@Majesty ; ik zal het anders verwoorden.barta123 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:49:
[...]
Ik had daar lang problemen mee, maar goed. Je kan niet iedereen veranderen en hierover discussies gaan voeren met familieleden of vrienden is zinloos, je verliest er alleen elkaar mee.
Ik was afgelopen kerst met mijn ouders in Duitsland en we hebben samen op een bakplaat ook wat eten klaargemaakt. Ik had voornamelijk producten van de Vegetarische Slager en Vivera, zij hun vleesproducten.
Sinds 2015 eet ik eigenlijk helemaal geen dierlijke producten meer. Echter, sinds het afgelopen half jaar eet ik zo nu en dan nog een broodje shoarma bij de kebabzaak... (dit omdat er niet zoiets als Karmakebab wordt aangeboden bij dergelijke Turken - dit zou ik altijd verkiezen boven vlees) en ik pragmatisch genoeg ben om in te zien dat ik met mijn eigen gedrag niet de veeteelt ga stoppen.
Beter is om anderen te inspireren dan jezelf allemaal bottlenecks op te leggen.
Natuurlijk, ik haal geen vlees, zuivel en eieren in huis. Ik ga het ook niet klaarmaken, ook niet voor een (potentieel) partner. Maar zo nu en dan een saucijzenbroodje wat uitgedeeld wordt op werk (ik werk bij een terrein wat gedeeld wordt met meerdere bedrijven) waar voornamelijk trucks verkocht worden, zal dat ene broodje het ook niet maken.
Neemt niet weg dat ik het allerliefst een vega saucijzenbroodje heb...
Vliegen is het meest vervuilende wat een individu kan doen per tijdseenheid. Zo vervuilend dat zelfs 1 retourtje Azie (op individueel niveau) net zoveel uitstoot al wat een persoon die niet vliegt per JAAR uitstoot.
Als ik helemaal nergens heen vlieg, overal azijn en gal heen zit te spuwen - betekent dat toch niet dat de rest vd. wereld stopt met vliegen? Ik bedoel, dat zou ik graag zien - maar ook dat is weer een totaal onhaalbaar plan. Beter is dmv. politiek zorgen voor een belasting op kerosine en een eerlijke vliegbelasting. Want het is nu gewoon te goedkoop, veel te goedkoop.
Zo werkt dat met vlees eten ook, zoals ik zei. Niet iedereen gaat stoppen met vlees eten. Beter is gewoon een eerlijke beprijzing van voedselproducten.
Waarom moet ik 5,50 euro betalen voor Vegetarische Slager kipcorns bij de supermarkt terwijl ik voor 1 euro zielige kip kipcorns kan kopen?
(even als voorbeeld hiervoor; in dit geval koop ik helemaal geen kipcorns hoor). Maar in beschonken toestand heb ik geen problemen met zo'n broodje shoarma
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

/f/image/HDNEnCPQQl5cvnVCjRd9tey2.png?f=fotoalbum_large)