Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 104 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:49
vandaag mij ISDE subsidie ontvangen op mijn rekening met een installatie factuur van @koevlaas2 .

Warmtepomp besteld bij NL webshop en volledige installatie gedaan door Koevlaas2 werkt dus prima.!

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +5Henk 'm!
Kird03 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:07:
vandaag mij ISDE subsidie ontvangen op mijn rekening met een installatie factuur van @koevlaas2 .

Warmtepomp besteld bij NL webshop en volledige installatie gedaan door Koevlaas2 werkt dus prima.!
Koevlaas2 heeft zijn eigen Ecodan verkocht en heeft een r32 Ecodan gekocht, deze week nog even monteren en dan heb ik weer wat leuks.

7580 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x) en een Panasonic WH-MDC09H3E5 zwembad warmtepomp/uitleen/vervanging voor mijn Ecodan

Acties:
  • +1Henk 'm!
koevlaas2 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:07:
[...]

Koevlaas2 heeft zijn eigen Ecodan verkocht en heeft een r32 Ecodan gekocht, deze week nog even monteren en dan heb ik weer wat leuks.
Zoek je nog een adresje voor een factuur ivm de subsidie? Ik ken wel iemand in regio Amsterdam :*)

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Acties:
  • 0Henk 'm!
Grolsch schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:09:
[...]

Zoek je nog een adresje voor een factuur ivm de subsidie? Ik ken wel iemand in regio Amsterdam :*)
Nee dat hoeft niet denk ik, ik vraag gewoon subsidie voor mezelf aan en anders komen ze maar kijken.

7580 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x) en een Panasonic WH-MDC09H3E5 zwembad warmtepomp/uitleen/vervanging voor mijn Ecodan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
koevlaas2 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:07:
[...]

Is dat L/W dan? Zal zijn doordat ik te weinig kennis heb maar vind alleen L/L R32 bij ze en niet R32?

Zou je het type kunnen noemen? :$

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15:07

3630Wp ZW 39° PV Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Bedankt! Ik heb op hogere vermogens split gezocht - dat zal het hopelijk zijn of toch maar eens vroeg naar bed. :/

Verwachten jullie op korte termijn meer modellen met R32?

[Voor 7% gewijzigd door Kees_frl op 31-05-2021 20:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 14:46
doek55 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:29:
[...]

Antwoord op je vragen:
1. Waarschijnlijk is de stalen leiding verzinkt en roest daardoor niet aan de buitenkant. Er zal wel continu vocht op staan tijdens het koelen, om dat te beperken dien je de koof lucht dicht te maken.
2. Tijdens mijn test op lage Ta kwam er 1 liter per uur uit mijn industriële fancoil op 5kW koelvermogen.
3. Ik heb deze week mijn lading Innova Airleafs (2x SL600 en 2x SL800) binnen gekregen uit Italië dus kan daar pas later iets over melden. Dit merk heeft dunne fancoils met veel mogelijkheden, waaronder de optie voor een wifi connectie op basis van de ESP-WROOM-02.
4. Je kunt niet alleen in de avond koelen, maar moet alle massa in de kamer koelen anders wordt het snel weer warm.
Dit maakt me erg nieuwsgierig:
1) waar heb je ze besteld en wat was je ongeveer kwijt aan verzending
2) wat is de wifi connectie optie?
3) waarom voor deze gegaan en niet voor bijvoorbeeld een Vaillant of Sabiana?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13:57
Heronimo schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:54:
[...]

Dit maakt me erg nieuwsgierig:
1) waar heb je ze besteld en wat was je ongeveer kwijt aan verzending
2) wat is de wifi connectie optie?
3) waarom voor deze gegaan en niet voor bijvoorbeeld een Vaillant of Sabiana?
Ze komen van Idrocrimart, omdat deze webshop snel en in goed Engels reageerde. Verzendkosten voor 4 fancoils was €260 (2x SL600 en 2x SL800 incl. EWF644ii en V20139ii). Ik heb de versie met rechtse hydraulische aansluiting, daarvoor moet de warmtewisselaar omgedraaid worden en heb je een motor verlengkabel (BB0646ii) nodig.

Via wifi kun je alle fancoils via InnovApp regelen en schema's instellen en dus ook de koeling/verwarming op afstand aanzetten. Dit is op basis van een ESP-WROOM-02 en daar zou wellicht meer integratie mee mogelijk moeten zijn. Ik heb daar nu nog een issue mee, waardoor ik binnen een aantal minuten de verbinding verlies. Deze week ga ik de andere fancoils testen.

Ik wacht nog op aansluitmaterialen, maar heb er één 'droog' draaien en die kan van geluidloos tot vrij krachtig ventileren waarbij het geluid aangenaam blijft. De warmtewisselaar is fijn met ~1,5mm tussen de lamellen.

Via uiterlijk/afmetingen, prijs en mogelijkheden kwam ik bij Innova uit. Voor fancoils moet je in Italië zijn, want dat is de grootste afnemer in Europa. Prijzen in NL zijn, zoals gewoonlijk, erg hoog.

Ik hoop dat ik ze snel heb draaien, dan kan ik het koelvermogen op verschillende temperaturen testen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Kees_frl schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:37:
[...]

Is dat L/W dan? Zal zijn doordat ik te weinig kennis heb maar vind alleen L/L R32 bij ze en niet R32?

Zou je het type kunnen noemen? :$
Suz-swm80va + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 07:56
Vanmiddag vanaf 1430u tot 2000 de koeling aangehad, 4,8kWh verbruikt PV opbrengst was 27,4kWh en vandaag dus 12 kWh teruggekeerd. Fancoils gaan top, slaapkamers op zuid van 25 graden terug op 20.

Ook hier wederom wat pendel gedrag, net als bij verwarming. Wordt tijd voor het buffrvat.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14:07
Ben toch wel verbaasd over de temperaturen die ik hier lees. Ik heb een doorzonwoning met volop glas op zuid, zonwering nog niet dicht gehad en nog niet boven de 22 geweest.

In deze tijd van het jaar koelen zou ik zwaar overbodig vinden, in de nacht ventileren ben je de warmte makkelijk weer kwijt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cees-JanH
Woonkamer is altijd 22,5 , mijn vrouw heeft t altijd koud, slaapkamer zit op 19, maar grote dakkapel op zuid. Isolatie dak is slechts Rd 1,4. Dus dat is een probleem. Eerste offerte voor dakisolatie komt op 37000 euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 09:23
AUijtdehaag schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:44:
@Maikie18
Probeer eerst eens op een vaste temperatuur van het water (18 ofzo) en dan flow cooling.

Op ruimte gaat hij weer volle bak vermoed ik, zo snel is de ruimte niet afgekoeld.... :+
Gevolg is pendelgedrag.

Verwacht er niet teveel van.
Gelukkig heb je boven ook vloerverwarming/koeling, waardoor het naar beneden kan stromen.
Je moet echt wel beweging hebben van de koude. (liefst een fan op de vloer richten)

Ik heb nog lelijke open fancoils liggen (voordat ik bestookt wordt met PM), want ik ga over op de L/L WP. : :>
Zit inmiddels klappertandend op de bank. Had hem op ruimte gezet en thermostaat op 21 maar ik was niet thuis. Via de app zag ik dat hij 15 graden aan het rondpompen was. Het is inmiddels 20,5 en dalend.

Ik moet dus nog dieper in de settings om de aanvoer temperatuur in te stellen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 14:05
@Cees-JanH ik heb zelf voor eur 2800 ca 75m2 aan de binnenzijde geisoleerd. Rc 4-6.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cees-JanH
Helaas ligt er bij mij al piepschuim buitenom, kijk anders even in het woonzolderdak isoleren topic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 13:03
Weet iemand of een hoe ik een Bosch nefit warmtepomp uit kan lezen. Onze woning heeft een split unit hangen en zou graag wat meer info uit het apparaat halen en tweaken met de instellingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-06 16:45
Zijn er hier mensen welke een L/W hebben aangesloten op een centrale luchtverwarmer/koeler (zoals bv een brink elan).

Ik wil mijn huis gaan verbouwen maar wil eigenlijk koeling hebben in het hele huis en dit combineren met een houten vloer. Dat is normaliter geen goede combi. Nu bedacht ik mij dat ze in de VS vaak centrale luchtverwarming en koeling hebben voor het hele huis.

In NL zie je dat echter zelden. Weet iemand of dat goed werkt en kan ik dan wel meer koelen dan alleen topkoeling? Ik zou het dan willen combineren met een klein stukje vloerverwarming waar tegels komen (bv keuken, hal, badkamer, etc).

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0Henk 'm!
Er is echt weinig warmtepomp subsidie aangevraagd, slechts 5 miljoen en er is nog ruim 100mln beschikbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 23-06 10:50
Cees-JanH schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:33:
Woonkamer is altijd 22,5 , mijn vrouw heeft t altijd koud, slaapkamer zit op 19, maar grote dakkapel op zuid. Isolatie dak is slechts Rd 1,4. Dus dat is een probleem. Eerste offerte voor dakisolatie komt op 37000 euro.
Is dit dak isolatie met goudfolie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 12:46

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@koevlaas2 Ik denk dat de tweakers al allemaal snel zijn geweest en het hebben aangevraagd toen je het zelf nog mocht installeren. Nu zit je denk ik in het gat tussen de vroege vogels (tweakers) en de bredere acceptatie door de gewone consument. Er zijn er denk ik maar weinig die het op dit moment gaan proberen tenzij ze zich in de materie hebben verdiept en hier nog langs moeten komen ;)

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 14:07
Ik moet nog, ben alleen druk en doe eeuwig over maken van plannen. Wil toch maar eerst vloerverwarming aanleggen, misschien ook maar dakkapel zodat ik technische ruimte direct naar wens kan maken.

Warmtepomp wordt dan toch een beetje de sluitpost.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 08:27
@koevlaas2 , Als je al 6 maanden moet wachten op een offerte (voor een R32 of GWP lager) installatie, ontstaat er wel even een gat in de subsidie aanvragen. Snelste antwoord in febr/mrt was: "kom in Q3 maar terug, daarvoor worden geen offertes meer gemaakt".
Heb overwogen om de subsidie dan maar te laten vallen. Manuren versus subsidie zal lood om oud ijzer zijn. Maar gezien service bij storing, nog maar niet besloten. Wachten kost me ook 500 euro per jaar extra aan energiekosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 09:23
xoror schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:12:
De woonkamer is hier al 25 graden vandaag, ik wilde eens cooling mode testen.
koel modus Ingesteld op de sw75yaa, maar vervolgens blijft hij op pauze staan.
In de upponor smatrix pulse staat de boel nog in verwarmings modus, terwijl hij wel zou moeten luisteren naar H/C input (volgens setting).

Moet ik nog wat meer doen om de boel aan het koelen te krijgen ?
Is het nog gelukt?

@AUijtdehaag
Ik heb hem gisteren na 5 uur draaien uitgezet, vanochtend was het nog maar 18 graden binnen. Werkt dus nog aardig lang door, behalve boven in de fermacell platen maar dat is logisch. Vandaag gedurende de dag is de temperatuur opgelopen tot 21,5.

Gaat veel beter dan ik had verwacht al is het nog niet echt warm natuurlijk

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0Henk 'm!
Maikie18 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:39:
[...]

Is het nog gelukt?

@AUijtdehaag
Ik heb hem gisteren na 5 uur draaien uitgezet, vanochtend was het nog maar 18 graden binnen. Werkt dus nog aardig lang door, behalve boven in de fermacell platen maar dat is logisch. Vandaag gedurende de dag is de temperatuur opgelopen tot 21,5.

Tijd dat ik mijn passieve koeling eens ga aansluiten, ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Nu online
Maikie18 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:39:
[...]

Is het nog gelukt?

@AUijtdehaag

Nee installateur gemaild... ws niet goed aangesloten.. zucht..

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik denk de ds van thermostaat omzetten in de hydrobox, moet ik ook elk jaar doen bij omschakelen van verwarmen naar koelen en vice versa

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Laatst online: 13:48
Grolsch schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:46:
Ik denk de ds van thermostaat omzetten in de hydrobox, moet ik ook elk jaar doen bij omschakelen van verwarmen naar koelen en vice versa
Daar had je toch zo’n mooie schakelaar voor gemaakt? :9

Nieuwbouw in volle gang | Loxone | PHUZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoror
  • Nu online
Grolsch schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:46:
Ik zie in de uponor pulse matrix dat de heating en cooling switch op de general purpose input staan. Maar ik moet dus unit openen en wat omschakelen? Klinkt niet zo logisch/handig.
HammieDuDe schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:23:
[...]

Daar had je toch zo’n mooie schakelaar voor gemaakt? :9
Die is om mijn danfoss regeling in koeling te zetten, ik moet dan altijd ook nog een ds in de hydrobox omzetten.

Een klusje van 2 minuten dus nog niet echt de noodzaak gevoeld dit anders op te lossen ;)
xoror schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:52:
[...]

Ik zie in de uponor pulse matrix dat de heating en cooling switch op de general purpose input staan. Maar ik moet dus unit openen en wat omschakelen? Klinkt niet zo logisch/handig.
Je kunt eens testen door de thermostaat niet vragend te zetten. Als hij dan begint te lopen moet je die ds omzetten.

[Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 02-06-2021 06:47]

• xoror
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 06:46:
[...]

Die is om mijn danfoss regeling in koeling te zetten, ik moet dan altijd ook nog een ds in de hydrobox omzetten.

Een klusje van 2 minuten dus nog niet echt de noodzaak gevoeld dit anders op te lossen ;)

[...]

Je kunt eens testen door de thermostaat niet vragend te zetten. Als hij dan begint te lopen moet je die ds omzetten.
moet even kijken in app. Ik zie niet echt wat staan daarover. ik kan hem wel handmatig de thermostaat in koeling zetten en de hydrobox ook. Ik zie dan dat de thermostaat 'vraagt' om te koelen, maar de hydrobox loopt niet ook al staat hij op koelstand.
xoror schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 07:53:
[...]

moet even kijken in app. Ik zie niet echt wat staan daarover. ik kan hem wel handmatig de thermostaat in koeling zetten en de hydrobox ook. Ik zie dan dat de thermostaat 'vraagt' om te koelen, maar de hydrobox loopt niet ook al staat hij op koelstand.
Dan nu ff zorgen dat de thermostaat niet vraagt, als hij dan wel gaat koelen (zo zit het bij mij dus) zit het hem in die dipswitch.

• xoror
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 07:58:
[...]

Dan nu ff zorgen dat de thermostaat niet vraagt, als hij dan wel gaat koelen (zo zit het bij mij dus) zit het hem in die dipswitch.
Ik heb nu
- uponor matrix handmatig op koelmodus gezet
- thermostaten heb ik allemaal setpoint van 35 graden gegeven, en ik zie dat de thermostaten nu niet meer vragen om te koelen
- hydrobox op koel modus gezet met 20 graden

Hydrobox blijft op pauze staan :/

[edit]
Nu aan de praat. Door de thermostaat in vermarming te laten en setpoint van 35 te geven gaat de hydrobox wel lopen. komt dit door die dip switch?
De groepen worden nu wel door de thermostaten dicht gehouden, dus er wordt niet echt wat gekoeld.

Even bladeren in de installers manual, ik zie wel dip switches maar niets wat "ds" heet oid.

[Voor 24% gewijzigd door xoror op 02-06-2021 08:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!
xoror schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:17:
[...]

Ik heb nu
- uponor matrix handmatig op koelmodus gezet
- thermostaten heb ik allemaal setpoint van 35 graden gegeven, en ik zie dat de thermostaten nu niet meer vragen om te koelen
- hydrobox op koel modus gezet met 20 graden

Hydrobox blijft op pauze staan :/

[edit]
Nu aan de praat. Door de thermostaat in vermarming te laten en setpoint van 35 te geven gaat de hydrobox wel lopen. komt dit door die dip switch?
De groepen worden nu wel door de thermostaten dicht gehouden, dus er wordt niet echt wat gekoeld.

Even bladeren in de installers manual, ik zie wel dip switches maar niets wat "ds" heet oid.
Ik zal je mijn situatie proberen uit te leggen, misschien dat je dit dan kunt gebruiken bij het oplossen van jouw situatie.

Ik heb een Danfoss thermostaat welke is aangesloten op ingang IN1 TBI1 13-14 van de Hydrobox

Met DS (DipSwitch) SW2-1 (Kamerthermostaat1 ingang (IN1) logische wijziging) bepaal je of de stop is bij kortsluiting thermostaat of bij open thermostaat.

Als ik wil gaan koelen moet ik mijn Danfoss omzetten naar koelen zodat de groepen worden open gegooit bij een setpoint temperatuur die lager ligt dan de ruimtetemperatuur. Bij verwarmen werkt dit namelijk net andersom (groepen open bij setpointtemperatuur hoger dan ruimtetemperatuur.

Als ik mijn Danfoss op koelen zet werkt de thermostaat uitgang welke is aangesloten op mijn hydrobox blijkbaar anders of niet. Waardoor er geen koelvraag wordt doorgegeven aan de WP waardoor deze op pauze blijft staan.

Wat ik dus 1 x per jaar doe

1 = Danfoss op koelen zetten
2 = DS SW2-1 omzetten

De thermostaat geeft bij mij bij koelen helemaal geen aan/uit signaal, ik koel in blokken vlgs klokprogramma hydrobox.

[edit] disclaimer, het kan zijn dat jij andere ingangen en/of dipswitchnummers hebt, de getallen die ik hierboven vermeld zijn van toepassing op mijn hydrobox. ff goed nalezen dus in de manual.
[/disclaimer]

[Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 02-06-2021 09:10]

• xoror
  • Nu online
@Grolsch Ik had even alklima net gebeld. Ze hadden idd over IN1 en dat er een module is die automatisch kan schakelen (tussen koelen en verwarmen). Als je die niet heb, moet je via hydrobox in menu omzetten (dat laatste zal ik wel hebben). Ze hadden het dus niet over een dip switch. Als het correct aangesloten is, moet het
1) automatisch schakelen via de thermostaat
2) handmatig via menu van hydrobox

Hij wist mij te vertellen dat ze wel vaker zien dat de uponors niet goed worden aangesloten en dat koeling niet werkt. Even installateur maar bellen.

• xoror
  • Nu online
@Grolsch Na even boel klooien even workaround gevonden.
- hydrobox in koel modus
- thermostaten in verwarming, en kamers die ik wil koelen set point 35 graden

De kamers worden nu gekoeld (groepen staan open omdat room temp < setpoint, en hydrobox pompt koud water rond). Is misschien wel die dip switch, maar er lijkt ook een module te zijn die dat netjes regelt.

Voor nu even setpoint voor alle kamers op 35 en aanvoer temp op 18 graden gezet. Goede workaround tot dat de boel netjes is gemaakt.

[edit] hmm volgens https://www.weerschip.nl/calc_Td.php
kan ik bij 25 graden, 40% relatieve vochtigheid tot 10 graden TA doen. Zet hem wel even op 16 dan.

[Voor 42% gewijzigd door xoror op 02-06-2021 10:39]

xoror schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:24:
@Grolsch Na even boel klooien even workaround gevonden.
- hydrobox in koel modus
- thermostaten in verwarming, en kamers die ik wil koelen set point 35 graden

De kamers worden nu gekoeld (groepen staan open omdat room temp < setpoint, en hydrobox pompt koud water rond). Is misschien wel die dip switch, maar er lijkt ook een module te zijn die dat netjes regelt.
.
Dat is exact hetzelfde als de stappen die ik moet nemen, alleen andersom :P

Ik wil m'n Danfoss persé in koelmodus hebben, anders loopt mijn badkamer ook mee in de koeling, en dat wil ik niet.

Maar het is nu bekend waar je probleem zit, nu alleen nog oplossen :P

Als je de oplossing weet laat ff horen, dan kan ik er ook nog wat mee :+

• xoror
  • Nu online
@Grolsch Ja doe ik, installateur komt hier nog voor langs.
Er is zowieso een oplossing: Er is blijkbaar een (optionele) schakel module voor de hydrobox om dit te regelen volgens Alklima. @koevlaas2 weet misschien welke part precies het is?. Als je dit heb, dan kan je in je thermostaat switchen tussen heating en cooling.

Zonder de module zou het nog steeds moeten werken. Alleen switch je de boel naar cooling mode vanuit de hydrobox menu. Hier zal ik even goed opletten als ze hier zijn, want ik vermoed dat ik die optionele module niet heb. Ik zag wel iets van cooling mode status poort. Daar kan wel iets van uitlezen of hij in cooling mode staat. In mijn uponor is een generieke poort waar je het switchen kan aangeven. Ik denk dat ze daar iets niet goed gedaan hebben. Maar zal even vragen als de installateur hier is

• HammieDuDe
xoror schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:13:
Er is zowieso een oplossing: Er is blijkbaar een (optionele) schakel module voor de hydrobox om dit te regelen volgens Alklima. @koevlaas2 weet misschien welke part precies het is?. Als je dit heb, dan kan je in je thermostaat switchen tussen heating en cooling.

Zonder de module zou het nog steeds moeten werken. Alleen switch je de boel naar cooling mode vanuit de hydrobox menu. Hier zal ik even goed opletten als ze hier zijn, want ik vermoed dat ik die optionele module niet heb. Ik zag wel iets van cooling mode status poort. Daar kan wel iets van uitlezen of hij in cooling mode staat. In mijn uponor is een generieke poort waar je het switchen kan aangeven. Ik denk dat ze daar iets niet goed gedaan hebben. Maar zal even vragen als de installateur hier is
Dat zal deze module zijn:
https://alklima.nl/leveri...ingen/htw-omschakelmodule

Is wel een duur grapje wat in mijn mening makkelijker/goedkoper kan ;-) ik ga het straks zelf ook meemaken hoe ik dit op ga lossen

Acties:
  • +1Henk 'm!
xoror schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:13:

Bij mij zit het probleem blijkbaar in de thermostaat die bij warmtevraag een ander signaal geeft dan bij koelingsvraag.

Je kunt iets aansluiten op OUT8 (TBO.4 5-6), deze uitgang is namelijk de "Koelsignaaluitgang".
Deze uitgang kun je dan gebruiken om bijv. je thermostaat om te laten schakelen naar koelen dmv een relais.

Pak anders je installatiehandleiding er ff bij, en kijk eens naar de ingangen/uitgangen. Er is best veel mogelijk.

• xoror
  • Nu online
@Grolsch al gespiekt, maar ik heb volle pond voor installatie betaald, dus ze mogen dat netjes komen maken :) En als het niet lukt zal ik daarnaar hinten :)

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
HammieDuDe schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:24:
[...]
Dat zal deze module zijn:
https://alklima.nl/leveri...ingen/htw-omschakelmodule
Is wel een duur grapje wat in mijn mening makkelijker/goedkoper kan ;-) ik ga het straks zelf ook meemaken hoe ik dit op ga lossen
Die kende ik nog niet. Maar als ik naar het plaatje kijk, dan gebruikt deze wel de CN105 connector voor de verbinding met de binnenunit. Dat betekent dat je dus geen Melcloud of Procon meer kunt gebruiken.

• HammieDuDe
Andrehj schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:52:
[...]

Die kende ik nog niet. Maar als ik naar het plaatje kijk, dan gebruikt deze wel de CN105 connector voor de verbinding met de binnenunit. Dat betekent dat je dus geen Melcloud of Procon meer kunt gebruiken.
In deze kit zit de procon ( ik zie m althans er bij liggen op het plaatje )

Je kunt waarschijnlijk zelf ook e.e.a. programmeren met de procon, maar het probleem van @xoror zit hem in zijn thermostaat, net zoals bij mij.

De Mitsu biedt de tools om e.e.a. te sturen (ingangen, uitgangen, procon).

• Kees_frl
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:18:
Je kunt waarschijnlijk zelf ook e.e.a. programmeren met de procon, maar het probleem van @xoror zit hem in zijn thermostaat, net zoals bij mij.

De Mitsu biedt de tools om e.e.a. te sturen (ingangen, uitgangen, procon).
jij gebruikt niet de thermostaat van de mitsu?
Kees_frl schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:10:
[...]

jij gebruikt niet de thermostaat van de mitsu?
Nee, ik heb naregeling / zoneregeling van Danfoss (CF2+ systeem).

• rayvonrk
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 05:27
Ben redelijk nieuw op het gebied van warmtepomp. Vanochtend het goeie nieuws gekregen dat wij per 1 juli gebruik kunnen maken van de SSN subsidie (aardbevingsgebied) https://www.snn.nl/partic...tering-groningen-eu-10000

Wij mogen €10.000,- besteden aan het verbeteren en verduurzamen van onze woning, mijn voorkeur gaat uit naar het verduurzamen aangezien ik deze kan combineren met de rvo regeling. https://www.rvo.nl/subsid...jzer/isde/woningeigenaren

Huidige situatie:
Rijtjeswoning uit 1983
Platdak 45 m2
11 zonnepanelen rond 3200wp
Cv-ketel Remeha calenta CW4 uit 2009
Verbruik Electra 381kw Gas 686m3

Om gebruik te mogen maken van de RVO regeling moeten wij twee maatregelen treffen.

Vloerisolatie pif 8cm 45m2 plus bodem €2000,-

Cv-ketel Remeha Calenta Ace Cw4 €1200,-
Remeha elga ace h 4kw €2750,- €1600,- subsidie
Installatie €3500,-

Kies ik vooral de Remeha weg aangezien onze huidige cv ketel ons prima bevalt, of is er een betere manier om dit geld op te maken ?

• BarryH
@rayvonrk ik zou voor een volledige warmtepomp gaan
Bv 5kw met een boiler

[Voor 17% gewijzigd door BarryH op 02-06-2021 21:18]

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15:07
Mensen hier gaan gasloos zeggen, en dat je vooral geen elga ace moet nemen.

3630Wp ZW 39° PV Output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15:05
BertusB404 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:16:
Inderdaad gasloos. Vooral als je uit de regio komt die graag heel nederland gasloos wil :-) en dat dat ook de bron is van je subsidie

Acties:
  • +2Henk 'm!
Je haalt me de woorden uit de mond :+

• rayvonrk
BarryH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:16:
@rayvonrk ik zou voor een volledige warmtepomp gaan
Bv 5kw met een boiler
5kw lijkt mij iets te krap om volledig elektrisch te gaan, Panasonic KIT‐ADC07JE5 (7kw &185 liter boiler) incl montage lijkt nog net binnen mijn subsidie te vallen.
Niet verwacht dat dit haalbaar zou zijn binnen het budget maar hier ga ik zeker naar kijken, elga ace zal ik schrappen van mijn lijstje.

Acties:
  • +1Henk 'm!
686x8/1650=3,33KW, dus 5kw is voldoende.

Wat is je afgifte systeem? Want daarmee moet je die 5kw kwijt kunnen raken met een relatief lage Ta (<40 graden)

• xoror
  • Nu online
@Maikie18 hier nu hele dag gekoeld met ta 18. ik moet zeggen dat het stukken aangenamer voelt. Ook al is het maar 1 graad minder dan gisteren. maar heb dus te laat kunnen koelen, even kijken hoe het vandaag gaat. kost overigens iets van bijna 1kW per uur. Dus 20-24 kWh per dag, is dat nog een gekke waarde?

[Voor 16% gewijzigd door xoror op 03-06-2021 07:34]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 13:09
xoror schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:29:
@Maikie18 hier nu hele dag gekoeld met ta 18. ik moet zeggen dat het stukken aangenamer voelt. Ook al is het maar 1 graad minder dan gisteren. maar heb dus te laat kunnen koelen, even kijken hoe het vandaag gaat. kost overigens iets van bijna 1kW per uur. Dus 20-24 kWh per dag, is dat nog een gekke waarde?
Was voor mij, naast het gemis aan comfort door de hoge luchtvochtigheid, ook een belangrijke reden om er mee te stoppen. Verwarmen met water en koelen met lucht. Gisteren de huiskamer gekoeld met de l/l airco voor 1,1kWh en de slaapkamer voor 1,6kWh, die mag wat lager in temperatuur. RLV 50% en regelen naar behoefte omdat je in een half uur de gewenste temperatuur hebt. Perfect en fluisterstil die Daikin multisplit!

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:57
t.oswald schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:43:
[...]

Was voor mij, naast het gemis aan comfort door de hoge luchtvochtigheid, ook een belangrijke reden om er mee te stoppen. Verwarmen met water en koelen met lucht. Gisteren de huiskamer gekoeld met de l/l airco voor 1,1kWh en de slaapkamer voor 1,6kWh, die mag wat lager in temperatuur. RLV 50% en regelen naar behoefte omdat je in een half uur de gewenste temperatuur hebt. Perfect en fluisterstil die Daikin multisplit!
Wij verwarmden onze woonkamer ruim 4 jaar met een Daikin L/L split, tot we vorig jaar de Panasonic L/W split hebben laten installeren. De Daikin heb ik bewust nog even laten hangen, eerst nog deze zomer daarmee koelen (of vooral ontvochtigen!). De WAF zegt dat de Daikin wel weg moet, ze wil van die (nu 2e) buitenunit af.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• rayvonrk
Grolsch schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 06:44:
686x8/1650=3,33KW, dus 5kw is voldoende.

Wat is je afgifte systeem? Want daarmee moet je die 5kw kwijt kunnen raken met een relatief lage Ta (<40 graden)
@Grolsch Beneden vloerverwarming en boven normale radiatoren, boven zal ik drie radiatoren moeten vervangen. bedankt voor je feedback ga offertes opvragen en 1 juli subsidie aanvragen.
rayvonrk schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:51:
[...]

@Grolsch Beneden vloerverwarming en boven normale radiatoren, boven zal ik drie radiatoren moeten vervangen. bedankt voor je feedback ga offertes opvragen en 1 juli subsidie aanvragen.
Als je beneden al vloerverwarming hebt verwacht ik wel dat het goed gaat komen, misschien boven de radiatoren vervangen door LTV varianten, maar zelf verwarm ik in de winter nagenoeg niet mijn bovenverdieping.

Heb je een open of gesloten verdeler, en weet je ook welke diameter buis er in je vloer ligt, en wat de hart op hart afstand is :?

Een lage Ta is de succesformule bij een WP.
Het "nadeel" van een lage Ta is de kleine dT.

Vermogen = flow*dT*4,2.
Aangezien de dT laag is zul je een flinke flow moeten kunnen realiseren, hiervoor wil je het liefste een gesloten pomploze verdeler met een grote leiding diameter. Dit geldt ook voor de aanvoerleidingen richting verdeler en radiatoren.

Hoeveel m2 vloerverwarming heb je :?

Vuistregeltje bij Ta 35, Tr 31, 16x2 buis h.o.h. 10CM gelegd, Truimte = 21 graden = afgifte van 70W/m2

5000/70=71,5m2 vloerverwarming nodig om 5KW kwijt te kunnen.

Nu heb je nog een paar radiatoren, dus dat zal dan neem ik aan geen probleem zijn, mits het goed gaat met je verdeler en leidingen.

[Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 03-06-2021 12:08]

• xoror
  • Nu online
t.oswald schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:43:
[...]

Ja achteraf had ik leidingen moeten leggen tijdens de bouw voor de aircos.
Ik ga even 1 seizoen zo proberen en evt een lucht ontvochtiger erbij.
Gisteren en vandaag is de RV max 60% geweest, dat is natuurlijk prima.

• format5
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:46
Ook hier gisteren de koeling in gebruik genomen.

Gelukkig is dit automatisch gegaan aan de hand van de WAR.
En heeft de wp de zone regeling ook netjes op koelen gezet.
Alle zones koelen, behalve de badkamer. Tot nu toe valt het me nog niet tegen en voelde het gisteravond al aanzienlijk aangenamer met een koude vloer.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HammieDuDe
Ben op dit moment de laatste zaken aan het bestellen voor het primaire circuit van mijn Ecodan, waarbij mij nog de 3-weg klep ontbreekt.

Nou kwam deze al meerdere keren voorbij op het topic:
https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-relais.html

Is deze rechtstreeks aan te sluiten op de Hydrobox?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:16
Volgens het schema op de site moet dit in orde zijn; waterzijdig aansluiten vlgs. afb. # 2

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• HammieDuDe
Top, ja dacht dat dit ook wel ging werken, ga ik die bestellen.

Hoeveel m³/h kan/gaat de Hydrobox ( ERSD-VM2D ) maximaal doen met zijn ingebouwde pomp voor het primaire circuit? Uit de documentatie haal ik dat deze pomp er in zit:
https://product-selection...C90600?tab=variant-curves

Bovenstaande Tameson heeft een doorvoer van een extreme 16m³/h maar waar moet ik voor rekenen met de microbellen luchtafscheider en de vuilafscheider.

Ik ga vanaf de Hyrobox ( G1" ) over naar 28mm staal ( dit lijkt me voldoende voor maximale flow ).

Deze:
https://www.wolf-online-s...rovent-Luft-1::54595.html
Kan bijv, "maar" 2m³/h aan, waarbij de 1 1/4" variant al op 3,7m³/h zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Mijn 11,2KW Zubadan doet max 27 liter/minuut (1,62m2/uur)

Jouw 7,5KW zou dus met aanzienlijk minder afkunnen.

Volgens de Databijbel "Flow range - 10.2 to 22.9 l/min" voor de SW75YAA.

Uitgaande van de max (moet je wel willen met een lage Ta en dus kleine dT) = 1,374m3/uur dus die 2m3/uur is meer dan genoeg.

[Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 03-06-2021 15:27]

• HammieDuDe
Grolsch schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:26:
Mijn 11,2KW Zubadan doet max 27 liter/minuut (1,62m2/uur)

Jouw 7,5KW zou dus met aanzienlijk minder afkunnen.

Volgens de Databijbel "Flow range - 10.2 to 22.9 l/min" voor de SW75YAA.

Uitgaande van de max (moet je wel willen met een lage Ta en dus kleine dT) = 1,374m3/uur dus die 2m3/uur is meer dan genoeg.
Zou dus nog geen 1,4m³/h zijn. Dan kan ik gewoon voor de 1" variant gaan. Thanks!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:16
Wat @Grolsch zegt: mijn 14 kW doet 26 L/min; als je dit na het inbedrijfstellen zelf gaat opmeten, dan kan je later zien of de interne vuilfilter onderhoud nodig heeft, dan loopt de opbrengst van de pomp wat terug.

De 28 mm leiding is prima, heb ik ook in koper, en verderop in het al aanwezige 28mm staal.
Een microbellen afscheider heb ik niet, zag ik niet zo de nut van in; de vuilafscheider zit in de retour van het CV circuit.

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
HammieDuDe schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:44:
Ben op dit moment de laatste zaken aan het bestellen voor het primaire circuit van mijn Ecodan, waarbij mij nog de 3-weg klep ontbreekt.

Nou kwam deze al meerdere keren voorbij op het topic:
https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-relais.html

Is deze rechtstreeks aan te sluiten op de Hydrobox?
Ja. Die hangt er bij mij ook aan. (Achter een ERSD-VM2D)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
HammieDuDe schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:35:
[...]
Zou dus nog geen 1,4m³/h zijn. Dan kan ik gewoon voor de 1" variant gaan. Thanks!
Ik haal 23 l/min op stand 5 (zowel bij verwarmen als SWW) en 18 l/min op stand 3. Beide ook via 28 mm koperen en RVS buis (vlak voor het SWW vat ivm minder warmte verlies) en 32mm uponor (naar de hoofdverdeler op de bgg) en 26mm uponor (naar de andere verdelers)

Bij mij zit er overigens wel een microbellenontluchter (in de aanvoer) en een vuilfilter (in de retour) in.

[Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 03-06-2021 18:16]

• Paul Plas
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 24-06 21:57
rayvonrk schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:51:
[...]

Ik woon In Appingedam (ook aardbevingsgebied) en ben dit jaar ook gasloos gegaan door de cv weg te doen en er een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA L/W warmtepomp met boiler (300l) voor in de plaats te laten zetten. Wij hebben vloerverwarming beneden en boven alleen via de luchtkanalen verwarming indirect.

Met €10.000.- redt je het niet, vooral omdat je het ws moet laten installeren net als ik..
Fijn dat die duidelijkheid van de regeling er nu is! Zie nu dat ik daar ook voor in aanmerking kom ;-)

Je bent trouwens welkom om de installatie hier te bekijken als je interesse hebt.

Groet, en suc6 met het vinden van juiste installatie (én installateur!!)

Paul.

[Voor 9% gewijzigd door Paul Plas op 03-06-2021 19:33]

• thehog
Paul Plas schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:24:
[...]

Met €10.000.- redt je het niet, vooral omdat je het ws moet laten installeren net als ik..
Fijn dat die duidelijkheid van de regeling er nu is! Zie nu dat ik daar ook voor in aanmerking kom ;-)
Dat moet makkelijk kunnen. Ik ben vier jaar geleden al gasloos gegaan voor onder de 10.000 euro inclusief installatie (en nog exclusief subsidie) door een installateur (panasonic split 9kW plus 300 liter boiler ook). Tegenwoordig zijn de prijzen van aanschaf veel lager. Laat staan als je een groot deel zelf doet.

Tenzij je, wat hij al aangeeft, eerst moet isoleren en je dus minder geld overhoudt. Maar dan is het nog steeds de moeite waard gezien de enorme besparing per maand die je daarna hebt (geen gasaansluiting en minder energiekosten).

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13:57
Vanavond de eerste twee Innova Airleaf SL600 fancoils aangezet. Met Ta 5°C komt er toch wel een flinke lading condens vanaf, het zijn nog maar net druppeltjes. Dus toch maar een permanente condensafvoer regelen.

Het minimaal vermogen van de SW75YAA lijkt nu bij Ta 10°C te liggen met beide fancoils op vol vermogen. De SW75YAA koelt dan op 400W en 2,7kW koelvermogen.

Nu wachten op het resterende aansluitmateriaal, zodat ik de twee SL800 ook aan kan sluiten.

Edit: Op Ta 10°C zo goed als geen condens meer.

[Voor 5% gewijzigd door doek55 op 03-06-2021 21:05]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Paul Plas
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 24-06 21:57
thehog schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:00:
[...]

Dat moet makkelijk kunnen. Ik ben vier jaar geleden al gasloos gegaan voor onder de 10.000 euro inclusief installatie (en nog exclusief subsidie) door een installateur (panasonic split 9kW plus 300 liter boiler ook). Tegenwoordig zijn de prijzen van aanschaf veel lager. Laat staan als je een groot deel zelf doet.

Tenzij je, wat hij al aangeeft, eerst moet isoleren en je dus minder geld overhoudt. Maar dan is het nog steeds de moeite waard gezien de enorme besparing per maand die je daarna hebt (geen gasaansluiting en minder energiekosten).
Mooi dat het jou onder de 10k gelukt is!
Als ik kijk wat materiaalkosten in de laatste maanden doen, dan is er wel degelijk een groot verschil met 4 jaar geleden...
De Mitsubishi met hydrobox kost al meer dan 6,5k, komt een rvs boilervat á €1200 euro bij. In mijn geval nog een klein buffervat in systeem moeten plaatsen, ook weer paar honderd euro.. Als je dan, net als ik niet handig bent en dus door installateur alles moet laten aansluiten (á +/- 3k), dan red je het zeker niet met 10k, zelfs met de subsidie van 1900.- is het dan krap...

Ik geef toe, mijn installateur was zeker niet de goedkoopste, maar wel 1 met verstand van zaken, lokaal, en heeft de boel prima ingeregeld. Heb wel wat geld over voor die service, want dat is in de beginfase (vrieskou hier toen) echt even belangrijk geweest.

Als je dan naast de warmtepomp nog radiatoren wil/ moet vervangen en/of isolatiemaatregelen moet treffen dan is het een behoorlijke investering.. die je niet 'snel' terugverdiend. Dat hoeft wat mij betreft ook niet, ik wilde het ook omdat het kon en ik kon het betalen...
Niet iedereen hier is een topinstallateur of handige harry, maar ik volg het met interesse en kan blijkens de vele hulpvolle comments van experts hier nog een hoop leren!
Gr. P

Acties:
  • +1Henk 'm!
De sw75aa koop je ruim onder de 5k in Spanje, de eerste 1,5k bespaard!

Ik heb ook 2 linkerhanden, maar beetje uitzoeken en puzzelen kan elke tweaker toch ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:57
Paul Plas schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:24:
[...]

Ik woon In Appingedam (ook aardbevingsgebied) en ben dit jaar ook gasloos gegaan door de cv weg te doen en er een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA L/W warmtepomp met boiler (300l) voor in de plaats te laten zetten. Wij hebben vloerverwarming beneden en boven alleen via de luchtkanalen verwarming indirect.

Je bent trouwens welkom om de installatie hier te bekijken als je interesse hebt.

Groet, en suc6 met het vinden van juiste installatie (én installateur!!)

Paul.
Eind vorig jaar is hier een 7kW split Panasonic met 180 liter SWW geïnstalleerd, compleet voor ca 7500 euro meen ik. Er zit nogal verschil tussen de ene en de andere installateur/leverancier.
Vloerverwarming beneden was, nadat ik zelf de oude houten vloer eruit had gehaald, ca 1900 euro (voor 40m2). Alleen moet daar natuurlijk dan nog wel bv een nieuwe pvc vloer bovenop en dat kan je heel duur maken (moest hier toch gebeuren wat de houten vloer was "op").

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
thehog schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:00:
Ik ben vier jaar geleden al gasloos gegaan voor onder de 10.000 euro inclusief installatie (en nog exclusief subsidie) door een installateur (panasonic split 9kW plus 300 liter boiler ook). Tegenwoordig zijn de prijzen van aanschaf veel lager.
Kun je dat met cijfers onderbouwen? Want om mij heen zie ik dat de prijzen de laatste jaren alleen maar omhoog zijn gegaan. En dat geldt dan zowel voor de materialen als de uurlonen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 13:10
Heeft iemand hier ervaring met Atag warmtepompen? Ik krijg er eentje bij m'n nieuwbouw huis, ben eigenlijk wel benieuwd of het een beetje functioneert zoals voorgespiegeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=XPS1330=-

kevinvi schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:52:
Heeft iemand hier ervaring met Atag warmtepompen? Ik krijg er eentje bij m'n nieuwbouw huis, ben eigenlijk wel benieuwd of het een beetje functioneert zoals voorgespiegeld.
Ja wij hebben er een thuis.
Woning uit 1977 (155 m2) hebben we in 2019 helemaal verbouwd en voorzien van een Atag Warmtepomp 7 kW 3 fase met een 300 liter boiler.
Werkt prima. Enige uitdaging is nog de boiler waar we al een tijd mee bezig zijn. Die geeft als ie 24 uur geen water gebruikt heeft een klein beetje bruin water uit de kranen. Vermoeden is dat het met de ontkalker te maken heeft en het een stalen boiler is. Hierdoor komt er geen kalklaagje op de overgangen en is er vermoeden van roestvorming op een van de overgangen. Maar goed dat staat ansich los van de warmtepomp zelf.

Mooi apparaat en werkt goed. Qua instellen kun je redelijk wat zelf in het monteursmenu (code 234). Maar bepaalde statistieken worden niet vrijgegeven door Atag. Kan alleen Atag zelf zien. Dat is wel een minpunt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thehog
Andrehj schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:34:
[...]

Kun je dat met cijfers onderbouwen? Want om mij heen zie ik dat de prijzen de laatste jaren alleen maar omhoog zijn gegaan. En dat geldt dan zowel voor de materialen als de uurlonen.
Het vernieuwde model van mijn panasonic is nu voor 6250 euro te krijgen (https://shop.rjtec.eu/de/...quarea-kit-wqc09h3e8.html). Destijds kon ik het niet goedkoper dan 7799 euro uit duitsland laten importeren. Omdat mijn installateur er niet aan wou heb ik hem bij hem nog duurder moeten kopen. Dus dat scheelt al een boel. De 300 liter tank is ook goedkoper daar nu.Totale installatie was destijds net onder de 10.000 euro.

Of de uurloon nu veel hoger is zou best kunnen. Ze zien natuurlijk ook dat ze veel te vaak nog terug moeten komen om het e.a. bij te stellen en dat stoppen ze in de uurloon vooraf.

Maarja, ik heb dan ook een 9kW. Voor degene die de vraag stelt is een 5kW al voldoende. Dat moet makkelijk kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Nu online
Bo0bz schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:23:
@BarryH Deze sensor zit in de warmtepomp op de aanvoerleiding en is affabriek. Ik heb even op mijn P1 meter gekregen en zie geen verbruik op de fase waar de warmtepomp op zit. Het lijkt dus alsof het warme water uit de boiler de aanvoer verwarmt op een of andere manier. Nu even handmatig de driewegklep op CV gezet. Vanmiddag gaat er een nieuwe sww run aan en zal ik kunnen zien of dan weer het zelfde gaat spelen.
Heb op advies van jullie even contact gelegd met mijn installateur. Die geeft aan dat het fenomeen van een pulserende aanvoer temp ondanks geen verwarming te maken heeft met een thermosifon werking. Korte quote: "Daar is vrij weinig tegen te doen. Niet anders dan rare bochten in leidingen te maken, maar dat is onwenselijk."

Wat is het verlies in energie als ik niets verander aan mijn leiding werk? Kwestie van als ik niet zo had gemeten dan had ik het ook niet gezien (struisvogel tactiek)?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevinvi
Mister I schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:01:
[...]

Ja wij hebben er een thuis.
Woning uit 1977 (155 m2) hebben we in 2019 helemaal verbouwd en voorzien van een Atag Warmtepomp 7 kW 3 fase met een 300 liter boiler.
Werkt prima. Enige uitdaging is nog de boiler waar we al een tijd mee bezig zijn. Die geeft als ie 24 uur geen water gebruikt heeft een klein beetje bruin water uit de kranen. Vermoeden is dat het met de ontkalker te maken heeft en het een stalen boiler is. Hierdoor komt er geen kalklaagje op de overgangen en is er vermoeden van roestvorming op een van de overgangen. Maar goed dat staat ansich los van de warmtepomp zelf.

Mooi apparaat en werkt goed. Qua instellen kun je redelijk wat zelf in het monteursmenu (code 234). Maar bepaalde statistieken worden niet vrijgegeven door Atag. Kan alleen Atag zelf zien. Dat is wel een minpunt.
Dankjewel, dat klinkt goed! :9

Wij hebben een nieuwbouw van +/- 155m2, 1x inloopdouche en 2x ligbad en hebben dan ook gekozen voor het 300l boilervat.
Het 2e ligbad zal waarschijnlijk nauwelijks gebruikt worden en is puur een luxe dingetje ;)

Volgens de epc berekening documenten zouden we een 5,80kw Fujitsu waterstage installatie krijgen en nu staat er ineens een Atag op de garage. Die oorspronkelijke 5.8kw WP met 180l boilervat leek ons wat magertjes met een gezin van 5.

De exacte specificaties wat er nu in komt heb ik nog geen idee van... ;(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=XPS1330=-

kevinvi schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:24:
[...]

Dankjewel, dat klinkt goed! :9

Wij hebben een nieuwbouw van +/- 155m2, 1x inloopdouche en 2x ligbad en hebben dan ook gekozen voor het 300l boilervat.
Het 2e ligbad zal waarschijnlijk nauwelijks gebruikt worden en is puur een luxe dingetje ;)

Volgens de epc berekening documenten zouden we een 5,80kw Fujitsu waterstage installatie krijgen en nu staat er ineens een Atag op de garage. Die oorspronkelijke 5.8kw WP met 180l boilervat leek ons wat magertjes met een gezin van 5.

De exacte specificaties wat er nu in komt heb ik nog geen idee van... ;(
Kijk trouwens wel of ie goed ingeregeld wordt. Bij ons heeft de installateur het gedaan, en daarna heeft Atag zelf hem nog 2 maanden in de wintermaanden in de monitoring gehad en op afstand best wel wat dingen gefinetuned. Hierdoor heeft ie mooi lange runs in de wintermaanden.

En heb zelf de temperatuur van het boilervat naar beneden bijgesteld en de legionellarun naar 14 uur 's middags gezet ipv 2 uur in de nacht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevinvi
Mister I schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:20:
[...]

Kijk trouwens wel of ie goed ingeregeld wordt. Bij ons heeft de installateur het gedaan, en daarna heeft Atag zelf hem nog 2 maanden in de wintermaanden in de monitoring gehad en op afstand best wel wat dingen gefinetuned. Hierdoor heeft ie mooi lange runs in de wintermaanden.

En heb zelf de temperatuur van het boilervat naar beneden bijgesteld en de legionellarun naar 14 uur 's middags gezet ipv 2 uur in de nacht.
Dat is wel een service van Atag dan, heb je dat via de installateur geregeld?
Die legionella run is wel slim om te verplaatsen inderdaad.

Ik hoop vooral dat het omgevingsgeluid (als dat al "waarneembaar" is) geen gezeik met de buren gaat opleveren die geen warmtepomp hebben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=XPS1330=-

kevinvi schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:54:
[...]

Dat is wel een service van Atag dan, heb je dat via de installateur geregeld?
Die legionella run is wel slim om te verplaatsen inderdaad.

Ik hoop vooral dat het omgevingsgeluid (als dat al "waarneembaar" is) geen gezeik met de buren gaat opleveren die geen warmtepomp hebben.
Ja via installateur geregeld inderdaad.

Als het koud is buiten dan hoor je hem wel (staat bij ons naast het huis). Maar dan hoor je alleen als je er een paar meter vanaf staat.
In huis horen we hem nooit. Heb een betonnen vloer gestort naast het huis en daar staat ie op veren op.
Achteraf hadden we hem beter wel iets anders kunnen zetten. Hij blaast nu richting de buren en hun slaapkamerraam zit op 5 meter hemelsbreed van de warmtepomp af. Als die hun raam open hebben dan horen ze hem in de slaapkamer.
Maar ik pas nachtverlaging toe, waardoor hij 's nachts nooit draait (tenzij het vriest, maar dan hebben ze hun ramen dicht).
Ik monitor het elektra verbruik van de warmtepomp.
Over 2020 heeft de warmtepomp 3500 kWh gebruikt inclusief alles.
Wij hebben zelf meteen gas afgesloten toen we er gingen wonen. Gezin van 4 personen welke dagelijks douchen en twee kinderen waar meerdere keren per week het badje voor vullen (babybad).

Vorige bewoner gebruikte 3000 kuub gas per jaar (was alleenstaande man).
Wij hebben dan wel de woning verbouwd:
Triple glas met nieuwe kozijnen
Vloerverwarming begane grond + 1e verdieping
Spouwmuur isolatie (thermofoam)
Dak geïsoleerd met PIR 14cm
Ventilatie WTW aangelegd
Douche WTW.

Dus wat dat betref niet meer te vergelijken met de vorige bewoner.

Edit:
We hebben trouwens de 7T gekozen. Die heeft twee zones. Hierdoor kunnen we de 1e verdieping onafhankelijk aansturen van de begane grond. 1e verdieping hangt een thermostaat die altijd op 17 graden staat en op de begane grond is ie overdag 20,5 graden en in de nacht 19,5.

[Voor 7% gewijzigd door Mister I op 04-06-2021 12:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• format5
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:46
Bo0bz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:18:
[...]

Heb op advies van jullie even contact gelegd met mijn installateur. Die geeft aan dat het fenomeen van een pulserende aanvoer temp ondanks geen verwarming te maken heeft met een thermosifon werking. Korte quote: "Daar is vrij weinig tegen te doen. Niet anders dan rare bochten in leidingen te maken, maar dat is onwenselijk."

Wat is het verlies in energie als ik niets verander aan mijn leiding werk? Kwestie van als ik niet zo had gemeten dan had ik het ook niet gezien (struisvogel tactiek)?
Die rare bochten kan wel mee vallen...
Er is al diverse malen iets over geschreven en daardoor heb ik er bij aanleg meteen rekening mee laten houden.
Voornaamste principe is warmte stijgt, zorg dus dat je met de leidingen hier rekening mee houdt.
Zo komen bij mij boilervat bijv de leidingen allemaal vanaf beneden, dat betekend wel dat ze elders eerst naar beneden gebracht moeten worden als ze hoger zitten.
Maar waarschijnlijk kunnen anderen er veel meer over vertellen.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21-06 10:51
[...]

Bij mij was het de separate Chinese 3-wegklep welke na de dagelijkse boiler-run in SWW-stand bleef staan.

Gevolg: er lekt elke dag aardig wat warmte weg, zie onderstaande grafiek:
(Oranje = boilertemperatuur; rood en blauw zijn Ta en Tr)

Na het installeren van een relais dat er voor zorgt dat de 3-wegklep na de boiler-run meteen weer naar de CV-stand gaat, was het probleem opgelost, zie de grafiek hieronder:

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bo0bz
  • Nu online
@Remco45 Volgens mij blijft mijn Honeywell 3weg klep (VC6012) ook altijd staan in de laatste stand. Met dit warme weer dus altijd in de SWW stand. Aansluiten van een relais heb ik dan weer geen kaas van gegeten... Ik ga eens op onderzoek uit :) Dat klinkt in ieder geval aantrekkelijker dan mijn leidingwerk vervangen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:22
Misschien helpt een terugslagklep in de aanvoer van je SWW spiraal? Thermosifon werking wordt dan onderbroken.

Edit: Ik had ook last van thermosifon werking, dat kwam door een circulatieleiding waardoor het SWW kon gaan circuleren. Mijn grafiek zag er toen net zo uit als de jouwe. De leiding is er nu tussenuit gehaald en nergens last meer van.

[Voor 51% gewijzigd door DJT op 04-06-2021 16:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Filiph
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21-06 23:42
Dag allemaal!
ik ben hier aan het kijken voor een buitenunit van een warmtepomp
een klein vraagje (sorry als het dom klinkt):
mag een buitenunit rechtstreeks aangesloten worden op vloerverwarming?
dus zonder binnenunit:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Filiph schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:23:
Dag allemaal!
ik ben hier aan het kijken voor een buitenunit van een warmtepomp
een klein vraagje (sorry als het dom klinkt):
mag een buitenunit rechtstreeks aangesloten worden op vloerverwarming?
dus zonder binnenunit:
Je mist basiskennis van warmtepompen. Even de TS (Topic Start), dus eerste post van dit topic, lezen. En vervolgens de website Warmtepompweetjes. Dan zit je er aardig in en kun je veel gerichter vragen stellen.
Advies van de installateur slaat nergens op.
Je het twee soorten zelfsifonnage:

1. Binnen 1 leiding
Water stroomt dan langs de bovenzijde van de leiding naar buiten en langs de onderzijde van dezelfde leiding afgekoeld weer terug je SWW-vat in. Over dat type heb ik in 2018 hier een vrij uitgebreide post gemaakt.
De oplossing hiervoor (wordt daar ook uitgelegd) is de leidingen van je vat altijd eerst naar beneden te laten lopen. Lengte van die bocht is afhankelijk van het leidingmateriaal.

2. Tussen aan- en afvoer van je SWW-vat.
Dit heb je als je 3-weg klep lekt of na het maken van SWW in de SWW-stand blijft staan. Oplossing is een fatsoenlijke klep regelen (zonder lek) of je besturing checken, want dat hoort beslist niet.

Conclusie is dus dat beide type eenvoudig te voorkomen zijn.
Bo0bz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:28:
@Remco45 Volgens mij blijft mijn Honeywell 3weg klep (VC6012) ook altijd staan in de laatste stand. Met dit warme weer dus altijd in de SWW stand. Aansluiten van een relais heb ik dan weer geen kaas van gegeten... Ik ga eens op onderzoek uit :) Dat klinkt in ieder geval aantrekkelijker dan mijn leidingwerk vervangen.
Dat ligt toch niet aan je klep maar aan je WP-besturing? Normaliter (in ieder geval bij Mitsubishi Electric) hangt zo'n driewegklep aan drie draden, een nul, een fase en een schakeldraad. Op de fasedraad staat altijd spanning, en op de schakeldraad alleen tijdens SWW maken. Zodra het SWW maken klaar is, gaat de spanning weer van de schakeldraad, en draait de klep weer terug naar de CV-stand.
Als dat bij jou niet zo werkt is er echt iets mis (en dat kun je dan ook voelen, dan zou de aanvoer van WP naar SWW-vat ook lang na het maken van SWW nog warm moeten zijn door zelfsifonnage). Bij mij is die leiding al snel weer koud, ook omdat ik het laatste stuk naar het vat van slecht warmtegeleidend RVS heb laten maken.
DJT schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:59:
Misschien helpt een terugslagklep in de aanvoer van je SWW spiraal? Thermosifon werking wordt dan onderbroken.
Dat is een pleister plakken. Je kunt beter de oorzaak van het probleem verhelpen. (Lijkt wel politiek, waar niemand de echte oorzaak van het huizentekort (namelijk de ongebreidelde immigratie) durft te benoemen, laat staan aan te pakken.)

[Voor 84% gewijzigd door Andrehj op 04-06-2021 18:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:39

Proton_

Team Welles

@Filiph bij Vaillant monoblocks zoals in je plaatje (en veel, maar niet alle, andere merken) wel, zie Proton_ in "Klimaatvriendelijke lucht/water warmtepomp gezocht"

[Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 04-06-2021 18:00]

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21-06 10:51
DJT schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:59:

Edit: Ik had ook last van thermosifon werking, dat kwam door een circulatieleiding waardoor het SWW kon gaan circuleren. Mijn grafiek zag er toen net zo uit als de jouwe. De leiding is er nu tussenuit gehaald en nergens last meer van.
Nee, een terugslagklep helpt niet want daarvoor is de flow te langzaam.
Zelfs mijn geijkte Kamstrup energiemeter registreerde geen flow.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Remco45 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:11:
[...]
Nee, een terugslagklep helpt niet want daarvoor is de flow te langzaam.
Zelfs mijn geijkte Kamstrup energiemeter registreerde geen flow.
Je hebt ook terugslagkleppen met een veer. Die veroorzaken dan wel weer meer stromingsweerstand. Maar zoals al hierboven gezegd, dit zijn pleisters. Het is veel beter om de oorzaak aan te pakken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Filiph
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21-06 23:42
bedankt jongens, ik kan verder
altijd leuk om te lezen dat iets kan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bo0bz
  • Nu online
@Andrehj de klep zit op deze klem aangesloten met twee draden?

Met de SWW kit komt er ook een extra kabelset + relais voor het element.

Zit op een andere klem met inderdaad de drie bekende draden.

Nu staat de warmtepomp in warmwater modus want dat is de laatste stand die hij heeft gebruikt. Klep blijft ook zo staan:

Rechts is aanvoer, onder is CV en links is naar sww spiraal.

[Voor 63% gewijzigd door Bo0bz op 04-06-2021 20:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Bo0bz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 18:54:
@Andrehj de klep zit op deze klem aangesloten met twee draden?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met de SWW kit komt er ook een extra kabelset + relais voor het element.

Zit op een andere klem met inderdaad de drie bekende draden.

[Afbeelding]

Nu staat de warmtepomp in warmwater modus want dat is de laatste stand die hij heeft gebruikt. Klep blijft ook zo staan:
[Afbeelding]

Rechts is aanvoer, onder is CV en links is naar sww spiraal.
Ik zie in je .sig dat je een Loria hebt. Blijkbaar werkt die met een relais-uitgang waar je zelf een relais en een klep op aan moet sluiten. Beetje omslachtig, maar daar kun je zelf dus een driedraadsaansluiting van maken, door een extra fase toe te voegen. Maar dat de klep in de SWW stand blijft staan heeft niets met de manier van aansluiten te maken, maar is gewoon een domme bug in de besturing, want dan krijg je zelfsifonnage. Ik zou Techneco hier eens over bellen, want dan zouden alle Loria's dit probleem moeten hebben.

[Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 04-06-2021 21:17]

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 24-06 22:34
Andrehj schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 21:15:
[...]
Ik zou Techneco hier eens over bellen, want dan zouden alle Loria's dit probleem moeten hebben.
Remeha tegenwoordig of als je directe Loria vragen hebt misschien https://www.fujitsuclimat...er/loria-warmtepompen/92/

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

• Bo0bz
  • Nu online
@stuffer voor mij is het Thercon. Die heeft de garantie overgenomen. Heb ze even gemaild.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Laatst online: 24-06 08:41
Vraag (als dat hier tenminste mag)

Vorig seizoen gestookt met LG 9kW (HM091M.U43). Ik heb mij in 2 zaken vergist:
- ik kom van 2100m3. Gangbare formule voor de capaciteit is 2100*8/1650= 10,5 kW
- In het Nederlandse vochtige klimaat blijkt de 9KW LG meer een maximum capaciteit te hebben van 6-7kW onder 4 graden buitentemperatuur.
- In de praktijk bij moeten stoken met 40m3 gas en 150kG pellets.

Conclusie: voor mijn woning had ik om zonder gas te kunnen beter de LG 12kW kunnen installeren.

Volgens mij zijn er ook forumleden, die een LG 12KW hebben en juist beter af zouden zijn met de 9KW. Ik ben in voor een ruil.

LG MHM091M.U43 + Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE + 5280Wp + Domoticz/Grafana/InfluxDB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HammieDuDe
Hoe hebben jullie als LTV-ers het vraagstuk badkamerradiator opgepakt? Als in, om handdoeken mee te drogen.

In onze huidige woning ( gas ) heb ik wel een aansluiting gemaakt in de badkamer maar nooit eentje opgehangen ( was altijd nog de planning maar je weet hoe t gaat als je er eigenlijk nét te vroeg in gaat ). En we merken gewoon dat de handdoeken te snel de was in gaan

Common sense lijkt me, dit gaat met LTV niet/niet lekker werken en zou je moeten kiezen voor een elektrische.

In theorie heb ik een overschot aan PV opbrengst en een inbouwdoosje is zo gemaakt, maar wou toch eens even aanhoren hoe jullie dit doen.

[Voor 5% gewijzigd door HammieDuDe op 06-06-2021 09:31]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BarryH
@HammieDuDe ik stook op 32 graden en mijn handdoek radiator doet het prima

Pagina: 1 ... 100 ... 104 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True