Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:06
El-Vder schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:11:
[...]

Ik heb hem twee keer in digitale winkelwagen gehad maar uiteindelijk niet afgerekend. Kun je aangeven waarom het ontoegankelijk is? Zit dat in de ingrediënten of in de technieken die niet vanzelfsprekend zijn voor de huis tuin keukenchef?
Het is een combinatie van allerlei factoren. Het is echt Haut Cuisine, dus elk eindproduct bestaat uit 6 of meer sub recepten, daardoor neemt de kans exponentieel toe dat je ergens tegenaan loopt.
1. Hij gebruikt vaak apparaten die ik niet heb: Vacumeerzakken en rookbak kan ik nog wel overheen komen, want die wil ik toch nog een keer regelen en zijn niet heel duur. Maar stoomoven, OCOO, Voedseldroger, thermoblender, wetgrinder....
2. Hij gebruikt veel ingredienten waar je lastig aan kunt komen. Dat wist ik van te voren ook wel en dacht dat valt wel te regelen, maar de eerste keer dat een deelrecept kon maken zonder ingewikkelde apparatuur bevatte die het ingredient gelcreme, die voor zover ik kon googlen gewoon helemaal niet voor consumenten beschikbaar is. Behalve bij de Hema om op je huid te smeren.
3. Het is dus duidelijk niet bedoelt om na te maken, dat schrijven ze ook in het boek zelf (alleen dat had ik gemist bij het kopen) maar om te inspireren. Maar zelfs daarvoor vind ik het best ingewikkeld. In dit Volkskrant artikel doen ze hun best om wat na te koken: https://archive.is/MW4AQ
De cursief geschreven stukjes zijn eigenlijk precies de zetjes die je mist in zo'n boek die het net wat toegankelijker maken. Deze VK versies zijn versimpeld ten opzichte van wat er in het boek gebeurt. Voor dat proces van het boek gebruiken als inspiratie, maar de boel versimpelen moet je denk ik ook al beter kunnen koken dan ik kan. Of het leuker vinden. Uiteindelijk gaat het mij toch voornamelijk om het resultaat en minder om het proces.

Maar ik ga het vast nog weleens proberen!

[ Voor 10% gewijzigd door MrAngry op 24-12-2024 08:28 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:20
MrAngry schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 05:28:
Ik heb het boek Plant gekocht, van Emiel van der Staak, chef van de nieuwe winkel. Afhankelijk van je doel geen aanrader. Ik wilde graag eens iets uit zijn restaurant nakoken, maar het is allemaal volstrekt ontoegankelijk (al heb ik denk ik pas 25 van de 80 recepten bekeken). Voor plaatjes kijken en je verbazen is het een prima boek.
Ja, dan heb je wel gelijk het summum te pakken onder de kookboeken, qua gerechten :p

Als je zover bent, kom ik wel een keertje eten :) :Y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
walterworld schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:38:
Fijne feestdagen ook voor jullie! 🎄o<:)

Hoe beleven jullie de feestdagen? Zit je met familie waar ook vlees geserveerd wordt en ben jij het buitenbeetje, degene die weer "moeilijk doet" met zijn eten? Of vieren jullie een volledig dier-vrije kerst?
Leuke vraag!

Hier verschillende verhalen. Heb een zwager die moeilijk die erg moeilijk doet over niet gaan gourmetten. Wij (vegan partner en vegan ik) stellen dan voor dat iedereen iets maakt, mag een hoofdgerecht zijn, toetje, bijgerecht, maakt niet uit. Er is namelijk ook iemand in de familie die slecht tegen knofloof en ui kan, op die manier kunnen we met iedereen rekening houden. Dan komt het erop neer dat vrijwel alles vegan wordt en dan voelt het voor de zwager alsof het hem opgedrongen wordt.
Gourmetten met vlees zien mijn partner en ik niet meer zitten. Zijn er hier nog vegans die dat wel trekken? Schalen vol met stukken vlees die voor je neus gecremeerd worden? :)

Leuke anekdote over oud en nieuw viering met vrienden (9 in totaal) overigens: ik was door onze gastheer gevraagd vegan oliebollen mee te nemen. Kreeg de gastheer per privé bericht de vraag of er 'ook wel worst was' van één van de vriendengroep. Een bijzondere vraag in mijn ogen, maar de persoon in kwestie vond het belangrijk dat er ook worst was blijkbaar. Die heeft die persoon uiteindelijk zelf mogen meenemen overigens. Daarnaast vroeg deze persoon ook of er alleen vegan oliebiollen zouden zijn? Want die hoefde deze persoon niet. Gastheer dus gevraagd aan die persoon om ook zelf oliebollen mee te nemen. Tijdens de avond nog de verschillen laten proeven en waar anderen geen verschil proefden, gaf deze persoon aan wel verschil te proeven (natuurlijk). Uitgelegd dat de meeste oliebollen die verkocht worden vaak gewoon vegan zijn (bloem, gist, water en krenten).
En het mooie van het verhaal: ik zag waar ze de oliebollen vandaan hadden en keek even op de Facebook pagina van de betreffende bakker. Daar stond met grote letters dat aan de oliebollen geen eieren of melk worden toegevoegd en dus vegan zijn. >:) Iets met kortzichtigheid.

Dan nog een vriendengroep waar ik zelf voor heb gekookt op kerstavond. Dat is altijd vegan en vinden zij helemaal prima en lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Majesty schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Leuke vraag!

Hier verschillende verhalen. Heb een zwager die moeilijk die erg moeilijk doet over niet gaan gourmetten. Wij (vegan partner en vegan ik) stellen dan voor dat iedereen iets maakt, mag een hoofdgerecht zijn, toetje, bijgerecht, maakt niet uit. Er is namelijk ook iemand in de familie die slecht tegen knofloof en ui kan, op die manier kunnen we met iedereen rekening houden. Dan komt het erop neer dat vrijwel alles vegan wordt en dan voelt het voor de zwager alsof het hem opgedrongen wordt.
Gourmetten met vlees zien mijn partner en ik niet meer zitten. Zijn er hier nog vegans die dat wel trekken? Schalen vol met stukken vlees die voor je neus gecremeerd worden? :)

Leuke anekdote over oud en nieuw viering met vrienden (9 in totaal) overigens: ik was door onze gastheer gevraagd vegan oliebollen mee te nemen. Kreeg de gastheer per privé bericht de vraag of er 'ook wel worst was' van één van de vriendengroep. Een bijzondere vraag in mijn ogen, maar de persoon in kwestie vond het belangrijk dat er ook worst was blijkbaar. Die heeft die persoon uiteindelijk zelf mogen meenemen overigens. Daarnaast vroeg deze persoon ook of er alleen vegan oliebiollen zouden zijn? Want die hoefde deze persoon niet. Gastheer dus gevraagd aan die persoon om ook zelf oliebollen mee te nemen. Tijdens de avond nog de verschillen laten proeven en waar anderen geen verschil proefden, gaf deze persoon aan wel verschil te proeven (natuurlijk). Uitgelegd dat de meeste oliebollen die verkocht worden vaak gewoon vegan zijn (bloem, gist, water en krenten).
En het mooie van het verhaal: ik zag waar ze de oliebollen vandaan hadden en keek even op de Facebook pagina van de betreffende bakker. Daar stond met grote letters dat aan de oliebollen geen eieren of melk worden toegevoegd en dus vegan zijn. >:) Iets met kortzichtigheid.

Dan nog een vriendengroep waar ik zelf voor heb gekookt op kerstavond. Dat is altijd vegan en vinden zij helemaal prima en lekker.
toon volledige bericht
Heel herkenbaar dat oliebollen verhaal. Niet zo zeer de oliebollen, maar de overtuiging dat een vegan product anders zou smaken. Daarom dat als niet vegans zeggen dat ze bijvoorbeeld een vleesvervanger okay vinden, maar het echte vlees beter, je echt kunt afvragen of dat geen vooroordeel is. Immers, ze weten al dat ze iets gaan eten dat vegan is met alle bijhorende meningen daarover. En waarschijnlijk zijn ze dan super kritisch en vinden altijd wel iets dat minder zou zijn.
Er zijn meerdere proeverijen geweest op straat aan winkelend publiek waarbij vleesvervangers werden aangeboden als een nieuw vlees product, en mensen vonden het allemaal lekker en waren zeer verbaasd als ze te horen kregen dat het in werkelijkheid een vleesvervanger was. Het gaat vooral om de perceptie.

Verder trek ik het ook niet meer als veel vlees op tafel staat. Als ik van te voren dat kan inschatten, dan kom ik gewoon niet. (denk aan een BBQ, of een schranspartij in een steakhouse)

Ander vraagje aan de vegans hier. Ik merk in de supermarkt bijna wel wekelijks dat niet vegan producten bij de vegan producten gelegd worden. Niet als een foutje door een vakkenvuller, maar door een andere klant. Een vriendin van mij heeft dezelfde ervaring. Bij elke supermarkt waar ik naar toe kijk ik bij de vleesvervanger wat het aanbod is. En vaak ligt daar dan een stuk vlees tussen. Of kaas. Of vleesbeleg. En dat is niet per ongeluk gegaan, zoals je mogelijk zou denken. Vaker liggen die producten onderop, of achter een paar andere vleesvervanger. Wat bezielt die mensen toch? Hebben ze zo'n haat of afkeer van vega/vegans, dat ze op deze manier een statement moeten maken? Of willen treiteren? Zo kinderachtig gewoon :D Ik leg het product altijd ergens anders neer.
Dat gezegd hebbende, het helpt ook niet als de filiaal manager van een lokale Jumbo foodmarkt besluit een deel van het vega/vegan schap tijdelijk te gebruiken om goedkope kipfilet te stallen. Er stond met grote letters "vegetarisch" op dat schap. Over de gehele lengte. En dat niet snappen dat dit echt niet kan! Ik overwoog om melding te maken bij de nvwa. Je gaat toch ook geen brood leggen in een schap dat "glutenvrij" heet? Of flessen met alcohol plaatsen in een schap voor non alcoholische drank?
Een vriendin van mij werkt bij die Jumbo en ze bevestigde dat deze manager weinig op heeft met duurzaamheid en vleesvervangers, etc. Terwijl de Jumbo zelf een visie op duurzaamheid heeft met bepaalde targets, wil dat blijkbaar nog niet zeggen dat elke filiaal even vrolijk mee wilt doen.

[ Voor 9% gewijzigd door segil op 05-01-2025 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

segil schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Ander vraagje aan de vegans hier. Ik merk in de supermarkt bijna wel wekelijks dat niet vegan producten bij de vegan producten gelegd worden. Niet als een foutje door een vakkenvuller, maar door een andere klant.
Die vraag is niet specifiek voor vegans, noch voor al dan niet vleesproducten hoor.

Ik merk het ook wekelijks.
Dan ligt er ineens een stuk kaas bij de schoonmaakmiddelen. Of nog gekker, een stuk vlees/vis-achtig product tussen de pyama's (die die week ook verkocht worden).
Of nog gekker, vlak bij de kassa's krijg je een gang met wc-papier, plastic zakkies, schoonmaakmiddelen, dat soort dingen. Ligt er ineens een tray met kaasjes onder krimpfolie, tussen het pleepapier. 8)7

Gewoon ongemanierde klanten die te beroerd zijn iets terug te leggen op de plek waar ze het vandaan gepakt hebben. ;(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
ehtweak schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:39:
[...]

Die vraag is niet specifiek voor vegans, noch voor al dan niet vleesproducten hoor.

Ik merk het ook wekelijks.
Dan ligt er ineens een stuk kaas bij de schoonmaakmiddelen. Of nog gekker, een stuk vlees/vis-achtig product tussen de pyama's (die die week ook verkocht worden).
Of nog gekker, vlak bij de kassa's krijg je een gang met wc-papier, plastic zakkies, schoonmaakmiddelen, dat soort dingen. Ligt er ineens een tray met kaasjes onder krimpfolie, tussen het pleepapier. 8)7

Gewoon ongemanierde klanten die te beroerd zijn iets terug te leggen op de plek waar ze het vandaan gepakt hebben. ;(
Nee, dat is het niet. Zoals ik al zei, niet toevallig, maar expres. Een paar voorbeelden:
Bij onze Jumbo zit tegenwoordig alle vleesvervangers achter glas. Dan ligt er ineens een grote bak kipkluifjes op de onderste plank, keurig neergezet met de inhoud naar voren. Waarom zou een willekeurige klant de moeite doen om:
a. de deur te openen;
b. Te bukken;
c. Een product zo te plaatsen dat het mooi en goed te zien is;
Als ie alleen maar besloten heeft om dat product niet te kopen en te beroerd is om terug te lopen?

Ander voorbeeld: Tijdje geleden zag ik een slagroomtaart staan in een schap met vegan chocolade, halverwege de rij. Als ik jou redenering volg, zou iemand de helft van die rij weg moeten halen, die taart daar plaatsen, en de rij weer aansluiten. Alleen maar vanwege luiigheid om terug te lopen. Waarom?

En zo heb ik nog veel meer voorbeelden. Ik weet waar jij op doelt, ik zie ook allerlei spullen die overal neergelegd worden. Omdat mensen te lui zijn terug te lopen. Hier speelt iets anders, namelijk mensen die het leuk vinden om dit te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het is maar hoe je zelf denkt, ik ga met @ehtweak mee qua gedachtegang. Je wilt niet weten hoeveel klanten gewoon iets in een vak gooien omdat ze het niet meer willen of iets anders nodig hebben. Voor hetzelfde geld willen ze juist wel vegetarisch en dumpen wat ze hadden daarin. En dan een vakkenvuller voor minimum loon die het helemaal niet interesseert en die vult ervoor gewoon weer door. Ik zou er niet per se bewust pestgedrag achter zoeken.

Naar aanleiding van de vraag over het kerstdiner een vraag die bij mij al wat langer speelde. Zijn er veganisten hier die samen leven met een niet-veganist? Is dat haalbaar om elkaar dan in de waarde te laten?
Bij vegetariërs zie je dat regelmatig, maar dat is dan vaak ook iets minder principieel ingestoken.
Meestal trekt het echter toch meer richting de voorkeur van de met restrictieve partner, maar wat als die ook gewoon de eigen keuzes wil blijven maken?

Van het weekend organiseerde ik een verjaardag en wist dat er een vegetariër kwam (niet veganistisch, niet heel principieel, gewoon geen vlees eten) dus had genoeg alternatieven op tafel (ben ik zelf ook wel van). Echter was de zelfgemaakte groentesoep geen optie omdat er ook balletjes gehakt in zaten. Zelf zou ik denken dat als je de ballen eruit haalt het gewoon groentesoep zonder vlees is, dus waarom zou je dat als vegetariër een probleem vinden? (als veganist snap ik het, dan gaat het meer om het principe erachter)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Gonadan schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:23:
Het is maar hoe je zelf denkt, ik ga met @ehtweak mee qua gedachtegang. Je wilt niet weten hoeveel klanten gewoon iets in een vak gooien omdat ze het niet meer willen of iets anders nodig hebben. Voor hetzelfde geld willen ze juist wel vegetarisch en dumpen wat ze hadden daarin. En dan een vakkenvuller voor minimum loon die het helemaal niet interesseert en die vult ervoor gewoon weer door. Ik zou er niet per se bewust pestgedrag achter zoeken.
En ik denk dat jij en ehtweak wellicht niet door hebben wat voor hekel sommige mensen hebben aan vega/vegan/duurzaam/etc. Ik word soms verbaal aangevallen op het feit dat ik vegan ben, zonder ik zelf de discussie begin. Om een ietswat offtopic voorbeeld te geven: in een vegan facebook groep stelde iemand de welbekende vraag over vleesvervangers en waarom je hiervoor zou kiezen. Diverse reacties kwamen daarop, zo ook enkele inhoudelijke reacties van mij. Niet beledigend, niet verwijtend, gewoon op een nette toon.
Dag later bleek ineens dat een andere FB groep, die pro boeren is en anti vegan, screenshots had gemaakt van deze discussie en selectief had geknipt/geplakt, om blijkbaar een punt te maken dat vegan altijd hypocriet zijn. Daarbij had ze de naam van de vraagsteller geblurred en alle andere namen (waaronder die van mij) niet. Dat was dus geplaatst in een anti-vegan groep met 20.000+ members, waar alleen maar gebashed werd op vegans. Er zit meer haat bij sommigen tegenover vegans dan jij wellicht je bewust van bent :)
Naar aanleiding van de vraag over het kerstdiner een vraag die bij mij al wat langer speelde. Zijn er veganisten hier die samen leven met een niet-veganist? Is dat haalbaar om elkaar dan in de waarde te laten?
Bij vegetariërs zie je dat regelmatig, maar dat is dan vaak ook iets minder principieel ingestoken.
Meestal trekt het echter toch meer richting de voorkeur van de met restrictieve partner, maar wat als die ook gewoon de eigen keuzes wil blijven maken?

Van het weekend organiseerde ik een verjaardag en wist dat er een vegetariër kwam (niet veganistisch, niet heel principieel, gewoon geen vlees eten) dus had genoeg alternatieven op tafel (ben ik zelf ook wel van). Echter was de zelfgemaakte groentesoep geen optie omdat er ook balletjes gehakt in zaten. Zelf zou ik denken dat als je de ballen eruit haalt het gewoon groentesoep zonder vlees is, dus waarom zou je dat als vegetariër een probleem vinden? (als veganist snap ik het, dan gaat het meer om het principe erachter)
Geen ervaring hiermee, maar ik ken wel stellen waarvan zij (vaak is het de vrouw) vegan is, en hij niet vegan en ook niet vega. Een vriendin van mij probeert het te negeren dat haar vriend vlees eet. Nu doet hij dit buitenhuis en als ze gaan uiteten. Niet thuis wanneer ze samen eten. Het lijkt me erg lastig.

Overigens vind ik je opmerking over vega's wel amusant :) Zo sta ik er ook in: vegetariërs willen wel wat goeds doen, maar het moet ook weer niet al te lastig zijn, haha. Een vriendin van mij is vega en zij is precies zo. Geen enkel probleem als anderen vlees eten, zou zelf ook niet zo gauw eten laten staan waar vlees in zit, etc.
Zij vind ook dat ik te lastig doe en te strikt in de leer zit, lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

segil schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:38:Er zit meer haat bij sommigen tegenover vegans dan jij wellicht je bewust van bent :)
Nee hoor, daar ben ik mij zeer zeker van bewust. Dat is voor mij echter niet genoeg om meteen te denken dat alles wat je in zo'n schap vindt structureel pestgedrag is. Ik heb teveel ervaring in supermarkten om alternatieven uit te sluiten.
Geen ervaring hiermee, maar ik ken wel stellen waarvan zij (vaak is het de vrouw) vegan is, en hij niet vegan en ook niet vega. Een vriendin van mij probeert het te negeren dat haar vriend vlees eet. Nu doet hij dit buitenhuis en als ze gaan uiteten. Niet thuis wanneer ze samen eten. Het lijkt me erg lastig.
Als hij het al buiten het zicht moet gaan doen dan is het wat mij betreft al niet meer gelijk, dan wordt hij niet in zijn waarde gelaten.
Precies daarom vroeg ik het mij af, omdat wanneer iemand principieel geen vlees of dierlijke producten wil lijkt het mij heel lastig om dan dagelijks iemand aan tafel te hebben die dat wel gewoon doet.
Daarom wel benieuwd of mensen daar ervaring mee hebben, kan dat of is dat gewoon meedoen met de partner of einde relatie?
Overigens vind ik je opmerking over vega's wel amusant :) Zo sta ik er ook in: vegetariërs willen wel wat goeds doen, maar het moet ook weer niet al te lastig zijn, haha. Een vriendin van mij is vega en zij is precies zo. Geen enkel probleem als anderen vlees eten, zou zelf ook niet zo gauw eten laten staan waar vlees in zit, etc.
Zij vind ook dat ik te lastig doe en te strikt in de leer zit, lol.
Wat vind je amusant daarin? In mijn ervaring kan je om heel veel redenen vegetariër zijn, bij veganisme zit de argumentatie al ingebakken, daar is geen ruimte meer. In die zin heeft een vegetariër inderdaad meer ruimte voor een pragmatischer/realistischer insteek.

En ieder daarin uiteraard zijn keuze, maar als je niet streng veganist bent dan zou ik denken dat contact niet perse een probleem is. Ik bedoel, zijn vrouw at het met smaak en ik neem aan dat hij die evengoed gewoon nog een zoen geeft. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Gonadan schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:54:
Als hij het al buiten het zicht moet gaan doen dan is het wat mij betreft al niet meer gelijk, dan wordt hij niet in zijn waarde gelaten.
Precies daarom vroeg ik het mij af, omdat wanneer iemand principieel geen vlees of dierlijke producten wil lijkt het mij heel lastig om dan dagelijks iemand aan tafel te hebben die dat wel gewoon doet.
Daarom wel benieuwd of mensen daar ervaring mee hebben, kan dat of is dat gewoon meedoen met de partner of einde relatie?
Dit is een interessante kijk erop. Allereerst, ik weet niet of hij zelf ervoor kiest om thuis geen vlees te eten om haar niet te kwetsen, of dat zij dit wilt. Dat maakt nogal een verschil.
Verder vind ik het interessant dat jij het bekijkt uit zijn kant. Ik bekijk het weer vanuit haar kant en het feit dat hij wel vlees wilt eten op vakantie, en daar geen rekening mee houdt met haar. Daar vind ik wel wat van.

Ik zou het zelf niet kunnen, om een relatie te hebben met iemand die vlees/vis eet. Voor mij is die persoon liefst vegan, maar minstens vega. Maar goed, zeg nooit nooit, wat liefde maakt blind is het spreekwoord :)

[...]
Wat vind je amusant daarin? In mijn ervaring kan je om heel veel redenen vegetariër zijn, bij veganisme zit de argumentatie al ingebakken, daar is geen ruimte meer. In die zin heeft een vegetariër inderdaad meer ruimte voor een pragmatischer/realistischer insteek.

En ieder daarin uiteraard zijn keuze, maar als je niet streng veganist bent dan zou ik denken dat contact niet perse een probleem is. Ik bedoel, zijn vrouw at het met smaak en ik neem aan dat hij die evengoed gewoon nog een zoen geeft. :+
Ik vind vegetariërs interessant. Velen doen het omdat ze het zielig voor de dieren vinden en daarom geen vlees meer willen eten. Maar blijkbaar stopt die empathie bij de productie van melk/eieren/etc. Want is het anders teveel gedoe. Tsja, dat is het verschil met vegans zou ik zeggen. Die vinden dat "gedoe" geen argument om het te laten.
Overigens, er zijn ook mensen die 100% plantaardig eten vanwege hun gezondheid en minder/niet vanwege dierenwelzijn. Die kunnen dan ook wel weer sneller afhaken is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

segil schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:08:
Dit is een interessante kijk erop. Allereerst, ik weet niet of hij zelf ervoor kiest om thuis geen vlees te eten om haar niet te kwetsen, of dat zij dit wilt. Dat maakt nogal een verschil.
Op zich eens, waarbij het vaak lastig is om in te schatten in hoeverre het zijn eigen keuze is. Kies je er oprecht zelf voor, of is er toch een mate van druk opgelegd en is het meer een concessie.
Verder vind ik het interessant dat jij het bekijkt uit zijn kant. Ik bekijk het weer vanuit haar kant en het feit dat hij wel vlees wilt eten op vakantie, en daar geen rekening mee houdt met haar. Daar vind ik wel wat van.
Wellicht lijkt dat zo maar ik probeer het juist van beide kanten te bekijken. Ik zie het zo: iemand kiest voor zichzelf een bepaald eetpatroon en wil vrij zijn om die keuze te maken, zonder oordeel of opleggen van andere keuzes door derden.
Waarom zou zij dat privilege wel mogen hebben en hij niet? Waarom houd je gelijk geen rekening met haar als je zelf gewoon je eigen keuzes wilt volgen, zoals zij ook wil?

Let wel, ik heb het dus over respectvol je eigen keuzes maken. Dus niet provocerend een zo groot mogelijke bloedende ribeye op knagen maar gewoon kiezen wat je echt graag wilt eten. En dus ook niet voor haar koken wat zijn niet wilt, maar echt puur je eigen keuzes. Waarom zou hij dat dan niet mogen? Ik vind dat dan niet gelijkwaardig.
Ik zou het zelf niet kunnen, om een relatie te hebben met iemand die vlees/vis eet. Voor mij is die persoon liefst vegan, maar minstens vega. Maar goed, zeg nooit nooit, wat liefde maakt blind is het spreekwoord :)
Dat had ik ook verwacht, want jij doet het echt uit principe dus zal niet zonder oordeel aan tafel kunnen zitten, dat gaat niet werken.

Maar wat als je al jaren samen bent en de één wordt veganist, zijn er Tweakers die dat meegemaakt hebben?
Ik vind vegetariërs interessant. Velen doen het omdat ze het zielig voor de dieren vinden en daarom geen vlees meer willen eten. Maar blijkbaar stopt die empathie bij de productie van melk/eieren/etc. Want is het anders teveel gedoe. Tsja, dat is het verschil met vegans zou ik zeggen. Die vinden dat "gedoe" geen argument om het te laten.
Overigens, er zijn ook mensen die 100% plantaardig eten vanwege hun gezondheid en minder/niet vanwege dierenwelzijn. Die kunnen dan ook wel weer sneller afhaken is mijn ervaring.
Gedoe is niet per se waar het om draait, het is niet de moeite maar meer het gevoel van noodzaak. Waarom zou je het doen als je de noodzaak niet voelt? Of vind men kaas wel gewoon erg lekker en is men gewoon niet op de hoogte dat de zuivelindustrie feitelijk bijna erger is dan de vleesindustrie. (sowieso iets wat veel mensen niet weten)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Gonadan schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:20:
[...]

Op zich eens, waarbij het vaak lastig is om in te schatten in hoeverre het zijn eigen keuze is. Kies je er oprecht zelf voor, of is er toch een mate van druk opgelegd en is het meer een concessie.
Concessies maken voor een relatie gebeurt wel vaker. Op gebied van eten, hobbies, muziek, vakantiewensen, wooninrichting, etc. Je past je aan de andere aan (tot een bepaalde gezonde hoogte) omdat je om die persoon geeft Als het voor deze vriend werkt om buitenshuis te eten wat hij wilt, en ook nog op vakantie, dan kan dat voor hem prima voldoende zijn.
Wellicht lijkt dat zo maar ik probeer het juist van beide kanten te bekijken. Ik zie het zo: iemand kiest voor zichzelf een bepaald eetpatroon en wil vrij zijn om die keuze te maken, zonder oordeel of opleggen van andere keuzes door derden.
Waarom zou zij dat privilege wel mogen hebben en hij niet? Waarom houd je gelijk geen rekening met haar als je zelf gewoon je eigen keuzes wilt volgen, zoals zij ook wil?

Let wel, ik heb het dus over respectvol je eigen keuzes maken. Dus niet provocerend een zo groot mogelijke bloedende ribeye op knagen maar gewoon kiezen wat je echt graag wilt eten. En dus ook niet voor haar koken wat zijn niet wilt, maar echt puur je eigen keuzes. Waarom zou hij dat dan niet mogen? Ik vind dat dan niet gelijkwaardig.
Ik ga hier wel in mee, al zit er wel een verschil in de mate van hoe je dit doet. Ook een beetje wat jij zegt. Als ik haar mag geloven, dan wilt hij op vakantie altijd vlees eten als ze gaan uiteten. Dat klinkt alsof dat hij toch mag doen wat 'ie wilt? Maar als je het vanuit haar kant bekijkt: ze zijn samen op vakantie, leuke mooie sfeervolle omgeving, anders dan wat je thuis hebt. Je hebt het samen leuk en je wilt graag genieten, ook wanneer je gaat uiteten. Iets dat op vakantie al gauw een leuke activiteit kan zijn. Als hij vervolgens bij elk gerecht vlees zit te eten, maakt dat voor haar de ervaring toch een stuk minder. Mee eens? Je zou in dat geval een compromis kunnen afsluiten: 50-50 bijvoorbeeld, dat hij de helft van de keren vlees neemt, en de de andere helft van de keren niet. Dan is het voor beiden een compromis. Hij kan niet altijd vlees eten, en zij moet af en toe toezien dat haar geliefde een stuk dood dier eet en daarvan geniet (want zo vertaal ik het even voor haar).
Dat had ik ook verwacht, want jij doet het echt uit principe dus zal niet zonder oordeel aan tafel kunnen zitten, dat gaat niet werken.

Maar wat als je al jaren samen bent en de één wordt veganist, zijn er Tweakers die dat meegemaakt hebben?

[...]

Gedoe is niet per se waar het om draait, het is niet de moeite maar meer het gevoel van noodzaak. Waarom zou je het doen als je de noodzaak niet voelt? Of vind men kaas wel gewoon erg lekker en is men gewoon niet op de hoogte dat de zuivelindustrie feitelijk bijna erger is dan de vleesindustrie. (sowieso iets wat veel mensen niet weten)
Met die laatste redenatie ga ik niet mee, je kunt hedendaags niet meer zeggen dat je het niet wist. Er is zoveel informatie aanwezig en je krijgt er linksom of rechtsom zoveel over te horen. Als iemand echt durft te beweren dat 'ie het oprecht niet weet, dan is dat een bewuste keuze om het niet te willen weten.
Als je het gewoon erg lekker vindt, valt dat voor mij onder de term "gedoe". Gedoe, omdat je daarvan niet wilt afstappen en opgeven. Dat is dan blijkbaar te lastig en te moeilijk om het te laten, en dat noem ik dan maar even "gedoe". Maar een ander woord kan wellicht beter de lading dekken.

Je hebt gelijk dat de zuivelindustrie nog erger is dan de vleesindustrie, qua leed dat plaatsvindt. Koeien die jarenlang lekker worden uitgemolken en wanneer de opbrengst niet hoog genoeg meer is, worden geslacht. Dit in tegenstelling tot vleesdieren, die "slechts" een beperkt aantal maanden te leven hebben en ellende meemaken. Een vriendin van me zei een keertje gekscherend dat ze vrouwen die vegetarisch en feministisch zijn, al helemaal niet begrijpt: ze laten vlees staan, wat vaak mannelijke dieren zijn. Terwijl ze wel kaas en eieren eten, die worden gelegd door vrouwelijke dieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:59
Mensen die gourmetten komen hier sowieso niet het huis in of dat nou vegan is of met vlees :') .

Dat vind ik zo’n armoedige jaren-80 bezigheid waar je ook nog eens ontzettend van gaat stinken.

Op kerstdiners waar wij komen krijgen de genodigden per groep (stel, gezin) de verantwoordelijkheid voor een gang.

Sinds jaar en dag is er een vegan en vlees optie voor het hoofdgerecht en is de rest in ieder geval vegetarisch.

Een mooie ontwikkeling in de familie is dat er steeds meer voor de vegan optie gekozen wordt, dit jaar waren een van mijn ooms en een neefje de enige die nog vlees wilden eten in een groep van 20 personen. Best een prima score!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

alienfruit

the alien you never expected

Ja, hier heeft mijn partner dezelfde mening over vleesvervangers: 'je eet vlees of je eet het niet dus ook niet het nepvlees'.Dus geen 'roasted chicken' op basis van soja. Dus voor kerst lekker tomatensoep, en roasted aardappelen en groente gegeten. Ik vind het prima, van veel van de vleesvervangers zijn niet echt gezond, en krijg er zelf best vaak maagklachten van.

[ Voor 40% gewijzigd door alienfruit op 05-01-2025 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Daar mag je zeker ook geen alcoholvrij bier van drinken :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

segil schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:45:
Concessies maken voor een relatie gebeurt wel vaker. Op gebied van eten, hobbies, muziek, vakantiewensen, wooninrichting, etc. Je past je aan de andere aan (tot een bepaalde gezonde hoogte) omdat je om die persoon geeft Als het voor deze vriend werkt om buitenshuis te eten wat hij wilt, en ook nog op vakantie, dan kan dat voor hem prima voldoende zijn.
Absoluut, het hoort bij een relatie, maar in een relatie hoort ook een gezonde balans. Daar kan ik vanaf de bank zo natuurlijk totaal niet over oordelen betreffende het voorbeeld wat je gaf dus dat ga ik ook niet doen. Het enige wat ik ermee wilde zeggen is dat ik hoop dat hij het doet omdat hij het zelf oprecht wil, en niet omdat hij het gevoel heeft dat het moet.
Ik ga hier wel in mee, al zit er wel een verschil in de mate van hoe je dit doet. Ook een beetje wat jij zegt. Als ik haar mag geloven, dan wilt hij op vakantie altijd vlees eten als ze gaan uiteten. Dat klinkt alsof dat hij toch mag doen wat 'ie wilt? Maar als je het vanuit haar kant bekijkt: ze zijn samen op vakantie, leuke mooie sfeervolle omgeving, anders dan wat je thuis hebt. Je hebt het samen leuk en je wilt graag genieten, ook wanneer je gaat uiteten. Iets dat op vakantie al gauw een leuke activiteit kan zijn. Als hij vervolgens bij elk gerecht vlees zit te eten, maakt dat voor haar de ervaring toch een stuk minder. Mee eens?
Nee eigenlijk niet. Waarom laat zij haar vakantiegevoel verpesten door wat er op zijn bord ligt? Misschien zijn dat wel fijne gerechten die hij in Nederland zelden van dat niveau tegen komt, dan is het toch juist logisch om van te genieten

Wanneer wij bij een goed restaurant eten met een mooie kaart dan pakt mijn vriendin toch heel vaak nog de klassieke simpele basisdingen die er altijd op staan. Ik vind dat echt doodzonde om altijd en overal maar in de comfortzone te blijven hangen en heb mij daar ook vaak genoeg aan gestoord. Maar daar ga ik mijn eigen gevoel toch niet door laten verpesten? Ja het doet iets met de beleving, maar zij wil dat nu eenmaal en het is niet mijn bord. Dus dat is verder niet aan mij.
Je zou in dat geval een compromis kunnen afsluiten: 50-50 bijvoorbeeld, dat hij de helft van de keren vlees neemt, en de de andere helft van de keren niet. Dan is het voor beiden een compromis. Hij kan niet altijd vlees eten, en zij moet af en toe toezien dat haar geliefde een stuk dood dier eet en daarvan geniet (want zo vertaal ik het even voor haar).
Het is voor haar geen compromis als hij vlees eet, dat is zijn ding. Wellicht trekt zij het zich persoonlijk aan wat anderen doen, maar dat is bot gezegd dan toch echt haar keuze en haar eigen probleem.

Om parallellen te trekken: mag je als moslim verwachten dat niemand aan tafel varken bestelt? Mag je als niet-drinker verwachten dat niemand aan tafel alcohol bestelt? Mag je als iemand die vis vreselijk vindt verwachten dat niemand aan tafel vis bestelt? Mag je als iemand die sterk op de calorieën let verwachten dat niemand aan tafel iets verzadigends of meerdere gangen bestelt?
Mag ik als iemand die principieel sterk tegen verspilling is verwachten dat niemand meer bestelt dan hij op kan een de hele tafel netjes alles op eet?

In bepaalde situaties is het echt niet vreemd om wat solidariteit te verwachten, maar dat kan nooit de standaard zijn. Veganisme is daar niet uniek in.

Vandaar ook mijn oprechte vraag over een gemengd huishouden en ervaringen daarmee. Het lijkt mij namelijk best lastig en ik vraag mij oprecht af of het vaak lukt. Enerzijds qua praktische inrichting maar inderdaad ook qua verwachting in solidariteit.
Met die laatste redenatie ga ik niet mee, je kunt hedendaags niet meer zeggen dat je het niet wist. Er is zoveel informatie aanwezig en je krijgt er linksom of rechtsom zoveel over te horen. Als iemand echt durft te beweren dat 'ie het oprecht niet weet, dan is dat een bewuste keuze om het niet te willen weten.
Als je het gewoon erg lekker vindt, valt dat voor mij onder de term "gedoe". Gedoe, omdat je daarvan niet wilt afstappen en opgeven. Dat is dan blijkbaar te lastig en te moeilijk om het te laten, en dat noem ik dan maar even "gedoe". Maar een ander woord kan wellicht beter de lading dekken.
Dan denk ik dat jij het kennisniveau van de gemiddelde consument overschat en de invloed van de marketing van de industrie onderschat.
Als het je interesseert, zoals wij, dan is er veel informatie beschikbaar om een duidelijk beeld te krijgen. Heb je die intrinsieke interesse echter niet en zoek je er niet naar dan valt het vies tegen hoeveel details en duidelijkheid je vanzelf voorgeschoteld krijgt. Dan wint van toch echt de Yvon Jaspers charme het van de azijn van wakker dier, helaas.

Plus een nare boodschap voor de vaste mensen hier: heel veel consumenten interesseert het gewoon weinig. Ja een dier doden is zielig, maar er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden tegenwoordig: dierenleed, milieu, mensenrechten, duurzaamheid, eerlijke prijzen, korte keten, politieke belangen, etc. etc. En de consument verdeelt dus meestal de aandacht, of raakt moe en laat het varen.

Daarom ben ik ook niet zo van de term gedoe. Dat suggereert een naïeve hoop dat iedereen in de basis veganist zou willen zijn als het maar makkelijk genoeg is, maar dat is ijdele hoop. Heel veel mensen boeit het gewoon niet zoveel en zijn blij als de frikandellen op zaterdag maar weer in de vetvijver drijven
Je hebt gelijk dat de zuivelindustrie nog erger is dan de vleesindustrie, qua leed dat plaatsvindt. Koeien die jarenlang lekker worden uitgemolken en wanneer de opbrengst niet hoog genoeg meer is, worden geslacht. Dit in tegenstelling tot vleesdieren, die "slechts" een beperkt aantal maanden te leven hebben en ellende meemaken. Een vriendin van me zei een keertje gekscherend dat ze vrouwen die vegetarisch en feministisch zijn, al helemaal niet begrijpt: ze laten vlees staan, wat vaak mannelijke dieren zijn. Terwijl ze wel kaas en eieren eten, die worden gelegd door vrouwelijke dieren.
:D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Gonadan schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:13:
Nee eigenlijk niet. Waarom laat zij haar vakantiegevoel verpesten door wat er op zijn bord ligt? Misschien zijn dat wel fijne gerechten die hij in Nederland zelden van dat niveau tegen komt, dan is het toch juist logisch om van te genieten

Wanneer wij bij een goed restaurant eten met een mooie kaart dan pakt mijn vriendin toch heel vaak nog de klassieke simpele basisdingen die er altijd op staan. Ik vind dat echt doodzonde om altijd en overal maar in de comfortzone te blijven hangen en heb mij daar ook vaak genoeg aan gestoord. Maar daar ga ik mijn eigen gevoel toch niet door laten verpesten? Ja het doet iets met de beleving, maar zij wil dat nu eenmaal en het is niet mijn bord. Dus dat is verder niet aan mij.

[...]

Het is voor haar geen compromis als hij vlees eet, dat is zijn ding. Wellicht trekt zij het zich persoonlijk aan wat anderen doen, maar dat is bot gezegd dan toch echt haar keuze en haar eigen probleem.

Om parallellen te trekken: mag je als moslim verwachten dat niemand aan tafel varken bestelt? Mag je als niet-drinker verwachten dat niemand aan tafel alcohol bestelt? Mag je als iemand die vis vreselijk vindt verwachten dat niemand aan tafel vis bestelt? Mag je als iemand die sterk op de calorieën let verwachten dat niemand aan tafel iets verzadigends of meerdere gangen bestelt?
Mag ik als iemand die principieel sterk tegen verspilling is verwachten dat niemand meer bestelt dan hij op kan een de hele tafel netjes alles op eet?
toon volledige bericht
Je kunt het iig vragen. Als een ex alcoholist aan tafel is, is het niet gek om daar rekening mee te houden en geen liters alcohol onder z'n neus te houden, zeg maar. En als je weet dat iemand het moeilijk vindt om haar geliefde een dood stuk dier te eten, dan mag je daar toch rekening mee houden? Ik vind dat niet meer dan normaal.
En de vergelijking met bijvoorbeeld wat jij of jouw vriendin lekker vindt, gaat imho niet helemaal op.
Want in dat gevoel komt er geen leed bij kijken bij een ander levend wezen. Als die vriend (om maar op dat voorbeeld te blijven) een stuk vlees eet, kan je dat uitleggen als: "ik eet een stuk dood dier omdat ik het lekker vind en het lijden en pijn dat dit dier daarbij heeft moeten ondergaan, vind ik niet belangrijk genoeg om het te laten". Misschien dat sommigen dit een extreme uitleg vinden, maar zo zie ik het als het het plat slaat. Dat is wat mij betreft een ander niveau dan: ik houd van friet en zij van rijst en daarin verschillen we.

In een podcast aflevering van 365 podcast wordt daar ook aandacht aan besteed, als een luisteraar via een ingezonden brief vraagt wat te doen met bijvoorbeeld uiteten, als iedereen maar vlees eet en zij het daar erg moeilijk mee heeft. Deze specifieke vraag wordt door de podcast makers beantwoord met: "als je het daar zo moeilijk mee hebt, zijn het niet waarschijnlijk niet meer jouw vrienden en kan je beter andere vrienden zoeken". Dat vind ikzelf ook wel weer makkelijker gezegd dan gedaan. Het is wel een interessante discussie.

De podcast voor geïnteresseerden: https://open.spotify.com/episode/2TO7FM1uwNpQVANInI9gGD
(vanaf 14m40s)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

segil schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:45:
Je kunt het iig vragen. Als een ex alcoholist aan tafel is, is het niet gek om daar rekening mee te houden en geen liters alcohol onder z'n neus te houden, zeg maar. En als je weet dat iemand het moeilijk vindt om haar geliefde een dood stuk dier te eten, dan mag je daar toch rekening mee houden? Ik vind dat niet meer dan normaal.

En de vergelijking met bijvoorbeeld wat jij of jouw vriendin lekker vindt, gaat imho niet helemaal op.
Want in dat gevoel komt er geen leed bij kijken bij een ander levend wezen. Als die vriend (om maar op dat voorbeeld te blijven) een stuk vlees eet, kan je dat uitleggen als: "ik eet een stuk dood dier omdat ik het lekker vind en het lijden en pijn dat dit dier daarbij heeft moeten ondergaan, vind ik niet belangrijk genoeg om het te laten". Misschien dat sommigen dit een extreme uitleg vinden, maar zo zie ik het als het het plat slaat. Dat is wat mij betreft een ander niveau dan: ik houd van friet en zij van rijst en daarin verschillen we.
Als ik weet dat iemand een verslaving achter de rug heeft een moeite heeft met alcohol dan zou ik daar gerust rekening mee houden. Wellicht niet door zelf geheelonthouder te worden maar je wilt dat ook niet helemaal negeren.

Iemand die moeite heeft met een dood dier is wat anders, dat is gewoon iemand die sterke principes heeft en graag wil dat anderen zich daar ook aan conformeren. Dat is echt niets anders dan het lijstje wat ik opnoemde, geen verschil. Iedereen heeft zijn eigen principes om verschillende redenen, die van veganisten is daarin echt niet bijzonder of van een ander niveau. Ik vind het raar om het ene principe hoger te waarderen dan de ander.

Veel componenten van maaltijden hebben een discutabele achtergrond, dierenleed is daar slechts één van en je kunt discussiëren of dat de meest erge is.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat wat voor principes je ook hebt, als je echt flink van slag raakt als anderen zich daar niet aan houden dan wordt het tijd om eens goed te reflecteren of dat wel zo gezond is. :)
In een podcast aflevering van 365 podcast wordt daar ook aandacht aan besteed, als een luisteraar via een ingezonden brief vraagt wat te doen met bijvoorbeeld uiteten, als iedereen maar vlees eet en zij het daar erg moeilijk mee heeft. Deze specifieke vraag wordt door de podcast makers beantwoord met: "als je het daar zo moeilijk mee hebt, zijn het niet waarschijnlijk niet meer jouw vrienden en kan je beter andere vrienden zoeken". Dat vind ikzelf ook wel weer makkelijker gezegd dan gedaan. Het is wel een interessante discussie.

De podcast voor geïnteresseerden: https://open.spotify.com/episode/2TO7FM1uwNpQVANInI9gGD
(vanaf 14m40s)
Dat vind ik wel een goed antwoord om eerlijk te zijn. Wanneer ik vrienden zou hebben die ineens een omslag maken zou ik dat zeker respecteren, dat is hun keuze. Gaan ze dan direct over op het veroordelen van mijn gedrag en eisen dat ik mee ga in hun gedachtengang dan zal dat zeker een vriendschap gaan kosten.
Dan laten ze mij namelijk niet meer in mijn waarde, dat verwacht ik niet van echte vrienden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:51

Garyu

WW

Gonadan schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Veel componenten van maaltijden hebben een discutabele achtergrond, dierenleed is daar slechts één van en je kunt discussiëren of dat de meest erge is.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat wat voor principes je ook hebt, als je echt flink van slag raakt als anderen zich daar niet aan houden dan wordt het tijd om eens goed te reflecteren of dat wel zo gezond is. :)

[...]
Er is een groot verschil tussen "iemand aan tafel" en "mijn partner". Ik verwacht dat je een redelijk vergelijkbare ethiek en levensinstelling nodig hebt in een relatie. Of, makkelijker gezegd, ik verwacht het in -mijn- relatie, dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. Maar daardoor zou ik teleurgesteld zijn in mijn partner als die over dingen die belangrijk voor mij zijn zo diametraal anders zou denken en inderdaad elke dag aan de spare ribs zou zitten, bij wijze van spreken. Dat zou ik niet trekken.
Wat andere mensen aan tafel doen of in het restaurant doen, sobeit. Ik heb wel een mening over het eten van vlees, maar dat is aan mij. Ik heb ook een mening over roken, of over politiek. Prima dat andere mensen een andere mening hebben. Maar bij mijn partner verwacht ik wel een (veel) hogere correlatie dan bij andere mensen om mij heen. Dat heeft niet alleen iets met vegan zijn of niet te maken lijkt me, maar juist bij principes en idealen is congruentie in een relatie toch wel makkelijk. En als er dan eens kinderen ter wereld komen is het ook wel handig als je het over de voeding eens kan worden ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-04 10:19
Gonadan schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Als ik weet dat iemand een verslaving achter de rug heeft een moeite heeft met alcohol dan zou ik daar gerust rekening mee houden. Wellicht niet door zelf geheelonthouder te worden maar je wilt dat ook niet helemaal negeren.

Iemand die moeite heeft met een dood dier is wat anders, dat is gewoon iemand die sterke principes heeft en graag wil dat anderen zich daar ook aan conformeren. Dat is echt niets anders dan het lijstje wat ik opnoemde, geen verschil. Iedereen heeft zijn eigen principes om verschillende redenen, die van veganisten is daarin echt niet bijzonder of van een ander niveau. Ik vind het raar om het ene principe hoger te waarderen dan de ander.

[...]

Dat vind ik wel een goed antwoord om eerlijk te zijn. Wanneer ik vrienden zou hebben die ineens een omslag maken zou ik dat zeker respecteren, dat is hun keuze. Gaan ze dan direct over op het veroordelen van mijn gedrag en eisen dat ik mee ga in hun gedachtengang dan zal dat zeker een vriendschap gaan kosten.
Dan laten ze mij namelijk niet meer in mijn waarde, dat verwacht ik niet van echte vrienden.
toon volledige bericht
Waarom maak je een verschil tussen een alcoholverslaafde, iemand die er dus vanuit egoïstisch perspectief last van heeft, en een veganist die er vanuit altruïstisch perspectief last van heeft?

Ik begrijp dat nooit zo. Als er een ex-alcoholverslaafde aan tafel zit, zet je geen alcohol op tafel die ene keer als dat voorkomt, en als er een veganist aan tafel zit, zet je geen dierlijke producten aan tafel als dat een keer voorkomt (in de situatie dat het dus sporadisch zo voorkomt).

Is het zo erg om je een keer aan te passen? Het gaat niet om dat je je 'aan de principes' hoeft te conformeren, zowel bij het een keertje niet drinken van alcohol als het een keertje geen dood dier op tafel.

(Dit is omgekeerd overigens niet toepasbaar, omdat het niet eten van dieren een moralistisch/ethisch perspectief heeft en het wel eten van dieren (de facto modus operandi) niet).

[ Voor 3% gewijzigd door WolfsRain op 05-01-2025 21:20 ]

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

WolfsRain schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:17:
Waarom maak je een verschil tussen een alcoholverslaafde, iemand die er dus vanuit egoïstisch perspectief last van heeft, en een veganist die er vanuit altruïstisch perspectief last van heeft?

Ik begrijp dat nooit zo. Als er een ex-alcoholverslaafde aan tafel zit, zet je geen alcohol op tafel die ene keer als dat voorkomt, en als er een veganist aan tafel zit, zet je geen dierlijke producten aan tafel als dat een keer voorkomt (in de situatie dat het dus sporadisch zo voorkomt).
Je beschrijft het nu ineens alsof je gastheer bent, dat vind ik alweer heel anders dan als in een restaurant zoals ik de discussie besproken wordt.

Het voorbeeld van een alcoholverslaafde beschrijft een tijdelijke situatie waar iemand even doorheen moet. Ook die persoon hoeft in mijn ogen niet te verwachten dat iedereen om hem heen in de rest van zijn leven hem blijft ontzien. Op de langere termijn is er inderdaad geen onderscheid tussen een ex-alcoholist en een veganist.
Is het zo erg om je een keer aan te passen? Het gaat niet om dat je je 'aan de principes' hoeft te conformeren, zowel bij het een keertje niet drinken van alcohol als het een keertje geen dood dier op tafel.

(Dit is omgekeerd overigens niet toepasbaar, omdat het niet eten van dieren een moralistisch/ethisch perspectief heeft en het wel eten van dieren (de facto modus operandi) niet).
Inderdaad, is het zo erg om een keer te accepteren dat je tafelgenoten zich niet aan jouw wensen conformeren? Het is niet dat aan jouw principes ineens getornd wordt als iemand anders niet hetzelfde kiest.

Zie het rijtje parallellen wat ik eerder schetste, wat maakt dat je verwacht dat anderen zich in het openbaar conformeren aan jouw principes?

Maar we zijn flink afgedwaald van mijn oorspronkelijke vraag, hoewel ik zo indirect eigenlijk ook wel antwoord heb gekregen. Blijkbaar heeft niemand daadwerkelijk ervaring met het samenleven met een niet-veganist, maar het is ook wel duidelijk dat sowieso waarschijnlijk niet gaat werken en wordt het dus bij voorbaat al niet gedaan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
Gonadan schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:37:
[...]

Je beschrijft het nu ineens alsof je gastheer bent, dat vind ik alweer heel anders dan als in een restaurant zoals ik de discussie besproken wordt.

Het voorbeeld van een alcoholverslaafde beschrijft een tijdelijke situatie waar iemand even doorheen moet. Ook die persoon hoeft in mijn ogen niet te verwachten dat iedereen om hem heen in de rest van zijn leven hem blijft ontzien. Op de langere termijn is er inderdaad geen onderscheid tussen een ex-alcoholist en een veganist.

[...]

Inderdaad, is het zo erg om een keer te accepteren dat je tafelgenoten zich niet aan jouw wensen conformeren? Het is niet dat aan jouw principes ineens getornd wordt als iemand anders niet hetzelfde kiest.

Zie het rijtje parallellen wat ik eerder schetste, wat maakt dat je verwacht dat anderen zich in het openbaar conformeren aan jouw principes?

Maar we zijn flink afgedwaald van mijn oorspronkelijke vraag, hoewel ik zo indirect eigenlijk ook wel antwoord heb gekregen. Blijkbaar heeft niemand daadwerkelijk ervaring met het samenleven met een niet-veganist, maar het is ook wel duidelijk dat sowieso waarschijnlijk niet gaat werken en wordt het dus bij voorbaat al niet gedaan?
toon volledige bericht
Ik verwacht niet dat andere mensen zich conformeren aan mijn principes, want als er vlees op tafel komt ben ik er meestal sowieso niet bij. Dat geef ik op voorhand al duidelijk aan, zodat het tijdens een diner geen issue wordt.
Ik antwoord even op je laatste vraag om niet nog verder af te wijken :

Mijn vrouw haar beste vriendin is veganist en leeft samen met een niet veganist, en dat is soms best lastig van wat ik begreep. Ze hebben wel kinderen en ze is pas in de relatie (die gaan al een jaar of 20+ met elkaar) veganist geworden.

Ik denk dat het er dus heel er vanaf hangt. Ik denk dat veel veganisten in een nieuwe relatie altijd voor een veganistische partner kiezen (want iets met basisprincipes en normen en waarden die overeenkomen), maar als je al in een relatie zit begrijp ik best dat je dat niet zomaar doet. Zeker als er kinderen in het spel zijn.

Persoonlijk heb ik altijd vegan partners gehad, en zou daar ook nooit anders voor kiezen. Hoe leuk iemand ook op alle andere vlakken is, daar kom je gewoon niet overheen. Maar goed, ik denk dat dat voor heel veel zaken geldt: zou iemand die extreem links is in een relatie kunnen zitten met iemand die rechts is, of iemand die extreem rechts is met iemand die links is? Ik vraag mij dat oprecht af, en hoewel ik denk dat je sommige zaken best kunt ontwijken in een relatie, denk ik dat je voor een relatie op lange termijn toch in basis het wel eens moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

WolfsRain schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:44:
Ik verwacht niet dat andere mensen zich conformeren aan mijn principes, want als er vlees op tafel komt ben ik er sowieso niet bij. Dat geef ik op voorhand al duidelijk aan, zodat het tijdens een diner geen issue wordt.

Mijn vrouw haar beste vriendin is veganist en leeft samen met een niet veganist, en dat is soms best lastig van wat ik begreep. Ze hebben wel kinderen en ze is pas in de relatie (die gaan al een jaar of 20+ met elkaar) veganist geworden.

Ik denk dat het er dus heel er vanaf hangt. Ik denk dat veel veganisten in een nieuwe relatie altijd voor een veganistische partner kiezen (want iets met basisprincipes en normen en waarden die overeenkomen), maar als je al in een relatie zit begrijp ik best dat je dat niet zomaar doet. Zeker als er kinderen in het spel zijn.

Persoonlijk heb ik altijd vegan partners gehad, en zou daar ook nooit anders voor kiezen. Hoe leuk iemand ook op alle andere vlakken is, daar kom je gewoon niet overheen. Maar goed, ik denk dat dat voor heel veel zaken geldt: zou iemand die extreem links is in een relatie kunnen zitten met iemand die rechts is, of iemand die extreem rechts is met iemand die links is? Ik vraag mij dat oprecht af, en hoewel ik denk dat je sommige zaken best kunt ontwijken in een relatie, denk ik dat je voor een relatie op lange termijn toch in basis het wel eens moet zijn.
toon volledige bericht
Precies. Het is wat meer dan een eetpatroon voor velen, meer en levensovertuiging. En daarbij moet je toch wat meer op één lijn zitten.

Zelf hen ik maar enkele voorbeelden, dus ben daarom wel benieuwd of die representatief zijn of dat de ervaringen hier heel anders zijn.
Zo ken ik stellen waarbij de één bekeerd is en de andere daar gewoon lekker in mee ging, geen enkel probleem. Ik ken ook stellen waarbij de partner niet mee ging en die maken dan ook geen punt van verschillende keuzes als dat er zo op aan komt. En ik ken een stel waarbij één zich bekeerd heeft en het hele gezin daarin mee sleurt (op meer vlakken dan vlees maar dat terzijde). Bij die laatste merk je dat alle gezinsleden zich volledig te buiten gaan wanneer ze wel een keer de kans hebben. Dat voelt ook weer niet zo gezond zo van de zijlijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:13
WolfsRain schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:44:
[...]

Ik verwacht niet dat andere mensen zich conformeren aan mijn principes, want als er vlees op tafel komt ben ik er meestal sowieso niet bij. Dat geef ik op voorhand al duidelijk aan, zodat het tijdens een diner geen issue wordt.

toon volledige bericht
Maar wat doe je als er in een restaurant, ondanks dat je het aangegeven hebt, iemand toch vlees besteld? Of als bij de tafel naast je een grillplank besteld wordt?

Je kan ook stellen dat je juist eist dat mensen zich aan jouw principes conformeren: want pas als dat gebeurd, ben je bereid mee te gaan. In een vriendschap zie ik dat wel als het opdringen van principes. 1 op 1 zal het wel lukken en zou ik er zelf (als niet vegan) prima in mee gaan overigens. Maar wat als jij de enige vegan bent in een (oude) vriendengroep?

Ik ken een behoorlijk aantal mensen waarbij religie verschilt, of dieet (soms vanuit semi-medische overtuigingen), en ook een aantal waarbij 1 partner vegetarisch eet en de ander geregeld vlees. Dat lukt, zoals in elke relatie, als je de ander in waarde laat en je de relatie belangrijker vind dan je principe. De relaties waarbij dat andersom was, hielden snel op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
whatyoudoing schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:33:
[...]

Maar wat doe je als er in een restaurant, ondanks dat je het aangegeven hebt, iemand toch vlees besteld? Of als bij de tafel naast je een grillplank besteld wordt?

Je kan ook stellen dat je juist eist dat mensen zich aan jouw principes conformeren: want pas als dat gebeurd, ben je bereid mee te gaan. In een vriendschap zie ik dat wel als het opdringen van principes. 1 op 1 zal het wel lukken en zou ik er zelf (als niet vegan) prima in mee gaan overigens. Maar wat als jij de enige vegan bent in een (oude) vriendengroep?

Ik ken een behoorlijk aantal mensen waarbij religie verschilt, of dieet (soms vanuit semi-medische overtuigingen), en ook een aantal waarbij 1 partner vegetarisch eet en de ander geregeld vlees. Dat lukt, zoals in elke relatie, als je de ander in waarde laat en je de relatie belangrijker vind dan je principe. De relaties waarbij dat andersom was, hielden snel op :)
Als ik dat aangegeven hebt en men heeft ermee in gestemd, dan is het natuurlijk een beetje vreemd als ze dat alsnog zouden doen. Dat zou ik dan ook niet als goede vrienden beschouwen.

Begrijp mij niet verkeerd, als mijn vrienden naar een steak restaurant gaan en mij dan toch mee vragen, dan bedank ik vriendelijk maar ga ik niet mee. Prima dat zij dat leuk vinden, maar dan sla ik gewoon over. Voor mij is het gewoon duidelijk communicatie, en bovendien heeft het ook geen zin als ik daar met twee gedachtes aan tafel zit: leuk om mijn vrienden te zien, maar als ik naar dode dieren zit te kijken kan ik daar dan toch niet helemaal van genieten.

Het is overigens nog nooit een issue geweest, mijn vrienden gaan als we uit eten gaan met alle liefde mee naar vegan restaurants (iets bevoorrecht natuurlijk hier in Amsterdam en omstreken, is ook de grilplank van de buren geen probleem ;) ). En ze weten inmiddels dat ze mij niet mee hoeven te vragen als ze naar steakrestaurants gaan.

(Overigens padellen (ook een sport waarbij een gros van de ballen wol bevat overigens en het nog even zoeken is geweest en het voor de wereld ook niet altijd even geweldig is, maar goed) we tegenwoordig veel en is het wat minder uit eten dus loop ik praktisch sowieso niet vaak meer tegen het probleem aan).

[ Voor 7% gewijzigd door WolfsRain op 05-01-2025 23:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:14
Majesty schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Leuke vraag!

toon volledige bericht
Ik had daar lang problemen mee, maar goed. Je kan niet iedereen veranderen en hierover discussies gaan voeren met familieleden of vrienden is zinloos, je verliest er alleen elkaar mee.

Ik was afgelopen kerst met mijn ouders in Duitsland en we hebben samen op een bakplaat ook wat eten klaargemaakt. Ik had voornamelijk producten van de Vegetarische Slager en Vivera, zij hun vleesproducten.

Sinds 2015 eet ik eigenlijk helemaal geen dierlijke producten meer. Echter, sinds het afgelopen half jaar eet ik zo nu en dan nog een broodje shoarma bij de kebabzaak... (dit omdat er niet zoiets als Karmakebab wordt aangeboden bij dergelijke Turken - dit zou ik altijd verkiezen boven vlees) en ik pragmatisch genoeg ben om in te zien dat ik met mijn eigen gedrag niet de veeteelt ga stoppen.

Beter is om anderen te inspireren dan jezelf allemaal bottlenecks op te leggen.

Natuurlijk, ik haal geen vlees, zuivel en eieren in huis. Ik ga het ook niet klaarmaken, ook niet voor een (potentieel) partner. Maar zo nu en dan een saucijzenbroodje wat uitgedeeld wordt op werk (ik werk bij een terrein wat gedeeld wordt met meerdere bedrijven) waar voornamelijk trucks verkocht worden, zal dat ene broodje het ook niet maken.

Neemt niet weg dat ik het allerliefst een vega saucijzenbroodje heb...

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
barta123 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Ik had daar lang problemen mee, maar goed. Je kan niet iedereen veranderen en hierover discussies gaan voeren met familieleden of vrienden is zinloos, je verliest er alleen elkaar mee.

Ik was afgelopen kerst met mijn ouders in Duitsland en we hebben samen op een bakplaat ook wat eten klaargemaakt. Ik had voornamelijk producten van de Vegetarische Slager en Vivera, zij hun vleesproducten.

Sinds 2015 eet ik eigenlijk helemaal geen dierlijke producten meer. Echter, sinds het afgelopen half jaar eet ik zo nu en dan nog een broodje shoarma bij de kebabzaak... (dit omdat er niet zoiets als Karmakebab wordt aangeboden bij dergelijke Turken - dit zou ik altijd verkiezen boven vlees) en ik pragmatisch genoeg ben om in te zien dat ik met mijn eigen gedrag niet de veeteelt ga stoppen.

Natuurlijk, ik haal geen vlees, zuivel en eieren in huis. Ik ga het ook niet klaarmaken, ook niet voor een (potentieel) partner. Maar zo nu en dan een saucijzenbroodje wat uitgedeeld wordt op werk (ik werk bij een terrein wat gedeeld wordt met meerdere bedrijven) waar voornamelijk trucks verkocht worden, zal dat ene broodje het ook niet maken.

toon volledige bericht
Hmm ja daar verschillen we dan echt in mening. Ik zou dat broodje shoarma nooit halen, net als het saucijzenbroodje. Alleen al de gedachte van het eten van een dier dat niet gedood had willen worden, doet er al voor zorgen dat ik daar geen trek meer in heb. Dan maar geen eten, als dat de enige optie is. Dat overleef ik ook wel weer. Ik wil op geen enkele manier (zo ver praktisch mogelijk) bijdragen aan die industrie en dat is voor mij een kleine moeite in vergelijking met wat die dieren doormaken.

Anderen inspireren doe ik door principieel te zijn in mijn keuzes en laten zien dat je op die manier (in combinatie met vrijwel dagelijks sporten) een heel gezond leven kan leiden, zonder tekorten (of welke vooroordelen hier dan ook over rond gaan). En daarnaast ook nog eens heel lekker kunt eten (ik kook erg graag voor anderen, liefst in de vorm van rijsttafels).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
Majesty schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:23:
[...]

Hmm ja daar verschillen we dan echt in mening. Ik zou dat broodje shoarma nooit halen, net als het saucijzenbroodje. Alleen al de gedachte van het eten van een dier dat niet gedood had willen worden, doet er al voor zorgen dat ik daar geen trek meer in heb. Dan maar geen eten, als dat de enige optie is. Dat overleef ik ook wel weer. Ik wil op geen enkele manier (zo ver praktisch mogelijk) bijdragen aan die industrie.

Anderen inspireren doe ik door principieel te zijn in mijn keuzes en laten zien dat je op die manier (in combinatie met vrijwel dagelijks sporten) een heel gezond leven kan leiden, zonder tekorten (of welke vooroordelen hier dan ook over rond gaan). En daarnaast ook nog eens heel lekker kunt eten (ik kook erg graag voor anderen, liefst in de vorm van rijsttafels).
Zo heb ik er ook jaren ingestaan, maar over tijd kan je als persoon gewoon veranderen. Ik zou dat ook nooit doen. Maar ik zie (met name door wijzigingen in mijn carrierepad) dat een dergelijke wel/niet gewoon niet helpt.

En natuurlijk kan je laten zien dat je zonder tekorten kan leven, omdat je met een gebalanceerd dieet ook helemaal geen tekorten zou moeten krijgen, veganist of geen veganist.

Het enige wat ik al jaren neem is in de winter D3 supplementen en een B12 spraytje. Maar dat zou elk mens in het westerlijk halfrond wel mogen nemen. Ook die B12 spray...

En ik zie er jong genoeg uit, want ik ben praktisch 30 maar het merendeel van de mensen noemt me eerder 25.. ;)

Ik deel dat ook, ik weet dat een dier niet gedood wilt worden. Vertel mij wat, ik heb letterlijk elk Peta en ander kanaal dierenleedfilmpje gezien. Het is werkelijk triest waar we mee bezig zijn. Maar ergens op een dam lopen schreeuwen naar Jan met de pet die nietsvermoedend voorbijloopt is voor mij niet de oplossing.

Net als hoe mijn ex-vriendin was. Ik mocht van haar geen vegetarisch saucijzenbroodje eten omdat er ei in zat? Sorry, maar ik bepaal dat zelf wel...

Ik probeer altijd pragmatisch dingen te benaderen. Vaak zijn dingen niet zwart of wit, iemand die vlees eet is niet per se een misselijkmakende dierenmishandelaar of moordenaar. Maar vaak gewoon onwetend.

Een wereld waarin iedereen veganistisch zou eten is ook een onhaalbare utopie (ja bewust zo gespeld, omdat het echt niet zal lukken) en zal nooit werkelijkheid worden.
Beter is focus leggen op goede vleesvervangers, een energielabel aan voedselproducten - betere verkrijgbaarheid (bij restaurants ed) van vleesvervangers en kweekvlees d:)b

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
barta123 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:49:
[...]

toon volledige bericht
@Majesty ; ik zal het anders verwoorden.

Vliegen is het meest vervuilende wat een individu kan doen per tijdseenheid. Zo vervuilend dat zelfs 1 retourtje Azie (op individueel niveau) net zoveel uitstoot al wat een persoon die niet vliegt per JAAR uitstoot.

Als ik helemaal nergens heen vlieg, overal azijn en gal heen zit te spuwen - betekent dat toch niet dat de rest vd. wereld stopt met vliegen? Ik bedoel, dat zou ik graag zien - maar ook dat is weer een totaal onhaalbaar plan. Beter is dmv. politiek zorgen voor een belasting op kerosine en een eerlijke vliegbelasting. Want het is nu gewoon te goedkoop, veel te goedkoop.

Zo werkt dat met vlees eten ook, zoals ik zei. Niet iedereen gaat stoppen met vlees eten. Beter is gewoon een eerlijke beprijzing van voedselproducten.

Waarom moet ik 5,50 euro betalen voor Vegetarische Slager kipcorns bij de supermarkt terwijl ik voor 1 euro zielige kip kipcorns kan kopen?
(even als voorbeeld hiervoor; in dit geval koop ik helemaal geen kipcorns hoor). Maar in beschonken toestand heb ik geen problemen met zo'n broodje shoarma ;) (al vind ik het nog steeds een zielige aangelegenheid en zou ik liever zien dat er bij elke turk Karmakebab aangeboden wordt!) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
barta123 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:31:
[...]

Zo heb ik er ook jaren ingestaan, maar over tijd kan je als persoon gewoon veranderen. Ik zou dat ook nooit doen. Maar ik zie (met name door wijzigingen in mijn carrierepad) dat een dergelijke wel/niet gewoon niet helpt.
Wat bedoel je dan precies met "pragmatisch" zijn? Wat ik hier lees is dat je helemaal staat achter geen vlees eten en volledig op de hoogte bent van de ellende die dieren mee maken. En je zegt dat je ook prima geen dierlijke producten kunt eten. Dus wat is dan de reden dat je sommige keren wel nog iets dierlijks eet?

Omdat er op die momenten niets anders beschikbaar is om te eten? Of omdat je dronken bent (zoals je het zelf verwoord)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
segil schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Wat bedoel je dan precies met "pragmatisch" zijn? Wat ik hier lees is dat je helemaal staat achter geen vlees eten en volledig op de hoogte bent van de ellende die dieren mee maken. En je zegt dat je ook prima geen dierlijke producten kunt eten. Dus wat is dan de reden dat je sommige keren wel nog iets dierlijks eet?

Omdat er op die momenten niets anders beschikbaar is om te eten? Of omdat je dronken bent (zoals je het zelf verwoord)?
Omdat ik inzie dat ik in mijn eentje niet de bioindustrie klein ga krijgen.

En ook niet door iedereen te overtuigen om geen vlees te eten. Want dat gaat toch niet lukken!

En dan is het inderdaad, omdat er geen alternatief beschikbaar is - dat ik het wel gewoon eet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

WolfsRain schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:17:
[...]

*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk, maak alleen een topic report aan als je vind dat forum/topic regels worden overtreden.

Ik schotel gewoon vlees voor wanneer iemand dat wil, en eet zelf doorgaans vrijwel vlees- en zuivelloos (zonder daar veel moeite voor te doen trouwens). Maar dat zal wel weer niet goed genoeg zijn voor de puristen. Dat er in de supermarkt met veganistische producten net zo omgegaan wordt als met andere soorten producten zou juist toegejuicht moeten worden, maar hier wordt dat weer als kritiek neergezet. Ik begrijp die houding nooit zo. Wakker dier pakt het wat mij betreft een stuk constructiever aan.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 07-01-2025 21:16 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
naitsoezn schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:28:
[...]
*knip* Ik schotel gewoon vlees voor wanneer iemand dat wil, en eet zelf doorgaans vrijwel vlees- en zuivelloos (zonder daar veel moeite voor te doen trouwens). Maar dat zal wel weer niet goed genoeg zijn voor de puristen. Dat er in de supermarkt met veganistische producten net zo omgegaan wordt als met andere soorten producten zou juist toegejuicht moeten worden, maar hier wordt dat weer als kritiek neergezet. Ik begrijp die houding nooit zo. Wakker dier pakt het wat mij betreft een stuk constructiever aan.
Over de aanpak kun je verschillen, maar in een industrie waar er alleen maar verliezers zijn is dat natuurlijk maar net hoe je het bekijkt. Vanuit het perspectief van het slachtoffer of het grotere plaatje?

Ik denk @barta123 daar ook dan enigszins tegenaan loopt. En dan kom ik op iets wat ik in dit topic en het vorige al veel vaker benoemd hebt: deontologie vs utilitarisme.

"Utilitaristen stellen dat de morele waarde van een handeling valt af te lezen aan het nut dat die oplevert voor een groep als geheel. Als door die handeling veel mensen beter af zijn, dan is die handeling moreel te rechtvaardigen. De deontologie stelt dat er absolute gedragsregels zijn, los van het nut of resultaat."

Ofwel, wat heeft in praktijk meer resultaat? Ik denk overigens dat vraag <> aanbod nog altijd de sterkste factor is, dus het niet kopen, niet bereiden, of er niet mee instemmen op de bottom line de meeste invloed heeft. Maar je kunt je ook afvragen of flexitariers/flexanisten uiteindelijk de meeste impact in zn geheel gaan maken (waarschijnlijk wel). Dus je kunt inderdaad die groep niet zomaar opzij schuiven.

Toch wijs ik er weer op dat dit topic is bedoeld voor veganisten, en een veilige haven moet zijn voor die groep. Veel veganisten zullen ook vanuit het oogpunt van het individu kijken, en als je dieren als individuen beschouwd, dan is elk slachtoffer teveel. Dit geldt natuurlijk ook voor alle zaken waarbij mensen omkomen en misbruikt worden (oorlogen, kindermisbruik, noem het maar op).

Kortom de discussie is niet zo plat the slaan, en dat ik daar anders insta dan jij en een aantal hier dat is duidelijk. Betekent natuurlijk niet dat we beiden gelijk of ongelijk hebben, gewoon een verschil van mening en een andere kijk.

Overigens: Veel van deze info staat ook in de topic start, wordt daarin besproken, dus raad jullie zeker aan om die eens na te lezen!

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 07-01-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

WolfsRain schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:29:

Overigens: Veel van deze info staat ook in de topic start, wordt daarin besproken, dus raad jullie zeker aan om die eens na te lezen!
offtopic:
Waardeer het zeer dat je dit twee kanten op benoemd en dat je zelf je eigen wijze raad goed opvolgt O-)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
WolfsRain schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:29:
Toch wijs ik er weer op dat dit topic is bedoeld voor veganisten, en een veilige haven moet zijn voor die groep. Veel veganisten zullen ook vanuit het oogpunt van het individu kijken, en als je dieren als individuen beschouwd, dan is elk slachtoffer teveel. Dit geldt natuurlijk ook voor alle zaken waarbij mensen omkomen en misbruikt worden (oorlogen, kindermisbruik, noem het maar op).

Kortom de discussie is niet zo plat the slaan, en dat ik daar anders insta dan jij en een aantal hier dat is duidelijk. Betekent natuurlijk niet dat we beiden gelijk of ongelijk hebben, gewoon een verschil van mening en een andere kijk.

Helemaal mee eens WolfsRain. Het zou fijn zijn als dit topic weer wordt waarvoor het bedoeld is: een plek voor vegans en niet vegans die oprechte interesse tonen. In plaats van dat steeds maar opnieuw anderen met een gesterkt been erin gaan om hun eigen puntje te maken, of ervan genieten de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok te gooien. Ik krijg het gevoel dat vegans in dit topic zich steeds opnieuw moeten verdedigen en verantwoordelijk worden gehouden voor de gehele vegan community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@segil is dat ook hoe je onze discussie ervaren hebt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
Gonadan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:03:
@segil is dat ook hoe je onze discussie ervaren hebt?
nee, die niet, daarbij had ik het idee dat je interesse toonde in mijn standpunt (en die van anderen). Hopelijk was dat wederzijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

segil schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:50:
nee, die niet, daarbij had ik het idee dat je interesse toonde in mijn standpunt (en die van anderen). Hopelijk was dat wederzijds.
Dat was ook mijn insteek inderdaad. We zullen het nooit helemaal eens worden, maar dat is ook niet nodig om normale discussies te hebben wat mij betreft. Vanuit mij was het een vraag uit interesse, dus blij dat het ook zo over gekomen is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Nu online

alienfruit

Ik eet al een tijdje vegan maar sinds ik begonnen ben met dit dieet, heb ik vaker last van buik- en maagklachten. Herkennen jullie dit? Laatst nog een boel bloedtesten gedaan en heb ik geen coeliac, geen diabetes, cholesterol was goed (geen actie nodig volgens de huisarts). Ik zit inmiddels aan Bio-Kult Everyday en aan vitaminesupplementen (B Complex, C, Omega 3, Krill Oil, Magnesium Complex).

[ Voor 49% gewijzigd door alienfruit op 16-01-2025 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
alienfruit schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:19:
Ik eet al een tijdje vegan maar sinds ik begonnen ben met dit dieet, heb ik vaker last van buik- en maagklachten. Herkennen jullie dit? Laatst nog een boel bloedtesten gedaan en heb ik geen coeliac, geen diabetes, cholesterol was goed (geen actie nodig volgens de huisarts). Ik zit inmiddels aan Bio-Kult Everyday en aan vitaminesupplementen (B Complex, C, Omega 3, Krill Oil, Magnesium Complex).
B complex moet je wel mee oppassen, want je kunt daarmee makkelijk teveel B6 binnen krijgen wat kan leiden tot neurologische klachten. Is er een reden dat je kies voor een B complex, en niet enkel B12?

Verder hangt het af van wat je consumeert. Veel bonen en peulvruchten wellicht? Misschien dat je darmen daar minder goed tegen kunnen. Zelf heb ik last van enkele fodmap houdende voedingsmiddelen en kan ik die minder goed verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Nu online

alienfruit

Ja, B Complex voornamelijk om te helpen hoge bloeddruk darmgezondheid , en zou helpen tegen stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
alienfruit schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:27:
Ja, B Complex voornamelijk om te helpen hoge bloeddruk darmgezondheid , en zou helpen tegen stress.
Beste wat je kunt doen is even kijken hoeveel vezels je per dag binnenkrijgt (misschien wel opeens heel veel tov toen je niet vegan at, zo zat ik opeens aan de 100 gr vezels per dag toen ik tien jaar geleden vegan werd 😂 tov 30-40 gr daarvoor).

Andere optie is elimineren van bepaalde voedselsoorten en kijken wat dat doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Als je pillen nodig hebt om gezond te blijven dan gaat er sowieso al iets niet goed lijkt me. Gevarieerd eten is key.

[ Voor 5% gewijzigd door Nopheros op 18-01-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Laatst online: 02-05 17:46
Zou je Huisarts vragen voor een doorverwijzing naar een diëtist, eerste 3 uur zitten in de basisverzekering.
Ik ben destijds goed geholpen door Lisa Steltenpool (plantaardig diëtiste), deden we via videobellen. Maar elke diëtist met een beetje kennis van plantaardig eten volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
.

[ Voor 99% gewijzigd door walterworld op 19-01-2025 22:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• walterworld
Nopheros schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Als je pillen nodig hebt om gezond te blijven dan gaat er sowieso al iets niet goed lijkt me. Gevarieerd eten is key.
Was laatst bij KDVW, ook dieren uit de vee-industrie krijgen supplementen in hun voeding.
https://kro-ncrv.nl/progr...calcium-supplementen-melk

-B12 is een must als je plantaardig eet
-Algenolie daar is de wetenschap het voor volwassenen niet over uit, zelf ben ik better safe than sory hierin.
-D3 is voor veel mensen aan te raden, ondanks dat ik regelmatig buiten ben lukt het mij niet om voldoende D3 op te nemen, heb een kantoor baan.

De schijf for life heeft hier meer info over.
https://www.schijfforlife.nl/voedingsstoffen

[ Voor 6% gewijzigd door walterworld op 19-01-2025 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
Nu mijn eigen vraag.
Met enige regelmaat post ik iets in het kookclub topic, plantAARDIG in mijn geval. Zie mijn post van vandaag:
walterworld in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Vandaag post iemand anders een bericht over een broodje met Foie gras. Ik kan mijzelf inhouden en heb daar niet op gereageerd, maar ik moet eerlijk zeggen dat zo'n post mij raakt. Het doet mij pijn.

Foie gras is namelijk het meest dieronvriendelijke stuk vlees dat er bestaat. Dit komt doordat de eenden of ganzen die ervoor worden gebruikt, vaak gedwongen worden om enorm veel voedsel in hun maag te krijgen door middel van 'voederen' oftewel een buis door de strot duwen, wat ernstige lichamelijke schade veroorzaakt. Dit proces leidt tot een geforceerde vetopslag in de lever, waardoor de foie gras ontstaat. Dit is niet alleen extreem pijnlijk voor de dieren, maar het is ook ethisch problematisch voor velen.

Natuurlijk mogen mensen eten wat ze willen en het is niet aan mij om iets op te leggen. Maar soms is het moeilijk om niet te reageren. Hoe gaan jullie hier mee om?

Voor de mensen die meer willen weten over foie gras, hier een link met meer informatie:
https://www.wakkerdier.nl/stop-foie-gras/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• segil
walterworld schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:14:
Nu mijn eigen vraag.
Met enige regelmaat post ik iets in het kookclub topic, plantAARDIG in mijn geval. Zie mijn post van vandaag:

Vandaag post iemand anders een bericht over een broodje met Foie gras. Ik kan mijzelf inhouden en heb daar niet op gereageerd, maar ik moet eerlijk zeggen dat zo'n post mij raakt. Het doet mij pijn.

Foie gras is namelijk het meest dieronvriendelijke stuk vlees dat er bestaat. Dit komt doordat de eenden of ganzen die ervoor worden gebruikt, vaak gedwongen worden om enorm veel voedsel in hun maag te krijgen door middel van 'voederen' oftewel een buis door de strot duwen, wat ernstige lichamelijke schade veroorzaakt. Dit proces leidt tot een geforceerde vetopslag in de lever, waardoor de foie gras ontstaat. Dit is niet alleen extreem pijnlijk voor de dieren, maar het is ook ethisch problematisch voor velen.

Natuurlijk mogen mensen eten wat ze willen en het is niet aan mij om iets op te leggen. Maar soms is het moeilijk om niet te reageren. Hoe gaan jullie hier mee om?

Voor de mensen die meer willen weten over foie gras, hier een link met meer informatie:
toon volledige bericht
Ik herken je dilemma, zeker in een dergelijk extreem geval van foie gras. Wat ik doe in zo'n geval: diep inademen, ff naar buiten kijken en verder gaan. Dat topic is waarschijnlijk geen plaats voor een bewustwordingscampagne, je krijgt daar alleen maar onbegripvolle reacties op. In plaats daarvan al doen wat jij doet, namelijk posten hoe lekker je plantaardig kunt eten. En het ziet er prima uit wat je gepost hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Nu online

alienfruit

Je hebt ook vegan ‘foie gras’ laatst ergens in Londen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Nopheros schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Ja, maar dit wordt als maar lastiger doordat het voedsel dat beschikbaar is steeds meer categorie junk is.
En er zijn ook zeker aanwijzingen dat er minder vitaminen en mineralen in simpele basisproducten zitten zoals groenten en fruit, dat helpt ook niet mee.

Maar los daarvan, vitamine D3 werd al genoemd hier en is echt super belangrijk.
Als je dat in deze periode niet bijvult met supplementen ben je vrijwel verzekerd van een tekort, zelfs met gezonde & gevarieerde voeding, inclusief dierlijke producten in je dieet.
Dus ja die pillen zijn eigenlijk wel nodig en bovendien spotgoedkoop, dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Je hebt alleen als veganist een nog wat grotere kans op een tekort.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
alienfruit schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:14:
Je hebt ook vegan ‘foie gras’ laatst ergens in Londen gezien.
In Belgie heb je dat van de GAIA. In Nederland nog niet gevonden. https://www.fauxgras.be/nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:51

Garyu

WW

walterworld schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:14:
Nu mijn eigen vraag.

toon volledige bericht
Gewoon (in beide richtingen) niet reageren, maar een Topic Report aanmaken als het offtopic gaat. Persoonlijk zou ik ook liever geen foie gras zien, maar voor de gemiddelde vleeseter is het gewoon vlees net als elk ander stukje. Gewoon laten gaan...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

JohanNL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:55:
[...]

En er zijn ook zeker aanwijzingen dat er minder vitaminen en mineralen in simpele basisproducten zitten zoals groenten en fruit, dat helpt ook niet mee.
Dat 'hoor' ik wel vaker.

Maar waar is het wetenschappelijke bewijs hiervan?
Net zo min als ooit gebleken is dat biologische geteelde groenten beter zouden zijn qua mineralen/vitamine gehalte (percentage) dan regulier geteeld groen spul.
Even los van het feit dat er wel verschil zit tussen gewasbeschermingsmiddelen residu.

Qua smaak (heel erg subjectief btw) merk ik zelf wel degelijk verschil tussen de biologisch (dynamische) versies van groenten en knollen versus de reguliere teeltwijze. Zeker het spul wat lokaal verbouwd wordt. :Y

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 20-01-2025 21:50 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
ehtweak schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:48:
[...]

Dat 'hoor' ik wel vaker.

Net zo min als ooit gebleken is dat biologische geteelde groenten beter zouden zijn qua mineralen/vitamine gehalte (percentage) dan regulier geteeld groen spul.
Even los van het feit dat er wel verschil zit tussen gewasbeschermingsmiddelen residu.

Qua smaak (heel erg subjectief btw) merk ik zelf wel degelijk verschil tussen de biologisch (dynamische) versies van groenten en knollen versus de reguliere teeltwijze. Zeker het spul wat lokaal verbouwd wordt. :Y
Wij kopen ook voornamelijk biologisch voor de (vaak) betere smaak en minder gewasbeschermingsmiddelen. Dan wel alleen producten die je in het geheel gebruikt. Dus bij bananen etc vinden we het minder belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
ehtweak schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:48:
[...]

Dat 'hoor' ik wel vaker.

Ik heb vroeger wel eens een artikel gelezen waarin een onderzoek besproken werd dat uitgevoerd was in de jaren 50-60 vorige eeuw. Toen werd van een aantal groentes de voedingswaardes vergeleken met die van uit de jaren 10-20 van de vorige eeuw. En daaruit bleek dat de nieuwere gewassen minder vitamines en mineralen bevatten dan de gewassen van begin vorige eeuw. Het idee was dat dit kwam door het selecteren op soorten die beter beschermd waren tegen ziektes en makkelijker/goedkoper te verbouwen. Maar dit ten koste ging van de "inhoud" van de groente. Ik ben wel erg benieuwd of dit doorgetrokken kan worden naar tegenwoordig en wat nu nog de voedingswaarde is van groentes, vergeleken met bijvoorbeeld 100 jaar geleden. Bevatten ze dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen, of zijn het vooral mooie, opgeblazen water ballonnetjes geworden, met weinig inhoud?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whatyoudoing
Nou, die vraag is niet zo moeilijk te beantwoorden:
Naar de hoeveelheid voedingsstoffen in groente en fruit door de jaren heen is nooit goed gecontroleerd onderzoek gedaan. We weten dus ook niet of het gehalte vitamines, mineralen, vezels en andere stoffen in groente en fruit minder of lager is dan vroeger. Het kan ook hetzelfde zijn gebleven, of zelfs zijn gestegen.
Bron: https://www.voedingscentr...sstoffen-dan-vroeger.aspx

Ook de betere smaak zit, helaas, voornamelijk tussen de oren. Alleen niet bij tomaten, die worden als lekkerder beoordeeld - als ze niet biologisch geteeld worden. https://ift.onlinelibrary.../j.1750-3841.2007.00277.x

Het grote verschil zit natuurlijk wel in het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en dat alleen al is (voor mij) reden genoeg om het wel te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Die vraag is dus wel moeilijk te beantwoorden! Want we weten het gewoonweg niet. ;)
Ook de betere smaak zit, helaas, voornamelijk tussen de oren.
Misschien wel, misschien niet.
Maar bij b.v. hetzelfde aardappelras en winterwortelen proef en ruik (!) ik verschil tussen de bio-dynamische variant versus de (super)markt versies.
Heeft waarschijnlijk te maken met, zeker bij aardappeloogst, dat een aardappelplant eerst wordt doodgespoten (loofdoding). En dat gebeurt bij conventionele teelt vaak met chemische middelen.
Maar het kan ook b.v. op thermische wijze, zonder chemie.
Alleen niet bij tomaten, die worden als lekkerder beoordeeld - als ze niet biologisch geteeld worden.
Of komt dat door jarenlange smaakgewenning? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Onjuist, er is wel onderzoek naar gedaan: https://www.npninfo.nl/ni...dingsstoffen-dan-vroeger/

En helaas komt uit dat onderzoek wel naar voren dat de hoeveelheid vitamines en mineralen in voeding is verminderd, al willen wetenschappers dit niet met zoveel woorden zeggen.

Overigens zal het bij een normaal dieet wel loslopen omdat je dan meestal wel een overmaat aan noodzakelijke vitamines en mineralen binnenkrijgt. Maar goed, dit is het veganisme topic en voor een dergelijk dieet kan dat nog wel eens anders zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
ehtweak schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:33:
[...]

Die vraag is dus wel moeilijk te beantwoorden! Want we weten het gewoonweg niet. ;)
Er zijn meer antwoorden dan ja of nee ;)
[...]

Misschien wel, misschien niet.
Maar bij b.v. hetzelfde aardappelras en winterwortelen proef en ruik (!) ik verschil tussen de bio-dynamische variant versus de (super)markt versies.
Heeft waarschijnlijk te maken met, zeker bij aardappeloogst, dat een aardappelplant eerst wordt doodgespoten (loofdoding). En dat gebeurt bij conventionele teelt vaak met chemische middelen.
Maar het kan ook b.v. op thermische wijze, zonder chemie.

[...]

Of komt dat door jarenlange smaakgewenning? ;)
De hamvraag is: lukt dat in een blinde smaaktest? Onderzoek wijst uit dat dat doorgaans niet lukt.
Maasluip schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:47:
[...]

Onjuist, er is wel onderzoek naar gedaan: https://www.npninfo.nl/ni...dingsstoffen-dan-vroeger/

En helaas komt uit dat onderzoek wel naar voren dat de hoeveelheid vitamines en mineralen in voeding is verminderd, al willen wetenschappers dit niet met zoveel woorden zeggen.

Overigens zal het bij een normaal dieet wel loslopen omdat je dan meestal wel een overmaat aan noodzakelijke vitamines en mineralen binnenkrijgt. Maar goed, dit is het veganisme topic en voor een dergelijk dieet kan dat nog wel eens anders zijn.
De NPN is de branchevereniging voor bedrijven van voedingssupplementen, terwijl het Voedingscentrum onafhankelijk is.

Ook zegt het NPN in haar eigen conclusie "Al is er nog niet voldoende wetenschappelijke gegevens om dit met zekerheid te zeggen. De onderzoekers uit Wageningen vinden bijvoorbeeld dat de stelling dat de voedingswaarde in ons eten daalt, niet met zekerheid gesteld kan worden."

De NPN reclame mag dus met een flinke korrel zout gelezen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
Even een crosspost van mij uit het kookclub topic die ik denk dat jullie ook wel kunnen waarderen?
Vegan kook workshop bij Lenna's kitchen gevolgd.
walterworld schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:40:
Afgelopen weekend een kook workshop bij Lenna's Kitchen in Den-Bosch gevolgd. Aanrader, :Y

Lenna bied verschillende soorten kookworkshops aan, wij volgde de volwaardig plantaardig eten workshop.

Na een voorstel ronde(er waren twee vegans in onze groep van 15) en uitleg hoe je een maaltijd volwaardig kan opbouwen kregen we een korte kook demo van de enthousiaste Lenna zelf.

In groepjes van twee gingen we met de recepten aan de slag, Lenna liep de hele tijd rond voor als er vragen waren. Afwas mochten we bij Esther laten.

Na ons uitgesloofd te hebben in de keuken was het tijd om te eten, omdat we zoveel hadden gemaakt mochten we wat over was meenemen voor thuis(neem daarom eigen bakjes mee)

Zelf heb ik nog een kookboek van haar gekocht en laten signeren.
Een geslaagde middag.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
walterworld schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:39:
Even een crosspost van mij uit het kookclub topic die ik denk dat jullie ook wel kunnen waarderen?
Vegan kook workshop bij Lenna's kitchen gevolgd.

[...]
Ziet er allemaal lekker uit! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

segil schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:11:
Ik herken je dilemma, zeker in een dergelijk extreem geval van foie gras. Wat ik doe in zo'n geval: diep inademen, ff naar buiten kijken en verder gaan. Dat topic is waarschijnlijk geen plaats voor een bewustwordingscampagne, je krijgt daar alleen maar onbegripvolle reacties op. In plaats daarvan al doen wat jij doet, namelijk posten hoe lekker je plantaardig kunt eten. En het ziet er prima uit wat je gepost hebt!
Denk dat dit het beste advies is inderdaad. In het leven gebeuren een hoop dingen die je zelf ander zou doen of graag zou zien dat anderen dat anders doen, maar je kunt er ook niet altijd wat aan doen. Dat hoort bij het leven.
En in zo'n topic weten mensen gerust wel wat de achtergrond van een product is, dus bewustwording zal het niet zijn.

Dan loop je hooguit tegen de perceptie op dat men een levensovertuiging opgedrongen krijgt die ze zelf niet hebben, dat werkt bij elk mens irriterend. Dus tenzij je heel activistisch ingesteld bent zou ik daar niet aan beginnen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

whatyoudoing schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:38:
De hamvraag is: lukt dat in een blinde smaaktest? Onderzoek wijst uit dat dat doorgaans niet lukt.
Het is even de vraag wat je dan precies vergelijkt. Exact hetzelfde ras en grond maar wel of niet bespoten? Ik denk dat je dat inderdaad niet proeft.
Het verschil tussen industrieel zo efficiënt mogelijk en telen op dicht bij de natuur-wijze? Dat verschil proef je wel.
De NPN is de branchevereniging voor bedrijven van voedingssupplementen, terwijl het Voedingscentrum onafhankelijk is.

Ook zegt het NPN in haar eigen conclusie "Al is er nog niet voldoende wetenschappelijke gegevens om dit met zekerheid te zeggen. De onderzoekers uit Wageningen vinden bijvoorbeeld dat de stelling dat de voedingswaarde in ons eten daalt, niet met zekerheid gesteld kan worden."

De NPN reclame mag dus met een flinke korrel zout gelezen worden.
Heb je het stuk echt goed gelezen? Ik vind het namelijk behoorlijk genuanceerd en juist totaal niet in een richting geschreven om supplementen te bevoordelen.
Het stelt alleen dat de grond verschraald is en dat we tegenwoordig wel erg hard groeiend spul hebben wat z.s.m. van het land moet. Ik kan mij goed voorstellen dat een tomaat daardoor per stuk wellicht niet verschilt qua voedingswaarde, maar per kg mogelijk wel iets.
Maar ze stellen zelf al dat het waarschijnlijk dusdanig klein is dat je het niet merkt en al helemaal niet een gezondheidsimpact heeft. Ik zou me daar inderdaad niet te druk om maken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
Gonadan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:15:
[...]
Heb je het stuk echt goed gelezen? Ik vind het namelijk behoorlijk genuanceerd en juist totaal niet in een richting geschreven om supplementen te bevoordelen.
Het stelt alleen dat de grond verschraald is en dat we tegenwoordig wel erg hard groeiend spul hebben wat z.s.m. van het land moet. Ik kan mij goed voorstellen dat een tomaat daardoor per stuk wellicht niet verschilt qua voedingswaarde, maar per kg mogelijk wel iets.
Maar ze stellen zelf al dat het waarschijnlijk dusdanig klein is dat je het niet merkt en al helemaal niet een gezondheidsimpact heeft. Ik zou me daar inderdaad niet te druk om maken.
Ja, ik heb het gelezen en het is echt broddelwerk, met maar 1 doel en dat is vitaminepillen verkopen. Er wordt van alles gesteld, maar de conclusie is dat 'er nog niet voldoende wetenschappelijke gegevens (zijn) om dit met zekerheid te zeggen'. Terwijl het wel degelijk onderzocht is.

En niet om op de man te spelen, maar "ik kan mij voorstellen dat" heeft natuurlijk niet hetzelfde gewicht als wetenschappelijk onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

whatyoudoing schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:52:
Ja, ik heb het gelezen en het is echt broddelwerk, met maar 1 doel en dat is vitaminepillen verkopen. Er wordt van alles gesteld, maar de conclusie is dat 'er nog niet voldoende wetenschappelijke gegevens (zijn) om dit met zekerheid te zeggen'. Terwijl het wel degelijk onderzocht is.
Nogmaals, ik zie geen conclusies in de richting van dat je supplementen nodig zou hebben. Als het doel was je te misleiden in hun voordeel dán is het pas broddelwerk. Je zoekt dingen die er niet zijn.
Dit soort onderzoek is gewoon lastig en wetenschappelijke conclusies kan je nooit op één of enkele onderzoeken baseren. Sterker nog, wetenschappelijke conclusies bestaan eigenlijk niet eens. Men heeft consensus over een bepaalde theorie, tot een betere is gevonden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
@whatyoudoing
@Gonadan

Toevallig is dit artikel verschenen in de NG:

https://www.nationalgeogr...ious-than-they-used-to-be
Mounting evidence from multiple scientific studies shows that many fruits, vegetables, and grains grown today carry less protein, calcium, phosphorus, iron, riboflavin, and vitamin C than those that were grown decades ago.

.....

Scientists say that the root of the problem lies in modern agricultural processes that increase crop yields but disturb soil health. These include irrigation, fertilization, and harvesting methods that also disrupt essential interactions between plants and soil fungi, which reduces absorption of nutrients from the soil. These issues are occurring against the backdrop of climate change and rising levels of carbon dioxide, which are also lowering the nutrient contents of fruits, vegetables, and grains.

......

These raw fruits and veggies showed declines in protein, calcium, and phosphorus, which are essential for building and maintaining strong bones and teeth and for proper nerve function. There were also dips in iron, vital for carrying oxygen throughout the body, and in riboflavin, which is crucial for metabolism of fats and drugs. Levels of vitamin C—important for the growth and repair of various tissues in the body and for immune function—also fell.

......

The alarming declines have ripple effects for meat-eaters too. Cows, pigs, goats, and lambs are now feasting on less nutritious grasses and grains, Montgomery says, which in turn makes meat and other animal-derived products less nutritious than they used to be.

........

Multiple factors are contributing to the problem. The first is modern farming practices that are designed to increase crop yields.
.......
Rising carbon dioxide levels in the atmosphere are also undercutting the nutritiousness of our foods.

.........

“Wheat and rice compose more than 30 percent of calories consumed around the world,” Ebi notes. “Anyone whose diet relies heavily on these grains, particularly low-income populations, could be affected by decreasing consumption of protein, B vitamins, and micronutrients [in these grains]. These dietary changes could lead to deficiencies, such as iron-deficiency anemia in women and girls.”
toon volledige bericht
Zoals ik al dacht, kwaliteit van groente en fruit blijkt toch weldegelijk af te nemen en geschat wordt dat het nog verder afneemt de komende jaren. Denk je goed bezig te zijn met al je groenten en fruit, valt dat nog best tegen helaas. Voor nu lijkt me de oplossing: nog meer groenten en fruit eten. En zorgen dat je divers eet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 13:13
Toen ik vegetarisch was kreeg ik ook darmklachten. Niet iedereen kan goed tegen grote hoeveelheden vezel. Ik wil niet zeggen dat je geen vezel moet eten, maar mijn lichaam doet het veel beter op een omnivoor dieet met ongeveer 60/40 tussen plantaardig / dierlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
PWSteal schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:51:
[...]

Toen ik vegetarisch was kreeg ik ook darmklachten. Niet iedereen kan goed tegen grote hoeveelheden vezel. Ik wil niet zeggen dat je geen vezel moet eten, maar mijn lichaam doet het veel beter op een omnivoor dieet met ongeveer 60/40 tussen plantaardig / dierlijk.
Je kunt ook 100% plantaardig eten, met minder vezels. Dus het is niet echt afhankelijk van wat voor een levensstijl je aanhoudt natuurlijk.

Eet je met een puur veganistisch dieet gemiddeld meer vezels? Absoluut. Maar als je een beetje aanpast kun je ook gewoon rond de 25-30gr per dag uitkomen (als je dat zou willen). Witte rijst, witte granen, groente met minder vezels, weinig peulvruchten, fruit met minder vezels ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:00
segil schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:13:
@whatyoudoing
@Gonadan

Toevallig is dit artikel verschenen in de NG:

https://www.nationalgeogr...ious-than-they-used-to-be

[...]

Zoals ik al dacht, kwaliteit van groente en fruit blijkt toch weldegelijk af te nemen en geschat wordt dat het nog verder afneemt de komende jaren. Denk je goed bezig te zijn met al je groenten en fruit, valt dat nog best tegen helaas. Voor nu lijkt me de oplossing: nog meer groenten en fruit eten. En zorgen dat je divers eet.
toon volledige bericht
Maakt het wel een vicieuze cirkel: nog meer groenten en fruit eten -> nog meer productie nodig -> nog meer uitputting van grond, sneller groeiende gewassen en achteruitgang van de voedingswaarden -> nog meer groenten en fruiten een -> nog meer productie nodig -> .... :+
En dan wordt je ook nog eens dikker van die extra calorieën waardoor je nog meer wil/moet eten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Laatst online: 17:05
HELP!

Ik heb een te hoog cholesterolgehalte, obesitas en kan (nog) niet (goed) koken. Ik woon alleen en eet overwegend kant-en-klaar, maar wil graag vegan leren koken.

Nu is het zo dat ik eind maart voor een laatste keer op cholesterol geprikt wordt, alvorens ik hoogstwaarschijnlijk op de statines wordt gezet. Althans zoals het er nu met mijn ongezonde eetgewoontes naar uit ziet.

Ik heb een concrete vraag: Waar kan ik het beste terecht voor foolproof 1-persoons gerechten met NL uitleg? Welk kookboek is een must-have? Of welke site voor 'singles' is het handigst? Ik ben eigenlijk een absolute beginner.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken...

Edit: ondertussen ben ik zelf uiteraard ook aan het zoeken: Dit ziet er wel okay uit, maar helaas in het Engels.
https://sharonpalmer.com/top-25-vegan-meals-for-one-person/

[ Voor 16% gewijzigd door StopEcocide op 21-02-2025 20:59 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 09:49

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
De beste tip die ik kan geven is... Kook grotere hoeveelheden!

Ik hou van koken - maar niet voor mijn uppie. Ik kook over het algemeen 1x per week en dan kook ik genoeg voor zes maaltijden. Eén portie eet ik uiteraard diezelfde avond, twee gaan de koelkast in voor de twee dagen erna (ik vind het niet erg om meerdere keren het zelfde te eten), en drie gaan de vriezer in voor later. Gedurende de week eet ik dus 1x vers gekookt, 2x kliekje uit de koelkast, 3x kliekje uit de vriezer (brengt ook wat variatie want dat zijn dingen die ik in weken daarvoor gekookt heb), en 1x wat zo toevallig langs komt (een etentje met familie of vrienden, vegan kroketten en frietjes uit de airfryer, kant-en-klaar vegan magnetronmaaltijd of maaltijdsalade, eten bestellen, take your pick).

Zoveel in één keer koken heeft veel voordelen, het scheelt bijvoorbeeld veel tijd en geld. Stel, je wil een stoofpotje met kool maken, dan kan je gewoon een hele kool kopen en gebruiken. Heb je zin in snert, dan kan je die gewoon lekker op zondag urenlang laten pruttelen en zes keer van genieten. Tofu en tempeh kan je gewoon in van die 500g blokken goedkoop bij de toko halen en in één keer gebruiken ipv dat je veel duurdere kleinere hoeveelheden bij de supermarkt haalt. Win-win-win!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
StopEcocide schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:01:
HELP!

Ik heb een te hoog cholesterolgehalte, obesitas en kan (nog) niet (goed) koken. Ik woon alleen en eet overwegend kant-en-klaar, maar wil graag vegan leren koken.

Nu is het zo dat ik eind maart voor een laatste keer op cholesterol geprikt wordt, alvorens ik hoogstwaarschijnlijk op de statines wordt gezet. Althans zoals het er nu met mijn ongezonde eetgewoontes naar uit ziet.

Ik heb een concrete vraag: Waar kan ik het beste terecht voor foolproof 1-persoons gerechten met NL uitleg? Welk kookboek is een must-have? Of welke site voor 'singles' is het handigst? Ik ben eigenlijk een absolute beginner.

Edit: ondertussen ben ik zelf uiteraard ook aan het zoeken: Dit ziet er wel okay uit, maar helaas in het Engels.
toon volledige bericht
https://veganchallenge.nl/zoek-recept/ en https://veganchallenge.nl/weekmenus/

Open deur: leren koken heeft niet zo heel veel met vegan te maken natuurlijk, dus focus daar niet te veel op in je zoektocht. Veganistisch eten is wel een goede methode om je choleterol te verlagen, kan je niet bij een diëtist terecht?

Mocht je heel toevallig in R'dam wonen: https://mensa-mensa.nl/mealprep-cafe/

Probeer niet in 1x van 100% kant-en-klaar over te stappen naar 100% whole foods plant based vegan bij wijze van, hou het realistisch zodat je het vol houdt. Succes:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:18
@StopEcocide volgens mij zijn de belangrijkste tips door @Aikon gegeven. Zorg dat je vooral het bewerkte voedsel uit je eetpatroon verwijderd, daar zit toch vaak te veel zout en vet in. En veganistische gerechten maken is in de basis niet anders dan een niet veganistisch koken, enkel de ingrediënten zijn anders, de bereiding blijft gelijk.
De tip van @Mx. Alba is ook een goede. Zorg dat je voor meerdere dagen een maaltijd kookt, dat maakt het makkelijker en merk je ook in de portemonnee. Succes ermee en doe het stap voor stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
Bedankt lieve mensen. Ik ben nu OBS Studio aan het instellen, zodat ik consulten van Lisa Steltenpool (De Vegarevolutie / Vegan Vibes) kan gaan opnemen. Naast dat jullie antwoorden erg nuttig zijn heb ik professionele hulp van een ervaren diëtiste nodig. Ik zal ook de 2 grote Veganisme topics hier op Tweakers door gaan spitten om kennis op te doen.

Nogmaals bedankt!

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is ook een kwestie van niet in de theorie verzanden maar gewoon beginnen. Bijvoorbeeld voor het ontbijt overnight oats. Grove havermout met havermelk een nachtje in de koelkast laten, eventueel met een handje diepvriesfruit. Volgende dag 1 minuut in de magnetron en klaar.

Iedereen kan dit.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
StopEcocide schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:51:
Bedankt lieve mensen. Ik ben nu OBS Studio aan het instellen, zodat ik consulten van Lisa Steltenpool (De Vegarevolutie / Vegan Vibes) kan gaan opnemen. Naast dat jullie antwoorden erg nuttig zijn heb ik professionele hulp van een ervaren diëtiste nodig. Ik zal ook de 2 grote Veganisme topics hier op Tweakers door gaan spitten om kennis op te doen.

Nogmaals bedankt!
Kan het boek Vegan vibes van Lisa Steltenpool aanraden, heeft mij in de begin dagen goed geholpen over het hoe en wat vitamines mineralen, weet eet je dan zoal en diergebruik.
Ben je lid van een bibliotheek? Daar is het ook beschikbaar.

Wellicht gaat dit meer richting GLI(gecombineerde leefstijl interventie). De eerste 3 uur diëtist worden vergoed vanuit de basisverzekering, ik hoor goede verhalen over Lisa Steltenpool, maar elke diëtist met kennis van plantaardig eten volstaat.
Zie hier lijst waar oa diëtisten opstaan: https://www.veganisme.org...ndelaars-gezondheidszorg/

Wat betreft koken, ik heb zelf een maand geleden de volwaardig plantaardig kookworkshop bij Lenna gevolgd.
Zie mijn eerdere bericht in dit topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81470518

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
walterworld schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:00:
[...]

Kan het boek Vegan vibes van Lisa Steltenpool aanraden, heeft mij in de begin dagen goed geholpen over het hoe en wat vitamines mineralen, weet eet je dan zoal en diergebruik.
Ben je lid van een bibliotheek? Daar is het ook beschikbaar.

Wellicht gaat dit meer richting GLI(gecombineerde leefstijl interventie). De eerste 3 uur diëtist worden vergoed vanuit de basisverzekering, ik hoor goede verhalen over Lisa Steltenpool, maar elke diëtist met kennis van plantaardig eten volstaat.
Zie hier lijst waar oa diëtisten opstaan: https://www.veganisme.org...ndelaars-gezondheidszorg/

Wat betreft koken, ik heb zelf een maand geleden de volwaardig plantaardig kookworkshop bij Lenna gevolgd.
Zie mijn eerdere bericht in dit topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81470518
Thanks! :) Ik heb Kickstart van haar al in beslag, maar zal Marktplaats eens in de gaten houden voor Vegan Vibes.

OBS Studio is geconfigureerd dus ik kan, na het regelen van een doorverwijzing van de huisarts, bij haar beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
StopEcocide schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:54:
[...]

Thanks! :) Ik heb Kickstart van haar al in beslag, maar zal Marktplaats eens in de gaten houden voor Vegan Vibes.

OBS Studio is geconfigureerd dus ik kan, na het regelen van een doorverwijzing van de huisarts, bij haar beginnen.
Puur uit interesse, hoe ben je bij Veganisme uitkomen om je cholesterol omlaag proberen te krijgen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StopEcocide
walterworld schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:07:
[...]

Puur uit interesse, hoe ben je bij Veganisme uitkomen om je cholesterol omlaag proberen te krijgen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefaex
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-04 06:59
StopEcocide schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:01:
HELP!

toon volledige bericht
Mijn tip
Hou het gewoon simpel

Ik eet dagelijks bonen, 3 soorten groenten en champignons als avondeten. En doe dat in een tomatensausje (zonder suiker). Klinkt saai en eenvoudig (is het misschien ook).

Ik heb na mijn werk geen zin om uitgebreid te koken. En dit is lekker makkelijk en goedkoop (rond de €3 per maaltijd). En met wat kruiden en edelgistvlokken is het qua smaak ook meer dan prima te doen.

Ik verander om de 2 dagen van bonen en groenten. Maar de maaltijd is in principe hetzelfde. En het vult ENORM!

Ik kom qua calorieen uit op +-600 kcal. Maar als je een HELE grote eter ben (en niet op je gewicht hoeft te letten). Kun je er nog altijd quinoa of aardappelen ofzo bij doen.

Hierbij een voorbeeld in cronometer.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6g91ZYU.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rolxqaa.png

P.S. Als je een beginnende veganist bent. Zou ik het wel rustig opbouwen. Want 30 gr vezels in één maaltijd is wel ERG veel. Drink daarom ook voldoende water.

Je zou bijv ook Tofu kunnen eten ipv bonen. Dan heb je al een heel stuk minder vezels. Maar wel nog steeds voldoende eiwitten!

Voor ontbijt is het altijd standaard overnight oats. Dit kan iedereen.
Havermout, wat water of plantaardige melk. Blauwe bessen, noten en lijnzaad. En dan een halve scoop proteine poeder.

Proteine poeder is niet noodzakelijk. Maar ik ben momenteel bezig om meer spiermassa te bouwen. En het geeft mijn maaltijd toch dat extra beetje zoetigheid. Zonder dat ik enorme suikerrijke voedingsmiddelen of agave siroop oid hoef te gebruiken.

Als ik een echte lazy dag heb. Koop ik soms een klant en klare maaltijd van Lazy Vegan :P
https://www.ah.nl/product...gan-tikka-masala-maaltijd

Geen idee hoe gezond deze maaltijden daadwerkelijk zijn.

Bovenstaande Lazy Vegan kost je €5,50. Ik doe er sowieso altijd bonen en champignons bij. De Lazy Vegan maaltijden zijn namelijk wel lekker, maar niet bepaald vullend.

Een extra blik bonen en champignons kost je zo'n €2. Dus op zo'n Lazy dag ben je €7,50 kwijt aan je avondmaaltijd. Niet extreem veel oid. Maar zelf koken bespaart je op de langere termijn toch een hoop geld.

[ Voor 22% gewijzigd door Sefaex op 31-03-2025 09:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StopEcocide
Sefaex schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:31:
[...]

Mijn tip
Hou het gewoon simpel

Ik eet dagelijks bonen, 3 soorten groenten en champignons als avondeten. En doe dat in een tomatensausje (zonder suiker). Klinkt saai en eenvoudig (is het misschien ook).

Ik heb na mijn werk geen zin om uitgebreid te koken. En dit is lekker makkelijk en goedkoop (rond de €3 per maaltijd). En met wat kruiden en edelgistvlokken is het qua smaak ook meer dan prima te doen.

Ik verander om de 2 dagen van bonen en groenten. Maar de maaltijd is in principe hetzelfde. En het vult ENORM!

Ik kom qua calorieen uit op +-600 kcal. Maar als je een HELE grote eter ben (en niet op je gewicht hoeft te letten). Kun je er nog altijd quinoa of aardappelen ofzo bij doen.

Hierbij een voorbeeld in cronometer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

P.S. Als je een beginnende veganist bent. Zou ik het wel rustig opbouwen. Want 30 gr vezels in één maaltijd is wel ERG veel. Drink daarom ook voldoende water.

Je zou bijv ook Tofu kunnen eten ipv bonen. Dan heb je al een heel stuk minder vezels. Maar wel nog steeds voldoende eiwitten!

Voor ontbijt is het altijd standaard overnight oats. Dit kan iedereen.
Havermout, wat water of plantaardige melk. Blauwe bessen, noten en lijnzaad. En dan een halve scoop proteine poeder.

Proteine poeder is niet noodzakelijk. Maar ik ben momenteel bezig om meer spiermassa te bouwen. En het geeft mijn maaltijd toch dat extra beetje zoetigheid. Zonder dat ik enorme suikerrijke voedingsmiddelen of agave siroop oid hoef te gebruiken.

Als ik een echte lazy dag heb. Koop ik soms een klant en klare maaltijd van Lazy Vegan :P
https://www.ah.nl/product...gan-tikka-masala-maaltijd

Geen idee hoe gezond deze maaltijden daadwerkelijk zijn.

Bovenstaande Lazy Vegan kost je €5,50. Ik doe er sowieso altijd bonen en champignons bij. De Lazy Vegan maaltijden zijn namelijk wel lekker, maar niet bepaald vullend.

Een extra blik bonen en champignons kost je zo'n €2. Dus op zo'n Lazy dag ben je €7,50 kwijt aan je avondmaaltijd. Niet extreem veel oid. Maar zelf koken bespaart je op de langere termijn toch een hoop geld.
toon volledige bericht
Dankjewel voor je reactie. Ik heb intussen 1 gesprek met Lisa gehad dus ik ben aan de bak gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
https://www.ad.nl/binnenl...et-zonder-reden~afbbda89/

Leuk artikel over De Oude Plek (volledig vegan, op drie gerechten met ei na). Absoluut een van mijn favoriete restaurants.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Oude plek is geniaal! En zulke vriendelijke mensen die daar werken. We zouden er weer eens moeten afspreken voor een Tweakers meet-up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
WolfsRain schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:58:

Leuk artikel over De Oude Plek (volledig vegan, op drie gerechten met ei na). Absoluut een van mijn favoriete restaurants.
Kan de link niet openen zonder te gaan betalen helaas...
Ik was er enige tijd terug, was inderdaad erg lekker en erg Nederlands-Chinees incl. beslagen ramen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 09:49

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Aikon schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:40:
Kan de link niet openen zonder te gaan betalen helaas...
Ik was er enige tijd terug, was inderdaad erg lekker en erg Nederlands-Chinees incl. beslagen ramen :)
Abracadabra wegispaywall!

Ik heb een keer bij dat restaurant gegeten en dat was heel lekker!

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 08-04-2025 17:10 . Reden: Archive links zijn helaas niet toegestaan ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:19:
[...]

Abracadabra wegispaywall!

Ik heb een keer bij dat restaurant gegeten en dat was heel lekker!
Dank je.
...en ook de babi pangang doet niet onder voor de vleesvariant. Maar dan wel supermals en zonder vette randjes.
Maar ik vond de vetrandjes juist zo lekker altijd :P En natuurlijk de babi pangang spek, mijn favoriet. Maar ja, je kan niet alles hebben he. :)

[ Voor 2% gewijzigd door Notna op 08-04-2025 17:10 . Reden: Quote fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Wat vinden jullie van de Orchidee in Eindhoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
walterworld schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:33:
Wat vinden jullie van de Orchidee in Eindhoven?
Nog niet geweest maar in woon tegenwoordig op 15-20 min van Eindhoven, dus misschien dit weekend even een keer eten met de vrouw des huizes.

Nog aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Wie van jullie gebruikt een vijzel om "lijnzaad heel" fijn te malen? Ik las dat gebroken lijnzaad zijn effect op den duur vermindert, dus ben op zoek naar een vijzel. Weet niet wat voor soort het beste is: hout, keramiek, graniet, steen? (Die laatste lijkt me minder geschikt ivm met stukjes die los kunnen komen).

[ Voor 3% gewijzigd door StopEcocide op 09-04-2025 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Wat ik heb gehoord van een kok is dat je het beste een keramieke vijzel kunt gebruiken, want bij een stenen vijzel trekt de olie in het steen.

Zelf zou ik voor zoiets een koffie/specerijen maler gebruiken. Maar moet zeggen dat ik altijd gebroken lijnzaad gebruik die al vele jaren oud is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Klopt, dat 'effect' verdwijnt behoorlijk snel zelfs, door oxidatie. Gewoon een simpele betaalbare vijzel van de toko voldoet echt prima. Hout zou ik niet gebruiken. Graniet is ook steen he, niet teveel overdenken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
StopEcocide schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:37:
Wie van jullie gebruikt een vijzel om "lijnzaad heel" fijn te malen? Ik las dat gebroken lijnzaad zijn effect op den duur vermindert, dus ben op zoek naar een vijzel. Weet niet wat voor soort het beste is: hout, keramiek, graniet, steen? (Die laatste lijkt me minder geschikt ivm met stukjes die los kunnen komen).
Ik gebruikte deze er altijd voor: https://www.bol.com/nl/nl...iQ.5_17.26.ProductPageUrl

Werkt echt top. Tegenwoordig neem ik een omega 3 supplement of gebruik walnoten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
Majesty schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:36:
[...]

Ik gebruikte deze er altijd voor: https://www.bol.com/nl/nl...iQ.5_17.26.ProductPageUrl

Werkt echt top. Tegenwoordig neem ik een omega 3 supplement of gebruik walnoten
Dit is volgens mij een goedkopere optie dan menig vijzel die tegenkwam. Het overwegen waard!

Goede tip. Wel enigszins kwetsbaar als ik zo de reviews lees, maar Tristar is dan ook geen A-merk.

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
Blijf netjes en vriendelijk. Speel op de bal, niet op de man en gebruik geen drogredeneringen.
Minder dierlijke producten, dus geen veganisme mag hier: Het minder dierlijke producten consumeren topic