Ik ben heel erg nieuwsgierig naar het perspectief van dieren. Ik zal zo een interview afnemen met een van onze kippen… oh wacht
Laten we alsjeblieft die discussie niet starten.
[ Voor 8% gewijzigd door ephymerous op 19-03-2024 18:54 ]
XXXVI
Ik ben heel erg nieuwsgierig naar het perspectief van dieren. Ik zal zo een interview afnemen met een van onze kippen… oh wacht
[ Voor 8% gewijzigd door ephymerous op 19-03-2024 18:54 ]
XXXVI
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Je gaf aan dat we zouden kunnen leren van ons in te leven in een ander, toch? Je zou eens kunnen proberen je in te leven in dieren: hebben zij een wil om te (over)leven denk je? En zo ja, waarom zouden we dat leven dan van ze ontnemen als wij ook zonder ze kunnen (over)leven?ephymerous schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:54:
[...]
Ja, laten we dat juist wel doen, aangezien dit topic gaat over dierenrechten en een fundamenteel andere manier van het kijken naar het belang en rechten van dieren. Inclusief hun eigen belevingswereld, pijn die ze ervaren, de wil tot overleven, et cetera.ephymerous schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:54:
[...]
Dit topic is bedoeld om zij die geïnteresseerd zijn in veganisme een plek te bieden waar zij vragen kunnen stellen met betrekking tot dit onderwerp. Overweeg je geleidelijk, of misschien zelfs cold turkey, over te gaan op deze levensstijl, maar heb je toch nog vragen, dan kunnen wij je wellicht helpen. Ook andere ervaringen of vragen mogen hier gerust gesteld worden. Gezien talrijke voorbeelden op het internet () willen wij vragen om elkaar met respect te behandelen en constructief richting elkaar te communiceren.
[ Voor 35% gewijzigd door segil op 19-03-2024 21:03 ]
Om het dan on-topic te houden: triest nieuws uit de Kamer vandaag.segil schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:55:
[...]
Ja, laten we dat juist wel doen, aangezien dit topic gaat over dierenrechten en een fundamenteel andere manier van het kijken naar het belang en rechten van dieren. Inclusief hun eigen belevingswereld, pijn die ze ervaren, de wil tot overleven, et cetera.
Wat jij nu doet is deze discussie gelijk belachelijk maken. Je kunt ook geen interview starten met een baby, een geestelijk ernstig beperkt persoon of een dement iemand. Dat wil niet zeggen dat je niet moet opnemen voor hun wensen en rechten.
Een mooie quote van iemand die ik onlangs las: Hopelijk wordt de mens ooit een keer intelligent genoeg om de intelligentie van dieren te begrijpen.
p.s. wat ik jammer vind is dat dit topic wederom lijkt te verzanden in nutteloze discussies, waardoor het vorige topic ook al stagneerde. Stel je voor dat in het Apple iphone/macbook topic de helft van de discussies gaat over dat Apple stom is, en dat Windows producten beter zijn. Dat zou ook niet worden geaccepteerd. Maar raar genoeg lijken in dit topic toch weer steeds dezelfde personen de behoefte te hebben om alles te bekritiseren en weinig oprechte interesse te tonen in dit onderwerp.
Laat ik eens de insteek van dit topic erbij pakken:
[...]
Dat is nu precies wat er mis is: de prijs van de producten is te laag.Ook vanuit de agrarische sector kwamen veel bezwaren tegen de nieuwe regels. Die zouden wel eens het einde van de hele veehouderij in Nederland kunnen betekenen, zo werd gezegd. De kosten voor het verbouwen van stallen om dieren meer ruimte te geven zouden de producten van Nederlandse boeren zo duur maken, dat ze zichzelf uit de markt zouden prijzen
Was die reden er eerder wel dan, vraag ik me af. Also: 2040Een voorstel van D66 en VVD, dat iets verder gaat dan de plannen van Adema, haalde het wel. In dat voorstel wordt geregeld dat er "geen reden meer kan zijn om een dier pijn te doen, bij een dier letsel te veroorzaken, dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen". Ook de PVV stemde voor dat plan, omdat het volgens die partij wel een verbetering van positie van dieren betekent. Die doelen voor dierenwelzijn moeten in 2040 gehaald worden, staat in het aangenomen voorstel. De politiek kan samen met de sector afspreken hoe dat er precies uit gaat zien.
Het is overduidelijk dat ze zwichten voor het sentiment en dreigementen vanuit de samenleving. Geen lange termijn visie, geen duidelijk zicht op goed natuurherstel en verbetering van dierenwelzijn. Allemaal korte termijn denken. Idem dito wat onlangs is gebeurd bij de EU. Dieren zijn de dupe, toekomstige generaties zijn de dupe. Maar ik had niet anders verwacht. Dit laat gelukkig overduidelijk zien dat de PVV helemaal geen pro dierenrechten partij is. In het verleden hebben ze al vaker tegen verbetering van dierenrechten gestemd en nu wederom.Majesty schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:35:
[...]
Om het dan on-topic te houden: triest nieuws uit de Kamer vandaag.
Een quote:
[...]
Dat is nu precies wat er mis is: de prijs van de producten is te laag.
[...]
Was die reden er eerder wel dan, vraag ik me af. Also: 2040, ongelofelijk.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Eens, achter de schermen is het de gotere multinationals die de show bepalen, en dat zorgt ervoor dat de bevolking gaat geloven in een bepaald sentiment, wat zich weer vertaalt op bepaald stemgedrag. Zowel de stem op de PVV, vanwege angst voor buitenlanders, als de BBB als angst voor vegans, uh, ik bedoel dat je je levenstijl moet aanpassen.Mx. Alba schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:51:
@segil Nee, niet zwichten voor dreigementen vanuit de samenleving, maar zwichten voor dreigementen van een handjevol enorme bedrijven in de agrarische sector zoals producenten van veevoeder, kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Diezelfde bedrijven die ook de boerenprotesten en de BBB op de achtergrond organiseren en financieren.
In vino veritas, in aqua sanitas
Het is gewoon een feit dat de grote agro-industrie achter de boerenprotesten zit, en ook achter de BBB, daar is niets complottheorie aan...JohanNL schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:37:
Dit zijn wel leuke complottheorieën, alsof er geen financiële belangen zijn bij een overschakeling naar plantaardige alternatieven en algemene duurzame alternatieven.
Sterker nog, daar zijn individuen en (grote) bedrijven al schathemeltjerijk mee geworden.
En soms gaat het geld gewoon naar dezelfde personen of bedrijven, want mensen en bedrijven kunnen flexibel zijn en zo zie je dat een ene Campina nu ook sojadrink/melk verkoopt en een VW EV's verkoopt bijvoorbeeld.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
We gaan daar niet uitkomen. In de voedselketen eten dieren elkaar ook. De industriële schaal waarop de mens dat doet en hoe met dieren wordt omgegaan vind ik ook niet oké, dus daar vinden we elkaar.MrAngry schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:03:
Waarom niet eigenlijk? Er is toch zonder met je kippen te praten ook best wat te zeggen over het perspectief van dieren?
Of doe dit gedachten experiment waarbij we het om draaien: Als een mens een hersenafwijking heeft waardoor die niet kan communiceren, mag je hem dan in een klein hokje houden in zijn eigen vuil?
Of een hond als ie niet blaft of zielig kijkt?
Zie bovenstaande voor wat betreft het niet willen aangaan van de discussie.segil schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:55:
[...]
Ja, laten we dat juist wel doen, aangezien dit topic gaat over dierenrechten en een fundamenteel andere manier van het kijken naar het belang en rechten van dieren. Inclusief hun eigen belevingswereld, pijn die ze ervaren, de wil tot overleven, et cetera.
Wat jij nu doet is deze discussie gelijk belachelijk maken. Je kunt ook geen interview starten met een baby, een geestelijk ernstig beperkt persoon of een dement iemand. Dat wil niet zeggen dat je niet moet opnemen voor hun wensen en rechten.
Een mooie quote van iemand die ik onlangs las: Hopelijk wordt de mens ooit een keer intelligent genoeg om de intelligentie van dieren te begrijpen.
p.s. wat ik jammer vind is dat dit topic wederom lijkt te verzanden in nutteloze discussies, waardoor het vorige topic ook al stagneerde. Stel je voor dat in het Apple iphone/macbook topic de helft van de discussies gaat over dat Apple stom is, en dat Windows producten beter zijn. Dat zou ook niet worden geaccepteerd. Maar raar genoeg lijken in dit topic toch weer steeds dezelfde personen de behoefte te hebben om alles te bekritiseren en weinig oprechte interesse te tonen in dit onderwerp.
Laat ik eens de insteek van dit topic erbij pakken:
[...]
[ Voor 51% gewijzigd door ephymerous op 20-03-2024 11:10 ]
XXXVI
Ik heb helaas mijn dossier hiervan niet goed bijgehouden. Als jij je links hier kan plaatsen zou ik dat iig waarderenMx. Alba schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:51:
@segil Nee, niet zwichten voor dreigementen vanuit de samenleving, maar zwichten voor dreigementen van een handjevol enorme bedrijven in de agrarische sector zoals producenten van veevoeder, kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Diezelfde bedrijven die ook de boerenprotesten en de BBB op de achtergrond organiseren en financieren.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Anoniem: 78739
Voor mij kan het verminderen van dierlijke producten 2 insteken hebben:ephymerous schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:08:
[...]
We gaan daar niet uitkomen. In de voedselketen eten dieren elkaar ook. De industriële schaal waarop de mens dat doet en hoe met dieren wordt omgegaan vind ik ook niet oké, dus daar vinden we elkaar.
Mensen eten we niet. Dus wat mij betreft gaat daar de vergelijking mank.
[...]
Zie bovenstaande voor wat betreft het niet willen aangaan van de discussie.
Voor wat betreft het topic. We delen ook een aantal meningen en ik ben geïnteresseerd in veganisme / minder dierlijke producten eten. Het lijkt op een soort van alles of niet. Ik zie daar tussenin, ben ik welkom?
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 20-03-2024 11:32 ]
Ik vind het ethisch ongewenst, maar ik eet nog steeds af en toe vlees. Ik ben nou eenmaal een wezen met de ruggegraat van een weekdier. Net als dat ik weleens iemand doodwens in het verkeer. Maar dat de uitkomst van een discussie je niet bevalt, of dat je het moeilijk vind om je levenstijl naar die uitkomst te voegen is toch geen reden om de discussie a-priori af te wijzen?ephymerous schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:08:
Voor wat betreft het topic. We delen ook een aantal meningen en ik ben geïnteresseerd in veganisme / minder dierlijke producten eten. Het lijkt op een soort van alles of niet. Ik zie daar tussenin, ben ik welkom?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Voor wat betreft de boerenprotesten... De agro-reuzen hebben boeren financieel en in natura gecompenseerd voor het ter beschikking stellen van hun weilanden voor boerenprotesten. En voor wat betreft de BBB, als je het geld volgt zit er een marketingbureau achter dat als primaire klanten agro-reuzen heeft. Dit zijn slechts een paar van de aanwijzingen. Zo zie je bijvoorbeeld ook dat dat vrijwel geheel door agro-reuzen gefinancierde marketingbureau grote BBB-spandoeken maakt en dat agro-reuzen boeren compenseren als ze zo'n spandoek in hun weiland langs een grote weg plaatsen.Brent schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:20:
[...]
Ik heb helaas mijn dossier hiervan niet goed bijgehouden. Als jij je links hier kan plaatsen zou ik dat iig waarderen
Die aanwijzingen heb ik, maar concrete bewijsstukken nauwelijks. Die zou ik wel willenMx. Alba schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:33:
[...]
Voor wat betreft de boerenprotesten... De agro-reuzen hebben boeren financieel en in natura gecompenseerd voor het ter beschikking stellen van hun weilanden voor boerenprotesten. En voor wat betreft de BBB, als je het geld volgt zit er een marketingbureau achter dat als primaire klanten agro-reuzen heeft. Dit zijn slechts een paar van de aanwijzingen. Zo zie je bijvoorbeeld ook dat dat vrijwel geheel door agro-reuzen gefinancierde marketingbureau grote BBB-spandoeken maakt en dat agro-reuzen boeren compenseren als ze zo'n spandoek in hun weiland langs een grote weg plaatsen.
Voor mij is het vooral de eerste redenen en ik denk dat we het over het algemeen meer eens zijn dan oneensAnoniem: 78739 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:21:
[...]
Voor mij kan het verminderen van dierlijke producten 2 insteken hebben:
Enerzijds gezondheid, milieu, klimaat: hoe minder, hoe beter, alle hulp is welkom.
Anderzijds: ethisch: dan is het idd alles of niets. Je kan immers ook niet een beetje voor slavernij of een beetje voor moord zijn. Als je tegen dierenleed of uitbuiting bent, kan je ook niet een beetje vlees eten, want dan is dat inconsequent. Als je tegen moord bent kan je ook niet zeggen 'maar ik vermoord veel minder dan vroeger, af en toe eentje kan geen kwaad'Dat is hoe ik het zie (waarmee ik niet wil zeggen dat het doden van een mens en een ander dier hetzelfde is of dezelfde juridische gevolgen moet hebben). Maar goed, zelfs daarbinnen heb je een grijze zone, want ik dood soms ook vervelende insecten zoals muggen, daarbij speelt ook de (on)verwantheid met onszelf een rol. Maar spinnen doe ik nooit dood want die storen me niet. Punt is vooral: zo weinig mogelijk leed proberen berokkenen.
En je bent al een beetje op weg met dat in een hokje drukken. Wie zegt dat ik iets probeer te beschermen? Of dat ik iets moeilijk vind? Je kan het me ook open vragen en ik heb nu terecht of onterecht het gevoel dat mijn antwoord op je vraag geen effect sorteert vanwege een soort van vooringenomenheid.MrAngry schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:33:
[...]
Ik vind het ethisch ongewenst, maar ik eet nog steeds af en toe vlees. Ik ben nou eenmaal een wezen met de ruggegraat van een weekdier. Net als dat ik weleens iemand doodwens in het verkeer. Maar dat de uitkomst van een discussie je niet bevalt, of dat je het moeilijk vind om je levenstijl naar die uitkomst te voegen is toch geen reden om de discussie a-priori af te wijzen?
Wat probeer je nou precies te beschermen eigenlijk? De arbitraire onbeweegbare grens die je trekt tussen mens / geen mens, of tussen dier dat we eten en dier dat we niet eten komt op mij over als intellectuele luiheid op zijn best of een onoprecht beschermingsmechanisme van je eigen gewoonten als ik zin heb om je in een hokje te drukken.
[ Voor 40% gewijzigd door ephymerous op 20-03-2024 14:06 ]
XXXVI
Ik zou zeggen, vraag het aan Lubach, die had er een item over waarin hij dat haarfijn uitlegde.Brent schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:00:
[...]
Die aanwijzingen heb ik, maar concrete bewijsstukken nauwelijks. Die zou ik wel willen
Zeker, zolang je ook oprecht geïnteresseerd bent. En daar valt deze reactie wat mij betreft buiten. Of vind jij dit passen bij een constructieve discussie?ephymerous schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:08:
[ Voor 28% gewijzigd door segil op 20-03-2024 19:42 ]
Ja, ik heb ooit nog een teruggezocht naar de aflevering. Ik zou willen dat ze dat soort stukken ook als artikeltje met links publiceerden.Mx. Alba schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:37:
[...]
Ik zou zeggen, vraag het aan Lubach, die had er een item over waarin hij dat haarfijn uitlegde.
Hmm, men zal wel weer heel selectief zijn in de diersoorten die men 'erkent' of 'beschermt':"Dieren zijn belangrijk in onze samenleving. Nu erkennen we ze voluit als levende wezens met gevoelens."
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 21-03-2024 08:36 ]
Alle scepsis over de implementatie en semantiek daargelaten: ik vind het een erg positieve ontwikkeling. Zou in Nederland wel willen zien dat ze wettelijk vast leggen dat dieren gevoel hebben, daar kun je veel kanten mee op bij het aanspannen van rechtszaken tegen bedrijven die nogal 'soepeltjes' omgaan met het begrip dierenwelzijn.Anoniem: 78739 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:29:
Kamercommissie geeft groen licht om dieren in grondwet op te nemen
[...]
Hmm, men zal wel weer heel selectief zijn in de diersoorten die men 'erkent' of 'beschermt':
- dieren die men lekker vindt of niet zo 'aaibaar' zijn? op industriële schaal blijven kweken en slachten
- wilde dieren die landbouwgewassen eten en in de weg van het verkeer lopen? blijven bestrijden
- aaibare dieren die in onze beeldvorming 'huisdieren' geworden zijn? zeker beschermen, ook al is een deel daarvan niet geschikt als huisdier en zal men selectief blijven kweken voor bepaalde 'schattige' of 'agressieve' eigenschappen.
Enkel vers koken doe ik eigenlijk al. En wat opvalt is hoe goedkoop je dan kan koken, ik kook vaak goedkoper dan dat ik altijd vleesgerechten zou kopen. Indische Dahl bijvoorbeeld zeer lekker! Had dit ervoor nog nooit gegeten. Of een stevige bietenburger.Mx. Alba schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:05:
@Flipking94 Als je met verse ingrediënten kookt is veganistisch koken helemaal niet zo moeilijk... Je moet alleen wel van het "oudhollandsch aardappelen-groente-vlees" stereotype afstappen. Duik wat meer de mediterrane, Aziatische en Afrikaanse keuken in: granen-groente-bonen. Granen kan zijn: pasta, noedels, rijst, bulgur, etc. En bonen hoeven geen "gewone bonen" te zijn maar kan ook zijn: tofu, tempeh, linzen, kikkererwten... Met bonen en granen samen heb je een perfect eiwitprofiel bij elkaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Flipking94 op 21-03-2024 19:01 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Flipking94 op 21-03-2024 19:17 ]
Ben geen veganist, maar ik probeer iig te minderen met vlees.Flipking94 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:59:
[...]
Enkel vers koken doe ik eigenlijk al. En wat opvalt is hoe goedkoop je dan kan koken, ik kook vaak goedkoper dan dat ik altijd vleesgerechten zou kopen. Indische Dahl bijvoorbeeld zeer lekker! Had dit ervoor nog nooit gegeten. Of een stevige bietenburger.
Maar bvb in de middag? Wat smeer je dan op je boterham? Daar heb ik het meeste moeilijkheden mee. Vleesbeleg ben ik dus al 100% vanaf gestapt, maar smeerkaas ook weglaten vind ik moeilijk omdat ik geen duidelijk alternatief weet. Geen yoghurt, geen chocomelk, geen brood, geen chocolade (nu met pasen een hele moeilijke), geen boter, geen kazen, vaak ook geen pasta uit de winkel ... Er worden bij heel wat ingrediënten boter, eieren of melk toegevoegd. Hoe ga je daarmee om?
People as things, that’s where it starts.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Dat is niet moeilijker dan een niet-vegan lasagne: je maakt een bolognese-saus (tomaat, ui, rozemarijn, basilicum, oregano, knoflook, kruidnagel, agavesiroop, peper, zout, en dan eventueel een vegan gehakt voor de textuur), en een bechamelsaus (margarine, tarwemeel, plantaardige melk). En dan bouw je je lasagne op in de ovenschotel (rode saus, pastabladen, bechamelsaus, rode saus, pastabladen etc...). En dat doe je dan in de oven.RobinHood schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:31:
[...]
maar ik heb nog niet geprobeerd een vegan lasagne te maken bijvoorbeeld.
[ Voor 14% gewijzigd door niek_nijmegen op 21-03-2024 21:12 ]
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Marmite/Vegemite, pindakaas, hazelnootpasta, cashewnotenpasta, pecannotenpasta, amandelpasta, pompoenpitpasta, zonnebloempitpasta, gemengde notenpasta, sesampasta (tahin), appelstroop, perenstroop, appel-perenstroop, dadelstroop, gerstemoutstroop, suiker(bieten)stroop, maïsmoutstroop, rietsuikermelasse, rijststroop, jam, carobepasta, kokosbrood (zonder gelatine)... Vegan hagelslag en chocoladepasta schijnen ook te bestaan, van o.a. De Rit en De Nieuwe Band.Flipking94 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:59:
Wat smeer je dan op je boterham?
Pure chocolade is meestal vegan.geen chocolade
Dit is mijn grootste uitdaging: een leven zonder boter.geen boter
Naar mijn bescheiden mening wordt goede, gedroogde pasta alleen van semola en water gemaakt.vaak ook geen pasta uit de winkel
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Ik denk dat je boter en margarine verwart.Ecological schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:36:
Heel veel boter is plantaardig gelukkig! Ik zou dat ook wel lastig vinden als ik helemaal geen boter meer zou kunnen eten.
[ Voor 6% gewijzigd door niek_nijmegen op 21-03-2024 21:48 ]
Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)
Nee hoor, ik weet goed het verschil, echter taal is fluïde.niek_nijmegen schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:46:
[...]
Ik denk dat je boter en margarine verwart.
Boter is gemaakt van koeienzog, en margarine (meestal) van plantaardige vetten. Nou kom ik traditioneel uit een margarine-gezin, en noemde mijn moeder margarine ook 'boter', dus ik snap de verwarring. Maar het is iets fundamenteel anders.
Zelf vind ik boter uitgesproken vies en weeïg (ik snap aanprijzingen als 'met roomboter!' op supermarktproducten dan ook helemaal niet). Maar er zijn, kennelijk, mensen die het lekker vinden smaken. Geen idee wat we daarmee moeten doen.
100% pindakaas -- als je nog nooit "pure" pindakaas gehad hebt maar alleen de met vet ingedikte nep-pindakaas waar iedereen groot mee geworden is gaat er een wereld voor je open. Combineer met banaan voor je dagelijkse portie fruit.Flipking94 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:59:
Maar bvb in de middag? Wat smeer je dan op je boterham? Daar heb ik het meeste moeilijkheden mee.
De meeste dingen die je noemt hebben gewoon alternatieven die geen koemelk gebruiken maar de diverse andere soorten melk (soja, amandel, haver, whatnot). Vegan chocomelk kun je kant en klaar krijgen maar je kunt ook gewoon zelf in de weer gaan met cacao en wellicht een blokje anijs (ik drink mijn chocomelk bij voorkeur warm). Voor yoghurt neem ik zelf gewoon soja "yoghurt" zonder suiker, waar ik dan naar hartelust zelf dingen aan kan toevoegen.Geen yoghurt, geen chocomelk, geen brood, geen chocolade (nu met pasen een hele moeilijke), geen boter, geen kazen, vaak ook geen pasta uit de winkel ... Er worden bij heel wat ingrediënten boter, eieren of melk toegevoegd. Hoe ga je daarmee om?
Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.
Wat smeer ik op brood? Plantaardige margarine, pure chocoladehagel, speculoospasta, pindakaas, appelstroop, vijgenstroop, vegan salades, vegan kaas, vegan vleeswaren, vegan mayo, zoveel opties! Voor melk en yoghurt zijn er ook goede plantaardige opties. Vegan kaas wordt steeds beter. Brood en pasta "horen" gewoon vegan te zijn - er is inderdaad wel brood met melk erin en pasta met ei erin maar daar moet je gewoon een beetje op letten. Voordeel is dat melk en ei allergenen zijn dus die staan vetgedrukt bij de ingrediënten.Flipking94 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:59:
[...]
Enkel vers koken doe ik eigenlijk al. En wat opvalt is hoe goedkoop je dan kan koken, ik kook vaak goedkoper dan dat ik altijd vleesgerechten zou kopen. Indische Dahl bijvoorbeeld zeer lekker! Had dit ervoor nog nooit gegeten. Of een stevige bietenburger.
Maar bvb in de middag? Wat smeer je dan op je boterham? Daar heb ik het meeste moeilijkheden mee. Vleesbeleg ben ik dus al 100% vanaf gestapt, maar smeerkaas ook weglaten vind ik moeilijk omdat ik geen duidelijk alternatief weet. Geen yoghurt, geen chocomelk, geen brood, geen chocolade (nu met pasen een hele moeilijke), geen boter, geen kazen, vaak ook geen pasta uit de winkel ... Er worden bij heel wat ingrediënten boter, eieren of melk toegevoegd. Hoe ga je daarmee om?
Bijkomend voordeel: pasta zonder ei is altijd de goedkoopste variant. En eerlijk proef ik bij gedroogde pasta helemaal geen verschil tussen gewoon en al'uovo.Mx. Alba schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 00:16:
[...]
Wat smeer ik op brood? Plantaardige margarine, pure chocoladehagel, speculoospasta, pindakaas, appelstroop, vijgenstroop, vegan salades, vegan kaas, vegan vleeswaren, vegan mayo, zoveel opties! Voor melk en yoghurt zijn er ook goede plantaardige opties. Vegan kaas wordt steeds beter. Brood en pasta "horen" gewoon vegan te zijn - er is inderdaad wel brood met melk erin en pasta met ei erin maar daar moet je gewoon een beetje op letten. Voordeel is dat melk en ei allergenen zijn dus die staan vetgedrukt bij de ingrediënten.
Havermelk kun je heel makkelijk zelf maken (het is feitelijk niet meer dan een beetje haver met water in de blender, en dat dan filteren door een kaasdoek), en kost dan 30ct per liter ofzo. Het schoonmaken van de spullen achteraf is minder mijn ding, dus ik ga dan toch vaak voor het pak uit de supermakrt.Flipking94 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:25:
En de andere soorten melk zijn een factor 2-3 duurder dan gewone melk.
Helaas is plantaardige melk nog duurder geworden dankzij die suikertaks belasting. Sojamelk valt daar dan weer niet onder. Hopelijk wordt die regeling gauw aangepast. Soms heb je 1 voor 2 aanbiedingen, dan sla ik altijd een partij drinkpakken in. Ik gebruik het eigenlijk alleen voor in de koffie (zonder vind ik koffie niet lekker) en wanneer ik havermoutpap maak.Flipking94 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:25:
@8088
Betreffende de soorten melk: sojamelk vind ik niet lekker. En de andere soorten melk zijn een factor 2-3 duurder dan gewone melk. Chocopoeder met water zoals je in een koffiemachine vaak krijgt is toch ook niet je van het.
[ Voor 9% gewijzigd door segil op 23-03-2024 11:45 ]
Het lijkt mij wat minder binair, zelf heb ik een stuk minder problemen met pesticiden dan wat er gebeurt met de kalfjes.Flipking94 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:30:
@Ecological ach, dan kan je eigenlijk niet meer eten. De manier hoe er in de landbouw met pesticiden wordt gewerkt voor groenten en fruit deins je ook even terug. Je kan over sommige zaken beter niet nadenken vanwaar ze komen vooraleer ze op je bord of in je glas zitten.
Havermelk is toch niet duurder meer dan gewone melk zo'n beetje. Je kan het overigens ook (veel) goedkoper zelf maken, haver kost vrijwel niks.segil schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:44:
[...]
Helaas is plantaardige melk nog duurder geworden dankzij die suikertaks belasting. Sojamelk valt daar dan weer niet onder. Hopelijk wordt die regeling gauw aangepast. Soms heb je 1 voor 2 aanbiedingen, dan sla ik altijd een partij drinkpakken in. Ik gebruik het eigenlijk alleen voor in de koffie (zonder vind ik koffie niet lekker) en wanneer ik havermoutpap maak.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
1 ltr AH goedkoopste koemelk: 0,95 euroGaryu schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:05:
[...]
Havermelk is toch niet duurder meer dan gewone melk zo'n beetje. Je kan het overigens ook (veel) goedkoper zelf maken, haver kost vrijwel niks.
[ Voor 6% gewijzigd door segil op 23-03-2024 15:27 ]
Met AH premium is die haverdrink €1,30 en A-merken zijn regelmatig 1+1 gratis bij de AH.segil schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:26:
[...]
1 ltr AH goedkoopste koemelk: 0,95 euro
https://www.ah.nl/product...6/ah-houdbare-magere-melk
1 ltr AH goedkoopste haverdrink: 1,45 euro
https://www.ah.nl/product...terra-haverdrink-ongezoet
Alhoewel de meeste merk haverdrinks boven de 2 euro / ltr uitkomen.
[ Voor 8% gewijzigd door MneoreJ op 23-03-2024 17:27 ]
Ik vermoed dat het simpelweg om aantallen gaat. De omloopsnelheid van melk kan maar zo meerdere malen hoger liggen.JohanNL schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:42:
Haverdrink hoort volgens mij bij deze categorie.
XXXVI
Met goedkopere havermelk gaan ze niet opeens klanten maar de AH lokken. Met goedkope cola, melk of vlees wel. Dus zitten daar de 'regelprijzen'. Havermelk is meer wat de gek er voor geeft (nog).JohanNL schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:42:
@MneoreJ In het voorbeeld hierboven is de AH zowel de supermarkt als de producent.
Over het geheel is de marge voor de supermarkt enorm laag, sommige producten verkopen ze zelfs met verlies.
Denk aan de bananen, van dat goedkope brood en een pak melk zal daar ook bij horen.
Maar ter compensatie hebben ze dan producten met een enorme hoge marge, ook al is dit dan een kleine(re) markt, dit is toch wel een bewuste keuze lijkt me.
Haverdrink hoort volgens mij bij deze categorie.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Misschien heb je dit allang gedaan, en dan moet je lekker negeren wat ik zeg, maar:Flipking94 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:25:
Betreffende de soorten melk: sojamelk vind ik niet lekker. En de andere soorten melk zijn een factor 2-3 duurder dan gewone melk. Chocopoeder met water zoals je in een koffiemachine vaak krijgt is toch ook niet je van het.
Ik gebruik melk eigenlijk alleen maar icm muesli dus havermelk is daar juist perfect voor.RobinHood schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:35:
Zelf heb ik dan weer nog nooit een drinkbare havermelk gedronken. Het smaakt altijd naar de melk die je overhoudt nadat je muesli er een kwartier in heeft liggen soppen
In koffie is het ook gewoon weer anders, wat doet smaak X met de koffiesmaak is daar heel belangrijk.segil schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:40:
Grappig om te zien hoe iedereen zijn/haar eigen smaak heeft. Voor in de koffie vind ik havermelk echt de beste (niet elk merk, maar de meesten wel). Sojamelk komt m'n neus uit, maar als ik @RobinHood mag geloven, moet ik die maar weer een nieuwe kans geven. Erwtenmelk voor in de koffie kan ook lekker zijn.
Amandelmelk kan ook wel, maar is algauw bitter. Kokosmelk is één van de weinige plantaardige melkvarianten die echt niet te nassen is voor in de koffie![]()
Een paar jaar geleden zag je wel meer diverse soorten en mengels, zoals rijst/kokos of cashewmelk. Het lijkt dat bij de supermarkt deze alternatieve soorten het veld hebben moeten ruimen voor de standaard 4: haver, soja, rijst en amandel.
Inderdaad, mijn vriendin is niet vegan (ontbijt dagelijks met kwark), van sojamelk moet ze letterlijk kokhalzen maar zweert bij havermelk in de koffie. Moet wel de barrista variant zijn en van het juiste merk. Die schuimt ook ontzettend goed op in onze opschuimer. We maken in die opschuimer ook chocolademelk van havermelk, soms met cacaopoeder, soms met pure chocolade of een mengsel van beide. Hoeft verder geen suiker bij, de havermelk is lichtzoet en dat is genoeg. De vegan variant van Chocomel is ook prima, die is gemaakt van o.a. cashewnoten. Maar die is echt schreeuwend duur en m'n vriendin heeft nog steeds liever de zelfgemaakte van havermelk. Ook geen wonder als daar een kwart reep goede pure chocolade in gaat natuurlijkRobinHood schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:05:
[...]
In koffie is het ook gewoon weer anders, wat doet smaak X met de koffiesmaak is daar heel belangrijk.
Misschien dat in een licht gebrande koffie sojamelk nog wel okay is, maar wie doet er nou melk in lichtgebrande koffie? Dan proef je de koffie niet meer![]()
Maar als je gewoon "normale" koffie zet, flink donker gebrand dus, dan zal het noterige van soja waarschijnlijk niet lekker zijn nee. Dan is juist de wat "granige" smaak van havermelk een lekkere "frisse" toets. Heb het ook van veel meer koffiemensen gehoord, dat havermelk enorm goed is voor koffie, en dat zelfs niet-vegans havermelk beter vinden dan normale melk.
En ja, kokos is zo kokos, daar kun je vast wel prima chocolademelk mee maken, vloeibare Bounty
Misschien een domme vraag, maar wat is concreet het verschil tussen dierenwelzijn en dierenrecht? Ik had verwacht dat Wakker Dier onder veganisten juist redelijk populair zou zijn.Majesty schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:12:
Mooie ontwikkeling weer door Wakker Dier gepusht: https://nos.nl/artikel/25...zeven-voedingsproducenten
Ben zelf nooit zo'n fan van Wakker Dier omdat ze de boel (transitie naar plantaardig) vaak alleen maar vertragen door in te zetten op dierenwelzijn in plaats van dierenrecht, maar ze brengen zaken wel goed onder de aandacht. Zo ook het voorbeeld met de Jumbo die stopt met vleesaanbiedingen en hun Sloop melk campagne.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
[ Voor 80% gewijzigd door segil op 26-03-2024 15:52 ]
Zeker geen domme vraag!Jeroenneman schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:35:
[...]
Misschien een domme vraag, maar wat is concreet het verschil tussen dierenwelzijn en dierenrecht? Ik had verwacht dat Wakker Dier onder veganisten juist redelijk populair zou zijn.
Helaas zorgt Wakker dier voor meer dierenleed met hun acties als "beter leven keurmerk". De industrie is hier hartstikke blij mee.segil schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:50:
Ik heb ook geen probleem met de acties van Wakker Dier.
Nog even over chocolademelk. Mijn favoriete recept om zelf te maken is:
Banaan + stukje gember + cacaopoeder + speculaaskruiden + havermelk. In de blender en drinken maar.
Beter leven keurmerk is toch van de dierenbescherming, niet wakker dier?Ecological schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:48:
[...]
Helaas zorgt Wakker dier voor meer dierenleed met hun acties als "beter leven keurmerk". De industrie is hier hartstikke blij mee.
Het probleem is dat ze propaganderen dat het prima is om een dier dood te maken als die een sterretje heeft. Onderzoeken wijzen aan dat mensen hier juist meer dierlijke producten door gaan kopen.
Goed bedoeld, maar hun acties jagen miljoenen dieren per jaar extra de dood in.
Goed punt!segil schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:53:
[...]
Beter leven keurmerk is toch van de dierenbescherming, niet wakker dier?
Mmhhh, hoe zouden pure vegetarians smaken, vraag ik me afYou can eat pure vegetarians also free of gluten and melk producten
Met vriendelijke groet,
TajMahal Breda
[ Voor 19% gewijzigd door segil op 27-03-2024 10:40 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Daarnaast is ook slechts een klein deel van de dieren geschikt als huisdier. Wij hadden onlangs een dwerghamster (is een solitair dier) in een goed uitgeruste grote kooi van 0,5 x 1 meter, maar dat diertje werd er ook gek van frustratie en beet vaak aan de tralies. Is een hond geschikt? Ik vind van niet, dat dier is ook niet vrij en mag bvb. zelden bij andere honden (honden hebben ook sociale en seksuele behoeften). Een kat dan maar? Wij houden het voorlopig bij huisspinnen‘Weg met dierentuinen!’ Excentrieke Engelse zakenman zorgt voor heisa
Regelmatig roept de Brit op tot het bevrijden van dieren uit kooien. Wat hem betreft staat niet het belang van de mens voorop – het recht om tegen betaling dieren te bewonderen – maar het recht van de dieren om in hun natuurlijke omgeving te zijn.
Aspinalls prioriteit is het uitfaseren van dierentuinen waar dieren permanent zijn opgesloten. Naar zijn idee staat bij dierentuinen het verdienen van geld voorop en niet conservatie. Wie meer wil leren over dieren – het educatieve doel van dierentuinen – kan volgens hem beter kijken naar een documentairereeks van David Attenborough. In een ideale wereld, zo heeft hij toegegeven, zouden ook zijn eigen dierenparken niet bestaan.
En bij pinguïns op AntarcticaYaksa schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:12:
Nu ook vogelgriep vastgesteld bij runderen en geiten in de VS.
Thijs Kuiken noemt het een zorgelijke ontwikkeling en hoopt dat het een incident is.
Het complete artikel kun je nalezen op NOS.nl
Wikipedia:segil schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:39:
Haha lol. Kreeg een reactie van een restaurant in Breda of ik ook vegan en glutenarm kan eten. Het antwoord:
[...]
Mmhhh, hoe zouden pure vegetarians smaken, vraag ik me af
Nouja, als ze het hebben over vegetarisch terwijl ik helemaal uitgeschreven had wat veganistisch inhoudt, geeft me dat weinig hoop.
Ze schrijven het dus een beetje omslachtig, maar ik denk dat je ervan uit kan gaan dat “pure vegetarians also free of gluten and melk producten [sic]” ongeveer dezelfde betekenis heeft als wat wij “veganistisch en glutenvrij” zouden noemen.In Indian cuisine, vegetarianism is usually synonymous with lacto vegetarianism. Most restaurants in India clearly distinguish themselves as being either "non-vegetarian", "vegetarian", or "pure vegetarian" or "Jain vegetarian" depending upon location, chef/staff, ingredients used and items served. With non-vegetarian and vegetarian being self-explanatory, pure vegetarian refers to hotels run by vegetarian staff, owners subscribing to lacto-vegetarianism including avoidance of indirect animal ingredients like rennet, collagen[87] while Jain vegetarian refers to food subscribing to Jain standards.
[ Voor 8% gewijzigd door Lrrr op 29-03-2024 18:02 ]
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
[ Voor 5% gewijzigd door Flipking94 op 29-03-2024 18:59 ]
De dierentuin heeft (noodzakelijkerwijs) een winstoogmerk of in ieder geval het streven om break-even te draaien, niet de medewerkers ervan. M.a.w. dit is geen tegenstrijdigheid. Ik zet in mijn professionele leven ook de kwaliteit van mijn werk voorop en niet mijn salaris (al werk ik dan niet met dieren), maar dat wil niet zeggen dat ik niet gewoon de laan uitvlieg als mijn bedrijf langdurig rode cijfers schrijft.Ze hebben echt wel een doel en ik ben het oneens dat de medewerkers van een dierentuin werken uit winstoogmerk en niet de zorg van de dieren op de eerste plaats zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door MneoreJ op 29-03-2024 20:08 ]
nou nee hoor. Ik heb zelf 1,5 jaar als vrijwilliger bij een lokale dierenasiel gewerkt (grootste uit de omgeving hier) en geen vegetariërs of vegans te bekennen. Tijdens de lunchpauze kwamen de boterhammen met ham en kaas gewoon tevoorschijn. Toen een BBQ werd georganiseerd, werd ik raar aangekeken toen ik opperde om die vegetarisch (laat staan vegan) te maken. "Nee, dat was nergens voor nodig, want men had biologisch vlees gehaald en daarmee al aan de dieren gedacht". Van andere vegans hoor ik herkenning dat het zo ook is bij andere asiels. En ook niet vreemd, in een asiel zitten katten en honden (en soms ook knaagdieren). Die worden inderdaad allemaal superlief behandeld en zijn de medewerkers fel wanneer een hond/kat verwaarloosd binnenkomt. Maar veedieren krijgen nul aandacht helaas.Flipking94 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:50:
Heel wat mensen in dierenasielen zijn trouwens vegetariërs, veganisten of komen op verschillende manieren op voor dierenrechten.
5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI
Blijdorp (meest bezochte dierentuin van NL, volgens hun site) en Artis zijn stichtingen met ANBI-status, geen commerciële bedrijven.WolfsRain schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:03:
Een dierentuin an sich is natuurlijk gewoon een commercieel bedrijf, anders was het wel een sanctuary of opvang die voornamelijk op donaties draaien. Volgensmij heeft niemand daar ook moeite mee.
[ Voor 59% gewijzigd door Lrrr op 04-04-2024 21:55 . Reden: quote toegevoegd ]
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Het is dus niet zo zwart wit als wederom wordt gesteld. Leve de nuanceMx. Alba schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:00:
ANBI-status zegt niets. Het punt dat veganisten maken is dat lang niet alle beslissingen die door dierentuinen genomen worden in het belang van de dieren zijn omdat er allerlei andere (menselijke) belangen meespelen, waaronder geld en genot.
XXXVI
De hele situatie los je alleen op door het niet normaliseren van dieren in wat voor een opvang dan ook, inclusief huisdieren. Het gaat ook niet altijd om of iets momenteel helemaal realistisch is, maar een dierentuin an sich is absoluut geen diervriendelijke oplossing. En zeker ook niet voor populatie-controle. Want uiteindelijk is het investeren in kennis van mensen over leefgebieden van dieren, en het beschermen van die gebieden, veel belangrijker.Flipking94 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:29:
@WolfsRain Zoals ik eerder ook aangaf in mijn post kan je je inderdaad de vraag stellen wiens schuld het is, maar daarmee los je het probleem nog niet op. Wat is ethischer? De dieren dan maar laten uitsterven of de dieren opvangen in een dierentuin?
Watbetreft educatieve boeken: Dan moeten mensen ook niet meer op vakantie gaan. Zoek het op op google en je weet hoe de plek eruit ziet. Beter voor het milieu, de files en de dieren, want die kunnen niet omvergereden worden, toch?![]()
Denk je trouwens echt dat er met dat ingezamelde geld effectief een oplossing wordt gegeven voor de conservatie van natuur in die landen? Zoals ik eerder ook zei, de populatie wilde dieren blijft ieder jaar afnemen. De afgelopen halve eeuw is de populatie wilde dieren met 70% afgenomen, volgens wwf.
De populatie 'wilde' dieren in dierentuinen is de laatste jaren stabiel en voor sommige soorten zelfs in stijgende lijn.
Het is een utopie te denken dat de natuur zichzelf wel zal herstellen als we alle dieren uit de dierentuinen in de vrije natuur loslaten. We zitten aan het begin van een nieuwe (6e) massa-extinctie sinds het uitsterven van de dino's ...
5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI
Het 'normaliseren van dieren', ook wel het domesticeren van dieren genoemd is een proces dat ongeveer 100.000 jaren bestaat. Ik normaliseer dit dus helemaal niet, dit is dus gewoon al millenia 'normaal'. De moderne mens bestaat ondertussen 300.000 jaren, dat betekent dat 1/3 van ons bestaansleven we al dieren domesticeren. Ik ben een realist en geen idealist. Als dit al 100.000 jaren bestaat (en de domesticatie nog steeds toeneemt), lijkt me het zeer onwaarschijnlijk dat dit in de nabije toekomst sterk zal veranderen. Of dit ethisch verantwoord is, is een heel ander vraagstuk. Maar het niet normaliseren van domesticatie gaat gewoon nooit gebeuren in mijn ogen.WolfsRain schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:15:
[...]
De hele situatie los je alleen op door het niet normaliseren van dieren in wat voor een opvang dan ook, inclusief huisdieren. Het gaat ook niet altijd om of iets momenteel helemaal realistisch is, maar een dierentuin an sich is absoluut geen diervriendelijke oplossing. En zeker ook niet voor populatie-controle. Want uiteindelijk is het investeren in kennis van mensen over leefgebieden van dieren, en het beschermen van die gebieden, veel belangrijker.
Dat fokken gebeurt ook op steeds grotere schaal en op een steeds meer geforceerde manier. De huidige dierenfabrieken zijn niet meer te vergelijken met de kleine weiden van vroeger. Tegelijk is het bewustzijn daarrond sterk afgenomen, de link tussen het dier en de consument is verdwenen en dus houden consumenten ook amper rekening met hoe dat stukje vlees 'geproduceerd' wordt. Handig voor de vleesindustrie.MneoreJ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:01:
Om het terug te cirkelen naar dit topic: vlees eten is nog veel ouder dan dieren houden. Toch denk ik dat je in het verkeerde topic bent als je op grond daarvan zou willen beweren dat vlees eten van dieren die we speciaal daarvoor fokken dus wel iets van alle tijden zal blijven, of je moet dan in ieder geval niet gek opkijken als je tegengas krijgt.
Ik vond dit wel een boude uitspraak en heb het artikel gelezen. Daarin zie ik gelijk de opmerking dat dit betwist kan worden. Verder, in het Engelstalige artikel staat hier niets over. Wel dit:Flipking94 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:12:
[...]
Het 'normaliseren van dieren', ook wel het domesticeren van dieren genoemd is een proces dat ongeveer 100.000 jaren bestaat. Ik normaliseer dit dus helemaal niet, dit is dus gewoon al millenia 'normaal'. De moderne mens bestaat ondertussen 300.000 jaren, dat betekent dat 1/3 van ons bestaansleven we al dieren domesticeren. Ik ben een realist en geen idealist.
Het lijkt me beter om die grens te plaatsen bij 15.000 jaar. En voor de echte domesticatie van andere dieren is dat 10.000 jaar geleden. Dan is het niet 1/3, maar 1/20e tot 1/30e deel.The first animal to be domesticated was the dog at least 15,000 years ago
[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 09-06-2024 16:56 ]
Na een verhelderende discussie per DM heb ik heb mijn post waar nodig aangepast om al het gebruik van "je" in algemene zin te herformuleren zodat er hopelijk geen indruk meer ontstaat dat ik iemand woorden in de mond probeerde te leggen.
[ Voor 83% gewijzigd door defiant op 09-06-2024 16:57 ]
[ Voor 93% gewijzigd door defiant op 09-06-2024 16:59 ]
Wat dat betreft kennen die plantaardige alternatieven ook elk hun eigen nadelen.Anoniem: 78739 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:00:
Voor de volksgezondheid is er voorlopig amper een risico, maar hopelijk helpen deze verhalen in de verdere doorbraak van plantaardige melkalternatieven:
"Waanzinnig hoge" hoeveelheden vogelgriepvirus gevonden in rauwe koeienmelk in VS
Welke positieve punten kan je zeggen over plantaardige alternatieven? Je bent hier natuurlijk vaak erg kritisch, maar wellicht leuk om ook eens positief te zijn.JohanNL schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:41:
[...]
Wat dat betreft kennen die plantaardige alternatieven ook elk hun eigen nadelen.
Ik ben heel positief over bepaalde plantaardige alternatieven, zoals sojagurt en veel van die 'drinks'.Ecological schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:48:
[...]
Welke positieve punten kan je zeggen over plantaardige alternatieven? Je bent hier natuurlijk vaak erg kritisch, maar wellicht leuk om ook eens positief te zijn.
Ik zal ook wel beginnen vanaf de andere kant:
1. Kaas is lekker
2. Het is vooral lastig met uit eten om plantaardig te eten
3. Niet conformeren aan de maatschappij vergt veel energie
Ik ben benieuwd waar jij mee komt
Zie het niet als verplassen maar als inspiratie opdoen. Ik vind het wel leuk om te lezen wat mensen doen, want ik heb altijd het idee dat er maar weinig zijn hier op Tweakers die daadwerkelijk aanpassingen maken om meer klimaatneutraal/diervriendelijk/etc te leven -- de shiny new toys lijken toch belangrijker :-)
[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 09-06-2024 16:59 ]
Zoals hopelijk duidelijk is gemaakt, was dus niet bedoeld op de persoon. Over naar de eigenlijke discussie.Flipking94 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:10:
Het is niet voor niets dat ik bij alles wat ik vertelde ook effectief bronmateriaal heb geplaatst, als je mee wil argumenteren, neem dan aub ook een beetje initiatief om van eenzelfde niveau te reageren ipv op de persoon.
Soit, en laten we erop toegeven dat we die wolven/honden dan moeten zien als "huisdier" en niet als dier dat ingezet werd om het kamp te bewaken en bij de jacht te helpen, waarvan alleen die eerste taak wellicht nog een beetje door honden gedaan wordt. Een huisdier is nu vooral nog "nuttig" (bot uitgedrukt) omdat de eigenaar er emotioneel baat bij heeft, maar die taak zien de meeste mensen nog gewoon als nuttig en nobel en niet als uitbuiting. Ook niet als Fikkie op 4 hoog gehouden wordt door een baasje dat 8 uur per dag de hort op is... maar ik dwaal af.Als je de eerste link van domesticatie had bekeken, had je bvb gezien dat de eerste gedomesticeerde dieren honden/wolven waren.
Een volledig verbod op huisdieren (of in ieder geval een complete sociale omwenteling om huisdieren niet kies te maken) zal er inderdaad niet snel komen. Voornamelijk omdat de meeste mensen het als een symbiose zien waarbij de geliefde hond/kat er ook iets aan overhoudt (en voor de individuele geliefde honden/katten is dat ook zo, voor katten zelfs vaak bij meerdere onderdanen van de katDat we in een wereld leven waar er geen huisdieren bestaan, zie ik gewoon niet in de nabije toekomst gebeuren, puur kijkend naar de geschiedenis van de mensheid en de keuzes die mensen maken.
De hele beweging van veganisme bestaat juist voornamelijk bij de gratie van het niet willen uitbuiten van dieren in de meest algemene zin, waarbij het fokken en opeten van dieren de meest in het oog springende uitbuiting is. De argumenten zijn daar echter niet alleen moreel/ethisch over wat iemand van het lot van die beestjes vindt en wat we maatschappelijk OK vinden (want de meeste mensen vinden het inderdaad eigenlijk wel dikke prima, of ze voelen zich in ieder geval goed bij zich bewust nooit afvragen wat er achter hun hamburgertje zit, en de ethische veganisten zijn veruit in de minderheid) maar ook dat we ecologisch zelf naar de knoppen gaan met dit gedrag.Geen fokvee zou moeten, maar gaat in mijn ogen ook nooit voldoende draagvlak creëren bij het merendeel van de bevolking. Vandaar, wat is realistisch, wat is idealistisch?
Dat is waar, maar het is ook belangrijk eens te kijken naar de voordelen voor het 'huisdier'. Een hond die op straat leeft, heeft een veel zwaarder leven (wellicht lagere levensverwachting) en is in mijn ogen ook minder gelukkig. Honden (en ook heel wat andere dieren) vinden het heel belangrijk om een doel in het leven te hebben en waardering te krijgen. Wil dat zeggen dat we allemaal massaal honden moeten binnenhalen? Zeer zeker niet, maar in mijn ogen is het belangrijk om te kijken wat de beste manier is voor het dier. Op straat, een asiel of bij iemands thuis? Het probleem met 'huis'dieren is in mijn ogen niet zozeer het wel of niet hebben ervan, wel de toewijding die iemand ervoor overheeft. Tegenwoordig worden huisdieren massaal naar asielen gebracht als ze even agressief reageren (bvb een kat die krabt). Of mensen die een huisdier aanschaffen voor het 'knuffel'argument en wanneer de huisdieren niet meer 'knuffel'achtig zijn, worden ze weggestuurd. Daar gaat het fout. Zorg (in mijn ogen) voor een zeer strenge screening voor het houden/adopteren van dieren. Waarom duurt het jaren vooraleer mensen aanspraak kunnen maken op het adopteren van kinderen en wordt deze lijn niet doorgetrokken naar dieren? Wat trouwens dé grootste reden van dierenverwaarlozing is, is het niet hebben van geld. Mensen met een laag inkomen willen dan toch een (of meerdere) huisdier hebben, maar kunnen er vaak niet goed voor zorgen waardoor ze verwaarloosd worden. De meeste dieren bij de politie worden op deze manier in beslag genomen. Deze info komt van iemand die ik ken die dieren in beslag neemt bij de politie. n = 1, maar tochEen huisdier is nu vooral nog "nuttig" (bot uitgedrukt) omdat de eigenaar er emotioneel baat bij heeft, maar die taak zien de meeste mensen nog gewoon als nuttig en nobel en niet als uitbuiting.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq