Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:59
Ik ben heel erg nieuwsgierig naar het perspectief van dieren. Ik zal zo een interview afnemen met een van onze kippen… oh wacht ;)

Laten we alsjeblieft die discussie niet starten.

[ Voor 8% gewijzigd door ephymerous op 19-03-2024 18:54 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Waarom niet eigenlijk? Er is toch zonder met je kippen te praten ook best wat te zeggen over het perspectief van dieren?

Of doe dit gedachten experiment waarbij we het om draaien: Als een mens een hersenafwijking heeft waardoor die niet kan communiceren, mag je hem dan in een klein hokje houden in zijn eigen vuil?
Of een hond als ie niet blaft of zielig kijkt?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
ephymerous schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:54:
[...]

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar het perspectief van dieren. Ik zal zo een interview afnemen met een van onze kippen… oh wacht ;)

Je gaf aan dat we zouden kunnen leren van ons in te leven in een ander, toch? Je zou eens kunnen proberen je in te leven in dieren: hebben zij een wil om te (over)leven denk je? En zo ja, waarom zouden we dat leven dan van ze ontnemen als wij ook zonder ze kunnen (over)leven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:51
ephymerous schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:54:
[...]

Ja, laten we dat juist wel doen, aangezien dit topic gaat over dierenrechten en een fundamenteel andere manier van het kijken naar het belang en rechten van dieren. Inclusief hun eigen belevingswereld, pijn die ze ervaren, de wil tot overleven, et cetera.

Wat jij nu doet is deze discussie gelijk belachelijk maken. Je kunt ook geen interview starten met een baby, een geestelijk ernstig beperkt persoon of een dement iemand. Dat wil niet zeggen dat je niet moet opnemen voor hun wensen en rechten.

Een mooie quote van iemand die ik onlangs las: Hopelijk wordt de mens ooit een keer intelligent genoeg om de intelligentie van dieren te begrijpen.

p.s. wat ik jammer vind is dat dit topic wederom lijkt te verzanden in nutteloze discussies, waardoor het vorige topic ook al stagneerde. Stel je voor dat in het Apple iphone/macbook topic de helft van de discussies gaat over dat Apple stom is, en dat Windows producten beter zijn. Dat zou ook niet worden geaccepteerd. Maar raar genoeg lijken in dit topic toch weer steeds dezelfde personen de behoefte te hebben om alles te bekritiseren en weinig oprechte interesse te tonen in dit onderwerp.

Laat ik eens de insteek van dit topic erbij pakken:
Dit topic is bedoeld om zij die geïnteresseerd zijn in veganisme een plek te bieden waar zij vragen kunnen stellen met betrekking tot dit onderwerp. Overweeg je geleidelijk, of misschien zelfs cold turkey, over te gaan op deze levensstijl, maar heb je toch nog vragen, dan kunnen wij je wellicht helpen. Ook andere ervaringen of vragen mogen hier gerust gesteld worden. Gezien talrijke voorbeelden op het internet (:+) willen wij vragen om elkaar met respect te behandelen en constructief richting elkaar te communiceren.

[ Voor 35% gewijzigd door segil op 19-03-2024 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
segil schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:55:
[...]

Ja, laten we dat juist wel doen, aangezien dit topic gaat over dierenrechten en een fundamenteel andere manier van het kijken naar het belang en rechten van dieren. Inclusief hun eigen belevingswereld, pijn die ze ervaren, de wil tot overleven, et cetera.

Wat jij nu doet is deze discussie gelijk belachelijk maken. Je kunt ook geen interview starten met een baby, een geestelijk ernstig beperkt persoon of een dement iemand. Dat wil niet zeggen dat je niet moet opnemen voor hun wensen en rechten.

Een mooie quote van iemand die ik onlangs las: Hopelijk wordt de mens ooit een keer intelligent genoeg om de intelligentie van dieren te begrijpen.

p.s. wat ik jammer vind is dat dit topic wederom lijkt te verzanden in nutteloze discussies, waardoor het vorige topic ook al stagneerde. Stel je voor dat in het Apple iphone/macbook topic de helft van de discussies gaat over dat Apple stom is, en dat Windows producten beter zijn. Dat zou ook niet worden geaccepteerd. Maar raar genoeg lijken in dit topic toch weer steeds dezelfde personen de behoefte te hebben om alles te bekritiseren en weinig oprechte interesse te tonen in dit onderwerp.

[...]
Om het dan on-topic te houden: triest nieuws uit de Kamer vandaag.

Een quote:
Ook vanuit de agrarische sector kwamen veel bezwaren tegen de nieuwe regels. Die zouden wel eens het einde van de hele veehouderij in Nederland kunnen betekenen, zo werd gezegd. De kosten voor het verbouwen van stallen om dieren meer ruimte te geven zouden de producten van Nederlandse boeren zo duur maken, dat ze zichzelf uit de markt zouden prijzen
Dat is nu precies wat er mis is: de prijs van de producten is te laag.
Een voorstel van D66 en VVD, dat iets verder gaat dan de plannen van Adema, haalde het wel. In dat voorstel wordt geregeld dat er "geen reden meer kan zijn om een dier pijn te doen, bij een dier letsel te veroorzaken, dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen". Ook de PVV stemde voor dat plan, omdat het volgens die partij wel een verbetering van positie van dieren betekent. Die doelen voor dierenwelzijn moeten in 2040 gehaald worden, staat in het aangenomen voorstel. De politiek kan samen met de sector afspreken hoe dat er precies uit gaat zien.
Was die reden er eerder wel dan, vraag ik me af. Also: 2040 :|, ongelofelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Majesty schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:35:
[...]

Om het dan on-topic te houden: triest nieuws uit de Kamer vandaag.

Een quote:

[...]

Dat is nu precies wat er mis is: de prijs van de producten is te laag.

[...]

Was die reden er eerder wel dan, vraag ik me af. Also: 2040 :|, ongelofelijk.
Het is overduidelijk dat ze zwichten voor het sentiment en dreigementen vanuit de samenleving. Geen lange termijn visie, geen duidelijk zicht op goed natuurherstel en verbetering van dierenwelzijn. Allemaal korte termijn denken. Idem dito wat onlangs is gebeurd bij de EU. Dieren zijn de dupe, toekomstige generaties zijn de dupe. Maar ik had niet anders verwacht. Dit laat gelukkig overduidelijk zien dat de PVV helemaal geen pro dierenrechten partij is. In het verleden hebben ze al vaker tegen verbetering van dierenrechten gestemd en nu wederom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:01

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
@segil Nee, niet zwichten voor dreigementen vanuit de samenleving, maar zwichten voor dreigementen van een handjevol enorme bedrijven in de agrarische sector zoals producenten van veevoeder, kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Diezelfde bedrijven die ook de boerenprotesten en de BBB op de achtergrond organiseren en financieren.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Mx. Alba schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:51:
@segil Nee, niet zwichten voor dreigementen vanuit de samenleving, maar zwichten voor dreigementen van een handjevol enorme bedrijven in de agrarische sector zoals producenten van veevoeder, kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Diezelfde bedrijven die ook de boerenprotesten en de BBB op de achtergrond organiseren en financieren.
Eens, achter de schermen is het de gotere multinationals die de show bepalen, en dat zorgt ervoor dat de bevolking gaat geloven in een bepaald sentiment, wat zich weer vertaalt op bepaald stemgedrag. Zowel de stem op de PVV, vanwege angst voor buitenlanders, als de BBB als angst voor vegans, uh, ik bedoel dat je je levenstijl moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Dit zijn wel leuke complottheorieën, alsof er geen financiële belangen zijn bij een overschakeling naar plantaardige alternatieven en algemene duurzame alternatieven.
Sterker nog, daar zijn individuen en (grote) bedrijven al schathemeltjerijk mee geworden.
En soms gaat het geld gewoon naar dezelfde personen of bedrijven, want mensen en bedrijven kunnen flexibel zijn en zo zie je dat een ene Campina nu ook sojadrink/melk verkoopt en een VW EV's verkoopt bijvoorbeeld.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
JohanNL schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:37:
Dit zijn wel leuke complottheorieën, alsof er geen financiële belangen zijn bij een overschakeling naar plantaardige alternatieven en algemene duurzame alternatieven.
Sterker nog, daar zijn individuen en (grote) bedrijven al schathemeltjerijk mee geworden.
En soms gaat het geld gewoon naar dezelfde personen of bedrijven, want mensen en bedrijven kunnen flexibel zijn en zo zie je dat een ene Campina nu ook sojadrink/melk verkoopt en een VW EV's verkoopt bijvoorbeeld.
Het is gewoon een feit dat de grote agro-industrie achter de boerenprotesten zit, en ook achter de BBB, daar is niets complottheorie aan...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
MrAngry schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:03:
Waarom niet eigenlijk? Er is toch zonder met je kippen te praten ook best wat te zeggen over het perspectief van dieren?

Of doe dit gedachten experiment waarbij we het om draaien: Als een mens een hersenafwijking heeft waardoor die niet kan communiceren, mag je hem dan in een klein hokje houden in zijn eigen vuil?
Of een hond als ie niet blaft of zielig kijkt?
We gaan daar niet uitkomen. In de voedselketen eten dieren elkaar ook. De industriële schaal waarop de mens dat doet en hoe met dieren wordt omgegaan vind ik ook niet oké, dus daar vinden we elkaar.

Mensen eten we niet. Dus wat mij betreft gaat daar de vergelijking mank.
segil schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:55:
[...]

[...]
Zie bovenstaande voor wat betreft het niet willen aangaan van de discussie.

Voor wat betreft het topic. We delen ook een aantal meningen en ik ben geïnteresseerd in veganisme / minder dierlijke producten eten. Het lijkt op een soort van alles of niet. Ik zie daar tussenin, ben ik welkom?

[ Voor 51% gewijzigd door ephymerous op 20-03-2024 11:10 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:58
Mx. Alba schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:51:
Ik heb helaas mijn dossier hiervan niet goed bijgehouden. Als jij je links hier kan plaatsen zou ik dat iig waarderen :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 78739

ephymerous schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:08:
[...]

We gaan daar niet uitkomen. In de voedselketen eten dieren elkaar ook. De industriële schaal waarop de mens dat doet en hoe met dieren wordt omgegaan vind ik ook niet oké, dus daar vinden we elkaar.

Mensen eten we niet. Dus wat mij betreft gaat daar de vergelijking mank.

[...]

Voor wat betreft het topic. We delen ook een aantal meningen en ik ben geïnteresseerd in veganisme / minder dierlijke producten eten. Het lijkt op een soort van alles of niet. Ik zie daar tussenin, ben ik welkom?
Voor mij kan het verminderen van dierlijke producten 2 insteken hebben:
Enerzijds gezondheid, milieu, klimaat: hoe minder, hoe beter, alle hulp is welkom.
Anderzijds: ethisch: dan is het idd alles of niets. Je kan immers ook niet een beetje voor slavernij of een beetje voor moord zijn. Als je tegen dierenleed of uitbuiting bent, kan je ook niet een beetje vlees eten, want dan is dat inconsequent. Als je tegen moord bent kan je ook niet zeggen 'maar ik vermoord veel minder dan vroeger, af en toe eentje kan geen kwaad' :) Dat is hoe ik het zie (waarmee ik niet wil zeggen dat het doden van een mens en een ander dier hetzelfde is of dezelfde juridische gevolgen moet hebben). Maar goed, zelfs daarbinnen heb je een grijze zone, want ik dood soms ook vervelende insecten zoals muggen, daarbij speelt ook de (on)verwantheid met onszelf een rol. Maar spinnen doe ik nooit dood want die storen me niet. Punt is vooral: zo weinig mogelijk leed proberen berokkenen.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 20-03-2024 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Ik vind het ethisch ongewenst, maar ik eet nog steeds af en toe vlees. Ik ben nou eenmaal een wezen met de ruggegraat van een weekdier. Net als dat ik weleens iemand doodwens in het verkeer. Maar dat de uitkomst van een discussie je niet bevalt, of dat je het moeilijk vind om je levenstijl naar die uitkomst te voegen is toch geen reden om de discussie a-priori af te wijzen?

Wat probeer je nou precies te beschermen eigenlijk? De arbitraire onbeweegbare grens die je trekt tussen mens / geen mens, of tussen dier dat we eten en dier dat we niet eten komt op mij over als intellectuele luiheid op zijn best of een onoprecht beschermingsmechanisme van je eigen gewoonten als ik zin heb om je in een hokje te drukken.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Brent schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:20:
[...]

Ik heb helaas mijn dossier hiervan niet goed bijgehouden. Als jij je links hier kan plaatsen zou ik dat iig waarderen :)
Voor wat betreft de boerenprotesten... De agro-reuzen hebben boeren financieel en in natura gecompenseerd voor het ter beschikking stellen van hun weilanden voor boerenprotesten. En voor wat betreft de BBB, als je het geld volgt zit er een marketingbureau achter dat als primaire klanten agro-reuzen heeft. Dit zijn slechts een paar van de aanwijzingen. Zo zie je bijvoorbeeld ook dat dat vrijwel geheel door agro-reuzen gefinancierde marketingbureau grote BBB-spandoeken maakt en dat agro-reuzen boeren compenseren als ze zo'n spandoek in hun weiland langs een grote weg plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Mx. Alba schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Voor wat betreft de boerenprotesten... De agro-reuzen hebben boeren financieel en in natura gecompenseerd voor het ter beschikking stellen van hun weilanden voor boerenprotesten. En voor wat betreft de BBB, als je het geld volgt zit er een marketingbureau achter dat als primaire klanten agro-reuzen heeft. Dit zijn slechts een paar van de aanwijzingen. Zo zie je bijvoorbeeld ook dat dat vrijwel geheel door agro-reuzen gefinancierde marketingbureau grote BBB-spandoeken maakt en dat agro-reuzen boeren compenseren als ze zo'n spandoek in hun weiland langs een grote weg plaatsen.
Die aanwijzingen heb ik, maar concrete bewijsstukken nauwelijks. Die zou ik wel willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Voor mij kan het verminderen van dierlijke producten 2 insteken hebben:
Enerzijds gezondheid, milieu, klimaat: hoe minder, hoe beter, alle hulp is welkom.
Anderzijds: ethisch: dan is het idd alles of niets. Je kan immers ook niet een beetje voor slavernij of een beetje voor moord zijn. Als je tegen dierenleed of uitbuiting bent, kan je ook niet een beetje vlees eten, want dan is dat inconsequent. Als je tegen moord bent kan je ook niet zeggen 'maar ik vermoord veel minder dan vroeger, af en toe eentje kan geen kwaad' :) Dat is hoe ik het zie (waarmee ik niet wil zeggen dat het doden van een mens en een ander dier hetzelfde is of dezelfde juridische gevolgen moet hebben). Maar goed, zelfs daarbinnen heb je een grijze zone, want ik dood soms ook vervelende insecten zoals muggen, daarbij speelt ook de (on)verwantheid met onszelf een rol. Maar spinnen doe ik nooit dood want die storen me niet. Punt is vooral: zo weinig mogelijk leed proberen berokkenen.
Voor mij is het vooral de eerste redenen en ik denk dat we het over het algemeen meer eens zijn dan oneens :)
MrAngry schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Ik vind het ethisch ongewenst, maar ik eet nog steeds af en toe vlees. Ik ben nou eenmaal een wezen met de ruggegraat van een weekdier. Net als dat ik weleens iemand doodwens in het verkeer. Maar dat de uitkomst van een discussie je niet bevalt, of dat je het moeilijk vind om je levenstijl naar die uitkomst te voegen is toch geen reden om de discussie a-priori af te wijzen?

Wat probeer je nou precies te beschermen eigenlijk? De arbitraire onbeweegbare grens die je trekt tussen mens / geen mens, of tussen dier dat we eten en dier dat we niet eten komt op mij over als intellectuele luiheid op zijn best of een onoprecht beschermingsmechanisme van je eigen gewoonten als ik zin heb om je in een hokje te drukken.
En je bent al een beetje op weg met dat in een hokje drukken. Wie zegt dat ik iets probeer te beschermen? Of dat ik iets moeilijk vind? Je kan het me ook open vragen en ik heb nu terecht of onterecht het gevoel dat mijn antwoord op je vraag geen effect sorteert vanwege een soort van vooringenomenheid.

In dit topic is als ik het goed heb zelfs al eens een ingreep geweest op discussie gelijkstellen van dieren aan mensen. Daarnaast kan ik wel zaken als taal, moreel besef, rationaliteit en symboliek aanhalen en dan kom jij met jouw argumenten en voeren we een heel gesprek/discussie daarover. Uiteindelijk vermoed ik niet dat we elkaar overhalen of op z'n minst nieuwe perspectieven geven. Voor mij zijn de verschillende meningen oke want ik respecteer je mening.

[ Voor 40% gewijzigd door ephymerous op 20-03-2024 14:06 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Brent schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:00:
[...]

Die aanwijzingen heb ik, maar concrete bewijsstukken nauwelijks. Die zou ik wel willen :)
Ik zou zeggen, vraag het aan Lubach, die had er een item over waarin hij dat haarfijn uitlegde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-06 18:33
@Anoniem: 78739 dan doe ik het eerder voor gezondheid ;).

En buiten ethisch/gezond is het gewoon praktisch een heel stuk moeilijker veganistisch te koken dan vegetarisch.

Daarnaast kan je over alles beginnen nadenken welk leed je veroorzaakt door het te consumeren. Avocado's zijn bijvoorbeeld ook niet zo milieuvriendelijk, maar wel in vergelijk met eender welk vleesconsumptie. Ik ga mijn avocadogebruik niet naar beneden halen, gezien ik het als vervanger van vlees in heel wat gerechten gebruik.

Ondertussen al een maand volledig vegetarisch overgestapt, buiten één dag in de week. Een frietje met snack moet nog gewenning worden om daar een veggie snack van te maken. Wij belgen en onze frietcultuur ... ;)

Maar voor de rest, aangenaam verrast door de vaak erg lekkere gerechten die je vegetarisch kan maken. Je leert er gewoon ook heel veel nieuwe ingrediënten door kennen die boordevol gezonde voedingsstoffen zitten zoals quinoa en tofu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil

Zeker, zolang je ook oprecht geïnteresseerd bent. En daar valt deze reactie wat mij betreft buiten. Of vind jij dit passen bij een constructieve discussie?
Want het komt op mij over als het belachelijk maken van het standpunt dat vegans innemen, dat je namelijk ook moet redeneren uit het standpunt van een dier. Je wilt de discussie niet aangaan, maar je reageert wel op deze manier.

Edit:
Dat bedoel ik met het wederom verzanden van dit topic. In plaats van dat vegans op Tweakers en geïnteresseerden kunnen praten over alles wat vegan is en hen bezig houdt, blijft het steeds waar weer terug komen op dit soort discussies, waarbij vegans steeds hun mening moeten verdedigen. Het is vermoeiend. En door dit soort reacties (van andere deelnemers) is in het begin van dit topic ook al een aantal vegans afgehaakt om mee te discussieren, omdat ze er geen zin meer in hadden. Dit is niet puur kritiek naar jou, maar naar iedereen die het leuk lijkt te vinden om af en toe langs te komen en weer een dooddoener naar binnen te gooien. Ben er wel een beetje klaar mee eigenlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door segil op 20-03-2024 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Mx. Alba schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:37:
[...]

Ik zou zeggen, vraag het aan Lubach, die had er een item over waarin hij dat haarfijn uitlegde.
Ja, ik heb ooit nog een teruggezocht naar de aflevering. Ik zou willen dat ze dat soort stukken ook als artikeltje met links publiceerden. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Kamercommissie geeft groen licht om dieren in grondwet op te nemen
"Dieren zijn belangrijk in onze samenleving. Nu erkennen we ze voluit als levende wezens met gevoelens."
Hmm, men zal wel weer heel selectief zijn in de diersoorten die men 'erkent' of 'beschermt':

- dieren die men lekker vindt of niet zo 'aaibaar' zijn? op industriële schaal blijven kweken en slachten
- wilde dieren die landbouwgewassen eten en in de weg van het verkeer lopen? blijven bestrijden
- aaibare dieren die in onze beeldvorming 'huisdieren' geworden zijn? zeker beschermen, ook al is een deel daarvan niet geschikt als huisdier en zal men selectief blijven kweken voor bepaalde 'schattige' of 'agressieve' eigenschappen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 21-03-2024 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
@Flipking94 Als je met verse ingrediënten kookt is veganistisch koken helemaal niet zo moeilijk... Je moet alleen wel van het "oudhollandsch aardappelen-groente-vlees" stereotype afstappen. Duik wat meer de mediterrane, Aziatische en Afrikaanse keuken in: granen-groente-bonen. Granen kan zijn: pasta, noedels, rijst, bulgur, etc. En bonen hoeven geen "gewone bonen" te zijn maar kan ook zijn: tofu, tempeh, linzen, kikkererwten... Met bonen en granen samen heb je een perfect eiwitprofiel bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:29:
Kamercommissie geeft groen licht om dieren in grondwet op te nemen

[...]

Hmm, men zal wel weer heel selectief zijn in de diersoorten die men 'erkent' of 'beschermt':

- dieren die men lekker vindt of niet zo 'aaibaar' zijn? op industriële schaal blijven kweken en slachten
- wilde dieren die landbouwgewassen eten en in de weg van het verkeer lopen? blijven bestrijden
- aaibare dieren die in onze beeldvorming 'huisdieren' geworden zijn? zeker beschermen, ook al is een deel daarvan niet geschikt als huisdier en zal men selectief blijven kweken voor bepaalde 'schattige' of 'agressieve' eigenschappen.
Alle scepsis over de implementatie en semantiek daargelaten: ik vind het een erg positieve ontwikkeling. Zou in Nederland wel willen zien dat ze wettelijk vast leggen dat dieren gevoel hebben, daar kun je veel kanten mee op bij het aanspannen van rechtszaken tegen bedrijven die nogal 'soepeltjes' omgaan met het begrip dierenwelzijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Mx. Alba schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:05:
@Flipking94 Als je met verse ingrediënten kookt is veganistisch koken helemaal niet zo moeilijk... Je moet alleen wel van het "oudhollandsch aardappelen-groente-vlees" stereotype afstappen. Duik wat meer de mediterrane, Aziatische en Afrikaanse keuken in: granen-groente-bonen. Granen kan zijn: pasta, noedels, rijst, bulgur, etc. En bonen hoeven geen "gewone bonen" te zijn maar kan ook zijn: tofu, tempeh, linzen, kikkererwten... Met bonen en granen samen heb je een perfect eiwitprofiel bij elkaar.
Enkel vers koken doe ik eigenlijk al. En wat opvalt is hoe goedkoop je dan kan koken, ik kook vaak goedkoper dan dat ik altijd vleesgerechten zou kopen. Indische Dahl bijvoorbeeld zeer lekker! Had dit ervoor nog nooit gegeten. Of een stevige bietenburger.

Maar bvb in de middag? Wat smeer je dan op je boterham? Daar heb ik het meeste moeilijkheden mee. Vleesbeleg ben ik dus al 100% vanaf gestapt, maar smeerkaas ook weglaten vind ik moeilijk omdat ik geen duidelijk alternatief weet. Geen yoghurt, geen chocomelk, geen brood, geen chocolade (nu met pasen een hele moeilijke), geen boter, geen kazen, vaak ook geen pasta uit de winkel ... Er worden bij heel wat ingrediënten boter, eieren of melk toegevoegd. Hoe ga je daarmee om? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Flipking94 op 21-03-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
@Flipking94 Je kunt ook ontbijt en lunch overslaan.
Doe dit al een geruime tijd en bevalt prima, hierdoor eigenlijk ook nooit meer behoefte aan brood.
In tegenstelling tot wat de ' mainstream ' voedseladviezen adviseren heb je het ook helemaal niet nodig, en al helemaal het type beleg wat de meesten erop doen.
Ik zou zeggen, hier is je oplossing ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
Dan kan ik evengoed meedoen aan de ramadan ;).

Maar even alle gekheid daar gelaten. Ik heb dit wel nodig, ik merk dat ik anders veel minder energie heb dan anders. Vroeger sloeg ik ontbijt wel eens over of lunch en merkte dat ik daardoor veel sneller moe was. Daarom dat ze vaak ook zeggen 'ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag'. Je energiepijl (of toch dat van mij) gaat er serieus op vooruit :).

[ Voor 13% gewijzigd door Flipking94 op 21-03-2024 19:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Flipking94 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:59:
[...]

Enkel vers koken doe ik eigenlijk al. En wat opvalt is hoe goedkoop je dan kan koken, ik kook vaak goedkoper dan dat ik altijd vleesgerechten zou kopen. Indische Dahl bijvoorbeeld zeer lekker! Had dit ervoor nog nooit gegeten. Of een stevige bietenburger.

Maar bvb in de middag? Wat smeer je dan op je boterham? Daar heb ik het meeste moeilijkheden mee. Vleesbeleg ben ik dus al 100% vanaf gestapt, maar smeerkaas ook weglaten vind ik moeilijk omdat ik geen duidelijk alternatief weet. Geen yoghurt, geen chocomelk, geen brood, geen chocolade (nu met pasen een hele moeilijke), geen boter, geen kazen, vaak ook geen pasta uit de winkel ... Er worden bij heel wat ingrediënten boter, eieren of melk toegevoegd. Hoe ga je daarmee om? :)
Ben geen veganist, maar ik probeer iig te minderen met vlees.

Hummus is natuurlijk een inkoppertje, dat spul kun je in allerlei kekke smaakjes krijgen. Nee, geen kaas, wel smeuïg. Kun je ook prima combineren met andere dingen daardoor.

Tapenade op een geroosterd broodje is ook lekker, en ook vegan, denk ik.

Laatst de vegan "paturain" van de Lidl geprobeerd, op kokosbasis meen ik: heerlijk spul, wel erg veel knoflook, dus niet handig voor op kantoor. Of juist wel, heb je geen last van Henk meer :P

Er zouden wat goede vegan "kazen" zijn, ik heb er geen ervaring mee.

Yoghurt heeft veel plantaardige alternatieven, kokosyoghurt is prima, ja, smaakt naar kokos, maar qua textuur etc gewoon prima.

De soja-chocolademelk van de Lidl is mijn favo chocomelk geworden: Minder zoet, en het noterige van de soja past heel goed bij de choco-smaak. Heb het ook eens aan mijn "vleesch is wat ik eet!" pa gegeven en die vond het ook prima te drinken.

Verder natuurlijk gewoon pindakaas, al dan niet met sambal, op je brood. Er is ook vast wel zoet en vegan broodbeleg te vinden. Appie heeft eigen merk vegan hazelnootpasta bijvoorbeeld.

Ik heb het juist andersom: Vegan ontbijten en lunchen lukt me vaak wel, maar met avondeten moet ik nog wat meer experimenteren. Ja, het luie "broodje hamburger na een drukke dag" is natuurlijk net zo makkelijk een vegaburger, en bij een roerbakgeracht kun je prima tofu of tempeh gebruiken, maar ik heb nog niet geprobeerd een vegan lasagne te maken bijvoorbeeld.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Zelf ga ik erg goed op de grillworst van de AH, natuurlijk vegan en ook het andere broodbeleg die ze hebben vind ik ideaal.

Voor ontbijt eet ik fruit + kwark van de Lidl, elke maand zien ze me weer met een paar traytjes weglopen en hun multi-fruit cruesli. :+

Ben zelf al ongeveer 5 jaar vegan, en het is heel mooi om te zien wat er allemaal bij is gekomen. Het belangrijkste vind ik zelf om te benadrukken dat we eigenlijk allemaal tegen dierenmishandeling zijn, en door juist dat te benadrukken heb ik heel veel mensen richting het opgeven van dierlijke producten kunnen bewegen. d:)b

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 19:55
RobinHood schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:31:
[...]
maar ik heb nog niet geprobeerd een vegan lasagne te maken bijvoorbeeld.
Dat is niet moeilijker dan een niet-vegan lasagne: je maakt een bolognese-saus (tomaat, ui, rozemarijn, basilicum, oregano, knoflook, kruidnagel, agavesiroop, peper, zout, en dan eventueel een vegan gehakt voor de textuur), en een bechamelsaus (margarine, tarwemeel, plantaardige melk). En dan bouw je je lasagne op in de ovenschotel (rode saus, pastabladen, bechamelsaus, rode saus, pastabladen etc...). En dat doe je dan in de oven.

Doorgaans maak ik een grote pan bolognese-saus in één keer, en die gaat dan in kleinere bakjes in de vriezer, zodat ik altijd een simpele pasta kan maken, of een lasagne als ik indruk wil maken op bezoek.

[ Voor 14% gewijzigd door niek_nijmegen op 21-03-2024 21:12 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Marmite/Vegemite, pindakaas, hazelnootpasta, cashewnotenpasta, pecannotenpasta, amandelpasta, pompoenpitpasta, zonnebloempitpasta, gemengde notenpasta, sesampasta (tahin), appelstroop, perenstroop, appel-perenstroop, dadelstroop, gerstemoutstroop, suiker(bieten)stroop, maïsmoutstroop, rietsuikermelasse, rijststroop, jam, carobepasta, kokosbrood (zonder gelatine)... Vegan hagelslag en chocoladepasta schijnen ook te bestaan, van o.a. De Rit en De Nieuwe Band.
geen chocolade
Pure chocolade is meestal vegan.
geen boter
Dit is mijn grootste uitdaging: een leven zonder boter.
vaak ook geen pasta uit de winkel
Naar mijn bescheiden mening wordt goede, gedroogde pasta alleen van semola en water gemaakt.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Nu online
Heel veel boter is plantaardig gelukkig! Ik zou dat ook wel lastig vinden als ik helemaal geen boter meer zou kunnen eten.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Ecological schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:36:
Heel veel boter is plantaardig gelukkig! Ik zou dat ook wel lastig vinden als ik helemaal geen boter meer zou kunnen eten.
Ik denk dat je boter en margarine verwart.
Boter is gemaakt van koeienzog, en margarine (meestal) van plantaardige vetten. Nou kom ik traditioneel uit een margarine-gezin, en noemde mijn moeder margarine ook 'boter', dus ik snap de verwarring. Maar het is iets fundamenteel anders.
Zelf vind ik boter uitgesproken vies en weeïg (ik snap aanprijzingen als 'met roomboter!' op supermarktproducten dan ook helemaal niet). Maar er zijn, kennelijk, mensen die het lekker vinden smaken. Geen idee wat we daarmee moeten doen.

[ Voor 6% gewijzigd door niek_nijmegen op 21-03-2024 21:48 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Nu online
niek_nijmegen schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:46:
[...]

Ik denk dat je boter en margarine verwart.
Boter is gemaakt van koeienzog, en margarine (meestal) van plantaardige vetten. Nou kom ik traditioneel uit een margarine-gezin, en noemde mijn moeder margarine ook 'boter', dus ik snap de verwarring. Maar het is iets fundamenteel anders.
Zelf vind ik boter uitgesproken vies en weeïg (ik snap aanprijzingen als 'met roomboter!' op supermarktproducten dan ook helemaal niet). Maar er zijn, kennelijk, mensen die het lekker vinden smaken. Geen idee wat we daarmee moeten doen.
Nee hoor, ik weet goed het verschil, echter taal is fluïde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:08
Maar bvb in de middag? Wat smeer je dan op je boterham? Daar heb ik het meeste moeilijkheden mee.
100% pindakaas -- als je nog nooit "pure" pindakaas gehad hebt maar alleen de met vet ingedikte nep-pindakaas waar iedereen groot mee geworden is gaat er een wereld voor je open. Combineer met banaan voor je dagelijkse portie fruit. :)

Er is tegenwoordig heel veel vegan imitatiebroodbeleg te krijgen, zoals ook al genoemd door anderen, maar daarvan vind ik het grootste nadeel dan weer dat het schreeuwend duur is (en vaak ook niet heel gezond). Je betaalt flink voor de ervaring, zeg maar. Dan smeer ik net zo lief wat humus met gegrilde groenten.
Geen yoghurt, geen chocomelk, geen brood, geen chocolade (nu met pasen een hele moeilijke), geen boter, geen kazen, vaak ook geen pasta uit de winkel ... Er worden bij heel wat ingrediënten boter, eieren of melk toegevoegd. Hoe ga je daarmee om? :)
De meeste dingen die je noemt hebben gewoon alternatieven die geen koemelk gebruiken maar de diverse andere soorten melk (soja, amandel, haver, whatnot). Vegan chocomelk kun je kant en klaar krijgen maar je kunt ook gewoon zelf in de weer gaan met cacao en wellicht een blokje anijs (ik drink mijn chocomelk bij voorkeur warm). Voor yoghurt neem ik zelf gewoon soja "yoghurt" zonder suiker, waar ik dan naar hartelust zelf dingen aan kan toevoegen.

Pasta is ook makkelijk te krijgen zonder eieren, sterker nog bij de meeste pasta die niet expliciet geadverteerd wordt als "all' uovo" zit er geen ei in. Idem met volkoren brood, dat hoort alleen meel, zout, water te zijn.

Van boter ben ik zelf nooit een grote fan geweest, maar als het puur om smeerbare olie/vet gaat zijn er genoeg alternatieven. Als je specifiek de smaak van boter wil is het wellicht wel een probleem.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
[...]

Wat smeer ik op brood? Plantaardige margarine, pure chocoladehagel, speculoospasta, pindakaas, appelstroop, vijgenstroop, vegan salades, vegan kaas, vegan vleeswaren, vegan mayo, zoveel opties! Voor melk en yoghurt zijn er ook goede plantaardige opties. Vegan kaas wordt steeds beter. Brood en pasta "horen" gewoon vegan te zijn - er is inderdaad wel brood met melk erin en pasta met ei erin maar daar moet je gewoon een beetje op letten. Voordeel is dat melk en ei allergenen zijn dus die staan vetgedrukt bij de ingrediënten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Mx. Alba schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 00:16:
[...]

Wat smeer ik op brood? Plantaardige margarine, pure chocoladehagel, speculoospasta, pindakaas, appelstroop, vijgenstroop, vegan salades, vegan kaas, vegan vleeswaren, vegan mayo, zoveel opties! Voor melk en yoghurt zijn er ook goede plantaardige opties. Vegan kaas wordt steeds beter. Brood en pasta "horen" gewoon vegan te zijn - er is inderdaad wel brood met melk erin en pasta met ei erin maar daar moet je gewoon een beetje op letten. Voordeel is dat melk en ei allergenen zijn dus die staan vetgedrukt bij de ingrediënten.
Bijkomend voordeel: pasta zonder ei is altijd de goedkoopste variant. En eerlijk proef ik bij gedroogde pasta helemaal geen verschil tussen gewoon en al'uovo.

Ander vega broodbeleg: tomaat (BLT zonder B), appel, peer (met een beetje kaneel!) hummus. Keuze genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
@8088 het probleem dat ik ervaar en dat ook opvalt in je lijstje is dat je dus heel wat beleg hebt met noten of heel wat beleg dat zoet/gesuikerd is. Beide minder mijn ding. En bovendien zoals aangehaald ook vaak niet gezond door de vele hoeveelheid vetten.

@niek_nijmegen een schep boter zo opeten is natuurlijk niet lekker (althans vind ik), maar iets van room of boter toevoegen aan een soep, een saus of een pasta tilt een heel gerecht de hoogte in :). Daarnaast een beetje gezouten boter op een geroosterd broodje vind ik echt wel lekker. Maar ook niet gezond... :p

Betreffende de soorten melk: sojamelk vind ik niet lekker. En de andere soorten melk zijn een factor 2-3 duurder dan gewone melk. Chocopoeder met water zoals je in een koffiemachine vaak krijgt is toch ook niet je van het :).

Qua vegetarisch vleesvervangend beleg ga ik eens de AH doorneuzen, bedankt voor de tips alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Flipking94 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:25:
En de andere soorten melk zijn een factor 2-3 duurder dan gewone melk.
Havermelk kun je heel makkelijk zelf maken (het is feitelijk niet meer dan een beetje haver met water in de blender, en dat dan filteren door een kaasdoek), en kost dan 30ct per liter ofzo. Het schoonmaken van de spullen achteraf is minder mijn ding, dus ik ga dan toch vaak voor het pak uit de supermakrt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Nu online
Ik dronk zelf ook heel veel melk, echter is het helemaal niet nodig om melk te drinken, zelf vind ik sojamelk ook niet lekker.

Lekker veel water drinken r/hydrohomie :D

En havermelk bij de Lidl is best wel goedkoop.

Zelf was ik snel van melk afgekickt na het kijken van Dairy is Scary

En ja, ook in de NL veehouderij gaat het er vaak erg fout aan toe, zoals animalrights.nl vaak laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
@8088
Betreffende de soorten melk: sojamelk vind ik niet lekker. En de andere soorten melk zijn een factor 2-3 duurder dan gewone melk. Chocopoeder met water zoals je in een koffiemachine vaak krijgt is toch ook niet je van het :).
Helaas is plantaardige melk nog duurder geworden dankzij die suikertaks belasting. Sojamelk valt daar dan weer niet onder. Hopelijk wordt die regeling gauw aangepast. Soms heb je 1 voor 2 aanbiedingen, dan sla ik altijd een partij drinkpakken in. Ik gebruik het eigenlijk alleen voor in de koffie (zonder vind ik koffie niet lekker) en wanneer ik havermoutpap maak.

[ Voor 9% gewijzigd door segil op 23-03-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
@Ecological ach, dan kan je eigenlijk niet meer eten. De manier hoe er in de landbouw met pesticiden wordt gewerkt voor groenten en fruit deins je ook even terug :). Je kan over sommige zaken beter niet nadenken vanwaar ze komen vooraleer ze op je bord of in je glas zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Nu online
Flipking94 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:30:
@Ecological ach, dan kan je eigenlijk niet meer eten. De manier hoe er in de landbouw met pesticiden wordt gewerkt voor groenten en fruit deins je ook even terug :). Je kan over sommige zaken beter niet nadenken vanwaar ze komen vooraleer ze op je bord of in je glas zitten.
Het lijkt mij wat minder binair, zelf heb ik een stuk minder problemen met pesticiden dan wat er gebeurt met de kalfjes.

Ik begrijp ook echt wel dat melk een grote factor speelt in onze culture identiteit, maar ik denk altijd zo maar, de eerste mens die de melk uit een koe haalde, had wel een rare fetish. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Nee, dat is onzin. Natuurlijk moet je er wel gewoon over nadenken, en dan zelf bepalen met hoeveel je nog kunt leven. Dat wil niet zeggen dat iedereen zijn eigen ecologische moestuintje moet gaan aanleggen, maar je kop in het zand steken is ook weer zowat. Natuurlijk is de manier waarop we landbouw doen ook niet heilig, maar het verschil met de bioindustrie is toch wel duidelijk aan te wijzen.

Desalniettemin, voor de mensen die zich het lot van de planten ook heel erg aantrekken, hier is uw protestlied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:57

Garyu

WW

segil schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:44:
[...]

Helaas is plantaardige melk nog duurder geworden dankzij die suikertaks belasting. Sojamelk valt daar dan weer niet onder. Hopelijk wordt die regeling gauw aangepast. Soms heb je 1 voor 2 aanbiedingen, dan sla ik altijd een partij drinkpakken in. Ik gebruik het eigenlijk alleen voor in de koffie (zonder vind ik koffie niet lekker) en wanneer ik havermoutpap maak.
Havermelk is toch niet duurder meer dan gewone melk zo'n beetje. Je kan het overigens ook (veel) goedkoper zelf maken, haver kost vrijwel niks.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Garyu schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Havermelk is toch niet duurder meer dan gewone melk zo'n beetje. Je kan het overigens ook (veel) goedkoper zelf maken, haver kost vrijwel niks.
1 ltr AH goedkoopste koemelk: 0,95 euro
https://www.ah.nl/product...6/ah-houdbare-magere-melk

1 ltr AH goedkoopste haverdrink: 1,45 euro
https://www.ah.nl/product...terra-haverdrink-ongezoet
Alhoewel de meeste merk haverdrinks boven de 2 euro / ltr uitkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door segil op 23-03-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
segil schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:26:
[...]

1 ltr AH goedkoopste koemelk: 0,95 euro
https://www.ah.nl/product...6/ah-houdbare-magere-melk

1 ltr AH goedkoopste haverdrink: 1,45 euro
https://www.ah.nl/product...terra-haverdrink-ongezoet
Alhoewel de meeste merk haverdrinks boven de 2 euro / ltr uitkomen.
Met AH premium is die haverdrink €1,30 en A-merken zijn regelmatig 1+1 gratis bij de AH.
Dus waarschijnlijk kun je als je goed oplet wel voor ongeveer dezelfde prijs per liter haverdrinks krijgen als de goedkoopste melk.
Maar het is wel wat scheef ja, gezien het hele proces wat erachter zit zou je toch wel verwachten dat melk uiteindelijk wel minimaal 3x duurder zou moeten zijn.
Zoals al gezegd zijn de ingrediënten van haverdrink ook spotgoedkoop, het is letterlijk wat haver en heel veel water.
Dan heb je altijd nog kosten voor de verpakking en distributie, uiteraard, maar volgens mij pakken fabrikanten en supermarkten een enorme marge op dit soort producten.
De ' havermelkelite ' betaalt het wel zullen ze wel denken ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MneoreJ
Het is ook een kwestie van schaal, subsidie en de taks die er nu zit op dranken ("suikertaks" genoemd in de volksmond, maar het gaat niet om suiker maar om alcoholvrije dranken). Koemelk is veel goedkoper dan het zou zijn zonder een enorme gesubsidieerde industrie ervoor, havermelk duurder dankzij belasting en een kleinere markt. Zeker de supermarkten zullen nagenoeg geen marge pakken, want dat doen ze sowieso toch al niet veel (het is een race to the bottom met prijzen om de concurrent voor te blijven).

[ Voor 8% gewijzigd door MneoreJ op 23-03-2024 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
@MneoreJ In het voorbeeld hierboven is de AH zowel de supermarkt als de producent.
Over het geheel is de marge voor de supermarkt enorm laag, sommige producten verkopen ze zelfs met verlies.
Denk aan de bananen, van dat goedkope brood en een pak melk zal daar ook bij horen.
Maar ter compensatie hebben ze dan producten met een enorme hoge marge, ook al is dit dan een kleine(re) markt, dit is toch wel een bewuste keuze lijkt me.
Haverdrink hoort volgens mij bij deze categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
JohanNL schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:42:
Ik vermoed dat het simpelweg om aantallen gaat. De omloopsnelheid van melk kan maar zo meerdere malen hoger liggen.

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:57

Garyu

WW

JohanNL schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:42:
@MneoreJ In het voorbeeld hierboven is de AH zowel de supermarkt als de producent.
Over het geheel is de marge voor de supermarkt enorm laag, sommige producten verkopen ze zelfs met verlies.
Denk aan de bananen, van dat goedkope brood en een pak melk zal daar ook bij horen.
Maar ter compensatie hebben ze dan producten met een enorme hoge marge, ook al is dit dan een kleine(re) markt, dit is toch wel een bewuste keuze lijkt me.
Met goedkopere havermelk gaan ze niet opeens klanten maar de AH lokken. Met goedkope cola, melk of vlees wel. Dus zitten daar de 'regelprijzen'. Havermelk is meer wat de gek er voor geeft (nog).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Misschien heb je dit allang gedaan, en dan moet je lekker negeren wat ik zeg, maar:

Probeer eens wat verschillende sojamelken, en hoe lang is het geleden dat je ze geprobeerd hebt?

Er zit ontzettend veel verschil tussen de verschillende merken. Je hebt inderdaad nog sojamelk die smaakt alsof je water met daarin een opgelost krijtje drinkt, inclusief vreselijke textuur. Dat is ook de sojamelk die ik kende, maar een tijd terug was het in de aanbieding bij de Lidl, toen voor de grap eens een pak van alles gekocht, en dat viel mij echt niet tegen. Goede textuur, dus dikker dan water, en zowel de gezoete als ongezoete hebben een hele milde smaak. Ja, je zal het zeker proeven in een blinde test, maar ik vind het prima drinkbaar, en dat zeg ik als iemand die ook gewoon nog normale melk drinkt.

De Lidl-chocolademelk heeft wel nog een vrij aanwezige soja-smaak, maar dat past imho best goed bij de chocola, beetje nutella-effect, al is de hazelnootsmaak dan "generieke notensmaak"

Zelf heb ik dan weer nog nooit een drinkbare havermelk gedronken. Het smaakt altijd naar de melk die je overhoudt nadat je muesli er een kwartier in heeft liggen soppen :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
RobinHood schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:35:
Zelf heb ik dan weer nog nooit een drinkbare havermelk gedronken. Het smaakt altijd naar de melk die je overhoudt nadat je muesli er een kwartier in heeft liggen soppen :/
Ik gebruik melk eigenlijk alleen maar icm muesli dus havermelk is daar juist perfect voor. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Mooie ontwikkeling weer door Wakker Dier gepusht: https://nos.nl/artikel/25...zeven-voedingsproducenten

Ben zelf nooit zo'n fan van Wakker Dier omdat ze de boel (transitie naar plantaardig) vaak alleen maar vertragen door in te zetten op dierenwelzijn in plaats van dierenrecht, maar ze brengen zaken wel goed onder de aandacht. Zo ook het voorbeeld met de Jumbo die stopt met vleesaanbiedingen en hun Sloop melk campagne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Grappig om te zien hoe iedereen zijn/haar eigen smaak heeft. Voor in de koffie vind ik havermelk echt de beste (niet elk merk, maar de meesten wel). Sojamelk komt m'n neus uit, maar als ik @RobinHood mag geloven, moet ik die maar weer een nieuwe kans geven. Erwtenmelk voor in de koffie kan ook lekker zijn.

Amandelmelk kan ook wel, maar is algauw bitter. Kokosmelk is één van de weinige plantaardige melkvarianten die echt niet te nassen is voor in de koffie :X

Een paar jaar geleden zag je wel meer diverse soorten en mengels, zoals rijst/kokos of cashewmelk. Het lijkt dat bij de supermarkt deze alternatieve soorten het veld hebben moeten ruimen voor de standaard 4: haver, soja, rijst en amandel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

segil schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:40:
Grappig om te zien hoe iedereen zijn/haar eigen smaak heeft. Voor in de koffie vind ik havermelk echt de beste (niet elk merk, maar de meesten wel). Sojamelk komt m'n neus uit, maar als ik @RobinHood mag geloven, moet ik die maar weer een nieuwe kans geven. Erwtenmelk voor in de koffie kan ook lekker zijn.

Amandelmelk kan ook wel, maar is algauw bitter. Kokosmelk is één van de weinige plantaardige melkvarianten die echt niet te nassen is voor in de koffie :X

Een paar jaar geleden zag je wel meer diverse soorten en mengels, zoals rijst/kokos of cashewmelk. Het lijkt dat bij de supermarkt deze alternatieve soorten het veld hebben moeten ruimen voor de standaard 4: haver, soja, rijst en amandel.
In koffie is het ook gewoon weer anders, wat doet smaak X met de koffiesmaak is daar heel belangrijk.

Misschien dat in een licht gebrande koffie sojamelk nog wel okay is, maar wie doet er nou melk in lichtgebrande koffie? Dan proef je de koffie niet meer :P

Maar als je gewoon "normale" koffie zet, flink donker gebrand dus, dan zal het noterige van soja waarschijnlijk niet lekker zijn nee. Dan is juist de wat "granige" smaak van havermelk een lekkere "frisse" toets. Heb het ook van veel meer koffiemensen gehoord, dat havermelk enorm goed is voor koffie, en dat zelfs niet-vegans havermelk beter vinden dan normale melk.

En ja, kokos is zo kokos, daar kun je vast wel prima chocolademelk mee maken, vloeibare Bounty :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Dit zou ook een mooie zijn :): https://www.telegraaf.nl/...onen-op-vleesverpakkingen

Vind het mooi dat dit soort discussies serieus gevoerd worden inmiddels. Leuk om door die reacties onder het artikel heen te scrollen trouwens >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:30
RobinHood schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:05:
[...]

In koffie is het ook gewoon weer anders, wat doet smaak X met de koffiesmaak is daar heel belangrijk.

Misschien dat in een licht gebrande koffie sojamelk nog wel okay is, maar wie doet er nou melk in lichtgebrande koffie? Dan proef je de koffie niet meer :P

Maar als je gewoon "normale" koffie zet, flink donker gebrand dus, dan zal het noterige van soja waarschijnlijk niet lekker zijn nee. Dan is juist de wat "granige" smaak van havermelk een lekkere "frisse" toets. Heb het ook van veel meer koffiemensen gehoord, dat havermelk enorm goed is voor koffie, en dat zelfs niet-vegans havermelk beter vinden dan normale melk.

En ja, kokos is zo kokos, daar kun je vast wel prima chocolademelk mee maken, vloeibare Bounty :P
Inderdaad, mijn vriendin is niet vegan (ontbijt dagelijks met kwark), van sojamelk moet ze letterlijk kokhalzen maar zweert bij havermelk in de koffie. Moet wel de barrista variant zijn en van het juiste merk. Die schuimt ook ontzettend goed op in onze opschuimer. We maken in die opschuimer ook chocolademelk van havermelk, soms met cacaopoeder, soms met pure chocolade of een mengsel van beide. Hoeft verder geen suiker bij, de havermelk is lichtzoet en dat is genoeg. De vegan variant van Chocomel is ook prima, die is gemaakt van o.a. cashewnoten. Maar die is echt schreeuwend duur en m'n vriendin heeft nog steeds liever de zelfgemaakte van havermelk. Ook geen wonder als daar een kwart reep goede pure chocolade in gaat natuurlijk >:), dus waarschijnlijk qua ingrediënten toch nog duurder dan Chocomel op die manier.

Dit is overigens allemaal de mening van mijn vriendin, zelf drink ik geen enkele vorm van melk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Majesty schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:12:
Mooie ontwikkeling weer door Wakker Dier gepusht: https://nos.nl/artikel/25...zeven-voedingsproducenten

Ben zelf nooit zo'n fan van Wakker Dier omdat ze de boel (transitie naar plantaardig) vaak alleen maar vertragen door in te zetten op dierenwelzijn in plaats van dierenrecht, maar ze brengen zaken wel goed onder de aandacht. Zo ook het voorbeeld met de Jumbo die stopt met vleesaanbiedingen en hun Sloop melk campagne.
Misschien een domme vraag, maar wat is concreet het verschil tussen dierenwelzijn en dierenrecht? Ik had verwacht dat Wakker Dier onder veganisten juist redelijk populair zou zijn.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Ik heb ook geen probleem met de acties van Wakker Dier.

Nog even over chocolademelk. Mijn favoriete recept om zelf te maken is:
Banaan + stukje gember + cacaopoeder + speculaaskruiden + havermelk. In de blender en drinken maar.

Btw, afgelopen week was ik een midweek in Duitsland. Wat is het toch een verademing daar dat gewoon alle allergenen op een menukaart staan vermeld in restaurants. Naast dat ik vegan eet, eet ik ook glutenarm. Probeer daar maar eens online iets voor te vinden in Nederland. Die informatie is vaak matig aanwezig. Soms staat er helemaal geen informatie over allergenen. Dan weer alleen enkele allergenen. Soms staan er sterretjes die verwijzen naar vegetarisch of vegan, maar die kloppen niet altijd. Zo zat ik net een menukaart te lezen, waarbij de symbool verklaringen niet overeenkomen met de gerechten.
Sowieso, symbolen, aarghgh! Waarom moet nu elk restaurant z'n eigen symbolen bedenken voor allergenen en vega/vegan? Zo onhandig. Laatst had ik een kaart waarbij glutenvrij groen gekleurd was, en vegan roodgekleurd. Terwijl meestal vegan iets van een groene kleur heeft.

Er zou daar eens wat meer uniformiteit in moeten komen. En de verplichting om alle allergenen op een menukaart te vermelden. Nu weet ik dat het volgens de NL wet voldoende is als je deze informatie mondeling kan worden medegedeeld. Ofwel, dat de serveerster of kok dit aan je vertelt.
Maar daar zit het probleem, vaak weten die het niet eens. Dus moeten ze het in de keuken gaan vragen of op de verpakking gaan kijken. Beetje ackward, zeker als ze terugkomen en met net niet genoeg zekerheid of overtuiging zeggen dat het vegan is. Je weet dan dat ze twijfelen en bij doorvragen komt dat wel naar boven.
En al helemaal leuk als ze niet weten wat de ingrediënten zijn en "de eigenaar is er nu niet, dus kunnen we het niet nagaan". Nou, meneer/mevrouw, dan heeft u wel een probleem, want je bent wettelijk verplicht alle allergenen informatie te kunnen overhandigen. Soms zeg ik daar iets van en kijken ze je schaapachtig aan van: "ja, kan er ook niets aan doen". Dan kijk ik schaperig terug en vertel ik vriendelijk dat ik wel ergens anders ga eten. Toedels.

Zucht.

[ Voor 80% gewijzigd door segil op 26-03-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majesty
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:35:
[...]

Misschien een domme vraag, maar wat is concreet het verschil tussen dierenwelzijn en dierenrecht? Ik had verwacht dat Wakker Dier onder veganisten juist redelijk populair zou zijn.
Zeker geen domme vraag!
Bij Wakker Dier proberen ze het dierenwelzijn te verbeteren van dieren in de bio-industrie. Op zichzelf een mooi en nobel doel om na te streven. Maar doordat men bezig is met dieren vierkante centimeters meer ruimte te geven is men het proces naar een samenleving waar dieren recht hebben op leven alleen maar aan het vertragen.

Lees je voor de gein eens in wat voor verschillen er zitten in de beter leven sterren die door veel mensen als positief worden ervaren. Consumenten voelen zich daadwerkelijk gerustgesteld bij het kopen van producten met meer sterren (TL;DR: de verschillen tussen geen of wel sterren zijn minimaal). Het tergend langzaam verbeteren van dierenwelzijn (want laten we wel wezen: het beterleven keurmerk bestaat al 17 jaar) zorgt niet (of in ieder geval niet snel genoeg) voor het gewenste resultaat: het afschaffen van dierengebruik. Want waarom zou je je focussen op het (minimaal) verbeteren van de leefomstandigheden als je ook al die tijd en al dat geld kunt steken in het afschaffen van de onderdrukking van dieren?

Daarom vind ik focussen op dierenrecht veel belangrijker. Het focussen op dierenwelzijn met begrippen als 'humaan slachten' (hoe kun je überhaupt humaan slachten?) zorgt er juist voor dat mensen zich comfortabeler voelen bij het eten van dieren.
Hoop dat ik het wat heb kunnen verduidelijken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Nu online
segil schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:50:
Ik heb ook geen probleem met de acties van Wakker Dier.

Nog even over chocolademelk. Mijn favoriete recept om zelf te maken is:
Banaan + stukje gember + cacaopoeder + speculaaskruiden + havermelk. In de blender en drinken maar.
Helaas zorgt Wakker dier voor meer dierenleed met hun acties als "beter leven keurmerk". De industrie is hier hartstikke blij mee.

Het probleem is dat ze propaganderen dat het prima is om een dier dood te maken als die een sterretje heeft. Onderzoeken wijzen aan dat mensen hier juist meer dierlijke producten door gaan kopen.

Goed bedoeld, maar hun acties jagen miljoenen dieren per jaar extra de dood in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

'Wakker dier' wordt uiteindelijk ook gewoon 'dood dier'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Ecological schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:48:
[...]

Helaas zorgt Wakker dier voor meer dierenleed met hun acties als "beter leven keurmerk". De industrie is hier hartstikke blij mee.

Het probleem is dat ze propaganderen dat het prima is om een dier dood te maken als die een sterretje heeft. Onderzoeken wijzen aan dat mensen hier juist meer dierlijke producten door gaan kopen.

Goed bedoeld, maar hun acties jagen miljoenen dieren per jaar extra de dood in.
Beter leven keurmerk is toch van de dierenbescherming, niet wakker dier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Nu online
segil schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Beter leven keurmerk is toch van de dierenbescherming, niet wakker dier?
Goed punt!

Maar goed, zoals je ziet, is dit hun filosofie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KEVXiJlPTLojad6ma6edUz5rD8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/capxKBI20bHp3B5JqFK0dZsQ.png?f=fotoalbum_large

En hier zie je ze ook andere keurmerken aanbevelen: https://www.wakkerdier.nl/verantwoord-eten/zuivel/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Ja, het enige probleempje met die slogan is dat "in de veehouderij". Nou OK, het andere probleempje is wat mij betreft "dierwaardig", want wat wij "dierwaardig" vinden is ook lekker arbitrair. Hun uitgangspunt is "nou, als we toch half Nederland moeten reserven voor een vlees-melk-kaasfabriek dan moeten de beestjes in die fabriek wel een beetje ontzien worden", terwijl dat geen natuurwet is en we veel beter in kunnen zetten op die fabriek ontmantelen of in ieder geval tot een minimum reduceren.

Dat zeg ik overigens als iemand die primair veganistisch eet (of nou ja zo veel mogelijk, ik ben niet 100% clean :P) om redenen van klimaat en duurzaamheid en of de bio-industrie wel goed is voor ons mensen (spoilers: nee). Dierenwelzijn is een fijne bijkomstigheid wat mij betreft. Doen alsof de beestjes op een soort leuke jeugdboerderij gehouden worden zodat we door kunnen gaan met fokken en slachten op de oude voet zet in ieder geval geen zoden aan de dijk, behalve voor ons geweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Haha lol. Kreeg een reactie van een restaurant in Breda of ik ook vegan en glutenarm kan eten. Het antwoord:
You can eat pure vegetarians also free of gluten and melk producten

Met vriendelijke groet,

TajMahal Breda
Mmhhh, hoe zouden pure vegetarians smaken, vraag ik me af :p
Nouja, als ze het hebben over vegetarisch terwijl ik helemaal uitgeschreven had wat veganistisch inhoudt, geeft me dat weinig hoop.

[ Voor 19% gewijzigd door segil op 27-03-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:38
Nu ook vogelgriep vastgesteld bij runderen en geiten in de VS.
Thijs Kuiken noemt het een zorgelijke ontwikkeling en hoopt dat het een incident is.
Het complete artikel kun je nalezen op NOS.nl

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is ook iets wat ik al lang denk:
‘Weg met dierentuinen!’ Excentrieke Engelse zakenman zorgt voor heisa

Regelmatig roept de Brit op tot het bevrijden van dieren uit kooien. Wat hem betreft staat niet het belang van de mens voorop – het recht om tegen betaling dieren te bewonderen – maar het recht van de dieren om in hun natuurlijke omgeving te zijn.

Aspinalls prioriteit is het uitfaseren van dierentuinen waar dieren permanent zijn opgesloten. Naar zijn idee staat bij dierentuinen het verdienen van geld voorop en niet conservatie. Wie meer wil leren over dieren – het educatieve doel van dierentuinen – kan volgens hem beter kijken naar een documentairereeks van David Attenborough. In een ideale wereld, zo heeft hij toegegeven, zouden ook zijn eigen dierenparken niet bestaan.
Daarnaast is ook slechts een klein deel van de dieren geschikt als huisdier. Wij hadden onlangs een dwerghamster (is een solitair dier) in een goed uitgeruste grote kooi van 0,5 x 1 meter, maar dat diertje werd er ook gek van frustratie en beet vaak aan de tralies. Is een hond geschikt? Ik vind van niet, dat dier is ook niet vrij en mag bvb. zelden bij andere honden (honden hebben ook sociale en seksuele behoeften). Een kat dan maar? Wij houden het voorlopig bij huisspinnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yaksa schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:12:
Nu ook vogelgriep vastgesteld bij runderen en geiten in de VS.
Thijs Kuiken noemt het een zorgelijke ontwikkeling en hoopt dat het een incident is.
Het complete artikel kun je nalezen op NOS.nl
En bij pinguïns op Antarctica

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• segil
Vandaag haalde ik op de snelweg weer een varkenstransport in, op weg naar de slachterij. Ik had een paar seconden oogcontact met een varken, dat door een smalle opening probeert naar buiten te kijken. De enige keer in hun leven dat ze buiten zijn, vlak voordat ze gedood worden.
Het geeft me elke keer weer een machteloos gevoel dat ik niets voor ze kan doen en dat ik weet wat hen te wachten staat. Dat oogcontact went nooit :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:10
segil schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:39:
Haha lol. Kreeg een reactie van een restaurant in Breda of ik ook vegan en glutenarm kan eten. Het antwoord:

[...]

Mmhhh, hoe zouden pure vegetarians smaken, vraag ik me af :p
Nouja, als ze het hebben over vegetarisch terwijl ik helemaal uitgeschreven had wat veganistisch inhoudt, geeft me dat weinig hoop.
Wikipedia:
In Indian cuisine, vegetarianism is usually synonymous with lacto vegetarianism. Most restaurants in India clearly distinguish themselves as being either "non-vegetarian", "vegetarian", or "pure vegetarian" or "Jain vegetarian" depending upon location, chef/staff, ingredients used and items served. With non-vegetarian and vegetarian being self-explanatory, pure vegetarian refers to hotels run by vegetarian staff, owners subscribing to lacto-vegetarianism including avoidance of indirect animal ingredients like rennet, collagen[87] while Jain vegetarian refers to food subscribing to Jain standards.
Ze schrijven het dus een beetje omslachtig, maar ik denk dat je ervan uit kan gaan dat “pure vegetarians also free of gluten and melk producten [sic]” ongeveer dezelfde betekenis heeft als wat wij “veganistisch en glutenvrij” zouden noemen.

Honing is volgens mij wel vegetarisch in de Indiase traditie. Maar volgens mij moet het bij een restaurant geen probleem zijn als je dat niet eet (als het al ergens in zit).

[ Voor 8% gewijzigd door Lrrr op 29-03-2024 18:02 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipking94
@Anoniem: 78739 even offtopic, maar ik ben het niet eens dat dierentuinen moeten verdwijnen. Dierentuinen hebben echt heel wat voordelen die vaak niet bekeken worden.

Ik zeg niet dat dierentuinen in het algemeen goed zijn, maar ze zijn ook zeker niet slecht. Ze hebben echt wel een doel en ik ben het oneens dat de medewerkers van een dierentuin werken uit winstoogmerk en niet de zorg van de dieren op de eerste plaats zetten. Ik denk namelijk dat ze wel degelijk (of toch de meeste, je hebt altijd hier en daar een rotte appel) de zorg van dieren centraal zetten. Een medewerker in het dierenasiel heeft in mijn ogen ook als primaire motivatie de dieren die daar komen een goede thuis geven ipv zoveel mogelijk dieren te verkopen aan jan en alleman. Ik spreek ook deels uit ervaring met mensen die werken in dierentuinen, dierenopvangcentra en dierenasielen uit mijn privéleven. Heel wat mensen in dierenasielen zijn trouwens vegetariërs, veganisten of komen op verschillende manieren op voor dierenrechten ;).

Er zouden heel wat dieren uitsterven als er geen dierentuinen zouden zijn. Je kan je de vraag stellen wie zijn schuld het dan is dat die dieren zouden uitsterven (kuch kuch de homo sapiens), maar het probleem blijft wel bestaan.

Maar er zijn nog voordelen aan een dierentuin. In een dierentuin ervaren de dieren minder stress waardoor ze langer leven. Je kan de vraag stellen of het ethisch verantwoord is om dieren in een kooi op te sluiten, maar de natuur zijn gang laten gaan is vaak veel brutaler dan een dierentuin. Bij leeuwen bvb overleeft de helft het eerste levensjaar al niet. In 20j tijd is de leeuwenpopulatie in de wereld met 43% afgenomen. Enkel in dierentuinen stijgt de populatie, door wereldwijde kweekprogramma's.

Ook het educatieve aspect vind ik een belangrijke. Kinderen zijn gefascineerd door dieren. Een kind van 6 kan je geen documentaire van David Attenburough laten zien, die begrijpen daar niets van. Zelfs voor 10-12 jarigen zijn die documentaires te moeilijk. Ga je dan wachten totdat die kinderen op leeftijd zijn om de fascinatie voor dieren weg te nemen? Of te wachten totdat ze documentaires over het belang van deze dieren begrijpen? Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een dierentuin, waarbij er door de verzorgers uitleg wordt gegeven, is een belangrijke manier om deze kinderen te prikkelen, te fascineren voor deze dieren. Maar ook om het belang van deze dieren in de wereld en de bescherming ervan aan te kaarten. Op heel wat kaartjes bij dierentuinen staat bvb hoe bepaalde soorten bedreigd zijn en wat jij kan doen om de soort te beschermen (vossen, dassen, wolven ... ), of als je een georganiseerde gids neemt. Geloof me, ik spreek uit ervaring.

Fun fact: In David Attenburough zijn docu's zijn er ook talloze mensen die educatieve lessen geven over bepaalde diersoorten. De lederschildpad was bijvoorbeeld met uitsterven bedreigd, maar door educatie en mensen bewust te maken van het belang van deze diertjes is de populatie de laatste jaren terug gestabiliseerd.

Mensen onderschatten echt het belang van educatie van dieren aan verschillende doelgroepen. Het is cruciaal om populaties in stand te kunnen houden en om mensen bewust te maken van het belang van biodiversiteit.

[ Voor 5% gewijzigd door Flipking94 op 29-03-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Ze hebben echt wel een doel en ik ben het oneens dat de medewerkers van een dierentuin werken uit winstoogmerk en niet de zorg van de dieren op de eerste plaats zetten.
De dierentuin heeft (noodzakelijkerwijs) een winstoogmerk of in ieder geval het streven om break-even te draaien, niet de medewerkers ervan. M.a.w. dit is geen tegenstrijdigheid. Ik zet in mijn professionele leven ook de kwaliteit van mijn werk voorop en niet mijn salaris (al werk ik dan niet met dieren), maar dat wil niet zeggen dat ik niet gewoon de laan uitvlieg als mijn bedrijf langdurig rode cijfers schrijft.

Om advocaat van de duivel te spelen: vast ook heel veel industriële boeren die persoonlijk dol op dieren zijn en er somehow geen tegenstrijdigheid in zien (of het zelfs als positief ervaren) dat ze een hoop beestjes onder hun hoede hebben in minder ideale omstandigheden. En die kunnen je ook uitgebreid vertellen over dat het geen vetpot is en dat ze het niet voor de winst doen... (En vaak is dat nog niet eens gelogen ook, want de echte winst strijkt men elders op, bij de grote conglomeraten.)

Dat laat onverlet dat je dan nog altijd een discussie kunt hebben over de voors en tegens van dierentuinen, natuurlijk, maar dat mensen hart voor de zaak hebben zou ik niet als argument gebruiken, want dat is niet heel uitzonderlijk, helaas ook niet bij onverkwikkelijke zaken.

[ Voor 8% gewijzigd door MneoreJ op 29-03-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Dierentuinen... Kijk bijvoorbeeld naar de wereldwijde panda-handel. Het is een bedreigde diersoort en dierentuinen zijn heel belangrijk om te proberen die diersoort te behouden... Maar het "uitlenen" van panda's is een heel wereldwijd politiek cirkus geworden wat het voortbestaan van die diersoort totaal geen goed doet.

Wat is dan wel een goede dierentuin? De tasmanian devil sanctuary in Australië bijvoorbeeld. Op Tasmanië worden die dieren ernstig bedreigd door seksueel overdraagbare vorm van kanker en daar gaan ze waarschijnlijk binnen enkele decennia uitsterven... Op het Australische vasteland is een sanctuary opgezet waar een kolonie duiveltjes gehouden wordt die "schoon" is van die ziekte. Feitelijk wachten ze tot ze op Tasmanië zijn uitgestorven om daarna die hele "schone" populatie op Tasmanië uit te kunnen zetten en de sanctuary op te doeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
Flipking94 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:50:
Heel wat mensen in dierenasielen zijn trouwens vegetariërs, veganisten of komen op verschillende manieren op voor dierenrechten ;).
nou nee hoor. Ik heb zelf 1,5 jaar als vrijwilliger bij een lokale dierenasiel gewerkt (grootste uit de omgeving hier) en geen vegetariërs of vegans te bekennen. Tijdens de lunchpauze kwamen de boterhammen met ham en kaas gewoon tevoorschijn. Toen een BBQ werd georganiseerd, werd ik raar aangekeken toen ik opperde om die vegetarisch (laat staan vegan) te maken. "Nee, dat was nergens voor nodig, want men had biologisch vlees gehaald en daarmee al aan de dieren gedacht". Van andere vegans hoor ik herkenning dat het zo ook is bij andere asiels. En ook niet vreemd, in een asiel zitten katten en honden (en soms ook knaagdieren). Die worden inderdaad allemaal superlief behandeld en zijn de medewerkers fel wanneer een hond/kat verwaarloosd binnenkomt. Maar veedieren krijgen nul aandacht helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 19:18
Een dierentuin an sich is natuurlijk gewoon een commercieel bedrijf, anders was het wel een sanctuary of opvang die voornamelijk op donaties draaien. Volgensmij heeft niemand daar ook moeite mee.

Het hele conservatie argument is natuurlijk ook te belachelijk voor woorden. Het is notabene de mens die voor het (gros) van de uitsterving van wilde dierensoorten veranwoordelijk is. Om ze dan vervolgens weer in een hok in een dierentuin te conserveren?

Gebruik voor educatie boeken, documentaires, vr (toekomst). En geef het geld dat nu richting dierentuinen gaat uit aan conservatie van natuur dat nodig is om die dierensoorten daar te redden.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipking94
@WolfsRain Zoals ik eerder ook aangaf in mijn post kan je je inderdaad de vraag stellen wiens schuld het is, maar daarmee los je het probleem nog niet op. Wat is ethischer? De dieren dan maar laten uitsterven of de dieren opvangen in een dierentuin?

Watbetreft educatieve boeken: Dan moeten mensen ook niet meer op vakantie gaan. Zoek het op op google en je weet hoe de plek eruit ziet. Beter voor het milieu, de files en de dieren, want die kunnen niet omvergereden worden, toch? 8)7
Denk je trouwens echt dat er met dat ingezamelde geld effectief een oplossing wordt gegeven voor de conservatie van natuur in die landen? Zoals ik eerder ook zei, de populatie wilde dieren blijft ieder jaar afnemen. De afgelopen halve eeuw is de populatie wilde dieren met 70% afgenomen, volgens wwf.

De populatie 'wilde' dieren in dierentuinen is de laatste jaren stabiel en voor sommige soorten zelfs in stijgende lijn.

Het is een utopie te denken dat de natuur zichzelf wel zal herstellen als we alle dieren uit de dierentuinen in de vrije natuur loslaten. We zitten aan het begin van een nieuwe (6e) massa-extinctie sinds het uitsterven van de dino's ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:10
WolfsRain schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:03:
Een dierentuin an sich is natuurlijk gewoon een commercieel bedrijf, anders was het wel een sanctuary of opvang die voornamelijk op donaties draaien. Volgensmij heeft niemand daar ook moeite mee.
Blijdorp (meest bezochte dierentuin van NL, volgens hun site) en Artis zijn stichtingen met ANBI-status, geen commerciële bedrijven.

[ Voor 59% gewijzigd door Lrrr op 04-04-2024 21:55 . Reden: quote toegevoegd ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
ANBI-status zegt niets. Het punt dat veganisten maken is dat lang niet alle beslissingen die door dierentuinen genomen worden in het belang van de dieren zijn omdat er allerlei andere (menselijke) belangen meespelen, waaronder geld en genot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Mx. Alba schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:00:
ANBI-status zegt niets. Het punt dat veganisten maken is dat lang niet alle beslissingen die door dierentuinen genomen worden in het belang van de dieren zijn omdat er allerlei andere (menselijke) belangen meespelen, waaronder geld en genot.
Het is dus niet zo zwart wit als wederom wordt gesteld. Leve de nuance ;)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Nu online

Erge leuke video hoe je met reddit activisme veel mensen kan bereiken. Voor de techies en nerds onder ons erg interessant volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Of voor degene die willen weten hoe succesvol op reddit te zijn, hoeft niet perse vegan te zijn wat hij aanhaalt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:47
In het kookclub topic gaat het de laatste paar dagen de eiwit transitie.
Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 19:18
Flipking94 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:29:
@WolfsRain Zoals ik eerder ook aangaf in mijn post kan je je inderdaad de vraag stellen wiens schuld het is, maar daarmee los je het probleem nog niet op. Wat is ethischer? De dieren dan maar laten uitsterven of de dieren opvangen in een dierentuin?

Watbetreft educatieve boeken: Dan moeten mensen ook niet meer op vakantie gaan. Zoek het op op google en je weet hoe de plek eruit ziet. Beter voor het milieu, de files en de dieren, want die kunnen niet omvergereden worden, toch? 8)7
Denk je trouwens echt dat er met dat ingezamelde geld effectief een oplossing wordt gegeven voor de conservatie van natuur in die landen? Zoals ik eerder ook zei, de populatie wilde dieren blijft ieder jaar afnemen. De afgelopen halve eeuw is de populatie wilde dieren met 70% afgenomen, volgens wwf.

De populatie 'wilde' dieren in dierentuinen is de laatste jaren stabiel en voor sommige soorten zelfs in stijgende lijn.

Het is een utopie te denken dat de natuur zichzelf wel zal herstellen als we alle dieren uit de dierentuinen in de vrije natuur loslaten. We zitten aan het begin van een nieuwe (6e) massa-extinctie sinds het uitsterven van de dino's ...
De hele situatie los je alleen op door het niet normaliseren van dieren in wat voor een opvang dan ook, inclusief huisdieren. Het gaat ook niet altijd om of iets momenteel helemaal realistisch is, maar een dierentuin an sich is absoluut geen diervriendelijke oplossing. En zeker ook niet voor populatie-controle. Want uiteindelijk is het investeren in kennis van mensen over leefgebieden van dieren, en het beschermen van die gebieden, veel belangrijker.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flipking94
WolfsRain schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:15:
[...]

De hele situatie los je alleen op door het niet normaliseren van dieren in wat voor een opvang dan ook, inclusief huisdieren. Het gaat ook niet altijd om of iets momenteel helemaal realistisch is, maar een dierentuin an sich is absoluut geen diervriendelijke oplossing. En zeker ook niet voor populatie-controle. Want uiteindelijk is het investeren in kennis van mensen over leefgebieden van dieren, en het beschermen van die gebieden, veel belangrijker.
Het 'normaliseren van dieren', ook wel het domesticeren van dieren genoemd is een proces dat ongeveer 100.000 jaren bestaat. Ik normaliseer dit dus helemaal niet, dit is dus gewoon al millenia 'normaal'. De moderne mens bestaat ondertussen 300.000 jaren, dat betekent dat 1/3 van ons bestaansleven we al dieren domesticeren. Ik ben een realist en geen idealist. Als dit al 100.000 jaren bestaat (en de domesticatie nog steeds toeneemt), lijkt me het zeer onwaarschijnlijk dat dit in de nabije toekomst sterk zal veranderen. Of dit ethisch verantwoord is, is een heel ander vraagstuk. Maar het niet normaliseren van domesticatie gaat gewoon nooit gebeuren in mijn ogen.

Ik heb nooit gezegd dat een dierentuin een diervriendelijke oplossing is, dat zijn jouw woorden. Ik zeg wel dat een dierentuin heel belangrijk werk levert en er zonder dierentuinen er al veel meer diersoorten zouden zijn uitgestorven.

Dit zijn typische politiek-argumenten. Zeggen dat iets niet goed is, maar geen alternatief bieden wat wél goed is of hoe het dan wél moet. Er gebeuren in de wereld nu eenmaal heel wat dieronvriendelijke praktijken, maar wat is het alternatief? Een vb: De Aziatische hoornaars probeert men te verdelgen/uitroeien, als dat niet wordt gedaan, wat is het alternatief? Massale bijensterfte, geen bestuiving meer, hongersnoden?

Het investeren in kennis van mensen duurt lang vooraleer dit zijn vruchten afwerpt. Zolang hebben verschillende soorten niet. Daarnaast, zolang er (veel) geld te verdienen valt met het verhandelen van dieren, zal preventie en sensibilisering weinig effectief zijn. Kijk maar naar het verkopen van de hoorn van neushoorns. De neushoorn is daardoor een bedreigde diersoort, ook al is het schieten van neushoorns verboden sinds 2008. Ieder jaar sterven er toch nog altijd steeds meer en meer neushoorns door illegale jacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Roepen dat domesticatie al heel oud is gaat natuurlijk wel een beetje voorbij aan de reden waarom domesticatie plaatsvond: de vroege mens kon de extra paardenkracht goed gebruiken -- in het geval van paarden letterlijk zelfs. Getrainde dieren vervulden allerlei nuttige taken waar mensen zelf veel minder geschikt voor waren (of zichzelf in ieder geval veel minder geschikt voor vonden), inclusief uiteraard dienen tot voedsel. Maar hoeveel paarden worden er nu nog ingezet voor hun paardenkracht? Ja, er zijn natuurlijk nog steeds delen van de wereld waar het gebeurt, maar het is duidelijk een aflopende zaak. We houden nog altijd paarden voor de sport, voor dressuur, voor vermaak met een ritje, maar het is helemaal niet moeilijk om je voor te stellen dat we ook dat ooit niet meer doen. Nou ja, voor paardenliefhebbers ligt dat vast anders, maar toch...

Om het risico met een onsmakelijke analogie te nemen: in vrijwel heel de geschiedenis van de mensheid speelde slavernij een rol, waarbij andere mensen tot eigendom gereduceerd werden of in ieder geval het recht ontnomen werd om vrij over hun eigen lot te beschikken. De ontwikkeling dat we dit nu niet meer vinden kunnen, ongeacht de context en ongeacht in welk deel van de wereld dit plaatsvindt, is historisch gezien zeer recent. Nog geen eeuw geleden had je genoeg mensen kunnen vinden om te argumenteren dat slavernij een heel oud en zelfs eerbiedwaardig instituut was dat nooit zou verdwijnen, ten goede of ten kwade. En ook daar zou iemand wel kunnen wijzen op plekken en omstandigheden waar het nog steeds gebeurt, maar dat zou compleet voorbij gaan aan zowel de schaal als de trend.

Let wel, ik probeer hiermee natuurlijk niet te zeggen dat dieren houden gelijk staat aan slavernij... dat soort boude argumentatie is pure emotionele manipulatie en doet geen recht aan het verschil tussen mens en dier (uh, menselijk dier en niet-menselijk dier). Maar ik bedoel maar te zeggen dat het feit dat iets al lang bestaat, of heel oude historische oorsprong heeft, op zichzelf niet genoeg is om te argumenteren dat het dan wel een onvermijdelijk of noodzakelijk fenomeen moet wezen. Of we iets nu wel of niet normaal moeten vinden is wel degelijk relevant, ook of misschien juist als iets al normaal beschouwd wordt. Doen alsof dat een heel apart vraagstuk is is niet redelijk. Het wordt "normalisatie" is dan hooguit ongelukkig gekozen.

Om het terug te cirkelen naar dit topic: vlees eten is nog veel ouder dan dieren houden. Toch denk ik dat niemand op grond daarvan zou moeten beweren dat vlees eten van dieren die we speciaal daarvoor fokken dus wel iets van alle tijden zal blijven, en anders zou die in ieder geval niet gek op moeten kijken als die tegengas krijgt. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

MneoreJ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:01:

Om het terug te cirkelen naar dit topic: vlees eten is nog veel ouder dan dieren houden. Toch denk ik dat je in het verkeerde topic bent als je op grond daarvan zou willen beweren dat vlees eten van dieren die we speciaal daarvoor fokken dus wel iets van alle tijden zal blijven, of je moet dan in ieder geval niet gek opkijken als je tegengas krijgt. :P
Dat fokken gebeurt ook op steeds grotere schaal en op een steeds meer geforceerde manier. De huidige dierenfabrieken zijn niet meer te vergelijken met de kleine weiden van vroeger. Tegelijk is het bewustzijn daarrond sterk afgenomen, de link tussen het dier en de consument is verdwenen en dus houden consumenten ook amper rekening met hoe dat stukje vlees 'geproduceerd' wordt. Handig voor de vleesindustrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Flipking94 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Het 'normaliseren van dieren', ook wel het domesticeren van dieren genoemd is een proces dat ongeveer 100.000 jaren bestaat. Ik normaliseer dit dus helemaal niet, dit is dus gewoon al millenia 'normaal'. De moderne mens bestaat ondertussen 300.000 jaren, dat betekent dat 1/3 van ons bestaansleven we al dieren domesticeren. Ik ben een realist en geen idealist.
Ik vond dit wel een boude uitspraak en heb het artikel gelezen. Daarin zie ik gelijk de opmerking dat dit betwist kan worden. Verder, in het Engelstalige artikel staat hier niets over. Wel dit:
The first animal to be domesticated was the dog at least 15,000 years ago
Het lijkt me beter om die grens te plaatsen bij 15.000 jaar. En voor de echte domesticatie van andere dieren is dat 10.000 jaar geleden. Dan is het niet 1/3, maar 1/20e tot 1/30e deel.
Verder zal het in het begin meer een toevallige domesticatie zijn en niet eentje die bewust al is toegepast.

Zeggen dat iets nooit kan veranderen, omdat het al eeuwen lang gebeurd is ook geen sterk argument 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
@MneoreJ Het is niet voor niets dat ik bij alles wat ik vertelde ook effectief bronmateriaal heb geplaatst, als je mee wil argumenteren, *knip*. Als je de eerste link van domesticatie had bekeken, had je bvb gezien dat de eerste gedomesticeerde dieren honden/wolven waren. Paarden (en fokvee) zijn tienduizenden jaren later pas gedomesticeerd. (Zoek zelf even op als je nog andere bronnen wil raadplegen over de exacte datums, er zijn genoeg studies over gedaan). Als je de geschiedenis een beetje kent, zijn de eerste boeren ook veel later pas gekomen. De eerste mensen waren nomaden. Het ging in eerste instantie ook over dierentuinen en huisdieren. Dat we in een wereld leven waar er geen huisdieren bestaan, zie ik gewoon niet in de nabije toekomst gebeuren, puur kijkend naar de geschiedenis van de mensheid en de keuzes die mensen maken. Geen fokvee zou moeten, maar gaat in mijn ogen ook nooit voldoende draagvlak creëren bij het merendeel van de bevolking. Vandaar, wat is realistisch, wat is idealistisch?

*knip*

Om inderdaad terug ontopic te gaan: Ik denk dat ik het beter doe dan 99% van de gemiddelde BENELUX'er: Ik eet sinds een halfjaar enkel nog maar vegetarisch. Ik leef volledig energieneutraal (produceer meer energie dan ik verbruik). Waterverbruik is regenwaterrrecuperatie bij vaatwas/wc. Ik reis enkel nog met de bus, alles binnen een straal van 5km doe ik met de fiets. Ik draag dus heus wel mijn steentje bij!

(*) maak het s.v.p. niet persoonlijk, maak alleen een topic report aan als je vind dat een ander de forum/topic regels overtreed..

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 09-06-2024 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Na een verhelderende discussie per DM heb ik heb mijn post waar nodig aangepast om al het gebruik van "je" in algemene zin te herformuleren zodat er hopelijk geen indruk meer ontstaat dat ik iemand woorden in de mond probeerde te leggen.

[ Voor 83% gewijzigd door defiant op 09-06-2024 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voor de volksgezondheid is er voorlopig amper een risico, maar hopelijk helpen deze verhalen in de verdere doorbraak van plantaardige melkalternatieven:

"Waanzinnig hoge" hoeveelheden vogelgriepvirus gevonden in rauwe koeienmelk in VS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
*knip* maak s.v.p. alleen een topic report aan als je dit vind.

[ Voor 93% gewijzigd door defiant op 09-06-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Nu online
@Flipking94 zeker goed bezig met je ecologische voetdruk, echter is dit het vegan topic, waarbij de ethische principes ten grondslag over het gebruik van dieren in onze producten. Je ecologische voetdruk heeft wel raakvlakken, maar je kan een hele hele ecologische voetdruk hebben op bijvoorbeeld co2 en nog steeds vegan eten. Al is dat natuurlijk puur hypothetisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Anoniem: 78739 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:00:
Voor de volksgezondheid is er voorlopig amper een risico, maar hopelijk helpen deze verhalen in de verdere doorbraak van plantaardige melkalternatieven:

"Waanzinnig hoge" hoeveelheden vogelgriepvirus gevonden in rauwe koeienmelk in VS
Wat dat betreft kennen die plantaardige alternatieven ook elk hun eigen nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Nu online
JohanNL schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:41:
[...]

Wat dat betreft kennen die plantaardige alternatieven ook elk hun eigen nadelen.
Welke positieve punten kan je zeggen over plantaardige alternatieven? Je bent hier natuurlijk vaak erg kritisch, maar wellicht leuk om ook eens positief te zijn.

Ik zal ook wel beginnen vanaf de andere kant:

1. Kaas is lekker
2. Het is vooral lastig met uit eten om plantaardig te eten
3. Niet conformeren aan de maatschappij vergt veel energie

Ik ben benieuwd waar jij mee komt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Ecological schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Welke positieve punten kan je zeggen over plantaardige alternatieven? Je bent hier natuurlijk vaak erg kritisch, maar wellicht leuk om ook eens positief te zijn.

Ik zal ook wel beginnen vanaf de andere kant:

1. Kaas is lekker
2. Het is vooral lastig met uit eten om plantaardig te eten
3. Niet conformeren aan de maatschappij vergt veel energie

Ik ben benieuwd waar jij mee komt :)
Ik ben heel positief over bepaalde plantaardige alternatieven, zoals sojagurt en veel van die 'drinks'.
Het liefst zo natuurlijk mogelijk, en dat zeg ik nu nadat ik net mijn biologische amandel'melkje' op heb.
Maar als je gaat cherrypicken ga je in alles wel wat negatiefs vinden, dat doet men hier graag met dierlijke producten, daar ga ik wel eens tegen in om ook de andere kant te belichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 18:54
Zie het niet als verplassen maar als inspiratie opdoen. Ik vind het wel leuk om te lezen wat mensen doen, want ik heb altijd het idee dat er maar weinig zijn hier op Tweakers die daadwerkelijk aanpassingen maken om meer klimaatneutraal/diervriendelijk/etc te leven -- de shiny new toys lijken toch belangrijker :-)

[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 09-06-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Flipking94 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:10:
Het is niet voor niets dat ik bij alles wat ik vertelde ook effectief bronmateriaal heb geplaatst, als je mee wil argumenteren, neem dan aub ook een beetje initiatief om van eenzelfde niveau te reageren ipv op de persoon.
Zoals hopelijk duidelijk is gemaakt, was dus niet bedoeld op de persoon. Over naar de eigenlijke discussie. :P
Als je de eerste link van domesticatie had bekeken, had je bvb gezien dat de eerste gedomesticeerde dieren honden/wolven waren.
Soit, en laten we erop toegeven dat we die wolven/honden dan moeten zien als "huisdier" en niet als dier dat ingezet werd om het kamp te bewaken en bij de jacht te helpen, waarvan alleen die eerste taak wellicht nog een beetje door honden gedaan wordt. Een huisdier is nu vooral nog "nuttig" (bot uitgedrukt) omdat de eigenaar er emotioneel baat bij heeft, maar die taak zien de meeste mensen nog gewoon als nuttig en nobel en niet als uitbuiting. Ook niet als Fikkie op 4 hoog gehouden wordt door een baasje dat 8 uur per dag de hort op is... maar ik dwaal af.
Dat we in een wereld leven waar er geen huisdieren bestaan, zie ik gewoon niet in de nabije toekomst gebeuren, puur kijkend naar de geschiedenis van de mensheid en de keuzes die mensen maken.
Een volledig verbod op huisdieren (of in ieder geval een complete sociale omwenteling om huisdieren niet kies te maken) zal er inderdaad niet snel komen. Voornamelijk omdat de meeste mensen het als een symbiose zien waarbij de geliefde hond/kat er ook iets aan overhoudt (en voor de individuele geliefde honden/katten is dat ook zo, voor katten zelfs vaak bij meerdere onderdanen van de kat :P)

Maar laat dat zo zijn, dan nog vind ik deze stap veel te groot:
Geen fokvee zou moeten, maar gaat in mijn ogen ook nooit voldoende draagvlak creëren bij het merendeel van de bevolking. Vandaar, wat is realistisch, wat is idealistisch?
De hele beweging van veganisme bestaat juist voornamelijk bij de gratie van het niet willen uitbuiten van dieren in de meest algemene zin, waarbij het fokken en opeten van dieren de meest in het oog springende uitbuiting is. De argumenten zijn daar echter niet alleen moreel/ethisch over wat iemand van het lot van die beestjes vindt en wat we maatschappelijk OK vinden (want de meeste mensen vinden het inderdaad eigenlijk wel dikke prima, of ze voelen zich in ieder geval goed bij zich bewust nooit afvragen wat er achter hun hamburgertje zit, en de ethische veganisten zijn veruit in de minderheid) maar ook dat we ecologisch zelf naar de knoppen gaan met dit gedrag.

Als kweekvlees ooit commercieel schaalbaar wordt bijvoorbeeld denk ik dat het draagvlak voor fokvee voor vlees enorm snel verdwijnt. Je houdt dan echt maar een handjevol die hards over die omwille van traditie of juist om zich af te zetten tegen de maatschappij vasthouden aan een natuurlijk stukje vlees, en laten die mensen er dan zijn, ze zullen niet heel belangrijk zijn. Zuivel en eieren zijn toegegeven wat hardere noten om te kraken, de alternatieven daar zijn niet zo vergelijkbaar.

De grens tussen idealisme en realisme vervaagt wat mij betreft heel snel op het moment dat onze ecologie in elkaar klapt omdat ons gedrag domweg niet houdbaar is. Het is voor mij geen idealisme meer om geen vlees te eten, maar juist keihard realisme. De mensen die vasthouden aan hun "draagvlak" en hun gedrag niet willen veranderen zijn dan weliswaar geen idealisten, maar als we dat gedrag maar gewoon moeten aannemen als "realiteit" komen we ook niet verder. "Realistisch" is dat we afstevenen op een hele vervelende toekomst waarbij er een hoop mensen nodeloos dood zullen moeten gaan als we geen manier vinden om minder beestjes dood te maken. Ik maak me geen illusie dat ik daar persoonlijk veel aan ga veranderen, maar ik ga ook geen zalvende woordjes spreken over hoe we Jan Patat gelukkig houden met z'n hamburgertje. Oneerbiedig gezegd: een betere wereld begint bij fuck Jan Patat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Een huisdier is nu vooral nog "nuttig" (bot uitgedrukt) omdat de eigenaar er emotioneel baat bij heeft, maar die taak zien de meeste mensen nog gewoon als nuttig en nobel en niet als uitbuiting.
Dat is waar, maar het is ook belangrijk eens te kijken naar de voordelen voor het 'huisdier'. Een hond die op straat leeft, heeft een veel zwaarder leven (wellicht lagere levensverwachting) en is in mijn ogen ook minder gelukkig. Honden (en ook heel wat andere dieren) vinden het heel belangrijk om een doel in het leven te hebben en waardering te krijgen. Wil dat zeggen dat we allemaal massaal honden moeten binnenhalen? Zeer zeker niet, maar in mijn ogen is het belangrijk om te kijken wat de beste manier is voor het dier. Op straat, een asiel of bij iemands thuis? Het probleem met 'huis'dieren is in mijn ogen niet zozeer het wel of niet hebben ervan, wel de toewijding die iemand ervoor overheeft. Tegenwoordig worden huisdieren massaal naar asielen gebracht als ze even agressief reageren (bvb een kat die krabt). Of mensen die een huisdier aanschaffen voor het 'knuffel'argument en wanneer de huisdieren niet meer 'knuffel'achtig zijn, worden ze weggestuurd. Daar gaat het fout. Zorg (in mijn ogen) voor een zeer strenge screening voor het houden/adopteren van dieren. Waarom duurt het jaren vooraleer mensen aanspraak kunnen maken op het adopteren van kinderen en wordt deze lijn niet doorgetrokken naar dieren? Wat trouwens dé grootste reden van dierenverwaarlozing is, is het niet hebben van geld. Mensen met een laag inkomen willen dan toch een (of meerdere) huisdier hebben, maar kunnen er vaak niet goed voor zorgen waardoor ze verwaarloosd worden. De meeste dieren bij de politie worden op deze manier in beslag genomen. Deze info komt van iemand die ik ken die dieren in beslag neemt bij de politie. n = 1, maar toch :).

Over het stukje veganisme ben ik het ook volledig mee eens. Ik lag toevallig dezemorgen nog een artikel van melkkoeien. De zwangerschap is gelijkend op die van de mens als je kijkt naar het aantal maanden ontwikkeling voor geboorte: 9 maanden. Enkel in die maanden produceert de koe dus melk en iets erna. Dat is dus om en bij 300 dagen melk afkolven. Dan krijgen ze 2 maanden rust, waarna ze opnieuw zwanger worden gemaakt, en het hele proces begint opnieuw.

Er zit iets grondig fout als dit als 'normaal' wordt beschouwd. Stel je voor dat we dit bij onze eigen vrouwen zouden doen. Dan komen we terug in de periode van de Middeleeuwen, 1500 jaren geleden. Door geen anticonceptie en het grote sterftecijfer van kinderen vlak na geboorte, hadden vrouwen toen veel meer kinderen.

Als we Jan patat zijn favoriete hamburgertent opdoeken, komen we trouwens ook al een heel eind. Dan moet hij op zoek gaan naar een andere hamburgertent. En als we als volgende stap dan enkel nog veggie tenten open hebben staan, moet Jan Patat wel kiezen voor een veggieburger. Of hij beslist 100km te reizen naar de laatste 'oude' hamburgertenten voor zijn favoriete hamburgertje. Geloof me, als Jan Patat dat telkens moet doen zal hij zelf wel 'f*ck' zeggen ;).

Hetzelfde verhaal over slachthuizen. Verplichte sluiting zorgt voor een direct gevolg: minder vleesproductie --> minder consumptie --> minder boskap omdat minder landbouwgrond nodig --> grote bedrijven gaan op zoek naar alternatieven of verdwijnen uit het land. Alleen is daar op politiek vlak (nog) geen draagkracht voor.
Pagina: 1 ... 32 ... 34 Laatste

Let op:
Blijf netjes en vriendelijk. Speel op de bal, niet op de man en gebruik geen drogredeneringen.
Minder dierlijke producten, dus geen veganisme mag hier: Het minder dierlijke producten consumeren topic