Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 104 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 07:56
Dat lijkt ook op mijn opgenomen vermogen. Ik ga het hydraulisch als volgt maken denk ik.

Zou dit de oplossing kunnen zijn .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 24-06 16:57
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:28:
[...]
De oliesmurrie is idd bruin en meurt echt vies.
Niets stinkend en vet, alleen verkleurde tape. Ruikt zoetig zelfs. Bedankt voor de tip, alles wijst toch naar de compressor vooralsnog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cees-JanH
Hele dag gaat 't redelijk ok, en ineens gaat 't mis ? Iemand suggesties?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 11:07
@Cees-JanH wat is je idee achter de klep naar het buffervat? Als die dicht is, dan staan de secundaire pomp en die van de wp toch in serie wat niet handig is?

Verder heb jij dan een externe sensor bij je LG?

Ook hier heb je het nadeel dat je met de CV de retour zou kunnen opwarmen als ik het zo zie. Alleen als de pompsnelheid van de wp die langzamer draait dan de secundaire wordt er warmte uit het vat onttrokken. Met de LG die de flow niet aanpast wordt dat lastig denk ik. Of wil je de secundaire pomp gewoon 24/7 laten draaien ipv door de LG laten schakelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cees-JanH
Klep voor koeling, weet niet of dat nodig is, wie wel?

Externe sensor heb ik niet, zou er wel op kunnen, met de sensor in de LG zou t ook werken denk ik zo.

Het idee is om als de Ta 5 graden lager is dan gewenst(30 ipv35) de cv ketel te laten bijspringen totdat Ta weer op 35 is. Met deze grote warmtevraag zal vloer (en fancoils) maximaal open staan, volgens wp weetjes zal de flow in het vat dan van onder naar boven zijn. Het water uit de WP 30 graden zal dan mengen met water uit vat.

Maar ja dat zijn mijn gedachten, dus wellicht weet iemand het beter?

Edit pomp continu proportioneel druk.

[Voor 3% gewijzigd door Cees-JanH op 25-05-2021 22:39]

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 24-06 23:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

P5ycho schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:02:
[...]

Niets stinkend en vet, alleen verkleurde tape. Ruikt zoetig zelfs. Bedankt voor de tip, alles wijst toch naar de compressor vooralsnog.
Ik zou eerst weer eens bij de basis beginnen, stek monteur erbij met fles en weegschaal dus beginnen met de voorgeschreven vulling.
Druk meters er aan en kijken wat er te zien valt, als er iets mee is haalt hij zijn persdruk ook niet of is er "iets" te zien.
Neem aan dat je binnen pomp en filters al gedaan hebt en een normale flow in je systeem hebt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• dirkdeman
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 12-06 17:39
Ik ben bezig met het installeren van een Panasonic warmtepomp met een 400-liter vat voor mijn SWW. Tot nu toe zonder succes: ik krijg op het SWW-circuit een foutmelding (H62) dat er te weinig flow is. CV werkt wel gewoon.

Na wat hulp is de eerste verdachte de driewegklep die het geheel aanstuurt. Losgehaald, gecontroleerd hoe het palletje staat en op welke posities hij draait met welke combinaties aansturing van de WP. Dat klopt allemaal, ik weet 100% zeker dat de driewegklep goed is en goed is aangesloten.

Mijn volgende verdachte: de boiler zelf. Ik heb twee tuinslangaansluitingen gebeund, water op de ene kant van de spiraal gezet en de kraan aan gedaan. Er komt wel wát water uit de andere kant, maar veel is het niet.. En de kleur... zie foto.

Ik heb nog geprobeerd om met een rioolveer de spiraal door te ragen, maar ik kom aan beide zeiden ongeveer tot de helft.

Heeft iemand eerder dit een keer gehad, dat de spiraal dichtgeroest lijkt te zijn? Het is nota bene een nieuwe (Duitse) boiler... maar dit is een plausibel verhaal, toch?
dirkdeman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:07:
Ik ben bezig met het installeren van een Panasonic warmtepomp met een 400-liter vat voor mijn SWW. Tot nu toe zonder succes: ik krijg op het SWW-circuit een foutmelding (H62) dat er te weinig flow is. CV werkt wel gewoon.

Na wat hulp is de eerste verdachte de driewegklep die het geheel aanstuurt. Losgehaald, gecontroleerd hoe het palletje staat en op welke posities hij draait met welke combinaties aansturing van de WP. Dat klopt allemaal, ik weet 100% zeker dat de driewegklep goed is en goed is aangesloten.

Mijn volgende verdachte: de boiler zelf. Ik heb twee tuinslangaansluitingen gebeund, water op de ene kant van de spiraal gezet en de kraan aan gedaan. Er komt wel wát water uit de andere kant, maar veel is het niet.. En de kleur... zie foto.
[Afbeelding]

Ik heb nog geprobeerd om met een rioolveer de spiraal door te ragen, maar ik kom aan beide zeiden ongeveer tot de helft.

Heeft iemand eerder dit een keer gehad, dat de spiraal dichtgeroest lijkt te zijn? Het is nota bene een nieuwe (Duitse) boiler... maar dit is een plausibel verhaal, toch?
Ik ben een keer bij iemand geweest die voor een echt belachelijk bedrag een 300L boiler gekocht had (€300,- ofzo) en die haalt op zijn spiraal 13 L p/m echt zonde van je installatie 'de verkeerde' boiler.

7580 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x) en een Panasonic WH-MDC09H3E5 zwembad warmtepomp/uitleen/vervanging voor mijn Ecodan

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:05

timovd

Voorsprong door techniek

@dirkdeman genoeg bewijs voor de leverancier.
Maar doet je cv-circuit het wel?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• dirkdeman
timovd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:11:
@dirkdeman genoeg bewijs voor de leverancier.
Maar doet je cv-circuit het wel?
Yes! Als ik de driewegklep op standje 'rechtdoor' zet (richting CV) loopt hij keurig door zonder foutmelding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:08
dirkdeman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:07:

[Afbeelding]

Dit is natuurlijk niet normaal. Gewoon claimen bij de verkoper lijkt me. Die spiraal is een 1" pijp toch? Daar moet veel meer water doorheen kunnen als wat je tuinslang oplevert.

• dirkdeman
koevlaas2 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:10:
[...]

Ik ben een keer bij iemand geweest die voor een echt belachelijk bedrag een 300L boiler gekocht had (€300,- ofzo) en die haalt op zijn spiraal 13 L p/m echt zonde van je installatie 'de verkeerde' boiler.
De pana gaf 1,5 L p/m aan. Weet niet wat hij minimaal nodig heeft (ik meen 8L ofzo) maar dit is natuurlijk veel te weinig.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:16
Wat @Andrehj zegt: spoorslags naar de verkoper voor een andere boiler!

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dirkdeman
Naalroc schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:20:
Wat @Andrehj zegt: spoorslags naar de verkoper voor een andere boiler!
Schon in meinem besten Deutsch gemacht!

• format5
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:46
format5 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:08:
@Proton_ en @Grolsch
Ik zie het ook niet als een probleem, ik wou alleen aangeven (@Grolsch bevestigen) dat een hoog jaarverbruik en een zware wp met veel extra zaken inderdaad vaak probleemloos op 3x25 gaat.

Om als nog in te gaan op jullie berichten. De verdeling over de fasen is zo goed als mogelijk gedaan. Natuurlijk schommelt de belasting wel eens wat afhankelijk van wat er gebruikt wordt, maar meestal gaan ze redelijk gelijk op. Er zit zelden meer dan 2KW verschil tussen de fasen, en meestal zelfs minder. En ook hier inderdaad waar mogelijk grootverbruikers op 3 fasen ivm het verdelen.

De echte pieken (per fase) zijn 6500W plus (maar minder dan 6900W), maar zijn dusdanig kortstondig dat de hoofdzekeringen nog niet zijn gesprongen (gelukkig want het zijn niet zelf te wisselen (zonder zegel verbreken) smeltpatronen). Deze pieken komen bijv kortstondig als de quooker aan het opwarmen is, WP aan, en kookplaat (inductie) gaat net aan, alles wat veel warmte maakt dus, en ook meestal alleen bij net inschakelen. Wat vanwege de korte duur gelukkig geen probleem is.
Vandaag toch even een momentje gehad...
Iemand had besloten dat het een goed moment was om wat schoon te gaan maken en wat te gaan koken.
En dat precies ook nog eens tijdens de anti legionella run...
Vaatwasser aan
Wasmachine aan
Droger aan
Electrische oven aan
Indictie kookplaat op max vermogen (4 van 5 pitten in gebruik en net aangezet)
E-element SWW vat aan wegens anti legionella
Stoomreiniger aan

En van al dat werk krijg je dorst dus moet er wat thee bij.
Op moment van verwarmen quooker besloot 1 hoofdzekering dat het teveel was.

In overleg zelf de hoofdzekering vervangen (toch makkelijk als je ze zo hebt liggen). Volgende week komen ze het weer afzegelen.
Gelukkig is dit een hele vreemde situatie om zo veel gebruikers tegelijk aan te hebben bovenop het verbruik van thuiswerken. Ik ga voorlopig ook niks aanpassen omdat dit nu 1malig een keertje gebeurd.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15:56
format5 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:12:
[...]

Iemand had besloten dat het een goed moment was om wat schoon te gaan maken en wat te gaan koken.
Vaatwasser aan
Wasmachine aan
Droger aan
Electrische oven aan
Stoomreiniger aan

In overleg zelf de hoofdzekering vervangen (toch makkelijk als je ze zo hebt liggen). Volgende week komen ze het weer afzegelen.
Gelukkig is dit een hele vreemde situatie om zo veel gebruikers tegelijk aan te hebben bovenop het verbruik van thuiswerken. Ik ga voorlopig ook niks aanpassen omdat dit nu 1malig een keertje gebeurd.
Tegenwoordig kan je de hoofdzekering gewoon weer aanzetten toch? Of heb je nog die old skool dingen?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@format5 dan toch maar de legionellarun op een ander tijdstip inplannen. Dan hoef je niet Iemand de schuld daarvoor te geven.

• Andrehj
timovd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:44:
@format5 dan toch maar de legionellarun op een ander tijdstip inplannen. Dan hoef je niet Iemand de schuld daarvoor te geven.
Precies wat ik wilde zeggen. Een legionella run plannen precies tijdens het koken is niet bepaald slim.
Doe dat gewoon midden overdag, wanneer je de meeste pv-opbrengst hebt, je wp door de maximale buitentemperatuur de hoogste cop heeft en je dus niet aan het koken bent.

• format5
@timovd en @Andrehj Midden overdag is ook wat ik doe. Om 14:00 start deze. en om 14:30 neemt het element het over. Echter was er vandaag even een onweersbuitje en dus nagenoeg geen opbrengst. En normaal werken we beiden op dat moment dus wordt er ook niet gekookt of gepoetst, vandaag dus wel een keer.

@xoror Helaas nog oldschool... Het laten vervangen werd erg prijzig, vandaar dus nog steeds ouderwetse smeltpatronen.

[Voor 6% gewijzigd door format5 op 26-05-2021 19:34]

• Mr_Big
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Ik ben aan het onderzoeken of ik fancoils kan (laten) installeren t.b.v.:
1. (condenserende) koeling in de zomer
2. extra verwarmingscapaciteit in de winter, zodat ik de aanvoerstemperatuur wat kan verlagen.
Alleen twijfel ik over de geschiktheid van de bestaande situatie.

Dit betreft een woning uit 1998 van 160m2 met vv als bijverwarming en natuurlijk een systeem origineel ingericht op water van Ta70 graden o.i.d.
Verwarmen in winter gaat prima, maar moet Ta van 35 aanhouden wil ik pendelen voorkomen (minimum thermisch vermogen van Panasonic T-Cap 9KW is ca 4,5KW en kan dat met huidige vv en T22 radiatoren niet op een lagere temperatuur kwijt).

Maargoed, de vragen waar ik mee zit:
1. Van de WP naar begane grond (waar ik in ieder geval één fan coil wil plaatsen) loopt een stalen leiding door een verticale koof waar je niet bij kunt. Niet geisoleerd of anderszins beschermd tegen consensvorming. Omdat de fancoil de luchtvochtigheid zal gaan verlagen: gaat dat alsnog een probleem opleveren en is daar wat tegen te doen (zonder te gaan breken).
2. Bij condenserend koelen: met wat voor hoeveelheid water per uur moet je rekening houden op een zomerse dag (of hoe kan ik dat bij benadering bepalen)? Dit ivm onderzoeken of vaste afvoer maken noodzakelijk is.
3. Zijn er nog aanbevolen fancoils? Ik kom bijvoorbeeld Airleafs vaak tegen.Liefst apparaten waarvan je de ventilatie op afstand kunt regelen via iets als home assistant/esp8266/andere HA.
4. Liefst installeer ik één fancoil per verdieping en koel ik alleen in de avond als alles dicht zit. Heeft een koel capaciteit van 2,5KW op resp 70m2 en 50m2 dan enige impact, of moet er dan ecnht meer capaciteit worden opgesteld en/of langer gekoeld dan alleen een avond?

Ik hoop dat ik hier goed zit en dat dit niet te ver van het topic af staat.

• kjast
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09:44
Rol-Co schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:33:
[...]
Is de uitblaas temperatuur gemeten?
Waarschijnlijk zit er nu zoveel vloeistof in dat er niets te verdampen valt buiten, je hebt nog mazzel dat er geen vloeistofslag is geweest, als dat al niet gebeurd is.
Bedoel je met vloeistofslag het welbekende "waterslag effect"? Ik heb ca. 20 meter leiding tussen buiten-unit en binnen-unit en daar zit al vanaf dag 1 een waterslag achtige tik in bij het schakelen van de drieweg (pomp gaat door). Schijnt normaal te zijn bij langere leidingen..

• P5ycho
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 24-06 16:57
Hij bedoelt dat de compressor vloeistof ipv gas probeert te comprimeren, dan is het meteen klaar met de compressor.

[Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 27-05-2021 00:14]

• reinhrst
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
[...]

Vaatwasser aan
Wasmachine aan
Droger aan
Electrische oven aan
Stoomreiniger aan

En dat op de dag dat ik mijn doorstroomverwarmer laat installeren..... :/

Claude

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 24-06 23:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kjast schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:08:
[...]

Bedoel je met vloeistofslag het welbekende "waterslag effect"? Ik heb ca. 20 meter leiding tussen buiten-unit en binnen-unit en daar zit al vanaf dag 1 een waterslag achtige tik in bij het schakelen van de drieweg (pomp gaat door). Schijnt normaal te zijn bij langere leidingen..
Nee echt vloeistof slag in de compressor, die mag alleen gas krijgen om te persen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13:57
Mr_Big schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:47:
2. extra verwarmingscapaciteit in de winter, zodat ik de aanvoerstemperatuur wat kan verlagen.

Dit betreft een woning uit 1998 van 160m2 met vv als bijverwarming en natuurlijk een systeem origineel ingericht op water van Ta70 graden o.i.d.
Verwarmen in winter gaat prima, maar moet Ta van 35 aanhouden wil ik pendelen voorkomen (minimum thermisch vermogen van Panasonic T-Cap 9KW is ca 4,5KW en kan dat met huidige vv en T22 radiatoren niet op een lagere temperatuur kwijt).

1. Van de WP naar begane grond (waar ik in ieder geval één fan coil wil plaatsen) loopt een stalen leiding door een verticale koof waar je niet bij kunt. Niet geisoleerd of anderszins beschermd tegen consensvorming. Omdat de fancoil de luchtvochtigheid zal gaan verlagen: gaat dat alsnog een probleem opleveren en is daar wat tegen te doen (zonder te gaan breken).
2. Bij condenserend koelen: met wat voor hoeveelheid water per uur moet je rekening houden op een zomerse dag (of hoe kan ik dat bij benadering bepalen)? Dit ivm onderzoeken of vaste afvoer maken noodzakelijk is.
3. Zijn er nog aanbevolen fancoils? Ik kom bijvoorbeeld Airleafs vaak tegen.Liefst apparaten waarvan je de ventilatie op afstand kunt regelen via iets als home assistant/esp8266/andere HA.
4. Liefst installeer ik één fancoil per verdieping en koel ik alleen in de avond als alles dicht zit. Heeft een koel capaciteit van 2,5KW op resp 70m2 en 50m2 dan enige impact, of moet er dan ecnht meer capaciteit worden opgesteld en/of langer gekoeld dan alleen een avond?

Antwoord op je vragen:
1. Waarschijnlijk is de stalen leiding verzinkt en roest daardoor niet aan de buitenkant. Er zal wel continu vocht op staan tijdens het koelen, om dat te beperken dien je de koof lucht dicht te maken.
2. Tijdens mijn test op lage Ta kwam er 1 liter per uur uit mijn industriële fancoil op 5kW koelvermogen.
3. Ik heb deze week mijn lading Innova Airleafs (2x SL600 en 2x SL800) binnen gekregen uit Italië dus kan daar pas later iets over melden. Dit merk heeft dunne fancoils met veel mogelijkheden, waaronder de optie voor een wifi connectie op basis van de ESP-WROOM-02.
4. Je kunt niet alleen in de avond koelen, maar moet alle massa in de kamer koelen anders wordt het snel weer warm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
doek55 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:29:
[...]

Antwoord op je vragen:
1. Waarschijnlijk is de stalen leiding verzinkt en roest daardoor niet aan de buitenkant. Er zal wel continu vocht op staan tijdens het koelen, om dat te beperken dien je de koof lucht dicht te maken.
2. Tijdens mijn test op lage Ta kwam er 1 liter per uur uit mijn industriële fancoil op 5kW koelvermogen.
3. Ik heb deze week mijn lading Innova Airleafs (2x SL600 en 2x SL800) binnen gekregen uit Italië dus kan daar pas later iets over melden. Dit merk heeft dunne fancoils met veel mogelijkheden, waaronder de optie voor een wifi connectie op basis van de ESP-WROOM-02.
4. Je kunt niet alleen in de avond koelen, maar moet alle massa in de kamer koelen anders wordt het snel weer warm.
Dank voor de uitgebreide en toegespitste antwoorden!

1. Met die stalen leiding moet ik dus 'iets', daar was ik al bang voor. Ga eens bedenken hoe ik dat kan oplossen. Mogelijk kan ik de koof wel luchtdicht maken, of anders een opvangsysteem verzinnen.
2. 1/l uur is niet niks! Moet ik dus wel een afvoer voor maken.
3. Ik ben benieuwd naar jouw resultaten met de airleafs: die zien er namelijk wel mooi uit en zijn ook nog redelijk betaalbaar. Zag dat die ook nog goed werken op lage temperatuur bij verwarmen (meeste andere systemen geven geen vermogen bij Ta van <50).
4. Duidelijk. Dat heeft dan ook invloed op punt 2, omdat dit het zo goed als zeker uitsluit om met een opvangbak te werken bij afwezigheid overdag.

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:09
@xoror Helaas nog oldschool... Het laten vervangen werd erg prijzig, vandaar dus nog steeds ouderwetse smeltpatronen.
Daar is helaas weinig 'old-skool' aan. Hier vorig jaar augustus naar 3P overgegaan en gewoon nog smeltzekeringen geplaatst. Stedin wist me te vertellen dat het enorm veel meer kost als je automaten zou willen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:16
Mr_Big schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:35:
............!

1. Met die stalen leiding moet ik dus 'iets', daar was ik al bang voor. Ga eens bedenken hoe ik dat kan oplossen. Mogelijk kan ik de koof wel luchtdicht maken, of anders een opvangsysteem verzinnen.
Afhankelijk van het feit wat er nog meer door die koof loopt, en of die toegankelijk moet blijven: volspuiten met PUR, gewoon 10 mm gaten boren om de 30 cm of zo, en opbouwen?
Of als hij over de hoogte redelijk dampdicht is, alleen de onder en bovenkant afpurren?

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• rykers
Aangezien mijn dT erg klein was en Cop ook relatief laag heb ik eens gekeken wat het effect is als ik continue meer radiatoren open zet en de dT dus wat groter. Daarnaast heb ik de Ta met 2 graden verhoogd.

Het houdt nog niet over, maar het is al aardig wat beter dan de afgelopen dagen. Ik zat op een dT van rond de 1, nu van net boven de 2. Daarmee is mijn dagCop tot nu toe ca. 4,5 waar dit 2 dagen geleden nog 4 was bij vergelijkbare buitentemperatuur.

Het vergroten van de dT heeft dus een duidelijk gunstig effect op de efficiëntie. Voor mij is het dan nu van belang om te zorgen dat ik voldoende afgifte heb en zo mijn Tr kan verlagen. Daarom wil ik voor volgens seizoen de warmtepomp niet meer alleen over de buffer laten draaien maar meer rechtstreeks de radiatoren laten voeden. Op die manier verlies ik minder warmte over de buffer. Doordat ik alleen radiatoren heb, zorgt de hogere Ta bij een radiator voor meer afgifte.

Waar ik mee worstel is hoe ik nu het beste mijn CV ketel erbij kan aansluiten. Nu zit het zo:

Dat heeft dus als nadeel dat de warmtepomp alleen over het onderste deel van de 100 liter buffer draait. Wel zit alles netjes hydraulisch gescheiden.

Ik zou het op één van de de volgende manieren willen gaan uitvoeren:

Het is dus de vraag hoe ik het beste de CV ketel erbij kan zetten. Ik heb de ketel niet altijd nodig. Alleen in de erg koude weken afgelopen jaar. De CV wordt niet door de LG aangestuurd, maar via een eigen thermostaat, zet ik hem handmatig aan als de WP er te lang over doet de ruimte op temperatuur te krijgen.

Welke plek zou de voorkeur verdienen? Zelf neig ik naar plek 3. Dan kan ik relatief koud water van onderin het buffervat aanvoeren en het lijkt mij ook nog voldoende hydraulisch gescheiden, zodat er geen extra handmatige afsluiters nodig zijn. Of zie ik daarbij iets over het hoofd?

• format5
jvdmast schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:46:
[...]

Daar is helaas weinig 'old-skool' aan. Hier vorig jaar augustus naar 3P overgegaan en gewoon nog smeltzekeringen geplaatst. Stedin wist me te vertellen dat het enorm veel meer kost als je automaten zou willen.
Vanwege die hoge kosten heb ik ook nog steeds smeltpatronen..
De materialen er voor valt nog wel mee in de prijs. Ze vragen in mijn beleving onevenredig veel voor de werkzaamheden.

Dat er smeltpatronen in zitten vind ik niet eens erg, sterker nog, ik kan er genoeg voordelen aan bedenken.
Wat ik wel jammer vind is dat ik ze niet kan vervangen zonder de zegels te verbreken.

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 15:19
Mr_Big schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:47:

Ik heb hier net zo'n WP, maar dan de standaard 9kWatt. Ook bij koelen heeft hij best een hoog minimum vermogen; ca. 4 a 4,5kWatt. Zelfs met 8 convectors met ventilatortjes is het aan de ruime kant. Als de woning een beetje is afgekoeld, begint de WP een beetje te pendelen. 1 a 2x per uur een start. Maar dat vind ik prima.

Vanwege dat hoge minimum vermogen koel ik alleen overdag. Als het buiten koeler is, is de COP, en daarmee het minimum vermogen, nog hoger. Dus hier kan ik niet 's nachts koelen.

De hele dag door koelen werkt het best. Als je alleen een paar uur wat lucht afkoeld, is het binnen mum van tijd weer warm. Beste is dus om alle massa koel te houden.

De leidingen helemaal droog houden is moeilijk. Ik zou dat met die stalen leidingen zo niet doen. Hier alles kunststof en koper. Afhankelijk van het dauwpunt heb ik altijd wel wat condens. Zeker in augustus, wanneer het weer vaak wat klammer is. Als het nog flink warm wordt dit jaar hoop ik te testen met een luchtontvochtiger in serie met de WTW aanvoer.

Als je condenserend gaat koelen dan heb je flink wat condens. Met bakjes of emmertjes werken lijkt mij niet handig.

Dat koelvermogen van fancoils geven ze vaak op bij een aanvoer van 7c (en retour van 12c). Die 7c zou ik niet aandurven met die stalen leidingen. Alles moet in elk geval dampdicht geïsoleerd worden. Bij hogere aanvoer temperaturen neemt het vermogen van zo'n fancoil behoorlijk af.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
[...]

Vaatwasser aan
Wasmachine aan
Droger aan
Electrische oven aan
Stoomreiniger aan

Legionella run doe ik juist 's nachts. Dan kan ik 's ochtends weer een lekker verbrandde rug krijgen bij het douchen (75°C) ;) . Met een intern circulerende ventilatie-warmtepompboiler van 80 liter en 1x per maand legionella-run maakt het tijdstip niet zoveel uit bij mij. Zolang het maar niet tijdens het douchen gebeurt want dat is zonde van de COP=1 verwarming.

Met een L/W WP met buitenunit zou ik het ook gewoon in de middag aanzetten als je voldoende liters hebt :)

[Voor 3% gewijzigd door Dre op 27-05-2021 19:14]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• format5
@Dre De installateur wou het destijds s'nachts laten draaien. Echter heb ik daar zelf een paar problemen mee.
Ten eerste is de buitentemp dan het laagste, dus het minst gunstigste voor de cop
Ten 2e, weer de buitentemp is het laagste, dus de run duurt daardoor ook weer langer.
Ten 3e, overdag heb ik opbrengst, s'nachts niet, ik gebruik liever mijn eigen opwek.

• Fr33z
  • Laatst online: 15:25
Fullpower schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:54:
[...]

Ik heb hier net zo'n WP, maar dan de standaard 9kWatt. Ook bij koelen heeft hij best een hoog minimum vermogen; ca. 4 a 4,5kWatt. Zelfs met 8 convectors met ventilatortjes is het aan de ruime kant. Als de woning een beetje is afgekoeld, begint de WP een beetje te pendelen. 1 a 2x per uur een start. Maar dat vind ik prima.

Vanwege dat hoge minimum vermogen koel ik alleen overdag. Als het buiten koeler is, is de COP, en daarmee het minimum vermogen, nog hoger. Dus hier kan ik niet 's nachts koelen.

De hele dag door koelen werkt het best. Als je alleen een paar uur wat lucht afkoeld, is het binnen mum van tijd weer warm. Beste is dus om alle massa koel te houden.

De leidingen helemaal droog houden is moeilijk. Ik zou dat met die stalen leidingen zo niet doen. Hier alles kunststof en koper. Afhankelijk van het dauwpunt heb ik altijd wel wat condens. Zeker in augustus, wanneer het weer vaak wat klammer is. Als het nog flink warm wordt dit jaar hoop ik te testen met een luchtontvochtiger in serie met de WTW aanvoer.

Als je condenserend gaat koelen dan heb je flink wat condens. Met bakjes of emmertjes werken lijkt mij niet handig.

Dat koelvermogen van fancoils geven ze vaak op bij een aanvoer van 7c (en retour van 12c). Die 7c zou ik niet aandurven met die stalen leidingen. Alles moet in elk geval dampdicht geïsoleerd worden. Bij hogere aanvoer temperaturen neemt het vermogen van zo'n fancoil behoorlijk af.
Kun je wat meer delen over jouw systeem voor koelen?

* welke aanvoer temp en retourtemp draai je mee als het echt heet wordt in augustus?
* waar is al het leidingwerk van gemaakt (je zei al koper en kunststof volgens mij)
* hoeveel / wat voor afgfite heb je?
* ben je tevreden / hoe groot is het verschil dat je bemerkt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
@doek55 en @Fullpower dank voor jullie antwoorden.
Geeft aan dat er het dus echt wel wat meer is dan een radiator losschroeven en een fancoil ervoor in de plaats zetten. Dit maakt het beslissingsproces niet makkelijker, maar voorkomt mogelijk onverwachte verrassingen achteraf als ik dat niet allemaal had meegewogen ;-).

• Cees-JanH
@rykers

Zo krijgt de WP het koudste water, vat wordt warm bovenin?

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:46

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Cees-JanH Dat zou alleen werken als op dat moment de secundaire flow groter is dan die van de WP. Anders gaat het water in de buffer alleen maar naar de WP retour en wordt de aanvoer niet hoger dan wat de WP er van kan maken. Dat is bij optie 3 van @rykers ook al het geval eigenlijk trouwens...

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

• mister_S
  • Registratie: februari 2004
We wonen nu een week in onze nieuwe woning met vv en een AI LWD 50 warmtepomp, ik snap niet helemaal hoe de verdelers werken (voor de bg op de bg, voor 1e en zolder op zolder). Er lijkt wel erg veel flow door de verdelers te gaan, of er nou vraag is of niet. Nu is dit niet erg, maar in de avonden wanneer het stil wordt hoor je het behoorlijk goed. Alsof je een radiator volle bak open zet.
De situatie nu: thermostaat op 21 graden, geen warmtevraag. Warm water staat op 58 graden, nu geen vraag. Verdelers hebben zelf geen pomp. Aanvoer en retour zijn op dit moment 21 graden. Flow kan ik nergens lezen, ik moet even uitvogelen hoe ik de wp zelf direct kan uitlezen. De verdelers (2x dus) zijn nu vrolijk volle bak water aan het rondpompen.
Is dit normaal?

• Chip2710
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09:52
mister_S schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:33:
We wonen nu een week in onze nieuwe woning met vv en een AI LWD 50 warmtepomp, ik snap niet helemaal hoe de verdelers werken (voor de bg op de bg, voor 1e en zolder op zolder). Er lijkt wel erg veel flow door de verdelers te gaan, of er nou vraag is of niet. Nu is dit niet erg, maar in de avonden wanneer het stil wordt hoor je het behoorlijk goed. Alsof je een radiator volle bak open zet.
De situatie nu: thermostaat op 21 graden, geen warmtevraag. Warm water staat op 58 graden, nu geen vraag. Verdelers hebben zelf geen pomp. Aanvoer en retour zijn op dit moment 21 graden. Flow kan ik nergens lezen, ik moet even uitvogelen hoe ik de wp zelf direct kan uitlezen. De verdelers (2x dus) zijn nu vrolijk volle bak water aan het rondpompen.
Is dit normaal?
Dan is dat geluid gelijk aan het geluid wanneer de WP aan het verwarmen is?
Welke thermostaat heb je, een RBE?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mister_S
Chip2710 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:56:
[...]

Dan is dat geluid gelijk aan het geluid wanneer de WP aan het verwarmen is?
Welke thermostaat heb je, een RBE?
Er wordt gebruikt gemaakt van WAR die je kunt beinvloeden met de RBE. Als er warmtevraag is, gebeurt zelden moet ik zeggen, is het geluid van de stroming hetzelfde. Ik begrijp alleen niet waarom er constant water van 21 graden door de buizen wordt gepompt. Hoort dat zo? Dit is de eerste keer dat ik te maken heb met LTV en een warmtepomp.
Ik weet niet hoe snel het water stroomt, maar afgaand op geluid gaat het behoorlijk hard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 12:12
Mr_Big schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:47:
@doek55 en @Fullpower dank voor jullie antwoorden.
Geeft aan dat er het dus echt wel wat meer is dan een radiator losschroeven en een fancoil ervoor in de plaats zetten. Dit maakt het beslissingsproces niet makkelijker, maar voorkomt mogelijk onverwachte verrassingen achteraf als ik dat niet allemaal had meegewogen ;-).
Zelf heb ik ook lang zitten tobben over het we of niet plaatsen van fancoils. Maar na lang beraad toch de knoop door gehakt. Voordeel is wel dat wij de volledige woning aan het verbouwen zijn. Dus nieuwe 25mm dampdicht geïsoleerde leidingen plaatsen is dan wat makkelijker. Het is namelijk een hele verbouwing om die leiding door kruipruimtes en koven weg te werken.

Daarnaast was het ook we enig denk werk om de condensafvoeren te bedenken. Maar het meeste zal hier gewoon door de gevel naar buiten gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik heb ook (ruim) 2 jaar met 2 fancoils gewerkt op proef op de l/w warmtepomp (en vloer)
Hoewel het prima werkte, op de condensproblemen na (overal he?), ben ik toch overstag gegaan naar l/l warmtepomp (multisplit met 3x binnen unit).
Met name de besturing daarvan, als ook individueel regelbaar op temperatuur en aan/uit via domotica heeft me doen besluiten. En koude, waar je het wilt hebben (enkel in de unit ivm dauwpunt)

Het experiment was leuk, dat wel.
Koelen werkt toch het beste als de lucht verplaatst wordt en niet enkel in de vloer blijft zitten.

De L/L installatie is nog niet gereed (teveel andere leuke :D klusjes tussendoor nog)
De besturing werkt al wel :P

[Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2021 06:24]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chip2710
mister_S schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 00:08:
[...]

Er wordt gebruikt gemaakt van WAR die je kunt beinvloeden met de RBE. Als er warmtevraag is, gebeurt zelden moet ik zeggen, is het geluid van de stroming hetzelfde. Ik begrijp alleen niet waarom er constant water van 21 graden door de buizen wordt gepompt. Hoort dat zo? Dit is de eerste keer dat ik te maken heb met LTV en een warmtepomp.
Ik weet niet hoe snel het water stroomt, maar afgaand op geluid gaat het behoorlijk hard.
Als de retour temperatuur in het onderste gedeelte van de hysterese komt blijft de pomp
continu draaien (systeem dus niet in te stellen) Onderste gedeelte is de bandbreedte van de berekende retourtemperatuur en de waarde van de hysterese, waarschijnlijk 2k. Dus als de retour temp. zich in deze
band bevindt zal de pomp blijven draaien. De pomp aansturing ( dus de ltr./min. opbrengst) is instelbaar (3V. tot 10V) , en wel “ pomp norm en pomp min.. In dit geval, dus in de onderste bandbreedte, is de “ pomp. min. van belang en is instelbaar in het Luxtronic menu. Je zou deze minimaal pomp instelling eventueel kunnen verlagen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:09
rykers schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:17:
Aangezien mijn dT erg klein was en Cop ook relatief laag heb ik eens gekeken wat het effect is als ik continue meer radiatoren open zet en de dT dus wat groter. Daarnaast heb ik de Ta met 2 graden verhoogd.

Het houdt nog niet over, maar het is al aardig wat beter dan de afgelopen dagen. Ik zat op een dT van rond de 1, nu van net boven de 2. Daarmee is mijn dagCop tot nu toe ca. 4,5 waar dit 2 dagen geleden nog 4 was bij vergelijkbare buitentemperatuur.

Het vergroten van de dT heeft dus een duidelijk gunstig effect op de efficiëntie.
Maar... Zet je dan radiatoren open op plaatsen waar je voorheen niet of minder verwarmde?
Want dan gaat je COP wel omhoog, maar je verbruik nog harder omhoog...
Het is al wel vaker geroepen, COP is maar een getal en verbruik is waar je voor moet betalen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mister_S
@Chip2710 dank voor de duidelijke uitleg, dat is het inderdaad. Nu is er bijvoorbeeld geen flow, ik zie dat het komt door de reden die jij benoemt.
Is het wel slim om hiermee te spelen, of zal ik er maar van af blijven tot ik echt begrijp wat er allemaal gebeurt? Ik maakte me zorgen dat iets verkeerd was ingeregeld, maar het is dus normaal als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rykers
@Cees-JanH en @Rimco ik denk dat de secundaire flow meestal minder zal zijn dan die van het wp circuit. Dit omdat de LG een constante flow heeft.

Daarmee valt de optie van Cees-Jan en mijn optie 3 af.

Een alternatief zou misschien nog zijn om de secundaire pomp weg te laten en ook die aansluiting op het buffervat. Dan het buffervat alleen als retourvat gebruiken met de invoer bovenaan. De cv-ketel kan dan alleen op plek 1. Zou dat werken? Primair gaat het water dan rechtdoor en alleen als de pomp van de cv-ketel draait zal die een deel van het water extra verwarmen.

@jvdmast Het zijn geen ruimten die ik niet verwarmde (badkamer en woonkamer), maar de badkamer loopt nu niet dicht bij 20 graden. De woonkamer stook ik nu geen hout bij in de avond. Die verwarm ik dus wel wat meer nu, maar dat zal meevallen.we missen alleen het gezellige vuurtje.

Daarnaast was het ook vooral een test voor het effect op de wp. Ik weet nu dus 100% zeker dat ik extra afgifte in de keuken ga maken. Daar hangt de thermostaat namelijk en die komt ook langzamer op temperatuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chip2710
mister_S schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:31:
@Chip2710 dank voor de duidelijke uitleg, dat is het inderdaad. Nu is er bijvoorbeeld geen flow, ik zie dat het komt door de reden die jij benoemt.
Is het wel slim om hiermee te spelen, of zal ik er maar van af blijven tot ik echt begrijp wat er allemaal gebeurt? Ik maakte me zorgen dat iets verkeerd was ingeregeld, maar het is dus normaal als ik het goed begrijp.
wat zijn de waarden van de pomp min. pomp max?
Ik denk beiden gelijk?
Je kunt de pomp min. lager zetten hetgeen ook normaal is, bij mij staat deze op 3V

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mister_S
Chip2710 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:13:
[...]

wat zijn de waarden van de pomp min. pomp max?
Ik denk beiden gelijk?
Je kunt de pomp min. lager zetten hetgeen ook normaal is, bij mij staat deze op 3V
Pomp minimaal en pomp nominaal staan beiden op 10 V. Ik kan echter niets aanpassen bij die instellingen. Ik kan alleen energiezuinige pomp ja/nee aanpassen en "energie". Misschien toch maar zo laten tot ik door heb wat dit allemaal betekent.

[Voor 7% gewijzigd door mister_S op 28-05-2021 10:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chip2710
mister_S schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:41:
[...]

Pomp minimaal en pomp nominaal staan beiden op 10 V. Ik kan echter niets aanpassen bij die instellingen. Ik kan alleen energiezuinige pomp ja/nee aanpassen en "energie". Misschien toch maar zo laten tot ik door heb wat dit allemaal betekent.
Ik zou zeker de instelling voor pomp min naar bijvoorbeeld 6v zetten en kijken of dan het geluid ook
minder is, waarschijnlijk wel :)
De instelling energiezuinige pomp moet op Ja staan.
De instelling pomp normaal of max zou ik eerst zo laten staan, deze instelling heeft o.a. invloed op de delta T.
Wijzigen kan alleen wanneer je een pasword invoert bij instelling/datatoegang
ik zal je de inst.code ff via pers.bericht sturen. 8)

[Voor 6% gewijzigd door Chip2710 op 28-05-2021 19:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 15:19
Fr33z schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:29:
[...]

Kun je wat meer delen over jouw systeem voor koelen?

* welke aanvoer temp en retourtemp draai je mee als het echt heet wordt in augustus?
* waar is al het leidingwerk van gemaakt (je zei al koper en kunststof volgens mij)
* hoeveel / wat voor afgfite heb je?
* ben je tevreden / hoe groot is het verschil dat je bemerkt?
Aanvoer is ca. 16c en retour 19c. Maar in augustus is het vaak vochtiger, dan moet ik naar 18c aanvoer. Dan heb ik meer gependel. Als het echt buiten vochtig is kon er niet gekoeld worden.

Ik heb 8 Jaga convectors, samen een meter of 10 in lengte. Afgifte bij 18c valt best tegen. De waarden in de boekjes zijn vaak bij 17 aanvoer, 19c retour en een ruimte temperatuur van 26 of 27c. Dat is al best warm. Als het binnen is afgekoeld naar 24c, dan daalt de afgifte ook. Gemiddeld kan ik zo'n 4kWatt warmte 'afgifte'. Dus 50kWh aan warmte afvoeren op een hete dag.

Hier werkt het best goed. Ik kan het zomers op 24 a 25c houden. Zonder koeling werd het boven na een week hitte, vooral boven, een graad of 30c. Alleen in augustus kon ik niet koelen: te vochtige lucht. Daardoor teveel gependel vanwege een hogere aanvoer. Ik hoop dat het met de luchtontvochtiger achter de WTW beter gaat. :)

Al met al kan het niet tippen aan een echte airco... Maar ik wilde niet nog meer buitenunits op het dak. Voordeel is wel dat elke ruimte nu gekoeld wordt.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cees-JanH
rykers schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:32:
@Cees-JanH en @Rimco ik denk dat de secundaire flow meestal minder zal zijn dan die van het wp circuit. Dit omdat de LG een constante flow heeft.

Daarmee valt de optie van Cees-Jan en mijn optie 3 af.
Ik draai met 11 groepen en krijg daar met moeite 1 liter per minuut doorheen omdat de fancoils parallel staan:

WP draait op (aanname, nl 60%!) 15 liter per minuut, groepen, in drie zones.

Met het buffervat zou ik de secundaire pomp op proportioneel kunnen zetten en daar dan maximaal 13x1,5 lpm doorheen doen, is 19,5 liter, dus meer afgifte.

WP draait op 15 lpm nu met name om Dt op 5 graden te krijgen.

Water gaat dan wel degelijk direct de vloer in(bij maximale warmtevraag!) ,loopt er een zone dicht dan verminderd de flow door de vloer en gaat het warme water het vat in, dit om pendelen te voorkomen. als het water op de ingestelde waarde is gekomen zal de WP stoppen uiteraard.

Aangezien ik de fancoils apart kan voeden van de vloer denk ik eraan om nog een pomp toe te voegen, aangezien de FC nooit dichtlopen kan dat een constante flow zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cees-JanH
Rimco schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:32:
@Cees-JanH Dat zou alleen werken als op dat moment de secundaire flow groter is dan die van de WP. Anders gaat het water in de buffer alleen maar naar de WP retour en wordt de aanvoer niet hoger dan wat de WP er van kan maken. Dat is bij optie 3 van @rykers ook al het geval eigenlijk trouwens...
Als de retour temperatuur hoger is zal de WP ook een hogere aanvoer kunnen maken.

Dus als je met de cv de retour verhoogd, gaat je aanvoer ook omhoog.
Kernprobleem is dus eigenlijk als je wilt bijstoken met de CV die maar minimaal 5 kW op 40 graden kan doen in plaats van het tekort van je WP 1 a 2 kW aanvullen, is dat je WP snel afslaat en je volledig op gas draait.

Daarom dus hoog in het vat instromen met CV omdat er van af de WP niks komt (vloer etc staat vol open), door menging in het eigenlijk te koude vat gaat de retour geleidelijk omhoog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rykers
@Cees-JanH wat ik afgelopen winter vooral zag met bijstoken, was dat het lang (meer dan 30 minuten) duurde voordat de wp uit ging. In die tijd voegde hij praktisch geen warmte toe, maar had wel een behoorlijk opgenomen vermogen. Daar wil ik graag vanaf. De wp ging dus geen warmer water maken omdat de CV de buffer al genoeg verwarmde.

Dat mijn afgifte niet snel meer zal zijn dan de wp flow weet ik omdat ik eerst de secundaire pomp niet had. Op 100% pomp capaciteit kwam ik toen tot ca. 1350 l/h maximaal, maar wel met behoorlijke ruis in de badkamer radiator. Zonder ruis moest ik onder 1000 l/h gaan.

Nu heb ik straks wel 15m2 vloerverwarming in mijn werkkamer erbij, maar tenzij 100% thuiswerken blijft, zal die niet altijd warm hoeven zijn. Dus er zullen genoeg dagen blijven dat ik minder flow in afgifte dan in aanvoer heb.

• Krilo_89
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 24-06 21:51
Aan de hand van een eigen topic heb ik een Panasonic J 5kW aangeschaft en daar zoek ik nu een mooi boilervat bij. Het liefste een zonder onderhoud (dus RVS). En ik wil zelf helder hebben hoe dit ongeveer aangesloten moet worden. Ik zie hier af en toe hele mooie schetsen voorbij komen, dus mijn doel is om er ook zo een te maken.

Ik zat eerst te kijken naar 400L omdat er twee regendouches en een bad aanwezig zijn. Gezien dat formaat niet of nauwelijks te vinden is en meerdere mensen een doorstroomverwarmer als toevoeging gaven, lijkt me 300L voldoende. Een doorstroomverwarmer kan er later altijd nog bij gezet worden.

Ik twijfel nog tussen 1 of 2 spiralen, omdat ik op dit moment geen toepassing heb voor een tweede spiraal, dus die zou in serie moeten. Een zonneboiler is niet aan de orde en die gaat er ook niet komen, dus ik weet niet welke mogelijkheden er nog meer rendabel zijn voor de tweede spiraal? Ik heb zelf vrij veel stroom over van de zonnepanelen, dus ik vind het niet erg om met overproductie het water naar een hogere temp. te verwarmen, dus een verwarmingselement moet er ook in zitten, ook al is die manier van verwarmen minder efficient.

Ik twijfel momenteel over de WPS-300 met 1 grote spiraal of een 300L vat met 2 spiralen B-300. Nu heeft het eerste vat 2.9m2 spiraal oppervlakte en de tweede 2.2m2, ik weet niet of dat qua warmteoverdracht nog veel uit maakt? Dus dat het eerste vat sneller op temperatuur zal zijn met mijn warmtepomp?

Ik heb in het warmtepomp forum ook wat gelezen over Joule, maar dat de kwaliteit hiervan minder was, dus ik weet niet of dat nog een alternatief kan zijn voor de DJG vaten? Ze zijn in ieder geval wel wat goedkoper als ik de links bekijk uit de startpost. Zelf had ik deze gevonden voor 1400.

[Voor 4% gewijzigd door Krilo_89 op 29-05-2021 11:10]

Krilo_89 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:07:
Aan de hand van een eigen topic heb ik een Panasonic J 5kW aangeschaft en daar zoek ik nu een mooi boilervat bij. Het liefste een zonder onderhoud (dus RVS). En ik wil zelf helder hebben hoe dit ongeveer aangesloten moet worden. Ik zie hier af en toe hele mooie schetsen voorbij komen, dus mijn doel is om er ook zo een te maken.

Ik zat eerst te kijken naar 400L omdat er twee regendouches en een bad aanwezig zijn. Gezien dat formaat niet of nauwelijks te vinden is en meerdere mensen een doorstroomverwarmer als toevoeging gaven, lijkt me 300L voldoende. Een doorstroomverwarmer kan er later altijd nog bij gezet worden.

Ik twijfel nog tussen 1 of 2 spiralen, omdat ik op dit moment geen toepassing heb voor een tweede spiraal, dus die zou in serie moeten. Een zonneboiler is niet aan de orde en die gaat er ook niet komen, dus ik weet niet welke mogelijkheden er nog meer rendabel zijn voor de tweede spiraal? Ik heb zelf vrij veel stroom over van de zonnepanelen, dus ik vind het niet erg om met overproductie het water naar een hogere temp. te verwarmen, dus een verwarmingselement moet er ook in zitten, ook al is die manier van verwarmen minder efficient.

Ik twijfel momenteel over de WPS-300 met 1 grote spiraal of een 300L vat met 2 spiralen B-300. Nu heeft het eerste vat 2.9m2 spiraal oppervlakte en de tweede 2.2m2, ik weet niet of dat qua warmteoverdracht nog veel uit maakt? Dus dat het eerste vat sneller op temperatuur zal zijn met mijn warmtepomp?

Ik heb in het warmtepomp forum ook wat gelezen over Joule, maar dat de kwaliteit hiervan minder was, dus ik weet niet of dat nog een alternatief kan zijn voor de DJG vaten? Ze zijn in ieder geval wel wat goedkoper als ik de links bekijk uit de startpost. Zelf had ik deze gevonden voor 1400.
Ik zou lekker een djg sol400 nemen met 2 spiralen, de spiralen zet je in serie.
Joule ben ik persoonlijk klaar mee na 3x een lekke boiler.

7580 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x) en een Panasonic WH-MDC09H3E5 zwembad warmtepomp/uitleen/vervanging voor mijn Ecodan

• Krilo_89
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:19:
[...]
Ik zou lekker een djg sol400 nemen met 2 spiralen, de spiralen zet je in serie.
Joule ben ik persoonlijk klaar mee na 3x een lekke boiler.
Qua prijs is dat wel bijna 1000 euro meer dan een 300L vat, maar dit zou je puur doen omdat er genoeg PV overschot is en het dus geen kwaad kan om een groter vat te verwarmen.

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@koevlaas2 Heb je ook ervaring met Termica?

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

Acties:
  • +1Henk 'm!
Volgens de Polen is een Termica vat nog beter dan Joule, maar ik neem de gok niet (meer).
Krilo_89 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:25:
[...]

Qua prijs is dat wel bijna 1000 euro meer dan een 300L vat, maar dit zou je puur doen omdat er genoeg PV overschot is en het dus geen kwaad kan om een groter vat te verwarmen.
Je neemt een vat toch omdat je de inhoud nodig hebt, niet omdat je een PV overschot hebt ?
400L Sol kost toch geen € 2399,- ?

• Krilo_89
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:11:
[...]
Je neemt een vat toch omdat je de inhoud nodig hebt, niet omdat je een PV overschot hebt ?
400L Sol kost toch geen € 2399,- ?
400L is meer comfort, maar het lukt waarschijnlijk ook met 300L. Het zal dan soms voorkomen dat je als laatste doucher wat lauwer water hebt, omdat het vat bijna leeg is. Bij een 400L vat is die kans alweer vele malen kleiner, maar je moet dan wel altijd 100 liter extra verwarmen en ook bij legionella runs. Als je geen pv overschot hebt, zijn dat duurdere runs en heb je voor wat extra comfort een hoger energieverbruik.

Dus ik zie een groter vat bijv. ook als een soort 'accu'. En als straks salderen niet meer kan, moet je toch op zoek om naar dingen waar je 'energie' in kunt stoppen wat je later kunt gebruiken wanneer de zon er niet is. Vandaar mijn opmerking over PV overschot.

Ik zie hem hier voor 2186. Dus 'bijna' 1000 meer klopt niet helemaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
Krilo_89 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:44:
[...]
400L is meer comfort, maar het lukt waarschijnlijk ook met 300L. Het zal dan soms voorkomen dat je als laatste doucher wat lauwer water hebt, omdat het vat bijna leeg is.
Ik snap die redenering niet (helemaal). Je kunt er altijd voor kiezen om de SWW-run meerdere keren per dag te laten lopen, of, zoals ik doe, vanaf 12 tot 22 uur. Als er dan 's avonds of 's middags iemand in bad is geweest start de WP alsnog een tweede run, en is er dus de volgende ochtend altijd genoeg heet water.
(Sensor zit bij mij op ca 1/3 vanaf de onderzijde in het 300L vat, en ik heb een delta T van 20 graden ingesteld, dus als de watertemperatuur bij de sensor onder de 27 graden komt voor 22 uur, start ie een nieuwe SWW-run. Waarschijnlijk gaat dit ook nog wel goed als ik die delta T naar 25 graden zet, maar dat moet ik maar eens testen).

In de praktijk zit ik dus nooit zonder warm water en heb ik ook met een 300L vat maximaal comfort (zelfs zo comfortabel dat de auto met warm water was, nooit meer koude handen!) Het water wordt bijna 100% met PV-stroom verwarmd, dus ook dat is niet eens slecht voor de CO2 uitstoot.

[Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 29-05-2021 12:53]

• Krilo_89
@Andrehj, dat klopt. Het gaat er meer om als alles in 1 ruk achter elkaar de badkamer in gaat. Bijv. eerst een bad, daarna afspoelen in de douche. En dan nog twee personen erna onder de douche.

In mijn geval ga ik dus uit van de worst-case-scenario, waarbij de kans dat dit bij 400L gebeurd veel kleiner is dan bij 300L. Nu denk ik dat ik dit wel red met een 300L vat, welke ik eventueel met pv op een hogere temperatuur kan krijgen, dus meer warm water.

[Voor 17% gewijzigd door Krilo_89 op 29-05-2021 12:58]

• Andrehj
Krilo_89 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:55:
@Andrehj, dat klopt. Het gaat er meer om als alles in 1 ruk achter elkaar de badkamer in gaat. Bijv. eerst een bad, daarna afspoelen in de douche. En dan nog twee personen erna onder de douche.
Ook dat is geen probleem, want een 8 kW WP levert genoeg vermogen om "live" te kunnen douchen. Dus zodra het bad gevuld is gaat de WP al aan, waarna de WP genoeg vermogen levert om tijdens het douchen de watertemperatuur niet verder te laten zakken. Zeker niet als je ook nog de afdroogtijd meeneemt.

• Krilo_89
Andrehj schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:23:
[...]

Ook dat is geen probleem, want een 8 kW WP levert genoeg vermogen om "live" te kunnen douchen. Dus zodra het bad gevuld is gaat de WP al aan, waarna de WP genoeg vermogen levert om tijdens het douchen de watertemperatuur niet verder te laten zakken. Zeker niet als je ook nog de afdroogtijd meeneemt.
Ah okey, ja ik heb een 5kW warmtepomp, dus wel wat minder vermogen ;)
Ik heb een bad en een regendouche en 2 kinderen en heb zelfs bij mijn 400 liter vat wel eens dat het vat echt bijna op is. Ik zou geen 300 liter vat willen als ik de ruimte had voor een 400 liter vat.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 15:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Andrehj schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:23:
[...]

Interessante observatie - 8kW is dus voldoende om (net) te kunnen douchen.
Ik kan dit uit eigen ervaringen bevestigen en o.a. met metingen onderbouwen.
MAAR dan heb je zoiets als een spaardouche met < 5 l/min en verder niets anders actief.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• Maikie18
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 09:23
Vandaag de WP op koelen gezet en op 20 graden. Het is nu 23 graden maar toch 24kWh gebruikt, hmm

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:29
Maikie18 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:52:
Vandaag de WP op koelen gezet en op 20 graden. Het is nu 23 graden maar toch 24kWh gebruikt, hmm
Nu al op koelen? Het is de eerste warme dag van het jaar. Ben blij dat het lekker warm is en dat de WP eindelijk uit staat...

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• Maikie18
Ik vond het gister avond best warm dus dacht zal eens kijken met dit weer wat het doet.

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:55
@Maikie18
Hier donderdag voor het laatst verwarmd, ik verwacht dat dat het eind van het stookseizoen was hier. Momenteel is het net aan 20 graden binnen (dat is het de hele winter ook geweest). Als ik had willen koelen kan dat met dit weer nog passief door een raampje open te doen. Woon je in een warm land?
We hebben maar 1 raam en een dakraam op het zuiden, ik kan me voorstellen dat het met veel glas op het zuiden zonder zonwering een ander verhaal is.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Hier heeft de wp vandaag nog 2 uur verwarmd :)

Nu maar ff handmatig uitgezet, de voorspellingen zijn warm de komende tijd

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Maikie18
busscherski schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:37:
@Maikie18
Hier donderdag voor het laatst verwarmd, ik verwacht dat dat het eind van het stookseizoen was hier. Momenteel is het net aan 20 graden binnen (dat is het de hele winter ook geweest). Als ik had willen koelen kan dat met dit weer nog passief door een raampje open te doen. Woon je in een warm land?
We hebben maar 1 raam en een dakraam op het zuiden, ik kan me voorstellen dat het met veel glas op het zuiden zonder zonwering een ander verhaal is.
Haha, gewoon in Nederland. Vanochtend inderdaad alles tegen elkaar open gezet. We hebben een houtskelet bouw dat wordt vrij snel warm maar het was meer een test. Als ik voor de fan sta komt er wel lekker warme lucht uit.

@Grolsch hier vandaag ook nog gewoon verwarmd. Deze maand 250kWh verbruikt.

Ik vraag me af, in de koel modus. Hoe stopt hij dan? Ik stond er net voor toen hij uit ging maar een minuut later was hij al weer aan. Heb hem nu gewoon helemaal uitgezet.

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:55
Maikie18 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:39:
Ik vraag me af, in de koel modus. Hoe stopt hij dan? Ik stond er net voor toen hij uit ging maar een minuut later was hij al weer aan. Heb hem nu gewoon helemaal uitgezet.
WAR, vaste aanvoertemperatuur of thermostaat regeling?

Bij mij werkt alleen de vast aanvoertemperatuur van +/- 19 graden. En niet vergeten de 'verwarming' uit te zetten in de badkamer.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• format5
Maikie18 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:39:
[...]

Haha, gewoon in Nederland. Vanochtend inderdaad alles tegen elkaar open gezet. We hebben een houtskelet bouw dat wordt vrij snel warm maar het was meer een test. Als ik voor de fan sta komt er wel lekker warme lucht uit.

@Grolsch hier vandaag ook nog gewoon verwarmd. Deze maand 250kWh verbruikt.

En dan dacht ik dat ik veel verbruikte met de WP. Ik zit nu op 161kWh
Of is dat heel het huis?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maikie18
busscherski schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:46:
[...]

WAR, vaste aanvoertemperatuur of thermostaat regeling?

Bij mij werkt alleen de vast aanvoertemperatuur van +/- 19 graden. En niet vergeten de 'verwarming' uit te zetten in de badkamer.
WAR is niet beschikbaar in koel modus vandaar mijn vraag.
format5 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:22:
[...]

En dan dacht ik dat ik veel verbruikte met de WP. Ik zit nu op 161kWh
Of is dat heel het huis?
Dat is voor een heel huis. Vorige maand nog 480 gebruikt

[Voor 26% gewijzigd door Maikie18 op 30-05-2021 09:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 13:41
Sinds dondermiddag draait hier een Bosch Compress 7400i in hybride opstelling. Er is een WAR i.c.m. een Moduline 1010H. De WP houdt kennelijk van sauna achtige toestanden, want hij blijft verwarmen ondanks dat de ingestelde ruimtetemperatuur al lang is behaald. Thermostaat stond op 20 en na een run verwarmen was het ruim 22 graden. Zelfs met de thermostaat op 19 blijft dat ding gewoon verwarmen. Zeker met dit weer waarbij het snachts weliswaar nog vrij koud is (hier ca. 4 graden), maar overdag dik over de 20, is op deze manier verwarmen vrij zinloos. Het lijkt er op dat de WP pas stopt als de buitentemperatuur is bereikt waarop het warmtebedrijf uitschakelt 8)7

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:29:
Ik heb een bad en een regendouche en 2 kinderen en heb zelfs bij mijn 400 liter vat wel eens dat het vat echt bijna op is. Ik zou geen 300 liter vat willen als ik de ruimte had voor een 400 liter vat.
Heb jij je WP dan niet zodanig ingesteld dat ie bijverwarmt als de temperatuur te laag wordt? Mijn ervaring is dat het bad vaak in de middag of aan het begin van de avond wordt gebruikt. Nu is dat maar sporadisch (pubers zitten bijna nooit meer in bad en mijn vrouw misschien een paar keer per maand), maar in die gevallen gaat de WP dus in de avond nog eens warm water maken. Werkt goed.
Ik heb ook wel ruimte voor een 400l vat, maar dit niet nodig.
dunklefaser schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:41:
MAAR dan heb je zoiets als een spaardouche met < 5 l/min en verder niets anders actief.
Een gemiddelde doucher (hier in huis althans) is van de tijd die hij/zij de badkamer bezet houdt maar ongeveer de helft van de tijd aan het douchen. De rest van de tijd gaat op aan spullen bij elkaar zoeken, afdrogen, scheren, haar kammen etc. Dus gemiddeld heb je ook maar de helft van het vermogen nodig, of je kunt twee keer zoveel water verbruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 10:15
Krilo_89 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:44:
[...]

400L is meer comfort, maar het lukt waarschijnlijk ook met 300L. Het zal dan soms voorkomen dat je als laatste doucher wat lauwer water hebt, omdat het vat bijna leeg is.
Je kan natuurlijk ook in plaats van een groter vat met het verschil in geld een douche WTW kopen. Dit maakt je vat effectief groter maar het verbruik minder.

Ikzelf heb een regendouche met een 200liter vat. Het rendement van mijn WTW is ongeveer 66% wat het aan bruikbaar douche water dus ongeveer 300liter maakt in plaats van 200.

Het bijkomend voordeel is dan ook dat ik voor opwarmen maar 200 liter hoef op te warmen. Wat een stuk minder energie kost dan 300 liter.

Voor dat ik mijn WTW had koste het opwarmen van het water ongeveer 2.5kw stroom. Nu kost met WTW het opwarmen van het water nog maar 1.5kw. dat is best een verschil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Krilo_89
rjd22 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:08:
[...]
Je kan natuurlijk ook in plaats van een groter vat met het verschil in geld een douche WTW kopen. Dit maakt je vat effectief groter maar het verbruik minder.
------
Voor dat ik mijn WTW had koste het opwarmen van het water ongeveer 2.5kw stroom. Nu kost met WTW het opwarmen van het water nog maar 1.5kw. dat is best een verschil.
Ja dat had ik geopperd bij de loodgieter, maar die gaf aan er alleen maar problemen mee te hebben. Plus dat het lastig was wegwerken bij ons. Uiteindelijk dus niet gedaan (en ook geen mogelijkheid meer).

Maar gezien ik nu zelf alle apparatuur aan het aanschaffen ben en aan het uitdenken ben hoe het 'zou' moeten werken, vraag ik me af hoeveel 'problemen' zoiets nou zou geven. Als het aan de loodgieter zou liggen stond er nu een 12kW warmtepomp, een 500liter vat water en waarschijnlijk nog wel een buffervat voor de vloerverwarming, terwijl dat geen van allen nodig was geweest.

@Grolsch en @Andrehj, ik heb de ruimte voor 400L en @koevlaas2 kan een mooi vat leveren, dus dat lijkt me wel interessant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:39

Proton_

Team Welles

@Krilo_89 ik ben benieuwd naar zijn problemen, in het DWTW topic staat 1 lekkage tussen de tientallen prima werkenden genoteerd, en dat is ook al weer even terug :)

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Excavator
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 10:34
LittleKiller schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:11:
[...]

Nou ja, bij ecodan staat dat bepaalde versies van het buffervat, de vloerverwarming ook kunnen koelen. Alleen deze versie niet.

bij mijn weten heb ik de EHST20D-VM2C en de ERST20D-MEC kan wel de vloer koelen (of een vergelijkbaar model zeg maar)
Het is al eventjes geleden, maar met deze temperaturen toch weer wat actueler.

Ik heb ook de EHST20D-VM2C welke eigenlijk alleen geschikt is om te verwarmen. Door een dipswitch over te halen is het wel mogelijk de koel functie te activeren. Ik heb dit vandaag geprobeerd en tevens getest. Het werkt allemaal wel! . Dus de techniek is allemaal aanwezig in het apparaat.

Zoals destijds @silencer112 al aangaf zijn er wel issues met het condenswater. Ik heb in die paar uur nog geen condenswater kunnen bespeuren. Maar ik kan mij zo voorstellen dat als je langer in de koel-modus draait en de binnen/buiten temperaturen nog wat oplopen je daar wel degelijk last van zou kunnen krijgen..

Ik zelf heb wel de mogelijkheid om mogelijk condenswater op te vangen onderaan de warmtepomp en af te voeren. Wat betreft de onderdelen van de WP, dat gaat natuurlijk nog wel een dingetje worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 15:40
[...]

Een DWTW lijkt me dan een handige oplossing. Scheelt zeker in het overgangsseizoen aanzienlijk.
Grolsch schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:57:
Hier heeft de wp vandaag nog 2 uur verwarmd :)

Nu maar ff handmatig uitgezet, de voorspellingen zijn warm de komende tijd
Het is wel echt koud geweest tov voorgaande jaren. Ik heb in de afgelopen 6 jaar nog nooit de wp aangehad in mei en dit jaar een aantal maal, afgelopen week nog. Vorig jaar voor het laatst in maart gestookt. Weinig zon gehad dat scheelt wel aanzienlijk. Van de week screens dicht doen en daarna koeling aan als het warm blijft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• format5
Maikie18 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:49:
[...]

Dat is voor een heel huis. Vorige maand nog 480 gebruikt
Ik vond het al zo veel terwijl wij hier redelijk grootverbruikers zijn ;)
Voor heel het huis zitik voor deze maand op 916kWh :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jerh Het meerverbruik in april/mei werd bij mij voor iets minder dan de helft veroorzaakt door de extra graaddagen (+300 j.o.j.) (= lagere temperatuur) en voor de andere helft door de gemiste instraling.
De screens zijn bij mij nu al naar beneden op de slaapkamers.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

Acties:
  • 0Henk 'm!

• format5
dunklefaser schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:40:
@jerh Het meerverbruik in april/mei werd bij mij voor iets minder dan de helft veroorzaakt door de extra graaddagen (+300 j.o.j.) (= lagere temperatuur) en voor de andere helft door de gemiste instraling.
De screens zijn bij mij nu al naar beneden op de slaapkamers.
Afgelopen winter had ik ze ook naar beneden zodra de zon weg was. Dat scheelt stiekem toch ook nog wel wat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maikie18
format5 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:12:
[...]

Ik vond het al zo veel terwijl wij hier redelijk grootverbruikers zijn ;)
Voor heel het huis zitik voor deze maand op 916kWh :+
Ik heb het wel alleen over verwarming.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• format5
Maikie18 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:07:
[...]

Ik heb het wel alleen over verwarming.
Dan vind ik dat je nog redelijk wat verbruikt.. Maar ik weet de context van het verbruik niet, misschien valt het nog wel mee dan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 10:01
Waarschijnlijk eerder aan bod gekomen hier maar kon het niet vinden. Is er een manier waarop je je boiler kan opwarmen met de warmte die je “kwijt” moet tijdens het koelen in plaats van dit naar buiten te gooien?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@adnanoner Als je zoekt op "VRF" in dit topic kom je wel wat tegen. Kort samengevat: Alleen als je een model pakt wat eigenlijk gebruikt wordt voor grotere panden en dan ook de "Heat Recovery" variant gebruikt. Daarmee kan je de warmte ook echt verplaatsen van de binnenlucht naar het boilervat.

Aan de andere kant heb je natuurlijke simpele oplossingen als een binnen/binnen WP boiler, maar dan moet je zelf gaan bepalen waar de lucht vandaan komt en heen gaat.

Alsnog zal je me beide opties zien dat je boiler al gauw warm is en je alsnog meer moet koelen dus vaak moet je alsnog de warmte ergens anders kwijt zien te raken. Niet te vergeten dat je alsnog maar max 50/60 graden zult halen voordat je WP het naar buiten moet gaan gooien, 90 graden zit er niet in.

Hier uiteindelijk geen Heat Recovery gepakt want heb al een ZB die met dit weer al genoeg binnenhaalt dat ik de warmte nooit kwijt zou kunnen op het moment dat ik moet koelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:45
Ik heb deze maand alleen op 6 en 7 mei de WP aan gehad (6 en 10kwH respectievelijk verbruik). Ik begrijp niet zo goed dat die overal nog aan heeft gestaan? Is het verschil dan zo groot met instraling en dergelijke? We hebben niet zo'n groot huis (hoek, 135m2 BVO) met veel ramen op zonkant. Het is echt niet koud geweest.

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@vandermark vrijwel gelijke situatie hier, maar toch echt regelmatig moeten verwarmen op zo'n beetje de laatste stand voor een paar uur per dag. Vooral met het thuiswerken, is het wel fijn om het wat warmer te hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
[...]

Heb er ook wel eens aan zitten rekenen....

Water moet je van binnenkomst --> douche zo'n 28 graden opwarnen (van 10 naar 38). Water heeft een soortelijke warmte van 4186 J/(kg. K), dus er is 117kJ nodig om 1 kg (=1 liter) water van 10 naar 38 graden te brengen. Dat wil zeggen dat je voor 1 liter/min (=1/60 liter/sec) bijna 2kJ/s = 2kW nodig hebt. Met 8kW kan je dus 4 liter/min opwarmen -- dus als je maar de helft van de tijd de douche aan hebt staan, kan je 8 liter/min tappen.

Het verhaal wordt wat minder duidelijk omdat je boiler ook nog mengt, maar helpen zal het zeker :).

Voor mij zat ik hiermee te spelen omdat ik me afvroeg of ik mijn 400l bad vol ging krijgen uit mijn 180l boiler (zonder deze eerst naar 70 graden te hoeven brengen....).

Claude

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@vandermark Een goed! geïsoleerd rijtjeshuis (label B of beter) van ca. 120 m² (hoek of tussenwoning)
met een gemiddelde kamertemperatuur van 20-21°C zou weleens een stookgrens van ca. 12-14°C kunnen hebben. Heb je dan nog veel ramen op zuid vang je ook bij bewolkte hemel in mei nog voldoende
energie van de zon om de warmteverliezen te compenseren.
Dus ongewoon is het niet dat de verwarming dan alleen bij gemiddelde buitentemperaturen onder de 10°C even aangaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 15:40
vandermark schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:28:
Ik heb deze maand alleen op 6 en 7 mei de WP aan gehad (6 en 10kwH respectievelijk verbruik). Ik begrijp niet zo goed dat die overal nog aan heeft gestaan? Is het verschil dan zo groot met instraling en dergelijke? We hebben niet zo'n groot huis (hoek, 135m2 BVO) met veel ramen op zonkant. Het is echt niet koud geweest.
Ik schreef al dat ik dit nog niet eerder heb mee gemaakt. Normaal is het eind maart wel klaar met verwarmen. Hier was het 28 mei 's nachts buiten tussen de 3 en 4 graden..... En weinig zon daarvoor, dus geen compensatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chevchelios
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23-06 20:52
Weer een situatieschets waarbij ik erg benieuwd ben naar jullie mening.

Het betreft een zolder met twee kamers, waarbij het trapgat links zit.
Wat zou de beste plaatsing zijn (A of B ) om zowel de zolder als de onderliggende verdieping te koelen?

In geval van B komt de binnenunit dus boven het trappengat te hangen en blaast ie richting de open deur van de zolderkamer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
chevchelios schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:54:
Weer een situatieschets waarbij ik erg benieuwd ben naar jullie mening.

Het betreft een zolder met twee kamers, waarbij het trapgat links zit.
Wat zou de beste plaatsing zijn (A of B ) om zowel de zolder als de onderliggende verdieping te koelen?

In geval van B komt de binnenunit dus boven het trappengat te hangen en blaast ie richting de open deur van de zolderkamer.

[Afbeelding]
Is eigenlijk meer voor het lucht/lucht WP topic of het airco topic ;)

Maar ik heb hem in mijn huidige woning op locatie B hangen, en dan zo hoog mogelijk in de nok, werkt als een speer, ik heb een 3,5kW variant hangen, koelt actief zolder ( 50m² ) en 1e etage ( 50m² ) en met de boost snoept hij ook nog wat graden weg van de woonkamer weg als ik de gangdeur open zet. Trappengat is helemaal open dus alle warme lucht stijgt naar de nok waar de airco dit fijn kan koelen :)

[Voor 9% gewijzigd door HammieDuDe op 31-05-2021 12:14. Reden: toevoeging]

Nieuwbouw in volle gang | Loxone | PHUZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Nu online
HammieDuDe schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:02:
[...]

Dat is tegenwoordig één topic geworden :9 Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maikie18
vandermark schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:28:
De definitie van koud is voor iedereen anders. Bij ons staat hij dag en nacht op 22, dat vinden wij comfortabel. @AUijtdehaag daarentegen vind 19 graden al te warm om maar een voorbeeld te geven :)

Maar betreft het koelen dat gaat toch niet helemaal goed. Ik stond gisteren bij de unit toen hij aan ging, dan gaat hij op hoge toeren draaien, dat zakt heel snel terug in (10-30) seconden, dan voel je er steeds warmere lucht af komen en dan gaat hij uit met een geluidje alsof hij in defrost mode gaat om vervolgens na een korte tijd weer terug aan te gaan.

Heb hem net via de app van stroom naar ruimte gezet
HammieDuDe schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:02:
[...]

Maar ik heb hem in mijn huidige woning op locatie B hangen, en dan zo hoog mogelijk in de nok, werkt als een speer, ik heb een 3,5kW variant hangen, koelt actief zolder ( 50m² ) en 1e etage ( 50m² ) en met de boost snoept hij ook nog wat graden weg van de woonkamer weg als ik de gangdeur open zet. Trappengat is helemaal open dus alle warme lucht stijgt naar de nok waar de airco dit fijn kan koelen :)
Ligt eraan wat je voornamelijk wilt koelen zou ik zeggen, ik zou hem zelf op A hangen mits het voor die kamer is, al wat er beneden mee gekoeld word is mooi meegenomen, je hebt in de kamers op de verdiepingen eronder geen circulatie dus die koelen toch niet echt zoals je zou willen of je hem nou op A of B hangt.

Vanuit A blaast hij mooi de lucht naar je trappengat waar die naar beneden kan

[Voor 32% gewijzigd door Maikie18 op 31-05-2021 13:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Maikie18
Probeer eerst eens op een vaste temperatuur van het water (18 ofzo) en dan flow cooling.

Op ruimte gaat hij weer volle bak vermoed ik, zo snel is de ruimte niet afgekoeld.... :+
Gevolg is pendelgedrag.

Verwacht er niet teveel van.
Gelukkig heb je boven ook vloerverwarming/koeling, waardoor het naar beneden kan stromen.
Je moet echt wel beweging hebben van de koude. (liefst een fan op de vloer richten)

Ik heb nog lelijke open fancoils liggen (voordat ik bestookt wordt met PM), want ik ga over op de L/L WP. : :>

[Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2021 13:48]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15:56
De woonkamer is hier al 25 graden vandaag, ik wilde eens cooling mode testen.
koel modus Ingesteld op de sw75yaa, maar vervolgens blijft hij op pauze staan.
In de upponor smatrix pulse staat de boel nog in verwarmings modus, terwijl hij wel zou moeten luisteren naar H/C input (volgens setting).

Moet ik nog wat meer doen om de boel aan het koelen te krijgen ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 17-06 23:52
Imheb dit topic al een hele tijd niet meer gevolgd, maar is dit inmiddels inderdaad zoals warmtepompen magazine meld in stuk over onbekende merken:
Overheidsloket RVO stelt een factuur met levering en installatie door een installatiebedrijf verplicht om subsidie te krijgen.
https://www.vakbladwarmte...-wie-zit-erachter-1017145
Pagina: 1 ... 99 ... 104 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True