Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 128 Laatste
Acties:
  • 725.229 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:41:
Weet dat het hoorr niet hoort maar er zij vast gasten die weten waar ik moet zijn.
Dit is het Lucht/Water warmtepomp topic. Jij zoekt airco's, oftewel lucht/lucht warmtepompen. Daarvoor is dit topic:
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

format5 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:00:
[...]

Hij zei eerder een VC6012 klep te hebben.
Deze is volgens de handleiding op 2 manieren aan te sluiten.
Zoals ik het lees, is dezelfde klep met twee typen actuator te leveren :)
Maar met een relais is eea weer correct te maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leuk zo'n grafiekje van je zonnepanelen, maar waarom in dit topic en zonder toelichting? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 13:21
Andrehj schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:25:
[...]

Ik weet niet hoe je bij die COP 1 komt, maar zelfs de slechtst presterende warmtepomp van dit forum (een LG) haalde in januari nog een COP van 2.74 en in februari een COP van 2.65.
Gemiddeld van januari was 3.82 en februari 3.57.
Alles uit de zeer gewaardeerde statistieken van @Tomexergie
Volgende keer even in de werkelijke cijfers verdiepen voordat je post?
Niet zoveel meer dan cop1 zei ik toch. 😜
Het is mooi weer. Laat het gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:30
Proton_ schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:29:
[...]

Zoals ik het lees, is dezelfde klep met twee typen actuator te leveren :)
Maar met een relais is eea weer correct te maken.
Verrek, je hebt helemaal gelijk.
3 keer daar overheen gelezen blijkbaar 8)7

Dan is dus de vraag welke uitvoering @Bo0bz heeft.

Afhankelijk van de uitvoering is er wel of geen relais nodig om het wel of niet recht te trekken

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:00
Tjebakka schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:13:
Wij hebben in/op onze woning een Vaillant Arotherm Split VWL 55/5 en een Vaillant MultiMatic 700 thermostaat. Nu heb ik twee weken geleden zelf de koelfunctie moeten activeren in de thermostaat. Vreemd genoeg stond die uit. Met manueel koelen kan ik een gewenste temperatuur instellen, maar dit wordt nooit gehaald. Hij blijft er altijd boven. Bij een gewenste temperatuur van 20 graden is 's ochtends een temperatuur van 21,5 graden het 'hoogst' haalbare. Dit is nadat ik de koelfunctie al 7 dagen aan heb laten staan, dag en nacht.

Is dit ook jullie ervaring? En moet je hem juist nog wat lager instellen?
Je bedoelt ruimtetemperatuur toch? ik neem aan dat je koelt met vloerverwarming? Je kunt met een L/W warmtepomp (of eigenlijk vooral met vloerkoeling of gewone radiatoren) niet echt tot een lage temperatuur koelen. Meestal wil je bijv. voorkomen dat er condens ontstaat (op je leidingen of op je vloer) en zit je daardoor vast aan een max. aanvoertemp van 16-20C (afhankelijk van de omstandigheden op het moment).

Stel dat je 18C je vloer in stuurt voor koeling, dan wordt de temp. van de vloer zelf misschien 19 of 20C. Daarmee kun je de ruimte wel iets koelen, maar in elk geval nooit lager dan 20C. Waar het op neerkomt is dit:

je kunt met de afgifte-systemen die meestal bij L/W WPs horen alleen wat comfortkoeling/topkoeling krijgen. Dit haalt het scherpe randje een beetje af van de hitte, maar je kunt het in hartje zomer niet 18C maken in je huis terwijl de mussen van het dak vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:41
format5 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:35:
[...]

Verrek, je hebt helemaal gelijk.
3 keer daar overheen gelezen blijkbaar 8)7

Dan is dus de vraag welke uitvoering @Bo0bz heeft.

Afhankelijk van de uitvoering is er wel of geen relais nodig om het wel of niet recht te trekken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XN5jjkUh8hyR1LOMd77wLjkpzbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Lx2HvHNtuT6lGxF5ozfnpUQ.jpg?f=fotoalbum_large
Deze klep heb ik. Zal dus even moeten duiken in de verschillen. Thanks!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 15:02
Ik was nog op zoek naar een THW5 sensor voor mijn set-up, kwam deze tegen op Ebay.

https://www.ebay.de/itm/193208480126

Op zich de gok waard om te proberen t.o.v. de originele/dure van Mitsu. Iemand ervaringen mee?

Zal m wel even een “vuurdoop” geven door te testen/vergelijken met een een geijkte tempsensor.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
Bo0bz schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:43:
[...]

[Afbeelding]
Deze klep heb ik. Zal dus even moeten duiken in de verschillen. Thanks!
Dat is een standaard 'techniek Nederland' lid klep, m.i niet zo goed voor je warmtepomp, ik bedoel zelf zou ik deze niet kiezen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
koevlaas2 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 20:48:
[...]

Dat is een standaard 'techniek Nederland' lid klep, m.i niet zo goed voor je warmtepomp, ik bedoel zelf zou ik deze niet kiezen.
Nu laat je me natuurlijk achter met een vragen :P Wat is er niet goed aan dan? Welke zou jij adviseren? Lost dat mijn probleem met teruglopend warm water naar de warmtepomp op? :o

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Bo0bz aan de zijkant zit volgens Marktplaats een grijze sticker met schakelschema, dat geeft misschien uitsluitsel hoe hij handiger aangesloten zou kunnen worden
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NjU3WDcwMA==/z/xsUAAOSwC61dIMzy/$_86.JPG

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:58

Yucon

*broem*

Andrehj schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:58:
[...]

Hoe bedoel je, bouwt Mitsubishi warmtepompen zonder watercirculatiepomp? Dat lijkt me sterk, maar ik ken deze kleintjes niet. Heb je een bron (schema?) waarin dat staat?
dat was me een tijdje geleden bijgebleven over een topic over die elga. Niet specifiek over dat merk maar meer over de hybride pompen in het algemeen en daar heb ik verder ook niet meer naar gekeken. Tja dan is het wel duidelijk waarom ik er niet echt verder mee kwam. Misschien komt het over alsof ik vanuit het niets allemaal n00b vragen kom dumpen maar ik heb me echt al tientallen uren ingelezen. Alleen is dit stukje blijkbaar een blinde vlek geweest.

Bedankt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 21:43
HammieDuDe schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:52:
Ik was nog op zoek naar een THW5 sensor voor mijn set-up, kwam deze tegen op Ebay.

Op zich de gok waard om te proberen t.o.v. de originele/dure van Mitsu. Iemand ervaringen mee?

Zal m wel even een “vuurdoop” geven door te testen/vergelijken met een een geijkte tempsensor.
Voor dat geld kan je natuurlijk makkelijk de gok wagen; en zelfs het juiste stekketje zit er aan zo te zien.
Wel wat werk om die weerstands waarden te vergelijken met de beschikbare grafieken.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HammieDuDe schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:52:

Let wel op dat dat het oude type is, met 2-polige stekker. Die past niet op de vm2d binnenunits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Andrehj schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:19:
[...]

Let wel op dat dat het oude type is, met 2-polige stekker. Die past niet op de vm2d binnenunits...
Hmmm ik zie het, nieuwe units hebben een 4-polig stekkertje als ik wat rondzoek, dan nog steeds wel maar 2-aderig aangesloten,..

Verkoper heeft deze ook:
https://www.ebay.de/itm/M...id=p2349624.m46890.l49286

Die zou dan wel moeten passen neem ik aan..

Thanks!

[ Voor 24% gewijzigd door HammieDuDe op 13-06-2021 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-10 13:22

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Fr33z schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:39:
[...]

Je bedoelt ruimtetemperatuur toch? ik neem aan dat je koelt met vloerverwarming? Je kunt met een L/W warmtepomp (of eigenlijk vooral met vloerkoeling of gewone radiatoren) niet echt tot een lage temperatuur koelen. Meestal wil je bijv. voorkomen dat er condens ontstaat (op je leidingen of op je vloer) en zit je daardoor vast aan een max. aanvoertemp van 16-20C (afhankelijk van de omstandigheden op het moment).

Stel dat je 18C je vloer in stuurt voor koeling, dan wordt de temp. van de vloer zelf misschien 19 of 20C. Daarmee kun je de ruimte wel iets koelen, maar in elk geval nooit lager dan 20C. Waar het op neerkomt is dit:

je kunt met de afgifte-systemen die meestal bij L/W WPs horen alleen wat comfortkoeling/topkoeling krijgen. Dit haalt het scherpe randje een beetje af van de hitte, maar je kunt het in hartje zomer niet 18C maken in je huis terwijl de mussen van het dak vallen.
Dankje. Het gaat inderdaad om de ruimtetemperatuur. Ik heb gisterochtend de minimale aanvoertemperatuur naar van 20 naar 16 graden gezet en de gewenste ruimtetemperatuur naar 18. Het is nu 20,5 graad in de woonkamer wat op zich best lekker is. Het werd gister niet warmer dan 22,5 graad aan het einde van de middag. Nu was het buiten niet zo warm, maar de zon warmt het normaliter binnenshuis aardig op. Beneden hebben we op de westkant ook nog niets voor de ramen door problemen met de leverancier van onze jaloezieën, dus dat helpt ook niet.

Maar vooralsnog een stukje kouder dan voorheen :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HammieDuDe schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:35:
[...]

Hmmm ik zie het, nieuwe units hebben een 4-polig stekkertje als ik wat rondzoek, dan nog steeds wel maar 2-aderig aangesloten,..

Verkoper heeft deze ook:
https://www.ebay.de/itm/M...id=p2349624.m46890.l49286

Die zou dan wel moeten passen neem ik aan..

Thanks!
Ik heb die sensor vorig jaar gekocht en heb toen een negatieve beoordeling op Ebay moeten geven omdat (toen) helemaal niet duidelijk was dat de sensor niet origineel was. (Ik wist toen niet hoe de originele sensor er uit zag).
Tov van origineel is bij deze sensor de draad bijvoorbeeld wel erg dun.
En ik heb de sensor geijkt op 40°C mbv een koortsthermometer en een bakje warm water. Moest geloof ik een paar graden bijstellen (kan in de UI van de binnenunit).

Maar de sensor werkt verder wel.

Wel even opletten op goed thermisch contact met je voelerhuls, dus zorgen dat de sensor er vast in zit. Bij lag hij eerst los, en dit gaf een berg ellende. Nu zit de ruimte rondom de sensor opgevuld met een mengsel van aluminiumfolie en koelpasta, en werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Andrehj schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:17:
[...]

Ik heb die sensor vorig jaar gekocht en heb toen een negatieve beoordeling op Ebay moeten geven omdat (toen) helemaal niet duidelijk was dat de sensor niet origineel was. (Ik wist toen niet hoe de originele sensor er uit zat).
Tov van origineel is bij deze sensor de draad bijvoorbeeld wel erg dun.
En ik heb de sensor geijkt op 40°C mbv een koortsthermometer en een bakje warm water. Moest geloof ik een paar graden bijstellen (kan in de UI van de binnenunit).

Maar de sensor werkt verder wel.

Wel even opletten op goed thermisch contact met je voelerhuls, dus zorgen dat de sensor er vast in zit. Bij lag hij eerst los, en dit gaf een berg ellende. Nu zit de ruimte rondom de sensor opgevuld met een mengsel van aluminiumfolie en koelpasta, en werkt het prima.
Hahah ik zat de recensies door te lezen en dan heb ik de negatieve van jou ook voorbij zien komen ;-) maar is aan de afbeelding ook wel te zien dat hij niet origineel is. We gaan het zien, heb hem besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Heeft iemand hier de Nefit Enviline IDU split 8-15 T warmtepomp? Mag ik vragen of de meterkast hiervoor is aangepast naar een 3x35A-aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Kiwi70 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:47:
Heeft iemand hier de Nefit Enviline IDU split 8-15 T warmtepomp? Mag ik vragen of de meterkast hiervoor is aangepast naar een 3x35A-aansluiting?
Volgens mij heb je bij een warmtepomp van Nefit genoeg aan een 3x25A aansluiting. Mits dat Nefit/Bosch dit anders adviseert. En houd er rekening mee dat het verzwaren van je aansluiting je een beste prijs gaat betalen voor het vast recht!

M.v.g. Nick

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Dat hangt altijd af van wat je nog meer aan (gelijktijdige) verbruikers hebt.
Als er groepen nu al telkens tegen het max A zitten dan zal het sowieso niet passen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kiwi70 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:47:
Installateurs adviseren het liefst een 3x80A aansluiting, scheelt een hoop problemen :X , maar in de praktijk draait iedereen hier zonder problemen op een 3x25A aansluiting. Gewoon zorgen dat je de verbruikers netjes over de fasen verdeelt, en niet bijvoorbeeld een legionellacyclus tijdens het koken plannen, zoals hier laatst voorbij kwam.

Voor meer info even in dit topic zoeken op 3x25A, de discussie komt zo'n beetje elke week voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@Kiwi70 Je zal het pas zeker weten door je verbruikt te meten.
Dat betekend dus ook diverse zaken aan zetten en kijken/meten wat dan de stroom per fase is.

Zoals al eerder gemeld gaat het bij bijna iedereen hier goed op de standaard 3x25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:28
@Kiwi70 Ik denk dat je naar topic:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
moet

En daar aangeven wat er allemaal aan electrische aparatuur is in de woning. En of dat 1fase of 3fase apparatuur is.
De hogere aansluitwaarde kan ik me alleen voorstellen bij laadpalen, maar daar zou je met loadbalancing moeten werken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:08
@Kiwi70 Als je het met 3x25A af kan laat je toch gewoon je aansluiting verlichten. Kosten afhankelijk van je netbeheerder (Liander € 324,97 ; Enexis € 246,40) Heb je in minder dan een jaar weer terugverdiend.

[ Voor 13% gewijzigd door ArjoK op 14-06-2021 19:26 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
Bedankt, ik heb mijn vraag zojuist in het genoemde topic gesteld. (ik ben echt een leek op het gebied van electriciteit en mijn man ook, en ik ben als de dood dat ik een verkeerde beslissing neem. Maar ik zit echt niet op die extra kosten te wachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

@Kiwi70 ik zal pas verzwaren wanneer je op je maximale Ampères zit en extreem zware apparaten gaat gebruiken met een enorme piekspanning. Maar een Warmtepomp zal dit alleen doen wanneer je ineens extreme kou of warmte vraag hebt. Maar dit is met veel apparatuur zo. En volgens mij zijn ze bij de energieleverancier niet zo van het verzwaren van de hoofdzekering.

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3x25 ampère gaat hier al 4 jaar ruimschoots goed met een full Electric wp 11,2KW en geen gasaansluiting.

3x25A =17.000 Watt continu, heb ik in de 4 jaar dat ik hier woon nog nooit voorbij zien komen, en ik log elke 10 seconden al 4 jaar lang :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:13

HaTe

haat niet

Ik ben aan het oriënteren naar een l/w warmtepomp en zou graag een keer het geluid willen horen wat zo'n ding maakt. Ik heb name interesse in een nieuwere Panasonic of Mitsubishi. In ons geval zal deze op de garage komen te staan bij een 2 onder 1 kap woning en maximaal 3 meter van de erfgrens van de buren (garage van buren) en maximaal een 2.5 meter van onze tuin.

Is er iemand in de omgeving van Enschede met een vergelijkbare setup waar wij een keer langs mogen komen? Graag reageren via DM, ook als de situatie iets minder vergelijkbaar is.

Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door HaTe op 15-06-2021 06:49 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Proton_ schreef op zondag 13 juni 2021 @ 21:05:
@Bo0bz aan de zijkant zit volgens Marktplaats een grijze sticker met schakelschema, dat geeft misschien uitsluitsel hoe hij handiger aangesloten zou kunnen worden
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBlGVk3VpLFdbppA0yAtBcPqyik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqc5ogELK0zfYd6hFdUxIdap.jpg?f=fotoalbum_large

Kun jij hier kaas van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@Bo0bz Als ik je foto vergelijk met de handleiding is dit het model met Molex connector (dat witte ding waar de kabel aan zit).
Deze kan je aansluiten met op 3 (normaal bruin) de constante voeding.
Als er dan signaal op 6 (normaal zwart) komt te staan schakelt deze om. Zodra 6 weg valt schakelt deze weer terug.

Hier voor is het wel belangrijk dat je leiding werk correct aan zit gesloten.

Als alternatief kan je ook de voeding wisselen tussen 3 en 6, maar als een van de 2 niet bekrachtigd is valt de actuator stil.

Je hebt dus zoals ik het zie 2 keuzes.
1 is de bruine op constante voeding en de zwarte op de uitgang voor SWW.
Of een relais tussen de WP en de klep zodat deze het omschakelen bepaald.

Maar nogmaals, je leidingen moeten hier wel correct voor aan zijn gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
format5 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:05:
@Bo0bz Als ik je foto vergelijk met de handleiding is dit het model met Molex connector (dat witte ding waar de kabel aan zit).
Deze kan je aansluiten met op 3 (normaal bruin) de constante voeding.
Als er dan signaal op 6 (normaal zwart) komt te staan schakelt deze om. Zodra 6 weg valt schakelt deze weer terug.

Hier voor is het wel belangrijk dat je leiding werk correct aan zit gesloten.

Als alternatief kan je ook de voeding wisselen tussen 3 en 6, maar als een van de 2 niet bekrachtigd is valt de actuator stil.

Je hebt dus zoals ik het zie 2 keuzes.
1 is de bruine op constante voeding en de zwarte op de uitgang voor SWW.
Of een relais tussen de WP en de klep zodat deze het omschakelen bepaald.

Maar nogmaals, je leidingen moeten hier wel correct voor aan zijn gesloten.
Daar zit juist het probleem. De WP gooit pas de voeding van bruin naar zwart (en andersom) als er vraag is. In de praktijk is er nu heb vraag naar warmte in het CV circuit dus blijft er continu voeding staan op de klep voor stand SWW. Dit lijkt me toch meer een wp firmware dingetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Grolsch schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:42:
3x25 ampère gaat hier al 4 jaar ruimschoots goed met een full Electric wp 11,2KW en geen gasaansluiting.

3x25A =17.000 Watt continu, heb ik in de 4 jaar dat ik hier woon nog nooit voorbij zien komen, en ik log elke 10 seconden al 4 jaar lang :)
Ik adviseer alleen verzwaring van je hoofdzekeringen (als je het nog zo mag noemen :P ) als je gaat snel laden van je auto. Een gewone warmtepomp pakt maximaal met een piekspanning 16,5A max. Dus zal je nooit die 25A aantikken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zelfs dan is het nog steeds niet nodig met een laadpaal die aan loadbalancing doet. Hier 3x25A alles elektrisch met een laadpaal.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AlwaysNick schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:16:
[...]

Ik adviseer alleen verzwaring van je hoofdzekeringen (als je het nog zo mag noemen :P ) als je gaat snel laden van je auto. Een gewone warmtepomp pakt maximaal met een piekspanning 16,5A max. Dus zal je nooit die 25A aantikken. :)
Een fatsoenlijke autolader doet aan load balancing, dus wat mij betreft ook geen reden om voor een zwaardere (en maandelijks dus veel duurdere) aansluiting te gaan.

Mijn WP is een 3-fasen WP, en doet maximaal 13A per fase, dus in totaal 9KW.
Ik heb ooit eens 8000Watt voorbij zien komen tijdens een SWW run, Ta 55 graden, Tbuiten -12. Dat is toch zo ongeveer wel het extreemste wat je kunt bedenken. Op die zeldzame momenten heb je dus nog 9000Watt "over" voor andere apparaten.

En je hoofdzekeringen springen ook nog niet direct bij overbelasting, volgens kun je ze 10-tallen minuten met 10-tallen procenten overbelasten.

Ik zou bij een full-electric woning wel altijd voor 3x25A gaan, en de grootverbruikers (WP, kookplaat, PV, laadpaal) ook op 3 fasen aansluiten, geeft een veel mooiere verdeling.

Moet wel kunnen natuurlijk, een WP van 5KW is wss niet als 3 fasen model verkrijgbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 15-06-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Grolsch schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:31:
[...]

Een fatsoenlijke autolader doet aan load balancing, dus wat mij betreft ook geen reden om voor een zwaardere (en maandelijks dus veel duurdere) aansluiting te gaan.

Mijn WP is een 3-fasen WP, en doet maximaal 13A per fase, dus in totaal 9KW.
Ik heb ooit eens 8000Watt voorbij zien komen tijdens een SWW run, Ta 55 graden, Tbuiten -12. Dat is toch zo ongeveer wel het extreemste wat je kunt bedenken. Op die zeldzame momenten heb je dus nog 8000Watt "over" voor andere apparaten.

En je hoofdzekeringen springen ook nog niet direct bij overbelasting, volgens kun je ze 10-tallen minuten met 10-tallen procenten overbelasten.

Ik zou bij een full-electric woning wel altijd voor 3x25A gaan, en de grootverbruikers (WP, kookplaat, PV, laadpaal) ook op 3 fasen aansluiten, geeft een veel mooiere verdeling.

Moet wel kunnen natuurlijk, een WP van 5KW is wss niet als 3 fasen model verkrijgbaar.
Ik weet dat de Warmtepompen van EcoForest zowel 1 als 3 Fasen aangesloten kunnen worden. Maar natuurlijk bij hogere KW's moet je sowieso 3 Fasen hebben. En als je wilt snel laden van je auto dan zal ik eerder naar een pompstation gaan. Daar ben je voor een half uur á uur goedkoper uit dan een eigen snel laad punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AlwaysNick sneller wel maar niet fijn voor je accupack elke keer DC laden. Goedkoper lijkt me raar. Snelladers behalve tesla's zijn vrij prijzig per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

@xoror Het is meer dat de kosten voor het vaste recht hoger zijn dan het opladen bij een pompstation als je echt die een of 2x gaat snel laden. Ik verwoord het misschien niet helemaal goed. Excuus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En thuis lijkt mij nu juist de plek waar de behoefte om snel te laden het minste is.

De meeste mensen slapen toch een uur of 8 per dag, tijd voldoende dus om met een 3x25A voldoende "prik" in de auto te krijgen.

Maar om die reden rij ik nog gewoon een diesel, waarmee ik ruim 1100KM op een tank kan kachelen, en binnen 3 minuten de tank vol heb :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:12
Hier is ook een electrische auto onderweg. Met een 3-fase laadpaal met loadbalancing verwacht ik geen problemen met 3x25A. De leverancier gaf aan dat de loadbalancing zelfs naar de individuele fases kijkt.

Ander onderwerp.

De L/W WP staat heerlijk te koelen, we zijn maar wat blij met de vloerverwarming boven. Hele huis op een comfortabele 22-23°. Behalve de woonkamer en keuken, daar moeten we nog in goede zonwering investeren. Maar dat is vooral nodig in voor- en najaar als de zon wat lager staat.

Koelen kost ons gemiddeld 1,20 EUR/dag.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 15-06-2021 09:39 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hier de laatste dagen ook gekoeld, kost ons inderdaad zo'n 6kWh per dag, dus 1,20 per dag.

Eindelijk de optimale instellingen gevonden :P

Fake sensor op Tbuiten +33 graden (hierdoor gaat de WP terug naar 20Hz)
Ta op 16 graden
In de praktijk gaat er dan water van 17,7 graden de vloer in en loopt de WP heerlijk rustig op 20Hz (+- 700Watt elektrisch, 5300Watt thermisch) te snorren met een COP van ruim boven de 7! _/-\o_

Ik koel nu in totaal 7 uur per dag (1 x run van 3 uur, en 1 x run van 4 uur) zonder pendelgedrag.

Tr uit de vloer is zo'n 19 graden, dus nagenoeg geen kans op condensvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Bo0bz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:14:
[...]

Daar zit juist het probleem. De WP gooit pas de voeding van bruin naar zwart (en andersom) als er vraag is. In de praktijk is er nu heb vraag naar warmte in het CV circuit dus blijft er continu voeding staan op de klep voor stand SWW. Dit lijkt me toch meer een wp firmware dingetje?
Het is waarschijnlijk FW ja.
Alleen veracht ik niet dat ze er iets aan veranderen aangezien ze het een feature vinden.
Jij kan het nu dus anders aansluiten of het accepteren.

Ik zelf zou het anders aansluiten.

Maar nogmaals iets wat ik al eerder gevraagd heb, wat mij nog niet duidelijk is in je antwoorden.
Staat er de gehele SWW run voeding op de uitgang voor SWW?
Als er tijdens de gehele run een voedingsspanning op de betreffende uitgang staat zou het geen probleem moeten zijn het elektrisch op te lossen.
Ofwel met het correct aansluiten van de klep (elektrisch en mechanisch) of door het plaatsen van een relais.

Nogmaals de link naar de handleiding. Kijk hierbij eens naar pagina 7. De rechter klep zou die van jou moeten zijn (vanwege de molex connector).
Daar staat ook meteen een standaard aansluitschema van deze klep in.

[ Voor 13% gewijzigd door format5 op 15-06-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@format5 Ja er staat continu spanning op de uitgang voor SWW tijdens de run (en daarna want de FW schakelt dit niet terug). Dit geldt ook voor CV bedrijf. Dan staat er continu spanning op de CV uitgang. Ik had inderdaad verwacht dat er alleen voor het schakelen kort een signaal wordt gestuurd maar helaas.

Ik zal vanmiddag eens een foto maken van hoe het nu zit aangesloten op de klep zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door Bo0bz op 15-06-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:36
Kiwi70 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:34:
Bedankt, ik heb mijn vraag zojuist in het genoemde topic gesteld. (ik ben echt een leek op het gebied van electriciteit en mijn man ook, en ik ben als de dood dat ik een verkeerde beslissing neem. Maar ik zit echt niet op die extra kosten te wachten)
Wacht eerste je rekening eens af, staat daar echt 3x35 of meer op?
Bij automaten steken ze wel meer C40A terwijl je voor 3x25A betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:08:
Hier de laatste dagen ook gekoeld, kost ons inderdaad zo'n 6kWh per dag, dus 1,20 per dag.

Ta op 16 graden
In de praktijk gaat er dan water van 17,7 graden de vloer in en loopt de WP heerlijk rustig op 20Hz (+- 700Watt elektrisch, 5300Watt thermisch) te snorren met een COP van ruim boven de 7! _/-\o_

Ik koel nu in totaal 7 uur per dag (1 x run van 3 uur, en 1 x run van 4 uur) zonder pendelgedrag.

Dat zijn mooie berichten!
Zelf heb ik nog geen ervaring met koelen dit jaar: op DIT moment is de buitentemperatuur 20,6* en de kamertemp 21,8*
terwijl mijn weerstationnetje aangeeft dat het dauwpunt binnen op 12,6* ligt
Daarmee zou ik dan dus veilig tot zelfs 14* Ta kunnen gaan zitten, zonder condensatie te krijgen(?).
De afgelopen dagen niet boven de 22* geweest binnen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch Welke tijden draait hij ?
Ik koel nu 24/7 met TA=18, temp is nu 21.5, dat is wel aangenaam. Ik gebruik wel z'n 24kwh daardoor, maar eens kijken hoe ik het handiger dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Zelf heb ik nog geen ervaring met koelen dit jaar: op DIT moment is de buitentemperatuur 20,6* en de kamertemp 21,8*
Daarmee zou ik dan dus veilig tot zelfs 14* Ta kunnen gaan zitten, zonder condensatie te krijgen(?).
Echt supernodig is het bij mij ook nog niet, maar met de warmte in het vooruitzicht wou ik alvast proberen :P

Dauwpunt ligt atm op 12,7 graden bij mij in huis, temperatuur woonkamer was vanochtend 21 graden.
xoror schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:45:
@Grolsch Welke tijden draait hij ?
Ik koel nu 24/7 met TA=18, temp is nu 21.5, dat is wel aangenaam. Ik gebruik wel z'n 24kwh daardoor, maar eens kijken hoe ik het handiger dan.
Ik draai van 10:15 tot 13:45 en van 16:00 tot 21:00 op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Grolsch Ik denk dat het hier in de nacht ook uit kan, maar voor zover ik zag was hij nog niet gaan pendelen. Ik probeer het even met 10:00-22:00 kijken of dat ook zo aangenaam blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
Dapdodo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:09:
Wacht eerste je rekening eens af, staat daar echt 3x35 of meer op?
Bij automaten steken ze wel meer C40A terwijl je voor 3x25A betaald.
Ik heb zowel van de netwerkbeheerder als van de energiemaatschappij al zwart op wit dat we voor een 3x35A-aansluiting betalen. Zonder die brieven was ik daar waarschijnlijk pas bij de jaarlijkse factuur achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:18
Naalroc schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Ik zou oppassen met het huidige dauwpunt, want dat gaat de komende dagen flink oplopen.
Afbeeldingslocatie: https://api.weerslag.nl/image/1.0/?size=DeBilt_dauwpunttemperatuur&type=ltknmi

Ik koel nu laat op de middag met de Airleaf fancoils. Dat kost zo'n 4-6kWh en dan is het echt fris op de slaapkamers. Dauwpunt en binnentemperatuur dalen dan met 2°C. Ik ben nog aan het onderzoeken wat de beste Ta is. Onder dauwpunt = lage COP maar wel comfort van droge lucht en snelle koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Kiwi70 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:32:
[...]

Ik heb zowel van de netwerkbeheerder als van de energiemaatschappij al zwart op wit dat we voor een 3x35A-aansluiting betalen. Zonder die brieven was ik daar waarschijnlijk pas bij de jaarlijkse factuur achter gekomen.
Alles op alles zetten om dat te wijzigen naar 3x25A. Is gewoon 12x60 euro elk jaar weg gegooid geld. Kan me heel moeilijk voorstellen waarom het niet zou lukken. (heb hier 11kwh load balanced laadpaal, kookplaat die max 11kwh trekt, 7.5kw warmte pomp, wasmachine, wasdroger, ect. Gaat prima hoor)

Welke buiten unit hangt er? Eerste voorstel hier was ook een envi line 9kw mono block. En ook hier wilden ze naar 3x35A. Dat heb ik tegen gehouden. Misschien is het iets specifieks voor de envi lines ? Maar kan me moeilijk voorstellen dat die meer dan 16A per fase trekt.

[edit] lees net dat je pomp aansluitwaarde van max 16A heeft. Nou die elektricien was gewoon lui om netjes alles over fases te verdelen.

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 15-06-2021 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Bo0bz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:55:
@format5 Ja er staat continu spanning op de uitgang voor SWW tijdens de run (en daarna want de FW schakelt dit niet terug). Dit geldt ook voor CV bedrijf. Dan staat er continu spanning op de CV uitgang. Ik had inderdaad verwacht dat er alleen voor het schakelen kort een signaal wordt gestuurd maar helaas.

Ik zal vanmiddag eens een foto maken van hoe het nu zit aangesloten op de klep zelf.
Dat terug schakelen is precies waarom ik vroeg te meten.
Maar dat op de SWW uitgang voeding blijft staan nadat de run klaar is kan niet buiten de software om opgelost worden. Daar is mechanisch/elektrisch niks op te maken als de aansturing niet goed is.

Dan zal je het toch via de instellateur/leverancier/producent/etc moeten spelen.
Maar als die het niet belangrijk vinden.. Tja..
Misschien dat deze handleiding nog iets kan bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
HaTe schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 06:37:
Ik ben aan het oriënteren naar een l/w warmtepomp en zou graag een keer het geluid willen horen wat zo'n ding maakt. Ik heb name interesse in een nieuwere Panasonic of Mitsubishi. In ons geval zal deze op de garage komen te staan bij een 2 onder 1 kap woning en maximaal 3 meter van de erfgrens van de buren (garage van buren) en maximaal een 2.5 meter van onze tuin.

Is er iemand in de omgeving van Enschede met een vergelijkbare setup waar wij een keer langs mogen komen? Graag reageren via DM, ook als de situatie iets minder vergelijkbaar is.

Alvast bedankt!
Ik heb een keer een Mitsubishi zubadan in Enschede geplaatst, misschien mag je daar luisteren (ik kan de klant vragen)?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-10 10:37
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Ta op 16 graden

Ik bemerk dat mijn nieuwe Ecodan het koelen wat beter aanpakt dan de oude, geen volgas naar doel watertemperaturen meer gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bo0bz schreef op zondag 13 juni 2021 @ 20:53:
[...]

Nu laat je me natuurlijk achter met een vragen :P Wat is er niet goed aan dan? Welke zou jij adviseren? Lost dat mijn probleem met teruglopend warm water naar de warmtepomp op? :o
Is dit een 3/4 klep ? Bovendien is ie nou niet bepaald volle doorlaat volgens mij.
Beter zo'n Ebay ding (oranje) van 1".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ta op 16 graden

Dit gaat na 3 dagen toch niet helemaal goed, hij begint zojuist te "pendelen" (lees 1 stop in 3 uur tijd) omdat de WP z'n minimale vermogen niet kwijt kan.

Ta setpoint = 16
bij Ta 14 begint hij te pendelen (2 graden overshoot, of eigenlijk "ondershoot" in dit geval)

Nu Ta setpoint op 15 graden gezet.
Ta WP = 14,5
Tr WP = 17,5
Ta de vloer in = 16,7
Tr uit de vloer = 18,4 graden

Dauwpunt is 12,5 graden op dit moment.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 16-06-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 20:39
Goedemiddag,

ik draai inmiddels al een dik halfjaar naar tevredenheid met mijn 6kW hybride warmtepomp en kan de woning goed warm houden en gebruik alleen het gas nog maar voor warmtapwater.

nu kan ik een tapwater boilervat van 200L krijgen en loop ik met de gedachte om deze te koppelen aan mijn systeem dmv een 3wegklep in het cv systeem en een 3 wegklep in het tapwater circuit
die laatste wil ik gaan gebruiken wanneer het water in het vat onder de 40 graden komt hij omschakelt en het water door de cv laat lopen, en wellicht is dit niet eens nodig en is de 200l voldoende voor ons huishouden
het mooiste zal natuurlijk een fullelectric systeem maar omdat ik het kan krijgen lijkt het mij het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Zoals je het schrijft begrijp ik er uit dat je met een tweede 3-wegklep tapwater door de cv wilt laten lopen?
Lijkt niet erg fris.

Maar in feite heb je helemaal geen 2e 3-wegklep nodig: als de temperatuur van de boiler te hoog wordt, dan zet je de instelling toch wat lager? Bij mij staat die op 45*, warm genoeg voor de meeste toepassingen, en geen mogelijkheid tot verbranden van lichaamsdelen.

Let wel dat een wp boiler een lange spiraal nodig heeft om de warmte doelmatig af te geven, voor een 200 L boiler, bij voorkeur rond de 2 m² of meer, en dat heeft een ex-CV ketel boiler niet.
Kan wel, alleen het opwarmen gaat langzamer.
Heeft je wp wel de mogelijkheid om de 3-wegklep voor de boiler aan te sturen, incl een aanknoop punt voor de sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:13
H143 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:43:
Goedemiddag,

ik draai inmiddels al een dik halfjaar naar tevredenheid met mijn 6kW hybride warmtepomp en kan de woning goed warm houden en gebruik alleen het gas nog maar voor warmtapwater.

nu kan ik een tapwater boilervat van 200L krijgen en loop ik met de gedachte om deze te koppelen aan mijn systeem dmv een 3wegklep in het cv systeem en een 3 wegklep in het tapwater circuit
die laatste wil ik gaan gebruiken wanneer het water in het vat onder de 40 graden komt hij omschakelt en het water door de cv laat lopen, en wellicht is dit niet eens nodig en is de 200l voldoende voor ons huishouden
het mooiste zal natuurlijk een fullelectric systeem maar omdat ik het kan krijgen lijkt het mij het proberen waard.
Hoeveel warm tapwater gebruik je in de praktijk?
is dat een paar liter per dag en heb je 3-fase aansluiting dan kan je ook een doorstroomverwarmer overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-10 08:24

koekjah

Luctor et emergo

Vandaag een gesprek gehad met de kopersbegeleider mbt onze nieuwe woning. Daar komt standaard een Nibe VVM250 icm de Nibe F2050 buitenunit.

Het nadeel van de VVM250 is dat deze een boilerinhoud van 180l heeft, wat voor ons echt te weinig is. Volgens de kopersbegeleider is de enige optie om dit te vergroten, een elektrische hotfill boiler erbij van 50 of 100 liter.
Lijkt me een slechte (energiezuinige) optie.

Mijn idee is om de VVM310 te vragen ipv de VVM250, de 310 heeft een inhoud van 270 liter. Wat is jullie advies ? Een hotfill boiler of een ander type binnen unit. Zo ja, welke?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:51:
Ik bemerk dat mijn nieuwe Ecodan het koelen wat beter aanpakt dan de oude, geen volgas naar doel watertemperaturen meer gelukkig.
Dat doet de 75YAA ook niet. Die staat hier vast op een Ta van 18 graden, en wordt door een Panasonic thermostaat geregeld, die de WP van 8:00 tot 22:00 laat koelen (mits de temperatuur in huis dus boven de 23°C is).
Hier het stroomverbruik van vandaag. Om 12 uur startte de SWW run. Alles op de 50% stand van het bekende kabeltje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siJI4hPJ1sZAiPC8xtLV326Fy3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECpqsm86FyYfoSsUsikiDjnH.jpg?f=fotoalbum_large
In Melcloud zag het er tussen 13 en 14 uur zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gr2mMtWnDfUvzKkArMDX-T7DTvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U592MJwyu0EqsWlGej8iVJnX.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet dat de WP mooi probeert om die 17.5 graden te handhaven.
Over de COP ook geen klachten die zit rond de 7.

Overigens wordt de WP qua koeling nog wel geholpen door de airco's van de 2e verdieping, die de woning van bovenaf koelen (setpoint 22.5 graden) en van 8 tot 20 uur aan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
In het Home Assistant topic heb ik een bericht gepost met informatie hoe je met HA het dauwpunt kunt berekenen. Deze zou je dan kunnen gebruiken om zonder kans op condensvorming de minimale aanvoertemperatuur van de vloerkoeling van je warmtepomp te berekenen en te sturen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:51:
[...]

Krijg we nog een uitgebreide review/pics or it didn't happened/dB meting te zien/horen ? :>
Dezelfde koelleidingen misbruikt?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2021 22:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:32:
[...]

Krijg we nog een uitgebreide review/pics or it didn't happened/dB meting te zien/horen ? :>
Wellicht een video op mijn youtubekanaal.
Ik kon de unit 1 op 1 uitwisselen, moest alleen de koudemiddel leidingen vervangen want deze heeft 1/2 en 1/4 en de oude was 5/8 en 3/8, voor de rest alles hetzelfde*. Zelfs mijn thermostaat en melcloud deden het nog en daar hoefde ik ook niks aan te koppelen oid.
Conclusie: Tot nu toe erg tevreden.

* Boilersensor ook vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:32:
[...]

Ik kan nu ook even niks plaatsen want ik ben met mijn telefoon in de zak in het water gevallen en hij is dood, ligt in een bak rijst en geeft inmiddels Android noodsignalen.
Voor de zekerheid even een nieuwe besteld want mijn hele klanten hebben en houden zit erin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HammieDuDe
Hier beginnen ondertussen de onderdelen voor de installatie binnen te druppelen, goed shoppen vantevoren loont zich echt.

Secundaire pomp is wat overkill, maar heb hem voor een hele nette prijs kunnen krijgen + kan er met mijn domotica straks mee interfacen.

Kan niet wachten om er mee aan de slag te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nwa6IFrKp2KjrLhDVZKp3jLs7GY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxtetmDJqfo4ISMKHjnoA8Q2.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry moet even mijn enthousiasme kwijt, WAF wordt er namelijk niet warm of koud van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:18
Grolsch schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:26:
[...]

Dit gaat na 3 dagen toch niet helemaal goed, hij begint zojuist te "pendelen" (lees 1 stop in 3 uur tijd) omdat de WP z'n minimale vermogen niet kwijt kan.

Ta setpoint = 16
bij Ta 14 begint hij te pendelen (2 graden overshoot, of eigenlijk "ondershoot" in dit geval)

Nu Ta setpoint op 15 graden gezet.
Ta WP = 14,5
Tr WP = 17,5
Ta de vloer in = 16,7
Tr uit de vloer = 18,4 graden

Dauwpunt is 12,5 graden op dit moment.
Hier erg vergelijkbaar. Vandaag wordt het wel spannend of dauwtemperatuur niet te hoog gaat worden.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vandermark schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:16:
[...]

Hier erg vergelijkbaar. Vandaag wordt het wel spannend of dauwtemperatuur niet te hoog gaat worden.
Dauwpunt ligt nu op 15,1 graden, maar de retourtemperatuur uit de v.v.w. = 18,8, oppervlakte van de vloer zal dus nog hoger zijn. Gaat al 4 jaar goed hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Grolsch schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Dauwpunt ligt nu op 15,1 graden, maar de retourtemperatuur uit de v.v.w. = 18,8, oppervlakte van de vloer zal dus nog hoger zijn. Gaat al 4 jaar goed hier :P
Ah, regel je op de Retour temp? Dat geeft veel meer ruimte. Hoe zit het dan met condens op verdelers/aanvoer leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vandermark schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:49:
[...]

Ah, regel je op de Retour temp? Dat geeft veel meer ruimte. Hoe zit het dan met condens op verdelers/aanvoer leidingen?
Ik regel niet op retour temperatuur, dat is het resultaat van Ta temperatuur, dus meer geluk dan wijsheid eigenlijk :+

Omdat ik er een buffervat tussen heb zitten, zit er zo'n 2 graden verschil tussen Ta gemeten bij de WP, en Ta gemeten wat de vloer in gaat.

Ta bij WP = 15 graden
Ta in de vloer = 17 graden
Tr uit de vloer = 19 graden

Ik heb van die composiet verdelers, en al m'n leidingen zijn geïsoleerd, dus daar condenseert niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Laatst online: 05-10 17:13
Afgelopen week heb ik een offerte ontvangen voor een warmtepomp installatie waar koelen mogelijk is (click voor details). Nu is er ook een post opgenomen voor het vervangen van de vloerverwarming verdeler door een kunststof variant (vanwege condens).

Nu vroeg ik me af of dit echt nodig is? Zal er veel condens optreden bij een stalen verdeler? En zoja, is isoleren misschien een optie ipv vervangen? Het scheelt toch weer snel 500 inclusief installatie en btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook een 75YAA doet soms toch bijzondere dingen:
Ta setpoint is 18 graden, maar de WP vond het nodig om met een Ta van 16.5 graden te gaan werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouyki7r2FJ-Lo2cCHbGlSY9BKq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a3uJy7rIUiJsrtapQskzJkeD.png?f=fotoalbum_large
Berekende vermogen is dan 5*18*4.183/60= 6.3 kW. Dat is bijna twee keer het minimum vermogen, en dat met een unit die op 50% is begrenst...
Werkt dat kabeltje eigenlijk wel wanneer er gekoeld wordt?

Maar het werd nog gekker: Om 9:50 vond ie dat het nog niet genoeg was, en verhoogde het vermogen van ca 800W naar ca 1000W, waardoor de Ta nog verder daalde (naar 2 graden onder setpoint) en hij om 10:10 zelfs even helemaal uit ging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFG2zVyKYaAnq09racNioLznrzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ueMZOgHcUd17Q86dn8AURFam.png?f=fotoalbum_large
Direct daarna ging hij weer aan, en besloot toen toch maar om op een lager pitje verder te gaan. Daarna klopt de Ta ook een stuk beter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwA9RylznGdFgA3x9mpyVHOEkl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JWsALADQkUJW1cKneumfJsZH.png?f=fotoalbum_large
Iemand al eens zoiets gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16

timovd

Voorsprong door techniek

Xqlusive schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:30:
Afgelopen week heb ik een offerte ontvangen voor een warmtepomp installatie waar koelen mogelijk is (click voor details). Nu is er ook een post opgenomen voor het vervangen van de vloerverwarming verdeler door een kunststof variant (vanwege condens).

Nu vroeg ik me af of dit echt nodig is? Zal er veel condens optreden bij een stalen verdeler? En zoja, is isoleren misschien een optie ipv vervangen? Het scheelt toch weer snel 500 inclusief installatie en btw.
Ik zou het wel doen. Heb je nu een open verdeler (met pomp)? Dan moet 'ie sowieso vervangen of omgebouwd worden voor een gesloten variant voor een betere flow en efficientie.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:35:
Ook een 75YAA doet soms toch bijzondere dingen:
Ta setpoint is 18 graden, maar de WP vond het nodig om met een Ta van 16.5 graden te gaan werken:
[Afbeelding]
Berekende vermogen is dan 5*18*4.183/60= 6.3 kW. Dat is bijna twee keer het minimum vermogen, en dat met een unit die op 50% is begrenst...
Werkt dat kabeltje eigenlijk wel wanneer er gekoeld wordt?

Maar het werd nog gekker: Om 9:50 vond ie dat het nog niet genoeg was, en verhoogde het vermogen van ca 800W naar ca 1000W, waardoor de Ta nog verder daalde (naar 2 graden onder setpoint) en hij om 10:10 zelfs even helemaal uit ging.
[Afbeelding]
Direct daarna ging hij weer aan, en besloot toen toch maar om op een lager pitje verder te gaan. Daarna klopt de Ta ook een stuk beter:
[Afbeelding]
Iemand al eens zoiets gezien?
Log je de frequentie ook :?

De mitsu's geven bij bepaalde Tbuiten temperaturen bepaalde (lagere) frequenties vrij.

Bij die van mij is dat Tbuiten +30 = frequentie 20Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:36:
Wellicht een video op mijn youtubekanaal.
Ik kon de unit 1 op 1 uitwisselen, moest alleen de koudemiddel leidingen vervangen want deze heeft 1/2 en 1/4 en de oude was 5/8 en 3/8, voor de rest alles hetzelfde
Dat zou voor mij wel een dingetje worden, want die leidingen liggen bij mij in de betonvloeren. Kun je ook aan beide zijden een adapter bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:47:
Ik kan nu ook even niks plaatsen want ik ben met mijn telefoon in de zak in het water gevallen
Kijk, daar zou ik dan weer pics van willen zien.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:53:
[...]
Log je de frequentie ook :?

De mitsu's geven bij bepaalde Tbuiten temperaturen bepaalde (lagere) frequenties vrij.

Bij die van mij is dat Tbuiten +30 = frequentie 20Hz.
Nee. Ik log de frequentie niet. Maar rond die tijd (10 uur) kwam de temperatuur hier wel boven de 30 graden. Dat zou een verklaring kunnen zijn, ware het niet dat de WP begin deze week en ook al vorige week wel zonder problemen bij veel lagere buitentemperaturen op lagere vermogens draaide. Vaak rond de 3 a 3.5 kW.
Dus ik snap het niet...
Maar het belangrijkste is dat het lekker koel is in huis. En dat gaat nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:20:
[...]

Dat zou voor mij wel een dingetje worden, want die leidingen liggen bij mij in de betonvloeren. Kun je ook aan beide zijden een adapter bevestigen?
Kan natuurlijk wel maar de bedoeling is het niet, je vulling klopt dan ook niet meer. De verschillen zijn qua gasleiding marginaal maar vloeistof scheelt nogal en veel R32 zit er niet veel in met 1.2 kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:21:
[...]

Kijk, daar zou ik dan weer pics van willen zien.... >:)
Vanavond heb ik een nieuwe telefoon, de oude had ik uit elkaar gehaald in de hoop dat als ie droog zou zijn alles weer goed is maar helaas.
Dus als iemand nog een Motorola G7 Power onderdeel nodig heeft ik heb een sloper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Voor mij is dit de eerste 'koel'dag
De wp stond nog niet eens op koelen, met de 37* temp sensor, dus dat moest nog een veranderd worden; de eerste 2 pieken zijn SWW en daarna is de wp op koelen gezet, met veel gependel als gevolg, toen om even voor tienen is de 37* sensor ingeschakeld, waarna de pomp zo'n 2 uur gekoeld heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItXryI-nHqsyttSkY6oCvMKZzMM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IsI82m1XfXYqjYd6gC8NbojB.jpg?f=user_large
Daarna pendelen met een uur tussenruimte, is nog niet te gek; hieronder mijn settings

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPATn0YVoMQ9yWY3VFwE4CpsVm0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wCJOCfj1lSwGLMfdbREmwomW.jpg?f=user_large
Dit is kennelijk het minimum vermogen van mijn 14 kWh wp, met een frequentie van 20 Hz en een gefingeerde Tb=37, werkelijk nu 34*.
De Ta staat op 16*, de Dewpoint is 15,4*, de verdelers zijn droog, alleen de koppeling van de 3wegklep naar de buffer is wat vochtig; mag van mij.
Denk niet dat ik hier nog verbetering in kan aanbrengen, anders dan te koelen in tijdsblokken zoals @Grolsch dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
timovd schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:38:
[...]

Ik zou het wel doen. Heb je nu een open verdeler (met pomp)? Dan moet 'ie sowieso vervangen of omgebouwd worden voor een gesloten variant voor een betere flow en efficientie.
Hmm... Ik heb nu ook gesloten RVS verdelers. Die gaan niet roesten maar wellicht wel condenseren. Is dat echt een 'probleem' als dat een keer gebeurt? Ik heb boven (waar het warmer is, minder snel condenseren) nog dikke meter stalen CV buis. Rest is allemaal kunststof. Deze stalen buis heb ik geheel dicht ingepakt met dampdichte isolatie. Op termijn kan ik die meter vervangen door kunststof maar ik vraag me af waar nu risico's zijn.

Ik ga ervan uit dat condensatie eerst op aanvoerleidingen/verdelers zal optreden dan op de vloer zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door vandermark op 17-06-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-10 13:47
HammieDuDe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:11:
Hier beginnen ondertussen de onderdelen voor de installatie binnen te druppelen, goed shoppen vantevoren loont zich echt.

Secundaire pomp is wat overkill, maar heb hem voor een hele nette prijs kunnen krijgen + kan er met mijn domotica straks mee interfacen.

Kan niet wachten om er mee aan de slag te gaan.

[Afbeelding]

Sorry moet even mijn enthousiasme kwijt, WAF wordt er namelijk niet warm of koud van
nice waar heb je die pomp vandaan?
Was een combi van luchtbellen en magneet niet goedkoper?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Laatst online: 05-10 17:13
timovd schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:38:
[...]

Het is een verdeler met pomp inderdaad, dus sowieso al niet ideaal.
Dan ga ik daar geen vragen over stellen bij de installateur, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
maartentmm schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:42:
[...]

nice waar heb je die pomp vandaan?
Was een combi van luchtbellen en magneet niet goedkoper?
Via Rensa ( groothandel ), had nog wat te regelen met ze ( zakelijk gezien ), dus vandaar voor een mooi prijsje kunnen krijgen. Goedkoopste op het internet was Sanitairwinkel, maar zit daar nog leuk wat onder :-)

Combi was 5 euro duurder, dan heb ik ze liever gescheiden van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
@Naalroc en @Grolsch

Ik heb net even de diverse draadjes doorgezocht, maar de "fake sensor" komt niet/nauwelijks voorbij, hoe hebben jullie dit geregeld?

offtopic: Ik ken wel andere "fake" dingen, maar dat is volgens mij wat anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:00
ISDE-update voor wie daar nog mee bezig is:

Ik heb een succesvolle subsidieaanvraag gedaan bij RVO voor mijn warmtepomp, een 9kW J-series monoblock. Zelf geinstalleerd op 27 maart 2021, gekocht bij RJtec. Ik heb een eenmanszaakje sinds kort dat ook installaties verzorgt, heb dat nummer gebruikt en geen enkel probleem bij de subsidie-aanvraag ondervonden!

TL:DR: je kunt nog steeds zelf installeren en ISDE krijgen, moet je wel iets van een factuurtje van een bouwinstallatiebedrijf hebben. Kun je doen door zelf eenmanszaak op te richten of neem ff contact op dan kan ik vast helpen :+ 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05-2024
Loodgieterij vraag: Ik ga mijn Sprsun CKG060V2 WP installeren met hulp van een loodgieter (geen WP kennis), en ik vraag me af hoe klein ik mijn leidingdiameter mag maken.

De WP in kwestie wil tussen de 0.5 en 1.5 l/s. Ik moet zo'n 10-15m overbruggen in huis. Mijn verwarmingcircuit staat op 2 bar.

Vraag 1: Als ik dit ingeef op https://www.mattech.nl/leidingdiameter, kom ik aan een minimum diameter van 3mm, kan dat? De WP heeft namelijk een 32mm aansluiting - ik zou het geweldig vinden om een werkbare diameter te mogen gebruiken, maar ik vind het verschil wel enorm. Is er een addertje onder het gras?

Vraag 2: Ik zou liefst zo traag mogelijk werken, dus 0.5l/s, zodat er een grotere delta-T is over de warmtewisselaar in de WP. Is dat aan of af te raden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naalroc
HammieDuDe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:05:
@Naalroc en @Grolsch

Ik heb net even de diverse draadjes doorgezocht, maar de "fake sensor" komt niet/nauwelijks voorbij, hoe hebben jullie dit geregeld?

offtopic: Ik ken wel andere "fake" dingen, maar dat is volgens mij wat anders
Daar is over meer dan een jaar regelmatig over gesproken hier, maar in het kort: als je wilt koelen dan moet dat langzaam gebeuren, en dat betekent dat de compressor op min Hz. staat, in mijn geval 20 Hz.
Dat bereik je door , dmv een 1 polige 2 standen schakelaar, de buitenlucht sensor uit te schakelen, en te vervangen door een vaste weerstand van ~3,3kOhm, die simuleert een buiten temp van 37*C (zie je dan ook in mijn tabel hierboven, en daardoor gaat de compressor op min. toeren draaien.
Het lastigste hierbij is, als je de originele bedrading in takt wilt laten, en er niet in knippen, je speciale 4 polige stekker/pluggen nodig hebt; en miniscule contacten met draadjes; ik heb er nog een paar liggen......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euRpF3ZrCopiAdtPaiTxBRBgV_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSzspbKSz1YSJsopGsBKWrGN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onMbHZyIbpo-cOHt6a8vwIlBoGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXVFV7tHBZ7UVU2SgJraGIIX.jpg?f=fotoalbum_large
In het ovaal hieronder, zit de weerstand in een krimpkousje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKCvib-y80RzAOFm2DktSHAHGyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uue2NVb1DxRLfaQw5bWc5WaK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkD785c9gBCA3P4zzhPYvAMwLoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdNGuyR5iraCi52xBbtdqsRE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TktyYxgoXj4OkCZnesh7U-7zFzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfsJEdbhVeFYlXt5VVTt3PVu.jpg?f=fotoalbum_large

PS: Al het uitzoekwerk en testen is helemaal uitgevoerd door @Grolsch , niet door mij; de samenvatting is, zoals ik het heb uitgevoerd, omdat ik geen geknip in de originele bedrading wilde.

[ Voor 61% gewijzigd door Naalroc op 17-06-2021 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:55:
[...]

Daar is over meer dan een jaar regelmatig over gesproken hier, maar in het kort: als je wilt koelen dan moet dat langzaam gebeuren, en dat betekent dat de compressor op min Hz. staat, in mijn geval 20 Hz.
Dat bereik je door , dmv een 1 polige 2 standen schakelaar, de buitenlucht sensor uit te schakelen, en te vervangen door een vaste weerstand van ~3,3kOhm, die simuleert een buiten temp van 37*C (zie je dan ook in mijn tabel hierboven, en daardoor gaat de compressor op min. toeren draaien.
Het lastigste hierbij is, als je de originele bedrading in takt wilt laten, en er niet in knippen, je speciale 4 polige stekker/pluggen nodig hebt; en miniscule contacten met draadjes; ik heb er nog een paar liggen......

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In het ovaal hieronder, zit de weerstand in een krimpkousje.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

PS: Al het uitzoekwerk en testen is helemaal uitgevoerd door @Grolsch , niet door mij; de samenvatting is, zoals ik het heb uitgevoerd, omdat ik geen geknip in de originele bedrading wilde.
Prima samenvatting.

Waar het in het kort op neerkomt is dat de Mitsu die @Naalroc en ik hebben (de Zubadan YHA variant) bij bepaalde temperaturen lagere frequenties vrij geeft.

Bij koelen moet de Tb +30 graden zijn anders gaat hij niet naar 20Hz, en moduleert hij dus niet ver genoeg terug.

Alleen heb ik ipv een vaste weerstand een variabele weerstand (potmeter) tussen zitten.

Want het probleem van niet ver genoeg terug kunnen moduleren speelt niet alleen bij koelen, maar ook bij verwarmen.

Bij temperaturen t/m +12 graden gaat de WP bij verwarmen niet naar 20Hz, dit gebeurt pas vanaf Tbuiten +13 graden.

Daarom heb ik een potmeter die ik in het geval van verwarmen "kunstmatig" op 13 graden instel, en in het geval van koelen op 33 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nou, dat schiet dus niet op hier, na 1 1/2 uur rust van half 4 tot 5 uur, weer opgestart, maar al gauw weer pendelen, hoewel die hele pendelperiode maar 3-4 minuten in beslag neemt.
Zie hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkTk5g3EdOzKg1-x5QtQEDnp6dM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g1wDc1TlOf7JO6x7lCs6VMl.jpg?f=fotoalbum_large

Dat wordt een beetje te gek, maar aan de andere hand niet nodig, want de ruimte temp. is nu 21,5*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:59
-knip - verkeerde topic.

[ Voor 90% gewijzigd door Noxa op 17-06-2021 19:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@wmertens je link gaat over lucht, geen water, en heeft het over liter/minuut ipv liter/seconde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:14:
Nou, dat schiet dus niet op hier, na 1 1/2 uur rust van half 4 tot 5 uur, weer opgestart, maar al gauw weer pendelen, hoewel die hele pendelperiode maar 3-4 minuten in beslag neemt.
Zie hier

[Afbeelding]

Dat wordt een beetje te gek, maar aan de andere hand niet nodig, want de ruimte temp. is nu 21,5*.
Jij kan je terrein er nog wel bij koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
wmertens schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:50:
Loodgieterij vraag: Ik ga mijn Sprsun CKG060V2 WP installeren met hulp van een loodgieter (geen WP kennis), en ik vraag me af hoe klein ik mijn leidingdiameter mag maken.

De WP in kwestie wil tussen de 0.5 en 1.5 l/s. Ik moet zo'n 10-15m overbruggen in huis. Mijn verwarmingcircuit staat op 2 bar.

Vraag 1: Als ik dit ingeef op https://www.mattech.nl/leidingdiameter, kom ik aan een minimum diameter van 3mm, kan dat? De WP heeft namelijk een 32mm aansluiting - ik zou het geweldig vinden om een werkbare diameter te mogen gebruiken, maar ik vind het verschil wel enorm. Is er een addertje onder het gras?

Vraag 2: Ik zou liefst zo traag mogelijk werken, dus 0.5l/s, zodat er een grotere delta-T is over de warmtewisselaar in de WP. Is dat aan of af te raden?
Ik zou het toch lekker met 32mm aansluiten, bij te dun en je doet er ook nog perskoppelingen tussen daar krijg je spijt van.
Met 32 valt best te werken, ik heb er tegenwoordig een hydraulische buigtang voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
koevlaas2 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:13:
[...]

Jij kan je terrein er nog wel bij koelen.
Mogelijk, maar ik koel bij voorkeur binnenshuis, en niet mijn erf >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
wmertens schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:50:

Eerder ook al geschreven, 32 mm stalen cv buis is een goede keus, dan wel een extra vuil afscheider in het circuit opnemen, 2x15 meter is heel wat buis.
Tussen de buis en de wp zelf gebruik je flexibele slangen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 16:03
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort in onze nieuwbouw woning een Nibe VVM500 met een F2120-12 buiten unit. Het systeem is door een Nibe erkend installateur geplaatst maar ik heb mijn twijfels bij de kennis en kunde van dit bedrijf.

Inmiddels heb ik al een paar keer met Nibe gebeld maar zij geven natuurlijk niet thuis en verwijzen naar de installateur. De installateur verwijst naar het terugzetten van fabrieksinstellingen, ontluchten en zelf software updaten en dan zou het allemaal wel goed moeten komen, de Nibe regelt zich namelijk helemaal vanzelf in standje "auto".

Het systeem kan zowel verwarmen als koelen en is aangesloten op twee open vloerverwarmingsverdelers zonder pomp. De CV pomp van de warmtepomp draait standaard 15-20% en wordt volledig door de Nibe geregeld.

Ik heb de koelinstellingen inmiddels overgenomen van de Nibe instructie:
https://www.nibe.eu/downl..._verwarmen_VVM310_500.pdf

Echter, het systeem heeft gewoon erg veel korte runs. Nibe zelf geeft aan dat per draai-uur, maximaal 3 runs mogen plaatsvinden. Dit vind ik zelf al erg veel maar mijn systeem draait er zelfs nog meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jfonJpk9hVCfNzWGS8sOlL21To=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D3PEeyBRsroU8WVuVH6HM78D.jpg?f=user_large

In totaal heb ik nu 981 compressorstarts op 176 draaiuren (systeem staat vandaag exact 3 weken geïnstalleerd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqgBr3BIyn1Tp9j1JL6dXzbo3iM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2DNvZumlKJv6vEKQAPdJ02fC.jpg?f=user_large

Als ik via Nibe Uplink naar de meldingen van het systeem kijk dan staan er in principe geen alarmmeldingen maar wel een hoop "informatieve meldingen". In koelmodus krijg ik iedere 15-20 minuten de volgende melding:
- Alarmnummer: 342 - Lage temp. water in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pod_ilInddFz6Uz59ojtfxIWQF8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M1pNngd2Z8u8jPQN2FjtY4y2.jpg?f=user_large

Dit is naar mijn mening ook het moment waarop de compressor afschakelt om vervolgens 10-15 minuten later weer in te schakelen omdat de gewenste kamertemperatuur uiteraard nog niet bereikt is. Dit gaat zo de hele dag door, met als gevolg dat de compressor steeds aan en uit slaat.

Naast bovenstaande melding krijg ik ook geregeld de volgende melding. Ik denk dat deze gerelateerd is aan het opwarmen van het boilervat. De melding ontstaat namelijk ook om de 10-15 minuten maar dan wanneer de warmtepomp in een andere vraag voorziet (warm water of verwarming):
- Alarmnummer: 163 - Hoge ingaande temperatuur condensor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CpBzt78kYXB-8scEWng3qpP6xY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddxRmIaRTbTmSTOrOACYcqCm.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al lijkt dit met name de oorzaak te zijn van de korte runs / pendelgedrag van de warmtepomp. Ik heb inmiddels de instellingen ook weer eens gereset naar de standaardinstellingen maar dit brengt niet veel verschil.

Onderstaand een voorbeeldje van waardes in de warmtepomp op het moment dat deze uit springt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjnWA6mJ1MGosttCw8xaORZCN_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2b0UmvHUNxok61KClCisyBQL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zoek eigenlijk naar wat tips om de instellingen in het (service) menu van de Nibe VVM500 aan te kunnen passen zodat dit gedrag en de bovenstaande meldingen afnemen. Ik wil liefst naar wat langere runs toe waarbij een constantere temperatuur richting de vloerverwarmingsverdeler geleverd gaat worden en de compressor niet constant aan/uit springt.

Dit lijkt me namelijk niet "normaal":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNXfw6Dvks_kQ01CVY_ZJubElrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yY3qNEIqbtvTUqx17ym2EGXT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door RayMotix op 18-06-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-10 20:20

Piper

No guts, no glory

@RayMotix Hoeveel m2 vloerverwarming heb je en staan al deze groepen wel open? Bij hoeveel graadminuten mag je koeling aanslaan?
Pagina: 1 ... 102 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.