Mijn huidige warmtepomp plannen, feedback gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 08:27
Ik ben al geruime tijd aan het rondkijken naar oplossingen om onze huidige CV ketel te vervangen door een warmtepomp om volledig van het gas af te kunnen. Zo heb ik al veel meegelezen en vragen gesteld in de grote L/W en W/W warmtepomp topics op dit forum. Ondertussen heb ik een aardig idee wat de verschillende opties zijn, en welke aspecten ik belangrijk vind. Nu ben ik uiteindelijk tot een oplossing gekomen die goed aan onze wensen voldoet.

Om te beginnen wat context:

- hoekhuis uit 2002
- ~140 m2 oppervlak
- vloerverwarming beneden (10 cm HoH)
- gewone radiatoren boven (staan bijna nooit aan, en kunnen eventueel vervangen worden door (gebooste) LTV convectoren)
- CV ketel reeds ingesteld op 42 graden (lager kan niet) als test. Het huis word prima warm. Ook met -10 buiten.

Benodigd vermogen berekend aan de hand van een aantal verschillende methodes:
  • jaarverbruik afgelopen jaar (inclusief SWW!) 850 m3 gas
  • vuistregel jaarverbruik * 8 / 1650: 850 m3 * 8 /1650 = 4.12 kW, afronden naar boven voor SWW --> 5 kW
  • m3 / graaddag over afgelopen half jaar (winter) ~ 0.31 m3 --> Tbuiten -10, Tbinnen 20, dT= 30 --> 30*0.31 = 9.3 m3 --> 9.3 * 8 kW = 75 kW warmtebehoefte per dag. zeg 75% van de tijd verwarmen, rest van de tijd SWW en wat extra. 75 kW / 18 uur = 4.16 --> 5 kW
  • warmteverlies berekening https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening 4.98 kW. Beetje extra erbij voor SWW, 6 kW.
Conclusie, met een 5/6 kW (bij -7) warmtepomp zit ik redelijk veilig. Hij zou het in principe volledig zelfstandig kunnen redden, maar voor nood kan een elektrisch element altijd bijspringen. Daarnaast komt er waarschijnlijk in de toekomst boven nog een airco die ook mee zou kunnen helpen met verwarmen wanneer nodig.

Dan de wensen/mogelijkheden/beperkingen wat betreft de warmtepomp.
- Stilte staat bovenaan, de beoogde positie is aan het eind van de oprit tussen onze gevel en die van de buren in (~7m breed). Liefst zelfs de mogelijkheid tot omkasting met bijvoorbeeld een Climeleon om geluid te minimaliseren. W/W heb ik overwogen, maar vind ik te duur.
- Split unit, aangezien de leidingen buitenlangs de gevel naar zolder moeten (~10m buitenlangs). Een monoblock lijkt me in deze situatie geen goed idee i.v.m. warmteverlies en mogelijkheid tot bevriezing (glycol en extreme isolatie voelt als een noodoplossing, dan liever een split unit).
- Uiteraard is efficiëntie (COP) belangrijk
- Laag vermogen bij hogere temperaturen (om pendelen tegen te gaan)
- Geen all-in-one binnenunit vanwege de afmetingen. Dit krijgen we onmogelijk de trap op, en is ook qua plaatsingsmogelijkheden niet handig. Liever losse componenten.
- ruime hoeveelheid SWW, ~300 liter boiler
- mogelijkheid tot actief koelen

Nu ben ik wel gecharmeerd van de AMS20-6 van Nibe (gloednieuw, net geïntroduceerd).
Dit is een kleine split unit met een nominaal vermogen van 5.55 kW (bij -7).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8RJwGsDNmn-wQZh9BnkzqQiNN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EcRcThTOd5WYtdlJxgef2xnx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiVwK2d6-93wpSiQAKrtporwpJw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NHJWd3xy6NzqoNXxBrVCvFam.jpg?f=user_large

Deze unit is op verschillende manieren binnen aan te sluiten, van all-in-one tot losse componenten en tussenoplossingen met kleinere geïntegreerde units en een losse boiler. Ook is de buitenunit klein genoeg (800x290x640, b x d x h) om in een Climeleon omkasting geplaatst te worden. Standaard is het geluidsniveau 54 db volgens EN12102, met een Climeleon omkasting wordt dit met minimaal 7 dB gereduceerd (afhankelijk van frequentie en richting, hoge frequenties worden sterker gedempt).

Al met al lijkt deze unit goed aan mijn wensen te voldoen. Graag hoor ik jullie mening. Is het ingeschatte vermogen voldoende, of is een stapje groter toch aanbevolen?
Veel alternatieven zijn fors groter waardoor ze niet in een Climeleon passen, en daardoor afvallen. Maar misschien zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd gezien heb. Of misschien overschat ik het geluid dat een goede warmtepomp maakt.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Aanvulling: Ter indicatie de prijs van enkel het materiaal (exclusief leidingwerk, klein materiaal, subsidie, arbeid, etc) is een kleine 7000 euro (ex btw). Inclusief btw zal dit op 8400 uitkomen. Het subsidiebedrag is nog niet bekend, maar zal vergelijkbaar zijn met de AMS10-6 met een subsidiebedrag van 1800 euro. Dit betekent dus een kleine 6600 euro (incl. btw) voor een full electric oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7QgWnu9visQQrxrlp5-MDal0mY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fu0uaBfZ2xrCUIUhpZqE5ypW.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Xqlusive op 05-04-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ben zelf ook compleet gasloos geworden de afgelopen jaren.

Na aanleiding van je post ben ik aan het zoeken voor een stillere variant van mijn mitsubishi ecodan 5 kW
Qua grootte is de nibe buitenunit prima. (de buitenunit staat in mijn schuurtje met uitblaas naar buiten)

Dus ik volg even...

Ik verwarm 450 ltr cv hygienebuffervat op zonne energie met aton power to heat. Is ook stil, maar wel cop =1
Gebruik het dan ook hoofdzakelijk voor tapwater (en backup voor cv)
Ik heb alles aan elkaar geknoopt, dus kan verwarmen, zowel met WP als met e-element over het buffervat.
Maar ook direct verwarmen/koelen met de wp over de vloer en fancoils

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2021 21:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:44
Check even het stilstand verlies van de boiler. Mijn VVM is niet zo zuinig als kan (in de garage ongeveer 120W). Wellicht kun je met zo'n losse boiler een extra jasje omheen wikkelen. Bij een all-in-one is dat zo goed als onmogelijk. Je zou rond de 50W uit willen komen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
LangeFries schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:41:
Check even het stilstand verlies van de boiler. Mijn VVM is niet zo zuinig als kan (in de garage ongeveer 120W). Wellicht kun je met zo'n losse boiler een extra jasje omheen wikkelen. Bij een all-in-one is dat zo goed als onmogelijk. Je zou rond de 50W uit willen komen.
Hier ben ik even ingedoken! Kijkende naar de boilervaten van ~280 vind ik de volgende gespecificeerde stilstandverliezen:

- BA-ST 9030-2FE (271 liter): 93.3 W (energielabel C)
- BA-ST 9030 - 1FEDC (265 l): 94 W
- RSV 300 (280 l): kan ik niet vinden (moet nog op de markt komen lijkt het, maar volgens de prijscatalogus heeft hij energielabel C. Dus ik verwacht geen wonderen van deze boiler, waarschijnlijk een vergelijkbaar verlies als de andere 2: ~94 W.

Gelukkig houdt weinig me tegen om deze boilers zelf nog een goed in te pakken in een extra laag isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Kleine update:

ik heb offertes voor bovengenoemde configuratie aangevraagd bij een aantal bedrijven in de buurt die Nibe apparatuur leveren (volgens de Nibe website). Ik ben benieuwd of en wanneer ik wat te horen krijg, en natuurlijk wat dit me ongeveer zal gaan kosten. Wanneer ik de offertes binnen krijg zal ik hier weer een update sturen.

In de tussentijd ben ik nog erg benieuwd naar jullie mening over mijn plan. Zien jullie nog haken en ogen hieraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
update:

Als alternatief voor het bovenstaande plan ben ik ook wel gecharmeerd van een systeem gebaseerd op een Vaillant Arotherm warmtepomp, bijvoorbeeld volgende configuratie die (volgens mij) goed aansluit bij mijn wensen:

- Arotherm VWL 75/5 AS
- Hydraulische unit VWL 77/5 IS
- VIH RW 300/3 MR boiler

Ik zal in de komende dagen deze post nog aanvullen met relevante informatie rondom deze warmtepomp.

Ik lees ook best positieve berichten over deze warmtepomp op dit forum door onder andere @Adriaan71 die deze warmtepomp in gebruik heeft, en @Koevlaas2 die deze meerdere keren heeft geïnstalleerd. Klopt dat heren?

Edit:

Wat meer getalletjes over de Arotherm VWL 75/5 AS (waar ik eigenlijk best enthousiast van word!)

Beginnend met vermogen en COP bij -7:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miNrKHkV_n738fIX21uTUQAyNpU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DlhcDjyypeTtfvVWJk74ag0a.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJLFYXJ91X8rBWSPnqSCyy2IMiI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WyMkMyClCe1ZXX8Wssd9j96x.png?f=user_large

Conclusie: vermogen toereikend, (s'nachts) in fluistermodus zelfs nog een mooi vermogen en COP boven de 3.

Dan natuurlijk de vraag, wat houdt die fluistermodus in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gllKwGxjL8eSqaR9qw6TqXA3CDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PQ1FhFe6TuhJh2m3tecvs9Eo.png?f=user_large

En dit zijn eigenlijk best wel indrukwekkende getallen! Het gaat hier namelijk om het geluidsvermogen, bij veel anderen, bijvoorbeeld de nibe split warmtepompen hebben een max geluidsvermogen van 64/65 dBa en nog steeds 56/57/61 dBa in de 'stille' modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggq9A0TVq6pXmo5MR4HwoB7tScc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qWHlvtStSTnP0XeHX5d1iRok.png?f=fotoalbum_large

Uit de volgende link over de nieuwe geluidseisen april 2021 van Nibe: https://www.nibe.eu/downl...r%20wp%20april%202021.pdf

Het maximale geluidsvermogen voor de Arotherm zit overigens op 56 dBa volgens de website. Best wel een erg groot verschil!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-rnbjRLz1kquGbRrOhPTWeIEF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xgUfIM21Tg9hRm0VUebHYS6l.png?f=fotoalbum_large

Tevens zien we dat het minimale vermogen op +7 graden 2.76 kW is, wat laag genoeg is om niet als een malle te gaan pendelen volgens mij.

Al met al begin ik al enthousiaster te worden over deze warmtepomp ten opzichte van de opties bij Nibe.

[ Voor 72% gewijzigd door Xqlusive op 18-05-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Update: Ik kreeg vanmiddag een voorstel van een installatiebedrijf waar toch de Nibe AMS 10-12 werd geadviseerd, een warmtepomp met een vermogen van 8.9 kW bij -7. Dit was volgens hun nodig bij mijn huis. Dit ligt wel erg ver uit de buurt van de berekeningen uit mijn topicstart....

Wat moet ik hier mee? Ik pretendeer zelf niet de expert te zijn op dit gebied, maar ik heb het idee dat ik er ondertussen genoeg vanaf weet om te zeggen dat dit nogal overkill is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:12
Als de wp wat groter is hoeft deze niet volgas te werken wat geluid kan schelen. Let er wel op dat je het minimale vermogen kwijt kan, om pendelen te voorkomen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Een beetje extra speling in vermogen zou ik begrijpen, maar ik vind dit verschil wel groot. Daarnaast is deze unit ook gelijk 1400 euro duurder.

Nou zal de voorgestelde unit inderdaad niet op zijn max hoeven te draaien wat de geluidsproductie ten goede kan komen, maar om voor die paar keer per jaar dat het -10 is, en hij op zijn max moet draaien nou zoveel meer te betalen weet ik nou ook weer niet.

Tevens is het natuurlijk ook prima als bij 'extreme' kou het elektrisch element moet bijspringen. Ook al is dat volgens de berekeningen waarschijnlijk niet eens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:25
Per 1 februari hebben we een 5kW Panasonic monoblok in gebruik genomen in onze goed nageisoleerde tweekapper uit 1988 met een vloer oppervlakte van van 165m2, beneden 55m2 vvw, hoh van 10cm en boven oversized radiatoren.
In de koude februari week konden we de beneden verdieping met twee vingers in de neus op 21graden houden en boven was het rond de 16 graden daar wij dit warm genoeg vinden om te slapen en de badkamer was iets van 18 a 19 graden.
Het element was alleen nodig voor de defrosts. Ons gas verbruik voor alleen verwarmen lag zo rond een 750m3 en de m3/graaddag was 0,27.
Volgens mij wel vergelijkbaar met jullie situatie. Sww doen wij met een wp boiler.
Wil je op save gaan zou je een 7kW kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Dat klinkt inderdaad erg vergelijkbaar! Inclusief SWW zaten wij op 850 m3, dus zonder zal dit ook ergens in de buurt van de 750 m3 komen die je noemt. Onze wens is eigenlijk wel om 1 apparaat aan te schaffen, niet nog een losse wp boiler, dus misschien is dan een beetje extra speling geen slecht idee. Ergens in de 7 kW range zoals je al aangeeft. De door de installateur voorgestelde 8.9 kW is dan dus wel aardig overdreven.

Ik begin overigens steeds meer fan te worden van de Vaillant Arotherm VWL 75/5 AS die ik in een eerdere post in dit topic in detail heb beschreven. Deze levert bijna 6.7 kW bij -7, een aardig goede (betere) match lijkt me dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb ook naar de Vaillant Arotherm zitten kijken. Prima qua geluid, maar deze gebruikt nog we R410 als koelmiddel. Qua milieubelasting (GWP) is dat niet heel fraai.

Regelgeving stuurt al aan op afbouw van R410, dus nu een nieuw apparaat kopen op basis van R410 levert mogelijk over een aantal jaren problemen op met bijvullen.

(ik zit om deze reden zelf naar een warmtepomp op R32 te kijken, ook doet R32 het iets beter met hoge temperaturen wat voor SWW wel prettig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
ocaj schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:14:
Ik heb ook naar de Vaillant Arotherm zitten kijken. Prima qua geluid, maar deze gebruikt nog we R410 als koelmiddel. Qua milieubelasting (GWP) is dat niet heel fraai.

Regelgeving stuurt al aan op afbouw van R410, dus nu een nieuw apparaat kopen op basis van R410 levert mogelijk over een aantal jaren problemen op met bijvullen.

(ik zit om deze reden zelf naar een warmtepomp op R32 te kijken, ook doet R32 het iets beter met hoge temperaturen wat voor SWW wel prettig is)
Daar had ik nog niet zo bij stilgestaan eigenlijk.

Nu kan ik me voorstellen dat wetgeving in de komende jaren voorschrijft dat er geen nieuwe R410 apparaten verkocht mogen worden, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze het bijvullen van bestaande apparaten gaan verbieden. Apparaten vroegtijdig afschrijven, dat is pas een milieubelasting... Maar goed dat je het punt aanstipt, iets om over na te denken!

Als ik kon kiezen zou ik ook liever voor een apparaat met een lagere milieubelasting gaan, maar vraag me af of de perfecte warmtepomp qua geluid, vermogen, COP, milieubelasting en prijs bestaat.

Gegeven deze eisen staat de Arotherm nu bovenaan bij mij, maar ik sta zeker nog open voor alternatieven! Weet jij er 1 die vergelijkbaar is met de Arotherm maar wel een milieuvriendelijke koudemiddel gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hoe snel regelgeving aangepast wordt weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat R410a niet direct helemaal verboden wordt. Dat gaat meestal geleidelijk: Eerst verbieden bij nieuwe apparaten en een paar jaar daarna het bijvullen gaan ontmoedigen door hoge prijs/milieubelasting er bovenop te gooien.

Daarom neig ik nu om niet naar een koudemiddel te kijken dat al jaren in gebruik is, maar iets dat net in opkomst is. Ik zie vooral R32 en R290 (propaan), waarbij ik bij die laatste ivm de brandbaarheid nog wat bedenkingen heb.

Momenteel neig ik naar een Mitsubishi Ecodan, bijv de SWM60-VA of de SWM80-VA)
https://alklima.nl/leveri...eco-inverter/suz-swm60-va
of de
https://alklima.nl/leveri...eco-inverter/suz-swm80-va

Die zitten wel qua geluidsniveau een stapje hoger dan de Vaillant (SWM60-VA heeft geluidsvermogen/geluidsdruk van 60/49 dB en de SWM80-VA doet 62/51 dB)

Ik blijf het moeilijk om in te schatten hoe geluid gaat klinken. Zeker omdat buren/omgeving al bij voorbaat een mening lijken te hebben over het geluid dat een warmtepomp produceert wil ik hem eigenlijk ook wel zo stil mogelijk hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Arotherm Plus is een R290 monoblock, als je een manier vindt om die niet 10 meter buitenlangs aan te sluiten vinkt hij verder alles aan :)
Zie voor mijn afwegingen Klimaatvriendelijke lucht/water warmtepomp gezocht

Grofweg komt het er op neer dat bij mij de buitenunit waterzijdig direct door de kruipruimte op de vloerverwarmingverdeler in de trapkast aangesloten wordt (geen binnenunit dus).
De besturing is verder een hoop elektra-kabels, die kan je willekeurig ergens neerhangen.
Sanitairwater wordt op zolder gemaakt met een Auer Edel Eau warmtepompboiler die warmte onttrekt uit de vloerverwarming (zie sig).

[ Voor 64% gewijzigd door Proton_ op 22-05-2021 12:11 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
ocaj schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:27:
Hoe snel regelgeving aangepast wordt weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat R410a niet direct helemaal verboden wordt. Dat gaat meestal geleidelijk: Eerst verbieden bij nieuwe apparaten en een paar jaar daarna het bijvullen gaan ontmoedigen door hoge prijs/milieubelasting er bovenop te gooien.
Wat ik nu gevonden heb is dat het niet verboden is na 2030, maar dat er een ontmoedigingsbeleid is. Dit betekent dat bijvullen gewoon mogelijk/toegestaan is, maar de prijs hiervoor zoals je al aangeeft onzeker is. zie bijvoorbeeld https://koudetechniek.eng...seren-r134a-r407-en-r410/
of de

Die zitten wel qua geluidsniveau een stapje hoger dan de Vaillant (SWM60-VA heeft geluidsvermogen/geluidsdruk van 60/49 dB en de SWM80-VA doet 62/51 dB)

Ik blijf het moeilijk om in te schatten hoe geluid gaat klinken. Zeker omdat buren/omgeving al bij voorbaat een mening lijken te hebben over het geluid dat een warmtepomp produceert wil ik hem eigenlijk ook wel zo stil mogelijk hebben....
Beide warmtepompen heb ik inderdaad ook op mijn optie-lijstje staan, maar vind 60/62 dB toch wel een groot verschil met maximaal 56 dB geluidsvermogen. Dit weegt bij mij momenteel zwaarder dan het gebruikte koudemiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Proton_ schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:58:
De Arotherm Plus is een R290 monoblock, als je een manier vindt om die niet 10 meter buitenlangs aan te sluiten vinkt hij verder alles aan :)
Zie voor mijn afwegingen Klimaatvriendelijke lucht/water warmtepomp gezocht

Grofweg komt het er op neer dat bij mij de buitenunit waterzijdig direct door de kruipruimte op de vloerverwarmingverdeler in de trapkast aangesloten wordt (geen binnenunit dus).
De besturing is verder een hoop elektra-kabels, die kan je willekeurig ergens neerhangen.
Sanitairwater wordt op zolder gemaakt met een Auer Edel Eau warmtepompboiler die warmte onttrekt uit de vloerverwarming (zie sig).
Interessante oplossing!
Het voelt eerlijk gezegd wel een beetje 'hacky', maar ik ga je topic eens doorlezen of dit een optie zou kunnen zijn voor ons. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Update: Ondertussen een tweetal offertes binnen:

Eentje voor het origineel beoogde systeem van Nibe op basis van de AMS20-6 als ook de zwaardere AMS10-12.
  • AMS20-6 inclusief installatie en 300l boiler:
    13.500, subsidie momenteel onbekend, verwacht 1800. totaal: 11.700
  • AMS10-12 inclusief installatie en 300l boiler:
    [b]15.000, subsidie 2100. totaal: 12.900
Als ook een offerte voor de een systeem gebaseerd op de Vaillant Arotherm 75/5 Split
  1. Arotherm VWL 75/5 AS split inclusief installatie en 300l boiler:
    12.600, subsidie 1900. totaal: 10.700
Members only: Gespecificeerde offerte Vaillant systeem
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn voorkeur gaat sowieso al uit naar het systeem van Vaillant, het was echter mijn verwachting dat het prijsverschil met Nibe groter zou zijn.

Zelf voelt de post 'materialen CV zijdig van 950 euro' aan de hoge kant. Of is dit toch meer dan wat leidingen, koppelingen en beugeltjes?

Daarnaast twijfel ik aan de noodzaak van het vervangen van de vloerverwarming verdeler (350 euro ex btw). Mij werd verteld dat dit nodig is vanwege het koelen (condensvorming) aangezien het een metalen verdeler is. Daarnaast is het een open verdeler (met pomp dus) en pompschakelaar.

Daarom de vraag, is dit bedrag realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:32
Als je weinig thermostaatkranen hebt lijkt me een buffervat meer nadelen dan voordelen brengen.

Ik heb het allemaal zelf gedoehetzelft voor ongeveer 1000 euro meer dan een nieuwe CV ketel. (toen de subsidie op L/W warmtepomp boilers nog hoger was)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
busscherski schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:50:
Als je weinig thermostaatkranen hebt lijkt me een buffervat meer nadelen dan voordelen brengen.

Ik heb het allemaal zelf gedoehetzelft voor ongeveer 1000 euro meer dan een nieuwe CV ketel. (toen de subsidie op L/W warmtepomp boilers nog hoger was)
Ik schat in dat de huidige systeeminhoud niet bijzonder groot is:
  • ~50 m2 vloerverwarming, 10cm HoH, 5 groepen.
  • Radiatoren boven die bijna altijd uit staan.
Dus eigenlijk telt alleen de VVW mee, intuïtief gezien zou een buffervat om de systeeminhoud te vergroten niet verkeerd zijn. Iemand die daar meer kennis van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:32
Hier 6 radiatoren die altijd open staan en 10 m2 vloerverwarming (retourlus van badkamer radiator)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Let er ook even op dat nieuwe wetgeving maximaal 40 dB geluid toestaat op de erfgrens.

Wij hebben een 7,5 KW Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75 YAA die 43 dB geeft op 1 meter (en 30 in de nachtstand). De Nefit Bosch Compress 8000i AW is ook zo stil. Bij mijn zoektocht vond ik geen andere merken die stil genoeg zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xqlusive
LeonTebbens schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:22:
Let er ook even op dat nieuwe wetgeving maximaal 40 dB geluid toestaat op de erfgrens.

Wij hebben een 7,5 KW Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75 YAA die 43 dB geeft op 1 meter (en 30 in de nachtstand). De Nefit Bosch Compress 8000i AW is ook zo stil. Bij mijn zoektocht vond ik geen andere merken die stil genoeg zijn.
Geluidsproductie vergelijken is altijd een leuke zoektocht.... De 43 dB waar je over spreekt is de geluidsdruk tijdens nominaal verbruik op 1 meter. Probleem hiermee is dat 'nominaal' dus te bepalen is door de fabrikant, en soms (vaak) dus ver van het maximale vermogen ligt, en dus ook van de maximale geluidsdruk die het apparaat kan produceren.

De nieuwe geluidseisen gaan over de maximale geluidsdruk op de erfgrens (dus niet nominaal). Deze waardes zijn meestal niet direct te vinden in de brochure of in de datasheet, maar met een beetje goed zoeken zijn ze wel te achterhalen:

Whitepaper geluidseisen Bosch Nefit
Whitepaper geluidseisen Mitsubishi
Geluidseisen Vaillant

Alle opgegeven waardes zijn het maximale geluidsvermogen, dus echt hoeveel geluidsenergie het apparaat produceert in de bron, onafhankelijk van luisterpositie, en daarmee dus perfect te vergelijken.

Resultaten

ModelMax geluidsvermogenMax geluidsvermogen 'stille modus'Tonaliteit
Nefit Bosch Compress 7400i AW 755 dB49 dB3 dB
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA67 dB59 dB0 dB
Mitsubishi SUZ-SWM80 VA68 dB62 dB0 dB
Vaillant Arotherm VWL 75/5 AS56 dB48 dB0 dB

Conclusie

De Bosch Nefit is de stilste maar heeft wel een tonaliteits-toeslag (irritant geluid) van 3 dB, de beide Mitsubishi's steken er ver bovenuit, en de Vaillant is vergelijkbaar met de Bosch alleen dan zonder tonaliteits-toeslag.

Met de tool van de overheid kan je dan weer omrekenen naar de geluidsdruk op een bepaalde luisterpositie. Mijns inziens is vergelijken op de max in deze erg inzichtelijk en maakt een goede eerlijke vergelijking mogelijk.

In mijn situatie ben ik sowieso op een split aangewezen, vandaar mijn keuze voor de Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Xqlusive schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:15:
Update: Ondertussen een tweetal offertes binnen:

Eentje voor het origineel beoogde systeem van Nibe op basis van de AMS20-6 als ook de zwaardere AMS10-12.
  • AMS20-6 inclusief installatie en 300l boiler:
    13.500, subsidie momenteel onbekend, verwacht 1800. totaal: 11.700
  • AMS10-12 inclusief installatie en 300l boiler:
    [b]15.000, subsidie 2100. totaal: 12.900
Als ook een offerte voor de een systeem gebaseerd op de Vaillant Arotherm 75/5 Split
  1. Arotherm VWL 75/5 AS split inclusief installatie en 300l boiler:
    12.600, subsidie 1900. totaal: 10.700
***members only***

Mijn voorkeur gaat sowieso al uit naar het systeem van Vaillant, het was echter mijn verwachting dat het prijsverschil met Nibe groter zou zijn.

Zelf voelt de post 'materialen CV zijdig van 950 euro' aan de hoge kant. Of is dit toch meer dan wat leidingen, koppelingen en beugeltjes?

Daarnaast twijfel ik aan de noodzaak van het vervangen van de vloerverwarming verdeler (350 euro ex btw). Mij werd verteld dat dit nodig is vanwege het koelen (condensvorming) aangezien het een metalen verdeler is. Daarnaast is het een open verdeler (met pomp dus) en pompschakelaar.

Daarom de vraag, is dit bedrag realistisch?
Als ik jouw was zou ik de 100 ltr buffervat nemen . En het systeem hydraulische scheiden. Zodat WP de buffer voed. En na de buffer meteen een pompgroep voor je cv installatie.
Zo is het geheel veel beter in te regelen met je flow van je installatie. En kan je je WP je buffer met zijn eigen n flow laten voeden.

Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
Toch grappig die verschillende opvattingen over buffervaten.
In het 'grote warmtepomp topic' wordt juist verteld dat het niet nodig is.

De offerte zoals eerder gepost gaat inderdaad uit van het hydraulische scheiden van de systemen, dan wel met een 40 liter buffer ipv 100l. Waarom zou je 100 l aanraden ipv 40 liter? Simpelweg groter is beter?

[ Voor 4% gewijzigd door Xqlusive op 23-06-2021 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:43
Het is alweer even stil op dit interessante topic, ben zelf ook in de markt voor een nieuwe WP, dus ben benieuwd naar eventuele vorderingen :)

Verder ben ik als Tweaker natuurlijk ook benieuwd naar de monitoring en tweak mogelijkheden van een dergelijke installatie. Ik begrijp dat Vaillant met een eBus koppeling werkt en dat daar adapters (1 en 2) voor te krijgen zijn en een stukje open source software wat intussen ook al aardig wat WP gegevens kan uitlezen en manipuleren. Zijn er al mensen hier mee bezig? Ik begrijp dat @jebice @Adriaan71 en @Kird03 al een Vaillant WP in gebruik hebben en dat @Xqlusive @Domosapiens @Blihi @Sunri5e @Anoniem: 105118 @Zware Unit @PentaClover interesse hebben en @koevlaas2 ervaring heeft met installatie.

Ik heb eerder gekeken naar de Panasonic J-series monoblok, en daar biedt de Heishamon natuurlijk leuke mogelijkheden. Ik kom in het hele Lucht-Water Warmtepomp topic de term ebusd niet tegen (wel eBus natuurlijk), dus ik vraag me af of er al Vaillant WP eigenaren zijn die hier ervaring mee hebben (op CV gebied wordt er wel al jaren het nodige mee gedaan).

We hebben waarschijnlijk nog niet de "kritische massa" voor een eigen topic (zoals er al 2 zijn voor de Panasonic H/J Series), maar gezien de groeiende belangstelling onder Tweakers voor de Vaillant apparatuur ligt dat moment wellicht in het verschiet :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-05 22:46
@Batilan Het is inderdaad mijn bedoeling om, als ik voor een Vaillant ga, een ebus adapter te kopen en daarmee van alles uit te lezen, ik ben ook een Nederlander tegen gekomen die ebus adapters verkoopt voor een schappelijk prijsje, maar die zijn momenteel niet leverbaar wegens te kort aan chipjes.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Laatst online: 23:00
PentaClover schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:00:
@Batilan Het is inderdaad mijn bedoeling om, als ik voor een Vaillant ga, een ebus adapter te kopen en daarmee van alles uit te lezen, ik ben ook een Nederlander tegen gekomen die ebus adapters verkoopt voor een schappelijk prijsje, maar die zijn momenteel niet leverbaar wegens te kort aan chipjes.
Ik heb deze gekocht en in huis, maar nog niet in gebruik.
Op dit moment monitor ik via iobroker: https://www.iobroker.net/?lang=de#en/download

Dan heb je aantal basic data tot je beschiking, zoals TA, Tboiler en RV%
Net als de app (je gebruikt de api van de vaillant app) is de update interval helaas maar ongeveer 1x per 5 minuten, maar het het werkt wel en out of the box. :)

Met grafana kun je dan leuke dingen met de data doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWhvFO6U9aamhvJoYASDekdQt8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1JqDXS5VrHMjfMCVIJIj2V6V.png?f=fotoalbum_large

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 22:30
AUijtdehaag schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:59:
Ben zelf ook compleet gasloos geworden de afgelopen jaren.

Na aanleiding van je post ben ik aan het zoeken voor een stillere variant van mijn mitsubishi ecodan 5 kW
Qua grootte is de nibe buitenunit prima. (de buitenunit staat in mijn schuurtje met uitblaas naar buiten)

Dus ik volg even...

Ik verwarm 450 ltr cv hygienebuffervat op zonne energie met aton power to heat. Is ook stil, maar wel cop =1
Gebruik het dan ook hoofdzakelijk voor tapwater (en backup voor cv)
Ik heb alles aan elkaar geknoopt, dus kan verwarmen, zowel met WP als met e-element over het buffervat.
Maar ook direct verwarmen/koelen met de wp over de vloer en fancoils
Model SUZ-SWM45VAA die is wel lekker stil en kan op je huidige configuratie (wel hydrobox vervangen ivm R32).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2
auijtdehaag mompelt iets over subsidie/spanje/hoedan....
Aansluiten is geen probleem overigens. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2021 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:51:
@koevlaas2
auijtdehaag mompelt iets over subsidie/spanje/hoedan....
Kan ik voor je regelen, subsidie word gewoon verleend en het is niet uit Spanje.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2 Ik moet eerst nog ff een MHI ophangen met 3 binnenunits (l/l)

@Batilan
Mitsubishi electric lees ik uit en stuur ik aan via modbus (bij meerdere tweakers)

Mitsubishi heavy industries airco via wemos d1 mini

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2021 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:53:
@koevlaas2 Ik moet eerst nog ff een MHI ophangen met 3 binnenunits (l/l)

@Batilan
Mitsubishi electric lees ik uit en stuur ik aan via modbus (bij meerdere tweakers)

Mitsubishi heavy industries airco via wemos d1 mini
Ik kom er net achter dat de 45 niet bestaat, het is kiezen uit de 40, 60 of 80, waarbij 80 de vervanger van de PUHZ-SW75VAA is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2
Ik kijk het nog eens een winter aan.
Teveel andere klusjes die ook eens af moeten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xqlusive
Batilan schreef op zondag 12 september 2021 @ 00:52:
Het is alweer even stil op dit interessante topic, ben zelf ook in de markt voor een nieuwe WP, dus ben benieuwd naar eventuele vorderingen :)
Kleine update:

Ik leef nog steeds, en de knoop is doorgehakt!

De keuze is uiteindelijk gevallen op de Vaillant combinatie eerder beschreven in dit topic. Dit lijkt een erg mooie oplossing die goed scoort op efficiëntie, geluidsproductie, vermogenbereik en prijs.

Ik heb zojuist de offerte van Koevlaas2 geaccepteerd, de verwachting is om de installatie in oktober uit te voeren. Leuke, spannende tijden, waar ik jullie zeker van op de hoogte zal houden in dit topic!
We hebben waarschijnlijk nog niet de "kritische massa" voor een eigen topic (zoals er al 2 zijn voor de Panasonic H/J Series), maar gezien de groeiende belangstelling onder Tweakers voor de Vaillant apparatuur ligt dat moment wellicht in het verschiet :*)
Ondertussen beginnen we al een mooi (groeiend) clubje te vormen! Een gezamenlijk topic om dingen te bespreken lijkt me een goed idee! Ik zal als de warmtepomp geïnstalleerd is eens uitzoeken of hier interesse in is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-05 20:09
Xqlusive schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:31:
[...]

Kleine update:

Ik leef nog steeds, en de knoop is doorgehakt!

De keuze is uiteindelijk gevallen op de Vaillant combinatie eerder beschreven in dit topic. Dit lijkt een erg mooie oplossing die goed scoort op efficiëntie, geluidsproductie, vermogenbereik en prijs.

Ik heb zojuist de offerte van Koevlaas2 geaccepteerd, de verwachting is om de installatie in oktober uit te voeren. Leuke, spannende tijden, waar ik jullie zeker van op de hoogte zal houden in dit topic!

[...]

Ondertussen beginnen we al een mooi (groeiend) clubje te vormen! Een gezamenlijk topic om dingen te bespreken lijkt me een goed idee! Ik zal als de warmtepomp geïnstalleerd is eens uitzoeken of hier interesse in is.
Is het allemaal gelukt? En is de warmtepomp zo stil als je gehoopt had? Ik overweeg hetzelfde model en ben heel benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
Ja, erg tevreden mee! Sinds oktober zijn we dus volledig van het gas af, en heb nog geen moment spijt gehad! Geluid is ook echt minimaal, volledig binnen de grenzen van wat ik had verwacht.

Ik zal als ik vandaag wat meer tijd heb nog een wat uitgebreidere update met foto's enzo schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-05 20:09
Xqlusive schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:17:
Ja, erg tevreden mee! Sinds oktober zijn we dus volledig van het gas af, en heb nog geen moment spijt gehad! Geluid is ook echt minimaal, volledig binnen de grenzen van wat ik had verwacht.

Ik zal als ik vandaag wat meer tijd heb nog een wat uitgebreidere update met foto's enzo schrijven.
Hartelijk dank, goed om te horen. Ik heb gelukkig buren die het allemaal wel prima vinden, maar toch wel fijn als het geluid beperkt is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
Verkeerde topic.

[ Voor 96% gewijzigd door Xmoo op 26-04-2022 15:09 . Reden: Verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Xqlusive schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:31:
[...]
Ik zie dat er ondertussen een Vaillant topic is 😀

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:24
ocaj schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:27:

Daarom neig ik nu om niet naar een koudemiddel te kijken dat al jaren in gebruik is, maar iets dat net in opkomst is. Ik zie vooral R32 en R290 (propaan), waarbij ik bij die laatste ivm de brandbaarheid nog wat bedenkingen heb.

of de

Just 2 know:
R410A bestaat voor 50% uit R32

R290 is propaan

R600 is butaan en dat zit in je koelkast.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Pagina: 1