Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

PB-powell schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:15:
Grote stap en goed doordacht genomen zo te lezen. Zelf eet ik nog regelmatig vlees al proberen we te minderen waar mogelijk.
Mijn eerste gedachten over de overstap naar vegetarisch eten is goed uitzoeken hoe de voedingsstoffen die je uit vlees haalt eventueel moet aanvullen met andere voeding. Het lijkt me dat het voedingscentrum hier wel tips over heeft. Andere tips zijn verder veel op het internet zoeken naar vega-fora en recepten.
En als laatste misschien nog voor jezelf, ga je cold turkey helemaal stoppen met vlees of ga je afbouwen? Hoe erg denk je dat je vlees gaat missen bij je dieet?
Over de voedingsstoffen maak ik me eerlijk gezegd niet druk. Ik denk namelijk niet dat ik nooit meer vlees zal eten - even heel sec bekeken zou ik de totale hoeveelheid geld die ik nu wekelijks/maandelijks/jaarlijks aan vlees besteeds kunnen her-indelen (theoretisch gezien, ik ga het niet narekenen ofzo).

Een deel van het bedrag gaat naar duurder/beter vlees, waarvan ik de herkomst kan traceren en wéét dat het compleet diervriendelijk is (voorzover we daarvan kunnen spreken), dat wil zeggen dus ook van beesten wiens jongen niet zijn weggehaald.

Een ander deel gaat naar vleesvervangers. Ik bedoel, er zijn zat gerechten die helemaal geen vlees nodig hebben. Als ik bloemkool maak vervang ik vlees nog wel eens door in boter en zout gebakken uien. Tesamen met aardappelen (evt puree) en een groentensausje heb je een prima vegeratisch oudhollands maaltje. Een goeie kaasburger kan ik ook altijd waarderen, en als vuller in een wrap gebruik ik graag krokant gebakken falafelballetjes. Van de frituur heb je ook bami/nasi burgers ipv frikandellen, enzovoort.

Maar je hebt ook gewoon vegetarische burgers/worsten en dergelijke. Ik vermijd wel sojaproducten, omdat ik heb begrepen dat die milieutechnisch echt zwaar belastend zijn (o.a. heel veel water nodig bij de productie).

Uitdagingen die ik onder andere zie zijn de kinderen. Mijn vrouw was toch al geen vleesliefhebber (vooral gehakt en af en toe biefstuk) maar mijn zoon houd vooral van verwerkt vlees bij avondeten en niet van 'puur' (kotelet, biefstuk e.d.) en dat kun je zelf toch moeilijker maken. Ik heb hem de vraag wel gesteld (hij is 9) en hij houdt totaal niet van kaasburgers, maar b.v. af en toe een gebakken ei in plaats van worst erbij vind hij prima. Mijn dochters houden heel veel van kaasburgers.

Ze zijn ook allemaal wel weg met simpele vis zoals kibbeling of vissticks, mijn vrouw is ook gek van zalm - zelf eet ik totaal geen vis (hou er gewoon niet van). Ook daar kun je bezwaren hebben zoals de impact van de zogenaamd 'sustainable' noorse zalm (schijnt echt slecht te zijn voor de dieren aldus een documentaire).

TL;DR: ik zal waarschijnlijk nooit helemaal 100% vegetariër zijn om meerdere redenen, maar ga me wel inzetten voor dierenwelzijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

HTT-Thalan schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:05:
[...]

Een deel van het bedrag gaat naar duurder/beter vlees, waarvan ik de herkomst kan traceren en wéét dat het compleet diervriendelijk is (voorzover we daarvan kunnen spreken), dat wil zeggen dus ook van beesten wiens jongen niet zijn weggehaald.
Diervriendelijk kan het niet zijn. Want het wordt alsnog vermoord tegen zijn wil.
The words 'humane' and 'slaughter' put together, are what is known in the English language as an oxymoron, i.e. 2 words that contradict each other when put together. To use the term 'humane slaughter' is as nonsensical as to say 'humane rape', 'humane slavery', or 'humane holocaust'—regarding the latter point, some synonyms for 'slaughter' in the dictionary are 'bloodbath', 'massacre', and 'holocaust'... given that it does not make sense to use the term humane for any of those 3 words, neither can it make sense to say it for the word those synonyms derive from.

Ask yourself this question: is there a nice way to kill someone who doesn't want to die? Given that animals want to live, and value their lives as we value ours, there is no nice way to kill them.

In any case, anyone looking at the methods we use to kill farmed animals can see for themselves that it's not 'humane'. Whether the animal is stunned with a bolt gun or prongs, or whether it's by gas chamber, or whether they are killed via the Halal/Schechita method, these are not exactly methods we would use to euthanise even someone who did want to die.
Slacht kan nooit diervriendelijk zijn, dat laat al het gelekte slachthuis videos wel zien, We hebben het niet nodig, dus een koe slachten voor iets wat niet nodig is. Vervang koe met hond of zelfs met mens. Je hoeft dieren niet gelijk te stellen aan mensen, niemand vraagt dat.

Het enige wat we vragen is om de afweging te maken dat het leven van een dier dat emoties heeft, kan nadenken en leven kan ervaren, en dit belangrijker is dan je smaakpupillen.

*oh whoops ik heb door dat ik in het verkeerde topic was en dit niet de plek is, mijn excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Anoniem: 455473 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:10:
Diervriendelijk kan het niet zijn. Want het wordt alsnog vermoord tegen zijn wil.
Ja, dat is ook zo. Maar ik ben niet principeel tegen vlees. We hebben als 'mens' altijd vlees gegeten, maar de simpele hoeveelheid ervan die we nu consumeren heeft tot vreselijk on-ethische praktijken geleid. Ik volg helemaal de redenatie van het speciaal kweken van dieren om ze daarna dood te maken (en dat is dus waar ik nu steeds meer morele bezwaren bij heb) maar ik zou dan weer geen moeilijkheden zien bij het zelf houden van kippen en diens eieren eten. Zolang de leefomstandigheden zijn zoals het beestje dat in de natuur ook gehad zou hebben... maar dan krijg je het vraagstuk 'wanneer eet je het op' (of doe je dat uberhaupt). Een kip gaat uiteindelijk een keer dood, kun je hem dan eten als het geen ziekte of iets dergelijks was? Of kun je ze alleen veilig eten door ze op tijd te slachten? En kan dat op zo'n manier gebeuren dat de kip het niet doorheeft? Of is dat een utopie? En stel dat het wel kon, zou ik het dan moreel kunnen verantwoorden?
Slacht kan nooit diervriendelijk zijn, dat laat al het gelekte slachthuis videos wel zien, We hebben het niet nodig, dus een koe slachten voor iets wat niet nodig is. Vervang koe met hond of zelfs met mens. Je hoeft dieren niet gelijk te stellen aan mensen, niemand vraagt dat.

Het enige wat we vragen is om de afweging te maken dat het leven van een dier dat emoties heeft, kan nadenken en leven kan ervaren, en dit belangrijker is dan je smaakpupillen.

*oh whoops ik heb door dat ik in het verkeerde topic was en dit niet de plek is, mijn excuses!
Er is een horrorboek dat precies dat doet: "Meat" door Joseph D'Lacey. Nooit geschreven met die intentie, maar later wel grootschalig aangehaald door tegenstanders van de bio-industrie omdat hier mensen onder dezelfde condities leven (sorry voor de spoiler als je het wilde gaan lezen).

In de natuur vreet een leeuw ook een antilope op, en die worden niet zachtzinnig gevangen, verdoofd en daarna uitgebloed. Ze worden minutenlang achtervolgd tot grote stress van het beest en daarna levend uit elkaar getrokken of langzaam gewurgd door de nek door te bijten. Maar dat is natuur, en die leeuw weet niet beter. Zonder die antilope gaat de leeuw ook dood.

Als ik dat als uitgangspunt neem, is incidenteel vlees eten misschien niet zo heel erg. Maar dan moet je 1) niet meer eten dat je strikt nodig hebt vanuit een voedingsstoffen-perspectief, 2) de dieren hun leven op natuurlijke wijzen laten leven en 3) het moment van doden zo stressloos mogelijk maken. En dat is alles wat de huidige bio-industrie juist niet doet.

Ik denk dus nog steeds dat ik ergens op een middenweg uit ga komen. Sporadisch goed, eerlijk vlees waarvoor geen beesten onnodig geleden hebben, en verder gewoon vleesvervangende gerechten of producten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:28
Mijn zegen heb je, wij doen het ook op die manier. Een vogel die een slak eet is ook niet diervriendelijk, tenminste niet als je het de slak vraagt ;)

Zelf eten we bijna vegetarisch thuis, met sporadische uitzonderingen bij vis (eens per maand) en sushi. Dus we zijn eigenlijk flexitarier, maar voor mij zeg 100gr vlees per maand gemiddeld, mijn vriendin minder. Ik eet buitenshuis wel af en toe vlees.

Al zal elk dier het niet diervriendelijk vinden als hij/zij afgemaakt wordt voor eten, dan is er natuulijk nog wel een groot verschil tussen de bio-industrie en (lokale) initiatieven van biologisch vlees binnen een straal van 25km of zo.
Elke winst die je haalt is al goed, 'don't let perfect be the enemy of good'. Liever 100 flexitariers die 2x per week vlees eten, dan een handje vol die-hard veganisten op elk vlak, en de rest die het maar helemaal opgeeft omdat ze dat toch niet kunnen halen.

Zelf moet je een beetje experimenteren met vleesvervangers, wij gebruiken vooral:
- vivera kruimgehakt en balletjes (alhoewel mijn vriendin de balletjes te droog vindt)
- garden gourmet falafel (beter dan de vivera) en pittige tempeh
- good bite notenburger
- kipstukjes (van plus of vivera) als we zuurvlees maken

Verder in dieprvries nog Mora Veggie sateh, en snacks (bitterbal, frikandel, kroket) is veggie ook goed te doen :)

En wellicht nog wel een of 2 dingen die we af en toe gebruiken (speckjes van vegetarisch slager heel af en toe). Als je echt een stuk vlees vervangt (biefstuk, schnitzel, cordon blue), dan ga je snel teleurgesteld raken met vleesvervangers. Als je het ergens in mikt, bijv. bij pasta, pad thai, curry's etc, dan is het wel al snel lekker met een vervanger.

Een goed echt alternatief voor hamburger heb ik nog niet gevonden, maar we vinden de notenburger wel lekker (maar die probeert dan ook niet echt een hamburger na te bootsen). Voor een goede burger of biefstuk zou ik dan eigenlijk gewoon biologisch vlees kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

HTT-Thalan schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:05:
[...]

Over de voedingsstoffen maak ik me eerlijk gezegd niet druk. Ik denk namelijk niet dat ik nooit meer vlees zal eten - even heel sec bekeken zou ik de totale hoeveelheid geld die ik nu wekelijks/maandelijks/jaarlijks aan vlees besteeds kunnen her-indelen (theoretisch gezien, ik ga het niet narekenen ofzo).

Een ander deel gaat naar vleesvervangers. Ik bedoel, er zijn zat gerechten die helemaal geen vlees nodig hebben. Als ik bloemkool maak vervang ik vlees nog wel eens door in boter en zout gebakken uien. Tesamen met aardappelen (evt puree) en een groentensausje heb je een prima vegeratisch oudhollands maaltje. Een goeie kaasburger kan ik ook altijd waarderen, en als vuller in een wrap gebruik ik graag krokant gebakken falafelballetjes. Van de frituur heb je ook bami/nasi burgers ipv frikandellen, enzovoort.

Maar je hebt ook gewoon vegetarische burgers/worsten en dergelijke. Ik vermijd wel sojaproducten, omdat ik heb begrepen dat die milieutechnisch echt zwaar belastend zijn (o.a. heel veel water nodig bij de productie).

Uitdagingen die ik onder andere zie zijn de kinderen. Mijn vrouw was toch al geen vleesliefhebber (vooral gehakt en af en toe biefstuk) maar mijn zoon houd vooral van verwerkt vlees bij avondeten en niet van 'puur' (kotelet, biefstuk e.d.) en dat kun je zelf toch moeilijker maken. Ik heb hem de vraag wel gesteld (hij is 9) en hij houdt totaal niet van kaasburgers, maar b.v. af en toe een gebakken ei in plaats van worst erbij vind hij prima. Mijn dochters houden heel veel van kaasburgers.

Ze zijn ook allemaal wel weg met simpele vis zoals kibbeling of vissticks, mijn vrouw is ook gek van zalm - zelf eet ik totaal geen vis (hou er gewoon niet van). Ook daar kun je bezwaren hebben zoals de impact van de zogenaamd 'sustainable' noorse zalm (schijnt echt slecht te zijn voor de dieren aldus een documentaire).

TL;DR: ik zal waarschijnlijk nooit helemaal 100% vegetariër zijn om meerdere redenen, maar ga me wel inzetten voor dierenwelzijn.
Qua soja, die hoeveelheid water valt in het niet bij de hoeveel er nodig is voor een lapje vlees dus dat valt onder de streep wel mee.

Qua vervangers, ik was deze week bij de Aldi en daar hadden ze vegetarische frikandellen van Beckers in de aanbieding. Had die een jaar geleden ook geprobeerd en vond ze toen niet zo geweldig, nu hebben ze de ontwikkeling blijkbaar opgegeven en zijn ze een samenwerking aangegaan met een andere fabrikant. Goed resultaat imho! komt erg dicht in de buurt van een normale frikandel.

Denk dat makkelijk vlees ook bij de leeftijd van je zoon hoort, wel eens een vegetarische worst geprobeerd? Qua vis, de Viswijzer is hiervoor een handige tool, als je alleen maar groene lijst en MSC vis eet dan ben je al een eind.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
sewer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:34:
Verder in dieprvries nog Mora Veggie sateh, en snacks (bitterbal, frikandel, kroket) is veggie ook goed te doen :)

Een goed echt alternatief voor hamburger heb ik nog niet gevonden,
Erasmo schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:55:
[...]

Qua vervangers, ik was deze week bij de Aldi en daar hadden ze vegetarische frikandellen van Beckers in de aanbieding. Had die een jaar geleden ook geprobeerd en vond ze toen niet zo geweldig, nu hebben ze de ontwikkeling blijkbaar opgegeven en zijn ze een samenwerking aangegaan met een andere fabrikant. Goed resultaat imho! komt erg dicht in de buurt van een normale frikandel.
Ik heb laatst een keer de vegetarische snacks van Mora geprobeerd. Over de frikandel was ik niet zo te spreken maar de kroket heb ik door meerdere mensen laten proeven en bijna niemand vond hem te onderscheiden van een echte (rundvlees) kroketten. Echt een geslaagd product naar mijn mening. :*)
Binnenkort dan maar eens die Beckers snacks proberen.

Overigens ben ik zelf geen vegetariër maar ik probeer nu om meerdere malen per week de inname van vlees te verminderen. Zo gebruik ik tegenwoordig bijv. eigenlijk vaker vegetarische kip t.o.v. de echte kipfilet.

Ik ben blij met het toenemende aantal vegetarische (en veganistische) opties. Jammer dat veel mensen in je omgeving wel nog altijd lacherig doen als je een vleesvervanger gebruikt in je gerecht.

[ Voor 11% gewijzigd door robcoenen op 18-02-2021 15:06 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Die van Mora is vrij meh naar mijn mening, dan is Beckers beter. Was positief verrast.

Da's juist prima. Als heel NL 1-2 keer per week minder vlees eet haalt dat al flink wat druk van de ketel. En ja, ben ook blij dat het vegaschap in de Nederlandse supermarkt tegenwoordig veel uitgebreider en lekkerder is. Vroeger was het tofu wat de klok sloeg met een paar dubieuze schijven. Nu is het veel uitnodigender, en als straks bv. de vega nuggets eindelijk goedkoper zijn dan de kipnuggets dan zal het hard gaan.

• sewer
Toevallig heb ik deze week beckers veggie ovensnacks (doosje van 16 snacks) geprobeerd, was ook in onze winkel (Plus) in de aanbieding. Was inderdaad lekker :)

Maar soms vraag ik me af of mijn smaak niet veranderd is na jaren bijna vegetarisch eten en ook nog dit soort dingen uit de airfryer eten (ipv frituurpan of een pan met vet/olie), en dat een echte vlees-frituurder het wellicht smerig zou vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Iemand nog tips voor visvervangers (bij voorkeur verkrijgbaar bij Jumbo en/of Albert Heijn)?
Ik heb zelf zojuist de Jumbo Lekker Veggie lekkerbekjes gehad en wil graag meer visvervangers proberen.

Zelf heb ik al gevonden
Vivera: Plantaardige vissticks
De Vegetarische Slager: Visvrije Tonyn / Tonynsalade
Jumbo: Lekker Veggie Vis Sticks / Lekkerbek / Nuggets
SoFine: Sofish Fillets Salmon Style / Nuggets / Burgers
Vegan Zeastar: Notuna Sashimi / Zalmon Sashimi
Albert Heijn: Vegan Kibbeling

Iemand nog meer producten en/of aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:13:
...In de natuur vreet een leeuw ook een antilope op, en die worden niet zachtzinnig gevangen, verdoofd en daarna uitgebloed. Ze worden minutenlang achtervolgd tot grote stress van het beest en daarna levend uit elkaar getrokken of langzaam gewurgd door de nek door te bijten. Maar dat is natuur, en die leeuw weet niet beter. Zonder die antilope gaat de leeuw ook dood...
De mens is ook onderdeel van de natuur en heeft in haar ontwikkeling de mogelijkheid gekregen haar wil op te leggen aan dieren. Dan delft dat dier simpelweg het onderspit. Dat is 'natoer'.

Hopelijk is de mens wel ' humaan' genoeg om dit dan zo snel en doeltreffend mogelijk te doen om onnodig lijden te minimaliseren. Dus geen bioindustrie of halal. Dat betekent echter dat de prijs van vlees omhoog gaat. Dus minder vaak of kleinere porties. Als het vlees beter smaakt dan is dat niet eens zo'n ramp lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

robcoenen schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:51:
Iemand nog tips voor visvervangers (bij voorkeur verkrijgbaar bij Jumbo en/of Albert Heijn)?
Ik heb zelf zojuist de Jumbo Lekker Veggie lekkerbekjes gehad en wil graag meer visvervangers proberen.

Zelf heb ik al gevonden

Heb ik even goed nieuws voor je:
https://www.ad.nl/koken-e...t-het-lekker-is~a74a857a/

Edit: Nog mooier, het kost vrijwel hetzelfde als reguliere kibbeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Erasmo op 03-03-2021 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 21:49

WhySoSerious

Be the change.

robcoenen schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:51:

Zelf heb ik al gevonden

Jumbo heeft/had Woezel en Pip vissticks; https://wateetjedanwel.nl/vegan-vissticks/. Wellicht dat dat nu eigen huismerk geworden is.
Vivera heeft ook een vissticks; https://vivera.com/nl/pro...a-plantaardige-vissticks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
Erasmo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:53:
[...]

Heb ik even goed nieuws voor je:
https://www.ad.nl/koken-e...t-het-lekker-is~a74a857a/

Edit: Nog mooier, het kost vrijwel hetzelfde als reguliere kibbeling.
Thanks. Ik las het inderdaad vanochtend.
Binnenkort eens kijken of de Albert Heijn het hier in het assortiment heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Niet om 't een of 't ander, maar die imitatie kibbeling van de AH komt bij mij niet echt als 'echt' over:

Ingrediënten: water, rijst, rijstmeel, zonnebloemolie, erwteneiwit, maïsmeel, zetmeel (tapioca, tarwe, maïs), erwteneiwitisolaat, tarwegluten, specerijen, voedingsvezel (haver, citrus, tarwe), tarwe-eiwit, emulgator (mono- en diglyceriden van vetzuren [E471], guarpitmeel [E412]), zout, tarwebloem, stabilisator (methylcellulose [E461]), tomatenpoeder, gebufferde azijnpoeder (conserverend ingrediënt), natuurlijke aroma's, dextrose, conserveermiddel (melkzuur [E270]), gistextract, rijsmiddel (natriumcarbonaat [E500]), ijzer, vitamine B12.
Waarvan toegevoegde suikers 0.2g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.94g per 100 gram

Waarom? Waarom nou toch zo'n kakefonie van ingrediënten? Spullen die een gewone kok nooit in z'n hoofd zou halen om daar een smakelijk gerecht mee te bereiden. ;w
Jammer, heel jammer. Het kan veel minder complex.

En met een kiloprijs van bijna 14 euro/kg is het een prijzig stukje deeg... :-(

In gewone 'blanke' volkoren pasta zitten al meer eiwitten en vezels per 100gram dan in deze dure deegflappen.

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 03-03-2021 22:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Helemaal mee eens. Het is veel eenvoudiger en goedkoper om op een 'ouderwetse' manier een vegetarische maaltijd te maken i.p.v. al dat geknutselde nep vlees.
Ik heb een keer Seitan geprobeerd op aanraden van hier in dit topic. Het was heel duur en het had de geur en smaak van oud brood.
Een maaltijdsalade is veel lekkerder en w.s. nog gezonder ook.
Verder doe ik ook nog wel eens falafel i.p.v. gehaktballetjes, ook lekker als snack met een beetje mosterd.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Prima dan koop je het toch niet. Ik heb graag een VGA of een broodje shoarma, en als dat zonder gedoe nu ook vegetarisch kan is dat toch hartstikke mooi. Iedereen loopt altijd huilie te doen van ''huuuh nepvlees ga lekker gewoon met groentes koken'' maar de praktijk wijst toch anders uit,vleesvervangers zijn populair en de verkoop neemt alleen maar toe.

Laten we eens voor de gein kijken wat er bij de 'echte' kibbeling in zit:
Ingrediënten: 53% koolvis, tarwebloem, gemodificeerd aardappelzetmeel, zonnebloemolie, dextrine, rijstebloem, zout, specerijen (o.a. mosterd), dextrose, conserveermiddel (natriumacetaat [E262], melkzuur [E270]), aroma (tarwe), aardappelzetmeel, gistextract, rijsmiddel (natriumcarbonaat [E500], ammoniumcarbonaat [E503]), maltodextrine, suiker, verdikkingsmiddel (methylcellulose [E461]), kleurstof (paprika-extract [E160c]), stabilisator (mono- en diglyceriden van vetzuren [E471]), gerookt zout, paprikaconcentraat.
Het meeste zit gewoon in de kruidenmix en het krokante jasje.

[ Voor 49% gewijzigd door Erasmo op 04-03-2021 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:17
JukeboxBill schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:49:
Helemaal mee eens. Het is veel eenvoudiger en goedkoper om op een 'ouderwetse' manier een vegetarische maaltijd te maken i.p.v. al dat geknutselde nep vlees.
Ik heb een keer Seitan geprobeerd op aanraden van hier in dit topic. Het was heel duur en het had de geur en smaak van oud brood.
Een maaltijdsalade is veel lekkerder en w.s. nog gezonder ook.
Verder doe ik ook nog wel eens falafel i.p.v. gehaktballetjes, ook lekker als snack met een beetje mosterd.
Ehm, seitan is letterlijk tarwegluten, die je op 1000 manieren op smaak kunt maken. Kan heel goedkoop en heel duur. Heel vies en heel lekker. Hangt helemaal van de bereidingswijze af. Seitan is niet 1 product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Erasmo schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:22:
Prima dan koop je het toch niet. Ik heb graag een VGA of een broodje shoarma, en als dat zonder gedoe nu ook vegetarisch kan is dat toch hartstikke mooi. Iedereen loopt altijd huilie te doen van ''huuuh nepvlees ga lekker gewoon met groentes koken'' maar de praktijk wijst toch anders uit,vleesvervangers zijn populair en de verkoop neemt alleen maar toe.

[...]

LOL, inderdaad... het enige verschil is de binnenkant (vis vs. een vervanger). En als je de koolvis zou uitschrijven krijg je een nog grotere lijst. Bij de vleesvervanger wordt gewoon alle losse ingrediënten genoemd, terwijl koolvis een samengesteld geheel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Goed idee! :+

Wat doe ik dan; ik neem een stuk witvis (dat bestaat uit vis dus).
Vervolgens maak ik een beslagje van een bloemsoort, wat natte ingrediënten (b.v. bier, melk en/of ei), kruiden en zout.
Doop de visstukjes in het beslag en bakken maar.

Isse simpel. Niks meer, niks minder...

Maar je moet niet iets gaan proberen te 'faken'. Als je geen vis wilt eten, dan moet je geen vis eten. Maar ook niet net doen alsof je dat wel doet. Waarom? :?

M.a.w. dan blijft 14 euro/kg van die AH deegflapjes gewoon erg duur en naar verhouding krijg je weinig voedingsstoffen binnen voor dat geld.
Dan kun je veel makkelijker echt iets maken van non-vlees/non-vis ingrediënten wat gewoon prima smaakt en niet zo'n waslijst aan onnodige knutselonderdelen nodig heeft.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
ehtweak schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Vervolgens maak ik een beslagje van een bloemsoort, wat natte ingrediënten (b.v. bier, melk en/of ei), kruiden en zout.

Maar je moet niet iets gaan proberen te 'faken'. Als je geen vis wilt eten, dan moet je geen vis eten. Maar ook niet net doen alsof je dat wel doet. Waarom? :?

M.a.w. dan blijft 14 euro/kg van die AH deegflapjes gewoon erg duur en naar verhouding krijg je weinig voedingsstoffen binnen voor dat geld.
Dan kun je veel makkelijker echt iets maken van non-vlees/non-vis ingrediënten wat gewoon prima smaakt en niet zo'n waslijst aan onnodige knutselonderdelen nodig heeft.
Inderdaad, op jouw manier kan je ook een gezonde visvervanger maken. Maar jij neemt een ingrediëntenlijst erbij van een product dat in de supermarkt ligt en wilt dat vergelijken met jouw thuis methode. Dat is appels met peren vergelijken.
En trouwens, weet je ook wat er allemaal in die witvis zit aan ingrediënten? Heb je daar wel eens onderzoek naar gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:08

[...]

Kibbeling is eigenlijk ook categorie " junkfood ", alhoewel het zo af en toe gewoon zou moeten kunnen.
Punt is dat men vega varianten al snel ziet als een gezond&natuurlijk alternatief, dit beeld wordt gecreëerd door de voedselindustrie.
Als je dan de ingrediënten lijst leest kom je als consument er dan meestal wel bedrogen uit.
Het dierlijke gedeelte is eruit gehaald, wat zeker voordelen kan bieden.
Maar daarvoor in ruil stoppen ze er dan meestal allemaal andere rotzooi in en vaak extra veel zout.

Het probleem hier is niet zo zeer het vlees vs vega gedeelte, maar eigenlijk de voedselindustrie die schaamteloos bewerkt voedsel vol stopt met discutabele ingrediënten die eigenlijk niet nodig zijn of soms zelfs enkel dienen als goedkoop vulmiddel.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ehtweak schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Gefeliplapstaart je bent een keukenheld die zelf kibbeling bakt, ''deegflapjes'' zijn te min voor jou.
Schrijf je wel even alle kruiden, alle hulpstoffen die in het bloem zitten, en alle allergenen in de melk vol uit en splits je alle ingredienten van je halffabrikaten op in de declaratie? Oh wacht nu is de lijst bijna even lang als die van de supermarkt.

99% van Nederland haalt z'n kibbeling bij de kar of in de supermarkt, en wil gewoon wat lekker knapperigs en goed gekruid uit de frituur,dat is de doelgroep. Waarom je vega kibbeling eet? Visserij heeft flink wat grote problemen nu, ik hou ook van een visje op z'n tijd maar laat het meestal staan tegenwoordig, er zijn flink wat problemen in de visserij. Als ik zin heb in een bord patat met kibbeling is dat een prima alternatief zodat hopelijk met een jaar of 50 mijn (klein)kinderen gewoon weer op een goede manier vis kunnen eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

segil schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:48:
[...]

En trouwens, weet je ook wat er allemaal in die witvis zit aan ingrediënten? Heb je daar wel eens onderzoek naar gedaan?
Jazeker.
Zelfs de meest goedkope blokken witvis bestaand uit geperste stukken vis... (je moet natuurlijk wel de nep-varianten links laten liggen).
M.a.w. een soortement van vis-seperator vlees. Net zoals kip-seperator wat b.v. voor die 'heerlijke' kant-en-klaar kipnuggets wordt gebruikt. :X
Zo zijn er ook nog steeds mensen die denken dat surimi iets te maken heeft met krab. Da's dus niet zo... ;) Hooguit kwa uiterlijk, maar dan houdt het ook snel op.
Dan haal ik zelf wel een paar krabben bij een visser en kook die zelf wel ff.

Maar idd; dat soort dingen koop ik nooit in een supermarkt of groothandel.
Koop zelden tot nooit processed voedselproducten. Is duur en totaal onnodig en daarbij vaak ongezond.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:08
segil schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:48:
[...]

Inderdaad, op jouw manier kan je ook een gezonde visvervanger maken. Maar jij neemt een ingrediëntenlijst erbij van een product dat in de supermarkt ligt en wilt dat vergelijken met jouw thuis methode. Dat is appels met peren vergelijken.
Nouja dat over witvis is één ding, maar ik vraag mij wel af hoe je zelf zo'n kibbeling vervanger zou willen maken en dan zonder al die rotzooi die de voedselindustrie erin doet.
Ik ben bang dat dat lastig wordt of je krijgt een vrijwel totaal ander product die totaal anders smaakt dan echte kibbeling.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sewer
JohanNL schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:53:

Kibbeling is eigenlijk ook categorie " junkfood ", alhoewel het zo af en toe gewoon zou moeten kunnen.
Punt is dat men vega varianten al snel ziet als een gezond&natuurlijk alternatief, dit beeld wordt gecreëerd door de voedselindustrie.
Friet met cola is ook veganistisch ;) Zelf zie ik vega niet als gezonder, ik denk zelfs dat een gezond dieet met witvlees (van gevogelte), vis en beperkt zuivel eigenlijk gebalanceerder en gezonder is.

Je eet mijns inziens processed food eigenlijk nooit voor de gezondheid, of dat nu vega-producten zijn als chips, vleesvervangers of koekjes, of vleesproducten als frikandel, kroket of boomstammetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Je doet nog steeds de aanname dat vis/vlees is natuurlijk en gezond en zonder problemen. En vervangers zijn per definitie rotzooi en troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Erasmo schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:53:
[...]

Gefeliplapstaart je bent een keukenheld die zelf kibbeling bakt, ''deegflapjes'' zijn te min voor jou.
Schrijf je wel even alle kruiden, alle hulpstoffen die in het bloem zitten, en alle allergenen in de melk vol uit en splits je alle ingredienten van je halffabrikaten op in de declaratie? Oh wacht nu is de lijst bijna even lang als die van de supermarkt.
Maar die AH dingen, dat zijn gewoon deeglapjes. Kijk maar naar de ingrediëntenlijst.

Dat heeft niks te maken met 'te min zijn'. Maar met gezond verstand gebruiken.
Hulpstoffen in bloem? Waar heb je het over?
Meestal gebruik ik voor zoiets kikkererwtenmeel. Dat zijn dus gedroogde kikkererwten en vervolgens fijngemalen. Hoezo hulpstoffen?
Kruiden? Vaak wat fijngemalen peperkorrels en zout en, bij visgerechten, bijvoorbeeld wat fijngesneden dille (groeit in de zomer in de tuin, en anders op de vensterbank). Het gaat niet om basiszaken als wat NaCl, maar om de onnodige hulpstoffen die bij processed foods worden gebruikt.
En de melk; tja, daar gebruik ik rauwe melk voor, van de lokale boerderij. Voor het luttele bedrag van 85cent/liter. Is slechts kort houdbaar omdat het niet gepasteuriseerd is. Maar zoveel meer smaak.

En ja, er is veel mis in de wereld van de voedselproductie, -verwerking en -consumptie.
Vooral met mate zaken als vlees/vis gebruiken en weten waar het vandaan komt, met een flink dosis product- en bereidingskennis, zou al veel leed kunnen besparen.
Wij eten zelden 'gewoon' vlees. Af en toe niet-gefokt wild (afschot i.v.m. overpopulatie) of vis bijvangst of af en toe een stukkie koe van een beest wat op z'n gemak heeft kunnen groeien.
https://www.hoevevredeveld.nl/koeien

En zo helpen alle kleine beetjes.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

segil schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:59:
Je doet nog steeds de aanname dat vis/vlees is natuurlijk en gezond en zonder problemen.
Kan, hoeft niet.
En vervangers zijn per definitie rotzooi en troep.
Kan, hoeft niet.
Waarbij wel veel v.d. de aangeprezen processed (al dan niet vega-varianten) foods de boosdoeners zijn.

Noch het één, noch het ander is compleet juist. ;)

Het zit 'm juist in de details en de nuances. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:54
sewer schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:34:
En wellicht nog wel een of 2 dingen die we af en toe gebruiken (speckjes van vegetarisch slager heel af en toe). Als je echt een stuk vlees vervangt (biefstuk, schnitzel, cordon blue), dan ga je snel teleurgesteld raken met vleesvervangers. Als je het ergens in mikt, bijv. bij pasta, pad thai, curry's etc, dan is het wel al snel lekker met een vervanger.

Een goed echt alternatief voor hamburger heb ik nog niet gevonden, maar we vinden de notenburger wel lekker (maar die probeert dan ook niet echt een hamburger na te bootsen). Voor een goede burger of biefstuk zou ik dan eigenlijk gewoon biologisch vlees kopen.
Ik moet zeggen dat ik de schnitzel van de vegetarische slager best wel goed te doen vindt. Hij wint het niet van een goeie "echte" schnitzel, maar als je hem vergelijkt met een voorverpakte supermarkt schnitzel is ie imo helemaal niet verkeerd.

Ben zelf vooral fan van de kipstukjes van de vegetarische slager. Die gebruiken we vrij veel voor roerbak dingen hier. De spekjes vielen mij wat tegen.

Qua burgers ben ik wel fan van dit recept: https://www.thepioneerwom...a11831/black-bean-burger/. Kost een paar pogingen om de structuur / vochtigheid goed te krijgen maar smaken echt goed. Zeker met wat tabasco of zo er in. Je houdt er niemand mee voor de gek, maar je kunt er wel gewoon een lekkere burger mee bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Mijn excuses als ik iets te sterk uit de hoek kwam. Dit topic gaat over minder dierlijke producten eten en iedereen doet dat op eigen manier.
Maar dat geknutseld voedsel van de industrie probeer ik toch zo veel mogelijk te vermijden en dat geldt niet alleen voor vleesvervangers.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:02

Thompson

Beeromaniac

sewer schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:20:
Toevallig heb ik deze week beckers veggie ovensnacks (doosje van 16 snacks) geprobeerd, was ook in onze winkel (Plus) in de aanbieding. Was inderdaad lekker :)

Maar soms vraag ik me af of mijn smaak niet veranderd is na jaren bijna vegetarisch eten en ook nog dit soort dingen uit de airfryer eten (ipv frituurpan of een pan met vet/olie), en dat een echte vlees-frituurder het wellicht smerig zou vinden :P
Maak voor jezelf een keer een proeverijtje en probeer het uit d:)b

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:39

Yucon

*broem*

Thompson schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:48:
[...]

Maak voor jezelf een keer een proeverijtje en probeer het uit d:)b
Ik denk niet dat ze vega-bitterballen herkennen. Je herkent ze vooral aan de iets sterkere nootmuskaatsmaak, maar dat lijkt me meer het recept dan wel of geen vlees. Maar als je weet dat dat specifiek is waar je op moet letten pik je ze er wel uit.

Het is wel erg jammer dat al die vega varianten allemaal voor de oven of airfryer zijn. Dat geeft zo'n zooi.. het vet wat eruit druipt is enorm hardnekkig en stinkt ook nog. Ik zou ze veel liever in de frituurpan gooien.

* Yucon is trouwens erg blij dat de airfryer stilletjes van het toneel verdwenen is in huize Yucon

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 08-03-2021 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Yucon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:03:
[...]

Ik denk niet dat ze vega-bitterballen herkennen. Je herkent ze vooral aan de iets sterkere nootmuskaatsmaak, maar dat lijkt me meer het recept dan wel of geen vlees.

Het is wel erg jammer dat al die vega varianten allemaal voor de oven of airfryer zijn. Dat geeft zo'n zooi.. het vet wat eruit druipt is enorm hardnekkig en stinkt ook nog. Ik zou ze veel liever in de frituurpan gooien.

* Yucon is trouwens erg blij dat de airfryer stilletjes van het toneel verdwenen is in huize Yucon
Huh dat is me echt nog nooit opgevallen dat die niet geschikt zouden zijn voor de frituur.
Is het niet zo dat alles wat je prima in een airfryer kunt frituren je ook in een gewone frituur kunt gooien?

Eerste keren dat ik in dit topic post trouwens.

* Thompson is verre van vegetarier maar heeft wel een interesse in alles wat met eten te maken heeft.

Aangezien vleesvervangers een telkens groter aandeel beginnen te worden in de Nederlandse supermarkten en levensstijl van mensen vind ik het leuk om daar ook meer over te leren / mee te experimenteren.

Ik hanteer voor mezelf een beetje de richtlijn; Als een plantaardig alternatief aan minimaal 1 van deze eisen voldoet overweeg ik het, voldoet het aan 2 dan zal ik daar regelmatig voor kiezen, voldoet het aan 3 of 4 stap ik redelijk definitief over;
1. Lekkerder
2. Gezonder
3. Goedkoper
4. Gemakkelijker in gebruik

Een beetje ook in volgorde van prioriteit. 1 en 3 zijn helaas nog niet vaak voorgekomen.

Deze week is de week van het geen vlees eten, dat betekent doorgaans erg goede aanbiedingen. O.a. de Coop en Plus hebben alle vivera vleesvervangers voor 1 euro. (Tip; Voor bijv kruimgehakt hebben ze bij de Coop ook de 400 grams voordeelverpakkingen voor 1 euro! Normaal 3,50 oid.)

Ik zal later nog even mijn "review" plaatsen van degene die ik tot nu toe allemaal al geprobeerd heb.

[ Voor 11% gewijzigd door Thompson op 08-03-2021 16:48 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Thompson schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:07:
Huh dat is me echt nog nooit opgevallen dat die niet geschikt zouden zijn voor de frituur.
Is het niet zo dat alles wat je prima in een airfryer kunt frituren je ook in een gewone frituur kunt gooien?
Begrijp ik goed dat je het geprobeerd hebt? Het staat er namelijk met grote letters op, maar ik begrijp ook niet heel goed wat het probleem zou zijn. Mogelijk zitten er vetten in die niet tegen die temperatuur kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Yucon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:10:
[...]

Begrijp ik goed dat je het geprobeerd hebt? Het staat er namelijk met grote letters op, maar ik begrijp ook niet heel goed wat het probleem zou zijn. Mogelijk zitten er vetten in die niet tegen die temperatuur kunnen.
Nee nog nooit geprobeerd, maar dat ga ik nu dus zeker een keer doen :+
Was me er gewoon totaal niet van bewust / opgevallen dat vega-varianten altijd "airfryer only" zijn.

De mogelijke reden die je aangeeft is overigens zeer goed mogelijk, zonnebloemolie (veelgebruikt i.v.m. goedkope prijs) heeft een rookpunt (waarbij voedsel ook een onaangename smaak/geur krijgt) van 107 graden.

Dat is wellicht ook waardoor die "lekdruppels" zo onaangenaam zijn.

Interessant!

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Thompson schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:14:
[...]

Nee nog nooit geprobeerd, maar dat ga ik nu dus zeker een keer doen :+
Was me er gewoon totaal niet van bewust / opgevallen dat vega-varianten altijd "airfryer only" zijn.

De mogelijke reden die je aangeeft is overigens zeer goed mogelijk, zonnebloemolie (veelgebruikt i.v.m. goedkope prijs) heeft een rookpunt (waarbij voedsel ook een onaangename smaak/geur krijgt) van 107 graden.

Dat is wellicht ook waardoor die "lekdruppels" zo onaangenaam zijn.

Interessant!
Vanuit marketingoogpunt begrijp ik het wel. Ze mikken toch voor een flink deel op jongeren en/of laten we zeggen het wat minder conservatieve deel van het publiek. Dat is waarschijnlijk precies de groep die net wat minder dan gemiddeld een frituurpan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Vandaag nog een stukje van RTLZ - over prijsverschillen tussen nepvlees en diens dierlijke alternatief.

Ik vond het wel een interessant stuk. Wat ik er vooral van begrijp is dat het een kwestie van schaal is, en dat we nu nog moeten betalen voor innovatie. Bovendien denk ik dat die vegetarische producten ook nog altijd als premium worden gezien, waardoor je nog net iets meer kan vragen.

Ik kijk alvast uit naar de volgende fase in dit groeiproces *O*

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
AH is lekker bezig deze week. Groot deel van de vleesvervangers is nu 1+1 gratis. En sommige andere vega/vegan producten ook.Heel m'n vriezer zit nu vol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:42
segil schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:07:
AH is lekker bezig deze week. Groot deel van de vleesvervangers is nu 1+1 gratis. En sommige andere vega/vegan producten ook.Heel m'n vriezer zit nu vol :)
Het is de week zonder vlees, elke supermarkt heeft goede aanbiedingen heb ik begrepen. Hier in Zweden is de prijs voor vleesvervangers gelukkig al stukken lager dan in Nederland, dan gaat het voornamelijk om tofu wat we gebruiken.

Overigens is het ook interessant om te zien hoe minder/geen vlees eten veel meer de standaard is in Zweden. Natuurlijk heb je nog de mensen die graag die stinkende surströmming eten, maar op de basisschool van mijn kinderen zijn er meer kinderen die een vegetarische lunch in de middag krijgen (warm eten als lunch op school is de norm hier) dan die dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Orangelights23 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:41:
[...]

Het is de week zonder vlees, elke supermarkt heeft goede aanbiedingen heb ik begrepen. Hier in Zweden is de prijs voor vleesvervangers gelukkig al stukken lager dan in Nederland, dan gaat het voornamelijk om tofu wat we gebruiken.

Overigens is het ook interessant om te zien hoe minder/geen vlees eten veel meer de standaard is in Zweden. Natuurlijk heb je nog de mensen die graag die stinkende surströmming eten, maar op de basisschool van mijn kinderen zijn er meer kinderen die een vegetarische lunch in de middag krijgen (warm eten als lunch op school is de norm hier) dan die dat niet doen.
Als ik de statistieken mag geloven valt het nog wel tegen in Zweden (artikel uit 2019):
People in Sweden are eating less meat, and more of the meat they are eating comes from Swedish farms.

New figures from the Board of Agriculture show Swedes eating an average of 83.5 kg of meat per person per year. That's 2.2 kg down from last year, and the previous year also had a fall.

Åsa Lannhardt, an expert at the board, tells Swedish Television that this fall is likely the start of a trend rather than a blip, meaning Swedish meat consumption will probably keep falling.

Sweden's annual consumption of beef, pork, chicken and other meats is still well over the EU average of 70 kg per person.
In Nederland was het vorig jaar dacht ik ergens rond de 77kg en het jaar daarvoor net geen 80kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
emnich schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:18:
[...]

Als ik de statistieken mag geloven valt het nog wel tegen in Zweden (artikel uit 2019):

[...]

In Nederland was het vorig jaar dacht ik ergens rond de 77kg en het jaar daarvoor net geen 80kg
Dat komt voornamelijk omdat Zweden aan de ene kant enorm progressief is die bestaat uit de jongere generatie, maar, zeker in het noorden, ook enorm conservatief is die bestaat uit de oudere generatie. Dit plus het feit dat er veel minder mensen wonen en er sprake is van vergrijzing en deze twee uitersten dus ook een ander gemiddelde (mediaan vs modus discussie) laten zien. Gemiddeld zie je in de grotere steden dat in iedere geval vegetarisch eten bijna de norm is. Nu is mijn vrouw onderzoeker bij een universiteit hier en, hoewel dat natuurlijk n=1 is, zie je dat de jongere generatie zich veel bewuster is van eten algemeen en dus ook vaak gezondere keuzes maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
Orangelights23 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:41:
[...]

Het is de week zonder vlees, elke supermarkt heeft goede aanbiedingen heb ik begrepen.
Ze zijn inderdaad lekker bezig deze week. Aanbiedingen als 1+1 gratis op A-merk vleesvervangers of €1,- betalen voor een bepaald merk zijn toch zeker stimulerend om het minstens eens te proberen.

Albert Heijn
25% korting - AH Vegatarische maaltijden
30% korting - Unox vegatarisch
2e gratis - Alle A-merk gekoelde vleesvervangers
2e gratis - Alle A-merk gekoelde plantaardige alternatieven voor kaas en zuivel
2e gratis - AH Vega snacks
2e gratis - Violife
2e gratis - Willicroft
2e gratis - Nature moi

Jumbo
3 voor €8,- - Kies & Mix vega
2+1 gratis - Lekker Veggie vleesvervangers of paddenstoelengehakt

Lidl
30% korting - Vega(n) assortiment
€1.29 - Vemondo Vegan drink
€1.49 - Vegetarische filet americain

Aldi
€2,49 (4x 100g) - Meat Free Days vegan burgers

Plus
€1,- per pak - Alle Vivera Plantaardig (m.u.v. voordeelverpakkingen)
€1,- per stuk - Alle Kips Vega
€2,49 per pak - Mora vegetarische oven snacks
€3,49 - Alle PLUS Vegetarische maaltijdsalades

Dirk
€0,99 - Kips vega paté, smeerworst of snijworst
€1,59 - de Beste vegetarische Oosterse schijven
2 voor €3,- - Aviko Easy Veggie
2 voor €3,50 - Garden Gourmet of De Vegetarische Slager
2 voor €5,- - Kwekkeboom vega Oven & Airfryer snacks

Dekamarkt
€0,99 - Kips vega vleeswaren
1+1 gratis - Vivera, Valess, Quorn of Dekavers vegetarisch
2 voor €3,50 - Aviko Easy Veggie

Coop
€0,99 per pak - Alle Vivera vleesvervangers

Spar
2e halve prjs - Vegetarische Slager
2e halve prjs - Vivera
25% Vegetarische Slager pertit paté, petit filet of boterhamworst
€1,49 Kips vega paté

Hoogvliet
€1,- per pak - Alle Vivera
€2,49 - Mora vegetarisch
1+1 gratis - Kips vega paté, smeerworst of snijworst
1+1 gratis - Iglo Green Cuisine
50% korting - Alpro plantaardige variatie op kwark, no sugars

Deen
50% korting - Iglo Green Cuisine (m.u.v. familieverpakking)
€1,75 - De Vegetarische Slager vleeswaren
€2,- - De Vegetarische Slager
€2,- - Garden Gourmet vleesvervangers
€2,- - So Vegan chocolade pasta
€2,- Unox Vegetarische producten
€2,50 - Mora vegetarische snacks

Vomar
€1,- per stuk - Alle Kips Vega
1+1 gratis - Valess of Vivera vleesvervangers
2 voor €4,- - De Vegetarische Slager
2 voor €4,- - The Blue Butcher of Novish
€1,49 - Pint Vleeswarenvervangers
€2,49 Mora Vegatarische oven & airfryer snacks

Jan Linders
1+1 gratis - Alle vleesvervangers uit de koeling
30% korting - Mora Vegetarische snacks
50% korting - Iglo Green Cuisine

[ Voor 3% gewijzigd door robcoenen op 09-03-2021 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb ook flink ingeslagen op de vleesvervangers. Ik was vooral heel erg onder de indruk van de hamburger van de 'vegetarische slager'. Die was gewoon écht heel goed en bijna niet van echt te onderscheiden. En dan krijg je het gewoonlijke commentaar 'waarom moet alles op vlees lijken' - dat hoeft ook niet, maar als overstapper is het toch wel fijn om die specifieke textuur en smaak niet te hoeven missen als je je principes wijzigt.

Het enige vlees dat ik nu nog eet is ofwel voorraad die ik nog had (blikje knaks, gedroogde worst, of diepvries spul) ofwel bij hoge uitzondering biologisch. Als ik iets voor de kinderen koop wat niet op komt eet ik het wel, weggooien vind ik dan erger dan opeten. En ik denk dat ik heus nog wel een uitzondering zal maken voor een gedroogde worst met brood bij een kampvuurtje als ik in een tent slaap, maar ik denk dat ik ondertussen 90% van mijn vleesconsumptie of weggehaald of vervangen heb.

En dat voelt fijn :). Niet alleen is er een deel keuzestress weg (1 schap vervangers tegenover 5 schappen vlees) maar het voelt ook gewoon fijn. We hebben vorige week onze kat laten inslapen omdat ze vrij ziek was (en oud) en dat hakte er echt in bij me. Ik heb zoveel schuld en verdriet gevoeld dat ik een beestje wat van mij afhankelijk is zoiets aan doe (ervoor kiezen haar leven te beëindigen), ben er dagen van slag van geweest. En dat is dan niet anders voor een varkentje of kalfje.

Voor melkproducten of eieren stap ik niet over, maar koop ik wel 3 sterren biologisch. Vooral in het geval van de melk ben ik het nog niet eens met de productie, maar ik heb nog niet bedacht hoe ik dat anders wil. Ik ben niet van mening dat ik vegan wil of moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

HTT-Thalan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:28:
Ik heb ook flink ingeslagen op de vleesvervangers. Ik was vooral heel erg onder de indruk van de hamburger van de 'vegetarische slager'. Die was gewoon écht heel goed en bijna niet van echt te onderscheiden. En dan krijg je het gewoonlijke commentaar 'waarom moet alles op vlees lijken' - dat hoeft ook niet, maar als overstapper is het toch wel fijn om die specifieke textuur en smaak niet te hoeven missen als je je principes wijzigt.

Het enige vlees dat ik nu nog eet is ofwel voorraad die ik nog had (blikje knaks, gedroogde worst, of diepvries spul) ofwel bij hoge uitzondering biologisch. Als ik iets voor de kinderen koop wat niet op komt eet ik het wel, weggooien vind ik dan erger dan opeten. En ik denk dat ik heus nog wel een uitzondering zal maken voor een gedroogde worst met brood bij een kampvuurtje als ik in een tent slaap, maar ik denk dat ik ondertussen 90% van mijn vleesconsumptie of weggehaald of vervangen heb.

En dat voelt fijn :). Niet alleen is er een deel keuzestress weg (1 schap vervangers tegenover 5 schappen vlees) maar het voelt ook gewoon fijn. We hebben vorige week onze kat laten inslapen omdat ze vrij ziek was (en oud) en dat hakte er echt in bij me. Ik heb zoveel schuld en verdriet gevoeld dat ik een beestje wat van mij afhankelijk is zoiets aan doe (ervoor kiezen haar leven te beëindigen), ben er dagen van slag van geweest. En dat is dan niet anders voor een varkentje of kalfje.

Voor melkproducten of eieren stap ik niet over, maar koop ik wel 3 sterren biologisch. Vooral in het geval van de melk ben ik het nog niet eens met de productie, maar ik heb nog niet bedacht hoe ik dat anders wil. Ik ben niet van mening dat ik vegan wil of moet zijn.
Heel fijn om te lezen hoe je "vorderingen" maakt HTT, dankjewel :) En wat vervelend voor de kat.

Oh, en die keuzestress begint steeds meer te komen vergeleken met enkele jaren geleden hoor :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robcoenen
Lange leve de week zonder Vlees en de Albert Heijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fb-LO940gJLteHgINxHGTLvCvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/279maUnTP7Ief8fiFxbcEHIe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Heeft iemand hier ervaring met Airseal schoenen? Een soort dr martens van 'vegan (:') ) ' kunstleer?

Het vegan aspect vind ik in dit opzicht een beetje vergezocht, maar ze zagen er wel prima uit. En in dat opzicht vind ik het eigenlijk best logisch om m'n lijn van bij voedsel door te trekken: als vega(n) gewoon minimaal bijna even goed is als dierlijk is het stom om dierlijke producten te gebruiken. Dat geldt dus ook voor schoenen.

[ Voor 198% gewijzigd door Yucon op 14-03-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Orangelights23 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:33:
[...]

Dat komt voornamelijk omdat Zweden aan de ene kant enorm progressief is die bestaat uit de jongere generatie, maar, zeker in het noorden, ook enorm conservatief is die bestaat uit de oudere generatie. Dit plus het feit dat er veel minder mensen wonen en er sprake is van vergrijzing en deze twee uitersten dus ook een ander gemiddelde (mediaan vs modus discussie) laten zien. Gemiddeld zie je in de grotere steden dat in iedere geval vegetarisch eten bijna de norm is. Nu is mijn vrouw onderzoeker bij een universiteit hier en, hoewel dat natuurlijk n=1 is, zie je dat de jongere generatie zich veel bewuster is van eten algemeen en dus ook vaak gezondere keuzes maakt.
Is dat ook het geval in de lagere sociale kringen? Dat is in Nederland heel sterk de scheidslijn. Ik ging ervan uit dat dat in zweden ook het geval zou zijn maar omdat je zo de leeftijd benadrukt ben ik toch wel benieuwd naar de achtergrond daarvan.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 14-03-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Yucon schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:43:
[...]

Is dat ook het geval in de lagere sociale kringen? Dat is in Nederland heel sterk de scheidslijn. Ik ging ervan uit dat dat in zweden ook het geval zou zijn maar omdat je zo de leeftijd benadrukt ben ik toch wel benieuwd naar de achtergrond daarvan.
Daar weet ik onvoldoende van hier in Zweden, maar volgens mij kun je wel stellen dat lagere sociale kringen gemiddeld gezien meer dierlijke producten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

robcoenen schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:18:
Lange leve de week zonder Vlees en de Albert Heijn :)

[Afbeelding]
Daar zitten een aantal prima dingen tussen :Y)

Vanmiddag ook even langs de AH geweest, komen er normaal misschien 1 a 2 x per maand voor de wat specialere dingen, maar had graag die kibbeling willen scoren, schijnt lekker te zijn. Helaas is het aanbod bij de lokale AH wat minder en ga ik er niet speciaal voor rijden.

Ipv kibbeling maar de Beyond Meat burgers gescoord. Morgen op een afbakbroodje samen met wat tomaat, komkommer, mayo (plantaardig v remia) en mosterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

WhySoSerious schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:15:
[...]

Daar zitten een aantal prima dingen tussen :Y)

Vanmiddag ook even langs de AH geweest, komen er normaal misschien 1 a 2 x per maand voor de wat specialere dingen, maar had graag die kibbeling willen scoren, schijnt lekker te zijn. Helaas is het aanbod bij de lokale AH wat minder en ga ik er niet speciaal voor rijden.

Ipv kibbeling maar de Beyond Meat burgers gescoord. Morgen op een afbakbroodje samen met wat tomaat, komkommer, mayo (plantaardig v remia) en mosterd.
+1 voor de kibbeling van de AH. Er lekker, ook al uit de airfryer. Voor die echte vette smaak is frituren echter aan te raden.

Voor deze week staat ook op het menu, om te proberen, de vega ribs van de AH. Zal mij benieuwen.

Die Ereburger van de Vegetarische Slager is overigens ook een aanrader. Wel aan de prijs

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Laatste tijd proberen we hier ook steeds vaker vegetarisch te eten. Reden omdat vlees nu eenmaal niet zo gezond voor het klimaat op dit moment. Jammer, want ben toch wel enorm fan van een goed stuk vlees of vis. Maar met een beetje extra moeite erg goed te doen om toch 4-5 dagen geen vlees te eten per week.

Waar ik dan niet zo vrolijk van wordt is de ingrediëntenlijst van al die vleesvervangers. Vol met toegevoegde suikers en veel zout.

Hierboven ook al genoemd zie ik. Als je kritisch kijkt naar al die vleesvervangers is het best wel troep vergeleken met een vers stukje rund, vlees of kip van de slager. En dat is jammer.

[ Voor 17% gewijzigd door Deruxian op 14-03-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Deruxian schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:41:
Laatste tijd proberen we hier ook steeds vaker vegetarisch te eten. Reden omdat vlees nu eenmaal niet zo gezond voor het klimaat op dit moment. Jammer, want ben toch wel enorm fan van een goed stuk vlees of vis. Maar met een beetje extra moeite erg goed te doen om toch 4-5 dagen geen vlees te eten per week.

Waar ik dan niet zo vrolijk van wordt is de ingrediëntenlijst van al die vleesvervangers. Vol met toegevoegde suikers en veel zout.

Hierboven ook al genoemd zie ik. Als je kritisch kijkt naar al die vleesvervangers is het best wel troep vergeleken met een vers stukje rund, vlees of kip van de slager. En dat is jammer.
Klopt, maar vergeet niet dat het gemaksproducten te zijn. Met een klein beetje gemak maak je zelfs iets, bijv. https://www.degroenemeisjes.nl/zwarte-bonenburgers/ of https://veganchallenge.nl/recepten/beantastic-burgers/

Uiteindelijk heb je een stroming die qua vorm, structuur en smaak zo min mogelijk willen inleveren, zij pakken dan AH Kibbeling, een Beyond Meat burger of een Lidl Kipkrokantje. Mensen zoals jij zullen iets maken wat op mijn link lijkt, of wat paddestoelen, of gewoon helemaal geen "vervanger" pakken. Ik denk dat wij nog maar 1 of 2 dagen per week een "AVG"-tje doen, waarbij de V dan een kant en klaar product is, of iets zelfsgemaakts.
Veel vaker maken we curry's waar je vaker kikkererwten gebruikt, of wokgerechten waar je je juist weer tot tempeh richt.

Voor iedereen is er wat tegenwoordig, kijk maar hoe alle fabrikanten hier op in spelen. En hoewel ik in de basis ook "puurdere" zaken eet kan ik hier alleen maar blij om zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Yucon schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:36:
Heeft iemand hier ervaring met Airseal schoenen? Een soort dr martens van 'vegan (:') ) ' kunstleer?

Het vegan aspect vind ik in dit opzicht een beetje vergezocht, maar ze zagen er wel prima uit. En in dat opzicht vind ik het eigenlijk best logisch om m'n lijn van bij voedsel door te trekken: als vega(n) gewoon minimaal bijna even goed is als dierlijk is het stom om dierlijke producten te gebruiken. Dat geldt dus ook voor schoenen.
Geen ervaring met dit model. Maar wel ervaring met het bestellen van wandelschoenen van dezelfde fabrikant. Deze zit in Engeland en hun schoenen worden o.a. verkocht door Vegalife.nl. Paar maanden geleden de schoenen besteld en ze zijn nog niet binnen. Vegalife heeft de bestelling geplaatst bij Vegetarian Shoes, maar vanwege de brexit duurt het aanzienlijk langer voordat ze geleverd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

probleem met vegetarische vleesprodukten is ook dat de voedingswaarde anders is dan van vlees waardoor het niet echt vleesvervangers zijn.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Salvatron schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:16:
probleem met vegetarische vleesprodukten is ook dat de voedingswaarde anders is dan van vlees waardoor het niet echt vleesvervangers zijn.
Als dat je standaard is, dan weet ik niet zeker of kip een vervanger is voor rundvlees. Die samenstelling en de voedingswaarden zijn namelijk ook anders.

Natuurlijk valt er wel wat op te merken aan vleesvervangers. Vooral het zoutgehalte is vaak relatief hoog. Maar goed, als het je om de gezondheid te doen is, dan zijn er 1000 andere recepten die andere benaderingen hebben dan het vervangen van het noodzakelijk geachte "vleesgevoel".

Vleewvervangers bestaan wel om de drempel naar een flexi- of vegetarische levensstijl te verlagen, en er is in Nederland nog nooit zoveel keus geweest wat dat betreft. Tot op het punt dat ik steeds meer gelegenheidsargumenten tegen zo'n levensstijl begin te horen. En eerlijk gezegd ben ikzelf daar wel een beetje klaar mee....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Helixes schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Als dat je standaard is, dan weet ik niet zeker of kip een vervanger is voor rundvlees. Die samenstelling en de voedingswaarden zijn namelijk ook anders.
beetje vreemde opmerking, ik ga er vanuit dat bijv. vegetarisch kippenvlees wordt gebruikt om echt kippenvlees te vervangen en niet rundvlees, logischerwijs wordt vegetarisch kippenvlees met echt kippenvlees vergeleken qua voedingswaarde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:43
Wanneer we de hele discussie omtrent vlees, vleesvervangers, kweekvlees en nepvlees tot op het bot door ons eigen lichaam laten ontleden dan blijkt eigenlijk dat ons lichaam er geen snars om geeft in welke vorm de noodzakelijke voedingsstoffen in de maag terechtkomen. Hoofdzaak is (bij eiwitten bijvoorbeeld) dat die in voldoende hoeveelheden naar binnen komen. En wat blijkt nu? Een product gemaakt met 200 gram peulvruchten levert ongeveer evenveel eiwitten op als een biefstukje van 200 gram. Alleen, de productie van dat biefstukje is voor het milieu veel belastender dan het kweken van die peulvruchten.
Wanneer je dus gevarieerd vegan of vegetarisch eet dan kun je dat dierenvlees rustig laten staan. Vinden je kleinkinderen vast ook een goede move.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Salvatron schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:50:
beetje vreemde opmerking, ik ga er vanuit dat bijv. vegetarisch kippenvlees wordt gebruikt om echt kippenvlees te vervangen en niet rundvlees, logischerwijs wordt vegetarisch kippenvlees met echt kippenvlees vergeleken qua voedingswaarde.
"Eten we vandaag saucijsjes of kip?"

In die zin is ieder stukje vlees een vervanger van een ander stukje vlees. Je zou dat opportunity cost kunnen noemen. Vleesvervangers zijn een relatief nieuwe speler in het spectrum van die opportunity.

Maar dat leidt allemaal af van de werkelijke vraag. Is de schade die we aanrichten met dat stukje vlees dat we samen als gewoontedieren iedere dag opeten die bevrediging wel waard? Is er een duurzame toekomst waarin we dagelijks ons stukje vlees kunnen blijven eten?

Ik kom in ieder geval zonder gelegenheidsargumenten niet bij "ja" uit op die vraag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Helixes schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Vleewvervangers bestaan wel om de drempel naar een flexi- of vegetarische levensstijl te verlagen, en er is in Nederland nog nooit zoveel keus geweest wat dat betreft. Tot op het punt dat ik steeds meer gelegenheidsargumenten tegen zo'n levensstijl begin te horen. En eerlijk gezegd ben ikzelf daar wel een beetje klaar mee....
Ik denk dat vleesvervangers slechts voor een overgangsfase van belang zijn. Mensen zijn gewend aan een bord dat op een bepaalde manier gevuld is. Als het ander soort gerecht is zie je dat de wens om er vlees bij te hebben ineens een stuk minder is. Genoeg vleeseters die zonder te klagen een pizza margarita of pizza funghi eten bijvoorbeeld. Maar aardappels, groente en geen vlees is voor velen een brug te ver. Maar als mensen eenmaal gewend zijn aan eten zonder vlees, dan hoeft het er niet meer uit te zien, of te voelen, als vlees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Kikkererwten en peulvruchten zijn ook vleesvervangers hé, je hoeft heus geen nep-kip in huis te halen. Die laatste valt trouwens onder ultrabewerkt voedsel en is ook niet erg gezond.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:27
Voor mijn werk kom ik wel eens in slachthuizen.

En daarbij sta ik altijd een beetje te kijken van hoe goed slachthuizen verstopt zijn in het straatbeeld: saaie gebouwen zonder reclame, weg van de straat. Een beetje in het verborgene.

Als de brutaliteit van wat er in die gebouwen gebeurd wat meer zichtbaar zou zijn dan zou de vleesconsumptie toch wel wat lager zijn denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Yaksa schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:21:
Een product gemaakt met 200 gram peulvruchten levert ongeveer evenveel eiwitten op als een biefstukje van 200 gram.
eiwitten uit peulvruchten zijn moeilijker om op te nemen door het lichaam, het zijn niet dezelfde eiwitten als die uit vlees bij mijn weten, ookal zijn ze wel bruikbaar als eiwitbron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
Wozmro schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:28:

En daarbij sta ik altijd een beetje te kijken van hoe goed slachthuizen verstopt zijn in het straatbeeld: saaie gebouwen zonder reclame, weg van de straat. Een beetje in het verborgene.

Als de brutaliteit van wat er in die gebouwen gebeurd wat meer zichtbaar zou zijn dan zou de vleesconsumptie toch wel wat lager zijn denk ik.
Ik... Vermoed dat BBB bezwaar gaat maken tegen verplichte webcams op strategische punten in slachthuizen. Ik bedoel, het zou zeker werken. Maar het is geen wonder dat áls we al een dier-centrale boodschap krijgen uit de vleesindustrie, het steevast een beeld is van een koe, kip of varken in een weiland of open erf. Liever vergeet de consument de oorsprong van het stukje vlees op diens bord.

Er is natuurlijk wel een reden dat dit zo in het geniep gebeurd - vanaf het moment dat de dieren klaar zijn voor transport, zeg maar. Het is allemaal geen reclame natuurlijk.

Dit is niet het dierenwelzijnstopic. Maar, een foto van het moment van de slacht op ieder pakje karbonades a la tabakswaar zou wellicht wel verschil maken, ook in de CO2-uitstoot.

[ Voor 3% gewijzigd door Helixes op 14-01-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
.

[ Voor 99% gewijzigd door Helixes op 14-01-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Salvatron schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:45:
eiwitten uit peulvruchten zijn moeilijker om op te nemen door het lichaam, het zijn niet dezelfde eiwitten als die uit vlees bij mijn weten, ookal zijn ze wel bruikbaar als eiwitbron
Sorry, maar het gaat voornamelijk om de essentiële aminozuren. Tegen de tijd dat we eiwitten zo ver zijn afgebroken, maakt de oorsprong niet meer uit.

De verhoudingen van aminozuren in plantaardige producten is zeker anders dan in vleesproducten. Maar, het is gewoon een drogreden om te stellen dat je die som niet kloppend kan maken. Voldoende topsporters hebben laten zien dat je die levensstijl kan samen laten gaan met een vegan lifestyle.

Ik archiveer deze toch even onder "gelegenheidsargument".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Helixes schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Sorry, maar het gaat voornamelijk om de essentiële aminozuren. Tegen de tijd dat we eiwitten zo ver zijn afgebroken, maakt de oorsprong niet meer uit.

De verhoudingen van aminozuren in plantaardige producten is zeker anders dan in vleesproducten. Maar, het is gewoon een drogreden om te stellen dat je die som niet kloppend kan maken. Voldoende topsporters hebben laten zien dat je die levensstijl kan samen laten gaan met een vegan lifestyle.

ik zeg nergens dat het niet kloppend gemaakt kan worden, wel dat de eiwitbronnen niet gelijkwaardig zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-05 09:56
@Helixes betreffende slachthuizen volledig mee eens. Ik denk dat, als je telkens een filmpje te zien krijgt aan de kassa van hoe jouw lekker stukje biefstuk in het slachthuis is verkregen er heel wat minder gekocht zal worden. Alhoewel...

De ironie bij ons: het slachthuis ligt vlak langs het dierenasiel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
Salvatron schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:54:
ik zeg nergens dat het niet kloppend gemaakt kan worden, wel dat de eiwitbronnen niet gelijkwaardig zijn
Prima, maar dan moet ik deze degraderen naar géén argument. Niet, althans, in deze discussie.

Je zou namelijk denken dat al die vleesvervangereters bij bosjes bij de huisarts zitten met klachten die gerelateerd zijn aan een chronisch tekort aan essentiële aminozuren. Dat valt allemaal best mee voor zover ik begrijp. Ik ken nul verhalen van mensen die zijn aangeraden door hun huisarts om toch maar weer een slavinkje te eten af en toe. Hoogstens dat ze misschien een beetje op hun natriuminname moeten letten.

Dus... Als dat je (enige) bezwaar is, dan kan ik je verzekeren dat je veilig vegetariër kan worden om zo samen de wereld te redden. Gefeliciteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Helixes schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:51:
[...]

Dat eiwitpoeder van OrangeFit heeft de aminozuren goed op orde, dus het kan zeker. Maar ja, ook dat valt weer onder ultrabewerkt voedsel.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Salvatron schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:45:
[...]eiwitten uit peulvruchten zijn moeilijker om op te nemen door het lichaam, het zijn niet dezelfde eiwitten als die uit vlees bij mijn weten, ookal zijn ze wel bruikbaar als eiwitbron
Kun je dat staven met een wetenschappelijke bron dat ze moeilijker op te nemen zijn?
Je lichaam moet er misschien iets harder aan werken, vandaar ook dat sommige mensen wat last van hun darmen krijgen wanneer ze teveel peulvruchten eten, maar dan kun je altijd nog kiezen voor afwisseling met een andere eiwitbron die makkelijker verteerd zoals bijvoorbeeld quinoa, broccoli, spinazie of noten.
Waar het om gaat is dat je het klimaat heel veel kunt helpen, door alleen maar je voedingspatroon aan te passen. En je kunt gewoon lekker blijven eten, misschien ziet het er iets anders uit dan de traditionele gehaktbal naast de stamppot of de rookworst naast de zuurkool. Maar die gehaktbal is prima te vervangen door een groenteburger met linzen en die rookworst kun je vervangen door een vegan rookworst gemaakt met wortel, ui en zonnebloempitten.
Al die producten kunnen we hier prima verbouwen, dan verdwijnen hoop ik op den duur die eindeloze velden met mais wat nu aan de veestapel gevoerd wordt. De diversiteit (strokenteelt) kan dan omhoog gaan, je hoeft niet meer met onmundige machines het land op (beter voor het bodemleven), je hoeft minder te bemesten (beter voor de waterkwaliteit) en het levert extra banen op (oogsten en verdere verwerking in ons eigen land).
Allemaal zaken die bijdragen aan een betere natuur (en dus ook een 'normaler' klimaat).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

En waarschijnlijk ook een goede geluidsisolatie. Maar dit past allemaal beter hier: Het grote veganisme topic deel 2

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 14-01-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:10

Dit is erg waar, ik ben in 1991 of 1992 vegetarier geworden toen ik zag hoe het er in slachthuizen aan toe ging. Gelukkig is het nu makkelijker dan toen, toen werd je als raar weggezet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Yaksa schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Kun je dat staven met een wetenschappelijke bron dat ze moeilijker op te nemen zijn?
Je lichaam moet er misschien iets harder aan werken, vandaar ook dat sommige mensen wat last van hun darmen krijgen wanneer ze teveel peulvruchten eten, maar dan kun je altijd nog kiezen voor afwisseling met een andere eiwitbron die makkelijker verteerd zoals bijvoorbeeld quinoa, broccoli, spinazie of noten.
Waar het om gaat is dat je het klimaat heel veel kunt helpen, door alleen maar je voedingspatroon aan te passen. En je kunt gewoon lekker blijven eten, misschien ziet het er iets anders uit dan de traditionele gehaktbal naast de stamppot of de rookworst naast de zuurkool. Maar die gehaktbal is prima te vervangen door een groenteburger met linzen en die rookworst kun je vervangen door een vegan rookworst gemaakt met wortel, ui en zonnebloempitten.
Al die producten kunnen we hier prima verbouwen, dan verdwijnen hoop ik op den duur die eindeloze velden met mais wat nu aan de veestapel gevoerd wordt. De diversiteit (strokenteelt) kan dan omhoog gaan, je hoeft niet meer met onmundige machines het land op (beter voor het bodemleven), je hoeft minder te bemesten (beter voor de waterkwaliteit) en het levert extra banen op (oogsten en verdere verwerking in ons eigen land).
Allemaal zaken die bijdragen aan een betere natuur (en dus ook een 'normaler' klimaat).
dat zegt het voedingscentrum:

De lagere kwaliteit van plantaardig eiwitbronnen zorgt ervoor dat iemand wat meer eiwitten nodig heeft als hij geen of minder dierlijke eiwitten binnenkrijgt. De aanbevolen hoeveelheid eiwit is in principe 0,83 gram per kilo lichaamsgewicht, maar voor vegetariërs en veganisten is die hoeveelheid respectievelijk 20 en 30% hoger.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eiwitten.aspx

https://www.voedingscentr...en-meer-eiwit-nodig-.aspx
Helixes schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:01:
Dus... Als dat je (enige) bezwaar is, dan kan ik je verzekeren dat je veilig vegetariër kan worden om zo samen de wereld te redden. Gefeliciteerd!
ik weet niet of je specifiek mij bedoelt maar ik ben allang vrijwel vegetariër (heel af en toe eens een worst of vlees als het me voorgeschoteld wordt door anderen of in een restaurant, maar verder ben ik vegetarisch)

[ Voor 3% gewijzigd door Salvatron op 14-01-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Salvatron schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:47:
[...]dat zegt het voedingscentrum:
De lagere kwaliteit van plantaardig eiwitbronnen zorgt ervoor dat iemand wat meer eiwitten nodig heeft als hij geen of minder dierlijke eiwitten binnenkrijgt. De aanbevolen hoeveelheid eiwit is in principe 0,83 gram per kilo lichaamsgewicht, maar voor vegetariërs en veganisten is die hoeveelheid respectievelijk 20 en 30% hoger.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eiwitten.aspx
Dat is dus niet waar het om ging. Er werd gesteld dat plantaardig eiwit moeilijker door het lichaam wordt opgenomen dan dierlijk eiwit.
Hetgeen nu aangehaald wordt zegt alleen maar dat je van dat plantaardige eiwit iets meer moet eten om tot een vergelijkbare hoeveelheid dierlijk eiwit te komen. Maar het plantaardige eiwit wordt dus gewoon opgenomen en je hoeft echt niet elke dag kilo's eiwithoudende planten te eten om aan je eiwitbehoefte te komen.
Overigens heb ik van het Voedingscentrum niet zo'n hoge pet op.
De huidige directeur heeft jaren bij Unilever gewerkt, nou niet bepaald een van meest klimaatneutrale bedrijven. Voedingscentrum heeft ook nog heel lang gepropageerd dat je wel een halve liter melk per dag moest drinken, en nog meer van dat soort 'adviezen' .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Eigenlijk zou industriële vleesproductie moeten uitgefaseerd worden, net zoals fossiele brandstoffen.

Dat wil niet zeggen dat er dan niets meer van vlees gegeten zal worden maar het zal een niche worden net zoals oldtimerclubs, paardrijden, pijp roken,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wozmro schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:40:
Eigenlijk zou industriële vleesproductie moeten uitgefaseerd worden, net zoals fossiele brandstoffen.

Dat wil niet zeggen dat er dan niets meer van vlees gegeten zal worden maar het zal een niche worden net zoals oldtimerclubs, paardrijden, pijp roken,...
Zodra namaakvlees dezelfde/vergelijkbare kwaliteit en smaak heeft en goedkoper is zal dat vanzelf de consequentie zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Dit is ook wel een leuk filmpje over precisie fermentatie:

*knip*, videodrop, zie ook het beleid met betrekking tot video's hier: defiant in "Klimaatcrisis: wetenschap en achtergronden"

[ Voor 54% gewijzigd door NMH op 14-01-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 20:29

Metro2002

Memento mori

Yaksa schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Dat is dus niet waar het om ging. Er werd gesteld dat plantaardig eiwit moeilijker door het lichaam wordt opgenomen dan dierlijk eiwit.
Hetgeen nu aangehaald wordt zegt alleen maar dat je van dat plantaardige eiwit iets meer moet eten om tot een vergelijkbare hoeveelheid dierlijk eiwit te komen. Maar het plantaardige eiwit wordt dus gewoon opgenomen en je hoeft echt niet elke dag kilo's eiwithoudende planten te eten om aan je eiwitbehoefte te komen.
De huidige directeur heeft jaren bij Unilever gewerkt, nou niet bepaald een van meest klimaatneutrale bedrijven. Voedingscentrum heeft ook nog heel lang gepropageerd dat je wel een halve liter melk per dag moest drinken, en nog meer van dat soort 'adviezen' .
https://wibnet.nl/gezondh...t-zo-voedzaam-als-gedacht

De plantaardige eiwitten verhinderen de opname van stoffen zoals ijzer en andere mineralen.

Daarnaast krijg je amper tot geen vitamine B12, vitamine-D en omega-3 binnen als vegetarier en zul je dus supplementen moeten slikken.

Ik zal als nier-patient ook niet snel vlees-vervangers eten vanwege het forse zoutgehalte in die producten, Minstens net zo zout als bewerkt vlees zoals spek en smeerworst en dat eet ik om dezelfde reden ook eigenlijk niet meer. Naast heel veel zout bevatten die vleesvervangers ook nog eens veel suikers en verzadigde vetten. Veel vleesvervangers zijn gewoon vreselijk ongezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Metro2002 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:54:
[...]

Daarnaast krijg je amper tot geen vitamine B12, vitamine-D en omega-3 binnen als vegetarier en zul je dus supplementen moeten slikken.
Voor B12 en omega-3 dienen inderdaad supplementen genomen te worden. Echter zijn deze vaak al toegevoegd aan producten. Bijvoorbeeld diverse sojadranken hebben toegevoegde B12, en de visvetzuren EPA en DHA zijn vaak toegevoegd aan margarine.

Tekort aan vitamine D geldt dan weer voor bijna alle Nederlanders:
92% van alle Nederlanders krijgen onvoldoende vitamine D binnen. Dit blijkt uit een recente nadere analyse van de Voedselconsumptiepeiling. Vitamine D is onder andere belangrijk voor het behoud van sterke botten en tanden. De inname van voldoende vitamine D heeft dus meer aandacht nodig.
Dus slikken maar! :*)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:22
Sterker nog, als je alle dierlijke producten schrapt uit het dieet van de Nederlanders, zonder iets van vervanging, zitten we al op iets van 60% van de norm volgens de gezondheidraad. Puur met brood en groenten. Met dierlijke producten zitten we op 150%. Eiwittekort is niet een acuut probleem in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

*knip*, dat mag wel wat minder.

[ Voor 14% gewijzigd door NMH op 16-01-2024 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Metro2002 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:54:
[...]https://wibnet.nl/gezondheid/plantaardig-eiwit-lijkt-toch-niet-zo-voedzaam-als-gedacht
De plantaardige eiwitten verhinderen de opname van stoffen zoals ijzer en andere mineralen.
Ik zal als nier-patient ook niet snel vlees-vervangers eten vanwege het forse zoutgehalte in die producten, Minstens net zo zout als bewerkt vlees zoals spek en smeerworst en dat eet ik om dezelfde reden ook eigenlijk niet meer. Naast heel veel zout bevatten die vleesvervangers ook nog eens veel suikers en verzadigde vetten. Veel vleesvervangers zijn gewoon vreselijk ongezond.
Ik heb ook rapporten gezien waar in staat dat je met een goed gevarieerde vegan voeding zowat geen enkel vitaminetekort hebt. Misschien Omega-3, maar dat kun je bijslikken. Voor wat betreft vitamine D helpt het ook al om zoveel mogelijk buiten te zijn, zeker als de zon schijnt. Vitamine B12 zit in biologisch geteelde producten, het komt via het bodemleven op en in die producten terecht. Maar zowat alle reguliere akkers in Nederland hebben bijna geen bodemleven meer en de B12 komt dus daar niet meer in de voedselketen terecht. Nog wel via vee die op het weiland het ongewassen gras eten......Maar ook daar loopt de biodiversiteit terug.
En voor wat betreft vleesvervangers, er zijn inmiddels op internet genoeg makkelijke recepten te vinden om zelf vleesvervangende producten te maken met behulp van soja, kikkererwten, wortelen en ui. Kost je alleen een beetje tijd, maar dan kun je zelf net zo weinig zout en suiker toevoegen als je wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

XWB schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Tekort aan vitamine D geldt dan weer voor bijna alle Nederlanders:

[...]

Dus slikken maar! :*)
Dat onderzoek baseert zich op nogal oude cijfers:
Voor dit onderzoek zijn de gegevens van meer dan 4.000 volwassenen en kinderen uit de Voedselconsumptiepeiling 2012-2016 van het RIVM bekeken

En er wordt al jarenlang wat over geroepen, over dat vitamine D gebeuren. M.a.w. het zou best wel eens kunnen dat de situatie anno nu al anders is...

Ook algemeen bekend is, is dat het 'zomaar' slikken van allerlei supplementen ook niet zaligmakend is. Nog afgezien van de commerciële drijfveren die daar achter zitten. Maar vooral ook de effectiviteit van een 'pilletje' i.p.v. het binnenkrijgen, en houden (!), via je reguliere voeding...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
ehtweak schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Dat onderzoek baseert zich op nogal oude cijfers:
Voor dit onderzoek zijn de gegevens van meer dan 4.000 volwassenen en kinderen uit de Voedselconsumptiepeiling 2012-2016 van het RIVM bekeken

En er wordt al jarenlang wat over geroepen, over dat vitamine D gebeuren. M.a.w. het zou best wel eens kunnen dat de situatie anno nu al anders is...
Op zich zijn die tekorten niet zo gek, in Nederland hebben we gedurende de wintermaanden relatief weinig zonuren. Maar ook de lente en herfst zijn niet altijd gevuld met zon. En D3 zit met name ook in vette vis, maar veel mensen lusten helemaal geen vis.
Ook algemeen bekend is, is dat het 'zomaar' slikken van allerlei supplementen ook niet zaligmakend is. Nog afgezien van de commerciële drijfveren die daar achter zitten. Maar vooral ook de effectiviteit van een 'pilletje' i.p.v. het binnenkrijgen, en houden (!), via je reguliere voeding...
Uiteraard is het altijd vertanding om eerst je bloedwaarden te laten controleren, alvorens zomaar supplementen te nemen.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil

"If slaughterhouses had glass walls, everyone would be vegetarian." - Paul McCartney

Roel Binnendijk is undercover te werk gegaan in Nederlandse slachthuizen en heeft hier samen met Jeroen Siebelink hierover een boek geschreven. Het is schrijnend te lezen wat zich daar afspeelt en ook gênant dat eigenlijk alleen nog maar buitenlanders dat werk van slachten willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik heb ook al eens 2 robotarmen gezien in een slachtlijn. 1 met een mes en 1 met een cirkelzaag.

De robots waren ingepakt in wit plastiek. Volledig bespat met bloed.

Ik heb ze niet aan het werk gezien. Als technieker van een buitenfirma was het niet de gewoonte dat je daar aanwezig was tijdens het slachten. Alleen in de namiddag terwijl het schoonmaken al bezig was. 700 varkens per dag in dat middelgrote slachthuis..
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Veganisme mag hier: Het grote veganisme topic deel 2