assje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:45:
Gisteren heeft volgens de Nest de verwarming 18.75 uur aangestaan en heb ik 9,0m3 gas verbruikt. Reken ik 9m3*9kWh/18,75 kom ik op 4,32kWh afgifte.
Conclusies:
- Met 5kWh capaciteit (bij lage temperatuur) kom ik aardig in de richting
- >5kW capaciteit heeft zo lang ik geen vloerverwarming aanleg geen zin
Met alle berichten die ik hier nu zie denk ik dat ik mijn idee om de buitenunit op het dak of bovenop een dakkapel te zetten wellicht moet heroverwegen.
Inmiddels heb ik een vol jaar aan verbruikscijfers sinds ik de laatste isolatie/ventilatiemaatregelen uitgevoerd heb (telling van aantal dagen hoger dan x verbruik per dan):
Definitie graaddagen volgens "energiemanager", deze wijkt af van de definitie die op sommige andere plekken gebruikt wordt. Het jaar in de weergave betreft een relatief koud jaar, ter vergelijk; 2020 had 1.982 graaddagen en 2019 had er 2.117.
Een jaarverbruik van 899m3 en hoogste dagverbruik dus 9,03m3, totaal 4 dagen met een verbruik boven de 8m3 (dit is inclusief SWW en koken). Reken ik met 9,03m3*9kWh/24 heb ik dus minimaal 3,4kW vermogen nodig, dan heb ik SWW verbruik dat daar ook in zit even genegeerd. Uitgaande van 0,4 m3/GD en -10/+20 (30) zou ik op 12m3 komen en dus 4,5kW.
In deze periode heeft de aanvoertemperatuur van de CV op 38 graden gestaan en is het huis warm gebleven met enkel radiatoren. Op de dag met het hoogste verbruik heeft de CV volgens mijn Nest 18,75 uur verwarmd; 9,03m3*9kWH/18,75 zou dus een maximale afgiftecapaciteit van 4,3kW zijn bij 38gr (opnieuw zonder rekening te houden met SWW).
In eerste instantie was ik van plan te beginnen met aanleggen vloerverwarming. Echter zijn we nog niet helemaal blij met de timing om dit nu op te pakken aangezien we dan ook direct iets met de keuken willen. Op basis van bovenstaande bevindingen wil ik dus overwegen om misschien eerst over te gaan op warmtepomp en dan de vloerverwarming later op te pakken.
Maar dan de vraag wat wijsheid is qua sizing warmtepomp. Het lijkt erop dat >4,3kW vermogen (bij lage temperatuur) op dit moment geen zin heeft. Echter zal er later vloerverwarming komen, mogelijk aangepaste radiatoren op de verdieping als dat wenselijk blijkt en overwegen we in de toekomst misschien nog een kamer op zolder die dan verwarmd zal worden.
Mijn voorkeur is een split-unit met geintegreerde boiler. Voorkeur is voor zoveel mogelijk set en forget, geen Domotics of wat dan ook. Verder zou ik graag willen gaan koelen en idee dat ik hem is om dat te doen met een fancoil in het trapgat die condenserend kan gaan koelen (dicht in de buurt van de binnenunit dus leidingen eenvoudig te isoleren en condensafvoer geen probleem).
Ik heb een schetsje gemaakt van de huidige situatie en plan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xjJIu7UiP0Fc59PIL2L203cL.jpg?f=user_large)
- Oranje = scope fase 1
- Rood = fase 2
Op dit moment kijk ik vooral naar Ecodan, dan blijft er voor mij toch wat onduidelijkheid over de exacte specificaties:
Sizing
Ik lees hier dat de 4kW unit bij een buitentemperatuur van -10 een capaciteit van 5,4kW heeft? Dit kan ik niet plaatsen maar ik kan nergens een tabel vinden met vermogen gerelateerd aan temperatuur (afgifte zou bij mij vooralsnog ook nog op 38gr zijn ipv 35gr).
Unit heeft ook een 2kW thermisch element, wat is dan wijsheid, toch groter sizen of eventueel gebruik van resistief element accepteren paar dagen per week? Ik kan me voorstellen dat dit een afweging is m.b.t. minimaal vermogen i.v.m. pendelen, echter kan ik hier ook weer niets over vinden?
Zones
Ecodan heeft mogelijkheid meerdere zones aan te sturen echter is het me niet duidelijk wat dit precies betekent. Wil dit zeggen dat er twee zones van een verschillende aanvoertemperatuur voorzien kunnen worden? Ofwel, is het dan mogelijk de fancoil condenserend te laten koelen en tegelijkertijd de radiatoren (voor wat het waard is) en vloerverwarming niet-condenserend te laten koelen?
Of; heb ik hier dan toch de
PAC-TZ02-E voor nodig? Zo niet; waar dient die dan voor?
Alternatief zou eventueel zijn de vloerverwarming in serie met de fancoil te zetten (
zoals een andere Tweaker) maar ik kan moeilijk inschatten hoe de temperatuur te bewaken zonder complexe regeling.
Fancoil
Voor de fancoil kijk ik op dit moment naar de
Vaillant VA 1-0XX WN waar ik dan nog twijfel welk vermogen ik zou moeten kiezen.
Ben benieuw naar inzichten/feedback van mede-tweakers. Ik heb een aantal maanden geleden al een installateur over de vloer gehad maar die had het druk denk ik want niets meer van gehoord. Ik ben nu van plan in contact te treden met mogelijke installateurs maar wil mijn wensen zo goed mogelijk uitgedacht hebben om te voorkomen dat er afgehaakt wordt vanwege teveel gedoe

Verder excuses voor mijn vele plannen en tekst en weinig actie
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]