WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
En ik denk dat daar grotendeels dezelfde verhoudingen uit komen rollen; hoewel ze natuurlijk sneller door hun assortiment gaan dan de HEMA. Aan de andere kant verkoopt de Action veel restpartijen van schoonmaakmiddelen en andere spullen. Ik weet niet hoe je dat boekhoudkundig zou moeten aanpakken. Omdat "gebruik" van spullen een best grote post is, zou het wel eens zo kunnen zijn dat het milieuvriendelijker is om spullen gelijk op de vuilnisbelt te gooien. (wat meteen het gevaar van dit soort berekeningen aantoont).Oekiejoekie schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:30:
* Oekiejoekie zou wel eens dezelfde analyse van de Action willen zien
Boekhandels zijn natuurlijk ook interessant; een groot deel van hun assortiment wordt nooit verkocht, maar wordt voor vernietiging teruggestuurd.
Er is (in het naastgelegen retailtopic) wel eens gesteld dat online winkelen beter voor het milieu zou kunnen zijn; de thuisbezorging is dan wel minder vriendelijk, maar de producten hoeven niet eerst naar een (continu verwarmde en verlichte) winkel te worden verscheept. Misschien is dat wel zo, maar de verwarming/verlichting van winkelpanden is duidelijk een marginaal verschijnsel.
Edit: blijkbaar verkoopt de Action geen restpartijen. Vanuit milieuvriendelijkheidsoogpunt trouwens geen plus.
[ Voor 4% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 11-12-2023 16:56 ]
Verwijderd
https://twitter.com/Clima...tatus/1733244938660282572
Dat klopt sowieso niet. Als iedereen die het nu online besteld met z'n eigen auto naar de winkels rijdt heb je veel meer vervuiling dan 3 a 4 bestelbussen per dag in de straat.CVTTPD2DQ schreef op maandag 11 december 2023 @ 07:30:
[...]
de thuisbezorging is dan wel minder vriendelijk
Maar er zijn ook mensen die bijvoorbeeld met de fiets naar de winkel rijdenFrame164 schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:33:
[...]
Dat klopt sowieso niet. Als iedereen die het nu online besteld met z'n eigen auto naar de winkels rijdt heb je veel meer vervuiling dan 3 a 4 bestelbussen per dag in de straat.
Intentionally left blank
Een compleet onbekende actiegroep die vanuit het neits een fantastische viral video plaatst, alle social media campagnes op orde heeft, zich bedient van links-anarchistische terminologie ("direct action"), maar wel gelijk een open positie heeft voor een director (salarisindicatie $40k-$72k pa)?Verwijderd schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:28:
Mooie actie, beter dan vastlijmen aan schilderijen of saboteren van sportwedstrijden:
https://twitter.com/Clima...tatus/1733244938660282572
Kijk uit. Je zult zien dat het een reclamecampagne van BP is.
Lijkt haast fake die laatste shot waar het ligt uit gaat terwijl ze door politie naar buiten geëscorteerd worden. Meestal worden de mensen die filmen als eerste aangepakt. Het lijkt te strak geregisseerd. Ik zag verschillende hoeken dan heb je al 3 mensen die filmen nodig te hebben.CVTTPD2DQ schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:36:
[...]
Een compleet onbekende actiegroep die vanuit het neits een fantastische viral video plaatst, alle social media campagnes op orde heeft, zich bedient van links-anarchistische terminologie ("direct action"), maar wel gelijk een open positie heeft voor een director (salarisindicatie $40k-$72k pa)?
Kijk uit. Je zult zien dat het een reclamecampagne van BP is.
[ Voor 5% gewijzigd door Skywalker27 op 12-12-2023 07:47 ]
Tegenwoordig heb je aan een telefoontje natuurlijk genoeg, maar toch.Skywalker27 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:46:
Lijkt haast fake die laatste shot waar het ligt uit gaat terwijl ze door politie naar buiten geëscorteerd worden. Meestal worden de mensen die filmen als eerste aangepakt. Het lijkt te strak geregisseerd. Ik zag verschillende hoeken dan heb je al 3 mensen die filmen nodig te hebben.
Volgens InfluenceWatch (en hoe betrouwbaar die site is weet ik ook niet):
Oftewel, rijke miljardairs die een activistiche groep financieren en runnen, maar wel aan jonge vrijwillgers vragen of ze zich willen laten arresteren.Climate Defiance is een groep klimaatactivisten die zich richt op jongvolwassenen, opgericht in maart van 2023.
[...]
Een groot deel van de financiering komt van het Climate Emergency Fund, een organisatie die geld van rijke "liberals" zoals Abigail Disney en Aileen Getty naar activistische groepen doorsluist.
Het gaat een beetje off-topic, maar ik voel me er wat ongemakkelijk bij, zeker als dit soort miljardairs doen alsof het allemaal spontane linkse initiatieven zijn. Dat de kleindochter van J. Paul Getty een belangrijke financier van Just Stop Oil is, is natuurlijk prachtig. Maar ik denk niet dat zij zich zelf laat arresteren.
Je moet wel eerst weten wat de verhouding is om effectief te kunnen veranderen. Daarnaast lijk je te suggereren dat HEMA niets kan en wil doen in scope 3 omdat het ten koste gaat van het bedrijfsmodel. Maar door andere leveranciers, materialen, producten te kiezen kan HEMA ook in scope 3 de boter wel laten deuken.CVTTPD2DQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:53:
[...]
94% van de klimaatimpact van HEMA is Scope 3. Waarvan 74%, ofwel 663 kton per jaar wordt veroorzaakt door de core business: het verkopen van spullen.
Dan kun je wel roepen "alle beetjes helpen!" en de verwarming lager zetten in de winkelpanden, maar het is duidelijk dat dat geen deuk in een pakje boter slaat. Sterker nog, het is nauwelijks te onderscheiden van greenwashing.
Regeren is vooruitschuiven
Scope 3 bevat natuurlijk ook gebruik van de producten die je hebt verkocht.T-MOB schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:06:
[...]
Je moet wel eerst weten wat de verhouding is om effectief te kunnen veranderen. Daarnaast lijk je te suggereren dat HEMA niets kan en wil doen in scope 3 omdat het ten koste gaat van het bedrijfsmodel. Maar door andere leveranciers, materialen, producten te kiezen kan HEMA ook in scope 3 de boter wel laten deuken.
Dus de gebruiksfase van een frituurpan (stroomverbruik, olie, etc) telt ook als scope 3, maar bij scope 3 heb je natuurlijk alleen maar een inspanningsverplichting (volgens mij) en geen resultaatverplichting.
Een frituurpan op groene-energie van je eigen zonnepanelen heeft natuurlijk een lagere afdruk. Ik zou me hier ook niet al te veel zorgen nog over maken, veel van die zaken veranderen gewoon met het systeem mee.
Daarbij kan je producten ook anders ontwerpen. In value propositions staat nu de vraag: hoe waardevol is het voor de klant centraal (use-value) en dan willen we er geld mee verdienen (exchange value).
Die vragen worden uitgebreid met: hoe houden we het zo lang mogelijk waardevol bij de klant (en hoe v erdienen we hier nog steeds aan
Dus producten die makkelijk te repareren zijn, upgraden, diensten aanpassen, etc zullen ook een lagere druk hebben. Maar dit vereist idd complete aanpassing.
Ik schrijf op dit moment een paper hierover, fundamentele onderzoek is nu af en ik heb een aangepast business model design methodologie gemaakt, waarbij ik LCA-tooling rechstreeks in business models voor waardenetwerken kan stoppen (ik gebruik geen zaken zoals business model canvas, omdat die alleen uitgaan van focal companies).
Dit is gebaseerd op een exploratory case study wat ik voor een beddenfabrikant (en daar blijft het bij qua omschrijving) gedaan heb. Die hadden eerst met ReCiPe de milieu-grenzen bekeken en toen heb ik met m' n collega's het waardetnewerk in detail ontworpen en gekeken naar de winstgevendheid per actor om binnen deze milieuconstraints te kunnen leven.
Conclusie was dat er zeker zaken veranderd moeten worden in business model design. Dit was een commercieel traject trouwens. Dat hele close the loop verhaal is niet winstgevend. Virgin materialen zijn tot een factor 4 goedkoper nog. Zelfs met zware co2-heffingen is virgin goedkoper.
Maar deze aanpak werkt best, maar ik vind dat je ze meer moet combineren ipv verschillende tooling niet geintegreerd gebruiken. Mijn doelstelling is om de LCA-tooling compleet te integreren met waardenetwerk design tooling. Ik heb ook al een marktpartij gevonden die mogelijk hun toolkit wil aanpassen op dit onderzoek. Dus gelijk een technology push.
Het leuke aan z aken zoals ReCiPe gebruiken is dat je ook goed kunt meten hoe je de close the loop kunt inzetten voor resource besparingen. Tijdens de productie-fase meet je: mijn business model kost zoveel kilo ijzererts. Maar met een goede close the loop krijg ik over 10 jaar weer een bepaalde hoeveelheid terug.
Hier zit zeker vooruitgang is, maar ik kan je garanderen, het gaat zeker nog een flinke tijd duren. De 2030 50% circulair gaan we niet halen. Daar wordt op (wetenschappelijke) conferenties wel redelijk zorgwekkend over gesproken.
Volgens het AD valt het allemaal wel mee, dus laten we vooral lekker doorgaan op dezelfde manier.
Letterlijk alle alarmbellen rinkelen maar het AD wilt er een positieve draai aangeven om wat meer advertentie centjes te verdienen.
1. Minder doden bij overstromingen
2. Eindelijk geld voor klimaatschade arme landen
3. Groener en koeler
4. Recordgroei hernieuwbare energie
5. Blakend van gezondheid: de ijsbeer
6. Recordoogsten, ondanks recordhitte
7. De afgewende apocalyps
Ongelooflijk dat zoiets in de krant mag komen. Iedereen die al enigszins twijfelt over klimaatverandering zal een artikel zoals dit aangrijpen om maar geen aanpassingen te hoeven doen
[ Voor 33% gewijzigd door martijn.s op 12-12-2023 19:04 ]
Ah, dus als we het probleem afkopen, dan is het probleem er niet...martijn.s schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:58:
Even via een alternatieve manier het artikel gezien:
Die is echt uit de categorie "worteltjes zijn goed voor de ogen, want ik heb nog nooit een konijn bij de opticien gezien"5. Blakend van gezondheid: de ijsbeer
We leven nog, dus we moeten niet klagen...7. De afgewende apocalyps
Ik heb zelf het idee dat dit eigenlijk voor de Speld geschreven was, maar het per ongeluk bij het AD terecht gekomen is...Ongelooflijk dat zoiets in de krant mag komen. Iedereen die al enigszins twijfelt over klimaatverandering zal een artikel zoals dit aangrijpen om maar geen aanpassingen te hoeven doen
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Verwijderd
Enkel in rijke landen:martijn.s schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:58:
Alleen de lagelonenlanden blijven achter: daar lag de sterfte per watersnood afgelopen twintig jaar juist hoger dan daarvoor, blijkt uit de Delftse cijfers.
Het Green Climate Fund bevat op dit moment in totaal zo'n 18,37 miljard euro2. Eindelijk geld voor klimaatschade arme landen
De subsidies voor fossiele brandstoffen bedroegen in 2022 7000 miljard dollar
Waar? In de rijkere stadswijken?3. Groener en koeler
Nog steeds een vergrootglas nodig:4. Recordgroei hernieuwbare energie
/f/image/iwZ2iAwl3Nsm2X8p22ugLi7H.png?f=fotoalbum_large)
In de dierentuinen?5. Blakend van gezondheid: de ijsbeer
Waar?6. Recordoogsten, ondanks recordhitte
Ten eerste: wat bedoelen ze met 'apocalyps'? Scenes zoals in de 'the day after tomorrow'? Anderzijds zitten we aan 1,2 graden terwijl we op 2,7 graden of hoger zullen eindigen.7. De afgewende apocalyps
In Malaga werd het vandaag 29,9 graden, 5 graden warmer dan het vorige december-record:
https://twitter.com/ScottDuncanWX/status/1734629121257292151
Of je dat nu als maatstaf moet nemen is wat anders natuurlijk. Maar het is maar hoe je het bekijkt.
Volgens WWF daalt de ijsberenpopulatie met 30% tegen 2050
En hier zijn er nog heel wat die claimen dat de populatie wel degelijk verkleint, zelfs wiki liegt er niet om.
Daarnaast, het is geen rocket sience om die neerwaartse trend te kennen. IJsberen voeden zich voornamelijk met jonge zeehondjes. Door smeltend ijs, zijn er minder zeehonden of moeilijker te vangen. Ook sterven steeds meer jonge ijsberen doordat ze van jongs af aan langere afstanden moeten zwemmen naar de volgende ijsblok, wat ervoor zorgt dat de meesten te zwak zijn om verder te gaan en uiteindelijk achterblijven.
Frozen planet II laat dat mooi zien in docu-vorm
Dat de toekomst er mogelijk niet best uit ziet kan ik me voorstellen maar ik had het niet over schattingen in de toekomst.
Ik had het over het verleden. Met name het verbod op jacht op ijsberen in 1973 heeft een kentering teweeggebracht. Nu mogen alleen originele Inuit, en dan nog slechts sommige een ijsbeer doden.
Dat de leefomgeving voor ijsberen slechter wordt heb ik niet betwist.
Jammer dat de rest van je bericht hetzelfde gehalte heeft. Het WWF, wiki en de BBC zijn geen simpelweg geen goede bronnen voor dit soort dingen, en al helemaal niet wetenschapppelijk.Flipking94 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:35:
@Indoubt extraordinary claims require extraordinary evidence. Mijn BS-meter gaat af als ik dergelijke zeer twijfelachtige uitspraken hoor.
De populatie wordt normaal gesproken geteld door de PBSG en kent grote onzekerheden in aantallen. Susan Crockford geeft een hele goede samenvatting van deze data: https://climate-science.p...olar-bears-2021-final.pdf
Worst case kun je op basis van deze data stellen dat de populatie gelijk blijft als je mee neemt dat de onzekerheden van voor 1995 mogelijk hoger zijn dan gerapporteerd. Maar overal genomen, op basis van deze data (en dit is de enige data die er wetenschappelijk is), is er een lichtstijgende trend in populatieaantal.
Het is met name het zomerijs dat veel kleiner is geworden, het winterijs is relatief constant.
Ik denk dat je samenvatting niet volledig recht doet aan het artikel en daardoor de discussie onbedoelt op het verkeerde spoor heeft gezet. Ik ga zo vrij zijn je punten aan te vullen.martijn.s schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:58:
3. Groener en koeler
4. Recordgroei hernieuwbare energie
5. Blakend van gezondheid: de ijsbeer
6. Recordoogsten, ondanks recordhitte
7. De afgewende apocalyps
Ongelooflijk dat zoiets in de krant mag komen. Iedereen die al enigszins twijfelt over klimaatverandering zal een artikel zoals dit aangrijpen om maar geen aanpassingen te hoeven doen
1. vanuit de jaren 70 gekeken naar nu is het aantal gemiddelde fatale slachtoffers bij een overstroming van 300 gezakt naar een 70tal. Men is dus beter geworden in mitigerende / beschermende maatregelen overall. Dit zijn echter wel gemiddeldes.
2. er is geld beschikbaar gekomen nu eindelijk voor arme landen om de klimaatschade af te dekken. Dat is simpelweg een feit. Of het afdoende is, is een ander verhaal, maar er is tenminste een start, iets wat vele conferenties heeft geduurd.
3. met groener en koeler geeft men aan dat bomen mogelijk toch wat meer doen op het punt van opname van co2 dan verwacht. Dat heeft weer zijn impact op de tijd die we hebben met het aanpakken van de klimaatproblematiek. Men spreekt in die studie die wordt aangehaald ook van 'geeft ons iets meer tijd om naar netto 0 uitstoot te gaan'.
4. hernieuwbare energie: de groei is op een recordniveau. Dat wil niet zeggen dat er afdoende hernieuwbare energie beschikbaar is, maar wel dat de groei hiervan blijft toenemen. We zouden wereldwijd nu een 440 gigawatt aan hernieuwbare/groene stroom hebben, hiervan is er dit jaar 107 gigawatt bijgekomen. Dat is een significante beweging. Niet goed genoeg vooralsnog, maar significant
5. ijsbeer: ze onderschrijven zelf dat het vooral door een verbod op de jacht komt en wijzen oko naar hoe er beeldvorming is geweest doordat ene uitgehongerde ijsbeer is gebruikt als posterbeeld voor een campagne. Met concludeert niet dat het iets zegt over de toekomst van de ijsbeer.
6. recordoogsten lijken ze specifiek naar India te wijzen. Hier zijn er recordopbrengsten van oogsten geweest, wat men vooral dankt aan verbeterde irrigatie en het gebruik van rassen die beter bestendig zijn tegen het klimaat. Met andere woorden: er zijn mitigerende maatregelen die vooralsnog effectief blijken.
7. de afgewende apocalyps is een beetje dik aangezet, maar men wijst dat de oorspronkelijke lijn op een 4 tot 5 graden stijging zou uitkomen (dan is er weinig discussie mogelijk meer wat de gevolgen daarvan zijn). Men stipt aan dat de stijging van de opwarmingslijn afbuigt en we op een ~2.9 gemiddelde opwarming gaan zitten tegen het einde van de eeuw. Ook geeft men aan dat er voortschrijdend inzicht is geweest op de modellen waardoor voorspellingen accurater zijn en de oorspronkelijke doemscenario's zijn bijgewerkt/niet realistisch zijn meer in het kader van nieuwe wetenschappelijke inzichten. Maar ook hier onderstreept men dat er wel degelijk veel werk te doen is.
En als laatste:
Let op de woorden 'lijkt afgewend' en dat men ook duidelijk aangeeft dat dit, naast alle negatieve signalen (Die er overvloedig zijn), ook positieve zaken zijn op te merken.Het ‘einde van de wereld’ door klimaatverandering lijkt afgewend: zeven positieve signalen
Lange tijd is klimaatverandering voorgesteld als groot gevaar voor de mensheid en zelfs het einde van de wereld. Nog steeds is het verstandig om de uitstoot van broeikasgassen te minimaliseren, maar een apocalyps lijkt afgewend. Er klinken, ook op de VN-klimaatconferentie in Dubai, genoeg positieve signalen. Hier zeven opstekers over het klimaat.
Ik denk dat we wat beter moeten lezen en wat minder snel moeten happen, hoe iets verwoord is doet er toe en men is hier echt niet een roze toekomst aan het beschrijven of aan het proberen te beschrijven.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dus we hoeven niet fatalistisch te worden, maar het lijkt erop dat we een ramp af kunnen gaan wenden.
Is het voldoende wat we nu doen? Waarschijnlijk niet. Neemt de kans toe dat we voldoende kunnen gaan doen? Daar lijkt het wel op.
Die hoop is echt heel belangrijk om mensen mee te blijven krijgen in de verandering. En het laten zien dat wat we al doen al impact lijkt te gaan hebben ook.
Aan de ene kant is er nog gigantisch veel werk dat ook nog eens zo snel mogelijk moet uitgevoerd worden om de gevolgen voor het klimaat zoveel mogelijk te beperken.
En aan de andere kant mogen we onszelf ook de mogelijkheden niet afnemen om dit werk uit te voeren.
Het is eigenlijk voortdurend langs de afgrond balanceren en hopen op niet uit de bocht vliegen.
We doen natuurlijk heel veel wat niets te maken heeft met het uitvoeren van de energietransitie.Wozmro schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:58:
Het is eigenlijk ook wel een dunne lijn om te bewandelen. Zie ook het besluit van de huidige klimaattop.
Aan de ene kant is er nog gigantisch veel werk dat ook nog eens zo snel mogelijk moet uitgevoerd worden om de gevolgen voor het klimaat zoveel mogelijk te beperken.
En aan de andere kant mogen we onszelf ook de mogelijkheden niet afnemen om dit werk uit te voeren.
Het is eigenlijk voortdurend langs de afgrond balanceren en hopen op niet uit de bocht vliegen.
Als het gros van de mensen niet meer vliegt dan heeft dat nauwelijks gevolgen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar de vele vakantiereizen zijn dat niet.
De hoeveelheid vlees die we eten is niet nodig voor de energietransitie.
De hoeveelheid spullen die we wegooien die nog prima bruikbaar zijn, maar nieuw is zo goedkoop, dat er vrijwel geen tweedehands markt is.
Maar de belangen in die sectoren zijn groot genoeg dat er niet veel gebeurt op dit moment.
Verwijderd
Nu nog afwachten wat de praktijk brengt.Er staat: de UAE Consensus ‘roept de landen op om bij te dragen tot acties waaronder wegevolueren van fossiele energiesystemen op een rechtvaardige manier en met een versnelling de komende tien jaar’, om dan bij netto ‘zero fossiel’ uit te komen in 2050.
“Dit is een oproep, en dus niet hetzelfde als een hard engagement. Er staat niet dat de landen worden opgelegd om dit te doen. Er staat niet dat de landen zich ertoe verbinden dat ze dit zeker gaan doen. Er staat dat dit klimaatakkoord iedereen aanspoort om daartoe bij te dragen. Daar zijn ze gestrand. Verder konden ze niet gaan. Het is een eerste stap om dit eindelijk te benoemen, maar dit is geen engagement om fossiele brandstoffen uit te faseren, wat veel landen nochtans wilden.
...
Er staan echter zodanig weinig harde, concrete engagementen in voor de tussentijd dat dat erg moeilijk wordt. Dit is meer een soort van algemene afspraak. Alles zal afhangen van hoe men dit gaat concretiseren.”
Overall, the IUCN estimates the total number of polar bears at 26,000, with only a 5% chance that it is less than 22,000 or more than 31,000. And on the data available, the latest IUCN assessment says that three polar bear subpopulations are currently in decline, while none have seen a population increase over the last two generations.
Verklaar? Ook hier worden erg sterke claims gemaakt zonder enige onderbouwing. Dus ik kan hetzelfde zeggen over jou...Het WWF, wiki en de BBC zijn geen simpelweg geen goede bronnen voor dit soort dingen, en al helemaal niet wetenschapppelijk.
Daarnaast, de claim werd gesteld dat de hoeveelheid ijsberen stevig is gegroeid. Op dit moment is de populatie 15 jaar stabiel of is zelfs licht aan het dalen, maar stevig stijgen doet de populatie dus niet. Ik heb nochtans 2x gevraagd om dit met een bron te bevestigen, welke nog steeds niet is gekomen...
She is known for her blog posts on polar bear biology, which are unsupported by the scientific literature and oppose the scientific consensus that polar bears are threatened by ongoing climate change.[3]
Crockford is a signatory of the International Conference on Climate Change's 2008 Manhattan Declaration,[13] which states that "Carbon dioxide and other 'greenhouse gas' emissions from human activity...appear to have only a very small impact on global climate," and "Global cooling has presented serious problems for human society and the environment throughout history while global warming has generally been highly beneficial."
According to a 2018 study by Netherlands ecology professor Jeffrey Harvey and others, while Crockford has neither conducted any original research nor published any articles in the peer-reviewed literature on the effects of sea ice on the population dynamics of polar bears, her blog, Polar Bear Science, was a primary source used by websites that either deny or are skeptical of climate change, with over 80 percent citing it as their primary source of information on polar bears.
[ Voor 63% gewijzigd door Flipking94 op 13-12-2023 14:45 ]
Wat mij daarin (ondermeer) opvalt is dat Nederland mede-ondertekenaar is van een verklaring om de hoeveelheid kernenergie te verdriedubbelen tussen 2020 en 2050.
Buiten dat mij dat een uiterst onrealistische planning lijkt zou ikzelf er voor pleiten om nou eindelijk 'ns volop in te zetten op een manier van leven dat we minder energie gaan gebruiken i.p.v. meer.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
:strip_exif()/f/image/vzGD2MHCRVRUordvxqQP7HQH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me gewoon af of dat geopolitiek een strategische keuze is om de huidige manier van kernenergie te verdrievoudigen. Op dit moment wordt 97% van de benodigde uranium geïmporteerd in EU. En ja, nog steeds heeft Rusland daar een grote impact op:
Kazakhstan was the EU’s top uranium provider last year, delivering 26.82% of the bloc’s total needs. The Central Asian nation has rapidly increased production thanks to low operating costs at its in-situ leaching mines.
Niger placed second with a 25.38% share, followed by Canada with 21.99%. Both countries boosted exports to Europe as the EU sought new long-term contracts to offset falling Russian volumes.
Australia, formerly the EU’s second-largest supplier, saw its share collapse 82% last year due to production problems at the Olympic Dam and Ranger mines.
While deliveries from Russia dropped in absolute terms, Moscow remains a major player in the global nuclear energy market due to its near monopoly in VVER fuel fabrication and enrichment services. Utilities operating VVER-440 and VVER-1000 reactors in Europe currently have no choice but to buy fuel from Russia due to licensing and technology restrictions.
[ Voor 24% gewijzigd door Flipking94 op 16-12-2023 13:46 ]
Leuk zo'n grafiekje als ondersteuning voor je bewering, ware het niet dat het grafiekje over Europa gaat en voorzover ik altijd begrepen heb zijn er maar weinig ontwikkelingslanden in de EU.Flipking94 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:45:
@Yaksa minder energie zal de komende tijd niet het geval zijn lijkt me. Logisch ook, een groeiende bevolking zorgt bijna altijd voor een toename aan energie, al zeker in ontwikkelingslanden.
Overigens snap ik ook wel dat er de komende jaren meer energie gebruikt zal worden, echter de grootste klap in het tegengaan van veel van de klimaatproblemen zit 'm nou juist in de bewustwording van iedereen dat minder energieverbruik leidt tot minder problemen.
Dat wordt voor een land als China, met een jaarlijks verbruik van zo'n 160 exajoules, wel een uitdaging. Desalniettemin zijn ze daar op de goede weg door op grote schaal wind- en zonneenergie te introduceren.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Overigens is nog steeds een groot deel van de wereldproductie van elektriciteit opgewekt met kolen.
Verwijderd
/f/image/0CiuH5KCQeJuOPTWIlDbEyDg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Wy9mV7A2q2RkMSUGccsZmNLo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VL5CLOibUapV0IoTaZ4Z7RKV.png?f=fotoalbum_large)
Maar ook, zoals eerder al gepost:
Die ene indicator die op schema ligt is wel één van de grootste vormen van energieverspilling.Het State of Climate Action-rapport neemt 42 indicatoren in de strijd tegen de opwarming onder de loep, van de strijd tegen ontbossing tot de vergroening van de transportsector en de verduurzaming van ons voedselsysteem. De onderzoekers stellen vast dat slechts één indicator – de opmars van elektrische personenwagens – volledig op schema ligt om het voor 2030 vooropgestelde doel te halen. Driekwart van de indicatoren evolueert wel in de goede richting, maar (veel) te traag. Voor zes indicatoren, waaronder de strijd tegen voedselverspilling en publieke steun voor fossiele brandstoffen, is een U-bocht nodig.
Om de kans om de opwarming tot 1,5 graad te beperken gaaf te houden, moet de uitstoot met ruim 40 procent dalen tegen 2030, en naar netto nul tegen 2050. Er is dus in veel domeinen een enorme versnelling nodig, tegen gevestigde belangen in, besluiten de onderzoekers. Zo moeten steenkoolcentrales zeven keer sneller sluiten en moet in landen met een hoge vleesconsumptie de consumptie van rundvlees acht keer sneller dalen. “Maar de positieve evoluties in een aantal sectoren laten zien dat snelle verandering mogelijk is”, klinkt het.
Eigenlijk vat deze grafiek alles samen, en dan is er minder reden tot optimisme, zelfs als je rekening houdt met de lagere efficiëntie van fossiele brandstoffen:
/f/image/iwZ2iAwl3Nsm2X8p22ugLi7H.png?f=fotoalbum_large)
Edit: en deze ook, voor methaan en NOx:
:strip_exif()/f/image/oGGATO8l7Kq3XRDu9IYB0tae.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2023 14:49 ]
Betreffende je verhaal in China, ervan uitgaande dat je valide bronnen hebt voor die cijfers, toch een grote nuance. In China leven er 1,412 miljard mensen. Per capita kom je lager uit in elektriciteitsverbruik dan in België. België staat op plaats 35, China op plaats 68 in top elektriciteitsverbruik per capita.
Daarnaast, heel wat van de zware industrie die wij nodig hebben komt van China. Rare earth elements worden bvb voor 61% uit China gehaald.
Trouwens nog een fun fact: De energie die de zon op één dag op aarde uitstraalt is voldoende om de hele wereldbevolking een heel jaar van elektriciteit te voorzien.
Ik ben geen voorstander van kernenergie, maar ik ziet het probleem niet. Om fossiele energie af te schaffen hebben we fors meer elektriciteit nodig. Maar netto gaan we minder energie gebruiken.Yaksa schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:51:
Een samenvatting van de resultaten van COP28: link:
Wat mij daarin (ondermeer) opvalt is dat Nederland mede-ondertekenaar is van een verklaring om de hoeveelheid kernenergie te verdriedubbelen tussen 2020 en 2050.
Buiten dat mij dat een uiterst onrealistische planning lijkt zou ikzelf er voor pleiten om nou eindelijk 'ns volop in te zetten op een manier van leven dat we minder energie gaan gebruiken i.p.v. meer.
Bijv. een warmtepomp met COP4. Dan heb je voor iedere 4 kWh gas die je niet gebruikt, 1 kWh elektriciteit nodig. Dus netto gaat het energie gebruik omlaag. Maar je zal toch meer elektriciteit moeten produceren.
Voor Nederland betekent 3 keer zoveel dat we van 500 MW naar 1.5 GW gaan. Dat is speelgoed t.o.v. de totale elektriciteitproduktie. Maar hopelijk houdt het de voorstanders van kernenergie van de straat. Zeker als de die kerncentrale een nieuwe noord-zuidlijn (of vul maar in) blijkt te zijn.
Haha, zo werkt het natuurlijk niet. Met gas verbranden voor warmte heb je de hele energetische waarde voor je beschikking, dit is echter niet zo als je er exergie (bruikbaar voor werk) van wilt maken. Ik geloof dat zo'n beetje het maximale praktische rendement (modern, optimale belasting) van een gascentrale zo rond 60% ligt. Gascentrale -> elektriciteit -> warmtepomp ligt dus max* op 0,6*4 = 2.4 maal gewoon gas verbranden in CV ketel. In de praktijk veel lager want centrales draaien gemiddeld niet op piek rendement (ivm variabiliteit wind- en zonne-energie, alsmede afname), je hebt transmissieverliezen, en COP warmtepomp is gemiddeld lager dan 4. Denk dat factor 1.5 realistischer is. Dat is nog steeds een mooie winst, zeker, maar niet maal 4.phicoh schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:42:
[...]
Ik ben geen voorstander van kernenergie, maar ik ziet het probleem niet. Om fossiele energie af te schaffen hebben we fors meer elektriciteit nodig. Maar netto gaan we minder energie gebruiken.
Bijv. een warmtepomp met COP4. Dan heb je voor iedere 4 kWh gas die je niet gebruikt, 1 kWh elektriciteit nodig. Dus netto gaat het energie gebruik omlaag. Maar je zal toch meer elektriciteit moeten produceren.
Voor Nederland betekent 3 keer zoveel dat we van 500 MW naar 1.5 GW gaan. Dat is speelgoed t.o.v. de totale elektriciteitproduktie. Maar hopelijk houdt het de voorstanders van kernenergie van de straat. Zeker als de die kerncentrale een nieuwe noord-zuidlijn (of vul maar in) blijkt te zijn.
We kunnen zeker een boel efficiënter zijn door elektrificatie, maar reken je niet rijk. Als we al die industriële processen ook elektrificeren (e.g. staalproductie, kassen, synthetische brandstoffen met Fischer-Tropsch (vliegtuigen), kunstmest uit Haber-Bosch, etc), naast het vervoer (auto, vrachtwagens, boten) én warmte d.m.v. warmtepompen, dan hebben we gigantisch veel meer elektriciteitsproductie nodig dan nu.
Als we zo snel mogelijk naar 0 CO2 willen moeten we alle CO2-arme bronnen tegelijk aanspreken. Het niet meenemen van kernenergie betekent automatisch meer CO2 en meer klimaatopwarming op het einde.
Zo werkt het natuurlijk wel. Want zoals je aangeeft, voor het maken van 1 kWh elektriciteit d.m.v. gas heb je ook meer dan 1 kWh gas nodig. Dus naarmate meer elektriciteit uit duurzame bronnen komt daalt het totale gebruik van energie. Want voor PV of wind heb je geen energiebron nodig om elektriciteit te maken.Bartjuh schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:17:
[...]
Haha, zo werkt het natuurlijk niet. Met gas verbranden voor warmte heb je de hele energetische waarde voor je beschikking, dit is echter niet zo als je er exergie (bruikbaar voor werk) van wilt maken. Ik geloof dat zo'n beetje het maximale praktische rendement (modern, optimale belasting) van een gascentrale zo rond 60% ligt. Gascentrale -> elektriciteit -> warmtepomp ligt dus max* op 0,6*4 = 2.4 maal gewoon gas verbranden in CV ketel. In de praktijk veel lager want centrales draaien gemiddeld niet op piek rendement (ivm variabiliteit wind- en zonne-energie, alsmede afname), je hebt transmissieverliezen, en COP warmtepomp is gemiddeld lager dan 4. Denk dat factor 1.5 realistischer is. Dat is nog steeds een mooie winst, zeker, maar niet maal 4.
Als we zo snel mogelijk naar 0 CO2 willen moeten we alle CO2-arme bronnen tegelijk aanspreken. Het niet meenemen van kernenergie betekent automatisch meer CO2 en meer klimaatopwarming op het einde.
Warmtepompen halen gewoon een seizoens COP van meer dan 4. Dat is gewoon standaard in een goed ontworpen afgifte systeem. Bij een slecht ontworpen afgifte systeem dat hoge temperatuur werkt zal het inderdaad minder zijn. Maar er is geen om uit te gaan van het slechtste geval.
Kernenergie is juist helemaal niet snel. Niet in Nederland en niet in andere landen. Het duurt enorm lang om een kerncentrale te bouwen, het kost enorm veel kapitaal. Er is in de wereld heel weinig capaciteit om kerncentrales te bouwen.
Het is alleen omdat grote groepen blijven roepen dat er meer kernenergie moet komen. Anders was dat allang bijgezet in het museum.
De hoeveelheid energie is nog stukkie groter. De hoeveelheid zonlicht die de aarde in een uur bereikt is voldoende om de energiebehoefte van de mens voor een jaar te dekkenFlipking94 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:43:
Trouwens nog een fun fact: De energie die de zon op één dag op aarde uitstraalt is voldoende om de hele wereldbevolking een heel jaar van elektriciteit te voorzien.
Onvoorstelbaar eigenlijk.
Indeed. Als we de zon dus een week volledig zouden benutten, hebben we genoeg energie voor 168 jaarWhySoSerious schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:39:
[...]
De hoeveelheid energie is nog stukkie groter. De hoeveelheid zonlicht die de aarde in een uur bereikt is voldoende om de energiebehoefte van de mens voor een jaar te dekken
Onvoorstelbaar eigenlijk.
Verwijderd
Dat is dan vooral om wat aan een zwembad te liggen, om te 'ontsnappen' aan de rat race:"Opvallend is dat verre, exotische bestemmingen, zoals Curaçao, Cabo Verde of de Dominicaanse Republiek het deze winter zeer goed lijken te doen. Ik ben zelf net terug van Curaçao, en er waren opvallend veel Belgen op het vliegtuig vanuit Schiphol. Een Belgisch koppel vertelde me: ‘Eigenlijk wilden we naar Tenerife, maar toen zagen we dat het net zo goedkoop was om naar Curaçao te gaan’. Dat leeft bij veel mensen. De klassieke zonbestemmingen krijgen meer concurrentie van verdere landen waar je voor hetzelfde geld naartoe kunt.”
Uit een interview:"Andermaal blijkt dat reizen een prioriteit blijft voor Belgen. We besparen liever door eens geen nieuw kleedje te kopen dan door een reis over te slaan. Door de onzekerheid en hoge werkdruk hebben mensen ook sneller het gevoel dat ze nood hebben aan vakantie.
Niet dat ik denk dat het de bedoeling is, maar er zit wel iets in."Want het is het systeem dat ons ongelukkig maakt. En dat is geen jammerlijk neveneffect, dat is de bedoeling. Het kapitalisme is ingesteld om ons ongelukkig te maken. Ongelukkige mensen zijn namelijk de beste consumenten. Een gelukkig mens koopt niks, die is ervan overtuigd dat hij alles al heeft.”
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2023 19:39 ]
Verwijderd
De daling vanaf 33,9 miljoen jaar geleden is het gevolg van de scheiding van Antarctica en Zuid-Amerika, wat nieuwe oceaanstromingen tot gevolg had. Enkel in het Mioceen, 16 miljoen jaar geleden, was de CO2-concentratie significant hoger dan vandaag, toen was de zeespiegel 50 meter hoger. Die concentratie lijkt onvermijdelijk tegen 2100 (280 pre-industrieel, 420 vandaag, 480 max tijdens het Mioceen). Denk eraan: de snelheid van verandering is problematischer dan de concentratie op zich, zie ook de vorige grafiek ivm de ijstijden.The resulting reconstruction illustrates a more quantitatively robust relationship between CO2 and global surface temperature, yielding greater clarity and confidence than previous syntheses. The new record suggests that early Cenozoic “hothouse” CO2 concentrations peaked around 1600 ppm at ~51 Ma. Near 33.9 Ma, the onset of continent-wide Antarctic glaciation coincided with an atmospheric CO2 concentration of 720 ppm. By ~32 Ma, atmospheric CO2 had dropped to 550 ppm, and this value coincided with the onset of radiation in plants with carbon-concentrating mechanisms that populate grasslands and deserts today. CO2 remained below this threshold for the remainder of the Cenozoic and continued its long-term decrease toward the present. Along this trajectory, the middle Miocene (~16 Ma) marks the last time that CO2 concentrations were consistently higher than at present; Greenland was not yet glaciated at that time, and independent estimates suggest that sea level was some 50 m higher than today. Values eventually dropped below 270 ppm at the Plio-Pleistocene boundary (2.6 Ma), when Earth approached our current “icehouse” state of bipolar glaciation. This and other climatic implications of the revised CO2 curve, including the evolution of the cryosphere, flora, and fauna, along with the cross-disciplinary data assessment process, are detailed in the full online article.
:strip_exif()/f/image/SHLOxwR7A59iLgyRiTBiqX6q.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter vergelijking, de geschiedenis van de moderne mens, mensachtigen en primaten:
:fill(white):strip_exif()/f/image/W2HnNJA2sb1vXgtiWU29QidM.png?f=user_large)
Nog een grafiekje van de NYT:
/f/image/4P4TQxriTvdpHuxzWwyUU58l.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2023 12:55 ]
*knip* linkdrop naar video, zie ook defiant in "Klimaatcrisis: wetenschap en achtergronden"
Niet dat alles daarmee opgelost is, er zullen nog veel problemen zijn om op te lossen.
Maar ik vind het wel een voorbeeld van exponentiële evoluties en hoe moeilijk het is zich die voor te stellen.
[ Voor 27% gewijzigd door NMH op 30-12-2023 21:06 ]
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
TL;DW: Typische youtube-video waarin je een half uur naar iemands gezicht zit te kijken terwijl ze weinig samenhangende punten opsommen. En het gaat voornamelijk over de exponentiële groei van de EV-markt. Tenzij dit gepaard gaat met krimp van de fossiele mobiliteit heeft het niet zoveel effect op klimaatverandering.Wozmro schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:50:
Voor de verandering eens een (zeer) optimistisch filmpje:
*knip*
En we zien vaker dat exponentiële groei tegen een eindige wereld aanloopt. Er is bijvoorbeeld net genoeg mijnbaar lithium om alle bestaande brandstofauto's te vervangen door electrische auto's, en de capaciteit in de mijnbouw loopt ver achter op de vraag.
[ Voor 16% gewijzigd door NMH op 30-12-2023 21:06 ]
Oké, het mijnen wordt steeds moeilijker, maar gebeurt ook steeds efficiënter en kan ook steeds dieper gebeuren. Daarnaast wordt er al heel wat (althans in EU) gerecycleerd. Je ziet her en der heel wat verhalen, dit geraakt op en dat geraakt op, maar als je in perspectief kijkt hoeveel er nog te mijnen valt en hoeveel er gerecycleerd wordt (ook steeds beter), zal dat toch nog wel een hele poos duren.
Misschien mijnen we tegen die tijd al op mars
Neemt niet weg dat klimaatgewijs dit geen positief gegeven is...
[ Voor 17% gewijzigd door Flipking94 op 28-12-2023 14:47 ]
De diepste mijn ter wereld is zo'n 4 km diep ... als je de hele aardkost wil exploiteren moet je dat dus "even" x10 doen. En bovendien hoef je voor lithium niet de diepte in.Flipking94 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:44:
@CVTTPD2DQ toch een grote nuance over de claim dat er net genoeg mijnbaar lithium beschikbaar is voor alle wereldwijde auto's. Als je kijkt naar de aardkorst, een 40-tal km dik, is hetgeen we tot nu toe gemijnd hebben gewoon peanuts.
Want werk dat nu wordt uitgevoerd door onderbetaalde verschoppelingen gaat rendabel worden als je het laat uitvoeren door hoogopgeleide mannen in een ruimtepak dat tonnen heeft gekost, 50 miljoen kilometer verderop? Met erts dat we ook nog tegen enorme energetische kosten terug moeten transporteren naar de aarde?Flipking94 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:44:
Misschien mijnen we tegen die tijd al op mars
En toch is het wezenlijk anders. Van het enorme netwerk van kolenmijnen dat we in Nederland hebben zie je eigenlijk nauwelijks de restanten. Lithium is een licht element, het zit aan de oppervlakte. Het "mijnen" van Lithium komt neer op het raffineren van een enorme oppervlakte aan modder. Net zoals er in Duitsland recent nog dorpjes zijn "opgeheven" om plaats te maken voor bruinkoolmijnen*), zal dit zeer zeker ook voor Lithium gebeuren.Wozmro schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:01:
Het lijkt mij in ieder geval wel een verbetering tov het mijnen van fossiele brandstoffen.
EV-cheerleading trek ik daarom niet zo goed. Het gaat een verdomd grote impact hebben op onze samenleving - terwijl mensen nu al moord en brand krijsen over de handvol windmolens die zijn gebouwd. En we zijn nog niet eens begonnen aan de discussie erover.
*) Wat eigenlijk de NIMBY-windmolenklagers in Nederland in perspectief zet. In plaats van Horizonvervuiling breekt de fossiele industrie in Duitsland, net over de grens, de horizon gewoon af
Oh, en van dezelfde auteur: Tesla stock may be undervalued as much as 50%.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:50:
TL;DW: Typische youtube-video waarin je een half uur naar iemands gezicht zit te kijken terwijl ze weinig samenhangende punten opsommen.
Op het moment van schrijven (en ruwweg van het publiceren van die video) is de P/E ratio van aandelen Tesla 79,9. Volgens de maker van de video zou het dus zo'n 160 moeten zijn. Bij normale bedrijven zit de P/E verhouding ergens tussen 5 en 25.
Tegenover alle neerslachtigheid uit goed geïnformeerde, realistische bronnen staat dus dit wild irrationele optimisme. Deze mensen beïnvloeden ook de publieke opinie. De mensen die dit verhaal geloven zijn de rijke ooms die Tesla rijden, thuis hun auto op zonnepanelen laden, en op verjaardagsfeestjes vertellen dat het alleen maar beter gaat worden in de toekomst. En het is natuurlijk een veel aantrekkelijker verhaal.
Mij hing het vooral over die presentatie van Tony Bensa. Misschien ook een praatjesmaker maar ik denk wel dat we nu in snel tempo richting grotendeels energie uit de combi wind/PV/batterij gaan (in combinatie met een stevig elektriciteitsnet)
Alles elektrisch zal geen perfecte wereld zijn maar wel beter dan de fossiele wereld.
En uiteindelijk hebben we toch iets van een positief verhaal nodig over de toekomst anders zullen de meeste mensen liever hebben dat alles blijft zoals het is.
Verwijderd
Ik zou zelfs geen auto willen van een labiele onruststoker die personeel slecht behandelt en steeds meer Trumpistisch denkt, maar door de media opgehemeld wordt (wie kent een CEO van een ander automerk?). BYD zal Tesla waarschijnlijk inhalen, maar dat is dan weer een merk dat overgesubsidieerd wordt door een dictatuur. Maar goed, in stedelijke gebieden zijn auto's de minst aangewezen vervoersoptie en in 2050 zal 2/3 van de wereldbevolking in steden wonen. Op vlak van grondstoffen en energie is automobiliteit in zijn huidige vorm een ramp (elektrisch of niet), dus zo toekomstgericht vind ik allemaal het niet.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:31:
[...]
Oh, en van dezelfde auteur: Tesla stock may be undervalued as much as 50%.
Op het moment van schrijven (en ruwweg van het publiceren van die video) is de P/E ratio van aandelen Tesla 79,9. Volgens de maker van de video zou het dus zo'n 160 moeten zijn. Bij normale bedrijven zit de P/E verhouding ergens tussen 5 en 25.
Tegenover alle neerslachtigheid uit goed geïnformeerde, realistische bronnen staat dus dit wild irrationele optimisme. Deze mensen beïnvloeden ook de publieke opinie. De mensen die dit verhaal geloven zijn de rijke ooms die Tesla rijden, thuis hun auto op zonnepanelen laden, en op verjaardagsfeestjes vertellen dat het alleen maar beter gaat worden in de toekomst. En het is natuurlijk een veel aantrekkelijker verhaal.
Hij heeft zeker ook zijn verdiensten, maar is Starlink met 'internet voor iedereen' een oplossing als men platformen (X) met veel fake news en amper moderatie als informatiebron gebruikt? Met de bedreiging van de democratie als mogelijk negatief effect? (en dan dit nog) Of reizen/migreren naar Mars terwijl we de Aarde niet eens goed kunnen beheren? Of hyperloops die enkel de Brever-wet in stand houdt?
Terug naar het klimaat: De temperatuurrecords volgen elkaar op: https://twitter.com/extremetemps
Australië zit een graad onder het nationale record en de warmste maand moet nog komen.
Verwijderd
Je doe aan een false dichotomy, meer kerncentrales sluit minder energie gebruiken niet uit. Het is prima mogelijk om beide te doen. Zelfs bij minder energie verbruik kan je kolen en gas centrales vervangen door kern centrales.Yaksa schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:51:
Een samenvatting van de resultaten van COP28: link:
En wat betreft minder energie verbruiken; in welke wereld kunnen we het hele wagenpark elektrificeren en minder stroom gebruiken? Dan kan je netto minder energie gebruiken, maar elektriciteitsverbruik gaat in de huidige plannen flink omhoog.
En dat de tijdslijnen niet haalbaar zijn zal voornamelijk komen door de vele beroepsmogelijkheden die activisten ongetwijfeld in gaan zetten als er besloten wordt een kerncentrale te bouwen./s
Verwijderd
Is dat de belangrijkste reden voor vertragingen van de kerncentrales in bvb. Finland en het VK?Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:07:
[...]
En dat de tijdslijnen niet haalbaar zijn zal voornamelijk komen door de vele beroepsmogelijkheden die activisten ongetwijfeld in gaan zetten als er besloten wordt een kerncentrale te bouwen./s
Verwijderd
Geen idee, maar ik heb het over Nederland waar ieder groot project jaren vertraging oploopt door bezwaarschriften. De regels daar zijn de regels hier niet, dus ik zie ook niet hoe dat relevant is.Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:13:
[...]
Is dat de belangrijkste reden voor vertragingen van de kerncentrales in bvb. Finland en het VK?
Bouw van een centrale kan in 7 jaar, realistischer is 10-12 jaar, dan kan je makkelijk voor 2050 drie kerncentrales bouwen, mits de politieke beslissing snel genomen en en het publiek gefinancierd wordt en er geen vertraging is door bezwaar procedures.
edit: En die gemiddelden zijn lager als je kijkt naar reactors die dit millenium gebouwd zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2023 15:21 ]
Tegen 2030 moet er al 21 GW wind op zee zijn, in 2050 38 tot 72 GW. Ik vraag me af wat we dan nog echt aan conventionele productie nodig hebben.Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:14:
[...]
Geen idee, maar ik heb het over Nederland waar ieder groot project jaren vertraging oploopt door bezwaarschriften. De regels daar zijn de regels hier niet, dus ik zie ook niet hoe dat relevant is.
Bouw van een centrale kan in 7 jaar, realistischer is 10-12 jaar, dan kan je makkelijk voor 2050 drie kerncentrales bouwen, mits de politieke beslissing snel genomen en en het publiek gefinancierd wordt en er geen vertraging is door bezwaar procedures.
72 GW wordt gezien als zelfvoorzienend.
Signatures zijn voor boomers.
72GW is nog lang niet genoeg voor de elektrificatie. Alleen al de productie van groene waterstof voor de industrie zal een veelvoud van 72GW nodig hebben. 1kg Waterstof kost al 53kWh aan energie. En dat is al zeer dicht bij het theoretische maximaal mogelijke efficiëntie. Op het moment produceren we zo'n 10 miljard kuub waterstof per jaar (~820 miljoen kg). Dat is dan nog voornamelijk waterstof gemaakt voor de industrie en de landbouw. Ga maar eens na hoeveel GWh aan elektrische energie je nodig hebt alleen al voor de huidige productie. Nog geen eens alle andere wilde plannen met betrekking tot vervoer en opslag van energie zit bij deze productie inbegrepen.Maasluip schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:36:
[...]
Tegen 2030 moet er al 21 GW wind op zee zijn, in 2050 38 tot 72 GW. Ik vraag me af wat we dan nog echt aan conventionele productie nodig hebben.
72 GW wordt gezien als zelfvoorzienend.
En dan willen we diezelfde elektriciteit ook nog eens gaan gebruiken voor vervoer, verwarming, niet-waterstof industrie en zo veel meer zaken. Ik wil wel eens de ramingen zien voor een maatschappij die volledig op elektriciteit draait. Als het plaatje van ons energieverbruik enige indicatie is dan hebben we nog een paar Noordzeeën aan windvelden nodig voordat we de 3000PJ (~833TWh) vervangen hebben met elektriciteit.
Het finaal energiegebruik in Nederland is op dit moment 1800 PJ, exclusief 600 PJ voor bunkers.Nathilion schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:00:
[...]
72GW is nog lang niet genoeg voor de elektrificatie.
In die 1800 PJ zit ook de inefficiënte brandstofmotoren in auto's
1800 PJ staat gelijk aan ongeveer 500 TWh, ongeveer vijf keer zoveel als we nu aan elektriciteit gebruiken. Ga je uit dat auto's minimaal een factor 3 efficienter kunnen en verwarmen met warmtepompen ook een factor 3, kom je op minder dan 400 TWh uit.
Dat is een gemiddelde van 45 GW. Met 72 GW wind alleen ben je er dan nog niet (want max 50% vollast op zee), maar het komt aardig in de buurt. Dan komt er nog zon bij en je bent er al wel. Zeker als we ons ook nog eens concentreren op een stukje energiebesparing. Er is nog veel laaghangend fruit.
Maar dan ga je bij een zware storm of windstilte dus nat?
★ What does that mean? ★
Intermittency en seasonality (ik krijg die woorden niet goed vertaald naar het Nederlands) zijn punten van aandacht, maar moeten niet afleiden van wat het oorspronkelijke vraagstuk was: of 72 GW aan wind wel of niet een serieuze stap richting 100% duurzame energie in Nederland is.MrMonkE schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:11:
@Skyaero
Maar dan ga je bij een zware storm of windstilte dus nat?
Verwijderd
Borsele is speelgoed, grootste plant in Japan is 8GW, in Canada is de grootste 6GW. Daarbij produceren moderne processen ook nog eens minder afval. Borsele is achterhaalde techniek.Maasluip schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:02:
72 GW is 9x de vraag naar elektriciteit. Hoeveel GW aan kerncentrales wil je dan bouwen om dat te kunnen opvangen? Bedenk dat Borssele 500 MW is.
Het is een serieuze stap, maar intermittency en seasonality zijn niet kleine probleempjes waar je even overheen stapt. Tenzij je gigantisch opslag capaciteit voor overproductie realiseert, wat ook weer geld en ruimte kost en ook hoe schoner hoe meer ruimte, ben je Texas naar nederland aan het halen: brownouts en mensen die in de winter omkomen van de kou of in de zomer van de warmte omdat de verwarming/airco het niet doet. Of wil je de gas en kolen centrales laten staan en opstoken als de wind het laat afweten?Skyaero schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:15:
[...]
Intermittency en seasonality (ik krijg die woorden niet goed vertaald naar het Nederlands) zijn punten van aandacht, maar moeten niet afleiden van wat het oorspronkelijke vraagstuk was: of 72 GW aan wind wel of niet een serieuze stap richting 100% duurzame energie in Nederland is.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2023 17:36 ]
Klopt. Maar wil je in Nederland voor GW's aan kerncentrales neerzetten als er nu al momenten zijn dat je die naar 0 moet terugregelen?
Verwijderd
Het lijkt mij heel verstandig om de huidige capaciteit te vervangen door kerncentrales en de toename met wind en zon te realiseren. Dan kan je in ieder geval de basis voorzieningen gegarandeerd van stroom voorzien. Die miljoenen elektrische auto's hebben dan in de worst case pech, maar daar gaat niemand dood van. (Aangenomen dat de hulpdiensten wel van stroom voorzien blijven natuurlijk)Maasluip schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:36:
[...]
Klopt. Maar wil je in Nederland voor GW's aan kerncentrales neerzetten als er nu al momenten zijn dat je die naar 0 moet terugregelen?
Het is domweg niet wijs om 100% in te zetten op onzekere energiebronnen. Statistiek is leuk, maar het gemiddelde salaris in Nederland kan je ook prima van leven en toch zijn er genoeg mensen die niet rond kunnen komen...
En qua stormen zitten we aan een gemiddelde van 30 dagen.Op de Noordzee is de kans dat het windstil is vrij klein; er komen gemiddeld 5 windstille dagen voor de Noordzee.
Concreet betekent dit dus ~ 10% op jaarbasis waarbij je een andere energiebron moet zoeken (worst case scenario, dan hebben we enkel windenergie in rekening gebracht en geen zon/biomassa/waterkracht). Om voor die 10% een kerncentrale te bouwen is te absurd voor woorden. Dan koop je gewoon je energie elders in Europa.
Edit: Om nog maar te zwijgen van de kosten die evt naar de consument worden doorgerekend bij bouw van een kerncentrale. Voor mij maakt dat persoonlijk niet uit, ik zit bij een energieleverancier die enkel maar groene energie opwekt en levert
[ Voor 27% gewijzigd door Flipking94 op 30-12-2023 17:49 ]
Verwijderd
De meeste probleem dagen zijn dus stormen en niet windstilte. Wat is de kans dat de zonnepanelen in Nederland tijdens die stormen ook verre van maximaal produceren?Flipking94 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:43:
@MrMonkE en @Skyaero ook een nuance dat windstille dagen op zee amper voorkomen in de noordzee.
[...]
En qua stormen zitten we aan een gemiddelde van 30 dagen.
Concreet betekent dit dus ~ 10% op jaarbasis waarbij je een andere energiebron moet zoeken (worst case scenario, dan hebben we enkel windenergie in rekening gebracht en geen zon/biomassa/waterkracht). Om voor die 10% een kerncentrale te bouwen is te absurd voor woorden. Dan koop je gewoon je energie elders in Europa.
Edit: Om nog maar te zwijgen van de kosten die evt naar de consument worden doorgerekend bij bouw van een kerncentrale. Voor mij maakt dat persoonlijk niet uit, ik zit bij een energieleverancier die enkel maar groene energie opwekt en levert
Het is absoluut niet dat ik vind dat we voor die 30 dagen kerncentrales neer moeten zetten die de hele stroomvraag kunnen oppikken. Maar in geval van nood moeten we zelf in basis voorziening van stroom kunnen voorzien. Huishoudens, essentiele industrieën en diensten. Dat we dan voor het laden van auto's of de snelweg verlichting in het buitenland moeten kopen alas.
Concreet: We hebben op dit moment in Nederland zo'n 20GW productiecapaciteit van niet hernieuwbare bronnen, 0,5GW daarvan is Borselle en 0,2GW afvalverbranding. De rest is steenkolen/gas etc... de bronnen die we willen vervangen. Vervang die capaciteit door kerncentrales en vang de toename door de verdere elektrificatie door wind (en zon). Dan hebben we een basis gegarandeerde productie voor de essentiele voorzieningen.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2023 18:12 ]
Waarom eigenlijk niet? Er zijn nadelen ja, b.v. de kosten om een aantal centrales 365 dagen in stand te houden alleen voor windstille dagen in de winter. Maar hoe erg is dat? Alternatieve manieren om de resterende gaten te vullen, zijn ook niet gratis. Een 90% renewable oplossing lijkt mij geweldig als we dat zouden halen, helemaal wereldwijd.Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:34:
Of wil je de gas en kolen centrales laten staan en opstoken als de wind het laat afweten?
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
In het meest gunstige geval, volgens pro-kernenergie rapporten, kost kernenergie 60 euro per MWh. Dat is uitgaande van vollast (8.000 uur per jaar).Flipking94 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:43:
@MrMonkE en @Skyaero ook een nuance dat windstille dagen op zee amper voorkomen in de noordzee.
Gebruik je kernenergie als backup, dan draaien ze misschien 800 uur per jaar. Kost dat dus ineens 600 euro per MWh. Duur backuppie....
Verwijderd
Maar dan heb je dus alleen nog maar de energiebron van de huidige processen vervangen. Dan heb je nog steeds geen 100% groene waterstof. Voor de huidige productie zou je dan zo'n 43TWh aan elektrische energie extra nodig hebben. Veel laag-hangend fruit moet dan geplukt worden om het meteen weer in de H2 productie te stoppen. En dan heb je nog geeneens plannen als H2 in voertuigen uitgevoerd.Skyaero schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:09:
[...]
Het finaal energiegebruik in Nederland is op dit moment 1800 PJ, exclusief 600 PJ voor bunkers.
In die 1800 PJ zit ook de inefficiënte brandstofmotoren in auto's
1800 PJ staat gelijk aan ongeveer 500 TWh, ongeveer vijf keer zoveel als we nu aan elektriciteit gebruiken. Ga je uit dat auto's minimaal een factor 3 efficienter kunnen en verwarmen met warmtepompen ook een factor 3, kom je op minder dan 400 TWh uit.
Dat is een gemiddelde van 45 GW. Met 72 GW wind alleen ben je er dan nog niet (want max 50% vollast op zee), maar het komt aardig in de buurt. Dan komt er nog zon bij en je bent er al wel. Zeker als we ons ook nog eens concentreren op een stukje energiebesparing. Er is nog veel laaghangend fruit.
Ik zeg niet dat het niet kan. Ik zeg ook niet dat het niet uit kan. Maar de getallen zijn gigantisch, en je hebt dus met wind en zon ook gigantische installaties, en duizenden vierkante kilometers aan oppervlakte, nodig om al die 'gratis' energie te vangen en om te zetten naar elektriciteit.
Martien Visser denkt dat we tegen 2050 uiteindelijk 3500PJ aan energie nodig hebben. (Volgens de rapporten waar hij weer aan refereert.) Dat is nog te behappen, maar dan mag men wel eens gaan opschieten met die 72GW op zee (en die 100+GW zon). Het is nog 26 jaar tot 2050. En windmolens & zonnepanelen gaan maar 25 tot 30 jaar mee. Onderhoud en vervanging gaat dus steeds meer tijd vergen van de al weinige technici en installateurs die we hebben. Op een gegeven moment hebben we met de huidige vergrijzing (en weerstand tegen migratie) alleen nog maar genoeg mensen voor onderhoud en niet meer voor nieuwe installaties.
Enig idee hoe die 600PJ aan bunkers vergroend gaat worden?Skyaero schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:09:
[...]
Het finaal energiegebruik in Nederland is op dit moment 1800 PJ, exclusief 600 PJ voor bunkers.
(...)
Als dat ook nog elektificeerd moet worden, komen er nog een fink aantal windmolens bij.
En ik heb ook nog wel eens hogere getallen gezien dan 600PJ.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
[Video: https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/factcheckers/4/factcheckers-s4a3/]
Over mode gesproken trouwens, ik heb dit jaar bewust enkel duurzame kleding gekocht met verschillende duurzaamheidslabels bij enkel duurzame, lokale winkels. Nu na een jaar maak ik volgende conclusie: 'duurzame kleding' is gewoon marketing en persoonlijk dikke BS. 60% van mijn kleding (sokken, onderbroeken, jassen, schoenen, broeken, t-shirts, sweaters) zijn reeds kaduuk en moeten vervangen worden. Ze zijn hetzelfde gebruikt als kleding van fastfashionmerken maar gaan dus niet langer mee en zijn minstens zo duur.
Het enige lichtpuntje dat ik heb gekregen van het kopen van duurzame kleding is te weten dat er geen kinderarbeid aan te pas is gekomen en dat de kleding milieuvriendelijk is geproduceerd. Maar ook daar stel ik mij toch weer vragen bij gezien ze allesbehalve duurzaam zijn. Jammere evolutie.
Waar is het van gemaakt? Katoen, wol e.d. of een of andere mix van aardolieproducten? Ik werd daar op gewezen in een docu over schapenwol (YouTube: Schafwolle verarbeiten lohnt sich nicht mehr: Ein Rohstoff ohne Zuku...) wat niets meer oplevert, producenten zoeken uit alle macht naar rendabele toepassingen. De meeste mensen dragen tegenwoordig zegmaar aardolie wat prima is totdat het is versleten want dan kun je het alleen nog verbranden.Flipking94 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:44:
Het enige lichtpuntje dat ik heb gekregen van het kopen van duurzame kleding is te weten dat er geen kinderarbeid aan te pas is gekomen en dat de kleding milieuvriendelijk is geproduceerd. Maar ook daar stel ik mij toch weer vragen bij gezien ze allesbehalve duurzaam zijn. Jammere evolutie.
Verwijderd
Tja, ik heb elektrisch rijden gedaan. Helaas kan ik thuis niet laden, omdat de gemeente Almere een nieuwbouwwijk neerzet op een te klein bemeten grid. Aantal BEV groeit, maar er is geen capaciteit voor extra palen. Als ze dat oplossen wil ik zo weer terug naar een BEV, maar voor zover ik weet wordt er niet eens over gesproken! Daarom moet ik altijd hard lachen als ze zeggen dat in 2035 alleen maar elektrisch verkocht gaat worden. Het gaat of niet gebeuren (meest waarschijnlijke IMO) of het wordt één grote tering bende.Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:23:
Ik denk dat de toekomst aanpassen of betalen zal zijn. Als ik rondkijk zie ik nog steeds heel veel verspilling (hoge kamertemperatuur, lange douches, pleziervluchten, onnodige verplaatsingen met te zware/snelle voertuigen, onhoudbare dieetkeuzes, modes en trends...). Maar nu ben ik ws. een pretbederver
Maar van dit lijstje zijn er twee dingen die ik absoluut nooit aan zal passen: om het jaar vliegen naar mijn vakantie bestemming en mijn dieet; ik eet vlees en je kan mij niet chagerijniger krijgen dan beginnen over of de milieu impact of hoe zielig het wel niet is. Doe wat je wil en laat mij met rust. En ik heb niet de indruk dat dit een winnende strategie gaat opleveren die mensen overtuigt.
Het probleem met de hele discussie eigenlijk is dat men de randvoorwaarden niet creert, maar wel hoog van de toren blaast met maatregelen.
Minder met de auto -> ik reis regelmatig met OV en dat is een drama. Als meer mensen de auto laten staan kan het OV dat geheel niet aan. Maar in plaats van het OV verbeteren komt men met hogere belasting en rekening rijden. Een lasten verhoging die de schatkist meer opbrengt, maar niemand uit de auto krijgt, omdat de randvoorwaarden genegeerd worden.
Minder vliegen -> vroeger ging ik nog wel met slaaptreinen naar zuid europa. De treinen bestaan niet meer of zijn onbetaalbaar geworden. Als alle vliegers in de auto stappen staat er in de vakanties een file van hier tot Sicilië. Wil je dat mensen - op routes waar je over land heen kan - minder vliegen, werk dan aan de randvoorwaarde: betaalbare frequentere treinverbindingen en voor lange ritten de (slaap)cabines terug.
Elektrisch rijden -> zorg eerst voor een goede laad infrastructuur, of minimaal voor een infrastructuur die de groei van elektrische auto's bijhoudt. Het is nu op veel plekken al onvoldoende en de afgelopen jaren alleen maar slechter geworden.
Onnodige verplaatsingen -> Zorg als overheid voor een spreidingsbeleid voor bedrijven. De meeste werkgelegenheid in de randstad met jaren lange wachtlijsten voor huurwoningen en onbetaalbare koopwoningen dwingen mensen tot woon werk verplaatsingen.
Ik mis dat bij elk plan dat uit Den Haag komt.
Verwijderd
De laatste kleding die ik kocht was Merino wol. Je betaalt je blaauw, het slijt net zo snel, zo niet sneller dan 'normale kleding' maar wel lekker warm in de winter en de kachel blijft uit.mekkieboek schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:09:
[...]
Waar is het van gemaakt? Katoen, wol e.d. of een of andere mix van aardolieproducten? Ik werd daar op gewezen in een docu over schapenwol (YouTube: Schafwolle verarbeiten lohnt sich nicht mehr: Ein Rohstoff ohne Zuku...) wat niets meer oplevert, producenten zoeken uit alle macht naar rendabele toepassingen. De meeste mensen dragen tegenwoordig zegmaar aardolie wat prima is totdat het is versleten want dan kun je het alleen nog verbranden.
Die huidige processen is inclusief elektrificatie van vervoer. Als je H2 gaat gebruiken zullen de getallen iets anders zijn, maar niet veel. Uiteindelijk is de H2 cycle nog altijd (iets) efficiënter dan de huidige brandstofmotoren.Nathilion schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:43:
[...]
Maar dan heb je dus alleen nog maar de energiebron van de huidige processen vervangen. Dan heb je nog steeds geen 100% groene waterstof. Voor de huidige productie zou je dan zo'n 43TWh aan elektrische energie extra nodig hebben. Veel laag-hangend fruit moet dan geplukt worden om het meteen weer in de H2 productie te stoppen. En dan heb je nog geeneens plannen als H2 in voertuigen uitgevoerd.
De grootste gebruiker in de industrie van waterstof is de fossiele sector. Die gaat verdwijnen. En daarmee ook het bijbehorende aardgasverbruik. Maar die zit niet in die 1800 PJ.
600 PJ is de Nederlandse bijdrage aan de bunkers voor internationaal lucht- en scheepvaart. Weet niet precies hoe dat berekend wordt.jaari schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:44:
[...]
Enig idee hoe die 600PJ aan bunkers vergroend gaat worden?
Als dat ook nog elektificeerd moet worden, komen er nog een fink aantal windmolens bij.
En ik heb ook nog wel eens hogere getallen gezien dan 600PJ.
De binnenvaart gaat steeds meer elektrificeren, hoewel dit nooit 100% zal zijn. Stage V motoren in hybride setting kunnen echter al flink besparen op het brandstofgebruik.
Internationale vaart is anders. De meeste schepen draaien sowieso op het laatste restjes product dat uit een rafinaderij komt. Smeriger wordt het niet. Op dit moment wordt er gekeken naar biobrandstoffen.
We kunnen altijd weer traditioneel gaan zeilen....
Luchtvaart is nog lastiger, hoewel de eerste elektrische en H2 vliegtuigen inmiddels wel gevlogen hebben. Industrie richt zicht vooral op SAF (biobrandstof) als alternatief.
Locale overheden hebben ook plannen: in Utrecht komt een autovrije wijk, een geen kleintje, 6000 woningen begrijp ik en autovrij dus. De wijk zal best goed ontsloten worden via OV en fiets maar toch zal het niet voor iedereen werkbaar zijn. Wel interessant hoe dat ingevuld gaat worden. Hopelijk voor omliggende wijken verhinderen parkeervergunningen dat mensen hun auto daar gaan zetten.Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:09:
Onnodige verplaatsingen -> Zorg als overheid voor een spreidingsbeleid voor bedrijven. De meeste werkgelegenheid in de randstad met jaren lange wachtlijsten voor huurwoningen en onbetaalbare koopwoningen dwingen mensen tot woon werk verplaatsingen.
Verwijderd
Dat was ook op IJburg het plan voor één van de eilanden, er werd geen huis verkocht. Uiteindelijk zijn er parkeerplaatsen gerealiseerd om de huizen te kunnen verkopen.mekkieboek schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:40:
[...]
Locale overheden hebben ook plannen: in Utrecht komt een autovrije wijk, een geen kleintje, 6000 woningen begrijp ik en autovrij dus. De wijk zal best goed ontsloten worden via OV en fiets maar toch zal het niet voor iedereen werkbaar zijn. Wel interessant hoe dat ingevuld gaat worden. Hopelijk voor omliggende wijken verhinderen parkeervergunningen dat mensen hun auto daar gaan zetten.
Gaan ze allemaal in de 45km/u wagentjes rijden denk ik.mekkieboek schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:40:
[...]
Locale overheden hebben ook plannen: in Utrecht komt een autovrije wijk, een geen kleintje, 6000 woningen begrijp ik en autovrij dus. De wijk zal best goed ontsloten worden via OV en fiets maar toch zal het niet voor iedereen werkbaar zijn. Wel interessant hoe dat ingevuld gaat worden. Hopelijk voor omliggende wijken verhinderen parkeervergunningen dat mensen hun auto daar gaan zetten.
★ What does that mean? ★
10 jaar overschrijding.Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:13:
[...]
Is dat de belangrijkste reden voor vertragingen van de kerncentrales in bvb. Finland en het VK?
"the main reasons were the choice of a new, unproven, experimental reactor type, and lax French company building it and the results not passing stringent safety inspections and standards, since we didn't let them handle inspecting themselves"
★ What does that mean? ★
Verwijderd
Vanwege de topicwarning hier verder: Verwijderd in "Het Nederlandse Klimaatakkoord"Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:09:
[...]
Tja, ik heb elektrisch rijden gedaan. Helaas kan ik thuis niet laden, omdat de gemeente Almere een nieuwbouwwijk neerzet op een te klein bemeten grid. Aantal BEV groeit, maar er is geen capaciteit voor extra palen. Als ze dat oplossen wil ik zo weer terug naar een BEV, maar voor zover ik weet wordt er niet eens over gesproken! Daarom moet ik altijd hard lachen als ze zeggen dat in 2035 alleen maar elektrisch verkocht gaat worden. Het gaat of niet gebeuren (meest waarschijnlijke IMO) of het wordt één grote tering bende.
Maar van dit lijstje zijn er twee dingen die ik absoluut nooit aan zal passen: om het jaar vliegen naar mijn vakantie bestemming en mijn dieet; ik eet vlees en je kan mij niet chagerijniger krijgen dan beginnen over of de milieu impact of hoe zielig het wel niet is. Doe wat je wil en laat mij met rust. En ik heb niet de indruk dat dit een winnende strategie gaat opleveren die mensen overtuigt.
Het probleem met de hele discussie eigenlijk is dat men de randvoorwaarden niet creert, maar wel hoog van de toren blaast met maatregelen.
Minder met de auto -> ik reis regelmatig met OV en dat is een drama. Als meer mensen de auto laten staan kan het OV dat geheel niet aan. Maar in plaats van het OV verbeteren komt men met hogere belasting en rekening rijden. Een lasten verhoging die de schatkist meer opbrengt, maar niemand uit de auto krijgt, omdat de randvoorwaarden genegeerd worden.
Minder vliegen -> vroeger ging ik nog wel met slaaptreinen naar zuid europa. De treinen bestaan niet meer of zijn onbetaalbaar geworden. Als alle vliegers in de auto stappen staat er in de vakanties een file van hier tot Sicilië. Wil je dat mensen - op routes waar je over land heen kan - minder vliegen, werk dan aan de randvoorwaarde: betaalbare frequentere treinverbindingen en voor lange ritten de (slaap)cabines terug.
Elektrisch rijden -> zorg eerst voor een goede laad infrastructuur, of minimaal voor een infrastructuur die de groei van elektrische auto's bijhoudt. Het is nu op veel plekken al onvoldoende en de afgelopen jaren alleen maar slechter geworden.
Verwijderd
Te gek voor woorden? Het gebeurt echt.
Zodra hun koolstofvoetafdruk is berekend, belooft het bedrijf alle overtollige emissies te zullen compenseren. Hetzij door het afvangen en opslaan van koolstof, hetzij door nieuwe technologieën die CO2 uit de lucht zuigen.

Kan iemand nog iets cynischer bedenken?
Zo wie zo CO2 compenseren wie daar in gelooft heeft boter op zijn hoofd. Alles wat je uit de korst haalt en verbrand krijg je er niet zelf meer in terug.Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:42:
Stel je voor dat men blokken Groenlands ijs van 20 ton met een fossiel schip naar een oliestaat 17000 km verderop verscheept, om daar te gebruiken als ijsblokjes in cocktails van toeristen die erheen vliegen.
[...]
Wat Arabische oliestaten betreft kan weinig mij nog verbazen. Je kunt bijvoorbeeld ook skiën in Dubai;Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:42:
Stel je voor dat men blokken Groenlands ijs van 20 ton met een fossiel schip naar een oliestaat 17000 km verderop verscheept, om daar te gebruiken als ijsblokjes in cocktails van toeristen die erheen vliegen.
[...]
https://www.allesoverdubai.info/ski-dubai/
Daar waar het geregeld +40C is buiten

En wij hier maar een extra warmtepompje installeren en focussen op de Shells en ING's
Maar je weet toch dat die ijsblokjes veel beter smaken in je cocktail dan gewone ijsblokjes die je zelf maakt in de vriezer..... Zelfde met bronwater uit allerlei verre windstreken.Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:42:
Verwijderd
Je moet wel een onderscheid maken tussen veranderingen die de consument een voordeel of verbetering opleveren en waar men iets voor moet inleveren.drooger schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:12:
[...]
De keuze ligt natuurlijk bij jezelf. Stel je hoort van bijv. 5 naasten positieve verhalen over iets, bijv. vegetarische bbq-gerechten, dan blijft het aan jezelf om de keuze te nemen of je dat ook wenst te proberen.
De populariteit van iPhones is ook ooit ergens vanaf de grond opgebouwd, en met zonnepanelen gaat het net zo. Vroeger waren zonnepanelen ook al rendabel, maar pas zodra er een aantal positieve verhalen waren begon het balletje langzaam te rollen.
En reken maar dat het aspect meespeelt dat je niet de enige in de wijk wilt zijn zonder zonnepanelen.![]()
[...]
Er zijn zoveel zaken die veranderen zonder een dwingende rol van de overheid, denk bijv. aan het gebruik van vervoersmiddelen, internet, zonnebrandcrème, vleesvervangers, e-sigaretten, mobiele telefoons en smartphones.
Het grote verschil is dat er bij zaken die zonder dwang vaak persoonlijke winst direct merkbaar is.
Bij zaken met dwang is die winst vaak meer abstract of indirect.
Ik denk dat de EV zonder dwang de ICE ook wel zou gaan verstoten bij het grote publiek, net als een voornamelijk vegetarisch of veganistisch dieet ook wel zou winnen zodra de eerlijke prijs van vlees betaald wordt.
Wat ik ook denk, is dat we zonder dwang (VVD-stijl) gewoon te langzaam zullen zijn en we uiteindelijk wel de dwingende rol van de overheid nodig hebben.
Met wel als nadeel dat mensen dan expres de hakken in het zand zetten, zoals ook te zien bij vaccinatie(on)bereidheid in andere landen.
Ik heb door vegetarische familie inmiddels meerdere vegetarische gerechten gegeten. Daar zitten er een paar tussen die erg lekker zijn, een paar die ik eetbaar vind en een heleboel smerige rotzooi. Als ik alleen die eerste eet, eet ik heel eenzijdig. En wat de rest betreft vind ik vlees gewoon vele malen smakelijker, dus ik eet vlees.
Je ziet daar echter de roep om dwang al omdat het mensen niet bevalt dat we niet naar vleesvervangers gaan. Een vlees belasting die mij niet treft, maar zoals al genoemd mensen met een minder inkomen wel dwingt in andermans gedachten goed. En dan krijg je hakken in het zand.
Roken is er nog zo één, daar is wel degelijk dwang nodig geweest om in ieder geval de werkvloer en restaurants rookvrij te krijgen. Zoveel dwang dat men boetes moest uitdelen in de horeca omdat een flink aantal weigerden aan de regels te voldoen!
In Amsterdam lijkt de dwang ook niet te werken, vrijwel iedereen rijdt harder dan 30. Ik vermoed dat de kas daar nu goed gespekt wordt met boetes. Maar uit hoe massaal het genegeerd wordt trek ik wel even snel de conclusie dat het een maatregel zonder dragkracht is die mensen de strot door wordt geduwd. Daar komt nog wel een politieke afrekening op.
Geef eens een voorbeeld waarbij men massaal iets wat men positief ervaart inlevert zonder dwang?
Er zijn best wel voorbeelden. Bijv. weinig mensen hebben nog een vaste telefoonlijn. De papieren krant verdwijnt.Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:19:
Je ziet daar echter de roep om dwang al omdat het mensen niet bevalt dat we niet naar vleesvervangers gaan. Een vlees belasting die mij niet treft, maar zoals al genoemd mensen met een minder inkomen wel dwingt in andermans gedachten goed. En dan krijg je hakken in het zand.
Roken is er nog zo één, daar is wel degelijk dwang nodig geweest om in ieder geval de werkvloer en restaurants rookvrij te krijgen. Zoveel dwang dat men boetes moest uitdelen in de horeca omdat een flink aantal weigerden aan de regels te voldoen!
Geef eens een voorbeeld waarbij men massaal iets wat men positief ervaart inlevert zonder dwang?
Mensen zijn blij met een verbod als de meerderheid bepaald gedrag niet meer wil. Bijv. veel mensen zijn blij met een rookverbod.
Wat onderbelicht blijft in deze discussies is het belang van de industrie. Van veel bedrijven blijft in de toekomst niet veel over, of ze moeten iets anders gaan doen. Dus die bedrijven willen hun bedrijfsvoering zolang mogelijk rekken.
Bijv. een verbod op reclame voor vlees of vliegvakanties zal de gemiddelde consument weinig kunnen schelen. Het is niet alsof rokers het nu moeilijk hebben zonder rookreclame.
Maar voor de bedrijven die het betreft kan een groot verschil uitmaken. Geen reclame heeft ook weer effect op wat mensen normaal vinden. Veel vlees wordt zonder nadenken gegeten. Het zit gewoon ergens in en kan prima vervangen worden.
Zoals we gezien hebben bij de poging om het aantal vluchten op schiphol te beperken, de industrie denk alleen in termen van groei.
De overheid kan belasting op vervuilende produkten ook budgettair neutraal invoeren. Het is alleen jammer dat de overheid heffingen op produkten juist als melkkoe ziet, dus dan lukt dat niet.
Nee, het moet gelijke tred houden. Het heeft geen zin om een laadinfrastructuur te bouwen voor het aantal EV's in de toekomst. Ik betwijfel overigens of het slechter is geworden. Bij mij op het werk zijn we twee jaar geleden begonnen met het vervangen van brandstofauto's door EV's en ik hoor eerlijk gezegd geen enkele collega klagen dat hij problemen heeft met laden.Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:09:
[...]
Verwijderd
Je mag twijfelen wat je wil, maar ik zie in en rond mijn woning het aantal electrische autos toenemen terwijl er al jaren geen laadpaal bij komt omdat het net al maximaal belast is.Frame164 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Nee, het moet gelijke tred houden. Het heeft geen zin om een laadinfrastructuur te bouwen voor het aantal EV's in de toekomst. Ik betwijfel overigens of het slechter is geworden. Bij mij op het werk zijn we twee jaar geleden begonnen met het vervangen van brandstofauto's door EV's en ik hoor eerlijk gezegd geen enkele collega klagen dat hij problemen heeft met laden.
Een lokaal probleem wat ik toen ik zelf nog electrisch reed ook bij familie tegen kwam. Nooit een vrij laadpaal en meerdere EVs die racen als er 1 vrijkomt.
Als je dat zoals ik thuis en op frequente bestemmingen hebt, ben je er snel klaar mee.
Gelijke tred is een probleem. In wijken met weinig EV worden geen laadpalen geplaatst. Er zijn buurten waar ik kwam waar sowieso geen openbare paal was. De mensen hadden een eigen oprit. Daar heb je geen moer aan als je op bezoek komt bij iemand die benzine rijdt.
Je moet dan wel zorgen dat er overal laadpalen beschikbaar zijn, ook al vraagt geen enkele bewoner een paal aan.
Verwijderd
Wederom voorbeelden waar iets vervangen is door iets beters of gemakkelijkers.phicoh schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:46:
[...]
Er zijn best wel voorbeelden. Bijv. weinig mensen hebben nog een vaste telefoonlijn. De papieren krant verdwijnt.
Waar het om gaat is dat veel mensen de verandering voor het milieu als een achteruitgang zien
Verwijderd
Denk je dat we klimaatneutraal kunnen worden zonder gedragsverandering? Met tegelijk een groeiende wereldbevolking en groeiende middenklasse? Zelfs als dat mogelijk zou zijn, komen er weer nieuwe obstakels die voorkomen dat we die levensstijl eeuwen kunnen volhouden (eindige grondstoffen etc.) Een eeuw klinkt lang, voor homo sapiens is het slechts 1/1000 van zijn bestaan. Achteraf bekeken zal onze huidige levensstijl als heel kortzichtig en egoïstisch gezien worden.Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:06:
[...]
Wederom voorbeelden waar iets vervangen is door iets beters of gemakkelijkers.
Waar het om gaat is dat veel mensen de verandering voor het milieu als een achteruitgang zien
Verwijderd
Ja ik denk dat kan zonder ingrijpende gedragsverandering. Elektrificatie gebaseerd op wind,zon en kernenergie is namelijk geen gedragsverandering maar een investering.Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:28:
[...]
Denk je dat we klimaatneutraal kunnen worden zonder gedragsverandering?
Men is al bezig met vliegtuigen op waterstof. Als we die met groene stroom kunnen opwekken is daar ook geen gedragsverandering nodig.
Waar ik aan twijfel is de bereidheid van veel mensen en organisaties om de benodigde investeringen te doen.
Als de juiste prijs aan vlees wordt gehangen, en dan beldoel ik geen subsisides meer, de vlees industrie draagt kosten voor vervuiling,etc, dan komt er een eerlijke prijs voor een stuk vlees. Dat zal dan duurder zijn, zodat je wellicht niet meer 3x per dag 7x per week vlees eet. Of wel maar daar betaal je dan ook voor. Dan praat je dus niet over een vleesbelasting en of onder dwang, maar is het puur het kostenplaatje. Vind je het waard om nog elke dag vlees te eten.Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:19:
[...]
Ik heb door vegetarische familie inmiddels meerdere vegetarische gerechten gegeten. Daar zitten er een paar tussen die erg lekker zijn, een paar die ik eetbaar vind en een heleboel smerige rotzooi. Als ik alleen die eerste eet, eet ik heel eenzijdig. En wat de rest betreft vind ik vlees gewoon vele malen smakelijker, dus ik eet vlees.
Overigens kan je de eerste alinea precies gebruiken voor vlees. Soms is het een lekker stuk vlees, soms is het eetbaar, maar meestal is het rotzooi
Maar uit dit stukje tekst haal ik (misschien ten onrechte) ook uit dat je zelf nooit iets probeerd in elkaar te flansen zonder vlees? Want er is echt genoeg variatie te maken zonder dat heilige stukje vlees. Maar zoals alle veranderingen moet je daar wel een beetje moeite voor doen en open voor staan. En daar raak je precies het pijnlijke punt, men heeft geen zin in verandering.
Deze regel is echt nog maar 1-1,5 maand ingegaan. Dan kan je niet stellen dat iets niet werkt. Het grootste gedeelte van de stad is ook echt niet geschikt om harder dan 30 te rijden. De drukte van voetgangers, fietsers, en alle transport i.c.m. met de smalle straten is echt niet te doen. Als je kinderen hebt helemaal leuk om in een smal straatje te fietsen en auto's die 40a50km even langs komen rijden omdat het mag. Kleine misrekening en je hebt een kind in het ziekenhuis. 50km langs een voetganger of fietser rijden is gewoon levensgevaarlijk.In Amsterdam lijkt de dwang ook niet te werken, vrijwel iedereen rijdt harder dan 30. Ik vermoed dat de kas daar nu goed gespekt wordt met boetes. Maar uit hoe massaal het genegeerd wordt trek ik wel even snel de conclusie dat het een maatregel zonder dragkracht is die mensen de strot door wordt geduwd. Daar komt nog wel een politieke afrekening op.
Verwijderd
Ik weet welk vlees ik lust en als je het bij een goede slager haalt ipv supermarkt heb je vrijwel nooit een miskoop.Plint schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:03:
[...]
Overigens kan je de eerste alinea precies gebruiken voor vlees. Soms is het een lekker stuk vlees, soms is het eetbaar, maar meestal is het rotzooi![]()
Maar uit dit stukje tekst haal ik (misschien ten onrechte) ook uit dat je zelf nooit iets probeerd in elkaar te flansen zonder vlees? Want er is echt genoeg variatie te maken zonder dat heilige stukje vlees. Maar zoals alle veranderingen moet je daar wel een beetje moeite voor doen en open voor staan. En daar raak je precies het pijnlijke punt, men heeft geen zin in verandering.
Overigens maak ik voor mezelf redelijk vaak vegetarische gerechten. Meestal (maaltijd) salades, Curry, dal baht, of eier gerechten. Danwel brood met kaas of zoet beleg. Ik eet wat ik lekker vind en waar ik op dat moment trek in heb. (Ik woon boven de winkel dus haal altijd vers). En vaak is dat met vlees of vis, soms niet.
Wat ik vooral bij anderen eet is als er vleesvervanger in zit. Tofu of van dat nep vlees wat op kip of gehakt moet lijken. En daar zie ik het nut niet van, echte kip of gehakt in het gerecht smaakt me altijd beter.
Het is inderdaad een investering, maar wel een waar we al een aantal decennia geleden vol op hadden moeten inzetten. Niet alleen hadden we daar dan nu de vruchten van kunnen plukken, maar het grootste probleem nu is dat we er eigenlijk geen tijd meer voor hebben en daarnaast ook nog eens extra veel geld moeten uitgeven aan klimaatadaptie en de gevolgen die we nu al ondervinden van klimaatverandering.Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:58:
[...]
Ja ik denk dat kan zonder ingrijpende gedragsverandering. Elektrificatie gebaseerd op wind,zon en kernenergie is namelijk geen gedragsverandering maar een investering.
Men is al bezig met vliegtuigen op waterstof. Als we die met groene stroom kunnen opwekken is daar ook geen gedragsverandering nodig.
Waar ik aan twijfel is de bereidheid van veel mensen en organisaties om de benodigde investeringen te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 11-01-2024 14:20 ]
Intentionally left blank
Veel mensen zien wel de nadelen, niet de voordelen. Die nadelen zijn er natuurlijk wel degelijk. Daarom is in veel gevallen druk vanuit de overheid nodig. Anders wordt de ellende alleen maar erger.Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:06:
Wederom voorbeelden waar iets vervangen is door iets beters of gemakkelijkers.
Een simpel voorbeeld. Koken op inductie is in het algemeen veel beter dan koken op gas. Beter voor het klimaat in het huis, veel minder kans op ongelukken. Maar als je niets doet dan blijft een grote groep gewoon op gas koken.
Verwarmen met een WP, koolmonoxide vergiftiging komt nog veel te vaak voor (Jaarlijks zorgt koolmonoxidevergiftiging voor tien tot twintig doden en ten minste tweehonderd ziekenhuisopnames, https://www.rijksoverheid...oolmonoxidevergiftigingen).
In het begin van de corona tijd toen er nauwelijks verkeer was viel hoe veel beter de luchtkwaliteit werd.
Dan hebben we in Nederland nog een natuur die volkomen verklooit is door teveel stikstof. Dat valt niet op, want we zijn er aangewend.
Als het gaat om vlees, dan hebben we ook nog het probleem dat het grootste deel ge-exporteerd wordt.
Ah ok, je had het specifiek over de vleesvervanger dus.Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:14:
[...]
Ik weet welk vlees ik lust en als je het bij een goede slager haalt ipv supermarkt heb je vrijwel nooit een miskoop.
Overigens maak ik voor mezelf redelijk vaak vegetarische gerechten. Meestal (maaltijd) salades, Curry, dal baht, of eier gerechten. Danwel brood met kaas of zoet beleg. Ik eet wat ik lekker vind en waar ik op dat moment trek in heb. (Ik woon boven de winkel dus haal altijd vers). En vaak is dat met vlees of vis, soms niet.
Wat ik vooral bij anderen eet is als er vleesvervanger in zit. Tofu of van dat nep vlees wat op kip of gehakt moet lijken. En daar zie ik het nut niet van, echte kip of gehakt in het gerecht smaakt me altijd beter.
Verwijderd
Het elektriciteitsnet in Nederland zit al aan zijn limiet, hernieuwbare energie gaat over enkele procenten en de elektrificatie van verwarming en mobiliteit moet nog beginnen, hoe zouden we dan ook nog genoeg groene waterstof over kunnen hebben om te vliegen? (en wederom met een groeiende bevolking en groeiende middenklasse). In eerste instantie moet er inderdaad 10x meer geïnvesteerd worden, maar dan wordt alles ook veel duurder en krijg je vanzelf gedragsverandering. Idem voor vlees, zelfs als iets (plantaardige vervanger, kweekvlees) hetzelfde smaakt en even goedkoop is, zijn er nog hele volksstammen die niet willen veranderen.Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:58:
[...]
Ja ik denk dat kan zonder ingrijpende gedragsverandering. Elektrificatie gebaseerd op wind,zon en kernenergie is namelijk geen gedragsverandering maar een investering.
Verwijderd
Niet specifiek, maar wel een groot onderdeel van de categorie 'niet te vreten'.Plint schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:22:
[...]
Ah ok, je had het specifiek over de vleesvervanger dus.
En dat is een nadeel dat ik gezien de effort die er al in zit en het miserabele resultaat niet snel veranderen. Kweekvlees zie ik dan als een realistischere optie om de veeteelt te kunnen reduceren.
Blijf ontopic!
Kijk voor het beleid in dit topic s.v.p. hier:Klimaat: wetenschap en achtergronden
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de stikstofproblematiek is er: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Voor energievoorziening is er: Energie - crisis & actualiteit
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor de ecologische crisis is er: De ecologische crisis: achtergronden en actualiteit
Voor de discussie over veganisme is er: Het grote veganisme topic deel 2
Voor overbevolking is er: Terugdringen van de wereldpopulatie
Voor mobiliteit en klimaat is er: Klimaat en de toekomst van mobiliteit