Ik ben al geruime tijd aan het rondkijken naar oplossingen om onze huidige CV ketel te vervangen door een warmtepomp om volledig van het gas af te kunnen. Zo heb ik al veel meegelezen en vragen gesteld in de grote L/W en W/W warmtepomp topics op dit forum. Ondertussen heb ik een aardig idee wat de verschillende opties zijn, en welke aspecten ik belangrijk vind. Nu ben ik uiteindelijk tot een oplossing gekomen die goed aan onze wensen voldoet.
Om te beginnen wat context:
- hoekhuis uit 2002
- ~140 m2 oppervlak
- vloerverwarming beneden (10 cm HoH)
- gewone radiatoren boven (staan bijna nooit aan, en kunnen eventueel vervangen worden door (gebooste) LTV convectoren)
- CV ketel reeds ingesteld op 42 graden (lager kan niet) als test. Het huis word prima warm. Ook met -10 buiten.
Benodigd vermogen berekend aan de hand van een aantal verschillende methodes:
Dan de wensen/mogelijkheden/beperkingen wat betreft de warmtepomp.
- Stilte staat bovenaan, de beoogde positie is aan het eind van de oprit tussen onze gevel en die van de buren in (~7m breed). Liefst zelfs de mogelijkheid tot omkasting met bijvoorbeeld een Climeleon om geluid te minimaliseren. W/W heb ik overwogen, maar vind ik te duur.
- Split unit, aangezien de leidingen buitenlangs de gevel naar zolder moeten (~10m buitenlangs). Een monoblock lijkt me in deze situatie geen goed idee i.v.m. warmteverlies en mogelijkheid tot bevriezing (glycol en extreme isolatie voelt als een noodoplossing, dan liever een split unit).
- Uiteraard is efficiëntie (COP) belangrijk
- Laag vermogen bij hogere temperaturen (om pendelen tegen te gaan)
- Geen all-in-one binnenunit vanwege de afmetingen. Dit krijgen we onmogelijk de trap op, en is ook qua plaatsingsmogelijkheden niet handig. Liever losse componenten.
- ruime hoeveelheid SWW, ~300 liter boiler
- mogelijkheid tot actief koelen
Nu ben ik wel gecharmeerd van de AMS20-6 van Nibe (gloednieuw, net geïntroduceerd).
Dit is een kleine split unit met een nominaal vermogen van 5.55 kW (bij -7).
:strip_exif()/f/image/EcRcThTOd5WYtdlJxgef2xnx.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NHJWd3xy6NzqoNXxBrVCvFam.jpg?f=user_large)
Deze unit is op verschillende manieren binnen aan te sluiten, van all-in-one tot losse componenten en tussenoplossingen met kleinere geïntegreerde units en een losse boiler. Ook is de buitenunit klein genoeg (800x290x640, b x d x h) om in een Climeleon omkasting geplaatst te worden. Standaard is het geluidsniveau 54 db volgens EN12102, met een Climeleon omkasting wordt dit met minimaal 7 dB gereduceerd (afhankelijk van frequentie en richting, hoge frequenties worden sterker gedempt).
Al met al lijkt deze unit goed aan mijn wensen te voldoen. Graag hoor ik jullie mening. Is het ingeschatte vermogen voldoende, of is een stapje groter toch aanbevolen?
Veel alternatieven zijn fors groter waardoor ze niet in een Climeleon passen, en daardoor afvallen. Maar misschien zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd gezien heb. Of misschien overschat ik het geluid dat een goede warmtepomp maakt.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Om te beginnen wat context:
- hoekhuis uit 2002
- ~140 m2 oppervlak
- vloerverwarming beneden (10 cm HoH)
- gewone radiatoren boven (staan bijna nooit aan, en kunnen eventueel vervangen worden door (gebooste) LTV convectoren)
- CV ketel reeds ingesteld op 42 graden (lager kan niet) als test. Het huis word prima warm. Ook met -10 buiten.
Benodigd vermogen berekend aan de hand van een aantal verschillende methodes:
- jaarverbruik afgelopen jaar (inclusief SWW!) 850 m3 gas
- vuistregel jaarverbruik * 8 / 1650: 850 m3 * 8 /1650 = 4.12 kW, afronden naar boven voor SWW --> 5 kW
- m3 / graaddag over afgelopen half jaar (winter) ~ 0.31 m3 --> Tbuiten -10, Tbinnen 20, dT= 30 --> 30*0.31 = 9.3 m3 --> 9.3 * 8 kW = 75 kW warmtebehoefte per dag. zeg 75% van de tijd verwarmen, rest van de tijd SWW en wat extra. 75 kW / 18 uur = 4.16 --> 5 kW
- warmteverlies berekening https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening 4.98 kW. Beetje extra erbij voor SWW, 6 kW.
Dan de wensen/mogelijkheden/beperkingen wat betreft de warmtepomp.
- Stilte staat bovenaan, de beoogde positie is aan het eind van de oprit tussen onze gevel en die van de buren in (~7m breed). Liefst zelfs de mogelijkheid tot omkasting met bijvoorbeeld een Climeleon om geluid te minimaliseren. W/W heb ik overwogen, maar vind ik te duur.
- Split unit, aangezien de leidingen buitenlangs de gevel naar zolder moeten (~10m buitenlangs). Een monoblock lijkt me in deze situatie geen goed idee i.v.m. warmteverlies en mogelijkheid tot bevriezing (glycol en extreme isolatie voelt als een noodoplossing, dan liever een split unit).
- Uiteraard is efficiëntie (COP) belangrijk
- Laag vermogen bij hogere temperaturen (om pendelen tegen te gaan)
- Geen all-in-one binnenunit vanwege de afmetingen. Dit krijgen we onmogelijk de trap op, en is ook qua plaatsingsmogelijkheden niet handig. Liever losse componenten.
- ruime hoeveelheid SWW, ~300 liter boiler
- mogelijkheid tot actief koelen
Nu ben ik wel gecharmeerd van de AMS20-6 van Nibe (gloednieuw, net geïntroduceerd).
Dit is een kleine split unit met een nominaal vermogen van 5.55 kW (bij -7).
:strip_exif()/f/image/EcRcThTOd5WYtdlJxgef2xnx.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NHJWd3xy6NzqoNXxBrVCvFam.jpg?f=user_large)
Deze unit is op verschillende manieren binnen aan te sluiten, van all-in-one tot losse componenten en tussenoplossingen met kleinere geïntegreerde units en een losse boiler. Ook is de buitenunit klein genoeg (800x290x640, b x d x h) om in een Climeleon omkasting geplaatst te worden. Standaard is het geluidsniveau 54 db volgens EN12102, met een Climeleon omkasting wordt dit met minimaal 7 dB gereduceerd (afhankelijk van frequentie en richting, hoge frequenties worden sterker gedempt).
Al met al lijkt deze unit goed aan mijn wensen te voldoen. Graag hoor ik jullie mening. Is het ingeschatte vermogen voldoende, of is een stapje groter toch aanbevolen?
Veel alternatieven zijn fors groter waardoor ze niet in een Climeleon passen, en daardoor afvallen. Maar misschien zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd gezien heb. Of misschien overschat ik het geluid dat een goede warmtepomp maakt.
Alvast bedankt voor het meedenken!