogte hoor :+
Naar mijn beste weten is de erfgrens op 1,5 meter hoogte bepaald als punt waarvoor de geluidsbelasting geldt, alsmede enig raam van buren dat geopend kan worden. De Ubbink heeft verder geen geluidsbeperkende opzet, dus ik verwacht weinig invloed op de efficientie. Het belangrijkste is dat de unit richting het dakvlak is gericht en geluid dus weg van de achtertuin zal gaan (in mijn geval zal het op het achterdakvlak komen). Dit vind ik een ander voordeel hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MrScratch schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Naar mijn beste weten is de erfgrens op 1,5 meter hoogte bepaald als punt waarvoor de geluidsbelasting geldt, alsmede enig raam van buren dat geopend kan worden. De Ubbink heeft verder geen geluidsbeperkende opzet, dus ik verwacht weinig invloed op de efficientie. Het belangrijkste is dat de unit richting het dakvlak is gericht en geluid dus weg van de achtertuin zal gaan (in mijn geval zal het op het achterdakvlak komen). Dit vind ik een ander voordeel hiervan.
Nooit ergens iets van gelezen, erfgrens is erfgrens. Heb jij een bron daarvoor? Ben wel benieuwd eigenlijk, zal voor vele het makkelijk maken, gewoon lekker op de nok installeren :)

En betreft 2, natuurlijk heeft het wel invloed op efficiëntie, er zit gewoon een extra doos omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Nu online

MrScratch

ArjoK schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:33:
[...]

Kan zeker ook particulier, heb 2-3 jaar geleden naar gekeken... Je keuze voor de warmptepomp is dan beperkt door de vaste afmeting. En zoals je op jou foto al ziet is een dakraam ernaast eigenlijk wel nodig voor service van de unit. - hierdoor viel dit idee bij mij af.
Ik hoop dat de split units tot 8kW gaan passen, dat is meer dan genoeg voor mijn behoefte. Ik heb in de kamer onder mijn vliering al een joekel van een dakraam zitten, dat zou dit probleem moeten tackelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
MrScratch schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Ik hoop dat de split units tot 8kW gaan passen, dat is meer dan genoeg voor mijn behoefte. Ik heb in de kamer onder mijn vliering al een joekel van een dakraam zitten, dat zou dit probleem moeten tackelen.
Je opmerking “meer dan genoeg” is een beetje verontrustend. Bij een warmtepomp gaat het om “genoeg”, “meer dan” kan voor problemen zorgen en is niet alleen slecht voor je portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Nu online

MrScratch

t.oswald schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:58:
[...]

Je opmerking “meer dan genoeg” is een beetje verontrustend. Bij een warmtepomp gaat het om “genoeg”, “meer dan” kan voor problemen zorgen en is niet alleen slecht voor je portemonnee.
Daar bedoel ik alleen mee dat ik uiteraard samen met een expert ga bepalen wat een goed vermogen is. Maar de kans dat daar een unit uitkomt die zo groot is dat het niet in de behuizing zou passen, schat ik niet zo hoog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Nu online

MrScratch

Vorkie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:53:
Nooit ergens iets van gelezen, erfgrens is erfgrens. Heb jij een bron daarvoor? Ben wel benieuwd eigenlijk, zal voor vele het makkelijk maken, gewoon lekker op de nok installeren :)

En betreft 2, natuurlijk heeft het wel invloed op efficiëntie, er zit gewoon een extra doos omheen.
In de handleiding van de rekentool van de overheid staat bij plaatsen op het dak:

"op perceelgrens op maaiveldhoogte dan wel boven scherm + op extra posities"

Dat interpreteer ik dat op de grond gemeten moet worden of op 1,5/2 meter hoogte bij aanwezigheid van een tuinscherm. De extra posities zijn, dacht ik, de ramen die niet afgeschermd worden door de opstelling en een gevel.

Hier staat een stukje over plaatsing op het dak en geluid:

"De meeste lucht/water warmtepompen voldoen bij opstelling op het dak van een woning of een appartementengebouw in vrijwel elke situatie aan de nieuwe geluidseisen"

[ Voor 13% gewijzigd door MrScratch op 24-06-2021 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Ik heb destijds ook gekeken naar een opstelling op het schuin dak.
Dat zou mij kwa ruimte veel beter uit zijn gekomen.

Alleen heb ik het niet gedaan wegens kans op resoneren en geluid binnen.
Nu hebben de buren er geen last van, en ook ook niet. Op het dak is dat altijd maar de vraag. En even een paar bigfoots of betonnen balkjes extra gaat op een schuin dak niet zo makkelijk als op een plat dak.

Iik zelf heb destijds besloten het risico niet te willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:58

ErikVers

e-Duurzaam

Yucon schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:35:
[...]

Dat laatste was ook het idee. Als het echt koud is is er zo'n 6kW nodig, en dat kan die pelletkachel. Maar die 2kW is voldoende zolang het buiten zo ongeveer boven nul is. Misschien een paar graden warmer.. zo precies heb ik er ook weer niet naar gekeken.

Die elektrische cv ketel is verder ook niet nodig omdat de rest al door die monoblocks verwarmd wordt. Dat is net iets minder efficient maar omdat je in de praktijk boven toch niet zoveel verwarmt vind ik dat acceptabel. Water wilde ik inderdaad met een losse warmtepompboiler doen.

edit: ik realiseer me nu trouwens dat in dat geval de totale temperatuur wel prima is maar dat de vloerverwarming uitgerekend als het flink koud is uitvalt. Dat is ook een beetje jammer natuurlijk . :/
Waarom zou hij dan uitvallen? Kun je je pelletkachel niet zonder cv systeem draaien? WP doet ook prima nog met -15 hoor (panasonic monoblock uit eerder tips is een aanrader👍 Via rjtecshop)

Mocht je pelletkachel zijn warmte kwijt moeten: boiler vat ermee opwarmen!

Ikzelf heb nu een ongebruikte cv op zolder. En een panasonic monoblock 5kw type H met een 300l boiler vat en solar 6m2. Ik ben superblij mee. En gebruik mij houtkachel lekker voor de sfeer en wat bij verwarmen maar hoeft niet meer het kan. En dat is relaxed. Enige wat ik nog mis in winter is dat mijn houtkachel het vat sww niet kan bijverwarmen dus dat doet de WP met een COP rond de 2.

En over hybride kijk daar niet teveel naar; als je vloer en hoofdleiding geschikt is kun je nu natuurlijk van alles “hybride maken. Ik heb cv voor test achter de hand gehouden met een keerklep dus zou ook bij -5 kunnen switchen maar ga dat niet doen 😋🤪👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 06-10 22:37
Even een vraagje over de betonplaat die onder de buitenunit moet komen liggen. Mijn aannemer heeft mij een offerte gegeven voor het storten van beton van 450 euro voor onder de buitenunit. Dit is wel erg veel geld vind ik. Nu zie ik op internet ook betonplaten staan van 80 x 120 x 12cm. Deze kost 17 euro ex btw. Is dit ook afdoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Sunri5e schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:01:
Even een vraagje over de betonplaat die onder de buitenunit moet komen liggen. Mijn aannemer heeft mij een offerte gegeven voor het storten van beton van 450 euro voor onder de buitenunit. Dit is wel erg veel geld vind ik. Nu zie ik op internet ook betonplaten staan van 80 x 120 x 12cm. Deze kost 17 euro ex btw. Is dit ook afdoende?
Die aannemer is zo maar een halve dag druk. En daar komt het materiaal nog bij. Dus 450 euro lijkt me niet zo gek. Maar hoe ga je bij zo'n betonplaat de condenswaterafvoer oplossen?
Overigens zit er bij bij mij zit er helemaal geen betonplaat onder. De 100kg zware buitenunit staat gewoon op 1m lange bigfoots, en die staan op een diepe grindbak. Kun je zelf aanleggen en werkt tot nu toe prima (wp staat er nu ca 1 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of een 2 flinke betonbanden ( https://www.bestratingsma...x25x100-komo/#description )

Ik vind op zich 450 euro voor het maken van zo'n betonplaat ook wel duur, maar de tijd gaat er nu eenmaal inzitten, ze zijn er zo een dikke halve dag druk mee + materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 21:43
Mijn 14 kWh unit staat nu al 3 jaar op zulke betonbanden (stoepranden) in een grindbakAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/za2b1-eMSO6BxeCsyLYWy4SbTws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4e3syvLp3rVhLJtWt8iNmnjS.jpg?f=fotoalbum_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Bij mij staat de buitenunit gewoon op de straat klinkers..
Niks speciaals er onder.
Condensafvoer, tja er komt een kleine schaatsbaan in de winter, maar daar heb ik geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Calypsooo schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:42:
[...]

Ja de primaire verwarming capaciteit is 6Kw als ik deze link goed begrijp (EHVX08S23EJ9W is onze warmtepomp): https://www.daikin.nl/nl_...---erga04-08ev.table.html

Ik heb de warmteverliesberekening opgevraagd bij de aannemer.
Zojuist mail gehad van de aannemer:

Beste Koen,

In een warmtepomp met een 230liter boiler wordt door Daikin standaard een 9kW backup verwarming geplaatst. Dit wordt mede gedaan dat de boiler sneller weer op temperatuur is bij leegtappen en dat hij zijn desinfectie-temperatuur behaald.

Een 9kW back-up verwarmer ‘’ombouwen’’ naar een 3kW is technisch mogelijk. Het duurt dan wel langer dat de boiler weer op temperatuur is en zijn desinfectie-temperatuur behaald.

Of je dan de huisaansluiting kunt verlagen naar een 3x25Amp is afhankelijk van het opgetelde opgenomen vermogen van de overige installatiedelen.

Zowel installateur als Daikin staan hier niet achter. Na oplevering mag je natuurlijk aan de installatie aanpassen wat je zelf wil. Wel wil ik je er op wijzen dat indien je aanpassingen aan de installaties laat uitvoeren de door ons afgegeven garantie komt te vervallen.

Volgens mij beetje onzin verhaal als je het mij vraagt. Maar goed... Ik denk dat de meest logische optie is dat ik moet accepteren dat ik een overkill warmtepomp heb, en die maar begrens via de instellingen op c. 3-6Kw backupverwarming. Vervolgens mij aansluitcapaciteit verlagen naar 3x25A en dan is er geen probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:04
Calypsooo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:08:
[...]

Beste Koen,

In een warmtepomp met een 230liter boiler wordt door Daikin standaard een 9kW backup verwarming geplaatst. Dit wordt mede gedaan dat de boiler sneller weer op temperatuur is bij leegtappen en dat hij zijn desinfectie-temperatuur behaald.

Een 9kW back-up verwarmer ‘’ombouwen’’ naar een 3kW is technisch mogelijk. Het duurt dan wel langer dat de boiler weer op temperatuur is en zijn desinfectie-temperatuur behaald.

Of je dan de huisaansluiting kunt verlagen naar een 3x25Amp is afhankelijk van het opgetelde opgenomen vermogen van de overige installatiedelen.

Zowel installateur als Daikin staan hier niet achter. Na oplevering mag je natuurlijk aan de installatie aanpassen wat je zelf wil. Wel wil ik je er op wijzen dat indien je aanpassingen aan de installaties laat uitvoeren de door ons afgegeven garantie komt te vervallen.

Volgens mij beetje onzin verhaal als je het mij vraagt. Maar goed... Ik denk dat de meest logische optie is dat ik moet accepteren dat ik een overkill warmtepomp heb, en die maar begrens via de instellingen op c. 3-6Kw backupverwarming. Vervolgens mij aansluitcapaciteit verlagen naar 3x25A en dan is er geen probleem?
Hoi.

Wij hebben hier een 3x25A aansluiting met een vergelijkbare Daikin. We wonen hier nu bijna 2 jaar en hebben pas een keer gehad dat de hoofdzekering eruit vloog. Dit kwam doordat mijn vrouw het heldere idee had op een bewolkte dag tijdens de legionella run tegelijkertijd de oven en de inductieplaat aan te zetten. Dit was toch net ff teveel. Verder nooit issue's gehad sindsdien. Ik heb de legionella run ingesteld op een dag dat we normaal niet thuis zijn rond 1300. Dus meestal genoeg stroom vd zonnepanelen.

Misschien is het niet helemaal 100% toppie, maar wanneer alles op de juiste manier afgezekerd is en bedraad, moet het prima volstaan. Vrouwlief weet nu dus ook dat het beter is niet alles tegelijk aan te zetten op maandag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 02:25
Andrehj schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:29:
PUHZ-SW75YAA komt niet aan gespecificeerd minimum vermogen tijdens koelen.

Zoals gisteren reeds gemeld gaat mijn WP (een PUHZ-SW75YAA) bij koelen niet terug naar zijn minimum vermogen (bij verwarmen wel gewoon minimaal ca 3 kW). Momenteel bij buitentemperatuur 25°C en Ta 18°C zou dat 3.5 kW moeten zijn. Bij een COP van 7.57 is dat een opgenomen vermogen van 462W.
[Afbeelding]
Echter, in werkelijkheid doet ie dit:
[Afbeelding]
In plaats van naar de gewenste 17.5 te regelen (die had ik al verlaagd vanaf 18 graden om te voorkomen dat ie bij 16 graden uitschakelt), gaat ie helemaal naar 16.5 graden, en dat bij een (reeds verhoogde) flow van 23 l/min.
Het werkelijke behaalde minimaal vermogen is dus 23*4*4.183/60 = 6.4 kW ....
[Afbeelding]
En dat bij een een opgenomen vermogen van 830 Watt.
Werkelijke COP is dus ca 7.7. Daarover geen klachten.
Grote vraag is waarom het minimaal vermogen zo hoog ligt. Hoe zijn de ervaring van de andere 75YAA gebruikers op dit forum? @Robindd, @TriLithium, @doek55, @Blackraven, @xoror , @remcoVer , @ThaDude , @silencer112 , @Flotzie , @HammieDuDe , @chris vw en @Paul Plas , kunnen jullie wel in de buurt van de 460 W elektrisch en 3.5 kW thermisch vermogen komen bij koelbedrijf?
Volg al een hele tijd tweakers niet meer door drukte, maar klikte er net even op en deze opende voor mijn neus :P
Even snel teruggekeken naar toen wanneer ik koelen had aangezet (tot de vrouw met sokken binnen liep en klaagde dat de vloer te koud was).

https://snapshot.raintank...1ZGrCa5oO3qiC3OfVMv1jb2sy

Heb niet een heel groot opp., maar richting de 4kW zo snel gezien komt die wel. (koel wel met Tset 16gr. 18gr duurt te lang :9 )

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Robindd schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:58:
Volg al een hele tijd tweakers niet meer door drukte, maar klikte er net even op en deze opende voor mijn neus :P
Even snel teruggekeken naar toen wanneer ik koelen had aangezet (tot de vrouw met sokken binnen liep en klaagde dat de vloer te koud was).

https://snapshot.raintank...1ZGrCa5oO3qiC3OfVMv1jb2sy

Heb niet een heel groot opp., maar richting de 4kW zo snel gezien komt die wel. (koel wel met Tset 16gr. 18gr duurt te lang :9 )
Dank voor de reactie. Bij jou volgt de werkelijke Ta dus netjes de ingestelde Ta, bij Ta van 16 graden. Maar wat nou als je een Ta van 18 graden instelt? Gaat het afgegeven vermogen dan naar 3.5 kW terug? Of gaat ie pendelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
[...]

Beste Koen,

Wat een lutsers. Er is geen ander woord voor helaas. Ik zou proberen om ze zo ver te krijgen dat je gewoon vanaf oplevering al een 3x25A aansluiting hebt, desnoods verklaar je zelf 100% in te staan voor eventueel gedoe ofzo.

Mocht dat niet lukken en ze maken er gewoon doodleuk een 3x35A van, dan zou ik zsm (liefst 1 of 2 maanden voor oplevering al gewoon proberen) een afspraak met je netbeheerder inplannen om de capaciteit aan te laten passen. Heb net ff de rekenmodule van Stedin gepakt, het kost bij hen 230 euro (eenmalig) om van 3x35A naar 3x25A te gaan, dus dat geld heb je in 4 maanden terugverdiend op de besparing in het vastrecht.

Ik snap wel dat mensen verdrietig worden van de bouwwereld zeg, wat een onkunde |:( 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
[...]

Beste Koen,

Kom ik aanzetten met een 300l boiler en een 1.5kW heater :-) geen problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:56
thehog schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:35:
[...]

Kom ik aanzetten met een 300l boiler en een 1.5kW heater :-) geen problemen mee.
Bedrijven proberen zich gewoon in te dekken tegen problemen. Er zijn genoeg mensen die rare dingen doen en dan terugkomen bij de leverancier dat die beloofd had dat het kon.

Ik snap het nog niet helemaal. Daikin maakt veel variaties. Dus een versie met minder verwarming capaciteit is er ook. Dan zou je toch zeggen dat als je dat graag wil en specifiek de installateur de opdracht geeft dat te doen, die versie geinstalleerd kan worden. Tenzij de installateur al een ander model op voorraad heeft en die kwijt wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
phicoh schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:43:
[...]

Bedrijven proberen zich gewoon in te dekken tegen problemen. Er zijn genoeg mensen die rare dingen doen en dan terugkomen bij de leverancier dat die beloofd had dat het kon.

Ik snap het nog niet helemaal. Daikin maakt veel variaties. Dus een versie met minder verwarming capaciteit is er ook. Dan zou je toch zeggen dat als je dat graag wil en specifiek de installateur de opdracht geeft dat te doen, die versie geinstalleerd kan worden. Tenzij de installateur al een ander model op voorraad heeft en die kwijt wil.
Ja indekken. Ze willen niet terug komen om je systeem te tunen op minder capaciteit dus zetten er maar een flinke unit neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
thehog schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:45:
Ja indekken. Ze willen niet terug komen om je systeem te tunen op minder capaciteit dus zetten er maar een flinke unit neer.
Ik zie in dit geval niet hoe tunen helpt. De installateur wil 9kW verwarming, waarschijnlijk omdat in het verleden wel eens te veel mensen achter elkaar wilden douchen en er geen warm water was.

Dan moet je natuurlijk volgens de regels een zwaardere aansluiting aanvragen want mensen zijn helemaal niet blij als de hoofzekering eruit knalt.

(Mijn installateur had geen zin om een WTW CO2 gestuurd te maken, en om naregeling aan te leggen. De naregeling is gelukkig wel voorbereid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
phicoh schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:55:
[...]

Ik zie in dit geval niet hoe tunen helpt. De installateur wil 9kW verwarming, waarschijnlijk omdat in het verleden wel eens te veel mensen achter elkaar wilden douchen en er geen warm water was.

Dan moet je natuurlijk volgens de regels een zwaardere aansluiting aanvragen want mensen zijn helemaal niet blij als de hoofzekering eruit knalt.

(Mijn installateur had geen zin om een WTW CO2 gestuurd te maken, en om naregeling aan te leggen. De naregeling is gelukkig wel voorbereid.)
Ik bedoelde in het algemeen groter in zetten dan noodzakelijk. Met een 9kW heater heb je in feite een doorstroomverwarmer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
thehog schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Ik bedoelde in het algemeen groter in zetten dan noodzakelijk. Met een 9kW heater heb je in feite een doorstroomverwarmer :-)
Als je het geld hebt, dan is het mooi toch? Je hebt alle voordelen van een warmtepomp, en je hebt ook altijd genoeg warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
phicoh schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:05:
[...]

Als je het geld hebt, dan is het mooi toch? Je hebt alle voordelen van een warmtepomp, en je hebt ook altijd genoeg warm water.
en klanten die allemaal per stuk 600 euro te veel vastrecht betalen per jaar :-/ wtf zeg....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-10 18:32
[...]

Beste Koen,

Over 3 weken komt er hier ook een Daikin WP. Keuze is gevallen op een 7.5kW LT3. Met losse 300 liter boiler. Gekozen voor een 3kW E-element.

9kW voor een 230 liter boiler is erg fors te noemen! In de Daikin brochure staat zelfs vermeld dat je bij de geïntegreerde 180/230 boiler kunt kiezen tussen een 6 of 9kW E-element.

:?

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 26-06-2021 01:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 00:58:
[...]

Over 3 weken komt er hier ook een Daikin WP. Keuze is gevallen op een 7.5kW LT3. Met losse 300 liter boiler. Gekozen voor een 3kW E-element.

9kW voor een 230 liter boiler is erg fors te noemen! In de Daikin brochure staat zelfs vermeld dat je bij de geïntegreerde 180/230 boiler kunt kiezen tussen een 6 of 9kW E-element.

:?
Meestal kan je zo'n 3 fasen element ook 2 of 1 fase aansluiten waardoor je kan kiezen voor minder vermogen, bij Nibe is het zelfs softwarematig in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Naalroc schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:23:
Iedereen druk aan het koelen zie ik, met de daarbij horende problematiek: condens.
Hier nog niet nodig, want de kamer temperatuur is nog niet boven de 22*C geweest.

Daarom heb ik me vandaag een beetje druk gemaakt met oudere issues, nl defrosting en ijsvorming onder de buitenunit.
Mijn WP heeft het prima gedaan in februari van dit jaar, maar op een gegeven moment was de grindbak dicht gevroren, tot op de diepte waar het worteldoek ligt.

Dat ijs heb ik toen gedeeltelijk weggehakt, en probleem opgelost voorlopig; tot vandaag dus.
Ik heb de buitenunit nu op een paar extra balkjes gezet van Azobé, die gaan lekker lang mee.
De wp staat nu 90 mm hoger, en dat moet meer dan voldoende zijn voor de komende winters, daar kan een hoop ijs in die bak. Bovendien haal ik nog het anti-worteldoek onder de grindlaag weg, want het bleek dat daaronder geen ijsvorming was opgetreden, en kan het dooiwater wegzakken naar de drainagebuis.
Een plaatje ter verduidelijking, en klaar voor de komende winter(s)
Oh ja ook nog een service beurt uitgevoerd, dwz de hele unit netjes afgesopt......

In februari:
[Afbeelding]

vandaag op de verhoging:
[Afbeelding]
Had meteen een paar rvs bouten gebruikt...
Die voetjes onderaan zijn galva. Door de verroeste bout, gaan die ook weer sneller roesten. Geeft tztz veel ellende
Als de bout niet lukt, doe een rvs plaatje en moer iig

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-10 08:24

koekjah

Luctor et emergo

koekjah schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:43:
Vandaag een gesprek gehad met de kopersbegeleider mbt onze nieuwe woning. Daar komt standaard een Nibe VVM250 icm de Nibe F2050 buitenunit.

Het nadeel van de VVM250 is dat deze een boilerinhoud van 180l heeft, wat voor ons echt te weinig is. Volgens de kopersbegeleider is de enige optie om dit te vergroten, een elektrische hotfill boiler erbij van 50 of 100 liter.
Lijkt me een slechte (energiezuinige) optie.

Mijn idee is om de VVM310 te vragen ipv de VVM250, de 310 heeft een inhoud van 270 liter. Wat is jullie advies ? Een hotfill boiler of een ander type binnen unit. Zo ja, welke?
Is er iemand die mij hierin kan adviseren? De VVM310 wordt niet aangeboden.
We hebben de keuze voor een hotfillboiler van 50 liter (2160 euro) of 100 liter (2675 euro).

Prijzen lijken me bizar hoog. Is een hotfill boiler een beetje gebruikelijk alternatief in deze setup?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koekjah schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:09:
Is er iemand die mij hierin kan adviseren? De VVM310 wordt niet aangeboden.
We hebben de keuze voor een hotfillboiler van 50 liter (2160 euro) of 100 liter (2675 euro).

Prijzen lijken me bizar hoog. Is een hotfill boiler een beetje gebruikelijk alternatief in deze setup?
Wat is het idee achter die hotfill boiler? En hoe werkt die? Is dat een extra boiler ver weg van je SWW-vat en vlak bij je badkamer die op stroom met COP=1 de temperatuur naar 60+ graden brengt? Dan moet er in of bij je WP binnenunit nog een SWW-vat zitten.
Als dat zo is, en de tijd tot je warm water hebt is voor jou acceptabel, dan zou ik die hotfill boiler helemaal weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Nou het gaat niet om de tijd, maar vooral de hoeveelheid. De standaard lwp heeft een boiler van slechts 180l, wat voor ons als gezin (en gebruik van bad) te weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-10 18:32
koekjah schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:12:
Nou het gaat niet om de tijd, maar vooral de hoeveelheid. De standaard lwp heeft een boiler van slechts 180l, wat voor ons als gezin (en gebruik van bad) te weinig is.
Als de hoeveelheid niet toereikend is, zou je een groter boilervat moeten kunnen nemen. Alleen moet je dat losse vat wel kwijt kunnen. Echter als je een hotfill boiler van 100 liter kwijt kunt, zou een groter vat ook moeten passen. De voetprint blijft hetzelfde, alleen is het geheel hoger.

Als referentie kan ik alleen aangeven dat een origineel Daikin 300 liter RVS vat inclusief alle toebehoren en installatie ons rondom €1750,- gaat kosten.

Je zou de Nibe ook nog op standaard 65 graden kunnen zetten (noemen ze op 'in luxe'). Hier is het dan net toereikend voor een bad en douche direct na elkaar. Met het standaard 180 liter vat. En is dan redelijk snel weer op temperatuur.

[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 26-06-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Volgens de installateur zijn dit de enige opties. Ik begrijp dat een hotfill boiler dus niet bedoeld is voor de toepassing die ik beoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Beste Koen,

wauw.. laat ik maar meteen het heetste hangijzer uit het vuur halen en terug over de schutting mikken
garantie vervalt alleen bij ondeskundig/fout gebruik. je mag er gewoon aanzitten en een partikulier is niet per definitie ondeskunig. wat echt niet mag is aan de fgassen zitten, maar dat heeft meer met milleudelicten te maken dan met garantie.
Wat wel zo is dat ze niet per definitie garantie meer hoeven te geven op het correct functioneren van het gehele systeem. dat is immers hun systeem ook niet meer als je dingen aan bv de afgifte gaat veranderen.

Als ze nu al zo beginnen zou ik misschien wel overwegen om een rechtsbijstandsverzekering te nemen. klinkt niet als een heel erg redelijke aannemer. meer als een FU klant. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:09:
[...]

Die 800 Watt lijkt heel erg op mijn verbruik. Maar duikt jouw WP met Ta ook zo erg onder de gevraagde Ta van 18 graden? Of heb je dat vermogen ook echt nodig om de Ta van 18 graden te halen?
Kun je eens (via het service menu op je binnenunit (lezen thermistor) of in Melcloud) kijken wat de werkelijke Ta is?
Ook kun je via "informatie werking" en dan code 016 zien wat de werkelijke compressorfrequentie is.

Heb je geen Melcloud dan kan ik dat alleen maar aanraden. Installatie (van de wifi-adapter) is erg eenvoudig, en je kunt dan de unit op afstand bedienen en ook al redelijk veel uitlezen via grafiekjes e.d.
Inmiddels weer gaan koelen.
Info thermistor:
tha1: 23
th2: 14
thw1: 18
thw2: 23

Info van 016 = 53
Ta = 18 ingesteld. T buiten = 25, ik hoop niet dat die th2 de werkelijke temp is, van 14 graden?

Net vanmiddag weer opgestart na een weekje, misschien zit er nog wat warmte in de vloer.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:54
koekjah schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:12:
Niks doen en erna oplossen. Dit is echt uitknijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
xoror schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:21:
Inmiddels weer gaan koelen.
Info thermistor:
tha1: 23
th2: 14
thw1: 18
thw2: 23

Info van 016 = 53
Ta = 18 ingesteld. T buiten = 25, ik hoop niet dat die th2 de werkelijke temp is, van 14 graden?

Net vanmiddag weer opgestart na een weekje, misschien zit er nog wat warmte in de vloer.
th2 is de temperatuur van het koelmiddel. thw1 is de Ta. Die klopt dus precies met je setpoint. Compressorfrequentie is met 53 best hoog, je WP is hard aan het werk. Ben benieuwd wat er over een paar uur staat, als je vloer wat afgekoeld is.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 26-06-2021 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 17:42:
[...]

th2 is de temperatuur van het koelmiddel. thw2 is de Ta. Die klopt dus precies met je setpoint. Compressorfrequentie is met 53 best hoog, je WP is hard aan het werk. Ben benieuwd wat er over een paar uur staat, als je vloer wat afgekoeld is.
thw1 is ta denk ik en thw2 is retour?
hij staat nu op 48hz, koel middel is 15. Nog even door laten pruttelen

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Pagina: 1 ... 104 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.