Over de voedingsstoffen maak ik me eerlijk gezegd niet druk. Ik denk namelijk niet dat ik nooit meer vlees zal eten - even heel sec bekeken zou ik de totale hoeveelheid geld die ik nu wekelijks/maandelijks/jaarlijks aan vlees besteeds kunnen her-indelen (theoretisch gezien, ik ga het niet narekenen ofzo).PB-powell schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:15:
Grote stap en goed doordacht genomen zo te lezen. Zelf eet ik nog regelmatig vlees al proberen we te minderen waar mogelijk.
Mijn eerste gedachten over de overstap naar vegetarisch eten is goed uitzoeken hoe de voedingsstoffen die je uit vlees haalt eventueel moet aanvullen met andere voeding. Het lijkt me dat het voedingscentrum hier wel tips over heeft. Andere tips zijn verder veel op het internet zoeken naar vega-fora en recepten.
En als laatste misschien nog voor jezelf, ga je cold turkey helemaal stoppen met vlees of ga je afbouwen? Hoe erg denk je dat je vlees gaat missen bij je dieet?
Een deel van het bedrag gaat naar duurder/beter vlees, waarvan ik de herkomst kan traceren en wéét dat het compleet diervriendelijk is (voorzover we daarvan kunnen spreken), dat wil zeggen dus ook van beesten wiens jongen niet zijn weggehaald.
Een ander deel gaat naar vleesvervangers. Ik bedoel, er zijn zat gerechten die helemaal geen vlees nodig hebben. Als ik bloemkool maak vervang ik vlees nog wel eens door in boter en zout gebakken uien. Tesamen met aardappelen (evt puree) en een groentensausje heb je een prima vegeratisch oudhollands maaltje. Een goeie kaasburger kan ik ook altijd waarderen, en als vuller in een wrap gebruik ik graag krokant gebakken falafelballetjes. Van de frituur heb je ook bami/nasi burgers ipv frikandellen, enzovoort.
Maar je hebt ook gewoon vegetarische burgers/worsten en dergelijke. Ik vermijd wel sojaproducten, omdat ik heb begrepen dat die milieutechnisch echt zwaar belastend zijn (o.a. heel veel water nodig bij de productie).
Uitdagingen die ik onder andere zie zijn de kinderen. Mijn vrouw was toch al geen vleesliefhebber (vooral gehakt en af en toe biefstuk) maar mijn zoon houd vooral van verwerkt vlees bij avondeten en niet van 'puur' (kotelet, biefstuk e.d.) en dat kun je zelf toch moeilijker maken. Ik heb hem de vraag wel gesteld (hij is 9) en hij houdt totaal niet van kaasburgers, maar b.v. af en toe een gebakken ei in plaats van worst erbij vind hij prima. Mijn dochters houden heel veel van kaasburgers.
Ze zijn ook allemaal wel weg met simpele vis zoals kibbeling of vissticks, mijn vrouw is ook gek van zalm - zelf eet ik totaal geen vis (hou er gewoon niet van). Ook daar kun je bezwaren hebben zoals de impact van de zogenaamd 'sustainable' noorse zalm (schijnt echt slecht te zijn voor de dieren aldus een documentaire).
TL;DR: ik zal waarschijnlijk nooit helemaal 100% vegetariër zijn om meerdere redenen, maar ga me wel inzetten voor dierenwelzijn.