Als ik dat aangegeven hebt en men heeft ermee in gestemd, dan is het natuurlijk een beetje vreemd als ze dat alsnog zouden doen. Dat zou ik dan ook niet als goede vrienden beschouwen.whatyoudoing schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:33:
[...]
Maar wat doe je als er in een restaurant, ondanks dat je het aangegeven hebt, iemand toch vlees besteld? Of als bij de tafel naast je een grillplank besteld wordt?
Je kan ook stellen dat je juist eist dat mensen zich aan jouw principes conformeren: want pas als dat gebeurd, ben je bereid mee te gaan. In een vriendschap zie ik dat wel als het opdringen van principes. 1 op 1 zal het wel lukken en zou ik er zelf (als niet vegan) prima in mee gaan overigens. Maar wat als jij de enige vegan bent in een (oude) vriendengroep?
Ik ken een behoorlijk aantal mensen waarbij religie verschilt, of dieet (soms vanuit semi-medische overtuigingen), en ook een aantal waarbij 1 partner vegetarisch eet en de ander geregeld vlees. Dat lukt, zoals in elke relatie, als je de ander in waarde laat en je de relatie belangrijker vind dan je principe. De relaties waarbij dat andersom was, hielden snel op
Begrijp mij niet verkeerd, als mijn vrienden naar een steak restaurant gaan en mij dan toch mee vragen, dan bedank ik vriendelijk maar ga ik niet mee. Prima dat zij dat leuk vinden, maar dan sla ik gewoon over. Voor mij is het gewoon duidelijk communicatie, en bovendien heeft het ook geen zin als ik daar met twee gedachtes aan tafel zit: leuk om mijn vrienden te zien, maar als ik naar dode dieren zit te kijken kan ik daar dan toch niet helemaal van genieten.
Het is overigens nog nooit een issue geweest, mijn vrienden gaan als we uit eten gaan met alle liefde mee naar vegan restaurants (iets bevoorrecht natuurlijk hier in Amsterdam en omstreken, is ook de grilplank van de buren geen probleem
(Overigens padellen (ook een sport waarbij een gros van de ballen wol bevat overigens en het nog even zoeken is geweest en het voor de wereld ook niet altijd even geweldig is, maar goed) we tegenwoordig veel en is het wat minder uit eten dus loop ik praktisch sowieso niet vaak meer tegen het probleem aan).
[ Voor 7% gewijzigd door WolfsRain op 05-01-2025 23:54 ]
5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

/f/image/HDNEnCPQQl5cvnVCjRd9tey2.png?f=fotoalbum_large)