• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Helixes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:05:
[...]
Okee, wat stel je voor precies? Hoe zou zulke wetgeving (of regelgeving) er uit moeten zien?
Er uit moeten zien? Die is er gewoon. Er is al van heel veel zaken vastgelegd waar iets aan moet voldoen om een bepaalde naam te mogen dragen.
Helixes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:32:
@NielsFL:

"Hamburger van Kippenborst met tandoorisaus, gegrilde ui en -paprika op naanbrood".

"Hamburger van kikkererwten met harissa, tzatziki en diverse gegrilde groenten op turks brood"

Ik kom dit gewoon tegen op straat. En ik zie het probleem echt niet.
Hier staat al heel wat anders dan alleen hamburger, namelijk in een zin uitgeschreven wat de samenstelling is.

[ Voor 40% gewijzigd door Bor op 24-09-2020 12:34 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:02
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:33:
Er uit moeten zien? Die is er gewoon. Er is al van heel veel zaken vastgelegd waar iets aan moet voldoen om een bepaalde naam te mogen dragen.
Er is natuurlijk wel wetgeving tegen verkeerde labeling en misleiding. Ik denk echter niet dat die er is voor termen als "hamburger" en "worst". Daar hadden we het namelijk over.

Dus als je een voorstel hebt, dan hoor ik het graag.

EDIT: Ik begrijp dat er wel klachten zijn geweest tegen de Vegetarische Slager, maar dat heeft nooit geleid tot een uitspraak in hun nadeel, anders dan een maning bepaalde labeling op hun website te wijzigen. Als je verwijst naar wet- en regelgeving dan moet ik vaststellen dat die niet specifiek genoeg is om de huidige invasie van labeling van vegetarische producten te stuiten.
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:33:
Hier staat al heel wat anders dan alleen hamburger, namelijk in een zin uitgeschreven wat de samenstelling is.
Ik bedoel aan te tonen dat de ambiguïteit triviaal is. De term "hamburger" is niet, of niet langer, specifiek genoeg om vast te stellen waarmee we precies te maken hebben. Dat geldt in meer of mindere mate ook voor andere etenswaren, maar ik vind die voor hamburger het meest duidelijk.

[ Voor 50% gewijzigd door Helixes op 24-09-2020 12:47 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Helixes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:35:
[...]

Er is natuurlijk wel wetgeving tegen verkeerde labeling en misleiding. Ik denk echter niet dat die er is voor termen als "hamburger" en "worst". Daar hadden we het namelijk over.

Dus als je een voorstel hebt, dan hoor ik het graag.
Wat vind je er dan van als ze vanille vla zonder vanille opeens vanilje vla gaan noemen oid. Loop gewoon niet te konkelen en noem dingen bij hun naam. Een hamburger in de context van horeca is anders dan een hamburger in de context van een winkel (tenzij je echt duidelijk het broodje ziet). Maar bij beyond meat staat er niet net zo groot sojaburger, je moet dus verder gaan lezen in een kleiner lettertype wat je echt koopt.

Als jij op straat een hamburger koopt en je krijgt een aubergineburger in je handen, ben je toch op z'n minst verbaasd lijkt me.

• Helixes
emnich schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:50:
[Wat vind je er dan van als ze vanille vla zonder vanille opeens vanilje vla gaan noemen oid. Loop gewoon niet te konkelen en noem dingen bij hun naam. Een hamburger in de context van horeca is anders dan een hamburger in de context van een winkel (tenzij je echt duidelijk het broodje ziet). Maar bij beyond meat staat er niet net zo groot sojaburger, je moet dus verder gaan lezen in een kleiner lettertype wat je echt koopt.
Ik laat de ad hominem even voor wat hij is. En, de whataboutism voor vanillevla. Ik ben blij trouwens dat we vla eens in een discussie kunnen gebruiken die niet over discriminatie gaat. Maar even over de vla. Vanillevla van Campina, volgens Dirk.nl
Ingrediënten: MELK, vloeibare MELKbestanddelen, suiker, gemodificeerd maïszetmeel, verdikkingsmiddel: carrageen, zout, natuurlijke aroma's , kleurstoffen: annatto en curcumine, calciumcarbonaat
Huh.
Als jij op straat een hamburger koopt en je krijgt een aubergineburger in je handen, ben je toch op z'n minst verbaasd lijkt me.
Ja maar is dit een probleem? Is er een significant aantal mensen dat per ongeluk met een aubergineburger opgezadeld zitten terwijls ze voor een schijf gemalen rund gingen? Ik bedoel, siginificant anders dan dat mensen geregeld iets op hun bord geserveerd krijgen in een restaurantdat ze niet hadden verwacht. I mean, that shit happens. En, dat risico is misschien wel groter bij vlees producten. #prairieoisters.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Helixes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:57:
[...]

Ik laat de ad hominem even voor wat hij is.
Het 'loop niet te konkelen was tegen fabrikanten, niet tegen jou persoonlijk (tenzij je wél een fabrikant bent natuurlijk ;))
En, de whataboutism voor vanillevla. Ik ben blij trouwens dat we vla eens in een discussie kunnen gebruiken die niet over discriminatie gaat. Maar even over de vla. Vanillevla van Campina, volgens Dirk.nl
tja blijkbaar mag het maar wat mij betreft is het totaal onwenselijk.
[...]

Huh.

[...]

Ja maar is dit een probleem? Is er een significant aantal mensen dat per ongeluk met een aubergineburger opgezadeld zitten terwijls ze voor een schijf gemalen rund gingen? Ik bedoel, siginificant anders dan dat mensen geregeld iets op hun bord geserveerd krijgen in een restaurantdat ze niet hadden verwacht. I mean, that shit happens. En, dat risico is misschien wel groter bij vlees producten. #prairieoisters.
Het wordt een probleem als je niet eerlijk en duidelijk bent over wat je verkoopt. Nu zal het niet vaak gebeuren omdat er wél duidelijk bij staat wat je koopt maar als ik jou goed begrijp, wil je dat loslaten en mag je alles hamburger noemen en dan zelf bepalen wat je er in stopt.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ondersteun in dit specifieke geval het doel en als je iemand er in kan laten trappen die blijft hangen zou dat voor het doel op zich mooi zijn. Maar ik wil het niet bij andere producten (waar je bijna altijd iets inferieur toegeschoven krijgt) dus wil ik het ook niet bij dit soort dingen. Blijkbaar is de wetgeving nog niet ver genoeg (afgaande op de vla) en mag het van mij veel strenger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12
Bij mij in de supermarkt is er een apart schap voor vleesvervangers. Die kun je alleen maar per ongeluk in je mandje mikken als je het expres doet. Wat dat betreft is 30+ "kaas" een veel grotere bedreiging voor de argeloze consument.

Vandaag trouwens voor het eerst een vegatarisch hamburgeralternatief geluncht, de MC2 burger van de vegetarisch slager. Als dat de norm is voor plantaardige burgers dan blijf ik er nog even af. Zowel qua bite als qua smaak blijft het ver achter bij de real deal. Maar ik ga er gewoon nog even een paar testen, want ergens heb ik het idee dat een vegetarische burger best zou moeten kunnen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
@emnich: Op zich ben ik niet tegen betere labeling. In Nederland hebben we in die zin een ietwat terughoudend beleid, wanneer je dat bijvoorbeeld met Duitsland vergelijkt. Het lijkt er op dat zolang je in Nederland niet keihard liegt, dat je er waarschijnlijk wel mee wegkomt. Maar, stop geen paardjes in je Zweedse Gehaktballen natuurlijk - zonder te vermelden dat het gaat om gemalen ros. Dat is die brug te ver.

Maar goed. Ik zie deze argumenten toch heel vaak voorbij komen van mensen die deze theoretische hindering gebruiken om hun voorkeur voor vlees - of tegen vege/flexitariërs - te onderstrepen. Ik heb daar niet zo veel mee. In het beste geval is het linguïstisch conservatisme.
Bijzonder. Daar was ik niet van op de hoogte. Ik kan me niet anders herinneren dan dat er geen vanille in die vla zat. Goede kans dat ze uitgekookte vanillestokjes gaan vermalen en toevoegen aan hun vla in de milligram/liter schaal :p

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:34
T-MOB schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:17:
Vandaag trouwens voor het eerst een vegatarisch hamburgeralternatief geluncht, de MC2 burger van de vegetarisch slager. Als dat de norm is voor plantaardige burgers dan blijf ik er nog even af.
En dan heb je nog een van de betere te pakken, helaas.

Ik eet dan liever een burger die niet op vlees probeert te lijken. Bietenburgers/groenteburgers bijvoorbeeld. Ik vind die uit de winkel wel altijd gruwelijk zout, dus ik maak ze het liefst zelf al is dat veel werk en is de vorm soms niet meer om aan te zien als ze uit de pan komen. Moet nog wat meer oefenen.

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
En in tussentijd wordt in het vrtjournaal (België) opgeroepen om meer pladijs te eten (verkozen als 'vis van het jaar'), want mensen zijn 'gewoontediertjes en kiezen te vaak voor forel en kabeljauw'.
Daar betaal ik belastingen voor. 🤦‍♂️

• Helixes
@JLius: Je bedoeld dit: Pladeis is de vis van het jaar

Nu heeft de VRT denk ik redactionele vrijheid. Dit is gebeurd, en ze maken er vrij neutraal melding van.

Dat een departement van een Vlaams ministerie zo'n verkiezing houdt is wellicht opvallender. Daar valt nog wel wat aan te plussen- en minnen. Maar als je daar wat aan wilt doen, dan zijn daar wellicht democratische oplossingen voor.

Volgens het artikel kennen Nederlanders de vis trouwens veelal als schol - mocht je het je afvragen...

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Vandaag trouwens voor het eerst een vegatarisch hamburgeralternatief geluncht, de MC2 burger van de vegetarisch slager. Als dat de norm is voor plantaardige burgers dan blijf ik er nog even af. Zowel qua bite als qua smaak blijft het ver achter bij de real deal. Maar ik ga er gewoon nog even een paar testen, want ergens heb ik het idee dat een vegetarische burger best zou moeten kunnen.
Ik vind die MC2 burger wel wat weg hebben van een frikandel wat smaak betreft...
Is niet voor iedereen een aanrader. 8)

De gehaktballen van de vegetarische slager (zijn geen echte ballen, meer dikke burgers) hebben wel meer het gehakt gevoel en gebruiken wel ook wel als burger.
Die zou je nog kunnen proberen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• JLius
Helixes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:19:
@JLius: Je bedoeld dit: Pladeis is de vis van het jaar

Nu heeft de VRT denk ik redactionele vrijheid. Dit is gebeurd, en ze maken er vrij neutraal melding van.

Dat een departement van een Vlaams ministerie zo'n verkiezing houdt is wellicht opvallender. Daar valt nog wel wat aan te plussen- en minnen. Maar als je daar wat aan wilt doen, dan zijn daar wellicht democratische oplossingen voor.

Volgens het artikel kennen Nederlanders de vis trouwens veelal als schol - mocht je het je afvragen...
Klopt, maar het komt in het radiojournaal dus wordt als 'hoofdpunt' gebracht: 'eet meer pladijs'. Een tijd geleden was er op de radio een 'boodschap van algemeen nut': 'eet meer konijn'. Ik vind dat raar. Ik heb nog nooit gehoord dat ik meer broccoli moet eten :)

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Interessant topic!

Wegens gezondheidsredenen heb ik al veel diëten geprobeerd en er veel over gelezen maar hoe meer je er in verdiept hoe minder je weet ;)
Plantaardige artikelen geven aan dat vlees niet gezond is, pro vlees artikelen geven aan dat koolhydraten de boosdoeners zijn.

Ik ben juist meer naar een dierlijker dieet gegaan nadat ik voor deze 'vega beweging' ook een tijd zonder goed resultaat helemaal geen dierlijke producten at.
JLius schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:31:
Kent iemand dit?
Ziet er allemaal heel wetenschappelijk uit, maar blijkbaar is ze overtuigd van het keto dieet - waarvan ik dacht dat het al lang wetenschappelijk weerlegd was. Natuurlijk is het ecologisch niet te verantwoorden, maar ik dacht dat het ook nog eens ongezond was.
Misschien klinkt Keto extreem maar heb ook 5 weken het carnivoren dieet geprobeerd. Toen ik er van hoorde dacht ik, wat een zieke geest moet je dan hebben alleen maar dierlijke producten eten. Maar de meeste doen dit wegens gezondheidsredenen, het is ook meer een eliminatie dieet al heb je mensen die er al jaren op leven. Ik kan je vertellen dat je voor je stoelgang echt geen vezels nodig hebt, dus het was zo ie zo al iets wat ik kan ontkrachten met ervaring.

Vond deze afbeelding wel grappig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkrERt-3nzwIT-u-CDvCIX2Fb5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v94wCuonnAE5hvv6O7PsdE1s.jpg?f=fotoalbum_large

Probeer met mijn post niet om vlees te promoten btw maar twijfel dus of vlees daadwerkelijk slecht zou zijn voor je gezondheid, de studies (zo ver ik weet) kijken alleen naar vlees en niet naar de rest van het voedingspatroon. Net als (gezonde) vetten, die vroeger de boosdoener van hart en vaatziektes waren.

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:34
Er zijn natuurlijk ook veel variaties en bereidingswijzes van vlees, dus zelfs daarbinnen moet je nog nuance aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:42
Ik kan mijn niet voorstellen dat je met alleen vlees eten gezond bezig bent als je kijkt hoe de mens is gebouwd qua spijsvertering. Dat is volgens mij incompatibel.

👉🏻 Blog 👈🏻

• JLius
Marc3l schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:16:
Interessant topic!

Wegens gezondheidsredenen heb ik al veel diëten geprobeerd en er veel over gelezen maar hoe meer je er in verdiept hoe minder je weet ;)
Plantaardige artikelen geven aan dat vlees niet gezond is, pro vlees artikelen geven aan dat koolhydraten de boosdoeners zijn.

Ik ben juist meer naar een dierlijker dieet gegaan nadat ik voor deze 'vega beweging' ook een tijd zonder goed resultaat helemaal geen dierlijke producten at.

[...]

Misschien klinkt Keto extreem maar heb ook 5 weken het carnivoren dieet geprobeerd. Toen ik er van hoorde dacht ik, wat een zieke geest moet je dan hebben alleen maar dierlijke producten eten. Maar de meeste doen dit wegens gezondheidsredenen, het is ook meer een eliminatie dieet al heb je mensen die er al jaren op leven. Ik kan je vertellen dat je voor je stoelgang echt geen vezels nodig hebt, dus het was zo ie zo al iets wat ik kan ontkrachten met ervaring.

Vond deze afbeelding wel grappig
[Afbeelding]

Probeer met mijn post niet om vlees te promoten btw maar twijfel dus of vlees daadwerkelijk slecht zou zijn voor je gezondheid, de studies (zo ver ik weet) kijken alleen naar vlees en niet naar de rest van het voedingspatroon. Net als (gezonde) vetten, die vroeger de boosdoener van hart en vaatziektes waren.
Wanneer je van een dieet van fastfood, snoep, chips en frisdrank overstapt naar een carnivory dieet gaat je gezondheid er inderdaad op vooruit, dat zal zelfs een fundamentalistische veganist niet ontkennen 😄

En keto is op bepaalde vlakken inderdaad een gezond dieet, alleen krijg je na verloop van tijd tekorten.

Ik denk ook niet dat er iemand beweert dat je na het eten van vlees niet moet poepen. Enkel zal je qua hoeveelheid wat minder schijten dan iemand die een vezelrijk dieet volgt. En het zal harder stinken, naar het schijnt - al meur ik ook behoorlijk op een plantaardig dieet, geen idee hoe dat komt 😁

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

JLius schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:22:
[...]

Wanneer je van een dieet van fastfood, snoep, chips en frisdrank overstapt naar een carnivory dieet gaat je gezondheid er inderdaad op vooruit, dat zal zelfs een fundamentalistische veganist niet ontkennen 😄

En keto is op bepaalde vlakken inderdaad een gezond dieet, alleen krijg je na verloop van tijd tekorten.

Ik denk ook niet dat er iemand beweert dat je na het eten van vlees niet moet poepen. Enkel zal je qua hoeveelheid wat minder schijten dan iemand die een vezelrijk dieet volgt. En het zal harder stinken, naar het schijnt - al meur ik ook behoorlijk op een plantaardig dieet, geen idee hoe dat komt 😁
Is dat van die tekorten theoretisch of ook gemeten / klachten die in de praktijk naar voren komen? Zit nogal een verschil in. En je kan altijd supplementen nemen toch? Dat is dan niet anders dan bijv een veganist :)

Overigens heb ik eens een poos een carnivoor-dieet gevolgd (vlees/vis en af en toe ei), dat levert inderdaad nauwelijks poep op en 0 stank :P Net als katten / honden, als je die op een veel vlees-dieet zet poepen ze nog maar weinig en de kattenbak kan gewoon in de huiskamer want geen stank. Scheelt ook veel hondenpoep op straat :9

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• JLius
TerraGuy schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:41:
[...]

Is dat van die tekorten theoretisch of ook gemeten / klachten die in de praktijk naar voren komen? Zit nogal een verschil in. En je kan altijd supplementen nemen toch? Dat is dan niet anders dan bijv een veganist :)

Overigens heb ik eens een poos een carnivoor-dieet gevolgd (vlees/vis en af en toe ei), dat levert inderdaad nauwelijks poep op en 0 stank :P Net als katten / honden, als je die op een veel vlees-dieet zet poepen ze nog maar weinig en de kattenbak kan gewoon in de huiskamer want geen stank. Scheelt ook veel hondenpoep op straat :9
Een veganist moet enkel op b12 en omega 3 letten (b12 geldt eigenlijk voor elk dieet). Dat verbleekt als je leest wat je bij keto moet slikken: https://perfectketo.com/vitamin-mineral-supplement-on-keto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

JLius schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:33:
[...]

Een veganist moet enkel op b12 en omega 3 letten (b12 geldt eigenlijk voor elk dieet). Dat verbleekt als je leest wat je bij keto moet slikken: https://perfectketo.com/vitamin-mineral-supplement-on-keto/
Hoezo verbleekt het? :) Hangt nogal af van hoe het keto-dieet is opgesteld. Staat ook in je gelinkte tekst dat je het meeste gewoon uit je eten kan halen. Maar goed, het ene keto is het andere niet, je kan er alle kanten mee op: je kan keto doen met louter vlees, vegetarisch keto of alles ertussenin :) Net zoals het ene veganistische dieet het andere niet is en een boel tekorten op kan leveren of nauwelijks, afhankelijk van wat je eet en hoe je lichaam in elkaar zit :) Overigens zit er in vleesvervangers en plantaardige dranken vaak vitamine D of ijzer toegevoegd, ook handig om in de gaten te houden bij vlees minderen / veganistisch eten. Of telt dat niet als supplement omdat het al toegevoegd is aan 't product? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik eet grotendeels plantaardig en héél af en toe vlees. Om het jaar laat ik mijn bloed checken. Vitamine B12 en D zijn dan de aandachtspunten. Deze slik ik dan ook bij.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
TerraGuy schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 00:05:
[...]

Hoezo verbleekt het? :) Hangt nogal af van hoe het keto-dieet is opgesteld. Staat ook in je gelinkte tekst dat je het meeste gewoon uit je eten kan halen. Maar goed, het ene keto is het andere niet, je kan er alle kanten mee op: je kan keto doen met louter vlees, vegetarisch keto of alles ertussenin :) Net zoals het ene veganistische dieet het andere niet is en een boel tekorten op kan leveren of nauwelijks, afhankelijk van wat je eet en hoe je lichaam in elkaar zit :) Overigens zit er in vleesvervangers en plantaardige dranken vaak vitamine D of ijzer toegevoegd, ook handig om in de gaten te houden bij vlees minderen / veganistisch eten. Of telt dat niet als supplement omdat het al toegevoegd is aan 't product? :P
De vitamine D die is toegevoegd is D2, dat is veel minder effectief. Je neemt best dagelijks D3 tijdens de herfst/winter, onafhankelijk van je dieet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Nu online
JLius schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:22:
[...]

Waar zeg ik dat ik van een fastfood dieet afkwam? Toen ik meer dan een half jaar alleen plantaardig at waren dat alleen de gezonde dingen. Sterker nog als ik fastfood eet merk ik dat de volgende dag direct aan mijn huid dus eet al jaren zo weinig mogelijk crap.

Dat je meer vezels moet eten zodat je meer kan schijten, wat voor zin heeft dat dan?
De theorie is dat je door een vezelrijk dieet geen constipatie krijgt.
Harder stinken klopt ook niet, wat je zegt dat zal eerder door de planten komen.

Ik snap ook als je algemeen gezond bent dat je dit soort diëten heel extreem vind en niet zo snel zal doen, waarom zou je?
Maar als je gezondheidsproblemen hebt is het niet heel gek om je gezondheid proberen te verbeteren en te experimenteren / testen. Na mijn 5 weken carnivoren kreeg ik meer problemen, dus voor mij werkt dat niet maar als je het nooit test weet je ook nooit of het werkt ja/nee, want bij de ene werkt iets wel en bij de andere niet.

Zo schijnt het ontbijt ook het belangrijkste te zijn, beetje offtopic maar ook als experiment weet ik ook dat dit niet zo is.
Mentaal ben ik veel helderder op een lege maag (ja daar moet je lichaam in het begin aan wennen, in het begin zal je lichaam adrenaline aanmaken) en hardloop ook rustig +10km op een lege maag.
SlaadjeBla schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:44:
[...]

Er zijn natuurlijk ook veel variaties en bereidingswijzes van vlees, dus zelfs daarbinnen moet je nog nuance aanbrengen.
Zeker maar dat is niet de schuld van het vlees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Marc3l schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:12:
[...]

Waar zeg ik dat ik van een fastfood dieet afkwam? Toen ik meer dan een half jaar alleen plantaardig at waren dat alleen de gezonde dingen. Sterker nog als ik fastfood eet merk ik dat de volgende dag direct aan mijn huid dus eet al jaren zo weinig mogelijk crap.

Dat je meer vezels moet eten zodat je meer kan schijten, wat voor zin heeft dat dan?
De theorie is dat je door een vezelrijk dieet geen constipatie krijgt.
Harder stinken klopt ook niet, wat je zegt dat zal eerder door de planten komen.

Ik snap ook als je algemeen gezond bent dat je dit soort diëten heel extreem vind en niet zo snel zal doen, waarom zou je?
Maar als je gezondheidsproblemen hebt is het niet heel gek om je gezondheid proberen te verbeteren en te experimenteren / testen. Na mijn 5 weken carnivoren kreeg ik meer problemen, dus voor mij werkt dat niet maar als je het nooit test weet je ook nooit of het werkt ja/nee, want bij de ene werkt iets wel en bij de andere niet.

Zo schijnt het ontbijt ook het belangrijkste te zijn, beetje offtopic maar ook als experiment weet ik ook dat dit niet zo is.
Mentaal ben ik veel helderder op een lege maag (ja daar moet je lichaam in het begin aan wennen, in het begin zal je lichaam adrenaline aanmaken) en hardloop ook rustig +10km op een lege maag.

[...]

Zeker maar dat is niet de schuld van het vlees
Ik zeg niet dat jij van een fastfood dieet komt, ik reageer op de foto die je in je post zette, duh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Nu online
JLius schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:29:
[...]

Ik zeg niet dat jij van een fastfood dieet komt, ik reageer op de foto die je in je post zette, duh.
Volgens mij zegt de afbeelding heel wat anders dan jouw reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Marc3l schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:09:
[...]

Volgens mij zegt de afbeelding heel wat anders dan jouw reactie.
jouw afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeXGWLuKm_V499j88B_Ebiu8obI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v94wCuonnAE5hvv6O7PsdE1s.jpg?f=user_large
Mijn reactie:
Ik snap niet dat je geen link ziet tussen jouw afbeelding en mijn reactie.
Ik snap ook niet waarom je hierop blijft door bomen.
Voor mij is de kous hiermee evenwel af, ik hoop van harte voor jou ook, want dit draagt nergens toe bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:53

Standeman

Prutser 1e klasse

Helixes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:22:

Bijzonder. Daar was ik niet van op de hoogte. Ik kan me niet anders herinneren dan dat er geen vanille in die vla zat. Goede kans dat ze uitgekookte vanillestokjes gaan vermalen en toevoegen aan hun vla in de milligram/liter schaal :p
Een soort van homeopathische vanillevla :+

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Nu online
JLius schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:40:
[...]
jouw afbeelding:
[Afbeelding]
Mijn reactie:
[...]

Ik snap niet dat je geen link ziet tussen jouw afbeelding en mijn reactie.
Ik snap ook niet waarom je hierop blijft door bomen.
Voor mij is de kous hiermee evenwel af, ik hoop van harte voor jou ook, want dit draagt nergens toe bij.

Als mijn tekstuele post er niet zou staan zou ik het snappen, want daar heb ik het over gezondheid.
De afbeelding zegt niets over hoe gezonder iets is, alleen dat het wel normaal is om fastfood te nuttigen.

Maar eens, dit heeft geen zin, ontopic. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Hoe zou het komen dat de ervaringen zo anders zijn?

Zelf ben ik 50 jaar, BMI 21, sport 3 a 4x per week, eet nu grotendeels plantaardig met een verleden van vlees eten. Voor mij is eigenlijk alles verbeterd sinds ik bijna geen vlees meer eet. Fitter, meer energie, slaap beter, gevarieerder eten, betere stoelgang om maar wat te noemen.

Zijn dat lichamelijke verschillen of zit het tussen de oren? Zelf was ik al niet echt gehecht aan de keuken dus dat speelt wellicht ook mee?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLius
kraades schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:41:
Hoe zou het komen dat de ervaringen zo anders zijn?

Zelf ben ik 50 jaar, BMI 21, sport 3 a 4x per week, eet nu grotendeels plantaardig met een verleden van vlees eten. Voor mij is eigenlijk alles verbeterd sinds ik bijna geen vlees meer eet. Fitter, meer energie, slaap beter, gevarieerder eten, betere stoelgang om maar wat te noemen.

Zijn dat lichamelijke verschillen of zit het tussen de oren? Zelf was ik al niet echt gehecht aan de keuken dus dat speelt wellicht ook mee?
Ieders microbioom is uniek. Ik denk dat dit ons misschien nog meer kan leren dan DNA. Ik heb mijn DNA laten onderzoeken met het oog op levensstijl aanpassingen. Je haalt daar wel uit hoe je lichaam in theorie omgaat met bepaalde voedingsstoffen, maar de praktijk is toch altijd anders (volgens mij door je microbioom). De dokter kon er uithalen welk dieet er genetisch het beste bij mij paste (mediterraan), blijkbaar waren er ook mensen die meer gebaat waren bij een ketogeen dieet - geen idee hoe wetenschappelijk onderbouwd dat allemaal is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

JLius schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:52:
[...]

Ieders microbioom is uniek. Ik denk dat dit ons misschien nog meer kan leren dan DNA. Ik heb mijn DNA laten onderzoeken met het oog op levensstijl aanpassingen. Je haalt daar wel uit hoe je lichaam in theorie omgaat met bepaalde voedingsstoffen, maar de praktijk is toch altijd anders (volgens mij door je microbioom). De dokter kon er uithalen welk dieet er genetisch het beste bij mij paste (mediterraan), blijkbaar waren er ook mensen die meer gebaat waren bij een ketogeen dieet - geen idee hoe wetenschappelijk onderbouwd dat allemaal is.
Ik ben lange tijd met mijn vader in UMC utrecht geweest bij Dr. Oldenburg, met DNA kunnen ze inmiddels bizar veel informatie halen uit jouw lichaam, maar het probleem nog steeds is om dat om te zetten naar werkbare data en intepretatie van al deze gegevens. Zeker omdat die hele samenstelling van bioom gemaakt is hoe jij al jarenlang leeft (wel/niet gezond etc), dat er zo enorm veel onderzoek nog nodig is er in absolute vorm iets over te kunnen zeggen. Wel hebben ze verbanden, maar dit betekend niet automatisch dat jouw lichaam op dezelfde methode zal reageren.

Gevaarlijker vind ik dan er conclusies uit te trekken en deze als waarheid te gebruiken (ik wil niet meer denken aan 'poeptransplantatie'....), wat mogelijk zelfs een negatief effect kan hebben dan de gedachte dat dit een positieve ontwikkeling is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jammer dat het hele topic weer verzand is in een semantische discussie over de letter c in gehakt, terwijl de insteek meer was om elkaar tips te geven en ervaringen uit te wisselen in de trend van #team mindervlees.
PB-powell schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:22:
@Bor even schaamteloos mezelf quoten:

[...]

@Erasmo dat klinkt als een goede maatstaf, ik weet alleen niet of ik direct zoveel vlees zou willen opgeven. Maar dat komt voornamelijk door wat veel mensen (hier) hebben: de meeste gerechten draaien om vlees en de smaak daarvan, met wat ga je dat vervangen? Momenteel zijn wij onze kortingscodes van HelloFresh aan het opmaken, ik zorg er dan ook voor dat we bij elke bestelling minimaal een vega-gerecht doen. De kaart bewaren we dan als het lekker is, hopelijk ontdekken we zo meer alternatieven. :)
Dat hoeft ook niet, wij zijn ook begonnen met 2 dagen per week vega. Al doe je het maar 1 dag per week, stel dat heel NL dat zou doen dan haalt dat al zoveel druk op het systeem weg bij wijze van spreken.

Begin met het laaghangend fruit, kijk wat bevalt en bouw daar op verder. Ben je bij de Mac en wil je een kipburger/kipnuggets? Beide zijn nu ook vegetarisch verkrijgbaar en als je het blind zou proeven zou je het waarschijnlijk niet eens merken dat het een vega ding is.

Maak je lasagne? Vervang eens het gehakt door vega 'kruim', kost geen extra moeite en in een bewerkt product zoals lasagne verdwijnen de individuele componenten toch in een samenhangend geheel? Bevalt het niet? Ook niet erg, ben je weer wat wijzer wat wel en niet voor jou werkt. Vleesvervangers zijn over het algemeen ideaal voor mensen die wel minder vlees willen eten maar voor de rest niet zo heel veel behoefte hebben om hun eetpatroon aan te passen, en ze zijn zoveel beter geworden in de laatste 10 jaar.
JukeboxBill schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:55:
Ik ben niet heel fanatiek bezig met minder dierlijke producten, maar 's zomers neem ik vrij vaak een vegetarische (kantenklaar) maaltijdsalade. Gewoon omdat het lekker en gemakkelijk is.
Ook moet zelf eten klaarmaken, als eenpersoonshuishouden, zo eenvoudig en efficiënt mogelijk zijn. Daarom maak ik veel eenpansgerechten en stamppotjes, doorgaans voor meerdere maaltijden tegelijk, die ik invries.
In die maaltijden zit ook vlees verwerkt, maar omdat het gemengd is, zou dat ook iets kunnen zijn, dat lijkt op vlees. Dan zal dat minder opvallen. Ik ga daar toch eens mee experimenteren.
Aangezien ik eet om in leven te blijven, i.p.v. leven om te eten, is dat niet zo'n grote aderlating.
Half off topic, al eens gekeken naar spul als soylent of de NL variant daarvan? Dat is gewoon brandstof, hoef je niet te koken. Niet altijd natuurlijk maar als je af en toe te belabberd bent om te koken of je ligt liever in bed dan dat je ontbijt maakt zoals ik dan is het een uitkomst.
Bor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:41:

Ja ik heb wel eens een blindtest gedaan en ik kon het verschil tussen een goed stukje vlees en een vervanger er vrij makkelijk uit pikken (het is al even terug). Besef je wel dat sommige van deze "tests" ook gewoon in scene zijn gezet en soms zelfs onderdeel van reclame campagnes.
Ik zou zeggen, ga eens naar de Mac en haal daar de McChicken en de veggie variant ervan, beoordeel niet of het de plofkip goed heeft na kunnen doen maar of ie even lekker is als zn vlezige broertje.
segil schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:29:
Er worden nog steeds acties vervoerd om deze lobby van de vleesindustrie tegen te gaan. Anders kan je wat mij betreft pindakaas e.d. ook wel gaan bekritiseren (want er zit geen kaas in).
Pindakaas heet zo ipv pindaboter(zoals ze het op de meeste plekken noemen) omdat boter in Nederland een beschermde term is.
Bij mij in de supermarkt is er een apart schap voor vleesvervangers. Die kun je alleen maar per ongeluk in je mandje mikken als je het expres doet. Wat dat betreft is 30+ "kaas" een veel grotere bedreiging voor de argeloze consument.

Die vind ik persoonlijk erg moah. 5 jaar geleden was het een vooruitgang maar het valt niet te vergelijken met bv. een beyond.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• JLius
Erasmo schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:51:
Jammer dat het hele topic weer verzand is in een semantische discussie over de letter c in gehakt, terwijl de insteek meer was om elkaar tips te geven en ervaringen uit te wisselen in de trend van #team mindervlees.
Enkel recepten uitwisseling is ook maar saai, niet? Er kunnen best meerdere discussies plaatsvinden binnen 1 topic. Skip gewoon wat jou niet boeit.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:14
Inmiddels eens even gekeken naar vleesvervangers, maar er zit een hoop knutselwerk tussen. Ik hou helemaal niet van burgers of kantenklaar gehaktballen enzo, veel te zout en teveel E-nummers en andere chemie. Dus vegaburgers en -ballen begin ik dus ook niet aan.
Ik denk dat ik eerst maar eens iets ga proberen met gewoon tofu. Lekker goedkoop en kruiden kan ik er zelf wel overheen gooien.

@Erasmo Soylent is mij nu een brug te ver. Ik heb iets dergelijk wel een poosje gebruikt om af te vallen, maar het gaat gauw tegenstaan. Op zich ben ik niet te lui om eten klaar te maken, maar het moet wel efficiënt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:54
@JukeboxBill kijk dan ook eens naar seitan(recepten). Een prima vleesalternatief en helemaal zelf te kruiden.

• JLius
JukeboxBill schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:11:
Inmiddels eens even gekeken naar vleesvervangers, maar er zit een hoop knutselwerk tussen. Ik hou helemaal niet van burgers of kantenklaar gehaktballen enzo, veel te zout en teveel E-nummers en andere chemie. Dus vegaburgers en -ballen begin ik dus ook niet aan.
Ik denk dat ik eerst maar eens iets ga proberen met gewoon tofu. Lekker goedkoop en kruiden kan ik er zelf wel overheen gooien.

@Erasmo Soylent is mij nu een brug te ver. Ik heb iets dergelijk wel een poosje gebruikt om af te vallen, maar het gaat gauw tegenstaan. Op zich ben ik niet te lui om eten klaar te maken, maar het moet wel efficiënt.
Bonen/linzen/kikkererwten zijn ook prima vleesvervangers.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Zonder toelichting wat je bedoelt kan niemand wat met zo'n reactie als dit.

[ Voor 78% gewijzigd door defiant op 02-10-2020 15:24 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLius
Maak voortaan een topic report aan s.v.p.

[ Voor 96% gewijzigd door defiant op 02-10-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
On a side note, mijn favoriete muzikale en literaire ontdekkingen van de afgelopen 3 jaar zijn (geheel toevallig) vegan 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

[...]

Die vind ik persoonlijk erg moah. 5 jaar geleden was het een vooruitgang maar het valt niet te vergelijken met bv. een beyond.
Welke Beyond is volgens jou een aanrader? Ik heb laatst de Beyond Burger gehad (kwam ook echt 'bietensapbloed' uit :D) maar ik vond het nog steeds slappe hap. Volgens mij was het enige waar ik tot nog toe dacht 'hee wat lekker' de kipstukjes van de vegetarische slager.

Het duurt waarschijnlijk nog behoorlijk wat jaren voordat het gewoon écht goed is. Kweekvlees lijkt me eerder een kanshebber. Het blijft het eeuwige probleem dat namaak nu eenmaal altijd vergeleken gaat worden met het echte werk. Een pompoenburger van de Lidl vergelijk ik niet met vlees omdat het dat niet pretendeert, terwijl het wel een vleesvervanger is. En stukken goedkoper dan iets als zo'n Beyond burger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Nu online
Sorry, beetje mijn schuld.

Als ik dan toch wat tips moet geven voor 'echte' vleesvervangers, noten of tempeh.
Tempeh heeft ook wel een goede structuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TerraGuy schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:01:
[...]

Welke Beyond is volgens jou een aanrader? Ik heb laatst de Beyond Burger gehad (kwam ook echt 'bietensapbloed' uit :D) maar ik vond het nog steeds slappe hap. Volgens mij was het enige waar ik tot nog toe dacht 'hee wat lekker' de kipstukjes van de vegetarische slager.

Het duurt waarschijnlijk nog behoorlijk wat jaren voordat het gewoon écht goed is. Kweekvlees lijkt me eerder een kanshebber. Het blijft het eeuwige probleem dat namaak nu eenmaal altijd vergeleken gaat worden met het echte werk. Een pompoenburger van de Lidl vergelijk ik niet met vlees omdat het dat niet pretendeert, terwijl het wel een vleesvervanger is. En stukken goedkoper dan iets als zo'n Beyond burger :)
Heb je Beyond Meat burger al in de oven geprobeerd? 215 graden en 30 min. Oh boy...

Overigens wordt Beyond een stuk goedkoper wanneer de Europese fabriek af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

TerraGuy schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:01:
[...]

De Beyond burger is wat mij betreft een behoorlijke deceptie als je iets verwacht wat echt op vlees lijkt. Wat betreft smaak en structuur en "bite" zit het er nog steeds behoorlijk naast. Op zich geen probleem maar deze burger wordt wel echt als ultiem "je ziet / proeft het verschil niet" alternatief in de markt gezet.

"A burger with taste so rich and texture so meaty, you won't believe it’s made from plants." :N

Door de gebruikte kruiden / specerijen en grondstoffen is het een vrij sterk smakende burger geworden maar welke wel een heel platte en eentonige smaak heeft imho.

Wat betreft een veel genoemde vleesvervanger: tofu. Hoe maak je dat nu echt lekker klaar? Het spul zelf is vrijwel smakeloos en ik merk dat marineren ook niet altijd een goede smaakbeleving geeft doordat de tofu de marinade vaak niet goed opneemt.

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 28-09-2020 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Bor schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:59:
[...]
Wat betreft een veel genoemde vleesvervanger: tofu. Hoe maak je dat nu echt lekker klaar? Het spul zelf is vrijwel smakeloos en ik merk dat marineren ook niet altijd een goede smaakbeleving geeft doordat de tofu de marinade vaak niet goed opneemt.
Persoonlijk, maar daar zijn de meningen geloof ik over verdeeld, vind ik dat je tofu zodanig moet bakken dat het richting frituren gaat. Het knapperige korstje maakt het geheel veel lekkerder dan de zachte substantie zoals je in bv aziatische soep proeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

[...]

De Beyond burger is wat mij betreft een behoorlijke deceptie als je iets verwacht wat echt op vlees lijkt. Wat betreft smaak en structuur en "bite" zit het er nog steeds behoorlijk naast. Op zich geen probleem maar deze burger wordt wel echt als ultiem "je ziet / proeft het verschil niet" alternatief in de markt gezet.

"A burger with taste so rich and texture so meaty, you won't believe it’s made from plants." :N

Door de gebruikte kruiden / specerijen en grondstoffen is het een vrij sterk smakende burger geworden maar welke wel een heel platte en eentonige smaak heeft imho.

Ah, ik ben dus niet de enige, ik laat m lekker liggen dan, misschien na nog een keertje in de oven geprobeerd te hebben zoals @Verwijderd aanraadt :)

Qua tofu, bij de Ekoplaza heb je allerlei varianten ervan met marinades en kruiden, misschien zit daar wat voor je tussen? Ik pruim alleen silken tofu in bepaalde gerechten, zijdezacht smeltend op je tong :9

Overigens heb ik meerdere Aziaten (China, Vietnam) als huisgenoot gehad, en allen vonden het maar raar dat tofu als vleesvervanger wordt gebruikt hier. Zij zien het meer als een extra groente geloof ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

TerraGuy schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:02:
[...]

Overigens heb ik meerdere Aziaten (China, Vietnam) als huisgenoot gehad, en allen vonden het maar raar dat tofu als vleesvervanger wordt gebruikt hier. Zij zien het meer als een extra groente geloof ik..
In Azië gebruiken ze tofu inderdaad niet als vleesvervanger maar als ingrediënt in bv soepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

In mijn ogen moet je de verwachting dat het op vlees gaat lijken ook meteen laten varen, dat bestaat gewoon niet. Marketeers willen je graag anders doen geloven, maar vlees is niet te imiteren.

Zelf heb ik die beyond burger ook geprobeerd. Met in het achterhoofd dat het een gewoon een vegetarische schijf moest zijn en geen vervanging van mijn hamburger vond ik hem best goed te doen. Qua prijs/kwaliteit zou ik voor andere dingen gaan als ik geen vlees wil eten, maar hij was wel stukken beter van veel andere vegetarische schijven die ik heb gehad en ook door de marketeers de hemel in geprezen werden. Die zijn soms gewoon ronduit vies.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Commentaar op moderatie in het topic is niet de bedoeling, zeker niet op deze manier.

[ Voor 77% gewijzigd door defiant op 04-10-2020 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 22:36
JLius schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:52:
[...]

Heb je hier misschien iets meer achtergrond informatie hierover?
Ik ben zelf bioloog en zou zeer geintereseerd zijn om te kijken welke theorieen hierachter schuil gaan.
Wellicht kan ik m'n eigen genen bestuderen :9

Ik heb altijd het gevoel dat ik op de een of andere manier slecht reageer op vla en melk, terwijl er met yoghurt niks aan de hand is. Ben benieuwd of dit soort placebo effect is, of dat er een logische biologische verklaring voor is.

[ Voor 11% gewijzigd door Anatidae op 04-10-2020 13:14 ]

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLius
Commentaal op moderatie mag via andere kanalen: een PM naar de moderator of, als je er samen niet uit komt, naar zijn/haar admin, of via het feedback-kanaal dat ieder sub-forum heeft.
Heb je hier misschien iets meer achtergrond informatie hierover?
Ik ben zelf bioloog en zou zeer geintereseerd zijn om te kijken welke theorieen hierachter schuil gaan.
Wellicht kan ik m'n eigen genen bestuderen :9
@Anatidae bvb.
Jouw resultaat Uit jouw DNA-analyse blijkt dat jouw lichaam de verzadigde vetten niet zo goed verwerkt.
Wat betekent dit voor jou? Doordat jouw lichaam wat moeite heeft om verzadigde vetten te verwerken is een voedingspatroon laag aan verzadigde vetten in jouw geval optimaal. Bij een te hoge inname stijgt de kans op overgewicht,
insulineresistentie en diabetes type 2 (suikerziekte). Probeer daarom onder de norm van 10 energieprocent te blijven. Bronnen van verzadigde vetten zijn onder andere vet vlees, volle melkproducten en volvette kaas. Daarnaast zit er
veel verzadigd vet in koekjes en gebakjes.
Gebaseerd op SNP’s
• rs5082
• rs894160

[ Voor 21% gewijzigd door Ardana op 05-10-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Anatidae schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:12:
[...]

Ik heb altijd het gevoel dat ik op de een of andere manier slecht reageer op vla en melk, terwijl er met yoghurt niks aan de hand is. Ben benieuwd of dit soort placebo effect is, of dat er een logische biologische verklaring voor is.
Heb ik ook, gefermenteerde producten zoals kaas en yoghurt gaan best goed, melk en nep-kwark (veel kwark in de winkel is eigenlijk geen kwark) gaan een stuk minder. Vla is volgens mij ook niet gefermenteerd, al heb ik dat al 15 jaar niet meer gegeten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:06
Zo wij zijn inmiddels ook begonnen aan deze (mooie) uitdaging. Mijn vriendin heeft een achtergrond als diëtist en ik heb me veel verdiept afgelopen jaren in voeding, mijn lichaam en wat werkt en wat niet.

De uitdaging om gewoonweg vlees te skippen is lastiger dan we dachten. Vlees uit je menu schrappen betekend veelal een tekort aan eiwitten, vitamine b12 en heemijzer. Dit zal aangevuld moeten worden om (toekomstige) lichaamstekorten en de daarbij horende consequenties te voorkomen.
Zo zit er in veel vegetarisch eten (groente, fruit en vega vlees) veel non-heemijzer wat je lichaam alleen op goed opneemt wanneer je ook vitamine c inneemt. Momenteel nemen wij dagelijks, een goed afgestemde/kwaliteit, multivitamine.

Verder wil je natuurlijk ook niet te veel suikers innemen waar je op moet letten en heb ik ook nog eens diverticulitis wat inhoudt dat ik echt goed veel vezels (40 gram) per dag moet eten. Ik ben er achter gekomen dat echt heel veel is. Hiervoor neem ik physillium vezels (supplement in poedervorm).

Ook willen we vooral lokaal eten, maar soms bijna onoverkomelijk. Geen soya (ipv soyamelk kan je ook eens kijken naar bv havermelk) of andere producten die van overzees komen. Als we toch vlees eten willen we dat dit een toegevoegde waarde heeft en kwaliteit is. Ook inmiddels wel geleerd dat een Argentijnse steak veelal slechter is dan eentje van Nederlandse bodem.

We proberen nu minimaal 4 dagen vegetarisch te eten en hebben onze eigen kleine moestuintje met wat groente en fruit in de tuin.

Momenteel is mijn grootste favoriet bij uitstek falaffel. Die maken we zelf, maar helaas nog geen lokale groente. Het is wel een groente die momenteel als experiment (ivm het veranderende klimaat) in Nederland verbouwt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
TerraGuy schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:52:
[...]
Vla is volgens mij ook niet gefermenteerd, al heb ik dat al 15 jaar niet meer gegeten :)
Fabrieksvla is niets meer dan melk met een verdikkingsmiddel en wat aroma. Absoluut niet gefermenteerd.

Van origine werden eieren gebruikt om de melk dikker te maken (vandaar ook de gele kleur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:32

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

crimby schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:04:
Zo wij zijn inmiddels ook begonnen aan deze (mooie) uitdaging. Mijn vriendin heeft een achtergrond als diëtist en ik heb me veel verdiept afgelopen jaren in voeding, mijn lichaam en wat werkt en wat niet.

De uitdaging om gewoonweg vlees te skippen is lastiger dan we dachten. Vlees uit je menu schrappen betekend veelal een tekort aan eiwitten, vitamine b12 en heemijzer. Dit zal aangevuld moeten worden om (toekomstige) lichaamstekorten en de daarbij horende consequenties te voorkomen.
Zo zit er in veel vegetarisch eten (groente, fruit en vega vlees) veel non-heemijzer wat je lichaam alleen op goed opneemt wanneer je ook vitamine c inneemt. Momenteel nemen wij dagelijks, een goed afgestemde/kwaliteit, multivitamine.

Verder wil je natuurlijk ook niet te veel suikers innemen waar je op moet letten en heb ik ook nog eens diverticulitis wat inhoudt dat ik echt goed veel vezels (40 gram) per dag moet eten. Ik ben er achter gekomen dat echt heel veel is. Hiervoor neem ik physillium vezels (supplement in poedervorm).

Ook willen we vooral lokaal eten, maar soms bijna onoverkomelijk. Geen soya (ipv soyamelk kan je ook eens kijken naar bv havermelk) of andere producten die van overzees komen. Als we toch vlees eten willen we dat dit een toegevoegde waarde heeft en kwaliteit is. Ook inmiddels wel geleerd dat een Argentijnse steak veelal slechter is dan eentje van Nederlandse bodem.

We proberen nu minimaal 4 dagen vegetarisch te eten en hebben onze eigen kleine moestuintje met wat groente en fruit in de tuin.

Momenteel is mijn grootste favoriet bij uitstek falaffel. Die maken we zelf, maar helaas nog geen lokale groente. Het is wel een groente die momenteel als experiment (ivm het veranderende klimaat) in Nederland verbouwt wordt.
Realiseer je trouwens wel dat vitamine B12 zeer slecht door het lichaam wordt opgenomen, waardoor een tekort aan die vitamine zeer wijdverspreid is onder mensen die geen B12 supplementen van zeer hoge dosering slikken - ook, of eigenlijk juist, onder omnivoren. Wat je "moet" slikken gaat al snel over 10000% ADH om ervoor te zorgen dat je lichaam daadwerkelijk de 100% ADH opneemt.

Gelukkig slaat het lichaam ook voor vele jaren voldoende vitamine B12 op. Stel dat je vanaf vandaag helemaal geen vitamine B12 meer binnen zou krijgen, dan zou je daar pas over 5-10 jaar last van krijgen. Tenzij je lachgas gaat gebruiken natuurlijk, want dat breekt vitamine B12 af...

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 20-10-2020 09:50 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:06
Mx. Alba schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:49:
[...]

Realiseer je trouwens wel dat vitamine B12 zeer slecht door het lichaam wordt opgenomen, waardoor een tekort aan die vitamine zeer wijdverspreid is onder mensen die geen B12 supplementen van zeer hoge dosering slikken - ook, of eigenlijk juist, onder omnivoren. Wat je "moet" slikken gaat al snel over 10000% ADH om ervoor te zorgen dat je lichaam daadwerkelijk de 100% ADH opneemt.

Gelukkig slaat het lichaam ook voor vele jaren voldoende vitamine B12 op. Stel dat je vanaf vandaag helemaal geen vitamine B12 meer binnen zou krijgen, dan zou je daar pas over 5-10 jaar last van krijgen. Tenzij je lachgas gaat gebruiken natuurlijk, want dat breekt vitamine B12 af...
Goeie tip! Zal hier eens in duiken. Voor nu nemen we natuurlijk wel supplementen met B12, maar dit is dichter naar de 100% ADH dan de 10000%. Ik zal ook eens uitzoeken of iets die opname bevordert zoals Vit C doet voor Non-heemijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

crimby schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:36:
[...]

Goeie tip! Zal hier eens in duiken. Voor nu nemen we natuurlijk wel supplementen met B12, maar dit is dichter naar de 100% ADH dan de 10000%. Ik zal ook eens uitzoeken of iets die opname bevordert zoals Vit C doet voor Non-heemijzer.
Laat ons vooral weten wat je vindt, het is interessante materie. Ik slik momenteel 3x in de week 40000% ADH B12 (1000 μg).

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Mx. Alba schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:49:
[...]

Wat is de theorie hierachter dan? 🤔 Welke factoren staan in de weg om uit voedsel genoeg B12 binnen te krijgen? En (dus) hoe zou dat wel kunnen / verbeterd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:41
Let ook op met het ( te ) hoog doseren van B12, maar vooral ook de andere B vitamines.
Zie zoal: https://www.dvhn.nl/groni...et-je-weten-25264328.html

Ik denk dat het verstandig is om je regelmatig te laten testen, vooral als je alleen maar vegan/vegetarisch eet.
Dan kan aan de hand van die gegevens een professional je een advies geven.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

TerraGuy schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:06:
Wat is de theorie hierachter dan? 🤔 Welke factoren staan in de weg om uit voedsel genoeg B12 binnen te krijgen? En (dus) hoe zou dat wel kunnen / verbeterd kunnen worden?
In feite staat er niets in de weg om uit het voedsel voldoende vitamine B12 op te nemen... Maar in ons huidige voedsel zit vaak wel te weinig vitamine B12.

Toen Homo sapiens ontstond, kregen we veel vitamine B12 via directe weg binnen. Het wordt namelijk gemaakt door bacteriën die in de grond en in de ingewanden van zoogdieren leven. Bij mensen leven die bacteriën helaas in de dikke darm, waardoor we de vitamines geproduceerd door onze eigen bacteriën niet kunnen opnemen. Herkouwers zoals koeien kunnen wel vitamine B12 opnemen die geproduceerd wordt door bacteriën in hun eigen darmen, maar dat terzijde. Hoe kreeg Homo sapiens dan wel B12 binnen? Van het oppervlaktewater dat hij dronk, van planten en wortels die hij at waar nog grondresten op zaten, en ook nog wat van vlees van grazers zoals runderen, schapen en geiten die hij ving en opat.

Tegenwoordig is al het water dat we drinken schoongemaakt en gefilterd waardoor er geen B12 meer in zit. Ook alle groenten die we eten zijn secuur schoongewassen, dus ook daar geen B12 meer van. En de meeste dieren die we eten grazen niet meer op de volle grond maar eten relatief schoon veevoeder en drinken schoon water, waardoor ook die te weinig B12 binnenkrijgen. Varkens bijvoorbeeld, die helemaal nooit buiten komen, moeten ook flinke hoeveelheden B12 gesupplementeerd krijgen voor hun eigen gezondheid en om ervoor te zorgen dat er in hun vlees ook nog wat van dat spul zit... Koeien, die weliswaar dus door "hun eigen" bacteriën geproduceerde B12 opnemen, produceren zo verschrikkelijk veel melk dat daar ook te weinig B12 in zit dus in zuivelproducten wordt B12 ook kunstmatig toegevoegd.

Oftewel, het B12-probleem komt vooral omdat we "te schoon" leven.

Mensen die weinig tot geen dierlijke producten consumeren en daardoor vanuit dierlijke bron sowieso weinig tot geen B12 binnenkrijgen weten dat en slikken B12 supplementen, waardoor B12-tekorten bij vegetariërs en veganisten vrijwel nooit voorkomen... Bij omnivoren des te meer want die weten vaak niet eens wat B12 is en als ze dat wel weten dan nemen ze aan dat ze uit hun dieet (uit dierlijke producten van dieren die ook "te schoon" leven) voldoende B12 krijgen, maar dat is dus vaak niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Mx. Alba schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

In feite staat er niets in de weg om uit het voedsel voldoende vitamine B12 op te nemen... Maar in ons huidige voedsel zit vaak wel te weinig vitamine B12.

Toen Homo sapiens ontstond, kregen we veel vitamine B12 via directe weg binnen. Het wordt namelijk gemaakt door bacteriën die in de grond en in de ingewanden van zoogdieren leven. Bij mensen leven die bacteriën helaas in de dikke darm, waardoor we de vitamines geproduceerd door onze eigen bacteriën niet kunnen opnemen. Herkouwers zoals koeien kunnen wel vitamine B12 opnemen die geproduceerd wordt door bacteriën in hun eigen darmen, maar dat terzijde. Hoe kreeg Homo sapiens dan wel B12 binnen? Van het oppervlaktewater dat hij dronk, van planten en wortels die hij at waar nog grondresten op zaten, en ook nog wat van vlees van grazers zoals runderen, schapen en geiten die hij ving en opat.

Tegenwoordig is al het water dat we drinken schoongemaakt en gefilterd waardoor er geen B12 meer in zit. Ook alle groenten die we eten zijn secuur schoongewassen, dus ook daar geen B12 meer van. En de meeste dieren die we eten grazen niet meer op de volle grond maar eten relatief schoon veevoeder en drinken schoon water, waardoor ook die te weinig B12 binnenkrijgen. Varkens bijvoorbeeld, die helemaal nooit buiten komen, moeten ook flinke hoeveelheden B12 gesupplementeerd krijgen voor hun eigen gezondheid en om ervoor te zorgen dat er in hun vlees ook nog wat van dat spul zit... Koeien, die weliswaar dus door "hun eigen" bacteriën geproduceerde B12 opnemen, produceren zo verschrikkelijk veel melk dat daar ook te weinig B12 in zit dus in zuivelproducten wordt B12 ook kunstmatig toegevoegd.

Oftewel, het B12-probleem komt vooral omdat we "te schoon" leven.

Mensen die weinig tot geen dierlijke producten consumeren en daardoor vanuit dierlijke bron sowieso weinig tot geen B12 binnenkrijgen weten dat en slikken B12 supplementen, waardoor B12-tekorten bij vegetariërs en veganisten vrijwel nooit voorkomen... Bij omnivoren des te meer want die weten vaak niet eens wat B12 is en als ze dat wel weten dan nemen ze aan dat ze uit hun dieet (uit dierlijke producten van dieren die ook "te schoon" leven) voldoende B12 krijgen, maar dat is dus vaak niet het geval.
Dus wat viezer eten? Bij de biologische zaak zijn de groenten vaak minder schoon, grond op de aardappels enzo. Dus biologisch is tóch gezonder :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Oh ik ga niet aanraden om uit de sloot te gaan drinken of ongewassen groenten te gaan eten. :D De nadelen die daaraan kleven qua gezondheidsrisico's zijn immers groter dan het voordeel dat je dan op natuurlijke wijze wat vitamine B12 binnen krijgt. Vooral omdat je B12 gewoon voor een prikkie bij de Kruidvat om de hoek kunt kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 20-10-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Helaas met ei erin... En in hun vega kipnuggets zit zuivel verwerkt... Toch wel een gemiste kans, ze hadden ze ook 100% plantaardig kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:41
Mx. Alba schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

Helaas met ei erin... En in hun vega kipnuggets zit zuivel verwerkt... Toch wel een gemiste kans, ze hadden ze ook 100% plantaardig kunnen maken.
Dat kan natuurlijk, maar de vraag is wat voor product je dan uiteindelijk hebt.
Ei en melk lijkt toch een onmisbaar ingrediënt voor veel vlees-producten-die-geen-vlees-bevatten :p
Ik bedoel daarmee dat de smaak toch wel erg op het oorspronkelijke product moet lijken, anders hoeft de consument het niet.
Als dat een succes wordt, dan zal de Mcdonalds vast kijken naar of het mogelijk is een volledig veganistische variant op de markt te brengen.
Dit soort dingen hebben gewoon tijd nodig denk ik, alhoewel ik het de afgelopen 5 jaar toch wel echt snel vind gaan met nieuwe vega/vegan producten.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat het alsnog wel de Mcdonalds betreft, de grootste junkfood producer van de wereld.
Er zullen nu vast mensen zijn die denken dat zo'n vega burger ( en wellicht later een vegan burger ) gezonder zal zijn dan een vleesburger, maar het zit er dik in dat dit niet het geval is.
Het vlees mag er dan wel uit zijn, maar daarvoor in de plaats komt dan vaak extra zout en/of allemaal smaakversterkers die alles behalve gezond zijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
ipv boos/gefrustreerd te zijn dat het niet ver genoeg gaat, kun je denk ik beter blij zijn dat er een stap in de goede richting gezet wordt.

McDonald's doelgroep is niet bepaald de doelgroep waarvan je verwacht dat die erg bewust zijn op wat ze eten. Dat ook daar (schijnbaar) ruimte is voor een alternatief met minder dierlijke resources is toch alleen maar een mooi teken en een goeie ontwikkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar dit topic gaat over "minder dierlijke producten consumeren"... Het ene dierlijke product vervangen door een ander dierlijk product is dan geen oplossing. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Mx. Alba schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:03:
Maar dit topic gaat over "minder dierlijke producten consumeren"... Het ene dierlijke product vervangen door een ander dierlijk product is dan geen oplossing. :)
Psst, je zit in het verkeerde topic: Het grote veganisme topic deel 2

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Want volgens jou is het ene dierlijke product vervangen door een ander dierlijke product is wel "minder dierlijke producten consumeren"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mx. Alba schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:08:
[...]

Want volgens jou is het ene dierlijke product vervangen door een ander dierlijke product is wel "minder dierlijke producten consumeren"?
Ja. Vlees, zuivel en eieren zijn verschillende dingen. De meeste hier willen vooral minder vlees eten, als het even kan plantaardig. Als zuivel en ei een tussenstap is, so be it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Erasmo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:09:
[...]

Ja. Vlees, zuivel en eieren zijn verschillende dingen. De meeste hier willen vooral minder vlees eten, als het even kan plantaardig. Als zuivel en ei een tussenstap is, so be it.
Dan zou het topic toch heten "minder vlees consumeren"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Ja, wel als dat totaal verschillende producten zijn. Een stuk vlees of een ei, da's als appels met peren vergelijken. Je weet de boel weer lekker te verstoren :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Nogne

>.<

[...]

Ze gaan van een product wat verschillende dierlijke producten nodig heeft naar een product wat nog maar 1 dierlijk product nodig heeft (ei). Dus ja ik vind dat zeker een voorbeeld van minder dierlijke producten consumeren.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Interessant om jullie ervaringen te lezen. Mijn 2cts:

Ik slaag er slecht in om echt minder dierlijke producten te gebruiken. We koken eigenlijk altijd al in olie, niet in boter, sinds we een contactgrill hebben gebruiken we zelfs zelden olie. En ik heb net zo lief een plantaardige boter op mijn boterhammen als een halvarine o.i.d.
Daarentegen kan ik een glaasje melk af en toe wel waarderen, eet ik mijn cruesli 'sochtends steevast met yoghurt (liefst grieks) en in mijn thee drink ik - mits reguliere thee - een scheutje melk (al drink ik veel meer koffie - zwart). Verder eet ik 4-6 eieren per week, en eten we in de praktijk minimaal 4 van de 7 maaltijden met vlees. Wat ik wel minder eet, zijn vleeswaren, dat at ik vroeger altijd maar nu misschien de helft van de dagen dat ik een boterham pak met mijn lunch. En kaas... Tja dat is nog zoiets dat ik héél slecht kan laten staan.

Welke alternatieven voor vlees zou ik aanraden om te proberen:
- Falafel: prima te pruimen i.c.m. roerbak (wel apart klaarmaken), gewoon in een wrap, maar ook bij een stamppot of "bonenprutje" vind ik het lekker. Ik heb het liefst een pittige variant. Sterke voorkeur voor Maza.
- Garden Gourmet Vegetarische Gegrilde Stukjes. Zelfde verhaal, lekker in een roerbak-/eenpansgerecht, en in wraps.
- Halloumi (ja is natuurlijk ook nog dierlijk, maar het is in ieder geval geen vlees) Een halloumi burger maken is beter bevallen dan ik had verwacht, en afhankelijk van wat je maakt kan het ook lekker zijn in een eenpansgerecht.

Wat trek ik persoonlijk heel slecht qua alternatieven:
- Valess. In zijn algemeenheid vind ik hier niks aan.
- Vegetarische Stuckjes van de Vegetarische Slager, echt, gatverdamme, dat heeft niks met kip en/of lekker eten te maken. Verbaast me dat dit verkocht mag worden.

Verder: dank voor de tip om alternatieven te gebruiken bijvoorbeeld bij pasta! Daar had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht en ga ik binnenkort eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Mx. Alba schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Dan zou het topic toch heten "minder vlees consumeren"?
Dit lijkt me onnodig semantisch geneuzel eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou, in het kader van minder dierlijke producten consumeren vind ik het gewoon jammer dat die veggie alternatieven nog steeds dierlijke producten bevatten. Logisch toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 19:59
Mx. Alba schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:27:
Nou, in het kader van minder dierlijke producten consumeren vind ik het gewoon jammer dat die veggie alternatieven nog steeds dierlijke producten bevatten. Logisch toch?
Mag je zeker jammer vinden! Echter, wanneer een product nog steeds dierlijke producten bevat, maar minder dan voorheen in aantal en gewicht bevat het toch gewoon minder dierlijke producten 8)7?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mcDavid
Dat kun je ook op een normale manier zeggen toch, zonder gelijk het hele onderwerp uit de discussie te verbannen?
Je hebt best een punt. Maar een groot probleem waar ik in het verleden (tegenwoordig veel minder) tegenaan liep is dat er vaak door vegetariërs/veganisten erg zwart/wit gekeken wordt. In plaats van aan te moedigen eens wat minder vlees te eten, was je vaak al een moordenaar als je er uberhaupt over dacht. Tegenwoordig lijkt de stroming wat breder en meer open-minded naar goede bedoelingen, wat zeker een positieve uitwerking heeft.

(ter info: Ik ben zelf absoluut geen vegetariër, maar mijn vleesconsumptie t.o.v. een paar jaar geleden is wel ruimschoots gehalveerd sinds ik wat bewuster hierop ben gaan letten)

@toimoi Voor mij is Humus een uitkomst. Een jaar of wat geleden kende ik het uberhaupt niet als product, nu eet ik het vaak op brood of toastjes, in plaast van vleeswaren of kaas. Erg fijne toevoeging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

mcDavid schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:34:
Dat kun je ook op een normale manier zeggen toch, zonder gelijk het hele onderwerp uit de discussie te verbannen?
Je hebt best een punt. Maar een groot probleem waar ik in het verleden (tegenwoordig veel minder) tegenaan liep is dat er vaak door vegetariërs/veganisten erg zwart/wit gekeken wordt. In plaats van aan te moedigen eens wat minder vlees te eten, was je vaak al een moordenaar als je er uberhaupt over dacht. Tegenwoordig lijkt de stroming wat breder en meer open-minded naar goede bedoelingen, wat zeker een positieve uitwerking heeft.
Daar heb je een punt. Ik blijf het een gemiste kans vinden, maar inderdaad, wel een stapje voorwaarts wellicht. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Daar heb je een punt. Ik blijf het een gemiste kans vinden, maar inderdaad, wel een stapje voorwaarts wellicht. :)
Minder dierlijk consumeren valt niet onder veganistisch, dat is jouw streven misschien, geen dierlijke dingen consumeren. Dit hoef je dus ook niet hier echt zo als stempel te drukken lijkt mij? Hier gaat het om minderen.
Dat wellicht geeft mijn het gevoel dat je het nog steeds afkeurend vindt en jij als ex-mod zou zeker moeten weten dat je manier om te reageren niet de juiste is in dit topic.

Ook hier vaak vleesvervangers in gebruik, vlees minderen is een begin, terug naar die basis van 1/2x per week, veelal in het weekend en vaak toch van de slager i.p.v. kiloknallers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Nogne

>.<

Ik snap je zeker, maar van een volledige dierlijk product naar een vegatarische product is al een winner. Het zou pas helemaal af zijn als het veganistisch is, maar ik vind niet dat je daardoor de vegetarische producten maar moet afbranden omdat ze toch nog wat dierlijke producten gebruiken.

Stap voor stap komt er een verschuiving richting veganistische producten.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• technorabilia
Ik moet zeggen nu ik al een tijd bijna geen vlees meer eet, zo'n biefstuk mij ook best wel tegen staat. Varken zie ik helemaal niet meer zitten. Dit terwijl ik voorheen een fervent vleeseter was. Ik ben benieuwd of anderen hier ook "last" van hebben?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

kraades schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:02:
Ik moet zeggen nu ik al een tijd bijna geen vlees meer eet, zo'n biefstuk mij ook best wel tegen staat. Varken zie ik helemaal niet meer zitten. Dit terwijl ik voorheen een fervent vleeseter was. Ik ben benieuwd of anderen hier ook "last" van hebben?
Ja, zeker herkenbaar! Voordat ik vegan werd at ik echt letterlijk alles. Zelfs stekelvarken, hond, rupsen en balut gegeten. Nu moet ik er niet meer aan denken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34

Nox

Noxiuz

Mx. Alba schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Dit punt gaat om minder dier eten, niet geen dier eten. Er is een enorme tussenweg schijnbaar en over het laatste zijn al topics. Wat mij dan wél weer intrigeert is dat zodra je vlees voor een niet-vleesproduct inruilt je nog steeds vlees 'produceert', een koe geeft geen melk voor een kaasburger of een bak yoghurt zonder ook een kalf op de wereld te zetten. Dat kalf is dan afhankelijk van stier of koe weer 'afval' of een nieuwe melkkoe. Velen vinden het slachten van dieren niet humaan maar bijvoorbeeld de zuivel en eieren eten weer wel oke mits het dier een goed leven heeft. Maar het stierkalf is dan gewoonweg nutteloos en blijft er amper geld over om het dier goed te verzorgen en wat fatsoenlijke dagen op deze aardbol te gunnen. Er is een ratio, voor iedere kilo melk wordt er een x aantal gram vlees geproduceerd. Dus om proberen zo min mogelijk vlees maar wel andere zuivel te eten is ook niet de juiste aanpak als je wat aan dat systeem wil doen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nox schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:19:
[...]

Dit punt gaat om minder dier eten, niet geen dier eten. Er is een enorme tussenweg schijnbaar en over het laatste zijn al topics. Wat mij dan wél weer intrigeert is dat zodra je vlees voor een niet-vleesproduct inruilt je nog steeds vlees 'produceert', een koe geeft geen melk voor een kaasburger of een bak yoghurt zonder ook een kalf op de wereld te zetten. Dat kalf is dan afhankelijk van stier of koe weer 'afval' of een nieuwe melkkoe. Velen vinden het slachten van dieren niet humaan maar bijvoorbeeld de zuivel en eieren eten weer wel oke mits het dier een goed leven heeft. Maar het stierkalf is dan gewoonweg nutteloos en blijft er amper geld over om het dier goed te verzorgen en wat fatsoenlijke dagen op deze aardbol te gunnen. Er is een ratio, voor iedere kilo melk wordt er een x aantal gram vlees geproduceerd. Dus om proberen zo min mogelijk vlees maar wel andere zuivel te eten is ook niet de juiste aanpak als je wat aan dat systeem wil doen.
Wat probeer je nu te vertellen, dat er voor melk koeien en kalfjes nodig zijn? Maar dat komt toch uit de fabriek?!

Niemand hier ontkent dat er voor melkproductie kalfjes geboren worden, maar ook die zijn erg lekker. Het is dan nog steeds minder. Je hebt én rundvlees én melk met een dubbeldoel koe dus die kalveren kunnen gerust opgekweekt worden voor de slacht.
Per kalfcyclus geeft een koe ongeveer 8-9000kg melk. Haal daar 1000kg af voor het kalf tot ie de wei in kan en je kunt dan nog steeds een heleboel vegaburgers op basis van melk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Voor mij is de voornaamste reden om minder dierlijke producten te eten, het verkleinen van mijn ecologische voetafdruk. Wat dat betreft kun je beter kip eten dan kaas. Koeien zijn ook als ze gewoon vrolijk staan te grazen in de wei, gewoon erg slecht voor het mileu.

Komt overigens nog bij dat ik veehouders sinds die recente rellen van ze gewoon mijn geld niet meer gun, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het gaat in dit topic volgens mij om gewoon minder dierlijke producten te gebruiken. Door van een vlees product naar een zuivel product te gaan, worden er minder dieren geslacht. Daarbij moet het ook om de stappen gaan. De kans is groot dat een direct veganistisch product gewoon minder aanslaat dan een vegetarisch product met zuivel of ei omdat dat dichter bij de smaken zit wat mensen gewend zijn.

Het zou super zijn als McD morgen alles veganistisch heeft maar dat is gewoon niet realistische en volgens mij moet je elke stap die in die richting gaat toejuichen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34

Nox

Noxiuz

Erasmo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:43:
[...]
Wat probeer je nu te vertellen, dat er voor melk koeien en kalfjes nodig zijn? Maar dat komt toch uit de fabriek?!

Niemand hier ontkent dat er voor melkproductie kalfjes geboren worden, maar ook die zijn erg lekker. Het is dan nog steeds minder. Je hebt én rundvlees én melk met een dubbeldoel koe dus die kalveren kunnen gerust opgekweekt worden voor de slacht.
Per kalfcyclus geeft een koe ongeveer 8-9000kg melk. Haal daar 1000kg af voor het kalf tot ie de wei in kan en je kunt dan nog steeds een heleboel vegaburgers op basis van melk maken.
Wat ik duidelijk wil maken is dat stoppen met vlees eten er niet voor zorgt dat er geen dieren worden 'mishandeld' en dat er geen koeien meer dood worden gemaakt voor een vegetarier. Er is hooguit minder geld beschikbaar om een kalf een fatsoenlijk leven te geven. Als je minder bio-industrie wil moet je links en rechts van de balans (zuivel en vlees) minderen.

Van die 7000 tot 8000kg melk die je overhoud houd je ongeveer 700-800kg kaas over, en dan heb je nog andere producten met als basis melk zoals yoghurt, vla, room, boter etc. Dus dat verandert het perspectief wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 20-10-2020 18:42 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Mag het Veganisme in het vervolg ook in het veganisme topic blijven? ;)
Het grote veganisme topic deel 2

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Ik ben ook bezig met het eten van minder vlees, maar om een andere reden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3vbGUVuhLRmXKYAyANxXDbedO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mvl1qy6uv0HTb68yne0TZnkE.jpg?f=user_large

Bovenstaande is een acht jaar oud plaatje van het planbureau leefomgeving. Het laat de weg zien die 90% van het consumentenvoer loopt. Zoals te zien hebben we in NL grofweg 25 supermarkt formules, die stiekem bij 5 concerns horen. Dus 5 inkoop-organisaties waarover 90% van ons vlees gaat.

Deze inkooporganisaties hebben als doel winst te maken, en proberen dus zo goedkoop mogelijk vlees in te kopen. En -andersom- als jij je als biologische boer niet kan vinden in de geboden prijs omdat je daarvoor niet diervriendelijk kunt produceren, is gelijk 90% van de markt voor je afgesloten.

Het gevolg van deze weg "van boer naar bord" is dat vrijwel al ons eten zo goedkoop mogelijk gemaakt moet worden. Dat betekent onder andere:
  • Schaalvergroting waardoor de biodiversiteit in de omgeving in gevaar komt.
  • Veel minder dierenwelzijn.
  • Meer gebruik van hormonen, medicijnen en kunstmest.
  • Nabewerking voedsel zoals waterinjecteren (trommelen) en andere trucjes.
Een aantal zaken hierboven gaan niet over dieren, maar over planten. Maar veel landbouwgrond is bestemd voor maïs: een veevoeder.

Er zijn genoeg boeren die anders willen, maar niet kunnen. Ze hebben geen eigen afzetkanaal, en het is dus kiezen of delen: akkoord gaan met de weg van de vijf inkooporganisaties en zo goedkoop mogelijk produceren, of proberen rechtstreeks aan consumenten te verkopen.

Dus als een consument zich afvraagt of zijn inzet zin heeft: jazeker! Dat heeft zin. Als meer mensen gewoon even op zoek gaan naar een boer die rechtstreeks vlees(pakketten) verkoopt, snijdt het mes aan twee kanten. Er is geen geld nodig voor het traject zoals op het plaatje bovenaan. Een consument krijgt redelijk goedkoop biologisch vlees, en de boer een eerlijke prijs.

Nu is het natuurlijk het mooist om een lokale boer te gaan steunen. Helemaal leuk als je kinderen hebt, en je kunt er een uitje van maken. Helaas zitten boeren met dezelfde producten vaak geografisch geclusterd in verband met de bodemgesteldheid, of omdat het van oudsher een speciaal gebied is (Barneveld: kippen). Maar er zijn genoeg boeren die ook diepgevroren verzenden.

Ik haal zelf mijn vlees in Vaassen (Apeldoorn) bij een bioboer, en ik betaal voor een rundvlees pakket van 10 kilo 120 euro. (De eerste keer krijg je zelfs een tientje korting) Dat pakket heeft duur en goedkoop vlees door elkaar. Dus ja: het is iets duurder dan de supermarkt. Om dat te compenseren eet ik minder vlees per maaltijd. Dat is wel even moeilijk, want het smaakt echt (veel) beter dan supermarktvlees!

De inhoud was zelfs iets meer dan 10 kilo:

SoortGewicht
Kogelbiefstuk518
Hollandse biefstuk372
Rollade 1041
Ribstuk1190
Gehakt1628
Stooflappen2070
Verse worst1100
Ribeye720
Bieflappen726
Klapstuk626
Schenkel703
Totaal10694

Met bovenstaande hoop ik mensen die niet willen minderen met vlees eten een motivatie gegeven te hebben om na te denken of ze misschien vlees buiten dat traject om kunnen regelen. En wil je wel minder vlees eten: dan kun je redelijk kosten-neutraal eerlijker eten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Erg bijzonder inderdaad, deze beslissing. Vooral het argument "De consument is echt wel slimmer en heeft heus wel door wat echt vlees is en wat niet" werkt natuurlijk ook de andere kant op: Als die consument zo slim is, waarom dan toch die misleidende benaming gebruiken?

Ik vind het vooral jammer dat de vega-lobby niet in ziet dat deze hele discussie over benaming alleen maar af leidt van waar het echt om gaat. Door zo te blijven inzetten op deze namen ben je imho niet echt constructief bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Er is wel een groot verschil tussen een benaming als vega burger of vega worst en de kip stuckjes en tonyn. Met die laatste twee zet je de consument wel op het verkeerde been (al dan niet bewust) maar met een algemene term als burger of worst ben je het wel erg ver aan het zoeken om je misleid te voelen. Dat zegt vele meer over de vorm dan over de smaak en wat er in zit. Er zijn wel honderden verschillenden soorten worst dus een paar vegetarische kan echt geen kwaad.

Uiteraard blijft voorop staan dat het op de verpakking duidelijk moet staan dat het vegetarisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

emnich schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:56:
Er is wel een groot verschil tussen een benaming als vega burger of vega worst en de kip stuckjes en tonyn. Met die laatste twee zet je de consument wel op het verkeerde been (al dan niet bewust) maar met een algemene term als burger of worst ben je het wel erg ver aan het zoeken om je misleid te voelen. Dat zegt vele meer over de vorm dan over de smaak en wat er in zit. Er zijn wel honderden verschillenden soorten worst dus een paar vegetarische kan echt geen kwaad.

Uiteraard blijft voorop staan dat het op de verpakking duidelijk moet staan dat het vegetarisch is.
Mee eens dat het een groot verschil is. Denk dat de inhoud van worst/burger een stuk grijzer/onduidelijk is dan als je iets "kip" noemt. Dat lijkt me voor de consument namelijk net zo misleidend als het vanille voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik vind het ook raar. Ok op zich vind ik dat "vegetarische worst" gewoon "vegetarische worst" genoemd mag worden, maar het is wel een hellend vlak. Momenteel herken je vegetarische producten makkelijk, want het ligt allemaal apart. Maar er komt een dag dat het woordje "vegetarische" naar een heel klein hoekje verdwijnt, en dat het product gewoon tussen de rest van de saucijzen in het vleesschap gegooid wordt. Dan wordt het voor de consument juist weer een stuk lastiger om een bewuste keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
TomsDiner schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:14:
Met bovenstaande hoop ik mensen die niet willen minderen met vlees eten een motivatie gegeven te hebben om na te denken of ze misschien vlees buiten dat traject om kunnen regelen. En wil je wel minder vlees eten: dan kun je redelijk kosten-neutraal eerlijker eten!
Ik heb het ook wel geprobeerd met koopeenkip.nl, koopeenkoe.nl etc., maar het staat mij dan ook wel weer tegen dat er een enorme hoeveelheid kip, koe etc. wordt afgeleverd. En dan ook producten van de gehele kip, koe etc. Dat staat mij dan ook weer tegen. Stom natuurlijk, maar dan maar een vega(n) alternatief.

Edit:
Ik zie dat https://www.koopeenkip.nl/ etc. ook verder is gecommercialiseerd. Typerend. :X
Valt misschien wel mee. Het ziet er misschien alleen wat flitsender uit...

[ Voor 10% gewijzigd door technorabilia op 23-10-2020 17:33 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

mcDavid schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 17:23:
Ik vind het ook raar. Ok op zich vind ik dat "vegetarische worst" gewoon "vegetarische worst" genoemd mag worden, maar het is wel een hellend vlak. Momenteel herken je vegetarische producten makkelijk, want het ligt allemaal apart. Maar er komt een dag dat het woordje "vegetarische" naar een heel klein hoekje verdwijnt, en dat het product gewoon tussen de rest van de saucijzen in het vleesschap gegooid wordt. Dan wordt het voor de consument juist weer een stuk lastiger om een bewuste keuze te maken.
We zijn er natuurlijk vanaf als ook bij vlees verplicht moet komen te staan van welk(e) dier(en) het komt. Dan kan die verwarring er niet meer zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommigen kijken vooral naar de milieu- en gezondheidsimpact, dan is zuivel ipv vlees al een stap in de goede richting, met uiteindelijk ook minder dierenleed, want wie dagelijks vlees eet, consumeert óók zuivel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
Het is inderdaad een stap maar de zuivelindustrie is ook een hoop dierenleed en uiteindelijk een voorportaal van de vleesindustrie. Mijn ervaring is dat veel mensen dat niet beseffen. Het besef zorgt bij mij in ieder geval wel voor een aversie tegen zuivel en vlees.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:22

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik overwoog een topic, maar misschien dat het hier net zo goed past :).

In toenemende mate stel ik mijzelf vragen bij vleesproducten, en dan met name de diervriendelijkheid ervan.
Maar de term diervriendelijk word ook niet door iedereen hetzelfde geinterpreteerd. Ik vind onder andere onderwerpen op internet over:

- de leefwijze (binnen, buiten, speelmateriaal, hoe lang duurt dat leven etc)
- de verzorging (medicatie/antibiotica/ingrepen, type eten, vetmesten of niet
- de manier van vervoer (is het ver weg naar de slachterij, hoe worden ze daar behandeld)
- de manier van slachten (hoe worden ze verdoofd etc)

maar waar ik minder info over vind is:

- geboren kalfjes/biggetjes etc (ik heb begrepen dat die vaak vrij snel/vroeg bij de moeder weggehaald worden en dit leidt tot stress)
- snappen ze wat er gebeurt

en dat laatste is sowieso moeilijk vast te stellen. We weten ondertussen dat veel 'vee' (varkens heel erg, maar tot op zekere hoogte koeien ook) best slim is. Ze kunnen dingen leren, onthouden en begrijpen. Er is al veel geschreven over de veroorzaakte 'stress' bij dieren bij onder andere het naar de slacht gaan (vervoer, maar zeker ook de schreden in het slachthuis, de geluiden, de geuren (dieren ruiken stress) en het moment zelf waarop ze verdoofd en uiteindelijk uitgebloed worden.

Nou ik eet ik al mijn hele leven vlees. Ik vind vlees lekker. Ik eet het graag en naar mijn eigen oordeel ook te vaak (meer en vaker dan noodzakelijk vanuit wat betreft noodzakelijke voedingsstoffen). In mijn opvoeding is zijn hier nooit vragen bij gesteld (mijn oma en opa slachtten hun eigen konijnen/kippen zelfs) en biologisch bestond bij wijze van spreken nog niet.

Maar ik voel me er wel steeds meer bezwaard bij. Moreel meer dan praktisch. Er is voldoende aanbod biologisch vlees. Ik koop al jaren 3-sterren eieren en steeds meer biologisch vlees met meer 'sterren' (niet alles is met 3 sterren te krijgen, zie ik dan). Maar dan nog loop ik tegen de volgende zaken aan:

- er komen nog steeds berichten naar buiten van bedrijven die de regels overtreden ondanks labels en procedures (in extreme gevallen bedrijven die zeggen diervriendelijk te zijn maar hierover liegen, of locaties in de 'ketting' van productie waar misstanden plaatsvinden
- ook bij diervriendelijk vlees moet een dier nog steeds doodgemaakt worden, hoe verloopt dit proces, wat voelt het beest ervan, en snappen ze wat er gebeurt
- welke 'categorie' diervriendelijk vlees laat de jongen ook gewoon bij de moeder tot ze zelfstandig zijn?

en, last but not least: is het nog wel in balans? We zitten in de situatie dat we vreselijk veel meer mensen op de planeet hebben dan voorheen, dus moet er ook veel eten geproduceerd worden. Ik geloof oprecht niet dat, zoals sommigen beweren, 'de mens niet is gemaakt om vlees te eten'. Mensen hebben de hele geschiedenis van de mens gejaagd en vlees gegeten, maar op een bepaald punt zijn we het ook zelf gaan hoeden. En ergens kan ik accepteren dat als een groepje mensen naar een mammoet gaat jagen met speren dat er een behoorlijk risico aan hangt, jagers lieten soms ook gewoon het leven en de mammoet had een kans terug te vechten. Maar naderhand kwamen de bogen en geweren en hadden de dieren die kans niet meer zo en op een boerderij waar ze uiteindelijk met hekken en vrachtwagens naar een 'captive bolt gun' word gebracht is de kans om hun lot te ontwijken precies 0% geworden.

Met andere woorden, het is een uitzichtloos leven, en ik vraag me af of sommige dieren dat begrijpen.
Vanaf het moment dat je geboren word gaan de timer lopen tot op het moment dat het mes erin gezet word.

Minder vlees eten en 'diervriendelijk' vlees eten geeft mij in het eerste geval geen 'relief' (minder leed is nog steeds leed) en in het tweede geval niet de garantie dat alle aspecten ook daadwerkelijk vrij van dierenleed zijn.

Misschien moet ik dan vegetariër worden? Mja, misschien. Ik wil die beslissing heel weloverwogen nemen en mijn huiswerk doen. En daar loop ik tegen beperkingen aan in de informatievoorziening. Mijn vraag na dit hele relaas is dus... kunnen jullie de gaten in mijn kennis danwel zoekvaardigheid invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:02

PB-powell

Mr. Laziness

Grote stap en goed doordacht genomen zo te lezen. Zelf eet ik nog regelmatig vlees al proberen we te minderen waar mogelijk.
Mijn eerste gedachten over de overstap naar vegetarisch eten is goed uitzoeken hoe de voedingsstoffen die je uit vlees haalt eventueel moet aanvullen met andere voeding. Het lijkt me dat het voedingscentrum hier wel tips over heeft. Andere tips zijn verder veel op het internet zoeken naar vega-fora en recepten.
En als laatste misschien nog voor jezelf, ga je cold turkey helemaal stoppen met vlees of ga je afbouwen? Hoe erg denk je dat je vlees gaat missen bij je dieet?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Veganisme mag hier: Het grote veganisme topic deel 2