Noem me cynisch, maar ik heb het eigenlijk wel gehad met het technologie-optimisme van Musk
en co.
Starlink gaat op termijn over tienduizenden satellieten, zodat er overal ter wereld breedband internet zal zijn. Op plaatsen waar nu weinig kabels liggen, zoals Afrika, zal men dan ook breedband internet hebben. Dat zal men net zoals hier vooral gebruiken om kattenfilmpjes en andere onzin te bekijken of sociale media zoals X te gebruiken, het ideale platform voor dictaturen zoals Rusland om de democratisering van Afrika te saboteren. AI zal dat nog gemakkelijker maken (meer daarover later).
Tesla: e-auto's zijn een stap in de goede richting. We hebben echter geen elektrische SUV's of Cybertrucks nodig, maar vooral
minder auto's, deelmobiliteit, fietsen en beter OV. Nu woont al meer dan de helft van de wereldbevolking in verstedelijkt gebied, in 2050 zal dat nog meer zijn. Auto's hebben weinig te zoeken in een moderne stad. In de VS zijn de verplaatsingen
echt niet zo veel groter dan hier, er is daar veel potentieel en plaats voor de fiets, wat de obese bevolking goed zal doen.
Hyperloop: dat zal vooral de afstanden vergroten
ipv de reistijd verkorten.
Voor AI stond Musk op de rem, zodat hij zelf een achterstand kon inhalen. AI verbruikt
massa's energie (net zoals crypto, nog zo'n dingetje waar hij fan van is) en zullen we daarmee de milieu/klimaatproblemen oplossen?
Tenslotte is Musk ook te rijk, te machtig en tegelijk ook labieler dan wenselijk.
offtopic:
en dan is er ook nog de 'idolatrie' rond zijn persoon, wie kent nog CEO's van autobedrijven, of de topman van de NASA? de media hebben het vooral over de persoon, terwijl er toch altijd een heel team achter die auto's en raketten zit
"Elon Musks Neuralink plaatst eerste hersenimplantaat bij mens"
"Tweede testlancering van Elon Musks Marsraket is een succes"
"Musk lanceert binnenkort betaalde X-abonnementen"
Bij andere producten wordt nooit zo uitdrukkelijk naar de CEO verwezen
We moeten selectief zijn in de technologische oplossingen die de uitstoot verlagen en verder vooral inzetten op efficiëntie. Zijn we niet al decennia aan het 'vergroenen' met isolatie en zuiniger toestellen? Ik zie er weinig van terug in de enige grafiek die werkelijk telt en we moeten de schuld niet verschuiven naar de landen die nu onze vervuilende productie overgenomen hebben.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 06-02-2024 09:52
]