Ik overwoog een topic, maar misschien dat het hier net zo goed past

.
In toenemende mate stel ik mijzelf vragen bij vleesproducten, en dan met name de diervriendelijkheid ervan.
Maar de term diervriendelijk word ook niet door iedereen hetzelfde geinterpreteerd. Ik vind onder andere onderwerpen op internet over:
- de leefwijze (binnen, buiten, speelmateriaal, hoe lang duurt dat leven etc)
- de verzorging (medicatie/antibiotica/ingrepen, type eten, vetmesten of niet
- de manier van vervoer (is het ver weg naar de slachterij, hoe worden ze daar behandeld)
- de manier van slachten (hoe worden ze verdoofd etc)
maar waar ik minder info over vind is:
- geboren kalfjes/biggetjes etc (ik heb begrepen dat die vaak vrij snel/vroeg bij de moeder weggehaald worden en dit leidt tot stress)
- snappen ze wat er gebeurt
en dat laatste is sowieso moeilijk vast te stellen. We weten ondertussen dat veel 'vee' (varkens heel erg, maar tot op zekere hoogte koeien ook) best slim is. Ze kunnen dingen leren, onthouden en begrijpen. Er is al veel geschreven over de veroorzaakte 'stress' bij dieren bij onder andere het naar de slacht gaan (vervoer, maar zeker ook de schreden in het slachthuis, de geluiden, de geuren (dieren ruiken stress) en het moment zelf waarop ze verdoofd en uiteindelijk uitgebloed worden.
Nou ik eet ik al mijn hele leven vlees. Ik vind vlees lekker. Ik eet het graag en naar mijn eigen oordeel ook te vaak (meer en vaker dan noodzakelijk vanuit wat betreft noodzakelijke voedingsstoffen). In mijn opvoeding is zijn hier nooit vragen bij gesteld (mijn oma en opa slachtten hun eigen konijnen/kippen zelfs) en biologisch bestond bij wijze van spreken nog niet.
Maar ik voel me er wel steeds meer bezwaard bij. Moreel meer dan praktisch. Er is voldoende aanbod biologisch vlees. Ik koop al jaren 3-sterren eieren en steeds meer biologisch vlees met meer 'sterren' (niet alles is met 3 sterren te krijgen, zie ik dan). Maar dan nog loop ik tegen de volgende zaken aan:
- er komen nog steeds berichten naar buiten van bedrijven die de regels overtreden ondanks labels en procedures (in extreme gevallen bedrijven die zeggen diervriendelijk te zijn maar hierover liegen, of locaties in de 'ketting' van productie waar misstanden plaatsvinden
- ook bij diervriendelijk vlees moet een dier nog steeds doodgemaakt worden, hoe verloopt dit proces, wat voelt het beest ervan, en snappen ze wat er gebeurt
- welke 'categorie' diervriendelijk vlees laat de jongen ook gewoon bij de moeder tot ze zelfstandig zijn?
en, last but not least: is het nog wel in balans? We zitten in de situatie dat we vreselijk veel meer mensen op de planeet hebben dan voorheen, dus moet er ook veel eten geproduceerd worden. Ik geloof oprecht niet dat, zoals sommigen beweren, 'de mens niet is gemaakt om vlees te eten'. Mensen hebben de hele geschiedenis van de mens gejaagd en vlees gegeten, maar op een bepaald punt zijn we het ook zelf gaan hoeden. En ergens kan ik accepteren dat als een groepje mensen naar een mammoet gaat jagen met speren dat er een behoorlijk risico aan hangt, jagers lieten soms ook gewoon het leven en de mammoet had een kans terug te vechten. Maar naderhand kwamen de bogen en geweren en hadden de dieren die kans niet meer zo en op een boerderij waar ze uiteindelijk met hekken en vrachtwagens naar een 'captive bolt gun' word gebracht is de kans om hun lot te ontwijken precies 0% geworden.
Met andere woorden, het is een uitzichtloos leven, en ik vraag me af of sommige dieren dat begrijpen.
Vanaf het moment dat je geboren word gaan de timer lopen tot op het moment dat het mes erin gezet word.
Minder vlees eten en 'diervriendelijk' vlees eten geeft mij in het eerste geval geen 'relief' (minder leed is nog steeds leed) en in het tweede geval niet de garantie dat alle aspecten ook daadwerkelijk vrij van dierenleed zijn.
Misschien moet ik dan vegetariër worden? Mja, misschien. Ik wil die beslissing heel weloverwogen nemen en mijn huiswerk doen. En daar loop ik tegen beperkingen aan in de informatievoorziening. Mijn vraag na dit hele relaas is dus... kunnen jullie de gaten in mijn kennis danwel zoekvaardigheid invullen?