Klimaatvriendelijke lucht/water warmtepomp gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Medetweakers,

Ik zou graag de gasketel in mijn drie jaar oude hoekwoning van 130 m² vervangen voor een duurzamer alternatief.

Het huis
De woning is gebouwd met vloerverwarming als hoofdverwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXd4oxLdMB4OrUZ16lks1eKmj5k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SwGSd31FpUSmcjD0ltLI16go.png?f=fotoalbum_large
Kavel met plek voor buitenunit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DbUKkGo7xVEOTCCACTW0xXsFWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1fkpXvOj1WkKda58jrFzcysz.png?f=user_large
Ik heb al in de kruipruimte onder de fundering door gegraven voor de laadpaal en tyleen voor de tuinirrigatie. Een mantelbuis voor de verwarmingsbuizen kan er ook nog wel bij :)

Warmwater is al geregeld met een Auer Edel Eau warmtepompboiler en er is een 3x25A aansluiting.
Gasgebruik is ca 750 m³ per jaar.

Regio Westland/Rotterdam.

Wat zoek ik
Ik zoek een eenvoudig systeem dat zonder veel ruimtegebruik binnen de vloerverwarming warm kan houden.
Om geen onbedoelde bij-effecten te veroorzaken, vind ik de GWP van het koudemiddel belangrijk.
Het liefst heb ik een warmtepomp die beter scoort dan R32, maar misschien kan ik overtuigd worden dat R32 goed genoeg is :)

Omdat de ketel op zolder hangt, lijkt dat een handige plek voor een binnenunit, maar liever gebruik ik die plek (en dakdoorvoer) voor ventilatie-WTW.
Er is ook een verdeler in de trapkast op de begane grond waar een monoblock op aan zou kunnen sluiten, maar daar is geen plek voor een hele binnenunit (althans, lage WAF).

Wat heb ik al gevonden
Volgens de onvolprezen @koevlaas2 vuistregel is een 5 of 6 kW warmtepomp voldoende.

Vaillant heeft R290 monoblocks maar die hebben alsnog een binnenunit voor het expansievat (heb ik al), circulatiepomp (heb ik al) en elektronica (zit ook in de thermostaat).
Idem voor Alpha Innotec en Wolf.

Een installateur uit de buurt is langsgeweest voor een offerte, maar die durft een eenvoudige oplossing niet aan en vervangt het liefst de boiler.
Ik denk dat ik de skills heb om het zelf te doen, maar ik heb niet veel vrije tijd en voor zo'n belangrijk stuk infrastructuur vind ik de support van een professional ook heel wat waard. Tips voor een installateur die dit waarschijnlijk ziet zitten zijn dus welkom :)

Dus wat is de vraag
Welke lucht/water warmtepomp en/of installateur voldoet het beste aan mijn wensen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Beste antwoord (via Proton_ op 29-09-2021 21:00)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:24

timovd

Voorsprong door techniek

Die Vaillaint monoblokken schijnen erg stil te zijn. Kan niet moeilijk zijn voor jou, als ik je verhaal goed begrijp. Haal zo'n ding in huis en start met installeren als het stookseizoen over is. Als je er twee weekenden over doet, maakt het toch niet uit dat je verwarming het niet doet. Voor warm water hoef je het ook niet te doen.

Edit: enneh.. Post hier de foto's en je bevindingen

[ Voor 7% gewijzigd door timovd op 06-04-2021 21:21 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 18:12
Proton_ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:22:

Een installateur uit de buurt is langsgeweest voor een offerte, maar die durft een eenvoudige oplossing niet aan en vervangt het liefst de boiler.
_O-

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:47
Misschien een stomme vraag, maar waarom wil je een 3 jaar oude gasketel vervangen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:24

timovd

Voorsprong door techniek

Die Vaillaint monoblokken schijnen erg stil te zijn. Kan niet moeilijk zijn voor jou, als ik je verhaal goed begrijp. Haal zo'n ding in huis en start met installeren als het stookseizoen over is. Als je er twee weekenden over doet, maakt het toch niet uit dat je verwarming het niet doet. Voor warm water hoef je het ook niet te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door timovd op 06-04-2021 21:21 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Supermario16 ik vind het interessant om de transitie mee te maken en een voorbeeld te kunnen zijn.
Bovendien zou het me vastrecht schelen en ruimte en een dakdoorvoer opleveren, waar ik verdere energiebesparing en comfortverhoging mee kan realiseren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@timovd Bedankt voor de aanmoediging :)
Ken je iemand met zo'n warmtepomp?
Ik zou het prettig vinden om hem eens te bekijken en te beluisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

R32 heeft een GWP van 677 (WTW)
Aardgas heeft een GWP van 1,884 (WTW)

Bron: https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/

Elk jaar 750m3 verbranden geeft dus 1413 kg CO2, elk jaar weer. Nu 3 jaar later zit je op 4239 kg.
Een 5 kW monoblock warmtepomp (is zat voor jou) heeft 1,30 kg R32. Dat is dus 880 kg CO2, afhankelijk van hoe vaak het vrij komt. Monoblock lijkt me het systeem met de minste kans op lekkage.

R32 zal voor meer installateurs bekend zijn dan een minder gangbaar koudemiddel. Ook wel handig bij reparaties aan de machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:33
Een Panasonic 5kw zou voor jou ook prima zijn.

En wat je zelf ook zei, @koevlaas2 kan deze met alle liefde voor je installeren.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 17:05
Met wat je al hebt kan een Nibe monoblok ook een optie zijn. Een F2120-8 heeft een Pdesign van 5.9kW

Ik vind die van mij (zwaardere uitvoering) in ieder geval erg stil
Ook hierbij is het geen probleem icm je bestaande wp boiler, dat staat tenslotte los van elkaar.

Binnen heb je je niet heel erg veel ruimte nodig (alleen wand oppervlak) omdat je kan kiezen voor losse componenten.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@format5 de Nibe heeft R410 zo te zien, jammer.

Is er eigenlijk wel een Europese monoblock zonder binnenunit?
Niet dat ik perse iets tegen Panasonic heb, maar iets anders dan grijs blik in de tuin is ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Proton_ schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:43:

Niet dat ik perse iets tegen Panasonic heb, maar iets anders dan grijs blik in de tuin is ook wat waard.
Een Panasonic is niet grijs, Nibe wel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 20:03
timovd schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:20:

De Vaillaint die ik gehoord heb zijn op papier stiller dan een Panasonic. Misschien bij vollast ook stiller, dat weet ik niet zeker. Maar ik ervaar bij deellast dat een Panasonic stiller of minder irritant is. (ik heb ze allebei gehoord)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@koevlaas2 hoe noem jij deze kleur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/vsiLG31LX51pbPGahcxaRbe0.png
Ik vind dat grijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is de nibe split HBS 20 niets? (R32) met AMS 20-6

https://www.nibe.eu/en-eu.../NIBE-SPLIT-HBS-20-_-7877
Onder Partners heb je documentatie

Ik ben ook aan het kijken naar wat anders...

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2021 18:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Proton_ schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:33:
[Afbeelding]
Gebroken wit, ral9001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:53:
Is de nibe split HBS 20 niets? (R32) met AMS 20-6

https://www.nibe.eu/en-eu.../NIBE-SPLIT-HBS-20-_-7877
Onder Partners heb je documentatie

Ik ben ook aan het kijken naar wat anders...
SUZ-SWMxxVA niks voor je, de setup heb je al ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@koevlaas2 Als het maar stil is.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Vergeleken met wat je nu hebt een heel stuk stiller, ik plaats er tegenwoordig regelmatig 1.
Koevlaas2 zit stiekem te denken er zelf ook 1 te monteren, maar ja ik wil ook wel weten hoelang mijn huidige machine het uithoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 17:05
Proton_ schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:43:

Ik heb je post begrepen als het liefste, en niet dat het een eis is.
Het had een optie kunnen zijn. Maar dat is natuurlijk aan jou.

Persoonlijk vind ik het koude middel bij een monoblok niet zo heel belangrijk om naar te kijken.
Bij een monoblok vergelijk ik het meer met een koelkast of vriezer, deze gaan vaak pas na ruim tientallen jaren weg met zo goed als alle of zelfs al het koude middel er nog in. Misschien dat iemand hier kan bevestigen of ontkennen dat lekkages weinig voor komen.

Bij een split lijkt mij er een grotere kans op lekkages vanwege de leidingen welke kwetsbaarder opgesteld zijn.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:06

twain4me

Proton_ schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:33:
[Afbeelding]
In een kek kleurtje (laten) spuiten en anders gewoon wat leuks van maken..
ik heb nog wel een paneeltje waar je op mag oefenen :+

dekokkens in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 07-04-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@koevlaas2
Fair enough, egaal RAL9010, ook geen pré (ik heb nog iemand anders met een mening ;) ).

Mitsubishi, zou de PUZ-WM50 VHA dan niet eenvoudiger zijn?
(note to self: https://library.mitsubish...ook/ATW_Databook_R32_2020 pag 60 voor performance data).
Of heeft die ook een binnenunit nodig? Wat ik kan vinden is 80 cm hoog, dat is groter dan de gasketel...
Bij alklima vind ik ook mitsubishis met 'open source' componenten, zou hij het dan ook zonder binnenunit doen?

Ook lijkt het alsof het expansievat in de binnenunit aan de perszijde van de pomp zit, ook wel typisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 08-04-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Als je onder de binnenunit 30 cm nodig hebt om de leidingen een beetje comfortabel uit te sluiten, is de ruimte in de trapkast beperkt.
Waarschijnlijk kan alleen Panasonic zonder binnenunit werken.
Ik zal vanavond nauwkeuriger opmeten hoeveel ruimte er onder de trap, tussen de verdeler en kastplanken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:22
@Proton_ Nibe komt ook met een nieuw monoblock op de markt, met R290.
Wellicht dat dat een optie voor je is? Alleen nog weinig specificaties over te vinden. Artikelcode is S2125.
https://www.nibe.eu/nl-nl...is-klaar-voor-de-toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Proton_ schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:26:
@koevlaas2
Fair enough, egaal RAL9010, ook geen pré (ik heb nog iemand anders met een mening ;) ).

Mitsubishi, zou de PUZ-WM50 VHA dan niet eenvoudiger zijn?
(note to self: https://library.mitsubish...ook/ATW_Databook_R32_2020 pag 60 voor performance data).
Of heeft die ook een binnenunit nodig? Wat ik kan vinden is 80 cm hoog, dat is groter dan de gasketel...
Bij alklima vind ik ook mitsubishis met 'open source' componenten, zou hij het dan ook zonder binnenunit doen?

Ook lijkt het alsof het expansievat in de binnenunit aan de perszijde van de pomp zit, ook wel typisch.
Rol je 'm over in any kleur die je wil.
Of wrappen, plastidippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Er is meer ruimte dan ik had verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYgDdm1XoMsC_8swySJ99zWwhDY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p3VKOFpB1LaTFaPipQTlsiVA.png?f=user_large
Maar dat gaat ten koste van de wijnkelder, dus als er geen goede reden is, dan liever zonder binnenunit ;)

@koevlaas2 heb je ook ervaring met Stiebel Eltron WPL-A serie?
Op papier zie ik dit wel zitten: buitenunit met positieve WAF, R454c, geen binnenunit.
Alleen nog wel wat €.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9jfLYVlu9dJjqiRhldsnXT0Y1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4w0KX5SobO1rtQFuS8ovlPv6.png?f=fotoalbum_large
Installatiehandleiding/Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Dus resumerend; de meest eenvoudige en goedkope oplossing is een Pana mono.
Nadeel is de lage WAF (sorry), (op papier) niet de stilste, heeft tweaking nodig (bv standaardthermostaat met hoge hysterese).

De technische beste oplossing kan Stiebel Eltron zijn: hogere WAF als tuinornament, (op papier) stiller, lagere GWP.
Nadeel: veel duurder.

Daartussen zitten diverse oplossingen van Nibe, Mitsubishi, Alpha Innotec, Vaillant die er qua prijs tussen zitten en een binnenunit nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Proton_ schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:05:
Er is meer ruimte dan ik had verwacht.
[Afbeelding]
Maar dat gaat ten koste van de wijnkelder, dus als er geen goede reden is, dan liever zonder binnenunit ;)

@koevlaas2 heb je ook ervaring met Stiebel Eltron WPL-A serie?
Op papier zie ik dit wel zitten: buitenunit met positieve WAF, R454c, geen binnenunit.
Alleen nog wel wat €.
[Afbeelding]
Installatiehandleiding/Specs
Helaas geen ervaring met dit Stiebel Eltron product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Voorlopig staat de Vaillant monoblock bovenaan het lijstje (tip @timovd ).
Ik blijk hem via mijn werk te kunnen inkopen :)
Ik heb een vraag uitstaan bij de klantenservice of dit ook zonder binnenunit gaat werken, zover ik kan zien heeft die geen waterzijdige functie omdat ik geen SWW vraag en een expansievat al aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Murkmans schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:02:
@Proton_ Nibe komt ook met een nieuw monoblock op de markt, met R290.
Wellicht dat dat een optie voor je is? Alleen nog weinig specificaties over te vinden. Artikelcode is S2125.
https://www.nibe.eu/nl-nl...is-klaar-voor-de-toekomst
Deze werd eind 2019 aangekondigd voor Q2 2020, toen Q3/4, en nu staat ie voor mid-Q2-2021. Ik krijg morgen een Nibe installateur over de vloer, eens kijken of hij kan uitzoeken of het zin heeft (voor mij) om op te wachten....

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@reinhrst ik ken het gevoel :) ik had dat ook met de lwdv van Alpha Innotec. En toen hij eindelijk uit was bleek hij toch wel akelig duur...

Vaillant geeft aan dat zonder SWW installatie, zoals bij mij, er geen hydraulische binnenunit nodig is.
Wel een 'VWZ AI' besturingsunit, maar die is toch zo'n €500 goedkoper en kost geen voorraadplek :)
Goed nieuws dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Vervolg:
* Het wordt de aroTHERM plus VWL 65/6 A 230V met VWZ AI besturing, zonder binnenunit
* Installatie hopelijk in augustus :)

Met dank aan de samenvatting van Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Augustus is niet gelukt, maar het draait.

Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 14:48
Ik heb vrijwel dezelfde uitgangsituatie als jij en hier heeft @koevlaas2 naar alle tevredenheid een Pana monobloc 5J geinstalleerd, ook via kruipruimte direct op de vloerverwarming verdeler in de trapkast. Meer info hoe dat hier is gegaan: https://www.linkedin.com/...tepomp-bart-van-der-mark/

Edit, lees nu pas dat je allang klaar bent 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door vandermark op 29-09-2021 21:03 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Pagina: 1