Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

JohanNL schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:41:
[...]

Wat dat betreft kennen die plantaardige alternatieven ook elk hun eigen nadelen.
Maar sommige soorten hebben amper nadelen. Wij kopen Everyday sojadrank (Colruyt). Dat is goedkoper dan de Everyday koemelk, heeft even veel eiwitten, minder verzadigde vetten en even veel calcium. En natuurlijk een lagere impact en geen dierenleed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:19
Flipking94 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:59:
Dat is waar, maar het is ook belangrijk eens te kijken naar de voordelen voor het 'huisdier'. Een hond die op straat leeft, heeft een veel zwaarder leven (wellicht lagere levensverwachting) en is in mijn ogen ook minder gelukkig. Honden (en ook heel wat andere dieren) vinden het heel belangrijk om een doel in het leven te hebben en waardering te krijgen. Wil dat zeggen dat we allemaal massaal honden moeten binnenhalen? Zeer zeker niet, maar in mijn ogen is het belangrijk om te kijken wat de beste manier is voor het dier. Op straat, een asiel of bij iemands thuis?
Je vergeet nog een optie die op dezelfde pagina waar jij naar linkt benoemd wordt: sterilisatie. Nou doet sterilisatie natuurlijk niets voor de bestaande beestjes waar je ook iets voor moet regelen, maar feit is dat al die honden er niet hoeven te zijn. Was de aanhoudende vraag er niet dan konden we de populatie vrij snel onder controle krijgen.

Op de keper beschouwd, en nou zeg ik uiteraard iets waar ik de handen bij heel weinig mensen op elkaar zal krijgen, hebben we honden pur sang niet (meer) nodig. Honden zijn doorgefokte wolven, gekweekt op hun schattige, aanhankelijke eigenschappen -- de natuurlijke populatie van de hond zou niets meer of minder moeten zijn dan de wilde wolvenpopulaties die we willen/kunnen onderhouden (daar zijn ook weer dingen mee te schaften, maar dat even terzijde). We hebben de wolf ooit in huis genomen, er een debiele, kindse versie van gemaakt die zich graag afhankelijk maakt van de mens, en dat vinden we schattig. De gevolgen nemen we op de koop toe. Ik geef toe dat het idee van strenge screening en van elke potentiële bezitter een diploma gaan eisen realistischer zal zijn dan de boel gewoon afschaffen -- maar ook weer niet zo heel veel realistischer, als je ziet hoe lamlendig mensen zijn met dat soort dingen.

Ik ben trouwens absoluut geen hondenhater, ik ben zelf met honden opgegroeid. Maar ik bedoel maar, humaan omgaan met honden is eerst en vooral ook weer een probleem dat we zelf de wereld in geholpen hebben. De eerste wolven die gewend raakten aan mensen en een beetje met ze gingen optrekken hebben heel wat veroorzaakt, maar die kunnen we het niet kwalijk nemen. :P

Katten zijn qua impact natuurlijk nog een graadje erger omdat loslopende katten dood en verderf zaaien onder de lokale populaties vogels en knaagdieren (en dat zijn niet allemaal van die vieze duiven en ratten waar we toch al van af wilden). Ook zo'n fijne ecologische balans die we zelf de wereld in geholpen hebben en toch wel kunstmatig in stand houden -- we hebben geen graanpakhuizen meer die we rattenvrij moeten houden, die silo's houden zichzelf wel goed. Misschien dat een handjevol scheepskatten recht van bestaan heeft, maar dat was het dan ook wel. Al die beestjes die een ellendig bestaan op straat leiden omdat onze steden ze net kunnen onderhouden is overbodig leed, en echt niet omdat er niet genoeg lieve kattenvrouwtjes zijn.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-06 15:42
Anoniem: 78739 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:45:
[...]

Maar sommige soorten hebben amper nadelen. Wij kopen Everyday sojadrank (Colruyt). Dat is goedkoper dan de Everyday koemelk, heeft even veel eiwitten, minder verzadigde vetten en even veel calcium. En natuurlijk een lagere impact en geen dierenleed.
Dat is wel een versie waar suiker is aan toegevoegd zover ik kan zien, dat hoort er wat mij betreft niet in.
Punt met soja is echter dat we het niet goed kunnen verteren, of dat het tenminste problemen kan geven door de antinutriënten.
Hoge inname zou ook vervelende bijwerkingen kunnen geven voor mannen wat betreft de fyto-oestrogenen die erin zitten.
In de culturen waar ze van oorsprong veel soja nuttigen is het daarom ook niet voor niets dat ze daar de soja laten fermenteren.

Niet dat de melk in de supermarkt zoveel beter is hierin, die is ook doodgeslagen wat betreft de bacteriën die zouden kunnen helpen bij de vertering.
Dan zijn er nog wel theorieën over dat gelijktijdig wat kefir of yoghurt nuttigen dit probleem zou kunnen verhelpen, maarja dan wordt het wel erg omslachtig allemaal :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:00
JohanNL schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:33:
[...]

Dat is wel een versie waar suiker is aan toegevoegd zover ik kan zien, dat hoort er wat mij betreft niet in.
Punt met soja is echter dat we het niet goed kunnen verteren, of dat het tenminste problemen kan geven door de antinutriënten.
Hoge inname zou ook vervelende bijwerkingen kunnen geven voor mannen wat betreft de fyto-oestrogenen die erin zitten.
In de culturen waar ze van oorsprong veel soja nuttigen is het daarom ook niet voor niets dat ze daar de soja laten fermenteren.

Niet dat de melk in de supermarkt zoveel beter is hierin, die is ook doodgeslagen wat betreft de bacteriën die zouden kunnen helpen bij de vertering.
Dan zijn er nog wel theorieën over dat gelijktijdig wat kefir of yoghurt nuttigen dit probleem zou kunnen verhelpen, maarja dan wordt het wel erg omslachtig allemaal :)
Dit heeft niks met veganisme te maken.

Sowieso is suiker wellicht niet zo gevaarlijk als Shawn Baker mensen wil laten geloven: https://biolayne.com/arti...use-the-obesity-epidemic/

Dat we soja niet kunnen verteren is ook voor discussie vatbaar.

Het is verder ook subjectief wat “gezond” is. Alles over analyseren van wat het effect is op je gezondheid is ook vaak gerommel in de marge.

Hoe dan ook, net lekker steak (3D printed) gegeten, was heerlijk. Post wel de foto als ik thuis ben ;)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:18
Dat fyto-oestrogenen uit soja problematisch kunnen zijn voor mannen is al lang ontkracht.

https://www.veganisme.org/informatie/is-het-vegan/soja/
Fyto-oestrogenen

Door de populariteit van soja kwamen ook meer twijfels over soja naar boven. Met name over de isoflavonen, ook wel fyto-oestrogenen of plantoestrogenen, die in grote veelvoud voorkomt in soja. Omdat de plantoestrogenen in soja nogal lijken op het menselijke oestrogeen, bestond er zorg dat het menselijk lichaam het onderscheid niet zou kunnen maken tussen deze twee stoffen. Uit onderzoek door gezaghebbende organisaties blijkt dat er bij normale inname van soja geen gezondheidsrisico bestaat. Dit is in lijn met de bevinding dat in Azië en Zuid-Amerika volwassenen en kinderen veel sojaproducten consumeren zonder gevolgen voor de gezondheid.8 Een voorbeeld is de meta-analyse door Hamilton-Reeves en collega’s (2008) van 32 studies naar de vruchtbaarheid van mannen. Zij concludeerden dat op soja gebaseerde plantoestrogenen het oestrogeengehalte niet verhogen of het testosteronniveau bij mannen verlagen.9 Ook de literatuurstudie van Jargin (2014) concludeerde dat afgezien van enkele beschreven gevallen er geen enkel wetenschappelijk onderzoek bestaat dat een wijziging van geslachtsgerelateerde kenmerken of feminisering bij de mens als gevolg van de consumptie van soja aantoont.1,2,10

De Nederlandse Gezondheidsraad heeft uit voorzorg een bovengrens ingesteld aan de inname van isoflavonen tijdens een zwangerschap van 1 mg per kg lichaamsgewicht per dag. Iemand die zwanger is en 64 kilo weegt, kan ongeveer 3 porties soja per dag consumeren. Bijvoorbeeld 100 gram tofu, 100 gram tempeh, en 200 ml sojamelk. Of 200 gram sojayoghurt, 250 gram sojaburgers en 75 gram edamame boontjes.44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Het is natuurlijk ook net wat je wílt geloven en dat is prima.
Voor mij is het wel duidelijk om de inname van ongefermenteerde soja producten te beperken, met in het bijzonder van die vleesvervangers.
Bij gematigde inname van soja producten is er inderdaad géén bewijs dat dit nadelige gevolgen heeft wat betreft hetgeen met de fyto-oestrogenen, maar de andere punten blijven wat mij betreft staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

JohanNL schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:45:
Voor mij is het wel duidelijk om de inname van ongefermenteerde soja producten te beperken, met in het bijzonder van die vleesvervangers.
Bij gematigde inname van soja producten is er inderdaad géén bewijs dat dit nadelige gevolgen heeft wat betreft hetgeen met de fyto-oestrogenen, maar de andere punten blijven wat mij betreft staan.
Sinds ik mijn dagelijkse liter koemelk vervangen heb door sojamelk (sinds 2016) ben ik me alvast niet vrouwelijker gaan voelen :) Figuur en libido nog helemaal in orde :) Maar n = 1 en stoppen met vlees heeft me algemeen gezonder gemaakt (BMI, bloedwaarden)

PS: wordt dit niet opgepookt door de vleesindustrie/lobby om toch maar 'stoer' dierlijke eiwitten te blijven consumeren? :) (een volwassen man die zich laat zogen door een koe? :X )

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 10-06-2024 09:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ecological
JohanNL schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:45:
Vleesvervangers zijn een stuk gezonder dan dood dier eten. Dat is niet geloven, maar feiten uit de wetenschap. Het is trouwens ook gezonder voor dieren. Want dat wordt nog wel eens vergeten, dat zelfs áls het ongezonder zou zijn voor de mens, dan nog hoeft er geen dier dood voor je eten. Mensen zijn helemaal gek van hun kat of hond vaak, ze vinden ook dat die een eigen persoonlijkheid heeft, dus het is compleet irrationeel hoe de meeste mensen voedsel zien.

Vooral de manosphere als Joe Rogan en anderen hebben de fabel in de wereld gebracht dat soja gevaarlijk zou zijn. Het wordt overigens nog gekker, want weet je wat wel vrouwelijke hormonen heeft? Koemelk bestemt voor een kalfje.

Als je echt zo gezond mogelijk wilt eten dan kan je het best whole food plant based eten.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
Nogmaals, het is wat je maar wilt geloven.
Ik had het hier puur over het beperken van soja, daarmee bedoelde ik niet dat je dan maar melk of vlees moet gaan eten. Genoeg andere plantaardige alternatieven voorhanden zou ik zeggen.
Ecological schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:00:
[...]

Vleesvervangers zijn een stuk gezonder dan dood dier eten. Dat is niet geloven, maar feiten uit de wetenschap. Het is trouwens ook gezonder voor dieren. Want dat wordt nog wel eens vergeten, dat zelfs áls het ongezonder zou zijn voor de mens, dan nog hoeft er geen dier dood voor je eten. Mensen zijn helemaal gek van hun kat of hond vaak, ze vinden ook dat die een eigen persoonlijkheid heeft, dus het is compleet irrationeel hoe de meeste mensen voedsel zien.

Vooral de manosphere als Joe Rogan en anderen hebben de fabel in de wereld gebracht dat soja gevaarlijk zou zijn. Het wordt overigens nog gekker, want weet je wat wel vrouwelijke hormonen heeft? Koemelk bestemt voor een kalfje.

Als je echt zo gezond mogelijk wilt eten dan kan je het best whole food plant based eten.
Hier zijn de meningen enorm over verdeeld in de wetenschap, zoals dat die vleesvervangers (met soja en o.a. allemaal smaakversterkers) slechter zijn dan dierlijke fastfoodburgers.
Ik ben van mening dat het niet zo zeer gaat om het type voedsel, maar meer om de kwaliteit ervan, dus dat whole food in zijn algemeen het beste is.
Komen we voor de rest niet uit dus ik laat het hier ook bij ;)
Anoniem: 78739 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 07:45:
[...]

Sinds ik mijn dagelijkse liter koemelk vervangen heb door sojamelk (sinds 2016) ben ik me alvast niet vrouwelijker gaan voelen :) Figuur en libido nog helemaal in orde :) Maar n = 1 en stoppen met vlees heeft me algemeen gezonder gemaakt (BMI, bloedwaarden)

PS: wordt dit niet opgepookt door de vleesindustrie/lobby om toch maar 'stoer' dierlijke eiwitten te blijven consumeren? :) (een volwassen man die zich laat zogen door een koe? :X )
Genoeg n=1 situaties waarbij het overstappen naar het consumeren van enkel dierlijke producten positieve effecten had.
Sinds een aantal maanden eet ik ook regelmatig 4 biologische eieren op een dag, in zijn geheel dus niet enkel het eiwit en voel mij sindsdien ook beter (n=1)
Alhoewel de theorie al lang ontkracht is, zou dit super ongezond moeten zijn en mijn cholesterol enorm moeten verhogen, overmorgen doe ik een bloedtest en zal ik het meemaken :)

Dit heeft ook niets met agrolobby te maken, die hebben weer totaal andere belangen, net als de veganlobby over het algemeen.
Maar het is wel leuk om te zien dat beide partijen beweren dat hun standpunten ook in lijn zijn met het consumeren van gezonde voeding.
Het is mij wel duidelijk dat beide partijen ernaast zitten en het puur gaat om de eigen (ideologische) belangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 10:44
Veganisme is dan ook geen beweging geboren uit het 'gezonder' willen eten.

Naast dat gezondheid sowieso enorm veel confounding variabelen heeft en er vrijwel op geen enkele manier goed onderzoek naar te doen is (RCT).

Kortom: wees veganist voor de dieren, en het milieu. Als je het puur doet om de gezondheid loop je vroeger of later toch tegen de lamp en stap je er vanaf (genoeg voorbeelden).

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
WolfsRain schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:22:
Veganisme is dan ook geen beweging geboren uit het 'gezonder' willen eten.

Naast dat gezondheid sowieso enorm veel confounding variabelen heeft en er vrijwel op geen enkele manier goed onderzoek naar te doen is (RCT).

Kortom: wees veganist voor de dieren, en het milieu. Als je het puur doet om de gezondheid loop je vroeger of later toch tegen de lamp en stap je er vanaf (genoeg voorbeelden).
Precies mijn punt inderdaad.

De wetenschap is helemaal niet verdeeld over dat vlees ongezonder dan vleesvervangers overigens. Dat is een broodje aap (wel biologisch natuurlijk)

Dit kanaal zet het goed uiteen: https://youtube.com/@plantchompers?si=9s65HhLRPUHamepD

Maar goed, het scoort goed op verjaardagen dat die enge vleesvervangers zo ongezond zijn. Pure fictie. Er zijn zoveel variabelen, wat we wel weten is dat rood vlees een klasse 1 kankerverwekker is. Maar daar hoor je dan weer niemand over. 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:51
Het feit dat men bij veganisme gelijk aan vleesvervangers denkt, is ook al verre van logisch. Hoe vaak ik wel niet hoor dat vleesvervangers ongezond zijn, nadat ik heb gezegd dat ik geen vlees eet. Maarja, in de vleesvervangers die ik af en toe eet zit tenminste geen antibiotica ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JohanNL schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:16:
Nogmaals, het is wat je maar wilt geloven.
Ik had het hier puur over het beperken van soja, daarmee bedoelde ik niet dat je dan maar melk of vlees moet gaan eten. Genoeg andere plantaardige alternatieven voorhanden zou ik zeggen.
Soja heeft wel het hoogste eiwitgehalte, haver (oat) meer vezels en amandel meer antioxidanten. Als je de impact meetelt scoort soja ongeveer het best. Vezels haal ik wel uit muesli en 6 volkoren boterhammen per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYyTZ13gIF1h15EvLENROldSe4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1qq5e2QqnF1EmoxtEzCeVj2j.png?f=fotoalbum_large

Bij Colruyt 69 cent/liter en gelijkaardige koemelk 79 cent/liter, terwijl de boeren klagen dat ze nog veel te weinig krijgen voor koemelk.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 10-06-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Anoniem: 78739 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:23:
[...]

Soja heeft wel het hoogste eiwitgehalte, haver (oat) meer vezels en amandel meer antioxidanten. Als je de impact meetelt scoort soja ongeveer het best. Vezels haal ik wel uit muesli en 6 volkoren boterhammen per dag.

[Afbeelding]

Bij Colruyt 69 cent/liter en gelijkaardige koemelk 79 cent/liter, terwijl de boeren klagen dat ze nog veel te weinig krijgen voor koemelk.
Ja klopt, maar je drinkt toch niet de hele dag door een plantaardige drink? En zo wel, dan kun je het dus afwisselen met de andere alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JohanNL schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:33:
[...]

Ja klopt, maar je drinkt toch niet de hele dag door een plantaardige drink? En zo wel, dan kun je het dus afwisselen met de andere alternatieven.
Thuis drink ik meestal soja, op het werk altijd water.

Je had het ook over suiker, de soja bevat half zo veel suiker als de koemelk:
https://fic.colruytgroup.com/productinfo/nl/algc/1387563
https://fic.colruytgroup.com/productinfo/nl/algc/5572

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLzM5h9X6dwNXHHWM5tSW5wGko4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KsakeiOYZSBjpeM1632upVki.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 10-06-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ecological schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:29:
[...]

wat we wel weten is dat rood vlees een klasse 1 kankerverwekker is. Maar daar hoor je dan weer niemand over. 7(8)7
Da's ook weer niet waar. :|
Want dat wordt toch echt regelmatig genoemd in diverse media uitingen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Orangelights23 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:11:
Maarja, in de vleesvervangers die ik af en toe eet zit tenminste geen antibiotica ;)
In het vlees wat ik, heel spaarzaam, nog eet, zit ook geen antibiotica.
en dan praat ik over geschoten wild

En andere chemische zooi, zit echt overal tegenwoordig. Daar is gewoon geen ontkomen aan.
Als zelfs in het rioolwater al medicijnresten kunnen worden aangetoond. Betekent dat dit uiteindelijk ook weer, tijdens besproeiïng, op akkerbouw gewassen terecht komt.
Nog afgezien van de PFAS die alom is en gewoonweg niet te vermijden valt... :-( Of andere neerslagverontreinigingen, beetje afhankelijk van waar het gewas verbouwd wordt.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Anoniem: 78739 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:35:
[...]
Thuis drink ik meestal soja, op het werk altijd water.

Je had het ook over suiker, de soja bevat half zo veel suiker als de koemelk:
https://fic.colruytgroup.com/productinfo/nl/algc/1387563
https://fic.colruytgroup.com/productinfo/nl/algc/5572

[Afbeelding]
De suikers in koemelk zijn in die zin niet te vergelijken met gewoon natuurlijke geraffineerde suiker.
Zo heeft het een aanzienlijk lagere glycemische index en bevat het geen fructose.
Niet dat die suikers in melk (lactose) dan zo geweldig zijn, maar wat betreft het bevorderen van welvaartsziekten scoort het op dit punt wel beter.

Maar wat betreft die sojadrank hebben we het wel over slechts zo'n 2,5 gram per 100ml.
Als voor de rest je suiker inname laag is en je metabolisch gezond bent zal het waarschijnlijk geen schade aanrichten.
Alleen heb je ook genoeg versies zonder suiker, dus waarom niet daar voor gaan.
Mijn ervaring is dat het verschil lastig te proeven is en je op een gegeven moment juist de versie zonder suiker prefereert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

The End

!Beginning

Ecological schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:29:
[...]
Maar goed, het scoort goed op verjaardagen dat die enge vleesvervangers zo ongezond zijn. Pure fictie. Er zijn zoveel variabelen, wat we wel weten is dat rood vlees een klasse 1 kankerverwekker is. Maar daar hoor je dan weer niemand over. 7(8)7
Wat een ontzettende dooddoener. Ten eerste is het niet waar dat je er nooit wat van hoort. Als je klaagt over fictie, dan moet je niet zelf met fictie komen.

Ten tweede zegt het helemaal niks.Er zijn talloze zaken/stoffen bewezen kankerverwekkend; dat betekent niet dat het bij al die stoffen een gelijke kans is. Diverse niet dierlijke etenwaren zijn (mogelijk) ook kankerverwekkend; hier heb je een lijstje: https://www.voedingscentr...ie/plantengifstoffen.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06:26

LankHoar

Langharig tuig

@Majesty @polthemol ik tag jullie even omdat ik jullie oude posts hierover tegenkwam.

Ik ben alweer een tijdje lekker aan het sporten, en ik wil graag wat proteïne supplementeren. In de supermarkt zag ik weinig vegan aanbod, en met ingrediënten waar ik mijn vraagtekens bij stel (niet-natuurlijke zoetstoffen bijvoorbeeld). Daarnaast wil ik liever geen soja, omdat ik daar in mijn leven al veel te veel van binnen heb gekregen (hormoon stoffen etc.). Online vind ik dit wat lastig uit te zoeken, een beslist.nl helpt nog niet echt verder.

Welke merken vegan proteïne poeder welke betaalbaar en natuurlijk zijn raden jullie me aan? En waar koop ik die het beste? Smaakjes maken me niet zo heel veel uit, hoewel karton natuurlijk niet geweldig is :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-06 16:55
@LankHoar Als je kijkt naar Whey proteïnepoeder natuurlijk concentraat zou je normaal gezien geen andere toegevoegde stoffen moeten krijgen.

Ik kocht mijn proteïneshakes altijd bij bodyfit.nl. De natuurlijke whey daar is van goede kwaliteit, maar persoonlijk niet lekker, een smaakje maakt het des te beter, maar dan heb je natuurlijk wel toegevoegde stoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Flipking94 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:46:
@LankHoar Als je kijkt naar Whey proteïnepoeder natuurlijk concentraat zou je normaal gezien geen andere toegevoegde stoffen moeten krijgen.

Ik kocht mijn proteïneshakes altijd bij bodyfit.nl. De natuurlijke whey daar is van goede kwaliteit, maar persoonlijk niet lekker, een smaakje maakt het des te beter, maar dan heb je natuurlijk wel toegevoegde stoffen.
Whey poeder aanraden in een vegan topic?

Dan sla je de plank mis.

@LankHoar

Je kunt de pure proteine gebruiken van bijv De Tuinen. Ik mix erwten en hennep, voeg zelf dan kaneel toe en eventueel erythritol of stevia.

Je kunt natuurlijk ook zelf vanille of andere smaakmakers toevoegen. Dan heb je het zelf meer in de hand. Silverback Protein en XXL hebben ook vegan proteine poeders zonder smaak en zonder soja!

Ik vind nog steeds Orangefit erg fijne proteïne poeders hebben ☺️

(Ik mix mijn proteinepoeder trouwens altijd in een nutribullet met fruit en dan maakt de smaak echt niet uit, wat rijpe bevroren bananen en je zit goed ✅)

[ Voor 7% gewijzigd door WolfsRain op 11-08-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
LankHoar schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:32:
@Majesty @polthemol ik tag jullie even omdat ik jullie oude posts hierover tegenkwam.

Ik ben alweer een tijdje lekker aan het sporten, en ik wil graag wat proteïne supplementeren. In de supermarkt zag ik weinig vegan aanbod, en met ingrediënten waar ik mijn vraagtekens bij stel (niet-natuurlijke zoetstoffen bijvoorbeeld). Daarnaast wil ik liever geen soja, omdat ik daar in mijn leven al veel te veel van binnen heb gekregen (hormoon stoffen etc.). Online vind ik dit wat lastig uit te zoeken, een beslist.nl helpt nog niet echt verder.

Welke merken vegan proteïne poeder welke betaalbaar en natuurlijk zijn raden jullie me aan? En waar koop ik die het beste? Smaakjes maken me niet zo heel veel uit, hoewel karton natuurlijk niet geweldig is :+
Als je voor plantaardig gaat dan is het belangrijk om de samenstelling van aminozuren op orde te hebben, veel eiwitvervangers hebben dat namelijk niet.

Producten die in aanmerking komen zijn https://www.orangefit.nl/producten/eiwitshakes/vegan-protein en https://www.bodylab.nl/bo...protein-isolat-1000g.html

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-06 16:55
@WolfsRain je had ook gewoon kunnen argumenteren waarom whey (volgens jou) niet in aanmerking komt, daar hebben anderen ook wat aan dan deze onproductieve reactie. {Voor de geïnteresseerden} Ik reageer trouwens uit vegetarisch perspectief omdat ik dat zelf ben en ik uit die ervaring Whey een goed alternatief vond.

Maargoed, dit soort reacties helpt de vegancommunity beslist niet groeien...

[ Voor 16% gewijzigd door Flipking94 op 11-08-2024 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06:26

LankHoar

Langharig tuig

Flipking94 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:46:

Dank voor je tip, maar weipoeder is van melk afkomstig, dat is niet veganistisch ;)
WolfsRain schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:52:
[...]

Whey poeder aanraden in een vegan topic?

Dan sla je de plank mis.

@LankHoar

Je kunt de pure proteine gebruiken van bijv De Tuinen. Ik mix erwten en hennep, voeg zelf dan kaneel toe en eventueel erythritol of stevia.

Je kunt natuurlijk ook zelf vanille of andere smaakmakers toevoegen. Dan heb je het zelf meer in de hand. Silverback Protein en XXL hebben ook vegan proteine poeders zonder smaak en zonder soja!

Ik vind nog steeds Orangefit erg fijne proteïne poeders hebben ☺️

(Ik mix mijn proteinepoeder trouwens altijd in een nutribullet met fruit en dan maakt de smaak echt niet uit, wat rijpe bevroren bananen en je zit goed ✅)
Ik zal eens bij de Tuinen kijken als ik er weer ben. Zelf samenstellen vind ik nog wat spannend, eerst maar eens wat kant en klaar proberen haha :P Hoewel ik ook een nutribullet heb, en van banaan houd (altijd plenty rijp op voorraad). Dus in principe nog niet eens zo'n gek idee dan.
XWB schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:04:
[...]

Als je voor plantaardig gaat dan is het belangrijk om de samenstelling van aminozuren op orde te hebben, veel eiwitvervangers hebben dat namelijk niet.

Producten die in aanmerking komen zijn https://www.orangefit.nl/producten/eiwitshakes/vegan-protein en https://www.bodylab.nl/bo...protein-isolat-1000g.html
Orangefit werd al eerder genoemd, dus ik ga die wel eens bestellen! Denk dat ik voor choco ga, doet het altijd goed. Kan ik er nog een banaantje doorgooien in de nutribullet en klaar is LankHoar :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Haha niet teveel op de teentjes getrapt zijn @Flipking94 , je had gewoon niet door in welk topic je zat ;). En eerlijk is eerlijk: als je naar proteïnepoeder zoekt en je plaatst je vraag in 'Het grote veganisme topic', dan ben je niet op zoek naar Whey. Of ben jij op de hoogte van zelfs niet-vegetarische proteïnepoeders? Nouja die zullen vast ook wel bestaan, ik wil het niet eens weten >:) .

On topic:

Gelijk toch even over soja: je bent op de hoogte van het broodje aap omtrent (te)veel soja binnen krijgen? Het zorgt er in ieder geval niet voor dat je (man)boobs groeit. Teveel soja binnen krijgen is eigenlijk niet mogelijk (bij normaal voedingspatroon).

Dat gezegd hebbende en je wilt echt geen soja, dan is de Silverback Protein variant wel een goede. Dit is de ongezoete versie, dus ook zonder zoetstoffen. Ik vind die persoonlijk niet echt top van smaak. De vanille variant van hen is wel beter, of chocolade.

Maar de echte topper voor mij blijft voor mij wel Orangefit, maar zonder kortingsacties vind ik die echt te duur. Daarom koop ik altijd deze variant van MyProtein. Nu niet op vooraad (alleen deze sample), maar ze hebben vaak kortingsacties lopen op de 2,5kg variant (Ik sport minimaal 5x per week met na iedere sessie een shake), die koop ik daar voor 35 euro incl. verzendkosten bijvoorbeeld en dan de vanille variant. Echt lekker! Bestaat overigens uit erwteneiwit en tuinboon eiwit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XWB schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:04:
[...]

Eiwitvervangers? Veel plantaardige producten hebben standaard eiwitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Majesty schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:13:
[...]

Gelijk toch even over soja: je bent op de hoogte van het broodje aap omtrent (te)veel soja binnen krijgen? Het zorgt er in ieder geval niet voor dat je (man)boobs groeit. Teveel soja binnen krijgen is eigenlijk niet mogelijk (bij normaal voedingspatroon).
Ik drink sinds 2015 hectoliters sojadrank, nog geen borsten hier, libido ook nog steeds ok ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
LankHoar schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:00:
[...]

Orangefit werd al eerder genoemd, dus ik ga die wel eens bestellen! Denk dat ik voor choco ga, doet het altijd goed. Kan ik er nog een banaantje doorgooien in de nutribullet en klaar is LankHoar :)
Je kan het poeder eventueel ook door (vegan) kwark mengen. Persoonlijk vind ik dat lekkerder dan een shake.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WolfsRain
Flipking94 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:39:
@WolfsRain je had ook gewoon kunnen argumenteren waarom whey (volgens jou) niet in aanmerking komt, daar hebben anderen ook wat aan dan deze onproductieve reactie. {Voor de geïnteresseerden} Ik reageer trouwens uit vegetarisch perspectief omdat ik dat zelf ben en ik uit die ervaring Whey een goed alternatief vond.

Maargoed, dit soort reacties helpt de vegancommunity beslist niet groeien...
Het groeien van de vegan community binnen een “het grote veganisme topic” is ook niet echt het doel.

Fijn dat je meeleest, je bent van harte welkom. Maar een vegetarisch product aanraden in dit topic is nogal van de zotte natuurlijk. Je gaat in het iPhone topic/Apple subforum ook geen Samsung Telefoons aanraden toch? Of in het PlayStation 5 topic zeggen dat je toch echt een Xbox aanraadt als iemand vraagt of het beter is om een digitale PS5 of een met schijflade te kopen?

Betrek dit op elk ander onderwerp en iedereen begrijpt dit. Benoem dit in een topic over veganisme en het is weer “rebels/niet uitnodigend/ik ga weer vlees eten” 🤷‍♂️.

Om een simpel antwoord te geven op je vraag: weipoeder is niet veganistisch (aka een dierlijk product en super dieronvriendelijk), en is daarom niet geschikt voor een vraag in dit topic over eiwitpoeders.

[ Voor 7% gewijzigd door WolfsRain op 11-08-2024 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil

Op basis van hennep, rijst of erwten. Zoals deze https://www.silverbackprotein.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
Iets anders, komende zondag 18 augustus is het wederom Vegan Summerfest in Gent (België), het (volgens mij) grootste vegan foodfestival van de Benelux. Altijd erg leuk om te bezoeken, met vele food en non-food stands, kookdemo's, sprekers, muziek en vooral veel gezelligheid.

https://bevegan.be/nl/vegan-summer-fest-gent/

Ander event is NLVegan Fair, op zaterdag 7 september in Rotterdam:

https://www.veganisme.org/evenementen/nlvegan-fair/

En je hebt ook op zondag 27 oktober Vegan A'fairs, in Brugge (België):

https://veganafairs.be/

Ik zal waarschijnlijk alle 3 events aanwezig zijn :)

Kennen jullie alternatieven voor deze instant poeder? Deze lijkt nergens meer verkrijgbaar:
https://www.amazon.com.be...Toegevoegde/dp/B08FD4YZJB

Ik wil niet meer maandelijks tientallen liters sojadrank meesleuren met de fiets, daarom zoek ik een instant poeder met oa. calcium en B12.

• segil
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:32:
Kennen jullie alternatieven voor deze instant poeder? Deze lijkt nergens meer verkrijgbaar:
https://www.amazon.com.be...Toegevoegde/dp/B08FD4YZJB

Ik wil niet meer maandelijks tientallen liters sojadrank meesleuren met de fiets, daarom zoek ik een instant poeder met oa. calcium en B12.
Niet bekend mee, maar als ik google kom ik deze tegen: https://www.naturitas.nl/...-poudre-sotya?rcnOrigin=1

of deze: https://www.sanitasverde.nl/nl/soja-melkpoeder.html

en verder kan je zoeken op "soy(a) milk powder"

Als het niet perse sojadrank moet zijn, ken ik wel iets vergelijkbaars voor haverdrink, genaamd Vitamax. Dit zijn zakjes met poeder. Te koop bij de Amazing Oriental. Link. Daar zit alleen geen vitamines en mineralen aan toegevoegd. Maar die zou je makkelijk kunnen supplementeren. En misschien heeft die winkel ook soja instant poeder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

segil schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:58:
[...]

Niet bekend mee, maar als ik google kom ik deze tegen: https://www.naturitas.nl/...-poudre-sotya?rcnOrigin=1

of deze: https://www.sanitasverde.nl/nl/soja-melkpoeder.html

en verder kan je zoeken op "soy(a) milk powder"

Als het niet perse sojadrank moet zijn, ken ik wel iets vergelijkbaars voor haverdrink, genaamd Vitamax. Dit zijn zakjes met poeder. Te koop bij de Amazing Oriental. Link. Daar zit alleen geen vitamines en mineralen aan toegevoegd. Maar die zou je makkelijk kunnen supplementeren. En misschien heeft die winkel ook soja instant poeder.
Bedankt, ik zal het verder bekijken.

Over melk gesproken: wat een greenwashing van een melkveeboer:
"We willen zo duurzaam mogelijk melk produceren met een zo laag mogelijke voetafdruk, daarom hebben we gekozen voor zonnepanelen"

"Wij worden vaak afgedaan als vervuilende sector en onze job als landbouwer komt vaak negatief in het nieuws. Wij wilden dat tegengaan. We zijn trots op ons beroep en onze melk en we wilden dat op deze manier laten zien."

In totaal zijn er 250 zonnepanelen gelegd op het dak van het landbouwbedrijf, goed voor energie om 200 koeien 2 keer per dag te melken.
Dan beter geen zonnepanelen leggen en de koeien/veevoer vervangen door soja voor menselijke consumptie: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08/10/sojateelt-in-belgie/

Op weg naar mijn werk zie ik eindeloze velden met mais, voor een veld staat een bordje 'wij boeren zorgen voor jullie eten'. Ja, maar dan wel via een heel inefficiënte en vervuilende omweg. Nog los van het ethische aspect, waar boeren zich toch ook bewust van moeten zijn? Dus ofwel zijn ze onwetend en echt trots, ofwel hebben ze veel cognitieve dissonantie, want uiteindelijk nemen ze toch telkens een kalfje weg van de moeder om het naar een slachthuis te sturen?

En wat denken die boeren over hun 'duurzame melk' als ze dit grafiekje zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-SpFlfzsyhGfVPHtLpE7xVSnek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RNhAxfGvHc2CL6X1zQcxG00q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Ecosystemen de vernieling in helpen, OK... maar dan wel duurzaam!

"Onze stroom wordt duurzaam opgewekt, vraag niet waar we die stroom voor gebruiken" is onderhand een meme.

Wordt verwacht: enthousiast filmpje waarin de kapitein van een olietanker vertelt over hoe de kombuis inmiddels op zonnestroom draait. :+

[ Voor 28% gewijzigd door MneoreJ op 29-08-2024 12:33 ]

• JohanNL
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:04:
[...]
Bedankt, ik zal het verder bekijken.

Over melk gesproken: wat een greenwashing van een melkveeboer:

[...]
Dan beter geen zonnepanelen leggen en de koeien/veevoer vervangen door soja voor menselijke consumptie: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08/10/sojateelt-in-belgie/

Op weg naar mijn werk zie ik eindeloze velden met mais, voor een veld staat een bordje 'wij boeren zorgen voor jullie eten'. Ja, maar dan wel via een heel inefficiënte en vervuilende omweg. Nog los van het ethische aspect, waar boeren zich toch ook bewust van moeten zijn? Dus ofwel zijn ze onwetend en echt trots, ofwel hebben ze veel cognitieve dissonantie, want uiteindelijk nemen ze toch telkens een kalfje weg van de moeder om het naar een slachthuis te sturen?

En wat denken die boeren over hun 'duurzame melk' als ze dit grafiekje zien?

[Afbeelding]
Hoe is die grafiek berekend? Want de hele vee-industrie heeft als het ware een heleboel ' bij producten '.
In dit geval gaat de koe, zodra ze niet meer genoeg melk produceert, naar de slacht en worden alle delen van het dier weer doorverkocht en geconsumeerd of gebruikt.
In de regel tenminste.
Dan heb je ook nog reguliere veehouderij en ook andere vormen als biologische.
Is daar rekening mee gehouden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

JohanNL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

Hoe is die grafiek berekend? Want de hele vee-industrie heeft als het ware een heleboel ' bij producten '.
In dit geval gaat de koe, zodra ze niet meer genoeg melk produceert, naar de slacht en worden alle delen van het dier weer doorverkocht en geconsumeerd of gebruikt.
In de regel tenminste.
Dan heb je ook nog reguliere veehouderij en ook andere vormen als biologische.
Is daar rekening mee gehouden?
Een melkkoe leeft 3x langer dan een vleeskoe en heeft dus een grotere impact op de uitstoot, water en landgebruik, dus ik denk dat het weinig uitmaakt dat een melkkoe daarna nog voor vlees gebruikt wordt, maar ook dat gebeurt niet optimaal:
We optimaliseren de bedrijfsvoering richting melk en vergeten het vlees. Voor de uitstoot van broeikasgassen is het gunstiger om melk te produceren met één dier in plaats van twee. 'Veehouders sturen daarom alleen op een hoge melkproductie. Mijn collega Marion de Vries en ik hebben berekend dat wanneer je kijkt naar melk én vlees, een hogere melkproductie per koe niet tot lagere emissies leidt. De hogere melkproductie leidt tot minder vlees per kilo melk en met de huidige consumptie van rundvlees moet je vlees importeren. Dat zijn vaak zuivere vleesrassen uit Ierland en Brazilië.'
Daarnaast heeft biologisch voedsel net een grotere impact, want door geen kunstmest of pesticiden te gebruiken en de dieren meer ruimte te geven, is er dus meer land nodig, groeien hun gewassen trager, zijn de gewassen en dieren meer vatbaar voor plagen, ziektes,... Nog een voorbeeld: als je alle Vlaamse kippen 'voldoende' uitloop zou geven, dan hebben we de oppervlakte van de provincie Vlaams-Brabant nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Morgen verjaardagsfeestje bij mijn broer. Mijn ouders zeggen dat hij vegan beleg vergeten kopen is en dat ik best zelf mijn beleg meeneem. Dan eet ik 's avonds wel nog een stuk taart van 's middags (wat meestal ook niet vegan is, maar goed). Wat een maatschappij, waarin vlees en kaas als beleg de absolute standaard is, en bijna geen enkele producent/consument ook maar overweegt om eens iets lekkers zonder vlees te maken/kopen.

Aan tafel wordt er dan ook altijd gesmuld en gepraat over het 'lekker bereide gehakt of paté', daar wordt door slagers ook moeite voor gedaan (ook al is het vaak zwaar bewerkt en ongezond), terwijl het weinige vegan beleg meestal gewoon 'fabriekseten' is. Het zal de andere familieleden ook weer in hun overtuiging bevestigen dat een vegan levensstijl heel sober, saai, en moeilijk is, een soort 'opoffering om de wereld te redden' zie ik hen al denken, terwijl dat helemaal niet zo is.

Net zoals je op restaurants vaak 30 vlees/visgerechten hebt, met als groenten wat sla, een schijfje tomaat en geraspte wortel. Als er dan iets vegan is, dan is het vaak ook niet meer dan dat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPSE8Yt_xEj1Li9y0Yk3wow5rJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAvjXiq02H64RGSLNvpaqsdL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Nou ja, ik moet eerlijk bekennen dat ik wel degelijk bakken tofu vreet (nadat het eerst de diepvries in gegaan is voor meer textuur). Puur omdat ik absoluut geen keukenprins ben, daar ook weinig voldoening uit haal en sowieso geen zin heb om na het werk nog lekker te gaan staan kokkerellen. De standaard rijst/noedels/pasta plus tofu plus wokgroente plus saus staat hier elke week wel op het menu. Wraps en bonenschotels ook, veel sneller dan dat eet je het niet. Falafel, ook lekker bij vanalles, inclusief patat of pita. Verspakketten, als ze in de aanbieding zijn: veel ervan zijn in de basis veganistisch en je moet zelf vlees/kaas/zuivel toevoegen, en daar kiezen we dan gewoon voor een alternatief.

Bewerkt veganistisch spul eet ik maar beperkt, niet zozeer uit gezondheidsoverwegingen (hoewel dat inderdaad vaak erg slecht is qua zout, vet en suiker) maar omdat het belachelijk duur is voor wat je krijgt. Boterhamworst vond ik als vlees al weinig aan, het wordt er niet beter op als je er een veganistische imitatie van maakt en dan de hoofdprijs gaat rekenen voor 10 plakjes of zo. Doe mij dan maar gewoon pindakaas of hummus, hoor.

Dus voor mij is het eigenlijk wel sober en saai, maar juist niet moeilijk, en het is een bewuste keuze. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:59:
Morgen verjaardagsfeestje bij mijn broer. Mijn ouders zeggen dat hij vegan beleg vergeten kopen is en dat ik best zelf mijn beleg meeneem. Dan eet ik 's avonds wel nog een stuk taart van 's middags (wat meestal ook niet vegan is, maar goed). Wat een maatschappij, waarin vlees en kaas als beleg de absolute standaard is, en bijna geen enkele producent/consument ook maar overweegt om eens iets lekkers zonder vlees te maken/kopen.

Aan tafel wordt er dan ook altijd gesmuld en gepraat over het 'lekker bereide gehakt of paté', daar wordt door slagers ook moeite voor gedaan (ook al is het vaak zwaar bewerkt en ongezond), terwijl het weinige vegan beleg meestal gewoon 'fabriekseten' is. Het zal de andere familieleden ook weer in hun overtuiging bevestigen dat een vegan levensstijl heel sober, saai, en moeilijk is, een soort 'opoffering om de wereld te redden' zie ik hen al denken, terwijl dat helemaal niet zo is.

Net zoals je op restaurants vaak 30 vlees/visgerechten hebt, met als groenten wat sla, een schijfje tomaat en geraspte wortel. Als er dan iets vegan is, dan is het vaak ook niet meer dan dat.

[Afbeelding]
Eens, het verbaast me iedere keer weer in restaurants, hoe het hoofdrecht vaak enkel bestaat uit een groot stuk dood dier, wat zetmeel component in de vorm van friet of pasta of rijst. En een paar verdwaalde erwten of een klein bakje rauwkost. Het is bijzonder te zien dat de gasten aanvallen alsof ze voor het eerst in jaren weer eens dier gegeten hebben. Terwijl vlees/vis juist zo goedkoop te verkrijgen is in supermarkten, zeker als je bedenkt hoe het product tot stand is gekomen. Er is geen enkele reden om het hedendaags nog als iets bijzonders te beschouwen.
Zo had ik een keertje een collega die vol trots foto's deelde van zijn kerstdiner: een bord met 500 gr spareribs, en een paar gebakken aardappeltjes. That's it, geen groenten, niets. En maar blij doen met z'n "geweldige" kerstdiner 8)7

Kijk, zo kan het ook: 1,5 maand geleden wezen eten bij restaurant Vannu in Bavel, Breda. 100% vegan. En ze kunnen prima goed rekening houden met dieetwensen, zoals glutenvrij voor mij. En sojavrij voor een tafelgenoot. We hadden 4 gangen gekozen met non-alcoholische drankbegeleiding. Afsluitend nog koffie met een gebakje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoljPUTahVIMdt1N7Rh42erJHHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMFRcWc3Zut9WmpB2oeHxSIc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RvAQXbGodPBpObjWBtIzPfnP4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQl6hpsViObdm1I4dmtxClFn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrQNu0L6SNIXxcozX4SjM5N7_Vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7HN1JtPLhfnHseEMxVhDFkY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leqdQcT5j-xRwPA59dSHeZNef4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76TuFB0TmN1SrmwxK0YAW5fu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2iC1a6bW5e8qJacxU8FRj10sj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dx8CKKR8QBBQ0QTjwfOdxxwr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhghOsF6vWSxH2wqaIHGg1wPdDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9wsZWfNZq3g5mEkfHHg891p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FI7n0JCr9nRFDJTNfJzHVowpTuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WLd4tJ7lpFMJbJ1LSIqCJBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJNoIT4slhB2ABaggU5BSvmlaXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fkf5XIZ9K27QqAhIXV63fiZi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m27zZeq8Qf9vNALMjAIxIN0U42o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S52rh1RuBwDGeJ2xxm7dCLU1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEcRlCE-Dd12BEmsZkQtOt-eBuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIU1qve86XHfSdvt6kS2l3Tr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door segil op 01-09-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Soms krijg je het op een bord, soms op een stuk hout, en soms in een bloempot.

Het kost wat, maar dan heb je ook een ervaring. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
MneoreJ schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:12:
Soms krijg je het op een bord, soms op een stuk hout, en soms in een bloempot.

Het kost wat, maar dan heb je ook een ervaring. :P
Gelukkig was die bloempot en stuk hout geen onderdeel van het eten :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
segil schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:35:
[...]

Eens, het verbaast me iedere keer weer in restaurants, hoe het hoofdrecht vaak enkel bestaat uit een groot stuk dood dier, wat zetmeel component in de vorm van friet of pasta of rijst. En een paar verdwaalde erwten of een klein bakje rauwkost. Het is bijzonder te zien dat de gasten aanvallen alsof ze voor het eerst in jaren weer eens dier gegeten hebben. Terwijl vlees/vis juist zo goedkoop te verkrijgen is in supermarkten, zeker als je bedenkt hoe het product tot stand is gekomen. Er is geen enkele reden om het hedendaags nog als iets bijzonders te beschouwen.
Zo had ik een keertje een collega die vol trots foto's deelde van zijn kerstdiner: een bord met 500 gr spareribs, en een paar gebakken aardappeltjes. That's it, geen groenten, niets. En maar blij doen met z'n "geweldige" kerstdiner 8)7

Kijk, zo kan het ook: 1,5 maand geleden wezen eten bij restaurant Vannu in Bavel, Breda. 100% vegan. En ze kunnen prima goed rekening houden met dieetwensen, zoals glutenvrij voor mij. En sojavrij voor een tafelgenoot. We hadden 4 gangen gekozen met non-alcoholische drankbegeleiding. Afsluitend nog koffie met een gebakje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Koks in standaardrestaurants zijn gewoon niet creatief. In vegetarische en vegan restaurants loopt men lichtjaren voor op de biefstuk met friet koks. Daar is ook een markt voor maar voor eten wat je makkelijk thuis kunt maken ga ik niet naar een restaurant. Zelfs niet als het alleen maar is om te eten omdat ik bijvoorbeeld voor werk op pad ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
segil schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:16:
[...]Gelukkig was die bloempot en stuk hout geen onderdeel van het eten :p
Ik kan me haast niet voorstellen dat je daar met een voldaan gevoel weer uitgelopen bent.
Het zal best lekker zijn geweest, maar had je thuis niet de neiging "wat hebben we nog liggen, ik heb nog trek" om de koelkast open te maken?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Yaksa schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:17:
[...]

Ik kan me haast niet voorstellen dat je daar met een voldaan gevoel weer uitgelopen bent.
Het zal best lekker zijn geweest, maar had je thuis niet de neiging "wat hebben we nog liggen, ik heb nog trek" om de koelkast open te maken?
Nee, helemaal niet. Waarom denk je dat? Het waren 9 gangen in totaal met eten. Ik ging met een goed gevoel weg. Geen overvolle maag, ook geen honger. Precies goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
segil schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:11:
[...]

Nee, helemaal niet. Waarom denk je dat? Het waren 9 gangen in totaal met eten. Ik ging met een goed gevoel weg. Geen overvolle maag, ook geen honger. Precies goed.
Omdat je schreef dat het vier gangen waren? Nu staan er al wel meer dingen op de foto, maar als dat alles was, zou ik ook aan einde honger hebben (de Italiaanse bol is de grootste vuller van het geheel), en ik ben nou echt niet de grootste eter. Dat er meer was kunnen wij natuurlijk niet ruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:39
Frame164 schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:07:
Koks in standaardrestaurants zijn gewoon niet creatief. In vegetarische en vegan restaurants loopt men lichtjaren voor op de biefstuk met friet koks. Daar is ook een markt voor maar voor eten wat je makkelijk thuis kunt maken ga ik niet naar een restaurant. Zelfs niet als het alleen maar is om te eten omdat ik bijvoorbeeld voor werk op pad ga.
Goed dat de avontuurlijke eters in de beter gesitueerde restaurants aan hun trekken kunnen komen. Maar misschien is het tijd dat er een veganistische "biefstuk met friet"-komt voor alle middelmatige koks in de betaalbare restaurants?

Veruit de meeste horecagelegenheden hebben niet de marges of het publiek om lekker creatief te zijn. Wat is het gerecht dat je kunt serveren dat iedereen lust?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Broodje falafel met patat? :) In een restaurant serveer je het dan bovenop pita in plaats van erin. Saus is makkelijk veganistisch te doen natuurlijk. OK, vast niet iedereen vind falafel lekker, maar ja, er zijn ook wel vleeseters die geen biefstuk hoeven.

Vegetariërs komen daarentegen altijd wel aan hun trekken in restaurants, zolang je maar dol bent op walnootsalade met geitenkaas. Als ze maar 1 vegetarisch ding serveren dan is het dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Sissors schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:56:
[...]

Omdat je schreef dat het vier gangen waren? Nu staan er al wel meer dingen op de foto, maar als dat alles was, zou ik ook aan einde honger hebben (de Italiaanse bol is de grootste vuller van het geheel), en ik ben nou echt niet de grootste eter. Dat er meer was kunnen wij natuurlijk niet ruiken ;)
4 gangen + brood + koffie gang (had ik vermeld) + 3 amuses = 9 gangen :)
Al kan je zeggen dat het brood voor erbij was en niet speciaal 1 gang. Daarmee wordt het 8 gangen.

[ Voor 9% gewijzigd door segil op 01-09-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
MneoreJ schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:08:
Broodje falafel met patat? :) In een restaurant serveer je het dan bovenop pita in plaats van erin. Saus is makkelijk veganistisch te doen natuurlijk. OK, vast niet iedereen vind falafel lekker, maar ja, er zijn ook wel vleeseters die geen biefstuk hoeven.
Goed idee. De reden dat veel koks fantasieloos hetzelfde soort gerechten op tafel zetten is niet omdat dat de droombaan is van die koks, maar dat de meeste mensen gewoon niet (altijd) zulke avontuurlijke eters zijn. Voor veel mensen gaat een etentje om het gezelschap (of het is georganiseerd door iemand anders, en niet hun keuze qua restaurant). En dan willen mensen "veilig" eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CVTTPD2DQ schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:47:
[...]

Goed dat de avontuurlijke eters in de beter gesitueerde restaurants aan hun trekken kunnen komen. Maar misschien is het tijd dat er een veganistische "biefstuk met friet"-komt voor alle middelmatige koks in de betaalbare restaurants?

Veruit de meeste horecagelegenheden hebben niet de marges of het publiek om lekker creatief te zijn. Wat is het gerecht dat je kunt serveren dat iedereen lust?
Loetje heeft al een tijdje de 0.0 biefstuk op het menu staan.

Maar inderdaad het is wel vaak pasta/salade geitenkaas wat de klok slaat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Erasmo schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:54:
[...]
Loetje heeft al een tijdje de 0.0 biefstuk op het menu staan.

Maar inderdaad het is wel vaak pasta/salade geitenkaas wat de klok slaat.
Helaas zijn beiden niet vegan.

Koks hebben wel de neiging om elkaar te kopiëren en niet zo gauw met iets nieuws te komen. Behalve in het duurdere segment. En Nederlanders zijn niet echt gewend/bereid om te betalen voor goed eten en willen het liefst alles zo goedkoop en zoveel mogelijk. Dus krijg je standaard eten in grote porties voor weinig geld en weinig creativiteit.

Ik ben al blij dat er überhaupt iets vegans op een kaart staat, al is het wel vaak de standaard vegan burger. Lekker makkelijk voor een restaurant, gewoon een zooi vegan burgers in de diepvries gooien en wanneer er vraag naar is, ontdooien, bakken en serveren met friet, salade en hopelijk vegan mayo.

Maar goed, mijn eerdere post laat zien dat het ook anders kan. Alleen betaal je daar wel meer voor dan gemiddeld. Ik vind dat niet erg, ik ga liever 1x in de maand goed uit eten waar ik wat meer voor betaal, dan 2-3x naar een gemiddeld restaurant met een standaard kaart, waar ik dan een tomatensoep krijg, een vegan burger en iets van sorbet ijs. Als je al geluk hebt.

offtopic:
Een vraag over fooi: Hoeveel fooi geven jullie gemiddeld als je gaat uit eten? Ik normaal iets van 5-10%, afhankelijk van hoe goed de bediening is. Nu was ik dus recent met 3 anderen in dat duurdere restaurant Vannu in Bavel, waar we 4 uur getafeld hebben. Prima bediening, zeer professioneel, ze besteden alle aandacht aan ons. De eindrekening voor ons 4en was iets van 340 euro. Ik in al mijn enthousiasme over de heerlijke avond stelde voor om er 380 euro van te maken (iets meer dan 10%). Nou, de tafelgenoot naast me kreeg haast een hartverzakking en zat me stamelend met ongeloof aan te kijken. Was ik gek geworden?! Wat hem betreft was een paar euro voldoende. Ik zei nog dat we 4 uur lang een topavond gehad hadden en 5-10% fooi toch redelijk is? 1 andere tafelgenoot vond dat ook, maar uiteindelijk werd het iets van 8 euro fooi in totaal. Wat die eerste persoon nog steeds veel te veel vond. Ik schaamde me dood. Wat een krenterigheid zeg. Wel 90 euro uit willen geven aan eten en drinken, maar vervolgens al moeilijk doen over 2 euro fooi p.p.
Wat zouden jullie gedaan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:33
MneoreJ schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:55:
Nou ja, ik moet eerlijk bekennen dat ik wel degelijk bakken tofu vreet (nadat het eerst de diepvries in gegaan is voor meer textuur). Puur omdat ik absoluut geen keukenprins ben, daar ook weinig voldoening uit haal en sowieso geen zin heb om na het werk nog lekker te gaan staan kokkerellen. De standaard rijst/noedels/pasta plus tofu plus wokgroente plus saus staat hier elke week wel op het menu. Wraps en bonenschotels ook, veel sneller dan dat eet je het niet. Falafel, ook lekker bij vanalles, inclusief patat of pita. Verspakketten, als ze in de aanbieding zijn: veel ervan zijn in de basis veganistisch en je moet zelf vlees/kaas/zuivel toevoegen, en daar kiezen we dan gewoon voor een alternatief.

Bewerkt veganistisch spul eet ik maar beperkt, niet zozeer uit gezondheidsoverwegingen (hoewel dat inderdaad vaak erg slecht is qua zout, vet en suiker) maar omdat het belachelijk duur is voor wat je krijgt. Boterhamworst vond ik als vlees al weinig aan, het wordt er niet beter op als je er een veganistische imitatie van maakt en dan de hoofdprijs gaat rekenen voor 10 plakjes of zo. Doe mij dan maar gewoon pindakaas of hummus, hoor.

Dus voor mij is het eigenlijk wel sober en saai, maar juist niet moeilijk, en het is een bewuste keuze. :P
Een humus is niks minder saai dan leverworst. Ook daar valt genoeg in te varièren qua ingrediënten en eventueel een lekker kruidje er bovenop.

En inderdaad, pindakaas is doodnormaal beleg. Net zoals patat stiekum altijd al vegan was sinds het niet meer in rund-/paardenvet wordt gebakken.
CVTTPD2DQ schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:47:
[...]

Dan dien je eerst de smaak van de klant te veranderen. En wanneer die principieel niet bij een al dan niet slechts overwegend vegetarisch / vegaan restaurant binnenstapt, is dat erg lastig. En daarbij helpt het natuurlijk ook weer niet dat in reguliere restaurants het aanbod vleesvrije gerechten zo beperkt is. In tegendeel, het bevestigt eerder de clichés en geeft juist het idee af dat je jezelf enorm beperkt met een vegan dieet.

offtopic:
Ik zou wel een poll willen zien van hoeveel van ons als kind al geconditioneerd zijn om vleeswaar en kaas als norm te zien en of vegetarisch al dan niet geridiculiseerd werd conform alle clichés. Dat beeld moet eerst doorbroken worden, ga er maar aan. Nederland is sowieso een conservatief land van culinaire armoede, laat staan wanneer er nog een vleug identiteitspolitiek aan te pas komt zoals tegenwoordig nogal trending is.

Heb helaas maar al te veel ervaringen met bekenden die zichzelf aangepraat hebben culinair zeer divers te zijn, enkel omdat men zonder problemen elk soort vlees naar binnen werkt wat er wordt voorgeschoteld. Zodra het idee is iets vegetarisch of vegaan te eten uit culinaire interesse en verrijking, schiet men in een stuip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cid Highwind schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:34:

offtopic:
Ik zou wel een poll willen zien van hoeveel van ons als kind al geconditioneerd zijn om vleeswaar en kaas als norm te zien en of vegetarisch al dan niet geridiculiseerd werd conform alle clichés. Dat beeld moet eerst doorbroken worden, ga er maar aan. Nederland is sowieso een conservatief land van culinaire armoede, laat staan wanneer er nog een vleug identiteitspolitiek aan te pas komt zoals tegenwoordig nogal trending is.

Heb helaas maar al te veel ervaringen met bekenden die zichzelf aangepraat hebben culinair zeer divers te zijn, enkel omdat men zonder problemen elk soort vlees naar binnen werkt wat er wordt voorgeschoteld. Zodra het idee is iets vegetarisch of vegaan te eten uit culinaire interesse en verrijking, schiet men in een stuip.
Ik ben vegan geworden toen mijn dochtertje 3-4 jaar was. Mijn partner kookt voor mij vegan, voor zichzelf en onze dochter (nu 12) soms hetzelfde en soms ook eens vlees/vis. Onze dochter is gek op (levende!) dieren, maar toch éét ze ook graag dieren. Ik sensibiliseer haar zonder te drammen en confronteer haar met de feiten ivm impact, dierenleed,... van de veehouderij, maar toch blijft ze vlees eten. Dat is haar volste recht (of dat zou het net niét moeten zijn), maar het toont toch weer aan hoe sterk dit in onze cultuur zit. Ze is regelmatig bij mijn ouders, waar bijna elke maaltijd vlees bevat, maar dat kan niet de enige verklaring zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:33
Anoniem: 78739 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:07:
[...]

Ik ben vegan geworden toen mijn dochtertje 3-4 jaar was. Mijn partner kookt voor mij vegan, voor zichzelf en onze dochter (nu 12) soms hetzelfde en soms ook eens vlees/vis. Onze dochter is gek op (levende!) dieren, maar toch éét ze ook graag dieren. Ik sensibiliseer haar zonder te drammen en confronteer haar met de feiten ivm impact, dierenleed,... van de veehouderij, maar toch blijft ze vlees eten. Dat is haar volste recht (of dat zou het net niét moeten zijn), maar het toont toch weer aan hoe sterk dit in onze cultuur zit. Ze is regelmatig bij mijn ouders, waar bijna elke maaltijd vlees bevat, maar dat kan niet de enige verklaring zijn.
Maar dan heb je het dus over de generatie die zelf nog niet op Tweakers zit en die dus ook een significante minderheid onder de bevolking uitmaakt, laat staan eentje die zelf beslissingen maakt :)

Ik hoop dat het de eerste generatie is waar een (al dan niet overwegend) vegetarisch / vegaan dieet ook de norm mag zijn, of in ieder geval als gelijkwaardig gezien mag worden en als dusdanig ook gerespecteerd kan worden.

Voor de generatie die nu deze kinderen opvoedt denk ik dat het namelijk nog het tegenovergestelde was, maar mogelijk spreekt daar natuurlijk iemand die nu niet bepaald in de meest progressieve contreien is opgevoed.

Ik ben overigens ook erg blij dat mijn partner veel vegaan en vegetarisch kookt. Deels vanuit haar achtergrond als voedingsdeskundige, deels uit overtuiging, deels uit culinair perspectief / smaak. Zelf heb ik het er maar moeilijk mee omdat me de creativiteit ontbreekt en de tijd mijzelf deze creativiteit en routine te verschaffen. Aan het eten ligt het niet, integendeel :9~

Eén kanaal wat voor haar trouwens van grote inspiratie was, en met echt lekkere zaken, die ik niet in de fipo heb gezien is Pickup Limes: https://www.pickuplimes.com/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Anoniem: 78739 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:07:
Dierenleed/klimaatimpact/whatever linken aan het stukje vlees op je bord vergt actieve rationele inspanning. Het voelt namelijk niet alsof er een link is, en dat is natuurlijk al heel lang zo: sinds we niet meer zelf de dieren persoonlijk om zeep helpen, villen en in stukken hakken maar dat uitbesteed hebben aan eerst individuele slagers en later de bio-industrie. En dan nog: al was je wel een slager die het zelf moet doen, als het vlees er eenmaal is is het vervelende stukje voorbij. Bij de meeste mensen is er emotioneel geen enkele tegenstrijdigheid tussen knuffeldiertjes maar wat snoezig vinden en tegelijkertijd hun levenloze karkassen met genoegen op te peuzelen, alle Flappies ten spijt. Het zijn gewoon twee verschillende werelden, en begaan zijn met dieren die je kunt aaien doet niks. Als je vlees lekker vindt dan eet je het gewoon, bij wijze van spreke nog als je in de wei staat tussen de familie van je overleden vleesdonor die je met grote ogen aankijkt. Er zijn natuurlijk mensen voor wie dit niet geldt, maar dat zijn de uitzonderingen.

Een culturele omslag waarbij er juist in gedrild wordt dat dieren eten not done is zou inderdaad prima het gewenste effect hebben waar de rede niet veel impact heeft, maar zoiets zie ik niet ontstaan vanuit onze bestaande culturen. Ook niet als, zeg, vlees enorm schaars en duur zou worden door de gevolgen van ons handelen; dan maken we er gewoon luxe van, maar geen taboe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Ik sta er wat positiever in. We hebben laten zien in de afgelopen paar honderd jaar dat we de cirkel van compassie kunnen uitbreiden, naar mensen met een andere huidskleur, een ander geslacht, een andere religie, een andere sexuele voorkeur, etc. Dus heb ik goed hoop dat we dit ook zullen doortrekken naar niet-menselijke dieren. Ik hoop het nog mee te maken in mijn leven.

[ Voor 6% gewijzigd door segil op 02-09-2024 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Cid Highwind schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:29:
[...]

Ik hoop dat het de eerste generatie is waar een (al dan niet overwegend) vegetarisch / vegaan dieet ook de norm mag zijn, of in ieder geval als gelijkwaardig gezien mag worden en als dusdanig ook gerespecteerd kan worden.
Wanneer dit de norm is :p Anoniem: 78739 in "Het grote veganisme topic deel 2"

(die kaart had ik rechtsonder zelf aangevuld, komt uit een vegan restaurant, ik had 'vleesmenu' getypt omdat er op veel kaarten 'vegetarisch gerecht' staat, wat dus ook helemaal niks over de ingrediënten zegt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
segil schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:29:
Ik sta er wat positiever in. We hebben laten zien in de afgelopen paar honderd jaar dat we de cirkel van compassie kunnen uitbreiden, naar mensen met een andere huidskleur, een ander geslacht, een andere religie, een andere sexuele voorkeur, etc. Dus heb ik goed hoop dat we dit ook zullen doortrekken naar niet-menselijke dieren. Ik hoop het nog mee te maken in mijn leven.
Er gaapt echt een hele dikke kloof tussen mens en niet-mens, wat dat betreft. Juist het feit dat we zonder al te veel blikken of blozen in staat zijn om zelfs mensen weg te zetten als gebruiksvoorwerp (die overduidelijk net als ons zijn en dezelfde bejegening verdienen, als je er 10 seconden over nadenkt) stemt allesbehalve positief over in hoeverre we dit gaan doen voor dieren, die nooit voor zichzelf op zullen kunnen komen en het altijd zullen moeten hebben van menselijke voorvechters.

Al helemaal als je ziet hoe makkelijk die "cirkel van compassie" ook voor mensen weer kan inkrimpen als de wind net even anders waait en het niet meer in onze kraam te pas komt. Seksuele voorkeur is wat dat betreft een goed voorbeeld, de lijn is eerder een zigzag dan stijgend.

Plus, heel veel mensen hebben hoe dan ook nog steeds geen bezwaar tegen beesten afmaken en opeten, als ze dan bij leven maar een "beetje netjes" behandeld zijn, want dan maakt het voor zo'n dom beest verder toch niet uit. Vrije uitloop eitje d'r bij en we zijn weer helemaal goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

Garyu

WW

segil schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:19:
[...]

Helaas zijn beiden niet vegan.

Koks hebben wel de neiging om elkaar te kopiëren en niet zo gauw met iets nieuws te komen. Behalve in het duurdere segment. En Nederlanders zijn niet echt gewend/bereid om te betalen voor goed eten en willen het liefst alles zo goedkoop en zoveel mogelijk. Dus krijg je standaard eten in grote porties voor weinig geld en weinig creativiteit.

Ik ben al blij dat er überhaupt iets vegans op een kaart staat, al is het wel vaak de standaard vegan burger. Lekker makkelijk voor een restaurant, gewoon een zooi vegan burgers in de diepvries gooien en wanneer er vraag naar is, ontdooien, bakken en serveren met friet, salade en hopelijk vegan mayo.

Maar goed, mijn eerdere post laat zien dat het ook anders kan. Alleen betaal je daar wel meer voor dan gemiddeld. Ik vind dat niet erg, ik ga liever 1x in de maand goed uit eten waar ik wat meer voor betaal, dan 2-3x naar een gemiddeld restaurant met een standaard kaart, waar ik dan een tomatensoep krijg, een vegan burger en iets van sorbet ijs. Als je al geluk hebt.
Het kan inderdaad prima. Het is ook niet moeilijk. Een kwestie van kijken wat de buren doen, of de eerste de beste vegans aanspreken die je restaurant binnenkomen en gewoon vragen. Binnen de kortste keren heb je een supergoed vegan menu dat eenvoudig te bereiden is en wat ook goed binnen een algemeen restaurant-concept past. Moet je wel durven.
offtopic:
Een vraag over fooi: Hoeveel fooi geven jullie gemiddeld als je gaat uit eten? Ik normaal iets van 5-10%, afhankelijk van hoe goed de bediening is. Nu was ik dus recent met 3 anderen in dat duurdere restaurant Vannu in Bavel, waar we 4 uur getafeld hebben. Prima bediening, zeer professioneel, ze besteden alle aandacht aan ons. De eindrekening voor ons 4en was iets van 340 euro. Ik in al mijn enthousiasme over de heerlijke avond stelde voor om er 380 euro van te maken (iets meer dan 10%). Nou, de tafelgenoot naast me kreeg haast een hartverzakking en zat me stamelend met ongeloof aan te kijken. Was ik gek geworden?! Wat hem betreft was een paar euro voldoende. Ik zei nog dat we 4 uur lang een topavond gehad hadden en 5-10% fooi toch redelijk is? 1 andere tafelgenoot vond dat ook, maar uiteindelijk werd het iets van 8 euro fooi in totaal. Wat die eerste persoon nog steeds veel te veel vond. Ik schaamde me dood. Wat een krenterigheid zeg. Wel 90 euro uit willen geven aan eten en drinken, maar vervolgens al moeilijk doen over 2 euro fooi p.p.
Wat zouden jullie gedaan hebben?
offtopic:
ik vind 10% prima als fooi. Ook in een duurder restaurant. Uiteindelijk draaien ze er namelijk helemaal niet meer omzet dan in een goedkoper restaurant. Die omzet komt gewoon van minder klanten die allemaal iets meer betalen. 340€ voor 4 personen is in een dergelijk restaurant helemaal niet duur overigens.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Garyu schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:14:
[...]
Het kan inderdaad prima. Het is ook niet moeilijk. Een kwestie van kijken wat de buren doen, of de eerste de beste vegans aanspreken die je restaurant binnenkomen en gewoon vragen. Binnen de kortste keren heb je een supergoed vegan menu dat eenvoudig te bereiden is en wat ook goed binnen een algemeen restaurant-concept past. Moet je wel durven.

[...]

offtopic:
ik vind 10% prima als fooi. Ook in een duurder restaurant. Uiteindelijk draaien ze er namelijk helemaal niet meer omzet dan in een goedkoper restaurant. Die omzet komt gewoon van minder klanten die allemaal iets meer betalen. 340€ voor 4 personen is in een dergelijk restaurant helemaal niet duur overigens.
offtopic:
Inderdaad, en vaak zijn dergelijke restaurants ook meer geld kwijt aan arbeid, omdat zulke gerechten meer bereidingstijd vergen en arbeid is het duurste component in de horeca. Dat is ook een reden waarom bij goedkopere restaurants je eenvoudige, simpele gerechten krijgt. Hoe minder tijd de kok moet besteden aan de mise en place, hoe goedkoper het gerecht kan zijn. Gevolg is dat vaker halffabrikaten gebruikt worden, zoals producten uit blik, pakjes en zakjes, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55

Barrycade

Through the...

offtopic:
het had je toch vrij gestaan om zelf de fooi aan te vullen met het bedrag dat jij initieel wilde geven? Dus jij en de anderen hadden toch tientje de man kunnen geven?

Denk dat voor een gemiddeld sate, burger, spareribs eetschuur het helemaal niet loont om een vegan variant op de kaart te hebben.

Veel hebben dan nog wel een vegetarische salade/keuze. Maar personeel is moeilijk te vinden, laat staan personeel dat vegan weet te werken.

Mijn dochter werkt wel in een restaurant waar iets meer aandacht voor allergenen en diëten is. Dus gluten en lactosevrij kan daar wel standaard, maar vegan kan alleen als je het bij de reservering aangeeft. Dan doet de kok wel haar best om iets te maken/voor te bereiden, maar dan eet je wat de pot schaft.

Maar even binnenlopen als het vol zit dan verkopen ze nee. Omdat als de zaak vol zit, ze tegeneen onderbezetting aanwerken en ze het niet voor elkaar krijgen. Omdat de hulp in de keuken niet voldoende ervaring heeft om iets vegan te maken. En de kok dan te druk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Barrycade schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:30:
offtopic:
het had je toch vrij gestaan om zelf de fooi aan te vullen met het bedrag dat jij initieel wilde geven? Dus jij en de anderen hadden toch tientje de man kunnen geven?
offtopic:
Er was 1 rekening die digitaal betaald werd, en achteraf verrekend met een tikkie. Ik had inderdaad kunnen zeggen om het te verhogen en het extra bedrag aan mij door te rekenen. Maar eigenlijk vind ik dan ook wel weer dat je zoiets samen doet en bepaalt. Als dan 1tje substantieel meer gaat betalen, voelt ook weer niet zo goed.
Denk dat voor een gemiddeld sate, burger, spareribs eetschuur het helemaal niet loont om een vegan variant op de kaart te hebben.

Veel hebben dan nog wel een vegetarische salade/keuze. Maar personeel is moeilijk te vinden, laat staan personeel dat vegan weet te werken.

Mijn dochter werkt wel in een restaurant waar iets meer aandacht voor allergenen en diëten is. Dus gluten en lactosevrij kan daar wel standaard, maar vegan kan alleen als je het bij de reservering aangeeft. Dan doet de kok wel haar best om iets te maken/voor te bereiden, maar dan eet je wat de pot schaft.

Maar even binnenlopen als het vol zit dan verkopen ze nee. Omdat als de zaak vol zit, ze tegeneen onderbezetting aanwerken en ze het niet voor elkaar krijgen. Omdat de hulp in de keuken niet voldoende ervaring heeft om iets vegan te maken. En de kok dan te druk is.
Absoluut waar, als het niet op de kaart staat ga ik er ook niet vanuit dat men ter plekke iets kan bereiden. Ik bel sowieso altijd ruim van te voren wat de mogelijkheden zijn, temeer omdat ik ook nog glutenarm eet. Dat beperkt het voor mij helemaal en kan ik niet er vanuit gaan dat ik zomaar ergens aan kan schuiven.
Eten wat de pot schaft ben ik wel gewend sinds ik vegan ben :) Vooral vroeger was je al blij dat er überhaupt 1 mogelijkheid was in een restaurant. De mogelijkheid om te kiezen uit meerdere gangen is nog steeds zeer beperkt. Dat heeft ook het voordeel dat de keuze snel gemaakt is :p

On a side note: dat is voor mij wel een reden om, als het even kan, naar een 100% vegan restaurant te gaan. Want daar kan ik tenminste ook echt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

Garyu

WW

" 1 bier = 2 boterhammen" heb ik in mijn studententijd geleerd. Dus een alternatief is er altijd wel :D.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Garyu schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:31:
" 1 bier = 2 boterhammen" heb ik in mijn studententijd geleerd. Dus een alternatief is er altijd wel :D.
Uhuh, maar over het algemeen zijn die 2 bammen een stuk gezonder dan dat biertje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 20:43
Terug komend op het eiwitpoeder wat op de vorige pagina ter sprake kan.
Plantaardig diëtiste Lobke Faasen heeft daar op 19 augustus 2024 een video over gedeeld (1min 29sec)
https://fb.watch/ulsLSc4aJC/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
walterworld schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:13:
Terug komend op het eiwitpoeder wat op de vorige pagina ter sprake kan.
Plantaardig diëtiste Lobke Faasen heeft daar op 19 augustus 2024 een video over gedeeld (1min 29sec)
https://fb.watch/ulsLSc4aJC/
Ik moet hier wel een klein kritiekpuntje bij plaatsen. Lobke heeft het alleen over eiwitten, maar niet het aminozuurprofiel. Dat zie je wel vaker, dat bijvoorbeeld een hoeveelheid linzen x gram eiwitten heeft en dus vergelijkbaar is met y gram vlees. Dat kan je niet zomaar stellen, vanwege het verschil in aminozuur variatie.

Ik vraag me al een tijdje af of Lobke een diëtiste is, ik kan haar namelijk niet vinden in het Kwaliteitsregister Paramedici, waar volgens mij alle diëtisten in horen te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
segil schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:29:
[...]

Ik moet hier wel een klein kritiekpuntje bij plaatsen. Lobke heeft het alleen over eiwitten, maar niet het aminozuurprofiel. Dat zie je wel vaker, dat bijvoorbeeld een hoeveelheid linzen x gram eiwitten heeft en dus vergelijkbaar is met y gram vlees. Dat kan je niet zomaar stellen, vanwege het verschil in aminozuur variatie.

Ik vraag me al een tijdje af of Lobke een diëtiste is, ik kan haar namelijk niet vinden in het Kwaliteitsregister Paramedici, waar volgens mij alle diëtisten in horen te staan.
Het is niet verplicht om je als paramedicus in te schrijven bij het Kwaliteitsregister (bron, de website zelf), maar heel verstandig zou ik het niet vinden. Maar ze lijkt wel een hbo-opleiding gevolgd te hebben in dit vakgebied (iig, ik zie staan dat ze op een hbo-instelling gestudeerd heeft, maar ik wil niet meer inloggen op linkedin, dus ik kan het niet controleren).

Een dietiste zou wel die nuance behoren te weten eigenlijk.. De reden ook waarom veel bodybuilders/powerlifters zweren bij Wey is juist om de aminozuurvariatie.
Echter:
Er zijn wel voldoende, bijvoorbeeld, artikelen, te vinden waarin het verschil tussen plantaardig en dierlijk niet aan te tonen is in spiermassa en krachttraining, mits de complete voedingswaarde vergelijkbaar is. Dit artikel gebruikt vergelijkbare eitwitten tussen plant-based en dierlijk. Ik heb even snel naar de methodologie gekeken en, buiten mijn vakgebied, vergelijken ze volgens mij dus wel de juiste zaken.

(als ik extra eiwit gebruik, gebruik ik ook plant-based ivm minder darmklachten (ik heb geen dikke darm namelijk), nu ben ik geen professional maar ik kan er prima mee bulken en sterker worden :) ) Daarbij krijg ik wel dierlijke eiwitten binnen via de voeding, dus het is echt een extra.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Cid Highwind schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:34:
Dan dien je eerst de smaak van de klant te veranderen. En wanneer die principieel niet bij een al dan niet slechts overwegend vegetarisch / vegaan restaurant binnenstapt, is dat erg lastig.
offtopic:
In het Engels is het "vegan", in het Nederlands zeggen we gewoon veganistisch, dat is als woord ongeveer even lang als vegetarisch

Eerlijk gezegd denk ik dat het grote groeipotentieel in de flexitariers zit. Ik ken in mijn omgeving genoeg mensen die overwegend plantaardig proberen te eten (zo ook ikzelf). Een aantal vegetariers, maar geen enkele veganist.

Wij zijn gewoon opportunistische eters, en aantrekkelijke veganistische/vegetarische opties in gemengde restaurants gaan mensen over de streep trekken, juist in een sociale setting waar normen kunnen verschuiven. Daar kun je op neerkijken, maar het is wel effectief als je dierenleed wil verminderen.
Barrycade schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:30:
Dat is ook weer een interessante vraag voor restaurants, hoe belangrijk is veganistisch werken? Mag een vegaburger in dezelfde frituur als de vleeskroketten, of is dit niet acceptabel? Moet een veganist worden behandeld als iemand die een allergie heeft voor de spoorelementen van vlees? Het lijken me allemaal relevante vragen voor restaurants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
CVTTPD2DQ schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:07:
[...]

offtopic:
In het Engels is het "vegan", in het Nederlands zeggen we gewoon veganistisch, dat is als woord ongeveer even lang als vegetarisch

Eerlijk gezegd denk ik dat het grote groeipotentieel in de flexitariers zit. Ik ken in mijn omgeving genoeg mensen die overwegend plantaardig proberen te eten (zo ook ikzelf). Een aantal vegetariers, maar geen enkele veganist.

Wij zijn gewoon opportunistische eters, en aantrekkelijke veganistische/vegetarische opties in gemengde restaurants gaan mensen over de streep trekken, juist in een sociale setting waar normen kunnen verschuiven. Daar kun je op neerkijken, maar het is wel effectief als je dierenleed wil verminderen.

[...]

Dat is ook weer een interessante vraag voor restaurants, hoe belangrijk is veganistisch werken? Mag een vegaburger in dezelfde frituur als de vleeskroketten, of is dit niet acceptabel? Moet een veganist worden behandeld als iemand die een allergie heeft voor de spoorelementen van vlees? Het lijken me allemaal relevante vragen voor restaurants.
In aflevering 23 van Studio plantaardig || Deze dame maakt de horeca klaar voor vega(n) - Femke van den Heuvel (VIP) komen veel van deze vragen voorbij. Was erg interessant voor mij.

Wat betreft de vegan-->veganistisch. In de UK veranderd Hellmann's(Unilever) de naam van Vegan naar plant-based. Schijnbaar omdat het woord vegan mensen doet afschrikken. :?
https://www.veganfoodandl...yonnaise-rebranded-vegan/

Nu zie ik op de uk site een certificaat American heart association certified.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hszPEAsP0RvL-V1Bo7hEmazH3vQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HHzZGHCIKD5zqAWrHD6GNyC0.jpg?f=user_large

Terwijl dat niet op de ei bio staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5Xs-mlCjoZOqYQ7AlX7BlQEEAk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ySbPTxGUQ9ba8R571d0qJ15h.jpg?f=user_large

Als ik op voedingswaarde vergelijk:
vegan mayo
ei mayo

De vegan variant bevat beduidend meer verzadigd vet, wat sneller leid tot hard en vaat ziekten.
Frappant dat die juist het certificaat draagt.

[ Voor 29% gewijzigd door walterworld op 03-09-2024 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
walterworld schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:02:
[...]

In aflevering 23 van Studio plantaardig || Deze dame maakt de horeca klaar voor vega(n) - Femke van den Heuvel (VIP) komen veel van deze vragen voorbij. Was erg interessant voor mij.

Wat betreft de vegan-->veganistisch. In de UK veranderd Hellmann's(Unilever) de naam van Vegan naar plant-based. Schijnbaar omdat het woord vegan mensen doet afschrikken. :?
https://www.veganfoodandl...yonnaise-rebranded-vegan/
Femke is een aardige vrouw en zeer kundige kokkin! Ik heb een professionele koksopleiding gevolgd bij haar (MBO niveau) en stond versteld van haar kennis van groenten, granen en kooktechnieken. Ik heb zelden zo lekker gegeten als bij haar.

Het feit dat de term vegan afschrikt is mij wel bekend. Ik merk dat ook. Ik zeg eerder dat ik plantaardig eet, en gebruik niet de term vegan. Ik krijg dan begripvollere reacties.

https://www.thehealthsite...ions-to-the-term-1044072/
https://www.greenqueen.co...-product-label-term-hate/

Overigens, plantbased wilt helaas niet altijd zeggen dat het ook 100% vegan is. Zoals in dezelfde aflevering met Femke werd gewezen op een plantbased koksopleiding in Amsterdam, die het uitlegt als "groenten als basis, maar niet uitsluitend". Ik vind dat wel bedenkelijk, zover ik weet is "plantbased" synoniem voor vegan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55

Barrycade

Through the...

Nog niet het geval in Nederlandse versie.

Dit is zoals in dat artikel puur om de centjes. Met vegan jaag je de tegenpartij al bij voorbaat blijkbaar weg. Plant based is wat neutraler.

Wel eens geprobeerd die Hellmans, maar echt lekker was het niet. Samenstelling is ook niet helemaal stabiel, dus de emulsie valt na enige tijd uit elkaar.

Maar wij zijn niet veganistisch maar we proberen wel eens wat om te zien of er diervrij alternatieven zijn die goede vervangers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:50
In de randstad heb ik eigenlijk nooit een probleem om goed vegan te eten in restaurants. Zeker in Amsterdam hebben ook alle simpele eettenten over het algemeen goeie opties op de kaart staan.

In de zomer was ik een paar dagen in Friesland en daar kon ik dan weer - zelfs in Leeuwarden - nauwelijks iets vinden. In het dorp waar mijn moeder woont kan je niet eens vegetarische bitterballen bestellen bij de dorpskroeg.

Het doordringen van vegan eten als goede en lekkere optie is voornamelijk in de provincie moeizaam lijkt het.

Gelukkig hoef ik daar bijna nooit te zijn maar het is wel zorgwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
segil schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:52:
[...]

Femke is een aardige vrouw en zeer kundige kokkin! Ik heb een professionele koksopleiding gevolgd bij haar (MBO niveau) en stond versteld van haar kennis van groenten, granen en kooktechnieken. Ik heb zelden zo lekker gegeten als bij haar.

Het feit dat de term vegan afschrikt is mij wel bekend. Ik merk dat ook. Ik zeg eerder dat ik plantaardig eet, en gebruik niet de term vegan. Ik krijg dan begripvollere reacties.

https://www.thehealthsite...ions-to-the-term-1044072/
https://www.greenqueen.co...-product-label-term-hate/

Overigens, plantbased wilt helaas niet altijd zeggen dat het ook 100% vegan is. Zoals in dezelfde aflevering met Femke werd gewezen op een plantbased koksopleiding in Amsterdam, die het uitlegt als "groenten als basis, maar niet uitsluitend". Ik vind dat wel bedenkelijk, zover ik weet is "plantbased" synoniem voor vegan.
Maar vegan is ook veel breder dan alleen plantaardig eten natuurlijk. Veganisme is een levensstijl waarin je in alle aspecten van je leven tracht om de impact die je hebt op dieren zo veel als praktisch mogelijk te verminderen.

Niet alleen is niet alles wat plantaardig is vegan (zoals truffels bijvoorbeeld, of bepaalde wijnen en vruchtensappen) - maar andersom geldt dat ook: niet alles wat vegan is, is plantaardig. Bijvoorbeeld, een 100% plantaardige burger die gekookt wordt op een plaat waar ook vlees op gebakken wordt is niet meer 100% plantaardig, maar nog wel vegan. Vijgen zijn wel vegan, maar niet strikt 100% plantaardig omdat in elke vijg een wespje zit. Als de kok zich snijdt en er komt bloed in de soep dan is die soep nog wel vegan maar niet meer 100% plantaardig. :)

Oftewel... Een plantaardig dieet en veganisme zijn niet 1:1 uitwisselbaar. Een plantaardig dieet past zeker wel in een veganistische levensstijl, maar als je veganist zijn reduceert tot "plantaardig eten" dan valt eigenlijk het grootste gedeelte van veganisme daar buiten.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mx. Alba schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:04:
[...]

Maar vegan is ook veel breder dan alleen plantaardig eten natuurlijk. Veganisme is een levensstijl waarin je in alle aspecten van je leven tracht om de impact die je hebt op dieren zo veel als praktisch mogelijk te verminderen.

Niet alleen is niet alles wat plantaardig is vegan (zoals truffels bijvoorbeeld, of bepaalde wijnen en vruchtensappen) - maar andersom geldt dat ook: niet alles wat vegan is, is plantaardig. Bijvoorbeeld, een 100% plantaardige burger die gekookt wordt op een plaat waar ook vlees op gebakken wordt is niet meer 100% plantaardig, maar nog wel vegan. Vijgen zijn wel vegan, maar niet strikt 100% plantaardig omdat in elke vijg een wespje zit. Als de kok zich snijdt en er komt bloed in de soep dan is die soep nog wel vegan maar niet meer 100% plantaardig. :)

Oftewel... Een plantaardig dieet en veganisme zijn niet 1:1 uitwisselbaar. Een plantaardig dieet past zeker wel in een veganistische levensstijl, maar als je veganist zijn reduceert tot "plantaardig eten" dan valt eigenlijk het grootste gedeelte van veganisme daar buiten.
Het gaat niet zozeer over wespjes in vijgen of bloed in soep, maar wel over het uitsluiten van andere dierlijke producten zoals leder, bont of zelfs truffels die mbv varkens gevonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een goede eerste stap: ook de landbouwlobby erkent nu de nood aan minder vlees eten

Maar dit kan ook gewoon voor het imago zijn, zonder verdere concrete maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:35:
Een goede eerste stap: ook de landbouwlobby erkent nu de nood aan minder vlees eten

Maar dit kan ook gewoon voor het imago zijn, zonder verdere concrete maatregelen.
Wat vooral opvalt is dat de vrije burger niet is uitgenodigd voor de "dialoog". Een selectie belangengroepen wel, die samen tot een verdeling van belastinggeld komen. Richting hun eigen belangen uiteraard. De burger krijgt in ruil daarvoor een ideologie opgedrongen. Van de Vlaamse media kun je uiteraard geen kritische beschouwing daarop verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het woord 'dierenvriend' blijkt zowel in NL als in VL een belangrijk begrip te zijn. Ik denk dat meer dan 90% van de bevolking zichzelf als dierenvriend ziet, niemand wil immers het tegenovergestelde zijn. Nu lijkt het me als veganist één van de meest sensibiliserende woorden om te gebruiken nadat iemand verbaast vraagt:
  • "oh, eet je geen vlees en zuivel? dan ben je een veganist??"
  • "ja, ik ben een dierenvriend, ik eet geen dieren" ;)
Dan kan het gesprek stoppen met een grote portie cognitieve dissonantie, of kan de gesprekspartner zeggen
  • "Oh, maar ik ben ook een dierenvriend hoor"
Waarop je dan weer kan antwoorden
  • "Maar dan kan toch niet? Een dierenvriend die dieren eet? Of ben je enkel een honden- of kattenvriend?"
Allemaal met een knipoog natuurlijk, maar het zal de mensen wel laten nadenken. Of zou het voor de gemiddelde omnivoor toch te moralistisch klinken? Je kan wel zeggen dat zo'n reactie helemaal niet hoeft, maar ik hoef evenmin een reactie waarbij ik bijna als zonderling afgeschilderd wordt. Waarom hoeft er trouwens een apart woord voor te bestaan (veganist), terwijl het in de menselijke geschiedenis eerder een uitzondering is om 2x daags een 'westerse' portie vlees te eten?

Goed artikel trouwens, je kan het door iemand laten lezen om vervolgens te vragen of die zichzelf als dierenvriend ziet, en of die definitie te rijmen valt met het eten van dierlijke producten.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 19-11-2024 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:23:
Het woord 'dierenvriend' blijkt zowel in NL als in VL een belangrijk begrip te zijn. Ik denk dat meer dan 90% van de bevolking zichzelf als dierenvriend ziet, niemand wil immers het tegenovergestelde zijn. Nu lijkt het me als veganist één van de meest sensibiliserende woorden om te gebruiken nadat iemand verbaast vraagt:
  • "oh, eet je geen vlees en zuivel? dan ben je een veganist??"
  • "ja, ik ben een dierenvriend, ik eet geen dieren" ;)
Dan kan het gesprek stoppen met een grote portie cognitieve dissonantie, of kan de gesprekspartner zeggen
  • "Oh, maar ik ben ook een dierenvriend hoor"
Waarop je dan weer kan antwoorden
  • "Maar dan kan toch niet? Een dierenvriend die dieren eet? Of ben je enkel een honden- of kattenvriend?"
Allemaal met een knipoog natuurlijk, maar het zal de mensen wel laten nadenken. Of zou het voor de gemiddelde omnivoor toch te moralistisch klinken? Je kan wel zeggen dat zo'n reactie helemaal niet hoeft, maar ik hoef evenmin een reactie waarbij ik bijna als zonderling afgeschilderd wordt. Waarom hoeft er trouwens een apart woord voor te bestaan (veganist), terwijl het in de menselijke geschiedenis eerder een uitzondering is om 2x daags een 'westerse' portie vlees te eten?

Goed artikel trouwens, je kan het door iemand laten lezen om vervolgens te vragen of die zichzelf als dierenvriend ziet, en of die definitie te rijmen valt met het eten van dierlijke producten.
Ik ben gestopt met die reactie, want vaak kreeg ik dan de gevatte flauwe opmerking:

"oww, ik houd ook van dieren hoor, lekker op mijn bord met jus erbij!"

Dus nu zeg ik maar "jep, ik heb geen hekel aan dieren". Vaak staan ze dan verbaasd te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:23:
Met het artikel in de hand kun je als dierenvriend prima vlees eten:
Een dierenvriend heeft meestal een diepe waardering voor dieren en begrijpt hun waarde en belang voor de wereld om ons heen. Dieren zijn niet alleen een bron van gezelschap en genegenheid, maar spelen ook een belangrijke rol in de ecologie en de natuurlijke wereld.
Als onderdeel van de voedselketen, daarmee een wezenlijk onderdeel van de ecologie, hebben dieren een waarde en belang. Is wat mij betreft ook een wat rationelere en natuurlijker kijk op dieren, dan dieren zien als "gezelschap". Kun je als veganist prima omheen, simpelweg dierlijke producten vermijden. Wees ook vooral blij met het gebruik van de term vegan etc., werkt toch vooral faciliterend om producten te onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

haribold schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:17:
[...]
Met het artikel in de hand kun je als dierenvriend prima vlees eten:
[...]
Als onderdeel van de voedselketen, daarmee een wezenlijk onderdeel van de ecologie, hebben dieren een waarde en belang. Is wat mij betreft ook een wat rationelere en natuurlijker kijk op dieren, dan dieren zien als "gezelschap".
Er wordt niet gesproken over de voedselketen en anderzijds heeft de vleesindustrie vooral een nefaste invloed op ecosystemen, dat heeft niets meer te maken met de ene soort die uit noodzaak een andere soort eet. Om eens een analogie te maken: je kan als dierenliefhebber niet dagelijks een dier eten, net zomin je als 'vrouwenliefhebber' niet dagelijks een vrouw kan verkrachten, want dan ben je het gewoon niet of heb je een ontregeld moreel kompas. Je kan bvb. wel een hondenliefhebber zijn, maar kan als koeienliefhebber eigenlijk geen koe eten of melk drinken. Dat kan niet als je een koe 'lief hebt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:32:
[...]

Er wordt niet gesproken over de voedselketen en anderzijds heeft de vleesindustrie vooral een nefaste invloed op ecosystemen, dat heeft niets meer te maken met de ene soort die uit noodzaak een andere soort eet. Om eens een analogie te maken: je kan als dierenliefhebber niet dagelijks een dier eten, net zomin je als 'vrouwenliefhebber' niet dagelijks een vrouw kan verkrachten, want dan ben je het gewoon niet of heb je een ontregeld moreel kompas. Je kan bvb. wel een hondenliefhebber zijn, maar kan als koeienliefhebber eigenlijk geen koe eten of melk drinken. Dat kan niet als je een koe 'lief hebt'.
Ik heb het artikel niet uitgezocht, maar citeer er wel uit nu het als onderbouwing wordt aangereikt. En je kunt niet beweren dat de voedselketen opeens iets is wat buiten de ecologie geplaatst kan worden. Ik denk juist dat je je omgeving niet in beweging brengt door je eigen overtuiging in een verwijtende verpakking uit te dragen. Het is wel je omgeving die je veganistische levensstijl moet faciliteren, misschien iets om zuinig op te zijn in plaats van meer te willen eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

haribold schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:47:
[...]
Ik heb het artikel niet uitgezocht, maar citeer er wel uit nu het als onderbouwing wordt aangereikt. En je kunt niet beweren dat de voedselketen opeens iets is wat buiten de ecologie geplaatst kan worden.
Maar je kan toch ook niet beweren dat een gemiddeld westers dieet een evenwichtig en natuurlijk voedselpatroon is dat deel uitmaakt van een natuurlijke voedselketen, wetende dat de overconsumptie van vlees en zuivel medeverantwoordelijk is voor de huidige massa-extinctie?
Ik denk juist dat je je omgeving niet in beweging brengt door je eigen overtuiging in een verwijtende verpakking uit te dragen.
I0s het wel zo verwijtend en niet eerder een vaststelling? Kan je een dier (laten) doden* terwijl je het oprecht graag ziet en terwijl je het helemaal niet nodig hebt om gezond en smakelijk te eten?

* na een veel te kort en miserabel leven

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 19-11-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:29

PB-powell

Mr. Laziness

Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:10:
[...]

[...]
Kan je een dier (laten) doden terwijl je het oprecht graag ziet en terwijl je het helemaal niet nodig hebt om gezond en smakelijk te eten?
Oprecht antwoord: ja dat kan ik.
Tuurlijk zet je mensen ermee aan het denken, maar wel op een manier dat ik denk ‘daar heb je er weer een’. Je bedoelt het vanuit jouw oogpunt misschien goed, maar waarom moet een vraag of je van dieren houdt direct gestuurd worden naar het feit dat jij vegan bent en dat je ander semi de les probeert te lezen?
Ben ik een dierenvriend door onze katten vlees voor te schotelen?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PB-powell schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:15:
[...]

Oprecht antwoord: ja dat kan ik.
Kan je dat uitgebreider uitleggen? Dat je koeien en varkens oprecht graag ziet, maar tegelijk betaalt om een systeem in stand te houden dat die dieren op grote schaal in slechte omstandigheden laat opgroeien en op veel te jonge leeftijd op een pijnlijke manier slacht (bvb. varkens laten verstikken in CO2), terwijl de 'consumptie' ervan louter gewoonte of luxe is? Ik probeer het te begrijpen.
Tuurlijk zet je mensen ermee aan het denken, maar wel op een manier dat ik denk ‘daar heb je er weer een’. Je bedoelt het vanuit jouw oogpunt misschien goed, maar waarom moet een vraag of je van dieren houdt direct gestuurd worden naar het feit dat jij vegan bent en dat je ander semi de les probeert te lezen?
Ik zeg daarmee toch niets over de andere? Dat mag die zelf invullen. Maar al knipogend een spiegel voorhouden kan volgens mij ook geen kwaad. Als een collega klaagt over de benzineprijzen kan ik ook zeggen dat ik daar met de fiets geen last van heb (de helft van mijn collega's is jonger en woont dichter bij het werk dan ik). Het kan zijn dat die persoon zich daar onprettig bij voelt, maar het is ook dezelfde persoon die er iets aan kan veranderen.
Ben ik een dierenvriend door onze katten vlees voor te schotelen?
Ik vind geen enkel dier geschikt als huisdier.
https://nos.nl/nieuwsuur/...-moet-voortaan-aangelijnd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:30:
[...]
Kan je dat uitgebreider uitleggen? Dat je koeien en varkens oprecht graag ziet, maar tegelijk betaalt om een systeem in stand te houden dat die dieren op grote schaal in slechte omstandigheden laat opgroeien en op veel te jonge leeftijd op een pijnlijke manier slacht (bvb. varkens laten verstikken in CO2), terwijl de 'consumptie' ervan louter gewoonte of luxe is? Ik probeer het te begrijpen.
Graag zien is wat overdreven, maar ik heb er geen moeite mee dat er dieren geslacht worden voor consumptie. De schaal waarop heb ik zo mijn vraagtekens bij en daarom proberen wij ook onze consumptie te minderen.
[...]
Ik zeg daarmee toch niets over de andere? Dat mag die zelf invullen. Maar al knipogend een spiegel voorhouden kan volgens mij ook geen kwaad. Als een collega klaagt over de benzineprijzen kan ik ook zeggen dat ik daar met de fiets geen last van heb (de helft van mijn collega's is jonger en woont dichter bij het werk dan ik). Het kan zijn dat die zich daar onprettig bij voelt, maar het is ook dezelfde persoon die er iets aan kan veranderen.
Die spiegel voorhouden is absoluut niet noodzakelijk, dat is het belerende toontje waar men zo moe van wordt. Als een gesprek natuurlijk op het onderwerp komt houdt je dan vooral niet in, maar breng het onderwerp niet op waar het niet van toepassing is.
[...]
Ik vind geen enkel dier geschikt als huisdier.
https://nos.nl/nieuwsuur/...-moet-voortaan-aangelijnd
Dan verschillen wij daarin van mening, tevens omdat onze katten niet buiten komen juist vanwege de impact op de lokale vogel populatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PB-powell schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:42:
[...]

Graag zien is wat overdreven, maar ik heb er geen moeite mee dat er dieren geslacht worden voor consumptie. De schaal waarop heb ik zo mijn vraagtekens bij en daarom proberen wij ook onze consumptie te minderen.
De definitie van 'dierenvriend' gaat toch wel zo ver:
Het woord 'dierenvriend' is een term die wordt gebruikt om iemand te beschrijven die genegenheid en zorgzaamheid toont voor dieren. Het woord omvat verschillende aspecten van het hebben van een liefde voor dieren en gaat veel verder dan alleen het bezitten van een huisdier.
Maar ik denk wel dat je een kattenvriend bent :)
[...]

Die spiegel voorhouden is absoluut niet noodzakelijk, dat is het belerende toontje waar men zo moe van wordt. Als een gesprek natuurlijk op het onderwerp komt houdt je dan vooral niet in, maar breng het onderwerp niet op waar het niet van toepassing is.
Ach, soms moet men wat meer kunnen verdragen. Toen ik gisteren tegen een vrouwelijke collega zei dat ik haar pas ging helpen als mijn andere taak afgerond was, kreeg ik als antwoord "oh ja, jij bent een man en kan geen 2 dingen tegelijk". Dat ging dan over wie ik ben ipv over wat ik eet, aan dat laatste kan je nog iets veranderen :)
[...]

Dan verschillen wij daarin van mening, tevens omdat onze katten niet buiten komen juist vanwege de impact op de lokale vogel populatie.
Ik ben ook een kattenliefhebber, maar heb er zelf geen. We hebben wel een tijdje een dwerghamster gehad, maar zelfs in een goed uitgeruste kooi van 0,5x1m knabbelde het voortdurend aan de tralies. Daarom vind ik dat geen enkel dier in gevangenschap gehouden zou moeten worden. Met een hond kan je gaan wandelen, maar die moet aan de lijn blijven en kan hoogstens even snuffelen aan een soortgenoot, terwijl die dieren toch ook sociale en andere behoeften hebben. Ook ivm gevangenschap in dierentuinen is er toch stilaan een kentering, waarbij wetenschappelijk onderbouwd wordt dat het vaak slecht is voor hun welzijn, maar als bescherming voor bedreigde diersoorten wordt dat nog door de vingers gezien. Het dolfinarium in Brugge moet in 2037 sluiten:
"Ik denk dat er weinig argumenten zijn om dolfijnen gevangen te houden, behalve om kunstjes te doen voor mensen. Dat vind ik niet meer te verantwoorden. Zeker als je weet dat dolfijnen hyperintelligente en stressgevoelige dieren zijn. Normaal leven dolfijnen in grote groepen in gebieden van honderden vierkante kilometers. Niet in een bassin dus. Er is trouwens ook een hoog sterftecijfer bij dolfijnen die in gevangenschap geboren worden."
Maar goed, zelfs die dolfijnen hebben nog steeds een beter leven dan al het slachtvee, waar er miljoenen/miljarden van gehouden worden. Daarover is de minister van dierenwelzijn minder uitgesproken.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 19-11-2024 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:05:
[...]
De definitie van 'dierenvriend' gaat toch wel zo ver:

[...]
Maar ik denk wel dat je een kattenvriend bent :)

[...]
Ach, soms moet men wat meer kunnen verdragen. Toen ik gisteren tegen een vrouwelijke collega zei dat ik haar pas ging helpen als mijn andere taak afgerond was, kreeg ik als antwoord "oh ja, jij bent een man en kan geen 2 dingen tegelijk". Dat ging dan over wie ik ben ipv over wat ik eet, aan dat laatste kan je nog iets veranderen :)

[...]

Ik ben ook een kattenliefhebber, maar heb er zelf geen. We hebben wel een tijdje een dwerghamster gehad, maar zelfs in een goed uitgeruste kooi van 0,5x1m knabbelde het voortdurend aan de tralies. Daarom vind ik dat geen enkel dier in gevangenschap gehouden zou moeten worden. Met een hond kan je gaan wandelen, maar die moet aan de lijn blijven en kan hoogstens even snuffelen aan een soortgenoot, terwijl die dieren toch ook sociale en andere behoeften hebben. Ook ivm gevangenschap in dierentuinen is er toch stilaan een kentering, waarbij wetenschappelijk onderbouwd wordt dat het vaak slecht is voor hun welzijn, maar als bescherming voor bedreigde diersoorten wordt dat nog door de vingers gezien. Het dolfinarium in Brugge moet in 2037 sluiten:

[...]
Maar goed, zelfs die dolfijnen hebben nog steeds een beter leven dan al het slachtvee, waar er miljoenen/miljarden van gehouden worden. Daarover is de minister van dierenwelzijn minder uitgesproken.
Ik denk dat de term dierenvriend niet stopt bij het eten van dieren. Steve Irwin (misschien met een aparte redenering), Freek Vonk, de dieren verzorgers in dierentuinen en fok programma’s, zijn dat geen dierenvrienden meer als zij vlees eten?
Ik ben het eens dat de leefomstandigheden in mega stallen niet best is en dat die niet nodig zouden moeten zijn, daarom eten wij al minder vlees. Maar dat betekent niet dat ik geen dierenvriend kan zijn.
En het is prima als jij wel vind dat ik dan geen dierenvriend ben, maar terugkomend op jouw originele vraag over of je dit moet opbrengen in een gesprek denk ik dat je net als @segil uiteindelijk toch alleen maar flauwe opmerkingen gaat krijgen of dat mensen het gesprek afkappen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Als je weet wat dieren in de bio-industrie wordt aangedaan dan kan je jezelf toch geen dierenvriend noemen als je wel producten uit die bio-industrie blijft consumeren? En dat is dus ook precies de reden waarom de bio-industrie zich afspeelt achter hoge muren en dikke propaganda-rookgordijnen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Deze discussie heeft ook wel hier mee te maken.

Enkele quotes:
Toch blijkt uit onderzoek dat we morele weigeraars ook zien als pedante betweters wanneer ze helemaal niets doen of zeggen wat daarop wijst. Enkel het feit dat ze die principiële keus maken, wekt irritatie. Dat heeft alles te maken met onze eigen keuzes. Stel je een vergadering voor waarin een leidinggevende een grap maakt ten koste van een lagergeplaatste. Er wordt wat gegniffeld, wat ongemakkelijk geschoven en dan gaat het overleg verder. Totdat een collega zegt: ‘Wacht even, ik vind dat zo’n grap echt niet kan’ – en er een pijnlijke stilte valt. Kijk je hiernaar als buitenstaander, dan neem je waarschijnlijk je petje af voor die collega. Maar zit je daar zelf en heb je de grap zojuist laten passeren, dan zul je eerder denken: ach, zo erg was het ook weer niet; moeten we daar nou onze kostbare tijd aan besteden? Dan vind je die collega eerder een zeur, een moraalridder.
De meeste mensen zien zichzelf als bovengemiddeld moreel. Door het gedrag van de goeddoener komt dat zelfbeeld onder druk te staan. Het voelt alsof hij (of zij) zegt dat zij moreel minder zijn. Dat roept een defensieve behoefte op om het eigen ego te beschermen en de ander af te kraken. Mensen kunnen dat op verschillende manieren doen. Een populaire strategie is de moraliteit en de ware motieven van de ander in twijfel trekken: de politiek correcte gutmensch wil ‘puntjes scoren’, anderen inwrijven dat ze minder zijn. Zo repte GeenStijl onlangs van een ‘tragisch deugfeestje’ toen mensen de Waddenstranden ging schoonmaken. Een andere methode is het deuggedrag wegwuiven als onnozel, naïef en niet realistisch (‘alsof je met dat vegetarische hapje de wereld gaat redden’). In beide gevallen wordt de goeddoener gedegradeerd en negatief beoordeeld: hetzij als betweterig en arrogant, hetzij als dom en wereldvreemd.
Hoewel de weerstand tegen morele rebellen voornamelijk ontstaat tussen de oren van de ontvanger, kunnen zij dus wel psychologische strategieën toepassen om het ego van de ontvanger te sparen. Dat kan helpen om de sympathie voor henzelf en daarmee ook voor hun zaak te winnen.
Maar als we ons beeld van onszelf als moreel goede mensen serieus nemen, is er ook werk aan de winkel: wanneer iemands morele superioriteit je irriteert, zou dat altijd aanleiding moeten zijn om in de spiegel te kijken. Mogelijk zie je dan dat het je eigen geweten is waar je last van hebt.

[ Voor 129% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 20-11-2024 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
De NVV heeft daar een pagina over wat je zou kunnen zeggen in dit soort gevallen.
https://www.veganisme.org/veganisme/vegan-taalgebruik/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 13:13
CVTTPD2DQ schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:07:
[...]

offtopic:

*knip* zie de topicstart: dat jij een andere keuze maakt mbt je eten is niet relevant voor dit topic.

[ Voor 42% gewijzigd door polthemol op 26-11-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
*knip* een tr aanmaken volstaat

[ Voor 85% gewijzigd door polthemol op 26-11-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
*knip* een tr aanmaken volstaat

[ Voor 77% gewijzigd door polthemol op 26-11-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Fijne feestdagen ook voor jullie! 🎄o<:)

Hoe beleven jullie de feestdagen? Zit je met familie waar ook vlees geserveerd wordt en ben jij het buitenbeetje, degene die weer "moeilijk doet" met zijn eten? Of vieren jullie een volledig dier-vrije kerst?

Eerste kerstdag houd ik lekker voor mezelf om alvast wat voor te bereiden voor tweede kerstdag. Dan zit ik samen met familie en aanhang en verzorg ik het Trai kerstmenu. Dit is inmiddels al 4 jaar mijn traditie, ik weet nog de eerste x toen ik dit voorstelde meteen de reactie was van "maar dan is er dus geen vlees tijdens het eten?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
walterworld schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:38:
Fijne feestdagen ook voor jullie! 🎄o<:)

Hoe beleven jullie de feestdagen? Zit je met familie waar ook vlees geserveerd wordt en ben jij het buitenbeetje, degene die weer "moeilijk doet" met zijn eten? Of vieren jullie een volledig dier-vrije kerst?

Eerste kerstdag houd ik lekker voor mezelf om alvast wat voor te bereiden voor tweede kerstdag. Dan zit ik samen met familie en aanhang en verzorg ik het Trai kerstmenu. Dit is inmiddels al 4 jaar mijn traditie, ik weet nog de eerste x toen ik dit voorstelde meteen de reactie was van "maar dan is er dus geen vlees tijdens het eten?"
Ik ben "de hoofdkok" in de familie en ik hou rekening met alle wensen. Het maakt mij ook niet uit dat ik een paar verschillende hoofdgerechten moet maken. Ik zou er zelf ook geen moeite mee hebben om 100% vegetarisch of veganistisch (ik ben zelf geen vegetarier maar eet maar heel weinig vlees) te koken voor het kerstdiner maar er zijn nog wat familieleden die daar moeite mee hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• segil
Eerste kerstdag naar familie, waar gewoon vlees wordt gegeten. Dat zal wel ff moeilijk zijn en ik probeer het zoveel mogelijk te negeren door er niet naar te kijken, of over andere onderwerpen te praten. Frappant genoeg zijn het altijd de niet vegans die beginnen over mijn "dieet".
2e kerstdag eet ik lekker thuis en heb al diverse producten gehaald bij de AH.

Podcast Het Vegan Geluid had onlangs een aflevering speciaal hierover: wat te doen als vegan tijdens kerstdiners. Advies: houdt het luchtig, snijdt het onderwerp niet aan, reageer zo min mogelijk op vervelende opmerkingen van anderen. En mocht er weinig te vegan aanbod zijn, biedt dan zelf aan iets mee te nemen. Leuk voor jezelf en je kunt anderen ook laten zien wat je allemaal kunt eten.

https://www.hetvegangeluid.nl/82-eten-met-vrienden

Smakelijk eten allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:48
Ik heb het boek Plant gekocht, van Emiel van der Staak, chef van de nieuwe winkel. Afhankelijk van je doel geen aanrader. Ik wilde graag eens iets uit zijn restaurant nakoken, maar het is allemaal volstrekt ontoegankelijk (al heb ik denk ik pas 25 van de 80 recepten bekeken). Voor plaatjes kijken en je verbazen is het een prima boek.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
MrAngry schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 05:28:
Ik heb het boek Plant gekocht, van Emiel van der Staak, chef van de nieuwe winkel. Afhankelijk van je doel geen aanrader. Ik wilde graag eens iets uit zijn restaurant nakoken, maar het is allemaal volstrekt ontoegankelijk (al heb ik denk ik pas 25 van de 80 recepten bekeken). Voor plaatjes kijken en je verbazen is het een prima boek.
Ik heb hem twee keer in digitale winkelwagen gehad maar uiteindelijk niet afgerekend. Kun je aangeven waarom het ontoegankelijk is? Zit dat in de ingrediënten of in de technieken die niet vanzelfsprekend zijn voor de huis tuin keukenchef?
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
Blijf netjes en vriendelijk. Speel op de bal, niet op de man en gebruik geen drogredeneringen.
Minder dierlijke producten, dus geen veganisme mag hier: Het minder dierlijke producten consumeren topic