Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 22:45
Dit topic is in het leven geroepen om te discussiëren over alles wat te maken heeft met het minder consumeren van dierlijke producten.
Het gaat dus niet om dierlijke producten volledig te verbannen uit je dieet en/of andere dierlijke producten die niet voor consumptie doeleinden zijn, alhoewel discussies hierover in algemene zin mogelijk onontkoombaar zijn, passen inhoudelijke discussies hierover waarschijnlijk beter in Het grote veganisme topic deel 2

Ieder zal zijn/haar eigen beweegredenen hebben om geïnteresseerd te zijn in dit onderwerp en mogelijk interesse heeft te discussiëren hierover.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:

* Het beperkt consumeren van dierlijke producten mogelijk beter is voor je gezondheid
* Als je minder dierlijke producten consumeert dit mogelijk beter voor het klimaat is
* Je door het minder consumeren van dierlijke producten mogelijk minder dierenleed veroorzaakt

Voorbeelden van discussiepunten en vraagstukken:

- Gevolg op de gezondheid van het minder consumeren van dierlijke producten
- Gevolg op het klimaat door het reduceren van het consumeren van dierlijke producten
- Gevolg op het dierenleed door het reduceren van het consumeren van dierlijke producten
- Hoeveel verschil maakt het beter leven of MSC keurmerk?
- Welke dierlijke producten zijn veilig en gezond, van welke dierlijke producten blijf je beter van af?
- Veganistische, vegetarische of recepten met minder dierlijke producten
- Alternatieven voor dierlijke producten ter consumptie
Etc.

Zorg ervoor dat je posts on-topic blijven, zo zijn bijvoorbeeld ( grote inhoudelijke ) discussies over enkel dierlijke producten of enkel plantaardige producten consumeren off-topic hier.
Voor de laatstgenoemde is er dus een eigen topic: Het grote veganisme topic deel 2
Verder... Houd het netjes en respecteer elkaar :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 22:45
[ Gereserveerd ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 03:57

WhySoSerious

Be the change.

Hulde _/-\o_

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
Ik heb begrepen dat het eten van vleermuizen niet zo verstandig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:15

page404

Website says no

Ik wil daar ook wel stappen in zetten, maar het gaat nog niet zo hard. We hebben standaard al wel sojamelk in huis, en dat gebruik ik voor verwerking in gerechten ipv melk.
Ik zoek ook eigenlijk een goede plantaardige vervanger voor mijn Griekse yoghurt. Ik zie dat ze bij de AH wel gewone yoghurt van Alpro hebben, maar ook Griekse van Abbot Kinney. Iemand die al geprobeerd?
Oh, en ik had vorige week per ongeluk braadworst met 30% groente gekocht en die was echt goed te eten!

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-06 22:47
@page404 als je het voor de natuur doet is soja niet echt ideaal XD (wordt in brazilie geplant, je weet wel, met die regenwouden die platgebrand worden). Maar het is wel een goed idee :)
Voor rest denk ik ook: moet het per se vervangen worden, of kan je er ook bewust mee om gaan. Het gaat niet om welke manier het beste is, maar welke manier het beste past. Je kan wel zeggen "geen dierlijke materialen meer". Dan krijg je , misschien paar duizend mensen mee. Als je zegt we eten net wat minder dierlijke materialen, dan kan het zomaar zijn dat je een groot deel van de bevolking mee krijgt, waardoor uiteindelijk je veel meer bereikt.
Dat is hoe ik het zie. Maar natuurlijk mag ieder voor zichzelf het weten.
Mijn reden is voornamelijk milieu, daarom dat ik niet zozeer dierlijke producten wil vervangen, maar milieubelastende producten. Vaak komt dat overeen, maar soms is het alternatief niet veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

99ruud99 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:08:
@page404 als je het voor de natuur doet is soja niet echt ideaal XD (wordt in brazilie geplant, je weet wel, met die regenwouden die platgebrand worden). Maar het is wel een goed idee :)
Dat is het hele probleem met die discussie, en ik word daar moedeloos van. Is het beter voor je gezondheid, dan worden de regenwouden platgebrand. Doe je het voor dierenwelzijn, dan is het slecht voor de stikstof. Is het beter voor de CO2 uitstoot, dan gaat er wel iets anders mis. Je doet het eigenlijk nooit goed :|
Voor rest denk ik ook: moet het per se vervangen worden, of kan je er ook bewust mee om gaan. Het gaat niet om welke manier het beste is, maar welke manier het beste past. Je kan wel zeggen "geen dierlijke materialen meer". Dan krijg je , misschien paar duizend mensen mee. Als je zegt we eten net wat minder dierlijke materialen, dan kan het zomaar zijn dat je een groot deel van de bevolking mee krijgt, waardoor uiteindelijk je veel meer bereikt.
Dat is hoe ik het zie. Maar natuurlijk mag ieder voor zichzelf het weten.
Mijn reden is voornamelijk milieu, daarom dat ik niet zozeer dierlijke producten wil vervangen, maar milieubelastende producten. Vaak komt dat overeen, maar soms is het alternatief niet veel beter.
Helemaal mee eens, ik verwacht niet dat ik een deuk kan slaan in mijn milieu-impact. Maar misschien kan ik een paar koeien minder opvreten in de rest van mijn leven en wordt er een paar hectare minder regenwoud gekapt. Ik wil mijn best doen, maar heb hele lage verwachtingen van mijn bijdrage. Ik ga me er in elk geval niet meer schuldig over voelen hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

page404 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:13:
[...]

Dat is het hele probleem met die discussie, en ik word daar moedeloos van. Is het beter voor je gezondheid, dan worden de regenwouden platgebrand. Doe je het voor dierenwelzijn, dan is het slecht voor de stikstof. Is het beter voor de CO2 uitstoot, dan gaat er wel iets anders mis. Je doet het eigenlijk nooit goed :|
Saillant detail is dat dat gebruikt wordt voor veevoer. Oftewel, door die sojaburger of sojamelk te nuttigen (overwegend herkomst uit de VS of Europa) doe je daar vanuit dat opzicht zeker goed aan!

Maar ik snap je punt, laatst weer met twijfels een blik kokosmelk vastgehad. Nu vraag je je misschien af wat daar dan weer dierlijk aan is, maar een aantal fabrikanten gebruikt apen hiervoor (en goede dierzorg kost natuurlijk te veel geld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
[...]

Dat is eigenlijk een probleem geworden op internet aangezien iedereen het uiterste opzoekt. Iets wat op Tweakers ook vaak gebeurt.
Afbeeldingslocatie: https://carrotsncake.com/wp-content/uploads/2019/08/how-social-media-works-960x1060.jpg

Net als dat vegetariers niet mogen vliegen, sporters geen fastfood mogen eten, en de directeur van een goed doel geen geld mag verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-06 22:47
Het was ook niet om terecht te wijzen, meer om te wijzen op het feit dat het moeilijker is dan je hoopt ^^.
Ik zou vooral doen waar je je zelf fijn bij voelt, zonder anderen te verplichten hetzelfde te doen. Zij doen namelijk weer waar zij zich fijn bij voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

com2,1ghz schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:22:
[...]

Dat is eigenlijk een probleem geworden op internet aangezien iedereen het uiterste opzoekt. Iets wat op Tweakers ook vaak gebeurt.
[Afbeelding]

Net als dat vegetariers niet mogen vliegen, sporters geen fastfood mogen eten, en de directeur van een goed doel geen geld mag verdienen.
Yep, je moet 110% het goede doen anders doe je het niet goed. Negeren is denk ik het beste, het zijn uiteindelijk allemaal anonieme trollen ;) (niet doelend op de reacties hier).
99ruud99 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:22:
Het was ook niet om terecht te wijzen, meer om te wijzen op het feit dat het moeilijker is dan je hoopt ^^.
Ik zou vooral doen waar je je zelf fijn bij voelt, zonder anderen te verplichten hetzelfde te doen. Zij doen namelijk weer waar zij zich fijn bij voelen.
Zo heb ik het ook niet ervaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:44

NoTimeRemains

I know

Ik ben hier ook bewuster mee bezig. Het vlees dat ik koop is van een hogere kwaliteit en is vrij lokaal. Doordat de kwaliteit van het vlees beter is eet ik er minder van. Liever een kleiner goed stukje dan veul slecht vlees.

Wat ik koop gebruik ik op meerdere manieren. Ik koop een hele kip, daar eten we twee keer van en van de botten (van een of meerdere kippetjes) maak ik soep / boullion. Soms ook orgaanvlees zoals kippenlevertjes voor bijvoorbeeld in de pastasaus. Ook de stukken vlees die de meeste mensen niet eten koop ik graag voor stoofpotjes, etc.

Eieren koop ik lokaal van iemand die eigen kippen heeft.

Ik woon aan de grens van Duitsland en doe ik voornamelijk daar boodschappen (ongeveer 1KM verder dan de dichtsbijzijnde NLse supermarkt) en over het algemeen ligt daar Nederlandse groenten 8)7 en ik probeer met de seizoenen mee te koken. Geen asperges uit Peru ofzo

En ik probeer op te koken wat er in de koelkast ligt, stukje prei, ui en een verlepte wortel? Prima voor in de soep ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door NoTimeRemains op 22-09-2020 09:32 ]

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
[...]
Helemaal mee eens, ik verwacht niet dat ik een deuk kan slaan in mijn milieu-impact. Maar misschien kan ik een paar koeien minder opvreten in de rest van mijn leven en wordt er een paar hectare minder regenwoud gekapt. Ik wil mijn best doen, maar heb hele lage verwachtingen van mijn bijdrage. Ik ga me er in elk geval niet meer schuldig over voelen hoor.
Je kunt je natuurlijk beperken tot grasgevoerd vee, of wild. Daar zijn geen oerwouden voor nodig.

Ook is het maar de vraag in hoeverre het verschuiven van soja voor koeien naar soja voor mensen een besparing oplevert. Voor zover ik heb kunnen vinden eten koeien eigenlijk alleen de restproducten en vormt het slechts een klein deel van hun dieet omdat ze het nauwelijks kunnen verteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

NielsFL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:38:
[...]

Je kunt je natuurlijk beperken tot grasgevoerd vee, of wild. Daar zijn geen oerwouden voor nodig.
Fijn, nog iets waar je op moet letten in de supermarkt naast land van oorsprong, biologisch of niet, Fairtrade, genoeg vezels, plantaardig of dierlijk, niet te veel suiker, of gebruik van GMO ;)
Zonder grappen, hoe moet je dat onderscheid maken in de winkel?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 21:07

PB-powell

Mr. Laziness

NielsFL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:38:
[...]

Ook is het maar de vraag in hoeverre het verschuiven van soja voor koeien naar soja voor mensen een besparing oplevert. Voor zover ik heb kunnen vinden eten koeien eigenlijk alleen de restproducten en vormt het slechts een klein deel van hun dieet omdat ze het nauwelijks kunnen verteren.
https://thedailymilk.nl/wat-eet-een-koe/
Een koe eet 60 kilo gemiddeld per dag waarvan 5 kilo krachtvoer is (de rest is gras/mais). Van die 5 kilo krachtvoer is 15% soja. 5 kilo * 0,15 = 750 gram soja gemiddeld per dag. Een soja burger weegt ~100 gram, reken zelf maar uit hoeveel burgers je kan maken van de hoeveelheid soja die een koe gemiddeld in zijn leven eet (5~6jaar). Dat eet jij in je eentje niet op in je hele leven. Dus een sojaburger vs een hamburger is een gigantische winst in de totale hoeveelheid soja die nodig is voor een zo'n burger.

Daarom is het best verstandig om zo af en toe minder vlees te eten. Dat proberen wij ook door minimaal 1 keer per week vegetarisch te koken. Ook beleg ik niet meer al mijn boterhammen met vlees maar probeer ik daar ook in te minderen. Ik merk alleen dat de discipline hierin houden moeilijk is. Hoe doen andere dat hier? Hebben jullie een structurele 'meatless monday' of 'veggie friday'?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:48
Tja. We zweven dus met zo'n 7,8 miljard poppetjes op een soort knikker door het grote niets. Nu ben ik niet bepaald Malthusiaans aangeleged - maar tegelijk merk ik wel op dat wanneer je om je heen kijkt, en de grond plat lijkt voor de tien kilometer zicht die je hebt, iedereen dat feit toch wel heel makkelijk vergeet.

Ik ben oprecht van mening dat het aan ons tezamen is te bepalen hoe we precies zoveel van die knikker nemen dat zij zo rustig en ongestoord een beetje door kan zweven tot in het oneindige. En dat iedereen van die taart dus maximaal één 7,8 miljardste deel kan en mag gebruiken. Noem dat een budget.

Nu moet iedereen zelf weten hoe ze dat budget willen besteden natuurlijk. Maar de consumptie van vlees is over het algemeen een uitstekende manier om daar heel snel doorheen te blazen. Dat is naar mijn beste inzicht gewoon de praktijk. Over het algemeen moet ik vaststellen dat het minderen van consumptie van vlees en dierlijke producten een relatief eenvoudige manier is om je belasting terug te brengen. Dus daar doe ik zeker aan mee :Y)

Persoonlijk bekommer ik me niet zo heel erg over de gezondheidseffecten van die mindering. Ik vermoed dat de reductie in inname van essentiële aminozuren het grootste risico is, en daar probeer ik dus maar op te letten.

Verder zie ik dierenleed als onderdeel van de vrije economie. Er zijn manieren om daar afstand van te nemen - bijvoorbeeld door een eerlijke prijs te betalen voor de producten die ik wel koop. Daar is inmiddels gelukkig een markt voor, en daar maak ik graag gebruik van.

Verder maak ik wel een uitzondering voor eieren. Van wat ik er van begrijp is het een relatief groene vleesvervanger, met alle voordelen van een dierlijk product. Als ik goed tel, dan eet ik er zo ongeveer vier per week.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
page404 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:00:
Ik wil daar ook wel stappen in zetten, maar het gaat nog niet zo hard. We hebben standaard al wel sojamelk in huis, en dat gebruik ik voor verwerking in gerechten ipv melk.
Ik zoek ook eigenlijk een goede plantaardige vervanger voor mijn Griekse yoghurt. Ik zie dat ze bij de AH wel gewone yoghurt van Alpro hebben, maar ook Griekse van Abbot Kinney. Iemand die al geprobeerd?
Oh, en ik had vorige week per ongeluk braadworst met 30% groente gekocht en die was echt goed te eten!
Ik gebruik Alpro soja yoghurt natuur (zonder suiker). Even wennen, maar na een week of zo lust je geen 'echte' yoghurt meer (vind dat echt goor dierlijk smaken nu). Over het regenwoud hoef je je niet schuldig te voelen, zoals gezegd gaat het leeuwendeel van de soja op gekapt regenwoud naar veeteelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Helixes schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:04:

Verder maak ik wel een uitzondering voor eieren. Van wat ik er van begrijp is het een relatief groene vleesvervanger, met alle voordelen van een dierlijk product. Als ik goed tel, dan eet ik er zo ongeveer vier per week.
Ik heb eieren ook al een tijdje van mijn menu geschrapt. Na het lezen van 'How to survive a pandemic' ben ik blij met die keuze. De pluimvee teelt (zeker de Amerikaanse) blijkt naast bijzonder wreedaardig ook een broeihaard van toekomstige pandemies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Kent iemand dit?
Ziet er allemaal heel wetenschappelijk uit, maar blijkbaar is ze overtuigd van het keto dieet - waarvan ik dacht dat het al lang wetenschappelijk weerlegd was. Natuurlijk is het ecologisch niet te verantwoorden, maar ik dacht dat het ook nog eens ongezond was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:23
Ik zou minder vlees willen eten, maar ik vind het lastig om gevarieerd zonder vlees te koken.

Ik ben wel flink geminderd in het eten van rood vlees, maar ik eet regelmatig kip. Mede omdat kip minder slecht is voor het milieu dan rood vlees en het een goede bron van eiwitten is. Ik weet dat linzen een goede bron van eiwitten zijn, maar het is kwa verhouding koolhydraten en eiwitten toch echt niet zo goed als kip

Als het gaat om gezondheid, is kip dan ook niet aan te raden? Of gaat dat vooral over rood vlees?

En dieren welzijn. Tja. Niet dat ik daar niets om geef, maar als het klimaatprobleem niet wordt opgelost hebben we er weinig aan om nu tijdelijk voor dierenwelzijn te kiezen. Dan lijden dieren op lange termijn toch wel.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
JLius schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:28:
Ik heb eieren ook al een tijdje van mijn menu geschrapt. Na het lezen van 'How to survive a pandemic' ben ik blij met die keuze. De pluimvee teelt (zeker de Amerikaanse) blijkt naast bijzonder wreedaardig ook een broeihaard van toekomstige pandemies.
Good for them.

In Europa - en zeker in Nederland - hebben we duidelijke richtlijnen over het houden van kippen. Biologische kippen kijken neer op het plebs dat in de VS wordt afgespoeld met chloor.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ook ik eet grotendeels plantaardig, vanuit ecologische overwegingen. Dat schijnt heftig te botsen met het veganisme-topic, vanwege het andere uitgangspunt. Dus leuk dat dit topic er is :)

Plantaardig eten is niet zo moeilijk, maar het vergt van de doorsnee Nederlander toch wel wat aanpassingen. Als je kijkt naar het Nederlandse dieet:

* Veel zuivel als melk en yoghurt
* Heel veel brood, met vaak zuivel of vlees als beleg
* Vaak vlees of vis als een van de pijlers van het diner
* Weinig peulvruchten

Als je puur het dierlijke ingredient vervangt gaat dat soms prima (plantaardige yoghurt, iets anders dan melk drinken), via saai (plantaardige smeersels op brood) naar mweh (vegetarische burger in plaats van vlees).

Het gaat al een heel stuk beter als je het wat breder aanpakt. Dat begint met veranderen van heel veel brood met een dun laagje beleg naar minder brood met heel veel erop (groenten, noten, smeersels) en natuurlijk naar volwaardige vegetarische maaltijden, waar je ook vaak peulvruchten in vind.

Dus in plaats van jezelf afvragen: "Wat zal ik nu eens op m'n boterham smeren", kan je beter vragen: "Wat zal ik vandaag een lunchen". En in plaats van "Zal ik een vegetarische schnitzel of vegetarische worst bij m'n aardappelen en groenten nemen" jezelf afvragen: "Wat zal ik vanavond eens gaan eten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:23
Wat ik een beetje mis zijn vleesproducten die bijvoorbeeld voor een gedeelte uit plantaardig bestaan, het is nu het een of het ander. Ik probeer regelmatig vleesvervangers en al worden ze beter, ze zijn vaak erg zout en/of vet. Afgelopen weekend de plant based whopper geprobeerd en al was deze wel aardig je mist toch de smaak van het gegrilde vlees. Ik denk dat het veel sneller mainstream gaat worden als je bijvoorbeeld hamburgers gaat verkopen die 50/50 zijn. Op deze manier bespaar je toch 50% en behoudt je een groot gedeelte van de smaak.

Is dit een dom hersenspinsel of zou het een sleutel tot een snellere transitie kunnen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
@Malt007: Heb je ooit gekeken voor welk percentage frikandellen uit vlees bestaat? Kroketten? :P

Anyway. Het woord hamburger vind ik wat verwarrend, omdat ze in Nederland verwijzen naar de schijf vlees, alsook het aangeklede broodje. In dat laatste geval moet ik zeggen dat er zeer goede alternatieven beschikbaar zijn. De smaak van vlees is blijkbaar minder belangrijk in een hamburger. Als je per se wilt, kun je natuurlijk ook een vleesschijf met een vegetarische combineren in een broodje. Misschien goede tip voor McD, om zo hun goedlopende Big Mac-lijn in stand te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:50
Helixes schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:31:
Misschien goede tip voor McD, om zo hun goedlopende Big Mac-lijn in stand te houden....
Dat is toch exact wat Burger King nu doet met hun vega-whopper? De vleesschijf vervangen door een vegetarische variant, maar die voor de smaak dus wel op dezelfde bakplaat wordt bereid.

Voor de pure vegetariër of veganist is dat waarschijnlijk not-done, maar het is een goede manier om mensen die uit gewoonte vlees eten eens laagdrempelig kennis te laten maken met een vegan burger.

Al denk ik daarbij: je bent niet de frienttent op de hoek, je bent f#cking Burger King. Spendeer een beetje geld aan R&D en aan een extra bakplaat... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
NoTimeRemains schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:30:
Ik ben hier ook bewuster mee bezig. Het vlees dat ik koop is van een hogere kwaliteit en is vrij lokaal. Doordat de kwaliteit van het vlees beter is eet ik er minder van. Liever een kleiner goed stukje dan veul slecht vlees.

Wat ik koop gebruik ik op meerdere manieren. Ik koop een hele kip, daar eten we twee keer van en van de botten (van een of meerdere kippetjes) maak ik soep / boullion. Soms ook orgaanvlees zoals kippenlevertjes voor bijvoorbeeld in de pastasaus. Ook de stukken vlees die de meeste mensen niet eten koop ik graag voor stoofpotjes, etc.

Eieren koop ik lokaal van iemand die eigen kippen heeft.

Ik woon aan de grens van Duitsland en doe ik voornamelijk daar boodschappen (ongeveer 1KM verder dan de dichtsbijzijnde NLse supermarkt) en over het algemeen ligt daar Nederlandse groenten 8)7 en ik probeer met de seizoenen mee te koken. Geen asperges uit Peru ofzo

En ik probeer op te koken wat er in de koelkast ligt, stukje prei, ui en een verlepte wortel? Prima voor in de soep ofzo.
Sowieso is het in Duitsland veel meer bio allemaal.
En de kwaliteit van de Nederlandse groenten is beter, export kwaliteit.

Verder hulde voor de insteek van het topic.
Niet het overtuigen met het vingertje maar zelf laten kiezen met bewustwording.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 09:39
[...]

Je doet het eigenlijk nooit goed :|
Die moet je inlijsten, dat is mijn basisaanname voor alles in het leven ;) Hang er direct naast: "Don't let the perfect be the enemy of the good."

Je moet dit asymptotisch zien: je kunt stappen zetten in al die richtingen die je noemt, en zolang elke stap ergens beter op scoort hebben we vooruitgang. Het goede nieuws is: je gaat bijna altijd beter eten, dus de tong zal je dankbaar zijn.

Ik geloof er sterk in de productie lokaal te krijgen, op die manier kun je met eigen ogen elke dag zien wat de impact van je eetgedrag is. Als jij lokaal eet, is er geen Amazonewoud dat voor je goedkope burger wordt platgebrand. Er is ook geen vieze vleesfabriek meer die buiten beeld de vreselijkste dingen met dieren doen.

Ook kun je zeggen dat gespecialiseerde voedselketens machtig worden, en die macht ook zo tegenintuitief gaan inzetten. Niemand wil dieren mishandelen, maar het supermarkt systeem heeft dat als gevolg. Een oplossing is ook daar lokaal kopen. Leuk is dat het niet eens duurder hoeft te zijn, omdat je al die middlemen uit je keten schrapt!

Voor de dingen die niet dichtbij geproduceerd kunnen worden, kun je dan letten op ethische, ecologische impact.

Voor klimaat (dus vlees) moet je constateren dat enkel minderen echt werkt. Dus, bijvoorbeeld, minder, maar beter vlees bij de boer om de hoek, dan heb je twee vliegen in 1 klap. Daarnaast wordt in de Nederlandse keuken veel vlees als filler gebruikt, rul gehakt of kipstukjes door iets heen. Meestal wordt dat op smaak gebracht met kruiden, dus maakt het eigenlijk weinuig uit of het kwaliteitsvlees is. Kip in roerbak is wmb perfect te vervangen met nepkip bijvoorbeeld, in een salade weer minder omdat daar de kip minder de filler-rol speelt.

Voor alles geldt: leer kwaliteit herkennen. Neem nu light producten. Dat is een heel slecht idee, om twee redenen. 1. Het betekent meer filler, meestal in de vorm van carbohydraten. Da's veel erger dan vet! 2. Je raakt langzamer vol, en gaat dus meer eten. Het hele idee is juist minder eten. Eet beter een klont boter dan een liter halfvolle melk. Overigens, wist jij dat Nederlandse en Franse light-producten totaal verschillend zijn? Hier verstaan we er vetarm onder, daar suikerarm. Geeft aan dat dit niets met gezondheid te maken heeft, maar alles met marketing.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:49

Yucon

*broem*

Goed topic.

Vlees eet ik al een tijd vrijwel niet meer. Het begon ermee dat ik 'zinloos' vlees wegliet. Het gehakt in kant en klare lasagne vind ik bijvoorbeeld enorm zonde; het voegt echt niets toe en als het vega gehakt zou zijn zou je het verschil niet proeven. Dan is het een beetje zonde om dood beest daarvoor te gebruiken.

Melk e.d. lag anders. Ik vond dat mensen moeten werken, dus waarom dieren dan niet. Tot ik me realiseerde dat onvermijdelijk de helft van de kalfjes alsnog dood moet omdat die nu eenmaal geen melk geven. Idem voor kuikentjes.. tja, dan is het best consequent zuivel en eieren in dergelijke gevallen ook achterwege te laten. Dat blijkt lastiger te zijn. Maar toch is soja kookroom voor veel gerechten een prima keuze. En picnic heeft best aardige plakjes vegan kaas.

Er is trouwens nog een paradox waar ik tegenaan loop. Enerzijds wordt gewaarschuwd vlees niet zomaar weg te laten en vleesvervangers te gebruiken. Oa vanwege B12. Maar tegelijkertijd zijn die ook weer zout en wordt gewaarschuwd daar terughoudend mee te zijn. Hoe dan :? Je kunt eiwit wel uit andere bronnen halen maar die B12 wordt volgens mij dan lastig.

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 22-09-2020 17:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
Yucon schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:01:

Er is trouwens nog een paradox waar ik tegenaan loop. Enerzijds wordt gewaarschuwd vlees niet zomaar weg te laten en vleesvervangers te gebruiken. Oa vanwege B12. Maar tegelijkertijd zijn die ook weer zout en wordt gewaarschuwd daar terughoudend mee te zijn. Hoe dan :? Je kunt eiwit wel uit andere bronnen halen maar die B12 wordt volgens mij dan lastig.
In Nederland heeft men zoutonderzoek niet goed geïnterpreteerd: zout hoeft enkel vermeden te worden als je al klachten had, je krijgt ze er niet van: https://time.com/3313332/salt-and-blood-pressure/

Over melk en dierenleed: https://www.ftm.nl/artikelen/waarde-peuren-uit-melkafval
Ik ben er sinds een jaar achter dat ik havermelk eigenlijk veel lekkerder vind, dus twee vliegen in 1 klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Yucon schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:01:
Goed topic.

Vlees eet ik al een tijd vrijwel niet meer. Het begon ermee dat ik 'zinloos' vlees wegliet. Het gehakt in kant en klare lasagne vind ik bijvoorbeeld enorm zonde; het voegt echt niets toe en als het vega gehakt zou zijn zou je het verschil niet proeven. Dan is het een beetje zonde om dood beest daarvoor te gebruiken.

Melk e.d. lag anders. Ik vond dat mensen moeten werken, dus waarom dieren dan niet. Tot ik me realiseerde dat onvermijdelijk de helft van de kalfjes alsnog dood moet omdat die nu eenmaal geen melk geven. Idem voor kuikentjes.. tja, dan is het best consequent zuivel en eieren in dergelijke gevallen ook achterwege te laten. Dat blijkt lastiger te zijn. Maar toch is soja kookroom voor veel gerechten een prima keuze. En picnic heeft best aardige plakjes vegan kaas.

Ik neem wekelijks eentje hiervan voor b12 en mijn b12 niveau was optimaal bij mijn laatste bloedonderzoek (ik drink ook alpro sojamelk ongezoet, daar is b12 aan toegevoegd).
Ik neem ook dagelijks 2 hiervan voor Omega3, want ik had tekort aan EPA aangezien ik geen vis eet (lijnzaad alleen is blijkbaar onvoldoende).

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:52

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat was er mis met gewoon door gaan in het bestaande topic? :)

Lekker plantaardig eten bij de GoT-kookclub

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Omdat de fundamentalisten daar niet gediend zijn van vegetarisch O-)

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 23-09-2020 08:52 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• JLius
JLius schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:31:
Kent iemand dit?
Ziet er allemaal heel wetenschappelijk uit, maar blijkbaar is ze overtuigd van het keto dieet - waarvan ik dacht dat het al lang wetenschappelijk weerlegd was. Natuurlijk is het ecologisch niet te verantwoorden, maar ik dacht dat het ook nog eens ongezond was.
Hupla, weer een arts die een ketogeen dieet aanprijst.
Volgens de ene arts en de andere arts te mijden, maar volgens anderen een wonderdieet. Moeten wetenschappers niet zeggen 'we weten het niet' zolang er geen zekerheid is? Of is 1 van de 2 groepen wetenschappers oneerlijk?
Het voedingscentrum is alleszins voorzichtig. Gezondheid en wetenschap is voorzichtig positief bij kankerbehandeling, maar niet als een permanent dieet.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

JLius schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:30:
[...]

Volgens de ene arts en de andere arts te mijden, maar volgens anderen een wonderdieet. Moeten wetenschappers niet zeggen 'we weten het niet' zolang er geen zekerheid is? Of is 1 van de 2 groepen wetenschappers oneerlijk?
Het voedingscentrum is alleszins voorzichtig. Gezondheid en wetenschap is voorzichtig positief bij kankerbehandeling, maar niet als een permanent dieet.
Ik vermoed dat het inderdaad therapeutisch bij bepaalde aandoeningen zou kunnen helpen, alsmede dat het voor bepaalde mensen best goed kan werken, zeker als ze het vol kunnen houden. En voor sommigen zal het eerder negatief uitpakken. Het is één van de mogelijkheden, maar niet de heilige graal :)

En ja, wetenschappers (en medisch specialisten en soms mannen in het algemeen :p) zeggen te weinig 'we weten het niet'. Vanwege dat het politiek wordt, of een te groot ego, te nauw blikveld, geld/subsidie kan opleveren etc. Slechte zaak naar mijn mening.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Het gaat om minder dierlijke producten consumeren, maar er neigen een aantal reacties alweer naar het extreme met overtuigingen en 1000000 redenen om geen vlees te eten. Dat heet opdringen, doe dat aub niet, dat verpest zo'n topic voor de consuminders.

Als ouders geven wij onze kinderen alle smaken mee, dat houdt in dat zij ook vegetarische gerechten krijgen, met tofu, soja, groenteburgers, kikkererwten, de hele mikmak etc... bijkomend voordeel is dat wij daar dus automatisch in meegaan. Je varieert ook veel en kom je soms, zoals @Yucon ook zegt, op gerechten waar je eigenlijk afvraagt waarom je er vlees in stopt, terwijl bloemkoolrijst bijvoorbeeld ook al goed is. (gaat om de smaak).

Er hoeft niet elke dag vlees op tafel, deden wij vroeger thuis ook niet, 2x maximaal per week en hopen zo dat onze kinderen, door het gevarieerd tafelen en de opvoeding, zo de juiste keuzes maken in het leven qua voedsel. Wij zijn er geenszins op uit om ze te dwingen een levensstijl te kiezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Laatst online: 01-06 21:14
Bijna iedereen van ons weet wel dat ze met het eten van vlees bijdragen aan een slechter milieu en natuurlijk het dierenwelzijn. Dan zijn er verschillende opties hoe je daar mee om kunt gaan:
  • Niets veranderen
  • Minder vlees eten
  • Vegetarisch eten
  • Veganist worden
Welke keuze je uiteindelijk ook maakt, geen enkele slecht. Zelfs wanneer je ervoor kiest om niets te veranderen, ondanks je de feiten kent, maakt jou dat geen slecht persoon. Of zoals nog wel al eens geroepen wil worden, een moordenaar. Immers, je kan op andere gebieden weer bepaalde morele beslissingen nemen die jou een beter mens maken.

Zelf hebben wij er ook bewust voor gekozen om minder vlees te eten. En heel eerlijk, ook nog niet eens vanwege de morele belangen maar puur omdat we houden van gevarieerd eten. Anderzijds is het wel mooi dat we daardoor dan wel weer bijdragen aan een beter milieu/dierenwelzijn.

Wat mij wel stoort zijn vaak vooral de online discussies. Vreemd genoeg lijken alleen online de echte extremisten op te staan (zowel vleeseters als veganisten). Nee, je eet geen konijnenvoer wanneer je veganistisch bent en nee je bent geen moordenaar wanneer je wel vlees eet.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 20:19

dr.lowtune

Deugt niet

Audiowaste schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:05:
Bijna iedereen van ons weet wel dat ze met het eten van vlees bijdragen aan een slechter milieu en natuurlijk het dierenwelzijn. Dan zijn er verschillende opties hoe je daar mee om kunt gaan:
  • Niets veranderen
  • Minder vlees eten
  • Vegetarisch eten
  • Veganist worden
Welke keuze je uiteindelijk ook maakt, geen enkele slecht. Zelfs wanneer je ervoor kiest om niets te veranderen, ondanks je de feiten kent, maakt jou dat geen slecht persoon. Of zoals nog wel al eens geroepen wil worden, een moordenaar. Immers, je kan op andere gebieden weer bepaalde morele beslissingen nemen die jou een beter mens maken.

Zelf hebben wij er ook bewust voor gekozen om minder vlees te eten. En heel eerlijk, ook nog niet eens vanwege de morele belangen maar puur omdat we houden van gevarieerd eten. Anderzijds is het wel mooi dat we daardoor dan wel weer bijdragen aan een beter milieu/dierenwelzijn.

Wat mij wel stoort zijn vaak vooral de online discussies. Vreemd genoeg lijken alleen online de echte extremisten op te staan (zowel vleeseters als veganisten). Nee, je eet geen konijnenvoer wanneer je veganistisch bent en nee je bent geen moordenaar wanneer je wel vlees eet.
toon volledige bericht
Wij zijn ook minder (maar wel beter) vlees gaan eten. Vaak genoeg gehad dat we gehakt bij een bepaalde supermarkt haalden en ik de dag er na allemaal bultjes op mijn gezicht had, daar had ik gewoon geen zin meer in (je vraagt je ook wel af wat er dan voor meuk in zit).

Maar ik kan prima genieten van een goed biefstukje hoor, of boter die we bij de boerderij kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:52

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
JLius schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:30:
Waar iedereen het over het algemeen over eens is, is dat gevarieerd eten het beste is. Hoe eenzijdige hoe minder goed dus voor de lange termijn.
Gezond verstand zegt dan al genoeg toch? ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Gonadan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:37:
[...]

Waar iedereen het over het algemeen over eens is, is dat gevarieerd eten het beste is. Hoe eenzijdige hoe minder goed dus voor de lange termijn.
Gezond verstand zegt dan al genoeg toch? ;)
Ik vraag me soms inderdaad weleens af wat er met de schijf van vijf gebeurd is? Ik heb geen kinderen dus ik weet ook niet of deze nog onderwezen wordt? Of deze mettertijd ook veranderd is?

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

dr.lowtune schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:31:
[...]

Wij zijn ook minder (maar wel beter) vlees gaan eten. Vaak genoeg gehad dat we gehakt bij een bepaalde supermarkt haalden en ik de dag er na allemaal bultjes op mijn gezicht had, daar had ik gewoon geen zin meer in (je vraagt je ook wel af wat er dan voor meuk in zit).
Specifiek alleen bij die supermarkt? Ik krijg bultjes / bulten van varkensvlees (hoe biologisch ook), dus ook half-om-half gehakt. Blijkbaar een ontstekingsreactie. Dus daar ben ik mee gestopt :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLius
Vorkie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:41:
Het gaat om minder dierlijke producten consumeren, maar er neigen een aantal reacties alweer naar het extreme met overtuigingen en 1000000 redenen om geen vlees te eten. Dat heet opdringen, doe dat aub niet, dat verpest zo'n topic voor de consuminders.

Als ouders geven wij onze kinderen alle smaken mee, dat houdt in dat zij ook vegetarische gerechten krijgen, met tofu, soja, groenteburgers, kikkererwten, de hele mikmak etc... bijkomend voordeel is dat wij daar dus automatisch in meegaan. Je varieert ook veel en kom je soms, zoals @Yucon ook zegt, op gerechten waar je eigenlijk afvraagt waarom je er vlees in stopt, terwijl bloemkoolrijst bijvoorbeeld ook al goed is. (gaat om de smaak).

Er hoeft niet elke dag vlees op tafel, deden wij vroeger thuis ook niet, 2x maximaal per week en hopen zo dat onze kinderen, door het gevarieerd tafelen en de opvoeding, zo de juiste keuzes maken in het leven qua voedsel. Wij zijn er geenszins op uit om ze te dwingen een levensstijl te kiezen.
Punt van dit forum is juist dat elke mening telt, zowel de veganistische, de vegetarische als de flexitarische. Ik heb hier nog niemand zien opdringen (je mening geven is niet hetzelfde).

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PB-powell schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:56:
[...]
Daarom is het best verstandig om zo af en toe minder vlees te eten. Dat proberen wij ook door minimaal 1 keer per week vegetarisch te koken. Ook beleg ik niet meer al mijn boterhammen met vlees maar probeer ik daar ook in te minderen. Ik merk alleen dat de discipline hierin houden moeilijk is. Hoe doen andere dat hier? Hebben jullie een structurele 'meatless monday' of 'veggie friday'?
Wij eten meestal doordeweeks vegetarisch en vlees in het weekend. Maar we zijn ook niet roomser dan de paus, als ik op locatie ben en er zijn bij wijze van spreken alleen frikandellen en geen kaassoufflés dan ga ik niet honger lijden :)
aicaramba schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:42:
Ik zou minder vlees willen eten, maar ik vind het lastig om gevarieerd zonder vlees te koken.

Ik ben wel flink geminderd in het eten van rood vlees, maar ik eet regelmatig kip. Mede omdat kip minder slecht is voor het milieu dan rood vlees en het een goede bron van eiwitten is. Ik weet dat linzen een goede bron van eiwitten zijn, maar het is kwa verhouding koolhydraten en eiwitten toch echt niet zo goed als kip

Als het gaat om gezondheid, is kip dan ook niet aan te raden? Of gaat dat vooral over rood vlees?

En dieren welzijn. Tja. Niet dat ik daar niets om geef, maar als het klimaatprobleem niet wordt opgelost hebben we er weinig aan om nu tijdelijk voor dierenwelzijn te kiezen. Dan lijden dieren op lange termijn toch wel.
Voor jou zijn de vleesvervangers een uitstekend alternatief dan :) Vega-schnitzel ipv een normale schnitzel, vega kipstukjes ipv kipfile op de wrap en je komt al een heel eind zonder al te hard na te hoeven denken.
dreamscape schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:54:
[...]

Dat is toch exact wat Burger King nu doet met hun vega-whopper? De vleesschijf vervangen door een vegetarische variant, maar die voor de smaak dus wel op dezelfde bakplaat wordt bereid.

Voor de pure vegetariër of veganist is dat waarschijnlijk not-done, maar het is een goede manier om mensen die uit gewoonte vlees eten eens laagdrempelig kennis te laten maken met een vegan burger.

Al denk ik daarbij: je bent niet de frienttent op de hoek, je bent f#cking Burger King. Spendeer een beetje geld aan R&D en aan een extra bakplaat... ;)
Juist bij de BK, reken maar dat er wel wat in R&D in de burger is gegaan. Maar in een geoptimaliseerde keuken zoals bij de BK ga je geen extra grill installeren(past vaak niet) of een reserveren voor een enkel type burger.

Weet je wel hoe groot die dingen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oepWYTsaP1S_n2mlyE6MKydgew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R2RZogBo1UQUCESJCdoXUd1r.jpg?f=user_large

Voor een enkele burger waar de meesten het niet erg van vinden dat ie op dezelfde grill ligt als z'n vlezige broertje?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Anoniem: 455473

Bij het posten van alleen links en/of video verwachten we altijd een korte samenvatting, niet iedereen heeft het geduld en tijd om die door te lezen/kijken. Het verstoort hierdoor ook de discussie verloop. Zie ons beleid:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops

[ Voor 83% gewijzigd door defiant op 02-10-2020 15:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Het zal wel aan mij liggen maar ik vind "spraakmakende" filmpjes, blogs, websites (ook wat hierboven is gepost) toch wel erg vervelend als het gaat over gezondheid.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ga het absoluut niet over de inhoud hebben maar ze hebben letterlijk allemaal 1 ding gemeen: ze maken er allemaal geld op.

Dus als die dokter zo goed was, dan kwam die met fatsoenlijke papers, wetenschappelijk onderbouwd. In plaats van lezenigen en "spraakmakende" boeken.

En dan hebben we "Mic the vegan" - die begint met "Een op bewijs gebaseerd onderzoek".
Iedereen die echt bezig is geweest met onderzoeken, weet dat "bewijs" een stom begrip is. Serieus, als ik mijn afstudeeropdracht zo begin dan kan ik direct opnieuw beginnen met mijn opleiding.

In de medische en wetenschappelijke wereld zijn niet voor niets heel veel regels, zelfs wetten. Ik ben heus wel van mening dat je jezelf kan informeren over voedsel. Zelfs via dingen die hier nu zijn gepost. Echter heeft dit allemaal een erg hoog charlatan gehalte.

Ik ga hier nu misschien met een gestrekt been erin, maar ik vind bepaalde reacties niet de kwaliteit hebben van de openingspost noch de essentie daarvan bevatten. En wellicht zit ik er als enige dan helemaal naast, wat ook helemaal goed is natuurlijk ;)

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 15:06
Ben sinds ik samenwoont van 6x vlees in de week naar ongeveer 3x gegaan, waarvan grotendeels kip.

Beter voor m'n gezondheid enhet klimaat/milieu.

Lastige is wel dat ik een moeilijke eter ben dus vaak vleesvervangers eet (vega lijn van Jumbo) die bevatten nog best veel zout.

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

WhySoSerious schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:19:
[...]

Saillant detail is dat dat gebruikt wordt voor veevoer. Oftewel, door die sojaburger of sojamelk te nuttigen (overwegend herkomst uit de VS of Europa) doe je daar vanuit dat opzicht zeker goed aan!
Is dat zo of wil de industrie je dat graag doen geloven? En waar komt de soja waar het gros van de vegetarische vleesvervangers uit bestaat vandaan dan? Er is zo veel misinformatie rond dit punt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Al zou al die soja die nu daar groeit door mensen genuttigd worden, dan ga je er nog een factor 10 op vooruit (opper dat minder bebouwd dient te worden). Omzetting van planten in dieren gaat helaas niet tegen 100% efficiency.

Maar laten we deze discussie in het topic over veganisme houden.

• Bor
  • Nu online

Bor

WhySoSerious schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:11:
Al zou al die soja die nu daar groeit door mensen genuttigd worden, dan ga je er nog een factor 10 op vooruit (opper dat minder bebouwd dient te worden). Omzetting van planten in dieren gaat helaas niet tegen 100% efficiency.

Maar laten we deze discussie in het topic over veganisme houden.
Dat is geen antwoord op mijn vraag jammer genoeg.

Waar komt die factor 10 in bovenstaand voorbeeld vandaan?

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

@Bor even schaamteloos mezelf quoten:
PB-powell schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:56:
[...]

https://thedailymilk.nl/wat-eet-een-koe/
Een koe eet 60 kilo gemiddeld per dag waarvan 5 kilo krachtvoer is (de rest is gras/mais). Van die 5 kilo krachtvoer is 15% soja. 5 kilo * 0,15 = 750 gram soja gemiddeld per dag. Een soja burger weegt ~100 gram, reken zelf maar uit hoeveel burgers je kan maken van de hoeveelheid soja die een koe gemiddeld in zijn leven eet (5~6jaar). Dat eet jij in je eentje niet op in je hele leven. Dus een sojaburger vs een hamburger is een gigantische winst in de totale hoeveelheid soja die nodig is voor een zo'n burger.

@Erasmo dat klinkt als een goede maatstaf, ik weet alleen niet of ik direct zoveel vlees zou willen opgeven. Maar dat komt voornamelijk door wat veel mensen (hier) hebben: de meeste gerechten draaien om vlees en de smaak daarvan, met wat ga je dat vervangen? Momenteel zijn wij onze kortingscodes van HelloFresh aan het opmaken, ik zorg er dan ook voor dat we bij elke bestelling minimaal een vega-gerecht doen. De kaart bewaren we dan als het lekker is, hopelijk ontdekken we zo meer alternatieven. :)

• Bor
  • Nu online

Bor

PB-powell schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:22:
@Bor even schaamteloos mezelf quoten:

[...]
Je strijkt daar wel alle veelteelt over dezelfde kam wat niet klopt.

Wat betreft vleesvervangers op basis van Soja; kennen jullie deze;

https://www.voetspot.nl/e...zamer-dan-een-sojaburger/
Zoals met het verhaal dat het eten van vleesvervangers niet energiezuiniger is dan het eten van vlees. Pardon? Trommelen legt het haarfijn uit: ‘Voor de teelt van sojabonen is 2,2 megajoule per kilo bonen nodig. Voor transport naar Nederland komt daar 5,4 megajoule bij. Een kleinigheidje als je het vergelijkt met de productie van een kilo varkensvlees: 53 megajoule. Echter, het industrieel bereiden van een eetbaar product uit de sojaboon is een energieverslindend proces dat 65 megajoule per kilo kost.’ Deze gegevens zuigt Trommelen niet uit zijn duim, maar haalt hij uit het onderzoek van IVEM (centrum voor energie en milieukunde Groningen). In dit onderzoek werd gekeken naar alle indirecte energiekosten bij de industrieel bereide vleesvervangers.

[ Voor 65% gewijzigd door Bor op 23-09-2020 20:32 ]

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Bor schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:27:
[...]

Je strijkt daar wel alle veelteelt over dezelfde kam wat niet klopt.

Wat betreft vleesvervangers op basis van Soja; kennen jullie deze;

https://www.voetspot.nl/e...zamer-dan-een-sojaburger/

[...]
Net zoals dat jij de overige stoffen in het krachtvoer, zoals bieten en mais, ook negeert.
Over soja is veel geschreven en de vraag of dit een goede vleesvervanger is staat inderdaad ter discussie. Echter alles bij elkaar opgeteld is het duurzamer en beter voor het milieu om vlees te vervangen door groenten/zaden/planten. Dat jij dat niet wel doen is je goed recht, ik eet nog 5x per week vlees. Maar de feiten liggen overal voor het oprapen. Het is voor de meeste mensen, waaronder mijzelf, voornamelijk een gevoel dat afstappen van vlees raar aanvoelt.

• JLius
Douweegbertje schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:57:
Het zal wel aan mij liggen maar ik vind "spraakmakende" filmpjes, blogs, websites (ook wat hierboven is gepost) toch wel erg vervelend als het gaat over gezondheid.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ga het absoluut niet over de inhoud hebben maar ze hebben letterlijk allemaal 1 ding gemeen: ze maken er allemaal geld op.

Dus als die dokter zo goed was, dan kwam die met fatsoenlijke papers, wetenschappelijk onderbouwd. In plaats van lezenigen en "spraakmakende" boeken.

En dan hebben we "Mic the vegan" - die begint met "Een op bewijs gebaseerd onderzoek".
Iedereen die echt bezig is geweest met onderzoeken, weet dat "bewijs" een stom begrip is. Serieus, als ik mijn afstudeeropdracht zo begin dan kan ik direct opnieuw beginnen met mijn opleiding.

In de medische en wetenschappelijke wereld zijn niet voor niets heel veel regels, zelfs wetten. Ik ben heus wel van mening dat je jezelf kan informeren over voedsel. Zelfs via dingen die hier nu zijn gepost. Echter heeft dit allemaal een erg hoog charlatan gehalte.

Ik ga hier nu misschien met een gestrekt been erin, maar ik vind bepaalde reacties niet de kwaliteit hebben van de openingspost noch de essentie daarvan bevatten. En wellicht zit ik er als enige dan helemaal naast, wat ook helemaal goed is natuurlijk ;)
toon volledige bericht
Met papers schrijven bereik je de bevolking natuurlijk niet, je hebt ook mensen nodig die deze papers lezen, ontcijferen, en in de taal van het volk uitleggen. Nu hebben die Amerikanen natuurlijk wel een voor ons erg hoog show gehalte (zeker voor Belgen, Nederlanders zijn wellicht ook wel iets extraverter 😄). Mij stoort dat typisch Amerikaanse ook wel, maar ik probeer daar door te kijken en vooral te focussen op de inhoud. Video's bekijk ik overigens zelden, op Nutritionfacts bvb. kan je de transcript van elke video lezen, dat vind ik persoonlijk veel aangenamer dan Dr. Greger zijn gegesticuleer en flauwe moppen te moeten doorstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

PB-powell schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:47:
[...]

Maar de feiten liggen overal voor het oprapen. Het is voor de meeste mensen, waaronder mijzelf, voornamelijk een gevoel dat afstappen van vlees raar aanvoelt.
Het punt is dat het juist lastig zoeken is naar de feiten omdat er erg vele misinformatie is, zowel uit de hoek van de vleesproductie als de hoek van de producenten van o.a. op soja gebaseerde zaken. Wanneer er (erg veel) geld mee gemoeid is verdwijnt de eerlijkheid op sommige plekken helaas. Daarbij lijkt nieuw onderzoek soms ook weer een andere blik op de zaak te werpen.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik neem tegenwoordig vaak een kleiner stukje vlees, maar wel van betere kwaliteit. Voor mij een prima manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:40
Leuk topic, ben ook van echte vleeseter tot grotendeels vegetariër gegaan in laatste 5 jaar.

Wat betreft soja uit Brazilië in bijv Alpro producten, er wordt ook biologische soja in west-Europa geteeld, vorig jaar stond in mijn dorp in zuid-Limburg ook een aantal velden vol daarmee. Op de Alpro-vanille pudding ofzo (van die kleine bakjes die per 4 worden verkocht, staan niet in de koeling) staat aangegeven dat die soja uit België komt.

Qua vleesvervangers gebruiken we vooral vivera kruimgehakt en dingen als tempeh etc die je door het gerecht kan gooien. Complete stukken vleesvervangers als hamburgers, schnitzels etc kan me meestal niet bekoren, al zijn er wel wat uitzonderingen (bijv de pittige worstjes van Blue butcher)

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Inmiddels is men druk bezig met het experimenteren van sojabonen, geschikt om te telen in de polder:

https://www.flevoland.nl/...levoland-smaakt-naar-meer

En die is ook al geoogst:

https://flevopost.nl/arti...se-soja-in-flevoland.html

https://noordoostpolder.n...st-in-flevoland-geslaagd/

https://www.dutchedamame....gewassen-stap-dichterbij/

Alleen helaas nog nergens te koop voor de consument, omdat, volgens een provinciewoordvoerder (ik heb er expliciet naar gevraagd), nog geen commerciële partij bereid is, deze aan de consument aan te bieden... :-(

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 23-09-2020 23:07 ]

Mooie Plaatjes   

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-06 20:53
Ik ben niet heel fanatiek bezig met minder dierlijke producten, maar 's zomers neem ik vrij vaak een vegetarische (kantenklaar) maaltijdsalade. Gewoon omdat het lekker en gemakkelijk is.
Ook moet zelf eten klaarmaken, als eenpersoonshuishouden, zo eenvoudig en efficiënt mogelijk zijn. Daarom maak ik veel eenpansgerechten en stamppotjes, doorgaans voor meerdere maaltijden tegelijk, die ik invries.
In die maaltijden zit ook vlees verwerkt, maar omdat het gemengd is, zou dat ook iets kunnen zijn, dat lijkt op vlees. Dan zal dat minder opvallen. Ik ga daar toch eens mee experimenteren.
Aangezien ik eet om in leven te blijven, i.p.v. leven om te eten, is dat niet zo'n grote aderlating.

Als het gaat om vleesvervangers, lees ik telkens soja. Ik heb begrepen dat bruine bonen ook een prima vleesvervanger is. Een blik bruine bonen en appelmoes staat dan ook regelmatig op het menu.
Ik ken ook iemand, die voor het avondeten voornamelijk vlees en aardappelen eet. Het gemis aan groenten lost hij op met vitaminetabletten. En hij leeft nog steeds. Dat zal dan ook wel werken als je vlees van het menu schrapt.

Overigens ben ik niet zo'n fanatieke vleeseter. Gemiddeld ligt dat ruim onder 100 gram per dag.
Barbecueën doe ik maximaal 2 keer per jaar: een maal bij een verjaardag van een familielid en een maal bij de buurtbarbecue. Dit jaar is het er bij ingeschoten door Corona.

Wat betreft het vervangen van zuivelproducten, dat zal dat mij meer moeite kosten. Yoghurt en kaas behoort tot mijn dagelijkse kost en ook melk voor in de thee (anglofiel) en ouderwetse chocolademelk is waarschijnlijk moeilijk te vervangen door iets anders.
En een alternatief voor eieren in gebak en pannekoeken ben ik nog niet tegengekomen.

Ik denk wel dat op zeker moment de wal het schip zal keren, als ook het nu minder bedeelde deel van de wereldbevolking dagelijks (o.a.) vlees op het menu wil hebben. Het is redelijkerwijs onmogelijk dat de aarde aan iedereen dezelfde levensstandaard kan leveren als de westerse wereld nu geniet.

Soms ben ik bijna gelukkig

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Chocolademelk: probeer Oatley eens, op basis van haver. Zowel koud als warm erg lekker.

Ei in gebak hoeft niet per sé, in pannenkoeken sowieso niet. Zijn wel redelijk wat recepten voor te vinden.

Voor de rest hulde voor iedereen die hier bij stil staat en moeite wil doen om zich te verdiepen :) respect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
Af en toe geen vlees eten is voor mij ook minder moeite, ik begin echter niet aan vervangers van vlees. Enkele keren producten geproefd (Vega burger, gehakt en worst), maar voor het lijkt het zowel qua smaak als structuur nergens op. Nu kan het natuurlijk ook aan mijn verwachtingen liggen.

Ga ik echter kijken naar dierlijke producten (eieren, zuivel, honing etc.) dan zit er bij mij helemaal geen verandering in. Waarschijnlijk gebruik ik deze te vaak en zijn vervangers te zoeken te veel werkt, wat voor mij niet opweegt tegen het morele deel.

• Bor
  • Nu online

Bor

ehtweak schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:52:
Alleen helaas nog nergens te koop voor de consument, omdat, volgens een provinciewoordvoerder (ik heb er expliciet naar gevraagd), nog geen commerciële partij bereid is, deze aan de consument aan te bieden... :-(
Mogelijk zijn de kosten van lokaal geteelde soja behoorlijk hoger dan soja welke via import (en minder duurzame manieren van teelt) ons land binnen komt. Het risico lijkt mij door het minder stabiele klimaat ook hoger. Ook hier; geld.
WhySoSerious schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:05:
Ei in gebak hoeft niet per sé, in pannenkoeken sowieso niet. Zijn wel redelijk wat recepten voor te vinden.
Het hoeft wat mij betreft niet direct de veganistische kant op hoor. Dat is ook wel weer een vrij extreem uiterste. Zo gebruik ik juist wel eens ei om vlees te vervangen in een gerecht waar dit kan.
Audiowaste schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:20:
Af en toe geen vlees eten is voor mij ook minder moeite, ik begin echter niet aan vervangers van vlees. Enkele keren producten geproefd (Vega burger, gehakt en worst), maar voor het lijkt het zowel qua smaak als structuur nergens op. Nu kan het natuurlijk ook aan mijn verwachtingen liggen.
Dat is jammer genoeg ook mijn ervaring. Ook ben ik niet tevreden over de samenstelling; vrijwel allemaal op basis van de gewraakte soja aangevuld met kruiden en andere toevoegingen. Voor mij hoeft het ook niet op vlees te lijken. Verwacht je wel een soortgelijke ervaring dan kom je helaas vrijwel altijd van een koude kermis thuis.

[ Voor 54% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Audiowaste schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:20:
Enkele keren producten geproefd (Vega burger, gehakt en worst), maar voor het lijkt het zowel qua smaak als structuur nergens op. Nu kan het natuurlijk ook aan mijn verwachtingen liggen.
Dat laatste zal idd meespelen. Een van de betere vleesvervangers vind ik bijvoorbeeld vegetarische shoarma.

Toegegeven: het klinkt belachelijk. Maar als je het met een uitje, champignon en paprika bakt smaakt het geheel gewoon prima en doet het niet onder voor wat je in de gemiddelde shoarmatent haalt. Dat het anders smaakt dan A1 kwaliteit lamsshoarma geloof ik direct. Maar dat staat evengoed mijlenver van de substantie die je bij de gemiddelde shoarmatent krijgt.

Hetzelfde verhaal geldt voor kipnuggets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Yucon schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:39:
[...]
Toegegeven: het klinkt belachelijk. Maar als je het met een uitje, champignon en paprika bakt smaakt het geheel gewoon prima en doet het niet onder voor wat je in de gemiddelde shoarmatent haalt.
Ook dat lijkt niet op echte shoarma, of je moet een merk weten waar dat wel echt klopt. Zowel de smaak, structuur als 'bite' zijn anders. Het valt mij op dat de opmerkingen als "het is niet van echt te onderscheiden" of "niemand proeft het verschil" vrijwel altijd uit de vega of vegan hoek komt. De praktijk is in mijn ogen echter anders.

Het probleem (voor zover je dit een probleem kan noemen) zit hem er denk ik meer in dat mensen en vervanger willen presenteren voor iets waar nog geen goed gelijkwaardig alternatief voor is. Waarom moet eten op vlees lijken inclusief vorm en soms veel te creatieve namen zoals de Vegetarische Slager ze gebruikt (kipstuckjes en rul gehackt; let wel met ck omdat het geen vlees is nadat men in 2012 door de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) is aangesproken). Ook daar is genoeg over te doen. Een verbod op vleesnamen voor vegetarische producten werd al op 1 april 2019 met een ruime meerderheid aangenomen door de landbouwcommissie van het Europese parlement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 20:16
Willen we het constant, in lange passages, hebben over of vegetarische producten wel of niet hetzelfde proeven als "the real deal"? Weet niet of dat de bedoeling is als ik de OP lees. Moet eerlijk toegeven dat ik daar dan vrij snel klaar mee ben. :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je kunt 'tegenwoordig' heel prima vegetarisch koken zonder vleesvervangers te gebruiken. Of, nou ja. Geen vleesvervangers als in "ingrediënten die je gebruikt om de smaak / sensatie / whatever van vlees te vervangen". Maar er zijn genoeg lekkere recepten te vinden waar gewoon geen vlees in zit en je die dus ook niet mist. Meer dan voldoende om in ieder geval een paar dagen per week vleesloos te eten :)

Ik eet regelmatig een lekkere paprika-tomaat-maaltijdsoep met zeffgemaakte soepstengels, of een rijst-roerbak met groente (eventueel met falafel), of een couscous met halloumi (wat sowieso een zeer lekkere kaas is om te bakken). Of een rijst-gerecht met geroosterde noten. Of een risotto met mascarpone en prei. En zo zijn er nog wel meer recepten te bedenken / vinden, zonder dat je vleesvervangers gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:37
Interessant topic dit. Wij zijn 6 maanden geleden cold turkey vegetarisch geworden uit ecologische en dierenwelzijns motieven.

Het was wel even schakelen. Goede kookboeken helpen enorm. Wat mij vooral tegenvalt is hoeveel extra tijd je bezig bent met koken. Voorheen was het eenvoudig aardappels+vlees+groente, maar om nu een smaakvolle maaltijd op tafel te zetten ben je veel meer aan het snijden en kruiden mengen. Ook is het meer oppassen met zorgen dat de juiste voedingsstoffen en vitaminen erin zitten. Misschien wordt het beter als het meer gewoonte is geworden en we een vast repertoir aan recepten hebben.

Ook voor de kinderen viel/valt het tegen, want er komen ineens heel andere smaken op tafel die niet altijd gewaardeerd worden. Dit gaat gelukkig langzaam beter.

Wat mij opvalt is dat de boodschappen duurder zijn geworden. Vlees is niet goedkoop, maar goedkoper dan wat we nu eten. Dat vind ik raar. Een beest voeren met plantaardig voedsel, slachten en vervoeren voor minder dan wat plantaardig voedsel zelf kost. Dat kan alleen betekenen dat het te goedkoop geproduceerd wordt en dat voor het voordeel voor de consument anderen opdraaien.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:08
@Bor ei vervangen in gebak en pannenkoeken is niet extreem, er zijn genoeg niet vegan recepten te vinden waarin geen ei wordt gebruikt. En wat betreft of je wel/niet zou proeven of iets een vleesvervanger is.. heb je wel eens een blindtest gedaan? Want dergelijke testen zijn wel vaker uitgevoerd en vleeseters bijvoorbeeld een nieuwe hamburger laten eten, denkende dat het vlees is. Maar uiteindelijk niet blijkt te zijn. En de reacties zijn dan dat ze het niet doorhadden.
Heeft iemand jou wel eens op die manier verrast? Of komen je ervaringen alleen maar van het eten van vleesvervangers, als je je daarvan bewust bent?
En wat betreft die benamingen, dat loopt nog. Er worden nog steeds acties vervoerd om deze lobby van de vleesindustrie tegen te gaan. Anders kan je wat mij betreft pindakaas e.d. ook wel gaan bekritiseren (want er zit geen kaas in).

[ Voor 3% gewijzigd door segil op 24-09-2020 09:42 ]

• Bor
  • Nu online

Bor

Luca schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:54:
Willen we het constant, in lange passages, hebben over of vegetarische producten wel of niet hetzelfde proeven als "the real deal"? Weet niet of dat de bedoeling is als ik de OP lees. Moet eerlijk toegeven dat ik daar dan vrij snel klaar mee ben. :-(
Die onderwerpen passen toch ook prima bij het consumeren van minder dierlijke producten? Het lijkt mij persoonlijk in ieder geval erg ontopic.
segil schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:29:
@Bor ei vervangen in gebak en pannenkoeken is niet extreem, er zijn genoeg niet vegan recepten te vinden waarin geen ei wordt gebruikt.
Dat heeft toch geen enkele relatie met elkaar? No offence, maar een vegan lifestyle is natuurlijk wel een vrij extreme vorm.
En wat betreft of je wel/niet zou proeven of iets een vleesvervanger is.. heb je wel eens een blindtest gedaan? Want dergelijke testen zijn wel vaker uitgevoerd en vleeseters bijvoorbeeld een nieuwe hamburger laten eten, denkende dat het vlees is. Maar uiteindelijk niet blijkt te zijn. En de reacties zijn dan dat ze het niet doorhadden.
Ja ik heb wel eens een blindtest gedaan en ik kon het verschil tussen een goed stukje vlees en een vervanger er vrij makkelijk uit pikken (het is al even terug). Besef je wel dat sommige van deze "tests" ook gewoon in scene zijn gezet en soms zelfs onderdeel van reclame campagnes.
En wat betreft die benamingen, dat loopt nog. Er worden nog steeds acties vervoerd om deze lobby van de vleesindustrie tegen te gaan. Anders kan je wat mij betreft pindakaas e.d. ook wel gaan bekritiseren (want er zit geen kaas in).
Het is niet direct of alleen een lobby van de vleesindustrie. Op meer plekken staan creatieve namen onder druk en is men van mening dat voedsel genoemd moet zijn naar wat het daadwerkelijk is. In mijn ogen hoeft dat niet slecht te zijn. Zo is het op zijn minst raar dat de Vegetarische Slager "Tonyn" verkoopt, inclusief naamverbastering omdat het simpelweg geen tonijn is.

[ Voor 62% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 09:47 ]

• Brent
SlaadjeBla schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:23:
Wat mij opvalt is dat de boodschappen duurder zijn geworden. Vlees is niet goedkoop, maar goedkoper dan wat we nu eten. Dat vind ik raar. Een beest voeren met plantaardig voedsel, slachten en vervoeren voor minder dan wat plantaardig voedsel zelf kost. Dat kan alleen betekenen dat het te goedkoop geproduceerd wordt en dat voor het voordeel voor de consument anderen opdraaien.
Ik kan het artikel even niet meer vinden, maar ik meen dat dit jaar een publicatie nog eens even voorrekende hoeveel subsidie er op koe/varken/kip vlees zit. Een varkensboer leeft voor 100% van subsidie, en de vleesprijs in de winkel is dan ook nog eens gesubsidieerd. De grap is dat 80% van ons varkensvlees naar buitenland gaat (het beste ook nog eens), dus dat vinden die Chinezen wel prachtig, dat bijna gratis vlees van ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Brent schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:46:
[...]

Ik kan het artikel even niet meer vinden, maar ik meen dat dit jaar een publicatie nog eens even voorrekende hoeveel subsidie er op koe/varken/kip vlees zit. Een varkensboer leeft voor 100% van subsidie, en de vleesprijs in de winkel is dan ook nog eens gesubsidieerd. De grap is dat 80% van ons varkensvlees naar buitenland gaat (het beste ook nog eens), dus dat vinden die Chinezen wel prachtig, dat bijna gratis vlees van ons.
Ik zie graag een bron bij dit soort statements.

• Brent
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:51:
[...]

Ik zie graag een bron bij dit soort statements.
Ik ook, maar zoals ik al zei, kon hem zogauw niet vinden. Dat de landbouwsubsidie substantieel is en voornamelijk naar veeteelt gaat, dat is denk ik nooit een geheim geweest.

• Yucon

Yucon

*broem*

Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:47:
[...]

Ook dat lijkt niet op echte shoarma, of je moet een merk weten waar dat wel echt klopt. Zowel de smaak, structuur als 'bite' zijn anders. Het valt mij op dat de opmerkingen als "het is niet van echt te onderscheiden" of "niemand proeft het verschil" vrijwel altijd uit de vega of vegan hoek komt. De praktijk is in mijn ogen echter anders.
Ik ben geen vegetarier en ik eet ook dierlijke shoarma als het zo uitkomt. Of kipnuggets.
Het probleem (voor zover je dit een probleem kan noemen) zit hem er denk ik meer in dat mensen en vervanger willen presenteren voor iets waar nog geen goed gelijkwaardig alternatief voor is. Waarom moet eten op vlees lijken inclusief vorm en soms veel te creatieve namen zoals de Vegetarische Slager ze gebruikt (kipstuckjes en rul gehackt; let wel met ck omdat het geen vlees is nadat men in 2012 door de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) is aangesproken). Ook daar is genoeg over te doen. Een verbod op vleesnamen voor vegetarische producten werd al op 1 april 2019 met een ruime meerderheid aangenomen door de landbouwcommissie van het Europese parlement.
Eerlijk gezegd vind ik dat een drogreden. De laatste keer dat ik een koe in de wei zag staan kon ik niet zeggen dat ik de hamburger of het gehakt aan kon wijzen. We zijn dat van dieren gaan maken omdat het een handige verwerkingsvorm is; maar datzelfde is het geval als je met plantaardige materialen begint. Om er nu ineens driehoekjes van te maken is ook weer zowat. Of je het dan perse 'kip' moet noemen is een tweede.. tja, het zou ook niet mijn keuze geweest zijn maar anderzijds lijkt het me wel vreselijk duidelijk dat 'plantaardige kip' niet van een beest komt.

Overigens ben ik het wel met je eens als het om nep-biefstuk of iets dergelijks gaat. Dat heb ik ook nooit begrepen.

• segil
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:41:
Dat heeft toch geen enkele relatie met elkaar? No offence, maar een vegan lifestyle is natuurlijk wel een vrij extreme vorm.
Hangt er vanaf hoe jij het bedoelde. Ik las het als dat het vervangen van ei een extreme vorm is. En ik betoog dat dat niet zo is. Maar als jij vindt dat veganisme een extreme vorm is, dat kan.
Ja ik heb wel eens een blindtest gedaan en ik kon het verschil tussen een goed stukje vlees en een vervanger er vrij makkelijk uit pikken (het is al even terug). Besef je wel dat sommige van deze "tests" ook gewoon in scene zijn gezet en soms zelfs onderdeel van reclame campagnes.
Dat doet niets af aan het feit dat men het verschil vaak niet proeft. Als je denkt dat je een vleeshamburger eet, proef je dat ook. En als je iets tegen vleesvervangers hebt, dan ga je ook verschillen proeven die er wellicht helemaal niet zijn.
Het is niet direct of alleen een lobby van de vleesindustrie. Op meer plekken staan creatieve namen onder druk en is men van mening dat voedsel genoemd moet zijn naar wat het daadwerkelijk is. In mijn ogen hoeft dat niet slecht te zijn. Zo is het op zijn minst raar dat de Vegetarische Slager "Tonyn" verkoopt, inclusief naamverbastering omdat het simpelweg geen tonijn is.
Ze beweren ook niet dat het tonijn is, vandaar een andere benaming. Je kunt het ook wel floepseiqqw noemen, maar daar heeft niemand iets mee. Vandaar dit, een plantaardig alternatief voor tonijn (of gehakt, kip, kwark, etc). Nee, de vlees/melk industrie doet dit nu alleen maar omdat ze de opkomst vrezen voor alternatieve producten. En terecht, want deze zullen steeds meer gemeengoed gaan worden.

• Bor
  • Nu online

Bor

segil schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:00:
[...]

Dat doet niets af aan het feit dat men het verschil vaak niet proeft.
Mijn vraagstelling; is dit wel zo'n vaststaand feit of is de wens vader van de gedachte en / of speelt er meer zoals financiële belangen?
Ze beweren ook niet dat het tonijn is, vandaar een andere benaming.
Bovenstaande klopt eigenlijk niet. De benamingen van de Vegetarische Slager zijn aangepast nadat men een tik op de vingers heeft gekregen van de NVWA. Men adverteerde hiervoor met andere namen.
De discussie rond productnamen van vleesvervangers begon in 2012, toen CDA-kamerlid Jaco Geurts bezwaar maakte tegen het gebruik van namen als burgers en schnitzels. Het leidde tot de term 'schnitzelgate', waarna ook onder meer de Vegetarische Slager een aantal aanpassingen deed. Zo werd gehakt veranderd in "gehackt" en spekjes in "speckjes".
Nee, de vlees/melk industrie doet dit nu alleen maar omdat ze de opkomst vrezen voor alternatieve producten. En terecht, want deze zullen steeds meer gemeengoed gaan worden.
Ook dit klopt niet. Het commentaar komt voor een groot deel niet van de vlees / melkindustrie maar van de NVWA. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bewaakt de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, dierenwelzijn en natuur.

[ Voor 20% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ze beweren ook niet dat het tonijn is, vandaar een andere benaming. Je kunt het ook wel floepseiqqw noemen, maar daar heeft niemand iets mee. Vandaar dit, een plantaardig alternatief voor tonijn (of gehakt, kip, kwark, etc). Nee, de vlees/melk industrie doet dit nu alleen maar omdat ze de opkomst vrezen voor alternatieve producten. En terecht, want deze zullen steeds meer gemeengoed gaan worden.
De motivatie is hier anders maar het is niet anders dan vanillevla zo noemen terwijl er geen vanille in zit. We zijn (gelukkig) juist stappen aan het maken voor eerlijkere etiketten.

Wees gewoon eerlijk in je benaming. Dan kan je er nog steeds groot opzetten 'ter vervanging van tonijn'. Ook vegetarische tonijn (in zelfde lettergrote) zou mogen wmb maar het naampje iets aanpassen willen we ook niet bij de 'slechte' produkten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
[...]

Dat doet niets af aan het feit dat men het verschil vaak niet proeft. Als je denkt dat je een vleeshamburger eet, proef je dat ook. En als je iets tegen vleesvervangers hebt, dan ga je ook verschillen proeven die er wellicht helemaal niet zijn.
Twee dingen: Nederlanders hebben geen eetcultuur, dus dat wij het niet proeven wil niet zeggen dat je het niet kunt proeven ;) Niet voor niets gaat ons beste bacon naar Engeland en China, de handelaren weten dat het wij het verschil toch niet proeven, maar die landen wel.

Oftewel, dat is erg persoonlijk.

Ten tweede, de Nederlandse keuken doet veel aan eenpansgerechten (roerbak, stamppot, pasta, tel de aparte pan koolhydraten niet mee, overigens ook typsich!), waarin vlees als eiwitvuller gebruikt wordt. De kwaliteit van het vlees is daar sowieso van weinig belang (en dus laag, gehakt), want je brengt het op smaak met kruiden. Gehakt brengt wat hemaglobine mee dat van belang is in de smaak (belangrijk punt in de vegaburger research), maar voor bijvoorbeeld kip in een relatief sterk gekruide roerbakschotel zijn er inderdaad vervangers waar je moet fijnproeven om het verschil te merken, meestal is het hooguit te textuur die het weggeeft en dan nog is die steeds beter.
[...]

De zuivelindustrie (als in, de fabrikanten die joghurts en melkdrinks in de supermarkten zetten) zijn hier al eventjes heel hard mee bezig. Overigens niet omdat ze de melkproductie zo dieronvriendelijk vinden, nee, omdat koemelk gewoon te duur is. En subsidie zit gelukkig in de richting van afbouw, dus wordt dat probleem enkel urgenter. Die sector is echt heel hard bezig, en tenminste Danone heel zich al voorgenomen 100% plantaardig te worden (termijn even kwijt, maar de snelheid verraste me).

Uiteindelijk is veel van dat fillervlees eigenlijk makkelijk, het moeilijkste is kwaliteitsvlees (denk aan Iberico ham, diverse vissoorten die je in NL nauwelijks kunt krijgen). Dat is in sommige culturen integraal (Spanje zonder hamon, Japan zonder vis, kun je je het voorstellen?), en dus een veel groter uitdaging dan hoe wij hier vlees eten.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik snap ook al die het-lijkt-er-op-maar-is-het-niet namen niet. 8)7

Een kip nugget heet een kip nugget omdat 'ie van een stuk pluimvee gemaakt is, met een knapperig korstje.
(vaak separatorvlees met heel veel 'vage' ingrediënten erom heen).
Maar waarom kan een non-vlees variant dan niet gewoon heten naar de oorsprong?

Wat is er mis met een kidneyboon nugget, of een kikkererwtenburger? (moet je niet 'erwt' achter 'kikker' weglaten, anders dan krijg je weer een andere actiegroep achter je aan ;) )

Mooie Plaatjes   

• segil
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:05:
Bovenstaande klopt eigenlijk niet. De benamingen van de Vegetarische Slager zijn aangepast nadat men een tik op de vingers heeft gekregen van de NVWA. Men adverteerde hiervoor met andere namen.
Nee hoor, dat klopt niet. https://nos.nl/artikel/21...-vegetarische-slager.html
"De NVWA betreurt het dat de indruk is gewekt dat er een schriftelijke waarschuwing is gegeven voor de etikettering van producten van het bedrijf en niet om de presentatie op de website", schrijft de dienst nu.
Ook dit klopt niet. Het commentaar komt voor een groot deel niet van de vlees / melkindustrie maar van de NVWA. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bewaakt de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, dierenwelzijn en natuur.
Heb je voor mij een link dat de NVWA achter het vegaverbod voorstel zit?

• segil
@ehtweak en wat is dan een hamburger? Tartaar? Worst? Biefstuk? Die verwijzen toch ook niet naar een deel van een dier? Wat is daar dan de link met de oorspong, zoals jij bepleit? overigens er bestaan ook bonenburgers, kikkererwtenburgers.

• segil
@emnich Als ik jou goed begrijp vind je deze productbenaming correct? Want Bor is hierop tegen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@segil De oorsprong van 'hamburger':
https://onzetaal.nl/taaladvies/hamburger-herkomst/

Quote in dit geval ook altijd even de definitie, zodat mensen het kunnen lezen zonder op de link te hoeven klikken, dat is beter voor de discussie flow. Zie ook ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops

[ Voor 60% gewijzigd door defiant op 02-10-2020 15:15 ]

Mooie Plaatjes   

• segil
Waar is de link met het dier in de benaming? Want daar was het jou om te doen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zucht, daar gaan we weer.

Laten we zaken gewoon benoemen wat ze zijn en niet verhullen, wat het niet is...

Maarre, qua 'hamburger':
hamburger beefsteak
En wat is beef? Juist van, vlees van vee... :+
Wikipedia: Beef

Mooie Plaatjes   

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

segil schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:28:
@emnich Als ik jou goed begrijp vind je deze productbenaming correct? Want Bor is hierop tegen.
Ja, dat mag wat mij betreft maar ik zou liever hebben dat tonijn er helemaal niet in voorkomt. De ervaring leert dat de voedselindustrie heel creatief kan zijn met namen om te suggereren dat iets er in zit. In dit geval kan er m.i. niet zo veel misverstand zijn.

• Audiowaste
segil schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:28:
Bij deze dan een aantal voorbeeld van etiketten die op zijn minst onduidelijk zijn, ik denk zelfs dat misleiding een beter woord is:
Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/static/product/AHI_43545239363631333635_2_LowRes_JPG.JPG
Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/static/product/AHI_43545239363533393630_1_LowRes_JPG.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Tja. Weet je. Etymologie is leuk, maar de betekenis van een woord kan zich ontwikkelen.

Als in de volksmond het woord wordt toegepast op een vegetarisch alternatief, dan neemt het woord daarmee die betekenis aan. Ook als jij daar zelf niet zoveel voor voelt.

• segil
@Audiowaste duidelijk genoeg wat mij betreft. Beyond Burger, plantaardige burger. Tsja, denk je echt dat er iemand is die dit koopt terwijl ie een vleesburger wilt hebben? :D

• Audiowaste
segil schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:55:
@Audiowaste duidelijk genoeg wat mij betreft. Beyond Burger, plantaardige burger. Tsja, denk je echt dat er iemand is die dit koopt terwijl ie een vleesburger wilt hebben? :D
Je weet net zo goed als ik dat de term "Beyond" nietszeggend is. Pas wanneer je de felgroene tekst gaat lezen kom je erachter dat om een plantaardige burger gaat. Verder zou ik gewoon denken dat het om een gewone burger gaat.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Die worstjes zijn gewoon misleidend, de burger zit net over de rand van wat OK is. Het plantaardige deel is gewoon veel kleiner.

Wees gewoon duidelijk wat je verkoopt.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

"Now even meatier" |:(

• Bor
  • Nu online

Bor

Helixes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:54:
[...]
Als in de volksmond het woord wordt toegepast op een vegetarisch alternatief, dan neemt het woord daarmee die betekenis aan. Ook als jij daar zelf niet zoveel voor voelt.
Dat zou kunnen wanneer dit gemeengoed is, dat is het echter niet. Het is in sommige gevallen vooral marketing (zie de Vegetarische Slager). Het verkoopt met een misleidende naam nou eenmaal beter.

Ik ben voor eerlijke benamingen, niet alleen in het geval van vleesvervangers. De vanillevla zonder vanille welke hiervoor werd genoemd is ook belachelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLius
SlaadjeBla schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:23: Ook is het meer oppassen met zorgen dat de juiste voedingsstoffen en vitaminen erin zitten. Misschien wordt het beter als het meer gewoonte is geworden en we een vast repertoir aan recepten hebben.
Dat klopt eigenlijk niet volledig. Wanneer je nog gewoon vlees at moest je net zo goed opletten dat je de juiste voedingsstoffen en vitaminen binnen kreeg. Akkoord, in vlees zit eiwit, vitamine b (1,6 12) en zink, maar in verhouding tot (ongezonde) vetten echt wel minimaal. Vlees is caloriedicht, maar vrij arm aan nutriënten. Je moest dus nog steeds zorgen voor voldoende vitaminen en mineralen via een gevarieerd aanbod aan groenten/fruit/granen... Wanneer je je lapje vlees gewoon door een kant en klaar vegetarisch alternatief zou vervangen, dan ben je niet slechter aan het eten dan voorheen. Dat minder vlees (of geen vlees) meer eten je doet nadenken over gevarieerde voeding is dus een groot pluspunt voor de gezondheid van je gezin.

Ga je de veganistische toer op, dan zal je inderdaad wat dieper moeten nadenken over het aanvullen van nodige nutriënten (eiwit, omega3 en b12 bijvoorbeeld - al is b12 een bacterie die vroeger gewoon in het drinkwater zat en niet echt met dierlijke producten verbonden is, toch is vlees/melk/ei nog 'vuil' genoeg om nog wat b12 te bevatten, maar steeds minder zodat vleeseters ook een b12 tekort kunnen krijgen). Maar dat hoeft ook niet zo moeilijk te zijn, voeg gewoon wat noten,(+pitten, zaden), bonen/linzen, edelgist toe aan je voedingspatroon en je zit goed. B12 vul je best aan met een supplement wanneer je geen of onvoldoende verrijkte producten (bvb alpro) nuttigt, en omega 3 (vnl EPA, want ALA kan je uit lijnzaad bvb halen) kan je aanvullen met algenolie.
Het klopt dat gezonde voeding duurder kan zijn. Je gaat meer letten op wat je koopt en je gaat meer gevarieerd kopen. Veel dingen kan je wel in bulk aankopen om de prijs te drukken, ik koop noten/rozijnen/kruiden etc allemaal in bulk via pit&pit, dat scheelt enorm in prijs als je dat vergelijkt met de supermarkt.
Dat de vleesprijs zo laag is heeft te maken met de 'optimalisatie' van het productieproces: weinig ruimte voor de dieren, verwerking van afval tot veevoer (ja, zelfs slachtafval), kweken op zoveel mogelijk vleesproductie... EN subsidies (ja, de vleesindustrie vangt nog altijd veel subsidies).De indirecte kosten zijn niet in rekening gebracht, dat betaal je achteraf via je belastingen (ik doel hier op medische kosten, de kosten van pandemieën - niet enkel corona, maar ook vogelgriep, varkenspest, koeienziekte enz.).

• Helixes
@Bor: Laten we eerlijk zijn dat de vleesindustrie zijn best doet ook de andere kant uit de betekenis probeert te beschermen. In die zin sta ik er neutraal in.

In het specifieke geval van hamburger is de betekenis wat mij betreft ambigu. Een broodje hamburger met een vleesvervanger is nog steeds een hamburger in de volksmond.

Het wordt wat anders wanneer je dieren gaat noemen. Kip; varken; rund. Ik verwacht geen paard aan te treffen in rundergehakt. Voor zover heb je gelijk. Maar worst is ambigu. Het kan worden gemaakt van alle genoemde dieren. Dat we het woord worst associëren met vlees is duidelijk. Maar, die notie kan natuurlijk gechallenged worden.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Helixes Zowel wikipedia als het woordenboek zijn vrij duidelijk dat worst vlees is dus als het geen vlees is, moet je het geen worst noemen.

Als over 10 jaar iedereen die vorm worstjes noemt en het ook voor vegetarische produkten gangbaar is (taal evolueert) dan is het geen probleem. Sowieso is de foto op de verpakking toch genoeg om te laten zien dat je een worstachtig iets koopt.

Maar goed, misschien is dit offtopic.

Ik eet zelf vrijwel geen vlees meer, hoewel ik een aantal guilty pleasures heb waarbij ik zondig. Ook zuivel gebruik ik nog vollop omdat ik het daarvan wel echt lastig vindt om een (betaalbaar) alternatief te hebben.

• Bor
  • Nu online

Bor

Helixes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:23:
@Bor: Laten we eerlijk zijn dat de vleesindustrie zijn best doet ook de andere kant uit de betekenis probeert te beschermen. In die zin sta ik er neutraal in.
Niet alleen de vleesindustrie.
In het specifieke geval van hamburger is de betekenis wat mij betreft ambigu. Een broodje hamburger met een vleesvervanger is nog steeds een hamburger in de volksmond.
Een hamburger is vlees, geen vleesvervanger. Een broodje met een burger van vleesvervanger is eerder een vegaburger dan een broodje hamburger.
Maar worst is ambigu. Het kan worden gemaakt van alle genoemde dieren. Dat we het woord worst associëren met vlees is duidelijk. Maar, die notie kan natuurlijk gechallenged worden.
Worst is doorgaans idd nog steeds vlees. En challengen; waar stopt dit? Wat mij betreft worden producten genoemd naar wat ze zijn. Stop de misleiding. Dat geldt niet alleen voor vleesvervangers. Bij duidelijke namen voor producten is iedereen gebaat (behalve de producenten die daardoor minder verkopen waarschijnlijk).

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 11:37 ]

• Helixes
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:36:
Een hamburger is vlees, geen vleesvervanger.
Ik kan nu naar een restaurant gaan, en een hamburger bestellen op basis van een vleesvervanger. Daarmee is de betekenis wat mij betreft verbreedt. Ik snap ook niet zo goed wat daar tegen is eigenlijk. Wat is nu het probleem precies?
Worst is doorgaans idd nog steeds vlees. En challengen; waar stopt dit? Wat mij betreft worden producten genoemd naar wat ze zijn. Stop de misleiding. Dat geldt niet alleen voor vleesvervangers. Bij duidelijke namen voor producten is iedereen gebaat (behalve de producenten die daardoor minder verkopen waarschijnlijk).
Ik heb geen idee. Ik snap het probleem ook niet zo goed. Wanneer we niet moeilijk doen over het gebruik van de term worst voor producten afkomstig van verschillende dieren, dan is het niet erg lastig voor te stellen dat die term ook van toepassing kan zijn op producten van plantaardige afkomst.

Waar die ambiguïteit reeds bestaat, ben ik niet tegen verbreding van die begrippen om vegetarische producten toe te voegen.

Maar nogmaals. Daar gaan wij niet over. Taal ontwikkelt zich organisch.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Helixes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:42:
Maar nogmaals. Daar gaan wij niet over. Taal ontwikkelt zich organisch.
Taal ontwikkelt zich inderdaad maar laat de maatschappij dat doen en niet de commercie en bij de verpakkingen is het juist de commercie die het voortouw neemt en dat is niet wenselijk.

• Bor
  • Nu online

Bor

[...]

Ik kan nu naar een restaurant gaan, en een hamburger bestellen op basis van een vleesvervanger. Daarmee is de betekenis wat mij betreft verbreedt. Ik snap ook niet zo goed wat daar tegen is eigenlijk.
Dit wordt een semantische discussie maar als je in een restaurant een hamburger bestelt krijg je doorgaans precies dat; een vleesproduct. Alternatief is erbij zeggen dat het vega of vegan moet zijn of naar een speciaal daarop gericht restaurant gaan.
[...]
Daar gaan wij niet over. Taal ontwikkelt zich organisch.
Dat wij hier niet over gaan klopt, daarvoor is er wet- en regelgeving en toezicht.

[ Voor 52% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
emnich schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:46:
[...]

Taal ontwikkelt zich inderdaad maar laat de maatschappij dat doen en niet de commercie en bij de verpakkingen is het juist de commercie die het voortouw neemt en dat is niet wenselijk.
Tja. Dan moet de vleesindustrie ook stoppen zich er mee te bemoeien :)

Wat ik probeer te voorkomen is dat conservatisme de discussie overheerst. Dingen moeten niet zo blijven omdat ze altijd al zo zijn geweest. Dat is een hele slechte reden om iets wel of niet te doen.

In het geval van hamburgers wil ik heel graag opmerken dat restaurants de term hamburger kunnen gebruiken voor vegetarische producten omdat die term inmiddels dat niveau van ambiguïteit heeft bereikt. Klanten begrijpen verder te moeten lezen dan het woord "hamburger", dat het niet meer "platgeslagen gehaktbal op een broodje met uien en blaadje sla" betekent. Dat hoeven we de vega-industrie verder niet te verwijten.
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:03:
Dat wij hier niet over gaan klopt, daarvoor is er wet- en regelgeving en toezicht.
Okee, wat stel je voor precies? Hoe zou zulke wetgeving (of regelgeving) er uit moeten zien?

[ Voor 12% gewijzigd door Helixes op 24-09-2020 12:07 ]

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
[...]

Ik kan nu naar een restaurant gaan, en een hamburger bestellen op basis van een vleesvervanger. Daarmee is de betekenis wat mij betreft verbreedt. Ik snap ook niet zo goed wat daar tegen is eigenlijk. Wat is nu het probleem precies?

[...]

Ik heb geen idee. Ik snap het probleem ook niet zo goed.
Het is in zoverre een probleem dat het verwarring kan veroorzaken. Al was het maar omdat andere alternatieve hamburgers vaak wel duidelijk onderscheid maken.

Zo heb ik een hamburger op basis van kip nog nooit als hamburger op een kaart zien staan. Wel als kipburger, of onder een wat originelere naam.

Nu zal ik het zelf wel overleven als ik opeens kip of vega op m'n bord krijg, maar er zijn natuurlijk mensen met allergieën waar dat een groter probleem is.

Met het oog op die allergieën zou ik dan ook het liefst meteen willen kunnen zien met welk vleesalternatief ik te maken heb. Liever Beyondburger dan Vegaburger bijvoorbeeld.

Enfin, misschien ben ik gewoon lui. Maar als het even kan zie ik in 1 oog opslag waar ik mee te maken heb, zonder van elk gerecht de details te moeten lezen.

• Helixes
@NielsFL:

"Hamburger van Kippenborst met tandoorisaus, gegrilde ui en -paprika op naanbrood".

"Hamburger van kikkererwten met harissa, tzatziki en diverse gegrilde groenten op turks brood"

Ik kom dit gewoon tegen op straat. En ik zie het probleem echt niet.

De discussie over alliergiën interessant is, maar niet heel specifiek voor vegetarische producten. Bij een goed restaurant kun je die gewoon aangeven en opvragen bij de bediening.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Veganisme mag hier: Het grote veganisme topic deel 2