• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:41
Vegetarisch gaan we niet redden, veganistisch helemaal niet, maar wel steeds meer biologisch, dat is ook een stuk beter. En vooral veel meer lokaal, bonen uit Afrika komen er niet meer tussen, zelfs al zijn ze biologisch.
Stukje bij beetje gaan we idd de goede kant op. En vooral steeds minder bewerkt, zelf de pizza maken is lekkerder, en je kunt zout minderen.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

HvdBent schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:10:
Vegetarisch gaan we niet redden, veganistisch helemaal niet, maar wel steeds meer biologisch, dat is ook een stuk beter. En vooral veel meer lokaal, bonen uit Afrika komen er niet meer tussen, zelfs al zijn ze biologisch.
Stukje bij beetje gaan we idd de goede kant op. En vooral steeds minder bewerkt, zelf de pizza maken is lekkerder, en je kunt zout minderen.
Biologisch vergt juist méér landbouwgrond... Dus ik weet niet zo goed of dat wel de oplossing is.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:02
Mx. Alba schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:16:
[...]

Biologisch vergt juist méér landbouwgrond... Dus ik weet niet zo goed of dat wel de oplossing is.
Daarentegen minder/geen kunstmest nodig, en derhalve veel schadelijke mijnbouw en energie-intensieve industrie minder/niet nodig. Bovendien is grond uitputten dan ook geen zorg, en ik weet dat we ons nooit over die 100+ jarige termijn druk maakten, maar her en der is die deadline reeds verstreken en in grote delen van de VS in zicht. Het braakliggen wat dan nodig is (op zijn minst) moet je eigenlijk meenemen in die som, al weet ik dat het eigenlijk niet te becijferen is.

Ik ken dit argument, maar ik weet dat die aan intensieve kant helemaal geen all-in prijs is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:41
[...]

Er is meer dan voldoende landbouwgrond, en grond die niet biologisch gebruikt wordt eindigt uiteindelijk als ongeschikt door vervuiling, gebrek aan bodemleven, en geen bijen meer voor bestuiving
Bovendien is er ook biologische teelt in kassen waar de planten op watjes groeien i.p.v. in grond

[ Voor 10% gewijzigd door HvdBent op 16-04-2026 10:24 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:37
Voor Nederland - bijzonder vruchtbaar, hoge landbouwopbrengsten, zeer dicht bevolkt - is er absoluut een casus te maken om juist wél voor biologisch te kiezen. De druk op dit land, diens inwoners alsmede de natuur is zo groot dat we hier toch echt ook andere oplossingen zouden moeten overwegen.

Los daarvan - van wat ik heb gezien heb je voor biologisch en vegan een stuk minder landbouwareaal nodig dan voor intensief en een vrij dieet.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Helixes schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:24:
[...]

Voor Nederland - bijzonder vruchtbaar, hoge landbouwopbrengsten, zeer dicht bevolkt - is er absoluut een casus te maken om juist wél voor biologisch te kiezen. De druk op dit land, diens inwoners alsmede de natuur is zo groot dat we hier toch echt ook andere oplossingen zouden moeten overwegen.

Los daarvan - van wat ik heb gezien heb je voor biologisch en vegan een stuk minder landbouwareaal nodig dan voor intensief en een vrij dieet.
Maar daarbij zorgt dan het "vegan" voor een besparing van 50% landbouwareaal terwijl "biologisch" dan juist weer zorgt voor dat je zo'n 10-20% meer nodig hebt. Uiteindelijk nog steeds een besparing van 40% op wat er nu gebruikt wordt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:59
[...]

De prijs van bijvoorbeeld biologische kipfilet is factor 3 a 4 keer hoger doorgaans, wellicht zelfs nog hoger als er een goede aanbieding is voor conventionele kipfilet.
Het resultaat zal dus zijn dat mensen noodgedwongen minder gaan consumeren.
Ik zou zeggen voer het zsm in; enkel nog biologische vlees en zuivel productie in Nederland én enkel biologisch vlees en zuivel in de schappen, inclusief verwerkte producten.

In vino veritas, in aqua sanitas

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Veganisme mag hier: Het grote veganisme topic deel 2