Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat is de grote valkuil, fabrikanten adverteren met van alles. Er zijn maar een aantal die de daadwerkelijke vermogens opgeven bij relevante buiten temperatuur. In jouw geval had je dus ws een warmte pomp nodig die 9-10kW levert bij -10 buiten.JanAllElectric schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:25:
Vraag (als dat hier tenminste mag)
Vorig seizoen gestookt met LG 9kW (HM091M.U43). Ik heb mij in 2 zaken vergist:
- ik kom van 2100m3. Gangbare formule voor de capaciteit is 2100*8/1650= 10,5 kW
- In het Nederlandse vochtige klimaat blijkt de 9KW LG meer een maximum capaciteit te hebben van 6-7kW onder 4 graden buitentemperatuur.
- In de praktijk bij moeten stoken met 40m3 gas en 150kG pellets.
Conclusie: voor mijn woning had ik om zonder gas te kunnen beter de LG 12kW kunnen installeren.
Volgens mij zijn er ook forumleden, die een LG 12KW hebben en juist beter af zouden zijn met de 9KW. Ik ben in voor een ruil.
De mitsubishi sw75yaa levert bijv bij -10, ta=35 nog 8.4kW
Zijn grotere broer de sw10yaa doet bij -10, ta=35 10.1kW
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Of je klep standaard in cv modus zodat het water niet kan rondstromen (@Bo0bz )format5 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:14:
[...]
Die rare bochten kan wel mee vallen...
Er is al diverse malen iets over geschreven en daardoor heb ik er bij aanleg meteen rekening mee laten houden.
Voornaamste principe is warmte stijgt, zorg dus dat je met de leidingen hier rekening mee houdt.
Zo komen bij mij boilervat bijv de leidingen allemaal vanaf beneden, dat betekend wel dat ze elders eerst naar beneden gebracht moeten worden als ze hoger zitten.
Maar waarschijnlijk kunnen anderen er veel meer over vertellen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Een klep in de cv-stand kan helpen, maar helpt niet echt bij een dusdanige ontwerpfout.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Snelle pleister, zo hoort het altijd.Bo0bz schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:34:
@koevlaas2 hoe zorg ik dat de klep standaard naar CV gaat? In ieder geval als snelle pleister voor het probleem
Wat voor merk warmtepomp heb je ? Een beetje decent merk zet je 3 weg klep altijd weer in de cv stand.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Indien er een sww run komt wordt de klep hierop aangestuurd en gaat dus naar sww stand.
Zodra dit signaal weg valt schakelt de klep weer terug naar CV stand.
En verder zoals ik al reeds genoemd heb en vele anderen, meteen met het ontwerp met de leidingen al zo veel als mogelijk rekening houden.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Veerbelaste 3wegklep ?format5 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:43:
Hier is de 3weg klep zo aangesloten dat als deze niet aangestuurd wordt deze in CV-stand staat.
Indien er een sww run komt wordt de klep hierop aangestuurd en gaat dus naar sww stand.
Zodra dit signaal weg valt schakelt de klep weer terug naar CV stand.
En verder zoals ik al reeds genoemd heb en vele anderen, meteen met het ontwerp met de leidingen al zo veel als mogelijk rekening houden.
Nee, een constant gevoede 3-weg klep.
Zitten 3 draden aan. constante voeding en signaal.
Maar hoe zit het dan bij @Bo0bz , die blijft blijkbaar in de SWW stand staan ?format5 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:14:
[...]
Nee, een constant gevoede 3-weg klep.
Zitten 3 draden aan. constante voeding en signaal.
Edit: De Klep is verkeerd aangesloten, afhankelijk van het type moet deze een constante voeding hebben en een schakeldraad gooit de klep in de SWW stand, de constante voeding haal je niet van je 3weg klep uitgang in je loria maar elders van de klemmenstroom (dat is het verwarrende eraan).
[ Voor 33% gewijzigd door koevlaas2 op 06-06-2021 18:55 ]
Je kan hem als 3 draad of 2 draads gebruiken.
Bij 2draads is er een constante voeding nodig (fase+null) en een signaal
Je kan hem ook 3 draads gebuiken.
Blauw is dan nul, bruin en zwart gebruik je dan voor open/dicht sturen.
/f/image/dNlB3k4W5pGUafEpFe0BdEOM.png?f=fotoalbum_large)
De manier met constante voeding zou mijn voorkeur hebben.
Hoe heb je ingesteld dat hij continue op 18 graden draait? Bij mij ging hij van de week naar 8 graden, toen heb ik hem vanuit het werk met de app maar even uitgezet. In de badkamer kon ik precies zien hoe de vloerverwarming lag. Het verbruik lag die dag (toen pas rond 14u) al op 25kWhxoror schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:29:
@Maikie18 hier nu hele dag gekoeld met ta 18. ik moet zeggen dat het stukken aangenamer voelt. Ook al is het maar 1 graad minder dan gisteren. maar heb dus te laat kunnen koelen, even kijken hoe het vandaag gaat. kost overigens iets van bijna 1kW per uur. Dus 20-24 kWh per dag, is dat nog een gekke waarde?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Op de hydrobox zelf? In koelmodus en dan die temp naar 18 zetten?Maikie18 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:01:
[...]
Hoe heb je ingesteld dat hij continue op 18 graden draait? Bij mij ging hij van de week naar 8 graden, toen heb ik hem vanuit het werk met de app maar even uitgezet. In de badkamer kon ik precies zien hoe de vloerverwarming lag. Het verbruik lag die dag (toen pas rond 14u) al op 25kWh
Bij mij wijzig ik daarmee gewoon de thermostaatxoror schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:29:
[...]
Op de hydrobox zelf? In koelmodus en dan die temp naar 18 zetten?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Op de A zijde zit mijn boiler en de klep zou dus gemaakt zijn om bij het afronden van de SWW run weer moeten sluiten en de B zijde openen (= CV). De klep zit met drie draden aangesloten:With an SPDT (3-wire) actuator On a call for heat, the NO controller contacts close, the valve closes port B and opens port A. When port A is in the fully open position the cam closes limit switch SW1 and opens limit switch SW2. When the need for heat is satisfied the NC controller contacts close, energising the valve through SW1, causing port A to close. When port A is fully closed the cam closes SW2 and opens SW1. The valve is ready for the next call for heat.
:strip_exif()/f/image/P7H5izccUndZdD8LCi4xg2hF.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt me dat zwart voor het signaal open/dicht moet zorgen?
@overwinteraar hoe zit het met jou klep bij de Loria? Wat is de default stand bij geen warmte vraag?
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Kan je anders meten of de aansturing wel goed werkt?
Dan kunnen we uitsluiten of het een hardware of software probleem is.
Naar mijn mening kunnen er nu 2 zaken spelen.
Of het gaat fout in de klep, of in de wp.
Afhankelijk van de stand van de WP zou de sturing of op SWW of op CV moeten staan.
Dit is eenvoudig te meten.
Als je meet dat de sturing goed gaat in de WP weet je dat het in de klep zit, en andersom.
Met een zelfde soort klep (vc 80 serie) heb ik voorheen (in mijn cv ketel toen ik deze nog had) een zelfde soort probleem gehad, daar bleef de klep soms hangen waardoor deze zowel A als B gedeeltelijk open had.
Na meten bleek de aansturing naar de klep wel correct te zijn, het binnenwerk van de klep destijds vervangen en het probleem was opgelost (in ieder geval tot de ketel 3 jaar later werd vervangen door een WP).
Voordat je het in de software gaat forceren, kijk eerst eens hoe de klep nu staat, en wat de aansturing daar bij is. Als het goed is heb je altijd 1 van de 2 (bruin of zwart) onder spanning staan.
Als dat niet is kan daar misschien ook je probleem zitten.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Oh dat werkt toch, hij stond toevallig gewoon op dezelfde temperatuur.xoror schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:26:
mijn thermostaat is nog niet goed aangesloten...
Heb jij in de logs gekeken naar de temperatuur?

[ Voor 34% gewijzigd door Maikie18 op 08-06-2021 14:30 ]
Als die veer gestuurd is naar default stand, moeten volgens mij cv en sww andersom en ook de 2 draden daarvan. Dan wordt CV stand default en loopt de warmte niet weg uit de boiler (mits niet lek).Bo0bz schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:43:
@format5 oke ben weer wat wijzer. De standaard modus van de klep is de A stand (=SWW stand). Ik kan een kleppen test uitvoeren en dan reageert de klep op mijn verzoek. Zodra ik de kleppen test stop gaat de klep weer naar de SWW stand. Hij springt pas over naar B stand (=CV) als ik de verwarming een slinger geef. Zodra dan de SWW weer wat vraagt gaat hij niet meer terug naar de CV tenzij warmtevraag.. zit dan bij mij de SWW en CV verkeerd om op de klep?
Volgens mij moet je de bruine draad op constante 230v zetten, met zwart op 230v erbij schakelt ie dan naar sww.Bo0bz schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:43:
@format5 oke ben weer wat wijzer. De standaard modus van de klep is de A stand (=SWW stand). Ik kan een kleppen test uitvoeren en dan reageert de klep op mijn verzoek. Zodra ik de kleppen test stop gaat de klep weer naar de SWW stand. Hij springt pas over naar B stand (=CV) als ik de verwarming een slinger geef. Zodra dan de SWW weer wat vraagt gaat hij niet meer terug naar de CV tenzij warmtevraag.. zit dan bij mij de SWW en CV verkeerd om op de klep?
@Maikie18 Ik heb geen logs, maar als ik vaste TA temperatuur instel verwacht ik niet dat hij daar onder gaat zitten ?
[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 08-06-2021 14:23 ]
Ik denk dat het gewoon te makkelijk gaat en dat hij continue moet bijstellenxoror schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:22:
@Grolsch Monteur is geweest, ze hadden al wel een relais gemaakt op OUT8. Bij mij was het TBO.4 7-8. Het probleem bij mij was dus dat 1 kabeltje los was geraakt/niet goed vast gemaakt bij de control units. Nu werkt het hier zoals verwacht.
@Maikie18 Ik heb geen logs, maar als ik vaste TA temperatuur instel verwacht ik niet dat hij daar onder gaat zitten ?

Apart, ik heb wel paar keer bij verdelers gekeken, maar de aanvoer temp is vrij stabiel hier.Maikie18 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:28:
[...]
Ik denk dat het gewoon te makkelijk gaat en dat hij continue moet bijstellen
[Afbeelding]
Gemiddeld zie ik aanvoer van 18-19 graden, en retour van 21-22. Dit is vrij constant. maar heb geen melcloud om over lange tijd te bekijken
[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 08-06-2021 14:33 ]
Als je minder afgifte hebt dan het minimale vermogen zal hij gaan tot +- 2 graden onder setpoint en dan beginnen te pendelen.xoror schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:22:
Het valt nog niet mee om met vloerverwarming flink wat koelvermogen te genereren.
Is dat nog handig dat wanneer het te luchtvochtig is, om de boel uit te zetten ? Welke waarde zou daar passen?
Ik heb ook gewoon bijna 200m2 open staan. Boven heb ik op de kamers een ventilator aan staan over de vloerxoror schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:24:
Oh dat is misschien het verschil, ik heb veel afgifte, en alles staat open behalve badkamers, dus pendelen zal hij wel nooit doen. Ik zag dat ik naast temp ook relatieve luchtvochtigheid setpoint kon instellen.
Is dat nog handig dat wanneer het te luchtvochtig is, om de boel uit te zetten ? Welke waarde zou daar passen?
En als je temp even monitort bij je verdelers?Maikie18 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:37:
[...]
Ik heb ook gewoon bijna 200m2 open staan. Boven heb ik op de kamers een ventilator aan staan over de vloer
Ik zou wel condens moeten zien als hij afgelopen dagen onder de 17 graden zou zijn geweest. Hoe is dat bij jou?
Die zijn niet nauwkeurig/snel genoeg denk ik.xoror schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:39:
[...]
En als je temp even monitort bij je verdelers?
Ik zou wel condens moeten zien als hij afgelopen dagen onder de 17 graden zou zijn geweest. Hoe is dat bij jou?
Verder niet echt condens, behalve dan van de week op de badkamervloer maar ja dat was bij 8-10 graden
De fancoils staan nu een uur aan en er komt nog steeds geen condens uit (Ta 7°C en Tr 13°C). Vorige week liep er juist bijna een straal water uit.
Reactie van Thercon is dat de klep standaard hoort terug te gaan naar de CV stand na het afronden van een SWW run. Installateur zegt dat dit niet zo is. Fijn zeg! Nu verwijzen ze naar elkaar. Iets met kastje-muur...koevlaas2 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:27:
[...]
Volgens mij moet je de bruine draad op constante 230v zetten, met zwart op 230v erbij schakelt ie dan naar sww.
Lijkt me vreemd als de software besluit de klep niet terug te sturen. Maar het zou kunnen.
Maar zoals gezegd kan je het zelf ook oplossen door de bruine draad op de constante voeding te zetten.
Dan wil de klep na SWW run altijd terug naar de normaal stand, ongeacht of deze nu wel of niet aan wordt gestuurd door de WP.
Goed om te lezen dat je de Airleafs aangesloten hebt, viel het aansluiten je mee of liep je nog tegen onverwachtse dingen aan ?doek55 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:16:
Ik heb nu al mijn Innova Airleaf fancoils aangesloten en op vol vermogen aan staan. Het gaat om 2x SL600 en 2x SL800, maar mijn Mitsubishi SW75YAA haalt op dit moment de Ta van 5°C niet en komt dus vermogen (of vrij te geven compressor frequenties) tekort om de fancoils op maximale capaciteit te benutten. Nu zal dit in de praktijk niet nodig zijn, want dan wordt het wel erg fris in de slaapkamers. Deze week bij een hogere buitentemperatuur nog maar een keer testen op maximaal vermogen.
De fancoils staan nu een uur aan en er komt nog steeds geen condens uit (Ta 7°C en Tr 13°C). Vorige week liep er juist bijna een straal water uit.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Als dat inderdaad zo zou zijn zou de klep ook verkeerd open staan aan de hand van de standen.Dapdodo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:32:
@Bo0bz , waarschijnlijk leidingen verkeerd om aangesloten omdat het makkelijker was. Dan verzand je in dit soort discussies. Want die leidingen veranderen is waarschijnlijk niet simpel.
Dat is toch niet het geval @Bo0bz?
Heb je nog kunnen meten wat de uitgangen geven?
Daar mee kan je in ieder geval wat uitsluitsel geven.
Vorige week was de r.v soms boven de 70% bij 20°C, nu meet ik hier tussen de 59% en maximaal 63%.
Just my 2 cts
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Viel uiteindelijk wel mee. Ik heb de 16x2 buis eenvoudig kunnen verlengen met verbindingsstukjes. Het isoleren in een beperkte ruimte kan lastig zijn.PentaClover schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:43:
[...]
Goed om te lezen dat je de Airleafs aangesloten hebt, viel het aansluiten je mee of liep je nog tegen onverwachtse dingen aan ?
Ik heb nog een issue met de wifi verbinding van de ESP-WROOM02 die niet in stand blijft met mijn Fritz mesh repeater. Een andere AP vangt dit nu op.
Ik ben nu aan het bekijken wat ik met mijn stalen radiator verdeler ga doen. Netjes iedere buis en balk inpakken of er een zak omheen en daar over purren.
@dunklefaser Ja dat is zeker de lagere luchtvochtigheid, maar ik vind het verschil in condens wel groot.
Je moet dan ook de draadjes omdraaien, maar dat heet dan storing oplossen.format5 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:49:
[...]
Als dat inderdaad zo zou zijn zou de klep ook verkeerd open staan aan de hand van de standen.
Net even gemeten. Met de klep op sww stand staat er op de zwarte draad 237v. Bij wisselen naar CV stand komt er 237v op de bruine draad. Maakt dat iets duidelijk? Ze zitten op de juiste plek aangesloten volgens de installatie handleidingformat5 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:49:
[...]
Als dat inderdaad zo zou zijn zou de klep ook verkeerd open staan aan de hand van de standen.
@Dapdodo leidingen zitten zo aangesloten als in de handleiding dus dat lijkt me niet?
[ Voor 9% gewijzigd door Bo0bz op 08-06-2021 20:50 ]
Ah ok, ik heb dikwandig stalen buizen dus ik zal moeten zagen en of draad snijden of die blauwe knelringen gebruiken om de aansluitingen te maken.doek55 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:00:
[...]
Viel uiteindelijk wel mee. Ik heb de 16x2 buis eenvoudig kunnen verlengen met verbindingsstukjes. Het isoleren in een beperkte ruimte kan lastig zijn.
Ik heb nog een issue met de wifi verbinding van de ESP-WROOM02 die niet in stand blijft met mijn Fritz mesh repeater. Een andere AP vangt dit nu op.
Ik ben nu aan het bekijken wat ik met mijn stalen radiator verdeler ga doen. Netjes iedere buis en balk inpakken of er een zak omheen en daar over purren.
@dunklefaser Ja dat is zeker de lagere luchtvochtigheid, maar ik vind het verschil in condens wel groot.
Ik wil ook die innova fancoils boven installeren om meer afgifte vermogen tijdens verwarmen te hebben, nu kwam mijn vriendin van de week met het lumuneuse idee om in de kamers boven waar we geen airco hebben (ik heb meer kamers dan de 3 met airco) ook airco's te laten installeren en als we dan toch bezig zijn eentje extra beneden kan ook geen kwaad.
Nu zit ik niet te wachten op nog meer airco goten op mijn huis, en ipv nog eens €8000,- aan airco's te besteden lijkt me het slimmer om dan maar eerder aan een WP te gaan.
Nu vraag ik mij wel af hoe goed zouden die fancoils koelen als ik de water temperatuur op 18oC laat zodat ik geen condensatie ellende hoef te verwachten (ik ga namelijk niet alle radiatoren vervangen).
En ga ik dan last krijgen van minimum koelvermogen van de WP als er maar 3 van die fancoils aanstaan ?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Het lijkt erop dat ik vooral onder het dauwpunt veel extra vermogen af kan geven. Ta 18°C gaat mij niet lukken zonder veel pendelen. Dan moet er een vloer mee draaien.PentaClover schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:37:
[...]
Ah ok, ik heb dikwandig stalen buizen dus ik zal moeten zagen en of draad snijden of die blauwe knelringen gebruiken om de aansluitingen te maken.
Ik wil ook die innova fancoils boven installeren om meer afgifte vermogen tijdens verwarmen te hebben, nu kwam mijn vriendin van de week met het lumuneuse idee om in de kamers boven waar we geen airco hebben (ik heb meer kamers dan de 3 met airco) ook airco's te laten installeren en als we dan toch bezig zijn eentje extra beneden kan ook geen kwaad.
Nu zit ik niet te wachten op nog meer airco goten op mijn huis, en ipv nog eens €8000,- aan airco's te besteden lijkt me het slimmer om dan maar eerder aan een WP te gaan.
Nu vraag ik mij wel af hoe goed zouden die fancoils koelen als ik de water temperatuur op 18oC laat zodat ik geen condensatie ellende hoef te verwachten (ik ga namelijk niet alle radiatoren vervangen).
En ga ik dan last krijgen van minimum koelvermogen van de WP als er maar 3 van die fancoils aanstaan ?
Als je bij de leidingen kunt komen om te isoleren zou ik dat zeker doen. Niet dat er veel water vanaf komt, maar er vallen na verloop van tijd wel druppels vanaf. Ik heb een gemetselde koof met kopereren leidingen die ik niet kan isoleren, maar er kan ook geen verse lucht bij.
Mijn, tot nu toe, niet geïsoleerde verdeler heeft op dit moment een natte aanvoerbalk en droge retourbalk.
Ik draai al sinds vanmiddag op Ta 10°C en er is nauwelijks condens van de fancoils gekomen, maar ik kom nu wel in de buurt van het minimum vermogen van 3kW.
Volgens mij blijft de Loria 3-weg klep in z'n laatste stand staan en schakelt ie pas als er een nieuwe vraag komt. Staat nu bijv in SWW stand, al tijdje geen CV vraag meer gehad.Bo0bz schreef op maandag 7 juni 2021 @ 06:24:
@koevlaas2 @format5 In de handleiding van de klep lees ik het volgende:
[...]
Op de A zijde zit mijn boiler en de klep zou dus gemaakt zijn om bij het afronden van de SWW run weer moeten sluiten en de B zijde openen (= CV). De klep zit met drie draden aangesloten:
[Afbeelding]
Lijkt me dat zwart voor het signaal open/dicht moet zorgen?
@overwinteraar hoe zit het met jou klep bij de Loria? Wat is de default stand bij geen warmte vraag?
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Recent besloten om lucht/water warmtepomp hier te gaan laten zetten, en aantal bedrijven gecontacteerd voor offertes. Ben nog op offerte van Viessman aan het wachten, ondertussen deze offertes ontvangen (van andere merken weinig die reageren, of gewoon geen mensen hebben regio Limburg - België).
Eerste offerte was van Icetech, voor Ultratherma split warmtepomp:
- UT3-EVI17 warmtepomp + UTBF 400 (liter) buffervat
- Komt uit op een totaal kostprijs van +- €10.800
- 5 jaar garantie
- Vind je algemeen weinig info over, buiten wat oude topics op ecobouwers.be en bouwinfo.be.
- EcoAir 622M (technische fiche) + EcoZenith i360
- Komt uit op een totaal kostprijs van +- €18.300
- 2 jaar garantie (denk ik)
- Algemeen bekend als zeer goed merk kwa wamtepompen
- Zeer hoge SCOP, modulerende compressor, "Smartgrid ready" (?)
Iemand ervaring met deze merken? Is die CTC zijn geld waard?
Extra info moest het nodig zijn:
- Heb even wat proberen rond te zoeken over deze merken, maar bitter weinig gevonden kwa ervaring/discussie in deze topics, hence mijn vraag nu.
- Laten we even de assumptie maken dat de offertes correct gedimensioneerd (om die discussie te vermijden
)
- Koelen functionaliteit is niet nodig, hebben ook geen voorzieningen voor condens issues.
- Hebben Jaga Strada convectoren waar we DBH units op gaan zetten. Ik weet dat er een apart topic is over LTV.
- Heb 8kw aan zonnepanelen liggen.
- Komt ter vervanging van gasketel, maar hebben geen gas in straat liggen, dus premie x2, wat altijd nice is.
@Bo0bz Dit was wat ik hoopte dat je uit de meetresultaten zou halen.overwinteraar schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:24:
[...]
Volgens mij blijft de Loria 3-weg klep in z'n laatste stand staan en schakelt ie pas als er een nieuwe vraag komt. Staat nu bijv in SWW stand, al tijdje geen CV vraag meer gehad.
Dus mijn vraag nog een keer, maar dan iets uitgebreider geformuleerd
Blijft de voeding op de klep staan als hij een SSW run doet?
Gaat de voeding na de SSW run uit en komt er dan voeding op de CV uitgang? Of komt deze pas als er inderdaad vraag is?
Indien er tijdens een SSW run constant voeding aanwezig is op de uitgang, en er geen voeding komt op de CV uitgang na de SSW run (om zo terug te schakelen) kan je dat eenvoudig oplossen door de draad te ververplaatsen zoals al eerder is voorgesteld.
Mijn leidingen liggen niet geisoleerd in het beton, maar ik zag net dat het douwpunt hier op ~11oC ligt, dankzij de airco's die draaien, dus ik zou dan wel iets kouder dan 18oC kunnen gaan denk ik.doek55 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:01:
[...]
Het lijkt erop dat ik vooral onder het dauwpunt veel extra vermogen af kan geven. Ta 18°C gaat mij niet lukken zonder veel pendelen. Dan moet er een vloer mee draaien.
Als je bij de leidingen kunt komen om te isoleren zou ik dat zeker doen. Niet dat er veel water vanaf komt, maar er vallen na verloop van tijd wel druppels vanaf. Ik heb een gemetselde koof met kopereren leidingen die ik niet kan isoleren, maar er kan ook geen verse lucht bij.
Mijn, tot nu toe, niet geïsoleerde verdeler heeft op dit moment een natte aanvoerbalk en droge retourbalk.
Ik draai al sinds vanmiddag op Ta 10°C en er is nauwelijks condens van de fancoils gekomen, maar ik kom nu wel in de buurt van het minimum vermogen van 3kW.
Ik zal vanmiddag eens aan het rekenen slaan om te zien of het haalbaar is om bij te koelen met fancoils en een WP, of dat ik dan niet voldoende vermogen kwijt kan.
Voor verwarmen zal ik een 11 kW WP nodig hebben en dan zal het minimum koel vermogen best hoog liggen ben ik bang.
Hij komt bij onze Belgische vrienden vandaan voor 3100 incl. draadloze thermostaat en cozytouch.
Ik was 160 euro kwijt voor de inbedrijfstelling op factuur en 80 euro aan materiaal. 1900 subsidie dus netto 1440
@Grolsch hij mag in de topicstart
Het is de opvolger van de Loria en en combinatie van de waterstage.
Service / garantie loopt deels via techneco wat nu remeha is. Die vonden het niet grappig dat is hem uit België had besteld maar leverde wat de Nederlandse documentatie aan.
Inmiddels is hij ook te bestellen bij Nederlandse groothandels voor +- 3800 en ik zag dat de prijs in België ook verhoogd was ik heb dus wederom mazzel gehad.
[ Voor 34% gewijzigd door maartentmm op 09-06-2021 12:20 ]
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
mag niemand verbazen. Immers als je waterdamp condenseert moet je (of kan je) de hoge condensatiewarmte van water afvoeren. (zie ook de HR-ketel)
CTC lijkt sinds 2016 onder Nibe te vallen, vandaar de gelijkende specificaties en prijzen. Zelf ben ik wel zeer tevreden over mijn Nibe installatie. Zeer comfortabel en zuinig. Het is wel duur en of dat het waard is, kan ik je ook niet vertellen.djbe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:50:
Hey allemaal,
Recent besloten om lucht/water warmtepomp hier te gaan laten zetten, en aantal bedrijven gecontacteerd voor offertes. Ben nog op offerte van Viessman aan het wachten, ondertussen deze offertes ontvangen (van andere merken weinig die reageren, of gewoon geen mensen hebben regio Limburg - België).
Eerste offerte was van Icetech, voor Ultratherma split warmtepomp:2de offerte van CTC:
- UT3-EVI17 warmtepomp + UTBF 400 (liter) buffervat
- Komt uit op een totaal kostprijs van +- €9.400
- 5 jaar garantie
- Vind je algemeen weinig info over, buiten wat oude topics op ecobouwers.be en bouwinfo.be.
Feit is, dat zijn wel heel uiteenlopende prijzen... De CTC is bijna het dubbel van de Ultratherma.
- EcoAir 622M (technische fiche) + EcoZenith i360
- Komt uit op een totaal kostprijs van +- €18.300
- 2 jaar garantie (denk ik)
- Algemeen bekend als zeer goed merk kwa wamtepompen
- Zeer hoge SCOP, modulerende compressor, "Smartgrid ready" (?)
Iemand ervaring met deze merken? Is die CTC zijn geld waard?
Extra info moest het nodig zijn:
- Heb even wat proberen rond te zoeken over deze merken, maar bitter weinig gevonden kwa ervaring/discussie in deze topics, hence mijn vraag nu.
- Laten we even de assumptie maken dat de offertes correct gedimensioneerd (om die discussie te vermijden
)
- Koelen functionaliteit is niet nodig, hebben ook geen voorzieningen voor condens issues.
- Hebben Jaga Strada convectoren waar we DBH units op gaan zetten. Ik weet dat er een apart topic is over LTV.
- Heb 8kw aan zonnepanelen liggen.
- Komt ter vervanging van gasketel, maar hebben geen gas in straat liggen, dus premie x2, wat altijd nice is.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Beneden daarentegen is het 20 graden maar dat voelt als 18. In de ochtend is het ook echt 18 (te koud)
Al met al is dit wel acceptabel, wellicht moet ik beneden iets knijpen. Ik kan met deze temperatuur goed slapen. Hoog zomer trekken we het niet de k ik.
Zit nu op zo een 17kWh verbruik per dag
15 is dat niet wat laag? https://www.weerschip.nl/calc_Td.phpMaikie18 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:17:
Ik heb momenteel een aanvoer van 15 graden en daarmee komt de temperatuur boven niet boven de 23 graden.
Beneden daarentegen is het 20 graden maar dat voelt als 18. In de ochtend is het ook echt 18 (te koud)
Al met al is dit wel acceptabel, wellicht moet ik beneden iets knijpen. Ik kan met deze temperatuur goed slapen. Hoog zomer trekken we het niet de k ik.
LV hier is rond 50%-60%
Hier is het 24, maar voelt niet als 24 btw. Dan zou mijn dauwpunt al bij 15-16 zitten bij LV 60%? Of werkt dat niet zo
Heb jij al schuin dak op de verdieping? Of hoe ziet je bouw er uit?Maikie18 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:17:
Ik heb momenteel een aanvoer van 15 graden en daarmee komt de temperatuur boven niet boven de 23 graden.
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
Niet om te zeuren maar wel omdat het fijner is als we allemaal dezelfde taal spreken:xoror schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:16:
[...]
15 is dat niet wat laag? https://www.weerschip.nl/calc_Td.php
LV hier is rond 50%-60%
Hier is het 24, maar voelt niet als 24 btw. Dan zou mijn dauwpunt al bij 15-16 zitten bij LV 60%? Of werkt dat niet zo
Niet LV maar RV. (tenminste, als je bedoelt wat de meeste meters aangeven)
Wikipedia: Luchtvochtigheid
De luchtvochtigheid wordt meestal uitgedrukt in de relatieve luchtvochtigheid.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ja kloptHammieDuDe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:27:
[...]
Heb jij al schuin dak op de verdieping? Of hoe ziet je bouw er uit?

Same here, maar met wat minder dakoppervlak op de 1e verdieping ( 55 graden dak ), ben ook benieuwd hoe het bij mij gaat, al zit ik er pas na de zomer in,..
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Meet je het dauwpunt of maak je hier een inschatting van op basis van temp en luchtvochtigheid?vandermark schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:36:
Eerste dagen koelen gaan hier prima met de Pana 5J (5kW) monobloc. Merk wel dat je continu tegen minimum vermogen aanzit (compressor op 19/20 Hz) en dan nog daalt de Taanvoer naar 16 en uiteindelijk 15 graden. Ik heb in domoticz een dauwpuntbeveiliging geprogrammeerd die de WP uitzet wanneer Ta kleiner is dan de dauwpunt binnen.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Zal binnenkort een opsomming geven van mijn settings, voor nu een eenvoudige verwijzing naar een een Engelstalig forum waar ik dit heb staan: https://www.automatedhome...5807&viewfull=1#post45807
Nu nog uitzoeken wat wij comfortabele temperatuur instellingen vinden. Ta staat op 18 graden maar samen met de thermostaten op 21 graden vonden we dat gisteravond te koud. Thermostaat staat nu op 23 graden, even aankijken hoe dat bevalt.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
In domoticz heb ik via een Netatmo station een nauwkeurige Temp en vochtigheid meting. Domoticz zelf berekent daarmee het dauwpunt.fmb schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:58:
[...]
Meet je het dauwpunt of maak je hier een inschatting van op basis van temp en luchtvochtigheid?
:strip_exif()/f/image/46utRJrR3a7sptStxfJoi3zL.jpg?f=fotoalbum_large)
Die hou ik in mijn achterhoofd ;-)vandermark schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:39:
[...]
In domoticz heb ik via een Netatmo station een nauwkeurige Temp en vochtigheid meting. Domoticz zelf berekent daarmee het dauwpunt.
[Afbeelding]
Heb wel een condenssensor gekocht die ik nog op de warmtepomp moet aansluiten. Ik weet eigenlijk nog niet of die iets soortgelijks doet, of enkel op vocht reageert (en dan is het eigenlijk te laat).
Hier nog niet nodig, want de kamer temperatuur is nog niet boven de 22*C geweest.
Daarom heb ik me vandaag een beetje druk gemaakt met oudere issues, nl defrosting en ijsvorming onder de buitenunit.
Mijn WP heeft het prima gedaan in februari van dit jaar, maar op een gegeven moment was de grindbak dicht gevroren, tot op de diepte waar het worteldoek ligt.
Dat ijs heb ik toen gedeeltelijk weggehakt, en probleem opgelost voorlopig; tot vandaag dus.
Ik heb de buitenunit nu op een paar extra balkjes gezet van Azobé, die gaan lekker lang mee.
De wp staat nu 90 mm hoger, en dat moet meer dan voldoende zijn voor de komende winters, daar kan een hoop ijs in die bak. Bovendien haal ik nog het anti-worteldoek onder de grindlaag weg, want het bleek dat daaronder geen ijsvorming was opgetreden, en kan het dooiwater wegzakken naar de drainagebuis.
Een plaatje ter verduidelijking, en klaar voor de komende winter(s)
Oh ja ook nog een service beurt uitgevoerd, dwz de hele unit netjes afgesopt......
In februari:
:strip_exif()/f/image/QjORtHhiJCmLoJrd7DFF7n8X.jpg?f=fotoalbum_large)
vandaag op de verhoging:
:strip_exif()/f/image/s7hnFeWW5TJi7FUFegfkjRLT.jpg?f=fotoalbum_large)
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat is fraai geautomatiseerdvandermark schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:39:
[...]
In domoticz heb ik via een Netatmo station een nauwkeurige Temp en vochtigheid meting. Domoticz zelf berekent daarmee het dauwpunt.
[Afbeelding]
Hier staat de koeling inmiddels ook al een weekje aan, de Danfoss Icon controller schakelt de thermostaten nu ook netjes naar koelen, ik was alweer vergeten dat ik dat afgelopen winter had geautomatiseerd
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Tja, mogelijk wel. Ik zit nu ook tegen dauwpunt. Ik heb wel idee dat de Ta in huis al weer stukje hoger ligt door leidinglengte en dergelijke. Het is even zoeken naar optimum. Ook zie ik dat bij de verdeler op zolder de Ta stuk hoger is (scheelt bijna 2 graad) dan op BG. Vind ik wel opvallend. Ziou dat komen door stuk leiding naar zolder toe? Wel raar dat die daar zoveel van stijgt... Ik meet met zo'n IR meter op de leidingen.Rockster schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:35:
[...]
Dat is fraai geautomatiseerdIs er niet een risico dat bij een weeromslag het dauwpunt omhoog schiet, terwijl je vloer niet zo snel opwarmt en er daardoor condensatie optreedt?
Hier staat de koeling inmiddels ook al een weekje aan, de Danfoss Icon controller schakelt de thermostaten nu ook netjes naar koelen, ik was alweer vergeten dat ik dat afgelopen winter had geautomatiseerdIk merk dat de vloer lastig de kou kwijt kan, 20 HZ en af en toe pendelen bij Ta van 17 graden (Die de WP soms verlaagt tot 16 om de dT niet te klein te laten worden). 's Nachts zet ik daarom de koeling uit, dan pruttelt de WP rustig door overdag. Ook proberen we de deuren zoveel mogelijk dicht te houden, zodat de ventilatielucht onder de deur door moet, in de hoop dat dat wat voor extra afgifte zorgt.
Ik denk eraan een watersensor te kopen met een voeler die ik dan aan de aanvoerleiding kan vastmaken --> vocht --> WP uit. Dan ben je wel iets te laat maar het kan een extra beveiliging zijn...
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 11-06-2021 19:41 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
IR meter op reflecterend oppervlakte werkt slecht. Dus plak er eerst even wat zwarte tape oid op.vandermark schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:28:
[...]
Tja, mogelijk wel. Ik zit nu ook tegen dauwpunt. Ik heb wel idee dat de Ta in huis al weer stukje hoger ligt door leidinglengte en dergelijke. Het is even zoeken naar optimum. Ook zie ik dat bij de verdeler op zolder de Ta stuk hoger is (scheelt bijna 2 graad) dan op BG. Vind ik wel opvallend. Ziou dat komen door stuk leiding naar zolder toe? Wel raar dat die daar zoveel van stijgt... Ik meet met zo'n IR meter op de leidingen.
Ik denk eraan een watersensor te kopen met een voeler die ik dan aan de aanvoerleiding kan vastmaken --> vocht --> WP uit. Dan ben je wel iets te laat maar het kan een extra beveiliging zijn...
Daarnaast zou ik in meerdere ruimtes het dauwpunt meten. In een kleine ruimte waar iemand zit te werken kan het dauwpunt snel oplopen door het vocht in zweet en uitgeademde lucht.
Ook zou ik een kleine marge inhouden, zodat je net wat minder risico loopt als het dauwpunt op begint te lopen.
Helaas was dit geen oplossing. Omdat er continu spanning staat op de draad blijft de klep alsnog staan op de laatst gebruikte stand. Zo ging de SWW run lopen en liep er zo 57c water m'n CV leidingen in. Snel weer aangepast.format5 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:03:
[...]
@Bo0bz Dit was wat ik hoopte dat je uit de meetresultaten zou halen.
Dus mijn vraag nog een keer, maar dan iets uitgebreider geformuleerd
Blijft de voeding op de klep staan als hij een SSW run doet?
Gaat de voeding na de SSW run uit en komt er dan voeding op de CV uitgang? Of komt deze pas als er inderdaad vraag is?
Indien er tijdens een SSW run constant voeding aanwezig is op de uitgang, en er geen voeding komt op de CV uitgang na de SSW run (om zo terug te schakelen) kan je dat eenvoudig oplossen door de draad te ververplaatsen zoals al eerder is voorgesteld.
Moet je installateur het probleem niet oplossen ?Bo0bz schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:27:
[...]
Helaas was dit geen oplossing. Omdat er continu spanning staat op de draad blijft de klep alsnog staan op de laatst gebruikte stand. Zo ging de SWW run lopen en liep er zo 57c water m'n CV leidingen in. Snel weer aangepast.
Die zegt dat dit geen probleem is en zo hoort... Iets met "it's not a bug it's a feature.." bij @overwinteraar die ook een Loria heeft werkt het ook zoals bij mij. Schakelen alleen als er vraag is. In de zomer geen vraag voor CV dus altijd een klep op de SWW standkoevlaas2 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:30:
[...]
Moet je installateur het probleem niet oplossen ?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
De continue spanning moet op de draad staan voor cv bedrijf (normaal zou dat de bruine draad zijn) en de zwarte dan op SSW. De klep moet dan wel ook volgens die manier aangesloten zijn.Bo0bz schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:27:
[...]
Helaas was dit geen oplossing. Omdat er continu spanning staat op de draad blijft de klep alsnog staan op de laatst gebruikte stand. Zo ging de SWW run lopen en liep er zo 57c water m'n CV leidingen in. Snel weer aangepast.
Je hebt een ander type klep nodig bijvoorbeeld een veerbelaste klep die teruggaat naar de verwarmingsstand na een SWW run, je installateur is een prutser die geen verstand ervan heeft blijkbaar.Bo0bz schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:33:
[...]
Die zegt dat dit geen probleem is en zo hoort... Iets met "it's not a bug it's a feature.." bij @overwinteraar die ook een Loria heeft werkt het ook zoals bij mij. Schakelen alleen als er vraag is. In de zomer geen vraag voor CV dus altijd een klep op de SWW stand
Hmmm. Laat ik mijn vraag iets anders stellen:LangeFries schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:02:
[...]
CTC lijkt sinds 2016 onder Nibe te vallen, vandaar de gelijkende specificaties en prijzen. Zelf ben ik wel zeer tevreden over mijn Nibe installatie. Zeer comfortabel en zuinig. Het is wel duur en of dat het waard is, kan ik je ook niet vertellen.
Gaat een modulerende compressor veel minder gebruiken als een niet-modulerende compressor? Gaat dat ding bv. 2000 kW per jaar minder verbruiken? Want dan heb ik pas na 15 jaar dat verschil goedgemaakt tegenover het goedkoper toestel.
Kerel van Icetech/Ultratherma zei wel dat zijn toestel "moduleert" (maar denk eerder dat dit is mbv. buffervat).
Ik denk dat een modulerende warmtepomp een mes is die snijdt aan 4 kanten, modulerend gaat langer mee, meer comfort, minder verbruik en minder lawaai. (wel duurder in aanschaf ByTheWay)djbe schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 23:10:
[...]
Hmmm. Laat ik mijn vraag iets anders stellen:
Gaat een modulerende compressor veel minder gebruiken als een niet-modulerende compressor? Gaat dat ding bv. 2000 kW per jaar minder verbruiken? Want dan heb ik pas na 15 jaar dat verschil goedgemaakt tegenover het goedkoper toestel.
Kerel van Icetech/Ultratherma zei wel dat zijn toestel "moduleert" (maar denk eerder dat dit is mbv. buffervat).
Yep, zelfs floor dry als je te ver gekoeld hebtHammieDuDe schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:16:
Aan de Ecodan met Procon gebruikers, ik zie in de modbus commando’s ook de switch zitten tussen heaten en koelen, daarmee kan ik dan al van modus wisselen neem ik aan? Of is er nog extra een brug te maken met een dipswitch of een header?
Je mag mijn node red flow wel lenen eventueel.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-06-2021 23:34 ]
Is dit ook jullie ervaring? En moet je hem juist nog wat lager instellen?
[ Voor 6% gewijzigd door Tjebakka op 13-06-2021 08:14 ]
If it aint fixed, it's broken.
Ik ga de Procon in eerste instantie eens aan mijn Loxone via Modbus haken, idealiter regel ik vanuit de Loxone de complete situatie, er zijn echter 0,0 voorbeelden/use-cases vanuit Loxone van de combinatie Ecodan/Loxone, dus dat gaat nog wel een werkje zijnAUijtdehaag schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 23:33:
[...]
Yep, zelfs floor dry als je te ver gekoeld hebt
Je mag mijn node red flow wel lenen eventueel.
Een veerbelaste klep is niet perse nodig.koevlaas2 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 23:00:
[...]
Je hebt een ander type klep nodig bijvoorbeeld een veerbelaste klep die teruggaat naar de verwarmingsstand na een SWW run, je installateur is een prutser die geen verstand ervan heeft blijkbaar.
Deze klep kan goed werken. Zolang er maar een constante aansturing is bij een SWW run.
Als die er niet is gaat een veerbelaste klep ook niet werken.
Volgens mij zijn er 2 zaken welke nu belangrijk zijn.
1e is een vraag, welke te meten is. Is er een constante spanning op het moment dat er een sww run wordt gestart op de uitgang van de WP. Indien nee wordt het al een stuk lastiger.
2e de klep moet zo aangesloten zijn dat in de rust stand het systeem op CV staat.
Beide vragen bepalen of de huidige klep correct kan werken (door de aansturing te veranderen) maar ook of een veerbelaste klep kan werken. Als de voeding bij een veerbelaste klep af schakelt gaat deze ook terug naar CV stand.
Voor de bovenverdieping gebruiken we monoblock airco's en het tapwater wordt tzt een warmtepompboiler. Waar ik tegenaan loop is is dat warmtepompen voor verwarming ofwel hybride zijn en niet stand alone kunnen werken, ofwel te zwaar gedimensioneerd zijn omdat ze bedoeld zijn voor een heel huis. Een paar duizend euro is het me wel waard. Een paar-paar duizend niet en dat lijken toch wel de regionen te zijn waar het begint, maar dat lijkt mede het geval te zijn omdat stand alone oplossingen eigenlijk te groot/zwaar/goed zijn. Bestaan er oplossingen voor deze situatie?
Panasonic monoblock J serie van 5kW? Na subsidie zo'n 1000 euro + installatie kosten.Yucon schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:31:
Bestaan er ook echt kleine lucht/water warmtepompen die stand alone kunnen werken? Ik zou graag een warmtepomp willen voor nog aan te leggen vloerverwarming in onze woonkamer. We verwarmen het nu met een pelletkachel. Het idee is met die vloerverwarming alles behalve het echte topje van de winter te kunnen verwarmen en als je kijkt hoe naar wat er nu van de pelletkachel gevraagd wordt betekent dat dat er ongeveer 2000-3000 watt warmte nodig is. Er is trouwens wel een cv ketel voor warm water maar verder gebruiken we die niet en die staat ook op de lijst om te vertrekken.
Voor de bovenverdieping gebruiken we monoblock airco's en het tapwater wordt tzt een warmtepompboiler. Waar ik tegenaan loop is is dat warmtepompen voor verwarming ofwel hybride zijn en niet stand alone kunnen werken, ofwel te zwaar gedimensioneerd zijn omdat ze bedoeld zijn voor een heel huis. Een paar duizend euro is het me wel waard. Een paar-paar duizend niet en dat lijken toch wel de regionen te zijn waar het begint, maar dat lijkt mede het geval te zijn omdat stand alone oplossingen eigenlijk te groot/zwaar/goed zijn. Bestaan er oplossingen voor deze situatie?
https://www.rjtec-shop.eu/de/panasonic-wh-mdc05j3e5.html
Of anders een 4kW Elga Ace?
Dat hele concept van een monoblock aan de buitenkant was me helemaal ontgaanHeronimo schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:35:
[...]
Panasonic monoblock J serie van 5kW? Na subsidie zo'n 1000 euro + installatie kosten.
https://www.rjtec-shop.eu/de/panasonic-wh-mdc05j3e5.html
Of anders een 4kW Elga Ace?
Lees ook even de TS van dit topic door: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en OptimalisatieYucon schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:38:
[...]
Dat hele concept van een monoblock aan de buitenkant was me helemaal ontgaan
Wat bedoel je met stand-alone? Bedoel je een niet-hybride opstelling? Dat kan toch elke warmtepomp?Yucon schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:31:
Bestaan er ook kleine cq goedkopere lucht/water warmtepompen die stand alone kunnen werken?
Behalve de kleintjes van Panasonic heeft ook Mitsubishi tegenwoordig kleine ca 5 kW warmtepompen. Een monoblock: PUZ-WM50VHA (ca 4.5 kW bij -10) en een split: SUZ-SWM40VA (ca 5.5 kW bij -10). Typeaanduidingen zeggen qua vermogen ook bij Mitsubishi niet veel meer....
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zie hier: fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"
Voor wie alleen het Elga Ace deel interessant vindt het betreffende deel (een copy uit die andere post) hier:
Remeha Elga Ace Warmtepomp
Ik heb 2 webinars van Remeha gekeken met betrekking tot de Elga Ace. Die hebben me samen met dit forum geholpen om de instellingen van de Alga Ace beter te krijgen voor het verwarmen.
1. Uitleg Elga Ace: YouTube: Webinar Technische training Elga Ace - Remeha
2. Verdieping Elga Ace: YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha
Voor het koelen is het 2e webinar echter incorrect, rond de 35 minuten (de link gaat daar al naar toe) legt Remeha uit dat er 2 contacten zijn: één voor warmtevraag en één voor koudevraag. Na wat troubleshooten kwam ik er echter achter dat dit niet klopt!
Uiteindelijk bleek dat de regeling als volgt werkt:
1. Eén aan/uit contact is in gebruik voor het instellen van de modus: verwarmmodus of koelmodus. Dit is het zogenaamde BL1 contact van de Elga Ace.
2. Eén aan/uit contact is in gebruik voor het doorgeven van warmtevraag (in geval van verwarmmodus) of "koudevraag" (in geval van koelmodus). Dit is het zogenaamde R-bus contact van de Elga Ace.
En wat is de handleiding van de Remeha Elga Ace op een aantal punten toch ontzettend onduidelijk geschreven. Maar uiteindelijk blijken de tabellen in de handleiding met de instellingen voor deze contacten wel te kloppen.
[ Voor 73% gewijzigd door fmb op 13-06-2021 09:58 ]
All electric als je even kan
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Je zou ook gewoon deze eens goed door kunnen lezen.Heronimo schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:39:
[...]
Lees ook even de TS van dit topic door: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Lijkt mij stukken duidelijker..:-)
En iig algemener..
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Een elga kan je opzich ook standalone gebruiken all-electric natuurlijk :-)Dylantje2 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:03:
Koop nooit een elga/hybride...
All electric als je even kan
Hartje winter waarin jij net die 2kW-3kW warmte nodig hebt doen de meeste warmtepompen ook niet zoveel meer dan COP1 als je je de defrosts meerekend. Wat dacht je van een elecktrische CV ketel?Yucon schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:31:
Bestaan er ook kleine cq goedkopere lucht/water warmtepompen die stand alone kunnen werken? Ik zou graag een warmtepomp willen voor nog aan te leggen vloerverwarming in onze woonkamer. We verwarmen het nu met een pelletkachel. Het idee is met die vloerverwarming alles behalve het echte topje van de winter te kunnen verwarmen en als je kijkt hoe naar wat er nu van de pelletkachel gevraagd wordt betekent dat dat er ongeveer 2000-3000 watt warmte nodig is. Er is trouwens wel een cv ketel voor warm water maar verder gebruiken we die niet en die staat ook op de lijst om te vertrekken.
Persoonlijk zou ik het helemaal omgooien en primair op warmtepomp verwarmen en juist (als het echt niet kan) een beetje pellets verbranden voor de koudste dagen. Neem je gelijk je warm water mee met je warmtepomp (of een losse warmtepomp boiler).
Weet ik maa je moet je wel een tweaker zijn en je garantie opgeven incl alle service van elgathehog schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:15:
[...]
Een elga kan je opzich ook standalone gebruiken all-electric natuurlijk :-)
EN je betaald nog steeds je vastrecht gas,
Ben op zoek naar een Daikin multi split 2MXMM40M buitenunit en 2x binnenunit Daikin binnenunit Emura 2kw
Mvg Adriaan
Ik heb bij mij de evohome werken met een Nibe F2120 wat ook (uiteindelijk) naar tevredenheid werkt.fmb schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:56:
Voor wie het interessant vindt: ik heb in meer detail beschreven hoe ik de Honeywell Evohome + Elga Ace gebruik voor verwarmen én koelen. En uiteraard is het Elga Ace gedeelte ook bruikbaar voor de combinatie met een andere thermostaat ;-)
Zie hier: fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"
Voor wie alleen het Elga Ace deel interessant vindt het betreffende deel (een copy uit die andere post) hier:
Remeha Elga Ace Warmtepomp
Ik heb 2 webinars van Remeha gekeken met betrekking tot de Elga Ace. Die hebben me samen met dit forum geholpen om de instellingen van de Alga Ace beter te krijgen voor het verwarmen.
1. Uitleg Elga Ace: YouTube: Webinar Technische training Elga Ace - Remeha
2. Verdieping Elga Ace: YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha
Voor het koelen is het 2e webinar echter incorrect, rond de 35 minuten (de link gaat daar al naar toe) legt Remeha uit dat er 2 contacten zijn: één voor warmtevraag en één voor koudevraag. Na wat troubleshooten kwam ik er echter achter dat dit niet klopt!
Uiteindelijk bleek dat de regeling als volgt werkt:
1. Eén aan/uit contact is in gebruik voor het instellen van de modus: verwarmmodus of koelmodus. Dit is het zogenaamde BL1 contact van de Elga Ace.
2. Eén aan/uit contact is in gebruik voor het doorgeven van warmtevraag (in geval van verwarmmodus) of "koudevraag" (in geval van koelmodus). Dit is het zogenaamde R-bus contact van de Elga Ace.
En wat is de handleiding van de Remeha Elga Ace op een aantal punten toch ontzettend onduidelijk geschreven. Maar uiteindelijk blijken de tabellen in de handleiding met de instellingen voor deze contacten wel te kloppen.
Ik gebruik de uitgang van Nibe om bij evohome (bedraad naar HCE80) aan te geven welke modus deze moet staan, net als jij.
Ik heb geen contact in gebruik voor warmtevraag aangezien bij mij de Nibe volledig WAR draait. Geen vraag is zones dicht, wel vraag is zone(s) open en nibe regelt dan weer de rest.
Tot nu toe bevalt me dat nog goed.
PS. Ik heb maar 1 temperatuur ingesteld staan per ruimte en geen verschil tussen zomer/winter daar mee. Mijn idee is dat de woonkamer gerust heel het jaar 21 mag blijven (indien haalbaar uiteraard).
[ Voor 140% gewijzigd door ArjoK op 13-06-2021 16:49 . Reden: oehps foutje ]
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Dat laatste was ook het idee. Als het echt koud is is er zo'n 6kW nodig, en dat kan die pelletkachel. Maar die 2kW is voldoende zolang het buiten zo ongeveer boven nul is. Misschien een paar graden warmer.. zo precies heb ik er ook weer niet naar gekeken.thehog schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:19:
[...]
Hartje winter waarin jij net die 2kW-3kW warmte nodig hebt doen de meeste warmtepompen ook niet zoveel meer dan COP1 als je je de defrosts meerekend. Wat dacht je van een elecktrische CV ketel?
Persoonlijk zou ik het helemaal omgooien en primair op warmtepomp verwarmen en juist (als het echt niet kan) een beetje pellets verbranden voor de koudste dagen. Neem je gelijk je warm water mee met je warmtepomp (of een losse warmtepomp boiler).
Die elektrische cv ketel is verder ook niet nodig omdat de rest al door die monoblocks verwarmd wordt. Dat is net iets minder efficient maar omdat je in de praktijk boven toch niet zoveel verwarmt vind ik dat acceptabel. Water wilde ik inderdaad met een losse warmtepompboiler doen.
edit: ik realiseer me nu trouwens dat in dat geval de totale temperatuur wel prima is maar dat de vloerverwarming uitgerekend als het flink koud is uitvalt. Dat is ook een beetje jammer natuurlijk .

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 13-06-2021 13:41 ]
Die dingen hebben toch helemaal geen circulatiepompAndrehj schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:51:
[...]
Wat bedoel je met stand-alone? Bedoel je een niet-hybride opstelling? Dat kan toch elke warmtepomp?
Behalve de kleintjes van Panasonic heeft ook Mitsubishi tegenwoordig kleine ca 5 kW warmtepompen. Een monoblock: PUZ-WM50VHA (ca 4.5 kW bij -10) en een split: SUZ-SWM40VA (ca 5.5 kW bij -10). Typeaanduidingen zeggen qua vermogen ook bij Mitsubishi niet veel meer....
Constante fase is er zeker bij een Loria in sww stand, maar je hebt 2 typen kleppen. Kleppen die constante voeding hebben en als je dan op de zwarte draad 230v zet schakelt ie om en kleppen die op bruin 230v de ene kant opdraaien en dan alleen op de zwarte draad 230v draait deze de andere kant op, dit laatste lijkt het exemplaar van het slachtoffer te zijn.format5 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:25:
[...]
Een veerbelaste klep is niet perse nodig.
Deze klep kan goed werken. Zolang er maar een constante aansturing is bij een SWW run.
Als die er niet is gaat een veerbelaste klep ook niet werken.
Volgens mij zijn er 2 zaken welke nu belangrijk zijn.
1e is een vraag, welke te meten is. Is er een constante spanning op het moment dat er een sww run wordt gestart op de uitgang van de WP. Indien nee wordt het al een stuk lastiger.
2e de klep moet zo aangesloten zijn dat in de rust stand het systeem op CV staat.
Beide vragen bepalen of de huidige klep correct kan werken (door de aansturing te veranderen) maar ook of een veerbelaste klep kan werken. Als de voeding bij een veerbelaste klep af schakelt gaat deze ook terug naar CV stand.
Overigens met een 230v relais is het aan te passen.
Hij zei eerder een VC6012 klep te hebben.koevlaas2 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:55:
[...]
Constante fase is er zeker bij een Loria in sww stand, maar je hebt 2 typen kleppen. Kleppen die constante voeding hebben en als je dan op de zwarte draad 230v zet schakelt ie om en kleppen die op bruin 230v de ene kant opdraaien en dan alleen op de zwarte draad 230v draait deze de andere kant op, dit laatste lijkt het exemplaar van het slachtoffer te zijn.
Overigens met een 230v relais is het aan te passen.
Deze is volgens de handleiding op 2 manieren aan te sluiten.
Bruin constante voeding en dan zwart om te schakelen naar SWW 9mets de klep hier voor correct is geplaatst)
Of bruin/zwart van voeding voorzien net welke stand er nodig is.
Als ik de handleiding van de klep zo zie, en hij de bruine aan constante voeding heeft.
Waarbij de zwarte op de SWW uitging zit, en de klep ook geplaatst is volgens dit principe, zou het goed moeten gaan.
Als de klep correct geplaatst is, zou volgens de 1e manier welke jij beschrijft (en zoals ik beschreef) het goed moeten gaan.
Of mis ik ergens nog iets?
Hoe bedoel je, bouwt Mitsubishi warmtepompen zonder watercirculatiepomp? Dat lijkt me sterk, maar ik ken deze kleintjes niet. Heb je een bron (schema?) waarin dat staat?Yucon schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:36:
[...]
Die dingen hebben toch helemaal geen circulatiepomp
Ik weet niet hoe je bij die COP 1 komt, maar zelfs de slechtst presterende warmtepomp van dit forum (een LG) haalde in januari nog een COP van 2.74 en in februari een COP van 2.65.thehog schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:19:
Hartje winter waarin jij net die 2kW-3kW warmte nodig hebt doen de meeste warmtepompen ook niet zoveel meer dan COP1 als je je de defrosts meerekend. Wat dacht je van een elecktrische CV ketel?
Gemiddeld van januari was 3.82 en februari 3.57. Dat is toch heel erg ver verwijderd van de door jouw beweerde COP 1.
Alles uit de zeer gewaardeerde statistieken van @Tomexergie
Volgende keer even in de werkelijke cijfers verdiepen voordat je post?
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 13-06-2021 16:32 ]
Dit topic is gesloten.