Heronimo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:10:
[...]
Ja, de devil is in the details
Maar bijvoorbeeld buffervaten en extra pompen zijn vaak niet nodig maar worden dan wel geplaatst. Hetzelfde geld voor de driewegklep voor koelen, dat kan ook prima opgelost worden met een handbediende vlinder klep die je elke lente en herfst even omzet om van koelen naar verwarmen te gaan. Dat scheelt je zo alweer de helft van de kosten in deze post.
Dus als je bereid bent om er zelf even goed in te duiken of een installateur hebt die bereid is om mee te denken hoe je het beheersbaar houd qua kosten dan is het wel te doen. Anders word je, net als bij veel andere offertes, overrompeld met onbekende stelposten die het bij elkaar flink duurder maken.
Ik ben dan toch maar eens even het buffervat verhaal ingedoken, de pomp en het buffervat samen zijn goed voor bijna 800 euro, toch zonde als het niet nodig is...
Wat ik tot nog toe gevonden heb is de volgende vuistregel qua systeeminhoud:
- 20-25 liter systeeminhoud benodigd per kW (minimale capaciteit).
- Voor de Vaillant Arotherm Split 75/5AS die ik voor ogen heb is het minimum vermogen bij +7, 2.76 kW
- Dus systeeminhoud nodig van minimaal 55 - 69 liter
Nu wordt het enigszins lastig aangezien ik nu moet gaan schatten...
- Benedenverdieping van ~10x5 volledige vloerverwarming, overal 10 cm HoH (bij glas dichter op elkaar)
- Buisdiameter zojuist afgelezen op de stukjes slang die er uitsteken, 14 x 2.0. Dus ik neem aan 14mm dik, en 2 mm wanddikte, dus 10 mm binnendiameter.
- het ligt in slakkenhuispatroon, maar voor het gemak ga ik er vanuit dat er enkel leidingen liggen van links naar rechts hoh 10 cm, dus 100 stukjes van 5 meter. totaal 500 meter slang verdeeld over 5 groepen.
Stukje wiskunde:
(pi x 0.5cm^2 x 50000 cm) / 1000 = 39.2 l
De bovenverdieping bestaat uit radiatoren die veelal dicht staan, en zullen in de toekomst misschien vervangen worden door convectoren (met verwaarloosbare inhoud). Dus daarom tel ik boven niet mee voor de systeeminhoud. Dan zijn er nog wat aan/afvoer buizen, maar daar zal zeker geen 20 liter in zitten.
Voorlopige conclusie: Buffervat is gewenst aangezien de systeeminhoud niet groot genoeg is: 39.2 liter waar 55 - 69 liter aanbevolen is.
Is dit een logische beredenering? Of zijn hier andere meningen over?